4 Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo)
|
|
V této části MČ má dobré výsledky. Některé aktivity jsou vázány na spolupráci s MHD, dopravci, TSK a někdy se hůř prosazují, nicméně komunikace s partnery probíhá. Aktivity, které umí MČ řešit sama se snaží realizovat, především dopravu v klidu a bezpečnost dětí. Některé plánované aktivity nebyly realizovány.
|
4.1.1 Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty, bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území Městské části Praha 12 je na světelně
řízených křižovatkách řešena preference kolejové dopravy (TRAM) a to detekčními
místy a to 24 hodin denně. Ostatní světelné křižovatky jsou vybaveny oporovými
smyčkami ve vozovce případně kamerovou detekcí, aby nedocházelo ke zbytečnému
stání vozidel na jednotlivých ramenech křižovatky. U méně
frekventovaných přechodů pro chodce je z důvodu plynulosti silničního
využíváno poptávkového tlačítka pro chodce. Preference autobusové dopravy je po dohodě
s dopravci (Dopravní podnik hl. m. prahy a.s. a ROPIDu) řešena
v ranní špičce vyhrazenými jízdními pruhy včetně pruhu pro vozidla IZS).
Odpolední špička není silná a nevyžaduje preferenci autobusů. Cyklostezky a jejich výstavbu řeší Technická správa komunikací hl. m. Prahy v součinnosti s Magistrátem hl. m. Prahy. Řídí se podle generelu cyklostezek.
Vzhledem k tomu že není
možné na všech komunikací ihned zrealizovat bezbariérové úpravy, byly na základě
podnětů a ankety občanů vytvořeny nejdůležitější trasy mezi úřady,
zdravotnickými zařízeními a komerčními prostory. U všech nových staveb,
rekonstrukcí komunikací stavebních úprav jsou vyžadovány na celém úseku
bezbariérové úpravy veřejných prostranství, chodníků atd. Hrubý odhad podílu
bezbariérových úprav na komunikací ve správě Městské části Praha 12 a Technické správy komunikací hl. m.
Prahy je navýšena na cca 60 %. Délka cyklostezek a cyklopruhů je prodloužena na cca 41,5 km (nové cyklostezky a komunikace pro pěší, které propojují oblasti Cholupice a Točnou se Středočeským krajem a Dolními Břežany, nová a rozšířená stezka pro pěší a cyklisty při ul. K Dolům a Generála Šišky, nové vyhrazené pruhy pro BUS MHD, IZS a MP na komunikacích Československého exilu, Lhotecká, Ke Kamýku, Durychova)
Preference autobusové dopravy je po
dohodě s dopravci (Dopravní podnik hl. m. prahy a.s. a ROPIDu) řešena
v ranní špičce vyhrazenými jízdními pruhy včetně pruhu pro vozidla IZS).
Odpolední špička není silná a nevyžaduje preferenci autobusů.
|
-
60 % ze všech komunikací ve správě TSK
Hrubý odhad podílu bezbariérových úprav na komunikací ve správě Městské části Praha 12 a Technické správy komunikací hl. m. Prahy je navýšena na cca 60 %.
Bezbariérovost komunikací se řeší při rekonstrukci
stávajících komunikací nebo při výstavbě nových komunikací, které jsou
v souladu s vyhláškou MMR 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání
staveb ve znění p.p. Bezbariérové trasy s nejdůležitějšími cíli
(zdravotnická zařízení, školní zařízení, kulturní zařízení, úřady atd.) jsou
zmapovány a po anketě, kterou prováděli občané, byly zakresleny do bezbariérové
mapy MČ.
-
24,1 km
Podél cyklostezek jsou soukromými osobami provozovány
odpočívky, včetně drobného servisu kol. Na cyklostezce A2 je na několika
místech instalován malý sport fitness dostupný zdarma pro uživatele stezky.
