3 Udržitelná výroba a spotřeba |
Hodnocení oblasti |
3.1 Udržitelná spotřeba města |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1 Udržitelná spotřeba města
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vnitřní předpis sice existuje, ale principy udržitelného nakupování nejsou při nákupech zohledňovány.
|
MČ Praha 10 má velmi kvalitně zpracovaný Strategický plán, a to analytickou i návrhovou část, který je příkladně členěn podle oblastí UR tak, jak je pojímá MA 21. Návrhová část USV (ale obecně všech oblastí) stanovuje jak dlouhodobou vizi dané oblasti, tak konkrétní opatření/aktivity, kterými je potřeba se zabývat. Jasně jsou přidělené i odpovědnosti/gesce a je stanovena sada indikátorů. Opatření jsou následně rozpracována v ročních Akčních plánech.
MČ má vcelku přehledné webové stránky, které i za oblast USV obsahují dostatek informací pro občany. Obsahují návodné informace (co, kdy, kde) často s propojením na grafické informace (např. mapy sběrných míst odpadu), jsou zveřejňované aktuality.
|
3.1.1 Má městská část schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro udržitelné nakupování? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 má svůj první "Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030". V rámci strategického cíle 3.1 Udržitelná spotřeba úřadu a jeho organizací je uvedeno opatření: Prosazovat společenskou odpovědnost při nákupech. V rámci tohoto opatření je snaha o zajištění nákupu spotřebního materiálu ÚMČ Praha 10 a zřizovaných organizací MČ Praha 10 s ohledem na ochranu životního prostředí se snahou o společenskou odpovědnost. Zpracování strategického plánu bylo realizováno dle "Metodiky hodnocení udržitelných měst", t.j. dle auditů udržitelného rozvoje.
MČ Praha 10 zavedla systém kvality dle mezinárodní normy ISO 9001. Je schválena instrukce QI 63-01-06 „Zásady hospodaření s majetkem MČ Praha 10“, která upravuje i nabývání majetku do správy městské části. Spotřebiče jsou při nákupu posuzovány především z hlediska energetické efektivnosti, a dále z hledisek ekonomických. Preferovány jsou nákupy spotřebičů v nejvyšší energetické třídě (A+). Při nákupu služebních vozidel je brán zřetel na spotřebu pohonných hmot, což představuje významné kritérium pro hodnocení energetické efektivnosti. K přepravě na území Prahy 10 na místní šetření a k dohledovým činnostem mají zaměstnanci Odboru životního prostředí k dispozici dvě elektrokola. Postupně se nahrazují (při výměnách) světla za úsporná LED světla. Pro zboží nakupované v rámci projektů realizovaných se záměrem zvyšovat pozitivní dopad činností městské části na dlouhodobý udržitelný rozvoj města jsou preferovány nákupy zboží s pozitivním dopadem na životní prostředí. U budov Úřadu MČ Praha 10 včetně zřizovaných organizací v současné době probíhá sdružený nákup elektrické energie a plynu.
|
-
Instrukce QI 63-01-06 „Zásady hospodaření s majetkem MČ Praha 10“ v rámci normy ISO 9001
-
ÚMČ Praha 10 nemá účetně oddělený nákup zboží s ekoznačkou, proto hodnotu nelze určit.
-
MČ Praha 10 pro potřeby úřadu nenakupuje recyklovaný papír.
-
MČ Praha 10 nesleduje energetickou třídu spotřebičů a toto hledisko neuplatňuje při výběru nových produktů..
-
ÚMČ Praha 10 nemá ve vnitřní směrnici definován pojem "pozitivní vliv na UR", proto nelze určit hodnotu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vnitřní předpis sice existuje, ale udržitelné nakupování není zohledněno při nákupu kancelářských potřeb a techniky.
