2 Životní prostředí |
Hodnocení oblasti |
2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody
|
V této oblasti došlo k silnému zlepšení nejen
v problematice odkanalizování městské části a realizace opatření
modrozelené infrastruktury, ale zejména u hospodaření s dešťovými vodami a
opatření zadržování vody v krajině, spolu s tvorbou příslušných
podkladových materiálů, studií a strategických opatření. Neopomenutelný je i silný
proaktivní přístup městské části a vznik a postupné zlepšování systémů řízení a
kontroly, viz podrobný popis u jednotlivých bodů této kapitoly. Zásobování pitnou vodou je ve standardní
kvalitě zajištěno pro celou aglomeraci Prahy, tedy i pro celou MČ Praha 12.
Vodohospodářská infrastruktura je různého stáří a to ovlivňuje případné ztráty
pitné vody. Pražské vodohospodářská společnost postupně obnovuje řady v celé Praze.
MČ se snaží napomoci omezení ztrát pitné vody tím, že koordinuje při
rekonstrukcích svěřených komunikací stavební práce s PVS a PVK (i
dalšími vlastníky sítí) tak, aby zároveň docházelo například k obnově
vodovodních řadů. Tím dochází k postupnému zkvalitňování vodovodní sítě v
MČ. Zároveň připomínkuje plán rekonstrukcí vodohospodářské infrastruktury PVS a
spolupracuje při realizaci. MČ sleduje spotřebu v objektech ve vlastní správě.
Pravidelně kontroluje vodoměry. Dva nevyhovující objekty byly prodány. V nové
budově radnice je automatické sledování spotřeb energii a byly nainstalovány
perlátory, což by mělo generovat úspory. Další úspory přinese pravidelné
zapisování spotřeb vody do aplikace e-managera ( plánují se postupně i dálkové
a průběžné sledování) a následné vyhodnocování. Do aplikace bude mít přístup
vedení městské části i vedení příspěvkových organizací.
Ohledně omezení odtoku
a využívání či zasakování srážkové vody došlo během sledovaného období k
nastartování těchto aktivit a v bodě 2.1.4 jsou uvedena převážně dodatečná
opatření na starších objektech ve správě městské části. U nových objektů je
využití srážkové vody samozřejmostí (např. budova nové radnice). Osvětové akce přímo zaměřené konkrétně
na hospodaření s pitnou vodou chybějí, ale v širším smyslu jsou součástí např.
každoročních osvětových akcí k udržitelnému rozvoji, Dne Země a souvisejí i s
aktivitami k adaptaci na klimatickou změnu, které MČ připravuje. K lepšímu
hospodaření s vodou v krajině přispívají i významné aktivity MČ k podpoře
ekologické zemědělství. Trvajícím problémem je kanalizační
systém v oblasti Točné a Cholupického Vrchu, jehož realizace se v současné
době významně posunula kupředu. Zároveň však městská část obyvatelům domů bez
připojení na centrální ČOV či na domovní ČOV dotuje vyvážení žump a
zasadila se, aby bylo vybudováno lépe dostupné výpustní místo přímo v městské
části (je zamýšleno v rámci výstavby nové kanalizace a umístěno tak, aby bylo
zprovozněno ještě před dokončením ostatních části nové kanalizace).
Přestože je situace v oblasti čištění
odpadních vod složitější než v jiných městských částech, dochází jednoznačně k
významnému a plánovitému zlepšování.
|
MČ odpovědně přistupuje k využívání vodních
zdrojů – MČ je aktivní v oblasti zadržování vody v krajině, hospodaření
s dešťovými srážkami. Významným přínosem je budova nové radnice MČ, kam se
přesunuly jednotlivá pracoviště, kde je nastaven automatické sledování spotřeb
energií a vody, v rámci výstavby nové budovy byla vybudována retenční
nádrž.
Spotřeba vody na obyvatele MČ je v souladu
s průměrnou spotřebou Hl. m. Prahy, a je mírně vyšší než celorepublikový
průměr. MČ se však snaží motivovat obyvatele k úsporám vody, k retenci
a akumulaci vod. Nakládání se zdroji
vody pozitivně ovlivňuje městská Klimatickému plánu hl. m. Prahy do roku 2030.
Vzhledem k realizaci a dokončení
developerských projektů v MČ došlo k navýšení počtu obyvatel připojených
na veřejnou kanalizaci. Město si je vědomo a řeší nedostatky v oblasti nakládání
a čištění odpadních vod v oblasti Točné (a již aktivně řešena oblast Cholupického
vrchu) a oblasti samot s rekreačními objekty. Dobudování kanalizační
infrastruktury je však prioritou MČ, a to i ve spolupráci s Hl. m. Praha.
V návodné otázky 2.1.7. týkající se změny
množství snížení objemu znečišťujících látek vypouštěných do povrchových vod je
předložena bilance za dobu od prvního zpracování auditu. Bylo by vhodné sledovat
objem vypuštěných znečišťujících látek dlouhodobě tak, aby bylo možné v následujícím
auditu vyhodnotit změnu a následně dělat dílčí analýzy souvislostí.
|
2.1.1 K jaké meziroční změně měrné spotřeby vody (m3/os./rok)* v městské části došlo ve srovnání s předchozím kalendářním rokem? *v případě, že existuje prokazatelný rozdíl mezi registrovaným počtem obyvatel a skutečným počtem obyvatel o více než 20, lze počítat s reálným počtem obyvatel (tuto skutečnost je nezbytné prokázat). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V
Praze 12 byla v roce 2021 roční spotřeba 39,79 m3 na jednoho obyvatele, tedy 109 l/den na jednoho obyvatele. Oproti předchozímu roku došlo k nárůstu o 2 l/den. Celkově se v posledních 5 letech denní spotřeba vody na obyvatele pohybuje okolo hodnoty 110 l/den Spotřeba vody na
obyvatele městské části se nevymyká celopražskému průměru, ten je vyšší oproti
průměru celostátnímu.
rok
|
Praha 12 litrů/den na obyv
|
2016
|
109
|
2017
|
112
|
2018
|
113
|
2019
|
111
|
2020
|
107
|
2021
|
109
|
Z údajů je zřejmé, že na
celkovou denní spotřebu vody na obyvatele má pravděpodobně vliv i klimatická
změna, jejímiž projevy jsou vysoké teploty a sucho. Lze se domnívat, že důvodem
zvýšených hodnot spotřeby vody může být proto jak potřeba zálivky u zahrad
rodinných domů, tak i snadná dostupnost pořízení bazénů pro soukromé využití. V období
sucha bývají zásoby dešťových vod vyčerpány, studny se využívají v menší míře
a pitná voda tak zůstává jediným zdrojem vody pro zajištění výše uvedených potřeb
obyvatel. Rodinná zástavba tvoří v MČ Praha 12 zhruba polovinu celkové
zastavěné plochy, druhou polovinu pak tvoří zástavba sídlištní. Bohužel zatím
není možné ve vyšší míře využívat vodu šedou, neboť v této oblasti (min. v rámci
hl. m. Prahy) není zatím dořešena legislativa, metodiky, normy a další potřebné
náležitosti vedoucí k jejímu plošnému zavedení a využívání.