Délka cyklostezek a cyklopruhů je prodloužena na cca 41,5 km (nové cyklostezky a komunikace pro pěší, které propojují oblasti Cholupice a Točnou se Středočeským krajem a Dolními Břežany, nová a rozšířená stezka pro pěší a cyklisty při ul. K Dolům a Generála Šišky, nové vyhrazené pruhy pro BUS MHD, IZS a MP na komunikacích Československého exilu, Lhotecká, Ke Kamýku, Durychova)
|
|
MČ má snahu realizovat opatření, které musí koordinovat s Dopravním podnikem a TSK Praha.
|
4.1.2 Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Aktivity jsou realizovány pouze na komunikacích či
pozemcích HMP nebo MČ Praha 12 ve spolupráci s TSK hl. m. Prahy. Stojany
pro kola byly umístěny dle požadavků školských zařízení či jiných institucí
(městská knihovna, budovy úřadu atd.). Při tvorbě nových veřejných prostor je
kladen důraz na soulad s vyhláškou MMR 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících
bezbariérové užívání staveb ve znění p.p.
Doplnění Pěší komunikace podél komunikací a v zeleni jsou doplňovány podle potřeb chodců a významných cílů v okolí. Byl doplněn nový mobiliář zastávkových přístřešků včetně laviček ze strany hlavního města Prahy. Při rekonstrukcích komunikací jsou ze strany jejich správců (MČ Praha12, Technická správa komunikací) realizovány prvky pro nevidomé (např. umělé vodící linie, varovné a signální pásy atd.), pro vozíčkáře a matky s kočárky jsou řešeny bezbariérové úpravy nároží, míst pro přecházení a přechodů pro chodce.
|
|
|
Popis k návodné otázce je vyčerpávající a dává jasnou
představu v jakém stavu je doprovodná infrastruktura a co se dělá. Vybavenost u
veřejných budov je téměř naplněna. Další aktivity jsou plánovány. Hodnocení
této části je pozitivní.
|
4.1.3 Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ...), zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nově zřizované zastávky jsou realizovány
s nástupní hranou s výškou 15 cm pro lepší nástup do nízkopodlažních
autobusů, aby docházelo k nástupu tzv. hrana - hrana. Informační tabule
bohužel nelze realizovat z důvodu autorských práv a licencí k software,
kterým disponuje dopravce a ROPID a je omezený limitem. V rámci akcí
„Bezpečných cest dětí do škol“, BESIPu a akcí škol, jsou vytvořeny a zmapovány
nejčastější trasy dětí od domova nebo od zastávek MHD. Na těchto trasách se
zaměřujeme na negativní prvky, které mohou ovlivnit bezpečnost silničního
provozu a jejich účastníků (nepřehlednost přechodů pro chodce, bujará zeleň,
která zhoršuje rozhledové poměry, realizace dopravních opatření pro snížení
nehodovosti).
Zřízení nových spojení MHD nová spojení nové cíle.
Nové prodloužení BUS MHD 117 z Modřan až do Komořan do nové zástavby, aby byly zachovány docházkové vzdálenosti.
Další posun v řešení vedení prosloužení tramvajové trati na Libuš a posun v řešení vedení tramvajové trati do Komořan.
Doplnění Významná část obyvatel na území MČ Praha 12 cestuje za zaměstnáním mimo městskou část. Významní zaměstnavatelé na území MČ Praha 12 řeší dle potřeb svých zaměstnanců požadavky ohledně parkování a odstavování kol na svých pozemcích. Jde především o zabezpečení proti odcizení kol, která stojí 8 i více hodin u provozoven a tudíž není zájem, aby tyto odstavy byly řešeny na veřejných plochách z důvodu možného odcizení. Se společností Ropid se snažíme řešit nejen dopravu zaměstnanců, ale také školáků po území MČ. Podpora cyklodopravy na území MČ Praha 12 je jak ze strany hlavního města Prahy tak městské části Praha 12. Délka
cyklostezek a cyklopruhů byla prodloužena na cca 41,5 km (nové cyklostezky a
komunikace pro pěší, které propojují oblasti Cholupice a Točnou se Středočeským
krajem a Dolními Břežany, nová a rozšířená stezka pro pěší a cyklisty při ul. K
Dolům a Generála Šišky, nové vyhrazené pruhy pro BUS MHD, IZS a MP na
komunikacích Československého exilu, Lhotecká, Ke Kamýku, Durychova). Návrhy nových tras jsou limitovány členitostí terénu v území. Bezpečné cesty dětí do škol nejsou ještě ukončeny, jelikož běží správní řízení a administrativa u příslušných stavebních úřadu a nejsou tedy ještě zveřejněny. Projekty byly realizovány https://peskymestem.cz/ a https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/mestske_casti/praha_2/bezpecne_cesty_do_skoly.html Je vypracován pouze vnitřní plán realizací dle požadavků občanů, který je realizován dle plánu oprav případně s realizací liniových staveb jiných subjektů.
|
-
80 % u linek autobusů (včetně příměstské dopravy)
a cca 90 % spojů tramvají
Na
každé lince jsou nasazovány převážně nízkopodlažní soupravy nebo spoje.
