8 Kultura a volný čas |
Hodnocení oblasti |
8.1 Vztah města ke kultuře |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
8.1 Vztah města ke kultuře
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 přistupuje ke kultuře jako k významné oblasti života na Desítce. Je to nezastupitelná propojka k místním obyvatelům, spolkům a organizacím. Záměrem je vytvořit pevné vazby, vzájemnou důvěru a partnerství při organizaci akcí. Kultura je pevně zakotvena ve Strategickém plánu udržitelného rozvoje pro období 2020-2030, stejně tak dotační granty na podporu nejen kulturním organizací. MČ Praha 10 zároveň naplňuje Koncepci rozvoje kultury pro období 2020-2025.
|
Z práce MČ Praha 10 je zřejmé, že kulturu považuje za strategickou rozvojovou prioritu. Kulturu pojímá v širokém slova smyslu, což jí dává prostor pro zajímavou a pestrou práci se širokou veřejností. Má velmi dobře fungující oddělení strategického rozvoje, které pomáhá naplňování vytýčených plánů, držení dlouhodobého směru a provazování práce napříč úřadem.
|
8.1.1 Má městská část pro oblast kultury písemný strategický dokument (kulturní politika, Koncepce / strategie podpory kultury)? Vznikl strategický dokument se zapojením veřejnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 má zpracovanou Koncepci rozvoje kultury pro období 2020-2025.
Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 obsahově vychází z původního neschváleného dokumentu "Koncepce kulturní politiky městské části Praha 10 na období 2018–2025" od zpracovatele MEPCO, s.r.o., jež byla realizována v součinnosti s Úřadem městské části Praha 10. Aktuální verze "Koncepce rozvoje kultury pro období 2020-2025" je doplněna zejména o výstupy z mapování kulturních aktérů v jednotlivých lokalitách (Zahradní Město a Záběhlice, Vršovice, Strašnice, Malešice, Skalka a Rybníčky, Bohdalec a Slatiny), které proběhly formou místních participativních setkání. Následně byli ke kulatým stolům přizvání i zástupci úřadu i vedení městské částí Praha 10 (tzv. Radniční fórum). Poté proběhla prezentace pracovní verze Koncepce rozvoje kultury před komisí pro kulturu a udělování čestného občanství RMČ Praha 10. Koncepce kultury tak akcentuje sdílenou vizi pro rozvoj kultury na území Prahy 10, pojmenovává klíčové priority a zároveň zmiňuje i dílčí potřeby jednotlivých lokalit. NÁVRHOVÁ část Koncepce pro rozvoj kultury byla zpracována v souladu s analytickými podklady plynoucími ze SWOT analýzy, realizované pro "Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha pro období 2020–2030", dále pak reaguje na realizované kulaté stoly v jednotlivých částech MČ Praha 10. Stejně tak reviduje SWOT analýzu týkající se kulturních zařízení na území MČ Praha 10 realizovanou společností MEPCO. Mezi další externí materiály, z kterých tento dokument vychází, patří rovněž Koncepce kulturní politiky hlavního města Prahy 2017–2021, Generel veřejných prostranství Prahy 10 či Programové prohlášení Rady městské části Praha 10 2018–2022.
Koncepce je strukturována do šesti základních oblastí: Identita městské části, Kultura v lokalitách, Kulturní objekty, Kulturní akce, Kultura ve veřejném prostoru a Nástroje podpory místní kultury.
Kultuře se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020–2030 (7. Praha 10 vzdělaná, 7.2 Škola v centru dění, 7.2.2 Školy jako lokální kulturně-vzdělávací centra, 8. Praha 10 kulturní, 8.1. Inspirující prostředí pro rozvoje kultury, 8.2 Praha 10 kulturnější). Cíle a opatření v jednotlivých oblastech Koncepce rozvoje kultury jsou uvedeny ve Strategickém plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10. Autorsky se na zpracování materiálu podílel tým Ateliéru pro veřejnou debatu a Michaela Hečková.
Koncepci rozvoje kultury městské části Praha 10 na období 2020 – 2025 schválilo Zastupitelstvo MČ Praha 10 v říjnu 2019.
|
-
Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025, Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030
Obě výše zmíněné strategie vznikly na základě účasti veřejnosti a kulturních aktérů. Byly schváleny Radou a Zastupitelstvem MČ Praha 10 a projednány v příslušných komisích městské části.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část Praha 10 má zpracovanou Koncepci rozvoje kultury, která je naplňována akčními plány, zároveň byla vytvářena v koordinaci se Strategickým plánem udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030.
|
Městská část má zpracován samostatný rozvojový dokument pro kulturu - Koncepci rozvoje kultury MČ Praha 10. Dokument je velmi dobře srozumitelný, aktuální ve vztahu k trendům rozvoje kultury v zahraničí i dobře navázán na místní potřeby a problémy např. skrze práci se specifiky a charakteristikami jednotlivých lokalit městské části. Prostor, kam se v této oblasti rozvíjet, spatřuji zejména v dobrém provázání práce (polo)terénního pracovníka (komunitního koordinátora), který je v úzkém kontaktu s komunitou a aktuálními potřebami, s prací oddělení strategického rozvoje a odborem kultury a projektů. Kombinace aktuálnosti a zároveň dlouhodobého strategického směřování je velkým benefitem.
|
8.1.2 Jaká je dostupnost a vybavenost městské části kulturními službami? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území MČ Praha 10 se nachází několik knihoven, galerií, divadel a klubů, které mohou využívat různé věkové skupiny s dobrou dostupností. Co se týče kulturní vybavenosti, nepatří Praha 10 k těm nejvybavenějším. Dalo by se spíše tvrdit, že kulturní vybavenost je - zejména v okrajových částech Prahy 10 - nedostačující. Z hlediska kulturních organizací zřizovaných HMP jsou zde pouze 2 pobočky DDM a 5 poboček Městské knihovny. Praha 10 sama zřizuje jednu příspěvkovou organizaci, která provozuje Kulturní dům Barikádníků. Městská část dále disponuje kulturními objekty, které se snaží pronajímat v zájmu obce a hledat tak partnery pro jejich smysluplný kulturní provoz. Jedná se zejména o Strašnické divadlo, Trmalovu vilu, prostory Vršovického literárního centra Waldez či bývalé kino Vzlet ve Vršovicích. Potenciál lze v tomto směru spatřovat také v Čapkově vile, která je před rekonstrukcí a také v Kolbenově vile. Kromě toho se na území MČ Praha 10, zejména ve Vršovicích a části Vinohrad, nachází řada dalších kulturních organizací, které poskytují veřejné kulturní služby. Např. Vršovické divadlo Mana, Kino Pilotů nebo např. klub Ancali. V neposlední řadě bych rád zmínil vznik několika malých kreativních prostorů, které docela neotřelým způsobem doplňují mapu kulturní infrastruktury Prahy 10. Jedná se zejména o Kreativní garáž v Rybníčkách, prostor Olga ve Strašnicích, či Bulmex a Sousedský klub ve Vršovicích. Významnou roli hrají také církevní objekty, v nichž se také pořádají kulturní programy - je to např. Milíčova modlitebna v Malešicích či kostel sv. Václava ve Vršovicích. Seznam dalších kulturních provozů na území MČ Praha 10: - Divadelní studio Neklid: široká veřejnost
- Divadlo HarOLD: široká veřejnost
- Divadelní ateliér Strašnice: široká veřejnost
- Café v lese – hudební klub: široká veřejnost
- Czech Inn Bar – Vršovice: široká veřejnost
- Vinohradský pivovar: široká veřejnost
- Xaoxax – výstavní síň: široká veřejnost
- Klub Sběrné suroviny – výstavní síň: široká veřejnost
- Petrohradská kolektiv
- Ateliéry Bubahof
|
-
10 kulturních zařízení / objektů v gesci MČ Praha 10, 22 dalších spolků provozujících kulturní činnosti. Cílovou skupinou je především široká veřejnost.
MČ Praha 10 vlastní celkem 10 kulturních objektů, které se nachází v rozdílném stavu. Pouze kulturní dům Eden je ve stavu, kdy ho nelze užívat. Jeho zprovoznění vyžaduje vysokou finanční investici. Důležitou součástí jsou místní aktéři, kteří provozují divadlo, kino a další kulturní akce. Jedná se o min. 22 dalších spolků. Seznam kulturních objektů lze dohledat v Koncepci rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 v příloze č. 2: Medailonky kulturních objektů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Široká nabídka kulturních služeb pro obyvatele Desítky. Stále je zde ale nerovnoměrné rozložení kulturních zařízení a služeb. Objekty v majetku městské části vyžadují šetrnou obnovu v následujících letech (např. Čapkova vila, KD Barikádníků).
|
MČ si je velmi dobře vědoma svého prostředí, infrastruktury sloužící různým cílovým skupinám a aktivně s ní pracuje. Uvědomuje si možnosti, kam se může dále rozvíjet a nebojí se tyto rezervy pojmenovávat, což je dobrý předpoklad pro další práci a kontinuální rozvoj. Za důležité a progresivní považuji zahrnutí menších a specifičtějších prostor do kulturní infrastruktury a služeb.
|
8.1.3 Jaká je výše a struktura výdajů na kulturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 zajišťuje mnoho aktivit, které jsou určeny pro občany napříč generacemi. V rozpočtu na kulturu jsou alokovány finanční prostředky na zajištění těchto aktivit. Celkově je v rozpočtu na rok 2020 alokována částka 9 348 000 Kč, v dotačním řízení pro kulturní spolky 7 000 000 Kč a v Zásobníku projektů 1 000 000 Kč. Celkem tedy 17 348 000 Kč.
