7 Vzdělávání a výchova |
Hodnocení oblasti |
7.1 Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí, případně jiným zřizovatelem |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.1 Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí, případně jiným zřizovatelem
|
MČ Praha 13 jako zřizovatel ZŠ a MŠ poskytuje finanční prostředky na
provoz těchto škol. Ředitelky a ředitelé motivováni pro zapojování se do
projektů a výzev, ze kterých mohou čerpat peníze z fondů EU rozvíjet
aktivity zaměřené na environmentální vzdělávání a výchovu pro udržitelný
rozvoj. Školám je zajišťován i administrativní servis při přípravě jejich
jednotlivých projektů.
|
|
7.1.1 Existuje podpora (finanční, materiální, odborná) vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních prosazujících tento typ vzdělávání nad rámec minimálních povinností daných v současnosti platnými standardy vzdělávání (Rámcové vzdělávací programy, event. dosud platné části standardů vzdělávání pro ZŠ, SŠ, SOU a gymnázia)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Environmentální výchova - MŠ
Vzhledem k věku dětí byla environmentální
výchova, vzdělávání a osvěta (EVVO) v mateřských školách zaměřena především
na poznávání a ochranu okolního přírodního prostředí, propedeutickému porozumění
vybraných (základních) přírodních jevů, šetření energiemi, třídění odpadu a
na péči o zdraví, výchovu ke zdravému životnímu stylu tak, aby byly u dětí
efektivně položeny základy jejich trvalého zájmu o živou i neživou přírodu,
ohleduplného vztahu a respektu k ní, citlivého vnímání aktivit člověka
vůči jeho životnímu prostředí a jeho ochraně stejně jako jeho (ekologického)
chování a jednání, (celoživotních) návyků a postojů, myšlení a vědomí.
Z důvodu nařízených hygienicko-protiepidemických
opatření byla v posledních dvou letech velmi omezená možnost jak využívání
tematických programů a pořadů (jako např. zážitkové přírodovědné soutěže,
tematická divadelní/loutko-herecká představení, literární či dramatická pásma)
od externích subjektů (pokud je vůbec tyto subjekty nabízely), tak vlastních
aktivit (návštěva, exkurze, účast na nabízených aktivitách,…) v (zážitkových)
institucích/zařízeních (zoologická či botanická zahrada, arboretum,
podniky a zařízení lesního a vodního hospodářství, nakládání
s odpady, áekoñzemědělské podniky, ekologické instituce áspolky,
nadace, účelová zařízeníñ), obojí s ohledem na platná protiepidemická
opatření. K naplňování cílů EVVO školy tedy dominantně využívaly své
interiérové (akvária, terária, zoo-koutky) a exteriérové (školní zahrady a pozemky
s na nich vyskytující se áať již přirozeně nebo pěstitelsky /
chovatelskyñ florou a faunou) prostory. U 3 mateřských škol (MŠ
Herčíkova 2190, MŠ Podpěrova 1880 a MŠ Zázvorkova 1994) nově vznikly přírodní
zahrady dle stejnojmenného konceptu Ministerstva životního prostředí a Státního
fondu pro životní prostředí. Ze strany zřizovatele byla podpora
EVVO na školách vedena v podobě např. předávání živých vánočních stromků
školám, pořádání tematických dnů (jako např. «Medobraní», «Den stromů na Praze
13») pro veřejnost.
Environmentální výchova - ZŠ
Školy
realizovaly např. tyto ekologické aktivity:
• ZŠ Brdičkova: žáci školy měli několik tematických
výukových hodin (např. «Zdravé ovoce a zelenina», «Děti a rozumný životní
styl», «Rizika nákazy otrav z potravin», «Učme se navzájem – svět výživy»,
«Hodina moderní chemie»), na podzim se zapojili do celostátní kampaně «Ukliďme
Česko» (stejnojmenného brněnského spolku), sbírali elektroodpad
s firmami REMA Systém, a.s. a REMA Battery,
s.r.o. (sběrný box na použité baterie u vchodu do budovy školy), ve
třídách (gesce školního žákovského parlamentu) třídili odpad (papír – plast),
sbírali papír v tříděné podobě, starali se o bylinkovou zahrádku (osazení
rostlinami a sklizeň plodů);
• ZŠ Bronzová uchopila environmentální výchovu,
vzdělávání a osvětu (EVVO) jako průřezové téma s cílem vést žáky
k porozumění vztahu člověka a přírody a vypěstovat u nich dovednosti a
návyky pro zachování kvalitního životního prostředí: v průběhu šk. roku
někteří žáci 2. stupně zpracovali ročníkové práce (v předmětech přírodopis,
výchova ke zdraví, výchova k občanství) spojená s environmentální
výchovou, v předmětových hodinách diskutovali témata přírodního a
kulturního dědictví, v jedné 5. třídě proběhl zážitkový projektový den
«Zdravý životní styl», pro první ročníky byla 45-minutová prezentace
včelařských aktivit a života včel (vč. jejich role v ekosystému) (završená
snídaní v podobě chleba s máslem a medem) projektu «Medové snídaně» Zařízení
služeb MZe, s.p.o., dvě třídy 6. ročníku navštívily smíchovskou expozici
«Království železnic» stejnojmenné pražské akciové společnosti
s programem «Třídění odpadu» (modelářsky nasimulované logistické
situace související s tříděním a recyklací odpadu), probíhaly také školní
projekty o šetření energiemi, škola třídila odpad (papír – PET-lahve) a sbírala
papír, byla také zapojena do školního recyklačního programu «Recyklohraní aneb
Ukliďme si svět» pražského Recyklohraní, o.p.s. (sběr
nefunkčních drobných spotřebičů a baterií);
• na ZŠ Fingerova proběhl 2 x sběr papíru (celkem
1 300 kg) a drobných elektrospotřebičů, žáci školy (zejména na 1.
stupni) měly řadu projektových dnů s ekologickým zaměřením a to ať již
vlastních («Orba a setí» á3. roč.ñ, «Život lesa» á3. roč.ñ, «Život
vody» á3. roč.ñ, «Kolem světa» á6. roč.ñ a «ZOO Praha» á6.
roč.ñ) nebo nabízených («Canisterapie» á2. roč.ñ, «Ptačí krmítka» ávč.
