3 Udržitelná výroba a spotřeba |
Hodnocení oblasti |
3.1 Udržitelná spotřeba města |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1 Udržitelná spotřeba města
|
Na Strategický plán udržitelného rozvoje městské části Praha 12 na období 2013-2020 navázal nový Strategický plán rozvoje MČ Praha 12 na období 2020 až 2026 (tento strategický plán je v příloze). Opatření (či aktivita), které by se týkalo přímo a výslovně udržitelného nakupování ve strategického plánu rozvoje není. Aktivity v oblasti udržitelného nakupování však mohou být naplňováním Opatření B2.3. Rozvíjení environmentálního vzdělávání a posilování ekologického povědomí chování občanů a institucí(str. 25 části Akční plán a zásobník projektů). Strategický plán MČ v Zásobníku
projektů stanovuje u každé aktivity předpokládaný termín realizace ve formě
časového rozmezí. Jednotlivé kalendářní roky plnění konkrétní aktivity jsou
zobrazeny v Akčním plánu příslušného roku.
|
P12 má k dispozici nový strategický plán MČ na rok 2020-2026. Strategický plán je kvalitně zpracovaný, a to analytická i návrhová část, který je příkladně členěn
podle oblastí UR tak, jak je pojímá MA 21. Návrhová část USV (ale obecně všech
oblastí) stanovuje jak dlouhodobou vizi dané oblasti, tak konkrétní
opatření/aktivity, kterými je potřeba se zabývat. Jasně jsou přidělené i
odpovědnosti/gesce a je stanovena sada indikátorů.
Časové zarámování (termíny plnění)
jednotlivých opatření jsou uvedeny v souvisejících strategických dokumentech. Měřitelnost indikátorů (příp. i kvantifikovaný cílový
stav) by mohla být také dosažena v těchto souvisejících strategických materiálech – což bude usnadňovat vyhodnocování, zda a do jaké míry jsou jednotlivá
opatření naplňována. MČ má přehledné webové stránky a aplikaci,
které i za oblast USV obsahují dostatek informací pro občany. Obsahují návodné
informace (co, kdy, kde) často s propojením na grafické informace (např. mapy
sběrných míst odpadu), jsou zveřejňovány aktuality.
|
3.1.1 Má městská část schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro udržitelné nakupování? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V červnu 2020 byl schválen nový strategický plán rozvoje
městské části na období 2020 až 2026. Ten se zabývá rozvojem městské části jako
celku a hospodaření úřadu městské části a případně zřizovaných organizací je
jenom malým zlomkem jeho obsahu. Přesto je součástí tohoto strategického
dokumentu opatření B3.2, Rozvíjení šetrného hospodaření se zdroji. Toto
opatření formuluje směřování, které však už je prakticky naplňováno. Pro budovy
radnice a dalších budov v majetku městské části nebo zřizovaných organizací je
zpracována energetická koncepce. Ta je z
roku 2017 a v příštím roce se počítá s její aktualizací. O implementaci
energetické koncepce se stará energetický manažer (plný úvazek v pracovním
poměru na ÚMČ Praha 12). Energetická koncepce i náplň energetického manažera je
zaměřena nejen na šetrné hospodaření s energií, ale se všemi zdroji.
Přesné údaje o tom, jak konkrétně je sběrový papír
shromážděný z městské části využíván v průběhu tříletého období nemáme. Jak je
uvedeno provozovatelem systému jsou Pražské služby, a.s., které obchodují
získané suroviny podle aktuální situace na trhu. Využití papíru získané na
území Prahy 12 není odděleně sledován od využití sběrového papíru v jiných
územích obsluhovaných touto firmou. Sběrový papír se dostává na trh a dohledání
koncového zpracovatele je prakticky nemožné. Lze jen odhadovat, že značná část
je obchodována do zahraničí. V současnosti neexistuje
interní předpis týkající se pravidel udržitelného nakupování, který by
zohlednil všechny oblasti sledované například indikátory. Tento předpis je v současnosti
připravován v návaznosti na aplikaci systému energetického managementu na MČ
dle normy ČSN EN ISO 50001:2019. Doporučení zásad nákupu energie, produktů a
služeb jsou předmětem realizované zakázky veřejně dostupné na tomto odkazu: https://www.praha12.cz/zavedeni-enms-v-mc-praha-12-cast-a-zavedeni-systemu-energetickeho-managementu-v-mestske-casti-praha-12-dle-normy-csn-en-iso-50001-2019/d-88678.
Jejím předmětem je i nejen revize stávajícího návrhu energetické politiky MČ
(která v současnosti byla již aktualizována), ale i revize stávajícího
návrhu interních předpisů pro schvalování inv. akcí a návrh možností snížení
spotřeby energie a nákladů.
|
-
Ano, částečně.
V současnosti
neexistuje vnitřní předpis, který by tuto věc řešil komplexně. Existuje
směrnice pro zadávání veř. zakázek malého rozsahu, která je dostupná na tomto
webovém odkazu: https://www.praha12.cz/verejne-zakazky/d-62105/p1=76765
a v současnosti probíhá procesem
aktualizace. Je připravován interní předpis navazující na ISO 50001, který by
se měl týkat i oblasti udržitelného nakupování. Příkladem uplatňování zásad
udržitelného rozvoje je veřejná zakázka na úklid, kdy úklidová společnost,
která zároveň dodává i čistící prostředky, je smluvně povinna používat
ekologicky šetrné čistící prostředky – viz usn. Rady MČ č. R-131-003-21
z 13.7.2021 – smlouva veřejně dostupná na web. odkazu: https://www.praha12.cz/assets/File.ashx?id_org=80112&id_dokumenty=84669 (řešeno v čl. VI., odst. 2., devátém
odrazu). Dalším příkladem uplatňování zásad udržitelného nakupování je i
nákup spotřebního materiálu (tonery pro tiskárny), kdy MČ nakupuje od
dodavatelů, kteří deklarují udržitelný přístup k životnímu cyklu svých výrobků (příklad: KONICA MINOLTA https://www.konicaminolta.cz/cs-cz/sustainability, HP https://www.hp.com/us-en/hp-information/sustainable-impact.html). Dále MČ realizuje nákupy z recyklovatelných materiálů - papírové soupravy na psí
exkrementy, dále na řadě míst po Praze 12 instaluje buď komplet celé lavičky
z recyklovaného plastu, případně tam, kde to jde využívá na opravu starých
laviček také prkna z recyklovaného plastu, příp. recyklovaný plast
používáme také na plaňky v plotech kolem dětských hřišť - např. J. Jovkova
– N. Vapcarova viz web. odkaz: https://www.praha12.cz/detske-hriste-j-jovkova-n-vapcarova-c-p-2005/os-1487/p1=87512
.
-
Ano částečně
V současnosti neexistuje vnitřní
předpis, který by tuto věc řešil. Je připravován interní předpis navazující na ISO
50001, který by se měl týkat i této oblasti a který se bude věnovat energetické
náročnosti a uhlíkové stopě. Příkladem uplatňování pravidel udrž. rozvoje je veř. zakázka na úklid,
kdy úklidová
společnost, která zároveň dodává i čistící prostředky, je smluvně povinna používat ekologicky šetrné
čistící prostředky – viz usn. Rady MČ č. R-131-003-21 z 13.7.2021 –
smlouva veřejně dostupná na web. odkazu: https://www.praha12.cz/assets/File.ashx?id_org=80112&id_dokumenty=84669
(řešeno v čl. VI., odst. 2., devátém odrazu). Dalším příkladem může být
nákup spotřebního materiálu (tonery pro tiskárny), kdy MČ nakupuje od
dodavatelů, kteří deklarují udržitelný přístup k životnímu cyklu svých výrobků (příklad: KONICA MINOLTA https://www.konicaminolta.cz/cs-cz/sustainability, HP https://www.hp.com/us-en/hp-information/sustainable-impact.html).
