4 Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo)
|
Rozvoj veřejné dopravy na území MČ je stabilizován,
neboť je především v kompetenci společnost ROPID. Průběžně jsou drobné
změny s ní projednávány v rámci optimalizace veřejné dopravy na území Prahy
13 s důrazem na provázanost autobusové dopravy na páteřní linku metra B.
MČ Praha 13 při jednáních s ROPIDEM především
zohledňuje podněty občanů. Zároveň se může veřejnost zapojovat k problematice
MHD v rámci našich Veřejných projednání. Zvyšování
komfortu MHD zajišťuje společnost Dopravní podnik hl. m. Prahy, a to
provozováním nízkopodlažních vozidel. Zvýšením atraktivity cyklistické dopravy bylo na
území MČ umožněno sdílení jízdních kol, které lze kombinovat s hromadnou
dopravou. Jediným oficiálním místem pro B+R je v areálu záchytného parkoviště
P+R u stanice metra Nové Butovice. Dále se doplňují na veřejných prostranstvích
či u budov městské části doprovodná infrastruktura (stojany, klece, mobiliář
pro pěší aj.). Zároveň u budov ve svém vlastnictví se snaží ulehčit pohyb osobo
s omezenou schopností pohybu (např. rampa, výtah aj.).
Problematiku dopravy v klidu se průběžně MČ
snaží řešit výstavbou nových parkovacích stání, již v minulém období byla
vybudována řada parkovacích ploch a v budoucnu v tomto trendu hodlá
pokračovat dle svých finančních možností.
|
Veřejná doprava je na území MČ na dobré úrovni, především zásluhou páteřní linky metra, roli konektorů zastávají výhradně autobusy. Zlepšení spatřuji v novém pokrytí území MČ jedním z provozovatelů systému sdílených kol (Nextbike), i když počet stanic a kol by mohl být jistě vyšší.
|
4.1.1 Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty, bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ P13 nemá přímou možnost
tyto činnosti ovlivnit, neboť většina pozemních komunikací je ve
vlastnictví hl. m. Prahy a ve správě TSK Technické správy komunikací hl.
m. Prahy, a.s. Na těchto komunikacích bylo
aktuálně bylo stavebně upraveno 76 % přechodů pro chodce jako
bezbariérové. Na zbývající 24 % přechodů
postupně dochází ke stavebním úpravám dle platných norem a dle finančních
možností správců či vlastníků komunikací. Územím MČ prochází okruh „Za prací a zábavou“ a mj. cyklisté mohou relativně bezpečně
využívat všechny zklidněné obslužné komunikace. Většina Mnoho pozemních komunikací
je v režimu obytné zóny nebo Zóna 30. Křížení se sběrnými komunikacemi je
pro mohou cyklisté možné použít i mimoúrovňových lávek, podjezdů
nebo přes světelných signalizovaných křižovatek. Cyklo-příklad: - v r. 2020 při
rekonstrukci části ul. Jeremiášova a Bucharova vyznačeny cyklopruhy ve vozovce. - při rekonstrukci povrchu chodníku v ul.
Červeňanského (cca 480 m) byla vybudována cyklostezka. MČ Praha 13 má od roku 2020 zpracovanou Koncepci
bezbariérovosti, která podrobně analyzovala situaci spojenou s dostupností a
uspokojování běžných lidských potřeb (situaci při obstarávání běžných nákupů,
denních, periodicky či občasně využívaných komerčních služeb, dostupnost
veřejných služeb, zdravotních a sociálních služeb, úřadů a institucí,
dostupnost vzdělávání dětí, mladých i dospělých, dostupnost zaměstnání,
dostupnost sportovního, kulturního a volnočasového vyžití a dostupnost
sociálních kontaktů). Byla stanovena 4 prioritní témata k analýze a následným
návrhům a implementacím pro odstraňování bariér. Jednalo se o oblast dopravy
(MHD, parkování), oblast objektů (veřejné a veřejně přístupné budovy), oblast tras
a komunikací (pěší infrastruktury, chodníků, průchodů, podchodů a nadchodů) a
oblast informačních a technologických bariér souvisejících umožněním či
usnadněním pohybu osob se sníženou schopností pohybu nebo orientace. V
dokumentu jsou podrobně analyzovány uvedené oblasti a jednotlivé konkrétní
budovy a objekty, rizika, slabá místa a v analyzovaných trasách a objektech. V
akčním plánu je poté nadefinováno několik projektových aktivit, které bude
nutné v následujících letech zrealizovat. Mezi navržené aktivity vztahující se k mobilitě a
dopravě patří (výběr relevantních aktivit): • Projektová aktivita 4.1.2.: Plná bezbariérovost
vozíčkářské trasy • Projektová aktivita 4.3.3.: Vybudování plně
bezbariérových komunikací propojujících klíčové lokality MČ • Projektová aktivita 4.3.4.: Vybudování bezbariérové
páteřní komunikace – turistická trasa
• Projektová aktivita 4.3.5.: Vybudování plně
bezbariérových komunikací propojujících klíčové lokality MČ – výkup pozemků
|
-
Hlavní indikátor
§ 76 %
z celkové délky je bezbariérových §
§ Jednotky
meření
km/100 km komunikací (délka pěších komunikací upravených jako bezbariérové k
celkové délce komunikací pro pěší -chodníky, smíšené stezky společné s
cyklisty, obytné zóny, atd.) § V rámci MČ P13
je ve správě 10 km komunikací pro cyklisty. § Ostatní počty
km komunikací neevidujeme. § V r.
2021 byla provedena oprava povrchů a dopravního značení. §
§ Zdroj dat
Data úřadu městské části – odbor dopravy, investic, dále Technická správa
komunikací a Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (pro pražské
MČ); analýza dat z pasportu komunikací; Projektová dokumentace, Odbor životního
prostředí § §
§ Frekvence
zjišťovaní
průběžně
§ Význam
indikátoru
Posouzení, jak městská část přispívá k budování infrastruktury pro
environmentálně šetrné druhy dopravy a občany se sníženou pohyblivostí.
-
Hlavní indikátor
MČ celkový počet km na svém území neeviduje. Na 90 % komunikací na území MČ Prahy 13 je vjezd cyklistům povolen, 50 %
komunikací na území MČ Praha 13 je pro cyklisty bezpečných. Cyklisté
mohou také relativně bezpečně využívat všechny zklidněné obslužné komunikace.
Mnoho komunikací je v režimu obytné zóny nebo Zóna 30. Křížení se sběrnými
komunikacemi je pro cyklisty možné po mimoúrovňových lávkách, podjezdech nebo
přes světelně signalizované křižovatky. Cyklo-příklad: - v r.
2020 při rekonstrukci části ul. Jeremiášova a Bucharova vyznačeny cyklopruhy ve
vozovce.
- při
rekonstrukci povrchu chodníku v ul. Červeňanského (cca 480 m) byla
vybudována cyklostezka.
|
MČ Praha 13 podporuje rozvoj cykloturistiky, pěší turistiky
i dalších aktivit rozvíjejících pohyb vlastní silou. Kromě snahy o označování
tras se zapojujeme i do různých kampaní s tím souvisejících. Koncepce bezbariérovosti MČ Praha 13
na období let 2020 – 2030 byla vytvořena v rámci realizace KA 02 „Koncepce
bezbariérovosti Prahy 13“ projektu „Cesta k dalšímu rozvoji MČ Praha 13“,
registrační číslo CZ.03.4.74/0.0/0.0/17_118/0010097, podpořeného Evropským
sociálním fondem prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost V počátku mapování bylo uvažováno využít
pro bezbariérové trasy systém smíšených cyklostezek, vedených po páteřních
pěších komunikacích v zastavěném území. Vzhledem k častým strmým nájezdům k
průchodům panelovými domy, lávkami a úseky s nevyhovujícím sklonem bylo možné
tuto síť cyklostezek využít pro nové bezbariérové trasy pouze částečně V průběhu mapování bylo rozhodnuto o
hodnocení tras pouze z pohledu osob s omezenou schopností pohybu z několika
důvodů: - z možností a principu pohybu osob s omezenou schopností orientace
jednoznačně vyplývá, že budou využívat jiné typy tras, než osoby s omezenou
schopností pohybu. To, co je bariéra pro osoby na vozíku, není bariéra pro
nevidomé a naopak. Nazývat tedy trasu jako bezbariérovou pro všechny a nabízet
jí jako primární k dosažení cíle všem cílovým skupinám osob v komplexně
zastavěném prostředí s mnoha druhy bariér není logické, praktické a většinou
ani realizovatelné. - charakter zástavby a veřejného prostoru neobsahuje
ucelenou síť přirozených ani umělých vodicích linií tak, aby bylo možné podle
nich navrhnout ucelené trasy. V návrhu je proto možné omezit se pouze na
doplnění hmatových úprav u zastávek hromadné dopravy a doplnění a opravu
hmatových úprav u přechodů pro chodce a míst pro přecházení.
