7 Vzdělávání a výchova |
Hodnocení oblasti |
7.1 Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí, případně jiným zřizovatelem |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.1 Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí, případně jiným zřizovatelem
|
VUR ve školách a jeho podpora je realizováno na dobré úrovni, VUR i jeho podpora je stabilní.
|
Realizace a podpora
VUR je ve školách a školských zařízeních MČ Praha 12 na dobré úrovni. Naprosto stěžejní je
realizace projektů MAP. Za využití dotační podpory těchto projektů je realizováno
široké spektrum kvalitních aktivit. Velmi pozitivní a široké dopady má také dlouhodobá
realizace komplexních aktivit na podporu integrace cizinců. Počet jmenovaných koordinátorů
EVVO je na školách bohužel nedostatečný. Obdobnou situaci lze konstatovat u
zapojení do celorepublikových projektů škol zabývajících se EVVO Mrkvička a
MRKEV. Druhý nedostatek je však kompenzován aktivitami realizovanými v rámci
MAP. MČ deklaruje podporu šetrného provozu ve školách a školských zařízeních.
Pozitivní je existence funkce energetického manažera. Síťování učitelů
a vychovatelů je realizováno prostřednictvím projektů MAP.
|
7.1.1 Existuje podpora (finanční, materiální, odborná) vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních prosazujících tento typ vzdělávání nad rámec minimálních povinností daných v současnosti platnými standardy vzdělávání (Rámcové vzdělávací programy, event. dosud platné části standardů vzdělávání pro ZŠ, SŠ, SOU a gymnázia)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území městské části je celkem 9 základních škol, jejichž
zřizovatelem je MČ Praha 12. MČ Praha 12 je zřizovatelem 12 dalších
samostatných mateřských škol a 6 mateřských škol, které jsou řízeny základní
školou. V oblasti předškolního vzdělávání je nabídka rozšířena čtyřtřídní
církevní mateřskou školou a dalšími soukromými subjekty (4 malé soukromé
mateřské školy, rodinné centrum, centrum pro předškoláky, jesle s mateřskou
školou). V oblasti základního vzdělávání s přechodem do středního vzdělávání
nabízí své služby The Prague British School, soukromé Klasické gymnázium
Modřany, Gymnázium Písnická zřízené MHMP, Rakouské gymnázium. V městské části
pracují také umělecké školy Základní umělecká škola Music Art, ZUŠ PRO ARTE
VIVA a ZUŠ Adolfa Voborského. Kompletní přehled
škol všech zřizovatelů na území městské části
Praha 12 je k dispozici na webových stránkách MČ Praha 12. Na těchto stránkách je k dispozici řada dalších informací
užitečných pro rodiče dětí a žáků: Ucelené informace k zápisu do mateřských
škol a první třídy základní školy, brožura s informacemi a charakteristikou
jednotlivých škol pro daný školní rok s termíny dnů otevřených dveří,
základních informacích o platbě za vzdělávání a stravování v mateřských školách
apod., informace k přihláškám na střední školy, informace k projektu Na podporu
integrace cizinců, informace o vzdělávání na Praze 12 ve čtyřech jazykových
mutacích apod. Projekt ve vztahu ke vzdělávání MAP v Praze 12 se stal úspěšným
žadatelem o finanční podporu z Operačního programu Výzkum,
vývoj a vzdělávání již podruhé. Projekt s názvem MAP Praha 12 pokračuje (Místní
akční plán rozvoje vzdělávání v Praze 12 pokračuje) je realizován ve spolupráci
s Městskou částí Praha-Libuš a o zapojení do projektu požádala také MČ
Praha-Kunratice. Do projektu je zapojeno 26 škol z 34 působících (tj. 76%) na
území MČ Praha 12. Hlavním cílem projektu je zlepšit kvalitu vzdělávání v mateřských
a základních školách v zapojených městských částech, včetně aktivního zapojení
aktérů ze zájmového a neformálního vzdělávání. V rámci projektu je podporováno
společné informování, vzdělávání a plánování aktivit, které povedou k řešení
místně specifických potřeb. V průběhu realizace projektu byli zasíťováni aktéři
ve vzdělávání a realizovány aktivity napomáhající jejich vzájemné komunikaci.
Projekt je realizován tak, aby ve spolupráci s širokou obcí vzdělávacích
institucí i konkrétních učitelů a s přizváním veřejnosti vznikla koncepce
rozvoje vzdělávání a akční plán pro její uskutečňování. Základní dokumenty
projektu lze najít zde. Činnosti projektu se dlouhodobě rozvíjejí a rozšiřují. Některé
z aktivit fungují už několikátým rokem, což má vliv na jejich přijímání
veřejností a stabilitu projektu v území. Jde např. o podporu vedoucích
pracovníků škol formou leadershipu, fungování společného žákovského parlamentu,
EduCoffee – setkání s předními odborníky pro širokou veřejnost, 11
funkčních pracovních skupin pro odborníky na daném území, Elixír do škol pro
mateřské i základní školy (badatelsky orientované vyučování), každoroční KNIHOMAP
– veletrh knih a workshopy a divadla pro veřejnost, Hnízda (setkávání učitelů
přímo ve výuce a následná diskuse), konference DIGIMAP atp. Některé
z aktivit byly ovlivněny pandemií, jiné byly díky změněným podmínkám nově
realizovány – dotazníky pro rodiče, žáky a pedagogy (přes 1600 respondentů) a
navazující podpora kvalitního distančního vzdělávání, doučování žáků ve
spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy, atp. V rámci Operačního programu výzkum, vývoj a vzdělávání byla v roce 2022 podána žádost o dotaci na realizaci projektu
"MAP III“, Praha 12 vyhlášené Ministerstvem školství, mládeže a
tělovýchovy. Cílem projektu je navázat na úspěšně realizované projekty MAP
Prahy 12 a MAP Praha 12 pokračuje. Přehled zapojených organizací je na webových
stránkách projektu. Projekty na podporu integrace cizinců Městská část Praha 12 se od roku 2009 zapojuje do programu
Ministerstva vnitra zaměřeného na podporu integrace cizinců na lokální úrovni –
Podpora integrace cizinců MČ Praha 12. Cílem projektu je intenzivní a komplexní
podpora integrace cizinců v souladu s aktualizovanou Koncepcí integrace cizinců
a Zásadami pro poskytování dotací ze st. rozpočtu na výdaje realizované v rámci
projektů obcí na podporu integrace cizinců na lokální úrovni, prostřednictvím: - · Podpory
pro pedagogické pracovníky pro výuku českého jazyka jako cizího jazyka
- · Podpory
účasti cizinců na veřejném životě - pořádání aktivit za společné účasti cizinců
i majority, se zaměřením na plné generační spektrum účastníků
- · Informací
pro cizince zveřejněné na webových stránkách tak, aby byly přehledné, snadno
přístupné a zveřejňované v jazycích srozumitelných cizincům
- · Poskytování
poradenství pro cizince v oblasti sociální, školství a interkulturní mediace
- · Volnočasových
aktivit zaměřených na děti a žáky cizince, včetně společných výletů, atp.
- · Doučování
českého jazyka jako cizího jazyka pro děti a žáky škol
Díky tomuto
projektu se rozvíjí dlouhodobá spolupráce s nestátními
neziskovými organizacemi i dalšími subjekty působícími v oblasti
vzdělávání na území MČ Prahy 12. Do projektu se v různých
podobách zapojují všechny základní i mateřské školy v Praze 12 – ať již
vlastními projekty, účastí na doučování, na společném festivalu základních škol
zřizovaných MČ Praha 12, spoluprací na Příbězích našich sousedů, aktivitami
spolupráce pro děti a rodiče, jako příjemci metodické podpory, atp. Síť
koordinátorů základních škol zprostředkovává nové informace k integraci
cizinců do škol a jednotlivé dílčí projekty (kterých bývá přes 10) na sebe
vzájemně navazují a doplňují se. MČ Praha 12 je také úspěšným realizátorem projektu
"Podpora dětí a žáků s OMJ na území MČ Praha 12" financovaného
z Operačního programu Praha Pól růstu. V projektu jsou na dvou
základních školách v MČ Praze 12 podporovány následující aktivity:
dvojjazyčný asistent pedagoga, interkulturní pracovník, intenzivní jazykové
kurzy ČJ pro ZŠ a MŠ, doučování dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ),
vzdělávání pedagogických pracovníků, stáže pedagogických pracovníků, odborně
tematická setkávání a komunitní setkávání. Zároveň v ZŠ prof. Švejcara
v Praze 12 je otevřen vzdělávací program pro žáky s OMJ, který je zaměřen na intenzivní výuku českého jazyka po dobu 3 měsíců (výuka 5 dní
v týdnu, 4 hodiny denně) i pro žáky jiných základních škol MČ Praha 12. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj Základní škola profesora Švejcara v Praze 12, Základní škola
T. G. Masaryka v Praze 12, Mateřská škola Hvězdička v Praze 12 a
Mateřská škola Větrníček v Praze 12 získaly nebo obhájily titul Ekoškola.
Obě jmenované základní školy, a k nim ještě Základní škola Písnická
v Praze 12, jsou součástí sítě škol zabývajících se EVVO MRKEV, obě
jmenované mateřské školy, a k nim ještě Mateřská škola Podsaďáček
v Praze 12, jsou součástí sítě škol zabývajících se EVVO Mrkvička.
Základní škola a mateřská škola Na Beránku v Praze 12 má zřízenou venkovní
učebnu, certifikát ZO ČSOP „přírodní zahrada“ a dříve byla zapojena do sítě
MRKEV. Základní i mateřské školy se zapojují do environmentálních soutěží
(Vodní škola, Stavitelé města, soutěž Lesů ČR). Koordinátory EVVO mají 3 základní školy a 2 mateřské školy. Dva
koordinátoři ze ZŠ (škola ani zřizovatel jim na studium nepřispívali) a oba
koordinátoři z MŠ (jednomu škola přispěla, druhý měl studium placené
z peněz z EU) absolvovali dvouleté specializační studium pro školní
koordinátory EVVO. Jeden koordinátor ze ZŠ se zúčastnil i akreditovaných
programů MŠMT pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP). Na školách existují aktivity místně zakotveného učení
podněcujícího vztah dětí a žáků k místnímu regionu. V případě ZŠ jde
například o projekty Stavitelé města (Základní škola Písnická v Praze 12),
Já Praze, Praha mně – GreenDot (Základní škola Rakovského v Praze 12),
Život v metropoli, účast na místních environmentálních akcích (výsadba
ovocného sadu a louky – ve spolupráci s odborem životního prostředí (OŽP)
MČ Praha 12), v případě MŠ se jedná o vycházky do okolí, zejména do Modřanské
rokle, účast na místních kulturních aktivitách. Témata jako fair trade, dětská práce, krizové oblasti se promítají
do různých oblastí vyučování. Školy při tom využívají spolupráce např.