-
ANO
V kompetenci příslušného vedoucího odboru (OIT,
OSÚ) s ohledem na omezení využitelnosti recyklovaného papíru. OSÚ preferuje nákup papírenského materiálu z recyklovaného papíru - šanony, archivní boxy, pořadače, apod.
-
-
ANO
MČ nakoupila zálohovatelné kelímky, které postupně nahradí používání jednorázových kelímků na veřejných akcích a jednáních (např. veřejné zasedání zastupitelstva MČ).
|
|
MČ uvádí jako naplnění této části
dokument „Směrnici o zadávání VZ“, otázka
environmentálních kritérií nákupů je tímto dokumentem částečně řešena. Dále dle Energetické koncepce již primárně upřednosňuje MČ nákup energeticky úsporných spotřebičů. Interní předpis pro udržitelné nakupování je v současnosti připravován v návaznosti na aplikaci systému energetického managementu. Je možné v návaznosti na další části MA21 konkretizovat hierarchii nakládání s městským majetkem (např. prodej a darování jsou upřednostněny před fyzickou likvidací, kde je možné). K otázce recyklovaného papíru MČ uvedla, že jej využívá, což je velmi pozitivní. Používá předevšínvýrobky z recyklovaného papíru (např. boxy, pořadače apod.). Pozn.: MČ zjišťovala způsob využití sběrového papíru ze svého území. Indikátor je však směřován primárně na využití recyklovaného papíru jako takového (bez vazby na zpracování odpadu z území MČ).
MČ má řadu projektů, které upřednostňují např. vhodné čistící prostředky včetně použití zboží s ekoznačkou (smlouva s poskytovatelem úklidu), použití recyklovaných materiálů (lavičky, oplocení hřišť MČ) aj. Tyto příklady z praxe by měly vést k systémovému přístupu.
Výborný je také nákup zálohovatelných kelímků, díky kterým se předchází vzniku odpadů. Sledování indikátorů by mělo být dosaženo.
|
3.2 Odpadové hospodářství (OH) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2 Odpadové hospodářství (OH)
|
Jak je uvedeno v jednotlivých bodech odpadového hospodářství v Praze 12 prošlo významnými změnami a zásadním vývojem především v souvislosti s potřebami občanů. Hledáme kompromisy, hledáme řešení, snažíme se skloubit ekologii, ekonomiku a lidský úhel pohledu, aby to, co děláme, mělo skutečně smysl - nejen pro občany, ale i pro městskou část a neděláme to proto, že musíme, ale proto, že chceme. Vždy je na čem pracovat, co zlepšovat, ale vzhledem k dalším okolnostem (pandemie, finance, čas,...) je to někdy těžší a někdy lehčí dosáhnout stanovených cílů.
|
MČ se snaží rozvíjet a stále zlepšovat hospodaření s odpady. V oblasti jsou kompetence MČ omezené, jsou
dány MHMP v rámci celopražského systému nakládání s odpady. Popis a
hodnocení se soustředí tedy na aktivity MČ realizované nad rámec tohoto
systému, příp. jak MČ komunikuje/spolupracuje s MHMP a snaží se situaci
ovlivnit. MČ se hlásí k principům cirkulární ekonomiky.
V tomto směru je MČ aktivní a snaží se
přizpůsobovat umístění stanovišť či četnost svozu svým místním podmínkám, komunikací s občany.
Pozitivní vývoj představuje i postupné rozšiřování kompostování. MČ se správně
zaměřuje na problematiku předcházení vzniku odpadu; kde uplatňuje obvyklé příklady dobré praxe, jako prodej či poskytování funkčních věcí, ale i vlastní nápady jako využití dřevní štěpky a starších stavebních prvků.
Na webových stránkách MČ mohou občané
nalézt dostatečné množství informací o možnostech třídění a odevzdávání odpadu,
včetně přehledných map s vyznačením sběrných hnízd a kontejnerů.
|
3.2.1 Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Systém
odděleného sběru tříděného odpadu na území hl. m. Prahy prostřednictvím
stanovišť na tříděný odpad, tzv. „hnízd“ v ulicích města je nastaven na
několik následujících komodit: plast, papír, sklo (bílé, barevné), nápojové
kartony, kovy a jedlé oleje a tuky. Počínaje rokem 2020 hl. m. Praha zavedlo oddělený sběr
biologicky rozložitelného odpadu prostřednictvím separačních nádob u rodinných
a bytových domů ve smyslu dotování této služby z 50%. Jednalo se o první
krok v podpoře separace tzv. mokré složky směsného komunálního odpadu. V průběhu
roku 2020 hl. m. Praha zavedlo pilotní projekt odděleného sběru jedlých olejů a
tuků prostřednictvím umístěných nádob na tento druh odpadu ve vytipovaných
stanovištích tříděného odpadu. Městská část Praha 12 se do tohoto pilotního
projektu také zapojila, MHMP poskytl 5 zkušebních nádob na tento druh odpadu.
Na základě sledování dalšího vývoje a chování občanů musela být jedna nádoba po
3 měsících přemístěna, protože občané tuto nádobu značně zneužívali k odkládání
odpadu, který do této nádoby nepatří. V dalších letech je uvažováno o
rozšíření počtu těchto nádob i k dalším stanovištím tříděného odpadu. Dalšími
možnostmi, kam na území MČ Praha 12 odevzdat jedlé oleje a tuky z domácností
je sběrný dvůr Generála Šišky nebo prostřednictvím tzv. mobilního sběru, který
probíhá v pravidelných trasách několikrát ročně.
V rámci
přidělované kvóty Magistrátem hl. m. Prahy využívá MČ Praha 12 kontejnery na
objemný odpad, které přistavuje v ulicích městské části. Výtěžnost těchto
svozů je pravidelně vyhodnocována a podle toho je upravován harmonogram
přistavování těchto kontejnerů, aby byla zajištěna maximální efektivita. MČ
taktéž využívá přidělovanou kvótu na přistavení velkoobjemových kontejnerů na
bioodpad, nicméně požadavky ze strany občanů naprosto přesahují tuto kvótu,
proto městská část z velké části dotuje službu přistavování
velkoobjemových kontejnerů na bioodpad. Termíny přistavení VOK jsou zveřejňovány
v místním měsíčníku, na webových stránkách a nově v aplikaci Prahy 12.
Mobilní
sběrné dvory, které byly realizovány v roce 2019, byly v prvním pololetí
roku 2021 ze strany MHMP zrušeny.
Městská
část hledala další možnosti, jak snižovat obsah tzv. "mokré složky"
komunálního odpadu, kterou je bioodpad z domácností. Z toho důvodu MČ
využívá již nepotřebné palety, ze kterých nechává vyrobit kompostéry, které poskytuje
na žádost bytovým domům vždy po 2 kusech, aby se obsah kompostéru dal
přehazovat a podpořil se tím vznik kompostu.
Pro
podporu předcházení vzniku odpadů mohou občané využívat kontejnery na textil od
společnosti Potex, Diakonie Broumov, Helptex, Textileco nebo KlokTex. Drobné
elektrozařízení lze odevzdávat mimo sběrného dvora také do červených
kontejnerů, které po MČ Praha 12 rozmístila společnost Asekol. Od roku 2020 lze
drobné elektrozařízení odevzdávat do tzv. E-boxu, který MČ Praha 12 zapůjčila
od společnosti Asekol, umístila ho do vestibulu radnice a občané ho mohou
využívat při návštěvě úřadu. Dále mohou občané využívat boxy a krabice určené
pro odkládání použitých baterií a žárovek nejen v budově úřadu, ale i v rámci
kolektivního systému i u prodejců tohoto zboží nebo na sběrném dvoře. V ulicích
městské části byly umístěny také sběrné nádoby na elektroodpad. Prozatím jich
evidujeme 9. Rovněž jsme přijali nabídku na umístění sběrného boxu pro sběr
tonerových kazet. Tento box je také umístěn ve vestibulu radnice.
