9 Sociální prostředí |
Hodnocení oblasti |
9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby
|
V předchozím sebehodnocení (2018) bylo hodnocení +2, trend je stabilní.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.1 Vytváří městská část, případně statutární město ve svém rozpočtu dostatečné finanční rezervy pro případ potřeby náhlé finanční pomoci obětem neštěstí ap.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 12 každoročně v rámci rozpočtu vytváří finanční rezervu pro pokrytí
havarijních stavů i případných a neočekávaných výdajů spojených s řešením
krizových situací.
Část takto určených prostředků je každoročně rozpočtováno na ORJ 0019 §
5219-Ochrana obyvatelstva, kde na položce 5169 jsou prostředky na nákup služeb
a na pol. 5139 na nákup materiálu. Alokovaná částka na tomto rozpočtovém paragrafu činí každoročně nejméně 28 tis. Kč. Dále na položce 6171 je alokováno pro
činnost místní správy 22 850 tis. Kč ze kterých by rovněž bylo možné
takové výdaje čerpat.
Další finanční rezerva, využitelná pro potřebu pomoci obětem neštěstí, je
každoročně alokována pod ORJ 0000-Ostatní
finanční výdaje, kde je, mimo jiné, rezervována částka 2 mil. Kč k využití podle rozhodnutí orgánů městské části. Kromě rozpočtovaných finančních prostředků lze krytí na výdajů při řešení mimořádných situací využít i zůstatkyfinančních prostředků z minulých let, a to ve výši schválenou Radou MČ v rámci změn rozpočtu rozpočtovými opatřeními. Výše těchto prostředků je limitována aktuálními zůstatky na bankovních účtech, ze zásad pro hospodaření s finančními prostředky MČ Praha 12 stanovenými pro činnost ekonomického odboru lze pro mimořádné situace použít řádově finanční prostředky v rozsahu mil. Kč. MČ Praha 12 tedy disponuje finanční rezervou, pro případ, že nastane krizová situace (na nákup potřebných materiálu i zajištění pomoci obětem neštěstí).Rozpočtovaní částky lze ověřit na https://www.praha12.cz/hospodareni%2Dmc/ds-1006/p1=64635
Dále je zajištěna spolupráce s příslušným ÚP. Sociální kurátorka ÚMČ Praha 12 ve spolupráci s ÚP vydává písemná doporučení pro ÚP-oddělení HN na příznání a výplatu dávek mimořádné okamžité pomoci (tzv. MOP a MOPs).
|
-
Z prostředků orčených na ochranu obyvatelstva v § 5219 lze čerpat 28 tis. Kč.
Dále na ORJ 0000 je alokována částka 2 mil. Kč.
V případě potřeby dalších výdajů lze čerpat i z § Činnost místní správy, kde je 23 milonů Kč
Disponibilní prostředky pro řešení mimořádných situací v rámci MČ Praha 12 jsou rezervovány v rozpočtu na několika organizačních rozpočtových jednotkách (ORJ) . S ohledem na nastavený systém hospodaření a likviditu těchto prostředků lze výši prostředků považovat za dostatečnou a splňující kritéria pro včasnost a rychlost jejich zapojení k realizaci nezbytných krizových opatření. Tedy i pro dostatečnou připravenost MČ Praha 12 k finanční podpoře občanů postižených nenadálými neštěstími i dalších opatření. Tento systém je v souladu s rozpočtovými pravidly veřejných rozpočtů a je dostatečně funkční. Proto MČ nemá zřízen samostatný humanitární fond. Ve sledovacím období nebyly čerpány žádné finanční prostředky.
|
Rezerva je dostatečná a je v rozpočtu v obdobné výši každoročně. Trend je stabilní.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kolik bylo čerpáno v předchozích letech a na jaké případy ?
