7 Vzdělávání a výchova |
Hodnocení oblasti |
7.1 Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí, případně jiným zřizovatelem |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.1 Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí, případně jiným zřizovatelem
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj je uskutečňována jak ze strany MČ Praha 10, tak ze strany Magistrátu hl. m. Praha a zřizovateli dalších škol. Školy jsou podporovány v rámci řešení energetických úspor, v oblasti odpadového hospodářství a zapojení do různých projektů na podporu UR. Dochází k síťování škol v rámci MAP, ale i dalších aktivit, např. školení, seminářů, konferencí, společných porad a výjezdních zasedání. Na školách pracují koordinátoři EVVO, se kterými spolupracuje vedoucí Výboru pro životní prostředí ÚMČ.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Realizace a podpora VUR je v MČ Praha 10 na dobré
úrovni. MČ aktivně školy a školská zařízení podporuje finančně z různých
zdrojů a přispívá na celou řadu aktivit podporujících prvky VUR. MČ má kvalitně
zpracovaný Strategický plán udržitelného rozvoje 2020-2030, který obsahuje i
oblasti vztahující se ke vzdělávání v této městské části. Školy se
zapojují do mnoha různých aktivit a programů (např. Zelená škola, Ekoškola,
Záhony pro školky, Pěšky do školy, Do práce na kole, Příběhy našich sousedů,
atd.).
MČ dokládá podporu šetrného provozu ve školách a
školských zařízeních. Podporuje také síťování učitelů a pedagogických
pracovníků. Nejvýznamnější je v této oblasti projekt MAP II. Systematický
monitoring a vyhodnocování VUR na školách ani spokojenosti občanů se
vzdělávacími institucemi v MČ zatím neprobíhá. Doporučujeme zachovat
stěžejní dlouhodobé aktivity projektů MAP I a MAP II i po ukončení realizace
těchto projektů.
|
7.1.1 Existuje podpora (finanční, materiální, odborná) vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních prosazujících tento typ vzdělávání nad rámec minimálních povinností daných v současnosti platnými standardy vzdělávání (Rámcové vzdělávací programy, event. dosud platné části standardů vzdělávání pro ZŠ, SŠ, SOU a gymnázia)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 10 pravidelně se školami komunikuje a spolupracuje. Komunikaci zajišťuje prostřednictvím zaměstnanců z Odboru školství, Oddělení strategického rozvoje a participace Odboru ekonomického a Odboru sociálního. Všechny základní a mateřské školy byly již podruhé zapojeny do tvorby „Místního akčního plánu vzdělávání“. Praha 10 je zřizovatelem 13 základních škol a 23 mateřských škol s několika detašovanými pracovišti. V současnosti je dokončena výstavba nové mateřské školy s kapacitou přes 100 dětí. Městská část podporuje přípravné ročníky na školách, integraci cizinců tím, že podporuje aktivity za účelem zlepšování vzájemných vztahů cizinců a majoritní společnosti, dále má na svém území mateřskou a základní školu zaměřenou na logopedii. Ve spolupráci s Odborem sociálním jsou zmapované a vyhodnocené ty objekty školských zařízení, které mohou nabídnout celkovou nebo částečnou bezbarierovost. Městská část se podílí na vzdělávání k udržitelnému rozvoji, které je podpořeno realizací projektů financovaných z dotací EU a spoluúčastí MČ Praha 10. V rámci přímé podpory akcí na podporu VUR školy mohou využívat finanční prostředky z ÚZ (tzv. účelový znak) na rozvoj školy z rozpočtu MČ Praha 10, což je v kompetenci ředitelů škol. Školy využívají finance na tyto aktivity, např. Parazoo Vlašim, skanzen Přerov
n. Lab., Soběhrdy, Toulcův dvůr, Ekocentrum Niclus, Svíčkárna Šestajovice a na nákupu tohoto materiálu, např. lisy na
plastové lahve, kontejnery na tříděný odpad, koše na třídění ve třídách. Zároveň využívají finance na další vzdělávání pedagogických pracovníků (tzv. DVPP) dle dostupných nabídek. MČ Praha 10 zajistila instalaci měřičů CO2 v ZŠ Eden, v MŠ podporuje MČ instalaci hmyzích domků na školních zahradách, zřizování bylinkových záhonků, pítek pro ptáky, instalaci meteostanic. Dokumenty k MAP MČ Praha 10 https://sites.google.com/view/map-praha-10/dokumenty/map-ii?authuser=0 Koncept vzdělávání pro udržitelný rozvoj mohou v návaznosti na rámcové vzdělávací programy využít mateřské a základní školy. Tematicky mohou zůstat u osvědčených oblastí, které mohou doplnit o ekonomickou, sociální a environmentální perspektivu tam, kde se taková souvislost nabízí. Metodicky je důležité propojit výuku s reálným děním, což zdůrazňuje zejména metoda místně zakotveného a situačního učení, které jsou typické pro vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj je často realizováno formou projektů, kde lze uplatnit i další metodické přístupy. Příklady projektů pro podporu situačního učení a vztahu žáků k místu, kde bydlí nebo se vzdělávají - ZŠ Eden realizovala v roce 2019 natáčení k výročí Sametové revoluce ve
venkovním prostoru MČ Praha 10
- žáci a děti škol k výročí republiky sázeli
stromy a realizovali doprovodné programy v okolí škol
- některé školy –
např. ZŠ U Roháčových kasáren kas. (i další) realizovala projekt s Českou spořitelnou
k finanční gramotnosti přímo v prostorách banky. Prostory MŠ
využívají školy k veřejným vystoupením – divadlo Mana, kostel na Čechově
nám. apod.
- Školy se mohou zapojit do participativního rozpočtu MČ Praha 10 - MOJE STOPA, který umožňuje žákům, rodičům i pedagogům podílet se na udržitelném rozvoji Prahy 10
- Některé školy se účastní
kulturních, pietních akcí (památník Smutné jaro před Strašnickým hřbitovem,
Makuchova Lávka).
- Příběhy našich sousedů – zúčastnilo se několik škol.
Finanční podpora pro vzdělávání k udržitelnému rozvoji existuje prostřednictvím dotačního programu, který je každý rok vypisován mimo jiné i v oblasti Ochrana životního prostředí a udržitelný rozvoj. V roce 2019 bylo poskytnuto 400 tisíc pro 7 projektů.
Rozvoji žáků v různých oblastech se také věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 převážně v oblasti Vzdělávání a výchova, Globální odpovědnost a podpora osvěty v oblasti Životní prostředí, Udržitelná spotřeba a výroba, Doprava, Zdraví, Sociální prostředí, viz příloha. Zapojení škol do soutěží a vzdělávacích programů v oblasti VUR: - projekt Zelená škola –
MŠ Bajkalská, MŠ Kodaňská, MČTroilova;
- projekt Papír za papír – MŠ Magnitigorská, MŠ Dvouletky, MČ U Roháčových kasáren, MŠ Kodaňská, MŠ Přetlucká, ZŠ U Roháčových kasáren;
- Ekologická soutěž s panem Popelou – MŠ Omská, MŠ Štěchovická, MŠ Vladivostocká, MŠ Tolstého, MŠ Nedvězská
- Projekt Pěšky doškoly, Do práce na kole; Olej z kuchyně – MŠ Štěchovická.