Městská část se všemi dostupnými
prostředky snaží o úspory pitné vody a v rámci svých možností motivuje
občany k realizaci a instalaci retenčních a akumulačních nádrží, aby docházelo
k co nejvyššímu možnému využití dešťových srážek. Celostátním dotačním
programem, který se touto problematikou zabývá je např. Nová zelená úsporám (www.novazelenausporam.cz). Je
snahou o něm občany v co nejvyšší míře informovat.
Závěrem by snad bylo
možné podotknout, že určité naděje na společný postup městských částí poněkud
otupil samostatné úsilí v závěru tohoto období.
|
-
rok 2016 - 109 l/osoba/den
rok 2017 - 112 l/osoba/den
rok 2018 - 113 l/osoba/den
rok 2019 - 111 l/osoba/den
rok 2020 - 107 l/osoba/den
rok 2021 - 109 l/osoba/den
Zdroj: Pražské vodovody a kanalizace, a.s.
|
Bylo zajištěno získání údajů o spotřebě v městské části. Tento údaj vychází z výpočtu provozovatele vodovodu pro veřejnou potřebu. MČ Praha 12 má ve správě budovu radnice, do které se úřad stěhoval v červenci 2021 (údaje o spotřebě vody jsou pouze za období 10ti měsíců) a objekty obvykle komerčně pronajaté. U těchto objektů není možné efektivně ovlivňovat spotřebu vody. Městská část Praha 12 využívá program EM E-manažer k monitorování spotřeb energií a vody na všech objektech, včetně objektů příspěvkových organizací. V současné době probíhá doplňování údajů o spotřebách vody v objektech městské části Praha 12 a tím jsou zaváděny referenční hodnoty pro spotřebu na jednotlivých objektech.
|
|
2.2.1 Pokud má městská část v platném územním plánu vymezen lokální územní systém ekologické stability krajiny (LÚSES), k jaké změně podílu ( ) realizovaných ÚSES došlo? Pozn. Pokud jsou k dispozici údaje o připravovaných či navrhovaných ÚSES, doplňte informace o rozsahu těchto záměrů (popis i kvantitativní údaj). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Duplicitní otázka, zodpovězena v rámci kapitoly 2.2. Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické
rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená
přírodní území a zelené plochy.
|
|
Provedením několika ucelených projektů výsadeb dřevin bylo realizováno
několik částí lokálního ÚSES. Zhruba polovina lokálního ÚSES na území
městské části je realizována. Druhá polovina je však nefunkční a do
budoucna bude její realizace narážet na bariéry v podobě silničních
komunikací, které i přes případnou realizaci ÚSES neumožní jeho
fungování. Toto by mělo být vyřešeno zhotovením nového územního plánu
(Metropolitní plán), který je v současné době schvalován.
|
|
2.1.2 K jaké meziroční změně spotřeby vody došlo v budovách ve správě městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spotřeba pitné vody v objektech ve správě
MČ je vzhledem k postupnému zprovozňování nové budovy ÚMČ na začátku léta
2021 zatím obtížně porovnatelná. Úřad městské části byl do doby
před dokončením budovy nové radnice (kolaudace v polovině roku 2021)
umístěn celkově v 7 objektech. Tyto objekty byly zastaralé a odpovídala tomu
jak spotřeba vody, tak i ostatních energií. Po dokončení budovy nové radnice
zde byl umístěn kompletně celý úřad městské části a původní objekty byly
pronajaty soukromým osobám. Vzhledem k tomu, že nová radnice je zcela nová
a je vybavena moderními technologiemi, vyplynul z dosavadního sledování
hodnot spotřeb všech energií sestupný trend oproti původnímu stavu (kromě energie
elektrické, viz bod 1.2.6). V budově nové radnice jsou umístěny, kromě úřadu
městské části, také komerční prostory, které jsou také postupně obsazovány a
jejichž spotřebu bude třeba evidovat odděleně. Velmi obtížně se také odhaduje
dopad protiepidemiologických opatření na spotřebu pitné vody, a to hned z několika
důvodů: hlavním činitelem je již zmiňovaná restrukturalizace úřadu a jeho
přemístění, dalšími faktory jsou pak zvýšená hygienická opatření v protikladu
se zvýšenou nemocností zaměstnanců a případnou prací z domova.
V roce 2021 zavedla městská část funkci
energetického manažera v rámci projektu Zavedení systému energetického
managementu v městské části Praha 12 dle normy ISO 50001, na jehož realizaci
získala radnice finanční prostředky v rámci 120. výzvy Operačního programu
Zaměstnanost (OPZ), registrační číslo projektu
CZ.03.4.74/0.0/0.0/19_120/0016726 (https://www.praha12.cz/zavedeni-energetickeho-managementu-v-mestske-casti-praha-12/d-83131). Přínosy funkce energetické manažera spočívají v zavedení: - energetického
managementu - správy
systematického sběru informací o spotřebě energií a jejich vyhodnocování – program EM E-manažer - komunikace
s příspěvkovými organizacemi týkající se spotřeby energií s cílem
snížení jejich energetické náročnosti a úspor - sdružený
nákup energií a podobně - implementace
normy ISO 50001 - příprava
certifikace dle ISO 50001
- posuzování investic a nákupu zařízení z hlediska spotřeby energie
Optimální
bude provést meziroční srovnání, přitom se nebude muset jednat o kalendářní rok.
Díky implementaci normy ISO 50001 bude mít městská
část přehled o spotřebě energií ve všech svých budovách a bude tak moci
provádět vyhodnocování, sledovat trendy a následně pak přijímat příslušná
opatření.
|
Porovnání
spotřeb - pouze náklady na provoz MČ - za jeden měsíc
|
|
|
|
|
|
|
|
elektrická energie
|
plyn/teplo
|
vodné/stočné
|
spadové vody
|
|
MWh
|
MWh
|
m/3
|
m/3
|
|
|
|
|
|
detašovaná
pracoviště
|
20,2
|
57,1
|
296,49
|
175
|
radnice
P 12
|
46,28
|
47,16
|
113,7
|
151,5
|
|
|
Celkově lze očekávat, že dojde ke zlepšení oproti předchozímu stavu.
|
|
2.1.3 Jaké jsou korelace meziroční změny měrné spotřeby vody a změny ceny pitné vody a/nebo změny objemu ročních srážek? Jaké je srovnání meziroční změny s průměrem ČR, vybranými městy ČR a/nebo dalšími městskými částmi – benchmarking? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Údaje jsou uvedeny v přehledné tabulce. Z hlediska korelace mezi jednotlivými údaji již v předchozím období koordinátor auditu uvedl kritické zhodnocení.
rok
|
Praha 12 lit./den na
obyv.
|
Praha lit./den na
obyv.
|
vodné Kč/m3
|
roční srážky mm
|
2016
|
109
|
108
|
46,1
|
535
|
2017
|
112
|
109
|
46,43
|
615
|
2018
|
113
|
107
|
48,3
|
423
|
2019
|
111
|
113
|
48,96
|
519
|
2020
|
107
|
112
|
50,5
|
629
|
2021
|
109
|
113
|
54,77
|
627
|
Údaje z tabulky jsou přehledně znázorněny v grafech, jednotlivé hodnoty v měřítkách umožňujících jejich snadné vzájemné porovnání.