|
9.1.2 Má městská část, případně statutární město v rámci spravovaného bytového fondu rezervy pro potřebu zajistit alespoň na přechodnou dobu bydlení rozvedeným partnerům, zejména s nezletilými dětmi, obětem domácího násilí, přírodních nebo průmyslových katastrof apod.? V případě, že ne, zajišťuje tuto činnost v obci jiný subjekt (zapsaný spolek (dříve občanské sdružení), NNO, církev apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ má připravené nouzové i náhradní ubytování,
které občanům poskytne. Pomáhá se zajištěním lékařské i odborné péče (právní,
psychologická, atd.). Řadí se sem i pomoc z hlediska potravin, drogerie a
nápojů, která je občanům poskytnuta. Ve spolupráci s ostatními složky
krizového řízení zajišťujeme i lehátka, spacáky, atd. (v případě rozsáhlé
krizové situace). Pro případ potřeby okamžitého dočasné řešení bytové situace v případě nenadálé události (havárie, požár…) má MČ k dispozici 2 místnosti pro krizové řešení v ubytovacím zařízení. Jedná se o samostatné místnosti se společným sociálním zařízením a kuchyňkou. Případné azylové bydlení je zajištěno prostřednictvím
příslušného odboru (Odbor sociálních věcí).
Dále je zde zajištěna síť organizací s působností
na území MČ P12, ale také s celopražskou či středočeskou působností.
Sociální kurátorka pomáhá zprostředkovat náhradní ubytování
(azylové domy, noclehárny, komerční ubytovny, domy na půli cesty). Rovněž na
bytová oddělení MÚ a MHMP píše tzv. bytové intervence ohledně přidělení
obecního bytu nebo sociálního bytu (MHMP).
Azylové bydlení pro matky s dětmi v rámci příspěvkové organizace Sociální služby MČ Praha 12: Prostřednictvím ubytování poskytnutého na přechodnou dobu a individuální sociální práce podpořit matky, otce s dětmi, kteří se ocitli v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení v jejich ukotvení, stabilizaci, začlenění do společnosti, rozvoji schopností pro hledání vhodných východisek a aktivním řešení jejich životní situace a zvládání nároků každodenního života. Přímou péči zajišťují pracovníci, jejichž kvalifikace odpovídá požadavkům zákona 108/2006 Sb., o sociálních službách. Jsou podrobně seznámeni se všemi pracovními postupy a vnitřními pravidly používanými při poskytování služby. Aktivně se podílejí na udržení a zvýšení své odborné úrovně. Cílová skupina-komu je služba určena: Matkám (otcům) s dětmi ve věku do 18 let, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení a tuto nejsou schopny okamžitě řešit vlastními silami. Přednostně jsou přijímány klientky s trvalým bydlištěm na území městské části Praha 12. - http://www.socsluzbymc12.info/azylove-bydleni-pro-matky-s-detmi/ Proxima sociale, o.p.s - Azylový byt Posláním Azylového bytu Proxima Sociale o.p.s. je poskytovat ženám s dětmi v obtížné životní situaci zázemí a podporu pro učinění potřebných kroků na cestě k samostatnému životu. Poskytujeme ubytování v bytě 3+1, který sestává ze dvou samostatných pokojů a společných prostor (kuchyň, obývací pokoj, příslušenství). Maximální kapacita bytu je 7 lůžek, doba pobytu max. 6 měsíců. Klientkám je dále poskytována pomoc a podpora při řešení jejich situace. Služba je určena dospělým těhotným ženám max. 6 týdnů před termínem porodu a ženám s nezletilými dětmi, které se ocitly v obtížné sociální situaci spojené se ztrátou bydlení. Pomoc při vyřizování běžných záležitostí, jako např. vyhledávání informací a jejich vytištění, telefonát v zájmu klientky, pomoc s vyplněním formuláře nebo sepsáním podání, nácvik sociálních dovedností při jednání na úřadě, telefonickém kontaktu apod., doprovod, podpora rodičovských kompetencí, zprostředkování odborných znalostí v určité