možného sestavení krmítka z dřevěné stavebniceñ organizace Ornita,
z.ú.), v září se celá škola připojila k 1-denní kampani (projektu)
«Pěšky do školy» pražského spolku Pěšky městem, z.s.[1], v květnu třídy 4. ročníku
absolvovaly v okolí školy 2½- až 3-hodinový terénní program «Bezobratlí
živočichové našich luk a lesů» (z provenience pražské 01/71 ZO
ČSOP Koniklec, p.s. a Ekocentra Koniklec, o.p.s.),
svůj rozměr EVVO měly červnové vycházky tříd 1. stupně do vybraných
(přírodních) lokalit (Vyšehrad, Dívčí hrady, Prokopské údolí, Říp, Divoká Šárka),
mezi volitelnými předměty (pro 2. stupeň) byl i přírodovědný seminář, členové
žákovského parlamentu pomáhali s jarními pracemi na zahradě «Domu Zity
Kabátové» pražské fy Domov třetího věku s.r.o., pro poslední 2
ročníky byla určena červnová beseda o havárii jaderné elektrárny
v Černobylu (UA) a jejích důsledcích (vč. ekologických), 2 třídy 1. stupně
absolvovaly v červnu 2 workshopy «Vytváření prostředí k životu»[2] spolku Město přátelské k
dětem, z.s. jako zahájení participace žáků školy na přípravě (podobě)
revitalizace školní zahrady, v květnu si třída 6.C adoptovala dikdika
Kirkova (podčeleď antilopy) ze Zoologické zahrady hl.m. Prahy;
• ZŠ Janského pokračovala za mentorování
organizace Ornita, z.ú. v projektu pozorování a monitorování
ptactva na škol. pozemku pomocí speciálních krmítek s kamerou (získaná
data slouží Jihočeské univerzitě v jejím výzkumu), ve
škole je zaveden systém třídění odpadu (papír – plast – baterie a drobné
elektrospotřebiče - textil), organizovala sběr druhotných surovin (papír,
plast. víčka a drobné elektrospotřebiče ádle projektu «Zelená škola»
fy REMA Systém, a.s.ñ), členové přírodovědného kroužku vytvořili na
pozemku školy druhou bylinkovou zahrádku, květnové a červnové exkurze žáků
přípravné třídy a 1. stupně do Zoologické zahrady hl.m. Prahy, k
chovu koní v ….., do Botanické zahrady hl.m. Prahy, do Stromovky a
v ekocentru Včelín Ořech z.s.;
• ZŠ Klausova pokračovala ve svém členství v
celostátní síti M.R.K.E.V.[3] a využívá informace, metodické pomůcky,
materiály a novinky z oblastí environmentální výchovy, které periodicky dostává,
v září se celá škola připojila k 1-denní kampani (projektu) «Pěšky do
školy» pražského spolku Pěšky městem, z.s., v dubnu na škole
proběhl eko-týden (eko-počin na každý den: odpad – voda – zeleň – doprava -
obaly) konceptu (projektu) «Hrdá škola» pražské fy Schools United
s.r.o., v květnu pak výtvarná soutěž s tématem zoologické
zahrady, na škole pokračovaly dlouhodobé projekty zdravé výživy («Ovoce a
zelenina do škol», «Mléko do škol»), environmentální témata se prolínala
školními předmětovými projekty a soutěžemi, žáci sezónně pracovali na školním
pozemku, pečovali o rostliny venku i v interiéru školy, sledovali ptactvo
(jeho hnízdění na šk. zahradě) a starali se o něj, třídili odpad vzniklý
v areálu školy a kompostovali jeho biologické složky (vč. pokusů
s dobou rozložitelnosti různých materiálů), sbírali různé přírodniny a
lesní plody při vycházkách do přírody (zejména Přírodní park Prokopské a Dalejské
údolí) a využívali je při svých pracovních a výtvarných činnostech ať již při
vyučování nebo ve šk. družině;
ZŠ Kuncova má svůj plán EVVO (byť jeho splnění mohlo
být pouze částečné s ohledem na omezený provoz školy v důsledku
hygienicko-epidemiologických opatření státu ), škola měla k dispozici
nově zbudovanou přírodní zahradu dle stejnojmenného konceptu Ministerstva
životního prostředí a Státního fondu pro životní prostředí,
škola ve spolupráci s žákovským parlamentem i nadále sponzoruje ocelota
stromového v Zoologické zahradě hl.m. Prahy, žáci 4. až 7. tříd
měli v nabídce nepovinných předmětů opět ekologická praktika;
• ZŠ Mezi Školami pokračovala v mezinárodním programu
«GLOBE»[4] (založen na konstruktivistickém
stylu výuky s využitím metod badatelsky orientovaného vyučování a
koordinován v Česku Terezou, vzdělávacím centrem, z.s.), po
rekonstrukci (rámec výzvy 20 «Modernizace zařízení a vybavení škol»
operačního programu «Praha – pól růstu ČR») otevřela novou environmentální
učebnu (plně vybavenou elektronickými výstupy a výukovými pomůckami), pro
poznávání rostlin a živočichů v terénu mají žáci k dispozici
badatelské batůžky;
• ZŠ Mládí má EVVO zahrnutou jako průřezové téma do
všech vzdělávacích oblastí a vyučovacích předmětů s cílem vést žáky
k zodpovědnému přístupu k našemu životnímu prostředí i
k vlastnímu životu a zdraví: škola třídí odpad (papír – plasty – použité
baterie), organizuje sběr papíru (jako společnou aktivitu žáků a jejich
rodičů), na podzim žáci absolvovali řadu tematických vycházek (např. «Neživá
příroda») do Přírodní rezervace Prokopské údolí (resp. Přírodního parku
Prokopské a Dalejské údolí), lesoparku Na Cibulce a Aktivního lesoparku Řepy,
v červnu pak dvě třídy 2. stupně absolvovaly svůj výlet do Safari
Parku ZOO Dvůr Králové a.s.
• ZŠ Mohylová má jako stěžejní témata EVVO ochranu
přírody, šetření vodou a energiemi, třídění odpadu a klimatické změny:
spolupracovala přitom s Terezou, vzdělávacím centrem, z.s. (program
«Les ve škole») a firmou Lesy hl. m. Prahy, žáci třídili odpad
(papír – plasty - bioodpad), sbírali vybité baterie, pečovali se o školní
zahradu (je v ní vybudován pocitový chodníček, hmyzí hotel, motýlí domeček
s motýlí loučkou, krmítka pro ptáky, skalka s rozmanitými druhy
rostlin) a dle rozpisu tříd se starali o školní zvířata (králíci a
drůbež), podnikali vzdělávací vycházky do Přírodního parku Prokopské a
Dalejské údolí (s využitím mini-arboreta na Albrechtově vrchu a Butovického
hradiště) i Centrálního parku, navštívili Zookoutek Malá Chuchle fy Lesy
hl.m. Prahy, ve spolupráci s Ekodomovem, o.s. pokračovali
v projektu «Bioodpad není odpad» (sběr a kompostování zbytků ovoce a
zeleniny) stejně jako ve sponzorování krajty zelené v Zoologické
zahradě hl.m. Prahy;
• na FZŠ Trávníčkova se žáci věnovali zejména tématu
recyklování, hospodaření s vodou a ochrany životního prostředí a
využívali k tomu především projektovou činnost: v on-linové podobě
jarní projekt «Vypěstuj si sám», květnové setkání «Dotkni se země», svůj rozměr
EVVO měly školní výlety tříd 1. stupně do Zookoutku Malá Chuchle fy Lesy
hl.m. Prahy a obory Hvězda;
§ S
přispěním zřizovatele a na základě vlastní iniciativy se mateřským a základním
školám podařilo realizovat v letech 2019 - 2021 grantové projekty v
celkové hodnotě 90 821 042 Kč. Zřizovatel kromě organizační pomoci,
pomáhal školám i při vyžadované finanční spoluúčasti.
Již po
dva roky je realizována z prostředků zřizovatele akce "Živé stromky do
škol". Tyto jehličnany po krátkém období, kdy jako nazdobené zkrášlují
předvánoční čas, jsou následně zasazeny na školních zahradách, kde se o ně pak
děti z mateřských škol starají.
Výzva č. 37 - Investice do zahrady - rekonstrukce pískovišť,
hřiště s umělou plochou a mlhoviště (ukončeno 3.12.2021)
MŠ
Herčíkova 2190
Výzva č. NPŽP 7/2019 - Přírodní zahrada v MŠ Úsměv ( ukončeno
6/2021) - kulatý stůl okolo stromu, 5x vrbová stavba, 6x vyvýšený záhon,
dřevěná zvonkohra, 5x dřevěná lavička, 2x dřevěná tabule
MŠ
Horákova 2064
Výzva 37-venkovní učebna (ukončeno 31.12.2020)
MŠ
Hostinského 1534
Výzva č. NPŽP 7/2019 Přírodní zahrada v MŠ Šikulka (ukončeno
30.6.2021)
MŠ
Husníkova 2075
Výzva č.NPŽP 7/2019 - Přírodní zahrada na PALOUČKU (ukončeno
20.6.2021)
MŠ
Husníkova 2076
2x granty MHMP OŽP 2018 a 2019 - vyvýšené záhony, skleník, výsadba
stromů, zahradní domek na nářadí. Výzva 20. OP P PPR -zelená učebna. Výzva NPŽP
7/2019 - Podpora učení venku v MŠ Zahrádka - multifunkční prostor pro vzdělávní
na zahradě - vyvýšený záhon, hmatové chodníčky,prostor pro experimenty,
dendrofon.
MŠ
Chlupova 1799
Výzva č. NPŽP 7/2019 Přírodní zahrada Rozmarýnek (ukončeno
6/2021), 1x Dendrofon, Vyvýšené záhony, záhony do tvaru šneku - blátoviště, 4x
vrbový domeček, hmatový chodníček a mlhoviště s přírodním zastíněním, kulatý
stůl na práci v přírodě
MŠ
Janského 2187
Výzva 20- Modernizace zařízení a vybavení škol Prahy 13 - Mateřská
škola POHÁDKA, Praha 13, Klausova 2187 - ukončení a závěrečné vyúčtování
8.10.2020
MŠ
Janského 2188
Výzva č. 20 ukončení projektu 30.11.2020
MŠ
Klausova 2449
výzva č. NPŽP 7/2019 Přírodní zahrada MŠ Barvička(ukončeno 29. 6.
