1B Územní rozvoj |
Hodnocení oblasti |
1.5 Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.5 Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská
část Praha 13 bude dále rozvíjena dle promyšleného územního plánu, schváleného
na základě širokého společenského konsenzu a zodpovědného urbanistického
přístupu. Městská část Praha 13 se samozřejmě řídí
dle územního plánu sídelního útvaru hl. m. Prahy, schváleného usnesením
Zastupitelstva hl. m. Prahy č. 10/05 ze dne 9.9. 1999
a vyhl. č. 32/99 Sb. hl. m. Prahy, o závazné části ÚPn. hl. m.
Prahy, ve znění jejích změn a doplňků a dle změny územního plánu č.Z 1000/00
(vydána usnesením ZHMP č.30/86 dne 22.10.2009 jako opatření obecné povahy č. 6)
a Z 2832/00 (vydána usnesením ZHMP č. 39/85 ze dne 6.9.2018 jako
opatření obecné povahy č. 55/2018). Městská část Praha 13 se důsledně
zabývá všemi návrhy na změny územního plánu a úzce spolupracuje s MHMP a
především IPR Praha. Zároveň každý nový záměr konzultuje MČ P13
s investory (vlastníky pozemků) tak, aby v co největší možné míře
minimalizovala negativní dopady do území. V současné době například bylo
zahájeno projednávání komplexní změny územního plánu v lokalitě Západní
město, kdy ve spolupráci s investory byla zpracována studie, která
podchytila nejen všechny dílčí žádosti jednotlivých vlastníků, vše logicky
propojila, upravila infrastrukturu a zároveň se podařilo v návrhu vymezit
více nezastavitelných ploch (zeleň, sport, rekreace), aby byla zajištěna pohoda
bydlení a zároveň se minimalizovala zátěž pro životní prostředí. Městská část Praha 13 zároveň velmi
zodpovědně přistupuje k projednávání nového Metropolitního plánu ve všech
fázích legislativního postupu (připomínky, námitky, požadavky na územní studie
apod.) tak, aby konečný výsledek odpovídal představám a plánům městské části. MČ Praha 13 se řídí platným
Územním plánem, Metropolitní plán zatím nebyl projednán a schválen.
MČ Praha 13 respektuje uspořádání
ploch dle platného Územního plánu. V případě, že MČ P13 nesouhlasí nebo má
k připravovaných změnám výhrady, je to řešeno v rámci zákonných
prostředků (odvolání, námitky, připomínky).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Není zřejmé, zda se jedná o platný územní plán nebo Metropolitní plán. MČ je spokojená s ÚPD a uspořádáním ploch, nemá výhrady? Dle doplnění lze akceptovat a postup MČ je v souladu s bodem 1.5 při řešené ÚPD stávajícího i rozpracovaného.
|
1.5.1 Prosazuje městská část při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská
část Praha 13 vždy při projednávání nových záměrů umisťovaných na území MČ
Praha 13 trvá na minimalizaci negativní dopravní zátěže pro každou konkrétní
lokalitu, pro každý jednotlivý záměr. Nutnost řešit jednotlivé záměry
samostatně je dána pestrostí struktur zastavěnosti jednotlivých lokalit:
moderní panelová zástavba, zástavba rodinnými domy, zástavba venkovského
charakteru (statky, venkovské usedlosti), kdy část je památkově chráněna,
plochy průmyslové a samozřejmě velké rozvojové území Západní město a přírodní
park Prokopské a Dalejské údolí. Každý
záměr je posuzován komplexně na všech úrovních řízení obce tak, aby realizace
záměru minimalizovala negativní dopady nejen s ohledem na dopravní zátěž,
ale také na životní prostředí a pohodu bydlení pro občany městské části a
zároveň respektovala územní plán SÚ hl. m. Prahy (územně analytické podklady), Pražské stavební předpisy a další související
předpisy a nařízení. Městská část má zpracován strategický plán na období 2018 – 2024, který je jedením ze základních
rozvojových dokumentů vyjadřující předpokládaný vývoj MČ Praha 13 v
dlouhodobějším časovém horizontu 6 let. https://www.praha13.cz/file/Krp1/Strategicky-plan-mestske-casti-Praha-13-na-obdobi-2018-2024-aktualizace.pdf „Městská
část bude rozvíjena dle promyšleného územního plánu, schváleného na základě
širokého společenského konsenzu a zodpovědného urbanistického přístupu.
