10 Globální odpovědnost |
1) Formální hodnocení Auditu udržitelného rozvoje |
OTÁZKA | HODNOCENÍ |
|
|
|
|
|
|
2) Vyhodnocení stavu sledovaných oblastí udržitelného rozvoje |
Rekapitulace auditu UR |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 nemá partnerské město v tzv. rozvojovém světě a systematicky zatím nepodporuje konkrétní projekty humanitární pomoci nebo rozvojové spolupráce. Spolupracuje s některými organizacemi, které se zabývají humanitární a rozvojové pomoci. Této oblasti se věnuje nový strategický plán MČ Praha 10, různé programy s podporou uvedené pomoci realizují školy zřizované MČ Praha 10.
|
MČ
Praha 10 má v této tématické části GO velké rezervy.
Municipalita si je tohoto stavu vědoma, což dokládá nejen vlastní
sebehodnocení, ale i nedávno schválený soubor navržených
záměrů a cílů „Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ
Prahy 10 pro období 2020-2030“ (schváleného V/2020), a to
konkrétně v jeho „10. oblasti Odpovědná Praha 10-Globální
odpovědnost“. Pro municipalitu ucházející se o kategorii B MA21
je dosavadní stav realizovaných aktivit v této tématické části
GO neuspokojivý, tedy špatný, avšak se slibným potenciálem ke
zlepšování.
|
Celkové hodnoceni oblasti:
10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 navazuje své projekty a aktivity každoročních Akčních plánů Strategického plánu udržitelného rozvoje (SPUR) MČ Praha 10 na Klimatický závazek hl. m. Prahy, který Zastupitelstvo hl. m. Prahy přijalo dne 20. 6. 2019 svým usnesením č. 8/42. Akční plán ke SPUR MČ Praha 10 pro rok 2021 Provázanost základních okruhů opatření nutných k naplnění klimatického závazku HMP s cíli a opatřeními SPUR MČ Praha 10 a projekty a aktivitami Akčního plánu MČ Praha 10 pro rok 2021 - podrobný výčet viz níže v kapitole 10.3. Několik projektů a aktivit se týká také právě zvyšování povědomí o globálních souvislostech vč. klimatických změn. Pro příklad uvádíme 5 z nich:
Název projektu/aktivity: Osvětové
akce se zaměřením na podporu alternativní dopravy. (ID 241)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.3. Prostupné území
pro bezpečný a bezbariérový pohyb
|
Opatření: 4.3.2. Vytvářet
bezpečný a příjemný prostor pro pohyb pěších
|
Podpora akcí např. Do práce na kole, Pěšky do školy,
Týden mobility, Pražské cyklozvonění.
|
Stav: námět
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Kancelář starostky/Renata Chmelová
|
Kapitola rozpočtu: 63
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Osvěta v
oblasti předcházení odpadů. (ID 150)
|
Oblast: PRAHA 10 UDRŽITELNÁ
|
Cíl: 3.2. Odpovědné
nakládání s odpady a předcházení jejich vzniku
|
Opatření: 3.2.1. Snižovat
produkci odpadů a podporovat jejich další využití
|
Minimalizace jednorázových obalů na úřadě (např. kampaň Dost bylo plastu).
Umožnění ekologického třídění odpadů.
|
Stav: pokračující
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor hospodářské správy/Jana Komrsková
|
Kapitola rozpočtu: 91
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Dobrovolnické
aktivity občanů a neziskových organizací v oblasti životního prostředí. (ID 130)
|
Oblast: PRAHA 10 ZELENÁ
|
Cíl: 2.2. Aktivní zapojení
veřejnosti do péče o životní prostředí
|
Opatření: 2.2.1. Podporovat a
rozšiřovat dobrovolnické aktivity v péči o životní prostředí
|
Podpora aktivit se zapojením do kampaní např. Den
Země, Ukliďme Česko, zakládání komunitních zahrad a realizace komunitního
kompostování.
|
Stav: pokračující
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Jana Komrsková
|
Kapitola rozpočtu: 21
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Vzdělávání
k udržitelnému rozvoji ve všech cílových skupinách. (ID 135)
|
Oblast: PRAHA 10 ZELENÁ
|
Cíl: 2.2. Aktivní zapojení
veřejnosti do péče o životní prostředí
|
Opatření: 2.2.2. Podporovat a
realizovat osvětu o životním prostředí
|
Nastavení systému, koordinace předávání informací
pro školy v oblasti vzdělávání k udržitelnému rozvoji (předávání materiálů,
podpora aktivit škol v návaznosti na školní vzdělávací programy).
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: Školy
|
Garant: Odbor školství/David Kašpar
|
Kapitola rozpočtu: 91
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Zjišťování
dobré praxe (např. zelená architektura). (ID 676)
|
Oblast: PRAHA 10 MODERNÍ
|
Cíl: 11.2. Sebevědomý
přístup MČ Praha 10 při rozvoji území
|
Opatření: 11.2.1. Aktivní přístup
ke koordinaci záměrů v území s městskými a státními organizacemi
|
Informace o realizovaných záměrech v oblasti zelené
infrastruktury.