- Kovošrot –
sběr papíru – MŠ Tuchorazská – 1. místo
- Sešlápni s Evou Samkovou (AVE) – ZŠ Eden, ZŠ Břečťanová, ZŠ Švehlova, MŠ Vladivostocká, MŠ Dvouletky, MŠ U Roháčových kasáren, MŠ Benešovská
- Sběr víček od PET lahví – Plastožrout - MŠ Kodaňská, MŠ Chmelová, MŠ Omská
- Záhony pro školky – MŠ Benešovská, Bajkalská, Tuchorazská, Magnitogorská, Troilova
- Učíme se v zahradě – ZŠ Jakutská
- Nadace Proměny: Zahrada hrou – MŠ Ve Stínu
Ekoškola – ZŠ Nad Vodovodem, ZŠ Břečťanová, ZŠ Jakutská, ZŠ Eden, MŠ Benešovská - Projekt Naše lesy, udržitelný rozvoj se ZOO Praha, sponzorování ZOO
Ve šk. roce 2020/2021 je v plánu založení žákovského zastupitelstva ve spolupráci s Domem dětí a mládeže Prahy 10 - DŮM UM, jehož cílem bude zapojovat mládež do udržitelného rozvoje Prahy 10. V rámci MAP je podporován osobnostní rozvoj pedagogů vedením škol, t.j. sdílení, síťování a předávání informací – o projektovém učení, zážitkové
pedagogice, místně zakotveném učením (informace o místě kde žáci žijí), škola
jako prostor k UR – třídění a recyklování odpadu. Magistrát hl. m. Prahy jako zřizovatel středních škol, podporuje v rámci projektu IKAP např. vytváření
polytechnických hnízd, která mohou využívat i žáci ZŠ – např. SŠ Na Třebešíně. Žáci se tak vzdělávají v oblasti různých řemesel a možnosti jejich uplatnění na trhu práce - Polytechbus. V základních školách V Rybníčkách, Jakutská, Eden, Olešská, U Roháčových kasáren působí koordinátoři EVVO, kteří absolvovali specializační studium pro školní koordinátory. Účastnický poplatek školy hradí z rozpočtu školy, který jim přiděluje MČ Praha 10. Všechny
MŠ a ZŠ Švehlova mají koordinátory EVVO bez absolvování specializačního studia. Žáci škol se účastní soutěží, např. soutěž o nejlepší Ekokodex, fotosoutěž o nejhezčí lípu v Praze 10,
Papír za papír – sběr za recyklovaný papír. Pražský pramen – ZŠ Jakutská, Nad
Vodovodem, V Rybníčkách, Karla Čapka, Břečťanová, Gutova. MČ Bajkalská a MŠ Vladivostocká jsou zapojeny v projektu M.R.K.E.V.
|
-
ANO
MČ Praha 10 podporuje školy finančně v oblasti VUR - zapojení do projektů, vzdělávání pedagogů, nákup materiálu, osvěta. Školy mají možnost zapojit se do participativního rozpočtu MČ Praha 10 a do aktivity vyhlašovaných MČ na podporu sounáležitosti žáků s Prahou 10.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 podporuje VUR ve školách v rámci MAP, síťováním pedagogů a škol a různými formami, např. podporou zapojení škol do různých programů, osvětových akcí a projektů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část Praha 10 aktivně podporuje školy a školská
zařízení pro realizaci programů a aktivit rozvíjejících vzdělávání pro
udržitelný rozvoj. Mezi nejvýznamnější podporu patří zapojení do Místního
akčního plánu vzdělávání (MAP II), veřejně dostupné dokumenty na webu MČ,
spolufinancování 5% MAP II a využívání
dalších programů (Operační programy, Národní program ŽP, atd.). Formou
vlastních dotačních programů přispívá MČ na projekty v oblasti kultury,
sportu, mládeže a volného času, sociálních služeb, školství, ochrany ŽP a environmentální
výchovy. Podpora vzdělávání k udržitelnému rozvoji je realizována prostřednictvím
každoročního dotačního programu v oblasti Ochrana životního prostředí a
udržitelný rozvoj.
Rozvoji žáků a vzdělávání v MČ se
věnuje velmi kvalitně zpracovaný Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha
10. Tento dokument vznikl na základě jednání expertních skupin zahrnující také
občany MČ, což je příkladem, jak by měly podobné dokumenty vznikat
participativním způsobem.
MČ reportuje celou řadu aktivit probíhajících v MŠ i ZŠ
(např. Zelená škola, Ekoškola, Záhony pro školky, Pěšky do školy, Do práce na
kole, Příběhy našich sousedů, atd.). Ve všech MŠ a cca v ½ ZŠ působí koordinátoři
EVVO (většinou však bez absolvování specializačního studia). MČ nabízí školám
zapojení do participativního rozpočtu – tzv. MOJE STOPA, které umožňuje
veřejnosti navrhnout vlastní projekty a MČ je financuje. MČ informuje o plánu založit
žákovské zastupitelstvo při DDM. Kvalitní nabídka sítí školních zařízení
zabývajících se EVVO (MŠ – Mrkvička, ZŠ – MRKEV) je v MČ bohužel nedostatečně
využívána.
MČ zřizuje 13 ZŠ, z nichž má 6 koordinátory EVVO
(5 absolvovalo specializační studium). Ve všech MŠ je zřízena funkce
koordinátora EVVO, žádný z nich však neabsolvoval specializační studium. Doporučujeme
podpořit zřízení pozice koordinátora EVVO i ve zbývajících ZŠ. Vhodné je, aby
všichni koordinátoři EVVO absolvovali specializační studium. Zapojení MŠ a ZŠ do sítí Mrkvička a MRKEV
zajistí školním zařízením za zcela minimálních nákladů velmi kvalitní nabídku
aktivit k VUR a umožní jim možnost výměny zkušeností.
