1B Územní rozvoj |
Hodnocení oblasti |
1.5 Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.5 Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 má zájem o kvalitní rozvoj svého území ve vztahu k občanům Prahy 10 a návštěvníkům. Z tohoto důvodu se intenzivně zapojuje do tvorby Metropolitního plánu se zapojením veřejnosti, ve "Strategickém plánu
udržitelného rozvoje pro období 2022-2030" stanovuje vizi, strategické cíle a opatření, které budou od roku 2021 realizovány pomocí ročních Akčních plánů. Pro informace o veřejném prostoru MČ Praha 10 je zřízena webová stránka.
|
Městská část intenzivně participuje otázky svého rozvoje s veřejností. Městská část se podrobně a intenzivně věnuje brownfieldům a otázkám změny územního plánu. Městská část prozatím nepořádá architektonické soutěže a neuplatňuje systémově kvalitativní kritéria při výběru projektantů veřejných staveb a prostranství. Nejasné veřejně přístupné kompetence jednotlivých aktérů rozvoje a prostorového uspořádání, zřejmě technický problém (nefunkční stránka mapující činnost, kompetence a rozhodování Oddělení koncepce a rozvoje. Prosím doplnit.
|
1.5.1 Prosazuje městská část při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Snahou MČ Praha 10 je při umisťování nových staveb dopravní zátěž minimalizovat. S ohledem na to, že umístění novostaveb musí být v souladu s platným ÚP SÚ HMP, je zajištěna jednak funkční různorodost území, ale zejména v kontextu dopravy jsou funkční plochy generující zvýšenou dopravní zátěž umístěny při významných dopravních tepnách nadmístního významu. Z toho vyplývá, že významnou možností, kdy MČ Praha 10 může ovlivňovat případnou dopravní zátěž na okolí, je při projednávání změn ÚP SÚ HMP. V procesu pořizování změn ÚP SÚ HMP je městská část vždy aktivním účastníkem. Nedostatkem může být časově náročný proces projednání změn ÚP SÚ HMP.
Další možností městské části je ovlivňovat podobu návrhu nového územního plánu – Metropolitního plánu. V rámci prvního kola připomínkování Metropolitního plánu podala MČ Praha 10 více než 50 jednotlivých připomínek k jeho návrhu. Zde je významnou hrozbou nezapracování připomínek MČ Praha 10 do návrhu Metropolitního plánu.
Na území MČ Praha 10 se dále nachází několik významných ploch s rozvojovým potenciálem (např. VRÚ Bohdalec-Slatiny, brownfield Strašnice, Malešická průmyslová oblast apod.). Cílem MČ Praha 10 je jejich celková koncepční proměna vycházející ideově ze zpracovaných urbanistických studií. V roce 2017 MČ Praha 10 dokončila zpracování Urbanistické studie Bohdalec-Slatiny-brownfield Strašnice. V roce 2019 se uvedená studie na základě požadavku na snížení kapacity dotčeného území vycházející z návrhu Metropolitního plánu upravila a v rámci jejího dopracování je kladen velký důraz na zpracování dopravní studie celé lokality. V rámci dopracování této studie byla intenzivně zapojena veřejnost a vlastníci dotčených pozemků.
MČ Praha 10 též podporuje alternativní druhy individuální dopravy, a to nejen v kontextu samotné městské části, ale i z hlediska celoměstského. Z tohoto důvodu je k dispozici zpracovaný Generel cyklistické dopravy Prahy 10, aktualizovaný v roce 2014, jehož hlavním cílem je stanovení základních principů a systému pro řešení cyklistické dopravy a rekreace na území MČ Praha 10.
V neposlední řadě je vhodné uvést i snahu MČ Praha 10 o koncepční přístup k řešení dopravy v klidu v podobě dokumentu Analýza dopravy v klidu. Konkrétní
soubor pravidel ohledně dopravy v klidu a dopravní zátěže MČ Praha 10 nemá, samospráva MČ Praha 10 nevydává stanoviska v rámci územního a stavebního řízení. V těchto řízeních uplatňujeme dle stavebního zákona námitky,
případně následná odvolání, přičemž každý jednotlivý záměr posuzujeme individuálně
v kontextu samotného návrhu v daném místě.
"Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030" v oblasti územního rozvoje stanovuje dva strategické cíle: 11.1 Moderní způsob plánování a rozvoje veřejného prostoru a 11.2 Sebevědomý přístup MČ Praha 10 při rozvoji území. Snahou MČ Praha 10 je zlepšit koordinaci záměrů v území se soukromými investory, aktivně přistupovat ke koordinaci záměrů v území s městskými a státními organizacemi, vytvořit na MČ Praha 10 kvalitní tým architektů plánující rozvoj MČ, posilovat sounáležitost obyvatel s veřejným prostorem a důsledně používat podrobnější plánovací nástroje.
V březnu 2020 schválilo ZMČ Praha 10 "Metodiku spoluúčasti privátního sektoru na veřejných výdajích", která stanovuje některá pravidla a postupy v této oblasti (Vyhodnocení a aktualizace metodiky 01/2021).
|
-
Data budou doplněna na základě vyjádření IPR Praha.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Městská část má zpracovanou podrobnou analýzu dopravy v klidu na svém území. Jaká opatření na základě této analýzy uplatňuje? Má například soubor pravidel ohledně dopravy v klidu a dopravní zátěže, které uplatňuje při formulaci svých stanovisek v rámci územního, případně stavebního řízení?
|
1.5.2 Prosazuje městská část takovou funkční diferenciaci využití území, aby vyhovovala jak z hlediska fungování městské části a její dopravní obsluhy, ale i zdravého životního prostředí a podmínek života obyvatel i návštěvníků? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Funkční diferenciace využití území je nastavena dle platného ÚP SÚ HMP. Možnost ovlivnění této diferenciace je tak při projednávání změn ÚP SÚ HMP či při návrhu nového územního plánu. V obou případech je MČ Praha 10 vždy aktivním účastníkem všech fází projednávání. V rámci prvního kola připomínkování Metropolitního plánu podala MČ Praha 10 více než 50 jednotlivých připomínek k jeho návrhu. Uplatněné připomínky městské části jsou k nahlédnutí na webových stránkách „Veřejné prostory Prahy 10“, v sekci Metropolitní plán.
Dlouhodobá strategie podoby a uspořádání ulic, náměstí, parků a dalších veřejných ploch je cílem koncepčního dokumentu nazvaného Generel veřejných prostranství Prahy 10. Čistopis generelu byl schválen orgány Městské části Praha 10 (usnesení RMČ č. 276 ze dne 6. 4. 2017, usnesení ZMČ č. 16/20/2017 ze dne 12. 6. 2017) a stal se tak závazným koncepčním a strategickým dokumentem pro rozhodování samosprávy v oblasti nakládání s veřejnými prostranstvími na Praze 10. Na výše uvedený dokument navázala MČ Praha 10 zpracováním Dílčích Generelů veřejných prostranství. V současnosti jsou dokončeny dGVP Nové Vršovice, Strašnice a Staré Záběhlice.