Detailní informace o Koncepci na tomto
odkazu: https://www.praha13.cz/file/7Oq1/Koncepce-bezbarierovosti-FINAL.pdf
|
Na území MČ v hodnoceném období přibylo několik vyznačených cyklopruhů a nový úsek cyklostezky. Za nedostatek v tomto směru považuji fakt, že MČ nemá k dispozici data o vybavenosti cyklistickými komunikacemi (což efektivně znemožňuje mít přehled o jejich stavu - např. o prakticky nesjízdném povrchu místní cyklotrasy ŘE-HL v úseku od Novoveské k OC Galerie Butovice). Zarážející je to o to více, že v hodnoceném období byl zpracován návrh PUMM a roli cyklodopravy je v něm věnováno hodně pozornosti. MČ v hodnoceném období zpracovala Koncepci bezbariérovosti, což považuji za velmi užitečný podklad pro odstraňování bariér a zvyšování prostupnosti území. V reálu je posun minimální došlo k nárůstu bezbariérovosti přechodů o 1 procentní bod.
|
4.1.2 Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Veřejné budovy, u kterých se nacházejí stojany na kola: ÚMČ 4 ks stojanů FZŠ Otokara Chlupa
6 ks Stanice metra Hůrka
2 ks Centrální park-kuželkárna 1 ks doplňujeme
další cyklostojany: náměstí
Junkových-u KB, dětské hřiště 12 ks KD Mlejn 1 ks stanice
metra „Lužiny“ 2 ks ZŠ
Brdičkova 5 ks ZŠ
Trávníčkova 1 ks ZŠ
Bronzová 4 ks ZŠ
Klausova 3 x
cyklobox ZŠ Kuncova 1 ks ZŠ
Mohylová 2 ks ZUŠ
K Brance 1 ks Na území MČ je 10 ZŠ z toho u 60 %
z nich jsou umístěny cyklostojany pro kola a koloběžky. MŠ Palouček 1
ks MŠ
Zahrádka 6 ks MŠ
Rozmarýnek 4 ks MŠ Pohádka 2 ks MŠ
Barvička 2 ks MŠ Motýlek 2 ks Na území
MČ je 22 MŠ z toho u 27 % z nich jsou umístěny cyklostojany pro koloběžky a
dětská kola. MČ Praha 13 eviduje 72 dětských hřišť z toho
na 40 % jsou umístěny cyklostojany +
lavičky MČ Praha 13 eviduje 40 sportovišť z toho na 45 % jsou umístěny
cyklostojany + lavičky Městská část Praha 13 zřídila na třech místech unikátní cyklostanice,
které jsou k dispozici nejen cyklistům nebo koloběžkářům, ale mohou je
samozřejmě využít i maminky a tatínkové s kočárky. Tyto stojany jsou plně
vybaveny pro běžné opravy a jsou zdarma k dispozici široké veřejnosti. Nové stanice jsou unikátním zařízením, kde mají obyvatelé k dispozici
nářadí na běžnou opravu ať už kol, koloběžek nebo i kočárků. Stanice jsou
vybaveny kvalitním nářadím a díly renomovaných německých a amerických značek
opatřených otočnými čepy pro snadnější manipulaci, hustilkou s vyztuženou
ocelovou hadic a integrovaným stojanem na kolo. Navíc je na každé z nich
k dispozici QR kód s odkazy na návod na opravu či seřízení kola. Na území MČ jsou
v rámci mobiliáře instalovány mj. i hrací prvky, posilovací stroje či
minigolfová dráha, které jsou volně přístupné veřejnosti.
Dále správci
komunikací průběžně upravují přechody pro chodce na bezbariérové s vodící
linií.
|
-
MČ vlastní 54 budov z toho u 35 % budov jsou umístěny cyklostojany.
Data
úřadu městské části a jím zřízených organizací – odbor dopravy, odbor životního prostředí; analýza dat z
pasportu budov; projektová dokumentace. Za majetek městské části se považují
budovy v majetku městské části a jí zřízených organizací, které aktivně slouží
zájmům veřejnosti (úřady, školy, sportoviště, kulturní zařízení apod.).
Volitelně lze zahrnout také další (veřejné) budovy, např. v majetku
statutárního města.
Jednotky měření
% (podíl budov v majetku městské části a jí zřízených organizací vybavených
parkovací infrastrukturou pro cyklisty).
Zdroj dat
Data úřadu městské části a jím zřízených organizací – odbor dopravy, odbor životního prostředí;
analýza dat z pasportu budov; projektová dokumentace. Za majetek městské části
se považují budovy v majetku městské části a jí zřízených organizací, které
aktivně slouží zájmům veřejnosti (úřady, školy, sportoviště, kulturní zařízení
apod.). Volitelně lze zahrnout také další (veřejné) budovy, např. v majetku
statutárního města.
Frekvence zjišťovaní
1x ročně
Význam indikátoru
Posouzení, jak městská část přispívá k budování infrastruktury pro
environmentálně šetrné druhy dopravy. Cílová hodnota – žádoucí je postupný růst
hodnoty indikátoru až do hodnoty 100 % (= ideální stav).
|
Pro pěší turisty je
instalováno dostatečné množství laviček k odpočinku v parcích i na všech
veřejných prostranstvích.
MČ
Praha 13 drží tempo s rozvojem cyklistické dopravy a jejím vzrůstajícím
trendem a vychází vstříc potřebám občanům. Zároveň se snaží s ohledem na
finanční prostředky modernizovat a zajišťovat svůj městský mobiliář
|
MČ v hodnoceném období výrazně zlepšila vybavenost budov a dalších lokací parkovací infrastrukturou pro cyklisty, včetně 3 cyklostanic. Mobiliář pro pěší a přístupnost veřejných prostor se jeví jako uspokojivé až dobré.
|
4.1.3 Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ...), zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území hl. m. Prahy, tedy i MČ Praha 13 je MHD koordinována
společností ROPID, jejíž prioritou je bezbariérová městská hromadná
doprava, kdy se snaží při projednávání s jednotlivými dopravci o obnovu
vozového parku s důrazem na zvyšování počtu nízkopodlažních vozidel. Každoročně
jsou vynakládány desítky miliónů korun na zlepšení přístupnosti pražského
metra a autobusů. Stanice metra jsou vybaveny vodícími drážkami
pro nevidomé, autobusy zase zvukovými hlásiči informující o čísle
linky a směru jízdy. Dopravní
podnik již v současnosti disponuje pouze nízkopodlažním vozovým parkem autobusů
a na všechny autobusové linky jsou tak vypravována pouze nízkopodlažní vozidla. U linky metra B se počítá s výstavbou a zprovozněním (kolem roku 2024)
nové stanice Depo Zličín, v areálu současného depa (mimo území MČ Praha 13).
Spolu s novou stanicí metra by měl vyrůst nový autobusový terminál a kapacitní
parkoviště P+R. - od r.
2019 byla zavedena školní linka č. 266 Nové Butovice-Zadní Kopanina - od
12/2020 zavedena příměstská linka č. 394 Nové Butovice-Zdice
HMP, v zast. Technologie hl. m. Prahy od r. 2021 zajišťuje výměnu
stávajících přístřešků JCDecaux za nový městský mobiliář u 24 autobusových
zastávek.
|
-
Hlavní indikátor
Jednotky meření
% (podíl nízkopodlažních spojů na celkovém počtu spojů) 100%
Zdroj dat
Data úřadu městské části – odbor dopravy; provozovatelé veřejné dopravy;
analýza využití vozidel v provozu.