|
7.1.2 Existuje ze strany zřizovatelů či jiných subjektů ve školách a školských zařízeních systém vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj, který je dále odborně monitorován a vyhodnocován městskou částí (městská část zajišťuje odborně pravidelnou evaluaci VUR)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 nemá zaveden systém hodnocení vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách. Monitoring lze provést z výročních zpráv, vzdělávacích programů a akčního plánu jednotlivých škol. Informace o vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj je zachycena ve školních vzdělávacích programech, výročních zprávách, zprávách z České školní inspekce apod. Výroční zprávy o činnosti základních škol jsou zpracovány dle platné legislativy, která ovšem neukládá monitorovat a vyhodnocovat vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Výroční zprávy škol tvoří podklady pro celkovou výroční zprávu. V rámci celkové výroční zprávy za oblast předškolního a školního vzdělávání v Praze 10 je hodnocena environmentální výchova v mateřských a základních školách. Oblast environmentální výchovy je součástí školních vzdělávacích programů jednotlivých škol. Základním vodítkem je pochopení souvislostí životního prostředí a života člověka. Děti si na základě vlastních zkušeností osvojují pravidla chování ve společnosti lidí a přírody. Jsou vedeny k pochopení a respektování souvislostí mezi životním prostředím, péčí o ně a zdravým životním stylem v návaznosti na zdraví člověka. Školy spolupracují s neziskovými organizacemi, které se zaměřují na ekologii, přírodní prostředí a jeho udržitelnost, anebo se zapojují do samostatných programů.
|
-
Ne
Součástí výročních zpráv škol je vyhodnocení environmentálního vzdělávání. MŠ a ZŠ má VUR zakomponováno ve svém vzdělávacím programu a zaměřuje se na něj ve výuce.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Systém vyhodnocování neexistuje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Monitoring
a vyhodnocování VUR zatím neexistuje. Školy zpracovávají výroční zprávy,
v rámci kterých se mj. hodnotí environmentální výchova, ale zmiňuje se i
VUR všeobecně (doloženo přílohou – Podklady pro Výroční zprávu za oblast
předškolního a základního vzdělávání za školní rok 2019/2020). Systematické
zpracování dat ohledně VUR na školách MČ zatím nijak neprovádí. Situaci lze
v porovnání s ostatními městy v dané kategorii považovat za
uspokojivou.
|
7.1.3 Využívají školy veřejné didaktické databáze elektronických materiálů a studijních opor pro VUR ? Jsou tyto databáze podporovány statutárním městem, městskou částí, nebo se jedná o veřejné databáze tvořené na národní / mezinárodní úrovni? Jsou školám a školským zařízením k dispozici vhodné didaktické materiály (např. tištěné materiály, výukové sady pro praktickou činnost), které zajišťuje obec / městská část (iniciací jejich vývoje nebo zajištěním snadné dostupnosti existujících volně přístupných materiálů na jednom místě), které podporují snahy škol ve vzdělávání k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Základní školy zřizované MČ Praha 10 využívají Metodický portál RVP, dále většina z nich využívá i portál Řízení školy online https://www.rizeniskoly.cz/. Odbor školství využívání navíc i databázi profesionálního školství https://www.skolaprofi.cz/ a další. Základní školy pak také aktivně využívají produkty středisek ekologické výchovy SEV HMP Toulcův dvůr a SEV Lesů HMP popř. celorepublikového sdružení SSEV Pavučina – TEREZA, vzdělávací centrum; ZO ČSOP Koniklec; Ekocentrum Podhoubí a Ekoškolka Rozárka. Školy také plně využívají ekologické výukové programy, jejichž smyslem je obohatit vzdělávání na všech stupních škol o ekologický a environmentální rozměr.
Programy a materiály poskytují:
|
-
Metodický portál RVP
portál Řízení školy
datáabáze Profesionálního školství
produkty středisek ekologické výchovy a HMP
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Školy
využívají dostupné databáze a zdroje. MČ si jich je vědoma a odkazuje na
veřejně dostupné portály k ŽP a ekologické výchově – žádné vlastní
databáze či portály nepodporuje. MČ také uvádí, že školy využívají programy a
materiály celé řady neziskových organizací zabývajících se VUR či
environmentální výchovou.
|
7.1.4 Je u škol a školských zařízení zřizovaných městskou částí podporován provoz (úspory energií, vody, třídění odpadu apod.), který reflektuje cíle udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 je zřizovatelem 13 základních škol, 20 mateřských škol s 10 odloučenými pracovišti a 1 školní jídelny se 13 provozovnami v základních školách. Jsou zpracovány pasporty technického stavu objektů, energetické audity budov a průkazy energetické náročnosti budov jednotlivých škol, které se aktualizují. Školy mají budovy ve správě a jejich spotřeba energií je vyhodnocována v rámci rozborů hospodaření. MČ Praha 10 nechala vypracovat pasportizace všech budov školských zařízení. Součástí je i plánování výměny rozvodů a zateplení. O problematických objektech dlouhodobě městská část ví a postupně upravuje nebo plánuje úpravu – zateplení, výhodnější tarify atd. V tomto zmapování stavu budov je rozhodně posun směrem k efektivnějším plánování oprav a údržby.
Postupně se realizují energeticky úsporná opatření spočívající v zateplování střech, fasád, výměně oken, v instalaci termoregulačních ventilů a hlavic, perlátorů, úsporných svítidel LED apod. Rekonstruují se sociální zařízení, školní kuchyně, obnovuje se gastrovybavení, nábytek, herní prvky. Téměř všechny školy mají vyměněná plastová okna, na jižní straně budov jsou nainstalovány okenní žaluzie. Všechny MŠ a ZŠ jsou vybaveny dostatečným množstvím nádob na tříděný odpad a spolupracují s Odborem životního prostředí a rozvoje MČ Praha 10.
V roce 2019 byl na Odboru hospodářské správy zaměstnán energetický manažer, který sleduje stavy elektřiny a plynu ve školách a navrhuje opatření ke snížení spotřeby.
Z dotací EU byla financování tepelná čerpadla, která pohání el. energie, instalace fotovoltaiky v MŠ Chmelová, MŠ i ZŠ U Roháčových MŠ Nedvězská.
Na základních školách proběhly následující stavební úpravy:
- 10 základních škol má zateplenou střechu,
- 5 základních škol má zateplenou fasádu,
- v 9 ZŠ proběhla rekonstrukce školní kuchyně, spojená s výměnou gastrovybavení. V roce 2019 byla uskutečněna rekonstrukce školní kuchyně a jídelny ZŠ Hostýnská,
- všechny školy mají instalovány termoregulační ventily a hlavice,
- postupně ve všech školách probíhají rekonstrukce elektroinstalace, zdravotně technických instalací a sociálních zařízení,
- v roce 2020 se bude budovat větrání s rekuperací v budově ZŠ Olešská, společně se zateplením fasády.
V mateřských školách na Praze 10 proběhly následující stavební úpravy
- 16 budov mateřských škol má zateplenou střechu,
- 15 MŠ má zateplenou fasádu,
- ve 2 MŠ proběhla rekonstrukce školní kuchyně, včetně výměny gastrovybavení,
- v roce 2019 byla uskutečněna rekonstrukce školní kuchyně MŠ Kodaňská, spojená s výměnou gastrovybavení a sanací proti vlhkosti,
- v roce 2019 byla zateplena fasáda v MŠ Troilova,
- v roce 2019 byla opravena střecha MŠ Tuchorazská,
- v roce 2018 byla zahájena výstavba nové MŠ nad Vodovodem reflektující cíle udržitelného rozvoje (splňuje požadavky na moderní chod školy – elektrické spotřebiče, osvětlení apod. s nízkou spotřebou, stejně tak využívání vody – kohoutky s perlátory, budova je zajištěna před únikem tepla zateplením, v rámci vzdělávání - což však platí i pro ostatní školské instituce - jsou děti dle školního vzdělávacího programu seznamovány s ekologií, úsporou energií, zdravým životním stylem apod. úměrně věku)
- v uplynulém období proběhla kompletní rekonstrukce objektu MŠ na Sychrově.