Jako další významný koncepční dokument, který se zabývá fenoménem vodního toku Botiče a k němu přilehlých veřejných prostranství, je možné zmínit v roce 2018 dopracovanou urbanistickou studii Botič. Tato urbanistická studie nabízí vizi rozvoje koryta Botiče a jeho blízkého okolí s důrazem na obnovu přirozeného vztahu města a toku samotného. Zabývá se především architektonicko-urbanistickými hledisky, hledá ideální lineární prostupnost podél toku a rozvíjí užívání veřejného prostoru v jeho okolí.
V roce 2014 byla zahájena systematická péče o veřejný prostor sídliště Solidarita v první fázi zpracováním architektonické studie veřejných prostor sídliště, která stanovuje celkovou koncepci budoucích úprav veřejného prostoru lokality. Studie řeší zejména hierarchii a typologii veřejných prostranství, hledá principy materiálového řešení povrchů, dopravy v klidu a situování kontejnerů pro tříděný odpad. Prioritou studie je celkové zkvalitnění prostorů řešeného území z hlediska funkčního, estetického a bezpečnostního se zaměřením na zpřehlednění veřejných prostor a posílení významu ploch centrálního charakteru. Urbanistická studie Bohdalec-Slatiny-brownfield-Strašnice (2019) obsahuje kompletní návrh uličních sítě, coby veřejných prostranství předmětné lokality včetně vazeb v rámci širších vztahů v území. Stejně tak jsou zde navrženy konkrétní pozice objektů/ploch sloužících veřejné/občanské vybavenosti. Tato studie byla v září 2021 oceněna titulem URBANISTICKÝ PROJEKT ROKU 2021. MČ Praha 10 si také nechala zpracovat sociodemografickou studii s návrhovým horizontem do roku 2040, s těmito daty pracujeme při ověřování požadavků na výstavby objektů veřejného vybavení atd.
|
-
Ze srovnání let 1999 do 2018 ve vývoji počtu bytů v rodinných a bytových domech k celkovému počtu bytů je patrné, že v roce 2005 došlo k největšímu nárůstu bytů v bytových domech, v roce 2012 v rodinných domech. Celkově byl v roce 2018 počet bytů nejnižší za sledované období.
Tabulka vývoje bytů v rodinných a bytových domech rok | počet bytů celkem | z toho počet v bytových domech | z toho počet v rodinných domech | 1999 | 411 | 391 | 12 | 2000 | 189 | 182 | 6 | 2001 | 175 | 159 | 16 | 2002 | 455 | 446 | 9 | 2003 | 182 | 169 | 5 | 2004 | 485 | 479 | 6 | 2005 | 594 | 585 | 9 | 2006 | 443 | 439 | 1 | 2007 | 825 | 798 | 6 | 2008 | 267 | 263 | 3 | 2009 | 584 | 560 | 5 | 2010 | 474 | 416 | 7 | 2011 | 172 | 156 | 7 | 2012 | 198 | 178 | 12 | 2013 | 384 | 374 | 5 | 2014 | 232 | 225 | 4 | 2015 | 407 | 253 | 9 | 2016 | 245 | 226 | 10 | 2017 | 337 | 328 | 9 | 2018 | 83 | 26 | 10 | celkem | 7142 | 6991 | 151 |
zdroj ČSÚ
-
Dostupnost je na dobré úrovni
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 zapojuje veřejnost do projednávání urbanistických studií, pořádá výstavy k jednotlivým lokalitám ve Středisku územního rozvoje MČ Praha 10, udržitelný rozvoje je obsažen v prvním strategickém dokumentu MČ Praha 10 "Strategickém plánu
udržitelného rozvoje pro období 2022-2030". Z vývoje počtu bytů je patrné, že v roce 2018 došlo k nejmenšímu nárůstu bytů v bytových domech. Z tohoto důvodu jsou ve strategickém plánu opatření: 9.4.1 Systémově reagovat na potřeby v oblasti bydlení, 9.4.2 Zajišťování oprav bytového fondu ve správě MČ Praha 10, 9.4.3 Vytvořit podmínky pro městskou bytovou výstavbu.
|
MČ se podrobně věnuje celkovému rozvoji svého území. Pro další období doporučuji dopracovat koncepci napojení brownfieldů na stabilizovaná území MČ z hlediska kontinuity veřejného prostoru, pozice staveb veřejné vybavenosti (zejména školské objekty). Výhodou by bylo, vzhledem k předpokládanému rozvoji bydlení, pořízení podrobné studie možného vývoje počtu obyvatel MČ a jejich potřeb, z čehož mohou vyplývat argumenty pro určité funkční uspořádání lokalit a území.
|
1.5.3 Má městská část jasnou vizi dalšího kvalitativního rozvoje města, obsaženou v ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 je aktivním účastníkem procesu pořizování nového územního plánu (Metropolitní plán). Dne 18. 4. 2018 obdržela MČ Praha 10 informace o aktuálním vývoji a harmonogramu příprav nového územního plánu Prahy – Metropolitního plánu (MP), přičemž nejzásadnější informací uvedeného dopisu byl stanovený termín pro zasílání připomínek k návrhu MP, a to počínaje středou 27. 6. 2018. Konečný termín pro podání připomínek byl pátek 27. 7. 2018. Podmínkou podání připomínek městských částí je jejich předchozí projednání Zastupitelstvem dané městské části, což vychází ze zákona o hlavním městě Praze (Zákon č. 131/2000 Sb., §89, odst. 1) písm. d). Území MČ Praha 10 je významnou součástí hlavního města Prahy i jejího územního plánu, ať už s ohledem na jeho geografickou polohu, rozlohu či počet obyvatel. Zájmem MČ Praha 10 bylo proto poskytnout zpracovateli MP takové informace, podklady a zkušenosti s dotčeným územím, aby vznikl ucelený a komplexní územně plánovací dokument, díky němuž se bude nejen Praha 10 moci nadále kvalitně rozvíjet. Nejen z výše uvedených důvodů spolupracuje MČ Praha 10 aktivně od samého počátku procesu tvorby MP se zpracovatelem, IPR. I přes uvedenou intenzivní a aktivní spolupráci MČ Praha 10 s IPR v podobě účasti zástupců MČ Praha 10 ve všech vlnách konzultací k návrhu MP, i přes opakované připomínkování jednotlivých verzí návrhu MP, se platný návrh MP v mnoha částech rozchází s názory MČ Praha 10, a to jak v pasážích textové části, tak i (a zejména) v celé řadě záležitostí grafické části návrhu MP. Návrhem zásadních připomínek MČ Praha 10 k návrhu Metropolitního plánu se zabývala: - Komise územního rozvoje na svém 35. jednání dne 21. 5. 2018,
- Výbor dopravy a cyklostezek na svém 31. jednání dne 21. 5. 2018,
- Výbor životního prostředí na svém 35. jednání dne 28. 5. 2018,
- Rada MČ Praha 10 na své 11. schůzi dne 31. 5. 2018,
- Zastupitelstvo MČ Praha 10 na svém 21. zasedání dne 11. 6. 2018.