Z kapacitních důvodů vozového praku některých dopravců jsou na některých
linkách zavedeny nízkopodlažní spoje pouze ve vybraných časech. U poloviny autobusových linek je garantována bezbariérovost (nízkopodlažnost všech spojů). U tramvají mají všechny linky významně převažující podíl spojů zajištěných nízkopodlažními soupravami, ale žádná ze tří linek na území MČ nemá tyto soupravy garantovány na všech spojích. Celkový podíl využití nízkopodlažních souprav u tram. linek na území MČ je cca 80 %. Zdroj - jizdní řády jednotlivých spojů na https://pid.cz/jizdni-rady-podle-linek/
|
|
Oceňuji přístup z hlediska zmapování tras do škol a řešení
krizových míst na těchto trasách. Popisy jednotlivých bodů jsou velmi detailní
a velmi dobře zpracované. I této oblasti městská část přikládá velkou pozornost
a snaží se dělat a podporovat aktivity související s multimodalitou.
|
4.1.4 Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 12 má koncepci řešení dopravy v klidu z roku 2017. https://www.praha12.cz/koncepce-reseni-dopravy-v-klidu-na-uzemi-mc-praha-12/ds-1470 Plánované projekty P+R (Nádraží Modřany, Nádraží Modřany 2) realizované nejsou.
Opatření z koncepce dopravy
jsou, řešena v navržené oblasti pro regulaci, parkováním s časovým
omezením. Na jaře 2020 byla realizována opatření v oblasti Belárie
(parkování s parkovacím kotoučem omezující parkování na max. 3 hodiny)
omezilo se parkování vozidel, která dojíždí do centra do zaměstnání a tvořila
přestupní bod na MHD v zástavbě rodinných domu. Na komunikaci Modřanská,
Československého exilu, Parkoviště sofijské náměstí, Soukalova v období 2018 –
2020 byla realizována opatření (parkování s parkovacím kotoučem omezující
parkování na max. 3 hodiny). V září 2020 bylo zadáno rozšíření této koncepce o zmapování území především sídlištní zástavby
Modřan, Kamýku o nenáročné rozšíření parkovacích ploch o změny podélného stání
na kolmé či umístění nebo vyznačení novým dopravním značením. Tento projekt byl
schválen Radou MČ a podepsána smlouva. Výsledky prozatím nejsou. Došlo k vypracování projektové dokumentace pro již konkrétní oblasti a probíhají stavební řízení potřebná k zahájení stavebních prací. Došlo k vytvoření nových parkovacích ploch a K&R a parkovací místa s parkovacím kotoučem na komunikaci Modřanská, Generála Šišky v oblasti školních zařízení a obchodních zařízení. Doplnění Parkoviště P+R nebyly realizovány z důvodu složitých majetkoprávní vztahů. Hlavní město Praha zajišťuje převody pozemků mezi SŽ (dříve SŽDC). Na pozemcích se zpevněné plochy nacházejí a po vyřešení majetkoprávních vztahů je realizace velmi rychlá.
|
|
|
MČ má snahu problematiku dopravy v klidu řešit, ale je to
běh na dlouhou trať. Některé aktivity musí koordinovat s TSK a s magistrátem
města Prahy. Důvody pro nerealizaci parkovišť P+R jsou objektivní a MČ je
nemohla úplně ovlivnit. Nicméně jsou v řešení a je vysoký předpoklad jejich realizace
v nejbližší době.