V roce 2018 došlo ke stavebním opravám a úpravám u 3 škol. U těchto objektů došlo k energetickým úsporám:
- ZŠ Brigádníků výměna oken vybraných učeben a kabinetů
- ZŠ U Vršovického nádraží výměna oken
- MŠ Dvouletky výměna oken na jižní a západní fasádě
Ve všech školských zařízení se třídí papír a plast. V některých také sklo, nápojové kartony, baterie, drobný elektroodpad, plastová víčka, použitý textil, bioodpad,
Ve všech ZŠ a MŠ se třídí odpad. ZŠ Břečťanová a ZŠ Nad Vodovodem jsou zapojeny do projektu Ekoškola. ZŠ Nad Vodovodem získala v roce 2010 titul Ekoškola a titul již potřetí obhájili v letošním školním roce. ZŠ Brigádníků podporuje recyklování v rámci Recyklohraní a Papír za papír. MŠ Bajkalská je součástí sítě Zelená škola, která spočívá v recyklaci elektroodpadu, kterou zaštiťuje firma Rema.
MŠ Benešovská podporuje v rámci zapojení do projektu Recyklohraní třídění odpadu a v rámci projektu Ekoškola dbá na úsporu energií.
V rámci udržitelného rozvoje se někteří pedagogové škol vzdělávali samostudiem, formou besed a seminářů pro děti, studia učitelů, zapojením do Ekoškoly, do Recyklohraní MŠ Benešovská, MŠ Omská, MŠ Kodaňská, ZŠ Jakutská, ZŠ Nad Vodovodem, ZŠ Olešská , ZŠ U Roháčových kasáren, ZŠ Eden.
MŠ Troilova třídí kromě běžných surovin i elektroodpad. Pod záštitou Ministerstva životního prostředí se zapojila do projektu v oblasti ekologie a environmentálního vzdělávání - "Přírodní zahrady". Škola zajišťuje i vzdělávání v rámci polytechnické výchovy.
MŠ Zvonková zprostředkovává dětem výukové programy Ekocentra Podhoubí, zapojuje se do Vánoční sbírky pro opuštěná zvířátka z útulků a do charitativní sbírky Fondu Sidus. Zřizované školy a školské zařízení respektují ekologické principy, v rámci své činnosti zpravidla realizují aktivity v oblasti EVVO a udržitelného rozvoje.
Žáci základních škol jsou vedeni k šetření s vodou a energiemi, postupně si instalují perlátory (spořiče) na vodovodních kohoutcích a rovněž úsporná splachovadla. Třídí odpady – papír, plasty, sklo, baterie a také bioodpad, který v některých případech putuje do kompostérů na školních zahradách. Na ZŠ Eden existuje projekt k prevenci plýtvání potravinami, kdy je ve škole tzv. potravinová banka – místo, kam žáci mohou odložit nepotřebnou svačinu a tím ji nabídnout někomu jinému. Dále si školy připomínaly ekologicky významné dny jako Evropský den bez aut, Den stromů, Světový den vody, Den Země a Světový den životního prostředí.
Co se týká konkrétních aktivit, školy se zaměřují na témata ochrany přírody, ekosystémy, energetické zdroje, třídění odpadu, Den Země, voda v přírodě, vesmír, badatelsky orientovaná výuka přírodních věd, žákovské projekty například na téma fosilní paliva, ochrana mořských želv, tání ledovců, obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie. V ZŠ V Rybníčkách pořádají školní konference na témata UR např. Slow fashion, Kohoutková nebo balená?, Ekologická stopa, Odpad nebo surovina, Klimatizace města. Kompostéry byly zřízeny a jsou i využívány v následujících školských zařízeních: - MŠ Benešovská (Na Sychrově)
- MŠ Tuchorazská
- MŠ Troilova (+ Útulná)
- MŠ U Vršovického nádraží
- MŠ Nedvězská,
- MŠ Chmelová
- MŠ Hřibská 2x
- MŠ Tolstého
- MŠ Omská
- MŠ Kodaňská
- další MŠ žádají aktuálně v rámci akce MČ Praha 10, prozatím nezprocesováno
- ZŠ Eden
- ZŠ Břečťanová
- ZŠ Jakutská
- některé ZŠ žádaly v rámci akce MČ Praha 10, prozatím nezprocesováno
Ke sběru dešťové vody a jejímu využití ve školních zahradách dochází v některých školských zařízeních zcela dobrovolně, bez součinnosti MČ (jako např. u kompostérů), MČ tedy nemá přesný přehled o množství zachytávané vody.
Některé školy byly zapojeny do projektu Papír za papír, např. MŠ Magnitogorská k využití recyklovaného papíru.
|
-
ANO
MČ Praha 10 podporuje úsporná opatření ve školách buď svými aktivitami nebo využívání OPŽP pro zateplení objektů. V případě úspor energií ve školách je zlepšený hospodářský výsledek převeden do
rezervního fondu škol.
Z důvodu nízké evidence výše úspor a sledování odběrů energií byla zřízena pracovní pozice energetického manažera, a to v rámci struktury ÚMČ, jehož úkolem je stanovit systémové sledování, řešení a vyhodnocování úsporného provozu škol.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Úsporný provoz je podporován, ale je to oblast, které se chceme v budoucnu cíleně věnovat a vést evidenci úspor.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ dokládá podporu šetrného provozu ve školách a školských
zařízeních. Pro všechny budovy školských zařízení nechala MČ vypracovat
pasportizace. Je si vědoma existence některých problematických objektů a
plánuje postupné úpravy – zateplení, výhodnější tarify atd. Nově budovaná
školka byla projektována s ohledem na nízkou spotřebu vody a energií.
Pozitivně lze vnímat vznik pozice energetického manažera na
Odboru hospodářské správy, který od roku 2019 sleduje stavy elektřiny a plynu
ve školách a navrhuje opatření ke snížení spotřeby. MČ využívá v některých
budovách tepelná čerpadla a fotovoltaiku a uskutečnila celou řadu opatření ke
snížení energetické náročnosti budov (zateplení, nová okna, atd.).