2021) - 4x vrbové stavby, 9x stůl, výsadba stromu
MŠ
Mezi Školami 2323
výzva 37 (EVVO + polytechnika ukončeno, výzva 48 (EVVO +
polytechnika) - nyní podepisujeme smlouvu, granty ŽP MHMP - zelená učebna,
naučná stezka, skleník
MŠ
Mezi Školami 2482
Výzva 20 - zelená učebna, polytechnická dílna, zahradní prvky -
ukončeno 2020, Projekt " Blíž k přírodě" - bylinková zahrádka -
ukončeno 12/2016
MŠ
Mohylová 1964
výzva 37 - venkovní učebna (ukončeno 31.12.2020), 3x dotace Odboru
ochrany prostředí MHMP (kompostér, miniskleník; bylinková pyramida, bylinná
zahrada) - 2020, 2016 a 2010, 2 x granty z EU (spolupráce s německou MŠ) -
projekt Voda a projekt Vzduch (2008 a 2010)
MŠ
Ovčí Hájek 2177
Výzva č. 20 (ukončení projektu 1.4.2021)
MŠ
Podpěrova 1880
Výzva č. 37. ( ukončení 30.9.2020), SFŽP - přírodní zahrada v MŠ U
Bobříka (ukončeno 27.11.2020)
MŠ
Trávníčkova 1747
Výzva č. NPŽP 7/2019 Přírodní zahrada PALETKA (ukončeno 6/2021),
2x přístřešek (6 stolů, 6 lavic), 1x Xylofon, 3x výuková tabule, 5x vrbový
přístřešek (chýše), 1 vysazený strom (jabloň)
MŠ
Vlachova 1501
Výzva č. 20 ( ukončení projektu 30.11.2020 ), SFŽP - přírodní
zahrada ( ukončeno 31.12.2021
MŠ
Zázvorkova 1994
Výzva č. 37. ( ukončení
31.7.2021), SFŽP - přírodní zahrada v MŠ U Rumcajse ( ukončeno 30.9.2021)
|
-
Počet aktivit realizovaných školami – MŠ i ZŠ. Jejich přehled je ve výroční zprávě odboru školství za uplynulý rok.
|
MČ Praha 13 jako zřizovatel ZŠ a MŠ poskytuje finanční prostředky na
provoz těchto škol. Ředitelky a ředitelé motivováni pro zapojování se do
projektů a výzev, ze kterých mohou čerpat peníze z fondů EU rozvíjet
aktivity zaměřené na environmentální vzdělávání a výchovu pro udržitelný
rozvoj. Školám je zajištován i administrativní servis při přípravě jejich
jednotlivých projektů. V případě účasti v projektech zajištuje MČ P13 i finanční spoluúčast - například SFŽP. Dále MČ P13 zajišťuje podporu prostřednictvím odboru životního prostředí formou Ekodivadýlek pro děti z MŠ. tato aktivita probíhá každoročně.
|
|
7.1.2 Existuje ze strany zřizovatelů či jiných subjektů ve školách a školských zařízeních systém vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj, který je dále odborně monitorován a vyhodnocován městskou částí (městská část zajišťuje odborně pravidelnou evaluaci VUR)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Čtyři základní školy obdržely mezinárodní certifikát, který potvrzuje, že
splňují základní kritéria jako organizace zajišťující a podporující
udržitelný rozvoj. Dvě z těchto škol se úspěšně podrobily novému auditu
v roce 2018. Přípravu pro získání toho ocenění organizovala MČ Praha 13.
I ostatní MŠ a ZŠ mají ve svých ŠVP toto téma zpracované a je pravidelně
vyhodnocované v rámci souhrnné výroční zprávy, kterou připravuje OŠ.
Celkově však MČ Praha 13 jako zřizovatel nemonitoruje a nevyhodnocuje
vzdělávání pro udržitelný rozvoj.
Za rok 2021 získaly tří základní školy nové ocenění:- ZŠ Janského - "Committed to Sustainabilty 2 Star"
- FZŠ Trávníčkova - "3-star organization using EFQM Model
- ZŠ Mohylová - "4-star organization using EGQM Model"
Hodnocení provádí Rada kvality ČR pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.- Hodnotí se celková úroveň fungování jednotlivých škol, tedy i včetně respektu k přírodnímu prostředí.
- Školy jsou zároveň hodnoceny podle systému European Foundation for Quality Mnagement ( zkráceně EGQM)
|
|
-
Počet škol, které mají národní a mezinárodní osvědčení CSR a EFQM
|
Přímé
samostatné vyhodnocování VUR ve školách MČ Praha 13 neprovádí. Toto hodnocení
je součástí výročních zpráv jednotlivých škol. V rámci jejich zpracování je
každoročně zvlášť sledována i kapitola, která obsahuje výše uvedenou oblast.
|
|
7.1.3 Využívají školy veřejné didaktické databáze elektronických materiálů a studijních opor pro VUR ? Jsou tyto databáze podporovány statutárním městem, městskou částí, nebo se jedná o veřejné databáze tvořené na národní / mezinárodní úrovni? Jsou školám a školským zařízením k dispozici vhodné didaktické materiály (např. tištěné materiály, výukové sady pro praktickou činnost), které zajišťuje obec / městská část (iniciací jejich vývoje nebo zajištěním snadné dostupnosti existujících volně přístupných materiálů na jednom místě), které podporují snahy škol ve vzdělávání k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská
část podporuje environmentální výuku ve školách prostřednictvím odboru
životního prostředí, který pořádá pro děti pedagogy vzdělávací akce, jedná se o Ekodivadélka, která jsou velmi oblíbená. http://stop.p13.cz/cs/cerven-2022/ekodivadelko-pro-deti/16465/
V rámci místní Agendy 21 probíhají každoročně semináře / školení pro děti ze ZŠ na téma Udržitelný rozvoj. Podpora osvěty v rámci UR je stěžejním tématem MA 21 a prolíná se několika aktivitami pro veřejnost.
Realizován školení jsou například: V roce 2021 bylo tématem školení - Udržitelný rozvoj v každém věku - https://www.praha13.cz/SEMINAR-Udrzitelny-rozvoj-v-kazdem- http://stop.p13.cz/cs/zari-2021/udrzitelny-rozvoj-v-kazdem-veku/15705/ V roce 2022 bylo tématem školení Udržitelná mobilita
Školy čerpají z materiálu společnosti EKO -KOM, (tištěné materiály, pexesa, pracovní listy, interaktivní pomůcky, výukové sady, semináře…), materiály sdružení TEREZA (Les ve škole, škola v lese), dále materiály Lesů hl. města Prahy, materiály lesů ČR, webové stránky EKODOMOV
|
|
Školy si
poměrně aktivně vyhledávají dostupné materiály z veřejných i odborných
zdrojů, které následně využívají ve výuce. MČ Praha 13 v rámci realizace místní Andy 21 realizuje projekty pro veřejnost na různá témata v souladu s Udržitelným rozvoj. Podpora osvěty v rámci UR je stěžejním tématem MA 21 a prolíná se několika aktivitami pro veřejnost.
|
|
7.1.4 Je u škol a školských zařízení zřizovaných městskou částí podporován provoz (úspory energií, vody, třídění odpadu apod.), který reflektuje cíle udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Všechny školy zřizované MČ Praha 13 mají zpracované energetické audity.
V letech 2010- 2011 – proběhla ve školách výměna oken a došlo
k zateplení budov a střech.
V roce 2011 byly vybudovány ve školách lokální plynové kotelny. Tím
i další osvětou přímo ve školách došlo k celkovým úsporám ve výši 60 %
ročních nákladů. Svou roli v této celkové úspoře hrála i výměna
splachovacích systémů na WC a namontování perlátorů na vodovodní. Částečně bylo
také zrekonstruováno osvětlení především na chodbách a v tělocvičnách. Zde
bylo využito spínání pomocí čidel. I díky tomu je spotřeba elektrické energie nižší.
Ve školách žáci separují odpad a pořádají sběrové akce. Školy se pravidelně
účastní na akci „Ukliďme Česko“.
Součástí výuky fyziky byly vybudovány na některých školách odborné laboratoře vybavené čidly na kterých žáci mohou přímo proměřovat vliv slunečního záření jako zdroje elektrické energie. Jednotlivé vyučovací hodiny (matematika, vlastivěda, občanský výchova apod) vedou žáky přímo i nepřímo ke schopnost zhodnotit dopad úspor na domácí rozpočet a ukazují dětem vliv člověka na životní prostředí a jeho dopad.
ZŠ
Brdičkova 1878 Environmentální výchova se prolíná všemi předměty na I. a na II.
stupni. V průběhu roku se škola pravidelně zapojuje do akce Ukliďme Česko.
Ve škole má každá třída koš na plasty, směsný odpad a krabici na papíry.