Gastroodpad
ze školních jídelen (a obecně ze všech provozoven) lze likvidovat v souladu s
platnou legislativou pouze předáním oprávněné osobě tedy organizaci
oprávněné k nakládání s tímto typem odpadu. Vzhledem k hygienickým a
zoohygienickým opatřením nelze tyto odpady využívat k výživě hospodářských
zvířat určených k porážce.
Níže
uvedená tabulka uvádí porovnání vyprodukovaného tříděného odpadu od roku 2018.
Jedná se o odpady vyseparované od občanů hl. m. Prahy a odevzdané
prostřednictvím kontejnerů na separovaný odpad umístěných na ulicích hlavního města
a dále také prostřednictvím sběrného dvora.
|
2018
|
2019
|
2020
|
papír (kat. 15 a 20)
|
24 535,78
|
25 558,03
|
24 938,48
|
plast (kat. 15 a 20)
|
14 829,44
|
15 805,04
|
15 858,61
|
sklo (kat. 15 a 20)
|
17 606,36
|
18 639,99
|
18 895,74
|
nápojové kartony
|
1 003,25
|
1 082,94
|
1 127,81
|
kovy
(kat. 15 a 20)
|
2 153,81
|
2 479,11
|
2 908,07
|
jedlý
olej a tuk
|
-
|
9,77
|
30,66
|
Množství
odpadu je dle odpadové legislativy uvedeno v tunách. Asi nejzajímavějším
číslem v přehledu je meziroční rozdíl u jedlých olejů a tuků, které
zavedením odděleného sběru prostřednictvím vlastních nádob na oleje stouplo
více než 3x. Systémem
postupného přidávání kontejnerů na kovy do stanovišť tříděného odpadu evidujeme
k 31.01.2022 (nelze vyselektovat ke staršímu datu) 112 stanovišť tříděného
odpadu ze 189, na kterých již byl kontejner na kovy přidán. Od roku
2020 městská část začala využívat novou možnost od MHMP a to domovní separaci
pro občany. Pro podporu separace odpadů byla zajištěna domovní separace pro 298
bytových jednotek, které mají přímo ve svém domovním vybavení k dispozici
vlastní nádoby na plast, papír a sklo. K
31.01.2022 eviduje MČ Praha 12 189 venkovních stanovišť tříděného odpadu a 13 v
rámci domovního vybavení.
V rámci
hierarchie nakládání s odpady se snažíme podporovat předcházení vzniku
odpadu prostřednictvím předávací police pro odkládání nepotřebných, ale stále
funkčních věcí a samozřejmě knihobudky - jednu z nich máme přímo
v budově radnice.
|
-
Na sběrném dvoře je přijímáno 29 druhů odpadů (dle katalogu odpadů), v ulicích městské části mohou občané odložit 11 komodit.
V ulicích městské části mohou občané navštívit kontejnery až na 11 komodit: plast, sklo čiré, sklo barevné, papír, kompozitní obaly, kovy, bioodpad, objemný odpad, textil, výrobky s ukončenou životností (baterie, žárovky, zářivky, tonery, elektroodpad), jedlé oleje a tuky. Pro podporu separace tzv. "mokré složky" komunálního odpadu poskytuje městská část na žádost bytovým domům vždy 2 kompostéry. Nebezpečný odpad a jedlé oleje a tuky mohou občané odevzdat v rámci mobilního sběru nebezpečných odpadů a jedlých olejů, který probíhá v pravidelných trasách několikrát ročně. Vše výše uvedené mohou občané také odevzdat na sběrném dvoře Generála Šišky v Praze 12. Městská část na vlastní náklady přistavuje do ulic MČ přibližně 250 velkoobjemových kontejnerů na bioodpad ročně, které mohou do druhého dne občané využívat k odkládání větví a bioodpadu ze svých zahrad. Dalších 24 kontejnerů za rok získává městská část v rámci přidělené kvóty od MHMP. Od roku
2020 městská část začala využívat novou možnost od MHMP a to domovní separaci
pro občany. Pro podporu separace odpadů byla zajištěna domovní separace pro 298
bytových jednotek, které mají přímo ve svém domovním vybavení k dispozici
vlastní nádoby na plast, papír a sklo. K
31.01.2022 eviduje MČ Praha 12 189 venkovních stanovišť tříděného odpadu a 13 v
rámci domovního vybavení.
-
5651 stanovišť tříděného odpadu
Ke konci roku 2020 bylo na území hlavního města Prahy zřízeno celkem 5 651 stanovišť tříděného odpadu včetně tzv. „domovních“ stanovišť umístěných v bytových domech. Tato stanoviště slouží ke třídění papíru, skla, plastů, nápojových kartonů, drobných kovových odpadů a v rámci pilotního projektu od roku 2020 na vybraných stanovištích také ke třídění jedlých olejů. (zdroj: MHMP)
Systémem
postupného přidávání kontejnerů na kovy do stanovišť tříděného odpadu evidujeme
k 31.01.2022 (nelze vyselektovat ke staršímu datu) 112 stanovišť tříděného
odpadu ze 189, na kterých již byl kontejner na kovy přidán. Od roku
2020 městská část začala využívat novou možnost od MHMP a to domovní separaci
pro občany. Pro podporu separace odpadů byla zajištěna domovní separace pro 298
bytových jednotek, které mají přímo ve svém domovním vybavení k dispozici
vlastní nádoby na plast, papír a sklo.
K
31.01.2022 eviduje MČ Praha 12 189 venkovních stanovišť tříděného odpadu a 13 v
rámci domovního vybavení. U všech stanovišť občané naleznou kontejner na plast a papír, u 188 i kontejner na sklo a u 184 nádobu na nápojové kartony.
Vzhledem ke skutečnosti, že provozovatelem systému odděleného sběru tříděného odpadu je Magistrát hl. m. Prahy, jednotlivé MČ nedisponují přesným počtem nádob souhrnně na všech stanovištích.
