2 Životní prostředí |
Hodnocení oblasti |
2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody
|
Kvalita vod a šetření
s vodou je stále velké a důležité téma, které je diskutováno napříč
městskou částí, jak v oblasti přenesené správy, tak samosprávy. Městská
část pokračuje v zavádění a propagování
opatření k šetření s vodou a v zavádění adaptačních opatření ve
veřejně přístupných plochách. Průměrná spotřeba vody na 1 obyvatele se přesto
mírně zvýšila, podle informací z PVK je tato situace částečně ovlivněná
přesnější fakturací od roku 2018. Nejvyšší hodnota je z roku 2019 – 39,75
m3 na 1 obyvatele a rok, v dalších letech hodnoty opět
klesají: 2020 - 39,5 m3, 2021 - 38,53 m3. Ne vše
může městská část ovlivnit, ale je snaha se do procesů aktivně zapojovat.
Využívat zdrojů srážkové vody pro zálivky a hlavně retenci vody
v krajině.
Městská
část podporuje a sama iniciuje projekty na šetření s pitnou, ale i
srážkovou vodou, na čištění odpadních vod, na osvětu, hlavně mezi dětmi a
mládeží. Jednotlivé konkrétní projekty jsou popsány v textu dle
konkrétních bodů.
Ve
srovnání s dalšími subjekty vykazujeme ve spotřebě vody na jednoho
obyvatele spíše nižší spotřebu. Překračujeme sice republikový průměr o 13,7 %,
ale ve srovnání s průměrnou spotřebou v Praze jsme na úrovni 93,8 % a
ze srovnání některých městských částí má nižší spotřebu MČ Praha 14 a vyšší
spotřebu vykazuje MČ Praha 7 a MČ Praha 10. Spotřeba
vody v budovách v majetku městské části, kterou můžeme nejvíce
ovlivnit, je systematicky sledována, jsou prováděny kontroly funkčnosti
zařízení, aby nedocházelo ke ztrátám vody. Veškerá vodohospodářská zařízení
včetně veřejných pítek jsou pravidelně kontrolována, popř. opravována, aby
nedocházelo k únikům vody z důvodu špatného technického stavu. Byla
kompletně zrekonstruována fontána před FZŠ Brdičkova. K zálivkám je
využívána voda z retenčních nádrží a jsou využívány zálivkové vaky ke
stromům. Tato opatření vedou ke snižování spotřeby vody, ale data za roky 2020
a 2021 jsou ovlivněna omezeními provozu jednotlivých zařízení v rámci
opatření proti covid 19. V oblasti
řešení odpadních vod je hlavním pozitivem skutečnost, že 99 % obyvatel je
napojeno na splaškovou kanalizaci a pro zbývající část území MČ Praha 13 v lokalitě
Třebonice je již vydáno pravomocné územní rozhodnutí a požádáno o stavební
povolení. A současně většina území MČ Prahy 13 je pokryta oddílnou
dešťovou kanalizací, která odvádí povrchovou vodu přes dešťové usazovací nádrže
do retenčních nádrží a dále do Prokopského a Motolského potoka. U nové výstavby
se preferuje zasakování dešťové vody do zeleně a její využívání pro zálivky. Množství odpadních vod zůstává na obdobné úrovni, ale jejich
znečištění se v celém hlavním městě snižuje. Zvýšil se podíl ploch odkud je dešťová voda odváděna
oddílnou dešťovou kanalizací nebo je zasakována a využívána v daném území
o 3,6 % na 83,6 % zastavěného území proti 1. auditní zprávě.
|
V podoblasti
vodního hospodářství dosahuje městská část relativně dobrých výsledků. Spotřeba pitné vody na obyvatele je nižší,
než je průměrná spotřeba v Praze, je však vyšší, než v celé České
republice (r. 2021: 106 l/os/den v Praze 13 oproti 113 l/os/den průměrné
spotřeby na obyvatele v celé Praze a 93,2 l/os/den v ČR). Úřad MČ
sleduje spotřebu v jím obhospodařovaných budovách, spotřeba oproti
dřívějšímu auditu v nich postupně klesala, byť to bylo pozitivně ovlivněno
i covidovými restrikcemi. Úsporná opatření k spotřebě pitné vody jsou
realizována, ať už využíváním vody z retenčních nádrží k zálivce, či
instalací vaků ke stromům. V MČ je
pracováno s dešťovou vodou. Na 83,6% ze zastavěného území MČ je odváděna
dešťová voda oddílnou kanalizací, nebo přímo do povrchových toků či je přímo zasakována.
Významně jsou uplatňována opatření k retenci dešťové vody – několik
retenčních nádrží, některé zvláště v oblasti Prokopského potoka slouží jako součást parků i k rekreaci obyvatel
okolních hustě zalidněných sídlišť. 99% obyvatel MČ je napojeno na kanalizaci a
poslední část bez kanalizace v Třebonicích má zažádáno o stavební
povolení. Vzhledem k tomu, že všechny odpadové vody jdou na ústřední ČOV
v Praze na Trojském ostrově, je zajištěno relativně kvalitní jejich
čištění, oproti minulému auditu je odhadované množství znečišťujících látek,
vypouštěných do Vltavy nižší. Za celou tuto podoblast lze hodnotit stav jako
relativně dobrý, +1 a trend zlepšující se +1 oproti minulému auditu.
|
2.1.1 K jaké meziroční změně měrné spotřeby vody (m3/os./rok)* v městské části došlo ve srovnání s předchozím kalendářním rokem? *v případě, že existuje prokazatelný rozdíl mezi registrovaným počtem obyvatel a skutečným počtem obyvatel o více než 20, lze počítat s reálným počtem obyvatel (tuto skutečnost je nezbytné prokázat). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Praha je zásobována ze
73 % z úpravny vody Želivka a zbytek z úpravny vody Káraný. Pitná voda z
vodárny v Káraném má charakter podzemní vody, má vyšší tvrdost než voda ze
Želivky a chuťově se jeví jako nejlepší. Tato voda jde hlavně do severní části
Prahy. V úpravně vody Želivka se provádí v závěru úpravy vody ozonizace –
dávkování ozonu do pitné vody. Tento stupeň úpravy zlepšuje také chuťové a
vzhledové vlastnosti pitné vody. Úpravna vody Podolí slouží jako rezervní
zdroj.
Na území hlavního města provozuje
vodohospodářskou infrastrukturu společnost Pražské vodovody a Kanalizace, a.s.
Zabývá se výrobou a distribucí pitné vody a odváděním a čištěním odpadních vod.
Městské části nemohou do tohoto systému nijak vstupovat. Městská část Praha 13
je rozvojovou městskou částí s významným podílem nové výstavby, která má
vliv i na celkovou spotřebu pitné vody.
Spotřeba vody Mezi roky 2020 a 2021 došlo na území MČ Praha 13
k poklesu měrné spotřeby vody na jednoho obyvatele za rok o 2,5%. Ve
srovnání s daty z prvního auditu ale došlo ke zvýšení měrné spotřeby
vody na obyvatele za rok a to hlavně mezi rokem 2018 a 2019. Od roku 2019 opět
spotřeba vody klesá.
Rok
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
2020
|
2021
|
Měrná spotřeba vody
(m3/os/rok)
|
35
|
36,5
|
38
|
36,5
|
35,4
|
39,7
|
39,5
|
38,5
|

Obdobně lze vyjádřit specifickou spotřebu vody na jednoho obyvatele a den:
 
|
-
Roční spotřeba vody podle jednotlivých objektů.
Specifická
spotřeba vody (l/os/den) v roce 2021 na území MČ Praha 13 činila 106
l/os/den, což je pokles o 2 % proti roku 2020, kdy činila 108 l/os/den.
