1B Územní rozvoj |
Hodnocení oblasti |
1.5 Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.5 Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
Městská část Praha 12, stejně jako hl. město Praha,
systematicky uplatňuje v plném rozsahu nástroje územního plánování. Městská
část sama velmi důrazně dbá o harmonický, vyvážený a stabilizovaný rozvoj území,
zachování přírodních hodnot, veřejné zeleně a zdravého životního prostředí.
Jedná se o jednoznačnou prioritu vedení městské části, která se také jasně
promítá v působení MČ ve sledovaném období.
Skutečnost, že se i přes mimořádný tlak na zástavbu
daří tlaku na nepřiměřenou zástavbu a zahušťování sídlišť odolávat, je
promítnuto v sebehodnocení.
Městská část spolupracuje s Institutem
plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) kontinuálně, zejména formou konzultací
jednotlivých záměrů a pořizovaných územních studií s urbanistu IPR -
garantem pro území Prahy 12. Tento způsob spolupráce považuje městská část za
efektivní, neboť je zaměřena cíleně na jednotlivé problémy, které jsou tímto
způsobem sledovány plynule od svého vzniku až po jejich ukončení. Městská část
je zároveň zapojena do pilotního programu koordinátorů participativního
plánování, který je řízen IPRem.
V rámci připomínkování Metropolitního plánu
v roce 2018 městská část uplatnila cca 85 připomínek. Zhruba
75 % z nich bylo zohledněno a do návrhu Metropolitního plánu zapracováno.
Aktuálně (26.4.2022 – 30.6.2022) probíhá veřejné projednání Metropolitního
plánu, k němuž městská část podává další připomínky (cca 90; zejména se jedná
o snížení výšky navrhované zástavby, přesnější zapracování územních studií či
doplnění pěších a uličních propojení). V tuto chvíli nelze predikovat
úspěšnost zapracování připomínek městské části do finální podoby Metropolitního
plánu.
Městská část pro rozhodování v území využívá Územně
analytické podklady hl. m. Prahy a zpracované (pořizované) územní studie.
Územní studie Komořany, která byla zpracována jako podklad pro změnu územního
plánu, bude dle dohody s pořizovatelem studie (odbor územního rozvoje
MHMP) dopracována do podoby podkladu pro rozhodování. Uvedené podklady jsou pro
městkou část postačující.
|
Jakým způsobem spolupracuje, nebo koordinuje svoje
jednotlivé záměry MČ s IPR? Je spolupráce z Vašeho pohledu dostatečně
efektivní? Daří se vizi rozvoje MČ v celém rozsahu prosadit do Metropolitního
plánu? Má k dispozici MČ dostatek (územně-plánovacích) dat potřebných pro
rozhodování v území?
|
1.5.1 Prosazuje městská část při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část v maximální míře uplatňuje své
možnosti ovlivnění umisťování nových staveb v rámci územních řízení tak,
aby byla minimalizována dopravní zátěž, ale i další negativní vlivy na
stávající obyvatele a život v městské části. Harmonický územní rozvoj je
jednoznačnou prioritou vedení městské části i jí zpracovaných strategických
dokumentů. Pozornost věnovaná této problematice je zřejmá prakticky
z každého jednání Zastupitelstva městské části Praha 12. Na jednotlivých
projektech lze doložit aktivní postoj městské části založený na ochraně před
negativním vlivem nových staveb a podpoře dopravní infrastruktury omezující
dopravní zatížení stávající zástavby. Městská část také prosadila pořizování
územních studií s participací obyvatel pro rozvojově nejexponovanější
oblasti MČ (Územní studie Komořany, Územní studie Sídliště a okolí budoucí
stanice metra D Libuš a aktuálně Územní studie Nové Dvory). Také podmínila realizaci
bytové výstavby v areálu bývalého modřanského cukrovaru zkapacitněním
křižovatky ulic Generála Šišky x Komořanská. Městská část rovněž iniciovala a
podporuje výstavbu tramvajové trati do Komořan a dlouhodobě podporuje realizaci
obchvatu Komořan, který v této lokalitě výrazně omezí tranzitní dopravu. Městská
část naopak nesouhlasila se změnou územního plánu navrhující rozsáhlou zástavbu
v Cholupicích s ohledem na nedostatečnou dopravní infrastrukturu. Obdobné
příklady lze uvádět ze všech rozvojových území MČ.