Výstavba nebude probíhat na úkor úbytku zelených ploch. Všechny lokality
spadající do městské části budou nabízet kvalitní bydlení s odpovídající
infrastrukturou. Nebude hrozit vznik sociálně vyloučených lokalit. K dosažení
tohoto cíle bude MČ maximálně využívat všech dostupných prostředků, kterými při
návrhu a schvalování územního plánu ve vztahu k pražskému magistrátu disponuje.“
|
-
Na území MČ není možné specifikovat typický charakter zástavby, protože se zde nachází lokality s rodinnými domy s nadstandardními parcelami, rozvolněná až kompaktní zástavba městského typu, výškové domy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ
připravuje Plán udržitelné městské mobility, bude strategickým dokumentem,
jehož cílem je vytvořit podmínky pro uspokojení potřeb mobility lidí i podniků
v Praze 13 a jeho okolí a přispěje ke zlepšení kvality života.
Plán
mobility bude vycházet z existujících postupů plánování a patřičnou pozornost
musí věnovat integraci a evaluaci opatření a participaci občanů i odborné
veřejnosti při hledání optimálních řešení. Plán mobility bude zpracován v
souladu se strategickým plánem MČ Praha 13, ale může také navrhnout jeho řádně
zdůvodněnou změnu. Plány udržitelné městské mobility v angličtině nazývané
Sustainable Urban Mobility Plans (SUMP), představují příležitost pro nastavení
dlouhodobé vize fungování dopravy ve městech. To vše za účasti širokého spektra
zainteresovaných subjektů a také po diskusi s veřejnosti. V programovém období
Evropské unie je kladen důraz na provázanost dopravního plánování s urbanismem
nebo s ekonomickým a sociálním rozvojem měst. Zároveň zaznívá požadavek na
získání legitimity pro nákladné investice do dopravní infrastruktury stejně
jako pro ostře sledovanou regulaci dopravy například v centrech měst.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.5.2 Prosazuje městská část takovou funkční diferenciaci využití území, aby vyhovovala jak z hlediska fungování městské části a její dopravní obsluhy, ale i zdravého životního prostředí a podmínek života obyvatel i návštěvníků? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Funkční
diferenciace využití území je schválena územním plánem SÚ HMP. MČ se velmi
důsledně zabývá všemi návrhy na změny územního plánu a ve spolupráci
s MHMP a především IPR Praha každý podnět pečlivě zvažuje. Velmi
zodpovědně také přistupuje k projednávání nového Metropolitního plánu.
Základní prioritou MČ je zachování zeleně. MČ je situována na západním okraji
hl. města a za svoji přednost považuje dostatek zeleně a volných ploch
přírodního charakteru. MČ zásadním způsobem nesouhlasí s rozšiřováním
zastavitelných ploch na úkor ploch nezastavitelných, vymezených platným územním
plánem. MČ proto přivítala, že návrh Metropolitního plánu předpokládá větší
podíl nezastavitelných ploch oproti stávajícímu stavu.
|
-
moderní panelová zástavba, zástavba rodinnými domy, zástavba venkovského charakteru (statky, venkovské usedlosti), kdy část je památkově chráněna, plochy průmyslové a velké rozvojové území Západní město
http://uap.iprpraha.cz
-
http://uap.iprpraha.cz
Všechny parky, veřejná prostranství a služby jsou na území MČ 100% dostupné.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ považuje za jednu z priorit péči o zeleň ve všech parcích na území MČ. Údržba a rozvoj cyklotras a stezek je samozřejmostí, pokud tomu nebrání majetkoprávní vztahy. Praha 13 má vybudován cyklookruh „Za prací a zábavou“ vedený po celém území Prahy 13. Okruh navazuje na dálkovou zelenou stezku Greenways Praha – Vídeň a na cyklotrasu celopražského významu Řepy – Hlubočepy. Zároveň MČ průběžně revitalizuje jednotlivé vnitrobloky tak, aby jejich funkce odpovídala stávajícím trendům – kvalitní bydlení v čistém prostředí. Kromě oprav dětských hřišť pro různé věkové kategorie, obnovu a doplnění mobiliáře jde především o úpravu stávající zeleně a výsadbu nové.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.5.3 Má městská část jasnou vizi dalšího kvalitativního rozvoje města, obsaženou v ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pro
hl.m. Prahu je zpracován platný územní plán SÚ HMP. MČ se velmi důsledně zabývá
všemi návrhy (podněty) na změny územního plánu na území MČ Praha 13 a ve
spolupráci s MHMP a především IPR Praha každý podnět pečlivě zvažuje a
hodnotí jeho klady a zápory pro tu konkrétní lokalitu.