Spojnicový graf, který lépe znázorňuje trendy - údaje Praha 12.
Benchmarking nebyl proveden po vzoru jiných auditů municipalit charakteru podobného naší městské části.
|
|
Předpoklad souvislosti ceny pitné vody a úhrnu srážek není patrně pro MČ Praha 12 důvodný. Proto bylo zvoleno neutrální hodnocení.
|
|
2.1.4 Vyjmenujte nejvýznamnější úsporná opatření dokončená v předchozím období mezi audity. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Došlo k instalaci nádrží na srážkovou vodu v objektech ve
správě městské části, v nově vybudované radnici je v rámci hospodaření se srážkovými vodami část objemu retenční nádrže využita pro akumulaci vody pro další využití. Stále platí, že pitná voda je zaměstnancům poskytována
z aquamatů (výdejníků vody), vodovodní baterie jsou uzpůsobeny k nastavení regulovaného průtoku.
Další opatření realizovaná ve sledovaném období:
· Nádrž na dešťovou vodu ze střechy objektu
trafostanice v majetku PRE v ulici Zimova v Modřanech
(iniciativa a spolupráce MČ Praha 12), realizace 2020, voda je využívána pro zálivku zeleně.
· Nádrž na dešťovou vodu z budov areálu
Viničního domku- Chuchelská 6/1, 143 00, Praha 4 - Modřany (objekt ve
správě MČ Praha 12) realizováno v roce 2019, odkaz https://www.praha12.cz/kontakt/d-46848/p1=62787 · · Pilotní projekt vybudování opatření k adaptaci
na klimatickou změnu na stávající budově školky Pastelka –Platónova 3288/28,
Praha 4 Modřany (součástí bude i využití srážkové vody) – aktuálně
probíhá realizace. Projekt je ve spolupráci s Odborem ochrany prostředí MHMP.
Vybudování retenční nádrže se zasakováním o objemu 60 cbm na srážkovou vodu ze střechy budovy ZŠ T. G. Masaryka v Modřanech, realizováno v roce 2020.
|
-
rok 2016 - 109 l/osoba/den
rok 2017 - 112 l/osoba/den
rok 2018 - 113 l/osoba/den
rok 2019 - 111 l/osoba/den
rok 2020 - 107 l/osoba/den
rok 2021 - 109 l/osoba/den
Zdroj: Pražské vodovody a kanalizace, a.s.
|
V předchozím období vznikla uvedená opatření a další jsou připravována. Trend je jasně zlepšující.
|
|
2.1.5 Jsou v budovách ve správě městské části informace o způsobu šetření vodou (osvěta – např. cedulky k waterstopům apod.)? Proběhla v městské části osvětová kampaň zaměřená na šetření pitnou vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vzhledem ke skutečnosti, že
budova úřadu je nová a byly zde již z úsporných důvodů osazeny perlátory a
pro záchyt dešťových srážek instalována akumulační nádrž, tak zde další
opatření tohoto typu nejsou plánována. Protože městská část spatřuje (i díky
současnému nastavení legislativy jen obtížně umožňující využití „šedé“ vody a
probíhající klimatické změně) hlavní potenciál úspor pitné vody v zadržování
a zefektivnění hospodaření s vodou srážkovou, zaměřuje se tímto směrem i
osvěta městské části. Využívány jsou různé informační kanály, jak veřejnost
edukovat: v sekci Aktuality na
webových stránkách městské části vychází články - (např. Hospodaření
s vodou v rezidenční čtvrti Modřanský cukrovar, Voda
z vrtu u tunelu bude sloužit k zalévání, Zaléváme
dešťovou vodou, a další), využíván je facebook, měsíční periodikum Noviny Prahy 12
(např. z března
2022 – článek „Modřanský Cukrovar se rozjíždí“ na str. 5 a další), dále
jsou k osvětě přímo využívány tématické konference či přednášky pro
odbornou i laickou veřejnost.
Úsporná opatření všeho druhu se
snaží městská část realizovat na všech budovách, jejichž stavbu přímo či
nepřímo financuje. Vzhledem k možnostem se jedná zejména o rekonstrukce či
stavby školských zařízení. Takovým pilotním projektem je probíhající rekonstrukce MŠ Pastelka, kde jsou
opatření zaměřena na adaptaci na změnu klimatu a je zde zahrnuto jak snížení
energetické náročnosti budovy, tak i nakládání s vodou. Za účelem dosažení
energetických úspor je aktuálně prováděno zateplení obálky budovy s výměnou
oken a dveří a instalace nuceného větrání s rekuperací. K zalévání v místě
a potažmo tak i k úspoře pitné vody pak slouží akumulace dešťových srážek v kombinaci
s retencí.
|
|
Informace o způsobu šetření s vodou v budovách ve správě MČ nejsou umístěny. V nové budově radnice byly osazeny perlátory. Osvěta v souvislosti s vodou je realizována, ale jen v širších souvislostech. Městská část však v mezidobí udělala hodně pro využívání srážkové vody, která nahrazuje spotřebu vody z vodovodního řadu např. pro zálivku. Hlavní možnosti úspory pitné vody v Praze stejně jako v MČ Praha 12 i přes údajné významné snížení ztrát, stále zůstává ve zlepšení stavu a provozu vodovodní infrastruktury. Důvodem k sebehodnocení pozitivního trendu je především pilotní projekt MŠ Pastelka , který je právě v realizaci. Energetická opatření jsou doprovázena vybudováním akumulační nádrže a využívání srážkové vody k zálivce zahrady. Zároveň má projekt sloužit jako návod, jak připravovat a realizovat komplexní projekty s výrazným dopadem na úsporu všech energií.
|
|
2.1.6 K jaké změně v podílu osob napojených na kvalitní čištění odpadních vod (tj.mechanicko-biologické s dalším odstraňováním dusíku a/nebo fosforu) došlo za sledované období? *v případě, že existuje prokazatelný rozdíl mezi registrovaným počtem obyvatel a skutečným počtem obyvatel o více než 20, lze počítat s reálným počtem obyvatel (tuto skutečnost je nezbytné prokázat). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Došlo k nárůstu o 0,80 % z hlediska změny počtu obyvatel připojených na veřejnou kanalizaci.
Tato změna je dána zvýšením počtu obyvatel připojených na veřejnou kanalizaci
jak v rámci nové výstavby domů v oblasti stávající splaškové
kanalizace, tak i v rámci nové výstavby domů a zároveň i nové kanalizace
(developerské projekty), tak i v důsledku výstavby nové kanalizace
v oblasti stávajících domů - v Komořanech, jedná se přibližně o
třetinu počtu obyvatel z tohoto celkového navýšení.