|
Stav: záměr
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Martin Valovič
|
Kapitola rozpočtu: 11
|
|
|
|
|
|
Opět,
dobrým potenciálem je existence schválených rozvojových
dokumentů MČ Prahy 10, jejichž součástí jsou i rozvojové cíle
a aktivity zaměřené jak na environmentální témata, klimatické
změny i globální odpovědnost, tak na rozvoj osvěty k nim, včetně přitom společné
spolupráce s místními organizacemi a komunitou. Tuto spolupráci
na Praze 10 lze hodnotit coby uspokojivou. Avšak u municipality
ucházející se o kategorii B MA21, nestačí k návodné otázce
opsat ze strategicko rozvojových dokumentů relevantní navrhované
cíle a opatření. Měly by tu být uvedeny konkrétní aktivity a
akce jež jsou na území MČ realizovány nebo jejich realizace
probíhá. Ke každé z nich by také měly být podány bližší
informace (dokumentace či web odkazy), z nichž lze získat potřebné
podrobnosti pro hodnocení. Uvádění navrhovaných budoucích
záměrů je v auditu irelevantní, až matoucí. Špatnou vizitkou
je také absence aktivit místní komunitou realizovaných z hlediska
prevence či nápravy klimatických změn. Na základě všech těchto
důvodů nelze nyní souhlasit se sebehodnocením a celkovou úroveň
stavu řešení této tématické části považovat za dobrou či
uspokojivou.
|
Celkové hodnoceni oblasti:
10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 navazuje své projekty a aktivity každoročních Akčních plánů Strategického plánu udržitelného rozvoje (SPUR) MČ Praha 10 na Klimatický závazek hl. m. Prahy, který Zastupitelstvo hl. m. Prahy přijalo dne 20. 6. 2019 svým usnesením č. 8/42. Akční plán ke SPUR MČ Praha 10 pro rok 2021 Provázanost základních
okruhů opatření nutných k naplnění klimatického závazku HMP s cíli
a opatřeními SPUR MČ Praha 10 a projekty a aktivitami Akčního plánu MČ
Praha 10 pro rok 2021: 1/ Stanovit výchozí úroveň
uhlíkové stopy města v souladu s mezinárodními standardy a stanovit přípustné
množství dodatečných emisí skleníkových plynů do roku 2050 (uhlíkový rozpočet)
tak, aby byla dodržena doporučení IPCC, tj. stabilizovat nárůst globální
teploty na Zemi na úrovni cca 1,5 °C oproti stavu před průmyslovou revolucí. ·
Celopražské téma s možností zapojení MČ
Praha 10 do standardů 2/ Vypracovat dlouhodobou
Strategii dekarbonizace Prahy do roku 2050 a její akční plán do roku 2030 –
Akční plán SECAP. Výběr vhodných opatření a harmonogram jejich implementace
bude respektovat zásady ekonomické efektivity, tedy přednostně budou navržena k
realizaci opatření snižující uhlíkovou stopu s negativními či nízkými náklady a
až poté ta ostatní (středně a vysokonákladová). ·
Celopražské téma, MČ Praha 10 je
participátorem aktivit 3/ Na základě Akčního plánu
SECAP navrhnout rozpočtový výhled na jeho realizaci do roku 2030 tak, aby mohl
být začleněn do Zásad, Harmonogramu a Metodiky pro sestavení rozpočtu hl. m.
Prahy na rok 2021. ·
Celopražské téma s možností zapojení MČ
Praha 10 do standardů 4/ Integrovat principy
environmentálního účetnictví do strategického a finančního řízení města s cílem
kvantifikovat vliv rozpočtu HMP a jeho dílčích příjmových i výdajových položek
na uhlíkovou stopu města případně další aspekty ovlivňující kvalitu života
obyvatel města. ·
Celopražské téma s potenciálem přijetí
obdobných principů ze strany MČ 5/ Navrhnout konkrétní
opatření na podporu urychlené renovace celého domovního fondu na území Prahy s
cílem maximálně využít disponibilního ekonomického potenciálu úspor energie.
Název projektu/aktivity: Kulturní
dům Barikádníků (ID 54)
|
Oblast: PRAHA 10 OTEVŘENÁ
|
Cíl: 1.2. Městská část je
dobrým hospodářem
|
Opatření: 1.2.1. Hospodárné
nakládání s majetkem
|
Rekonstrukce včetně energetického snížení náročnosti
budovy.
|
Stav: v přípravě
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor majetkoprávní/David Kašpar
|
Kapitola rozpočtu: 82
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Poliklinika
Malešice. (ID 57)
|
Oblast: PRAHA 10 OTEVŘENÁ
|
Cíl: 1.2. Městská část je
dobrým hospodářem
|
Opatření: 1.2.1. Hospodárné
nakládání s majetkem
|
Rekonstrukce objektu.
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor majetkoprávní/Olga Koumarová
|
Kapitola rozpočtu: 82
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Radnice
Úřadu městské části Praha 10. (ID 108)
|
Oblast: PRAHA 10 OTEVŘENÁ
|
Cíl: 1.2. Městská část je
dobrým hospodářem
|
Opatření: 1.2.3. Budova úřadu odpovídající
21. století
|
Rekonstrukce radnice včetně snížení energetické
náročnosti budovy.
|
Stav: v přípravě
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor majetkoprávní/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 82
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Snížení
energetické náročnosti školských budov. (ID 315)
|
Oblast: PRAHA 10 VZDĚLANÁ
|
Cíl: 7.1. Inspirativní a
vstřícné prostředí obecních škol s dostatečnou kapacitou
|
Opatření: 7.1.2. Oprava a
modernizace stávajících mateřských a základních škol
|
Zateplení budov školských zařízení.
|
Stav: v přípravě
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor majetkoprávní/Olga Koumarová
|
Kapitola rozpočtu: 83
|
|
|
|
|
6/ Navrhnout konkrétní
opatření na podporu výstavby nových budov pro bytové a nebytové účely na území
Prahy tak, aby jejich energetické nároky spojené s výstavbou a provozem včetně
dopravy využívané následně uživateli budov vyvolávaly minimální či lépe žádné
dodatečné emise skleníkových plynů. ·
Celopražské téma s možností zapojení MČ
Praha 10 do standardů 7/ Změnit pravidla nákupu
elektrické energie pro potřeby města a všech jeho podřízených organizací tak,
aby vyvolala výstavbu nových výrobních kapacit využívající obnovitelné zdroje
energie s výhledem krytí alespoň poloviny současných i budoucích potřeb města
do roku 2030; stejný postup pak rozšířit i mezi ostatní spotřebitele energie ve
městě v takovém rozsahu, aby do roku 2030 byly tyto nové výrobny schopny pokrýt
alespoň 50 % veškerých potřeb elektřiny na území Prahy.