Dále lze k "rozpočtu na kulturu" přičíst ještě příspěvek na provoz KD Barikádníků ve výši 4 000 000 Kč. Nejvýznamnější část v rozpočtu odd. kultury zabírají finanční prostředky na zajištění akcí „většího rozsahu“ pořádané Odborem kultury P10 ve spolupráci s externími dodavateli. Akce jsou určeny pro obyvatele městské části. Jedná se např. o Zahájení farmářských trhů na Kubánském náměstí, Májové slavnosti, Velikonoční trhy, Květinový bál pro seniory, dále Dětský den včetně programu, akce Kino na kolečkách – zajištění letního kina, akce Den IZS a mnoha dalších v průběhu druhého pololetí. Dále jsou v rozpočtu na kulturu alokovány prostředky na akce Cena bratří Čapků, výjezdní zasedání ředitelů ZŠ a MŠ Prahy 10, atd. Celkově je na uvedené akce alokována částka 4 292 000 Kč. Další oblastí jsou občansko-společenské či ceremoniální akce, které zahrnují vítání občánků Prahy 10, setkání jubilantů dožívajících se 90 a více let, jubilejní svatby, setkání maturantů a předávání maturitních vysvědčení, cyklus komorních koncertů pořádaných pro širokou veřejnost. Na tyto aktivity je alokována částka 1 383 000 Kč. Drobnější částky v řádu jednotek statisíců jsou určeny na výstavní činnost, tiskové služby zajišťující propagaci akcí pořádaných městskou částí, či je zde zahrnuto i pořádání dětského letního tábora v Krkonoších a letních pobytových turnusů pro seniory. MČ Praha 10 dále podporuje široké spektrum organizací zajišťujících kulturní a volnočasové aktivity pro občany Prahy 10 formou poskytnutí finanční podpory v rámci Dotačního řízení. Dlouhodobá finanční rozvaha MČ Praha 10 v oblasti podpory kultury je vedena přesvědčením, že rolí ÚMČ je zejména vytvářet prostředí, ve kterém se kultura bude moci svobodně rozvíjet a poskytnout dostatek finančních prostředků, které pokryjí relevantní poptávku. Vedle finančních nástrojů pak Praha 10 využívá i celou řadu nefinančních, jako např. podporu propagace či poskytování zvýhodněného nájmu v zájmu obce.
|
-
2019
18 850 000 Kč (1,3 % rozpočtu)
z toho:
0061 Kultura 14 464 000 Kč
Dotace KUL 3 586 000 Kč
Zásobník projektů 800 000 Kč
2018
18 914 000 Kč (1,5 % rozpočtu)
z toho:
0061 Kultura 15 949 000 Kč
0064 Veřejná finanční podpora KUL 2 965 000 Kč
2017
24 420 000 Kč (3,2 % rozpočtu)
z toho:
0061 Kultura 21 220 000 Kč
0064 Veřejná finanční podpora KUL 3 200 000 Kč
Finance alokované do oblasti kultury se v posledních letech postupně snižují. Za rozhodující nepovažuje MČ Praha 10 výši finanční podpory, nýbrž spektrum aktivit, do kterých jsou tyto částky alokovány. Současné vedení MČ Praha 10 dbá především na podporu širokého spektra aktivit lokálních kulturních aktérů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Trend výše výdajů na kulturu se oproti minulým letům snižuje, ale snahou je více zapojit do aktivit místní spolky a program stavět na jejich činnosti a spolupráci. .
|
Přestože se prostředky na kulturu v posledních 4 letech snižují, výrazně roste podpora plynoucí skrze dotační řízení. Tedy konkrétním spolkům a na konkrétní akce. Směřování financí do rozvoje prostředí namísto produkce kulturních akcí v režii úřadu je dobrým směrem a Praha 10 je v tomto inspirací pro další městské části, města a obce.
|
8.1.4 Mají kulturní organizace městské části vlastní strategické dokumenty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je MČ Praha 10, je Kulturní dům Barikádníků. Ten vlastní kulturní strategii nemá. MČ Praha 10 nemonitoruje strategie kulturních organizací, které nezřizuje. Zde je třeba konstatovat, že je to chyba. Na druhou stranu je třeba říci, že KD Barikádníků je svým duchem velmi specifický, má na území Prahy 10 svou tradici a je programově spíše konzervativní než progresivní. Určitý potenciál pro změnu zde však bezesporu je.
|
-
Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025, kulturní organizace zřizované MČ Praha 10 strategické dokumenty nemají
Jednotlivé kulturní organizace zřizované MČ Praha 10 strategické dokumenty nemají. Zastřešuje je Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jednotlivé kulturní organizace strategické dokumenty nemají, všechny je ale zohledňuje Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025.
|
Doporučuji zvážit přínosy, objem financí a benefity, které Kulturní dům Barikádníků přináší městské části. Jednou z cest je spoludefinování role této příspěvkové organizace (zřizovatel, tedy MČ ve spolupráci vedením p.o.) a následné vyhodnocení, zda danou roli zastává a předpokládané benefity splňuje a zda pro tento účel má adekvátní finanční podporu.
|
8.1.5 Jaká je spokojenost občanů s kulturními zařízeními a nabídkou kulturních aktivit v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dotazníkové šetření bylo provedeno pomocí standardizovaného dotazníku, použitého i v jiných městech ČR. Samotné dotazování proběhlo formou řízeného rozhovoru (tazatel se ptá a zaznamenává odpovědi dotázaného) s využitím proškolených tazatelů. Šetření bylo provedeno v ulicích městské části v průběhu května a června roku 2019 mezi vybranými obyvateli městské části. Respondenti (obyvatelé starší 18 let) byli vybráni kvótním výběrem dle základních charakteristik (věk, pohlaví a místní část). Cílem bylo získat více jak 500 správně vyplněných dotazníků. Výsledky dotazníkového šetření jsou primárně zpracovávány v prostředí programu MS Access do databáze vytvořené CI2, o. p. s. Výsledkem dotazníkového šetření je srovnatelné pozitivní hodnocení v oblasti kvality služeb (10 – nejvíce kvalitní až 0 – nejméně kvalitní): kino (6,9), knihovny (6,8), KD Barikádníků (6,6), Divadla (7,0). V hodnocení důležitosti jsou pro občany divadla a kino nejvíce důležité. V roce 2019 proběhlo šetření poprvé. Plánujeme ho každé dva roky opakovat.
|
-
kino (6,9), knihovny (6,8), KD Barikádníků (6,6), Divadla (7,0)
Hodnocení 0 (nejméně kvalitní) - 10 (nejvíce kvalitní) Dotazníkové šetření proběhlo pod patronací CI2, o. p. s. (nestátní neziskové organizace zaměřené na udržitelný rozvoj, vzdělávání, publikační činnost a vědu a výzkum).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnocení spokojenosti je lehce nadprůměrné.
|
Dobře nastaven systém hodnocení spokojenosti občanů s kulturní nabídkou. Za důležité považuji udržení pravidelné frekvence a totožné metodiky pro dobré srovnání v čase a sledování trendů.
|
8.1.6 Jaké jsou možnosti občanů uplatňovat své podněty a účastnit se projednávání záměrů města v oblasti kultury na jedné straně a jaký je zájem veřejné správy odpovídat na kulturní potřeby občanů (zvyšování kvality politické kultury) na straně druhé? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025:
V průběhu roku 2015 byl zpracován podklad pro zpracování Koncepce kulturní politiky městské části Praha 10, a to Analýzu a návrhy dlouhodobé perspektivy a priorit při řešení kulturní politiky na území městské části Praha 10. Součástí analytických prací bylo i mapování názorů a povědomí v oblasti kultury mezi občany městské části Praha 10. Cílem bylo zmapovat názory a postoje široké veřejnosti městské části ke stavu a směřování kulturních aktivit na jejím území. Pro získání informací bylo využito dotazníkového šetření, v rámci kterého byly dotazníky zveřejněny na webových stránkách a rozdány na školách, informačních kancelářích apod. Názory občanů byly zjišťovány rovněž formou kulatých stolů při setkání se zástupci kulturních subjektů působících na území městské části Praha 10.
V jednotlivých lokalitách byla následně, pro získání dalších názorů k dopracování materiálu, realizována setkání (kulaté stoly) se zástupci odborné veřejnosti a aktivních spolků, v rámci kterého byly otázky týkající se dopracování Koncepce diskutovány.