Počet obyvatel na
veřejnou kanalizaci připojených je určen z celkového počtu obyvatel městské
části k 30.9.2021 (ČSÚ), snížením o počet obyvatel nepřipojených na veřejnou
kanalizaci. Tato hodnota je přebírána z údajů roku 2015, a je porovnána s
dostupnými údaji evidence obyvatel a případně zkorigována. Stejným způsobem je
i určen počet obyvatel s možností připojení na nově vybudovanou kanalizaci
v oblasti stávajících domů v Komořanech. Protože se tedy jedná o
údaje ze dvou různých zdrojů, je nutno nahlížet na výslednou hodnotu s ohledem
na uvedený postup jejího získání. S ohledem na to je jistě i málo
významné, že nová kanalizace v oblasti stávajících domů v Komořanech
(jihovýchodní okraj Komořan) není dosud zkolaudována v plném rozsahu
(nejsou dosud vyhotoveny všechny doklady nutné pro vydání kolaudačního
souhlasu), stane se tak však bezesporu do konce srpna 2022. Zároveň lze
předpokládat, že dojde k přepojení domů v této oblasti v blízké
době po kolaudaci, která umožní využití nové kanalizace, protože naprostá
většina vlastníků domů má již připravené přepojení vnitřních rozvodů na
provedené přípojky. Zde je aktuální soupis realizovaného odkanalizování městské
části Praha 12: - k.ú. Kamýk – oddílnou kanalizací odkanalizováno 100% území - k.ú. Modřany – jednotnou či oddílnou kanalizací odkanalizováno cca
98% území (mimo Cholupický vrch, ul. Do Lipin a část ul. U spořitelny); v roce
2021 byla realizována nová dešťová kanalizace na Sofijském náměstí a u objektu
Nové radnice Prahy 12 (zde jsou realizovány akumulační a retenční nádrže o
celkovém objemu 200 m2, část vody je využívána k zalévání); aktuálně
probíhá výstavba splaškové kanalizace na Cholupickém vrchu (Malá Lada, Točenská,
V Hájkách, Dolnobřežanská) - k.ú. Komořany – jednotnou či oddílnou
kanalizací odkanalizováno cca 95% zástavby; v roce 2022 zkolaudována
kanalizace v oblasti ulic Krupná, Za Sídlištěm a Pod Lesem (srážková kanalizace
cca 500 m, splašková kanalizace cca 550 m); aktuálně probíhá výstavba splaškové kanalizace v oblasti ul. Palmetová a Pod Lesem - příprava kolaudace a zkolaudování - k.ú. Cholupice – splaškovou kanalizací je odkanalizováno cca 90%
území (mimo Cholupický vrch, ul. U nové louky, Mokřadní a U Vrtilky); dešťová
kanalizace je zatím realizována u nové zástavby (cca 25% území) a je převážně
zasakována; aktuálně probíhá výstavba splaškové kanalizace na Cholupickém vrchu
(K Ladům, U obce) a dále je vydáno stavební povolení na část dešťové kanalizace v Cholupicích
- k.ú. Točná – 100% zástavby nemá splaškovou kanalizaci; dešťová
kanalizace existuje v oblasti náměstí – aktuálně probíhá její monitoring a
ověřování možností jejího budoucího využití; vydáno ÚR na odkanalizování cca 90% zástavby
|
-
98,22%
Hodnota je stanovena postupem
uvedeným v textu u návodné otázky 2.1.6. Protože dosud nejsou údaje ČSÚ o
počtu obyvatel k 31.12.2021, byl uvedený postup proveden rovněž ze zdrojů
dat Ministerstva vnitra. Při tomto druhém výpočtu bylo pro stanovení počtu
části obyvatel připadajících městské části z celkového rozdílu počtu
obyvatel správního obvodu uvedeného v ROB a ISEO k 31.12.2021,
použito stejného (vypočítaného) relativního podílu, který připadá jednotlivým
městským částem ve správním obvodu tomuto rozdílu (v ROB a ISEO) k 31.12.2020.
Vzhledem k neznalosti údajů z ISEO pro městské části byl tento
relativní podíl (k 31.12.2020) vypočítán pomocí hodnot ROB
k 31.12.2021 a k 31.12.2020. Z podílu těchto hodnot byl stanoven
koeficient pro výpočet rozdílů v počtu obyvatel městských částí
k 31.12.2020 uvedených v ROB a hodnotou, která by měla tomuto počtu
odpovídat v ISEO. Z takto vypočítaných rozdílů byl již vypočítán
relativní podíl použitý k výpočtu počtu obyvatel připadajících městské části
z celkového rozdílu počtu obyvatel správního obvodu uvedených v ROB a
ISEO k 31.12.2021.
Pomocí výpočtu výše uvedeným
postupem byla stanovena hodnota indikátoru 98,23%. Vzhledem ke složitosti
druhého výpočtu je ponechána hodnota indikátoru 98,22%, stanovená prvním způsobem
výpočtu pomocí explicitních údajů ke 30.9.2021.
|
Dobudování kanalizační
infrastruktury je prioritou městské části, ve spolupráci s hl. městem probíhají
intenzivní práce na přípravě příslušných staveb (územní řízení, stavební
povolení, výběr zhotovitele, realizace). V roce na přelomu let 2020 a
2021 došlo k možnosti napojení několika domů v ulici Velká Lada u Písnice.
V I. pol. roku 2022 došlo k připojení prakticky všech obyvatel
Komořan na splaškovou kanalizaci. Probíhá výstavba stoky spojující Cholupice
s Modřany, tím dojde k připojení oblasti Cholupického Vrchu a tedy i
k připojení naprosté většiny obyvatel Modřan a Cholupic na splaškovou
kanalizaci. Na kanalizaci zůstávají nepřipojeny sídlo Točná a oblasti samot a
rekreační oblasti s jednotlivými domy pro bydlení. V rámci výstavby
stoky spojující Cholupice s Modřany je budováno nové výpustní místo, které
usnadní vyvážení žump (v současné době jsou tato místa v Bubenči a v
Ruzyni).
|
|
2.1.7 K jaké změně došlo ve snížení objemu znečišťujících látek vypouštěných do povrchových vod ve sledovaném období? Pokud nejsou známy / dostupné hodnoty vypouštěného znečištění, uvést opatření mající vliv na objem vypouštěného znečištění, ke kterým ve sledovaném období v městské části došlo. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Údaje o
snížení množství vypouštěných znečišťujících látek do povrchových vod (jako
biologická a chemická spotřeba kyslíku a nerozpustné látky) jsou uvedeny
v tabulce:
BSK5
|
1,1 t
|
CHSKCr
|
2,7 t
|
NL
|
0,3 t
|
Problematika odkanalizování je
podrobně rozebrána v bodu 2.1.6. Další detaily jsou pak uvedeny u
indikátoru a hodnocení v tomto bodě. Snahou městské části je co nejvyšší
pokrytí území kanalizací, aby se objem znečišťujících látek vypouštěných do
povrchových vod z domácností snižoval.
.
|
-
98,22%
Hodnota indikátoru je stanovena postupem
uvedeným v textu u návodné otázky 2.1.6. Protože dosud nejsou údaje ČSÚ o
počtu obyvatel k 31.12.2021, byl uvedený postup proveden rovněž ze zdrojů
dat Ministerstva vnitra. Při tomto druhém výpočtu bylo pro stanovení počtu
části obyvatel připadajících městské části z celkového rozdílu počtu
obyvatel správního obvodu uvedeného v ROB a ISEO k 31.12.2021,
použito stejného (vypočítaného) relativního podílu, který připadá jednotlivým
městským částem ve správním obvodu tomuto rozdílu (v ROB a ISEO) k 31.12.2020.