Název projektu/aktivity: Energetický
management městské části Praha 10. (ID 142)
|
Oblast: PRAHA 10 UDRŽITELNÁ
|
Cíl: 3.1. Udržitelná
spotřeba úřadu a jeho organizací
|
Opatření: 3.1.1. Energeticky
efektivní správa budov
|
Sledování veškerých spotřeb energií budov ve správě
městské části Praha 10, centralizovaný nákup energií, zpracování a provádění
Energetického auditu.
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor hospodářské správy/Lucie Sedmihradská
|
Kapitola rozpočtu: 91
|
|
|
|
|
8/ Identifikovat a postupně
začít realizovat obdobné kroky v segmentu vytápění (a chlazení) budov tak, aby
se podařilo do roku 2030 snížit uhlíkovou stopu o alespoň polovinu. ·
Celopražské téma s možností zapojení MČ
Praha 10 do standardů 9/ Identifikovat a postupně
začít realizovat obdobné kroky v oblasti automobilové dopravy na území města s
cílem zajistit do roku 2030 více než poloviční snížení dopravních výkonů
automobily se spalovacími motory na konvenční paliva ve prospěch vozidel s nízkoemisním
pohonem (zejména elektromobilů, automobilů na plynový a vodíkový pohon), a to
včetně autobusové MHD.
Název projektu/aktivity: Spolupráce
na přípravě tramvajové tratě Počernická. (ID 172)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.1. Dostupná,
kvalitní a atraktivní městská hromadná doprava
|
Opatření: 4.1.1. Aktivně se
podílet na plánování rozvoje městské hromadné dopravy
|
Projednání podmínek možné výstavby tramvajové trati
v Počernické ulici (Vinohradské hřbitovy - Sídliště Malešice), jež obslouží
sídlištní zástavbu Malešic.
|
Stav: v přípravě
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: Dopravní podnik HMP
|
Garant: Odbor dopravy/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Železniční
zastávka Praha-Zahradní Město. (ID 176)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.1. Dostupná,
kvalitní a atraktivní městská hromadná doprava
|
Opatření: 4.1.1. Aktivně se
podílet na plánování rozvoje městské hromadné dopravy
|
Podpora výstavby železniční zastávky.
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: Správa železnic
|
Garant: Odbor dopravy/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Železniční
zastávka Praha-Eden. (ID 177)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.1. Dostupná,
kvalitní a atraktivní městská hromadná doprava
|
Opatření: 4.1.1. Aktivně se
podílet na plánování rozvoje městské hromadné dopravy
|
Podpora výstavby železniční zastávky.
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: Správa železnic
|
Garant: Odbor dopravy/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Nádraží
železniční zastávky Praha - Vršovice. (ID 178)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.1. Dostupná,
kvalitní a atraktivní městská hromadná doprava
|
Opatření: 4.1.1. Aktivně se
podílet na plánování rozvoje městské hromadné dopravy
|
Podpora rekonstrukce nádraží (nástupiště).
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: Správa železnic
|
Garant: Odbor dopravy/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Železniční
zastávka Praha - Malešice / DEPO Hostivař. (ID 179)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.1. Dostupná,
kvalitní a atraktivní městská hromadná doprava
|
Opatření: 4.1.1. Aktivně se
podílet na plánování rozvoje městské hromadné dopravy
|
Spolupráce na projekční přípravě železniční zastávky
Praha - Malešice / DEPO Hostivař.
|
Stav: v přípravě
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: Správa železnic
|
Garant: Odbor dopravy/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Železniční
trať Praha-Libeň - Praha-Malešice. (ID 180)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.1. Dostupná,
kvalitní a atraktivní městská hromadná doprava
|
Opatření: 4.1.1. Aktivně se
podílet na plánování rozvoje městské hromadné dopravy
|
Podpora rekonstrukce železniční trati vedoucí k její
zkapacitnění.
|
Stav: v přípravě
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: Správa železnic
|
Garant: Odbor dopravy/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Tramvajová
smyčka Depo Hostivař. (ID 182)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.1. Dostupná,
kvalitní a atraktivní městská hromadná doprava
|
Opatření: 4.1.1. Aktivně se
podílet na plánování rozvoje městské hromadné dopravy
|
Podpora výstavby nové tramvajové smyčky Depo
Hostivař za účelem zlepšení přestupních vazeb na metro A návazné autobusové
linky ve východním sektoru města.
|
Stav: záměr
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: Dopravní podnik HMP
|
Garant: Odbor dopravy/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Tramvajová
smyčka Zahradní Město. (ID 183)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.1. Dostupná,
kvalitní a atraktivní městská hromadná doprava
|
Opatření: 4.1.1. Aktivně se
podílet na plánování rozvoje městské hromadné dopravy
|
Podpora výstavby nové tramvajové smyčky Zahradní
Město za účelem zlepšení přestupních vazeb mezi tramvajovými, autobusovými
linkami a linkami příměstské a dálkové železnice.