Data úřadu městské části – odbor dopravy ve spolupráci s ROPID
Frekvence zjišťovaní
průběžně
Význam indikátoru
Posouzení zvyšování komfortu MHD. Cílová hodnota – žádoucí je postupný růst
hodnoty indikátoru až do hodnoty 100 % (= ideální stav)
|
Cílem hl.m.Prahy i MČ Praha
13 je plně bezbariérová městská hromadná doprava. Každoročně jsou
vynakládány milióny korun na zlepšení přístupnosti pražského metra
a autobusů. V zájmu je provázanost
autobusové dopravy a metra na uzlových bodech, především u stanice metra Nové
Butovice, Luka a Stodůlky. Prosadila se o zavedení školního autobusu Nové
Butovice-Zadní Kopanina. MČ Praha 13 dlouhodobě
spolupracuje se společností ROPID na optimalizaci jízdních řádů a tras
autobusů.
|
Bezbariérovost v MHD je obecně dobrá, co do přístupnosti zastávek má MČ tuto problematiku podchycenu v Koncepci bezbariérovosti.U vazeb mezi dopravními módy je situace spíše stabilní - existují přestupní vazby na páteřní linku metra směr centrum, současně ale i nízké kapacity parkování P+R a z toho vyplývající nekoordinované parkování mimopražských na území MČ.
|
4.1.4 Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Umístění záchytných parkovišť P+R je řešeno především v okrajových
částech hlavního města, které navazují na prostředky městské hromadné dopravy.
Na území MČ P13 se nachází jedno nehlídané parkoviště P+R s kapacitou 57
míst a možností parkování po dobu 12 hod v ul. Ovčí hájek u stanice metra
Nové Butovice. Vzhledem k absenci parkovacích stání v dané lokalitě
je obsazenost parkoviště 100%. V rámci uvedeného
parkoviště P+R bylo zřízeno B+R. HMP v roce 2021 započala výstavba
parkovacího domu v ulici Petržílkova s kapacitou parkovacích stání:
182 pro rezidenty a 197 pro parkoviště P+R. Na základě veřejného
projednání byl proveden průzkum metodou osobního dotazování, na základě jeho
výsledků MČ nezavedla k dnešnímu dni zóny placeného stání na svém
území. V r. 2020 v ul. Červeňanského bylo
vybudováno (HMP) 44 parkovacích stání. V r. 2020 soukromý investor při ul.
Bavorská upravil režim parkování vyznačením 57 parkovacích stání. MČ plánuje na stávajícím parkovišti v ul.
Bellušova výstavbu parkovacího domu s kapacitou 312 parkovacích stání,
nyní probíhá schvalovací proces.
V rámci prodloužení ul. Rozvadovské
spojky je plánované parkoviště P+R u stanice metra Nové Butovice. Dopravní plán
hlavního města Prahy na roky 2021 až 2025 počítá s výstavbou nové stanice
na trase B „Depo Zličín“ a kapacitního parkoviště P+R pro 600 vozidel.
|
|
MČ
Praha 13 v rámci svých finančních prostředků se snaží navyšovat počet
parkovacích ploch, např. záměr vybudovat v pilotním projektu parkovací dům
v ul. Bellušova, příp. další výstavba dle zájmu rezidentů.
Problematiku dopravy v klidu se
snaží řešit i se soukromými investory v rámci jejich developerských
projektů či HMP.
|
Dle analytické části PUMM je na vícero lokalitách překročena kapacita parkovacích míst na veřejných plochách a do značné míry je tolerováno parkování mimo vyhrazené plochy. Významnou část parkovacích míst přitom využívají návštěvníci Prahy, kteří na území MČ přestupují na páteřní metro, přitom pakrovací kapacity vyhrazených parkovišť a P+R na území MČ jsou omezené. I když se MČ zaštiťuje dotazníkovým šetřením, podle něhož obyvatelé nechtějí zavedení ZPS, považuji tento krok za prakticky nevyhnutelný (i souvislosti s rozšiřování ZPS na Praze 5) - i když sám o sobě všechny uvedené problémy nevyřeší. MČ by se v tomto směru mohla snažit o ex-ante vyhodnocení přínosů zavedení ZPS a o osvětu ohledně potenciálních přínosů.
|
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/ |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/
|
Praha 13 realizovala
anketní dotazník, který napomohl identifikovat nejpalčivější problémy v dopravě
a mobilitě, které obyvatele či návštěvníky Prahy 13, nejvíce či nejčastěji
trápí. Všemi relevantními
názory, připomínkami, komentáři či náměty se zabýváme a následně navrhujeme
efektivnější řešení dopravy a mobility v Praze 13. https://mobilita.praha13.cz/aktuality Byla
realizována Veřejná projednání s občany - https://www.praha13.cz/VEREJNE-PROJEDNANI-Plan-udrzitelne-mestske-mobility-23-6-2021.html V MČ Praha 13 hlavní
úlohu v hromadné dopravě hraje trasa metra B, na kterou navazují
jednotlivé autobusové linky, u kterých se postupně modernizuje vozový park. V současné době již Dopravní podnik hl.m.Prahy
disponuje pouze nízkopodlažním vozovým parkem autobusů. Pražská integrovaná doprava
je budována s cílem nabídnout cestujícím kvalitní dopravní obsluhu na svém
území, která bude nabízet konkurenceschopnou alternativu vůči individuální
dopravě.
|
MČ v této obasti zahájila koncepční kroky připravou PUMM, pozitivní efekt může přinést nedávné rozšíření bike-sharingu do MČ. Neuspokojivá situace okolo parkování a emisní a hluková zátěž, kongesce a riziko nehod k nimž výraznou měrou přispívá tranzitující silniční motorová doprava ale ukazují jednoznačně na potřebu podstatně intenzivnějšího aktivního řízení poptávky.
|
4.2.1 Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 13 neprovozuje žádné autobusové linky, tyto
zabezpečuje Dopravní podnik Praha, příp. jiní dopravci. Tyto organizace
provádějí pravidelné průzkumy z důvodu redukce linek nebo jejich
rozšíření.
Objednavatelem a organizátorem MHD je spol. ROPID (http://www.ropid.cz/), která zpracovala pro hlavní město plán
dopravní obslužnosti „Dopravní plán hlavního města Prahy na roky 2018
až 2021 s výhledem do roku 2025 (https://pid.cz/o-systemu/dopravni-plan-hmp/), jehož úkolem jsou zásady koncepce rozvoje a
fungování dopravního systému PID v Praze vč. vazeb se Středočeským krajem.
Plán zahrnuje i opatření o koncepčních cílech v dokumentech, např.
Pařížská dohody, Dopravní politika jako součást Plánu udržitelné mobility Prahy
a okolí aj.).
|
-
Hlavní indikátor
Počet cest na jednu osobu nelze stanovit, protože MČ Praha 13 projíždí
značný počet cestujících ne jen z MČ. MČ statistiku o počtu
přepravovaných osob nevede.
30. 5. 2022 byl písemně osloven ROPID s žádostí
o aktualizaci dat, do dnešního dne jsme bohužel neobdrželi žádnou odpověď.
Jednotky meření
Počet cestujících vystupujících a nastupujících na zastávkách na území městské
části
Zdroj dat
Data úřadu městské části; provozovatelé veřejné dopravy, analýza přepravy
cestujících
Frekvence zjišťovaní
1x ročně
Význam indikátoru
Posouzení podpory veřejné dopravy a její využívání. Cílová hodnota – není
stanovena, žádoucí je postupný růst hodnoty indikátoru.
-
Hlavní indikátor
linka metra B , 15 linek
autobusů
30. 5.
2022 byl písemně osloven ROPID s žádostí o počet spojů MHD na území P13,
do dnešního dne jsme bohužel neobdrželi žádnou odpověď.