|
MČ uvádí jako naplnění této části dokument „Zásady hospodaření s majetkem“. Ten však nepokrývá otázku environmentálních kritérií nákupů a veřejného zadávání. MČ deklaruje, že nakupuje odpovědně, ale tento postup není nikde formalizován, tj. není závazný. Je to vidět i na rozporu mezi textem sebehodnocení („preferovány jsou nákupy spotřebičů v nejvyšší energetické třídě“) a komentářem k indikátoru 3.1.D („nesleduje energetickou třídu spotřebičů a toto hledisko neuplatňuje při výběru nových produktů“). K otázce recyklovaného papíru lze obecně doporučit konzultovat vhodný papír s dodavatelem tiskáren a kopírek. Většina výrobců zároveň pod svou značkou produkuje recyklovaný papír vhodný do jejich strojů. Navíc kancelářských výrobků z recyklovaného papíru existuje mnohem pestřejší škála než jen papír na tisk (např. obálky, pořadače apod.). Je možné v návaznosti na další části MA21 konkretizovat hierarchii nakládání (např. prodej a darování jsou upřednostněny před fyzickou likvidací, kde je možné). MČ by se měla zaměřit také na zboží s ekoznačkou např. běžné spotřební zboží (např. čisticí prostředky), ale i na další produkty, jako jsou např. nábytek, podlahové krytiny, pracovní oděvy a další. Sledování indikátorů by mělo být dosaženo.
|
3.2 Odpadové hospodářství (OH) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2 Odpadové hospodářství (OH)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 umožňuje občanům možnost třídění různých složek, má dostatek stanovišť na komunální i tříděný odpad a motivuje své občany k třídění i předcházení odpadů.
|
V oblasti jsou kompetence MČ omezené, jsou dány MHMP v rámci celopražského systému nakládání s odpady. Popis a hodnocení se soustředí tedy na aktivity MČ realizované nad rámec tohoto systému, příp. jak MČ komunikuje/spolupracuje s MHMP a snaží se situaci ovlivnit. MČ se hlásí k principům cirkulární ekonomiky. V tomto směru je MČ aktivní a snaží se přizpůsobovat umístění stanovišť či četnost svozu svým místním podmínkám. Pozitivní vývoj představuje i postupné rozšiřování kompostování. MČ se správě zaměřuje též na problematiku předcházení vzniku odpadu; lze jen doporučit tyto aktivity postupně zintenzivnit. MČ je aktivně zapojena v mnoha iniciativách z odpadové oblasti, např. Dost bylo plastu, Sešlápni to, Ekoškola, Recyklohraní, Zelená škola. Na území MČ se nenachází žádný sběrný dvůr, občané využívají bezprostředně přilehlé sběrné dvory v okolních MČ. Z hlediska dostupnosti (dojezdové vzdálenosti) nejsou ze strany občanů vznášeny připomínky.
Velmi pozitivně lze hodnotit dotační program pro NNO- Ten pokrývá i oblast ŽP a USV (zejména zaměření na odpady), do které se – jak se zdá – postupem let hlásí více a více projektů. Trendy v množství SKO a tříděných složek pro MČ nejsou k dispozici, jsou uvedena data celopražská.
|
3.2.1 Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
"Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030" má ve strategickém cíli 3.2. "Odpovědné nakládání s odpady a předcházení jejich vzniku" toto opatření: Snižovat produkci odpadů a podporovat jejich další využití.
Omezování tvorby odpadu a jeho další zpracování je jedním ze zásadních témat ochrany a zachování zdravého životního prostředí pro budoucí generace. Podporou bezobalového hospodářství, recyklací odpadů a projektů odpovědné spotřeby chceme chránit přírodní zdroje. Zavedením systému cirkulární ekonomiky chceme podpořit další využití odpadů.
Komplexní systém nakládání s komunálním odpadem na území hl. m. Prahy zabezpečuje Magistrát hl. m. Prahy. MČ Praha 10 si tento systém nastavuje a upravuje dle své potřeby, např. formou zajištění nových stanovišť tříděného sběru, rozšířením četnosti svozu konkrétních odpadových nádob či přistavením nádob na další odpadní komodity na zavedených stanovištích tříděného sběru. Veškeré požadavky musí být schváleny Magistrátem hl. m. Prahy.
Kromě základních tříděných položek, kterými jsou plasty, papíry, nápojové kartony a barevné sklo, je v Praze 10 možné využít i nádoby na čiré sklo, kovové obaly a drobné elektrospotřebiče. Na území MČ jsou k dispozici nádoby na vysloužilý textil, jehož sběr ovšem není součástí systému města a je zajišťován několika soukromými subjekty. Obyvatelé městské části si mohou objednat pro svou potřebu i nádoby na bioodpad, prozatím jako placenou službu. V srpnu 2019 MČ Praha 10 umístila na deset stanovišť nádoby na rostlinné oleje. Občané jsou informováni na webu MČ Praha 10.