oblasti a další činnosti dle potřeb klientky. Podpora v kontaktu s rodinnými příslušníky, příprava návštěvy rodinného příslušníka, pomoc s hledáním zaměstnání, pomoc s hledáním bydlení, podpora v zájmových aktivitách, pomoc a podpora při vymáhání výživného a jiných pohledávek, pomoc s uplatněním nároku na sociální dávky, zprostředkování kontaktu na návazné služby apod. - https://www.proximasociale.cz/poradenske-a-pobytove-programy/azylovy-byt/ Krizová pomoc Posláním Krizové pomoci Proxima Sociale o.p.s. je poskytovat lidem v naléhavé životní situaci poradenství, psychosociální podporu a v případě náhlé ztráty bydlení i krátkodobé ubytování, s cílem jejich stabilizace a navázání na další zdroje pomoci. Služba je poskytována v pobytové a ambulantní formě. V rámci pobytové formy je poskytováno ubytování v čtyřlůžkovém pokoji na dobu zpravidla 7 dní. V případě potřeby je zajištěna strava formou potravinových balíčků. Klientům je dále poskytována pomoc a podpora směřující ke stabilizaci jejich situace, zejména v oblasti bydlení. Ambulantní formu služby může využít zájemce, jehož životní situace je naléhavá, ale není spojena s náhlou ztrátou bydlení, případně zájemce, kterému nebylo možné poskytnout pobytovou formu služby. Služba je poskytována rodičům (případně jiným pečujícím osobám) s dětmi, nebo dospělým osobám bez dětí, nacházejícím se v naléhavé životní situaci, která musí být v případě využití pobytové formy služby spojena s náhlou ztrátou bydlení. Pobytová forma služby je přednostně poskytována osobám s nezletilými dětmi, které mají trvalé bydliště v Praze, nebo které se v Praze dlouhodobě zdržují a mají zde vybudované vazby. - https://www.proximasociale.cz/poradenske-a-pobytove-programy/krizova-pomoc/ MČ dále využívá azylová bydlení v rámci Prahy případně středočeského kraje. V případě obětí domácího násilí má MČ k dispozici kontakty azylové domy s utajenou adresou. V případě živelných či průmyslových katastrof lze využít prostory základních škol, jako jsou tělocvičny. Rozvoz potřebného materiálu je zajištěn prostřednictvím spolků, např. dobrovolní hasiči. Dále MČ spolupracuje s místní charitou - https://www.charita.cz/kdo-jsme/kontakty/adresar/?s=zatisska-ul-praha-4-modrany
|
-
Zajištěna
Schopnost zajistit náhradní dočasné bydlení potřebným občanům je zajištěna.
|
Možnost zajistit náhradní bydlení je zajištěna každoročně a to i pro případ rozsáhlých mimořádných situácí. Trend je stabilní.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.3 Došlo k vývoji / změně v počtu sociálně potřebných domácností v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Situce se nemění, dle ÚP je situace z dlouhodobého hlediska
stále stejná. Ekonomická situace nahrává zaměstnanosti, ale
vyplývá z toho, že dlouhodobě nezaměstnaní, setrvávají v
evidenci ÚP déle než 6 měsíců. Informace jsou čerpány
z otevřených zdrojů (statistika ÚP).
Dostupné statistické údaje jsou pouze v rámci celé Prahy, nikoli
jednotlivých ORP.
Další data jsou k dispozici v rámci statistických výkazů
jednotlivých krajů - jedná se stav mezi lety 2018 a 2020. Po vypuknutí pandemie nemoci covid-19 pochopitelně čísla naroslat, ale v tuto chvíli je obtížné statitsické údaje z ÚP získat (velká vytíženost, apod.) Odbor sociálních věcí zaznamenal v roce 2020 nárůst případů, kterým je poskytována sociální práce.
|
-
není k dispozici
Požadovaná data za městskou část nejsou k dispozici.
|
Realtivně stabilní, ke zhoršení došla až v souvislosti s pandemií.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Lze vyvolat postup k lepší infomovanosti o sociálně potřebných v obvodu ? Napomohlo by to k zacílení práce s cílovou skupinou.