Roční spotřeba vody podle jednotlivých objektů. Průměrná spotřeba vody na 1 obyvatele MČ Praha v roce 2021 činila 38,53 m3, což je 93,5% průměrné spotřeby v Praze, které v roce 2021 byla 41,2 m3.
|
Spotřeba
pitné vody v celkových číslech stoupá, protože vlivem výrazné stavební
činnosti přibývá odběratelů, ale specifická spotřeba vody měla od roku
2016 klesající trend a byla cca o 10 % nižší než byl celopražský
průměr. Rok 2016 byl z celkového pohledu vývoje specifické spotřeby
vody atypický, podobně rok 2019, kdy došlo opět k nárůstu spotřeby vody mezi roky 2018 a 2019. Tento stav byl dle vysvětlení
z PVK ovlivněn přesnější fakturací od roku 2018. V měrné
spotřebě vody na 1 obyvatele za rok na území MČ Praha 13 došlo pak mezi lety
2020 a 2021 opět k poklesu o 2,5 % a současně je spotřeba vody o 6,5
%nižší než průměrná spotřeba v celém hlavním městě, kde se naopak mezi
roky 2020 a 2021 spotřeba vody o 1 % zvýšila. Lze usuzovat, že období covidu 19
na spotřebu vody v naší městské části významný vliv nemělo.
|
Specifická spotřeba vody v domácnostech je vskutku na
Praze 13 nižší, než v celé Praze, (
pro r. 2021 činila 106 l/os/den v Praze 13 oproti 113 l/os/den průměrné
spotřeby na obyvatele v celé Praze ), avšak stále je nad průměrem pro
celou Českou republiku ( v r. 2021 to bylo 93,2 l/os/den). Proto je možné hodnotit situaci
jako mezi uspokojivou (O) a dobrou (+1). Co se týče vyhodnocení trendu, při
porovnání průměru specifické spotřeby za období minulého auditu (Ø 100,33 l/os/den) oproti průměru
za období tohoto auditu (Ø107,67
l/os/den) by se jednalo o zhoršení trendu, situaci však komplikuje vyjádření
PVK o možnosti, že k zvýšení došlo přesnější fakturací, uskutečněnou právě
od r. 2018. Na druhé straně hodnota posledního roku tohoto auditu 106 l/os/den je vyšší oproti hodnotě posledního roku
minulého auditu 97 l/os/den. Je však pravdou, že trend během tohoto tříletého období vykazuje ( při
již nové fakturaci) zlepšení ( ze 109 l/os( za rok 2019 ke 106 l/os/rok 2021). Dlouhodobější trend
bude proto možné adekvátněji posoudit až při dalším auditu.
|
2.2.1 Pokud má městská část v platném územním plánu vymezen lokální územní systém ekologické stability krajiny (LÚSES), k jaké změně podílu ( ) realizovaných ÚSES došlo? Pozn. Pokud jsou k dispozici údaje o připravovaných či navrhovaných ÚSES, doplňte informace o rozsahu těchto záměrů (popis i kvantitativní údaj). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podle dostupných informací nedošlo z pohledu ÚSES, LBC, LBK, ZCHÚ, VKP ke změnám. Z vlastní iniciativy MČ Praha 13 byl v roce 2021 obnoven biokoridor, protože byla realizována plánovaná obnova aleje okolo cesty od Krtně k Chabům, bylo zde vysazeno 33 ks ovocných dřevin a 1 dub letní ve spolupráci s Nadací KB – Jistota. Do červena 2022 budou ještě dosazeny keře a trvalky v počtu cca 250 ks a kompletní obnova aleje bude dokončena. Součástí obnovy budou i informační a edukační tabule o daném území pro děti i dospělé. Již dokončená opatření jsou pozitivně vnímána veřejností včetně zapojení a participace Nadace KB – Jistota jako partnera společnosti, která podporuje rozvoj lokality, kde má své sídlo a oceňuje tím i přístup MČ k ochraně prostředí.
|
|
Je v kompetenci MHMP, přesto MČ P13 pečuje o
biokoridory na svém území viz. revitalizace biokoridoru Krteň.
|
Ohledně změn v Systému ekologické stability na území MČ P. 13 je
nejednoznačná situace. Na jedné straně došlo k výsadbě stromořadí u Krtně
a částečnému pokroku v regeneraci regionálního biokoridoru Třebonice-Bílá
Hora, na druhé straně jsou dle ÚAP Praha, 5. Aktualizace některé prvky ÚSES
nefunkční ( např. LBC Stodůlky). Proto lze hodnotit stav jen jako uspokojivý,
0. Při porovnání s obdobím minulého auditu není patrné výrazné zlepšení.
Trend lze proto klasifikovat nanejvýše
jako stabilní,0. MČ přímo uvádí,
že kompetenčně patří ÚSES pod MHMP, což je sice pravda, avšak posilování
ekologické stability území (kterou ÚSES posiluje) by mělo být zájmem i MČ
|
2.1.2 K jaké meziroční změně spotřeby vody došlo v budovách ve správě městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spotřeba vody a
dalších médií se v budovách v majetku městské části dlouhodobě
sleduje. Spotřeba vody v budově radnice v se meziročně stále
snižuje, viz. graf. v letech 2020 a 2021 měla na spotřebu vody vliv
opatření a omezení provozu přijímaná
v rámci řešení pandemie covid 19.
Vývoj spotřeby pitné vody v budově radnice Prahy 13 v m3
|
|
|
|
Rok
|
Radnice (m3 )
|
|
2015
|
4 333
|
|
2016
|
4 363
|
|
2017
|
3 436
|
|
2018
|
3 429
|
|
2019
|
3 003
|
|
2020
|
2 468
|
|
2021
|
2 467
|
|

V budovách základních a mateřských škol také klesá meziročně
spotřeba vody. V letech 2020 a 2021 měla na spotřebu vody vliv
opatření a omezení provozu přijímaná v rámci řešení pandemie covid 19.
Vývoj spotřeby pitné vody v ZŠ, MŠ a DDM Prahy 13 v m3
|
|
|
|
|
|
Rok
|
ZŠ (m3 )
|
MŠ (m3 )
|
DDM (m3 )
|
Celkem (m3 )
|
2015
|
31 588
|
16 924
|
580
|
49 092
|
2016
|
31 985
|
17 165
|
544
|
49 694
|
2017
|
32 219
|
16 936
|
813
|
49 968
|
2018
|
34 768
|
14 678
|
656
|
50 102
|
2019
|
28 043
|
15 439
|
573
|
44 055
|
2020
|
23 479
|
13 440
|
551
|
37 470
|
2021
|
23 612
|
11 300
|
594
|
35 506
|

|
|
Spotřeba
vody v budovách v majetku městské části je systematicky sledována,
jsou prováděny kontroly funkčnosti zařízení, aby nedocházelo ke ztrátám vody.
Tato opatření vedou ke snižování spotřeby vody, ale data za roky 2020 a 2021
jsou ovlivněna omezeními provozu jednotlivých zařízení v rámci opatření
proti covid 19.
|
Městská část vskutku pravidelně sleduje
spotřebu vody v budovách v její správě. Lze souhlasit, že situace je
relativně dobrá, byť prostor pro zlepšování ještě bude ( např. využíváním
dešťové a/nebo šedé vody). Hodnocení trendu by podle dosažených hodnot mohlo
být jako zlepšující se (+1),vzhledem k ovlivnění situace opatřeními proti
covidu 19 a tím pádem menšímu využívání budov bude s přesnějším hodnocením
dlouhodobějšího trendu potřebné čekat až na další audit.
|
2.1.3 Jaké jsou korelace meziroční změny měrné spotřeby vody a změny ceny pitné vody a/nebo změny objemu ročních srážek? Jaké je srovnání meziroční změny s průměrem ČR, vybranými městy ČR a/nebo dalšími městskými částmi – benchmarking? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část je tvořena hlavně sídlištní zástavbou. Pro zálivky veřejné
zeleně je přednostně využívána dešťová voda z retenčních
nádrží. Tabulka a graf byly
doplněny o další roky, číselná řada byla pro zvýšení vypovídající schopnosti
dat ponechána celá. Stále platí, že v převážně sídlištní zástavbě nejsou
korelace se srážkami průkazné. Je pokračováno v číselné řadě
s daty z první auditní zprávy, kde byly uváděny úhrnné srážky za
hlavní město. Rozdíly srážek mezi jednotlivými srážkoměrnými stanicemi v rámci
Prahy jsou minimální a nemohou ovlivnit korelace mezi specifickou spotřebou
vody, srážkami a cenou vodného.
U
hodnoty úhrn srážek byly opět změněny jednotky z mm na cm, aby všechny 3
zkoumané hodnoty byly vizuálně lépe rozlišitelné.
Rok
|
Specifická spotřeba vody (l/os/den)
|
Srážky - úhrn Praha (cm)
|
Cena vodné (Kč)
|
2014
|
96
|
58,7
|
43,84
|
2015
|
100
|
45,9
|
44,71
|
2016
|
104
|
53,5
|
46,1
|
2017
|
100
|
61,5
|
46,43
|
2018
|
97
|
42,3
|
48,3
|
2019
|
108,93
|
51,9
|
48,96
|
2020
|
108,22
|
62,9
|
50,5
|
2021
|
105,58
|
62,7
|
54,77
|
|
|
|
|
Cena vodného se v roce 2016 od dubna měnila a v roce
2020 se měnila od května, uvedené ceny jsou průměr obou cen se zohledněním
počtu měsíců za jednotlivou cenu
|
|
|
Korelace
mezi specifickou spotřebou vody, srážkami a cenou vodného nejsou průkazné.
Městská část je tvořena hlavně sídlištní zástavbou.
Ve
srovnání s dalšími subjekty vykazujeme ve spotřebě vody na jednoho
obyvatele spíše nižší spotřebu. Překračujeme sice republikový průměr o 13,7 %,
ale ve srovnání s průměrnou spotřebou v Praze jsme na úrovni 93,8 % a
ze srovnání některých městských částí má nižší spotřebu MČ Praha 14 a vyšší
spotřebu vykazuje MČ Praha 7 a MČ Praha 10.