Zásadní připomínky MČ Praha 10 k návrhu Metropolitního plánu byly postoupeny Odboru územního rozvoje Magistrátu hl. m. Prahy dne 23. 7. 2018. Zásadní připomínky MČ Praha 10 k návrhu Metropolitního plánu schválené Zastupitelstvem MČ Praha 10 dne 11. 6. 2018 jsou k nahlédnutí na webových stránkách „Veřejné prostory Prahy 10“, v sekci Metropolitní plán. Dále od druhé poloviny dubna probíhalo představení návrhu MP veřejnosti na Úřadu MČ Praha 10. Návrh MP bylo možné shlédnout každý týden osobně na dnech otevřených dveří ve Středisku územního rozvoje MČ Praha 10, které se konaly 23. 4., 30. 4., 7. 5., 14. 5., 23. 5., 28. 5., 4. 6., 11. 6. a 18. 6. 2018. Prvním termínem dne otevřených dveří na Úřadu MČ Praha 10 byl fakticky zahájen sběr připomínek veřejnosti k návrhu MP, který byl následně po více než dvou měsících ukončen v úterý 26. 6. 2018. Za uvedenou dobu obdržela MČ Praha 10 více než 90 připomínek k návrhu MP od téměř 30 přispěvatelů. Veškeré tyto připomínky byly průběžně předávány odbornému zpracovateli vyhodnocení, společnosti Jiran a partner architekti s.r.o. tak, aby došlo k jejich nezávislému rozboru a vyhodnocení. Návrhem vyhodnocení připomínek veřejnosti k návrhu Metropolitního plánu se zabývala: - Komise územního rozvoje na svém 37. jednání dne 9. 7. 2018,
- Rada MČ Praha 10 na své 14. schůzi dne 12. 7. 2018,
- Zastupitelstvo MČ Praha 10 na svém 22. zasedání dne 25. 7. 2018.
Kompletní znění všech připomínek veřejnosti k návrhu Metropolitního plánu včetně jejich vyhodnocení bylo postoupeno Odboru územního rozvoje Magistrátu hl. m. Prahy dne 26. 7. 2018, s ohledem na svou velikost je k nahlédnutí po předchozí dohodě na Úřadu MČ Praha 10, Odbor Kancelář hlavního architekta ÚMČ Praha 10 (dříve jako "Oddělení koncepce a rozvoje"). Anonymizované vyhodnocení připomínek veřejnosti k návrhu Metropolitního plánu schválené Zastupitelstvem MČ Praha 10 dne 25. 7. 2018 jsou k nahlédnutí na webových stránkách „Veřejné prostory Prahy 10“, v sekci Metropolitní plán. Odkazy z webu MČ Praha 10 - Veřejné prostory Projednání s veřejností Připomínkování Metropolitního plánu Aktuality k Metropolitnímu plánu Vyhodnocení připomínek
Vize dalšího rozvoje MČ Praha 10 je stanovena ve "Strategickém plánu udržitelného rozvoje pro období 2022-2030".
|
-
Data od IPR Praha bohužel nemáme k dispozici.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 má jasnou vizi rozvoje městské části ve svém "Strategickém plánu
udržitelného rozvoje pro období 2022-2030". Intenzivně připomínkovala Metropolitní plán ve spolupráci s veřejností.
|
Městská část se velmi intenzivně a podrobně věnuje návrhu nového územního plánu, má jasnou vizi svého rozvoje v měřítku územního plánu a často a kvalitně participuje v této oblasti s veřejností. Prosím doplňte data z vyjádření IPR.
|
1.6 Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.6 Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 od srpna 2021 zřízen Odbor Kancelář hlavního architekta ÚMČ Praha 10 (dříve jako "Oddělení koncepce a rozvoje"), ve kterém jsou zaměstnáni architekti, kteří se podílejí na udržitelném projektování a výstavbě, oddělení strategického rozvoje a participace zajišťuje participaci s občany. Občané mají možnost zapojit se do participativního rozpočtu. Kancelář hlavního architekta spolupracuje s ČVUT, externími architekty. V březnu 2019 ZMČ Praha 10 schválilo Metodiku spoluúčasti privátního sektoru na veřejných výdajích pro udržitelný rozvoje výstavby Prahy 10. "Strategický plán udržitelného rozvoje pro období 2022-2030" přispívá k udržitelnému rozvoji. Komise územního rozvoje Rady MČ Praha 10 se k roku 2021 zabývá i konkrétními projekty. Jedná se o projekty soukromých investorů (např. bytové domy, objekty veřejné vybavenosti, polyfunkční domy) a dalších investorů – jako např. ostatní MČ, TSK, atd. Jedná se o projekty v různých projekčních fází – koncepční studie, architektonické studie, urbanisticko-krajinářské studie, dokumentace k řízením.
Projekty jsou Komisí aktivně připomínkovány v podobě rozšířených stanovisek. Autoři projektů ve většině případů konzultují projekty s KHA již před zařazením na program komise, za účelem sjednocení kvality projednávaných projektů a případné úspory opakování procesu projednávání KÚR. Důležitost aktivního korigování architektonicko-urbanistické kvality projektů (prostřednictvím KHA, KÚR) soukromých investorů souvisí s případným následným čerpáním příspěvku do rozpočtu MČ na základě smlouvy dle Metodiky spoluúčasti privátního sektoru na veřejných výdajích.
|
Praha 10 má dobře
zpracované informace o prioritách svého rozvoje jak ve strategickém plánu tak v
dalších dokumentech a tyto informace jsou přehledně a snadno přístupné na
webových stránkách. Praha 10 nemá městského architekta. Komise územního rozvoje
je složena především na politickém základě, i když jejími členy jsou i dva
nezávislí architekti. Komise se zabývá (hodnoceno na základě zápisů z jednání)
především nakládáním s pozemky a změnami ÚP (informační body z VÚRM), méně
konkrétními projekty, které mají a budou mít velký vliv na kvalitu prostředí a
architektury. Doporučení: posílit odbornou složku orgánů, které se podílejí na rozvoji
území a zejména veřejného prostoru.
|
1.6.1 Vyhlašuje městská část na projekty důležitých veřejných prostorů a staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 vypisuje na projekty veřejných prostranství a staveb vyzvaná poptávková řízení (plně v režii a kompetenci Odboru majetkoprávního ÚMČ Praha 10, za odborně-technické podpory Kanceláře hlavního architekta). Úskalím výše uvedeného je skutečnost, že ve většině případů je jediným kritériem hodnocení řízení nabídková cena. Uspořádání architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA bylo uvažováno k záměru rekonstrukce radnice MČ Praha 10 v roce 2012, nicméně záměr se neuskutečnil a s ním ani architektonická soutěž. Dne 7. 6. 2021 byla vyhlášena dvoufázová otevřená projektová architektonicko-urbanistická soutěž s názvem „NOVÝ EDEN - DŮM PRAHY 10“. Tato lokalita je lokálním centrem Vršovic a hraje roli v kontextu celé městské části. Předmětem soutěže je návrh městského domu pro městskou část Praha 10 a návrh konceptu okolních veřejných prostor. Zadáním je prověřit dvě varianty naložení s objektem KD Eden – zachování/demolice a vystavění nového objektu. Procetuální zastoupení bytové funkce je doporučeno okolo 50%, doplněné o kulturní a obchodní funkci. Zadání a soutěžní podmínky byly vypracovány organizátorem soutěže (MOBA studio s.r.o.) s přispěním připomínek členů KÚR. Termín odevzdání soutěžních návrhů 1. fáze je stanoven na 22. 10. 2021.