-
do 95m
Nejbližší stanoviště tříděného odpadu nebo konkrétní komoditu včetně frekvence svozu a počtu nádob mohou občané sledovat na aktualizované mapě: Mapa KSNKO (praha.eu)
|
V posledních letech došlo k významnému povýšení úrovně třídění na území nejen městské části Praha 12, ale i v rámci celé Prahy. Každým rokem se snažíme zlepšit úroveň a efektivitu poskytovaných služeb v rámci odpadového hospodářství. I přes problémy spojené s pandemií jsme se jako MČ snažili v maximální možné míře poskytovat občanům služby, na které jsou zvyklí a i v situaci, kdy sběrný dvůr napadl covid, jsme se snažili zajistit chod sběrného dvora ve spojení se všemi možnými opatřeními a zkrátit výpadek provozu způsobený karanténou všech zaměstnanců. V rámci podpory separace využitelných složek komunálního odpadu jsme i na Praze 12 začali v roce 2020 zavádět domovní separaci pro bytové domy. Systémem postupného přidávání kontejnerů na kovy, které se začaly sbírat až v posledních letech evidujeme k 31.1.2022 (nelze vyselektovat ke staršímu datu) 112 stanovišť tříděného odpadu ze 189, na kterých již byl kontejner na kovy přidán. Od roku 2020 jsme přijali novou strategii v řešení developerských projektů, respektive budování nových stanovišť tříděného odpadu u nových výstaveb, kde tato problematika již bývá na Praze 12 standardem a to i přesto, že povinnost vybudovat stanoviště tříděného odpadu nevyplývá z pražských stavebních předpisů. Právě u nových projektů zkoušíme prostřednictvím gabionových zástěn (tedy využíváme materiály jako kov a kámen) budovat něco víc v souladu s přírodou, co podpoří u obyvatel MČ Praha 12 chuť třídit odpad. Gabiony navíc necháváme porůst pnoucími rostlinami, abychom navyšovali zeleň a zároveň podpořili odhlučnění a uchycení odpadu v kóji na odpad. Také nově zkoušíme využít zbytkovou dřevní štěpku z údržby veřejné zeleně u stanovišť tříděného odpadu, kde kontejnery stojí v trávě a dochází k rozbahnění povrchu a tedy k jistému nekomfortu pro občany. Taktéž jsme zkusili využít pro zpevnění povrchu pod kontejnery asfaltovou drť, ale zatím jsme na začátku cesty. V rámci nějakého vývoje hledáme řešení, která budou spojovat kritéria ekologická, ekonomická a i lidská. V rámci předcházení vzniku odpadu a s péčí řádného hospodáře např. při rekonstrukcích našich budov či pozemků kde někde např. dlažba už neslouží, jinde, třeba u kontejnerů, ji ještě efektivně využijeme. Taktéž pro podporu předcházení vzniku odpadů jsme s dobrovolníky z řad občanů vybudovali tzv. předávací police pro odkládání nepotřebných, ale stále funkčních věcí. Knihobudky jsou již standardem. Samozřejmě si uvědomujeme, že v neposlední řadě je důležitá osvěta, poskytování informací občanů v maximální možné míře a možnými prostředky. Krom webových stránek a sociálních sítí využíváme také vlastní aplikaci. Informaci o přistavování kontejnerů na objemný odpad posíláme předsedům bytových domů, na které máme kontakt, do e-mailu. Dnešní doba osobnímu setkávání nakloněna příliš není, ale vyžaduje-li to situace, domlouváme osobní schůzky přímo na místě u občanů a řešíme s nimi možnosti ze strany MČ/města a i potřeby ze strany občanů.
|
MČ využívá a je zapojená do celopražské koncepce sběru KO. Bude snaha o rozšiřování sběru tuků a olejů. Třídění odpadu probíhá v 11 komoditách. Zajímavou aktivitou je výroba kompostérů z palet. Pozitivně také hodnotím umístění sběrného boxu pro sběr tonerových kazet. Koncepčně je přistupováno k nakládání s odpady při dalším rozvoji bydlení v MČ. Spojenou aktivitou s přidanou hodnotou je vytváření gabionových stěn shromažďovacích míst odpadů. Zlepšuje se a rozšiřuje osvěta této oblasti.
|
3.2.2 Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Snažíme se zlepšovat kvalitu prostředí kolem nádob na tříděný odpad - jak již bylo zmíněno - využíváme dřevní štěpku pro zpevnění povrchu kolem kontejnerů, snažíme se upravovat povrchy i znovuvyužitím některých materiálů, hledáme řešení ve formě drobných úprav, aby občany neodrazovaly kaluže, křoví nebo rozbitý beton k využívání stanovišť tříděného odpadu. Informace o možnostech, jak třídit odpad sdílíme v místních novinách, které občané dostávají bezplatně do schránek, dále na webu městské části, sociálních sítích a nově také v aplikaci Prahy 12. Informace o přistavování VOK na objemný odpad zasíláme s předstihem předsedům bytových domů do e-mailu. Bohužel pandemie není nakloněna pořádání proekologických aktivit ve formě besed či jiných kolektivních setkání, ale pokud občané projeví zájem potkat se v rámci řešení problematiky odpadového hospodářství, domlouváme společné setkání venku a v rámci osvěty, našich možností a získávání informací o jejich potřebách hledáme společně kompromisy a řešení. Pravidelným sdílením článků o různých problematikách se snažíme občany motivovat ke třídění odpadů a dnes také k předcházení vzniku odpadů. Důležité je také sdílet aktuální informace. Osvětu u provozovatelů různých krámků a stánků provádíme nárazovitě návštěvou v provozovně a vzájemnou výměnou informací na téma "kam a jak třídíte odpad?". Pakliže se na městskou část obrátí některé bytové domy, že by měly zájem o vlastní kompostování, přidělujeme na vlastní náklady vyrobené paletové kompostéry (vždy 2) včetně návodného listu pro občany, co do kompostéru patří a co nikoliv.
|
-
255,52 kg/obyv.
Při
považovaném počtu obyvatel hl. m. Prahy 1 335 084 (údaj k 01. 01.
2021 dle ČSÚ) a produkci SKO za rok 2020 celkem 341 135 t (zdroj MHMP) vychází podíl separace 255,52 kg/obyv.
-
7 separovaných druhů odpadů v rámci sběrných hnízd
4 další druhy odpadů, které lze bezplatně odevzdat jinde než na sběrném dvoře
V ulicích městské části mohou občané navštívit kontejnery až na 11 komodit: plast, sklo čiré, sklo barevné, papír, kompozitní obaly, kovy, bioodpad, objemný odpad, textil, výrobky s ukončenou životností (baterky, žárovky, zářivky, tonnery, elektroodpad), jedlé oleje a tuky. Pro podporu separace tzv. "mokré složky" komunálního odpadu poskytuje městská část na žádost bytovým domům vždy 2 kompostéry. Nebezpečný odpad a jedlé oleje a tuky mohou občané odevzdat v rámci mobilního sběru nebezpečných odpadů a jedlých olejů, který probíhá v pravidelných trasách několikrát ročně. Vše výše uvedené mohou občané také odevzdat na sběrném dvoře Generála Šišky na Praze 12. Městská část na vlastní náklady přistavuje do ulic MČ přibližně 250 velkoobjemových kontejnerů na bioodpad ročně, které mohou do druhého dne do rána občané využívat k odkládání větví a bioodpadu ze svých zahrad. Dalších 24 za rok získává městská část v rámci přidělené kvóty od MHMP. Od roku 2020 městská část začala využívat novou možnost od MHMP a to domovní separaci pro občany. Pro podporu separace odpadů byla zajištěna domovní separace pro 298 bytových jednotek, které mají přímo ve svém domovním vybavení k dispozici vlastní nádoby na plast, papír a sklo. K 31.01.2022 eviduje MČ Praha 12 189 venkovních stanovišť tříděného odpadu a 13 v rámci domovního vybavení.
|
Novou vlastní aplikací, proaktivním a lidským přístupem k potřebám občanů více otevíráme úřad občanům, což se odráží i na jejich reakcích.
|
Díky pandemii se konalo velmi málo veřejných akcí, kde by se mohlo o problematice besedovat. Největší část propagace a osvěty byla realizována pomocí článků, letáků a informací na internetu, aplikace MČ. Je k dispozici malé re-use centrum, knihovničky, snaha je místa s odpady koncipovat tak, aby neodrazovaly občany od třídění. Webové stránky odkazují na portál "Nevyhazuj to". Trendy v množství SKO a tříděných složek pro
MČ nejsou k dispozici, jsou uvedena data celopražská. U drobných živnostníků realizuje MČ osvětu v oblasti nakládání s odpady.
|
3.2.3 Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na celém území hl. m. Prahy, tedy i na území MČ
Praha 12 probíhá v plánovaných termínech a trasách tzv. mobilní sběr
nebezpečných složek komunálního odpadu a potravinářských olejů od občanů.
|
|
|
Na území MČ je jeden sběrný dvůr. Na celém území hl.m. Prahy probíhá sběr nebezpečných odpadů na základě plánovaných akcí v rámci mobilního sběru.