|
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/ |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/
|
|
MČ má omezené možnosti řešit tuto problematiku. I přesto se
v rámci svých pravomocí a možností o to pokouší, čehož jsou důkazem realizované
aktivity. Je nadále vhodné mít zpracovaný Akční plán aktivit, který bude mít
část, která vyhodnotí naplňovaní předešlých aktivit a především bude mít
návaznost na financování, bude přidělena odpovědnost a opatření budou
prioritizována.
|
4.2.1 Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Tvorbou
a nabídkou nových spojů. Zatraktivnění současných spojů. Například kolejové
dopravy – vlakové, která nabízí zajímavé spojení s centrem Prahy a velkých
dopravních uzlů (Hlavní nádraží) bez kongescí z individuální silniční
dopravy. Výstavba nové tramvajové trati na Libuš. Došlo k zavedení
tramvajového spojení linkou 21 s Prahou 5, která urychlí spojení Modřan
s Andělem bez nutnosti stát v kolonách u Barrandovského mostu.
Bohužel z důvodu epidemiologické situaci v souvislosti s COVID a nařízených opatřeních je složité občany přesvědčovat k většímu využívání MHD. Z důvodu nižšího využívaní MHD a organice MHD, krátkodobě docházelo k omezování a snižovaní počtu spojů.
Zřízení nových spojení MHD nová spojení nové cíle. Nové prodloužení BUS MHD 117 z Modřan až do Komořan do nové zástavby, aby byly zachovány docházkové vzdálenosti.
Další posun v řešení vedení prosloužení tramvajové trati na Libuš a posun v řešení vedení tramvajové trati do Komořan.
Doplnění Jde především o rozvoj území a dokončování nových staveb, které v přímé úměře navazují na rozšiřování sítě MHD na území MČ Praha 12. Rozvoj území Kamýku plánovaná výstavba metra a propojení se stávající tramvajovou tratí. Rozvoj Komořan plán prodloužení tramvajové trati jelikož autobusové linky jsou na velmi silné intenzitě spojů, které po dokončení plánovaných staveb nebudou dostatečné. Veškeré zastávky jsou prověřovány kružnicemi s komfortní docházkovou vzdáleností s minimálním docházkovým časem, kde je zároveň zohledněn cestovní čas a cestovní rychlost spoje. Veškeré spoje MHD (autobusové, tramvajové, lodní - přívoz, vlakové) jsou řešeny v souladu se standardy PID https://pid.cz/standardy-kvality/
|
-
údaj není k dispozici
Organizátorem veřejné dopravy je městská organizace ROPID. MČ nemá v tuto chvíli relevantní data, jelikož jsou ovlivněna předchozími zásahy a omezením v rámci covidu.
-
ANO
Většina zastavěného území na Praze 12 jsou
v docházkové vzdálenosti k jednotlivým zastávkám MHD nebo jsou přípravě
realizace nových spojení BUS TRAM. MHD je možné použít pro cesty do školy, do
práce, k lékaři, za nákupy za zábavou nebo na výlety.
-
ANO
V Praze je mobilita a přeprava na vysoké úrovni. Vliv na kvalitní přepravu má vybavenost vozů, některé vozy jsou klimatizovány, prodej jízdenek moderními technologiemi přímo v soupravě nebo mobilním zařízením. Spolehlivost spojů časová dochvilnost dodržování jízdních řádů. Bohužel zde také vstupuje lidský faktor to ve formě řidiče, který způsobem jízdy a vystupováním ovlivňuje kvalitu přepravy.
|
|
Tuto oblast může MČ jen velmi málo ovlivnit, nicméně i
přesto se snaží komunikovat s poskytovateli veřejné dopravy. MČ velmi
intenzivně jednání s provozovateli veřejné dopravy a snaží se řešit její
dostupnost pro obyvatele. Docházkové vzdálenosti jsou průběžně prověřovány
formou hodnocení pomocí kružnic, z jejich výsledků lze odvodit poměrně dobré
pokrytí.
|
4.2.2 Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území Prahy 12 je vybíráno
mýtné pouze na dálniční síti – dálnice D0, parkoviště nejsou zpoplatněna pouze
schválená HMP, která slouží jako hlídaná. Zpoplatnění vjezd ve smyslu vjezdu na území městské části nebo do určitých ulic či území není v městské části zavedeno.