s JSNS.cz (Jeden svět na školách). Žádná škola nemá partnerskou školu
v oblasti rozvojového světa, ani východní a jihovýchodní Evropy, žáci ze
ZŠ a MŠ a Beránku se zapojili do projektu Adopce na dálku. Školy v oblasti EVVO spolupracují s organizacemi Ornita,
Ekocentrum Koniklec, Lesy hl. m. Prahy, Záhony pro školky, Penthea, Středisko
ekologické výchovy Toulcův dvůr, Ekocentrum Podhoubí, ČSOP, nadace Proměny,
Vzdělávací centrum Tereza, Lesy ČR, Asociace AMPI. Koordinátoři EVVO ve školách se zúčastňují kromě nabídky MAP i
dalších akreditovaných programů MŠMT a jiných organizací. Informace o nabídkách
DVPP jsou sdíleny v rámci pracovní skupiny EVVO, fungující v rámci
projektu MAP. Tomuto tématu bude v rámci pracovní skupiny dán na základě
doporučení oponenta větší prostor i s důrazem na platný Standard studia
k výkonu specializované činnosti. V roce 2020 se některé mateřské a
základní školy zapojily do výzvy MHMP – Operační program Praha pól růstu (OP
PPR), kde jednotlivé školy žádaly o podporu na vybudování vnitřní či venkovní
učebny EVVO. V roce 2022 realizovaly pracovní skupiny tzv. MAPogranty,
tedy aktivity financované z projektu MAP, které mají realizovat cíle
strategických dokumentů a přispět i k aktivnímu přístupu skupin. Nyní
probíhá v rámci těchto MAPograntů např. měření znečištění vod
v Modřanech. Mapogranty byly vyhlášeny MAPem pro rok 2022 pro pracovní
skupiny MAPu, nejvyšší částka na jeden MAPogrant je 50.000 Kč. VUR se věnují
zejména dva MApogranty. Voda v Modřanech je zaměřená tematicky pro
mateřské školy (vymyslela a zpracovává Pracovní skupina EVVO). Pracovní skupina
Digitální gramotnost řeší MAPogrant zaměřený na měření znečištění vody
v Modřanech. (Cílem
je monitorovat po určitý čas několik vodních stanovišť a vytvořit metodiku
měření/sledování určitých parametrů povrchové vody, proškolit v ní ostatní
skupiny, vytvořit soubory dat sledovaných parametrů, naučit se zpracovávat a
vyhodnocovat kvantitativní a kvalitativní informace pomocí sady MS Office 365 a
cloudových sdílených aplikací za pomocí moderních senzorů PASCO, a nakonec
vytvořit zprávu o sledovaném území, která bude veřejně dostupná a
prezentována.) Velmi zajímavé v rámci projektu MAP bylo také "Hnízdo",
při kterém v MŠ Hvězdička proběhl komponovaný program - učitelé měly možnost vidět děti při výuce, následoval
rozbor hodiny a seminář vedený specialistkou z Lipky. Vše v prostředí školy, s
možností okamžitého propojení s praxí školy. Jako příklad EduCoffee lze uvést např. setkání s panem Krajhanzlem
na téma Jak s žáky mluvit o problémech životního prostředí a změnách klimatu. VUR je v rámci projektu MAP úzce spojeny s využitím digitálních
technologií. Na konferenci DIGIMAP Dotkni se inovací ve vzdělávání dne 9. 6.
2022 proběhla řada workshopů. vynikající workshop ukázala MŠ Pohádka, která
propojila využití ozobotů, pexesa, QR kódů, mikroskopů a dalších technologií v
ucelený dlouhodobý projekt - např. děti na procházce fotí přírodniny, určují
je, z fotek zpracují naučnou stezku s QR kódy, cestu pro ozoboty, atp. O
workshop projevili zájem další školy. Finanční podpora MČ MČ Praha 12 se podílí formou spoluúčasti na výše uvedených
projektech MAP i obou projektech na integraci cizinců, což např. pro rok 2022
činí dohromady cca 0,5 milionu Kč. V dalším období se přepokládá financování této oblasti ze
strany MČ Praha 12 opět zejména prostřednictvím místních akčních plánů. Jak bylo uvedeno výše, MČ Praha 12 podala
žádost o MAP III a předpokládá se i vstup MČ do navazujícího MAP v OP JAK.
Další podpora, včetně finanční, probíhá i mimo MAP – jde zejména
s spolupráci odboru životního potřetí se školami a NNO – podrobněji viz
oblast 10 Globální odpovědnost a 7.2.1.
Globální rozvojové vzdělávání Témata globálního rozvojového vzdělávání (GRV) jsou v rámci
Prahy 12 intenzivně uplatňována. V rámci výše uvedeného každoročního
projektu Integrace cizinců MČ Praha 12 (podpořený Ministerstvem vnitra a MČ
Praha 12) jsou realizovány komunitní projekty zaměřené na podporu integrace,
jejichž součástí jsou témata GRV – globální odpovědnost, vzájemná propojenost,
sociální spravedlnost. Jde např. o projekt ZEME-MY, do něhož bývá zapojena
většina základních škol městské části (jsou zapojeny vždy všechny třídy školy
formou projektových dnů). Tématem je vždy cizina a její lidé, formy ztvárnění a
obsahu jsou přizpůsobené věku žáků. Jde o významný integrační projekt, který
propojuje v školu, rodinu a veřejnost. Obdobně projekt Příběhy našich
sousedů, realizovaný Post Bellum za spolupráce Prahy 12, je na Praze 12 vztažen
k integraci cizinců – třetina pamětníků, kteří vyprávějí svůj příběh, jsou
cizinci. Veřejnost se tak seznamuje s „obyčejnými“ životy starších např.
vietnamských spoluobčanů, jejich příběhy odrážejí většinu témat GRV. Školy uplatňují témata GRV jako součást výuky – např. Podpora
aktivního občanství, nebo realizují v Operačním programu Výzkum, vývoj, vzdělávání
(OP VVV) projekty na podporu začleňování žáků s odlišným mateřským
jazykem, a jiné, např. vzdělávací program Já Praze-Praha mě, jehož nosným
tématem je udržitelnost v kontextu města Prahy.
Zajímavé projekty ve
školách vznikají i bez podpory - MŠ
Srdíčko pořídila elektronickou líheň a sledovali
vajíčka, pravidelně je otáčeli a kontrolovali, po několika týdnech sledovali
líhnutí kuřat. Kuřata byla poté odvezena na statek. Projekt vzbudil zájem
mezi ostatními školami. Atmosféra mezi školami vybudovaná působením OŠK a MAP
je nastavena na vzájemnou spolupráci a předávání informací.
|
-
xx
Podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a
školských zařízeních existuje v rovině koordinační, finanční většinou formou
dotací z OP VVV, odborná formou vzdělávacích akcí a výměny příkladů dobré praxe a účastí na společných aktivitách škol.
|
MČ podporuje
vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách nad rámec minimálních povinností
daných platnými standardy. Zejména se jedná o podporu z projektů, které
MČ v této oblasti realizuje. Jde např. o projekty MAP (a jeho pracovních
skupin), kdy MČ požádalo o již třetí pokračování projektu, i o projekty podporující
integraci cizinců. Cílem projektu MAP III je navázat na úspěšně realizované
projekty MAP Prahy 12 a MAP Praha 12 pokračuje.
|
Stěžejním pozitivem je, že do na sebe
navazujících projektů MAP s cílem zlepšit kvalitu vzdělávání je
zapojeno 76 % škol MČ Praha 12. Pestrá škála kvalitních aktivit realizovaných
v rámci MAP se velmi vhodně doplňuje. Obrovským kladem projektů MAP je činnost 11
pracovních skupin. Velkým přínosem je také dlouhodobé zapojení
MŠ a ZŠ do širokého spektra aktivit s tematikou integrace cizinců. Funkce
koordinátora EVVO je zřízena pouze v 15 % škol MČ Prahy 12. Vzhledem
k rozsahu činností lze však předpokládat, že ve školách MČ
Praha 12 pracuje řada koordinátorů, kteří však do funkce koordinátora
EVVO nebyli ustanoveni. Doporučujeme jmenování těchto osob. Nedostatečně lze také hodnotit zapojení škol do
celorepublikových projektů MRKEV a Mrkvička, jejichž prostřednictvím je možné naprosto
snadným způsobem získat velmi kvalitní inspiraci včetně pomůcek pro EVVO. Tento dá se říci
zbytečný nedostatek je však kompenzován aktivitami realizovanými v rámci
MAP. Pozitivně
lze hodnotit realizaci projektů MZU. Příležitostí je však realizace MZU ve
školách ve výrazně větším rozsahu (komplexnost, dlouhodobost). Doporučujeme podporu
rozvoje MZU nejen v rámci MAP, plošné proškolení pedagogů k MZU a inspiraci
kvalitními projekty a materiály k MZU, kterých v ČR neustále přibývá.
Finanční
podpora Úřadu MČ pro školy je téměř výlučně směřována na spolufinancování projektů
MAP a projektů k integraci cizinců. Případné ukončení dotační podpory by
nemělo být příčinou ukončení dlouhodobé realizace velmi kvalitních aktivit na
území MČ Praha 12 (minimálně těch stěžejních). Částka vyčleněná na
spolufinancování projektů pro rok 2022 (cca 500.000 Kč) by měla být zachována i
pro případ ukončení dotační podpory. Vzhledem k rozsahu velmi kvalitních dlouhodobě
zaběhlých aktivit by bylo vhodné její navýšení.
|
7.1.2 Existuje ze strany zřizovatelů či jiných subjektů ve školách a školských zařízeních systém vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj, který je dále odborně monitorován a vyhodnocován městskou částí (městská část zajišťuje odborně pravidelnou evaluaci VUR)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve školách existuje standardní systém vyhodnocování
vzdělávání pro udržitelný rozvoj obdobně jako u ostatních oblastí
vzdělávání. Výroční zprávy Městská
část Praha 12 eviduje stav vzdělávání pro udržitelný rozvoj například ve
výročních zprávách základních a mateřských škol. Výroční zprávy škol jsou zpracovány
dle platné legislativy a souhrnně pak ve zprávě o rozvoji vzdělávání
předkládané Magistrátu hlavního města Prahy. Zpráva o činnosti škol v městské
části Praha 12 za minulý školní rok je k dispozici zde,
ostatní pak na téže stránce. Hodnocení škol MČ Praha 12 připravuje ve spolupráci
s předními odborníky na evaluaci také aktualizaci hodnocení škol –
v rámci projektu MAP Praha 12 pokračuje. Podkladem je přitom metodika ČŠI,
na kterou navázala řízená diskuse s řediteli škol a společné vytvoření kritérií
pro hodnocení. Neformální hodnocení
aktivit v Pracovní skupině EVVO MAP V rámci projektu MAP Praha 12 je aktivní
pracovní skupina pro EVVO, která sdružuje jak učitele mateřských a základních
škol, tak odborníky z MHMP, a spolupracuje s dalšími organizacemi - Lesy ČR,
Lipka, atp. Tato skupina na svých setkáních mimo jiné neformálně hodnotí
stávající vzdělávací programy, nabízené projekty environmentálních organizací,
atp. Evaluace aktivit MAP
Veškeré aktivity realizované
v projektu MAP podléhají vždy evaluaci a jsou zpětně vyhodnocovány
realizačním týmem MAP. Součástí každé aktivity je dotazník pro účastníky;
dotazníky jsou souhrnně zpracovávány v hodnotících zprávách a jsou
okamžitě využívány pro zlepšení kvality připravovaných akcí i jejich
zaměření.
|
-
ANO, 1x ročně výroční zpráva.