V současné době je na Praze 10 celkem 276 veřejných stanovišť tříděného sběru a 33 tzv. domovních stanovišť tříděného sběru.
Možnosti pro oddělené shromažďování domácích odpadů se každoročně rozšiřují, např. se zvyšuje počet nádob na kovové obaly a průběžně dochází k úpravám četnosti svozu sběrných nádob. Městská část sleduje zaplněnost nádob a reaguje na aktuální požadavky pro rozšíření sběru odpadu. Městská část je aktivní i v problematice kompostování, tedy předcházení vzniku odpadu biologického charakteru. V minulosti byly obyvatelům MČ z dotace poskytnuty zahradní kompostéry a podobný projekt je připravován i pro období 2021/2022.
Problémem je každodenní znečišťování v okolí sběrných nádob tříděného odpadu volně odkládanými odpady a zneužívání nádob pro odkládání podnikatelského odpadu.
Městská část na svých stránkách mj. uveřejňuje mapu separovaného odpadu, seznam nádob pro sběr kovových obalů, seznam nádob na elektroodpad, seznam nádob na vysloužilý textil, harmonogram mobilního svozu nebezpečných odpadů.
MČ vydává tzv. Desatera, v příloze je uvedeno k předcházení odpadů. Propagace je realizována převážně na FB MČ Praha 10.
|
-
10
plasty, papíry, nápojové kartony, barevné sklo, čiré sklo, kovové obaly, drobné elektrospotřebiče, vysloužilý textil, bioodpad, rostlinné tuky
-
272 veřejných stanovišť tříděného sběru a 9 tzv. domovních stanovišť tříděného sběru.
-
Dostupnost nádob na separovaný odpad je dostačující.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 zabezpečuje pro občany dostupnost tříděného sběru odpadu a možnost třídit vícero komodit. Dostupnost a podpora třídění je realizována i navyšováním počtu tzv. domovních stanovišť. Počet separačních stanovišť se průběžně navyšuje s ohledem na rozrůstající se zástavbu a prostorové možnosti veřejně přístupných ploch. V rámci systému města je zajišťován pravidelný úklid separačních stanovišť.
|
Koncepce odpadového hospodářství je řízena HMP, zde jsou také případně platné obecně závazné vyhlášky. Třídění odpadů probíhá dle požadavků zákona. MČ třídí základní složky (papír, plasty, sklo, nápojové kartony, kovové obaly, BRO) a použité jedlé tuky a oleje. Ve spolupráci s kolektivními systémy jsou v rámci zpětného odběru sbírána vysloužilá elektrická a elektronická zařízení/ baterie a akumulátory; dále je ve spolupráci se soukromými společnostmi zajišťován sběr textilu, ve sběrných dvorech HMP a mobilním svozem zajištěn NO. MČ má zajištěnu dobrou motivaci a informovanost obyvatel.
|
3.2.2 Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 vydala informační materiály, které jsou distribuovány veřejnosti přes informační kanceláře úřadu nebo akce městské části:
- Třídíme na Desítce – bulletin o odpovědném přístupu k domácím odpadům nejen na Desítce,
- Jak na podnikatelský odpad (nejen) v Praze 10,
- Bioodpad do lesa nepatří – Kam s bioodpadem v Praze 10,
- Mapa životního prostředí Prahy 10 (vyznačení stanovišť tříděného sběru, sběrné dvory, souhrnné informace o nakládání s odpadem apod.).
Vlastníkům bytových domů je v rámci odpadového systému města nabízena možnost bezplatného zřízení domovních stanovišť tříděného odpadu. Sběrné nádoby jsou určeny jen pro obyvatele příslušného bytového objektu a jejich bezprostřední dostupnost zvyšuje podíl tříděného odpadu.
Každoročně je navyšována sběrná kapacita venkovních nádob na tříděný odpad a jsou přistavovány nádoby nové, např. v r. 2020 přibylo 41 nádob na kovové obaly.
Městská část zajistila pro své obyvatelé 700 ks zahradních kompostérů, které byly distribuovány v letech 2015–2017.
Obyvatelé MČ Praha 10 se mohou zapojit do dotačního řízení "Oblast ochrany životního prostředí a environmentální výchovy".
