1B Územní rozvoj |
Hodnocení oblasti |
1.5 Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.5 Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
Městská část Praha 12, stejně jako hl. město Praha,
systematicky uplatňuje v plném rozsahu nástroje územního plánování. Městská
část sama velmi důrazně dbá o harmonický, vyvážený a stabilizovaný rozvoj území,
zachování přírodních hodnot, veřejné zeleně a zdravého životního prostředí.
Jedná se o jednoznačnou prioritu vedení městské části, která se také jasně
promítá v působení MČ ve sledovaném období.
Skutečnost, že se i přes mimořádný tlak na zástavbu
daří tlaku na nepřiměřenou zástavbu a zahušťování sídlišť odolávat, je
promítnuto v sebehodnocení.
Městská část spolupracuje s Institutem
plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) kontinuálně, zejména formou konzultací
jednotlivých záměrů a pořizovaných územních studií s urbanistu IPR -
garantem pro území Prahy 12. Tento způsob spolupráce považuje městská část za
efektivní, neboť je zaměřena cíleně na jednotlivé problémy, které jsou tímto
způsobem sledovány plynule od svého vzniku až po jejich ukončení. Městská část
je zároveň zapojena do pilotního programu koordinátorů participativního
plánování, který je řízen IPRem.
V rámci připomínkování Metropolitního plánu
v roce 2018 městská část uplatnila cca 85 připomínek. Zhruba
75 % z nich bylo zohledněno a do návrhu Metropolitního plánu zapracováno.
Aktuálně (26.4.2022 – 30.6.2022) probíhá veřejné projednání Metropolitního
plánu, k němuž městská část podává další připomínky (cca 90; zejména se jedná
o snížení výšky navrhované zástavby, přesnější zapracování územních studií či
doplnění pěších a uličních propojení). V tuto chvíli nelze predikovat
úspěšnost zapracování připomínek městské části do finální podoby Metropolitního
plánu.
Městská část pro rozhodování v území využívá Územně
analytické podklady hl. m. Prahy a zpracované (pořizované) územní studie.
Územní studie Komořany, která byla zpracována jako podklad pro změnu územního
plánu, bude dle dohody s pořizovatelem studie (odbor územního rozvoje
MHMP) dopracována do podoby podkladu pro rozhodování. Uvedené podklady jsou pro
městkou část postačující.
|
Jakým způsobem spolupracuje, nebo koordinuje svoje
jednotlivé záměry MČ s IPR? Je spolupráce z Vašeho pohledu dostatečně
efektivní? Daří se vizi rozvoje MČ v celém rozsahu prosadit do Metropolitního
plánu? Má k dispozici MČ dostatek (územně-plánovacích) dat potřebných pro
rozhodování v území?
|
1.5.1 Prosazuje městská část při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část v maximální míře uplatňuje své
možnosti ovlivnění umisťování nových staveb v rámci územních řízení tak,
aby byla minimalizována dopravní zátěž, ale i další negativní vlivy na
stávající obyvatele a život v městské části. Harmonický územní rozvoj je
jednoznačnou prioritou vedení městské části i jí zpracovaných strategických
dokumentů. Pozornost věnovaná této problematice je zřejmá prakticky
z každého jednání Zastupitelstva městské části Praha 12. Na jednotlivých
projektech lze doložit aktivní postoj městské části založený na ochraně před
negativním vlivem nových staveb a podpoře dopravní infrastruktury omezující
dopravní zatížení stávající zástavby. Městská část také prosadila pořizování
územních studií s participací obyvatel pro rozvojově nejexponovanější
oblasti MČ (Územní studie Komořany, Územní studie Sídliště a okolí budoucí
stanice metra D Libuš a aktuálně Územní studie Nové Dvory). Také podmínila realizaci
bytové výstavby v areálu bývalého modřanského cukrovaru zkapacitněním
křižovatky ulic Generála Šišky x Komořanská. Městská část rovněž iniciovala a
podporuje výstavbu tramvajové trati do Komořan a dlouhodobě podporuje realizaci
obchvatu Komořan, který v této lokalitě výrazně omezí tranzitní dopravu. Městská
část naopak nesouhlasila se změnou územního plánu navrhující rozsáhlou zástavbu
v Cholupicích s ohledem na nedostatečnou dopravní infrastrukturu. Obdobné
příklady lze uvádět ze všech rozvojových území MČ.
|
-
1
Kompaktnost
zástavby je možné najít v Územně analytických podkladech hl. m. Prahy z roku
2020. Graficky je kompaktnost zástavby znázorněna zde: https://uap.iprpraha.cz/#/atlas; sekce
200 Město, výkres Principy uspořádání města – Typy struktur lokalit vystavěného
prostředí, případně výkresy Zástavba (podlažnost, výška zástavby)
Textový
popis je zde: https://uap.iprpraha.cz/#/texty/314808/315067
Kompaktnost zástavby v MČ Praha 12 odpovídá jejímu
charakteru, respektive jednotlivým částem městské části, které se od sebe
charakterem i kompaktností diametrálně liší (např. modernistická struktura sídlišť
v. vesnická struktura). Kompaktnost zástavby nelze samostatně hodnotit jako
dobrou nebo špatnou, ale je třeba ji vztahovat ke konkrétnímu místu či lokalitě,
charakteru zástavby, funkčnímu využití, dopravní obsluze, občanské vybavenosti
a dalším souvislostem. Městská část nemá k dispozici vlastní data, která by pro indikátor
mohla využít. Na sběr, evidenci, zpracování a aktualizaci takových dat
nemá městská část dostatek finančních prostředků ani počet pracovníků. Proto
městská část využívá Územně analytické podklady hl. m. Prahy, které jsou
pravidelně aktualizovány a pro potřeby městské části jsou postačující. Kompaktnost
zástavby je nadto zohledněna i v návrhu Metropolitního plánu, který dle
kompaktnosti zástavby charakterizuje jednotlivé lokality. V červnu 2022
proběhne školení, které bude zaměřeno na zlepšení využívání těchto dat.