Shromážděný papír odevzdávají při školním sběru papíru, který ve škole
probíhá 2 x ročně a organizuje jej Spolek rodičů. U vchodu do školy je box
na použité baterie a elektroodpad z domácností.
Environmentální vzdělávání se prolíná průběžně všemi předměty.
Děti jsou motivovány k dojíždění do školy na kolech a na koloběžkách, aby
co nejméně zatížily jednak dopravu v okolí školy a jednak životní prostředí.
Třídy se zúčastňují programů v různých environmentálních organizacích- např.
Tereza.
Děti v rámci pracovní výchova udržují bylinkovou zahrádku a kompostují
posečenou trávu a plevel.
V rámci školního roku děti navštěvují řadu akcí, které souvisí se zdravým
životním stylem a vztahem k přírodě.
Například v Národním technickém muzeu - chytří gurmáni, která je zaměřená na
přírodní barviva v ovoci a zelenině a na umělá barviva v potravinách.
Na I. stupni proběhla přednáška o zdravém životním stylu - chemie v potravinách
s názornými ukázkami zdravých a nezdravých potravin.
Projektový den - Doprava s rozumem -
dopad dopravy na životní prostředí ZŠ
Bronzová 2027 ZŠ s RVJ Bronzová má zpracovaný plán environmentální výchovy,
který se prolíná jednotlivými předměty na I. a II. stupni. V průběhu roku
zajišťujeme žákům ekologické výukové programy s odborníky například "Jak
správně třídit odpad", "Hrajeme si s odpady". Jako každoročně
proběhlo recyklohraní (sběr papíru, sběr starého elektra, nově zapojení do
projektu Elektrowin). V jarních měsících se celá škola zapojila do akce
"Ukliďme Česko". V příštím školním roce plánujeme ekologické akce
rozšířit (např. Pěšky do školy, program Ekoškola). ZŠ
Fingerova 2186 Ekologická
témata se zaměřením na šetření vodou, energiemi a jídlem jsou obsažena v Švp v povinných předmětech 1.
i 2. st. v oblasti Člověk a příroda a v průřezovém tématu Environmentální
výchova. Na 2.st jsou každoročně zařazovány
volitelné předměty Přírodovědný/Ekologický seminář a Domácnost, kde se žáci
zabývají jednoduchými badatelskými aktivitami (odpady, spotřeba vody a
elektřiny, plýtvání jídlem). Využíváme také pravidelně vzdělávacích programů
environmentálních organizací (např. Tereza). Škola je zapojena do projektu
Skutečně zdravá škola, kde byl jedním z témat letošního roku problém plýtvání
jídlem (exkurze tříd do školní jídelny,
kampaň Neplýtvej! žákovského parlamentu...).
V rámci stejného projektu škola získala na další rok dotaci 100 000,- Kč
na vybudování školní jedlé zahrady, kde je pro nás velkým tématem voda a její
zadržování v přírodě a využití k zahradnickým aktivitám. Tomuto tématu se děti
také věnovaly při několika workshopech voda v přírodě/voda ve městě (Město
přátelské k dětem). Žáci třídí odpad, pořádáme pravidelně sběr starého papíru,
baterií a drobných elektrospotřebičů. Škola se pravidelně zapojuje do akcí typu
Strážce pralesa - Daruj svůj mobil (ZOO) nebo Pěšky do školy. ZŠ
Janského 2189 ZŠ Janského řeší environmentální výchovu dle plánu environmentální
výchovy. Plán je nastaven zejména na snižování ekologické stopy naší školy vůči
přírodě a je plněn na 1. a 2. stupni. Škola vede děti k praktickým návykům od
třídění odpadů, snižování spotřeb energií až po snahu snížit plýtvání
potravinami v ŠJ. Nově vznikl Ekotým ZŠ Janského ve spolupráci s ekocentrem
Tereza. Jedním z úkolů ekotýmu je analýza školy. Žáci tedy od března sbírají
informace o tom, jak se ve škole třídí odpad, hospodaří s vodou, jak se šetří s
energiemi apod. ZŠ
Klausova 2450 Cílenou ochranu životního prostředí a šetrný přístup k
přírodnímu prostředí se škola snaží naplňovat:
1) omezením čerpání surovin a jejich úsporou, redukcí a recyklací vzniklého
odpadu, jeho separací na jednotlivé komodity - papír, plast, tetrapack, odpadní
baterie, akumulátory a drobné elektrické spotřebiče určené ke zpětnému odběru a
následné recyklaci spolupracujícími společnostmi
2) úsporou vody a tepla, energií, surovin i materiálů v rámci běžné i
badatelské výuky
3) využíváním kompostérů k vlastní produkci kompostu pro pěstování okrasných i
užitkových rostlin v interiéru školy i na školní zahradě
4) podporou úsporné a šetrné dopravy žáků do školy i ze školy na kole,
koloběžce nebo pěšky
5) využíváním experimentálních sad měřících sond a senzorů Pasco při aplikované
výuce v hodinách fyziky, přírodopisu, chemie, pracovních činností a
environmentálně zaměřených oblastech přírodovědného semináře
6) pobytem ve venkovní učebně využívané k výuce nejen přírodovědných předmětů ZŠ
Kuncova 1580 Škola má zpracovaný plán environmentální (ekologické) výchovy,
kterým se řídí všichni vyučující I. stupně a učitelé přírodovědných předmětů na
II. stupni. Škola zajišťuje během roku ekologické výukové programy s externími
organizacemi např. fi Calliditas, kterými rozvíjí u žáků ekologické myšlení.
Škola zajišťuje a nabízí nepovinný předmět Ekologická praktika na I. stupni a v
rámci mimoškolní nabídky kroužek Mladý průzkumník přírody. Úsporná opatření
zajišťovaná speciálními měřidly a zařízeními škola nemá. ZŠ
Mezi Školami 2322 Naše škola se řídí aktuálním environmentálním plánem, který je
přílohou ŠVP. Dále zařazujeme do vzdělávací
oblasti Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, průřezových témat aktuální
ekologická témata. Dále organizujeme v rámci volitelného předmětu Ekologická
výchova aktivity spojené s ekologií.
Spolupracujeme s organizacemi Ornita a Tereza. Eko témata jsou
zařazována i do dalších předmětů a prolínají se i do běžného života školy.
Třídění odpadu, šetření s vodou a nergiemi, přičemž k tomu využíváme i např.
digitální měřící zařízení Pasco. ZŠ
Mohylová 1963 Environmentální výchova se na ZŠ Mohylová prolíná mnoha předměty,
jako je člověk a svět, člověk a svět práce, výtvarná výchova. Její prvky se
objevují i v rámci dalších vyučovaných předmětů. Důležitými tématy
environmentální výchovy na naší škole jsou ochrana přírody, šetření vody,
šetření energie, třídění odpadu či změny klimatu. Její základy jsou zahrnuté ve Školním
vzdělávacím programu pro základní
vzdělávání – „Dům stavíme od základů „Škola se nachází v městské části Praha
13, v jejíž blízkosti leží Prokopské a Dalejské údolí. Do tohoto přírodního
parku mohou žáci v rámci výuky zavítat a zkoumat tamní živočichy a vegetaci
nebo vodní živočichy v Prokopském potoce, navštěvují Centrální park Prahy 13.
Základní škola Mohylová je obklopena školní zahradou, na jejímž pozemku je
kromě herních prvků vybudován skleník pro pěstování rostlin, kompostéry,
záhonky pro jednotlivé třídy, králíkárna, výběh a kurník pro drůbež, vyvýšené
plechové záhony, plechové stoly na přípravu sadby, nádrže na dešťovou vodu,
stoly, lavice a stavby z vrbového proutí. Dále hmyzí hotel, motýlí domeček,
pocitový chodník, okrasná skalka a relaxační dřevěný domek, který se využívá
též jako krytá učebna. Zahradu každodenně využívají všechny třídy během
třicetiminutové přestávky. Žáci o přestávce vynášejí ze školy bioodpad do
zdejších kompostérů. Sběrné nádrže na
dešťovou vodu jsme získali v rámci projektu VEOLIE. V spolupráci s nimi
pokračujeme vybudováním nádrže na sběr dešťové vody. ZŠ
Trávníčkova 1744 ZŠ Trávníčkova má environmentální výchovu zařazenou do
vzdělávacích oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a společnost,
Člověk a zdraví, Informační a komunikační technologie, Umění a kultura, Člověk
a svět práce. Vzhledem ke covidové situaci jsme se v minulých letech zaměřili
na dílčí projekty v rámci jednotlivých předmětů. V letošním roce se naše škola
aktivně účastnila projektu CO2 liga. Organizátorem a garantem soutěže je
Ekologický institut Veronika. Skupinka žáků se věnovala tématu klimatické
krize. Žáci hledali řešení, jak snížit výskyt oxidu uhličitého ve vzduchu.