Velmi
zodpovědně také MČ přistupuje k projednávání nového Metropolitního plánu.
V každé fázi projednávání návrh studuje a podává své zásadní připomínky a
jejich vyhodnocení s MHMP a IPR konzultuje. Při projednávání
Metropolitního plánu MČ spolupracovala s architektonickou kanceláří.
|
-
Na území MČ nejsou žádné nově navrhované zastavitelné plochy. Jednou z priorit MČ je nerozšiřovat zastavitelné plochy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 13 velmi
zodpovědně přistupuje k projednávání nového Metropolitního plánu.
V každé fázi projednávání návrh studuje a podává své zásadní připomínky a
jejich vyhodnocení s MHMP a IPR konzultuje. Při projednávání
Metropolitního plánu MČ spolupracovala s architektonickou kanceláří.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6 Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.6 Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část Praha 13 se oblastí udržitelného plánování
pravidelně zabývá. Toto ovlivňuje především u svých vlastních investičních
záměrů a realizací např. výstavba domova pro seniory Zity Kabátové
(příklad Dobré praxe), revitalizace vnitrobloků, přístavba Střediska soc.
služeb Prahy 13, zateplování a revitalizace školských budov a mnohé další.
Záměry soukromých investorů je možné ovlivnit pouze jako účastník řízení či
spolupráci ve formě participace s veřejností formou Veřejných projednání.
https://www.praha13.cz/app/search?f=ve%c5%99ejn%c3%a1%20projedn%c3%a1n%c3%ad
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.1 Vyhlašuje městská část na projekty důležitých veřejných prostorů a staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 13 vypisuje na projekty veřejných
prostranství a staveb vyzvaná poptávková řízení (plně v režii a kompetenci
příslušných odborů).
Urbanistické a architektonické soutěže nejsou
vyhlašovány pro finanční a časovou náročnost a neúčelnost pro malé projekty. MČ aktivně spolupracuje s IPR. V současnosti je, jako partner,
zapojena do zpracování urbanistické studie na Sluneční náměstí a pěší
korzo Seydlerova jejímž zpracovatelem je IPR a pořizovatelem MHMP.
|
-
ANO, MČ Praha 13 využívá externí architektonické kanceláře, spolupracuje s ČVUT katedrou architektury.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ
pravidelné vyhlašuje výběrová řízení v souladu se Zákonem o veřejných
zakázkách. Spolupráce s IPR a MHMP funguje na vysoké úrovni již několik
let.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.2 Má městská část smluvně zajištěnou spolupráci se stálým architektem městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ne, městská část nemá stálého architekta MČ. Při odborné hodnocení záměrů a připravovaných
projektů na území MČ je projednává v příslušných komisí Rady MČ a Výborů
Zastupitelstva MČ (Komise územního rozvoje MČ, Majetkový výbor, Výbor pro
dopravu a bezpečnost, Komise pro MA21). Spolupráce s IPR, MHMP Odbor
územního rozvoje, spolupráce při pořizování územních studií a odborné podklady
pro komunikaci s veřejností.
|
-
ANO, MČ Praha 13 využívá externí architektonické kanceláře, spolupracuje s ČVUT katedrou architektury.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
I
přes to, že Praha 13 nemá vlastního architekta, spolupráce s IPR a MHMP
funguje na vysoké úrovni již několik let.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.3 Uplatňuje městská část důsledně zásadu, že vítěz architektonické soutěže vykonává autorský dozor až do dokončení stavby? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část jako zadavatel díla vždy soutěží služby, včetně
autorského dozoru, podle platných předpisů v oblasti zadávání veřejných
zakázek, podmínek případné dotace a podle vnitřního předpisu - Směrnice o
zadávání veřejných zakázek.