Neformální hodnocení v prac. skupině MAP EVVO několikrát do roka
Vyhodnocování
a monitoring probíhá ze strany MČ na několika úrovních. Každoročně v rámci výroční
zpráv za jednotlivé základní a mateřské školy a rovněž ročně v souhrnné zprávě za školy v MČ Praha 12 předávané Magistrátu HMP. Neformální
hodnocení pracovní skupinou MAP EVVO probíhá několikrát do roka. Vzdělávací
program školy a kvalifikační struktura pedagogických pracovníků a mimořádné
výsledky nebo spěchy škol jsou také kritériem, podle nichž jsou hodnoceni ředitelé škol.
|
Evaluace existuje na několika úrovních.
|
Systematické
zpracovávání a vyhodnocování dat z oblasti realizace VUR na školách MČ Praha
12 není prováděno. Školy zpracovávají výroční zprávy, v jejichž rámci se
mj. hodnotí EVVO a všeobecně zmiňuje VUR. Pozitivně lze hodnotit přípravu
hodnocení škol na základě metodiky ČŠI a neformální hodnocení aktivit MAP
pracovní skupinou pro EVVO. Situaci lze v porovnání s ostatními městy
a MČ považovat za dobrou.
|
7.1.3 Využívají školy veřejné didaktické databáze elektronických materiálů a studijních opor pro VUR ? Jsou tyto databáze podporovány statutárním městem, městskou částí, nebo se jedná o veřejné databáze tvořené na národní / mezinárodní úrovni? Jsou školám a školským zařízením k dispozici vhodné didaktické materiály (např. tištěné materiály, výukové sady pro praktickou činnost), které zajišťuje obec / městská část (iniciací jejich vývoje nebo zajištěním snadné dostupnosti existujících volně přístupných materiálů na jednom místě), které podporují snahy škol ve vzdělávání k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Didaktické materiály environmentálních organizací Školy zapojené do celorepublikové sítě
škol zabývajících se environmentální výchovou M.R.K.E.V a Mrkvička, či do
mezinárodního programu Ekoškola veřejné didaktické databáze elektronických
materiálů využívají. Školám jsou dále předávány materiály
v rámci jejich úzké spolupráce s NNO a dalšími organizacemi, které se
zaměřují na environmentální vzdělávání. Hlavní město Praha prostřednictvím
odboru ochrany prostředí MHMP a dále ve spolupráci s dalšími subjekty má k
dispozici velké množství informačních, osvětových, vzdělávacích i dalších
materiálů týkajících se oblasti ochrany a péče o životní prostředí. Materiály
jsou k dispozici zájemcům jak v prostorách MHMP a jeho informačních středisek,
tak i v informačních místech řady dalších spolupracujících organizací, nebo
jsou distribuovány při různých informačních akcích zaměřených na oblast
životního prostředí pořádaných hl. m. Prahou a spolupracujícími subjekty. Prezentace didaktických materiálů na
EduCoffee, Hnízdech a v pracovních skupinách projektu MAP Prezentace odborných materiálů probíhá
na EduCoffeech zaměřených na EVVO. Pracovní skupina EVVO při MAP Praha 12 také
učitele a další účastníky průběžně na tyto materiály upozorňuje - viz
intenzivní spolupráce této skupiny s MHMP. Materiály jsou zaměřené na vztah k
přírodě a současně očekávané výstupy RVP PV. Jsou cílené na činnosti ve třídě,
na zahradě, na spolupráci s rodiči a s dalšími institucemi. Školy spolupracují s organizacemi
nabízejícími ekologické programy pro děti, jako je Ekocentrum Podhoubí,
Ekocentrum Koniklec, Ekocentrum Čapí hnízdo, Středisko ekologické výchovy
Toulcův dvůr, Sdružení TEREZA (koordinátor projektu Ekoškola v České republice),
Nadace Proměny, Lesy hl. m. Prahy, Farma Zvířátkov.
MČ Praha 12 se podílela na vydání dvou
publikací, které využívají v mateřských i základních školách učitelé.
Jedná se o publikaci Kvetoucí Praha 12, v které jsou fotografie místní květeny
doplněny o stručnou informaci o rostlině a lokalita, kde byla fotografie
pořízena. Další publikací MČ jsou Památné a významné stromy Prahy 12. Informace
a odkazy k udržitelnému rozvoji jsou publikovány i na webu a facebooku městské
části, jsou i součástí aktivit v rámci Zasedání mladých, setkávání členů
školských parlamentů s politickými představiteli městské části.
|
-
Jsou doporučovány a využívány elektronické i tištěné materiály.
V rámci
MAP jsou podporovány moderní metody výuky a pomůcky, které s nimi
souvisí. Na základě neformálních informací ze škol (pracovní skupiny MAP,
setkání ředitelů, atp.) máme informace o využívání těchto materiálů.
|
Využívání externích materiálů pro výchovu v oblasti udržitelného
rozvoje je trvalou samozřejmostí a ve všech školách v městské části a je
podporováno nejen v rámci běžného rozsahu vzdělávání, ale také v rámci
projektu MAP, zapojením do specializovaných programů a spoluprací s příslušně
zaměřenými partnery. Dále jsou materiály předávány v rámci podpory Magistrátu hlavního
města či setkávání žáků s představiteli radnice. Informace a odkazy k
udržitelnému rozvoji jsou publikovány i na webu a facebooku městské části, jak
je podrobněji popsáno v auditu v oblasti 1A Správa věcí veřejných.
V minulém hodnocení rovněž hodnoceno jako velmi dobré - trend
stabilní.
|
Informovanost o vhodných didaktických materiálech je na území
MČ Praha 12 zajišťována řadou forem. Do sítí škol realizujících EVVO MRKEV a
Mrkvička (zcela nenáročné získávání kvalitních informací) je bohužel začleněno
velmi malé procento škol. Ve srovnání s jinými městy a MČ je informovanost na
dobré úrovni.
|
7.1.4 Je u škol a školských zařízení zřizovaných městskou částí podporován provoz (úspory energií, vody, třídění odpadu apod.), který reflektuje cíle udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 12 se dlouhodobě zabývá
energetickým managementem v budovách ve své správě. To se v plné míře týká i
školských budov ZŠ a MŠ. Na rozsáhlé investice při zateplování plášťů škol v
období předchozího auditu v oblasti školství s podporou evropských dotací nutně
navázalo prohloubení energetického managementu v těchto ale i dalších
objektech. Městská část má zpracovanou strategii energetické managementu a
soustavně se věnuje zlepšování v této oblasti. Již několik let je v městské
části zřízena funkce energetického manažera, který spolupracuje s jednotlivými
odpovědnými osobami odpovídajícími za hospodaření s energiemi a monitoring v
jednotlivých budovách včetně základních a mateřských škol a příspěvkových
organizacích. Městská část Praha 12 aktuálně připravuje certifikaci
shody energetického managementu ve svém majetku (tedy včetně škol a
dalších zřizovaných organizací) s normou ISO 50001. Podrobnější informace k
energetickému managementu naleznete v auditu oblasti Udržitelná výroba a spotřeba, v kap.3.3,
konkrétní hodnoty spotřeby podle médií v bodu 3.3.2. Správa budov škol a školských zařízení zřizovaných
městskou částí je cíleně vedena k aplikaci úsporných opatření naplňujících cíle
udržitelného rozvoje. Rovněž je systematicky podporováno třídění odpadu dětmi a
žáky vzdělávajícími se ve školách (tříděné druhy: papír,
plast, sklo, nápojové kartony, kov), školy získaly ve spolupráci s
městskou částí kompostéry, účastní se Recyklohraní, atp. U některých škol
proběhly stavební práce mající za cíl snížit energetickou náročnost staveb
(jednou z podmínek poskytnutí dotace jsou prokazatelné dlouhodobé úspory
energií). Dále Městská část Praha 12 zahájila projektovou
přípravu na dvou dalších projektech, a to „Výstavba nové MŠ Mydlinky“ a na
společném projektu s HMP „Adaptační opatření na změnu klimatu - MŠ Pastelka v
Praze 12“.Cílem projektu Výstavba nové MŠ Mydlinky - je výstavba nové
čtyřtřídní mateřské školy o celkové kapacitě 112 dětí, včetně vybudování nové
zahrady a eko klubovny. Předpokládaný termín zahájení provozu školy je září
roku 2023. V rámci projektu Adaptační opatření na změnu klimatu - MŠ Pastelka v
Praze 12 je ve spolupráci s HMP připravován pilotní projekt, který má reagovat
na změny klimatu a jehož cílem je přetvoření stávající MŠ na objekt pasivního
standardu. Městská část se také zapojila do projektu RainPRAGUE, jehož hlavním
řešitelem je Výzkumný ústav meliorací a ochrany půdy a jehož výstupem
budou informace (web gis) pro městskou část umožňující lepší plánování
opatření k hospodaření se srážkovou vodou v zastavěném území. V návaznosti na
to se významně zlepší příprava a efektivita opatření k hospodaření se srážkovou vodou i ve školských budovách. Tematiku úspor energií školy integrují
v různé míře i do svého vzdělávacího programu. Žádná ze škol nemá tepelné
čerpadlo nebo solární kolektory, ale např. žáci ze ZŠ Rakovského navštěvují
vodní elektrárny (prezentace obnovitelných zdrojů) a virtuálně i JE Dukovany a
Mělnickou tepelnou elektrárnu. Základem je pak vedení dětí a žáků
k šetření elektřinou i vodou. V třídění odpadu a zejména
ve funkčním začlenění do výuky, spojeném s řešením úloh, jsou
ukázkově zapojené zejména Ekoškoly. Úspora energií a třídění odpadu jsou
zařazovány na prvním i druhém stupni, žáci pracují v ekotýmech a
zpracovávají projekty s mezipředmětovými přesahy. Školy se zapojují do
projektu Ukliďme Česko, Tonda obal, atp.
Údaje o
tříděném odpadu jsou k dispozici pouze za městskou části a naleznete je v
auditu oblasti Udržitelná výroba a spotřeba kap.
3.2., konkrétní data podle tříděných komodit v bodu 3.2.1.
|
-
ANO
Energie
a voda: K dispozici jsou souhrnné údaje z měření ve všech objektech ve správě
městské části. Systém sběru a dokumentace dat do roku 2020 neumožňuje snadné
filtrování dat například pouze pro školské objekty. Počínaje rokem 2021 v
souvislosti s přechodem na energetický software e-manager (Porsena o.p.s.) je
možné snadněji získávat data nejen za jednotlivé objekty či jako sumu za
všechny objekty, ale bude také možné získat sumu např. za školské
objekty.
|
Školy
jsou vedeny k aplikaci úsporných opatření, samotné vzdělávání ve školách
směřuje dlouhodobě k respektování udržitelného rozvoje.
|
MČ Praha 12 dokládá dlouhodobou podporu
šetrného provozu ve školách a školských zařízeních. Byly provedeny rozsáhlé
investice do zateplení budov. MČ má zpracovánu strategii energetického
managementu a zřízenu funkci energetického managera. Pozitivní je nová možnost
získávání dat o spotřebě energií jednotlivých objektů. Velmi kladně lze
hodnotit realizaci pilotního projektu ve spolupráci s HMP (pasivní dům
jako objekt nové MŠ).