|
9.1.4 Disponuje městská část, případně statutární město byty pro osoby, které se ocitly v obtížné sociální nebo životní situaci spojené s bydlením? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V současné době MČ Praha 12 hospodaří s 298 obecními byty (z toho 24 bytů v DPS, 8 bytů nástavba na ZŠ Angel – ubytovna pro učitele, 1 byt Modřanská 1061 sloužící jako krizové ubytování – 5 místností se společným zázemím). Všechny byty jsou obsazené a k jejich uvolňování dochází velice zřídka – úmrtím nájemce, jeho odstěhováním anebo naším exekučním vystěhováním v případě neplacení nájemného. MČ dále vlastní bytový dům Modřanská 3/4, který je t.č. v rekonstrukci a mělo by zde vzniknout 25 malometrážních bytů. Žádostí o nájem obecního bytu evidujeme cca 500 (stav neustále kolísá, některé žádosti jsou vyřazeny a naopak některé nově zaevidovány). V r. 2020 bylo pronajato 3 byty. O nájem bytu v DPS je v evidenci 30 žádostí, jsou evidovány přímo Sociálními službami P-12, v r.2020 zde byly pronajaty 2 byty.
MČ nedisponuje počtem lidí bez domova, kteří využívají noclehárnu. MČ Praha 12 neprovozuje vlastní noclehárnu. Klienti využívají noclehárny provozované např. nadějí, Armádou spásy, loď Hermes. Noclehárnu využívají potřební lidé, kteří nemusí mít žádnou vazbu na naši MČ.
Do budoucna se plánuje vytvoření několika desítek malometrážních bytů, kdy část z nich by mohla sloužit jako startovací byty. Azylové bydlení pro matky s dětmi v rámci příspěvkové organizace Sociální služby MČ Praha 12: Prostřednictvím ubytování poskytnutého na přechodnou dobu a individuální sociální práce podpořit matky, otce s dětmi, kteří se ocitli v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení v jejich ukotvení, stabilizaci, začlenění do společnosti, rozvoji schopností pro hledání vhodných východisek a aktivním řešení jejich životní situace a zvládání nároků každodenního života. Přímou péči zajišťují pracovníci, jejichž kvalifikace odpovídá požadavkům zákona 108/2006 Sb., o sociálních službách. Jsou podrobně seznámeni se všemi pracovními postupy a vnitřními pravidly používanými při poskytování služby. Aktivně se podílejí na udržení a zvýšení své odborné úrovně. Cílová skupina-komu je služba určena: Matkám (otcům) s dětmi ve věku do 18 let, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení a tuto nejsou schopny okamžitě řešit vlastními silami. Přednostně jsou přijímány klientky s trvalým bydlištěm na území městské části Praha 12. - http://www.socsluzbymc12.info/azylove-bydleni-pro-matky-s-detmi/ Proxima sociale, o.p.s - Azylový byt Posláním Azylového bytu Proxima Sociale o.p.s. je poskytovat ženám s dětmi v obtížné životní situaci zázemí a podporu pro učinění potřebných kroků na cestě k samostatnému životu. Poskytujeme ubytování v bytě 3+1, který sestává ze dvou samostatných pokojů a společných prostor (kuchyň, obývací pokoj, příslušenství). Maximální kapacita bytu je 7 lůžek, doba pobytu max. 6 měsíců. Klientkám je dále poskytována pomoc a podpora při řešení jejich situace. Služba je určena dospělým těhotným ženám max. 6 týdnů před termínem porodu a ženám s nezletilými dětmi, které se ocitly v obtížné sociální situaci spojené se ztrátou bydlení. Pomoc při vyřizování běžných záležitostí, jako např. vyhledávání informací a jejich vytištění, telefonát v zájmu klientky, pomoc s vyplněním formuláře nebo sepsáním podání, nácvik sociálních dovedností při jednání na úřadě, telefonickém kontaktu apod., doprovod, podpora rodičovských kompetencí, zprostředkování odborných znalostí v určité oblasti a další činnosti dle potřeb klientky. Podpora v kontaktu s rodinnými příslušníky, příprava návštěvy rodinného příslušníka, pomoc s hledáním zaměstnání, pomoc s hledáním bydlení, podpora v zájmových aktivitách, pomoc a podpora při vymáhání výživného a jiných pohledávek, pomoc s uplatněním nároku na sociální dávky, zprostředkování kontaktu na návazné služby apod. - https://www.proximasociale.cz/poradenske-a-pobytove-programy/azylovy-byt/ Krizová pomoc Posláním Krizové pomoci Proxima Sociale o.p.s. je poskytovat lidem v naléhavé životní situaci poradenství, psychosociální podporu a v případě náhlé ztráty bydlení i krátkodobé ubytování, s cílem jejich stabilizace a navázání na další zdroje pomoci. Služba je