Během roku 2020, konkrétně v červenci a září se uskutečnila série šesti setkání s kulturními aktéry přímo v konkrétních lokalitách MČ Praha 10. Tyto lokality konkrétně byly: Zahradní Město a Záběhlice, Vršovice, Strašnice, Malešice, Skalka a Rybníčky, Bohdalec a Slatiny.
Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030:
V roce 2020 byl uplatněn Strategický plán rozvoje Prahy 10 pro období 2020–2030. Podněty ke strategickému plánu mohou občané, kteří zde žijí, pracují, o své okolí se zajímají a chtějí sdělit svůj názor a zkušenosti pro zlepšení kvality života, sdělit při sběru podnětů na veřejných setkáních v ulicích MČ Praha 10 a v budovách škol nebo vyplněním online formuláře v pohodlí domova. Dále se mohli občané zapojit do dotazníkového šetření mezi obyvateli městské části, které mělo za cíl zjistit míru jejich spokojenosti s životem ve městě. Dále měli možnost vyjádřit svůj názor v „pocitové mapě“.
Danému tématu se specificky věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (1. Praha 10 otevřená, 1.1 Kvalitní radnice sloužící lidem, 1.1.2 Aktivní zapojení obyvatel do veřejného života).
|
-
Rok 2019: 110 kulturních aktérů zapojeno do přípravy koncepce rozvoje kultury, 306 podnětů v anketě "Kultura a volný čas v Malešicích", 29 podnětů v oblasti kultury v anketě "Co zlepšit na Praze 10"
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Občané se mohou aktivně účastnit na kulatých stolech, veřejných projednáních či v anketách a vyjadřovat se tak nejen ke kulturnímu dění v MČ Praha 10.
|
Občané mají mnoho možností se účastnit či jinak zapojit do rozhodování o směřování města v oblasti kultury. Po participativně tvořené kulturní koncepci považuji za důležité udržet komunikaci/budování vztahů mezi veřejností a zástupci města (ať už skrze práci komunitního koordinátora či jiným způsobem - např. zapojení je do aktualizace koncepce či tvorby akčního plánu apod.). Očekávání ze strany veřejnosti po široké participaci jsou vždy velká a lze je tudíž snadno zklamat.
|
8.1.7 Existuje v městské části podpora tzv. kulturních a kreativních průmyslů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Speciální nástroje pro podporu kreativních odvětví Praha 10 nemá. |Kreativní podnikání však lze i tak podpořit stávajícími nástroji: Pronájem "v zájmu obce" - MČ může pronajmout své nebytové prostory za zvýhodněných podmínek, pokud usoudí, že činnost zde provozovaná je veřejnosti prospěšná a tudíž v zájmu obce. Podobným způsobem jsou např. pronajaty prostory bývalého Waldesova muzea, kino Vzlet či prostor Olga. V rovině návrhu jsou taktéž připraveny tzv. "kreativní vouchery", které by umožnily podporu kreativních odvětví na území Prahy 10. Podpora kulturních a kreativních aktivit probíhá také formou dotačního řízení a spoluprací na jednotlivých projektech.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Podpora existuje formou dotačních programů a vzájemnou spoluprací.
|
Stávající nastavení (a plán rozvoje) podpory kulturních a kreativních odvětví považuji v porovnání s dalšími městskými částmi - za nadstandardní. V případě plánování rozvoje kulturních a kreativních odvětví doporučuji využít práci organizací Pražského inovačního institutu a Kreativní Prahy, které se týmž tématem na celopražské úrovni zabývají.
|
8.2 Vztah k historickému dědictví |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
8.2 Vztah k historickému dědictví
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 poskytuje podporu organizacím na nehmotné kulturní dědictví (grantový systém). Další granty ale prozatím nevyužívá ani o nich neinformuje. Provozuje virtuální prohlídky, např. Čapkova vila a podporuje propagaci kulturních objektů.
|
Městská část se snaží - v rámci kapacit - zpřístupňovat, prezentovat a otevírat kulturní dědictví, kterým disponuje. Pracuje s různými ne tolik častými formáty zpřístupňování svých objektů napříč veřejnou správou (virtuální prohlídky, jednorázové akce typu dny otevřených dveří, aktivní práce s tématickými roky). Má relativně nově spuštěn grantový systém na podporu péče o hmotné dědictví, jehož pojetí a implementaci plánuje evaluovat.
|
8.2.1 Má městská část ve strategickém dokumentu (příp. jeho části pro oblast kultury) řešenu podporu nehmotného, příp. hmotného kulturního dědictví a přístup občanů k němu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 10 se nehmotnému a hmotnému kulturnímu dědictví věnuje ve Strategickém plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8. Praha 10 kulturní, 8.4. Prezentovat nemovité kulturní dědictví a pečovat o něj, 8.4.1 Představovat památkově hodnotné objekty a lokality na území městské části, 8.4.2 Motivovat majitele památkově hodnotných objektů k citlivému přístupu při jejich užívání a obnově). Koncepce rozvoje kultury městské části Praha 10 na období 2020–2025 se věnuje kulturním objektů v oblasti 3 Kulturní objekty (3.1 Zajišťovat vyhovující stav objektů ve správě MČ Praha 10, odpovídající uživatelským potřebám obyvatel hl. m. Prahy ve 21. století, 3.2 Hledat strategická partnerství pro pronájem městských kulturních objektů 3.3 Zajišťovat pro kulturní objekty ve vlastnictví MČ Praha 10 kvalitní řízení a strategii, jasnou programovou nabídku, která bude odrážet specifika lokality a bude hledat i přiměřené možnosti nabízet program celopražskému publiku, 3.4. Realizovat spolupráci s ostatními objekty na území MČ Praha 10, jejichž primárním účelem není kulturní činnost (např. Vršovický zámeček)) a v příloze č. 2: Medailonky kulturních objektů.
Oddělení památkové péče a správy kulturních objektů MČ Praha 10 navazuje kontakty s majiteli historických objektů a nabízí pomoc při řešení jejich problémů. V přípravě je celková strategie, která by měla být následně zapracovaná do „Programu regenerace Městských památkových zón“ (MPZ) a jeho indukcí i na oblasti mimo zónu na území MČ Praha 10.
Specifikem v této oblasti je Radoz MČ schválený materiál "Programový záměr využití Čapkovy vily", který je programovou vizí pro provoz vily Karla Čapka.
|
-
Nehmotnému i hmotnému kulturnímu dědictví se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 a Koncepce rozvoje kultury městské části Praha 10 na období 2020-2025.
Informace ke dni 20. 4. 2020: Koncepce rozvoje kultury byla schválena RMČ a ZMČ Praha 10. Strategický plán udržitelného rozvoje byl schválen RMČ Praha 10, zastupitelstvu bude v brzké době předložen ke schválení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část má ve svých strategických dokumentech zakotvenou podporu nehmotného kulturního dědictví.
|
Hodnota kulturního dědictví je v MČ rozeznávána a s kulturním dědictvím je pracováno koncepčně. Práce s ním je zakotvena ve strategických dokumentech.
|
8.2.2 Má městská část otevřený grantový systém, který zahrnuje projekty z oblasti historického kulturního dědictví? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Od roku 2018 má MČ Praha 10 zpracovaný Dotační program pro oblast podpory péče o památkově hodnotné nemovité objekty. Funguje zatím krátce, ale do budoucna bude periodicky na základě vyhodnocení zkušeností z uplynulých ročníků nadále zlepšován a prosazován. Zvýšený zájem obyvatel a kladení dotazů poukazují na slibný potenciál programu. Městská část Praha 10 se podpoře historického kulturního dědictví věnuje ve Strategickém plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8. Praha 10 kulturní, 8.4. Prezentovat nemovité kulturní dědictví a pečovat o něj, 8.4.1 Představovat památkově hodnotné objekty a lokality na území městské části, 8.4.2 Motivovat majitele památkově hodnotných objektů k citlivému přístupu při jejich užívání a obnově). Koncepce rozvoje kultury městské části Praha 10 na období 2020–2025 se věnuje kulturním objektů v oblasti 3 Kulturní objekty (3.1 Zajišťovat vyhovující stav objektů ve správě MČ Praha 10, odpovídající uživatelským potřebám obyvatel hl. m. Prahy ve 21. století, 3.4. Realizovat spolupráci s ostatními objekty na území MČ Praha 10, jejichž primárním účelem není kulturní činnost (např. Vršovický zámeček)).
Rok 2019-2020: 1.000.000 Kč Rok 2018: 1.200.000 Kč (Dotační řízení 2018)
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, MČ Praha 10 má od roku 2018 zaveden otevřený grantový program v této oblasti.
|
Městská část má zaveden dotační systém pro podporu kulturního dědictví. Je v začátku svého fungování a městská část je otevřena a připravena jej upravit a aktualizovat pro co nejlepší fungování.
|
8.2.3 Má městská část další nástroje pro podporu majitelů nemovitého i movitého kulturního dědictví; podporu tradic apod.? Čerpá městská část finanční prostředky z programů MK ČR a dalších zdrojů určených na památkovou péči? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dotační programy MČ Praha 10 pro rok 2021 Dotační systém Prahy 10 je určen pro
• jednotlivce nebo organizace s trvalým bydlištěm či sídlem na území MČ Prahy 10,
• jednotlivce nebo organizace s trvalým bydlištěm či sídlem mimo území MČ Prahy 10, Projekt se uskuteční na území MČ Prahy 10 nebo je určen obyvatelům této městské části.