|
|
Indikátory by měly být doplněny z vlastních dat, příp.ve spolupráci s IPR,
nikoliv odkazem kde to je.
|
1.5.2 Prosazuje městská část takovou funkční diferenciaci využití území, aby vyhovovala jak z hlediska fungování městské části a její dopravní obsluhy, ale i zdravého životního prostředí a podmínek života obyvatel i návštěvníků? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jde o jasnou prioritu vedení MČ, ke které se zavazuje
v programovém prohlášení - https://www.praha12.cz/assets/File.ashx?id_org=80112&id_dokumenty=71384
Městská část se zasadila o zpracování územní studie
Komořany, územní studie Sídliště a okolí budoucí stanice metra D Libuš a nově i
územní studie Nové Dvory, jakožto jednoho z nástrojů zamezujícího nebezpečí
nekoncepčního prosazování obchodních zájmů na úkor harmonického a udržitelného
rozvoje území. Tyto studie byly pořizovány participativním způsobem, což rovněž
přispívá k reflexi zájmů obyvatel a zachování a rozvoj zdravého životního
prostředí. MČ rovněž spolupracuje v této oblasti s veřejností a aktivně
informuje obyvatele o stavebních záměrech, které by mohly vyvážený rozvoj území
ohrozit (https://www.praha12.cz/vystavba%2Dstavebni%2Dprojekty/os-1229/p1=81741).
MČ, jako účastník územních řízení, aktivně vystupuje proti nevyváženým
stavebním, které hrozí poškozením životního prostředí a odpočinkových funkcí v
území.
Městská část má schváleny „Zásady pro spolupráci s
investory za účelem rozvoje veřejné infrastruktury městské části Praha 12“ (Z-05-016-19),
jimiž zvýhodňuje nebytové funkce, které zkvalitňují život obyvatel městské
části a zároveň zajišťují pracovní příležitosti v místě bydliště, čímž
snižují dopravní zatížení dané lokality. Získané prostředky městská část
využívá k podpoře veřejných služeb a veřejné infrastruktury.
Městská část aktivně navazuje na Klimatický plán hl. m.
Prahy do roku 2030 schválený Zastupitelstvem hl. m. Prahy dne 27. 5. 2021.
Při jednání s investory vyžaduje zohledňování prvků modrozelené
infrastruktury, která nejenomže přispívá ke snižování dopadů právě probíhající
klimatické změny a ke zlepšení životního prostředí, ale celkově zlepšuje pohodu
bydlení místních obyvatel i návštěvníků.
|
-
Ano
Urbanistickou
strukturu zástavby je možné najít v Územně analytických podkladech hl. m.
Prahy z roku 2020. Graficky je kompaktnost zástavby znázorněna zde: https://uap.iprpraha.cz/#/atlas;
sekce 200 Město, výkres Principy uspořádání města – Typy struktur lokalit
vystavěného prostředí
Textový
popis je zde: https://uap.iprpraha.cz/#/texty/314808/315067
Při
sledování kapacity občanské vybavenosti vychází městská část z platného
územního plánu, který stanovuje umístění a podíl občanské vybavenosti. V rozvojových
a transformačních plochách se městská část zaměřuje především na oblast
školství, k čemuž využívá zpracovanou demografickou studii. V oblastech
se zpracovanou územní studií jsou pro tento účel využívány bilanční tabulky,
které jsou nedílnou součástí těchto studií. S jednotlivými developery pak
městská část uzavírá smlouvy o spolupráci, jejichž cílem je především podpora a
rozvoj veřejné vybavenosti.
Městská
část nemá k dispozici vlastní data, která by pro indikátor mohla využít.
Na sběr, evidenci, zpracování a aktualizaci takových dat nemá městská část
dostatek finančních prostředků ani počet pracovníků. Proto městská část využívá
Územně analytické podklady hl. m. Prahy, které jsou pravidelně aktualizovány a
pro potřeby městské části jsou postačující. V červnu 2022 proběhne
školení, které bude zaměřeno na zlepšení využívání těchto dat.
-
ANO
Dostupnost
veřejných parků, prostranství a služeb je možné najít v Územně
analytických podkladech hl. m. Prahy z roku 2020. Graficky je znázorněna
zde: https://uap.iprpraha.cz/#/atlas;
sekce 800 Veřejná vybavenost
Textový popis je zde: https://uap.iprpraha.cz/#/texty/318856/318856
a dále zde: https://uap.iprpraha.cz/#/texty/314808/315063
(Veřejná prostranství – kapitola 3.3.)
Při
sledování kapacity občanské vybavenosti vychází městská část z platného
územního plánu, který stanovuje umístění a podíl občanské vybavenosti. V rozvojových
a transformačních plochách se městská část zaměřuje především na oblast
školství, k čemuž využívá zpracovanou demografickou studii. V oblastech
se zpracovanou územní studií jsou pro tento účel využívány bilanční tabulky,
které jsou nedílnou součástí těchto studií. S jednotlivými developery pak
městská část uzavírá smlouvy o spolupráci, jejichž cílem je především podpora a
rozvoj veřejné vybavenosti.
Městská
část nemá k dispozici vlastní data, která by pro indikátor mohla využít.
Na sběr, evidenci, zpracování a aktualizaci takových dat nemá městská část
dostatek finančních prostředků ani počet pracovníků. Proto městská část využívá
Územně analytické podklady hl. m. Prahy, které jsou pravidelně aktualizovány a
pro potřeby městské části jsou postačující. V červnu 2022 proběhne
školení, které bude zaměřeno na zlepšení využívání těchto dat.
|
|
Jak MČ sleduje dostatečné kapacity občanské
vybavenosti (maloobchod, služby) a jejich rovnoměrné rozmístění v částech města
s vyšší koncentrací obyvatel? Indikátory by měly být doplněny z vlastních dat,
příp.ve spolupráci s IPR, nikoliv odkazem kde to je.
|
1.5.3 Má městská část jasnou vizi dalšího kvalitativního rozvoje města, obsaženou v ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jako součást hlavního města se MČ Praha 12 řídí zpracovaným
a platným Územním plánem sídelního
útvaru hl. m. Prahy (pořizovatel hl. město Praha). V souladu
s požadavky stavebního zákona je připravován nový územní plán, tzv. Metropolitní plán.