|
Stav: v přípravě
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: Dopravní podnik HMP
|
Garant: Odbor dopravy/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Parkovací
domy v ul. V Olšinách a ul. Jahodová. (ID 196)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.2. Zklidňovat
automobilovou dopravu
|
Opatření: 4.2.1. Utvářet kvalitní
systém parkování sloužící obyvatelům Prahy 10
|
Studie proveditelnosti a zahájení projekční
přípravy.
|
Stav: v přípravě
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor dopravy/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Navýšení
parkovacích kapacit. (ID 197)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.2. Zklidňovat
automobilovou dopravu
|
Opatření: 4.2.1. Utvářet kvalitní
systém parkování sloužící obyvatelům Prahy 10
|
Navýšení parkovacích míst na nevyužitém pozemku v
ulici Dřevčická.
|
Stav: záměr
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor dopravy/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Zóny
placeného stání. (ID 198)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.2. Zklidňovat
automobilovou dopravu
|
Opatření: 4.2.1. Utvářet kvalitní
systém parkování sloužící obyvatelům Prahy 10
|
Zavedení parkovacích zón v Zahradním Městě. Úprava
systému parkovacích zón na základě jejich vyhodnocení.
|
Stav: v přípravě
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor dopravy/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Chodníkový
program. (ID 210)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.2. Zklidňovat
automobilovou dopravu
|
Opatření: 4.2.2. Prosazovat
úpravy dopravně nebezpečných a rizikových míst
|
Konstantní rešerše problémových míst a jejich
předání k řešení správci komunikací s podkladovým materiálem.
|
Stav: pokračující
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor dopravy/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Prvky
Smart Cities. (ID 211)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.2. Zklidňovat
automobilovou dopravu
|
Opatření: 4.2.2. Prosazovat
úpravy dopravně nebezpečných a rizikových míst
|
Iniciování umístění informačního zařízení na
stanicích metra pro odjezdy TRAM a BUS.
|
Stav: záměr
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: Dopravní podnik HMP
|
Garant: Odbor dopravy/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Dobíjecí
stanice. (ID 221)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.2. Zklidňovat
automobilovou dopravu
|
Opatření: 4.2.3. Podporovat
alternativní druhy dopravy
|
Podpora umístění dobíjecích stanic pro
elektromobily.
|
Stav: v přípravě
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: PRE/ČEZ
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Cyklostojany. (ID 223)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.2. Zklidňovat
automobilovou dopravu
|
Opatření: 4.2.3. Podporovat
alternativní druhy dopravy
|
Spolupráce s BESIP k instalaci cyklostojanů po
městskou část Praha 10.
|
Stav: záměr
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: Magistrát hl. m. Praha
|
Garant: Odbor dopravy/Martin Sekal
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Drážní
promenáda. (ID 233)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.3. Prostupné území
pro bezpečný a bezbariérový pohyb
|
Opatření: 4.3.1. Vytvářet
bezpečný a příjemý prostor pro pohyb pěších
|
Podpora vybudování liniového parku v kombinaci s
cykloopatřeními.
|
Stav: v přípravě
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: Magistrát hl. m. Praha
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Martin Valovič
|
Kapitola rozpočtu: 31
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Osvětové
akce se zaměřením na podporu alternativní dopravy. (ID 241)
|
Oblast: PRAHA 10 DOSTUPNÁ
|
Cíl: 4.3. Prostupné území
pro bezpečný a bezbariérový pohyb
|
Opatření: 4.3.2. Vytvářet
bezpečný a příjemný prostor pro pohyb pěších
|
Podpora akcí např. Do práce na kole, Pěšky do školy,
Týden mobility, Pražské cyklozvonění.
|
Stav: námět
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Kancelář starostky/Renata Chmelová
|
Kapitola rozpočtu: 63
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Participativní
rozpočet - Moje stopa. (ID 120)
|
Oblast: PRAHA 10 ZELENÁ
|
Cíl: 2.1. Kvalitní péče o
životní prostředí
|
Opatření: 2.1.2. Udržovat čistotu
veřejných prostranství
|
Opravme zchátralé schody u MŠ Hřibská - vítězný
projekt.
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Jana Komrsková
|
Kapitola rozpočtu: 21
|
|
|
|
|
10/ Při nákupu energeticky
náročných výrobků a služeb prosazovat přísné požadavky na uhlíkovou stopu,
které budou muset být dodavateli dodržovány, chtějí-li se ucházet o veřejné
prostředky města. a současně 11/ Pozornost bude rovněž
zaměřena na omezení užití či spotřeby ostatních výrobků na území města, jejichž
výroba, doprava a spotřeba příp. i zneškodnění (tj. posouzením metodou
Hodnocení životního cyklu - Life Cycle Assessment) způsobuje výrazně vyšší emise
skleníkových plynů, zatímco lze na trhu nalézt jinak rovnocenné alternativy
mající výrazně menší uhlíkovou stopu.
Název projektu/aktivity: Spotřební
materiál s ohledem na udržitelný rozvoj. (ID 144)
|
Oblast: PRAHA 10 UDRŽITELNÁ
|
Cíl: 3.1. Udržitelná
spotřeba úřadu a jeho organizací
|
Opatření: 3.1.2. Prosazovat
společenskou odpovědnost při nákupech
|
Nákup materiálu, jehož spotřeba produkuje minimální
množství odpadu, který lze ekologicky likvidovat a recyklovat.
|
Stav: záměr
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor hospodářské správy/Lucie Sedmihradská
|
Kapitola rozpočtu: 91
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Elektrospotřebiče
s ohledem na udržitelný rozvoj. (ID 145)
|
Oblast: PRAHA 10 UDRŽITELNÁ
|
Cíl: 3.1. Udržitelná
spotřeba úřadu a jeho organizací
|
Opatření: 3.1.2. Prosazovat
společenskou odpovědnost při nákupech
|
Nákup elektrospotřebičů ve vysokém energetickém
standardu.