Jednotky meření
Počet spojů (bus, vlak, MHD, …)
Zdroj dat
Data úřadu městské části; výkaznictví dopravců; analýza dat dopravců.
Frekvence zjišťovaní
1x ročně
Význam indikátoru
Posouzení podpory veřejné dopravy. Cílová hodnota – postupné rozšiřování
nabídky spojení
-
Hlavní indikátor
MČ šetření
neprovádí.
Jednotky meření
Počet každodenních cest, počet hodin (čas strávený cestováním), druh cesty a
druh dopravy, celková průměrná denní vzdálenost na osobu na druh cesty a způsob
dopravy aj.
Zdroj dat
Reprezentativní dotazníkový výzkum (např. v rámci indikátoru „Šetření
spokojenosti občanů“)
Frekvence zjišťovaní
1x za 2-3 roky
Význam indikátoru
Hodnocení, jak občané využívají environmentálně šetrné druhy dopravy. Cílová
hodnota – pokles podílu IAD, růst podílu veřejné, pěší a cyklistické dopravy.
Indikátor se hodnotí pouze tehdy, je-li k dispozici reprezentativní průzkum
dopravního chování.
|
V MČ Praha 13 je hustá síť autobusových linek
navázaných na metro linky B a příměstské autobusy. Z toho důvodu je MHD
občany značně využívaná.
|
MČ výkony MHD nesleduje, nicméně v aktivitách pražského integrátora jsou potřeby dopravní obslužnosti řešeny i pro území MČ. Samotná úroveň výkonů MHD se jeví jako uspokojující až dobrá.
|
4.2.2 Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ
Praha 13 využívá ekonomické nástroje v rámci celopražského systému – zóny
placeného stání (oranžové zóny), které jsou zřízeny jen na 2 místech v ul.
Petržílkova (radnice, poliklinika Lípa). U každého úseku zóny je umístěn 1
parkovací automat, u kterého lze uhradit parkování mincemi, platební kartou
nebo přes mobilní aplikaci.
V dubnu 2019 pořádala MČ veřejné
fórum s občany Prahy 13 k problematice zavedení zón placeného stání. Zároveň
probíhal veřejný průzkum. Na základě těchto průzkumů MČ zatím nerozšiřuje zóny
placeného stání na svém území.
|
-
Hlavní indikátor
Zavedený systém
regulace parkování a dopravy; Zóny
placeného stání-oranžová
Parkovací
stání s parkovacím kotoučem
Jednotky měření
Bez jednotky
Zdroj dat
Data úřadu městské části; popis systémů.
Frekvence zjišťovaní
1xročně
Význam indikátoru
Posouzení aktivit městské části, jakým způsobem řeší dopravu v klidu. Cílová
hodnota – realizace opatření (binární kritérium ano/ne).
|
MČ Praha 13 stále využívá ekonomické nástroje jen na
2 parkovištích před radnicí a poliklinikou Lípa v ul. Petržílkova -
zóny placeného stání (oranžová).
|
Ekonomické nástroje jsou využívány jen velmi okrajově na malých lokalitách pro parkování. K zavedení plošného zpoplatnění parkování je odpor ze strany obyvatel, i když by mohl částečně napomoci řešení problémů s parkováním.
|
4.2.3 Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 13 má zpracovaný Strategický
plán rozvoje městské části Praha 13 pro období 2018-2024, ve
kterém jsou uvedeny cíle a opatření v oblasti dopravy, viz odkaz: https://www.praha13.cz/file/vSm1/Strategicky-plan-mestske-casti-Praha-13-na-obdobi-2018-2024.pdf Akční plán po stránce udržitelné mobility
obsahuje: Opatření
B3.1: Rozvíjení dopravní obslužnosti celého území MČ veřejnou
hromadnou dopravou a zlepšování přestupních dopravních vazeb. Aktivita bude realizována v dalším akčním
plánu. Opatření
B3.2: Rozvíjení nemotorové dopravy vč. související
infrastruktury a její systematické řešení.
Vazba
na opatření
|
B3.2
|
Název
aktivity
|
B3.2.1: Rozvoj a údržba
cyklotras a stezek na území MČ Praha 13
|
Popis
aktivity
|
Cyklookruh „Za prací a
zábavou“ je veden zčásti po cyklostezce mezi panelovými domy, zčásti po
zklidněných místních komunikacích a účelových cestách. Umožňuje používat bicykl
při každodenních cestách za prací, po nákupech, do úřadů, za vzděláním i
k výletům za přírodou bez narušování životního prostředí škodlivými
zplodinami. Bezpečná cyklotrasa prochází obytnými zónami - Lužiny, Nové
Butovice, Stodůlky a Háje. Na trase leží přírodní zóny - Centrální park,
Panská zahrada, přírodní památka „U Hájů“. Okruh navazuje na dálkovou zelenou
stezku Greenways Praha – Vídeň a na cyklotrasu celopražského významu Řepy –
Hlubočepy. Na několika místech lze nastoupit do dopravních prostředků Metra
B. Je předpoklad, že budou postupně budovány další návazné trasy. Na území MČ
Praha 13 začíná dálková mezinárodní trasa Greenways Praha – Vídeň.
Zkvalitnění jejího povrchu a řádnému označení brání majetkoprávní vztahy,
které je třeba dořešit. Cílem je stezka se zpevněným povrchem, která ideálně
propojí Centrální park s Prokopským údolím. Bude splňovat parametry
cyklostezky GW bez velkých převýšení a bude vhodná i k procházkám pro
pěší a jízdu on-line bruslařů. Díky stezce se snadněji zpřístupní další
rekreační oblast v MČ Praha 13. Záměr je podpořen četnými mnohaletými
žádostmi zdejších obyvatel o vybudování cyklostezky. Cílem je revitalizace
předmětného území tak, aby plynule a harmonicky přecházelo z uměle
vytvořeného Centrálního parku do přírodního parku Prokopské údolí.
V cestě realizaci stojí nevyřešené majetkoprávní vztahy. Majetkoprávní
vztahy také brání realizaci aktivity Vodorovné označení cyklotrasy
v Centrálním parku, které by pomohlo zklidnění a systematizaci cyklodopravy v parku.
|
Předpokládaný
odpovědný subjekt
|
Odbor životního prostředí
|
Cílová
skupina
|
Občané
|
Předpokládaný
termín realizace
|
2018 - 2022
|
Odhad
rozpočtu aktivity
|
5 000 000 Kč
|
Předpokládané
zdroje financování
|
Rozpočet HMP, MČ Praha 13,
dotační programy
|
Připravenost
aktivity k realizaci
|
Projekt je průběžně
realizován
|
Stav
k 1. 1. 2019
|
Aktivita v realizaci,
v roce 2018 provedena oprava informačních panelů
|
aktualizace
2022 - Záměr trvá, v r. 2021 provedena údržba
povrchů a dopravního značení
Vazba
na opatření
|
B3.2
|
Název
aktivity
|
B3.2.2: Dokončení zelené
páteře MČ Praha 13
|
Popis aktivity
|
Zelená páteř MČ Praha 13 vede přes Údolí
Motolského potoka, Panskou zahradu, Centrální park do Prokopského údolí. Je
třeba propojit oblasti tak, aby byly přístupné pro pěší turisty i cyklisty.
Území nabízí obyvatelům městské části odpočinek a krátkodobou rekreaci. Tímto
územím by v budoucnu měla procházet Greenways Praha-Vídeň po prodloužení
do Středočeského kraje. Součástí aktivity je vybudování lávky u OC Globus -
bezpečný přechod přes Sárskou ulici, který bezpečně propojí údolí Motolského
potoka, dále přemostění přes frekventovanou Rozvadovskou spojku .
|
Předpokládaný
odpovědný subjekt
|
Odbor životního prostředí ÚMČ
Praha 13, MHMP
|
Cílová
skupina
|
Občané
|
Předpokládaný
termín realizace
|
2018 - 2030
|
Odhad
rozpočtu aktivity
|
100 000 000 Kč
|
Předpokládané
zdroje financování
|
Rozpočet HMP, MČ Praha 13,
dotační programy
|
Připravenost
aktivity k realizaci
|
Projekt je průběžně
realizován
|
Stav k 1. 1. 2019
|
Záměr trvá
|
aktualizace
2022 , v r. 2021 provedena údržba povrchů a dopravního značení Opatření
B3.3: Podpora koncepčních a systémových řešení mobility v MČ
ve spolupráci s HMP.