Vzhledem k neznalosti údajů z ISEO pro městské části byl tento
relativní podíl (k 31.12.2020) vypočítán pomocí hodnot ROB
k 31.12.2021 a k 31.12.2020. Z podílu těchto hodnot byl stanoven
koeficient pro výpočet rozdílů v počtu obyvatel městských částí
k 31.12.2020 uvedených v ROB a hodnotou, která by měla tomuto počtu
odpovídat v ISEO. Z takto vypočítaných rozdílů byl již vypočítán
relativní podíl použitý k výpočtu počtu obyvatel připadajících městské části
z celkového rozdílu počtu obyvatel správního obvodu uvedených v ROB a
ISEO k 31.12.2021.
Pomocí výpočtu výše
uvedeným postupem byla stanovena hodnota indikátoru 98,23%. Vzhledem ke
složitosti druhého výpočtu je ponechána hodnota indikátoru 98,22%, stanovená
prvním způsobem výpočtu pomocí explicitních údajů ke 30.9.2021.
|
Jedná
se o bilanci z dostupných údajů vod vypouštěných na území městské části,
zahrnující změnu od doby začátku zpracovávání auditů. Do bilance nejsou
zahrnuty údaje z domovních čistíren odpadních vod, ze kterých jsou
vyčištěné odpadní vody odváděny k vypouštění do povrchových vrstev půdy ke
vsakování. Množství takových čistíren se postupně zvyšuje na současných
přibližně 20, jejich trvalý provoz lze však očekávat (po vybudování kanalizace
v sídle Točná a v oblasti Cholupického vrchu) pouze v případě
několika jednotlivých domů.
|
|
2.1.8 K jaké změně došlo v podílu plochy zastavěného území městské části, odkud je odváděna dešťová voda do oddílné kanalizace, zasakuje do země nebo je znovu využívána (tedy neodtéká jednotnou kanalizací na ČOV)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ
Praha 12 má oddílnou kanalizaci - srážkovou kanalizaci a splaškovou kanalizaci,
proto by z veškerých objektů měla dešťová voda být odváděna samostatně. Aktuálně
je odváděna srážková voda do splaškové kanalizace z 0,78% zastavěné plochy
městské části. Celkově lze však tento podíl jen
obtížně kvantifikovat a to i přesto, že je městská část na tuto problematiku
velmi zaměřena a má vytvořen komplexní systém kroků vedoucích k maximalizaci
využívání dešťových vod, jejich zadržování a akumulaci v území. Systém je
založen jak na existenci a tvorbě strategických dokumentů zabývajících se touto
problematikou, tak na jednání s developery před vlastní výstavbou, při
řešení systémů kanalizace, opatření modrozelené infrastruktury a zefektivňování
hospodaření s dešťovými vodami na stávajících budovách – to se týká
především intravilánu. V extravilánu jsou pak zaváděna opatření, která
zajišťují retenci vody v krajině – údržba a podpora mokřadů, protierozní
opatření na polích, péče o vodní plochy a další. Městská část se aktivně
hlásí ke Klimatickému plánu hl. m. Prahy, jehož součástí je také cirkulární
ekonomika, a podporuje udržitelný rozvoj. Hlásí se nejenom
k environmentální odpovědnosti a péči o životní prostředí, ale udržitelný
rozvoj se snaží prosazovat i v oblasti stavebnictví a územního rozvoje
městské části. V oblasti životního
prostředí se jedná například o přípravu podkladů a realizaci opatření
reflektujících probíhající klimatickou změnu – snaha o zadržení vody
v krajině, opatření vedoucí k zefektivnění hospodaření se srážkovými
vodami v inravilánu, výsadby, péče o mokřady a řada dalších. Samostatnou
kapitolou, a pro městskou část stále důležitější oblastí, je hospodaření na
vlastních zemědělských pozemcích. Městská část je propachtovala tak, aby zde
zajistila ekologicky šetrné hospodaření, za což v loňském roce obdržela
cenu Adapterry Awards (článek Projekt šetrného zemědělství v Praze 12 získal zvláštní
cenu za Prahu v soutěži Adapterra Awards). Z dalších opatření spadajících částečně do
oblasti životního prostředí a výstavby lze uvést například probíhající
rekonstrukce základních a mateřských škol (zateplení, obnova střech – snížení
energetické spotřeby), umístění několika retenčních nádrží, realizace
akumulační nádrže a umístění fotovoltaických panelů při výstavbě nové budovy
radnice (dokončena v polovině roku 2021). Městská část přímo přejímá a
navazuje na dokumenty hl. m. Prahy, jejichž cílem je, v kontextu s
aktuálně probíhající klimatickou změnou, právě udržitelný rozvoj. Jedná se o
Strategický plán hl. m. Prahy, o Implementační plán, Klimatický plán a
s nimi související metodické pokyny – Standardy hospodaření se srážkovými
vodami na území hlavního města Prahy a Městský standard pro plánování, výsadbu
a péči o uliční stromořadí jako významného prvku modrozelené infrastruktury pro
adaptaci na změnu klimatu (viz Oblast 2 a 1A). Městská část proto
v průběhu loňského roku zpracovala dokument Adaptační strategie ke klimatickým změnám na Praze 12, který představuje široce pojatý soubor
konkrétních opatření vedoucích ke snížení dopadů klimatické změny. V oblasti výstavby a územního rozvoje má
městská část již několik let zpracovány a přijaty Zásady pro spolupráci s investory za
účelem rozvoje veřejné infrastruktury městské části Praha 12 – požadavky městské části Praha 12 schválené usnesením
zastupitelstva č. Z-26-016-22 ze dne 19. 4. 2022, jimiž se také snaží
zajistit udržitelný rozvoj svého území. Jedná se o aktualizovanou verzi, která
reflektuje na výpočet kontribucí investorů podle hl. m. Prahy. Zásady
zohledňují především počet obyvatel a zajištění jejich životního standardu ve
smyslu jak výstavby a realizace modrozelené infrastruktury, tak také veřejné
vybavenosti a dostupnosti služeb a komerce. Cílem městské části však není jen
pouhé získání příspěvku navázaného na plochu hrubé podlažní plochy, ale po
developerech požaduje i spolupráci v oblasti odpadového hospodářství,
konkrétně dostatečných kapacit na směsný a tříděný odpad. Vzhledem k tomu,
že stávající legislativa nijak neupravuje požadavky na zajištění shromažďování
tříděného odpadu v rámci nové bytové výstavby, developeři tuto
problematiku zpravidla vůbec neřeší. Městská část proto se všemi investory
intenzivně jedná (a smluvně zajišťuje) o doplnění odpovídající kapacity a počtu
stanovišť pro tříděný odpad v rámci jejich projektů nebo v blízkém
okolí. Na nakládání s odpady je městská část
v rámci akceptace a reflexe cirkulární ekonomiky zaměřena a snaží se tuto
oblast stále zlepšovat. Kompetence městské části jsou zde omezené a jsou dány MHMP
v rámci celopražského systému nakládání s odpady. V tomto směru je MČ aktivní a
snaží se přizpůsobovat umístění stanovišť či četnost svozu svým místním
podmínkám. Pozitivní vývoj představuje i postupné rozšiřování kompostování. MČ
se správě zaměřuje též na problematiku předcházení vzniku odpadu. Velmi
podrobně je tato problematika popsána v bodě 3.2 Odpadové hospodářství a
v kapitole 2 Životní prostředí, z důvodu obsažnosti textů zde již
není tento popis uveden. Jedná se např. o instalaci předávacích polic,
knihobudek, vznik re-use centra na sběrném dvoře a další aktivity. Městská část požaduje také příspěvky dle
aktuálního výpočtu odboru životního prostředí a odboru dopravy na údržbu zeleně
a komunikací po dobu 4 roky v případě, že je developer po dostavbě
projektu chce předat do správy městské části. K efektivnímu řízení
developerské výstavby a její kontrole má městská část vytvořen tzv.