|
3.3 Hospodaření s energií |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3 Hospodaření s energií
|
Městská část Praha 12 klade důraz na postupné snižování spotřeb energií a vody. V roce 2020 zavedla městská část Praha 12 energetický management a zahájia monitorování spotřeb energií a vody na objektech ve vlastní správě. V roce 2021 zahájila zavedení energetického managementu dle ISO 50001, které v současné době probíhá a ve 4. čtvrtletí dojde k certifikaci dle ISO 50001.
|
Je zpracována Energetická koncepce, Energetická pasportizace. Energeticky úsporná opatření na budovách jsou průběžně implementována. Energetická
opatření na školských budovách byla realizována, pilotní projekt
Adaptačních opatření ke zmírnění vlivu klimatické změny na školské budově (v
partnerství s HMP). Pracovní pozice samostatného energetického manažera je obsazena, stvrzení zavedeného energetického managementu podle ISO 50 001 vyvrcholí předpokládanou certifikací ještě v tomto roce. Jsou využívány obnovitelné zdroje energie, např fotovoltaika na budově úřadu.
|
3.3.1 Má městská část vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku městské části včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část
Praha 12 navázala na svoji dosavadní činnost v oblasti energetického
managementu. V roce 2022 byla zahájena implementace EnMS podle ČSN EN ISO 50001, která bude ukončena certifikací. Dále městská část Praha 12 roce 2021 zavedla energetický management ve smyslu
monitoringu spotřeb energií a vody na objektech městské části Prahy 12.
Jedná se o program od společnosti Porsenna o.p.s. E-manažer. Pomocí
uvedeného programu jednotlivý zástupci příspěvkových organizací zapisují
měsíční odečty spotřeby energií a vody. Na začátku roku 2021 byla také
vytvořena sdružená pozice, vedoucího technicko - energetického oddělení s
výkonem energetického managera a od února 2022 byla vytvořena
samostatná pozice energetického managera, který má mimo
jiné na
starost optimalizaci provozního modelu majetkového fondu ve správě MČ P
12. Jedná se o cca 100 objektů různého typu využití, a to včetně
příspěvkových
organizací, převážně školského typu.
Městská
část Praha 12 pokračovala v dosavadním způsobu modernizace objektů
zateplením obálky budovy včetně výměny okenních a dveřních výplní i v
průběhu let 2016 až 2021. V takto modernizovaných objektech bylo
dosaženo úspory cca 35% až 45% původní spotřeby energie. Pokles úspory
oproti předešlému období je přičítán stále se zvyšujícímu se zájmu
jednotlivých příspěvkových organizací o spotřebu energií a tedy
zlepšujícímu se pasivnímu energetickému managementu uvnitř jednotlivých
subjektů.V roce 2021 byla dokončena výstavba budovy radnice městské části Prahy 12, která nahradila využívání šesti budov. Nová budova sídla městské části Prahy 12 disponuje fotovoltaickou elektrárnou o kapacitě 49 kWp. V rámci výstavby objektu radnice byla vybudována nádrž na zadržování dešťových srážek, které jsou dále využívány k zavlažování. V předešlém období byly, mimo jiné, dokončeny tři investiční akce spočívající v celkovém zateplení obálky budovy a výměně okenních a dveřních výplní základních škol. V současné době probíhá několik energeticko úsporných projektů v různém stádiu rozpracovanosti.
1. Projekt "Adaptační opatření na změnu klimatu, MŠ Pastelka v Praze 12", spočívající v kompletním zateplení obálky budovy včetně výměny okenních a dveřních výplní, modernizace osvětlení, otopného systému a realizaci automatického větrání s rekuperací je ve fázi zadávacího řízení na zhotovitele stavebních prací. 2. Projekt "Výstavba nové MŠ Mydlinky v pasivním standardu" spočívající ve výstavbě nové budovy v pasivním standardu je ve fázi zadávacího řízení na zhotovitele stavebních prací. 3. Projekt "Revitalizace objektu MŠ Srdíčko v Praze 12", spočívající v kompletním
zateplení obálky budovy včetně výměny okenních a dveřních výplní,
modernizace osvětlení, otopného systému a realizaci automatického
větrání s rekuperací jsou ve fázi podání žádosti o finanční prostředky prostřednictvím Národního programu obnovy Ministerstva průmyslu a obchodu. 4. Projekt "Revitalizace objektu MŠ Pohádka v Praze 12", spočívající v kompletním zateplení obálky budovy včetně výměny okenních a dveřních výplní, modernizace osvětlení, otopného systému a realizaci automatického větrání s rekuperací jsou ve fázi podání žádosti o finanční prostředky prostřednictvím Národního programu obnovy Ministerstva průmyslu a obchodu. 5. Projekt "Rekonstrukce objektu MŠ Jahůdka v Praze 12", spočívající v kompletním zateplení obálky budovy včetně výměny okenních a dveřních výplní, výměníkové stanice a vzduchotechnického zařízení je ve fázi zahájení etapy modernizace výměníkové stanice a zateplení střešního pláště.
6. Projekt "Výstavba nové ZŠ Komořany, spočívající ve výstavbě nové budovy základní školy je ve fázi zadávacího řízení na výběr zpracovatele projektové dokumentace. 7. Projekt "Rekonstrukce objektu ZŠ Zárubova", spočívající v zateplení obálky budovy a výměny okenních a dveřních výplní je ve fázi částečné realizace. V příloze je přiložena energetická koncepce z roku 2017, která je základním materiálem popisujícím energetické hospodářství městské části Prahy 12. Uvedený dokument je výchozím podkladem pro konkrétní úsporná opatření.
|
-
ANO
MČ má zpracovanou energetickou koncepci z roku
2017, která doposud platí. MČ má ustanovenu pozici energetického managera. Z Programu EFEKT je zpracována Energetická politika městské části Praha 12, která byla schválena radou MČ dne 14.6.2022. Zároveň s energetickou politikou
MČ byl ustanoven Tým managementu hospodaření s energií - viz usnesení Rady
MČ.
https://www.praha12.cz/assets/File.ashx?id_org=80112&id_dokumenty=91080 V současnosti se zavádí EnMS podle ČSN EN ISO 50001. Zavedení systému energetického managementu obsahuje
činnosti, které jsou popsány v předmětu veř. zakázky dostupné na tomto web. odkazu:
https://www.praha12.cz/assets/File.ashx?id_org=80112&id_dokumenty=88753.
|
Rada
MČ dne 14. 6. 2022 projednala a schválila dokument nazvaný Energetická politika
městské části Praha 12, která obecně deklaruje vůli MČ snižovat energetickou
náročnost objektů, provozů, provádět nákupy s ohledem na budoucí spotřebu
energie, uplatňovat energetickou náročnost jako kritérium pro hodnocení a výběr
projektů. Zároveň s energetickou politikou
MČ byl ustanoven Tým managementu hospodaření s energií.
|
Městská část P12 zavádí energetický management, vyhlásila energetickou politiku a stanovila cíle. Navazuje na vypracovanou energetickou koncepci z roku 2017, kterou postupně realizuje. Má ve správě nebo pod dohledem celkem 100 budov. Zde probíhá zateplování, výměny oken a změn otopných soustav. MČ se snaží využívat moderní energetické systémy a úspory,v některých případech pracuje s rekuperací a tepelnými čerpadly. Nová radnice umožnila koncentraci služeb, navíc byla v jejím rámci vybudovaná FTVE s kapacitou 49 kW. Důležitý je energetický monitoring, který MČ umožní v dnešní nelehké době ( z hlediska cen a dostupnosti energií) se lépe přizpůsobit situaci a rychleji reagovat na nezbytné změny.
|
3.3.2 Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využita pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Probíhá monitoring spotřeb objektů městské části Prahy 12, zejména příspěvkových organizací, pomocí programu od společnosti Porsenna o.p.s. E-manažer. Sběr dat je výchozím podkladem pro navrhování a realizování energeticko úsporných opatření.
|
-
Ano
Spotřeby energií jsou monitorovány prostřednictvím programu E-manažer. V současné
době probíhá zpracování a vkládání dat do tohoto inf. systému. Tato data budou
za všechny spravované objekty zjistitelná do konce srpna 2022.