Pokud by se některý z investičních projektů městské části řešil s
pomocí architektonické soutěže, pak by vítěz soutěže byl zapojen v dopracování
kompletní projektové dokumentace a do dohledu nad realizací stavby.
|
-
ANO, MČ Praha 13 využívá externí architektonické kanceláře, spolupracuje s ČVUT katedrou architektury.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Spolupráce s autory projektů funguje
v souladu se Zákonem o veřejných zakázkách.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.4 Uplatňuje městská část při výběru projektanta a dodavatele pro veřejné stavby v městské části kromě kritéria ceny i kritérium kvality výsledku, tedy poměru užitné a výtvarné hodnoty k ceně? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 13 ve větší míře uplatňuje
při výběru projektanta a dodavatele stavby, při vyzvaných poptávkových
řízeních, hlavní kritérium, a to cenu.
S ohledem na
skutečnost, že oslovované společnosti v rámci vyzvaných poptávkových řízení
týkajících se veřejného prostoru tvoří vždy zkušené týmy architektů, je
v tomto směru zajištěna vysoká kvalita zpracovaných dokumentů.
|
-
Ano.
MČ Praha 13 realizuje pravidelně několikrát do roka participačních setkání - Veřejná fóra, Veřejná projednávání k rozvojovým záměrům MČ Praha 13a setkání pro tvorbu strategického plánu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 13 uplatňuje při výběru
projektanta a dodavatele stavby při významných poptávkových řízeních hlavní
kritérium, a to cenu. Spolupracuje pravidelně s externími architekty a je
v zájmu MČ participovat s veřejností na důležitých investičních
akcích realizovaných MČ pomocí participačních nástrojů, jako jsou Veřejná
projednávání. Záměry soukromých investorů je
možné ovlivnit pouze jako účastník řízení či spolupráci ve formě participace
s veřejností formou Veřejných projednání, pokud o to investor projeví
zájem a je navázána uší spolupráce.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.5 Uplatňuje město metodiku pro řízený proces projednávání velkých záměrů s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano,
projednávání velkých záměrů s veřejností MČ pořádá pravidelně, několikrát
do roka, dle požadavku nebo dle příležitosti. Veřejnost má možnost vyjádřit
svůj názor při Veřejných projednání i Veřejných fórech, na kterých se vyjadřuje
k plánovaným projektům a záměrům realizovaných městskou částí. Tato
projednávání se shledávají s velkou účastí veřejnosti.
https://www.praha13.cz/app/search?f=ve%c5%99ejn%c3%a1%20projedn%c3%a1n%c3%ad
|
-
Ano.
MČ Praha 13 realizuje pravidelně několikrát do roka participačních setkání - Veřejná fóra, Veřejná projednávání k rozvojovým záměrům MČ Praha 13a setkání pro tvorbu strategického plánu.
Počet
realizovaných akcí: 2018
– 2 x Veřejná projednání 2019
- 2 x Veřejná projednání 2020
– 1x Veřejné projednání,1x Veřejné fórum 2021
– plánujeme 2 – 3 Veřejná projednání včetně Veřejného fóra
https://www.praha13.cz/2021
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ
Praha 13 se v rámci aktivit místní Agendy 21 pravidelně a každoročně
věnuje participaci s veřejností a je dán prostor veřejnosti se vyjádřit
k nastoleným tématům, která realizuje městská část a zároveň témata, které
realizují soukromí investoři, popřípadě MHMP, IPR atd. Participace je
jedním z hlavních úkolů místní Agendy 21 a tímto trendem se MČ bude
směřovat i v nadcházejícím období.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.7 Regenerace a znovuvyužití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.7 Regenerace a znovuvyužití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na
území MČ Praha 13 se jedná pouze o jednu lokalitu „Sluneční náměstí“ o ploše
cca 2ha.