Některé školy zachytávají a dále využívají dešťovou
vodu (např. na zalévání) a využívají kompostéry na zahradách. Jedná se o
dobrovolné, nekoordinované aktivity jednotlivých škol - MČ tedy nemá přesný
přehled o množství zachytávané vody, ani množství zkompostovaného odpadu.
|
7.1.5 Podporuje městská část (finančně, poskytnutím prostor, platformy apod., odborně) sítě učitelů a vychovatelů, kteří vzdělávají v oblasti udržitelného rozvoje? Pokud ne, podporuje toto statutární město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ podpořila síťování učitelů v rámci realizace projektu „Místní akční plán Praha 10“ (dále MAP), který probíhal 2017–2018. Po ukončení projektu nadále probíhají společná výjezdní zasedání učitelů všech základních a mateřských škol. Na výjezdních zasedáních jsou pořádány vzdělávací semináře a také probíhá předávání zkušeností a dobré praxe. Cílem realizace těchto výjezdních zasedání je rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků, vytvoření podmínek pro spolupráci a také rozvoj školské infrastruktury. Do MAP je zapojeno 46 škol z MČ Praha 10 a Praha 15 (z MČ Praha 15 pouze jedna škola, všechny ostatní z MČ Praha 10). Vzdělávání a síťování učitelů a škol v rámci MAP bylo uskutečněno například v těchto oblastech:
- Projekt
Ředitelská akademie a Učitel lídr – předávání a sdílení nosných témat škol,
témat aktuálně řešených nebo těch, ve kterých jsou školy výborné, mají
zkušenost.
- V oblasti vzdělávání dětí a žáků (rovné příležitosti,
čtenářská a matematická gramotnost, inkluze, pohyb pro zdravý rozvoj dítěte,
pohybový rozvoj dětí předškolního věku (specifika zdravotní, všestranný rozvoj,
vhodné a nevhodné cviky, metodiky nácviku),
- Badatelská výuka, matematika Hejného, inkluze v TV místo uvolňování
z TV, Chytrý telefon ve výuce,
- Výuka dějepisu zajímavě, čtenářské dílny, dílny psaní, edukavárny, inkluze, společná vzdělávání, vzdělávání žáků
s odlišným ateřským jazykem (dále jen zkr. OMJ), Debrujáři, fyzika, přípravná třída, knihovna, čtenářský klub,
učitelka na 1. st. ZŠ, virtuální učebna, hudební aktivity ZŠ, bubny, street
art, badatelská metoda, Pasco, EVVO (My Day), Dramatická výchova
- Výchovné
poradenství, práce se žáky se SVP, řízení školy (možnost využití prvku
agemanagementu (AG) v provozech škol, klima školy, využití historické vily pro
potřeby MŠ, projekt „Chtěla bych být učitelkou v MŠ“, prevence sociálně –
patologických jevů, začleňování a podpora dětí s odlišným mateřským jazykem
českého jazyka pro děti s OMJ – OP PPR 49;
- Genderová složení pedagogického kolektivu a vliv na výskyt konfliktů,
řízení lidských zdrojů (stmelování kolektivu, FKSP, „leadership“), klima školy,
prezentace stáží ve Finsku a na Maltě,
- Inkluze a
její úskalí v MŠ, čtenářská gramotnost v MŠ, plnění spotřebního koše
z pohledu neoblíbených potravin, představení projektu Les ve školce a jeho
návaznost na školy v přírodě, spotřební koš v MŠ a čerstvé potraviny,
sportovní aktivity, školy v přírodě
- ZŠ Brigádníků – Jak rozjet spolupráci
učitelů navzájem - aneb Řešení problémů s výchovou či vzděláváním, když není na
blízku odborník
- MŠ Bajkalská - muzikoterapie, vedení školního sboru
- E-Twinning,
prezentace ze zahraničního výjezdu, Mezi námi – práce se seniory, hudební
výchova, výtvarná výchova, EVVO (záhonky), vedení praxe studentů, organizace
škol v přírodě, lyžařský výcvik, zdravotní cvičení + jóga pro děti, komunikace
s rodiči, malý zahradník, zvířátka ve školce, Zdravá školka a mezinárodní
kuchyně, Škola písničkou – propojení všech výchovně vzdělávacích oblastí pomocí
hudby a autorských písní (netradiční pojetí choreografie, hudebních nástrojů),
interaktivní tabule při práci s dětmi MŠ, harmoniky v MŠ, práce s dětmi v
keramickém kroužku, mezigenerační spolupráce a setkávání, kroužek pro děti
s OMJ, spolupráce s divadlem, muzikál v MŠ, keramika, výtvarná výchova
- Školní dílna – jak na ni, formativní
hodnocení, motivační hodnotící pohovory, personální rozvoj a motivace učitelů,
HV – školní kapely, prezentace souboru,
autoevaluace školy, kodex učitele, Ekoškola, spolupráce s PPP + ŠPP,
Školní časopis, komunikace s problematickým rodičem.
Projekt MAP IIZákladním cílem projektu je pokračování v rozvoji kvalitního inkluzivního vzdělávání dětí a žáků do 15 let na správním území městské části Praha 10 zahrnující včasnou péči, předškolní a základní vzdělávání, zájmové a neformální vzdělávání ve shodě se všemi místními klíčovými aktéry a vytvořit tak MAP II Praha 10. Projekt se věnuje naplňování konkrétních priorit a opatření aktuálního místního akčního plánu Prahy 10 zahrnující také území MČ Praha Dolní Počernice. Projekt je zaměřen na podporu a rozvoj spolupráce všech aktérů v oblasti vzdělávání, udržení společného setkávání, sdílení dobrých praxí, spolupráce škol všech stupňů. Dále pak na podporu meziodborové spolupráce, zajištění materiálních podmínek předškolního, základního školního, neformálního a zájmového vzdělávání a profesní rozvoj pedagogů a dalších pracovníků škol, zvyšování kvality vzdělávání, rozvoj inkluzivního vzdělávání, propojení MAP a plánu sociálních služeb a prohloubení vazby na „Krajský akční plán hl. m. Prahy“. Žádné didaktické pomůcky ani indikátory měření městská část školám neposkytuje. Avšak zprostředkovává kvalitní nabídku ředitelům škol.
Veškeré informace k projektu MAP od roku 2017 do roku 2023. Magistrát hl. m. Praha podporuje např. sítě M.R.K.E.V. v našich školách formou konferencí, vzděláváním pedagogů, semináři, info servisem. Pedagogové zajišťující vzdělávání dětí s OMJ mají od Magistrátu hl. m. Praha zajištěn infoservis, školní metodici prevence také infoservis. MČ Praha 10 poskytuje na základě potřeb škol finanční
podporu na tyto vzdělávací aktivity a síťování. K síťování dochází na pravidelných poradách ředitelů škol.