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor hospodářské správy/Lucie Sedmihradská
|
Kapitola rozpočtu: 91
|
|
|
|
|
12/ Zásady cirkulární
ekonomiky budou zavedeny v hospodaření s odpady a vodou na území města. Cílem
je postupně co nejvíce rozšířit zachytávání a zpětné využití dešťových i šedých
vod a důsledně prosazovat zásady prevence vzniku odpadů, minimalizace jejich
produkce a co největšího zpětného využití (přednostně materiálovým případně
energetickým způsobem).
Název projektu/aktivity: Osvěta v
oblasti předcházení odpadů. (ID 150)
|
Oblast: PRAHA 10 UDRŽITELNÁ
|
Cíl: 3.2. Odpovědné
nakládání s odpady a předcházení jejich vzniku
|
Opatření: 3.2.1. Snižovat
produkci odpadů a podporovat jejich další využití
|
Minimalizace jednorázových obalů na úřadě (např. kampaň Dost bylo plastu).
Umožnění ekologického třídění odpadů.
|
Stav: pokračující
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor hospodářské správy/Jana Komrsková
|
Kapitola rozpočtu: 91
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Zvýšení
retence vody v plochách zeleně. (ID 626)
|
Oblast: PRAHA 10 ODPOVĚDNÁ
|
Cíl: 10.2. Lokálně reagovat
na změny klimatu
|
Opatření: 10.2.1. Podporovat a
realizovat opatření ke zmírnění a dopadům změny klimatu
|
Omezení odtoku dešťové vody ze svažitých ploch
městské zeleně do kanalizace.
|
Stav: námět
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Jana Komrsková
|
Kapitola rozpočtu: 21
|
|
|
|
|
13/ Doporučit k zavedení a
vyhodnocovat na území hl. m. Prahy v co největší míře opatření v souladu
s Adaptační strategií na změnu klimatu a jejím akčním plánem.
Název projektu/aktivity: Stromy za
narozené děti. (ID 112)
|
Oblast: PRAHA 10 ZELENÁ
|
Cíl: 2.1. Kvalitní péče o
životní prostředí
|
Opatření: 2.1.1. Zvyšovat kvalitu
veřejné zeleně
|
Rozšiřování termoregulačních schopností stromů a
zároveň zadržování vody v městské krajině se zvýšením zájmu místních obyvatel
o veřejná prostranství a o jejich péči.
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Jana Komrsková
|
Kapitola rozpočtu: 21
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Předprostor
parku Grébovka (Rybalkova). (ID 113)
|
Oblast: PRAHA 10 ZELENÁ
|
Cíl: 2.1. Kvalitní péče o
životní prostředí
|
Opatření: 2.1.1. Zvyšovat kvalitu
veřejné zeleně
|
Revitalizace předprostoru - dosadba nových stromů,
výměna nepropustných cest za propustné, revitalizace trávníků, zřízení
závlahy.
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Jana Komrsková
|
Kapitola rozpočtu: 21
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Umístění mobilní
zeleně. (ID 114)
|
Oblast: PRAHA 10 ZELENÁ
|
Cíl: 2.1. Kvalitní péče o
životní prostředí
|
Opatření: 2.1.1. Zvyšovat kvalitu
veřejné zeleně
|
Umístění co největšího množství stromů, případně
vzrostlých keřů do lokalit, kde není např. s ohledem na inženýrské sítě možné
realizovat běžnou výsadbu. Dílčím cílem se zlepšení estetiky a snížení
hlučnosti v místě realizace.
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Jana Komrsková
|
Kapitola rozpočtu: 21
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Rozvojové
péče o dřeviny. (ID 115)
|
Oblast: PRAHA 10 ZELENÁ
|
Cíl: 2.1. Kvalitní péče o
životní prostředí
|
Opatření: 2.1.1. Zvyšovat kvalitu
veřejné zeleně
|
Osazování zavlažovacích vaků, kapkové závlahy,
zapravování materiálů s vyšším poutáním vody a i běžná zálivka do
uzpůsobených závlahových míst. Snaha o zapojení občanů do péče o stromy.
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Jana Komrsková
|
Kapitola rozpočtu: 21
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Park
Solidarita. (ID 116)
|
Oblast: PRAHA 10 ZELENÁ
|
Cíl: 2.1. Kvalitní péče o
životní prostředí
|
Opatření: 2.1.1. Zvyšovat kvalitu
veřejné zeleně
|
Dílčí revitalizace parkové plochy, která již
částečně neplní své funkce. V parku je nutná dosadba nových stromů, částečná
výměna nepropustných cest za propustné, revitalizace trávníků, zřízení
závlahy.