Městská část také dosáhla zpracování územních studií (participativně
projednávaných) pro rozvojově nejexponovanější území MČ (územní studie
Komořany, územní studie Sídliště a okolí budoucí stanice metra D Libuš a
aktuálně také územní studie Nové Dvory), které jsou neopominutelným podkladem
pro rozhodování v územních řízeních, případně pro pořizování změn územního
plánu.
V návaznosti na zpracovanou územně plánovací
dokumentaci schválilo dne 25. 6. 2020 Zastupitelstvo městské části
Praha 12 Strategický plán rozvoje MČ Praha 12 na
období 2020 až 2026.
|
-
ANO
V roce 2021 bylo schváleno pět změn územního
plánu (Z 2987, Z 3015, Z 3397, Z 3411 a Z 3412). Žádnou
z uvedených změn nedošlo k rozšíření zastavitelného území.
Všechny
změny ÚP se dají nalézt zde: https://zmenaplanu.cz/
Vize
urbanistického rozvoje městské části je úzce spjata se Strategickým plánem
rozvoje MČ Praha 12 a vždy plně koresponduje se zaměřením aktuálního vedení
městské části. Bez ohledu na politické vedení, které má v tomto bodě hlavní
slovo, je snahou městské části přiměřenost nové zástavby a důraz na zajišťování
dostatečné veřejné a občanské vybavenosti. Připravovaný Metropolitní územní
plán je střednědobou územně plánovací dokumentací, která musí být schválena do
31.12.2028 (termín je stanoven stavebním zákonem). V návaznosti na něj
bude zpracován Strategický plán rozvoje MČ Praha 12 pro další období.
Udržitelnost
rozvoje v rámci pořizování změn ÚP, resp. pořizování nového Metropolitního
plánu nehodnotí přímo městská část. Součástí pořizované změny ÚP je odbornou firmou
zpracováno posouzení vlivu změny na udržitelný rozvoj území.
Indikátor
vychází z evidence architekta městské části, nicméně vychází z dat
IPR, který konkrétní změny územního plánu projekčně zpracovává.
|
|
Má
MČ nezávisle na IPR vizi urbanistického rozvoje MČ v delším časovém horizontu?
Jakým způsobem hodnotí udržitelnost rozvoje? Indikátory by měly být doplněny z vlastních dat,
příp.ve spolupráci s IPR, nikoliv odkazem kde to je.
|
1.6 Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.6 Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií
|
Městská část se intenzivně angažuje v oblasti územního
plánování a urbanistické struktury. Architekturu a stavební technologie
významně ovlivňuje především u svých vlastních investičních záměrů a realizací,
např. nová budova radnice, zateplování a revitalizace školských budov, nová mateřská
škola Mydlinky či nová základní škola v Komořanech. Záměry jiných investorů má
možnost ovlivnit pouze jako účastník řízení či formou doporučení investorovi, je-li
ochoten s MČ spolupracovat, případně v souvislosti se správou svěřeného
majetku.
|
|
1.6.1 Vyhlašuje městská část na projekty důležitých veřejných prostorů a staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V polovině roku 2021 byla dokončena dosud
největší investiční akce městské části, výstavba nové radnice. Stavba byla
vysoutěžena a realizována formou "Design & Build“.
U projektu
Nové radnice byla jednoznačným pozitivem metody Design & Build úspora
finančních prostředků vycházející z minimalizace počtu změn projektu a
následných víceprací. Potvrdilo se, že klíčovou fází metody, od níž se odvíjí
výsledná podoba a kvalita stavby, je zadání. Nekvalitně zpracované zadání směřuje
k navyšování počtu změn projektu a tedy i navyšování jeho ceny.
V roce 2021 byla ve spolupráci s ČKA
uskutečněna architektonická soutěž na Základní školu Komořany, jejímž předmětem
bylo zpracování architektonického návrhu novostavby základní školy pro 840
žáků prvního a druhého stupně. Kromě 27 kmenových tříd a dalších odborných
učeben záměr počítá se dvěma tělocvičnami, školní jídelnou a kuchyní, družinou
a dalšími nezbytnými provozy.
Městská část si plně uvědomuje význam nové školní
budovy jakožto důležité veřejné stavby. Nová budova základní školy Komořany má
sloužit nejen žákům, ale celé komunitě. Škola by měla svou formou evokovat
příjemné vzdělávací zařízení, měla by mít pozitivní vliv na rozvoj žáků, na
jejich výchovu, vnímání světa včetně kvality prostředí a sounáležitosti s
místem, kde žijí. Ke spolupráci byli opakovaně přizváni experti na provoz
školních budov i na stavebně-energetické hodnocení budov. Zároveň byly také
zohledněny předpokládané stavební náklady jednotlivých navržených budov.
V průběhu
jednofázové užší projektové architektonické soutěže městská část aktivně
spolupracovala s ČKA i organizátorem soutěže. Vzhledem k tomu, že se
jednalo o pilotní projekt v městské části, budou praktické zkušenosti
teprve vyhodnocovány. Aktuálně (14.6.2022) je schválen výběr zhotovitele
projektové dokumentace.
Informace
o projektu zde
Uplatnění
architektonických soutěží pro vlastní projekty se městská část rozhodně nezříká,
záležet však zejména bude na politické vůli aktuálního vedení městské části.
|
-
ANO
Spolupráce s Institutem pro rozvoj a plánování hl.
města Prahy, ČKA a ČVUT
|
Projekt Základní školy Komořany je pilotním projektem
městské části, který byl vyhlášen formou architektonické soutěže ve spolupráci
s ČKA. Městská část nyní vyhodnocuje přínosy, které ji tato forma soutěže
přináší.
|
Jak se osvědčila metoda Design and Build v případě
projektu radnice? Osvědčila se architektonická soutěž na objekt ZŠ Komořany?