Srovnání měrné
spotřeby pitné vody v domácnostech:

|
: Je provedeno
odpovídající srovnání. Převažující charakter sídlištní zástavby samozřejmě vede
k tomu, že není korelace mezi srážkami a spotřebou vody při zatím
nedostatečném využívání dešťové vody. Pro příští audity lze doporučit použití
adekvátnějších údajů srážkoměrné stanice Stodůlky, byť rozdíly nebudou veliké a
hlavně neovlivní zjištění, že zatím není korelace mezi srážkami a spotřebou
pitné vody. Spotřeba pitné vody na obyvatele je vskutku lepší, než je
celopražský průměr 113 l/os/r. 2021), avšak některé městské části jsou na tom
lépe, takže to může být i inspirací pro Prahu 13, obdobně jako průměr pro celou
republiku 93,2 l/os/r. 2021. Situace je vyhodnocena jako dobrá (+1), možná se
jedná spíše o uspokojivou situaci (0). Ze srovnávací tabulky vyplývá, že trend
zatím nejspíše není zlepšující se (+1), snad odpovídá hodnocení jako stabilní
(0), což bude záviset na déledobějším vyhodnocení vzhledem ke změně, ke kterým
došlo na přelomu minulého a tohoto auditu při fakturacích a tudíž obtížnosti
srovnání nestejně získaných hodnot.
|
2.1.4 Vyjmenujte nejvýznamnější úsporná opatření dokončená v předchozím období mezi audity. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve
všech základních školách a mateřských školkách byly na vodovodní baterie
nainstalovány perlátory a jsou používána úsporná splachovadla na toaletách. Ta
jsou používána i v budově radnice a dalších objektech městské části. Spotřeba vody byla ve sledovaném období ve
školských zařízeních výrazně ovlivněna pandemií Covid 19, přesto pokračovala
některá spíše preventivní opatření, ve školách byly vyměněny plastové
připojovací hadičky přívodu vody na toaletách za flexibilní s nerez opletem,
aby se zamezilo případným haváriím a úniku vody. V letech 2020 a 2021
prošla celkovou rekonstrukcí fontána před FZŠ Brdičkova, v rámci které
byla kompletně vyměněna i technologie a všechny rozvody, aby se zabránilo
případným únikům vody, protože již hrozily havárie z důvodu opotřebení
materiálů.
Pokračujeme ve využívání vody z retenčních
nádrží k zálivkám, pro zálivky stromů jsou využívány zálivkové vaky, které
umožňují úspornější a rovnoměrnější využití vody pro kořenový systém stromů.
Rekonstrukce vodovodní sítě jsou v Praze zajišťována z rozpočtu HMP
společností PVK a. s.
|
-
Roční spotřeba vody podle jednotlivých objektů.
Sledování specifické
spotřeby domácností
Hlavní indikátor: Jednotky měření l/os/den
Specifická spotřeba vody v roce 2021 činila
105,58 l/os/den na území MČ Praha 13, tj. 38,53 m3vody za rok
|
Veškerá
vodohospodářská zařízení včetně veřejných pítek jsou pravidelně kontrolována,
popř. opravována, aby nedocházelo k únikům vody z důvodu špatného
technického stavu. Byla kompletně zrekonstruována fontána před FZŠ Brdičkova. K zálivkám je využívána voda z retenčních nádrží a
jsou využívány zálivkové vaky ke stromům. Pokračuje se v nastavených osvětových kampaních, které ale byly
v letech 2020 a 2021 výrazně ovlivněny pandemií Covid 19 a mnoho již
připravených akcí se bohužel muselo zrušit. Připravené programy budou
aktualizovány a použity v rámci ekovýchovných akcí v roce 2022.
|
Městská část se snaží o úspory pitné vody, ať už technickými
zařízeními, čerpáním vody pro zálivku
z retenčních nádrží, zálivkovými vaky u stromů apod. Samozřejmě
jsou ještě další možnosti úspor např. využíváním dešťové a šedé vody, to by
mělo být příležitostí v nejbližších letech. Hodnocení situace jako
dobrá (+1) proto zčásti odpovídá, při
hodnocení trendu je možné vyjít ze situace minulého auditu, kdy těmto možnostem
nebyla věnována taková pozornost, proto hodnocení by mohlo být jako zlepšující
se (+1).
|
2.1.5 Jsou v budovách ve správě městské části informace o způsobu šetření vodou (osvěta – např. cedulky k waterstopům apod.)? Proběhla v městské části osvětová kampaň zaměřená na šetření pitnou vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Informace
o způsobu šetření vodou v budovách a preventivních opatřeních jsou
sdělovány průběžně dle aktuální situace na poradách vedoucích odborů nebo jsou
řešeny hospodářskou správou s jednotlivými subjekty. Na toaletách byly instalovány piktogramy s návodem na
úsporné splachování. Šetření vodou je součástí ekologicko výchovných
aktivit odboru životního prostředí a v osnovách školských a výchovných
zařízení. Příklad výchovných programů zaměřených na šetření vodou a
významem vody z osnov základních škol je přílohou tohoto
materiálu. Odbor životního prostředí pořádá pravidelně 2 – 3 x ročně
ekodivadélka pro děti z MŠ a I. stupně ZŠ zaměřená na různá ekologická
témata mimo jiné i na šetření vodou. Na šetření vodou se zaměřují i programy
pořádané ke Dni Země v Centrálním parku. Informační kampaně byly
ovlivněny pandemií Covid 19, bude se v nich pokračovat v roce 2022
včetně zapojení do programů HMP v rámci EVVO.
|
|
Osvěta
v oblasti šetření s vodou je cílena hlavně na děti a mládež
v rámci školní výuky a ekovýchovných aktivit odboru životního prostředí. Pokračuje
se v nastavených osvětových kampaních, které ale byly v letech 2020 a
2021 výrazně ovlivněny pandemií Covid 19 a mnoho již připravených akcí se
bohužel muselo zrušit. Připravené programy budou aktualizovány a použity
v rámci ekovýchovných akcí v roce 2022. V červnu
bude MHMP v rámci EVVO, kde jsme jako městská část aktivním členem,
pořádat osvětovou akci Voda je život, ke které se připojíme a budeme ji
propagovat na našich webových stránkách a v měsíčníku Stop.
|
Součástí aktivit Prahy 13 je i působení na šetření vodou,
jsou zpracovány pro žáky jistě zajímavé pracovní listy, je postupováno i
metodicky, takže lze souhlasit, že situace je dobrá až výborná, čili
s ohodnocením +1 až +2. Osvětě slouží i některé informace umístěné v terénu,
např. u pramene Prokopského potoka, u Stodůleckého rybníka. Hodnocení trendu je
poznamenáno neuskutečněním některých aktivit vzhledem k nemožnosti
takových aktivit při pandemii covidu 19, vzhledem k situaci při minulém
auditu u hodnocení trendu, hodnocení jako zlepšující se odpovídá.
|
2.1.6 K jaké změně v podílu osob napojených na kvalitní čištění odpadních vod (tj.mechanicko-biologické s dalším odstraňováním dusíku a/nebo fosforu) došlo za sledované období? *v případě, že existuje prokazatelný rozdíl mezi registrovaným počtem obyvatel a skutečným počtem obyvatel o více než 20, lze počítat s reálným počtem obyvatel (tuto skutečnost je nezbytné prokázat). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Odpadní
voda dle informací PVK: Nemovitosti
na území MČ Praha 13 jsou kromě 1 lokality napojeny centrální splaškovou
kanalizační síť ve správě PVK a. s. Pouze lokalita Třebonice zatím splaškovou
kanalizaci nemá. Starší budovy v této lokalitě prozatím mají vlastní
septiky, nové a nově stavěné objekty mají nebo si staví čistírny odpadních vod.
Jedná se o cca 200 nemovitostí v Třebonicích. V lokalitě
Pod Zličínem je již nový vodovodní řad a splašková kanalizace, výstavba byla dokončena
v r. 2020. Vybudování kanalizace v Třebonicích je stále jednou
z priorit „Strategického plánu MČ Praha 13 pro období 2018 – 2024“
V současné době bylo vydáno pravomocné územní rozhodnutí a požádáno o
stavební povolení. Platí
přehled kanalizační sítě z původní auditní zprávy. V současné době je
dle informací PVK 99 % obyvatel MČ Praha 13 napojeno na splaškovou kanalizaci,
jedinou lokalitou, kde částečně kanalizace chybí, je část lokality
Třebonice. Zde bylo vydáno pravomocné územní rozhodnutí a
požádáno o stavební povolení na výstavbu splaškové
kanalizace.
Odborný
odhad podílu MČ Praha 13 na celkové produkci odpadních vod hl. m. Prahy na ÚČOV byl v roce 2019 a 2020 5,3 % a
v roce 2021 5,2 %. Podíl MČ Praha 13 na produkci odpadních vod a
znečištění je shrnut v tabulce.