|
-
ANO
Podpora sítí pedagogů je uskutečňována jak ze strany MČ, tak ze strany Magistrátu hl. m. Praha.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 i Magistrát hl. m. Praha podporují vzdělávání a síťování pedagogů v rámci MAP a různými formami (semináře, infoservis, konference, výjezdní zasedání, společné porady ředitelů atd.)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
K podpoře
síťování učitelů došlo v rámci realizace projektu „Místní akční plán Praha 10“ a
pokračuje i nadále v rámci MAP II. MČ zmiňuje společná výjezdní zasedání
učitelů všech základních a mateřských škol, na kterých mj. dochází ke sdílení
zkušeností a dobré praxe a rozvoji kompetencí pedagogických pracovníků. Do MAP
je zapojen poměrně velký počet škol z MČ Praha 10 (45). MČ reportuje celou
řadu uskutečněných aktivit specificky zaměřených na vzdělávání a síťování
učitelů.
|
7.1.6 Jaká je spokojenost obyvatel městské části se vzdělávacími institucemi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spokojenost se velmi různí dle lokality v rámci MČ Praha 10. Nejnižší spokojenost je v oblastech, kde chybí školky a školy, či kde jsou nedostatečné kapacity. Městská část tuto situaci aktuálně řeší výstavbou nových školek v daných lokalitách a využíváním všech volných míst na základních školách. Co se týká úrovně škol, je situace poměrně vyrovnaná. Na MČ Praha 10 nemáme žádnou školu nabízející alternativní vzdělávání a tak se někdy dostává městské části ze strany občanů náznaků nespokojenosti. Také speciální školství, speciální třídy pro děti s některými vzdělávacími potřebami městská část neeviduje. Tuto skutečnost se ředitelé škol snaží řešit inkluzí. Někdy je pro žáky a jejich rodiče umístění ve školském zařízení mimo jejich nejbližší okolí bydliště bráno jako nekomfortní. Avšak vzhledem k silným populačním ročníkům se městské části daří všechny žadatele mající trvalé bydliště v rámci Prahy 10 uspokojit. Každá škola si provádí samostatné dotazníkové šetření ohledně spokojenosti a klimatu ve škole, odbor školství úřadu MČ Praha 10 tuto aktivitu nekoordinuje ani do ní nezasahuje. Nemá vliv ani na obsah a strukturu otázek. Výstupy si zpracovává každá škola sama a vedení škol je využívá v další práci při zkvalitňování klimatu ve třídách i v celé škole. Výsledky šetření nejsou veřejně a ani zřizovateli dostupné, slouží jen pro interní potřebu školy.
Spokojenost obyvatel byla v roce 2019 sledována prostřednictvím indikátoru ECI Spokojenost obyvatel s místním společenstvím. Závěrečná zpráva je v příloze. V roce 2019 bylo okolo 30 stížností na školy, školská zařízení a Odbor školství. Rodičovská veřejnost má možnost využít diskuze při veřejných jednáních v rámci MA21, t.j. kulaté stoly, veřejná projednání, plánovací setkání a to hlavně při tvorbě Strategického plánu MČ Praha 10 v roce 2019.
|
-
6,7 s mateřskými školami
6,8 se základními školami
6,9 se středními školami
z hodnotící školy 1 (nejnižší) až 10 (nejvyšší)
MČ Praha 10 nesleduje samostatně spokojenost se vzdělávacími institucemi. Jednotlivé školy si ověřují spokojenost rodičů se vzděláváním, ale výsledky nejsou porovnatelné, protože není dotazník všech škol jednotný. Každá škola zjišťuje spokojenost v oblastech, které pociťují, že by bylo nutné řešit, např. kvalita výuky, kvalita stravování.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Dle zjišťování spokojenosti evropskými indikátory ECI je spokojenost se vzdělávacími institucemi uspokojivá.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ
spokojenost se školami systematicky nemonitoruje a nevyhodnocuje. Pokud
k hodnocení dochází, pracují na tom školy interně pro svou vlastní
potřebu. V roce 2019 byla školská zařízení zhodnocena v rámci
evropského indikátoru ECI – spokojenost se vzdělávacími institucemi (doloženo přílohou)
a situace je poměrně dobrá (hodnota pro mateřské, základní a střední školy je
v rozmezí 6,7 – 6,9 z 10). U dostupnosti základních a mateřských škol
je situace ještě o něco lepší (hodnota 7,2 a 7,1). Doporučujeme monitoring
opakovat v čase a vyhodnocovat.
|
7.2 Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.2 Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na území MČ Praha 10 působí celá řada neziskových organizací,
které poskytují neformální vzdělávání s prvky UR. Školy s těmito
organizacemi dlouhodobě spolupracují. MČ se k problematice udržitelného
rozvoje veřejně hlásí ve svém strategickém plánu i v programovém prohlášení na
roky 2018-22. MČ také do určité míry podporuje síťování vzdělávacích organizací
zabývajícími se prvky UR.
Finanční podpora ochrany ŽP a UR existuje formou
každoročního dotačního programu a počet podpořených žádostí i celkový objem
poskytnuté finanční podpory se v posledních pěti letech zvyšuje.
Do budoucna můžeme doporučit vznik analýzy neformáního
vzdělávání, aby MČ získala bližší vhled do aktivit týkajících se VUR a mohla
případně více podpořit oblasti či témata UR, které nejsou ve této MČ tolik
zastoupeny. MČ by se do budoucna měla také zaměřit na vytvoření systematické
podpory síťování organizací zabývajícími se VUR.
|
7.2.1 Působí v městské části NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiné organizace, které se zabývají problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj? Mapuje MČ činnosti, resp. témata, kterými se zabývají? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V hlavním městě Praze zajišťují střediska ekologické výchovy, ekocentra, neziskové organizace, ale také školy a školská zařízení na základě svých školních vzdělávacích plánů Enviromentální vzdělávání, výchovu, osvětu a environmentální poradenství. V Praze funguje několik profesionálních specializovaných organizací pro VUR – členové celorepublikového sdružení SSEV Pavučina, Ekocentrum Podhoubí a Ekologické centrum, Středisko ekologické výchovy hl. m. Prahy Toulcův dvůr ekocentra ČSOP, Sdružení Mladých ochránců přírody a jeho Centrum pro děti a mládež, akreditovaná ekocentra ČSOP, a Sdružení Tereza a další. V MČ Praha 10 nabízí VUR Středisko ekologické výchovy Toulcův dvůr z Prahy 15 – Hostivaře, se kterým školy úzce spolupracují. Dále MČ Praha 10 historicky spolupracuje s místními organizacemi: Střediskem ekologické výchovy Lesů hl. m. Prahy se sídlem v Záběhlicích a ČSOP „Natura, quo vadis?“ z Malešic. MČ Praha 10 podporuje v rámci dotačního řízení projekty NNO v oblasti životního prostředí a udržitelný rozvoj, kultura, sport, mládež a volný čas. Projekty jsou např. zaměřeny na osvětu v oblasti životního prostředí, zdravého životního stylu, na podporu sousedských setkávání, diskuzí o Praze 10, což vše směřuje k podpoře sounáležitosti obyvatel s Prahou 10 a uvědomění si potřeby udržitelného rozvoje Desítky. Některé NNO spolupracují v oblasti VUR s místními školami, např. při kampani Den Země, Ukliďme Česko, zapojování žáků a studentů do projektů k oživení veřejných prostor a zjištění jejich vnímání a využívání (např. Gymnázium Přípotoční realizuje projekt ke zjištění užívání území v okolí Botiče, Heroldových sadů a vyhodnocují účelnost s návrhem budoucího rozvoje, projekt bude na podzim tohoto roku představen radním MČ Praha 10). Příklady spolupráce NNO a dalších organizací se školami pro VUR jsou uvedeny v části 7.1.1. Městská část vyhodnocuje pouze aktivity organizací a center, která zřizuje, případně podporuje formou dotační podpory a následně plánuje změny a inovace do budoucna. Činnost organizací, které nezřizuje, nijak nevyhodnocuje a hodnocení si provádějí samy organizace v rámci svého pole působení a požadovaného zlepšování.