Spolupracovala MČ s ČKA, příp.s organizátorem soutěží? Jaké jsou praktické
zkušenosti MČ s touto realizovanou soutěží? Uvažuje MČ i do budoucna s
uplatněním architektonických soutěží pro vlastní projekty?
|
1.6.2 Má městská část smluvně zajištěnou spolupráci se stálým architektem městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, městská část zaměstnává městského architekta na
plný úvazek. Ten odborně posuzuje záměry a připravované projekty na území MČ a úzce
spolupracuje se samosprávou včetně příslušných komisí Rady MČ (Komise územního
rozvoje MČ, Komise pro rozvoj Komořan, Cholupic, Točné, Komise pro MA21). Ve spolupráci
s IPR a odborem územního rozvoje MHMP se podílí na přípravě podkladů
pořizovaných územních studií a jejich připomínkování. V rámci úřadu
spolupracuje s jednotlivými odbory, podílí se na přípravě strategických
dokumentů rozvoje městské části, zajišťuje odborné podklady pro komunikaci s veřejností
a spolupracuje na participativním rozpočtu MČ (posuzování proveditelnosti a
udržitelnosti návrhů). Městská část má funkci architekta městské části zřízenu. Současný stav
koordinace rozvojových záměrů městské části vyhovuje.
|
-
ANO
Spolupráce s
Institutem pro rozvoj a plánování hl. města Prahy, ČKA, ČVUT, MHMP a dalšími organizacemi
|
|
Nezvažuje
MČ zřízení obdoby městského architekta? Vyhovuje současný stav koordinace
rozvojových záměrů, resp.urbanistické koncepce MČ?
|
1.6.3 Uplatňuje městská část důsledně zásadu, že vítěz architektonické soutěže vykonává autorský dozor až do dokončení stavby? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část má v úmyslu zadat na základě výsledků architektonické
soutěže na Základní školu Komořany, v navazujícím jednacím řízení bez uveřejnění
(JŘBU) veřejnou zakázku na dopracování studie a následně na dopracování
všech fází projektové dokumentace nové školy a na výkon souvisejících služeb
(zejména dokumentace pro územní rozhodnutí - DUR, dokumentace pro stavební
povolení - DSP, dokumentace pro provádění stavby - DPS včetně dokumentace pro
výběr zhotovitele, související konzultace, projednání a autorský dozor) v souladu
s vyhláškou č. 499/2006, o dokumentaci staveb.
Městská část jako zadavatel díla vždy soutěží služby,
včetně autorského dozoru, podle platných předpisů v oblasti zadávání
veřejných zakázek, podmínek případné dotace a podle vnitřního předpisu -
Směrnice o zadávání veřejných zakázek.
Vzhledem
k tomu, že se v městské části jednalo o první projekt, který dosud
není ukončen, budou praktické zkušenosti teprve vyhodnoceny. Obecně lze
konstatovat, že pro velké investiční akce městské části je tato forma výběru
zpracovatele projektové dokumentace vhodná, neboť primárním cílem není cena,
ale kvalita výběru.
|
|
|
Považuje MČ v principu architektonické soutěže
(prakticky takto řešený výběr zpracovatele projektové dokumentace a všech
následujících s tím souvisejících prací) za vhodný pro své záměry?
|
1.6.4 Uplatňuje městská část při výběru projektanta a dodavatele pro veřejné stavby v městské části kromě kritéria ceny i kritérium kvality výsledku, tedy poměru užitné a výtvarné hodnoty k ceně? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, nezbytnost kritéria kvality vyplývá z vnitřního
předpisu (Směrnice o zadávání veřejných zakázek)
Kritéria kvality jsou obvykle součástí popisu
hodnocení zakázek v zadávací dokumentaci v návaznosti na systém bodování
(tj. stanovení kvalitativních kategorií) a jejich bodové hodnocení. Někdy jsou
kvalitativní požadavky promítnuty i do technicko- kvalifikačních
předpokladů dodavatele např. požadavek na uvedení stanoveného počtu dříve řádně
realizovaných obdobných zakázek, doložení kvalifikace členů realizačního týmu apod.
Ve
výběrových řízeních je zpravidla hlavním kritériem cena. Jiná kritéria jsou
uplatňována pouze výjimečně, zejména u velkých investic (poměr 60% cena – 40%
kvalita). Metodou BIM je/bude zpracována PD na Novou radnici a ZŠ Komořany.
|
-
Ano
Všechny významnější investiční záměry města jsou projednávány s veřejností. formou výběru veřejných priorit. Ten byl zahajován na veřejném setkání (Fórum Prahy 12) kde byly návrhy formulovány a a částečně prioritizovány (např. 3 návrhy z každého tematického okruhu), následovala veřejná anketa , která stanovila celkové pořadí priorit. Následně bylo 10 vítězných návrhů předloženo k vypořádání Radě MČ a vytvoření akčního plánu veřejných priorit. Většina veřejných priorit měla investiční charakter. Dalším mechanismem v rámci kterého veřejnost přímo ovlivňuje prioritu investic MČ komunitní projednávání strategického plánu rozvoje MČ Praha 12 (v roce 2019 konkrétně Strategického plánu rozvoje MČ Praha 12 na období 2020 až 2026). A na navazující příprava akčního plánu (2020). Kromě toho probíhá i komunikace i všech dalších jednotlivých investičních záměrů (např. rekonstrukce Sofijského náměstí- prezentace variant a hlasování veřejnosti na Fóru Prahy 12, stejně jako výběr variant revitalizace náměstí v Komořanech).
|
|
Jak je
při výběrových řízeních (míněno na zpracovatele návrhu stavby, PD nebo jiné
plánovací dokumentace) zohledněno i jiné kriterium než cena služby? Například
kvalita týmu, nebo reference - jaká je váha těchto kvalifikačních předpokladů?
Požaduje MČ zpracování PD metodou BIM?
|
1.6.5 Uplatňuje město metodiku pro řízený proces projednávání velkých záměrů s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ne.