|
-
1
Kompaktnost
zástavby je možné najít v Územně analytických podkladech hl. m. Prahy z roku
2020. Graficky je kompaktnost zástavby znázorněna zde: https://uap.iprpraha.cz/#/atlas; sekce
200 Město, výkres Principy uspořádání města – Typy struktur lokalit vystavěného
prostředí, případně výkresy Zástavba (podlažnost, výška zástavby)
Textový
popis je zde: https://uap.iprpraha.cz/#/texty/314808/315067
Kompaktnost zástavby v MČ Praha 12 odpovídá jejímu
charakteru, respektive jednotlivým částem městské části, které se od sebe
charakterem i kompaktností diametrálně liší (např. modernistická struktura sídlišť
v. vesnická struktura). Kompaktnost zástavby nelze samostatně hodnotit jako
dobrou nebo špatnou, ale je třeba ji vztahovat ke konkrétnímu místu či lokalitě,
charakteru zástavby, funkčnímu využití, dopravní obsluze, občanské vybavenosti
a dalším souvislostem. Městská část nemá k dispozici vlastní data, která by pro indikátor
mohla využít. Na sběr, evidenci, zpracování a aktualizaci takových dat
nemá městská část dostatek finančních prostředků ani počet pracovníků. Proto
městská část využívá Územně analytické podklady hl. m. Prahy, které jsou
pravidelně aktualizovány a pro potřeby městské části jsou postačující. Kompaktnost
zástavby je nadto zohledněna i v návrhu Metropolitního plánu, který dle
kompaktnosti zástavby charakterizuje jednotlivé lokality. V červnu 2022
proběhne školení, které bude zaměřeno na zlepšení využívání těchto dat.
|
|
Indikátory by měly být doplněny z vlastních dat, příp.ve spolupráci s IPR,
nikoliv odkazem kde to je.
|
1.5.2 Prosazuje městská část takovou funkční diferenciaci využití území, aby vyhovovala jak z hlediska fungování městské části a její dopravní obsluhy, ale i zdravého životního prostředí a podmínek života obyvatel i návštěvníků? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jde o jasnou prioritu vedení MČ, ke které se zavazuje
v programovém prohlášení - https://www.praha12.cz/assets/File.ashx?id_org=80112&id_dokumenty=71384
Městská část se zasadila o zpracování územní studie
Komořany, územní studie Sídliště a okolí budoucí stanice metra D Libuš a nově i
územní studie Nové Dvory, jakožto jednoho z nástrojů zamezujícího nebezpečí
nekoncepčního prosazování obchodních zájmů na úkor harmonického a udržitelného
rozvoje území. Tyto studie byly pořizovány participativním způsobem, což rovněž
přispívá k reflexi zájmů obyvatel a zachování a rozvoj zdravého životního
prostředí. MČ rovněž spolupracuje v této oblasti s veřejností a aktivně
informuje obyvatele o stavebních záměrech, které by mohly vyvážený rozvoj území
ohrozit (https://www.praha12.cz/vystavba%2Dstavebni%2Dprojekty/os-1229/p1=81741).
MČ, jako účastník územních řízení, aktivně vystupuje proti nevyváženým
stavebním, které hrozí poškozením životního prostředí a odpočinkových funkcí v
území.
Městská část má schváleny „Zásady pro spolupráci s
investory za účelem rozvoje veřejné infrastruktury městské části Praha 12“ (Z-05-016-19),
jimiž zvýhodňuje nebytové funkce, které zkvalitňují život obyvatel městské
části a zároveň zajišťují pracovní příležitosti v místě bydliště, čímž
snižují dopravní zatížení dané lokality. Získané prostředky městská část
využívá k podpoře veřejných služeb a veřejné infrastruktury.
Městská část aktivně navazuje na Klimatický plán hl. m.
Prahy do roku 2030 schválený Zastupitelstvem hl. m. Prahy dne 27. 5. 2021.
Při jednání s investory vyžaduje zohledňování prvků modrozelené
infrastruktury, která nejenomže přispívá ke snižování dopadů právě probíhající
klimatické změny a ke zlepšení životního prostředí, ale celkově zlepšuje pohodu
bydlení místních obyvatel i návštěvníků.
|
-
Ano
Urbanistickou
strukturu zástavby je možné najít v Územně analytických podkladech hl. m.
Prahy z roku 2020. Graficky je kompaktnost zástavby znázorněna zde: https://uap.iprpraha.cz/#/atlas;
sekce 200 Město, výkres Principy uspořádání města – Typy struktur lokalit
vystavěného prostředí
Textový
popis je zde: https://uap.iprpraha.cz/#/texty/314808/315067
Při
sledování kapacity občanské vybavenosti vychází městská část z platného
územního plánu, který stanovuje umístění a podíl občanské vybavenosti. V rozvojových
a transformačních plochách se městská část zaměřuje především na oblast
školství, k čemuž využívá zpracovanou demografickou studii. V oblastech
se zpracovanou územní studií jsou pro tento účel využívány bilanční tabulky,
které jsou nedílnou součástí těchto studií. S jednotlivými developery pak
městská část uzavírá smlouvy o spolupráci, jejichž cílem je především podpora a
rozvoj veřejné vybavenosti.