Děti se v mateřských (23 MŠ) i základních školách (13 ZŠ) účastní programů se zaměřením na třídění odpadů ve spolupráci s různými organizacemi, jednotlivé školy dbají na osvětu v této oblasti a třídění odpadů se stává běžnou součástí života.
Občané se mohou účastnit každoroční akce Den Země, která se koná na mnohých místech v Praze 10 s finanční podporou městské části.
Na Úřadě MČ Praha 10 jsou umístěny nádoby na rostlinný odpad, papír, plast a hliník.
MČ Praha 10 se jako první městská část zapojila v roce 2019 do kampaně "Dost bylo plastu. Tisková zpráva na webu MČ Praha 10
Zároveň motivuje občany ke správnému třídění v oblasti plastů zapojením do kampaně "Sešlápni to!"
V dubnu a květnu 2021 uspořádala MČ Praha 10 komplexní osvětovou akci "Duben bez odpadů" a v souvislosti s tím vydala svou "bezodpadovou brožuru". Jsou vydávána tzv. Desatera Desítky na téma: hygiena, třídění, jak v horkých dnech, jak s autovraky, jak šetřit s vodou a elektřinou.
Ve všech ZŠ a MŠ zřizovaných MČ Praha 10 se třídí odpad. ZŠ Břečťanová a ZŠ Nad Vodovodem jsou zapojeny do projektu Ekoškola. ZŠ Nad Vodovodem získala v roce 2010 titul Ekoškola a titul již potřetí obhájili v letošním školním roce. ZŠ Brigádníků podporuje recyklování v rámci Recyklohraní a Papír za papír. MŠ Bajkalská je součástí sítě Zelená škola, která spočívá v recyklaci elektroodpadu, kterou zaštiťuje firma Rema.
MŠ Benešovská podporuje v rámci zapojení do projektu Recyklohraní třídění odpadu a v rámci projektu Ekoškola dbá na úsporu energií. V rámci udržitelného rozvoje se někteří pedagogové škol vzdělávali. Zaměření školního vzdělávacího programu je na zmírnění negativních projevů dosavadního vývoje lidské společnosti.
MŠ Troilova třídí kromě běžných surovin i elektroodpad. Pod záštitou Ministerstva životního prostředí se zapojila do projektu v oblasti ekologie a environmentálního vzdělávání. Škola zajišťuje i vzdělávání v rámci polytechnické výchovy.
MŠ Zvonková zprostředkovává dětem výukové programy Ekocentra Podhoubí, zapojuje se do Vánoční sbírky pro opuštěná zvířátka z útulků a do charitativní sbírky Fondu Sidus. Zřizované školy a školské zařízení respektují ekologické principy, v rámci své činnosti zpravidla realizují aktivity v oblasti EVVO a udržitelného rozvoje.
|
-
Produkce směsného komunálního odpadu činí v roce 2018 211,5 kg/obyvatele/rok a v roce 2019 212,9 kg/obyvatele/rok.
Údaje jsou sledovány pouze na úrovni hl. m. Prahy.
-
8
papír, plast, sklo (čiré a barevné), nápojové kartony, rostlinné tuky, elektro s boxem na baterie, kovové obaly
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 motivuje své občany svým příkladem, např. zapojením do kampaně "Dost bylo plastu". Vydává informační brožury, pořádá kampaň Den Země a podporuje osvětové akce ve školách zřizovaných městskou částí. Nabízí občanům dostatečné množství stanovišť jak na směsný tak separovaný odpad. Cílem MČ Praha 10 je podpora osvětových akcí, které povedou ke snižování produkce KO, zvyšování tříděného odpadu, nejlépe ale zvyšování povědomí o způsobu předcházení vzniku odpadů.
|
Motivace je ukázková a od minulého roku jsou rozvíjeny další inciativy. Kromě výčtu motivačních akcí je ve Strategii podpora bezobalového nakupování, kampaně Dost bylo plastu aj. Směrem k soukromému sektoru (firmám) je v oblasti prevence a třídění je vyvíjeno úsilí také.Data o trendech v množství SKO a tříděných složek nemá MČ pro svoje území k dispozici.
|
3.2.3 Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Komplexní systém nakládání s komunálním odpadem na území hl. m. Prahy zabezpečuje Magistrát hl. m. Prahy. Součástí tohoto systému je i sběr nebezpečných složek komunálních odpadů, a to formou bezplatného odběru ve sběrných dvorech hl. m. Prahy, sběrnách nebezpečných odpadů hl. m. Prahy nebo při tzv. mobilním svozu nebezpečných odpadů na území jednotlivých městských částí. Počet zastávek a svozových tras mobilního svozu nebezpečných odpadů v Praze 10 byl v minulých letech navýšen. Aktuálně se jedná o 5 tras a 48 zastávek.