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Jana Komrsková
|
Kapitola rozpočtu: 21
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Zelené
plochy. (ID 122)
|
Oblast: PRAHA 10 ZELENÁ
|
Cíl: 2.1. Kvalitní péče o
životní prostředí
|
Opatření: 2.1.2. Udržovat čistotu
veřejných prostranství
|
Údržba a úklid zelených ploch, předzahrádek, obnova
květinových záhonů a závěsných truhlíků.
|
Stav: pokračující
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Jana Komrsková
|
Kapitola rozpočtu: 21
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Dobrovolnické
aktivity občanů a neziskových organizací v oblasti životního prostředí. (ID 130)
|
Oblast: PRAHA 10 ZELENÁ
|
Cíl: 2.2. Aktivní zapojení
veřejnosti do péče o životní prostředí
|
Opatření: 2.2.1. Podporovat a
rozšiřovat dobrovolnické aktivity v péči o životní prostředí
|
Podpora aktivit se zapojením do kampaní např. Den
Země, Ukliďme Česko, zakládání komunitních zahrad a realizace komunitního
kompostování.
|
Stav: pokračující
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Jana Komrsková
|
Kapitola rozpočtu: 21
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Dotační
program na oblast podpory - Ochrana životního prostředí a udržitelný rozvoj. (ID 132)
|
Oblast: PRAHA 10 ZELENÁ
|
Cíl: 2.2. Aktivní zapojení
veřejnosti do péče o životní prostředí
|
Opatření: 2.2.1. Podporovat a
rozšiřovat dobrovolnické aktivity v péči o životní prostředí
|
Podpora projektů se zaměřením na ochranu životního
prostředí a udrřitelný rozvoj.
|
Stav: pokračující
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor kultury a projektů/David Kašpar
|
Kapitola rozpočtu: 64
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Vzdělávání
k udržitelnému rozvoji ve všech cílových skupinách. (ID 135)
|
Oblast: PRAHA 10 ZELENÁ
|
Cíl: 2.2. Aktivní zapojení
veřejnosti do péče o životní prostředí
|
Opatření: 2.2.2. Podporovat a
realizovat osvětu o životním prostředí
|
Nastavení systému, koordinace předávání informací
pro školy v oblasti vzdělávání k udržitelnému rozvoji (předávání materiálů,
podpora aktivit škol v návaznosti na školní vzdělávací programy).
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: Školy
|
Garant: Odbor školství/David Kašpar
|
Kapitola rozpočtu: 91
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Participativní
rozpočet - Moje stopa. (ID 508)
|
Oblast: PRAHA 10 KULTURNÍ
|
Cíl: 8.3. Pestrá nabídka
volnočasových aktivit
|
Opatření: 8.3.1. Podporovat
volnočasové aktivity pro širokou veřejnost
|
Nový park Skalka - vítězný projekt.
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Jana Komrsková
|
Kapitola rozpočtu: 21
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Adaptační
opatření proti efektu tepelného ostrova ve veřejných prostranstvích městské
části Praha 10. (ID 624)
|
Oblast: PRAHA 10 ODPOVĚDNÁ
|
Cíl: 10.2. Lokálně reagovat
na změny klimatu
|
Opatření: 10.2.1. Podporovat a
realizovat opatření ke zmírnění a dopadům změny klimatu
|
Osazení zejména nových mlhovišť, pítek pro ptáky,
menších vodních prvků aj. pro snížení teploty v letních horkých měsících.
|
Stav: záměr
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Jana Komrsková
|
Kapitola rozpočtu: 21
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Botič -
Okolí Makuchovy lávky a promenáda podél Botiče. (ID 647)
|
Oblast: PRAHA 10 MODERNÍ
|
Cíl: 11.1. Moderní způsob
plánování a rozvoje veřejného prostoru
|
Opatření: 11.1.2. Tvorba a
důsledné používání podrobnějších plánovacích nástrojů
|
Postupná přeměna a kultivace okolních ploch koryta
Botiče, které by se do budoucna mohly pro tamní návštěvníky, ještě více
zatraktivnit. Obnovení mobiliáře a doplnění dalšími prvky, např. pobytovými
schodišti či menšími bodovými schody k sezení na břehu.
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Martin Valovič
|
Kapitola rozpočtu: 11
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Botič -
Lesopark Olgy Havlové. (ID 648)
|
Oblast: PRAHA 10 MODERNÍ
|
Cíl: 11.1. Moderní způsob
plánování a rozvoje veřejného prostoru
|
Opatření: 11.1.2. Tvorba a
důsledné používání podrobnějších plánovacích nástrojů
|
Vytvoření sítě cest a propojení, jež by zpřístupnily
zelené plochy i koryto toku Botiče ve více směrech (zpřístupnění areálu z
ulice Na Lávce či propojením od Jižní spojky), instalování prvků
volnočasových aktivit (dětské hřiště, grilovací místo, místo s ohništěm, fit
park aj.), prvky naučné stezky, možnost sezónního občerstvení. Vodní plocha
bude doplněna o vyhlídková mola či cesty nad korytem.
|
Stav: záměr
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Martin Valovič
|
Kapitola rozpočtu: 11
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Botič -
Záběhlický jez a jeho okolní plochy. (ID 649)
|
Oblast: PRAHA 10 MODERNÍ
|
Cíl: 11.1. Moderní způsob
plánování a rozvoje veřejného prostoru
|
Opatření: 11.1.2. Tvorba a
důsledné používání podrobnějších plánovacích nástrojů
|
Doplnění vhodného mobiliáře a prvků volnočasových a
sportovních aktivit v okolí Záběhlického jezu
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Martin Valovič
|
Kapitola rozpočtu: 11
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Park a
prostranství kolem metra Strašnická (pobytové plochy). (ID 653)
|
Oblast: PRAHA 10 MODERNÍ
|
Cíl: 11.1. Moderní způsob
plánování a rozvoje veřejného prostoru
|
Opatření: 11.1.2. Tvorba a důsledné
používání podrobnějších plánovacích nástrojů
|
Zpracování kompletní projektové dokumentace pro
revitalizaci prostoru, aby působil přehledně a poskytoval odpočinková místa.