V současné době je projednávání velkých investičních záměrů
s veřejností s ohledem na aktuální epidemiologický stav významně
omezeno. Významné investiční záměry MČ Praha 12 jsou zahrnuty do Strategického
plánu rozvoje MČ Praha 12 na období 2020 až 2026. Informace o projektech jsou zveřejňovány
na webu městské části v sekci „Projekty a záměry městské části“ zde.
Informace o projektech investorů jsou zveřejňovány na webu městské části v sekci
„Výstavba – stavební projekty“ zde.
Aktuálně městská část realizuje participativní proces týkající se revitalizace
obchodního centra v ulici Těšíkova (https://www.praha12.cz/revitalizace-obchodniho-centra-tesikova/ds-1704/p1=95325).
|
-
Ano
Významné investiční záměry MČ Praha 12 jsou zahrnuty
do Strategického plánu rozvoje MČ Praha 12 na období 2020 až 2026, konkrétně do
Zásobníku projektů (např. vybudování kompostárny, výpustní místo, atd.) a
Akčního plánu, který je součástí tohoto strategického plánu rozvoje. Do
zásobníku projektů a do Akčního plánu mohou být zařazeny ty projekty, které
odpovídají schváleným prioritám. Navíc podmínkou zařazení do Akčního plánu na
příslušný kalendářní rok je rozpočtové krytí jednotlivého projektu. Pro sběr
nových záměrů do těchto dokumentů se používají různé metody participace
s veřejností. Například akce Kulaté stoly – Veřejné fórum konané 12. 10. 2021
na sále nové radnice městské části, při které ve spolupráci s veřejností
bylo zjištěno cca 60 návrhů, mezi nimiž jedním z velkých investičních
záměrů je Dům seniorů nebo Dům s pečovatelskou službou. Pro sběr návrhů
projektů městská část používá kromě participačních akcí s veřejností i
další nástroje jako např. různé dotazníky nebo ankety nejen ve formě
elektronické (web města, Mobilní Rozhlas, atd.), ale i klasické listinné.
Poslední anketou věnovanou investičním záměrům byla webová anketa zaměřená na
sběr nových návrhů v rámci aktualizace strategického plánu rozvoje.
Získané návrhy v současné době podstupují prověření z hlediska
souladu s prioritami schválenými ve strategickém plánu. Zároveň pro
obyvatele, kteří nemají přístup k elektronickým anketám, využívá městská
část zaměstnance Husovy knihovny v Modřanech, kteří pomáhají těmto
obyvatelům s vyplněním listinných dotazníků určených pro sběr informací.
Městská část Praha 12 koná i pravidelná veřejná
setkání v jednotlivých částech MČ. Dne 14. 9. 2021 se konalo toto
setkání na Točné a byly zde prezentovány nejen záměry městské části, ale i
soukromé developerské záměry v tomto území. Veřejnost zde mohla klást
dotazy přítomným zastupitelům, a to nejen k projednávaným záměrům.
Jeden z největších investičních záměrů poslední
doby – výstavba nové radnice MČ – vzešel z veřejné soutěže konané
v roce 2017. Průběžně byl s veřejností komunikován na veřejných
setkáních s politiky a odborníky. Zároveň průběžně byl komunikován i
prostřednictvím webových stránek městské části, sociální sítě Facebook a také
prostřednictvím tištěného periodika nazvaného Noviny Prahy 12. Samozřejmě byl i
předmětem diskuzí na veřejných zasedáních zastupitelstva městské části, kterých
se veřejnost zúčastňuje a může zde v souladu s jednacím řádem podávat
podněty, návrhy a klást dotazy k projednávaným bodům programu.
Za období 05/2021 – 05/2022 se jedná přibližně o 7
projednání, např. projednání
Adaptační strategie (30.9.2021, 26.10.2021, 25.11.2021), veřejná participace revitalizace
OC Těšíkova (10.5.2022 a 12.5.2022), projednání budoucí podoby nám. Ant.
Pecáka na Točné (26.4.2022) a další
|
|
Doplnit přibližný počet projednání za období (1 rok).
|
1.7 Regenerace a znovuvyužití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.7 Regenerace a znovuvyužití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
Městská část podporuje transformaci brownfields. Také
investoři a developeři se i díky omezenému množství nezastavěných stavebních
pozemků v městské části již začali soustředit na plochy brownfields a na
revitalizaci zastaralých či nevhodně využívaných staveb. U většiny ploch městská
část komunikuje investory o konkrétním záměru či stavbě. Pokud je nové
využití podmíněno změnou územního plánu, městská část s investorem jedná o
smysluplném a městotvorném využití území. Plochy brownfields se v městské
části postupně proměňují a jejich výměra se snižuje.
|
|
1.7.1 Došlo k regeneraci a znovuvyužití existujících brownfields v zastavěném území městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano. Pokračuje výstavba nové městské čtvrti
v brownfieldu Modřanský cukrovar, na níž se podílí několik developerů
(Skanska Reality, Linkin Invest II, Horizon Modřany). Největší část území byla
navržena na základě několikaleté veřejné participace s veřejností, která i
nadále probíhá. Dále je dokončována revitalizace území bývalých modřanských
čokoládoven a navazujících ploch. Na základě zpracované územní studie Komořany
se připravuje revitalizace brownfieldů Modřanské strojírny a teplárna Komořany.
V zanedbaném prostoru brownfieldu mezi ulicemi Gen. Šišky a Písková byla
dokončena budova nové radnice Prahy 12 (rok 2021) a dokončuje se výstavba
bytového domu Písková.
|
-
ano
Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy dlouhodobě sleduje plochy na území
města, které jsou z různých důvodů považovány za problematické
či nedostatečně funkční a pro plnohodnotné začlenění
do života města je zřejmá potřeba jejich transformace strukturální,
funkční nebo komplexní. Tyto transformační plochy obsahují jak brownfieldy, tak
i tzv. městské džungle nebo aktivně využívané plochy, které svým prostorovým
uspořádáním a využitím neodpovídají převažujícímu charakteru lokality,
ve které se nacházejí, a tím nenaplňují svůj potenciál. Jde také
o místa, která jsou vyšší zátěží pro své okolí nebo jsou
problematická z hlediska prostorového uspořádání, které je v dané
lokalitě nevhodné, nedokončené či jinak nefunkční.