Dotace není určena pro:
• organizační složky státu,
• příspěvkové organizace MČ Prahy 10,
• politické strany nebo jejich stranické organizace
Dotace jsou výhradně neinvestiční a je otevřen všem žadatelům, kteří splňují vypsaná kritéria a požadavky MČ Praha 10. Tyto jsou transparentně zdokumentovány a avizovány v zákonné lhůtě všem zájemcům o dotace MČ Praha 10 v příslušném vyhlášeném programu.
Dotační řízení MČ Praha 10 je transparentní. Úvodní fází je kontrola správnosti a formální úplnosti podaných žádostí včetně povinných příloh, kterou provede Odbor kultury a projektů ÚMČ Praha 10. Dále jsou žádosti, které splnily kritéria vstupní kontroly postoupeny Pracovní skupině hodnotitelů (pětičlenné skupině, kterou tvoří členové samosprávy; tyto členové jsou jenování Radou MČ Praha 10); při hodnocení projektů posuzují Pracovní skupiny hodnotitelů především
• platnost či neplatnost podané Žádosti;
• soulad Projektu s účelem vyhlášených dotačních programů a podmínkami příslušného programu;
• soulad s prioritami (tj. důvody podpory) dotační politiky MČ Praha 10 pro rok 2021;
• prokazatelné využití poskytnutých prostředků ve prospěch obyvatel MČ Praha 10;
• řádné odůvodnění rozpočtu Projektu a jeho adekvátnost vč. přihlédnutí k celkovému objemu finančních prostředků určených pro příslušnou dotační oblast a výše spoluúčasti Žadatele.
Hodnocené žádosti jsou dále postupovány k projednání Výborům ZMČ.
Výbor projedná hodnocené Žádosti předložené Pracovní skupinou hodnotitelů a doporučí příslušným orgánům samosprávy předložené Žádosti k podpoře.
Pro uvedené oblasti Podpory jsou to Výbory ZMČ:
• Výbor pro kulturu, sport a volnočasové aktivity,
• Výbor sociální a zdravotní,
• Výbor pro životní prostředí a infrastrukturu.
O poskytnutí Dotace a její výši rozhodují příslušné orgány samosprávy na základě doporučení Výborů ZMČ.
Rozhodováno je v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze.
Danému tématu se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.1 Inspirující prostředí pro rozvoj kultury, 8.1.1 Zajistit kvalitní podmínky pro rozvoj kulturních, komunitních a společenských aktivit obyvatel, 8.1.2 Systémová podpora rozvoje kultury v Praze 10).
Finanční podporu ze strany MČ Praha 10 řeší Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 (6. Nástroje podpory místní kultury, 6.1 Utvářet stabilní systém finanční podpory včetně zavedení nového dotačního systému a revize systému kulturních dotací s ohledem na priority podpory, 6.3 Nabízet materiální podporu aktivním subjektům a jednotlivcům).
|
-
MČ Praha 10 vyhlašuje každoročně Dotační program pro oblast podpory péče o památkově hodnotné nemovité objekty.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část Praha 10 vyhlašuje svůj dotační program, externí dotace zatím nečerpá.
|
Nepochopena otázka. Je dotazováno, jakých dalších nástrojů (než dotačního programu) využívá městská část k podpoře kulturního dědictví (z otázky výše je zřejmé, že např. oddělení památkové péče aktivně navazuje kontakty s majiteli a spolupracuje s odbornými organizacemi, příp. skrze roli městského architekta). Dále je dotazováno na čerpání prostředků z jiných zdrojů financování než je rozpočet města).
|
8.2.4 Je místní kulturní dědictví zpřístupňováno veřejnosti? Dochází k novému způsobu využití objektů soukromých majitelů (nové funkce budov); kulturní dědictví je digitalizováno, jsou vydávány publikace, DVD, pořádány nové akce apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Objekty kulturních památek, které má MČ Praha 10 svěřeny do péče a které je možné prezentovat veřejnosti, prezentovány jsou. Příkladem je den otevřených dveří ve vile Karla Čapka a různé nárazové akce v bývalém Waldesově muzeu. Vila Karla Čapka má navíc zpřístupněné virtuální prohlídky. Pro ostatní objekty je forma prezentace hledána a připravována, např. Kolbenova vila, hledání nového využití pro strašnickou školu či Waldesovo muzeum. Jedná se však výhradně o kompetence a rozhodnutí statutárních zástupců MČ, kteří o otevření či neotevření a rozhodují. Zároveň probíhají různé akce v Trmalově vile.
Pracovník odboru památkové péče do této diskuse vstupuje pouze jako přizvaný účastník svým názorem, který přispívá argumentací z pohledu na zachování příslušných zachycených hmotných situací, dokládajících vývoj jednoho každého objektu.
Drtivá většina nemovitých kulturních památek však není MČ Praha 10 svěřena do péče a nemůže tak v jejich správě vykonávat svou vůli. Jsou v rukách jiných majitelů, ať už fyzických či právnických osob, kteří s nimi nakládají podle své vůle, a s ohledem na současnou právní úpravu není umožněno městské části se k jejich využití vyjádřit ani na úrovni závazného stanoviska.
Publikační či jiná činnost je zcela nemyslitelná, pokud nebude personální zajištění v blízké době zlepšeno. Rozpočtové možnosti MČ Praha 10, které nelze v průběhu roku navyšovat, zároveň nedovolují takovouto činnost zajišťovat externími odborníky.
Právě prezentaci kulturních památek se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8. Praha 10 kulturní, 8.4. Prezentovat nemovité kulturní dědictví a pečovat o něj, 8.4.1 Představovat památkově hodnotné objekty a lokality na území městské části) a Koncepce rozvoje kultury městské části Praha 10 na období 2020–2025 v oblasti 3 Kulturní objekty (3.3 Zajišťovat pro kulturní objekty ve vlastnictví MČ Praha 10 kvalitní řízení a strategii, jasnou programovou nabídku, která bude odrážet specifika lokality a bude hledat i přiměřené možnosti nabízet program celopražskému publiku, 3.4. Realizovat spolupráci s ostatními objekty na území MČ Praha 10, jejichž primárním účelem není kulturní činnost (např. Vršovický zámeček)) a v příloze č. 2: Medailonky kulturních objektů.
|
-
virtuální prohlídky: vila Karla Čapka,
konání dnů otevřených dveří, akce k výročí Karel Čapek 130
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, konají se například virtuální prohlídky Čapkovy vily.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část se svým kulturním dědictvím pracuje a snaží se jej zpřístupňovat veřejnosti (v případě vily Karla Čapka i například formou virtuální prohlídky). Pro příště prosím vypustit z otázky komentáře o kapacitách odboru památkové péče a pravomocích úřadu. Audit je prostorem pro vaše hodnocení vaší práce ne kritiku legislativních podmínek.
|
8.3 Kulturní a umělecké aktivity (akce), které reagují na potřeby a iniciativy občanů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
8.3 Kulturní a umělecké aktivity (akce), které reagují na potřeby a iniciativy občanů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 aktivně zapojuje občany do dění ve městě. Vypisuje granty, má k dispozici zásobník projektů nebo participativní rozpočet. Kulturní akce místních aktérů jsou prezentovány na webu MČ Praha 10 a v tištěném měsíčníku Praha 10. S kulturními spolky se aktivně komunikuje.
|
Politika městské části jde jednoznačně směrem k podpoře aktérů - jednak z hlediska růstu finanční podpory, ale i počtu podpořených subjektů, ale i např. zřízení pozice komunitního koordinátora. MČ přesouvá v rámci kapitol podpory kultury finance směrem právě do dotačního řízení a snaží se i dalšími nástroji podporovat přímo aktéry a podmínky pro rozvoj kulturních a komunitních akcí, které vycházejí "zdola" přímo od obyvatel. Prostor pro další rozvoj je spatřován v práci se spektrem kulturní nabídky (saturace "hluchých" míst - ať už z pohledu územního, tak ale i například z pohledu jednotlivých cílových skupin či jednotlivých žánrů kultury). Rezervy - které vnímá i městská část - jsou pak také částečně v propagaci a komunikaci kulturní nabídky. Rezervy jsou bohužel i v samotném zpracování auditu - některé informace jsou neaktuální. Pro příští audit doporučujeme vymezit více kapacit pro jeho kvalitní zpracování v rámci úřadu.
|
8.3.1 Jaké jsou neinvestiční grantové (soutěžní) a dotační výdaje na kulturní projekty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 10 má propracovaný systém dotačního řízení napříč mnoha oblastmi, a to:
- oblast kultury,
- oblast sportu, mládeže a volného času,
- oblast sociálních a návazných, zdravotních a adiktologických služeb,
- oblast školství,
- oblast ochrany životního prostředí a environmentální výchovy.