-
Sledováno podle jednotlivých objektů.
Spotřeby energií jsou monitorovány prostřednictvím programu E-manažer. V současné době probíhá
zpracování a vkládání dat do tohoto inf. systému. Tato data budou za všechny
spravované objekty zjistitelná do konce srpna 2022.
-
0
Městská část v roce 2021 realizovala a spustila fotovoltaickou elektrárnu na budově radnice s výkonem 49 kWp.
-
Spotřeba je monitorována dle spotřeby jednotlivých objektů.
Spotřeby energií jsou monitorovány prostřednictvím programu E-manažer. V současné době probíhá
zpracování a vkládání dat do tohoto inf. systému. Tato data budou za všechny
spravované objekty zjistitelná do konce srpna 2022.
-
Spotřeba je sledována podle jednotlivých objektů.
Spotřeby energií jsou monitorovány prostřednictvím programu E-manažer. V současné době probíhá
zpracování a vkládání dat do tohoto inf. systému. Tato data budou za všechny
spravované objekty zjistitelná do konce srpna 2022.
-
2018 - 330 tis.
2019 - 310 tis.
2020 - 161 tis.
2021 - 185 tis. - stěhování radnice
-
20 %
Městská část Praha 12 průběžně zatepluje obálky budovy včetně výměny okenních a dveřních výplní na svěřených objektech. V roce 2021 zajistila zateplení 65% objektu Zárubova a bude zateplení dokončovat v letošním roce. Dále městská část Praha 12 připravuje zateplení obálky budovy a výměnu oken (výstavbu) v různých rozsazích a v různé rozpracovanosti v rámci dalších pěti objektů.
|
|
Probíhá monitoring spotřeby objektů P12, hodnoty jsou vyhodnocovány v programu E-manažer. Sběr a vyhodnocování těchto dat je podkladem pro návrhy a realizování úsporných opatření. Souhrnné srovnání meziroční kromě spotřeby PHM není zatím k dispozici, není tedy jasné, zda dochází k poklesu
spotřeby energií. Indikátory jsou uvedeny, jejich číselné hodnoty právě MČ má k dispozici, nejsou ještě uvedeny. Hodnota indikátoru 3.3H. byla odhadnuta. Pro další rozvoj MA21: sledování trendu ve spotřebě energií.
|
3.3.3 Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 12 se řídí platnou
legislativou případně podmínkami dotací. Stávající legislativní požadavky na
energetickou úroveň staveb a plán na jejich další vývoj považujeme za
dostatečně přísný. V současnosti v návaznosti
na aplikaci systému energetického managementu na MČ dle normy ČSN EN ISO 50001:2019
jsou připravovány aktualizace interních směrnic pro tuto oblast. Doporučení
zásad nákupu produktů a služeb jsou předmětem realizované zakázky veřejně
dostupné na tomto odkazu: https://www.praha12.cz/zavedeni-enms-v-mc-praha-12-cast-a-zavedeni-systemu-energetickeho-managementu-v-mestske-casti-praha-12-dle-normy-csn-en-iso-50001-2019/d-88678.
Jejím předmětem je i nejen revize stávajícího návrhu energetické politiky MČ
(která v současnosti byla již aktualizována), ale i revize stávajícího
návrhu interních předpisů pro schvalování inv. akcí a návrh možností snížení
spotřeby energie a nákladů.
|
|
|
MČ využívá u vlastních investičních akcí Strategický plán a Energetickou koncepci. V současnosti jsou připravovány aktualizace interních směrnic.
|
3.3.4 Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 12 monitoruje spotřebu energií a vody pomocí programu od společnosti Porsenna o.p.s. EM E-manažer. Odečty jsou zadávány nejčastěji v měsíčních periodách. Výjimkou jsou odběrná místa s velmi nízkou spotřebou vzhledem k charakteru využití a odběrná místa kde je spotřeba energií v gesci nájemců, tedy ji městská část Praha 12 nemá možnost plnohodnotně ovlivňovat. Spotřeba energií je evidována v nákladech v korunách a ve spotřebě v jednotkách. Možnosti sledování spotřeby
energií a vody se však městské části značně navýší s již zmiňovaným
zavedením ISO 50001, viz bod 3.4.1.
|
|
Data ke spotřebě energii a médiií jsou k dispozici a průběžne aktualizovány v programu EM E-manažer.
|
Praha 12 v rámci svého monitorovacího systému sleduje nejčastěji s měsíční periodou spotřebu energie a vody ve svých objektech. Data jsou nyní zpracovávána.
|
3.4 Udržitelná výstavba |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4 Udržitelná výstavba
|
|
MČ plní stávající legislativu. Díky tomu nové objekty dosahují pasívního standardu (příklad MŠ). Strategie UR, klimatická koncepce, energetická koncepce a zásady pro investory jsou určující dokumenty, na jejichž základě MČ zvažuje při vlastní nebo investiční výstavbě parametry spotřeby energie, nakládání s dešťovou vodou, nakládání s odpady aj. Energetický management, nyní ve fázi před certifikací a výkon energetického manažera přispívají k plánování stavebních opatření v souladu s energetickou koncepcí.
MČ má několik vlastních projektů, které jsou zaměřeny na úspory energií, klimatickou změnu, využití FVE ad. Na území města probíhá investiční projekt, který splňuje komplexní pohled na udržitelnou výstavbu. K uplatnění všech podmínek udržitelnosti napomáhá výkon developerského týmu, který koordinuje investiční projekty na území MČ.
|
3.4.1 Existuje předpis, kterým se městská část hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ
Praha 12 se řídí platnou legislativou případně podmínkami dotací. Stávající
legislativní požadavky na energetickou úroveň staveb považujeme za dostatečně
přísný. V rámci investičních akcí městské části Prahy 12 je cílem dosahovat
nízkoenergetického nebo pasivního standardu, čehož jsou důkazem probíhající
projekty městské části Prahy 12. Jedná se např. o
výstavbu mateřské školy „Mydlinky“. Budova mateřské školy je navržena
v pasivním standardu, je pokryta zelenými střechami a využívá technologií,
které zajišťují úspory z hlediska různých oblastí (voda, energie, teplo).
Článek https://www.praha12.cz/priprava-vystavby-nove-materske-skoly-mydlinky-pokracuje/d-86281,
https://www.praha12.cz/mydlinky-na-zelene-vlne/d-76900).
Dalším příkladem je nová
základní škola v Komořanech, kde byla na konci roku 2021 dokončena
architektonická soutěž a nyní je vybrán zhotovitel. Porota hodnotila také udržitelnost
a energetickou a provozní hospodárnost a v hodnocení vítězného
návrhu bylo zkonstatováno, že návrh dokládá v podstatě tradiční, ověřené
konstrukční řešení provázané s požadavky na energetickou hospodárnost. Z
pohledu stavebně-energetického hlediska vhodně navržený funkční koncept s
výrazným environmentálním doplňkovým řešením v oblasti modrozelené infrastruktury
a recyklovatelnosti materiálů. V roce 2021 zavedla městská část funkci
energetického manažera v rámci projektu Zavedení systému energetického
managementu v městské části Praha 12 dle normy ISO 50001, na jehož realizaci
získala radnice finanční prostředky v rámci 120. výzvy Operačního programu
Zaměstnanost (OPZ), registrační číslo projektu
CZ.03.4.74/0.0/0.0/19_120/0016726 (https://www.praha12.cz/zavedeni-energetickeho-managementu-v-mestske-casti-praha-12/d-83131).