Doplnění Městská část Praha 12 nemá v úmyslu v dohledné době řešit parkování na svém území formou modrých zón. Jedná se o řešení krátkozraké, které neřeší problém s parkováním. Občan si zaplatí parkovací kartu a stejně nemá jistotu, že zaparkuje (jedná se spíše o daň z parkování, nikoli o řešení dopravy v klidu). Na dopravě v klidu by se mělo hlavní město Praha podílet se Středočeským krajem a nejprve vytvořit kapacitní síť záchytných parkovišť P+R a pak následně řešit restrikce a omezování na stávající síti městských komunikací. Na městské části se osvědčilo řešení parkování na omezenou dobu (např. 1 hodnu, 3 hodiny) pro zajištění základních potřeb (nákupů, návštěv lékařů a pod.) a to bez nákladů na finančně náročný systém výběru poplatků a zároveň neobtěžuje občana výběrem poplatků za parkování. A to pouze za pomocí užití tzv. parkovacího kotouče.
|
-
ANO
K regulaci parkování na
frekventovaných místech dochází režimem parkování s parkovacím kotoučem.
Tento způsob se využívá u Polikliniky Modřany na části parkoviště Sofijské nám u obchodního administrativního centra. Parkovaní je omezeno na max. 3
hodiny a to od Po – Pá od 7:00 – 16:00 hodin. U budovy Radnice Prahy 12 bylo po otevření nové budovy také zavedeno časově omezené parkování, a to z důvodu velmi dobré dostupnosti na MHD a využívání parkoviště spíše jako P+R.
|
|
V této oblasti MČ nemá moc možností, jak situaci řešit.
Každopádně určité řešení je restrikce parkování "na kotouč", kde je
omezena délka stání. Toto ale vyžaduje následnou kontrolu strážníky. Nicméně
pokud nebude celkově vyřešena koncepce záchytných parkovišť pro dojíždějící ze
středočeského kraje, nemá smyls řešit dopravu v klidu pro obyvatele.
|
4.2.3 Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ má zpracovanou studii dopravy v klidu - Koncepce řešení dopravy v klidu na území MČ Praha 12. https://www.praha12.cz/koncepce-reseni-dopravy-v-klidu-na-uzemi-mc-praha-12/ds-1470/archiv=0&p1=66114
Doplnění
Doprava, stejně jako zbytek města, se neustále vyvíjí. V devadesátých letech se lidé po městě pohybovali jinak než dnes a počítáme s tím, že i v budoucnu se způsob cestování změní. Proto jsme připravili takovou strategii, která se změnami počítá a dbá nejen na efektivnější dopravu, ale i na kvalitu životního prostředí. Dle našeho názoru se většina bodů daří naplňovat nebo jsou alespoň zahájeny přípravné práce pro jejich realizaci. Mezi konkrétními opatřeními, která povedou ke snížení uhlíkové stopy, můžeme uvést například schválení zavádění elektrotrolejbusů na vybrané lince 190 či příprava výstavby parkovišť P+R v rámci stavby metra D. Dále jsou realizovány stavby pro zlepšení mobility, preference vozidel MHD, chodců, cyklistů atd. https://www.praha12.cz/adaptacni-strategie/ds-1664 https://www.praha12.cz/assets/File.ashx?id_org=80112&id_dokumenty=79438
Zastupitelstvo městské část Praha 12 11. 6. 2020 schválilo Strategický
plán rozvoje MČ Praha 12 na období 2020 až 2026 (dále jen „SPRP“). Akční
plán pro rok 2021 byl schválen Radou MČ 13.4.2021. Například citovaná koncepce
řešení dopravy v klidu je v souladu s opatřením B4.4
v Zásobníku SPRP nazvané Řešení dopravy v klidu. Podpora rozšíření
a většího využívání systému Park and Ride (P+R), Bike and Ride (B+R).