Vypracovali motivační prezentaci, kterou přednášeli žákům ve třídách. Také
aktivně vedou nástěnku na hlavní chodbě, která se zabývá naším klimatem. Žáci
si dokonce vytvořili profil na sociálních sítích, který informuje o současných
ekologických problémech. Poznatky z CO2 ligy využíváme v dílčích projektech v
hodinách přírodovědných předmětů na 2. stupni. Ve škole třídíme odpad, některé
třídy se již opakovaně zapojují do dobrovolnické akce světového hnutí Trash Hero
a 2x do roka probíhá sběr starého papíru. ZŠ
Mládí 135 V souladu s plánem environmentální výchovy a osvěty realizujeme
řadu aktivit jako průřezové téma ve výuce ale i běžným budováním občanských
kompetencí, včetně vytváření úspor energií i finančních prostředků. Příkladem
mohou být četné environmentální programy a projekty (Ornita, Tonda obal,
energetická osvěta ve spolupráci s ČVUT), zbudování školní naučné stezky,
pořádání komplexních biologických exkurzí ale i vedení k šetrnému nakládání se
zdroji (např. sběr papíru díky kterému mají žáci různé herní prvky ve škole,
ale i "obyčejné" šetření vodou či pozornosti, zde se někde nesvítí zbytečně).
|
-
Vývoj spotřeby elektrické energie, vody a tepla za uplynulý rok ve vztahu k dlouhodobému odběru. Existence/neexistence sběrných nádob na tříděný odpad ve školách
|
Zřizovatel
škol MČ Praha 13 investoval značnou částku do úspor energií na školách.
V posledních dvou letech byl
vypracovaný plán pro postupnou výměnu interiérového osvětlení ve všech
mateřských i základních školách. Tento postupný proces by měl být završen před
rokem 2030. Jeho délka je dána poměrně výraznou finanční nákladností. Do současné
doby již proběhla výměna starých energeticky náročných zářivkových těles na ZŠ
Klausova v hodnotě 2,25 milionu Kč a šesti mateřských školách (MŠ
Hostinského, MŠ Zázvorkova, MŠ Vlasákova, MŠ Vlachova, MŠ Husníkova 2076
a MŠ Ovčí Hájek 2177) v celkové hodnotě 2, 3 milionu.
|
|
7.1.5 Podporuje městská část (finančně, poskytnutím prostor, platformy apod., odborně) sítě učitelů a vychovatelů, kteří vzdělávají v oblasti udržitelného rozvoje? Pokud ne, podporuje toto statutární město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
Počet společných setkání učitelů škol Prahy 13 v pracovní skupině rovné příležitosti
|
|
|
7.1.6 Jaká je spokojenost obyvatel městské části se vzdělávacími institucemi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obyvatelé MČ se mají možnost vyjádřit k vzdělávacímu systému
na MČ při akcích v rámci MA 21 na veřejných projednáních - Veřejné
fórum. Veřejné fórum pro obyvatele Prahy 13 tematicky vždy obsahuje školství a vzdělávání. Z těchto jednání dosud nebyla oblast zahrnující vzdělávací
instituce hodnocena negativně či jako nedostačující. Názory občanů byly využity
i při přípravě Strategického plánu městské části Praha 13 na období 2018 -2024.
|
-
Počet námětů z veřejných setkání věnovaných oblasti školství.
Počet stížností za rok
V uvedeném období, a především
v jeho závěru, byla spokojenost ovlivněna povinností dodržovat
protiepidemická opatření. Část rodičů, která s nimi výrazně nesouhlasila,
vyvinula značnou osobní i korespondenční aktivitu, aby zřizovateli i
jednotlivým školám tento postoj dala najevo.
|
Vzhledem k počtu dětí 7995 v MŠ a ZŠ je procento stížností
velice malé. Přibližně se jedná o jednotky, do 10 případů ročně. Systematický
průzkum nebyl dosud proveden. V současné době jsou zvažovány možnosti
takového plošného šetření, horizont průběhu šetření či přesný termín není doposud definován.
|
|
7.2 Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.2 Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje
|
MČ Praha 13 podporuje vzdělávání v rámci UR na všech školách Prahy 13. Aktivně se každoročně realizují kampaně a osvětové akce ve spolupráci s místními organizacemi, neziskovým sektorem, podnikateli, školami, DDM. Podpora místních organizací je i ve finanční podpoře ze strany MČ P13 v podobě dotačních programů, v rámci činnosti MA 21 je osvěta v rámci UR pravidelně a systematicky šířena na všechny věkové skupiny obyvatel.
|
|
7.2.1 Působí v městské části NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiné organizace, které se zabývají problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj? Mapuje MČ činnosti, resp. témata, kterými se zabývají? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V
hlavním městě Praze zajišťují tyto aktivity střediska ekologické výchovy,
ekocentra, neziskové organizace. Školská zařízení na Praze 13 k tomuto
tématu přistupují na základě svých vzdělávacích plánů, volnočasových aktivit a
propojení s MA 21. Na Praze 13 samostatně taková to komplexní
organizace nepůsobí. V rámci
prevence zde působí organizace Proxima Sociále, DDM Stodůlky, Naděje. V rámci
Ekovýchovní je pravidelná spolupráce s Lesy hl.m Prahy- Ekocentrum,
Divadlo Kapsa – ekodivadélka pro MŠ. Nakladatelství Lipka / Sever – materiály
týkající se ekovýchovy a UR. MČ
činnost organizací nevyhodnocuje.
Činnost
ekologického střediska Lesů hl.m Prahy vyhodnocuje MHMP .
MČ P13 v rámci realizace místní Agendy 21 spolupracuje s neziskovým i podnikatelským sektorem, který se aktivně zapojuje do realizací akcí. Výčet spolupracujících subjektů je vidět například na plakátu k osvětové akci Den zdraví - https://www.praha13.cz/DEN-ZDRAVI-2022.html MČ P13 v rámci místní Agendy 21 k tématu UR spolupracuje s Národní sítí zdravých měst, kde se pravidelně účastní jarních/letních či podzimních vzdělávajících bloků. Při realizaci seminářů a školení na téma UR MČ P13 spolupracuje s ekocentrem Mumraj. V roce 2022 započala MČ P13 realizaci Komunitní zahrady ve spolupráci s Kokoza, o.p.s na území Prahy 13. https://www.praha13.cz/Praha-13-pripravuje-komunitni-zahradu-1.html Oblast kultury je v části Prahy 13 zastoupena Kulturním domem Mlejn , Spolkovým domem Stodůlky, Domem dětí a mládeže. V oblasti sociální je zde zastoupení například : Střediskem sociálních služeb Prahy 13, Diakonií Stodůlky, Domem seniorů Zity Kabátové či například pobočkou Českého červeného kříže a mnohé další viz odkaz https://www.praha13.cz/Poskytovatele-socialnich-sluzeb
|
|
Organizací
zabývajících se problematikou UR je na území hl. m. Prahy i mimo Prahu
dostatek, Praha 13 v rámci své činnosti vzdělávání v rámci UR pomocí MA 21 využívá
těchto organizací a proto nás absence komplexní organizace na území Prahy 13
nijak neomezuje.
|
|
7.2.2 Jsou peněžní prostředky (granty, pobídky) dostupné NNO a dalším institucím zajišťujícím neformální vzdělávání z rozpočtu městské části pro realizaci vzdělávání pro udržitelný rozvoj? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci
hl. m. Prahy - Granty na podporu projektů ke zlepšení stavu životního
prostředí hl. m. Prahy. Z nich čerpaly i jednotlivé základní a mateřské
školy.