Znečištění odpadních vod Praha 13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rok
|
Odpadní voda (m3 )
|
BSK5 (t)
|
Celkový dusík (t)
|
Celkový fosfor (t)
|
|
2016
|
5 740 086
|
41
|
120
|
4,4
|
|
2017
|
5 956 693
|
37
|
124
|
4,6
|
|
2018
|
4 984 792
|
30
|
110
|
4,3
|
|
2019
|
5 504 250
|
19
|
63
|
4,5
|
|
2020
|
5 398 210
|
20
|
57
|
4,2
|
|
2021
|
5 738 731
|
21
|
58
|
4,2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Odborný odhad podílu MČ Praha 13 na celkové produkci odpadních vod hl. m. Prahy. Dle PVK je tento odhad z roku 2016 a činí 5,3 %. V MČ Praha 13 je 98% domácností napojených na čištění odpadních vod
Odborný odhad podílu MČ Praha 13 na celkové produkci odpadních vod hl. m. Prahy. Dle PVK je tento odhad z roku 2021 a činí 5,2 %. V MČ Praha 13 je 99% domácností napojených na čištění odpadních vod, protože bylo dokončeno odkanalizování lokality pod Zličínem.
Zbylé 1% se týká lokality Třebonice, kde bylo vydáno v roce 2022 již právoplatné územní rozhodnutí a je v řešení stavební povolení.
Odborný odhad podílu
MČ Praha 13 na celkové produkci odpadních vod hl. m. Prahy. Dle PVK je tento
odhad z roku 2021 a činí 5,2 %. V MČ Praha 13 je 99% domácností napojených na
čištění odpadních vod. V MČ Praha 13 je 99%
domácností napojených na čištění odpadních vod. Odborný odhad podílu
MČ Praha 13 na celkové produkci odpadních vod hl. m. Prahy. Dle PVK je tento
odhad z roku 2016 a činí 5,3 %. V MČ Praha 13 je 98% domácností napojených na
čištění odpadních vod V MČ Praha 13 je 98% domácností napojených na
čištění odpadních vod
Jednotky měření
% (Podíl obyvatel nebo domácností napojených na čištění odpadních vod)
Zdroj dat
Údaje o počtu obyvatel napojených na centrální ČOV poskytne příslušný
provozovatel kanalizace a ČOV, údaje o domovních ČOV jsou dostupné z evidence
vodoprávního úřadu.
|
Hlavní
část území MČ Praha 13 je odkanalizována oddílnou stokovou sítí. Jedno území je
odkanalizováno jednotnou kanalizací a v 1 malé části zbývá dokončit kanalizaci,
ale je zde již vydáno pravomocné územní rozhodnutí a požádáno o
stavební povolení na výstavbu splaškové kanalizace.
Jedná
se podle odborného odhadu na základě počtu obyvatel městské části a počtu
obyvatel v lokalitách bez kanalizace o 1% obyvatel.
|
: Opětovně došlo ke zlepšení v podílu osob napojených
na kvalitní čištění odpadních vod, oproti 98 % z minulého auditu to je již
99 % obyvatel dík napojení části Pod Zličínem. Je třeba ocenit, že i poslední
část, kde kvalitní napojení ještě chybí v Třebonicích je již na pořadu
dne, má již za sebou územní řízení a má
zažádáno o stavební povolení. Vzhledem k 99%nímu napojení lze
hodnotit situaci jako velmi dobrou +2 a taktéž trend je zlepšujícím se, čili
+1.
|
2.1.7 K jaké změně došlo ve snížení objemu znečišťujících látek vypouštěných do povrchových vod ve sledovaném období? Pokud nejsou známy / dostupné hodnoty vypouštěného znečištění, uvést opatření mající vliv na objem vypouštěného znečištění, ke kterým ve sledovaném období v městské části došlo. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podíl připojených obyvatel
z Prahy 13 na ÚČOV byl v letech 2020 a 2021 dle informací z PVK 5,2 %. Z tohoto podílu lze odvodit, že MČ
Praha 13 se v tomto poměru podílí na produkci odpadních vod a znečištění
vypouštěného z ÚČOV. Množství
produkovaných odpadních vod zůstává přibližně stejné, ale v posledních 3
letech se výrazně snížily hodnoty znečištění těchto odpadních vod, pouze
množství fosforu zůstává na obdobných hodnotách. Tento stav je pozitivně
ovlivněn novou vodní linkou (NVL), kterou od září 2018 uvedly PVK do zkušebního
provozu včetně hlavní čerpací stanice. Nová vodní linka je největší a
nejvýznamnější vodohospodářská stavba na území ČR, jejímž vlastníkem je hlavní
město Praha. Stavba je kompletně zakryta zelenou střechou včetně parkových
úprav a vybavena dezodorizací zápachu a moderními technologiemi zajišťuje vyšší
účinnost čištění odpadních vod, zejména při odstraňování dusíku a fosforu. Zdroj: https://www.pvk.cz/o-spolecnosti/technicka-a-vyrobni-data/zakladni-informace/cistirny-odpadnich-vod/
Znečištění odpadních vod Praha 13
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rok
|
Odpadní voda (m3 )
|
BSK5 (t)
|
Celkový dusík (t)
|
Celkový fosfor (t)
|
|
2016
|
5 740
086
|
41
|
120
|
4,4
|
|
2017
|
5 956
693
|
37
|
124
|
4,6
|
|
2018
|
4 984
792
|
30
|
110
|
4,3
|
|
2019
|
5 504
250
|
19
|
63
|
4,5
|
|
2020
|
5 398
210
|
20
|
57
|
4,2
|
|
2021
|
5 738
731
|
21
|
58
|
4,2
|
|
|
|
|
|
|
|
Změna snížení objemu znečišťujících látek v
odpadních vodách v %
|
|
|
|
|
|
|
|
|

| | |
|
-
Odborný odhad podílu MČ Praha 13 na celkové produkci odpadních vod hl. m. Prahy. Dle PVK je tento odhad z roku 2016 a činí 5,3 %. V MČ Praha 13 je 98% domácností napojených na čištění odpadních vod
Odborný odhad podílu MČ Praha 13 na celkové produkci odpadních vod hl. m. Prahy. Dle PVK je tento odhad z roku 2021 a činí 5,2 %. V MČ Praha 13 je 99% domácností napojených na čištění odpadních vod, protože bylo dokončeno odkanalizování lokality pod Zličínem.
Zbylé 1% se týká lokality Třebonice, kde bylo vydáno v roce 2022 již právoplatné územní rozhodnutí a je v řešení stavební povolení.
|
Množství
odpadních vod zůstává na obdobné úrovni, ale jejich znečištění se v celém
hlavním městě snižuje. Hlavním pozitivem MČ Prahy 13 je skutečnost, že většina
jejího území je odkanalizována oddílnou stokovou sítí.
|
Odhad vypouštěného znečištění vod z ČOV na základě
údajů z ÚČOV v Praze pro celou Prahu svědčí o zlepšování situace, když
např. celkového fosforu v r. 2021 oproti r. 2016 je vypouštěno
o 5% méně, a v ukazatel biochemické spotřeby kyslíku BSK5 či
v celkovém dusíku dokonce se snížilo množství na polovinu. Proto je
hodnocení stavu a zvláště trendu adekvátní, přičemž lze předpokládat, že se
situace bude v Praze zlepšovat, pokud dojde k rekonstrukci staré
linky na ÚČOV. Otázkou bude, zvláště do budoucna celkové množství
znečišťujících látek, jdoucí z Prahy 13, protože dochází k napojování
na kanalizaci z další nové výstavby.
|
2.1.8 K jaké změně došlo v podílu plochy zastavěného území městské části, odkud je odváděna dešťová voda do oddílné kanalizace, zasakuje do země nebo je znovu využívána (tedy neodtéká jednotnou kanalizací na ČOV)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
VVětšina území MČ Prahy
13 je pokryta oddílnou dešťovou kanalizací, která odvádí povrchovou vodu přes
dešťové usazovací nádrže do retenčních nádrží a dále do Prokopského a
Motolského potoka (z území severně od Rozvadovské spojky). Dešťové usazovací a
retenční nádrže provozují Lesy hl. m. Prahy. V rodinné zástavbě je část
dešťové vody zachytávána na zálivky.
Podle
odborného odhadu je asi 80 % zastavěného území území MČ Praha 13 pokryto
oddílnou dešťovou kanalizací. Voda je odváděna do 3 retenčních nádrží, které
jsou významnou zásobárnou této vody na území městské části ovlivňující
pozitivně i teplotní poměry v městském prostředí, slouží k zálivkám a plní
i významnou krajinotvornou funkci. Odborný
odhad byl stanoven správcem dešťové kanalizace Lesy hl. m. Prahy na základě
Generelu odvodnění.
Nový generel není, zůstávají v platnosti
původní data a současně se u nové výstavby preferuje zasakování dešťové vody do
sídlištní zeleně v místě zástavby a její využívání k zálivkám. Dle
odborného odhadu stavebního odboru se jedná za rok 2021 o plochu 4,5 ha.
Současně došlo k navýšení ploch veřejné zeleně, kde je možný zásak o 25
ha. Zastavěná plocha z území MČ Praha 13 dle konzultace s IPR Praha činí
818,6 ha. Jedná se o nárůst proti 1. auditní zprávě o 3,6% na 83,6 %
zastavěného území, odkud je dešťová voda odváděna oddílnou dešťovou kanalizací
nebo je zasakována a využívána v daném území.