|
-
Ano
V MČ Praha 10 působí organizace, které se věnují VUR, MČ je eviduje, spolupracuje s nimi a v rámci dotačního programu je podporuje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V MČ Praha 10 působí několik organizací, které poskytují vzdělávání pro udržitelný rozvoj. S organizacemi spolupracuje MČ i školská zařízení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V MČ
působí celá řada neziskových organizací, které poskytují neformální vzdělávání
s prvky UR. Školy s těmito organizacemi dlouhodobě spolupracují. MČ vyhodnocuje
jen aktivity organizací, které sama zřizuje, působnost ostatních organizací a
témata, kterými se zabývají, nemonitoruje. Do budoucna bychom doporučili
vypracovat podrobnější analýzu činností relevantních organizací s ohledem na UR,
aby mohla být případně městskou částí podpořena i méně zastoupená témata.
|
7.2.2 Jsou peněžní prostředky (granty, pobídky) dostupné NNO a dalším institucím zajišťujícím neformální vzdělávání z rozpočtu městské části pro realizaci vzdělávání pro udržitelný rozvoj? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Prostředky nevládním neziskovým organizacím jsou poskytovány formou dotačního řízení MČ Praha 10 v oblastech uvedených v bodě 7.2.1. Zároveň mohou využívat dotační řízení vyhlašované Magistrátem hl. m. Praha.
Větší část finančních prostředků v rámci dotačního řízení MČ Praha 10 je poskytována NNO v oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje, např. v roce 2020 poskytnuta částka 1 000 000 Kč, v roce 2019 poskytnuta částka 400 000 Kč, v roce 2018 částka 367 750 Kč, v roce 2017 částka 309 485 Kč. Dotace na ochranu ŽP a UR
|
|
|
| Rok | Podaných a hodnocených žádostí | Podpořených žádostí | Poskytnutá podpora | 2017 | 8 | 6 | 309.485,00 Kč
| 2018 | 10/8 | 8 | 367.750,- Kč
| 2019 | 9 | 7 | 400.000,- Kč
| 2020 | 18 | 15 | 1.000.000,- Kč
| 2021 | 28/23 | 15 | 850.000,- Kč
|
Přímá podpora aktivit VUR je z rozpočtu MČ Praha 10 pro MA21, např. na nákup vratných kelímků pro spolky Malešický pivovar a Naše Malešice, kteří zajišťují akce, kampaně a osvětu v Malešicích pro širokou veřejnost. Malešické spolky zapojené do iniciativy Canevalle ve spolupráci s místními základními školami Hostýnská a Nad Vodovodem byly finančně podpořeny k pořádání workshopů s veřejností a žáky škol o možném budoucím využití Malešického zámku, který je v majetku hl. m. Prahy a chátrá. Mimo jiné uspořádali anketu na toto téma.
|
-
ANO, v rámci dotačního řízení MČ Praha 10 a přímé podpory z rozpočtu MČ Praha 10
Každoročně se zapojuje do dotačního řízení mnoho NNO i dalších organizací zabývajících se VUR jak v oblasti ochrany životního prostředí, udržitelného rozvoje, tak v oblasti kultury a volného času. V roce 2020 poskytla MČ Praha 10 na ochranu ŽP a UR vůbec nejvyšší dotační sumu za posledních několik let - 1.000.000,- Kč.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 vynakládá nemalé finanční prostředky na podporu VUR realizovaného NNO a dalšími organizacemi. Cílem Prahy 10 je udržitelný rozvoj,. což deklaruje i svým "Strategickým plánem udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030", zapojením do asociace Národní síť Zdravých měst ČR a realizací MA21.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ
dokládá existenci dotačních možností pro NNO a další aktivity v oblasti
(V)UR. Dotace na ochranu ŽP a UR poskytuje každoročně a počet podpořených
žádostí i celkový objem poskytnuté finanční podpory se v posledních pěti
letech zvyšuje.
|
7.2.3 Pokud v dané městské části NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiná sdružení, zabývající se problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj nepůsobí, iniciuje městská část zajištění činností, resp. témat souvisejících s VUR z jiných zdrojů? Jakých? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V hlavním městě Praze i na městské části Praha 10 je dostatek institucí zabývajících se problematikou vzděláváním pro udržitelný rozvoj. Jejich činnost je podporována z dotačních programů. Městská část podporuje jejich činnost také formou mediální podpory, propagace a zapůjčením prostor a vybavení. Městská část podporuje v případě zájmu zvenčí vznik nových organizací, nicméně stěžejní je pro ni vychovat a udržet si stávající. Pravidelnou podporou ze strany městské části je tak předávána mnohem kvalitnější služba veřejnosti, která je udržitelná.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 podporuje organizace zabývající se VUR finančně jak v rámci dotačního řízení, tak přímou podporou. Sleduje VUR ve školách převážně zřizovaných MČ Praha 10, t.j. zapojení do projektů a aktivit různých organizací.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V MČ
působí celá řada NNO zabývajících se (V)UR a MČ je podporuje. Systematický
monitoring organizací, které se neformálním vzděláváním v oblasti UR
zabývají, však neexistuje. Do budoucna bychom doporučili vypracovat podrobnější
analýzu činností těchto organizací s ohledem na UR – méně zastoupená témata či
oblasti by pak MČ mohla cíleněji podpořit.
|
7.2.4 Podporuje městská část, případně statutární město vytváření sítí mezi institucemi zabývajícími se udržitelným rozvojem (např. školami, NNO, zapsanými spolky (dříve občanská sdružení), profesními sdruženími)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 spolupracuje s některými organizacemi, které se zabývají udržitelným rozvojem, např. SSEV Pavučina, Ekocentrum Podhoubí, Středisko ekologické výchovy hl. m. Prahy Toulcův dvůr, Sdružení Mladých ochránců přírody, akreditovaná ekocentra ČSOP (na Praze 10 ČSOP „Natura, quo vadis?“ a ČSOP Nyctalus), Sdružení Tereza a další. Příkladem síťování může být akce ke Dni Země, kterou ve spolupráci s MČ pořádají spolky z Malešic. V rámci této akce dochází k propojování a síťování spolků, škol, hasičů a místních obyvatel. Základní školy z této lokality připravují samostatná stanoviště s ekologickou tématikou, spolky podle svého zaměření vzdělávají k UR a navíc se k akci připojují i další partneři. Den Země je hojně navštěvovanou akcí. Naší snahou je do budoucna podpořit takovéto akce i v jiných lokalitách Prahy 10. Také školy v rámci svých projektů se síťují a předávají si informace o VUR - zapojení do projektů, programů a aktivit. Všechny základní a mateřské školy jsou zapojeny do projektu MAP a nyní do projektu MAP II - stanovené cíle v oblasti čtenářské a matematické
gramotnosti, v oblasti rovných příležitostí a inkluze, které mají
udržitelnost vzdělávání v těchto oblastech podpořit a zachovat.