Vhodným doplněním zlepšujícího se trendu
by byla instalace tepelných čerpadel a solárních kolektorů, ale i využívání dešťové
vody či zahradních kompostérů u škol se školními zahradami. Využití těchto
úsporných opatření by bylo zároveň názorným obohacením výuky.
|
7.1.5 Podporuje městská část (finančně, poskytnutím prostor, platformy apod., odborně) sítě učitelů a vychovatelů, kteří vzdělávají v oblasti udržitelného rozvoje? Pokud ne, podporuje toto statutární město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pracovní skupina EVVO MAP MČ Praha 12 prostřednictvím projektu MAP
Praha 12 pokračuje podporuje finančně, poskytnutím prostor i odborně síť
pedagogů - viz výše např. pracovní skupina EVVO. MAP zajišťuje organizaci
skupiny. Vybrané zápisy a další dokumentace setkání pracovní skupiny EVVO je k
dispozici na webových stránkách MAP Praha 12 (vstup na web prostřednictvím
webových stránek MČ Praha 12). V Projektu MAP Praha 12 proběhla EduCoffee, setkávání
pracovních skupin i výjezdní setkání s problematikou EVVO, v jehož rámci byli
pedagogičtí pracovníci Prahy 12 na exkurzi v zařízeních Lipka, Hnízdo
v mateřské škole, atp. V
projektu "MAP Praha 12 pokračuje" je podporováno celkem 11 pracovních
skupin, EVVO je jednou z nich. Pracovní skupiny se scházejí cca 4x do roka
a věnují se zejména metodám výuky, tipům na zajímavé pomůcky a sdílení příkladů
dobré praxe, ale také strategickému plánování a diskusi ke vzdělávání v MČ
Praha 12, MČ Praha-Libuš a MČ Praha-Kunratice. Mezi tyto pracovní skupiny patří také
např. pracovní skupina Rovné příležitosti nebo Pracovní skupina Rodina, škola a
komunita. Pracovní skupina EVVO se kromě setkání,
které slouží k inspiraci jednotlivých pracovníků MŠ a ZŠ (Jak na školní
zahradu, Jak učit venku) zaměřuje také na podporu kurikulární reformy.
Členové se aktivně zapojili do připomínkování revizí RVP v oblasti přírodních
věd. Aktivita byla zahájena ve spolupráci se zástupcem Národního pedagogického
institutu Mgr. Jakubem Holcem, PhD., v roce 2021. Pracovní skupina se v poslední době
zaměřovala především na témata: výuky venku a praktických zkušeností,
možnosti čerpání dotací z různých dotačních zdrojů nebo změny
kurikulárních dokumentů. V roce 2022 se věnuje pracovní skupina také realizaci
MAPograntu: z projektu MAP obdržela částku 50.000Kč na realizaci aktivit
podporujících naplňování strategických cílů plánů MČ Prahy 12 a spolupráci škol
- věnuje se nyní ve spolupráci s pracovní skupinou Digitální technologie měření
znečištění vod v Modřanech. Mateřské školy realizují svůj vlastní MAPogrant na
EVVO (blíže viz 7.1.1).
Školy i veřejnost mají k dispozici informační materiály
a nabídku výukových programů a grantů Hl. m. Prahy. Hlavní
město Praha vypisuje granty v oblasti EVVO (v jejich rámci byl
podpořen např. vznik stránky www.ekoporadny.cz) a
systematicky podporuje VUR nejen ve školách: zřizuje např. Středisko ekologické
výchovy (SEV) Lesů hl. m. Prahy (nabízí mimo jiné podporu koordinátorům EVVO),
podporuje zapojení škol do celorepublikových i mezinárodních programů
zaměřených na EVVO (MRKEV, Mrkvička), zajišťuje metodickou podporu pro
mezinárodní program Ekoškola v Praze a Středočeském kraji, odborné a
metodické zvyšování připravenosti pedagogů pro EV/VUR, pořádá setkání
koordinátorů EV a pravidelnou krajskou konferenci o ekovýchově. Sítě Mrkev a
Mrkvička poskytují dlouhodobý informační a metodický servis školám. MHMP
postupuje v souladu s Krajskou koncepcí environmentálního vzdělávání,
výchovy a osvěty hlavního města Prahy na období 2016 – 2025.
|
-
2
V projektu "MAP Praha 12
pokračuje" jsou podporovány pracovní skupiny, kterých je celkem 11.
Pracovní skupiny se scházejí cca 4x do roka a věnují se zejména metodám výuky,
ale také strategickému plánování a diskusi ke vzdělávání v MČ Praha 12, MČ
Praha-Libuš a MČ Praha-Kunratice. Mezi tyto pracovní skupiny patří např.
pracovní skupina EVVO, pracovní skupina Rovné příležitosti nebo Pracovní
skupina Rodina, škola a komunita. Školy i veřejnost mají k dispozici
informační materiály a nabídku výukových programů a grantů Hl. m. Prahy.
|
MČ velmi dobře podporuje síťování učitelů působících v oblasti vzdělávání k udržitelnému rozvoji.
|
Podpora rozsáhlého síťování pedagogů škol MČ Praha 12 je
realizována prostřednictvím projektů MAP. Celkem 11 aktivních pracovních skupin
se setkává 4krát ročně. Zapojení do celorepublikových sítí MRKEV a Mrkvička již
bylo hodnoceno.
|
7.1.6 Jaká je spokojenost obyvatel městské části se vzdělávacími institucemi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Z obecného povědomí a zápisů do mateřských a
základních škol je zřejmá větší spokojenost s úrovní tří základních škol, kde
je tlak na zápis mimořádně velký. Mateřské školy jsou rodiči dětí hodnoceny
veskrze velmi dobře s výjimkou ojedinělých stížností. Oceňované jsou vzdělávací
programy, kvalitní výuka i volnočasové aktivity. MČ Praha 12 se snaží o
maximální kooperaci s veřejným prostorem, k čemuž využívá moderní i tradiční
metody/technologie. Základem je zpětná vazba a flexibilní řešení problémů. V roce 2020 se MAP Praha 12 dotazoval rodičů
základních škol a učitelů na jejich názor na distanční výuku. Návratnost
dotazníků v případě rodičů předčila očekávání, odpovědělo přes 1700 rodičů a
cca 270 pedagogů. Podrobné výsledky studie jsou zveřejněny na webových stránkách MAP. Kromě
zpětné vazby pro ředitele školy sloužily i jako podklad pro Českou školní
inspekci. 84% procent rodičů bylo spokojeno s distanční výukou, s vyššími
ročníky spokojenost klesala. Pracovní skupina MAP Rodina a škola se na
vzájemnou spolupráci intenzivně zaměřuje, přispívá k nastavení mechanismů
spolupráce a vzájemnému pochopení obou stran. Na svých setkáních nehodnotí
jmenovitě jednotlivé školy, ale vychází ze zkušeností rodičů s jednotlivými
školami, zaměřuje se přímo na řešení problémů, a tedy přispívá i k větší
spokojenosti obyvatel. V dalších dotazníkových průzkumech obec nezahrnula přímo otázku spokojenosti se vzdělávacími institucemi, ale v
dotazníkovém průzkumu z roku 2019 respondenti odpovídali na otázku, kam
by nejvíce směřovaly prostředky z rozpočtu MČ a jednou z možností byl také
rozvoj školství. Z 15 možností se směřování prostředků do oblasti školství
umístilo na 6 místě.
|
-
není k dispozici
Dotazník k distanční výuce (projekt MAP) - 84% spokojenosti rodičů
|
Spokojenost obyvatel se vzdělávacími institucemi vykazuje dílčí pozitivní výsledky.
|
MČ spokojenost se vzdělávacími institucemi nemonitoruje a
nevyhodnocuje. Velmi pozitivní je činnost pracovní skupiny v rámci MAP pod
názvem Rodina a škola. Doporučením je realizace šetření spokojenosti se vzdělávacími
institucemi během nejbližších let. Získat výsledky je možné také
v rámci průzkumu s rozsáhlejším zaměřením.
|
7.2 Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.2 Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje
|
Městská
část i jí zřizované organizace široce spolupracují s poskytovateli služeb k
podpoře environmentální osvěty a vzdělávání a zapojují se do různých projektů a
programů týkajících se UR a zejména EVVO. Podrobnosti jsou například uvedeny ve
výročních zprávách škol nebo výroční zprávě MČ.
|
Na území
MČ Praha 12 působí celá řada organizací s různorodou právní formou, které
poskytují neformální vzdělávání s prvky UR. Úřad MČ a školy s těmito
organizacemi dlouhodobě spolupracují. Dotační podpora těchto subjektů od MČ
Praha 12 je v současné době dostatečná. Síťování organizací probíhá
v rámci MAP. Velkým pozitivem je zapojení MČ do pilotního projektu - Programu koordinátorů participace.
|
7.2.1 Působí v městské části NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiné organizace, které se zabývají problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj? Mapuje MČ činnosti, resp. témata, kterými se zabývají? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V městské části působí mnoho neziskových
nebo jiných typů organizací, které se zabývají problematikou vzdělávání k
podpoře udržitelného rozvoje. Některé z nich mají sídlo v MČ části, další zde
pouze působí v rámci celopražské či republikové působnosti. Většina z nich je zaměřena na
environmentální pilíř udržitelného rozvoje (např. organizace spolupracující
přímo se školami). V městské části jsou rovněž nezávislé organizace zabývající
se oblastí sociální. Ty jsou uvedeny v každoročně aktualizovaném katalogu
poskytovatelů sociálních služeb, aktuální katalog. Oblast třetího pilíře udržitelného
rozvoje, tedy ekonomického pilíře, není příliš typickou pro působení
neziskového sektoru, ale i v této oblasti působí i v MČ Praha 12 některé
organizace, např. Hospodářská komora Praha nebo Integrační centrum Praha.
Těžiště vzdělávacích a informačních aktivit v této oblasti je však především na
straně komerčních organizací a organizací veřejné správy včetně ÚMČ Praha 12. Všechny tyto organizace se více nebo méně
v rámci svého působení v příslušné oblasti UR zabývají vzděláváním pro
udržitelný rozvoj, tj. poskytují veřejnosti informace o efektivních postupech
dosahování cílů v příslušné oblasti. Organizací, které sami přímo deklarují
zaměření na udržitelný rozvoj a vzdělávání v oblasti UR, je opět nejvíce v
environmentální oblasti, případně jde o organizace zaměřené přímo na
prosazování udržitelného rozvoje v celé jeho šíři např. Společnost pro
udržitelný život (STUŽ). MČ Praha 12 ve svých médiích sdílí a propaguje
aktivity těchto organizací veřejnosti včetně školní mládeže či vyučujících.
Kromě toho sama městská část pořádá každoročně osvětovou akci k udržitelnému
rozvoji (kritérium pravidel MA21) - Fórum udržitelného rozvoje. MČ také
příležitostně spolupracuje v konkrétních projektech také s vědeckými
institucemi či vysokými školami zabývajícími se udržitelným rozvojem - např.