Dle údajů od správce,
od společnosti Lesy hl. m. Prahy, je v RN I Stodůlky.(Stodůlecký rybník)
normální provozní hladina 317,6 m. n .m. a objem zadržené srážkové vody za
normálních podmínek činí 23 550 m3. Max. hladina je ve výši 319,06 m. n. m,
max. možný objem vody je tedy 51 170 m3, retenční objem činí 51 170 - 23 550 =
27 620 m3.
V RN II Stodůlky
(Nepomucký rybník) je normální provozní hladina 306 m. n. m. a objem zadržené
srážkové vody za normálních podmínek činí 36 875 m3. Max. hladina je ve výši
307,36 m. n. m. max. možný objem vody je tedy 68 355 m3, retenční objem činí 68
355 - 36 875 = 31
480 m3.
Evidenci kapacity
nádrží v rodinných domech nemáme.
|
-
Podle odborného odhadu je asi 83,6 % zastavěného území MČ Praha 13 pokryto oddílnou dešťovou kanalizací nebo je vsakována zpět do země.
|
Dešťová kanalizace,
která je ve správě městské části, je pravidelně kontrolována a čištěna. V této problematice nedošlo k významným
změnám.
|
83,6 % zastavěného
území městské části, pokryté dešťovou kanalizací je vskutku výborný výsledek. Lze
proto uvažovat o hodnocení situace jako dobrá až velmi dobrá. Taktéž trend,
díky rozšíření plochy, pokryté dešťovou kanalizací, je možné hodnotit jako
zlepšující se, tedy +1. Je třeba též ocenit krajinářskou a rekreační funkci
Stodůleckého a Nepomuckého rybníka, nyní do značné míry závislých na dešťové
vodě.
|
2.1.9 Vytvořila městská část nebo subjekty v ní působící podmínky pro zpomalení odtoku nebo pro akumulaci a využívání srážkových vod místo vody pitné (pro čištění městské části, zálivku veřejné zeleně apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Velmi důležitou funkci
na udržení dešťové vody v městské krajině mají retenční nádrže, které jsou
kromě svého původního zaměření retence vody i významným krajinotvorným prvkem
hlavně v Centrálním parku. Městská část se podílí ve spolupráci
s Lesy hl. m. Prahy hlavně na údržbě břehového porostu, na popud odboru
životního prostředí byly retenční nádrže v Centrálním parku odbahněny a byly
zde vybudovány ostrůvky pro hnízdění ptactva a vodotrysk, který kromě estetické
funkce je důležitý pro provzdušňování vody. K retenční nádrži „Nepomucký
rybník“ byl částečně navrácen i povrchový meandr, který část odtokové vody vede
nejprve umělým meandrem přes část Centrálního parku a pak zpět do Prokopského
potoka. Dále je retence dešťových vod využívána k zálivkám stromů ve
veřejné zeleni. Do budoucna se ve spolupráci s HMP a Lesy hl. m. Prahy
připravuje využití vody i z horní retenční nádrže k vybudování
dalšího umělého meandru v horní části parku. V případě
nové výstavby je důsledně vyžadováno stavebním odborem využití retence
v rámci jednotlivých stavebních záměrů. Stavebníci najdou potřebné
informace na webových stránkách městské části https://www.praha13.cz/Vodopravni-rizeni.html.
V současné době byl dokončen projekt na využití
vody z RN1 v Centrálním parku a bylo HMP požádáno o stavební
povolení. V rámci projektů adaptačních opatření, která navazují na
Klimatický plán hl. m. Prahy do roku 2030 jsme zahájili v roce 2021
revitalizaci Parčíku při ul. Tlumačovská. Cílem revitalizace je zachycení
dešťové vody pomocí pásů ze vzdušných a kvetoucích druhů vybraných vyšších keřů
a květin trvalek. Pásy zajistí proměnlivost řešené plochy během celého roku.
Navrhované řešení pracuje se zachycením dešťové vody přímo na dotčeném pozemku
pomocí vrstevnicových svejlů. Do parčíku je navrženo celkem pět podélných
trvalkových záhonů fungující na principu dešťových zahrad. Revitalizace bude
dokončena v roce 2022.
|
-
Podle odborného odhadu je asi 83,6 % zastavěného území MČ Praha 13 pokryto oddílnou dešťovou kanalizací nebo je vsakována zpět do země.
Zvýšil se
podíl ploch odkud je dešťová voda odváděna
oddílnou dešťovou kanalizací nebo je zasakována a využívána v daném území
o 3,6 % na 83,6 % zastavěného území proti 1. auditní zprávě.
|
Úzce
spolupracujeme s Lesy hl. m. Prahy na úpravách retenčních nádrží,
v případě nové výstavby je prioritní využívání retence srážkové vody dle
platných právních předpisů. aktualizace 2022: Stále probíhá spolupráce s Lesy hl. M P a nově
se zapojujeme do získávání dotačních titulů MHMP v rámci Klimatického
plánu a připravujeme vlastní Plán zlepšování kvality ovzduší
|
Městská část může být vzorem ve využívání retenčních nádrží,
včetně začlenění do okolní městské krajiny s parky, takže lze hodnotit situaci
jako relativně dobrou, +1. I vzhledem k probíhajícímu projektu parčíku se
svejly u ul. Tlumačovská a využívání deš’tové vody lze hodnotit trend jako
zlepšující se +1. Do budoucna by bylo
vhodné vytvoření buď adaptační strategie, nebo klimatického plánu, protože ten
pro celou Prahu nepostačuje pro podrobné naplánování všech aktivit. Lze využít
příkladů z jiných městských částí, které již podrobné adaptační plány mají
( např. Praha 6, Praha 12, Praha 14).
|
2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy
|
Došlo z navýšení rozlohy ploch veřejné zeleně
ve správě MČ Praha 13 na 195 ha udržovaných ploch, byl vybudován Dalejský park
a došlo ve svěření ploch od HMP. Plochy ÚSES a
vymezená přírodní území jsou v kompetenci MHMP, ale městská část se podílí
na spolupráci a kontrolách.
Z vlastní
iniciativy MČ Praha 13 byl v roce 2021 obnoven biokoridor, protože byla
realizována plánovaná obnova aleje okolo cesty od Krtně k Chabům, bylo zde
vysazeno 33 ks ovocných dřevin a 1 dub letní ve spolupráci s Nadací KB –
Jistota. Do červena 2022 budou ještě dosazeny keře a trvalky v počtu cca
250 ks a kompletní obnova aleje bude dokončena. Součástí obnovy budou i
informační a edukační tabule o daném území pro děti i dospělé. Již dokončená opatření
jsou pozitivně vnímána veřejností včetně zapojení a participace Nadace KB –
Jistota jako partnera společnosti, která podporuje rozvoj lokality, kde má své
sídlo a oceňuje tím i přístup MČ k ochraně prostředí.
Koeficient ekologické stability (KES) se podle nám
dostupných informací nemění a zůstává na stejné úrovni (tj. v rozmezí 0,00
– 1,00). - k.ú. Třebonice - KES 0,00 - 0,10 - k.ú. Stodůlky a k.ú. Řeporyje - KES 0,10 - 0,25 - k.ú. Jinonice (část) - KES 0,50 - 1,00 Rozdíly mezi jednotlivými k. ú. jsou dané lokalitou,
zástavbou a dopravou. Na území MČ Prahy 13 se nachází 4 druhy chráněných
území (Přírodní rezervace, Národní přírodní památky, Přírodní památky a
Evropsky významná lokalita), celkem je zde 7 chráněných lokalit.
MČ Prahy 13 k výstavbě na svém území upřednostňuje
nevyužité nebo špatně využité pozemky ve stávajícím zastavěném území obce před
výstavbou na dosud nezastavěném přírodním území nebo na zemědělské či lesní
půdě. Ve vztahu k ochraně zemědělského půdního fondu jde o
půdy, které je možné využít v územním plánování pro výstavbu a jiné
nezemědělské způsoby. Zábory pozemků se vztahují na zemědělskou půdu
nacházející se na ploše určené pro toto funkční využití platným územním plánem.
Tedy na půdu, u které již byla možnost nezemědělského využití posuzována a to z
hlediska širších souvislostí v rámci schvalování územního plánu hl. m. Prahy,
kde nezemědělské využití půdy pro požadovaný účel bylo vyhodnoceno jako
nezbytné pro rozvoj města. Pozemky jsou vyjímány ze ZPF podle zákona 334/1992
Sb., zákona. U pozemků I. a II. třídy ochrany (velmi kvalitní půda) se vyjímá
ze ZPF jen nezbytná část na výstavbu a na zpevněné plochy, ne celé pozemky. Porovnání výměry od roku 2016 – 2018 a 2019 – 2021 Zahrada 2016 – 2018 zábor 8 368 m2 Zahrada 2019 – 2021 zábor 12 084 m2 Porovnání s I. auditem a II. auditem došlo k
navýšení odnětí u zahrad ze ZPF o 3716 m2. Trvalý travnatý porost 2016 – 2018 zábor 4 069 m2 Trvalý travnatý porost 2019 – 2021 zábor 955 m2 Porovnání s I. auditem a II. auditem došlo ke
snížení odnětí u TTT ze ZPF o 3114 m2. Nezastavěná část
2019 – 2021 zábor 64 m2 Sad 2019 –
2021 zábor 106 m2 Porovnání s I. auditem a II. auditem došlo k
navýšení odnětí o sad o 106 m2 a mimo zastavěnou část o 64 m2.