Předmětná
plocha je v současné době nezastavěná, ale dle platného územního plánu
zastavitelná. Jedná se o významné centrum
Městské části Prahy 13, sídlo významných veřejných institucí a vstupní bránu do
sídliště Nové Butovice. Studie stanovuje regulaci pro stavby, které v území
umožňuje územní plán a rozvíjí současný veřejný prostor. Sluneční náměstí a
jeho přilehlé okolí by se tak mělo stát místem odpočinku, rekreace, setkávání,
centrem umění a služeb. Hlavní město Praha zadalo na podzim roku 2019 IPR úkol,
vytvořit koncepční architektonicko-urbanistickou studii. Studii zpracovává
atelier ARCHUM architekti.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.7.1 Došlo k regeneraci a znovuvyužití existujících brownfields v zastavěném území městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na
území MČ se nenachází žádná lokalita vhodná pro nové využití „brownfields“
|
-
Na území MČ se nenachází žádná lokalita vhodná pro nové využití „brownfields
-
Na území MČ se nenachází žádná lokalita vhodná pro nové využití „brownfields
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na území MČ se nenachází žádná lokalita vhodná pro nové využití „brownfields“
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.7.2 Udržuje si městská část průběžně aktuální přehled o nevyužitých nebo nevhodně využitých objektech a plochách v současném zastavěném území městské části, vhodných pro nová využití („brownfields“), které je možné využít pro potřeby městské části nebo nabízet investorům a developerům místo výstavby „na zelené louce“? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na
území MČ se nenachází žádná lokalita vhodná pro nové využití „brownfields“
|
-
Na území MČ se nenachází žádná lokalita vhodná pro nové využití „brownfields
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na území MČ se nenachází žádná lokalita vhodná pro nové využití „brownfields“
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.7.3 Nabízí městská část investorům ochotným využít „brownfields“ pomoc s překonáním administrativních a majetkoprávních obtíží s tím spojených a odstraněním starých ekologických zátěží či zlepšení napojení na dopravní a technickou infrastrukturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ne
Na
území MČ se nenachází žádná lokalita vhodná pro nové využití „brownfields
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na
území MČ se nenachází žádná lokalita vhodná pro nové využití „brownfields
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.8 Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.8 Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská
část vlastní v současné době přibližně 80 bytů v panelových domech,
které jsou rozprostřeny po celém území městské části. Městská
část Praha 13 vlastní jen minimální počet bytů, jejichž regenerace
probíhá ve spolupráci s SVJ (zateplení fasád, střech a výměnu otvorových prvků
bytových domů), u budov mateřských a základních škol a nebytových prostor ve
vlastnictví městské části zajišťuje komplexní regeneraci. V parcích, na
veřejných prostranstvích a v areálech základních škol obnovuje dětská a
sportovní hřiště. MČ
regeneruje 10 objektů základních škol a 23 objektů mateřských škol, kde bylo ve
spolupráci s Fondem životního prostředí investováno více jak 500 000
milionů Kč a MČ investovala z vlastního rozpočtu 200 000 milionů Kč.
Tyto prostředky byly použity na výměnu oken, zateplení fasád, zřízení nových
kotelen, toto vše zajistilo výrazné snížení uhlíkové stopy včetně finanční
náročnosti na provoz. MČ
odsouhlasila na posledním ZMČ provedení rekuperace 3 objektů škol včetně
slunečních kolektorů na střechách budov v těchto ZŠ. Po vyhodnocení celé
akce bude pokračovat na další budovy škol na území MČ. Tato aktivita je též
realizována ve spolupráci s fondem životního prostředí. Městská
část dále realizovala výměnu oken na poliklinikách na území naší městské části.
Jednalo se o 3 budovy poliklinik a zateplení fasád budov těchto poliklinik.
Dále dochází soustavně k revitalizacím vnitrobloků, dětských hřišť,
cyklotras a dalších.
MČ
má snahu ve spolupráci s MHMP o výkup pozemků v soukromém
vlastnictví, které se nacházejí v Centrálním parku a v dalších
lokalitách určených pro zeleň a rekreaci, které slouží veškeré veřejnosti.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.8.1 Provádí městská část regeneraci domů a bytů ve vlastnictví městské části, městské občanské vybavenosti, panelových sídlišť apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská
část Praha 13 vlastní jen minimální počet bytů, jejichž regenerace
probíhá ve spolupráci s SVJ (zateplení fasád, střech a výměnu otvorových
prvků bytových domů), u budov mateřských a základních škol a nebytových prostor
ve vlastnictví městské části zajišťuje komplexní regeneraci. V parcích, na
veřejných prostranstvích a v areálech základních škol obnovuje dětská a
sportovní hřiště.