Univerzita Karlova, Ostravská univerzita, Česká zemědělská univerzita v Praze,
Výzkumný ústav meliorací a ochrany půdy Zbraslav. V oblasti udržitelného
rozvoje i naší v městské části působí i samotný Magistrát hlavního města Prahy. MČ s řadou organizací působících k podpoře
udržitelného rozvoje spolupracuje jako partner, či objednatel, některým
poskytuje podporu ze svého dotačního programu (řada environmentálních
organizací z dotačního programu v oblasti ŽP). Konkrétním aktivitám
organizací sledujícím cíle UR poskytuje městská část publicitu ve svých médiích
(noviny, web, facebookový a instagramový účet). V některých oblastech městská
část soustavně mapuje působící organizace např. v sociální oblasti (viz výše
Katalog služeb v sociální oblasti). Obdobně MČ zpracovává každoročně Katalog
volnočasových organizací (řada z nich přispívá i ke vzdělávání v UR). Dále na
svém webu každoročně aktualizuje nabídku volnočasových aktivit pro seniory
či nabídku sportovních organizací. V sociální
oblasti probíhá úzká spolupráce např. s Proximou Sociale o.p.s. Městská část dlouhodobě spolupracuje s
neziskovou organizací Ekocentrum Koniklec (základní organizace ČSOP. Jedná se
především o projekty související se zadržováním vody v krajině, zachováním a
rozšířením biodiverzity rostlin a živočichů a údržbou biologicky a ochranářsky
cenných lokalit. Konkrétním příkladem je ochrana a péče o bezkolencovou louku
Na Beránku, mokřad v Cholupicích poblíž ulice K Dýmači. Městská část ale spolupracuje i s organizacemi,
které mají své sídlo mimo její území. Příkladem takové spolupráce je výsadba
biokoridoru o šířce cca 8 m a celkové ploše cca 2 000 m2 v Cholupicích, jehož
realizaci zajistilo Hnutí Brontosaurus Kandík a kde bylo vysazeno 74 ks stromů
a více než 1 000 ks keřů. Dále MČ spolupracuje např. Českým svazem
ochránců přírody, a to zejména ve věci opět dlouhodobě podporované akce
„Ukliďme svět, ukliďme Česko“, v oblasti péče o ovocné stromy příp. o
biologicky cenné lokality spolupracuje se spolkem Na ovoce, z.s.. Ve věci
výsadeb ovocných sadů, alejí a obnovy porostů na území MČ Praha 12 spolupracuje
MČ se spolkem Sázíme stromy, z.ú. V rámci projektu Den Země MČ
spolupracovala např. s Asociací místních potravinových iniciativ, o.p.s.,
PRO-BIO LIGA. Dotační program životního prostředí MČ Prahy 12 je vyhlašován každoročně,
v jednotlivých letech byly rozděleny tyto částky: 2022 – 350 tis. Kč 2021 – 402,8 tis. Kč 2020 – 370 tis. Kč Dotace jsou určené pro právnické osoby a fyzické osoby podnikající, od roku
2021 také pro fyzické osoby. V oblasti životního prostředí je podporován zejména okruh činností
spojený s realizací mitigačních a adaptačních opatření v souvislosti se
změnou klimatu, podpora biodiversity a podpora záchranných stanic pro
volně žijící živočichy, příp. institucí, které pečují
o zachráněná/odchycená zvířata (útulky), dále podpora výukových programů,
projektů EVVO a projektů zaměřujících se na snižování množství odpadů
(kompostéry, nádoby na třídění odpadu) a okrašlování veřejných prostor jako jsou
např. okrasné záhony, luční porosty aj. Podrobnější informace o výše uvedené
spolupráci s NNO jsou v části 10 tohoto materiálu, spolupráce se školami je
popsána v části 7.1 a také oblast 10 Globální odpovědnost tohoto
materiálu.
|
-
Ano
V městské části působí řada organizací, které nějakým způsobem (v oblasti některého pilíře udržitelného rozvoje) podporují udržitelný rozvoj. Rozhodující většina z nich ve své oblasti aktivně předává informace k dobré praxi a efektivním postupům pro dosahování konkrétních cílů a přispívají tak ke vzdělávání v udržitelném rozvoji.
|
Městská část soustavně podporuje rozvoj občanské společnosti ve všech sektorech a věnuje se i mapování organizací, které v městské části působí či jsou dostupné. Spolupráce probíhá s NNO, občanskými sdruženími, vysokými školami i dalšími organizacemi.
|
Na území
MČ Praha 12 působí celá řada organizací s různorodou právní formou, které
poskytují neformální vzdělávání s rozličným rozsahem VUR. Úřad MČ a školy
s těmito organizacemi dlouhodobě spolupracují na realizaci kvalitních aktivit.
Pozitivně
lze hodnotit pravidelnou aktualizaci Katalogu poskytovatelů sociálních služeb a
Katalogu volnočasových aktivit. Přínosem je také každoroční Veletrh volnočasových aktivit. Doporučujeme vypracovat podrobnější analýzu činností na
území MČ působících organizací ve vztahu k (V)UR za využití dat ze stávajících katalogů (např. pro účely podpory méně zastoupených témat).
|
7.2.2 Jsou peněžní prostředky (granty, pobídky) dostupné NNO a dalším institucím zajišťujícím neformální vzdělávání z rozpočtu městské části pro realizaci vzdělávání pro udržitelný rozvoj? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část každoročně otevírá dotační výzvy v oblastech kulturní oblast, sport a volný čas, životní prostředí i sociální oblast.
Rok
|
Žádajících organizací
|
Podpořených organizací
|
Rozdělená částka
|
2022
|
8
|
8
|
350.000
|
2021
|
18
|
15
|
402.800
|
2020
|
15
|
13
|
370.000
|
Tyto grantové programy jsou především určené právě pro NNO či další nezávislé subjekty. Dotační programy jsou zcela otevřené institucím zajišťujícím neformální vzdělávání pro udržitelný rozvoj a takové působení je příslušnou dotační komisí nepochybně i pozitivně hodnoceno při rozhodování o poskytnutí podpory. Peněžní prostředky, která městská část poskytuje formou
dotací a grantů, jsou dostupné pro NNO i dalším institucím, jež působí
v oblasti neformálního vzdělávání a ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj.
Oblast UR pokrývá zejména dotační program v oblasti životního prostředí.
O vypsání dotačních programů na daný rok vždy MČ aktivně komunikuje různými
komunikačními kanály. MČ se také hlásí k osvětě environmentálních témat
(ochrana životního prostředí, adaptace na negativní dopady klimatických změn
apod.) a pravidelně publikuje příspěvky na toto téma v radničním periodiku.
Mimo systém grantů
byla v letech 2021 a 2020 podpořena organizace Sázíme stromy částkou 10.000
Kč (podpora na výsadbu, následnou péči, zapojování veřejnosti, škol a
místní samosprávy do projektů). Peněžní prostředky mohou instituce zajišťující neformální
vzdělávání čerpat také z rozpočtu hl. m. Prahy; městská část peněžní prostředky NNO a
dalším organizacím zabývajícím se neformálním vzděláváním v oblasti
udržitelného rozvoje poskytuje v rámci vlastního dotačního programu zaměřeného
na rozvoj environmentálního vzdělávání, životního prostředí, volnočasových
aktivit a podporu v sociální oblasti. Podpora se u části aktérů odehrává i přímou spoluprací,
poskytnutím prostoru k uspořádání aktivity, tedy nikoli jen přímou finanční
podporou. Tato forma podpory prozatím není příliš využívána.
|
-
ANO
Peněžní prostředky jsou dostupné prostřednictvím dotací a grantů, veřejnost je informována a dotace jsou vypisovány pravidelně.
|
Peněžní prostředky z dotačního programu jsou každoročně dostupné jak NNO, tak dalším subjektům poskytujícím neformální vzdělávání a služby v této oblasti.
|
MČ dokládá
existenci dotačních možností v rámci jejího rozpočtu na aktivity právnických a fyzických osob
s různou mírou začlenění VUR. Dotace jsou poskytovány každoročně. Dle
předložených dat bylo možné v letech 2020 - 2022 podpořit 88 % žádostí. Dle
tohoto ukazatele byla finanční alokace v dostatečné výši.
|
7.2.3 Pokud v dané městské části NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiná sdružení, zabývající se problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj nepůsobí, iniciuje městská část zajištění činností, resp. témat souvisejících s VUR z jiných zdrojů? Jakých? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jak je v předchozím bodu uvedeno,
v městské části působí velmi mnoho subjektů aktivních v oblasti udržitelného
rozvoje a souvisejícího vzdělávání. Řadu z nich hlavní město či městská část
podporuje ze svých dotačních programů.
Přesto hlavní město i městská
část (včetně zřizovaných organizací) sami iniciují a zajišťují některé
aktivity, které financují z vlastního rozpočtu či z externích zdrojů. Děje se
tak například každoročním pořádání osvětové akce k tématu udržitelného rozvoje
(s výjimkou covidového roku 2020) - z vlastního rozpočtu MČ, vzdělávání
pro udržitelný rozvoj je součástí MAP - financováno z Fondů EU, Operační
program Výzkum, vývoj a vzdělávání, Den Země - MČ Praha 12 z vlastního
rozpočtu, spoluúčast v projektu Rain Prague Fondy EU- Operační program Praha - pól růstu.
|
|
V městské části působí řada organizací podporujících osvětu a vzdělávání k UR. Přesto MČ podporuje VUR i z jiných zdrojů - konkrétně z vlastního rozpočtu, žádá o dotace a každoročně i pořádá vlastní osvětové akce.
|
V MČ
působí celá řada NNO zabývajících se (V)UR. Díky jejich činnosti, spolupráci
s MČ, která sama realizuje řadu kvalitních aktivit, je nabídka VUR na
Praze 12 na velmi dobré úrovni.
|
7.2.4 Podporuje městská část, případně statutární město vytváření sítí mezi institucemi zabývajícími se udržitelným rozvojem (např. školami, NNO, zapsanými spolky (dříve občanská sdružení), profesními sdruženími)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podpora vytváření sítí pro zkvalitnění vzdělávání je jedním z
hlavních cílů projektu MAP Praha 12 a tento cíl je úspěšně naplňován. Síťování
prostřednictvím pracovních skupin, EduCoffee pro veřejnost, úzká spolupráce
škol v MAPograntech a další je popsáno výše v bodu 7. MČ Prahy 12 i ostatní zapojené městské části se síťování aktivně účastní. Komunitní síťování je i dlouhodobým cílem aktivit MČ v oblasti
udržitelného rozvoje, tedy zapojení v MA21 a implementace programu Zdravých
měst. Síťování probíhá mezi jednotlivými aktéry, zástupci městské části zde
participují pouze v omezené míře. Městská část je také zapojena v pilotním programu Institutu pro plánování rozvoje
Praha (IPR) s podporou hlavního města Prahy - Program koordinátorů participace.
Jedním z významných cílů tohoto programu je také mapování a síťování organizací
působících v místní komunitě napříč všemi sektory, tedy včetně NNO zabývajících se udržitelným rozvojem.
V rámci prevence rizikového chování ve školách na území MČ Praha
12 dochází k síťování služeb a pomoci na pravidelném regionálním setkání MČ
Prahy 12, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče a META,
o.ps. Podobná pravidelná setkávání probíhají i se zástupci škol. V roce 2021 navázala MČ Praha 12 spolupráci s ČHMÚ, v rámci níž plánuje realizovat aktivity, které se dotýkají udržitelného rozvoje a adaptace na nepříznivé dopady klimatických změn. ČHMÚ sídlí na území MČ, chceme proto nyní vytvořit užší vztah, který bude propojovat spolupráci i s dalšími institucemi, organizacemi a spolky například v oblastech hydrologie a ovzduší, resp. v oblastech hospodaření s vodními zdroji a jejich ochranou a ochrany ovzduší. V rámci jednotlivých projektů by měly být zapojeny školy, profesní organizace, spolky i širší veřejnost.
|
-
ANO
MČ Praha 12, ale i hlavní město Praha, aktivně podporuje síťování institucí zabývajících se vzděláváním či osvětou v oblastech, které jsou součástí UR. Projekty jsou obvykle zaměřeny na některou dílčí složku UR, ale jsou zapojeny i v projektech zabývajících se UR v celé šíři (např. MAP Praha 12 pokračuje, HMP účast v MA21, spolupráce s NSZM ČR, pilotní Program koordinátorů participace, ve stejných průřezových projektech je zapojena i MČ Praha). Další dílčí aktivity jsou popsány v dalších bodech tohoto auditu, především v 7.1.5.
|
MČ i hl. město Praha dlouhodobě podporují vytváření takových sítí.
|
Jak již
bylo zmíněno, rozsáhlé systematické síťování s hlavním cílem podpory a zvyšování
kvality vzdělávání probíhá v rámci projektů MAP (11 pracovních skupin), které MČ spolufinancuje. Značným pozitivem je zapojení MČ v pilotním projektu Institutu pro plánování
rozvoje hl. m. Prahy - Programu koordinátorů participace. Zachování pozice
koordinátora participace po ukončení dotační podpory doporučujeme zařadit mezi
hlavní priority MČ Praha 12 v dalším období realizace MA 21.
|
7.3 Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.3 Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace
|
|
MČ má
zakotven(o) (V)UR ve svých strategických dokumentech. Realizace projektů MAP je
zásadní také v oblasti systematického plánování VUR. Nejen zde lze zdůraznit
důležitost existence pozice koordinátor MA 21 a zároveň zachování pozice koordinátor participace po ukončení finanční podpory projektu. Bezplatná informační
podpora v oblasti UR je občanům MČ k dispozici na velmi dobré úrovni.