Přírodní území 0 m2 a les 0 m2.
Na území MČ Prahy 13 evidujeme lokální výskyt
křídlatky, kterou odstraňujeme nebo jednáme s vlastníky ploch o jejím
odstranění.
|
Tato oblast je
slabinou Prahy 13, ponejvíce díky špatnému nastavení starého územního plánu a pokračující velké výstavbě. Nedochází
k posílení ekologické stability území, o čemž vypovídají velmi nízké
hodnoty koeficientu ekologické stability pro jednotlivá katastrální území MČ. Územní
systém ekologické stability byl obohacen o obnovu biokoridoru-stromořadí u
Krtně a zeleň v regionálním biokoridoru Třebonice-Bílá Hora, některé prvky
ÚSES jsou však nadále nefunkční (např. biocentrum Stodůlky). Též plocha maloplošných
zvláště chráněných území, které přispívají k ekologické stabilitě území je
příliš malá, činí jen 1,1 % území MČ.
Dochází k větším záborům ZPF, než v období minulého auditu
(140118 m2 za období tří let tohoto auditu oproti 41.511 m2
v minulém období), bylo by potřebné dosáhnout řádového snížení záborů.
Lepší je situace s veřejnou zelení, která se rozrostla oproti minulému
auditu o 15 ha, takže nyní mohou obyvatelé Prahy 13 využívat celkem 195 ha
plochy veřejné zeleně. Rozrostla se plocha okupovaná invazními rostlinami –
zvláště křídlatkou, odhadem je nyní na ploše 1000 m2. Bylo by
potřebné urychlit eradikaci, než dojde k jejímu rozšíření dále do sídlišť
i zvláště chráněných území.
|
2.2.1 Pokud má městská část v platném územním plánu vymezen lokální územní systém ekologické stability krajiny (LÚSES), k jaké změně podílu ( ) realizovaných ÚSES došlo? Pozn. Pokud jsou k dispozici údaje o připravovaných či navrhovaných ÚSES, doplňte informace o rozsahu těchto záměrů (popis i kvantitativní údaj). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podle
dostupných informací nedošlo z pohledu ÚSES, LBC, LBK, ZCHÚ, VKP ke
změnám v rozloze těchto území, ale pozitivní změny se promítly do péče a
obnovy těchto území. Příkladem pozitivních změn v obnově
těchto území, které ale nemají vliv na celkovou rozlohu, je obnova části
biokoridoru z vlastní iniciativy MČ Praha 13, kdy byl v roce 2021 obnoven biokoridor, protože byla realizována plánovaná obnova
aleje okolo cesty od Krtně k Chabům, bylo zde vysazeno 33 ks ovocných
dřevin a 1 dub letní ve spolupráci s Nadací KB – Jistota. Do červena 2022
budou ještě dosazeny keře a trvalky v počtu cca 250 ks a kompletní obnova
aleje bude dokončena. Součástí obnovy budou i informační a edukační tabule o
daném území pro děti i dospělé. Již dokončená opatření jsou pozitivně vnímána
veřejností včetně zapojení a participace Nadace KB – Jistota jako partnera
společnosti, která podporuje rozvoj lokality, kde má své sídlo a oceňuje tím i
přístup MČ k ochraně prostředí.
|
|
Je
v kompetenci MHMP, přesto MČ P13 pečuje o biokoridory na svém území jako
například revitalizace biokoridoru Krteň. Nezměnila se plocha daných
lokalit, ale došlo k revitalizaci části těchto ploch a zlepšení péče.
V letošním
roce byla dokončena obnova části Regionálního biokoridoru „Třebonice – Bílá
Hora“, jehož celková rozloha činí 337124,49 m2. Městská část Praha
13 zajistila obnovu části tohoto biokoridoru o rozloze 7014 m2.
Nadále zajišťuje potřebnou zvýšenou péči o tuto obnovenou část, ve které bylo
vysazeno 33 ovocných stromů, 1 dub letní, 250 ks keřů a trvalek. Součástí
obnovené části biokoridoru jsou informační a edukační tabule o daném území pro
děti i dospělé.
Podrobný popis stavu prvků
ÚSES je na níže uvedeném odkazu (500 Krajinná infrastruktura, str. 28 a dále):
https://uap.iprpraha.cz/#/ke-stazeni/obec/textova-cast
|
Ohledně
změn v Systému ekologické stability na území MČ P. 13 je nejednoznačná
situace. Na jedné straně došlo k výsadbě stromořadí u Krtně a
částečnému pokroku v regeneraci regionálního biokoridoru Třebonice-Bílá
Hora, na druhé straně jsou dle ÚAP Praha, 5. Aktualizace některé prvky ÚSES
nefunkční ( např. LBC Stodůlky). Proto lze hodnotit stav jen jako uspokojivý,
0. Při porovnání s obdobím minulého auditu není patrné výrazné zlepšení.
Trend lze proto klasifikovat nanejvýše
jako stabilní,0. MČ přímo uvádí,
že kompetenčně patří ÚSES pod MHMP, což je sice pravda, avšak posilování
ekologické stability území (kterou ÚSES posiluje) by mělo být zájmem i MČ.
|
2.2.2 Vyskytují se na území městské části zvláště chráněná území (ZCHÚ) nebo území soustavy Natura 2000? Spolupracuje městská část na péči o ZCHÚ nebo území Natura 2000 (např. formou grantů pro aktivity nevládních organizací i jednotlivců apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na
území MČ Prahy 13 se nachází část přírodního parku Prokopské a Dalejské údolí,
malá část přírodního parku Košíře – Motol, národní přírodní památky Dalejský
profil, Požáry a část U Nového mlýna a přírodní památky U Hájů, Vidoule a Motolský
ordovik.
Péče o ZCHÚ za
účelem zachování nebo zlepšení jejich stavu provádí Magistrát hl. m. Prahy (na
lesních pozemcích Lesy hl. m. Prahy) v souladu s plány péče konkrétního
ZCHÚ. Přehled ZCHÚ Prahy: http://www.iprpraha.cz/uploads/assets/soubory/data/projekty/koncepce_priroda/27-zchu.pdf
Podíl ZCHÚ a VKP z celkové rozlohy MČ (údaj z r. 2015):
1,1 % Podíl ZCHÚ a VKP z celkové rozlohy Prahy (údaj z r.
2015): 5,1 % Více informací: Na území MČ Praha 13 se nachází: 1) Přírodní rezervace – část
Prokopského údolí 2) Národní přírodní památky –
Dalejský profil, Požáry a část U Nového mlýna 3) Přírodní památky – U Hájů,
Vidoule, Motolský ordovik, U Nového mlýna http://www.iprpraha.cz/uploads/assets/soubory/data/projekty/koncepce_priroda/27-zchu.pdf http://katalog-mc.iprpraha.cz/mc_detail.html?mc=430
Na území MČ Praha
13 se nacházejí celkem tři zvláště chráněná území ZCHÚ). Z celkové rozlohy
hl. m. Prahy 49 617,7 ha (údaj z r. 2016) MČ Praha 13 zaujímá rozlohu
1 319,7 ha, což činí 2,7 %. Podíl ZCHÚ a VKP z celkové rozlohy MČ Prahy
13 činí 1,1 % oproti 5,1 % rozlohy Prahy. Péči zajišťuje
MHMP na základě plánu péče pro období 2010 – 2022. Městská část zajišťuje
každoročně jarní úklid všech ploch bez ohledu na vlastnictví, do kterého jsou
zahrnuty i plochy ZCHÚ a VKP. Každoročně podporujeme akci „Ukliďme Česko“, kde
tipujeme jednotlivým dobrovolným skupinám plochy k úklidu, aby se úklidy
rovnoměrně rozložily po území městské části. Prioritně zajišťujeme pokrytí
úklidů těchto území. Současně všem dobrovolníkům poskytujeme pytle pro sběr
odpadků, určujeme místo uložení a následně zajišťujeme svoz a likvidaci
sebraných odpadků a odpadů.
Podle dostupných informaci je na území MČ Praha 13
evidována: 4) Evropsky významná lokalita – část Prokopského údolí. Předmětem ochrany EVL Prokopského údolí jsou
stanoviště: vápnité nebo bazické skalní trávníky (Alysso-Sedion albi), panonské
skalní trávníky (Stipo-Festucetalia pallentis), polopřirozené suché trávníky a
facie křovin na vápnitých podložích (Festuco-Brometalia) a lesy
svazu Tilio-Acerion na svazích, sutích a v roklích.