Tomuto opatření odpovídají konkrétní úkoly v AP 2021. V tomto
okamžiku je stále ještě realizováno vyhodnocení SPRP a AP 2021, takže data
nejsou ještě finalizována. Logika systému strategického plánování a
navazujících strategických dokumentů či prováděcích nástrojů je taková, že
základnou a nadřazenou dokumentací je strategický plán hlavního města Prahy
spolu s územně plánovací dokumentací Prahy (ZÚR Prahy, ÚPSÚ, regulační
plány). Z těchto strategických dokumentů hl. m. se odvíjí další
strategické dokumentace Prahy pro oblast dopravy, které jsou nadřazeny
strategickým dokumentům a prováděcím dokumentům MČ pro oblast dopravy. Hlavní
zásadou je zajistit provázanost a zároveň soulad a zachovat nadřazenost
strategických dokumentů hl. m. Prahy. Oblast dopravy v SPRP je
pokryta specifickými cíli a v rámci nich opatřeními uvedenými v jeho
Zásobníku počínaje str. 36 prioritou B4. Proces aktualizace Plánu mobility
Prahy a okolí byl zahájen usnesením Zastupitelstva hl. m. Prahy č. 27/41 ze dne
27.5.2021. V současnosti byl přijat tímto zastupitelstvem Dodatek
k Analýze zpracované v letech 2015 – 2017, který 6.6.2022 usnesením
č. 1378 odsouhlasila Rada hl. m. Prahy včetně Plánu mobility Prahy a
okolí bude podkladem pro probíhající vyhodnocení SPRP a tvorbu nového AP, tj.
bude zachován princip souladu a provázanosti strategických dokumentů.
|
|
|
Na základě poskytnutých informací lze konstatovat, že
aktivity plánované ve strategických dokumentech jsou průběžně naplňovány. Stálo
by za to aktualizovat akční plán, tj. zpracovat prioritizaci opatření včetně
jejich finanční náročnost a odpovědnosti. Pro příští audit by bylo vhodné mít
akční plán zpracován, včetně vyhodnocení předešlého plnění.
|
4.3 Nízkoemisní vozidla |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3 Nízkoemisní vozidla
|
|
V části veřejné dopravy MČ nemůže tuto aktivitu ovlivnit, i přesto
se snaží ve spolupráci s poskytovateli veřejné dopravy domluvit na co nejvyšším
počtu EEV vozidel pro obsluhu MČ. Jako neuspokojivou hodnotím situaci v rámci
úřadu a podřízených (zřízených) organizací, kde vozidla EEV téměř nejsou.
Hlavním úkolem do budoucna je nastavení pravidel ve výběrových řízeních.
|
4.3.1 Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dopravní
podnik testoval po dobu čtyř měsíců v roce 2019 hybridní kloubový autobus
VOLVO na lince MHDč. 139 Je v úvahu realizovat HMP hybridní provoz trolejbusu na lince Modřany (Beránek) - Kačerov.
|
|
|
Tuto část nemůže MČ ovlivnit, ale snaží se ve spolupráci s dopravním podnikem města Prahy, zajistit pro obsluhu MČ nejmodernější vozy.
|
4.3.2 Jaký je podíl takových vozů v majetku městské části nebo organizacích jí zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část pro potřeby úřadu vlastní 5 osobních vozidel. Z toho jedno vozidlo je elektromobil. Ostatní jsou vozidla se spalovacím motorem na benzin. V majetku zřizovaných organizacích zřizovaných městskou částí nejsou žádná nízkoemisní vozidla (vozidla na jiné palivo než benzin či naftu). Za úřad jde tedy o podíl 20%. Za úřad včetně zřizovaných organizací cca 3 %
Doplnění Částečnou obměnu vozového parku Městská část provedla v letech 2016 - 2020. Některá vozidla zůstala ve vozovém parku za podmínky, že splňují min. normu EURO 4. Jedno vozidlo bylo pořízeno ze zmíněné dotace - eletromobil. Ostatní obnovená vozidla byla pořízena jako nová.
|
|
|
Nejde jen o vozidla na alternativní pohon. Jde celkově o obměnu vozového parku za aktuálně platné emisní normy, tj zda úřad a jím zřízené organizace mají tento typ vozidel.V rámci dotace byl pořízen 1 elktromobil. Při obměně vozového parku MČ nezohledňuje EEV.