Městská
část nemá k dispozici vlastní data, která by pro indikátor mohla využít.
Na sběr, evidenci, zpracování a aktualizaci takových dat nemá městská část
dostatek finančních prostředků ani počet pracovníků. Proto městská část využívá
Územně analytické podklady hl. m. Prahy, které jsou pravidelně aktualizovány a
pro potřeby městské části jsou postačující. V červnu 2022 proběhne
školení, které bude zaměřeno na zlepšení využívání těchto dat.
-
ANO
Dostupnost
veřejných parků, prostranství a služeb je možné najít v Územně
analytických podkladech hl. m. Prahy z roku 2020. Graficky je znázorněna
zde: https://uap.iprpraha.cz/#/atlas;
sekce 800 Veřejná vybavenost
Textový popis je zde: https://uap.iprpraha.cz/#/texty/318856/318856
a dále zde: https://uap.iprpraha.cz/#/texty/314808/315063
(Veřejná prostranství – kapitola 3.3.)
Při
sledování kapacity občanské vybavenosti vychází městská část z platného
územního plánu, který stanovuje umístění a podíl občanské vybavenosti. V rozvojových
a transformačních plochách se městská část zaměřuje především na oblast
školství, k čemuž využívá zpracovanou demografickou studii. V oblastech
se zpracovanou územní studií jsou pro tento účel využívány bilanční tabulky,
které jsou nedílnou součástí těchto studií. S jednotlivými developery pak
městská část uzavírá smlouvy o spolupráci, jejichž cílem je především podpora a
rozvoj veřejné vybavenosti.
Městská
část nemá k dispozici vlastní data, která by pro indikátor mohla využít.
Na sběr, evidenci, zpracování a aktualizaci takových dat nemá městská část
dostatek finančních prostředků ani počet pracovníků. Proto městská část využívá
Územně analytické podklady hl. m. Prahy, které jsou pravidelně aktualizovány a
pro potřeby městské části jsou postačující. V červnu 2022 proběhne
školení, které bude zaměřeno na zlepšení využívání těchto dat.
|
|
Jak MČ sleduje dostatečné kapacity občanské
vybavenosti (maloobchod, služby) a jejich rovnoměrné rozmístění v částech města
s vyšší koncentrací obyvatel? Indikátory by měly být doplněny z vlastních dat,
příp.ve spolupráci s IPR, nikoliv odkazem kde to je.
|
1.5.3 Má městská část jasnou vizi dalšího kvalitativního rozvoje města, obsaženou v ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jako součást hlavního města se MČ Praha 12 řídí zpracovaným
a platným Územním plánem sídelního
útvaru hl. m. Prahy (pořizovatel hl. město Praha). V souladu
s požadavky stavebního zákona je připravován nový územní plán, tzv. Metropolitní plán.
Městská část také dosáhla zpracování územních studií (participativně
projednávaných) pro rozvojově nejexponovanější území MČ (územní studie
Komořany, územní studie Sídliště a okolí budoucí stanice metra D Libuš a
aktuálně také územní studie Nové Dvory), které jsou neopominutelným podkladem
pro rozhodování v územních řízeních, případně pro pořizování změn územního
plánu.
V návaznosti na zpracovanou územně plánovací
dokumentaci schválilo dne 25. 6. 2020 Zastupitelstvo městské části
Praha 12 Strategický plán rozvoje MČ Praha 12 na
období 2020 až 2026.
|
-
ANO
V roce 2021 bylo schváleno pět změn územního
plánu (Z 2987, Z 3015, Z 3397, Z 3411 a Z 3412). Žádnou
z uvedených změn nedošlo k rozšíření zastavitelného území.
Všechny
změny ÚP se dají nalézt zde: https://zmenaplanu.cz/
Vize
urbanistického rozvoje městské části je úzce spjata se Strategickým plánem
rozvoje MČ Praha 12 a vždy plně koresponduje se zaměřením aktuálního vedení
městské části. Bez ohledu na politické vedení, které má v tomto bodě hlavní
slovo, je snahou městské části přiměřenost nové zástavby a důraz na zajišťování
dostatečné veřejné a občanské vybavenosti. Připravovaný Metropolitní územní
plán je střednědobou územně plánovací dokumentací, která musí být schválena do
31.12.2028 (termín je stanoven stavebním zákonem). V návaznosti na něj
bude zpracován Strategický plán rozvoje MČ Praha 12 pro další období.