poskytována v pobytové a ambulantní formě. V rámci pobytové formy je poskytováno ubytování v čtyřlůžkovém pokoji na dobu zpravidla 7 dní. V případě potřeby je zajištěna strava formou potravinových balíčků. Klientům je dále poskytována pomoc a podpora směřující ke stabilizaci jejich situace, zejména v oblasti bydlení. Ambulantní formu služby může využít zájemce, jehož životní situace je naléhavá, ale není spojena s náhlou ztrátou bydlení, případně zájemce, kterému nebylo možné poskytnout pobytovou formu služby. Služba je poskytována rodičům (případně jiným pečujícím osobám) s dětmi, nebo dospělým osobám bez dětí, nacházejícím se v naléhavé životní situaci, která musí být v případě využití pobytové formy služby spojena s náhlou ztrátou bydlení. Pobytová forma služby je přednostně poskytována osobám s nezletilými dětmi, které mají trvalé bydliště v Praze, nebo které se v Praze dlouhodobě zdržují a mají zde vybudované vazby. - https://www.proximasociale.cz/poradenske-a-pobytove-programy/krizova-pomoc/ Hlavní město Praha Kapacity bytového fondu hl. m. Prahy jsou omezené, hl. m. Praha nedisponuje dostatečným počtem bytů, aby bylo možno vyhovět všem zájemcům, a proces přidělení bytu žadateli od podání žádosti po uzavření nájemní smlouvy je časově náročný. Z těchto důvodů doporučujeme po podání žádosti nespoléhat se výhradně na toto řešení Vaší bytové situace. Zvažte, zda ji nemůžete zlepšit i jinak, např. s pomocí dostupné sociální služby, poradenství a sociálních dávek. Bydlení pro osoby v sociální tísniAgendu bydlení pro sociálně potřebné občany zavedlo hl. město Praha jako pomoc osobám, které se ocitli nezaviněně v tíživé bytové situaci, kterou si neumí vyřešit vlastními silami a kterým nemůže pomoci ani příslušná Městská část.
Bydlení pro senioryAgendu bydlení pro seniory zavedlo hl. město Praha na konci roku 2007 jako reakci na demografický vývoj v Praze a neustále se zhoršující ekonomickou situaci seniorů zejména v souvislosti se zahájením deregulace nájemného. Byty pro seniory jsou určeny pro jednu, mimořádně pro dvě osoby. Velikost bytu pro seniory je 1+0 (garsoniéra s příslušenstvím), cca 30 – 35 m2. Aktuální výše nájemného je stanovována v souladu s pravidly schválenými usnesením Rady hl. m. Prahy č. 1402 ze dne 29.6.2020.
Bydlení pro osoby se zdravotním postižením(jedná se o bezbariérově upravené byty pro osoby s postižením pohybového ústrojí, vozíčkáře) Agendu bydlení pro zdravotně postižené občany zavedlo hl. město Praha jako pomoc osobám, které mají postižení pohybového ústrojí, jsou držiteli průkazu TP, ZTP nebo ZTP/P a které nemohou svou bytovou situaci řešit vlastními prostředky. Podpora zdravotně postižených je dvojí. Spočívá jednak v nabídce pronájmu bytu zvláštního určení (BZU) a zároveň v poskytnutí sníženého nájemného v bytě BZU HMP
Navigátor kontaktního místa pro bydlení MČ Praha 12 Kontaktní místo pro bydlení je určené všem obyvatelům MČ, kteří potřebují pomoci či poradit při řešení své bytové situace s cílem udržet jejich stávající bydlení či hledat nejúčinnějších řešení bytové nouze. Výhodou kontaktního místa pro bydlení je, že se občan dozví informace související s řešením problémů v oblasti bydlení na jednom místě a není nucen obcházet jednotlivé úřady a organizace. Lépe se tak zorientuje v jinak v mnohdy nepřehledném systému podpor. Na kontaktní místo pro bydlení se může obrátit kdokoliv, kdo kupříkladu: - dostal výpověď z nájmu či má nejasnosti ohledně podmínek nájemní smlouvy a uvítal by právní konzultaci
- bydlí v nevyhovujících podmínkách a hledá standardní bydlení
- má špatné rodinné, sousedské vztahy nebo vztahy s majitelem bytu a potřebuje zprostředkovat adekvátní podporu
- je zadlužený a potřeboval by konzultaci v dluhové poradně
- má nedostatečný příjem a rád by znal, zda může mít nárok na některou ze státních sociálních pomocí
- má zdravotní či sociální problémy a potřebuje zajistit adekvátní službu
- má jakýkoliv jiný problém související s bydlením
Pracovník kontaktního místo pro bydlení: - zjišťuje informace potřebné k bližší analýze bytové situace domácnosti
- poskytuje základní poradenství a pomoc v zorientování se v systému bytové a sociální podpory
- zprostředkovává kontakty na návazné služby (sociální, dluhové, právní poradenství aj.)