Vazba na opatření
|
B3.3
|
Název aktivity
|
B3.3.1: Monitoring a
odstraňování bariér
|
Popis aktivity
|
Odstraňování bariér
v celé MČ na pěších komunikacích zejména pro osoby se sníženou pohyblivostí,
osoby s kočárky
|
Předpokládaný odpovědný
subjekt
|
Odbor majetkový, bytový a
investiční
|
Cílová skupina
|
Občané
|
Předpokládaný termín
realizace
|
2018 - 2019
|
Odhad rozpočtu aktivity
|
10 000 000 Kč
|
Předpokládané zdroje
financování
|
Dotační programy, rozpočet MČ
Praha 13
|
Připravenost aktivity k
realizaci
|
Záměr
|
Stav k 1. 1. 2019
|
V realizaci strategický
dokument – koncepce bezbariérovosti
|
aktualizace
2022 Odstraňování bariér probíhá
v rámci oprav a rekonstrukcí komunikací a chodníků v souladu
s platnými normami. MČ P13 v r. 2020 schválila „Koncepci
bezbariérovosti MČ Praha 13 na období let 2020 – 2030“ na základě, které bude
zmapována stávající situace a vytvořeny ucelené bezbariérové trasy a přístupy
na území Městské části Praha 13 a vytvořeny návrhy komplexního řešení
svobodného pohybu po městské části. Pro tvorbu koncepce bude kladen důraz
především na stanovení cílových bodů, jimiž jsou v tomto případě chápána
zařízení občanské vybavenosti (především zařízení zdravotní a sociální,
předškolní a školská, zařízení pro kulturu, sport, duchovní osvětu, obchod,
služby a veřejnou dopravu) s prověřením jejich přístupnosti. Dojde k návrhu
nápravných opatření, bude zpracován návrh informačních a komunikačních kanálů.
Na vzniku koncepce se budou v roli expertů rozhodující měrou podílet zástupci
samotné cílové skupiny z řad občanů s omezenou schopností pohybu a
orientace.
|
-
Hlavní indikátor
Strategický plán rozvoje městské části Praha 13 pro období 2018-2024,
v r. 2022 probíhá
schvalovací řízení strategického dokumentu „Plán udržitelné městské mobility MČ Praha 13“
Hlavní indikátor
Jednotky meření
Bez jednotky
Zdroj dat
Data úřadu městské části; existence plánu.
Frekvence zjišťovaní
Dle doby platnosti dokumentu
Význam indikátoru
Posouzení, zda městská část strategicky řeší problematiku dopravy a mobility.
Cílová hodnota – realizace plánu (binární kritérium ano/ne).
|
Zastupitelstvo MČ Praha 13 zřídilo Výbor pro dopravu a bezpečnost, který doporučuje různé realizace
převážně na základě podnětů občanů a vlastníků/správců pozemních
komunikací.
Na základě
schváleného „Plánu udržitelné městské mobility MČ Praha 13“ bude kladen důraz
na vytvoření podmínek pro uspokojení potřeb mobility lidí i podniků na území a
jeho okolí a ke zlepšení kvality života, a to získáním dotací z různých fondů
EU (na podporu rozvoje dopravní infrastruktury apod.) podmíněné doložením
souladu se SUMP. Cílem bude komplexně
řešit dopravní dostupnost, zvýšit bezpečnost v dopravě, snížit negativní
vlivy na životní prostředí, zlepšit účinnost a hospodárnost přepravy osob a
zboží a zvýšit atraktivnost a kvalitu prostředí na MČ.
|
Po stránce koncepčního a strategického plánování si MČ zaslouží pochvalu, má platný strategický plán a v hodnoceném obodbí dokončila přípravu PUMM.
|
4.3 Nízkoemisní vozidla |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3 Nízkoemisní vozidla
|
Postupné zavádění nízkoemisních vozidel (automobily, bicykly, autobusy
apod.). MČ Praha 13 vlastní 3 elektromobily, které jsou
využívány úředníky a organizacemi zřízenými MČ P13. Pro úředníky ÚMČ Praha 13
jsou k dispozici také 4 elektrokola a 1 e-skútr.
Zavádění nízko emisních vozidel v MHD je
v kompetenci hl. m. Prahy, tj. především její organizací Dopravním
podnikem hl. m. Prahy a.s.
|
Situace ohledně vozového parku se jeví spíše stabilní, od minulého hodnocení přibyl 1 e-skútr, což vnímám pozitivně. Využití alternativních pohonů v MHD není v působnosti MČ a je zatím spíše sporadické (i přes klimatický závazek hl.m. Prahy).
|
4.3.1 Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V MČ Praha 13 hlavní úlohu
v hromadné dopravě hraje trasa metra B, na kterou navazují jednotlivé
autobusové linky, u kterých se postupně modernizuje vozový park.
|
|
Zavádění
nízkoemisních vozů do povrchové hromadné dopravy je v kompetenci hl. m.
Prahy a jednotlivých smluvních dopravců. Dle „Dopravního plánu hlavního
města Prahy na roky 2021 až 2025“ (Dopravní
plán HMP | Pražská integrovaná doprava (pid.cz) v rámci autobusové dopravy je řešen
zejména přechod k alternativním pohonům. Akční plán počítá s elektrifikací
několika vybraných páteřních linek. Ve vztahu k MČ Praha 13 se počítá v 1.
etapě (do roku 2025) s elektrifikací autobusové linky č. 137 (Na Knížecí – U
Waltrovky –Malá Ohrada), ve 2. fázi (po roce 2025) s elektrifikací linek č.
142, 149, 174, 184 a 225. Na všech vytipovaných linkách by měly být naftové
autobusy nahrazeny parciálními trolejbusy, počítá se s nutností výstavby
trolejového vedení ve vytipovaných úsecích trasy a doplňkové infrastruktury pro
provoz. V souvislosti se změnou autobusových linek na trolejbusové je v
dokumentu také navržen nový systém číslování linek.
Rozvoj kolejové dopravy (metro,
tramvaje, železnice) na území MČ Praha 13 není plánován.
|
Stav zatím setrvalý, páteřní metro jako environmentálně šetrný mód doplňují autobusy na naftu, s plánem postupné elketrifikace vybraných linek.
|
4.3.2 Jaký je podíl takových vozů v majetku městské části nebo organizacích jí zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha
13 vlastní celkem 14 vozidel z toho 3 elektromobily (Peugeot ION)
s dojezdem do 100 km, které jsou využívány úředníky a organizacemi
zřízenými MČ P13 k jízdám po území Prahy 13. Zároveň je využíváním i 1
e-skútr s dojezdem do 30 km. Dobíjecí stanice pro služební vozidla jsou
umístěny v prostoru podzemních garáží radnice.
|
-
Hlavní indikátor
Indikátory 4.3.B Podíl výkonů vozidel EEV na celkovém objemu dopravního
výkonu vozidel v majetku městské části a jí zřízených organizací; 21 %
Jednotky měření
% (podíl výkonů vozidel EEV z celkových km ujetých všemi vozidly) 21 %
Zdroj dat
Data úřadu městské části; analýza dat z provozu vozidel.
Frekvence zjišťovaní
1x ročně
Význam indikátoru
Posouzení podpory městské části prosazovat využívání EEV vozidel. Cílová
hodnota – není stanovena; žádoucí je postupný růst. Zájmem MČ P13 je zachování EEV vozidel a jejich
průběžné navyšování s ohledem na finanční možnosti MČ.
|
Pro úředníky ÚMČ Praha
13 jsou k dispozici 3 elektromobily, a 4 elektrokola a 1
elektroskútr. Tyto dopravní prostředky jsou denně v provozu již řadu let.
|
Více než pětinový podíl je v zásadě dobrý, i když v hodnoceném období přibyl pouze 1 e-skútr.
|
4.3.3 Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina, CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území MČ ve sledovaném období došlo k navyšování
počtu dobíjecích stanic pro elektromobily: 6 x na komunikaci NN4629 (objekt ABRA při ul.