V oblasti kultury byly v roce 2020 podpořeny projekty ve výši 4 910 000 Kč na jednoleté dotace a 1 590 000 Kč na víceleté dotace.
Další akce jsou pořádány různými spolky a neziskovými organizacemi, jejichž projekty jsou podporovány v rámci dotačního řízení MČ Praha 10 nebo soutěže „Zásobník projektů – partnerství pro Prahu 10“.
V roce 2020 bylo na tyto projekty, tj. na malé kulturní nebo komunitní akce, drobné úpravy veřejných prostranství a další myšlenky na zlepšení života místních obyvatel, alokována částka 774 931 Kč.
Danému tématu se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.1 Inspirující prostředí pro rozvoj kultury, 8.1.1 Zajistit kvalitní podmínky pro rozvoj kulturních, komunitních a společenských aktivit obyvatel, 8.1.2 Systémová podpora rozvoje kultury v Praze 10).
Finanční podporu ze strany MČ Praha 10 řeší Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 (6. Nástroje podpory místní kultury, 6.1 Utvářet stabilní systém finanční podpory včetně zavedení nového dotačního systému a revize systému kulturních dotací s ohledem na priority podpory, 6.3 Nabízet materiální podporu aktivním subjektům a jednotlivcům).
|
-
2018: 2.999.396,- Kč, 2019: 3.586.000,- Kč, 2020: 4.910.000,- Kč
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Investiční grantové příležitosti se navyšují.
|
Politika městské části jde jednoznačně směrem k podpoře aktérů. Stabilně jsou zvyšovány grantové neinvestiční prostředky směřující přímo k podpoře aktérů. Celkové finance směrem k aktérům jsou velkorysé a bylo by skvělé, kdyby se podařilo udržet velikost prostředků dlouhodobě.
|
8.3.2 Má městská část otevřený grantový systém pro kulturní projekty? Do jaké míry je grantový systém pro kulturní projekty otevřený a transparentní? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dotační programy MČ Praha 10 pro rok 2021 Dotační systém Prahy 10 je určen pro
• jednotlivce nebo organizace s trvalým bydlištěm či sídlem na území MČ Prahy 10,
• jednotlivce nebo organizace s trvalým bydlištěm či sídlem mimo území MČ Prahy 10, Projekt se uskuteční na území MČ Prahy 10 nebo je určen obyvatelům této městské části.
Dotace není určena pro:
• organizační složky státu,
• příspěvkové organizace MČ Prahy 10,
• politické strany nebo jejich stranické organizace
Dotace jsou výhradně neinvestiční a je otevřen všem žadatelům, kteří splňují vypsaná kritéria a požadavky MČ Praha 10. Tyto jsou transparentně zdokumentovány a avizovány v zákonné lhůtě všem zájemcům o dotace MČ Praha 10 v příslušném vyhlášeném programu.
Dotační řízení MČ Praha 10 je transparentní. Úvodní fází je kontrola správnosti a formální úplnosti podaných žádostí včetně povinných příloh, kterou provede Odbor kultury a projektů ÚMČ Praha 10. Dále jsou žádosti, které splnily kritéria vstupní kontroly postoupeny Pracovní skupině hodnotitelů (pětičlenné skupině, kterou tvoří členové samosprávy; tyto členové jsou jenování Radou MČ Praha 10); při hodnocení projektů posuzují Pracovní skupiny hodnotitelů především
• platnost či neplatnost podané Žádosti;
• soulad Projektu s účelem vyhlášených dotačních programů a podmínkami příslušného programu;
• soulad s prioritami (tj. důvody podpory) dotační politiky MČ Praha 10 pro rok 2021;
• prokazatelné využití poskytnutých prostředků ve prospěch obyvatel MČ Praha 10;
• řádné odůvodnění rozpočtu Projektu a jeho adekvátnost vč. přihlédnutí k celkovému objemu finančních prostředků určených pro příslušnou dotační oblast a výše spoluúčasti Žadatele.
Hodnocené žádosti jsou dále postupovány k projednání Výborům ZMČ.
Výbor projedná hodnocené Žádosti předložené Pracovní skupinou hodnotitelů a doporučí příslušným orgánům samosprávy předložené Žádosti k podpoře.
Pro uvedené oblasti Podpory jsou to Výbory ZMČ:
• Výbor pro kulturu, sport a volnočasové aktivity,
• Výbor sociální a zdravotní,
• Výbor pro životní prostředí a infrastrukturu.
O poskytnutí Dotace a její výši rozhodují příslušné orgány samosprávy na základě doporučení Výborů ZMČ.
Rozhodováno je v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze.
Danému tématu se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.1 Inspirující prostředí pro rozvoj kultury, 8.1.1 Zajistit kvalitní podmínky pro rozvoj kulturních, komunitních a společenských aktivit obyvatel, 8.1.2 Systémová podpora rozvoje kultury v Praze 10).
Finanční podporu ze strany MČ Praha 10 řeší Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 (6. Nástroje podpory místní kultury, 6.1 Utvářet stabilní systém finanční podpory včetně zavedení nového dotačního systému a revize systému kulturních dotací s ohledem na priority podpory, 6.3 Nabízet materiální podporu aktivním subjektům a jednotlivcům).
|
-
systém je transparentní a otevřený všem žadatelům bez rozdílu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Systém je transparentní a otevřený.
|
Grantový systém města je otevřený, na webu městské části přehledně komunikovaný (vč. konkrétních kontaktů pro telefonické konzultace). Za příklad dobré praxe je možno uvést pořádání seminářů pro žadatele. Na webu nicméně nedohledáno, zda je možno žádat v rámci nějakých konkrétních tematických výzev (či zda je členění pouze na "provoz" a "akce", jak je uvedeno v přehledu podpořených projektů). Prostor, kam se dále rozvíjet, je spatřován v zavedení odborných nezávislých komisí pro vyhodnocování grantů. Zároveň také nedohledána provazba mezi kulturní politikou s grantovým systémem a již uvedená práce s různými formami tematických výzev.
|
8.3.3 Podporuje městská část různorodé projekty (z hlediska obsahového i formálního zaměření)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 10 má propracovaný systém dotačního řízení napříč mnoha oblastmi, a to: - oblast kultury,
- oblast sportu, mládeže a volného času,
- oblast sociálních a návazných, zdravotních a adiktologických služeb,
- oblast školství,
- oblast ochrany životního prostředí a environmentální výchovy.
Akce jsou pořádány především různými neziskovými organizacemi, jejichž projekty jsou podporovány v rámci dotačního řízení MČ Praha 10 nebo soutěže „Zásobník projektů – partnerství pro Prahu 10“. Již několikátým rokem realizuje MČ Praha 10 projekt participativního rozpočtu „Moje stopa“. Zároveň MČ Praha 10 podporuje lokální kulturní akce - Zažijte Prahu 10 jinak apod. MČ Praha 10 je partnerem akce Zažít město jinak. Důležitou součástí komunitních aktivit je vytvořené pracovní místo na ÚMČ Praha 10: Koordinátor/ka komunitních aktivit. Dále MČ Praha 10 doplňuje spektrum kulturních aktivit z vlastního rozpočtu. Jedná se o projekty, o které je zájem ze strany veřejnosti, ať již v oblasti kultury, aktivit pro seniory a sportu. Aktivity pro seniory jsou hrazeny z rozpočtu MČ Praha 10 a nejsou hrazeny ze strany seniorů (s výjimkou letních pobytů pro seniory pořádných MČ Praha 10, na kterých je vyžadována finanční spoluúčast seniorů). Nutno podotknout, že uvedené aktivity jsou ze strany seniorů velmi pozitivně vnímány a poptávka je velká. Stejně tak je vysoká poptávka ze strany rodičů na účast jejich dětí na letním dětském táboře i příměstském táboře pořádaném MČ Praha 10.
|
-
Moje stopa, Zásobník projektů- partnerství pro Prahu 10, dotační řízení, podpora komunitních aktivit (Zažít město jinak!, Noc literatury a další), existence pracovního místa koordinátor komunitních aktivit.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 podporuje široké spektrum projektů.
|
Z odpovědi MČ nelze úplně usoudit, zda podporuje MČ různorodé projekty. Jako možný pohled na dotační systém lze ze strany městské části vyhodnotit spektrum žadatelů (a úspěšných žadatelů) z hlediska žánrů kultury a cílových skupin publika. V případě nějakých - ať už žánrových, prostorových či sociálních - hluchých míst pak zkoušet doplnit nabídku formou vypsání zacíleného grantu či přímé doplnění akcí.