V současnosti nemáme informace o plánovaných změnách území (zvětšení nebo
zmenšení ploch).
Na
území MČ Prahy 13 se nachází 4 druhy chráněných území (Přírodní rezervace,
Národní přírodní památky, Přírodní památky a Evropsky významná lokalita),
celkem je zde 7 chráněných lokalit. Podle dostupných informaci je na území MČ Praha 13 nově evidována:
4) Evropsky významná lokalita – část Prokopského údolí. Předmětem ochrany EVL Prokopského údolí jsou stanoviště:
vápnité nebo bazické skalní trávníky (Alysso-Sedion albi), panonské skalní
trávníky (Stipo-Festucetalia pallentis), polopřirozené suché trávníky a facie
křovin na vápnitých podložích (Festuco-Brometalia) a lesy
svazu Tilio-Acerion na svazích, sutích a v roklích.
Na
základě námi vyžádaných informací z odboru ochrany prostředí MHMP sdělujeme: Z
hlediska úpravy hranic ZCHÚ na území Prahy 13 se neplánují žádné úpravy hranic
těchto území.
Z
hlediska péče o tyto chráněné území bude probíhat stávající management dle
aktuálních plánů péče, které lze nalézt na tomto odkazu: Objekty
ústředního seznamu (nature.cz)
|
|
Péče o ZCHÚ je v kompetenci MHMP, městská část
s ním spolupracuje při řešení podnětů vzniklých z kontrolní činnosti
pracovníků městské části. V současnosti nemáme informace o
plánovaných změnách území (zvětšení nebo zmenšení ploch).
|
Vzhledem k malé ploše maloplošných zvláště chráněných
území na Praze 13 ( jen 1,1 % plochy MČ), nelze tvrdit, že je situace dobrá,
byť MČ uvádí, že spolupracuje s MHMP, který má tato území
v kompetenci. Pokud však MČ původně neměla informace, jaké jsou plány se
ZCHÚ a musela si je dodatečně vyžádat na MHMP, svědčí to minimálně o
nedostatečné pozornosti, která je ochraně přírody na MČ věnována. Proto lze
stav hodnotit jako zatím špatný -1 a trend jako stabilní, 0.
|
2.2.3 Došlo za hodnocené období na území městské části ke snížení podílu ploch přírodního nebo přírodě blízkého charakteru vůči zastavěným a ostatním plochám nepřírodního charakteru (stavby, komunikace, zpevněné plochy apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území MČ Praha 13 je stále
upřednostňována výstavba na nevyužitých nebo špatně využitých plochách ve
stávajícím zastavěném území obce před výstavbou na dosud nezastavěném přírodním
území nebo na zemědělské či lesní půdě, pokud toto lze dle platného územního
plánu ovlivnit. Došlo k navýšení ploch veřejné zeleně na 195 ha. Optimalizace
a regulace výstavby je první prioritou městské části ve „Strategickém plánu MČ
Praha 13 pro období 2018 – 2024“. Možnost ovlivnění je ale současně limitována
platným Územním plánem hl. m. Prahy. V rámci projektů na revitalizaci
ploch veřejné zeleně ve správě MČ Praha 13 je snaha o snižování nepropustných
ploch náhradou za travnaté nebo mlatové povrchy. Pro
stavební záměry bylo v souladu s územním plánem od roku 2019 až do
roku 2021 odňato ze ZPF celkem 14,01 ha z toho ZP I. a II. třídy
ochrany 4,72 ha. Z celkové rozlohy MČ Prahy 13 bylo tedy celkem odňato ze
ZPF 1,1 %. Podíl záboru ZP v I. a II. třídě ochrany činil z celkové
rozlohy MČ Prahy 13 0,34 %.
Celková
zastavěná plocha MČ Prahy 13 je 8 185 775 m2 (dle informací IPR) z celkové rozlohy
13230000 ´= 61,82%. Celková
zastavěná plocha na městské části je 61,82%. Ostatní
plochy zeleně, chráněné území, vodní plochy, atd. je 5 044 225 =
38,18 %. Přírodní chráněné území a lesy stav oproti minulému auditu nezměněn.
Porovnání
výsledků s odnětím půdy a navýšení ploch zeleně za sledované období. Pro
stavební záměry bylo v souladu s územním plánem od roku 2019 až do
roku 2021 odňato ze ZPF celkem 14,01 ha. U MČ Prahy 13 za toto období došlo
k navýšení ploch veřejné zeleně na 195 ha o 15 ha více než za minulé
sledované období, teda o 1 ha vice veřejné zeleně, než bylo zastavěno.
|
|
POptimalizace
a regulace výstavby je první prioritou městské části ve „Strategickém plánu MČ
Praha 13 pro období 2018 – 2024“. Možnost ovlivnění je ale současně limitována
platným Územním plánem hl. m. Prahy. V rámci projektů na revitalizaci
ploch veřejné zeleně ve správě MČ Praha 13 je snaha o snižování nepropustných
ploch náhradou za travnaté nebo mlatové povrchy.
Pro
stavební záměry bylo v souladu s územním plánem od roku 2019 až do
roku 2021 odňato ze ZPF celkem 14,01 ha z toho ZP I. a II. třídy ochrany
4,72 ha. Z celkové rozlohy MČ Prahy 13 bylo tedy celkem odňato ze ZPF 1,1
%. Podíl záboru ZP v I. a II. třídě ochrany činil z celkové rozlohy MČ
Prahy 13 0,34 %.
|
K samotnému snížení ploch přírodních a přírodě blízkých
nedošlo, spíše naopak mírně vzrostly, došlo však i k růstu ploch
zastavěných a ostatních, tedy nepřírodního charakteru. Situaci tedy nelze
hodnotit jako dobrý, ale jen jako uspokojivý stav, 0, což je ovlivněno starým
územním plánem, vytýčujícím velké plochy zástavby a rozhodnutími na úrovni HMP,
nikoliv MČ. MČ se snaží alespoň kompenzovat další zábory půdy (nedochází však
k záborům půd přírodního charakteru). Děje se tak navýšením ploch veřejné
zeleně (tedy ploch přírodě blízkých) o 15 ha oproti minulému auditu, o 1 ha
více, než činí zábory ZPF. Proto lze hodnotit trend jako zlepšující se, +1.
|
2.2.4 Jaký je na území městské části dlouhodobý trend v ekologické stabilitě území (měřený koeficientem ekologické stability)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Koeficient
ekologické stability (KES) se podle nám dostupných informací nemění a zůstává
na stejné úrovni (tj. v rozmezí 0,00 – 1,00). -
k.ú. Třebonice - KES 0,00 - 0,10 -
k.ú. Stodůlky a k.ú. Řeporyje - KES 0,10 - 0,25 -
k.ú. Jinonice (část) - KES 0,50 - 1,00 Rozdíly
mezi jednotlivými k. ú. jsou dané lokalitou, zástavbou a dopravou.
K. ú. Třebonice (část) je z hlediska stability
špatná z důvodu velkých ploch zemědělsky využívaných (pole) a
urbanizovaných ploch (Pražský okruh, Rozvadovská spojka, Depo Zličín a nákupní
centra).
Městská část Praha 13, tak jako další městské části,
si KES sama nezjišťuje a do budoucna nepočítá ani se zřízením oddělení, které
by disponovalo odborníky pro tyto výpočty a jež by mělo k dispozici
příslušné programy či aplikace GIS.
|
-
Koeficient ekologické stability (KES) v rozmezí 0,1 - 0,25.
Zdroj dat
Dle ÚAP, sledovat trend v průběhu plánovacího cyklu pořizování ÚP. Poskytovatel
indikátoru: Český statistický úřad. Zdroj dat: Katastr nemovitostí – data o
typech pozemků Koeficient
ekologické stability (KES) se podle nám dostupných informací nemění a zůstává
na stejné úrovni (tj. v rozmezí 0,00 – 1,00). -
k.ú. Třebonice - KES 0,00 - 0,10 -
k.ú. Stodůlky a k.ú. Řeporyje - KES 0,10 - 0,25 -
k.ú. Jinonice (část) - KES 0,50 - 1,00
|
Koeficient
ekologické stability (KES) se podle nám dostupných informací nemění a zůstává
na stejné úrovni (tj. v rozmezí 0,00 – 1,00). -
k.ú. Třebonice - KES 0,00 - 0,10 -
k.ú. Stodůlky a k.ú. Řeporyje - KES 0,10 - 0,25
-
k.ú. Jinonice (část) - KES 0,50 - 1,00
|
Stav ekologické stability nelze hodnotit jako dobrý, když
koeficient ekologické stability např. pro území k.ú. Třebonice je
v rozmezí 0,00-0,10, tj. jedná se o území s maximálním narušením
přírodních struktur, základní ekologické funkce musí být intenzívně a trvale
nahrazovány technickým i zásahy . Ostatně i pro k.ú. Stodůlky a k.ú.
Řeporyje není KES příznivý.