developerský tým, který se schází každý týden ve středu dopoledne. Projednávají
se zde průběžně veškeré developerské projekty již od stádia záměru, kdy každý
developer je na samém počátku pozván, aby svůj projekt představil, a jsou mu
sděleny požadavky a podmínky spolupráce s městskou částí. Vývoj projektu
je pak následně sledován až do jeho dokončení, developer je v případě
potřeby opakovaně zván na jednání. Developerský tým je složen z většiny
členů Rady městské části, za zaměstnance je zde právnička mající na starosti
smlouvy o spolupráci s developery, městský architekt, který zároveň zajišťuje
zápis z jednání a připravuje na něj podklady a případně další zaměstnanci,
jichž se daný projekt či problematika týká. Tímto způsobem se daří jednak lépe
regulovat jinak často předimenzovanou zástavbu, jednak získávat finance pro
městskou část a v neposlední řadě i, v rámci spolupráce
s jednotlivými odbory úřadu, zkvalitňovat výslednou podobu projektu jako
důsledek prohloubené provázanosti potřeb městské části a developerské výstavby.
Příkladem může být společnost Skanska, s níž již městská část již několik
let jedná a spolupracuje a která na jejím území, v oblasti Modřanského
cukrovaru, buduje obytný soubor. Z hlediska uplatnění principů
udržitelného rozvoje se jedná o unikátní pilotní projekt zahrnující celou škálu
prvků modrozelené infrastruktury, který je kontinuálně participován a
projednáván. Byla vytvořena pracovní skupina složená z mnoha zúčastněných
stran, do níž jsou, kromě městské části a investora, zahrnuti i občané a velké
množství odborníků s různými sférami své působnosti (článek Hospodaření s vodou v rezidenční čtvrti Modřanský cukrovar). Dalším projektem městské
části, který je spjat s modrozelenou infrastrukturou a zabývá se
hospodařením s dešťovou vodou, je plánovaná výstavba mateřské školy
„Mydlinky“. Budova mateřské školy je navržena v pasivním standardu, je
pokryta zelenými střechami a využívá technologií, které zajišťují úspory
z hlediska různých oblastí (voda, energie, teplo). Článek https://www.praha12.cz/priprava-vystavby-nove-materske-skoly-mydlinky-pokracuje/d-86281, https://www.praha12.cz/mydlinky-na-zelene-vlne/d-76900). Kromě MŠ Mydlinky byla realizována
energetická opatření na řadě budov mateřských a základních škol (ZŠ Rakovského,
ZŠ profesora Švejcara, ZŠ Mladenovova, probíhající MŠ Pastelka a další) Výstavba a nakládání s majetkem svěřeným
do správy městské části je pečlivě sledováno a projednáváno i s komisemi Rady městské části, které jsou
jejím poradním orgánem. O jednotlivých projektech městské části a developerů
jsou občané informováni na webových stránkách městské části, v sekci Město
a úřad. Projekty developerů jsou na stránkách k nalezení ZDE a projekty městské části pak ZDE. Sekce obsahují kompletní informace o
jednotlivých projektech, které jsou chronologicky seřazené. Zároveň jsou zde
pro občany k nalezení komplexní obecné informace vázané na stavební
oblast. Přehled je vynikajícím velmi často využívaným nástrojem a zdrojem
podkladů pro veškerá jednání a městská část již obdržela dotazy od některých
dalších městských částí, zda by tento systém mohly převzít.
Při jednání s developery městská část vždy
odkazuje na Klimatický
plán hl. m. Prahy do roku 2030 a navazující dokumenty, které tuto
problematiku řeší v širších souvislostech, zejména ve vztahu
k probíhající klimatické změně. Městská část se při jednáních s developery
zaměřuje na hospodaření s dešťovou vodou, její využívání a zadržování
(zelené střechy, akumulační a retenční nádrže, propustnost zpevněných ploch
ap.). Městská část má od letošního roku zpracovánu a schválenu také svou Adaptační strategii na klimatickou změnu, která přímo navazuje na další strategické dokumenty městské části
(Strategický plán rozvoje a Akční plán), rozvíjí je a konkretizuje některé
jejich části formou široce pojatého souboru konkrétních opatření vedoucích ke
snížení dopadů klimatické změny. Městská část přímo přejímá a navazuje na
dokumenty hl. m. Prahy, jejichž cílem je, v kontextu s aktuálně
probíhající klimatickou změnou, právě udržitelný rozvoj. Jedná se o Strategický
plán hl. m. Prahy, o Implementační plán, Klimatický plán a s nimi
související metodické pokyny – Standardy hospodaření se srážkovými vodami na
území hlavního města Prahy a Městský standard pro plánování, výsadbu a péči o
uliční stromořadí jako významného prvku modrozelené infrastruktury pro adaptaci
na změnu klimatu. Městská část také každoročně
zpracovává Hodnotící zprávu projektu Zdravá městská část Praha 12, která poskytuje alespoň částečný přehled
realizovaných akcí vztahujících se k tématu udržitelného rozvoje. Tento bod je úzce provázán s bodem
2.1.9, kde jsou, mimo jiné, uvedeny další příklady realizace opatření v extravilánu
a intravilánu.
|
-
99.22 %.
Aktuálně je
odváděna srážková voda do splaškové kanalizace z 0,78% zastavěné plochy
městské části. Nejedná se však programově o jednotnou kanalizaci.
|
Výměry ploch podle způsobů nakládání s dešťovou vodou nejsou k dispozici. Uvedená opatření však svědčí o zlepšujícím se trendu jak z hlediska zadržování vody v území, tak z hlediska snižování zatížení ÚČOV srážkovými vodami.