|
8.3.4 Vznikají z iniciativy městské části umělecké a kulturní akce s cílem doplnit různorodost kulturní nabídky, využít místního potenciálu, obnovit či zviditelnit tradice, osobnosti, historické události; posilovat kulturní povědomí občanů o místní kulturní identitě? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 10 pořádá nebo podporuje řadu dnes již tradičních akcí určených jak obyvatelům města, tak i turistům a návštěvníkům. Jde o různé jarmarky, kulturní nebo sportovní akce. Mezi ty nejznámější patří: MČ Praha 10 také iniciuje akce a kampaně u příležitosti výročí významných osobností. Tímto způsobem bylo v roce 2020 různými akcemi připomenuto výročí 130 let od narození Karla Čapka (Karel Čapek 130)
|
-
Příběhy našich sousedů, Zažít město jinak, projekt "Karel Čapek 130", Vánoční a velikonoční trhy, akce pro seniory, a další.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ organizuje velké množství pravidelných aktivit za rok. Akce se organizované a z velké míry zajišťované externími firmami.
|
Městská část podporuje posilování vztahu k lokalitě formou různých typů akcí. Od obecnějších akcí podporujících dobré vztahy, sousedství a podporu komunit (dětský den, velikonoční trhy, rybí polévka) podporuje i konkrétní jednorázové akce spojené například s významnými výročími (typu výročí Karla Čapka). Ve vztahu k této otázce nicméně odkazuji na analýzu či rozvahu uvedenou u 8.3.3.
|
8.3.5 Má městská část systém prezentace, propagace a publicity nabídky kulturních akcí jak pro vlastní akce a organizace, tak pro akce soukromoprávních subjektů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část disponuje systémem nástrojů pro prezentaci, propagaci a publicitu kulturních akcí. Na MČ Praha 10 zajišťuje oblast propagace oddělení tiskové, které je součástí Kanceláře starostky. Web MČ Praha 10: MČ Praha 10 provozuje řadu tématicky zaměřených portálů, hlavní rozcestník se nachází na hlavní stránce webové prezentace úřadu.Facebook Prahy 10: Facebook je již několik let pravidelně využívaným médiem k distribuci informací, sdílení a komunikaci s veřejností. K jednotlivým akcím jsou tvořeny události, případně jsou přes něj realizovány ankety. Aktuální počet fanoušků stránky Prahy 10 je kolem 15 800 „lajků“, což je nejvíce ze všech městských částí v Praze, které pro svou komunikaci používají facebook.Instagram Prahy 10: uveřejňujeme především soutěže apod. Slouží především jako označování místa. Na Instagramu máme okolo 1 130 sledujících. Kalendář akcí – online: V kalendáři akcí, který je dostupný na webové stránce MČ Praha 10 jsou pravidelně zveřejňovány kulturní, společenské, sportovní a volnočasové akce, které jsou pořádané městskou částí Praha 10 nebo jiným subjektem. Zde je nutno konstatovat, že potenciál tohoto komunikačního nástroje není zcela využit. Kalendář akcí – tištěný: Kalendář akcí vychází také jako dvoustrana kulturního přehledu v tištěných měsíčních Praha 10. V měsíčníku se pravidelně mimo kalendáře prezentují úspěchy a události ze základních a mateřských škol, z dění v neziskových organizacích a z veřejného prostoru. V tomto médiu jsou publikovány články, fotografie a postřehy ze všech akcí na území Prahy 10. Toto periodikum je měsíčně distribuováno do cca 69 000 schránek a cca 6 000 ks zůstává k odběru na Úřadu MČ Praha 10, v informačních kancelářích a na akcích městské části. Měsíčník má běžně 24 stránek a je distribuován zdarma.Promopanely – tzv. Forexy: Jedná se o stojany s výměnnou forexovou deskou, jehož rozměr je 1850 x 1250 mm. K dispozici je 40 forexů, během roku jsou několikrát přemísťovány po celém území městské části Praha 10 a slouží k propagaci akcí a informování veřejnosti.Roznos do schránek: V případě vhodných akcí využívá městská část k distribuci pozvánek či informací způsob osobního roznosu do schránek domů.Mobilní rozhlas: Rozesílání informačních zpráv pomocí SMS, mailů a mobilních upozornění na různorodé aktivity, pozvánky na kulturní a sportovní události a tp. Zároveň využíváme ankety. Danému tématu se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.2 Praha 10 kulturnější, 8.2.1 Podporovat informovanost o významných osobnostech, historii a památných místech, 8.2.2 Podporovat kulturu po celém území Prahy 10). Kulturní akce a podporu lokální kultury akcentuje Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 (2. Kultura v lokalitách: 2.4 Realizovat pomoc s propagací lokálních akcí včetně realizace souhrnného kalendáře akcí, 4. kulturní akce: 4.4. Zlepšovat propagaci kulturních akcí na území MČ Praha 10, a to včetně využití jiných než tradičních médií.).
|
-
Facebook (cca 15.800 fanoušků), Instagram (cca 1 100 fanoušků), kalendář akcí v měsíčníku Praha 10 (75.000 výtisků), web MČ Praha 10 (kalendář akcí).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 má tištěné i elektronické možnosti propagace. Od roku 2019 opět publiku měsíčník Praha 10.
|
Městská část disponuje spektrem komunikačních nástrojů směrem k veřejnosti. Doporučujeme vyhodnotit - např. skrze dotazníkové šetření o spokojenosti či jiným způsobem - kde primárně veřejnost a její jednotlivé segmenty vyhledávají informace o kulturní nabídce a tím směrem investovat energii. Možná k tomuto účelu plně dostačují portály městkou částí nezřizované (např. goout) v kombinaci s papírovou verzí kalendáře, možná je potřeba investovat do rozvoje (a zejména sběru pravidelně aktualizovaných informací) do městského online kalendáře na webu.
|
8.3.6 Podporuje či umožňuje obec poskytování informací o jiných zdrojích na podporu kultury (např. krajské, státní, nadační grantové programy, fondy EU, setkání s místními podnikateli apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 neposkytuje veřejnosti žádné informace o jiných zdrojích na podporu kultury.
|
-
MČ Praha 10 neposkytuje veřejnosti žádné informace o jiných zdrojích na podporu kultury.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 neposkytuje informace o jiných zdrojích.
|
|
8.3.7 Jaká je mobilita místních umělců, uměleckých skupin a kulturních produktů? Účastní se např. kulturní organizace nadregionálních a zahraničních projektů a akcí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Mobilita místních umělců souvisí s jejich úspěšností a navázanými kontakty. Na území MČ Praha 10 působí uskupení, která pravidelně buď pořádají mistrovství pro příslušníky jiných měst či více zemí nebo se i účastní vystoupení, mistrovství či soutěží v jiných městech ČR nebo jiných zemích. Mezi takové soubory patří např. Pop Balet, který je profesionálním tanečním souborem s tradicí již od roku 1971. Věnuje se všem stylům, aktivně vystupuje v divadlech i na komerčních akcích. Tanečníci mají vystudovanou taneční konzervatoř, pravidelně se účastní workshopů s prestižními choreografy (Tanec bez hranic, World Dance Movement) a většina z nich se sama věnuje výuce tance (Taneční škola InDance). K nejvýznamnějším uměleckým projektům souboru patří například celovečerní představení Tanecbook, které se tančilo i na Nové scéně Národního divadla, představení Trinity (Divadlo Komedie) a také nastudování Dvořákovy Rusalky společně se živým orchestrem (Brusel). Pop Balet se také umístil na 1. místě v soutěži Taneční skupina roku s choreografií Lights. K nejúspěšnějším komerčním akcím se řadí turné Optický klam Olgy Lounové, dále vystoupení na akci Fotbalista roku po boku Karla Gotta (píseň Za obzor), tančili také pro společnosti Mary Kay nebo Symbio+ a pravidelně tvoříme doprovodný program na akci Czech Hotel Awards. Velmi pozitivní ohlasy přinesla také spolupráce na swingové show Sinatrology. Taneční škola InDance navazuje na Studio Pop Balet a v současnosti má přes 1200 žáků. Působnost taneční školy je široká, zaměřuje se na kurzy vhodné pro děti, mládež i dospělé, a to ve stylu jazz dance, hip hop, funky, TV + theatre and musical dance. V jejích řadách se vzdělávají jak taneční amatéři, hledající taneční volnočasovou aktivitu a zábavu, tak i talentovaní a cílevědomí studenti s aspirací stát se profesionálními tanečníky, lektory či choreografy. Tanečníci mají rovněž možnost odjet studovat do zahraničí do spřátelených tanečních škol a studií. Vybraní talentovaní tanečníci a tanečnice mají možnost stát se členy souborů Pop Balet a intenzivně rozvíjet své nadání. Soubory jsou rozděleny dle věku a pracují s nimi nejen ti nejlepší pedagogové a choreografové školy, ale i externisté působící u nejlepších souborů v ČR (Laterna Magika, Národní divadlo, DOT504 aj.) či špičkoví zahraniční choreografové z USA a Evropy. Kromě dalšího vzdělávání v oblasti umění připravují soubory vlastní projekty a reprezentují