Udržitelnost
rozvoje v rámci pořizování změn ÚP, resp. pořizování nového Metropolitního
plánu nehodnotí přímo městská část. Součástí pořizované změny ÚP je odbornou firmou
zpracováno posouzení vlivu změny na udržitelný rozvoj území.
Indikátor
vychází z evidence architekta městské části, nicméně vychází z dat
IPR, který konkrétní změny územního plánu projekčně zpracovává.
|
|
Má
MČ nezávisle na IPR vizi urbanistického rozvoje MČ v delším časovém horizontu?
Jakým způsobem hodnotí udržitelnost rozvoje? Indikátory by měly být doplněny z vlastních dat,
příp.ve spolupráci s IPR, nikoliv odkazem kde to je.
|
1.6 Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.6 Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií
|
Městská část se intenzivně angažuje v oblasti územního
plánování a urbanistické struktury. Architekturu a stavební technologie
významně ovlivňuje především u svých vlastních investičních záměrů a realizací,
např. nová budova radnice, zateplování a revitalizace školských budov, nová mateřská
škola Mydlinky či nová základní škola v Komořanech. Záměry jiných investorů má
možnost ovlivnit pouze jako účastník řízení či formou doporučení investorovi, je-li
ochoten s MČ spolupracovat, případně v souvislosti se správou svěřeného
majetku.
|
|
1.6.1 Vyhlašuje městská část na projekty důležitých veřejných prostorů a staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V polovině roku 2021 byla dokončena dosud
největší investiční akce městské části, výstavba nové radnice. Stavba byla
vysoutěžena a realizována formou "Design & Build“.
U projektu
Nové radnice byla jednoznačným pozitivem metody Design & Build úspora
finančních prostředků vycházející z minimalizace počtu změn projektu a
následných víceprací. Potvrdilo se, že klíčovou fází metody, od níž se odvíjí
výsledná podoba a kvalita stavby, je zadání. Nekvalitně zpracované zadání směřuje
k navyšování počtu změn projektu a tedy i navyšování jeho ceny.
V roce 2021 byla ve spolupráci s ČKA
uskutečněna architektonická soutěž na Základní školu Komořany, jejímž předmětem
bylo zpracování architektonického návrhu novostavby základní školy pro 840
žáků prvního a druhého stupně. Kromě 27 kmenových tříd a dalších odborných
učeben záměr počítá se dvěma tělocvičnami, školní jídelnou a kuchyní, družinou
a dalšími nezbytnými provozy.
Městská část si plně uvědomuje význam nové školní
budovy jakožto důležité veřejné stavby. Nová budova základní školy Komořany má
sloužit nejen žákům, ale celé komunitě. Škola by měla svou formou evokovat
příjemné vzdělávací zařízení, měla by mít pozitivní vliv na rozvoj žáků, na
jejich výchovu, vnímání světa včetně kvality prostředí a sounáležitosti s
místem, kde žijí. Ke spolupráci byli opakovaně přizváni experti na provoz
školních budov i na stavebně-energetické hodnocení budov. Zároveň byly také
zohledněny předpokládané stavební náklady jednotlivých navržených budov.
V průběhu
jednofázové užší projektové architektonické soutěže městská část aktivně
spolupracovala s ČKA i organizátorem soutěže. Vzhledem k tomu, že se
jednalo o pilotní projekt v městské části, budou praktické zkušenosti
teprve vyhodnocovány. Aktuálně (14.6.2022) je schválen výběr zhotovitele
projektové dokumentace.
Informace
o projektu zde
Uplatnění
architektonických soutěží pro vlastní projekty se městská část rozhodně nezříká,
záležet však zejména bude na politické vůli aktuálního vedení městské části.
|
-
ANO
Spolupráce s Institutem pro rozvoj a plánování hl.
města Prahy, ČKA a ČVUT
|
Projekt Základní školy Komořany je pilotním projektem
městské části, který byl vyhlášen formou architektonické soutěže ve spolupráci
s ČKA. Městská část nyní vyhodnocuje přínosy, které ji tato forma soutěže
přináší.
|
Jak se osvědčila metoda Design and Build v případě
projektu radnice? Osvědčila se architektonická soutěž na objekt ZŠ Komořany?
Spolupracovala MČ s ČKA, příp.s organizátorem soutěží? Jaké jsou praktické
zkušenosti MČ s touto realizovanou soutěží? Uvažuje MČ i do budoucna s
uplatněním architektonických soutěží pro vlastní projekty?
|
1.6.2 Má městská část smluvně zajištěnou spolupráci se stálým architektem městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|