Graficky jsou
znázorněny zde: https://uap.iprpraha.cz/#/atlas;
sekce 400 Potenciál, Transformační plochy Městská část nemá k dispozici všechna vlastní data, která by pro
indikátor mohla využít. Proto městská část využívá Územně analytické podklady
hl. m. Prahy, které jsou pravidelně aktualizovány a pro potřeby městské části
jsou postačující.
-
cca 43 ha
Největším brownfieldem jsou modřanské
strojírny (cca 21 ha), dále pak modřanský cukrovar (cca 9,5 ha), modřanské
čokoládovny (cca 7,9 ha), Písková – Gen. Šišky (cca 2,5 ha) a teplárna Komořany
(cca 2,1 ha) Městská část nemá k dispozici všechna vlastní data, která by pro
indikátor mohla využít. Proto městská část využívá Územně analytické podklady
hl. m. Prahy, které jsou pravidelně aktualizovány a pro potřeby městské části
jsou postačující. Výměry uvedené v indikátoru 1.7.B vycházejí z dat
městské části.
|
|
Indikátory
1.7.A a 1.7.B by měly být doplněny z vlastních dat, příp.ve spolupráci s IPR.
|
1.7.2 Udržuje si městská část průběžně aktuální přehled o nevyužitých nebo nevhodně využitých objektech a plochách v současném zastavěném území městské části, vhodných pro nová využití („brownfields“), které je možné využít pro potřeby městské části nebo nabízet investorům a developerům místo výstavby „na zelené louce“? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část vychází z údajů Územního plánu sídelního
útvaru hl. m. Prahy, z návrhu Metropolitního plánu, z Územně analytických podkladů
hl. m. Prahy a dále z podrobné místní znalosti území městské části. Městská
část monitoruje a vyjadřuje se ke všem pořizovaným změnám územního plánu
týkajících se brownfieldů, jedná s jejich vlastníky o benefitech pro městkou
část a její občany (školky, občanská vybavenost, plochy pro dopravní a
technickou infrastrukturu ap.). Zároveň má také podrobný přehled o všech územních
a stavebních řízeních týkajících se staveb v těchto územích (městská část
je účastníkem všech příslušných řízení). Naprostá většina ploch brownfields však
není ve vlastnictví hl. města Prahy či městské části Praha 12.
Podrobný rozsah a aktuální využívání
brownfields nemá městská část k dispozici, neboť není vlastníkem pozemků v
těchto lokalitách. Počet a rozmístění brownfields je na území městské části historicky
daný a zpravidla se nezvětšuje. Plochy brownfields se naopak postupně zmenšují
– městská část má podrobný přehled o všech řízeních týkajících se povolení staveb
v těchto územích (městská část je účastníkem těchto řízení). Databáze
brownfields je proto aktualizována průběžně. Městská část s investory
intenzivně jedná.
Ve všech velkých brownfields, která se
připravují k transformaci, městská část vyjednala s investory
realizaci potřebné veřejné vybavenosti především v oblasti předškolního
vzdělávání. Své záměry městská část tedy realizuje prostřednictvím těchto
investorů.
Městská část neposkytuje soukromým
subjektům finanční podporu, ale spolupracuje s nimi a v souvislosti
s tím jim poskytuje poradenství a konzultace. Tato nefinanční podpora je
z hlediska městské části důležitá zejména pak v další fázi, kdy je
již projekt realizován a městská část se podílí či přímo zajišťuje následnou
péči a údržbu částí těchto území.
|
-
Ano
Většina staveb v plochách
brownfields je v současné době využívána především ke skladování, pro
drobnou rušící i nerušící výrobu a služby (autoservisy, pneuservisy ap.) či
jako menší obchodní plochy. Velké haly jsou využívány k filmování. Naopak
volné plochy jsou využívány pro parkování, skladování, případně pro nakládání s odpady
(cca 1,5 ha). Výjimkou je plocha modřanského cukrovaru (cca 8 ha), kde jsou
všechny objekty zdemolovány. Na základě veřejné participace je však na části
území (ca 0,5 ha) od května 2018 otevřeno sezónní letní kulturní centrum Cukrkandl, jehož součástí jsou
pravidelné projekce letního kina, divadelní představení, hudební projekty, workshopy,
prezentace neziskových organizací a další sportovní a kulturní akce. Podrobný
rozsah a aktuální využívání brownfields však nemá městská část
k dispozici, a to z důvodu, že není vlastníkem předmětných pozemků a
staveb.
|
Městská část má podrobný přehled o nevyužitých
nebo nevhodně využitých objektech a plochách v současném zastavěném území
městské části. Vzhledem k vlastnické struktuře brownfields se městská část
v souladu s usnesením ZMČ č. Z-05-016-19
zaměřuje na jednání s vlastníky o rozvoji veřejné infrastruktury v rámci
jejich projektů v těchto územích.
|
Jakým způsobem MČ mapuje brownfields ve svém území? Jak
často aktualizuje databázi? Zvažuje MČ některý ze svých záměrů realizovat
regenerací brownfields? Poskytuje MČ podporu soukromým subjektům při regeneraci
brownfields?
|
1.7.3 Nabízí městská část investorům ochotným využít „brownfields“ pomoc s překonáním administrativních a majetkoprávních obtíží s tím spojených a odstraněním starých ekologických zátěží či zlepšení napojení na dopravní a technickou infrastrukturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ne. V současné době je na naprosté většině ploch
brownfields znám konkrétní záměr jejich dalšího využití. Pro část ploch se pořizují
příslušné změny územního plánu, v rámci kterých městská část jedná se
všemi vlastníky. Na další část ploch se připravují či jsou již v běhu
příslušná řízení v režimu stavebního zákona. Na nemalé části ploch je také již
realizována zástavba. Přehled připravovaných, aktuálně projednávaných či probíhajících
staveb je možné nalézt zde.