V rámci
MČ Praha 13 - Programové dotace městské části Praha 13
pro oblast sportu, kultury a jiného využití volného času byly přiděleny
v minulých letech dotace takto:
|
Dotace poskytované v
oblasti volného času
|
1. programové dotace
|
|
|
|
počet
podaných žádostí
|
počet uspokojených žádostí
|
celková částka
|
2013
|
100
|
83
|
600
000 Kč
|
2014
|
104
|
95
|
600
000 Kč
|
2015
|
72
|
72
|
400
000 Kč
|
2016
|
72
|
72
|
400
000 Kč
|
2017
|
80
|
79
|
400
000 Kč
|
2018
|
73
|
72
|
1
305 100 Kč
|
|
Doplnění 2022
|
|
|
2019
|
96
|
94
|
1 375 900 Kč
|
2020
|
82
|
77
|
1 076 000 Kč
|
2021
|
56
|
56
|
1 107 000 Kč
|
2. Individuální dotace
|
|
|
|
počet
podaných žádostí
|
počet uspokojených žádostí
|
celková částka
|
2013
|
0
|
|
|
2014
|
32
|
32
|
7
825 000 Kč
|
2015
|
11
|
11
|
4
209 000 Kč
|
2016
|
15
|
15
|
3
517 500 Kč
|
2017
|
29
|
29
|
5
424 700 Kč
|
2018
|
20
|
20
|
4
698 000 Kč
|
|
Doplnění 2022
|
|
|
2019
|
40
|
40
|
5 706 000 Kč
|
2020
|
11
|
11
|
1 492 000 Kč
|
2021
|
20
|
20
|
2 399 000 Kč
|
V posledním
roce získali dotace:
Individuální
dotace r. 2021
|
|
č.
|
|
účel
|
1
|
SONS,
Středisko výcviku vodících psů
|
pořízení vestiček k označení vodících psů ve výcviku
|
2
|
Záchranná
služba Asociace samaritánů České republiky Praha - západ z.s.
|
příspěvek na pořízení tří kusů transportních křesel pro sanitní vozidla
|
3
|
Sportovní
klub Motorlet Praha, spolek
|
příspěvek na pokrytí záloh na energie a odběr vody
|
4
|
Taekwondo
WTF klub Praha, z.s.
|
hrazení nezbytných služeb a odměny trenérům
|
5
|
JUDO
Davle -Štěchovice, spolek
|
úhradu pronájmu tělocvičny
|
6
|
Czech
Pole Championship, s. r. o.
|
uspořádání soutěže Czech Pole Championship 2021
|
7
|
TJ
Sokol Stodůlky, z.s.
|
výměnu povrchu UMT - hřiště na malou kopanou
|
8
|
Sportovní
klub Motorlet Praha, spolek
|
příspěvek na materiálové vybavení letního
fotbalového kempu
|
9
|
BK HB
Basket, z.s.
|
nákup dresů pro tým juniorek
a kadetek
|
10
|
"Pétanque
pro vás, z.s."
|
zajištění turnaje a a on-line školy petanque pro
seniory
|
11
|
Sportovní
klub Motorlet Praha, spolek
|
příspěvek na zajištění provozu fotbalového oddílu
|
12
|
Petra
Škábová, plavecká škola Bouble Trouble
|
přípravu a vzdělávání dětských svěřenců
|
13
|
SK Aktis
Praha, z. s.
|
nákup cílové kamery a příslušenství
|
14
|
KČT,
odbor TOM Filištíni Praha, spolek
|
pořízení nového tee-pee
|
15
|
Prague
Triathlon Team z.s.
|
6. ročník sportovní akce Aqathlon
|
16
|
Jindřiška
Vaněčková
|
úhrada sportovního vybavení a výjezdu na
mistrovství světa 2021, Yankton, USA
(lukostřelba)
|
17
|
Czech
Photo Centre, s. r. o.
|
realizaci výstavy a dovybavení fotoateliéru
|
18
|
European
pole dance federation, z.s.
|
realizaci Mistrovství ČR a SR v aerial sports
|
19
|
TJ
Stodůlky Praha, z.s.
|
zajištění Běžecké školy Prahy 13
|
20
|
Czech
Photo Centre, s. r. o.
|
technické zajištění výstav ve venkovní galerii v
r. 2022
|
|
|
Programové
dotace r. 2021 - mimo sportu
|
KČT,
odbor TOM Filištíni Praha
|
Obnova
a doplnění nástrojů a vybavení pro dětské tábory
|
Sbor
dobrovolných hasičů Stodůlky
|
Pronájem
tělocvičny a nákup sportovních potřeb
|
Římskokatolická
farnost u kostela sv. Jakuba St. Praha - Stodůlky
|
Volnočasové
hudební aktivity dětí ze sídliště
|
Společnost
pro talent a nadání
|
Kluby
rodičů a učitelů
|
TIB,
z.s.
|
Tvořivá
informatika 2021
|
Moudrá
Sovička z.s.
|
Hodinový
ajťák pro seniory na Praze 13
|
Centrum
pro dětský sluch Tamtam, o.p.s.
|
Keramická
dílna pro sluchově postižené a slyšící děti a dospělé
|
Proxima
Sociale o.p.s.
|
Celoroční
činnost klubu Jedna Trojka
|
Šikovné
děti, z.s.
|
Kroužek
řemesel a kutilství Kutil Junior - Šikovné děti
|
Osvěta
z.s.
|
Volnočasové
aktivity pro zrakově handicapované děti
|
Mime
Studio, z.s.
|
Příběhy,
které vyprávěl Měsíc
|
Mime
Studio, z.s.
|
Sandwritten
|
Sbor
dobrovolných hasičů Stodůlky
|
Mikulášská
nadílka
|
Sbor
dobrovolných hasičů Stodůlky
|
Drakiáda
|
TIB,
z.s.
|
Setkání
Baltíků v Praze
|
Centrum
pro dětský sluch Tamtam, o.p.s.
|
Místo
porozumění - Zahradní slavnost
|
Proxima
Sociale o.p.s.
|
Koloběžkový
workshop II. na třináctce
|
Proxima
Sociale o.p.s.
|
Divokej
Event vol. III
|
Šikovné
děti, z.s.
|
Řemeslné
dílny pro školy + Festival volného času
|
|
|
Programové dotace v oblasti sportu r. 2021
|
|
|
TJ Sokol Stodůlky z.s.
|
Celoroční činnost všech oddílů
|
Sportovní klub Velká Ohrada, z.s.
|
Podpora sportu na Velké Ohradě
|
SK Aktis Praha, z.s.
|
Podpora celoroční činnosti
|
HC Kert Park Praha
|
Podpora hokejbalové mládeže 2021
|
ŠSK při ZŠ Janského 2189, Praha 5
|
Ohlédnutí, které potěší
|
BK HB Basket, z.s.
|
Podpora pravidelné celoroční činnosti dětí
|
Panthers Praha, z.s.
|
Podpora mládežnického florbalu
|
Asociace pro volný čas, sport a kulturu, z.s.
|
Sport a volný čas na Třináctce
|
OLYMP FLORBAL, z.s.
|
Florbal pro děti na území MČ Praha 13
|
Sportovní klub Motorlet Praha, spolek
|
Nákup zařízení a vybavení pro oddíl fotbalu
|
Veřejná Sportovní Akademie z.s.
|
Snag gol v základních školách Prahy 13
|
Sportovní klub YAWARA PRAGUE z.s.
|
Sportovní vybavení a rozvoj tělocvičny
|
Yamka Minigolfclub Butovice, z.s.
|
Sportovní minigolf 2021
|
Jan Bůžek
|
Fotbal a gymnastika pro děti
|
Tenisová škola Tallent
|
Příspěvek na tenisové tréninky pro neregistrované
děti na Praze 13
|
MTS Akademie - Mgr. Zdeněk David
|
Skupinové cvičení v Centrálním parku Lužiny
|
Judo club Kidsport z.s.
|
Organizace kroužků a oddílů juda v základních
školách
|
TJ Sokol Stodůlky z.s. oddíl basketbalu žen a
dorostenek
|
Turnaje spojené s náborem začínajících hráček
|
TJ Sokol Stodůlky z.s. oddíl basketbalu mužů,
dorostenců
|
Nábor celoroční, turnaj podzim
|
TJ Sokol Stodůlky z.s. oddíl kopaná
|
Turnaje žáků a přípravek
|
TJ Sokol Stodůlky z.s. oddíl tenisu
|
Turnaje malých tenisových nadějí
|
TJ Sokol Stodůlky z.s. oddíl stolní tenis
|
Tradiční předvánoční turnaj pro obyvatele Prahy 13
|
TJ Sokol Stodůlky z.s. oddíl nohejbalu
|
Turnaje a přitom spojené nábory
|
Sportovní klub Velká Ohrada, z.s.
|
Sportovní den SKVO na Festivalu volného času
|
Sportovní klub Velká Ohrada, z.s.
|
Turnaj ve stolním tenisu
|
Sportovní klub Velká Ohrada, z.s.