Velkým pozitivem je pravidelné vyhodnocování realizace akcí.
|
7.3.1 Zajišťuje městská část systematickou práci v přípravě vzdělávání, výchovy a osvěty v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
VUR ve školách MČ Praha 12 zřizuje základní a mateřské
školy a jejich prostřednictvím zajišťuje vzdělávání v základních a mateřských
školách dle platné legislativy, tj. včetně vzdělávání pro udržitelný rozvoj.
Nad tento rámec organizují školy mnoho nejrůznějších aktivit, ať již v rámci
výuky nebo volnočasových akcí. Významná je i spolupráce se spolky rodičů a
dalšími NNO. Činnost pracovní skupiny EVVO MAP i škol a
jejich spolupracujících NNO a dalších organizací je popsána výše. Ve školách působí koordinátor EVVO na 5
školách, ve 4 z nich považuje vedení škol daný úvazek za dostačující. Již dvakrát se podařilo ve spolupráci
s MČ Praha 12, Odborem životního prostřední, připravit společné
sázení stromů žáky základních škol a odborníky z odboru. VUR mimo školy Podpora UR je integrální součástí
strategických dokumentů MČ. V Akčním plánu, součásti Strategického plánu
rozvoje MČ Praha 12 na období 2020 až 2026 je jednou z položek Podpora
environmentálního vzdělávání a osvěty. Kromě podpory úklidových akcí a budování
naučných stezek se mezi podporované aktivity řadí ekokroužky a soutěže ve
školách, nebo osvěta v nakládání s odpady.
Osvětové aktivity zajišťované či
podporované radnicí městské části Praha 12 či přímo magistrátem hl. města
samozřejmě existují a jsou uvedeny v předchozích bodech tohoto auditu, a
dále v auditu oblasti Globální odpovědnost v části 10.2. Pro doplnění jsou
přiloženy i výroční zprávy k letům 2018, 2019 a 2020, kde jsou mimo jiné
popsány i akce pořádané městskou částí vztahující se k osvětě v oblasti
UR konané v příslušném roce. Další aktivity zajišťují městskou částí zřizované
organizace Husova knihovna a Kulturní centrum 12. Významným partnerem je DDM
Modřany, se kterým MČ spolupracuje a který je podporován z rozpočtu hlavního
města Prahy (zřizovatel). A dále je to celá řada dalších organizací,
které městská část podporuje nebo s nimi spolupracuje na konkrétních
projektech.
|
-
Ano
Základním strategickým dokumentem MČ je Strategický plán rozvoje MČ, který je v příloze. Problematika udržitelného rozvoje se prolíná většinou opatření obsažených v tomto plánu, problematika vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje např. opatření B2.3 Rozvíjení environmentálního vzdělávání a posilování ekologického povědomí a chování občanů a institucí. V prioritě C Vzdělávání je v této souvislosti významné opatření C1.1. 1 MAP "Praha 12 pokračuje" více k místnímu akčnímu plánu vzdělávání je zde, včetně odkazu na Strategický plán rozvoje vzdělávání v MČ Praha 12, MČ Praha-Libuš a MČ Praha-Kunratice.
|
Vzdělávání a výchova v této oblasti je velmi rozvinutá, s pokračujícím rozšiřováním této přípravy se objevují další oblasti, v kterých je možné systematickou práci realizovat.
|
Významné prvky
VUR jsou zakotveny ve Strategickém plánu rozvoje MČ pro období 2020 - 2026. V rámci
projektu MAP Praha 12 pokračuje byl zpracován Místní akční plán rozvoje
vzdělávání ve správním obvodu Praha 12. Do dokumentu je začleněn rozvoj EVVO. Pro
rozvoj MA 21 na Praze 12 je zásadní priorita 5 dokumentu pod názvem Školy
v komunitě. Pro systematickou práci je zcela zásadní realizace projektů
MAP.
|
7.3.2 Nabízí městská část sama nebo ve spolupráci s dalšími organizacemi (např. NNO, zapsanými spolky (dříve občanská sdružení), statutárním městem) bezplatnou odbornou podporu (např. online poradnu, pravidelnou linku pomoci, odpovědní rubriku zpravodaje) občanům při řešení jejich problémů spojených s naplňováním principů udržitelného rozvoje (např. pomoc při likvidaci odpadu vč. nebezpečného, poradenství spojené s energetickými úsporami, informace o dobrovolnické práci, biopotravinách a další)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část spolupracuje s řadou organizací,
které se podílejí na řešení problémů spojených s naplňováním udržitelného
rozvoje.
V městské části ale působí také mnoho komerčních
organizací, které poskytují služby a poradenství v některé oblasti udržitelného
rozvoje a jsou zde i odborné a výzkumné organizace (např. Český
hydrometeorologický ústav, poblíž i Výzkumný ústav meliorací a ochrany půdy).
Městská část spolupracuje i s dalšími institucemi bez ohledu na jejich sídlo
(například Institut pro plánování a rozvoj hl. města Prahy, Česká zemědělská
univerzita v Praze, Ostravská univerzita) a výstupy ze spolupráce jsou
zpřístupňovány obyvatelům v médiích Prahy 12. Spolupráce a podpora probíhá
nejrůznější formou, od přímé spolupráce na projektech až po publicitu dobré
praxe nebo nabídky služeb prostřednictvím médií městské části.
Bezplatné informace v celé šíři udržitelného rozvoje
poskytují veřejnosti také koordinátor MA21 ÚMČ Praha 12 a koordinátor
participace (kontakty jsou jak na webu, na facebooku, tak na tištěných
materiálech), ale i všichni další pracovníci ÚMČ v rozsahu své agendy.
Informace k UR jsou rovněž na webu MČ Praha 12. Další
cestou k informacím je mobilní aplikace Praha 12 v mobilu. Noviny Prahy 12 (měsíčník městské části přinášejí
řadu článků a informací podporujících udržitelný rozvoj. Městská část je také
zřizovatelem Kulturního centra (KC 12) a Husovy knihovny. Obě tyto kulturní
organizace se zabývají i podporou osvěty v různých oblastech UR.
Další organizací zřízenou městskou částí je Správa bytových objektů Praha
12, která je provozovatelem sběrného dvora a bezplatně poskytuje informace k
praktickým otázkám týkajícím se nakládání s odpady včetně odpadů nebezpečných.
V oblasti nakládání s odpady poskytuje bezplatné informace společnost Pražské
služby, a.s., která je provozovatelem systému nakládání s odpady v hlavním
městě. Tato organizace provozuje nejen call centrum, kde odpovídá na praktické
dotazy k nakládání s odpady, ale nabízí i bezplatné exkurze s odborným výkladem
např. zařízením pro využívání odpadů (ZEVO Malešice) nebo exkurze do
centrálního sběrného dvora.
V neposlední řadě poradenství a osvětové akce v
oblasti UR nabízí i přímo Magistrát hlavního města Prahy, stejně jako další
městem zřizované organizace (např. Institut pro plánování a rozvoj hl. města
Prahy). Další informace obyvatelům Prahy přináší zapojení hlavního města
do projektů podporujících informovanost v oblasti UR, např. projekt OSN Zpráva o stavu životního prostředí měst na
Internetu - Cities Environment Report on Internet – CEROI a další Zásadním přínosem pro snadný přístup k informacím v environmentální
oblasti je portál informací životního prostředí na webu MHMP. Zmínit
je jistě potřeba službu dalších organizací, podporovaných hlavním městem
Prahou, které působí v některé složce udržitelného rozvoje a přispívají k
osvětě a vzdělávání (např. Rozvojová agentura ČR nebo Zoologická zahrada
Praha).
K dispozici je veřejnosti rovněž stránka www.ekoporadnypraha.cz, která
vznikla za podpory Hl. m. Prahy.
|
-
ANO
Odborná podpora pro občany je v městské části Praha 12 mimořádně bohatá a to jak v lokální tak v celopražské úrovni. Na této podpoře se podílí jak neziskové i komerční organizace z nestátního sektoru, tak veřejná správa.
|
Pro občany existuje řada bezplatných zdrojů podpory.
|
Bezplatná
informační podpora k naplňování principů UR je poskytována občanům Prahy
12 různými formami. Její rozsah je široký. Velkým obohacením jsou celopražské
informační zdroje. Existence pozic koordinát MA 21 a
koordinátor participace je nejen pro tuto oblast zásadní.
|
7.3.3 Iniciuje městská část - ať vlastním pořádáním nebo podporou jiných subjektů - pořádání osvětových akcí v oblasti udržitelného rozvoje? Pokud ano, jak jsou volena témata pro tuto osvětu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
UR se intenzivně věnují zřizované školy, městská část
sama pořádá několik pravidelných akcí s tematikou udržitelného rozvoje. Den Země je v městské části spíše týdenním programem s
lektorovanými vycházkami, dobrovolnickými akcemi, vzdělávacími soutěžemi a
semináři ve školách. Zaměření je voleno obvykle podle doporučení Earth Day
Network, které každoročně iniciuje určitou problematiku jako hlavní téma (např.
2018 -problémy spojené s používáním plastů). Osvětově-vzdělávací akce v rámci plnění kritérii MA21
Fórum udržitelného rozvoje. Součástí je vždy obecný úvod k problematice
udržitelného rozvoje a další část setkání je volena podle aktuálnosti a
naléhavosti, např. udržitelná spotřeba a omezené zdroje, odpadové
hospodářství, klimatická změna. MČ se podílí i na realizaci aktivit jiných subjektů,
ať už informováním o nich ve svých zpravodajských kanálech, nebo jejich
spolurealizací. MČ například poskytla prostory k uspořádání akce Den zdraví (Den
zdraví se STOBem), případně zajistila distribuci letáků informačních kampaní Hl. m. Prahy (Kdo třídí, šetří nejen svou
peněženku - Kdo třídí, šetří životní prostředí, suroviny i svou peněženku),
informací o akcích neziskových organizací (Spolek Mech pořádá akci Úklidovka
Modřanské rokle; Akce Ukliďme modřanské a komořanské pobřeží Vltavy včetně
cyklostezky; Přijďte pomoct udržet Prahu 12 čistou na akce Ukliďme Česko a
Ukliďme Svět: Praha 12; Dejte jim druhou šanci: S nepotřebnými věcmi do RE-USE
centra ve sběrném dvoře) i jiných subjektů (Adapterra Awards 2022; Světový den
ledvin).