Nelze však říci, že se městská část systematicky zasazuje o vytváření sítí v této oblasti. Magistrát hl. m. Praha podporuje sítě M.R.K.E.V., kdy finančně podporuje pořádání konferencí a seminářů.
|
-
Jednorázově ano, systematicky ne
MČ podporuje komunikaci, vznik společných akcí, jejich medializaci a poskytuje finanční podporu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 podporuje vytváření sítí, ale ne systematicky.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ se
snaží o podporu síťování ve spolupráci s organizacemi zabývajícími se (V)UR,
zejména v rámci akcí typu Den Země (spolupráce spolků z Malešic) a
podobné akce chtějí podpořit i v dalších částech MČ. Nicméně se zatím nejedná
o podporu systematickou. K síťování mezi školami a dalšími institucemi
dochází také v rámci MAP a MAP II. Na úrovni Magistrátu hl. m. Prahy
dochází k podpoře konferencí a seminářů v rámci sítě M.R.K.E.V. MČ by se do budoucna měla zaměřit na vytvoření
systematické podpory v této oblasti. Za velmi důležité považujeme zachování
systému síťování, který byl zaveden v rámci realizace projektů MAP I a MAP
II, i po ukončení realizace těchto rozsáhlých projektů.
|
7.3 Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.3 Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
"Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030" stanovuje strategické cíle v 11 oblastech udržitelného rozvoje (zpracováno dle Metodiky pro hodnocení udržitelných měst/městských částí). Naplňování cílů, opatření a jednotlivých projektů tak bude koncepční a tudíž program vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel k problematice udržitelného rozvoje bude systematický. V současné době nedochází k vyhodnocování dopadů akcí na udržitelný rozvoj Desítky.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V současné době
neexistuje ucelený program pro vzdělávání, výchovu a osvětu místních obyvatel
v oblasti UR. MČ Praha 10 nicméně nově vytvořila Strategický plán
2020-2030 a Koncepci rozvoje školství pro období 2020-2025, které jsou kvalitně
zpracované a jsou tedy velmi dobrým začátkem pro systematickou práci
v této oblasti. MČ se snaží své občany informovat o problematice UR a
pořádá či podporuje celou řadu osvětových akcí. MČ vyhodnocuje působení těchto akcí
na obyvatele a dokládá zřízení nové funkce „koordinátora sousedských aktivit“.
Do budoucna doporučujeme tuto funkci udržet, zacílit na všechny cílové skupiny
populace a vyhodnocovat působení aktivit na obyvatele v čase.
|
7.3.1 Zajišťuje městská část systematickou práci v přípravě vzdělávání, výchovy a osvěty v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 v současnosti nezajišťuje systematickou přípravu vzdělávání, výchovy a osvěty v oblasti udržitelného rozvoje. V minulosti se například uskutečnilo jednorázové školení učitelů základních škol ve středisku ekologické výchovy Toulcův dvůr, z.s. na téma hospodaření s vodou. Téma vzdělávání, osvěty, proškolování pedagogů i žáků prolíná strategickými cíli dokumentu "Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10" - STRATEGICKÝ CÍL 1.1 KVALITNÍ RADNICE SLOUŽÍCÍ LIDEM
- STRATEGICKÝ CÍL 2.2 AKTIVNÍ ZAPOJENÍ VEŘEJNOSTI DO PÉČE O ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
- STRATEGICKÝ CÍL 3.1 UDRŽITELNÁ SPOTŘEBA ÚŘADU A JEHO ORGANIZACÍ
- STRATEGICKÝ CÍL 3.2 ODPOVĚDNÉ NAKLÁDÁNÍ S ODPADY A PŘEDCHÁZENÍ JEJICH VZNIKU
- STRATEGICKÝ CÍL 5.1 KVALITNÍ INFORMOVANOST, SPOLUPRÁCE A OSVĚTA V OBLASTI PREVENCE NEMOCÍ A PODPORY ZDRAVÍ
- STRATEGICKÝ CÍL 7.1 INSPIRATIVNÍ A VSTŘÍCNÉ PROSTŘEDÍ OBECNÍCH ŠKOL S DOSTATEČNOU KAPACITOU
- STRATEGICKÝ CÍL 7.2 ŠKOLA V CENTRU DĚNÍ
- STRATEGICKÝ CÍL 8.2 PRAHA 10 KULTURNĚJŠÍ
- STRATEGICKÝ CÍL 8.4. PREZENTOVAT NEMOVITÉ KULTURNÍ DĚDICTVÍ A PEČOVAT O NĚJ
- STRATEGICKÝ CÍL 9.2 BEZPEČNÉ PROSTŘEDÍ PRO VŠECHNY SKUPINY OBYVATEL
- STRATEGICKÝ CÍL 9.3 PŘÍZNIVÉ PROSTŘEDÍ A PODMÍNKY PRO RODINY
- STRATEGICKÝ CÍL 10.1 PARTNERSTVÍM K UDRŽITELNÉMU ROZVOJI
- STRATEGICKÝ CÍL 10.2 LOKÁLNĚ REAGOVAT NA ZMĚNY KLIMATU
- STRATEGICKÝ CÍL 11.1 MODERNÍ ZPŮSOB PLÁNOVÁNÍ A ROZVOJE VEŘEJNÉHO PROSTORU
Vzdělávání se také zabývá Koncepce rozvoje školství městské části Praha 10 na období 2020 - 2025
|
-
Ano
- Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030
- Koncepce rozvoje školství pro období 2020 - 2025
- Programové prohlášení RMČ Praha 10 pro volební období 2018 - 2022
- MAP
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Systematickou přípravu na vzdělávání pro udržitelný rozvoj MČ Praha 10 nezajišťuje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ
Praha 10 v současnosti systematicky nevzdělává místní občany v oblasti
udržitelného rozvoje, nicméně již vypracovala vlastní strategické dokumenty,
které se této problematice věnují. Jedná se o nový Strategický plán 2020-2030
a Koncepce rozvoje školství pro období 2020 - 2025,
takže by dle těchto dokumentů měla do budoucna práce v této oblasti
probíhat systematicky. Koncepce je velmi kvalitně zpracovaná a dochází
k jejímu vyhodnocování. |