|
Turnaj v badmintonu
|
HC Kert Parkk Praha z.s.
|
Hokejbalový turnaj
mládeže MČ Praha 13
|
ŠSK při ZŠ Janského 2189, Praha 5
|
Otevřený sportovní den nejen pro předškoláky
|
ŠSK při ZŠ Janského 2189, Praha 5
|
Pohyb je život, dívat se nestačí.
|
ŠSK při ZŠ Janského 2189, Praha 5
|
Odznak všestrannosti olympijských vítězů
|
R TEAM z.s.
|
Běh metropole MČ Praha 13 (IX. ročník)
|
R TEAM z.s.
|
Půlnoční silvestrovsko novoroční běh - Novoroční
běh metropole
|
Asociace pro volný čas, sport a kulturu, z.s.
|
Víkendy na Třináctce
|
Sportovní klub Motorlet Praha, spolek
|
Turnaj mladších přípravek pod záštitou MČ Praha 13
|
Mgr. Veronika Suchá
|
Letní příměstský inline tábor Nové Butovice
|
SPORTJOY, z. s.
|
SPORTJOY: sportovní příměstské tábory pro děti od
5 do 15 let
|
MTS Akademie - Mgr. Zdeněk David
|
Skupinové cvičení v Centrální parku Lužiny
|
|
|
-
Prostředky určené na dotace. Počet kladně vyřízených žádostí v poměru k celkovému počtu podaných žádostí.
|
Organizace
i jednotlivci se mohou ucházet o přiznání dotace v rámci vyhlášené výzvy „Programové dotace městské části Praha 13 pro oblast sportu, kultury a
jiného využití volného času na rok 2022." Mohou také využít individuálních žádostí
|
|
7.2.3 Pokud v dané městské části NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiná sdružení, zabývající se problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj nepůsobí, iniciuje městská část zajištění činností, resp. témat souvisejících s VUR z jiných zdrojů? Jakých? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Organizací
zabývajících se problematikou UR je na území hl. m. Prahy i mimo Prahu
dostatek, Praha 13 v rámci své činnosti vzdělávání v rámci UR využívá
těchto organizací a proto nás absence komplexní organizace na území Prahy 13
nijak neomezuje.
|
|
Městská část
podporuje rozvoj a činnost neziskových organizací formou dotačního systému,
organizační a mediální podporou.
|
|
7.2.4 Podporuje městská část, případně statutární město vytváření sítí mezi institucemi zabývajícími se udržitelným rozvojem (např. školami, NNO, zapsanými spolky (dříve občanská sdružení), profesními sdruženími)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 13
spolupracuje při organizaci kampaní a osvětových akcí k UR s místními
partnery a pražskými i mimopražskými institucemi nabízející programy v rámci UR (např. Středisko ekologické výchovy Sever http://sever.ekologickavychova.cz/, atd. MČ P13 aktivně zprostředkovává
spolupráci mezi veřejným, podnikatelským i soukromým sektorem. MČ Praha 13
pravidelně spolupracuje a vytváří partnerství v rámci kampaní: ·
·
Uklidmě Česko – pravidelní zapojení do celorepublikové
akce napříč Prahou 13, spolupráce se ziskovým a neziskových sektorem . ·
Respektuj 18! – Praha 13 podepsala Memorandum o
spolupráci Další pravidelné
akce: Den Stromů Bezpečná 13 Veletrh Sociálních
služeb Ekodivadélka Senior akademie Osvětové přednášky
v rámci UR a mnoho dalších https://www.praha13.cz/2019 https://www.praha13.cz/2018 https://www.praha13.cz/2017 Místní partneři: ·
hl. m. Praha ·
MP P13 ·
Základní a mateřské školy ·
Dům dětí a mládeže Podnikatelský sektor Praha 13 ( Neobaleno, Masology, místní farmář atd.) Středisko Sociálních Služeb Praha 13 Lukáš Spolupráce se 13 Kluby seniorů na P13
Spolupráce se sportovními kluby na P13
Spolupráce se každoročně rozšiřuje na další organizace. https://www.praha13.cz/Praha-13-pripravuje-komunitni-zahradu-1.html https://www.praha13.cz/Obnova-krtenske-aleje-je-dokoncena.html
https://www.praha13.cz/SVETOVY-DEN-USTNI-HYGIENY-AKCE-PRO-VEREJNOST.html https://www.praha13.cz/DEN-ZDRAVI-2022.html
|
|
MČ
v rámci MA 21 podporuje a spolupracuje se subjekty zabývající se UR. Pravidelně se realizují
kampaně a osvětové akce ve spolupráci se se školami, školkami, veřejnými
institucemi a podnikatelskými subjekty a tím vytváří partnerství a
spolupráce mezi všemi subjekty navzájem. Velká podpora participace napříč
organizacemi a MČ.
|
|
7.3 Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.3 Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace
|
Osvěta, vzdělávání, environmentální vzdělání výchova a
osvěta v oblasti udržitelného rozvoje je řešena na jednotlivých základních
a mateřských školách v rámci vzdělávacích programů. V rámci aktivit MA 21 se veškerými aktivitami snažíme pokrýt veškeré spektrum obyvatel P13.
|
|
7.3.1 Zajišťuje městská část systematickou práci v přípravě vzdělávání, výchovy a osvěty v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
databáze MA21
Dle pravidelného hodnocení postupu rámci Ma21
Strategický plán Prahy 13 - plnění plánu
|
Tato problematika je řešena i v rámci
Strategickém plánu rozvoje městské části Praha 13 na období 2019 -2023.
MČ P13 se problematice a tématům UR věnuje pravidelně a činnost na
školách a školkách je ze strany MČ velmi podporována. Prostřednictvím MA 21 je
osvětě a vzdělávání v tomto tématu realizována napříč městkou částí. MA 21
v rámci své činnosti vyhledává možnosti realizace aktivit a společně se školami organizují osvětové akce na
školách i pro širokou veřejnost
|
|
7.3.2 Nabízí městská část sama nebo ve spolupráci s dalšími organizacemi (např. NNO, zapsanými spolky (dříve občanská sdružení), statutárním městem) bezplatnou odbornou podporu (např. online poradnu, pravidelnou linku pomoci, odpovědní rubriku zpravodaje) občanům při řešení jejich problémů spojených s naplňováním principů udržitelného rozvoje (např. pomoc při likvidaci odpadu vč. nebezpečného, poradenství spojené s energetickými úsporami, informace o dobrovolnické práci, biopotravinách a další)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
Počet vyřízených připomínek.
|
Velmi
využívaná je možnost nahlášení problémů v MČ pomocí MMS. Občané dostávají
rychlou zpětnou vazbu a mají možnost sledovat nápravu nedostatků
|
|
7.3.3 Iniciuje městská část - ať vlastním pořádáním nebo podporou jiných subjektů - pořádání osvětových akcí v oblasti udržitelného rozvoje? Pokud ano, jak jsou volena témata pro tuto osvětu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ P13 pravidelně
pořádá kampaně a osvětové akce zaměřené na UR. Témata jsou volena dle
aktuálních potřeb a ve spolupráci s Výborem pro místní Agendu 21. Praha 13
se pravidelně zapojuje do Dotačních programů, které slouží k realizacím
těchto aktivit jako je například podpora z MHMP v rámci DNE ZDRAVÍ. Veškeré aktivity
jsou k dispozici veřejnosti na našich web stránkách. https://www.praha13.cz/2019 https://www.praha13.cz/2018 Praha 13 realizuje
mnoho osvětových a kampaní každým rokem a tyto akce se staly pravidelnými
akcemi, které sama veřejnost již každoročně očekává. Jedná se o:
·
Semináře k UR pro veřejnost o pro zaměstnance
úřadu ·
Den Země / DEN STROMŮ ·
Ukliďme si Česko – s důrazem na Prahu 13 ·
Evropský týden mobility ·
Dny zdraví – rok 2019 bude již 4. ročníkem ·
Respektuj 18! – v roce 2018 došlo
k podepsání Memoranda o spolupráci a podpoře projektu ·
Psi Den s Prahou 13 ·
Bezpečná 13 ·
Senior Akademie ·
Finanční gramotnost pro děti ze ZŠ ·
Zuby jako perlička pro děti z MŠ a ZŠ ·
a mnohé další
MČ pravidelně
pořádá kampaně a osvětové akce zaměřené na UR. Témata jsou volena dle
aktuálních potřeb a ve spolupráci s Výborem MA. Realizace osvětových akcí
k UR jinými neziskovými organizacemi a jednotlivci je podporována
také formou dotačního programu.
|
-
Témata jsou volena dle vzniklých potřeb či aktuálnosti potřeby zaměřit se na určitá témata. Vždy po dohodě v rámci Výboru MA 21, vedení úřadu a finanční náročnosti.
|
Ma 21 společně s
jednotlivými odbory úřadu MČ Praha organizují osvětové akce na školách i
pro širokou veřejnost. Akce jsou vybírány dle vzniklé potřeby upozornit na
problematické téma UR či osvětu dané oblasti. MČ pravidelně
pořádá kampaně a osvětové akce zaměřené na UR. Témata jsou volena dle
aktuálních potřeb a ve spolupráci s Komisí komunitního plánování a MA21.