Představitelé MČ se účastnili konference se studenty
Rakouského gymnázia (Se studenty Rakouského gymnázia o uhlíkové stopě Prahy:
Praha 12), osvětovou náplň měly i komentované prohlídky nové budovy radnice MČ
pořádané v rámci festivalu Open House (Zveme vás na komentované prohlídky
radnice MČ Praha 12 v rámci festivalu Open House v sobotu 21. května: Praha12).
|
-
ANO
Městská část pořádá osvětové akce, a na dalších se
spolupodílí. Zajišťuje také informování obyvatel o aktivitách pořádaných jiným
subjekt.
|
|
MČ pořádá
několik akcí s tematikou UR. Den Země je oslavován v rámci
různorodých aktivit, které probíhají po celý týden, čímž je dosaženo výrazně
většího vzdělávacího efektu než při přípravě jednorázové akce. Velmi pozitivní
je spolupráce MČ při realizaci řady akcí jiných subjektů. Možnosti úřadu MČ
jsou dávány k dispozici pro akce jiných subjektů, což výrazně přispívá k jejich úspěšné realizaci.
|
7.3.4 Je vyhodnocován dopad akcí z hlediska působnosti na obyvatele? (anketa, dotazník) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Všechny akce
pořádané městskou částí jsou vyhodnocovány, včetně osvětově-vzdělávacích akcí k
udržitelnému rozvoji. Objektivní zjištění dopadu není prakticky možné zjistit,
ale samozřejmě je hodnocen počet účastníků, průběh a ohlasy účastníků na akci
(vyhodnocení evaluačních dotazníků, ohlasy v sociálních médiích). Výsledek
každá akce je vyhodnocen na poradě realizačního týmu s příslušným vedoucím či
garantem akce. U významnějších akcí je výsledek akce hodnocen i na poradě
vedení nebo na jednání Rady MČ.
|
-
ANO
Pořádané aktivity jsou vždy vyhodnocovány.
|
Jsou používány evaluační dotazníky, sledovány ohlasy na soc. sítích a následně je vyhodnocení využito k opatřením/změnám ke zlepšení.
|
Všechny
akce pořádané MČ jsou vyhodnocovány. Jsou
stanovována opatření k eliminaci případných nedostatků při realizaci dalších ročníků akcí.
|
7.3.5 Jsou pokryty vzdělávacími akcemi všechny cílové skupiny populace městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na část skupin se cílí
přímo konkrétními akcemi, ostatní skupiny jsou ovlivňovány v rámci široce
zaměřených aktivit.
Hlavními cílovými
skupinami jsou děti a žáci škol, jejich rodiče, a pracovníci škol. Na ně míří
aktivity projektu „MAP Praha 12 pokračuje“ a aktivity pořádané ve školách a
NNO. Projekt MAP ale oslovuje i další zájemce o vzdělávání z jiných
cílových skupin - např. zájemce o zdravý životní styl ve školách. Jde např. o tyto konkrétní aktivity: Setkávání
mladých (zástupci všech žákovských parlamentů Prahy 12), Knihomap (knižní trh
ve škole spojený s workshopy), venkovní hra Robinsonův ostrov, Zmizíkova
loupež zaměřená na propagaci pracovních skupin MAP, rodičovské kavárny,
EduCoffee (Zdravá výživa – p Suchánek). Politická reprezentace MČ se podílí na organizaci některých akcí s širokým dopadem. Kromě toho její reprezentant je zapojen v Místním akčním plánu a jako takový se podílí na tvorbě koncepčních strategických dokumentů v oblasti vzdělávání a dalších aktivitách MAP.
Další akce se
koncipují jako aktivity s širokým dopadem, s přitažlivostí pro co
nejširší cílovou skupinu, nejen pro rodiny s dětmi a žáky ZŠ, včetně
těch, na které aktivity konkrétně necílí (např. studenti středních a vysokých
škol, mateřských a základních škol nezřizovaných MČ, senioři). Do této skupiny lze zařadit např. Den Země, Den
Zdraví, Veletrh volnočasových aktivit, Veletrh sociálních služeb.
Cizinci jsou zapojováni v rámci projektu Integrace cizinců MČ Praha 12, podporovaného z Ministerstva vnitra. Konkrétními aktivitami spolupráce s veřejností jsou jsou např. festival ZE MĚ
MY, Příběhy našich sousedů, akce pořádané školami pro děti i žáky se zapojením rodičů, atp. Cestou zemí českou je projekt DDM Modřany.
O seniory pečují Kluby dříve
narozených i aktivity v Husově knihovně a Kulturním centru „12“. Součástí
nabízených aktivit jsou i přednášky na různá témata.
|
-
ANO
Akce jsou dostupné a nabízené široké veřejnosti, některé akce jsou zaměřeny prioritně např. na mládež či seniory, ale jsou propagovány a dostupné všem skupinám.
|
Městská část usiluje o to, aby se vzdělávací akce zaměřovaly na všechny skupiny obyvatelstva, ať již členěných podle věku, nebo cizince žijící na území městské části.
|
Na území
MČ je realizováno široké spektrum aktivit. Řada z nich je určena pro více cílových
skupin. Systematické pokrytí všech cílových skupin vzdělávacími aktivitami není
monitorováno a vyhodnocováno. Otázkou je např. dostatek aktivit pro osoby s handicapem
(popř. zohlednění některých aktivit pro jejich potřeby) či dostatečný počet mateřských
center. Doporučujeme provést jednoduchý monitoring pokrytí všech cílových
skupin za využití dat z Katalogu volnočasových aktivit a Katalogu sociálních
služeb.
|
7.4 Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.4 Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí
|
Spektrum volnočasových služeb v MČ je trvale velmi bohaté.
|
Podpora a
rozvoj volnočasových aktivit jsou zakotveny ve Strategickém plánu rozvoje
městské části Praha 12 na období 2020 - 2026 (2.4 Tematická oblast D
Volnočasové aktivity). Pozitivy jsou
velké množství dětských hřišť a možnost využívání většiny sportovních areálů širokou
veřejností. Přístup pracovníků MČ k realizaci akcí podpořený jejich systematickým
vyhodnocováním by mohl být příkladem pro jiné MČ.
|
7.4.1 Existují v městské části „komunitní centra“ pro různé cílové skupiny (např. kluby pro matky s dětmi, seniory)? Pokud ano, zvyšuje se počet obyvatel, kteří tato centra využívají? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část zřizuje dvě kulturní
organizace - Husovu knihovnu a Kulturní centrum 12, které připravují
pro obyvatele Prahy 12 rozmanitý program pro všechny věkové kategorie, zejména
pro děti, mládež a seniory. Vzájemná spolupráce je na velice dobré úrovni.
Velmi dobrá spolupráce funguje i ve vztahu s místními volnočasovými
organizacemi (největší je DDM Modřany) a spolky. Výsledkem této dlouhodobě
úspěšné spolupráce je každoroční Veletrh volnočasových aktivit, kde se mají
možnost všechny místní spolky představit a realizovat. S tím souvisí
i vydávání katalogu s nabídkou činností pro děti, mládež a seniory,
vždy na aktuální školní rok
Příspěvkovou organizací MČ jsou Sociální
služby městské části Praha 12, provozující šest klubů dříve narozených
(KDN) nabízejících
seniorům možnost aktivního stáří. Dále zde fungují střediska provozovaná
jinými organizacemi, zaměřená na konkrétní cílovou skupinu, např. Mateřské centrum Balónek. Kulturní centrum 12 V rámci hlavní činnosti se věnuje
zejména organizaci akcí v těchto oblastech: - dopolední pořady pro MŠ, ZŠ a SŠ
- sobotní akce pro děti a rodiče
- zábavné akce pro děti
- koncerty a divadla
- aktivity pro seniory
- přednášky, semináře
- relaxační a alternativní programy
- pohybové, sportovní a taneční
aktivity
- mimoškolní dlouhodobě zájmové a
vzdělávací kurzy
- krátkodobé umělecké kurzy
- výstavy, workshopy
- akce pro děti v Klubu Sluníčko
- akce ve Dvoře pro celou rodinu
- akce pro seniory
- zájmové projekty aj.
V rámci hlavní činnosti se
uskutečnilo v KC „12“ za rok 2021 celkem 359 akcí, lekcí, setkání, workshopů a
dalších akcí, které navštívilo 6 263 osob. Bylo realizováno 39 kurzů, které
navštívilo 373 osob. Více případně ve výroční zprávě za rok 2021. Za rok 2020 to bylo celkem 436 akcí,
lekcí, setkání, workshopů a dalších akcí, které navštívilo 7 654 osob. Bylo
realizováno 82 kurzů, které navštívilo 875 osob. Meziroční pokles byl způsoben dopady epidemické situace a souvisejícími opatřeními. Bohužel tyto skutečnosti se
promítly i do hospodářského výsledku. V roce 2022 očekáváme obrat trendu a
návrat k „předcovidovým“ hodnotám. Husova knihovna Předmětem činnosti je: - půjčování
knih, novin, časopisů a dalších informačních materiálů za podmínek stanovených
knihovním řádem knihovny
- pořádání
osvětových, výchovných a kulturních programů k podpoře kulturního povědomí
občanů
- poskytování
bibliograficko-informačních služeb.
Vybrané statistické ukazatele za poslední 2 roky: 2020/2021 - stav knihovního fondu celkem - 44 986/46 301
- počet uživatelů registrovaných v daném roce - 1 835 (z
toho do 15 let 444)/1544 (z toho do 15 let 328)
- počet návštěvníků knihovny (fyzické návštěvy) - 16 867/16
073
- počet výpůjček celkem - 62 041/47 078
-
počet kulturních akcí pro veřejnost (exkurze MŠ a ZŠ,
besedy, výstavy) – 25/12
I zde se bohužel projevil v letech 2020/2021 meziroční pokles, který přičítáme dopadům protiepidemických opatření.
|
-
ANO
V městské části působí několik
komunitních center: Husova knihovna, Kulturní centrum 12, DDM Modřany, příspěvková organizace Sociální
služby městské části Praha 12, provozující šest klubů dříve narozených (KDN)
Dále zde fungují střediska provozovaná
jinými organizacemi, zaměřená na konkrétní cílovou skupinu, např. Mateřské
centrum Balónek a také některé NNO.
Trend počtu zapojených osob v KC 12 (největší organizovaný poskytovatel služeb v rámci MČ): 2020/2021 436/359 akcí - 7654/6263 účastníků 82/39 kurzů - v nich 875/373 účastníků Meziroční pokles byl způsoben dopady epidemické situace a souvisejícími opatřeními. V roce 2022 očekáváme obrat trendu a postupný návrat k „předcovidovým“ hodnotám.
|
Komunitní centra v městské části jsou využívána. Městská část je sama zřizuje, anebo má s ostatními navázánu úzkou spolupráci. MČ zajišťuje těmto organizacím jak přímou finanční podporu na provoz, tak i dbá na propagaci jejich činnosti či konkrétních aktivit. V posledních letech se kvůli epidemické situaci a souvisejícím opatřením těžko hodnotí jejich úspěšnost a efektivita, protože uvedená situace měla přímý dopad na objem aktivit těchto organizací a na jejich návštěvnosti. V roce 2022 již je sledován narůstající trend aktivit.
|
MČ zřizuje
dvě kulturní organizace. Především Kulturní centrum 12 nabízí velmi široké a
bohaté spektrum aktivit. Výbornou akcí k praktickému seznámení občanů MČ
s možnostmi aktivního trávení volného času je každoroční Veletrh
volnočasových aktivit. Pravidelné vydávání Katalogu volnočasových aktivit je také velmi přínosné.
|
7.4.2 Existují v městské části sportoviště, která je možné volně využívat pro neorganizované sportovní aktivity? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V Praze 12 je celkem 110 veřejně
přístupných hřišť (2022). Jedná se o dětská hřiště, sportovní plochy pro cvičení, workoutová
hřiště a multifunkční hřiště (areál RAK a areál VOSA – Volnočasový oddechový a
sportovní areál). Všechna hřiště jsou kontrolována dle ČSN EN 1176. Údržbu hřišť
má v gesci odbor životního prostředí městské části.