Jeremiášova) 2 x ul. Skandinávská (u Ikea) 2 x Siemensova 2 x Bucharova (u OC Lidl) 2 x Kuchařova 2 x Pod hranicí (u OC Kaufland) 2 x Lýskova 2 x Amforová 1 x Píškova 2 x Mohylová 2 x Hábova 4 x Fantova 2 x pro nákladní elektromobily v areálu
Mercedes-Benz Trucks ČR při
ul. Bavorská
|
|
Na území MČ jsou již dobíjecí stanice
na 15 místech s 37 stojany a na jednom místě CNG. Vzhledem
k vzrůstajícímu trendu se počítání s jejich navyšováním.
|
V hodnoceném období se dále rozvíjela dobíjecí infrastruktura s relativně dobrým prostorovým pokrytím MČ.
|
4.3.4 Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro městskou část? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Služby pro městskou část zajišťují organizace zřizované jednak hl.m.
Prahou nebo vysoutěžené městskou částí k těmto účelům. Využívání
environmentálně šetrných vozidel je v kompetenci jednotlivých organizací.
|
|
MČ
Praha 13 při výběrových řízeních nezohledňuje užívání šetrných vozidel.
Všechna nová vozidla organizací
zřizovaných hl.m.Prahou musí plnit normu EURO6 a průběžná obnova je zajištěna
požadavky na maximální a průměrné stáří.
|
Environmentálně šetrná vozidla ve výběrových řízeních nejsou zajišťována.
|
4.4 Bezpečnost silničního provozu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4 Bezpečnost silničního provozu
|
Na území MČ Praha 13
byly realizovány zóny s dopravním omezením (tempo „30“, omezení vjezdu
nákladních vozidel...) a obytné zóny. V rámci zón i mimo ně byly
realizovány přechody s dělícími ochrannými ostrůvky i přisvětlením. Postupně
dochází ve spolupráci s Technologií hl. m. Prahy i k doplňování
sloupů veřejného osvětlení k zajištění bezpečného pohybu veřejnosti. Snahou MČ Praha 13 je
ve spolupráci s hl.m. Prahou zvyšování bezpečnosti chodců, a to
přisvětlením přechodů, budováním nových přechodů, úpravou světelné signalizace
na stávajících přechodech a budováním ostrůvků mezi jízdními pruhy, aby byl
přechod frekventovaných komunikací bezpečnější
|
Voblasti bezpečnosti silničního provozu jsou realizována četná lokální opatření. Žádný podstatný pokrok se však v hodnoceném období neuskutečnil stran primární příčiny - silné tranzitní dopravy a "obležení" parkujícími vozidly návštěvníků Prahy.
|
4.4.1 Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve sledovaném období byl vybudován stavební práh s
integrovaným přechodem pro chodce v ul. Tlumačovská x Rotavská, v ul.
Tlumačovská byl vybudován bezbariérový přechod pro chodce u MŠ, ZŠ. Vzhledem ke zvýšenému tranzitu v ul. Poncarova,
byl u nájezdu na D0 oddělen odbočovací a průběžný pruh balisetami a upraveno
dopravní značení. Tato úprava byla také provedena u křiž. Poncarova x
K Řeporyjím, kde již byla snížena i rychlost a vyznačen samostatný
odbočovací pruh, neboť správce komunikace zde neuvažuje vybudovat světelnou
signalizaci. MČ Praha 13 společně s rodiči
a vedením základních škol (v rámci akce BEZPEČNÁ CESTA DO ŠKOL) vytipovala
riziková místa na pozemních komunikacích a dle svých možností realizovala
opatření ke zvýšení bezpečnosti žáků, např. nové přechody pro chodce, regulace
automobilové dopravy. Připravuje se stavební úprava (zvýšení)
křižovatky Janského x Kurzova s přisvětlením přechodu pro chodce a úprava
pěšího provozu v ul. Klausova u MŠ. Připravuje se bezbariérová úprava
přechodů pro chodce s doplněním prvků pro osoby se sníženou schopností
pohybu a orientace, vč. nových středových ostrůvků v ul. Armády a ul. Za
Lužinami.
Problematika
„Dopravní infrastruktury“ je řešena i ve Strategickém plánu MČ Praha
13 2021-2024, viz odkaz: https://www.praha13.cz/file/vSm1/Strategicky-plan-mestske-casti-Praha-13-na-obdobi-2018-2024.pdf Dopravní infrastruktura Opatření B2.1: Údržba a zlepšování technického
stavu komunikací vč. chodníků:
Vazba na opatření
|
B2.1
|
Název aktivity
|
B2.1.1: Obnova a modernizace cestní sítě pro pěší ve správě MČ
Praha 13
|
Popis aktivity
|
Obnova a modernizace chodníků, zídek a schodišť na území městské
části. Rekonstrukce úseků cest, schodišť a chodníků, které jsou ve špatném
stavu po mnoha letech používání.
|
Předpokládaný odpovědný subjekt
|
Odbor životního prostředí
|
Cílová skupina
|
Obyvatelé MČ Praha 13
|
Předpokládaný termín realizace
|
2018 - 2022
|
Odhad rozpočtu aktivity
|
6 000 000 Kč
|
Předpokládané zdroje financování
|
Rozpočet HMP, rozpočet MČ Praha 13, dotační programy
|
Připravenost aktivity k realizaci
|
Projekt je připraven k realizaci
|
Stav k 1. 1. 2019
|
V realizaci. V roce 2018 provedeny opravy za 1,8 mil.
V roce 2019 budou opravy pokračovat – prioritně oprava mostů, včetně
povrchů
|
aktualizace 2022 - Záměr trvá, v r. 2021
provedeny opravy za 2,9 mil.
Opatření B2.2: Zapojení nových technologií a
aplikace vhodných bezpečnostních prvků do dopravního provozu.
Vazba
na opatření
|
B2.2
|
Název
aktivity
|
B2.2.1: Zvýšení bezpečnosti na přechodech pro chodce
|
Popis
aktivity
|
Přisvětlení 13 přechodů na území MČ Praha 13 za účelem zvýšení
bezpečnosti chodců.
|
Předpokládaný
odpovědný subjekt
|
MHMP ve spolupráci s odborem dopravy ÚMČ P13
|
Cílová
skupina
|
Občané MČ Praha 13
|
Předpokládaný
termín realizace
|
2018 - 2020
|
Odhad
rozpočtu aktivity
|
1 – 2 miliony Kč
|
Předpokládané
zdroje financování
|
Rozpočet hl. m. Prahy
|
Připravenost
aktivity k realizaci
|
Příprava podkladů k odsouhlasení MHMP
|
Stav k 1. 1. 2019
|
Záměr trvá
|
aktualizace 2022 : Záměr
trvá. MHMP postupně uvolňuje finanční prostředky. V r. 2022 by mělo být
realizováno přisvětlení přechodu pro chodce ul. Mukařovského/Amforová.
Celkový přehled nehod v silničním provozu v obvodu
vybraného správního území – městská část Praha 13
Rok
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
|
Počet nehod celkem
|
515
|
532
|
516
|
662
|
678
|
665
|
632
|
609
|
549
|
|
Počet nehod s následky
na zdraví
|
45
|
50
|
43
|
57
|
46
|
35
|
55
|
36
|
57
|
|
Počet usmrcených osob
(stav do 24 hod.)
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zdroj: statistiky
PČR, nehody.cdv.cz
Klesající trend dle uvedených statistik pokračuje i
v následujících letech.
|
-
Jedná se o prosté počty nehod na území MČ Praha 13, uvedené hodnoty jsou převzaty od jiného subjektu. Tento parametr/indikátor MČ nesleduje, není ani pro ni podstatný.
Rok
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
|
Počet nehod
celkem
|
515
|
532
|
516
|
662
|
678
|
665
|
632
|
609
|
549
|
|
Počet nehod s následky
na zdraví
|
45
|
50
|
43
|
57
|
46
|
35
|
55
|
36
|
57
|
|
Počet usmrcených osob
(stav do 24 hod.)