|
|
2.1.9 Vytvořila městská část nebo subjekty v ní působící podmínky pro zpomalení odtoku nebo pro akumulaci a využívání srážkových vod místo vody pitné (pro čištění městské části, zálivku veřejné zeleně apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Došlo k instalaci nádrží na srážkovou
vodu v areálech ve správě městské části a buduje různá
opatření. https://www.praha12.cz/praha-12-buduje-opatreni-pro-zadrzeni-privalove-vody/d-72770 Zároveň vyhlásila dotační
program. https://www.praha12.cz/dotacni-program-destovka-stale-bezi/d-74706 https://www.praha12.cz/v-komplexu-modransky-cukrovar-neprijde-ani-kapka-destove-vody-nazmar/d-74456 Bod 2.1.9. přímo navazuje na bod 2.1.8.,
v němž byl popsán výchozí stav a současný trend nakládání s dešťovou
vodou v MČ Praha 12. V souvislosti s probíhajícími změnami
klimatu, teplot, rozložení a frekvence srážek se městská část, stejně jako
MHMP, stále více soustředí na zavádění opatření, která jsou schopna redukovat
či eliminovat dopady těchto změn. V obecné rovině lze říci, že svou
pozornost upíná dvěma směry – prvním z nich je rovina metodická,
podkladová, projektová, jejímž cílem je příprava studií a podkladových
materiálů pro část druhou – realizační. Za podpory a ve spolupráci s MHMP
a dalšími externími odbornými subjekty jsou postupně rozvíjeny obě roviny tak,
aby postupně došlo k jejich scelení a propojení, čímž by se umocnil a
znásobil jejich pozitivní dopad na výsledný efekt realizace konkrétních
opatření v intravilánu i extravilánu. Těmito kroky zároveň městská část
připravuje podmínky nejenom pro zlepšování současného stavu, ale především pro
realizaci opatření v budoucnosti. Níže jsou uváděna opatření situovaná do
intravilánu, z podkladových materiálů jsou to pak studie pro územní celky,
v nichž je obsažena problematika modrozelené infrastruktury komplexně pro
celou danou oblast, studie zabývající se zefektivněním hospodaření
s dešťovými srážkami na vybraných objektech v intravilánu městské
části a studie analyzující srážkoodtokové poměry a jejich řešení
v lokalitě extravilánu. Příklady konkrétních
opatření – retence, akumulace: - Sběrný dvůr Modřany –
budova skladu – realizovány dvě retenční nádrže o objemech 1 m3 na lokální
zálivku zeleně - Veřejný oddechový a
sportovní areál VOSA – altán – realizována retenční nádrž o objemu 120 l
na lokální zálivku jedlých keřů - ZŠ TG Masaryka –
realizováno 6 retenčních nádrží o objemech 0,5 m3 na zálivku lokální zeleně - Viniční domek –
realizována retenční nádrž o objemu cca 1 m3 na lokální zálivku zeleně - Ve spolupráci se
společností Pražská teplárenská a.s. připravuje městská část vybudování
retenčních nádrží na dešťovou vodu u vybraných kotelen, voda bude využita
k lokální zálivce a k naplnění pítek pro ptactvo - Nová radnice (viz. bod
2.1.8.) – realizace akumulační nádrže o objemu 76 m3 na zálivku zeleně
v blízkém okolí Příklady konkrétních
opatření – zadržení vody v půdě: - Sídliště Kamýk, ulice
Machuldova – 2 x swale – cca 4 m dlouhé průlehy, které chrání chodník před
splavenou půdou z přilehlého svahu - Veřejný oddechový a
sportovní areál VOSA, Daškova ul. – realizovány čtyři cca 4 m dlouhé průlehy,
které zachycují přívalové dešťové srážky a podporují jejich vsakování Kromě výše uvedených opatření, která se
týkají odtoku vody, realizuje městská část ještě další neméně důležitá
opatření, jež podporují zadržení vody v intravilánu. Jedná se o snížení
odparu vody z intravilánu prostřednictvím úpravy seče travních porostů
(tzv. mozaiková seč), dále výsevem luk a samozřejmě také přímou výsadbou stromů
a keřů. Příkladů lze v městské části nalézt celou řadu, neboť jsou
součástí běžné praxe a patří mezi provozní a průběžná opatření a péči o území
městské části (viz. bod 2.2.5.). Podkladové materiály –
studie: - Územní studie Komořany
– zpracována v roce 2019, její součástí je subkapitola Modrozelená
infrastruktura, která popisuje současný stav a v širší rovině navrhuje
možná opatření vhodná pro danou lokalitu. Zadavatelem studie bylo hl. m. Praha
a zpracovatelem společnost UNIT architekti, s.r.o. - Územní studie Sídliště
a okolí budoucí stanice metra D Libuš – hrubopis, zpracována v roce 2019.
I její součástí je subkapitola Modrozelená infrastruktura, pro níž platí taktéž
již výše uvedené. Zadavatelem stude bylo hl. m. Praha a zpracovatelem
společnost UNIT architekti, s.r.o. Další rozhodovací a
strategické dokumenty městské části vázané k životnímu prostředí a opatřením
v této oblasti: - Strategický plán
městské části Praha 12 - Zastupitelstvo MČ Praha 12 schválilo usnesením č. Z-15-004-20 Strategický plán rozvoje MČ Praha 12 na
období až 2026. Životní prostředí je zde řešeno v Analytické části v
kapitole 1.7.2. a v části návrhové pak v kapitole 1.2.2.
v Prioritě B2. - Akční plán městské
části Praha 12 – úzce navazuje na Strategický plán rozvoje MČ Praha 12 a je
jeho součástí - Adaptační strategie ke klimatickým změnám na Praze 12– strategický dokument, který představuje široce pojatý soubor
konkrétních opatření vedoucích ke snížení dopadů klimatické změny a přímo
navazuje a rozvíjí oba výše uvedené dokumenty. - Hospodaření se srážkovou vodou
na území městské části Praha 12 - bytový dům v Machuldově ulici (2021 -
intravilán) – tento dokument prohlubuje jedno z opatření uvedeného
v Adaptační strategii. Jedná se o analýzu zefektivňování využití
srážkových vod na vybraném bytovém domě, s cílem vytvoření pilotního
projektu, který by ideálně umožnil navýšení využití dešťových vod v masivnějším
měřítku v rámci celé městské části. Zpracovatelem je Výzkumný ústav
meliorací a ochrany půdy v.v.i. ve spolupráci se
společností Vodohospodářský rozvoj a výstavba a.s. a ČZU. - Hospodaření se srážkovou vodou
na území městské části Praha 12 - garáže v ulici Pavlíkova (2021 -
intravilán) – jedná se o dokument s obdobnou strukturou, zařazením a cílem
jako výše uvedený, jen je vypracován pro objekty garáží. Zpracovatelé jsou
rovněž stejní jako u předchozího dokumentu. - Posouzení srážko-odtokových
poměrů a managementu zemědělské půdy vybraných lokalit v k.ú. Cholupice a Točná
(okres Hlavní město Praha) (2020 – extravilán) – tento dokument byl zpracován
na základě potřeby analýzy srážkovovo – odtokových poměrů a následných návrhů
opatření eliminujících degradaci a odnos půdy a zajišťujících navyšování
zadržování vody v krajině, konkrétně v lokalitě Točná a Cholupice,
které jsou okrajovými částmi městské části Praha 12. Tvorba dokumentu souvisela
s aktivitami vedoucími ke změnám hospodaření na pozemcích s ornou
půdou ve správě městské části a některá z doporučených opatření jsou
v této lokalitě, ve spolupráci s místními obyvateli, právě
rozpracovávána a realizována. Zpracovatelem byl Výzkumný ústav meliorací a
ochrany půdy v.v.i. a ČZU.
|
-
99.22 %.