MČ také intenzivně spolupracuje s ČVUT s katedrou architektury tím, že umožňuje studentům zpracovávat studie na různé rozvojové lokality Prahy 10. Uspořádá výstavu ve Středisku územního rozvoje, kde si studenty své práce představí a obhajují. S těmito studiemi je pak nadálo pracováno jako jedním z podkladů při zadávání zpracování urbanistických studií.
Menší projekty nejsou formou urbanistické či architektonické soutěže vyhlašovány pro finanční a časovou náročnost a neúčelnost.
|
-
MČ Praha 10 využívá externí architektonické kanceláře, spolupracuje s ČVUT katedrou architektury, disponuje architekty v Odboru Kancelář hlavního architekta ÚMČ Praha 10 (dříve jako "Oddělení koncepce a rozvoje") a využívá autorský dozor zpracovatelem projektové dokumentace.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 nově vyhlašuje urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA pro své větší záměry. Na ÚMČ Praha 10 je nově zřízen Odbor Kancelář hlavního architekta ÚMČ Praha 10, jehož architekti úzce spolupracují se zpracovateli urbanistických studií a zároveň spolupracují se studenty ČVUT, katedra architektury.
|
S argumentem časové náročnosti architektonických soutěží se setkáváme poměrně často. Od obcí, které architektonické soutěže dle pravidel ČKA na svém území skutečně pravidelně využívají, takový argument příliš neslyšíme. Dobře připravená architektonická soutěž (ať už v jakékoliv formě z možného spektra) je nejlepší cestou k nalezení kvalitní, kultivované, promyšlené a udržitelné formy proměny stávajících důležitých veřejných prostranství a veřejných staveb, případně k nalezení formy nových. Příprava k architektonické soutěži a nalezení kvalitního zadání je také velmi dobrou příležitostí k víceúrovňové participaci (obyvatelé, podnikatelé, ostatní uživatelé prostoru, ...). Úspěšná architektonická soutěž a tím pádem jistota kvalitní projektové dokumentace je opravdu silným benefitem v situaci, kdy si municipality často stěžují na svázanost pravidly veřejných zakázek v tom smyslu, že preferovaným kritériem je nejnižší cena. Silně doporučuji pro nejbližší období zvážit organizaci architektonické soutěže, pro začátek například vyzvané, a přípravu participace.
|
1.6.2 Má městská část smluvně zajištěnou spolupráci se stálým architektem městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
MČ Praha 10 využívá externí architektonické kanceláře, spolupracuje s ČVUT katedrou architektury, disponuje architekty v Odboru Kancelář hlavního architekta ÚMČ Praha 10 (dříve jako "Oddělení koncepce a rozvoje") a využívá autorský dozor zpracovatelem projektové dokumentace.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
MČ Praha 10 nemá architekta MČ, tuto činnost dle sebehodnocení vykonává Oddělení koncepce a rozvoje, jeho činnost nelze posoudit, poskytnutý webový odkaz nikam nevede a neobsahuje tudíž potřebné informace. Doplňte podrobně informace o činnosti OKR, náplni činnosti, počtu a charakteru posuzovaných projektů atp.
|
1.6.3 Uplatňuje městská část důsledně zásadu, že vítěz architektonické soutěže vykonává autorský dozor až do dokončení stavby? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 vypisuje na projekty veřejných prostor a staveb vyzvaná poptávková řízení. Otázka architektonických soutěží je popsána v bodě 1.6.1 – „NOVÝ EDEN - DŮM PRAHY 10“.
Zásadu, že zpracovatel projektové dokumentace vykonává pro MČ Praha 10 autorský dozor, uplatňuje městská část v maximální možné míře. Aktivní účast zástupce zpracovatele projektové dokumentace během realizace záměru je pro městskou část nezbytná. Pokud by tomu tak nebylo, hrozí nebezpečí ztráty části kvality odvedené práce a možných neautorských zásahů do díla v průběhu jeho realizace ze strany dodavatelské firmy.
V době uplynulé byl využit autorský dozor např. při realizaci záměru Revitalizace předprostoru parku Grébovka autorem návrhu PROJEKTOR s.r.o. Tento trend má KHA ambici si udržet za účelem zachování kvalit návrhu v pokročilých fázích realizace.
|
-
MČ Praha 10 využívá externí architektonické kanceláře, spolupracuje s ČVUT katedrou architektury, disponuje architekty v Odboru Kancelář hlavního architekta ÚMČ Praha 10 (dříve jako "Oddělení koncepce a rozvoje") a využívá autorský dozor zpracovatelem projektové dokumentace.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Autorský dozor vykonává zpracovatel projektové dokumentace
|
Pro další období zrealizovat na významná veřejná prostranství a stavby architektonické soutěže. Ze sebehodnocení vyplývá, že MČ uplatňuje tuto zásadu u staveb z výběrového řízení obvykle. Plánuje MČ pro další období zrealizovat na významná veřejná prostranství a stavby architektonické soutěže?
|
1.6.4 Uplatňuje městská část při výběru projektanta a dodavatele pro veřejné stavby v městské části kromě kritéria ceny i kritérium kvality výsledku, tedy poměru užitné a výtvarné hodnoty k ceně? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 ve větší míře zatím uplatňuje při výběru projektanta a dodavatele stavby při vyzvaných poptávkových řízeních hlavní kritérium, a to cenu. V poslední době dochází ke snaze portfolio kritérií rozšiřovat tak, aby byl kladen důraz nejen na cenu, ale i na kvalitu výsledku s přihlédnutím k výtvarné či užitné hodnotě. S ohledem na skutečnost, že oslovované společnosti v rámci vyzvaných poptávkových řízení týkajících se veřejného prostoru tvoří vždy zkušené týmy architektů, je přesto zajištěna vysoká kvalita zpracovaných dokumentů. Otázka architektonických soutěží je popsána v bodě 1.6.1 – „NOVÝ EDEN - DŮM PRAHY 10“.