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jednotky meření
Počet mrtvých a zraněných při dopravních nehodách na území městské části
vztažený na 100 km komunikací.
Zdroj dat
Data úřadu městské části; Policie ČR; analýza dat z protokolů o dopravních
nehodách.
Frekvence zjišťovaní
1x ročně
Význam indikátoru
Posouzení iniciativy městské části při snaze snižovat počty a následky
dopravních nehod. Cílová hodnota – není stanovena; žádoucí je pokles.
|
MČ Praha 13 průběžně monitoruje dopravní situaci na svém území a
prostřednictvím svých kompetentních orgánů, ve spolupráci s policií
navrhuje vhodná dopravní opatření pro zvyšování bezpečnosti provozu na
pozemních komunikacích, zejména s ohledem na nejzranitelnější účastníky
provozu (chodci, především děti, cyklisti atd.). Návrhy či podněty občanů jsou pravidelně
řešeny na zasedáních Výboru pro dopravu a bezpečnost ZMČ P13.
Na základě schvalovaného PUMM MČ Praha
13 si MČ stanovila realizovat či ovlivnit cíle např. zajištění bezpečných cest
do školských zařízení, doplnění a modernizace veřejného osvětlení, rozvoj
dopravního značení v rámci cyklistické infrastruktury, modernizace a
údržba komunikací pro cyklisty, mimoúrovňovou křižovatku Rozvadovská spojka x
Řevnická, dokončení Radlické radiály, modernizace a údržba komunikací pro
motorová vozidla, odstranění bezpečnostních dopravních závad na komunikacích,
zřizování zklidněných zón, realizace záchytných parkovišť P+R atd.
|
V hodnoceném období byla některá zklidňující opatření realizována, jejich efekt však zjevně pouze tlumí efekt rostoucí dopravní intenzity, neboť celkové počty nehod i počty nehod se zraněním nemají žádoucí trend.
|
4.4.2 Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Otázka
dopravní výchovy je u dětí ve věkové kategorii 2 až 6 let řešena v rámci
školních vzdělávacích programů jednotlivých mateřských škol. Děti jsou vedené
zejména při vycházkách k respektování základních pravidel pohybu
v dopravním provozu. Tři
mateřské školy využívají vlastní dopravní hřiště. Na
prvním stupni základních škol pak děti absolvují cyklus přednášek, které
organizuje Policie České republiky, na ně pak navazuje praktická výuka na
školním dopravním hřišti u ZŠ Bronzová. Cyklus je uzavřen Dopravní
soutěží mladých cyklistů, kterou vyhlašuje Ministerstvo dopravy – BESIP
spolu s MŠMT ČR a dalšími organizacemi. Těchto
aktivit se zúčastňuje zpravidla 20% žáků I. stupně. Magistrát
hl. m. Prahy také podporuje výuku dopravních znalostí materiály, které vždy na
začátku školního roku dodává bezplatně do škol. aktualizace 2022
Od r. 2019 vzhledem k epidemiologické situaci
(Covid-19) byla preventivní výchova z hygienických důvodů omezena.
|
-
Hlavní indikátor
Celkově
MČ Praha 13 zřizuje 10 základních škol s 5 826 žáky a 22 mateřských škol
s 2 349 dětmi.
Celkový počet žáků I. stupně 3 606,
z toho zapojeno 720 žáků, tj. 20 % Zdroj dat
Data úřadu městské části resp. příslušných škol; rozbor a charakter struktury
preventivních programů.
Frekvence zjišťovaní
1x ročně
Význam indikátoru
Posouzení iniciativy městské části při podpoře a zajištění vzdělávacích akcí v
oblasti bezpečnosti dopravy.
|
MČ
Praha 13 podporuje prevenci na základních školách, provozuje dopravní hřiště,
na kterém probíhá výuka a je využíváno i veřejností.
|
Prevence je zajišťována (i když není jasné, jestli již v plné míře po skončení pandemických opatření). Podíl zapojených žáků I. stupně je ve srovnání s jinými MČ spíše nízký.
|
4.4.3 Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Hl.m.Praha zpracovává
problémová místa, viz odkaz: http://www.poladprahu.cz/cs/problemove-mapy MČ
Praha 13 v rozpočtu pro rok 2022 vyčlenila finanční prostředky na opravy a
úpravy pozemních komunikací ve výši 6,4 mil. Kč. K 1.3.2022 TSK hl. m.
Praha, a.s., zatím disponuje finančním obnosem ve výši 2 mil. Kč, který bude
následně navýšen o dosud nespecifikovanou částku na další opravy pozemních komunikací. V rámci SWOT
analýzy byly stanoveny slabé a silné stránky problémových míst v dopravě
P13. Slabé stránky –
problémová místa- Doprava: - Špatná bezbariérová dostupnost centra města
povrchovou MHD (přímý autobus s větší kapacitou míst pro vozíčkáře než jedno) -
Nedostatečné množství vyhrazených parkovacích stání před domem s byty
zvláštního určení Kodymova a poliklinikou Centrum Lípa - Nedostatečné řešení
přístupnosti stanice metra Nové Butovice (šikmá schodišťová plošina)
https://www.praha13.cz/file/7Oq1/Koncepce-bezbarierovosti-FINAL.pdf
|
-
Hlavní indikátor
Spolupráci se
správci komunikací jsou na základě podnětu občanů či zjištění odboru dopravy
průběžně řešeny např. rozhledové poměry křižovatek, přechodů pro chodce aj.
Operativně je řešeno odstraňování přerostlé zeleně zasahující do vozovek, výtluků
v chodnících a vozovkách, poškozené dopravní značení aj.
Odstraňování krizových míst je konzultováno s příslušným orgánem Policie
ČR a násl. řešeno se správci komunikací.
MČ Praha 13 je
rozvíjející se území, proto se nehodová místa sledují průběžně z důvodu
nárůstu intenzit dopravy, které přinášejí nové developerské projekty.
V Praze 13 se nenachází místa, kde by se dopravní
nehody vyskytovali pravidelně, statistika dopravních nehod není MČ evidována. V květnu
2021 však MČ provedla porovnání údajů dopravních nehod za posledních 10 let
(leden 2021 – květen 2021), kdy bylo zaznamenáno 6 102 dopravních nehod; z nichž 3 byly s úmrtím, 39 nehod
s těžkým zraněním 42 osob, 425 nehod s lehkým zranění 528 osob a
5 635 nehod bez zranění. Indikátory
4.4.C Odstranění krizových nehodových míst;
Jednotky meření
% (podíl odstraněných nehodových míst z celk. počtu identifikovaných nehodových
míst)
Zdroj dat
Data úřadu městské části resp. příslušných správců komunikací; projektová
dokumentace. Informace lze získat buď od TSK, nebo ze specializovaných portálů
- např. INFOBESI.
Frekvence zjišťovaní
1x ročně
Význam indikátoru
Posouzení iniciativy městské části a správce komunikací při řešení krizových
míst.
|
MČ Praha 13 řeší problémová místa dle Akčního plánu.