MČ Praha 10 má v dostupnosti 4 sběrné dvory, kde lze nebezpečné odpady předávat. Ačkoliv se žádný z nich nenachází přímo na území MČ, je dojezdová vzdálenost do těchto sběrných dvorů z různých čtvrtí Prahy 10 přijatelná. Proto se zatím neuvažuje o zřízené nového sběrného místa přímo na území Prahy 10.
MČ Praha 10 uveřejňuje na svých stránkách seznam sběrných dvorů hl. m. Praha dostupných obyvateli MČ Praha 10, harmonogram mobilního svozu nebezpečných odpadů
Informace o trasách a termínech mobilního sběru nebezpečných odpadů je pravidelně zveřejňována v radničním periodiku, a přes informační kancelář, akce MČ a veřejné knihobudky je distribuována informační brožura s ročním rozpisem mobilního sběru.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Občané MČ Praha 10 mají možnost využívat sběrné dvory zřizované hl. m. Praha a umístěné v dostupné vzdálenosti.
|
Na území MČ není žádný sběrný dvůr (webové stránky odkazují občany na sběrné dvory v okolních MČ/čtvrtích). Dojezdová vzdálenost na tyto sběrné dvory je dle MČ dostatečná pro všechny občany MČ.
|
3.3 Hospodaření s energií |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3 Hospodaření s energií
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
MČ ustanovila pozici energetického manažera v září 2019, pozice byla obsazena na určité období, nyní není obsazena. Oblast hospodaření s energií je podchycena ve Strategickém plánu, systém energetického managementu je v počáteční fázi. Přehled projektů energetických úspor je uveden za rok 2018. Za rok 2019 jsou uvedeny údaje o spotřebách, pravidelné vyhodnocování však zřejmě dosud neprobíhá. Přehled úsporných projektů za rok 2019 není uveden.
|
3.3.1 Má městská část vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku městské části včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 systematicky pracuje na udržitelné správě z pohledu energetických výdajů. Ve "Strategickém plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030" je opatření "Eneregticky efektivní správa budov", z něhož budou vyplývat návrhy na hospodárné využívání nákladů a řádná péče o svěřený majetek. MČ Praha 10 zřídila od září 2019 pracovní pozici v organizační struktuře Odboru hospodařské správy ÚMČ pozici energetického manažera. Nějakou dobu byla tato pozice z personálních důvodů neobsazená, v mezidobí od května 2020 do 31. 12. 2020 byla pozice obsazena pracovníkem, který však na vlastní žádost skončil. Od té doby je pozice neobsazená a v pravidelných cyklech bývá vypisován inzerát na její obsazení (zde pro ilustraci inzerát z února 2021). Energetický manažer ze své pozice plní úkoly v oblasti energetické politiky MČ Praha 10, zejména vede agendu energetického managementu, sleduje a vyhodnocuje příslušné ukazatele spotřeby objektů MČ Praha 10 a zřízených organizací (přezkoumávání spotřeb energií, sběr, sledování a vyhodnocování dat, dohled nad implementací energeticky úsporných opatření a jejich koordinace, nastavení a provoz systému plánování), organizuje přípravu návrhů energeticky úsporných opatření, zajišťuje metodiku úplnosti souboru měřičů energií pro jednotlivá energetická hospodářství, koordinuje hromadné nákupy energií a celkově zodpovídá za napňování Energetické koncepce MČ Praha 10. U budov Úřadu MČ Praha 10 včetně zřizovaných organizací v současné době probíhá sdružený nákup elektrické energie a plynu. MČ v současné době sumarizuje data o spotřebě energií z důvodu jejich vyhodnocení a určení dalšího postupu a opatření. Dosud tato data nebyla vyhodnocována.