Výměry ploch podle způsobu nakládání s dešťovými vodami pro celou MČ nejsou k dispozici (resp. není k dispozici k tomu potřebná GIS kompozice) K posouzení trendu nakládání s dešťovými vodami ovšem můžeme využít
počet zpracovaných dokumentů a studií z uplynulého období. Z výše uvedeného
popisu a výčtu dokumentů u tohoto bodu je vidět stoupající aktivita městské
části v této oblasti související s probíhající klimatickou změnou a
potřebou eliminace a kompenzace jejích dopadů v lokalitě. Toto úzce
koresponduje s celkovou strategií a záměry hl. m. Prahy, pro níž je
klimatická změna a modrozelená infrastruktura rovněž ve středu zájmu.
|
Přestože nejsou k dispozici přesné údaje o výměře ploch podle nakládání se srážkovou vodou v rámci MČ, je z uvedených příkladů opatření i z aktivit týkajících se zpracování
podkladových a rozhodovacích materiálů zřejmé, že se situace v oblasti hospodaření se srážkovými vodami zlepšuje.
|
|
2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy
|
Ekologická stabilita a biologická rozmanitost je
podporována vymezením Územního systému ekologické stability (ÚSES) a dále
vyhlašováním zvláště chráněných území. ÚSES je vymezen v územním plánu
sídelního útvaru Hlavního města Prahy. Městská část Praha 12 není zadavatelem
ÚSES a disponuje pozemky, začleněnými do ÚSES, pouze výjimečně. Zhruba
polovina lokálních biokoridorů na území městské části, jsou nefunkční, zejména
z toho důvodu, že jsou vedeny přes silniční komunikace, přes které nejsou
realizovány biomosty. Zhruba polovina lokálních biokoridorů je realizována, k čemuž
přispívá i aktivita městské části Praha 12 v podobě několika projektů
výsadeb dřevin. Trend ve stavu ÚSES na správním území městské části Praha 12 je
zlepšující, nicméně zvyšování podílu realizovaného lokálního ÚSES v budoucnu
bude obtížné a bude narážet na zmíněné bariéry, v podobě silnic. Řešení
by měl přinést Metropolitní plán, tedy připravovaný nový územní plán, který
patrně navrhne novou podobu ÚSES. Městská část Praha 12 nemá možnost na svém
území vyhlašovat zvláště chráněná území. Péče o ZCHÚ za účelem zachování nebo
zlepšení jejich stavu je v plné kompetenci MHMP příp. Lesů hl. m. Prahy
v souladu s plány péče o ZCHÚ. Na území městské části se nachází pět
zvláště chráněných území: přírodní památky V Hrobech, Cholupická bažantnice,
Modřanská rokle a Komořanské a modřanské tůně a přírodní rezervace Šance. Na
území městské části Praha 12 zasahuje jedna evropsky významná lokalita
Břežanské údolí (překrývá se s přírodní rezervací Šance). Zvláště chráněná
území Prahy 12 chrání širokou škálu přírodních společenstev, od bezlesních po
lesní a od vodních po terestrické. Na území městské části Praha 12 je dále 11
památných stromů, jejichž vyhlašování je rovněž v kompetenci Magistrátu
hl. m. Prahy.
Městská část Praha 12 ve svém správním území dále
podporuje ekologickou stabilitu a biologickou rozmanitost dalšími aktivitami,
jako je spolupráce na péči o další biologicky cenná společenstva, nebo o plochy
zeleně, které má ve správě. S neziskovou organizací Ekocentrum Koniklec
(základní organizace ČSOP) spolupracuje MČ na ochraně a péči o bezkolencovou
louku v lokalitě na Beránku, nebo mokřadní společenstvo v Cholupicích poblíž ulice
K Dýmači. Městská část Praha 12 aktivně pracuje na zkvalitnění
a zvětšení ploch veřejné zeleně jak v intravilánu, např. revitalizací
parkových ploch, veřejných prostranství apod., tak i v extravilánu, kde se
snaží navracet do volné krajiny krajinné prvky, které postupem času z volné
krajiny vymizely, tj. větrolamy, ovocné aleje, sady apod. Jedná se však spíše o
fragmenty než rozsáhlé plochy. Do výsadeb jsou voleny také méně obvyklé druhy pro
zvýšení biodiverzity a rozmanitosti krajiny. Městská část Praha 12 rovněž vyhradila
plochy udržované jako květnaté louky. V lokalitách s cennější druhovou skladbou
jsou plochy spásané. Tato opatření přispívají k lepší biodiverzitě a dále jako
opatření proti klimatickým změnám. Městská část dále preferuje transformaci tzv.
brownfields před výstavbou „na zelené louce“. Největším brownfieldem jsou
modřanské strojírny (cca 21 ha), dále pak modřanský cukrovar (cca 9,5 ha),
modřanské čokoládovny (cca 7,9 ha), Písková – Gen. Šišky (cca 2,5 ha) a
teplárna Komořany (cca 2,1 ha). Na plochy brownfields a na revitalizaci
zastaralých či nevhodně využívaných staveb se již v městské části začali
soustředit i developeři. Stávající zastavitelné plochy jsou definovány Územním
plánem sídelního útvaru hl. m. Prahy. Městská část zpravidla nesouhlasí se
změnami územního plánu z nezastavitelného na zastavitelné území.
V poslední řadě se městská část Praha 12
soustředí na odstraňování invazních rostlin. V současné době neevidujeme
na území MČ P12 výskyt problematického bolševníku velkolepého a množství křídlatky zůstává přibližně na stejné úrovni. Často se
vyskytuje u Vltavy v ochranném pásmu vodního zdroje. Na pozemcích
svěřených MČ ji nechává odstraňovat OŽP, nebo při výskytu na pozemcích jiných
vlastníků vyzývá k jejich odstranění. MČ P12 se rovněž potýká
s plevelnými druhy v trávnících, zejména při okrajích pěších
komunikací, kde se těmto druhům s ohledem na změnu a způsob seče
v posledních letech daří a vytlačují původní méně vitální druhy. Nicméně i
s tímto problémem MČ P12 bojuje a nastavuje nová pravidla pro seč, tak aby
se tyto nežádoucí druhy potlačily. V roce 2020 navázala MČ P12 v této
souvislosti spolupráci s Výzkumným ústavem rostlinné výroby na zmapování
aktuálního stavu ploch a doporučení případných opatření, která by bylo vhodné
realizovat.
Ekologickou stabilitu na území Prahy 12 ilustruje
koeficient ekologické stability (KES), který má k roku 2022 hodnotu 0,59. Oproti
roku 2019 zůstal KES totožný. KES pro Prahu 12 spadá do kategorie 0,30< KES<1,00: území intenzívně využívané,
zejména zemědělskou velkovýrobou, oslabení autoregulačních pochodů v
ekosystémech způsobuje jejich značnou ekologickou labilitu a vyžaduje vysoké
vklady dodatkové energie. Pro srovnání, KES za rok 2020
pro HMP je 0,32. Praha 12 vděčí svému umístění v okrajové části města za vyšší
podíl stabilních, krajinotvorných prvků. Stav ekologické stability na území
Prahy 12 se ukazuje jako dlouhodobě stabilní a v porovnání s územím celého
hl. m. Prahy jako uspokojivý.Městská část je v podpoře ekologické stability a biologické rozmanitosti velmi aktivní a příkladná.
|
|