Protože je v rozmezí 0,1 –
0,25, jedná se o území nadprůměrně využívané, se zřetelným narušením přírodních
struktur, základní ekologické funkce musí být soustavně nahrazovány technickými
zásahy. Proto přísluší hodnocení jako
špatný stav -1. Vzhledem k tomu, že oproti minulému auditu nedošlo
k zlepšení ekologické stability, lze trend hodnotit jako stabilní, ( ve významu stabilně špatný) 0.
|
2.2.5 Došlo ke zkvalitnění a/nebo zvětšení ploch veřejné zeleně/parků/sadů na území městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Došlo k navýšení ploch veřejné zeleně na 195
ha. Byl vybudován Dalejský park, dokončena revitalizace vnitrobloku Fingerova,
vybudován parčík za OC Lužiny, obnovena alej v Krtni a další úpravy
v rámci péče o veřejnou zeleň.
|
|
Došlo
ke splnění jednotlivých konkrétních investiční akcí uvedených ve
strategickém plánu z roku 2018, MČ P13
pokračuje dle Strategického plánu pro nadcházející období, činnosti v oblasti
základní údržby a péče o zeleň pokračují kontinuálně.
Stav
splnění nebo plnění jednotlivých akcí je uveden a aktualizován k 31. 12.
2021, pro přehlednost o jakou akci se jedná, je ponechán popis ze strategického
plánu a stav plnění je zvýrazněn červeně.
Vazba na opatření
|
B3.2
|
Název aktivity
|
B3.2.2: Dokončení zelené páteře MČ Praha 13
|
Popis aktivity
|
Zelená páteř MČ
Praha 13 vede přes Údolí Motolského potoka, Panskou zahradu, Centrální park
do Prokopského údolí. Je třeba propojit oblasti tak, aby byly přístupné pro
pěší turisty i cyklisty. Území nabízí obyvatelům městské části odpočinek a
krátkodobou rekreaci. Tímto územím by v budoucnu měla procházet
Greenways Praha-Vídeň po prodloužení do Středočeského kraje. Součástí
aktivity je vybudování lávky u OC Globus - bezpečný přechod přes Sárskou
ulici, který bezpečně propojí údolí Motolského potoka, dále přemostění přes
frekventovanou Rozvadovskou spojku .
|
Předpokládaný odpovědný subjekt
|
Odbor životního prostředí ÚMČ Praha 13, MHMP
|
Cílová skupina
|
Občané
|
Předpokládaný termín realizace
|
2018 - 2030
|
Odhad rozpočtu aktivity
|
100 000 000 Kč
|
Předpokládané zdroje financování
|
Rozpočet HMP, MČ Praha 13, dotační programy
|
Připravenost aktivity k realizaci
|
Projekt je průběžně realizován
|
Stav k 31. 12. 2021
|
Záměr trvá, byly opraveny mostky v Centrálním
parku a požádáno o stavební povolení na další etapu dostavby Centrálního
parku ve spolupráci s HMP
|
Priorita
B4: Kvalita životního prostředí a udržitelný rozvoj Opatření
B4.1: Udržitelné nakládání s územím, systematické vyhledávání a zajištění
vhodných pozemků pro rozvojové aktivity MČ, vč. majetkoprávního řešení.
Vazba na opatření
|
B4.1
|
Název aktivity
|
B4.1.1: Dostavba a údržba Centrálního parku Prahy 13
|
Popis aktivity
|
Centrální park mezi Novými Butovicemi a Stodůlkami je architektonický a
krajinotvorný prvek naší městské části, který významnou měrou přispívá k
vysoké kvalitě životních podmínek obyvatel Prahy 13. Jeho výstavba, kterou
jako investor zajišťuje Magistrát hl. m. Prahy, probíhá již mnoho let. Jejímu
rychlejšímu průběhu brání jak finanční problémy, tak i problémy spojené s
neujasněnými pozemkovými vztahy. Část pozemků patří městu, ale zbytek je
stále ještě v soukromém vlastnictví. Tyto pozemky je třeba postupně dále
vykupovat. Město na tomto problému pracuje a průběžně se daří celé území
sjednocovat. Výkup pozemků je stále jedním z nejdůležitějších faktorů, které
ovlivňují rychlejší postup dostavby parku. Zbývá dokončit 6. etapu. Výstavbu
celého parku financuje město, avšak po dokončení každé etapy je hotové dílo
předáno do správy odboru životního prostředí naší městské části. Veškeré
náklady na údržbu zeleně a opravy poničeného zařízení pak jdou z jejího
rozpočtu. OŽP také zajišťuje drobné investiční akce, jako jsou sportovní a
dětská hřiště, venkovní posilovny, mobiliář, skulptury, nové výsadby apod.
|
Předpokládaný odpovědný subjekt
|
Odbor životního prostředí ÚMČ Praha 13, MHMP
|
Cílová skupina
|
Občané
|
Předpokládaný termín realizace
|
2018 - 2022
|
Odhad rozpočtu aktivity
|
50 000 000 Kč
|
Předpokládané zdroje financování
|
Rozpočet HMP, MČ Praha 13, dotační programy
|
Připravenost aktivity k realizaci
|
Projekt je průběžně realizován
|
Stav k 31. 12. 2021
|
Projekt v průběžné realizaci, byly opraveny
mostky v Centrálním parku a požádáno o stavební povolení na další etapu
dostavby Centrálního parku ve spolupráci s HMP, byla založeny nové
trvalkové záhony a zkušebně změněn v části parku režim kosení trávníků,
kdy se část trávníků seká méně často.
|
Opatření
B4.2: Revitalizování, údržba a čistota veřejných prostranství, veřejné
zeleně a vodních toků a ploch.
Vazba na opatření
|
B4.2
|
Název aktivity
|
B4.2.1: Revitalizace parku navazujícího na Šostakovičovo náměstí
|
Popis aktivity
|
Nově navržený prostor vznikne jako prodloužení stávajícího parku na
Šostakovičově náměstí. Bude zde zjednodušena cestní síť, odstraněn tunel a na
vyvýšeném místě bude vybudováno centrální odpočívadlo s výhledem na
kostel Sv. Jakuba Staršího. Celkově zde vzniknou tři klidová zákoutí k relaxaci
s novým mobiliářem. Parková plocha bude zatravněna a doplněna souvislými
kvetoucími keřovými skupinami. Lipová alej bude doplněna chybějícími stromy.
|
Předpokládaný odpovědný subjekt
|
Odbor životního prostředí
|
Cílová skupina
|
Občané MČ, zejména obyvatelé lokality sídliště Stodůlky
|
Předpokládaný termín realizace
|
2018 - 2022
|
Odhad rozpočtu aktivity
|
3 000 000 Kč
|
Předpokládané zdroje financování
|
Rozpočet HMP, MČ Praha 13, dotační programy
|
Připravenost aktivity k realizaci
|
Připravena PD – projekt je připraven k realizaci
|
Stav k 31. 12. 2021
|
Záměr byl realizován
|
Vazba na opatření
|
B4.2
|
Název aktivity
|
B4.2.2: Revitalizace vnitrobloku Petržílkova - Nušlova
|
Popis aktivity
|
Revitalizace tohoto vnitrobloku na Nových Butovicích je zaměřena na
sjednocení prostoru a úpravu situace sportovních a pochozích zpevněných
ploch, jejich část bude nahrazena částečně mlaty a zelení. Centrální část
vnitrobloku, kde jsou v současnosti 2 sportovní hřiště, bude pojata více
jako parková úprava. Namísto jednoho ze sportovišť bude vytvořena zelená
terénní modelace s keřovou výsadbou, druhé hřiště bude zrekonstruováno.
Místo jednoho ze souběžných chodníků je navržena odpočinková mlatová plocha
s lavičkami, stejně jako v místě zrušeného pískoviště. V části
před základní školou bude takto přeměněna zpevněná plocha s vyvýšeným
záhonem na parkovou úpravu. V průchodu mezi školou a stadiónem budou
zrušeny dosluhující vyvýšené výsady uprostřed, chodník bude po obou stranách
zúžen a doplní se trvalkové plochy. Na obou koncích této cesty budou, na
místo dřevěných pyramid, dominovat nově vysazené platany. Ve východní
části vnitrobloku pak bude část stávajícího sportovního hřiště nahrazena
plochou pro venkovní posilovací a protahovací stroje. Dětské hřiště bude
upraveno a zbytek přilehlé sportovní plochy bude zrekonstruován.
|
Předpokládaný odpovědný subjekt
|
Odbor životního prostředí
|
Cílová skupina
|
Občané MČ, zejména obyvatelé lokality sídliště Nové Butovice
|
Předpokládaný termín realizace
|
2018 - 2022
|
Odhad rozpočtu aktivity
|
20 000 000 Kč
|
Předpokládané zdroje financování
|
Rozpočet HMP, MČ Praha 13, dotační programy
|
Připravenost aktivity k realizaci
|
Připravena PD – projekt je připraven k realizaci
|
Stav k 31. 12. 2021
|
Připravuje se k realizaci 1. etapa prostranství
před ZŠ Mládí, která bude dokončena v r. 2022
|
Vazba
na opatření
|
B4.2
|
Název
aktivity | |