práci školy na domácí a zahraniční taneční scéně. Soubory Pop Balet často prezentují taneční školu InDance na různých společenských akcích a tanečních přehlídkách. Žáci taneční školy InDance například každoročně vystupují na vánočních a velikonočních trzích na Staroměstském náměstí a jsou součástí programu International Choir of Pratur v divadle Minor. Mezi další aktivity taneční školy InDance patří účast na přehlídkách Mezinárodní týdny tance, Tancesse, Tanec, tanec,... a International Festival Jazz Dance Open. V ZUŠ Olešská se vyučují následující obory: hudební, taneční, výtvarný a literárně dramatický. Řada absolventů školy se věnuje umělecké činnosti profesionálně, a to nejen v rámci ČR, ale sbírají ocenění i v zahraničí. ZUŠ Olešská disponuje též vlastním orchestrem, který by mohl spolupracovat s MČ na kulturních akcích. Taneční studio COOL DANCE má již své pevné místo v tanečním světě. Má několik studií po celé ČR. Vytváří taneční kurzy pro veřejnost, vedou sportovní klub, organizují taneční soutěže a v neposlední řadě jsou spoluorganizátory největší mezinárodní soutěže v ČR – Prague Open Dance Festival. Nabízí sportovní tanec, vystoupení a show, taneční kurzy a kroužky pro děti, dospělé, páry i sólo ženy. Spolupracují s hvězdami Star Dance. Rinceoiri, klub irských tanců je nejstarší taneční klub zabývající se irskými tanci v České republice. Rinceoiri Irish Dance Academy (RIDA) je škola irského tance a stepu založená v září roku 2004 při taneční skupině Rinceoiri. Již od roku 1997, kdy vznikl jako občanské sdružení, se věnuje šíření irské taneční kultury). Pořádá kurzy podle úrovní – od úplných začátečníků až po velmi pokročilé (beginners – open). Kurzy irského tance a stepu vedou zkušení lektoři z řad tanečníků Rinceoiri. Škola každoročně pořádá mezinárodní soutěž v Praze s názvem Prague Feis. Je to nejlepší příležitost, jak si soutěžení vyzkoušet, a také se porovnat s ostatními tanečníky. Pořádají také společné akce pro všechny tanečníky RIDA, jako např. několikadenní jarní soustředění, letní školu a závěrečné vystoupení, kterým je tradičně ukončen školní rok. Soubor za svou historii vystupoval v ČR i v okolních evropských státech v divadlech, na festivalech a dalších akcích. Své choreografie představil i v takových prostorách jako je Kongresové centrum, Tesla aréna Praha (u příležitosti oslav 10 let irského tance v ČR a v rámci projektu Crazy Day), či na přeplněném náměstí Trafalgar Square v Londýně při oslavách svátku svatého Patrika. V jedné z televizních talentových show dokázali tanečníci Rinceoiri uchvátit porotu natolik, že se dostali až do finále. V roce 2010 pak vyhráli ve své kategorii soutěž Taneční skupina roku. V březnu 2013 soubor získal ocenění CIBCA Cultural Oscar za přínos irské kultuře v České republice. Mezi největší úspěchy souboru dále patří dvě vlastní celovečerní taneční show. První z nich byla pod názvem Dancing Dream (původně Swan Legend) představována divákům v mnoha městech po celé České republice v letech 2008–2013. Druhou celovečerní show souboru bylo představení 7 Reasons to Dance, které mělo premiéru na podzim 2013 a v nabídce skupiny Rinceoiri bylo do roku 2016. Tanečníci Rinceoiri jsou úspěšní i na mezinárodních soutěžích (feisanna a championships), pravidelně se umisťují na předních příčkách soutěží v Evropě v nejvyšších kategoriích intermediate/open. Každoročně se prezentují také na soutěžích na Britských ostrovech. Od roku 2010 se pravidelně účastní světových šampionátů a to jak v týmových, tak i sólových tancích. Přední příčky tanečníci skupiny Rinceoiri obsazují i na mistrovství kontinentální Evropy. RIDA spolupracuje s plně kvalifikovanou lektorkou TCRG, která v Čechách zastupuje londýnskou školu McGahan Lees Academy. McGahan Lees Academy byla založena v roce 1996 a patří mezi velmi úspěšné školy irského tance. Zakladatelka sama dosáhla největšího úspěchu v roce 2004, kdy složila porotcovské zkoušky a získala tak titul ADCRG. Přestože je McGahan Lees Academy poměrně mladá, její členové pravidelně vyhrávají šampionáty po celém světě. Největší úspěch slavila škola v roce 2006, kdy se 2 její členové stali světovými šampiony. Následovalo vítězství další členky v kategorii Senior Ladies v roce 2008. Vedle 3 vytoužených titulů světových šampionů jsou tanečníci McGahan Lees Academy vítězi soutěží All Ireland´s, Great Britain´s, British National´s, All Scotland´s a North American Irish Dance Championships. MČ Praha 10 pořádala v roce 2019 akci Den pro Desítku, na které hostoval soubor Hradišťan. V roce 2020 z důvodu epidemie COVID 19 nehostoval žádný soubor.
|
-
Pop Balet, Cool Dance, InDance, Rinceoiri
Mezinárodně aktivní soubory
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V MČ se nachází několik mezinárodních subjektů, především v oblasti tance.
|
Nelze vyhodnotit. Odpověď obsahuje - za základě osobního setkání v MČ - neaktuální informace.
|
8.4 Atraktivita a vzhled města |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
8.4 Atraktivita a vzhled města
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část Praha 10 se aktivně stará o veřejný prostor, který považuje za nedílnou součást kulturního prostředí. Důležitým aspektem jsou místní spolky, které vytváří program jednotlivých lokalit.
|
Městská část rozumí důležitosti péče o veřejný prostor a vzhled města. Dobrou práci lze ocenit zejména v podpoře spolkového života a akcí a aktivit, které se ve veřejném prostoru odehrávají. Na koncepční práci s mobiliářem, uměním ve veřejném prostoru apod. by pomohlo posílení kapacit např. v rámci oddělení strategického rozvoje.
|
8.4.1 Má městská část pro oblast atraktivity a vzhledu městské části konkrétní nástroje a strategické dokumenty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Kultura ve veřejném prostoru vychází ze strategického dokumentu Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 (5. Kultura ve veřejném prostoru, 5.1 Podporovat a pozitivně usměrňovat snahu obyvatel participovat na zvelebování veřejného prostoru a pořádání kulturních a komunitních akcí ve veřejném prostoru, 5.2 Vnímat kultivovaný veřejný prostor jako základ kvality života ve městě, 5.3 Podporovat umění ve veřejném prostoru v lokalitách. Tématem se také zabývá Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.2 Praha 10 kulturnější, 8.2.1 Podporovat informovanost o významných osobnostech, historii a památných místech, 8.2.2 Podporovat kulturu po celém území Prahy 10). Dále vychází jak ze strategických dokumentů hl. m. Prahy, u kterých se podílela či podílí na tvorbě, a to přímo či formou připomínkování. Jedná se např. o Manuál tvorby veřejných prostranství, Metropolitní plán, Strategický plán hl. m. Prahy, Územně analytické podklady hl. m. Prahy, apod.
MČ Praha 10 je též zadavatelem dokumentů „Generel veřejných prostranství“, na který navazuje zpracování dílčích generelů veřejných prostranství oblastí Nové Vršovice, Strašnice, Staré Vršovice, Sídliště Malešice, Záběhlice. Dále MČ Praha 10 zpracovala architektonicko-urbanistickou studii veřejných prostor sídliště Solidarita, aj.
|
-
Generel veřejných prostranství, dílčí generel veřejných prostranství Nové Vršovice, Strašnice, (zpracovává se dílčí generel veřejných prostranství Staré Záběhlice), architektonicko-urbanistickou studii veřejných prostor sídliště Solidarita, aj. Koncepce rozvoje kultury na období 2020-2025, Strategický plán udržitelného rozvoje pro období 2020-2030
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část má několik strategií, které se věnují veřejnému prostoru. Jsou navíc zpracovávány pro jednotlivé lokality.
|
Městská část aktivně pracuje s veřejným prostorem a zná a rozumí potřebě (a nutnosti) péče o něj. Využívá dostupné nástroje rozvoje na úrovni plánování (připomínkování a spolupráce s územně nadřazenými dokumenty, architektonická studie...).
|
8.4.2 Jaké jsou možnosti občanů uplatňovat své podněty a účastnit se projednávání záměrů městské části v oblasti vzhledu městské části, projednávání investičních záměrů městské části (zvyšování kvality politické kultury)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 se problematice zapojování veřejnosti věnuje. Možnosti občanů uplatňovat své podněty a náměty k záměrům města, ať už se to týká úprav veřejných prostor, parků či ulic, mohou několika způsoby. Každý významnější i lokálnější záměr města je prezentován veřejnosti se snahou získat zpětnou vazbu. A to formou místních setkání, výstav, prezentací či dnů otevřených dveří k tématům na půdě Úřadu MČ Praha 10, kde je mimo jiné pro takové účely vyhrazen prostor SÚR (Středisko územního rozvoje Prahy 10).