|
-
funkce energetického manažera zřízena v září 2019, Koncepce energetického managementu bude v souladu se Strategickým plánem MČ Praha 10 zpracována v budoucnu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 v roce 2019 ustanovila pozici energetického manažera, který je zařazen v Odboru hospodářské správy a má na starosti sledování a řešení hospodaření s energiemi jak v budově úřadu, tak ve školách a budovách v majetku městské části. Systém bude vytvářen až na základě jeho zjištění cca po ročním působením a shromažďováním dat.
|
Činnost energetického manažera probíhala, nyní je pozice neobsazená. MČ stále vhodného manažera hledá.
|
3.3.2 Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využita pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Úřad MČ Praha 10 na posílení procesu sběru a vyhodnocování dat vedoucí ke snižování energetické náročnosti zřídil v létě 2019 pozici energetického manažera, jehož úkolem je systematizovat práci na zjišťování dat a jejich vyhodnocování, navrhování opatření vedoucí k dalším úsporám. Současně sledovaná data jsou využívána těmito způsoby:
- na úrovni budovy k vyhodnocování provedených opatření z hlediska úspor energie,
- pro centralizovaný nákup elektřiny a plynu,
- k odhalení „mimořádných“ spotřeb.
|
-
V roce 2019 činí elektřina 5 GWh, plyn 5,5 GWh.
Podíl obnovitelných zdrojů energie v rámci majetku MČ Praha 10 činí 0,3 - 0,5 % .
-
-
V roce 2019 činí elektřina 5 GWh, plyn 5,5 GWh.
Podíl obnovitelných zdrojů energie v rámci majetku MČ Praha 10 činí 0,3 - 0,5 % . Jedná se o solární elektrárny umístěné na mateřských a základních školách zřizovaných MČ Praha 10.
-
-
MČ má sumarizovaná data pouze za školská zařízení, viz přiložená tabulka
-
motorová nafta 5 942,16 litrů/rok
motorový benzín 945,62 litrů/rok
-
Ve 13 objektech ve vlastnictví MČ Praha 10 došlo v roce 2018 a 2019 k energetickým úsporám vlivem stavebních úprava a oprav.
MČ Praha 10 vlastní celkem 207 objektů, některé jen částečně s jednotkami bytů.
Energetické úspory v roce 2018 |
Projekt
energetických úspor a změny dispozice 2. NP Topolová 2961/12a, Záběhlice,
Praha 10 |
ZŠ Brigádníků výměna oken vybraných učeben a
kabinetů |
Výměna
oken bytového domu Na Hroudě 667/21 |
Rekonstrukce polikliniky Malešice |
Výměna
oken v ZŠ U Vršovického nádraží |
Výměna oken na uliční fasádě a fasádě
vnitrobloku BD Ruská 562/20, Praha 10 |
BD
Na Louži 1306/19 Praha 10 VÝMĚNA OKEN |
Výměna oken na jižní a západní fasádě MŠ
Dvouletky |
Zateplení
fasády objektu U Nových vil č.p. 943/28 |
Energetické úspory v roce 2019 |
Zateplení
fasády objektu MŠ Troilova 474/17, Praha 10 – Malešice |
Výměna oken bytového domu Francouzská 464/62,
Praha 10 |
Výměna
oken BD Ruská 562/20, Praha 10 |
Výměna oken objektu Na Hroudě 1280/1, Praha 10
– Vršovice |
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Získaná data za rok 2019 jsou podkladem pro analýzu a budoucí řešení této problematiky.
|
Údaje nebyly vyhodnoceny, není tedy jasné, zda dochází k poklesu spotřeby energií. Je uveden podíl obnovitelných zdrojů. Energetický management je stále v počáteční fázi, není určeno, zda jsou preferovány obnovitelné zdroje energie, popř. další úsporné systémy: kogenerace, rekuperace aj. Náklady na spotřebu vody a na teplo jsou sledovány a vyhodnocovány v závislosti na charakteristikách MŠ a ZŠ.