- poskytuje konzultace k vyplnění žádosti o pronájem bytu městské části a Magistrátu Hlavního města Prahy
|
-
Potřeba patrně významně převyšuje potřebu. Přesná data nejsou k dispozici.
Městská část má k dispozici jen 298 obecních bytů, které slouží pro zajištění ubytování ze sociálních důvodů. O další potřeby jsou alespoň částečně pokryty kapacitami sociálních bytů hlavního města. Potřeba tedy převyšuje možnosti MČ, lze odhadnout, že městská část je schopna uspokojit jen jednotky % nových žadatelů.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.5 Jak se vyvíjí trend v počtu předlužených osob (tj. osob, které mají mnoho půjček a nezvládají splácení)? Existuje podpora městské části, případně statutárního města nebo jiného subjektu v poradenství k problematice předluženosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
S nájemci obecních bytů, kteří přestanou platit nájemné, se snaží MČ spolupracovat – při jednání se pokoušíme zjistit, z jakého důvodu k této situaci došlo a následně se pokoušíme pomoci. Např. nasměrovat na úřad práce s žádostí o poskytnutí dávky na bydlení, bývá sepsán splátkový kalendář dle možností nájemce, v případě prodlužování nájmu přistoupíme ke kratší době dalšího nájmu, aby tak nájemce prokázal svou snahu o řešení a zjednání nápravy, event. je nabídnuta výměnu za menší (tedy levnější) byt. K výpovědi z nájmu bytu či k dalšímu neprodloužení nájmu s následným vyklizením bytu přistupuje MČ skutečně až v nejzazším případě. Předluženost: www.mapaexekuci.cz – ukazuje pouze data za celou Prahu (zde je Praha na 8. Ze 14 krajů), méně je vícečetných exekucí vedených na jednoho.
Dluhová problematika řešena i v rámci organizací s celonárodní či celopražskou působností - http://www.jakprezitdluhy.cz/node/3 - https://www.clovekvtisni.cz/potrebuji-pomoci
Insolvenční rejstřík (insolvencni-rejstrik.cz) - v současné době je vedeno 52 dlužníků
Proxima Sociale, o.p.s. se sídlem v MČ Praha 12 je akreditována pro poskytování služeb
v oblasti oddlužení, což znamená, že naším prostřednictvím můžete podat návrh na
povolení oddlužení k soudu - průměr 3 podání ročně REAKCE NA AUDITORA - Proxima Sociale šetření pro MČ Praha 12 neprovede. Pracují s citlivými údaji, občan se na organizaci obrací dobrovolně. V případě potřeby Proxima Sociale odkazuje na pomoc ze strany MČ.
|
-
Dostupná data jsou pouze pro celou Prahu a to z roku 2019 - podíl osob v exekuci byl 7,40 % (zdroj mapaexekuci.cz).