MČ Praha 10 aktivně podporuje zájem obyvatel o dění v obci.
Příklady aktivit:
- Veřejná setkání: setkání k tvorbě Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030, projednání zavádění parkovacích zón, sběr dat v rámci Generelu veřejných prostranství pro jednotlivé oblasti
- Setkání v ulicích měst ke strategickému plánu
- Zapojení dobrovolníků do pracovních skupin a zpracování podnětů ke strategii
- Otevřené hodiny vašich radních
- Online zapojení: ankety (Zjišťujeme míru spokojenosti obyvatel, online sběr podnětů, Rodiny na Desítce, Organizace a spolky na Desítce, Podnikatelé na Desítce, Dětské hřiště Hřibská, Dobíjecí stanice pro elektromobily, Oživení Malešického zámku), pocitové mapy, sběr podnětů Co zlepšit na Desítce
- Zapojování hlavních aktérů: Urbanistická studie Bohdalec-Slatiny
- Komentování dokumentů: Analytická část Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030
- Granty a participativní rozpočet: Moje stopa, Zásobník projektů
- Vernisáže výstav: Generel veřejného prostranství: Staré Záběhlice, Revitalizace Botiče, apod.
- Tvorba Koncepce rozvoje kultury (setkání kulturních aktérů)
- Tvorba metodiky "Spoluúčast privátního sektoru na veřejných výdajích: Regulace v procesu plánování, rešerše evropských plánovacích systémů". (kulaté stoly s developery)
- a další
Informace o veřejných setkáních a výzvy k zapojení se jsou dostupné na webu www.praha10.cz/strategie, www.verejneprostory.cz, www.praha10.cz.
Zapojování veřejnosti je nedílnou součástí Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (1. Praha 10 otevřená, 1.1 Kvalitní radnice sloužící lidem, 1.1.1 Transparentní radnice, 1.1.2 Aktivní zapojení obyvatel do veřejného života)
|
-
Jedná se o místní setkání, výstavy, prezentace či dny otevřených dveří k tématům v prostorech Úřadu MČ Praha 10, kde je mimo jiné pro takové účely vyhrazen prostor SÚR (Středisko územního rozvoje Prahy 10). Dále je k dispozici web územního rozvoje, kde jsou pravidelně zveřejňovány informace týkající se dění v oblasti rozvoje MČ Praha 10 i témat hl. m. Prahy týkajících se městské části včetně aktuálního dění, tedy setkání s občany.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část používá širokou škálu nástrojů pro začlenění podnětů občanů. Výzvy k zapojení prezentuje především na webu www.praha10.cz/strategie.
|
Městská část aktivně pracuje se spektrem nástrojů zapojování veřejnosti (od kulatých stolů, přes participativní zpracování koncepčních dokumentů, pocitovou mapu po projednávání konkrétních záměrů). Za klíčové je udržení tohoto trendu dlouhodobě.
|
8.4.3 Jak probíhá údržba, obnova a doplňování mobiliáře městské části – lavičky, sochy, kašny, koše, info plochy, stojany na kola, orientační tabule, info tabule o pamětihodnostech, pamětní desky, pomníky? Existují ve městské části další počiny, které zvyšují její atraktivitu a vzhled a estetickou kvalitu veřejného prostoru? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Údržba vyjmenovaných prvků je řešena v rámci agendy více odborů. Zejména Odboru životního prostředí, dopravy a rozvoje a Odboru kultury a projektů. V případě základního mobiliáře je zajišťována průběžná údržba i obnova (lavičky, koše, pítka, stojany na kola, informační tabule, kašny). U pomníků a pamětních desek se úpravy dělají dle aktuálního stavu. U laviček a košů je ustálen základní model těchto prvků. V případě ucelenějších rekonstrukcí ploch je vždy mobiliář měněn za vysoce kvalitní mobiliář. Je též navázána spolupráce s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Praha na umisťování mobiliáře ze strany města. Mezi projekty zvyšující atraktivitu města patří menší i větší počiny. Mezi větší patří rekonstrukce ploch. V posledních letech park Malinová – Chrpová, Malešický park, park U Vršovického nádraží, probíhající rekonstrukce náměstí u OC CÍL. Dále sem patří i připravované projekty např. revitalizace parčíku Rybalkova, úpravy podél toku Botiče. Pak sem ale patří i malé realizace, které zvyšují atraktivitu. Sem patří příprava rozšíření sítě pítek. Danému tématu se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.1 Inspirující prostředí pro rozvoj kultury, 8.1.1 Zajistit kvalitní podmínky pro rozvoj kulturních, komunitních a společenských aktivit obyvatel, 8.1.2 Systémová podpora rozvoje kultury v Praze 10, 8.2 Praha 10 kulturnější, 8.2.2 Podporovat kulturu po celém území Prahy 10). Kulturní akce a podporu kultury ve veřejném prostoru akcentuje Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 (5. Kultura ve veřejném prostoru, 5.1 Podporovat a pozitivně usměrňovat snahu obyvatel participovat na zvelebování veřejného prostoru a pořádání kulturních a komunitních akcí ve veřejném prostoru, 5.2 Vnímat kultivovaný veřejný prostor jako základ kvality života ve městě, 5. 3 Podporovat umění ve veřejném prostoru).
|
-
Revitalizace řady parků, pravidelná obnova mobiliáře, rekonstrukce ulice Moskevská
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část se aktivně stará o mobiliář, navíc iniciuje revitalizace veřejných prostranství. Z důvodu omezeného množství pracovníků oddělení koncepce a rozvoje se ale tématu nelze věnovat v plné míře.
|
Důležitost významu veřejného prostoru a péče o něj je v městské části zřejmá, kapacity pro koncepční práci s mobiliářem, uměním ve veřejném prostoru v rámci stávajících kapacit úřadu nedostačují. Přesto se daří pracovat na dílčích revitalizacích a menších projektech (př. pítka) a spolupracovat s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy na rozvoji veřejných prostranství. Za součást zvyšování atraktivity veřejného prostoru jsou oprávněně považovány kulturní aktivity, které se v něm odehrávají a které jsou specificky podporovány skrze dotační systém MČ.
|
8.4.4 Využívá městská část kulturu při revitalizaci brownfields a dalších rozvojových projektech? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 v rámci revitalizace brownfields snaží o jejich dočasné využití se zapojením místních sdružení, a to i formou přípravy coworkingových míst, workshopů a dočasných řešení využití ploch. Příkladem je realizace komunitní zahrádky na území VRÚ Bohdalec – Slatiny v rámci soutěže „Zásobník projektů – partnerství pro Prahu 10“, která podporuje aktivitu a zájem obyvatel městské části Praha 10 o úpravu veřejného prostoru, komunitní a sousedské akce a akce menšího rozsahu významné pro kulturní a společenský rozvoj městské části Praha 10. Zároveň městská část realizuje projekt Moje stopa - participativní rozpočet. V roce 2020 zároveň probíhala série aktivit oživení Malešického zámku. Občané Prahy 10 se měli možnost vyjádřit k záměru, jaké aktivity by bylo možné provozovat právě ve zmíněném zámku. Ve stejném roce byl pro nově rekonstruovaný objekt Kino Vzlet vysoutěžen provozovatel s velmi kvalitním kulturním programem celopražškého významu. Tématem se zabývá Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.4 Praha 10 Kulturní, 8.4.1 Představovat památkově hodnotné objekty a lokality na území městské část, 8.4.2 Motivovat majitele památkově hodnotných objektů k citlivému přístupu při jejich užívání a obnově). Dále se kulturním objektům a jejich využití věnuje Koncepce rozvoje kultury Prahy 10 na období 2020-2030. (3. Kulturní objekty, 3.1 Zajišťovat vyhovující stav objektů ve správě MČ Praha 10, odpovídající uživatelským potřebám obyvatel hl. m. Prahy ve 21. století, 3. 2 Hledat strategická partnerství pro pronájem městských kulturních objektů, 3.3 Zajišťovat pro kulturní objekty ve vlastnictví MČ Praha 10 kvalitní řízení a strategii, jasnou programovou nabídku, která bude odrážet specifika lokality a bude hledat i přiměřené možnosti nabízet program celopražskému publiku, 3.4 Realizovat spolupráci s ostatními objekty na území MČ Praha 10, jejichž primárním účelem není kulturní činnost (např. Vršovický zámeček).
|
-
MČ Praha 10 spolupracuje na dočasném využití objektů, připravuje coworkingová místa, workshopy a dočasná řešení využití ploch, komunitní zahrádky na území VRÚ Bohdalec – Slatiny.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oživení lokalit, brownfieldů probíhá. Poptávka je řízená ze strany občanských iniciativ. MČ Praha 10 má ale stále několik objektů, které aktivně nevyužívá.
|
Městská část se nebojí dočasných intervencí a dalších alternativních (v českém kontextu neběžných) postupů práce s rozvojovými plochami a prostory. Jako příklad uvádí komunitní zahradu Slatiny. Do spolurozhodování se snaží zapojovat veřejnost (př. Malešického zámku).
|