Na
území Prahy 12 bylo k červnu 2021 evidováno 97 dětských hřišť a sportovišť. 49 z nich multifunkčních nebo propojujících dvě i více
věkových kategorií – nejčastěji věkovou kategorii 2–6 let a 6–12 let, kombinace
hřiště se sportovištěm nebo outdoorovým fitness hřištěm a jiné kombinace. Seznam hřišť a mapa s rozložením
na území MČ Praha 12 se nachází zde.
Volně přístupná veřejnosti je rovněž
většina sportovních areálů základních škol (s využitím finanční podpory MHMP).
Kromě toho jsou na území MČ sportoviště tělovýchovných jednot a sportovních
klubů, která zahrnují fotbalová, volejbalová, softbalová a baseballová hřiště,
dále hřiště na národní házenou. V MČ působí i komerční subjekty -
posilovny, fitness centra a další sportoviště. Podél Vltavy Prahou 12 prochází
cyklotrasa. Délka cyklostezek a cyklopruhů byla v roce 2022 prodloužena na
celkových cca 41,5 km.
|
-
ANO
MČ Praha 12
disponuje celkem 110 hřišti a sportovišti, která lze využívat pro neorganizované
sportovní a volnočasové aktivity. Rozšiřování počtu/zkvalitňování je možné
i prostřednictvím projektů v rámci participativního rozpočtu. Volně
přístupné veřejnosti jsou rovněž i některé sportovní areály základních škol.
|
V městské části je rozsáhlá nabídka venkovních hřišť, která lze využívat pro neorganizované sporty. Došlo k rozvoji cyklostezek a cyklopruhů. Zkvalitňování sportovišť či prostor pro volnočasové aktivity je možné i prostřednictvím projektů realizovaných prostřednictvím participativního rozpočtu. Trend považujeme za zlepšující se.
|
Na území
MČ je velké množství veřejně přístupných hřišť (především dětských). Jejich
údržba je zajištěna MČ. Fotodokumentace hřišť včetně mapy s jejich lokalizací
je k dispozici na www MČ Praha 12. Velkým pozitivem je také zpřístupnění většiny
sportovních areálů ZŠ široké veřejnosti (za finanční podpory MČ).
|
7.4.3 Realizuje městská část volnočasové aktivity občanů tak, aby nedocházelo ke zbytečnému poškozování okolního prostředí? Podporuje městská část sportovní kluby a jinou zájmovou činnost určenou pro rozličné cílové skupiny? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Veškeré akce, které pořádá MČ, jsou
organizovány s ohledem a respektem nejen k návštěvníkům, ale
samozřejmě i k prostředí, ve kterém se akce konají. Podle formy účasti
městské části na realizaci aktivit odpovídají i konkrétní opatření k tomu,
aby v souvislosti s pořádáním akce nedocházelo ke zbytečnému
poškozování okolního prostředí. Akce pořádané městskou
částí nebo zřizovanými organizacemi, jsou už ve fázi jejich výběru, přípravy i
samotné realizace hodnoceny s ohledem na ochranu prostředí. To
se týká i následného vyhodnocení průběhu akce. Osoby, které mají přípravu na
starost, ať už se jedná o členy vedení městské části či pracovníky příslušných
odborů ÚMČ, jsou si vědomy toho, že součástí zpětného hodnocení akce je vedle
jiných kritérií i to, zda akce neměla negativní vliv na životní prostředí.
Součástí zpětného hodnocení průběhu je nejen reflexe účastníků, ale například i
negativní reakce z okolí či ze strany environmentálních organizací či
jednotlivých obyvatel. Jde o oblast, která je velmi citlivě vnímána veřejností. Ohlasy
citlivě sledují nejen odpovědní pracovníci úřadu, ale i vedení městské části. Obecně lze říci, že
při pořádání těchto akcí nelze 100% vyhovět všem. Nicméně pokud by akce svým
průběhem zbytečně poškozovala životní prostředí, rušila okolí nebo jinak
poškozovala prostředí, byla by jistě předmětem kritiky veřejnosti a tyto
negativní reakce jsou případně reflektovány radnicí. Městská část je naprosto
otevřená názorům obyvatel a je na případnou kritiku velmi citlivá. Jak již bylo
uvedeno, je však snaha negativním dopadům předcházet již při plánování těchto
akcí. Významná část aktivit pořádaných nebo spolupořádaných městskou částí je tematicky
přímo orientována na podporu životního prostředí (např. Den Země, tradiční
otevírání studánky v Modřanské rokli, osvětové vycházky, naučné stezky,
péče dobrovolníků o mokřadní louku Na Beránku, dobrovolnický úklid,
environmentální akce ve školách) a akce jsou pro ochranu prostředí jednoznačně
pozitivní. V pravidlech
dotací sice není speciální ustanovení týkající se ochrany prostředí, ale pro
pořadatele jsou závazné obecně platné předpisy včetně legislativy týkající se
ochrany životního prostředí. Příslušná grantová komise navíc při přidělování
dotací přihlíží ke zkušenostem s jednotlivými akcemi a žadateli
v předchozích letech a k charakteru navržených projektů. Zohledňuje
tedy i dopad navržených akcí na životní prostředí a principy udržitelného
rozvoje a zdravého života v městské části. U projektů, které
mohou z tohoto pohledu vyvolávat pochybnosti, může komise např.
prostřednictvím příslušného pracovníka ÚMČ zajistit podrobnější informaci a
podobu projektu ovlivnit. Trvající obavy z negativního vlivu projektu na
prostředí může být i důvodem k tomu, že projekt není dotací městské části
podpořen. Na veřejných akcích
pořádaných městskou částí nebo jí zřizovanými organizacemi je vždy zajištěno
třídění odpadů a následné oddělené předání vytříděných složek. Je dbáno na to,
aby nedocházelo k nadměrnému rušení hlukem, je dbáno o ochranu zeleně a
šetrné nakládání s materiály a energií (např. jsou upřednostňovány
recyklované materiály). V předchozích letech MČ pořídila opakovaně
použitelné kelímky jako náhradu za plastové jednorázové kelímky a využíván je
systémem jejich finančních záloh. Pokud je nezbytné využití jednorázových
příborů, jsou plastové příbory nahrazovány příborem ze dřeva a podobně. Na dalších akcích,
které mají pozitivní dopad na udržitelný rozvoj, se MČ účastní jako partner či
spolupořadatel (např. Pražské cyklozvonění, která se pravidelně koná v rámci
Evropského týdne mobility, Modřanský
veletrh volnočasových aktivit ve spolupráci s Domem dětí a mládeže
Modřany nebo nabídka aktivit pro seniory. Finanční podpora
organizátorů volnočasových aktivit formou dotačních programů v oblasti sportu a
volného času je vyhlašována
vždy na daný kalendářní rok. Hlavní město Praha
z důvodu ochrany prostředí zásadně omezilo pořádání ohňostrojů a nahradilo
je pořádáním eventů, které jsou k životnímu prostředí šetrnější např.
videomappingem. To je cesta, ke které se kloní i MČ Praha 12. Sportovní spolky jsou
podporovány formou grantů: jak jejich celoroční činnost, tak jednorázové akce a
soutěže. V tomto programu (sport a volný čas) je vyčleněno každý rok
z rozpočtu MHMP 2 297 000 Kč a MČ přidává ze svého rozpočtu navíc 300
000 Kč na volnočasové aktivity. Dále vyčlenila MČ Praha 12 na rok 2022 40 000
Kč na dotace v rámci partnerství. Z této položky jsou podporovány žádosti,
které nespadají do podmínek vyhlášení dotací, nebo se jedná o akce mimořádné. Podrobné tabulky
k nahlédnutí zde. Rozpis dotací na oblast sportu za 2022:
Kromě finanční částky poskytované v rámci dotačních programů pro široké
spektrum aktivit či projektů v oblasti sportu a volného času, poskytuje
městská část další prostředky formou partnerství. Pro sport a volný čas je
takto v roce 2022 vyčleněno 40 tis. Kč, a jak je uvedeno v aktuální verzi
v bodě 7.4.3, z této položky jsou podporovány žádosti, které nespadají do
podmínek vyhlášení dotací, nebo se jedná o akce mimořádné. V některých
případech, mohou jednotlivé subjekty, které pořádají akce ve vybraných
objektech MČ, požádat o výpůjčku tohoto objektu zdarma, jde tedy o úlevu
z pronájmu.
Sportovní spolky jsou každoročně
představeny veřejnosti na zmiňovaném veletrhu volnočasových aktivit, kde je
účast kolem 1500 osob. MČ Praha 12 jim pomáhá s propagací a náborem
formou vydávání katalogu
volnočasových aktivit, pravidelně je zviditelňuje na webu a sociálních
sítích.
|
-
Ano
V městské části Praha
12 probíhá v průběhu roku řada různých volnočasových aktivit. Některé z
nich jsou pořádány s podporou dotačních programů radnice. Další pořádá hlavní město nebo přímo městská část, případně ve spolupráci – viz Putování
vinicemi hlavního města. Na mnoha akcích se městská část podílí udělením
záštity a související podpory při propagaci. Existují i další aktivity pořádané nezávisle na radnici městské části či na hlavním městě.
V době epidemie byl zejména vnímán význam dostatečné kapacity venkovních možností pro sportovní vyžití a
trávení volného času, jako důležitá se ukázala kapacita cyklostezek či
workoutových hřišť. MČ dbá na to, aby
sportovní a volnočasové aktivity organizované jak příspěvkovými organizacemi,
tak spolky a dalšími nestátními neziskovými organizacemi byly realizovány tak,
aby nenarušovaly životní prostředí.
Podpora v této oblasti (nejen
dotační) směřuje na všechny cílové skupiny - děti a mládež, pracující, seniory.
Vyplývá to z povahy podpořených subjektů a z povahy realizace jednotlivých
sportovišť a prostor pro volnočasové aktivity. Obraz podpory napříč cílovými
skupinami přináší i výše uvedený (a přiložený) Katalog volnočasových aktivit.
|
Nabídka volnočasových aktivit je stabilně poměrně bohatá. Městská část Praha 12 kontinuálně podporuje sportovní kluby a jinou zájmovou činnost jednak formou dotačních titulů a dále i dalšími formami (záštita, spoluúčast na organizaci, vlastní organizace akcí,...). Informace o možnostech podpory a o konání jednotlivých akcí sděluje MČ občanům prostřednictvím webu, sociálních sítí, outdoorové reklamy, tištěného periodika MČ (Noviny Prahy 12).
|
Vzhledem
k odpovědnému přístupu pracovníků MČ Praha 12 a systematickému vyhodnocování
realizovaných akcí nedochází při realizaci akcí k poškozování životního
prostředí. Také s přihlédnutím k velkému množství akcí realizovaných velkým počtem organizátorů dáváme ke zvážení umístění jednoduchých pravidel k organizaci
akcí na území MČ na www MČ Praha 12. Podpora
sportovních klubů a volnočasových aktivit je realizována především z rozpočtu
HMP, které disponuje výrazně většími finančními možnostmi. Podporu z rozpočtu MČ Praha lze hodnotit jako dobrou.
|