MČ realizovala celou řadu rekonstrukcí s cílem snížit spotřebu energií. Dosud byly údaje sbírány, nejsou vyhodnoceny za účelem systematických opatření. Indikátory jsou k dispozici, dosud nikoliv trend. Pro další rozvoj MA21: sledování trendu ve spotřebě energií.
|
3.3.3 Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Tato problematika je řešena Pražskými stavebními předpisy a stavebním zákonem (Zákon 183/2006 Sb.), který stanovuje minimální a doporučené hodnoty tepelných odporů stavebních konstrukcí míru oslunění a osvětlení atd, což má přímý vliv na budoucí spotřebu energi
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 nemá stanovený vlastní předpis, ale vychází z Pražských stavebních předpisů z roku 2018 vydaných IPR Praha.
|
Dle strategie je plánováno zavedení energetického managementu a vytvoření energetické koncepce. Vlastní budova ÚMČ je energeticky nehospodárná. Pro další rozvoj MA 21: Kromě parametrů energetické účinnosti (např. zateplení obálky, parametry otvorových výplní, apod.) se nabízí prostor pro uvažování aspektů materiálové účinnosti v kontextu oběhového hospodářství či aspektů adaptace na změnu klimatu.
|
3.3.4 Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 nechala vypracovat pasportizace všech budov školských zařízení. Součástí je i plánování výměny rozvodů a zateplení. O problematických objektech dlouhodobě městská část ví a postupně upravuje nebo plánuje úpravu – zateplení, výhodnější tarify atd. V tomto zmapování stavu budov je rozhodně posun směrem k efektivnějším plánování oprav a údržby.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 nyní sumarizovala roční data za školská zařízení v roce 2019. V budoucnu je snaha o zlepšení sledování a vyhodnocování dat spotřeb energií v budovách v majetku MČ.
|
Údaje o spotřebě vody -vyjádřeny jako náklady.
|
3.4 Udržitelná výstavba |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4 Udržitelná výstavba
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 zatím systematicky nesleduje stav výstavby udržitelným směrem. Vydala "Metodiku spoluúčasti privátního sektoru na veřejných výdajích", jejíž cílem je udržitelný rozvoj.
|
Vznikla zajímavá Metodika spoluúčasti privátního sektoru na veřejných výdajích, ta však primárně neřeší problematiku udržitelné výstavby, i když jsou obsaženy odkazy na certifikace typu LEED. Některé indikátory nejsou sledované, ale naplněné by být mohly. Certifikacemi se developeři většinou chlubí, není to tedy nenaplnitelný indikátor. MČ deklaruje, že „zateplení bylo provedeno téměř v každé veřejné budově“, mělo by tedy být schopné určit i podlahovou plochu.
|
3.4.1 Existuje předpis, kterým se městská část hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Téma spadá výhradně do kompetence hlavního města Prahy. Městská část Praha 10 se obecně řídí předpisy a platnou legislativou, nenastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce v pravém slova smyslu. Nicméně se MČ Praha 10 snaží zvyšovat kulturu výstavby na svém území konzultacemi a posuzováním nově vznikajících záměrů na svém území, a to i v úzké spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy. V březnu 2020 schválilo ZMČ Praha 10 "Metodiku spoluúčasti privátního sektoru na veřejných výdajích" zpracovanou MČ Praha 10 ve spolupráci s ČVUT na základě svých zkušeností i příkladů dobré praxe ze zahraničí. Tato metodika stanovuje podmínky pro developery se zájmem výstavby na území Prahy 10. a jejím cílem je udržitelná výstavba. Zároveň je ve "Strategickém plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030" uveden strategický cíl 11.1. Moderní způsob plánování a rozvoje veřejného prostoru a strategický cíl 11.2. Sebevědomý přístup MČ Praha 10 při rozvoji území. V rámci opatření a jejich naplňování je snaha o podpoře udržitelného stavitelství.
|
-
Ano - Metodika spoluúčasti privátního sektoru na veřejných výdajích
-
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 má schválenou "Metodiku spoluúčasti privátního sektoru na veřejných výdajích".
|
Uvedená metodika, strategie UR a připravovaná energetická koncepce jsou určující dokumenty, na jejichž základě MČ zvažuje při investiční výstavbě parametry spotřeby energie, avšak tento postup není nijak formalizován. Metodika odkazuje na principy udržitelnosti a udržitelné výstavby.