|
-
V roce 2019
- 10 participačních setkání k rozvojovým záměrům MČ Praha 10
- 14 setkání pro tvorbu strategického plánu
- 7 anket, dotazníkových šetření
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 zohledňuje kromě ceny i kvalitu
|
Domnívám se, že v tomto případě je sebehodnocení MČ zmatečné. MČ uplatňuje při výběru projektanta a dodavatele pro veřejné stavby kritérium ceny. Nedávné úpravy legislativy a metodiky přitom umožňují významnější vliv kvalitativních kritérií. Doporučuji zrevidovat přístup MČ k uplatnění kvalitativních kritérií v této oblasti v dalším období. MČ dále nepořádá architektonické soutěže, což je také cesta ke kvalitativnímu výběru projektanta. Tím, že MČ oslovuje kvalitní týmy s architekty je sice dosaženo dobrého výsledku, nicméně systémově to není vhodné řešení, závisí na konkrétní osobě provádějící výběr oslovených.
|
1.6.5 Uplatňuje město metodiku pro řízený proces projednávání velkých záměrů s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 uplatňuje řízený proces projednávání velkých záměrů s veřejností, a to aktivně od roku 2008, a později od roku 2012. Větší i menší záměry MČ Praha 10 jsou projednávány s veřejností ve snaze získat zpětnou vazbu, která se následně promítne do samotného projektu. S ohledem na rozsah záměru byly participace vedeny jak externími společnostmi (D21, Agora, Národní síť Zdravých měst České republiky), tak i zaměstnanci Úřadu MČ Praha 10 (OKR-OŽD) ve spolupráci se zpracovateli projektové dokumentace. V Indexu participace se umístila v letech 2015–2016 na 1. místě v žebříčku 101 největších měst České republiky a městských částí nad 10 tisíc obyvatel. Dále má MČ Praha 10 má za sebou již 4. ročník Participativního rozpočtu – Moje stopa, nyní je vyhlášen 5. ročník. Od února 2019 je na ÚMČ Praha 10 zřízeno oddělení strategického rozvoje a participace v Kanceláři starostky, které mimo jiné zajišťuje participativní setkání s občany různými metodami, zajišťuje ankety, dotazníky atd. a vše umisťuje na web. Strategie pro veřejné prostory MČ Praha 10 Metodika spoluúčasti privátního sektoru na veřejných výdajích Participativní rozpočet MČ Praha 10 Strategický plán udržitelného rozvoje pro období 2022-2030 Počet realizovaných anket a dotazníkových šetření v roce 2019
Název |
od |
do |
počet
respondentů |
důvod/téma |
Rodiny |
17.05.2019 |
08.07.2019 |
163 |
strategický plán |
Organizace a
spolky |
13.05.2019 |
08.07.2019 |
78 |
strategický plán |
Podnikatelé |
13.05.2019 |
08.07.2019 |
41 |
strategický plán |
Spokojenost a
mobilita ECI |
květen 2019 |
červen 2019 |
504 |
strategický plán |
Dobíjecí
stanice pro elektromobily |
02.10.2019 |
30.10.2019 |
102 |
doprava |
Hřiště Hřibská |
30.09.2019 |
21.10.2019 |
94 |
hřiště |
Malešický
zámek |
04.11.2019 |
25.11.2019 |
306 |
kultura |
CELKEM |
|
|
1288 |
|
Počet projednávaných témat s veřejností a jejich účast v roce 2019
téma |
datum |
počet lidí bez
zaměstnanců ÚMČ (garantů) a politiků |
osloveno na
ulici |
představení
studie Bohdalec x Slatiny |
23.4. |
102 |
|
sběr podnětů
ke strategickému plánu v ZŠ Břečťanová |
13.5. |
30 |
|
sběr podnětů
ke strategickému plánu v ZŠ Brigádníků |
15.5. |
33 |
|
sběr podnětů
ke strategickému plánu v Knihovně Malešice |
20.5. |
49 |
|
sběr podnětů
ke strategickému plánu v ZŠ Olešská |
22.5. |
17 |
|
sběr podnětů
ke strategickému plánu v ZŠ Jakutská |
29.5. |
31 |
|
sběr podnětů
ke strategickému plánu v ZŠ U Vršovického nádraží |
3.6. |
31 |
|
sběr podnětů
ke strategickému plánu u Polikliniky Květ |
9.5. |
29 |
30 |
sběr podnětů
ke strategickému plánu u metra Strašnická |
14.5. |
22 |
30 |
sběr podnětů
ke strategickému plánu u OC Eden |
15.5. |
6 |
5 |
sběr podnětů
ke strategickému plánu u knihovny Malešice |
16.5. |
31 |
30 |
sběr podnětů
ke strategickému plánu u metra Skalka |
21.5. |
56 |
30 |
sběr podnětů
ke strategickému plánu na Kubánské náměstí |
23.5. |
34 |
30 |
sběr podnětů
ke strategickému plánu v Malešickém parku |
26.5. |
21 |
20 |
sběr podnětů
ke strategickému plánu na ul. Krymská |
30.5. |
56 |
20 |
1. kulatý stůl
s vlastníky pozemků v území Bohdalec x Slatiny |
17.5. |
20 |
|
2. kulatý stůl
s vlastníky pozemků v území Bohdalec x Slatiny |
20.5. |
15 |
|
veřejné
projednání zavedení parkovacích zón |
13.6. |
100 |
|
3. kulatý stůl
s vlastníky pozemků v území Bohdalec x Slatiny |
27.6. |
6 |
|
veřejné
projednání analytické čási SPUR |
18.9. |
113 |
|
veřejné
projednání k využití Malešického zámku |
7.9. |
12 |
|
4. kulatý stůl
s vlastníky pozemků v území Bohdalec x Slatiny |
9.10. |
29 |
|
setkání s
podnikateli k zavedení parkovacích zón |
5.11. |
17 |
|
projednání
Generelu Staré Záběhlice |
3.12. |
24 |
|
|
celkem |
814 |
195 |
|
-
V roce 2019
- 10 participačních setkání k rozvojovým záměrům MČ Praha 10
- 14 setkání pro tvorbu strategického plánu
- 7 anket, dotazníkových šetření
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 prostřednictvím oddělení strategického rozvoje a participace ÚMČ Praha 10 realizuje participativní setkání s občany. Občané mají možnost zapojit se do participativního rozpočtu.
|
V této oblasti je činnost MČ Praha 10 příkladná, doporučuji zapojení do programu koordinátoři participace IPR.
|
1.7 Regenerace a znovuvyužití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.7 Regenerace a znovuvyužití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 vede přehled nevyužívaných pozemků a staveb a jako naplňování "Strategického plánu
udržitelného rozvoje pro období 2022-2030" je udržitelný rozvoj území Prahy 10. Statistické údaje ale nejsou k dispozici.