|
-
Péči o byty zajišťuje MČ prostřednictvím Správcovských firem. Vyčleněná částka na tuto činnost značně kolísá s rozsahem plánovaných prací na jednotlivé roky.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
K průběžné regeneraci
bytů a domů dochází v závislosti na dostupných financích.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.8.2 Provádí městská část systematickou obnovu technického vybavení městské části a inženýrských sítí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obnovu technického vybavení města neprovádí MČ Praha
13, ale hlavní město Praha pomocí svých organizací. MČ Praha 13 přistupuje ke svému
mobiliáři systematicky, kdy dochází k jeho průběžné obměně se snahou o
zvyšování jeho kvality a odrazu identity místa. V rámci péče o veřejný prostor MČ Praha 13 provádí
údržbu zeleně, komunikací a chodníků ve své správě.
Většina komunikací a chodníků na území městské části
Praha 13 je však ve správě Technické správy komunikací Praha. Inženýrské sítě
mají ve správě příslušní správci, MČ Praha 13 není správcem sítí.
|
-
V roce 2020 MČ Praha 13 opravila či zrekonstruovala komunikace (většinou se jedná o chodníky) které má ve své správě. Výměra těchto oprav je cca 1150 m2.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Sebehodnocení:
MČ obnovu svého technického vybavení a inženýrských sítí provádí systematicky
s péčí řádného hospodáře.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.9 Připravenost na důsledky globální změny klimatu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.9 Připravenost na důsledky globální změny klimatu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část Praha 13 nemá
zpracovaný vlastní plán opatření proti suchu, jelikož jako pražská MČ vycházíme
ze strategie hl. m. Prahy. Většina koncepčních dokumentů
je zpracovávána hl. městem Praha a my je jako městská část připomínkujeme nebo
do nich za MČ zpracováváme dílčí podklady. V loňském roce 2020 jsme
se jako MČ podíleli na zpracování Implementačního plánu Strategie
adaptace hl. m. Prahy na změnu klimatu na roky 2020-2024, který byl schválen 7.
9. 2020 na zasedání Rady hl. m. Prahy. https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/magistrat/tiskovy_servis/tiskove_zpravy/praha_ma_plan_jak_reagovat_na_klimaticke.html Plán opatření proti suchu,
respektive krizového hospodaření s vodou vodoprávní úřad zpracovaný nemá
a není to ani jeho primárním úkolem. Je to záležitost územního
plánování, tedy obce Hl.m. Prahy (ust. § 87b zákona č. zákona č. 254/2001 Sb.,
o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších
předpisů).
Cílem naši městské části do budoucna je soustavné rozvíjení
a stále větší aktivita v případech, kdy je sama stavebníkem tak,
aby šla příkladem pro ostatní stavebníky. Např. je vhodné, vybírat si takové
projektanty, kteří do svých projektů dobrovolně zakomponují prvky, které
umožní dobré hospodaření se srážkovými vodami. Mohou to být povrchové retenční
či retenčně-vsakovací objekty zakomponované do sadových úprav kolem budov.
Případně zelené střechy, které zmenší objem odváděné vody, ta alespoň
částečně zůstane na místě spadu srážky, postupným odpařováním zlepší klima v
horkých dnech, sníží teplotu v budovách.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.9.1 Má městská část, resp. statutární město zpracován Plán protipovodňových opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ
Praha 13 má zpracován Povodňový plán území MČ Praha 13, který je v souladu s
Povodňovým plánem HMP.
Cca od roku 2017 probíhá ze strany HMP snaha o zpracování digitálního
povodňového plánu pro HMP a MČ 1 -57. Vše je financováno z dotace. Počátkem
roku 2020 MČ Praha 13 požádala HMP o soulad s Povodňovým plánem HMP. Tento
soulad naše MČ obdržela v měsíci lednu 2021. Nyní se čeká na žádost o soulad od
MČ Praha-Řeporyje.
Ukončení celého procesu digitalizace by mělo být v červnu 2021, následně pak
poběží 5 letá udržitelnost.