Přínosy funkce energetické manažera spočívají v zavedení: - energetického
managementu - správy
systematického sběru informací o spotřebě energií – program EM E-manažer - komunikace
s příspěvkovými organizacemi týkající se rekonstrukce budov s cílem
snížení jejich energetické náročnosti a úspor - sdružený
nákup energií a podobně Příklady
opatření: - průběžné
zateplování obálek budov a výměna oken budov základních a mateřských škol
- zateplení realizovaná v období 2016 - 2021: úspora
energie cca 35 až 45% proti původnímu stavu - implementace
normy ISO 50001 - příprava
certifikace dle ISO 50001 V oblasti výstavby a územního rozvoje má
městská část již několik let zpracovány a přijaty Zásady pro spolupráci s investory
za účelem rozvoje veřejné infrastruktury městské části Praha 12 –
požadavky městské části Praha 12 schválené usnesením zastupitelstva č.
Z-26-016-22 ze dne 19. 4. 2022, jimiž se také snaží zajistit
udržitelný rozvoj svého území. Jedná se o aktualizovanou verzi, která
reflektuje na výpočet kontribucí investorů podle hl. m. Prahy. Zásady
zohledňují především počet obyvatel a zajištění jejich životního standardu ve
smyslu jak výstavby a realizace modrozelené infrastruktury, tak také veřejné
vybavenosti a dostupnosti služeb a komerce. Cílem městské části však není jen
pouhé získání příspěvku navázaného na plochu hrubé podlažní plochy, ale po
developerech požaduje i spolupráci v oblasti odpadového hospodářství,
konkrétně dostatečných kapacit na směsný a tříděný odpad. Vzhledem
k tomu, že stávající legislativa nijak neupravuje požadavky na zajištění
shromažďování tříděného odpadu v rámci nové bytové výstavby, developeři
tuto problematiku zpravidla vůbec neřeší. Městská část proto se všemi
investory intenzivně jedná (a smluvně zajišťuje) o doplnění odpovídající
kapacity a počtu stanovišť pro tříděný odpad v rámci jejich projektů nebo
v blízkém okolí.
Na nakládání s odpady je městská část v rámci
akceptace a reflexe cirkulární ekonomiky zaměřena a snaží se tuto oblast stále
zlepšovat. Kompetence městské části jsou zde omezené a jsou dány MHMP v rámci
celopražského systému nakládání s odpady. V tomto směru je MČ aktivní a snaží
se přizpůsobovat umístění stanovišť či četnost svozu svým místním podmínkám.
Pozitivní vývoj představuje i postupné rozšiřování kompostování. MČ se správě
zaměřuje též na problematiku předcházení vzniku odpadu. Velmi podrobně je tato
problematika popsána v bodě 3.2 Odpadové hospodářství a v kapitole 2
Životní prostředí, z důvodu obsažnosti textů zde již není tento popis
uveden. Jedná se např. o instalaci předávacích polic, knihobudek, vznik re-use
centra na sběrném dvoře a další aktivity.
Městská část požaduje také příspěvky dle
aktuálního výpočtu odboru životního prostředí a odboru dopravy na údržbu zeleně
a komunikací po dobu 4 roky v případě, že je developer po dostavbě
projektu chce předat do správy městské části. K efektivnímu řízení
developerské výstavby a její kontrole má městská část vytvořen tzv.
developerský tým, který se schází každý týden ve středu dopoledne. Projednávají
se zde průběžně veškeré developerské projekty již od stádia záměru, kdy každý
developer je na samém počátku pozván, aby svůj projekt představil, a jsou mu
sděleny požadavky a podmínky spolupráce s městskou částí. Vývoj projektu
je pak následně sledován až do jeho dokončení, developer je v případě potřeby
opakovaně zván na jednání. Developerský tým je složen z většiny členů Rady
městské části, za zaměstnance je zde právnička mající na starosti smlouvy o
spolupráci s developery, městský architekt, který zároveň zajišťuje zápis
z jednání a připravuje na něj podklady a případně další zaměstnanci, jichž
se daný projekt či problematika týká. Tímto způsobem se daří jednak lépe regulovat
jinak často předimenzovanou zástavbu, jednak získávat finance pro městskou část
a v neposlední řadě i, v rámci spolupráce s jednotlivými odbory
úřadu, zkvalitňovat výslednou podobu projektu jako důsledek prohloubené
provázanosti potřeb městské části a developerské výstavby. Příkladem může být
společnost Skanska, s níž již městská část již několik let jedná a
spolupracuje a která na jejím území, v oblasti Modřanského cukrovaru,
buduje obytný soubor. Z hlediska uplatnění principů udržitelného rozvoje
se jedná o unikátní pilotní projekt zahrnující celou škálu prvků modrozelené
infrastruktury, který je kontinuálně participován a projednáván. Byla vytvořena
pracovní skupina složená z mnoha zúčastněných stran, do níž jsou, kromě
městské části a investora, zahrnuti i občané a velké množství odborníků
s různými sférami své působnosti (článek Hospodaření
s vodou v rezidenční čtvrti Modřanský cukrovar). Výstavba a nakládání s majetkem svěřeným
do správy městské části je pečlivě sledováno a projednáváno i s komisemi Rady
městské části, které jsou jejím poradním orgánem. O jednotlivých
projektech městské části a developerů jsou občané informováni na webových
stránkách městské části, v sekci Město a úřad. Projekty developerů jsou na
stránkách k nalezení ZDE
a projekty městské části pak ZDE.
Sekce obsahují kompletní informace o jednotlivých projektech, které jsou
chronologicky seřazené. Zároveň jsou zde pro občany k nalezení komplexní obecné
informace vázané na stavební oblast. Přehled je vynikajícím velmi často
využívaným nástrojem a zdrojem podkladů pro veškerá jednání a městská část již
obdržela dotazy od některých dalších městských částí, zda by tento systém mohly
převzít.
Při
jednání s developery městská část vždy odkazuje na Klimatický plán hl.
m. Prahy do roku 2030 a navazující dokumenty, které tuto problematiku řeší
v širších souvislostech, zejména ve vztahu k probíhající klimatické
změně. Městská část se při jednáních s developery zaměřuje na hospodaření
s dešťovou vodou, její využívání a zadržování (zelené střechy, akumulační
a retenční nádrže, propustnost zpevněných ploch ap.). Městská část má od letošního roku zpracovánu a schválenu také svou Adaptační
strategii na klimatickou změnu, která přímo navazuje na další
strategické dokumenty městské části (Strategický plán rozvoje a Akční plán),
rozvíjí je a konkretizuje některé jejich části formou široce pojatého souboru
konkrétních opatření vedoucích ke snížení dopadů klimatické změny. Městská část
přímo přejímá a navazuje na dokumenty hl. m. Prahy, jejichž cílem je,
v kontextu s aktuálně probíhající klimatickou změnou, právě udržitelný
rozvoj. Jedná se o Strategický plán hl. m. Prahy, o Implementační plán, Klimatický
plán a s nimi související metodické pokyny – Standardy hospodaření se
srážkovými vodami na území hlavního města Prahy a Městský standard pro
plánování, výsadbu a péči o uliční stromořadí jako významného prvku modrozelené
infrastruktury pro adaptaci na změnu klimatu.
|
-
Ano
V případě městské části Praha 12 se jedná o v textu popisu zmíněné přijaté Zásady pro spolupráci s investory za
účelem rozvoje veřejné infrastruktury městské části Praha 12 –
požadavky městské části Praha 12 schválené usnesením zastupitelstva č.