|
Tuto oblast je třeba pro další období podrobně zpracovat, včetně statistických údajů.
|
1.7.1 Došlo k regeneraci a znovuvyužití existujících brownfields v zastavěném území městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
K regeneraci existujících brownfields je přistupováno systematicky, vzhledem k jejich rozsáhlosti na území MČ Prahy 10 převážně přípravou územně plánovacích podkladů směřujících k jejich znovuvyužití. Kupříkladu byla zpracována Urbanistická studie Bohdalec-Slatiny-brownfield Strašnice. Problematický v případě brownfields může být rozdílný pohled městské části a hlavního města Prahy na funkční využití daného území, který následně komplikuje zpracování předmětné dokumentace a její pozdější uplatňování v praxi. Výše uvedené se projevilo při snaze o zpracování územní studie průmyslové zóny Malešice, jejíž vznik nebyl, právě z důvodu rozdílného pohledu městské části a hlavního města Prahy na funkční využití tohoto území, umožněn. Průmyslová zóna Malešice a Posuzování vlivu na kvalitu života MČ Praha 10 vede pod označením brownfields tato větší území, převážná většina není v majetku MČ Praha 10: - Malešická průmyslová zóna
- Bohdalec x Slatiny
- část objektu a území Koh-i-noor
- Rezervy pro městský okruh, t.j. u Depa Hostivař a území Švehlova
- Hagibor
- oblast u Seřadiště
- Drážní promenáda
Data IPR Praha: - Územní plán - funkční využití ploch - 4 322 ha
- Současný stav využití území - 25 932 ha
- USES - 12 966 ha
- Platný územní plán - 8 644 ha
Co se týká postupu MČ při případních jednáních o využívání brownfiledů na jejím území, tak tam, kde existuje zpracovaná podkladová studie (např. uvedená US BSBS), se MČ Praha 10 při svých rozhodováních v dotčeném území řídí těmito strategickými dokumenty. Do budoucna není vyloučena tvorba strategie využívání brownfieldů se zohledněním dosavadních poznatků v oblasti industriálního dědictví.
|
-
-
Na základě vyjádření IPR Praha má MČ Praha 10 - 8 644 ha transformačního území.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
K regeneraci existujících brownfields je přistupováno systematicky, průběžně a v koordinaci s IPR Praha.
|
Velmi dobře shrnuto, zaměřte se na procesy a akce, kterými MČ může vstupovat do diskuse i spolurozhodovat. Iniciace územní studie, důkladná participace, požadavky na zařazení veřejných staveb do regenerovaných území soukromých vlastníků, řešení prostupnosti a návaznosti na stávající městskou strukturu jsou možné okruhy k řešení. Má MČ (vzhledem k existenci značného počtu brownfieldů na svém území) strategii, jak bude postupovat při jednání, formulovaný seznam požadavků vůči vlastníkům z důvodu shora zmíněných koordinací, spolupracuje s institucemi, které se věnují výzkumu v oblasti industriálního dědictví?
|
1.7.2 Udržuje si městská část průběžně aktuální přehled o nevyužitých nebo nevhodně využitých objektech a plochách v současném zastavěném území městské části, vhodných pro nová využití („brownfields“), které je možné využít pro potřeby městské části nebo nabízet investorům a developerům místo výstavby „na zelené louce“? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 si udržuje interně obecný aktuální přehled a snaží se s těmito objekty či plochami pracovat formou jejich postupné revitalizace. Dále disponuje např. koncepčním dokumentem „Koncepce nakládání s pozemky a stavbami ve správě MČ Praha 10 pod stavbami v majetku třetích osob“, který kategorizuje pozemky jako pozemky místního nebo strategického významu. Tyto informace KHA využívá k rozhodování v území např. v případě rozhodování v otázce nakládání s pozemky.
|
-
Brownfieldy a další nevyužité plochy jsou využívány v souladu s platným územním plánem, ev. Koncepcí nakládání s pozemky a stavbami ve správě MČ Praha 10 pod stavbami v majetku třetích osob.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ si udržuje interní aktuální přehled v obecné rovině.
|
Otázka je směřována nejen k brownfields, ale také k dalším objektům a plochám ve správě MČ, prosím doplňte v tomto směru své sebehodnocení.
|
1.7.3 Nabízí městská část investorům ochotným využít „brownfields“ pomoc s překonáním administrativních a majetkoprávních obtíží s tím spojených a odstraněním starých ekologických zátěží či zlepšení napojení na dopravní a technickou infrastrukturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 vede jednání s investory i ve snaze usnadnit využití brownfields na jejím území. S ohledem na lukrativní polohu městské části v rámci celého města a rozsah brownfields na jejím území, zejména VRÚ Bohdalec-Slatiny, je zájem investorů o vstup do území patrný i bez nabízené pomoci ze strany městské části. MČ Praha 10 dopracovala urbanistickou studii na velké rozvojové území Bohdalec-Slatiny-brownfield Strašnice, mj. i ve spolupráci s vlastníky v daném území. Cílem bylo zkrátit dobu znemožňující rozvoj území, které je dlouhodobě ve stavební uzávěře, a připravit kvalitní podklad pro přípravu nového územního plánu SÚ hl. m. Prahy, tzv. Metropolitního plánu. Aktuálně MČ Praha 10 podala podnět na změnu ÚP SÚ HMP na základě studie BSBS. Tato skutečnost společně se zrušením stavební uzávěry má potenciál akcelerovat rozvoj. Seznam dalších brownfields viz 1.7.1.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 vede jednání s investory i ve snaze usnadnit využití brownfields na jejím území. Spolupracuje s vlastníky pozemků v území brownfieldu Bohdalec Slatiny i z důvodu řešení možné dopravní zátěže pro občany Prahy 10. V rámci tohoto tématu byly uskutečněny 4 kulaté stoly s vlastníky pozemků a jedno velké setkání pro veřejnost.
|
Městské části mají omezené kompetence v této oblasti ve srovnání se samostatnými obcemi. Jedná se zejména o odstraňování starých ekologických zátěží a napojení na infrastrukturu, v tomto směru činí MČ to, co může. Iniciace územní studie, důkladná participace, požadavky na zařazení veřejných staveb do regenerovaných území soukromých vlastníků, řešení prostupnosti a návaznosti na stávající městskou strukturu jsou možné okruhy k řešení. Jaké nástroje, akce a priority zvolila MČ ve vztahu v této tématice? Prosím doplňte popis.
|
1.8 Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.8 Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 tuto problematiku řeší ve "Strategickém plánu
udržitelného rozvoje pro období 2020-2030". Regenerace veřejných prostranství na území MČ Praha 10 je kontinuálním procesem, kterým se KHA/MČ zabývá. K dispozici máme řadu koncepčních dokumentů, které napomáhají hierarchizaci, vytipování i návrhu postupu při obnově dotčených míst. Např. Generel veřejných prostranství včetně všech dílčích generelů, US Botič, US BSBS. 1. návrh Akčního plánu pro rok 2022 (prováděcí dokument ke Strategickému plánu) obsahuje na nadcházejí rok tato konkrétní opatření:
9.4.2. | Zajišťování oprav bytového fondu ve správě MČ Praha 10 | Rekonstrukce volných bytů ve správě MČ Praha 10 v roce 2022 | Opravy, popř. technické zhodnocení volných bytů.