|
|
|
|
1.8 Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.8 Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
V oblasti regenerace staveb a
infrastruktury se městská část soustředí především na opravy a modernizaci
školských zařízení (školy, školky). Dále věnuje regeneraci významných veřejných
ploch, přičemž nespoléhá jen na své vlastní zdroje, ale aktivně hledá i jiné
zdroje financování včetně dotačních programů.
|
|
1.8.1 Provádí městská část regeneraci domů a bytů ve vlastnictví městské části, městské občanské vybavenosti, panelových sídlišť apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část vlastní jen minimální počet bytových
objektů. O jejich regeneraci má městská část zájem, ale vzhledem k nízkému objemu
vlastních finančních prostředků hledá další finanční zdroje včetně získání příslušných
dotací. Prioritou jsou pro městskou část objekty veřejných budov (především školy
a školky). V posledních dvou letech došlo k významným investicím do
těchto budov – Rozšíření MŠ Tyršovka v Praze 12, Rozšíření kapacity ZŠ T. G.
Masaryka v Praze 12 (vč. zajištění bezbariérového přístupu do školy), Rekonstrukce
ZŠ Zárubova (zateplení, výměna oken a dveří), Rekonstrukce MŠ Točná (střecha), Rekonstrukce
školní kuchyně ZŠ Rakovského v Praze 12.
Další opravy stávajících školských budov jsou
v přípravě. Probíhá stavební příprava revitalizace MŠ Pastelka v rámci
pilotního projektu ve spolupráci s MHMP a s předpokladem využití podpory z OPŽP
- jde o příklad adaptace starší školské budovy na klimatickou změnu. Dále je
připravována přestavba kancelářských ploch na rozšíření MŠ Oáza o 2 třídy.
Městská část při výběru starších objektů k
revitalizaci významně zohledňuje kritérium energetické náročnosti i možnost
využití obnovitelných zdrojů. Týká se to všech výše uvedených objektů, s
výjimkou ZŠ T. G. Masaryka, kde hlavním důvodem byl tlak na zajištění
kapacity školy v lokalitě v odpovídající kvalitě. Obnovitelné zdroje jsou ze
starších objektů plánovány v MŠ Pastelka a MŠ Oáza.
Městská část se v rámci svých
investičních akcí snaží o maximální možné snížení energetické náročnosti
objektů při současném zohlednění efektivity vynaložených finančních prostředků.
Snížení energetické náročnosti objektů neřeší městská část pouze u vlastní
obálky stavby, ale i u návrhu technického zařízení budov či vybavení interiéru
(od návrhu školní kuchyně po vybavení notebooky). Standard výsledné energetické
náročnosti objektů je mnohdy nedílnou součástí dotačních titulů, z nichž
jsou stavby spolufinancovány.
Nemalá část investičních akcí je
navržena v pasivním standardu – v současné době se to týká Revitalizace
MŠ Pastelka a aktuálně zahájené výstavby MŠ Mydlinky. V pasivním standardu
je také připravován projekt nové základní školy v Komořanech.
|
-
cca 29 mil. Kč za rok 2020
cca 37,6 mil. Kč za rok 2021
Péči o bytové objekty zajišťuje městská část prostřednictvím
Správy bytových objektů - Praha Modřany, příspěvková organizace. Vyčleněná
částka na tuto činnost značně kolísá s rozsahem plánovaných prací na jednotlivé
roky.
|
|
Sleduje
MČ při regeneraci domů a bytů ve svém vlastnictví kriterium výrazného snížení
energetické náročnosti objektů, nebo využití
v místě dostupných obnovitelných zdrojů energie? jaký standard budov v
současné době požaduje?
|
1.8.2 Provádí městská část systematickou obnovu technického vybavení městské části a inženýrských sítí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část má svěřenu pouze část veřejných
prostranství a technického vybavení. Většina technického vybavení je v majetku
hlavního města Prahy a je zajišťována organizací zřízenou ke správě těchto
objektů (TSK, a.s.). Péče o ně se postupně zlepšuje, byť ne tak rychle, jak by
si městská část představovala. Městská část usiluje např. o zlepšení péče o
podchody. Otázka není pro městskou část příliš relevantní, protože stav majetku
ve správě hlavního města Prahy může ovlivnit pouze nepřímo.
Obnova technické infrastruktury neprobíhá podle
představ městské části. Jak vyplývá i z výše uvedeného městská část trvale
upozorňuje na špatný stav údržby podchodů v péči TSK. I přes dílčí zlepšení (např.
rekonstrukce chodníku a cyklostezky v ulici K Dolům) je řada chodníků,
komunikací zjevně ve špatném stavu. Četné poruchy a havarijní opravy vedení
plynu i vodovodních řadů svědčí o špatném stavu této infrastruktury. Navíc
opakované opravy podzemních sítí vedou k poškozování souvislého povrchu
chodníků a komunikací. Stav tedy rozhodně není ideální.
V posledních dvou letech městská
část zrevitalizovala centrální prostor městské části - Sofijské náměstí o ploše
cca 4.500 m2, které nyní může soužit ke kulturním, společenským a
dalším akcím (informace zde).
Zároveň se připravuje II. etapa - revitalizace navazujícího parčíku (cca 8.500
m2). Dále městská část pokračuje v revitalizaci Přírodního
parku Povodňová o rozloze cca 3 ha (informace zde).
|
-
ano
za rok 2020
-
stavební práce 20.422.133,- Kč
-
dopravní značení 570.380,- Kč
-
úklid/údržba komunikací
3.480.470,- Kč za rok 2021
-
stavební práce 23.685.260,- Kč
-
dopravní značení 861.318,- Kč
-
úklid/údržba komunikací
2.601.180,- Kč
předpoklad na
rok 2022
-
stavební práce cca 25 mil. Kč
-
dopravní značení cca 1 mil. Kč
-
úklid/údržba komunikací cca 2,5 mil. Kč
|
|
Indikátory by měly být doplněny, příp.kvalifikovaný odhad.