Z-26-016-22 ze dne 19. 4. 2022, jimiž se snaží zajistit
udržitelný rozvoj svého území. Jde o aktualizovanou verzi, která
reflektuje na výpočet kontribucí investorů podle hl. m. Prahy. Nejsou sice přímým vnitřním předpisem závazným pro úřad městské části, ale z hlediska samosprávy, jako usnesení, je to závazný předpis ukládající vedení městské části vyžadovat od investorů při nové výstavbě spolupráci a příspěvky na udržení životní úrovně stávajících obyvatel, veřejnou vybavenost a také regulovat objem a další parametry zástavby. V oblasti energetiky a jejich úspor se jedná především o projekt
Zavedení systému energetického managementu v městské části Praha 12 dle normy
ISO 50001, na jehož realizaci získala radnice finanční prostředky v rámci 120.
výzvy Operačního programu Zaměstnanost (OPZ), registrační číslo projektu
CZ.03.4.74/0.0/0.0/19_120/0016726 (https://www.praha12.cz/zavedeni-energetickeho-managementu-v-mestske-casti-praha-12/d-83131)
-
údaj není k dispozici
Městská část dosud
certifikaci staveb nesledovala, nicméně začíná tyto údaje vyžadovat po
developerech. Například Skanska zcela jistě na území městské části Praha 12
stavby, které by požadavky na certifikaci splňovaly, realizovala, pouze tyto
údaje zatím nejsou k dispozici.
|
|
Strategie UR, klimatická koncepce, energetická koncepce a zásady pro investory jsou určující
dokumenty, na jejichž základě MČ zvažuje při vlastní nebo investiční výstavbě parametry
spotřeby energie, nakládání s dešťovou vodou, nakládání s odpady aj.. Udržitelné stavebnictví zahrnuje širší pohled, je však velmi málo municipalit, které by měly zpracován takový předpis. MČ má několik vlastních projektů, které jsou zaměřeny na úspory energií, klimatickou změnu ad. Na území města probíhá investiční projekt, který splňuje komplexní pohled na udržitelnou výstavbu. Ke uplatnění všech podmínek udržitelnosti napomáhá výkon developerského týmu, který koordinuje investiční projekty na území MČ. JMČ přihlíží také k zásadám cirkulární
ekonomiky viz EU přístup
https://www.mpo.cz/cz/stavebnictvi-a-suroviny/strategicke-dokumenty-pro-udrzitelne-stavebnictvi/zasady-cirkularni-ekonomiky-pri-projektovani-budov-v-navaznosti-na-levels--253983/
Pro další rozvoj MA 21: prostor pro uvažování aspektů materiálové účinnosti v kontextu oběhového hospodářství
|
3.4.2 Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celé městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část dosud
indikátory neměla možnost sledovat, se zavedením ISO 50001 se však možnosti značně
navýší. Z hlediska výstavby a pod určitým úhlem pohledu je však městská
část v podstatě permanentně monitorována. Celkovou snahou a cílem je v každém
případě dosažení co nejlepších parametrů z mnoha hledisek – ať už se to
týká objemu staveb, jejich šetrnosti k životnímu prostředí v oblasti úspor,
tak i modrozelené infrastruktury, tak i celkové životní úrovně a spokojenosti
občanů. Značnou vypovídací schopnost mají všechny informace dlouhodobě uváděné
na webových stránkách městské části, ať už se týkají kterékoliv oblasti. Je na
nich možné sledovat vývojové trendy a podle situace upravovat přístup k dané
problematice.
Sledování certifikací a s tím
spojený monitoring a vyhodnocování byl popsán v bodě 3.4.1 a indikátoru
3.4.B.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
|
3.4.3 Lze odhadnout podíl ( ) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení, a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí)? (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území městské části.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zateplení realizovaná v období 2016 - 2021: úspora energie cca 35 až 45% proti původnímu stavu. Informace o úspoře emisí nejsou k dispozici. Obecně lze konstatovat, že městská část Praha 12 při navrhování a realizování investičních akcí v oblasti modernizace budov se zaměřuje na úspory energie.
Seznam zateplených školských
zařízení na území městské části Praha 12:
|
školské
zařízení
|
zateplená
plocha v m2
|
poznámka
|
1.
|
ZŠ profesora Švejcara
|
11 294
|
zatepleno v období 2012 - 2022
|
2.
|
ZŠ Na Beránku
|
12 820
|
zatepleno v období 2012 - 2022
|
3.
|
ZŠ Rakovského
|
10 938
|
zatepleno v období 2012 - 2022
|
4.
|
ZŠ Zárubova
|
11 294
|
zatepleno v období 2012 - 2022
|
5.
|
ZŠ Mladenovova
|
1 500
|
zatepleno v období 2012 - 2022
|
6.
|
MŠ Oáza (Čechtická)
|
525
|
zatepleno v období 2012 - 2022
|
7.
|
MŠ Pastelka
|
1 343
|
probíhá
|
8.
|
MŠ Větrníček
|
1 057
|
zatepleno do r. 2012
|
9.
|
MŠ Angelka (Hasova)
|
1 667
|
zatepleno do r. 2012
|
10.
|
MŠ Dolinka (Palmetová)
|
1 421
|
zatepleno do r. 2012
|
11.
|
MŠ Karásek (Karasova)
|
1 731
|
zatepleno do r. 2012
|
|
CELKOVÁ
ZATEPLENÁ PLOCHA v m2
|
55 590
|
|
|
CELKOVÁ UŽITNÁ
PLOCHA v m2
|
cca 106 000
|
|
Dalšími školskými
zařízeními, jejichž zateplení je plánováno, jsou MŠ Srdíčko, MŠ Pohádka a MŠ Jahůdka
(viz bod 3.3.1, kde jsou uvedeny i další plánované a právě probíhající akce). Strategický plán rozvoje, který se touto problematikou
zabývá, vychází z podkladů, které byly k dispozici v daný okamžik, a
proto jsou údaje a odhady pouze předpokládané. Úspory energií bude možné lépe
sledovat až s úplným zavedením normy ISO 50001, díky níž bude mít městská
část výrazně lepší možnosti vyhodnocování a průběžné kontroly, viz bod 3.4.1.. V roce
2021 zavedla městská část funkci energetického manažera v rámci projektu
Zavedení systému energetického managementu v městské části Praha 12 dle normy
ISO 50001, na jehož realizaci získala radnice finanční prostředky v rámci 120.
výzvy Operačního programu Zaměstnanost (OPZ), registrační číslo projektu
CZ.03.4.74/0.0/0.0/19_120/0016726 (https://www.praha12.cz/zavedeni-energetickeho-managementu-v-mestske-casti-praha-12/d-83131). Přínosy funkce energetické manažera spočívají v zavedení: - energetického
managementu - správy
systematického sběru informací o spotřebě energií – program EM E-manažer - komunikace
s příspěvkovými organizacemi týkající se rekonstrukce budov s cílem
snížení jejich energetické náročnosti a úspor - sdružený
nákup energií a podobně Příklady
opatření: - průběžné
zateplování obálek budov a výměna oken budov základních a mateřských škol
- zateplení realizovaná v období 2016 - 2021: úspora
energie cca 35 až 45% proti původnímu stavu - implementace
normy ISO 50001 - příprava
certifikace dle ISO 50001
|
|
|
Indikátor se zaměřuje na podlahovou plochu budov, které byly zatepleny. Indkátor je uveden u budov MŠ, kde dosahuje více než 50% podklahové plochy, zřejmě se vztahuje k celkové užitné ploše budov MŠ (?). Částečně je tedy indikátor vyjádřen alespoň k určitému souboru. Údaje o úspoře energicí jsou k dispozici, ta se pohybuje mezi 35-45%, opět vztaženo k tomuto souboru.
|