Tento bod je velmi vhodný pro budoucí zlepšení.
|
4.3.3 Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina, CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na
městské části došlo k rozvoji dobíjecích stanic. Dobíjecí stanice realizuje ČEZ, PRE a jsou v řešení dobíjecí stanice, které využívají sloupy veřejného osvětlení THMP. Současný stav dobíjecích stanic na území MČ Praha 12 je cca 35 v režimu standartního nabíjení (8h)
Dále byly realizovány 4 rychlodobíjecí stanice pro vozidla na parkovištích Radnice Prahy 12, které slouží nejen návštěvníkům úřadu. Dále je v garážích budovy Radnice instalována dobíjecí stanice pro služební vozidla.
|
|
|
MČ je z hlediska podpory infrastruktury pro alternativní
pohony velmi aktivní a realizovala řadu nabíjecích stanic jak sama, nebo ve
spolupráci s jinými organizacemi.
|
4.3.4 Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro městskou část? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část nemá vnitřní předpis, kterým by ukládal zpracovatelům zadávací dokumentace uplatňování požadavku na používání environmentálně šetrných vozidel nebo požadavek, takové kritérium při zadávání zakázek sledovat. Ve směrnici o zadávání veřejných zakázek ukládá pouze hodnotit kromě ceny, hodnotit i kvalitativní kritéria nabídky.
|
|
|
V rámci výběrových řízení není řešeno. Zde je významný prostor pro zlepšení.
|
4.4 Bezpečnost silničního provozu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4 Bezpečnost silničního provozu
|
|
Oblast bezpečnosti silničního provozu MČ řeší velmi
odpovědně, postupně realizuje opatření pro zlepšení bezpečnosti. I přesto je
zde řada věcí pro zlepšení.
|
4.4.1 Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Projekční prvky ke snížení nehodovosti jsou především
řešeny se správci komunikací vzhledem k tomu že stavební návrhy podléhají
stavebnímu povolení. Využíváme integrované přechody umístění středových
ostrůvků a to jak mobilních tak stavebních. Přisvětlení přechodů pro chodce je
financováno z projektů BESIP. Jedná se také o opticko-psychologická
opatření. Zastavěné oblasti vilová zástavba a sídlištní zástavba je řešena
„zónou 30“. Některé vhodné oblasti na území MČ jsou řešeny jako obytné ulice se
společným prostorem s prvky šikan a prahů. Došlo k rozšíření oblastí „zóna 30“ v oblasti Beránku, v Cholupicích a Točné v zastavěných častech. Ve správě má městská část 50 přechodů pro chodce z toho 5 integrované přechody. Další přechody má ve správě TSK a.s., podíl integrovaných přechodů ve správě TSK .
|
-
2017: 543 nehod
2018: 544 nehod
2019: 507 nehod
2021 438 nehod
Nehodovost nejen silniční dopravě je evidována
Policií ČR. Statistika nehodovosti vychází pouze z nahlášených nehod nebo
řešených Policií ČR. Vzhledem k tomu že některé nehody řeší účastníci
silničního provozu také za pomocí „Záznamu o dopravní nehodě“ (evropský
formulář) nejsou všechny nehody evidovány.
Přístup
těchto statistik je na adrese maps.jdvm.cz a nově nehody.cdv.cz/ a www.praha.eu 2017: počet nehod celkem 543 Počet nehod s následky na zdraví 45 Počet usmrcených osob (stav do 24 hod.) 0 Počet těžce zraněných osob (stav do 24 hod.) 5 Počet lehce zraněných osob (stav do 24 hod.) 5
2018: Pocet nehod celkem 544 Pocet nehod s následky na zdraví 52 Pocet usmrcených osob (stav do 24 hod.) 1 Pocet težce zranených osob (stav do 24 hod.) 4 Pocet lehce zranených osob (stav do 24 hod.) 61
2019: Pocet nehod celkem 507 Pocet nehod s následky na zdraví 41 Pocet usmrcených osob (stav do 24 hod.) 1 Pocet težce zranených osob (stav do 24 hod.) 3 Pocet lehce zranených osob (stav do 24 hod.) 47
2020 statistiky nejsou průkazné z důvodu lock downů a omezení dopravy
2021 Pocet nehod celkem 438
|
|
Statistiky jsou zpracovány - trend je stabilizovaný až mírně
zlepšující. Aktivity pro zlepšení bezpečnosti jsou postupně realizovány. Je na zvážení
zda by MČ neměla zpracovat dokument kritických míst a vytvořit akční plán
jejich odstranění.
|
4.4.2 Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spolupráce Prahy 12 s BESIP , Městskou Policií hl. m. Prahy, obvodním ředitelstvím Praha 12 a SDH Cholupice - besedy v mateřských a základních školách, v místním areálu Rak je vybudováno dopravní hřiště.