|
3.4.2 Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celé městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Není sledováno. MČ Praha 10 má rozsáhlé území a jeví se jako složité sledovat všechny stavby, které jsou v MČ realizovány soukromými investory, zda jsou vedeny snahou o udržitelnou výstavbu. Investorům je doporučována "Metodika spoluúčasti privátního sektoru na veřejných výdajích", která akcentuje udržitelný rozvoj Prahy 10: str. 76: Koeficient kvality reflektující kvalitu stavby z hlediska udržitelného rozvoje, koeficient slouží k zvýhodnění projektů ohleduplných k životnímu prostředí.Při stanovení kritérií kvality stavby z hlediska udržitelného rozvoje se použijí na trhu uznávané certifikáty (energetický štítek, certifikáty LEED, BREAM apod.) str. 24: Cílem je orientace na udržitelný rozvoj, posouzení z hlediska vlivu na okolní prostředí, zapojení obyvatel do raných fází přípravy plánů.Každý projekt musí poskytnout příležitosti pro participaci obyvatel. str. 55: Programy městské revitalizace a udržitelného rozvoje území (PRUSTT, Programma di Riqualificazione Urbana e Sviluppo Sostenibile del Territorio) ustavené ministerským výnosem č. 1169 z 8. 10. 1998 a propagované ministerstvem veřejných prací vytvořily příležitost pro zásahy v okrajových průmyslových zónách a pro jejich transformaci.Nejde pouze o obnovu městské zástavby, ale také o zlepšení infrastruktury v koordinaci se stávajícími nástroji. Cílem programu je konkrétně: realizace, přizpůsobení nebo doplnění občanské i specifické vybavenosti na úrovni metropolitního území či obce, která může zabezpečit udržitelný rozvoj z pohledu ekonomického, environmentálního a sociálního a současně garantovat zvyšování blahobytu společenství.
|
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 nesleduje, nově ale mohou investoři využít Metodiku schválenou koncem roku 2019 v Zastupitelstvu MČ Praha 10, která akcentuje udržitelnou výstavbu pro udržitelný rozvoj území Prahy 10.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
MČ odkazuje na metodiku. Je vhodné se orientovat na minimalizaci vzniku odpadů, jejich maximální využití během stavby. MČ by mělo přihlédnout k zásadám cirkulární ekonomiky viz EU přístup https://www.mpo.cz/cz/stavebnictvi-a-suroviny/strategicke-dokumenty-pro-udrzitelne-stavebnictvi/zasady-cirkularni-ekonomiky-pri-projektovani-budov-v-navaznosti-na-levels--253983/Podíl staveb LEED, BREAM, SBTtool není znám. Informace o certifikacích budov vyžadují spolupráci se soukromými investory. Při náhledu do Certifikované budovy – SBToolCZ nenacházím budovy na P10. Udržitelné stavebnictví zahrnuje kromě úspor využití obnovitelných zdrojů (dřeva), využití místních zdrojů , využití recyklovaných materiálů, opatření proti přehřívání budov až po hospodaření s vodou (využití dešťových a šedých vod) a dostupnost budov a areálů pro cyklisty a pěší.
|
3.4.3 Lze odhadnout podíl ( ) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení, a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí)? (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území městské části.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podlahovou plochu lze jen těžko odhadnout. Postupně probíhá částečné nebo úplné zateplení objektů v majetku městské části. Plocha, kde byla provedena energetická opatření z prostředků MČ Praha 10 nebo z jiných dotačních titulů nebyla dosud spočítána. Energetická opatření z prostředků městské části jsou např.: - investiční projekty týkající se snížení energetické náročnosti budov 8 mateřských škol Prahy 10, které byly podpořeny v období roku 2010–2015 z Operačního programu Životní prostředí,
- rekonstrukce a zateplení objektu kulturního domu na Zahradním Městě v rámci Operačního programu Životní prostředí v roce 2018 a 2019,
- zahájení rekonstrukce pláště budovy Polikliniky Malešice v roce 2018, též podpořeno z Operačního programu Životní prostředí.
Počty zateplených objektů školských zařízení: - MŠ – celkem 30 objektů, z toho: MŠ U Vršovického nádraží - právě probíhá rekonstrukce, MŠ Bajkalská – demolice) – z 28 objektů zatepleno 21 objektů - tj. 75%
- ZŠ – celkem 13 objektů – zatepleny jsou 2 objekty – tj. 15,4%
|
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Indikátor není dosud sledován, bylo by možné získat z údajů o provedených rekonstrukcích a jejich podlahové ploše. ( formou odborného odhadu).
|