Realizace osvětových akcí k UR jinými neziskovými organizacemi a
jednotlivci je podporována také formou dotačního programu Oblast C -
Podpora aktivit spojených s realizací místní Agendy 21. Realizace
osvětových a kampaní: ·
Pořádní semináře k UR 1x ročně ·
Den Země - pravidelně již několik let · Evropský týden mobility - pravidelně ·
Dny zdraví - pravidelně od roku 2016
·
Respektuj 18! - od roku 2018 a mnohé další
|
|
7.3.4 Je vyhodnocován dopad akcí z hlediska působnosti na obyvatele? (anketa, dotazník) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano,
v rámci realizovaných aktivit jsou akce doplněny o dotazníky spokojenosti.
Obyvatelé se mohou vyjádřit k průběhu akce, se spokojeností s obsahem
a účelem akce a k dalším ukazatelům, které používáme jako zpětnou vazbu
při hodnocení úspěšnosti akce. Jedním z hlavních kritérií je návštěv akcí,
která má vzestupnou tendenci.
V minulém
roce probíhalo dotazníkové šetření v rámci Veřejného fóra, Dne Zdraví.
|
-
Témata jsou volena dle vzniklých potřeb či aktuálnosti potřeby zaměřit se na určitá témata. Vždy po dohodě v rámci Výboru MA 21, vedení úřadu a finanční náročnosti.
·
MČ P13 sama organizuje
osvětové akce k UR. Akce jsou vyhodnocovány a jsou přijímána opatření
k nápravám či změnám.
|
MČ pravidelně
analyzuje dotazníková šetření z realizovaných aktivit. Zpětná vazba je pro
realizaci aktivit velmi důležitá a v přípravách akcí se na požadavky
veřejnosti bere velký zřetel. Realizace akcí je dle požadavků a dle možností
upravována, aby došlo ke zvýšení návštěvnosti jednotlivých akcí a aby dopad na
veřejnost byl co největší a nejefektivnější.
|
|
7.3.5 Jsou pokryty vzdělávacími akcemi všechny cílové skupiny populace městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
ANO , MČ P13 cílí osvětové akce k UR na všechny věkové a cílové skupiny obyvatel.
|
Z velké
škály aktivit a vzdělávacích aktivit, které MČ realizuje je pokrytí všech
cílových skupin zajištěno. Akce jsou cíleny na všechny věkové kategorie od
nejmenších až po seniory.
|
|
7.4 Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.4 Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí
|
V rámci Prahy 13 existuje dostatečně široké spektrum nabídky pro naplnění volnočasových aktivit. Praha 13 disponuje mnoha dětskými hřišti pro nejmenší, ale i pro větší děti, pro zájemce jsou o sportovní aktivity jsou nově zřízeny veřejně fit parky. Centrální par je doplně prvky venkovní posilovny se zaměřením i na seniory. Centrální park s propojením do Prokopského údolí nabízí cyklostezky, trasy pro bruslaře a nově bylo nyní otevřeno agility hřiště, které je veřejně a zdarma přístupné pro širokou veřejnost. Další volnočasové aktivity nabízejí i samotné školy, Domů dětí a mládeže, sportovní kluby či i komerční subjekty působící na Praze 13. Obyvatelé města mají širokou možnost provozovat svou zájmovou činnost dle svých přání a možností, nabídka je zde opravdu široká.
|
|
7.4.1 Existují v městské části „komunitní centra“ pro různé cílové skupiny (např. kluby pro matky s dětmi, seniory)? Pokud ano, zvyšuje se počet obyvatel, kteří tato centra využívají? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano,
Praha 13 se zaměřuje na komunitní práci s občany a v rámci naší
městské části máme: 13
Klubů pro seniory, každý klub má svého vedoucího s rozdílným zaměřením na
pokrytí potřeb svých členů. Zájem o tyto kluby je značný a z tohoto důvodu
se v letošním roce otevřel již 13 klub pro seniory. Kluby jsou aktivně
podporovány ze strany MČ. https://www.praha13.cz/Nasi-seniori Dále je realizován Virtuální klub seniorů s počtem více jak 800 členů a Virtuální klub rodina. Klub
pro matky s dětmi Kulička – aktivity 2x v týdnu Komunitní
centrum sv. Prokopa Středisko
Sociálních Služeb P13 – plánovaná výstavba komunitního centra Evangelické
centrum 13 – rodinné centrum – aktivity pro děti Kulturní
dům Mlejn Centrum
Hvězdička Czech
photo centrum
|
-
počet členů
MČ Praha 13
existuje dostatečně široké spektrum komunitních center, které tak pokrývají
potřeby obyvatel Prahy 13.
|
MČ Praha 13
existuje dostatečně široké spektrum komunitních center, které tak pokrývají
potřeby obyvatel Prahy 13.
|
|
7.4.2 Existují v městské části sportoviště, která je možné volně využívat pro neorganizované sportovní aktivity? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ
Praha 13 spravuje veřejně přístupná hřiště určená pro různé věkové kategorie od
batolat až po seniory. Celkem se jedná o 117 veřejně přístupných hřišť.
Z toho je 71 dětských hřišť, která jsou většinou umístěna ve
vnitroblocích. Dále je veřejnosti k dispozici 41 sportovišť s různým
zaměřením (workout, petangue, skate, minigolf, hřiště pro kolektivní sporty).
V areálu 5 základních škol jsou multifunkční hřiště, která jsou
v době mimo vyučování a o prázdninách přístupná pro veřejnost.
|
-
Počet volně přístupných hřišť a sportovišť
|
Městská
část poskytuje velké množství dobře udržovaných a obnovovaných sportovišť.
Vychází vstříc i názorům občanu a připravuje projekty pro méně časté aktivity
|
|
7.4.3 Realizuje městská část volnočasové aktivity občanů tak, aby nedocházelo ke zbytečnému poškozování okolního prostředí? Podporuje městská část sportovní kluby a jinou zájmovou činnost určenou pro rozličné cílové skupiny? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Při přípravě možností pro občany, aby mohli realizovat vlastní aktivity
ve volném čase, je ze strany MČ Praha 13 vždy dbáno o to, aby byl minimalizován
případný negativní dopad na životní prostředí. Aktivity, které by případně
okolí mohly narušit, Městská část Praha 13 nepodporuje a jsou-li součástí
návrhů občanů v rámci spolupráce s veřejností, tak takové návrhy
nerealizuje. Většina nabídek pro občany směřuje na využití hřišť a sportovišť,
která spravuje odbor životního prostředí. Sportovní činnost klubů je
podporována mimo jiné i vhodně nastavenými pravidly pro využití tělocvičen a
sportovních areálů ve školách. Ekonomickému přínosu je předřazen zájem na
rozvoji sportu. V rámci jednotlivých aktivit je apelováno na snižování odpadu. Jednou z mnoha akcí, které se tímto tématem zabývají byla akce Dost bylo igelitových tašek - https://www.praha13.cz/DOST-BYLO-IGELITOVYCH-TASEK.html Nebo soutěž "Za jak dlouho se rozloží" https://www.praha13.cz/Soutez-Za-jak-dlouho-se-rozlozi.html Samostatný plán na jednotlivé snižování odpadu na akcích není. V rámci celkové osvěty je však apelováno na uvědomění si, jaký je dopad člověka na životní prostředí.
|
-
Počet hřišť a sportovišť, počet kontrol, počet hodin pronájmu tělocvičen a hřišť ve školách.
|
Hřiště a sportoviště jsou kontrolována 1x týdně, 1x měsíčně podrobně a 1x ročně prochází certifikovanou kontrolou. Pro usnadnění sportovní činnosti
především pro děti, byl dán školám, které mohou pronajímat prostory
v tělocvičnách a na školních hřištích, metodický pokyn, který tyto
aktivity podporuje.
|
|