Na
městské části probíhají každoročně akce: Bezpečné cesty dětí do škol a Dopravní den
organizovaný MČ Praha 12 – odborem dopravy s dopravně preventivním
programem.
https://www.praha12.cz/dopravni-den-plny-zazitku/d-70129
Doplnění Aktivity pro seniory v rámci dopravy jsou tak specifické, kde je již za potřebí kvalifikovaný výklad případně školení, na které mají občané nad 65 let nárok a to zdarma u specializovaných, odborně akreditovaných institucí, které provádí i kondiční jízdy například na polygonech. Na úřadu distribuujeme publikaci BESIPu o seniorech v dopravě pro návštěvníky úřadu a to na odboru dopravy, tak na informacích u vstupu do úřadu. https://besip.cz/Tematicke-stranky/Seniori/Senior-v-silnicnim-provozu V této publikaci jsou rovněž upozornění na změny v legislativě a informace o možnostech bezpečné jízdy v textové podobě. Snažili jsme se zapojit seniory do možnosti výpomoci městské policii při výkonu ranních hlídek u přechodů pro chodce v oblasti školských zařízení, ale bohužel covidová doba neumožnila zaškolení seniorů pro tuto činnost a zajištění pověření.
|
-
ANO, zapojeni jsou všichni žáci během docházky na 1. stupeň ZŠ
Dopravní
den. Bezpečné cesty dětí do škol. Preventivní program je na každé z devíti ZŠ v MČ opakován po 4 letech a to pro všechny ročníky školy.
|
|
Aktivity jsou stabilně naplňovány. MČ má jasnou představu
jak tuto aktivitu naplňovat a také se jim to daří.
|
4.4.3 Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Krizová
místa lze eliminovat a některá eliminovat nelze. Záleží na povaze krizového
místa, jelikož některé druhy nehod nelze ovlivnit ani opticko-psychologickými
prvky ani stavebními – nepozornost, alkohol, lesní zvíře. Většinu krizových
míst se naštěstí daří odstraňovat, například při celkových rekonstrukcích
komunikací, kdy dochází ke stavebním úpravám ke snížení nehodovosti (středové
ostrůvky, přechody pro chodce, místa pro přecházení, bezbariérové úpravy, nové
vodorovné značení, které se neobnovovalo atd.
Daří
se také ve spolupráci s BESIPem řešit problémová místa, které vyházejí ze statistik
tak také z poznatků občanů.
Pocitová mapa Prahy https://www.pocitovemapy.cz/praha/
, z níž vyplývají i podněty pro řešení ze strany Prahy 12 – viz https://www.pocitovemapy.cz/praha-12/nahled
|
-
v posledních 5 letech odstraněno 60% identifikovaných nehodových míst
Ze 40 nehodových míst bylo odstraněno 24.
|
|
Kritická místa jsou identifikována na základě pocitové mapy
a probíhá jejich průběžné odstraňování. Osobně bych doporučil zpracovat
dokument kritických míst na základě odborného posouzení a v kombinaci s
pocitovou mapou poté vytvořit akční plán na jejich odstranění.
|
4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel
|
Na území městské části dlouhodobé hlukové zatížení kopíruje hlavní silniční komunikace, především pražský okruh, ulice Modřanská a Komořanská, ul. generály Šišky, ulice Lhotecká a Čs. exilu. Zdroje a lokalizace znečištění nelze popsat jako jednotný celek, ale je nutné rozlišovat podle sledovaných ukazatelů. Z pohledu znečištění vysoké koncentrace NOX a částečně i benzo(a)pyren a polétavý prach korelují s trasovou uvedených hlavních silničních komunikaci, ale benz(a)pyren či polétavý prach dosahují významných koncentrací i u jiných zdrojů než je doprava. Podrobnosti ke znečištění ovzduší, rozložení, koncentracím, překročením limitů atd. v MČ Praha 12 jsou uvedeny v auditu oblasti životní prostředí.
|
|