|
Stav: záměr
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Martin Valovič
|
Kapitola rozpočtu: 11
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Prostor u
Kulturního domu Barikádníků. (ID 657)
|
Oblast: PRAHA 10 MODERNÍ
|
Cíl: 11.1. Moderní způsob
plánování a rozvoje veřejného prostoru
|
Opatření: 11.1.2. Tvorba a
důsledné používání podrobnějších plánovacích nástrojů
|
Zpracování prováděcího projektu s možnou realizací
revitalizace plochy u KD Barikádníků.
|
Stav: záměr
|
Charakter: investiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Martin Valovič
|
Kapitola rozpočtu: 11
|
|
|
|
|
Název projektu/aktivity: Zjišťování
dobré praxe (např. zelená architektura). (ID 676)
|
Oblast: PRAHA 10 MODERNÍ
|
Cíl: 11.2. Sebevědomý přístup
MČ Praha 10 při rozvoji území
|
Opatření: 11.2.1. Aktivní přístup
ke koordinaci záměrů v území s městskými a státními organizacemi
|
Informace o realizovaných záměrech v oblasti zelené
infrastruktury.
|
Stav: záměr
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor životního prostředí a rozvoje/Martin Valovič
|
Kapitola rozpočtu: 11
|
|
|
|
|
14/ Aktivně vyhledávat a
využívat všechny dostupné národní i mezinárodní finanční nástroje podpory
implementace Strategie dekarbonizace a zahájit dialog s vládou ČR a ústředními
orgány státní správy o možnostech přijetí dodatečných podpůrných opatření do národní
legislativy (např. v podobě účinného antifosilního zákona).
Název projektu/aktivity: Využívání
finančních zdrojů pro rozvoj bydlení z Magistrátu hl. m. Praha a z dalších
dotačních programů. (ID 611)
|
Oblast: PRAHA 10 PŘÁTELSKÁ
|
Cíl: 9.4. Dostupné a
sociální bydlení
|
Opatření: 9.4.3. Vytvořit
podmínky pro městskou bytovou výstavbu
|
Zaslání žádostí předem vytipovaných bytů o
poskytnutí dotace.
|
Stav: v realizaci
|
Charakter: neinvestiční
|
Realizátor: MČ Praha 10
|
Garant: Odbor bytů a nebytových prostor/Petr Beneš
|
Kapitola rozpočtu: 81
|
|
|
|
|
|
Za
pozitivní zjištění stávajícího stavu této části GO, lze
uvést realizaci některých aktivit "dobrých praxí"
podporujících UR MČ a také zřízení
samostatné pozice energetického manažera MČ.
Opět velkým
příslibem jsou budoucí realizace opatření vyplývají z
implementace nejen již několikrát
uváděného „Strategického plánu
udržitelného rozvoje MČ Prahy 10 pro období 2020-2030“ , ale
i z „Implementačního plánu
Strategie adaptace hl.města Prahy na klimatickou změnu“
(schváleného ZHMP 2018). Nedostatkem
však je absence nejen koncepčně
strategicko rozvojového přístupu
zajištění a hospodaření s
energiemi, tzn. absence energetické koncepce a jejího následného
systematického plnění, ale i absence monitoringu
a vyhodnocování ECI
indikátorů relevantních k
této tématické části, tzn.
nesledování
ani
ekologické
či uhlíkové
stopy, ani
místních
příspěvků
ke globálním změnám klimatu. Tato
sledování jsou
nutná jak
z hlediska vyhodnocování jejich vývojových trendů pro
území MČ, tak
i z důvodů hodnocení celkové
efektivity zde realizovaných aktivit
vůči klimatickým změnám. Hodnocení
těchto ECI indikátorů stačí
provádět v pětiletých časových periodách.
Na
základě uvedených
zjištění, i
v porovnání s ostatními srovnatelnými municipalitami kategorie
B MA21, není nyní
férové ponechat navrhované
sebehodnocení na úrovni dobré.
|
Celkové hodnocení oponenta k tématu udržitelného rozvoje |
VNITŘNÍ PODMINKY Silné stránky
Zpracován a od V/2020
schválen „Strategický plán udržitelného
rozvoje MČ Prahy 10 pro období 2020-2030“, jehož součástí
jsou i rozvojové záměry a cíle týkající se témat globální
odpovědnosti, a to konkrétně v jeho „10. oblasti Odpovědná
Praha 10-Globální odpovědnost“ ;
tento
dokument je slibným potenciálem ke zlepšování kvality
udržitelného rozvoje, potažmo i systematické realizace
potřebných kroků globální odpovědnosti;
zahájena
spolupráce s některými organizacemi zabývajícími se
humanitární a rozvojovou pomocí;
navázána
komunikace s velvyslankyní Jihoafrické republiky v ČR za účelem
možného meziobecního partnerství Jihoafrické republiky s MČ
Praha 10, současně s tím i podpory zahraniční rozvojové
spolupráce;
finanční
podpora mezinárodní
spolupráce, avšak zatím ne směrem k rozvojovým zemím;
podpora
myšlence
etického obchodu nákupem fairtrade občerstvení a umožnění
prezentace
výrobků chráněných dílen a sociálních podniků
prostřednictvím farmářských trhů na
území Prahy 10;
členství
v
Národní
síti
Zdravých měst ČR (od
r. 2016);
zapojení
některých
z MŠ a ZŠ v
různých projektech
rozvojové pomoci;
zahájena
spolupráce MČ s řadou ekologických organizací;
dobrá
praxe v předcházení vzniku odpadů, třídění různých složek,
zapojení do kampaně "Dost bylo plastu";
u
některých budov v majetku MČ již uskutečněny kroky ke
snižování
energetické náročnosti.