Odkaz na digitální povodňový plán MČ Praha 13.
https://dpp.mepnet.cz/
- pro přístup z magistrátní sítě. K tomuto
tématu bychom rádi dodali, že se hasiči na Praze 13 aktivně účastní i kurzů,
jak stavět protipovodňové prvky na polygonu v Dubči, i když je k tomu
nenutí žádná legislativa a Praha 13 není v typicky záplavové zóně. Nicméně
si všichni uvědomujeme, že je nutné být solidární, tyto dovednosti procvičovat
a moci tak případně pomáhat kolegům z jiných MČ. Níže je uvedený seznam,
kdy se naši hasiči zúčastnili výcviků i prověřovacích cvičení a kde. Výcvikový
polygon Dubeč: 25.
3. 2018 JSDH Stodůlky, JSDH Třebonice Na
základě požadavku Městského sdružení hasičů hlavního města Prahy se v areálu
Správy služeb hlavního města Prahy - Dubeč uskutečnil výcvik ve výstavbě
mobilních prvků protipovodňové ochrany hlavního města Prahy na výcvikovém
polygonu. Výcvik byl zaměřen nejen na samotnou výstavbu mobilních prvků, ale i
na orientaci ve výkresové dokumentaci, vývoz jednotlivých prvků, jejich
následné ošetření a uložení do kontejnerů. Dále byli účastníci výcviku
seznámeni s technikou, kterou disponuje Správa služeb hlavního města Prahy
a je používána k realizaci protipovodňových opatření hlavního města. Prověřovací
cvičení: „Karlín
a Libeň 2018“ (Etapa 0003) 22.
9. 2018 JSDH Stodůlky „VODA
2019“ (část Etapy 0002 od Karlova
mostu po Mánesův most + Etapa 0005) 21.
9. 2019 JSDH Třebonice Cíle
cvičení: Prakticky prověřit: 1. V oblasti
dopravy a) Organizaci
nakládání komponentů mobilního hrazení v místě skladování (centrální sklad PPO
HMP Dubeč) na dopravní prostředky b) Účinnost
dopravních opatření v místě výstavby PPO HMP 2.
V oblasti vyčleněných sil a prostředků a) Potřebu sil
a prostředků nutných k nakládání, přepravě a výstavbě hrazení b) Dostatečnost a
vhodnost mechanizačních prostředků používaných k výstavbě hrazení c) Znalosti
osob zajišťujících a provádějících nakládání, přepravu a výstavbu hrazení, zejména
účelnost využití Aktivních záloh Armády ČR 3.
V oblasti výstavby hrazení a realizaci opatření a) Úplnost
komponentů hrazení b) Čas nutný
k výstavbě hrazení c) Prověření
funkčnosti PPO ve cvičených úsecích, soupis a fotodokumentace zjištěných závad
na pevných částech PPO HMP
d)
Prověření všech složek, podílejících se na výstavbě PPO HMP za povodně
|
-
MČ Praha 13 má zpracován Povodňový plán území MČ Praha 13, který je v souladu s Povodňovým plánem HMP
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ
Praha 13 má zpracován Povodňový plán území MČ Praha 13, který je v souladu s
Povodňovým plánem HMP a jsou realizována pravidelná cvičení SDH.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.9.2 Má městská část, resp. statutární město zpracován Plán opatření proti suchu, resp. krizového hospodaření s vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská
část Praha 13 nemá zpracovaný vlastní plán opatření proti suchu, jelikož jako
pražská MČ vycházíme ze strategie hl. m. Prahy. Většina
koncepčních dokumentů je zpracovávána hl. městem Praha a my je jako městská
část připomínkujeme nebo do nich za MČ zpracováváme dílčí podklady. V loňském
roce 2020 jsme se jako MČ podíleli na zpracování Implementačního plánu
Strategie adaptace hl. m. Prahy na změnu klimatu na roky 2020-2024, který byl
schválen 7. 9. 2020 na zasedání Rady hl. m. Prahy. https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/magistrat/tiskovy_servis/tiskove_zpravy/praha_ma_plan_jak_reagovat_na_klimaticke.html V
roce 2021 plánuje naše MČ Praha 13 do zásobníku projektů počítat
s projektem revitalizaci parčíku při ul. Tlumačovská x Ke Klubovně, kde je
v rámci projektu pracováno s využitím dešťové vody. https://adaptacepraha.cz/mapa-projektu/ Implementační
plán 2020-2024 a aktuální zásobník
projektů: Implementační plán 2020-2024 + zásobník projektů. Plán
opatření proti suchu, respektive krizového hospodaření s vodou vodoprávní
úřad zpracovaný nemá a není to ani jeho primárním úkolem. Je
to záležitost územního plánování, tedy obce Hl.m. Prahy (ust. § 87b zákona č.