Zároveň
stanovila své priority ve schvalovaném dokumentu PUMM, kterým chce je najít
taková řešení, která pomohou zmírňovat nežádoucí účinky dopravy, motivovat
obyvatele k preferování udržitelných forem dopravy pro své každodenní i
nepravidelné cesty, vytvářet podmínky pro rozvoj kvalitní dopravní soustavy
postavené na využití
technicko – ekonomických vlastností jednotlivých druhů dopravy, vytvářet předpoklady
pro snižování emisí, hluku a dalších škodlivých látek v plném souladu s
evropskými právními předpisy a s ohledem na minimalizaci dopadů na veřejné
zdraví a životní prostředí.
|
Problémová místa na dopravní infrastruktuře jsou identifikována a průběžně řešena.
|
4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel
|
Prioritou hl.m.Prahy i městských částí by mělo být
budování parkovišť P+R na okrajových částech hl.m.Prahy, čímž bude omezen vjezd
vozidel individuální automobilové dopravy do dalších městských částí. Na konci roku 2021 počalo
HMP s výstavbou parkovacího domu v ul. Petržílkova s kapacitou parkovacích
stání: 182 pro rezidenty a 197 pro parkoviště P+R. Dále se počítá
s výstavbou parkoviště P+R s kapacitou pro 600 vozidel v rámci nové
stanice metra“ Depo Zličín“ (trasa B). Problematika je řešena v rámci Koncepce
bezbariérovosti. Z analýzy SWOT jsou evidovány hrozby - Tlak
na parkovací kapacity vlivem obyvatel ze Středočeského kraje, kteří pracují v
centru Prahy, nechají auto u metra a pokračují do Prahy metrem, povede k
prohlubování situace ohledně nedostatku parkovacích míst a znemožní vytvoření
vyhrazených parkovacích míst tam, kde chybějí (metro Stodůlky, ulice Kodymova,
Poliklinika Centrum Lípa). V očích veřejnosti bude vytvoření vyhrazených
parkovacích míst na úkor běžných stání vnímáno více negativně. V rámci PUMM je problematika řešena
v odstavci SC 2.1 Snižovat negativní dopady dopravy na
život v MČ (prioritní oblast Moderní infrastruktura) o opatření „Doprava v
klidu“ Cílem opatření je optimalizovat využití (obrátkovost) existujících
parkovacích míst, zjednodušit přehled a dohled nad situací dopravy v klidu,
snížit negativní vlivy ze strany vozidel hledajících volné parkovací místo,
zefektivnění platební kázně řidičů apod., a to postupnou realizací dílčích
projektových aktivit, která na sebe navazují a vzájemně se doplňují (získání
relevantních dat průzkumy, nastavení principů, implementace chytrých řešení pro
dopravu v klidu).
https://mobilita.praha13.cz/sites/default/files/prilohy/2021/10/analyticka_cast.pdf
|
Odhlédneme-li od dočasného poklesu dopravy v době platnosti restriktivních protiepidemických opatření, dopravní zátěž území MČ neklesá, neklesá ani zátěž hlukem a u škodlivých emisí je sice počet překročení imisního limitu na stanici AIM nižší než v předchozích letech, nicméně stále je překračován (navíc jsou limitní hodnoty dle soudobého stavu poznání příliš benevolentní).
|
4.5.1 Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V
července r. 2021 byl zpracován Plán udržitelné městské mobility MČ Praha 13,
který nyní prochází schvalovacím procesem. Plán udržitelné městské mobility MČ Praha 13 je
strategickým dokumentem, jehož cílem je vytvořit podmínky pro uspokojení potřeb
mobility lidí i zboží na území MČ a přispět ke zlepšení kvality života jejích
obyvatel. Dokument je koncepční studií všech subsystémů dopravy na území MČ
Praha 13 a bude sloužit k naplnění vize MČ Praha 13, jako dostupného a
prostupného území s multimodální dopravou, odpovědným a udržitelným dopravním
chováním a ekologickou dopravou, čímž se mohou zmírňovat nežádoucí účinky dopravy a
motivovat obyvatele k preferování udržitelných forem dopravy pro své každodenní
cesty.
Tím vytvářet podmínky pro snižování emisí, hluku a dalších škodlivých látek v
plném souladu s evropskými právními předpisy a s ohledem na minimalizaci dopadů
na veřejné zdraví a životní prostředí.
|
-
Hlavní indikátor
4.5.A Hodnocení Strategického plánu dopravy / udržitelné
mobility podle vlivu na ŽP a zdraví; Hlavní indikátor
NE
Plnění uvedených bodů ze
Strategického plánu je v počáteční fázi, proto hodnocení zatím neproběhlo.
Jednotky meření
Bez jednotky
Zdroj dat
Data úřadu městské části, popis systémů.
Frekvence zjišťovaní
Dle doby platnosti dokumentu
Význam indikátoru
Posouzení aktivit městské části při zpracovávání strategických plánů obce.
Cílová hodnota – realizace vyhodnocení (binární kritérium: ano/ne).
|
MČ Praha 13 má vytvořen
Strategický plán na období 2018-2024, jehož součástí je Akční plán ve kterém
jsou uvedeny projekty k realizaci v daném období na základě
finančních možností MČ Praha 13 a dochází k realizaci Plánu udržitelné městské
mobility MČ Praha 13.
|
MČ má Strategický plán, který byl vyhodnocen SEA, navíc byl v hodnoceném období připraven PUMM.
|
4.5.2 Vyhodnocuje městská část zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část vyhodnocení zatížení ŽP dopravou neprovádí. Odbor
životního prostředí nemá v plánu realizovat toto hodnocení. Technická správa
komunikací hl. m. Prahy monitoruje průjezdnost aut ve vybraném území.
Intenzity dopravy jsou uváděny v ročenkách TSK, viz odkaz:
http://www.tsk-praha.cz/wps/portal/root/dopravni-inzenyrstvi/rocenky Údaje jsou shromažďovány plošně pro celé území Prahy.
MČ
Praha 13, vzhledem k tomu, že je okrajovou oblastí Prahy, je negativně
ovlivněna hlukem především automobilovou dopravou, proto je důležitá podpora elektromobility a vozidel na alternativní pohon a snížení
negativních vlivů z motorové dopravy.
|
|
Dopravní
zatížení hl. města Prahy je monitorováno a vyhodnocováno. Vliv na kvalitu
životního prostředí je vysoký, proto je nutno vybudovat a dobudovat jak vnitřní
a vnější okruh, tak radiály mezi nimi. Pro městskou část je především důležité
dobudování Radlické radiály, která by měla být z větší části zahloubena do
tunelů. Jedná se o velké investičně náročné stavby HMP, které může MČ Praha 13
pouze prosazovat, ale ne financovat.
|
MČ zatížení sama nevyhodnocuje. I když je jasné, že primární působnost připadá hl.m., bylo by (vzhledem k přetrvávající zátěži) užitečné, kdyby i MČ tuto problematiku řešila, mj. i pro možnost vyhodnocování efektů opatření plánovaných v PUMM.
|
4.5.3 Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 13 se snaží dle svého Strategického plánu
na období 2018-2024 a Akčního plánu postupně řešit aktuální dopravní problémy
sama nebo ve spolupráci se správcem pozemních komunikací Technickou správou
komunikací hl. m. Prahy, a.s.
V červenci r. 2021 byl zpracován Plán udržitelné městské mobility MČ Praha 13,
který nyní prochází schvalovacím procesem.
Plán udržitelné městské mobility městské části Praha
13 je strategickým dokumentem, jehož cílem je vytvořit podmínky pro uspokojení
potřeb mobility lidí i zboží na území městské části a přispět ke zlepšení
kvality života jejích obyvatel. Zpracovaný dokument je koncepční studií všech
subsystémů dopravy na území MČ Praha 13 a bude sloužit k naplnění vize MČ Praha
13.
|
-
Hlavní indikátor
Indikátory ANO
data
nejsou pro rok 2018-2019 vyhodnocena Hlavní indikátor ANO
data nejsou pro rok 2018-2019 vyhodnocena před rokem 2018 data nebyla vyhodnocována
Jednotky meření
Bez jednotky
Zdroj dat
Data úřadu městské části; popis systémů.
Frekvence zjišťovaní
Dle strategických dokumentů
Význam indikátoru
Analýza, zda je problematika negativních vlivů dopravy reflektována ve
strategických dokumentech městské části, resp. statutárního města, a jak jsou
realizována opatření k jejich snížení. Cílová hodnota – realizace opatření
(binární kritérium: ano/ne).
|
Řešení problémů z velké
části závisí na finančních prostředcích jak MČ Praha 13, tak hl.m.Prahy,
potažmo správce Technické správy komunikací hl. m. Prahy, a.s. nebo státu.
|
Představa částečně existuje, nicméně u hlavních problémů (tranzitující doprava) je MČ odkázána na aktivity jiných úrovní veřejné správy. Není přitom jasné, která z "velkých" opatření (např. Radlická radiála, zkapacitnění okruhu D0, výstavba parkovacích kapacit), efektivně povedou k uspokojivému či lépe udržitelnému celoměstskému řešení.
|