|
VNITŘNÍ PODMINKY Slabé stránky
Absence partnerství
s některým městem
z tzv.
rozvojového
světa;
nesystematická finanční
podpora
rozvojové spolupráce
i projektů
humanitární pomoci;
absence
koncepční a systematické
podpory
etického obchodu;
absence
koncepčního
a systematického
přístupu
k
řešení
konkrétních problémů prevence,
zmírňování i náprav důsledků klimatických změn na
území Prahy
10;
absence
osvětových
akcí pro
veřejnost a místní komunitu nejen
z
hlediska prevence, zmírňování či náprav důsledků
klimatických změn, ale
i globální odpovědnosti;
neidentifikace
realizovaných
konkrétních
projektů, aktivit,
akcí přispívajících k prevenci, zmírňování či k nápravám
důsledků klimatických změn, ale
i z hlediska globální odpovědnosti;
nahodilá
spolupráce
MČ
s
organizacemi
(NNO, MŠ i ZŠ, podnikatelé) za účelem řešení konkrétních
problémů prevence,
zmírňování i náprav důsledků klimatických změn, ale
i globální odpovědnosti;
absence
sledování
a vyhodnocování ekologických
stop, a to jak pro
celé území Prahy 10, tak
pro objekty v majetku MČ;
absence
sledování
a vyhodnocování uhlíkových
stop, a to jak pro celé území Prahy 10, tak pro objekty v majetku
MČ;
absence
uceleného vyhodnocování místních příspěvků ke globálním
změnám klimatu;
absence
koncepčního
a systematického
přístupu
k
zajišťování
a
hospodaření s energiemi, tj. absence energetické koncepce MČ
a
jejího následného plnění;
absence
energetického managementu MČ;
personální
neobsazenost pozice energetického manažera ÚMČ.
|
VNĚJŠÍ PODMINKY Příležitosti
Ke
zkvalitňování celé
této tématické oblasti GO lze dospět souběžnými "cestami" s:
doplněním
koncepčního přístupu k dílčím tématům GO (viz. relevantní kapitoly auditu);
postupným
řešením i
vyhodnocováním nejen jejich
systematické podpory (finančně dotační, osvětově vzdělávací,
morální
i humanitární,),
ale
i přínosů, nezdarů, trendů vývoje a
vlivů na
udržitelný rozvoj;
rozšiřováním
a zlepšováním spolupráce s místní komunitou (občany, NNO,
podnikateli, vzdělávacími organizacemi, aj.) ve
vazbě na témata GO;
realizací
participativně identifikovaných záměrů, vhodnými aktivitami,
projekty;
pravidelným
monitoringem a vyhodnocováním všech
indikátorů
GO;
příležitostí
je mj. i pozitivní dokončení rozjednané možnosti společného partnerství
s Jihoafrickou republikou.
|
Ztráta politické podpory při
realizaci aktivit, akcí a projektů naplňujících cíle ze
strategických rozvojových koncepcí UR, včetně GO;
nedostatek finančních
prostředků na realizaci těchto aktivit, akcí a projektů;
celosvětově se zhoršující
klima;
lockdowny či různá hromadná
společensko epidemiologická omezení při pandemických situacích,
zabraňující nejen participaci obyvatel při osvětových a
vzdělávacích aktivitách, ale i zapojení veřejnosti,
organizací, subjektů Prahy 10 do spolupráce s vedením MČ při
řešení tématik UR, potažmo GO a následně i při realizaci
jednotlivých aktivit, akcí a projektů naplňujících cíle UR
Prahy 10.
|
Závěry pro municipalitu – dílčí doporučení a návrhy hodnotitele |
Text auditu za tématickou
oblast Globální
odpovědnost MČ Praha 10
je identitický s textem auditu GO zpracovaným za rok 2019.
Zpracovatel byl na tento poznatek upozorněn v V/2021, a to s výzvou
k aktualizaci informací ve všech podkapitolách tématické
oblasti. V aktualizované verzi IX/2021 byly doplněny v kapitole
10.2 a 10.3 pouze ze strategicko rozvojových dokumentů MČ opsané
relevantní návrhy cílů a opatření, s upřesněním, který
návrh je již realizován a který zůstává zatím pouze záměrem.
Jakými konkrétními aktivitami, akcemi či projekty byly či jsou
návrhy naplňovány, z auditu zřejmé není. Zřejmé však je,
které povinné i nepovinné indikátory jsou či nejsou monitorovány
a vyhodnocovány, a také jaké kroky a dokumenty chybí.
|
3) Hodnotící výrok oponenta k tématu udržitelného rozvoje |
Hodnotící výrok pro oblast:
Pro municipalitu kategorie C
MA21 by výše vyhodnocený stav řešení celé oblasti GO mohl být
uznán za uspokojivý. Ovšem pro kategorii B MA21 již tento stav
zcela uspokojivému hodnocení neodpovídá. Ze sebehodnocení je
zřejmé, že si je municipalita této situace vědoma. Zároveň z
auditu vyplývá dobrý základ a připravený potenciál pro
postupné zlepšování tohoto stavu, a to realizací konkrétních
kroků, aktivit, akcí a projektů. Na základě těchto aspektů,
lze nyní v závěrečném hodnocení připustit stav uspokojivý,
avšak s podmínkami. Tyto podmínky jsou již v podobě
„příležitostí“ formulovány „v cestě ke zkvalitňování“
témat GO MČ Praha 10. Kontrolou jejich naplňování bude za 3 roky
nově zpracovaný audit celé 10. tématické oblasti UR.
|
Uspokojivý stav tématu z hlediska principů udržitelného rozvoje - s podmínkami
|