zákona č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve
znění pozdějších předpisů). Při
naší agendě na MČ Praha 13 se řídíme nařízením č. 10/2016 Sb. hl. m. Prahy,
kterým se stanovují obecné požadavky na využívání území a technické požadavky
na stavby v hlavním městě Praze (pražské stavební předpisy), konkrétně
ustanovením § 38 Hospodaření se srážkovými vodami (1)
Každá stavba a stavební pozemek musí mít vyřešeno hospodaření se srážkovými
vodami: a)
přednostně jejich vsakováním, pokud to hydrogeologické poměry, velikost pozemku
a jeho výhledové využití prokazatelně umožní a pokud nejsou vsakováním ohroženy
okolní stavby a pozemky, b)
pokud prokazatelně není možné vsakování, tak jejich zadržováním a regulovaným
odváděním oddílným systémem k odvádění srážkových vod do vod povrchových, nebo c)
pokud prokazatelně není možné vsakování ani odvádění do vod povrchových, tak
jejich zadržováním a regulovaným odváděním do jednotné kanalizace. (2)
Minimální retence (celkový objem retenování, opatření, jako jsou průlehy v
zeleni, otevřené příkopy, vegetační střechy, nádrže, retenční potrubí nebo
trubní retence aj.) pro regulované odvádění srážkových vod musí být taková, aby
nedocházelo k většímu odtoku než 10 l/s z hektaru plochy pozemku při
třicetiminutovém dešti desetiletém, nestanoví-li správce toku jinak. (3)
Vsakování nebo odvádění srážkových vod podle odstavců 1 a 2 musí být řešeno na
stavebním pozemku, v rámci společně řešeného celku, případně v rámci širšího
území, pro něž je vsakování nebo odvádění srážkových vod řešeno společně
územním nebo regulačním plánem. Retenční opatření podle odstavce 2 musí být
umístěna nad hladinu záplavy, nejedná-li se o retenční opatření pro stavební
pozemky nebo části stavebních pozemků v záplavových územích. Na
území naší městské části Praha 13 je vybudovaný původní, z 80. let systém
oddílné dešťové a splaškové kanalizace. Srážkové vody jsou odváděny do Dalejského
potoka přes systém usazovacích a povrchových retenčních nádrží, což je zcela
v souladu s nynějšími zásadami.
|
-
Plán opatření proti suchu, respektive krizového hospodaření s vodou vodoprávní úřad zpracovaný nemá a není to ani jeho primárním úkolem.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Cílem
naši obce do budoucna je soustavné rozvíjení a stále větší
aktivita v případech, kdy je sama stavebníkem tak, aby šla příkladem
pro ostatní stavebníky. Např. je vhodné, vybírat si takové projektanty, kteří
do svých projektů dobrovolně zakomponují prvky, které umožní dobré
hospodaření se srážkovými vodami. Mohou to být povrchové retenční či
retenčně-vsakovací objekty zakomponované do sadových úprav kolem budov.
Případně zelené střechy, které zmenší objem odváděné vody, ta alespoň
částečně zůstane na místě spadu srážky, postupným odpařováním zlepší klima v
horkých dnech, sníží teplotu v budovách. Pro investory jsou to
nepopulární opatření, neboť jsou dražší a hlavně náročnější na budoucí údržbu.
V kombinaci s tím, že většina městských projektů je financována
alespoň částečně ze státních dotací, je to složité z hlediska průchodnosti.
Např. na sousední MČ se řešila přístavba školní jídelny. Původní
projekt – zelená střecha, bylo možno projekt financovat za pomoci dotace, musel
se však upravit, tedy konkrétně volit co nejlevnější řešení a zelenou střechu
nahradila střecha s plechovou krytinou. Doufáme, že příklady dobré praxe
budou v budoucnu převažovat.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|