|
1.9 Připravenost na důsledky globální změny klimatu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.9 Připravenost na důsledky globální změny klimatu
|
Městská část právě schvaluje dokončený strategický dokument Adaptační strategie na klimatickou změnu, čímž vytváří využitelné portfolio návrhů opatření, a to jak v intravilánu, tak i v extravilánu. Souběžně se stránkou teoretickou však klade důraz i na stránku praktickou - realizuje výsadby dřevin, provádí protierozní zásahy na orné a lesní půdě, iniciuje vznik mokřadů a podílí se na jejich údržbě, pracuje na revitalizaci vodních ploch, mění údržbu trávníků z plošné na mozaikovou seč, intenzivně se zabývá využitím a zasakováním srážkových vod a podporuje a provádí ekologicky šetrné hospodaření na svých zemědělských pozemcích.
|
|
1.9.1 Má městská část, resp. statutární město zpracován Plán protipovodňových opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, pro MČ Praha 12 je zpracován digitální Povodňový plán MČ Praha 12; MČ Praha
12 se zároveň řídí Povodňovým plánem
hl. města Prahy; digitální povodňové plány jsou veřejně dostupné na www.povis.cz
Mezi protipovodňová opatření na území MČ Praha 12
patří protipovodňová hráz, kombinovaná s tělesem železniční trati.
Součástí opatření jsou hradidla (naplavovací trámce), čerpací stanice, hradící
šachty, tlakové poklopy, podkopy tratě, drenážní vývody, pytle.
|
-
Ano
Především se jedná o soustavy
protipovodňových opatření na pravém břehu Vltavy, které jsou všechny ve správě
hl. m. Prahy. Protipovodňový význam mají i úpravy na bočních přítocích
Vltavy např. retenční nádrž na Libušském potoce, či suchá nádrž
"Dolní" na Lhoteckém potoce.
|
|
|
1.9.2 Má městská část, resp. statutární město zpracován Plán opatření proti suchu, resp. krizového hospodaření s vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ne, nemá. Tuto problematiku
však řeší formou návrhů opatření obsažených ve schválených strategických
dokumentech městské části, které přímo korespondují s plány, cíli a
strategiemi hl. m. Prahy v této oblasti. Proto městská část Praha 12
navazuje svými strategickými dokumenty, jejichž tématem je klimatická změna a
její dopady, na národní dokumenty a dále především na dokumenty hl. m. Prahy. Jedná
se především o Strategii adaptace hl. m. Prahy na změnu klimatu, z ní
vycházející Implementační plán pro roky 2020 - 2024 (schválen Radou hl. m.
Prahy usnesením č. 1936 ze 7. 9. 2020), a dále na Klimatický plán Prahy 2030 (schválen
Zastupitelstvem hl. m. Prahy usnesením č. 27/30 ze dne 27.5.2021). Dále se pak
jedná o metodické pokyny hl. m. Prahy, konkrétně o Standardy hospodaření se srážkovými vodami na území
hlavního města Prahy (na www.iprpraha je k nalezení Metodický postup uvedení Standardů hospodaření se
srážkovými vodami na území hlavního města Prahy do praxe)a Městský standard pro plánování, výsadbu a
péči o uliční stromořadí jako významného prvku modrozelené infrastruktury pro
adaptaci na změnu klimatu. Oba dokumenty je možno nalézt ZDE. Zastupitelstvo městské části
Praha 12 schválilo na svém 15. zasedání dne 25. 6. 2020 dokument s názvem Strategický plán rozvoje MČ Praha 12 na období 2020 -
2026, který je základním rozvojovým dokumentem deklarujícím
střednědobé a dlouhodobé cíle rozvoje městské části. Vychází ze skutečných
potřeb území a byl formován na základě dohody všech zapojených aktérů, čímž je
zabezpečena kontinuita i v dalším volebním období. V rámci tvorby
strategického plánu byla klíčová partnerská spolupráce se zadavatelem a
dosažení společného konsenzu při zpracování tematických oblastí s obecně formulovanými
cíli, tak aby bylo možné bezproblémově navázat dalšími dokumenty, v nichž jsou
tyto cíle dále rozpracované a upřesněné formou návrhů konkrétních opatření. Na Strategický plán rozvoje MČ
Praha 12 tak přímo navazuje dokument: Akční plán pro rok 2021 se zásobníkem
projektů, který obsahuje konkrétní aktivity/projekty přiřazené k opatřením
v rámci jednotlivých priorit a jejich specifických cílů. Tento dokument
schválila rada usnesením č. R-116-011-21 ze dne 13. 4. 2021.
Momentálně má městská část
ve schvalovacím procesu další rozvíjející strategický dokument - Adaptační
strategii ke klimatickým změnám na Praze 12. Tento dokument opět rozvíjí a
ještě dále konkretizuje oba výše jmenované dokumenty.
|
-
opatření v intravilánu a opatření v extravilánu
Celý soubor konkrétních opatření
pro zvýšení akumulace vod v prostředí a ke zpomalení odtoku je uveden
především v právě dopracované a momentálně schvalované Adaptační strategii
městské části. Řada z těchto opatření však již byla v průběhu posledních
let realizována. Jednalo se jak o opatření v intravilánu (studie
Zefektivnění hospodaření se srážkovými vodami na území MČ Praha 12, přímá
realizace průlehů, výměna povrchů ze zpevněných na propustné, výsadba a další),
tak i v extravilánu (studie Hodnocení srážko-odtokových poměrů v lokalitě
Cholupice, Točná, výsadba, průlehy, protierozní zásahy a opatření na orné půdě
a v lesních porostech, podpora a údržba mokřadů a dalších vodních ploch a
další).
Tato tématika je, v souvislosti
s probíhající klimatickou změnou a podporou modrozelené infrastruktury,
pro městskou část Praha 12 jednou z klíčových priorit, a proto je na ni
kladen velký důraz jak v oblasti metodické a projektové, tak i realizační.
|
Městská část provádí jak přímou realizaci opatření, tak i přípravné fáze v podobě tvorby strategických dokumentů a zpracování studií (viz uvedené popisy v tomto bodu).
|
|