| 9.4.3. | Vytvořit podmínky pro městskou bytovou výstavbu | Finanční zdroje pro rozvoj bydlení z Magistrátu hl. m. Praha a z dalších dotačních programů. | Využívání finančních zdrojů, zaslání žádostí předem vytipovaných bytů o poskytnutí dotace.
| 9.4.2. | Zajišťování oprav bytového fondu ve správě MČ Praha 10 | Bytové domy - oprava a údržba | Postupné obnovení bytových domů ve svěřené správě MČ Praha 10. |
|
Regeneraci staršího bytového fondu zařadila Praha 10 ve svém strategickém plánu pod oblast sociální prostředí, strategický cíl dostupné a sociální bydlení. Prosím zformulujte alespoň v bodech cíle a současnou činnost MČ ve shora uvedených oblastech, pouze odkaz na strategický dokument činí tento bod nehodnotitelným.
|
1.8.1 Provádí městská část regeneraci domů a bytů ve vlastnictví městské části, městské občanské vybavenosti, panelových sídlišť apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 průběžně uskutečňuje zateplení fasád, střech a výměnu otvorových prvků bytových domů, budov mateřských a základních škol a zajišťuje komplexní služby zahrnující modernizaci bytů a nebytových prostor ve vlastnictví městské části. V parcích, na veřejných prostranstvích a v areálech základních škol obnovuje dětská a sportovní hřiště. Městská část také vybudovala, provozuje a udržuje jedinečný areál volnočasových aktivit, areál Gutovka. S ohledem na schodkový rozpočet se MČ snaží využívat v maximální možné míře externí zdroje financování. Např. pro plánovanou rekonstrukci budovy radnice získala MČ Praha 10 dotaci z výzvy OPŽP na snížení energetické náročnosti objektu ve výši 219 milionů Kč, zároveň požádala Magistrát hl. m. Prahy o návratnou finanční výpomoc ve výši 500 milionů.
MČ Praha 10 má okolo 110 tisíc obyvatel. Spravuje kolem 3 500 bytů a z toho je dlouhodobě pronajato přibližně 81% bytového fondu. Až 1 760 obyvatel je dle Zprávy o vyloučení z bydlení za rok 2018 v bytové nouzi, včetně více než 200 dětí. Z tohoto důvodu MČ Praha 10 otevřela v roce 2019 "Kontaktní centrum pro bydlení", ve kterém občané mohou řešit problémy spojené s bydlením.
|
-
V roce 2019 bylo opraveno 105 bytů, což je 3,6 % z celkového počtu bytů svěřené do správy MČ Praha 10.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
K průběžné regeneraci bytů a domů dochází v závislosti na dostupných financích.
|
V Praze 10 probíhá kontinuálně regenerace bytového fondu. Z měkkých opatření kladně hodnotím zřízení kontaktního místa pro bydlení. Regenerace domů, bytů a občanské vybavenosti v hlavním městě částečně závislá na objemu poskytnutých financí využitelných k tomuto účelu ze strany HMP, městské části se, stejně jako hlavní město, nekvalifikují k získání celé řady typů státních a evropských dotací na tyto účely. Jaké zdroje externího financování k tomuto účelu MČ plánuje využít, aby zrychlila tempo regenerace?
|
1.8.2 Provádí městská část systematickou obnovu technického vybavení městské části a inženýrských sítí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obnovu technického vybavení města neprovádí MČ Praha 10, ale hl. m. Praha pomocí svých organizací. Obecně lze říci, že úpravy jsou prováděny nekoordinovaně (slovy Technické správy komunikací: „… pokud možno bez vědomí samosprávy městské části a Institutu plánování a rozvoje ...“) a mnohdy velmi komplikovaně, bez ohledu na další aktéry v území, případně na možné možnosti zlepšení před/po. Často dochází úpravami ke zhoršení výsledného stavu, např. zásahy správců sítí do povrchů komunikací a chodníků a jejich následná nekvalitní oprava. MČ Praha 10 přistupuje ke svému mobiliáři systematicky, kdy dochází k jeho průběžné obměně se snahou o zvyšování jeho kvality a odrazu identity místa. V rámci péče o veřejný prostor MČ Praha 10 provádí údržbu zeleně. Historicky fungoval na území MČ Praha 10 též tzv. Chodníkový program, v rámci něhož byly obnovovány povrchy chodníků na území městské části. MČ Praha 10 nemá ve správě účelové komunikace a chodníky, ty jsou ve správě Technické správy komunikací Praha. Inženýrské sítě mají ve správě příslušní správci, MČ Praha 10 není správcem sítí. MČ však jakožto účastník řízení má možnost uplatnit námitky v územním řízení týkajících se sítí TI a v případě kolize se zájmy MČ jsou námitky také uplatňovány. Požadavky na obnovu uličních stromořadí Odbor životního prostředí coby dotčený orgán státní správy na poli ochrany ŽP. Kancelář hlavního architekta požadavky na obnovu či vznik uličních stromořadí uplatňuje v rámci konzultací daných záměrů. V poslední řadě je možnost uplatnění námitek či odvolání v samotném povolovacím procesu.
|
-
V roce 2019 MČ Praha 10 opravila či zrekonstruovala komunikace (spíše chodníky) o délce 183 bm. Jedná se o parkové chodníky.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ obnovu svého technického vybavení a inženýrských sítí provádí systematicky.
|
Specifikum situace v Praze je v sebehodnocení MČ dobře popsáno. Ačkoliv koordinace obnovy sítí technické infrastruktury nespadá přímo do kompetence MČ, mají městské části k dispozici nástroj, který mohou využít, a tím je stanovisko v rámci územního řízení, které téměř každá obnova sítí vyžaduje. Doporučení zde směřuje k pořádání pravidelných kulatých stolů s vlastníky technické infrastruktury, aby docházelo ke koordinovaným zásahům do veřejného prostoru. Vytváří MČ stanoviska v rámci procesu územního řízení k sítím TI? Uvažovala MČ nad možností do těchto stanovisek zahrnout požadavky na obnovu uličních stromořadí případně hlídá MČ integritu výsadbových pásů?
|
1.9 Připravenost na důsledky globální změny klimatu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.9 Připravenost na důsledky globální změny klimatu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 má schválený "Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030", ve kterém se oblasti 2 Životní prostředí a 10 Globální odpovědnost, věnujeme změně klimatu: cíl 2.1.3 Šetrné nakládání s přírodními zdroji, cíl 10.2.1 Podporovat a realizovat opatření ke zmírnění a dopadům změny klimatu. V souvislosti s plněním Strategického plánu sestavuje MČ každoročně tzv. Akční plán. Zároveň MČ Praha 10 navazuje své projekty a aktivity Akčních plánů na tzv. Klimatický závazek hl. m. Prahy, který Zastupitelstvo hl. m. Prahy přijalo dne 20. 6. 2019 svým usnesením č. 8/42. Akční plán ke SPUR MČ Praha 10 pro rok 2021 Magistrát hl. m. Prahy žádáme o finanční prostředky na některá opatření ke zmírnění klimatických změn v návaznosti na "Strategii adaptace hl. m. Prahy na klimatickou změnu". Bez finanční podpory HMP je možné zejména zvyšovat povědomí obyvatel o globálních souvislostech vč. klimatických změn - tzv. osvětové projekty. Celý seznam projektů najdete v přílohách.
|
Opatření deklarovaná ve strategickém plánu pokrývají široké spektrum možných činností. Některá je možné realizovat i bez finanční pomoci HMP. Vhodným nástrojem prioritizace projektů v této oblasti je participace. Která opatření MČ plánuje realizovat i bez finanční podpory HMP?
|
1.9.1 Má městská část, resp. statutární město zpracován Plán protipovodňových opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 má zpracován Povodňový plán, který obsahuje způsoby zajištění včasných a spolehlivých informací o vývoji povodně, možnosti ovlivnění odtokového režimu, organizaci a přípravu zabezpečovacích prací. Dále obsahuje způsoby zajištění včasné aktivace povodňových orgánů, zabezpečení hlásné a hlídkové služby a ochranu objektů, přípravu a organizaci záchranných prací a zajištění povodní narušených základních funkcí v objektech a v území a stanovení směrodatných limitů povodňové aktivity.
Aktuálně byl zpracováván digitální povodňový plán MČ Praha 10. Ten byl financován z Operačního programu životní prostředí 2014–2020 a ze zdrojů hl. m. Prahy.
Ve skladech Úřadu MČ Praha 10 je k dispozici 2000 kusů pytlů na písek a 2 kusy násypek na pytle, lopaty. Na území městské části jsou dále k dispozici 3 vodočetné (limnigrafické) latě ve vlastnictví MČ Praha 10.
Každoročně probíhají povodňové prohlídky na tocích na území MČ Praha 10. Každoročně probíhá cvičení „Botič“, které ověřuje prostup informace o povodni po toku (od středních Čech až po ústí s Vltavou).
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 má zpracovaný Protipovodňový plán. Městskou částí protéká Botič, jehož úprava toku a okolí je řešena urbanistickou studií. V následujících letech by se měla realizovat postupně navržená opatření v návaznosti na finanční prostředky.
|
Městská část má kvalitně zpracovaná protipovodňová opatření, v oblastech potenciálně zasažených povodní navíc začíná realizovat úpravy vedoucí k vyšší kvalitě a lepšímu možnému využití veřejného prostoru zejména ke sportu a rekreaci, v několika případech bude zpracovávat projektovou dokumentaci úprav takových lokalit.
|
1.9.2 Má městská část, resp. statutární město zpracován Plán opatření proti suchu, resp. krizového hospodaření s vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 nemá zpracovaný vlastní Plán opatření proti suchu, protože se tato otázka řeší na úrovni hl. m. Prahy. Institut plánování rozvoje hl. m. Prahy vypracoval ve spolupráci s projektem Urban Adapt – Rozvoj strategií přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách měst Návrh Strategie adaptace hl. m. Prahy na klimatickou změnu. Rada hl. m. Prahy schválila v červenci 2017 Strategii adaptace hl. m. Prahy na klimatickou změnu. Jde o první krok v přípravě města na probíhající změnu klimatu, kdy se její negativní důsledky v městském prostředí projevují ještě více než v otevřené krajině. Adaptační strategie je zaměřena hlavně na zachování vodních, půdních a biologických složek městské krajiny a zachování ekosystémů, přispívajících k prevenci negativních jevů. Na Strategii adaptace hl. m. Prahy na klimatickou změnu navazuje příprava Implementačního plánu hl. m. Prahy, ve kterém budou podrobněji rozpracovány kroky vedoucí k implementaci jednotlivých dílčích opatření ve spolupráci se zainteresovanými subjekty, včetně rozdělení kompetencí a stanovení zodpovědnosti za jednotlivé aktivity a jejich časové rámce. V návaznosti na Strategii adaptace hl. m. Prahy na klimatickou změnu zpracovala v roce 2020 městská část seznam projektů, které v této oblasti plánuje realizovat. Jedná se jak o projekty směřující k zadržování vody v krajině prostřednictvím technických opatření, tak projekty pro rozšíření vzrostlé zeleně až po osvětové aktivity v této oblasti. Celý seznam projektů najdete v přílohách. Samotná KHA dohlíží na aplikaci prvků opatření proti klimatickým změnám při návrhu veřejných prostranství investovaných MČ -– např. zelená střecha, prospustná dlažba.
|
-
Strategie adaptace hl. m. Prahy na klimatickou změnu
MČ Praha 10 nemá zpracovaný vlastní plán, protože vychází ze strategie hl. m. Prahy. V budoucnu budou zpracována konkrétní opatření vycházející jak z této strategie, tak "Strategického plánu
udržitelného rozvoje pro období 2022-2030".
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 využívá Strategii adaptace hl. m. Prahy na klimatickou změnu. Vlastní dokument nemá.
|
Je deklarováno, že v této oblasti MČ využívá strategii adaptace HMP na klimatickou změnu. Bohužel jsem nikde ve veřejných zdrojích nenalezla MČ v této kapitole zde zmiňovaný zpracovaný seznam projektů z roku 2020, které městská část v této oblasti plánuje realizovat. Mělo se jednat o projekty směřující k zadržování vody v krajině prostřednictvím technických opatření, projekty pro rozšíření vzrostlé zeleně až po osvětové aktivity v této oblasti. Ve strategickém plánu jsem nalezla následující: sanace dvorních traktů bytových domů dotační program pro realizaci adaptačních opatření využití propustných materiálů na veřejných prostranstvích a materiálů šetrných k životnímu prostředí (zejména při renovaci hřišť) podpora energeticky úsporných opatření (lokální vytápění, biolinky atd.) osvěta v oblasti klimatických změn a možností adaptace na tyto změny spolupráce se Střediskem ekologické výchovy nebo jinou nevládní organizací v oblasti environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání zpracování Koncepce MČ Praha 10 nakládání s dešťovou vodou založení nových ploch plnících funkci lesa ze strany hl. m. Prahy (př. založení lesoparku v oblasti Trojmezí) podpora vzniku zelených střech převážně při výstavbě nových budov dílčí opatření proti suchu (samozavlažovací vaky, vsakovací boxy pro retenci dešťových srážek) Jedná se o tento seznam opatření?
|