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Může Proxima Sociale o.p.s. provést šetření pro MČ P12, s důtazem na trvalý přehled a následnou cílenou pomoc ?
|
9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností
|
Podpora rovného přístupu je mnohostraná zlepšující se.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.1 Je městskou částí podporován vznik a fungování zařízení (vyjma školských), která zprostředkovávají kontakty v rámci komunity? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
- https://www.rckomurka.cz/ - https://evakiedronova.cz/
- Komunitní centrum při Základní a mateřské škole ANGEL v Praze 12 - Stručná charakteristika zájmové činnosti ve škole:
Komunitní centrum (KC) zajišťuje mimoškolní činnost žáků. Nabízí každoročně okolo
40 rozmanitých kurzů zaměřených na sport, vědu, umění, cizí jazyky a další oblasti
zájmů. Mohou je navštěvovat děti i dospělí.
Prostory KC umožňují vzájemná setkávání. Probíhají zde přednášky, pracovní dílny i kurzy.
adresa: Angelovova 3183, 143 00 Praha 4
internetové stránky: www.zsangel.cz
kontaktní osoba: Bc.Veronika Hanušová, DiS.
funkce: koordinátorka komunitního vzdělávání
telefon: 261 397 115
e-mail: hanusova@zsangel.cz
Ve spolupráci se žákovským parlamentem
organizuje KC zajímavé akce – Podzimní
drakiádu, ANGEL má talent, Výtvarnou soutěž
s výstavou, Pohádkový les, Den dětí aj.
SASVA z.s. - www.sasva.cz
- Mateřské, rodinné a komunitní centrum Balónek, z.s. - www.mcbalonek.cz
- Rodinné centrum Kuřátko, z. s. - www.rckuratko.cz - Rodinný klub POHODA, Z.S. - www.pohodamodrany.cz - Sociální služby městské části Praha 12, p.o. - Oddělení péče o děti mladšího než předškolního věku (Dětské skupiny 1. a 2. - Celodenní komplexní péče o děti ve věku od 12 měsíců do 3 roků v době, kdy jejich rodiče nejsou schopni zajistit péči vlastními silami. Poskytování péče v příjemném, zdravém, citově a esteticky podnětném prostředí, s použitím kvalifikovaného personálu. Realizace věku přiměřené výchovné a ošetřovatelské péče se zaměřením na nácvik základních návyků, zvládání věku přiměřených denních aktivit, jemné a hrubé motoriky, rozvoj myšlení dětí dle stupně ontogenetického vývoje. Zajištění celodenního stravování dětí odpovídajícího principům zdravé výživy. Edukace rodičů v péči o děti, jejich stravování, poradenská činnost související s výchovou dětí a péčí o ně. Socializace dětí. Pomoc rodinám, v nichž se současně narodily 3 a více dětí. Provozní doba: 6,30 – 17,00 hodin Kapacita: 38 dětí
REAKCE NA AUDITORA - v červnu 2021 proběhl telefonický kontakt s poskytovateli služby. Kapacita DS a center, kam mohou děti do 3 let věku, je dostačující.
|
-
ANO
Podporu pro komunitní aktivity lze žádat z dotačních schémat městské části např. v oblasti kultury nebo sportu https://www.praha12.cz/dotace/ds-1310/p1=63928 Další zdroje jsou na úrovni hlavního města případně celorepublikových zdrojů.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bude proveden průzkum v cílových skupinách, zda je aktivita dostatečná ?
|
9.2.2 Monitoruje městská část rovný přístup obyvatel ke vzdělávání, minimálně ve školách a školských zařízeních zřizovaných městskou částí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podpůrná opatření ve školách
Ve
školách zřizovaných MČ Praha 12 bylo k 30.9.2020 celkem 335 žáků s podpůrnými
opatřeními, tj. 7%. Rozdělení žáků dle stupně podpůrných opatření zřizovateli nyní
známo není. V mateřských školách mělo přiznáno podpůrná opatření 33 dětí, tj.
cca 2% celkového počtu. Rozdělení dětí dle stupně podpůrných opatření zřizovati
známo není. Celkem působilo na základních školách 97 asistentů pedagoga a v
mateřských školách 28 asistentů pedagoga.
Podpůrná
opatření stanovuje v souladu s § 16 školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb.)
školské poradenské zařízení (kromě podpůrného opatření 1 stupně, o němž
rozhoduje škola).
Děti a žáci s odlišným mateřským
jazykem
MČ
Praha 12 monitoruje trvale vzestupný charakter počtu cizinců a osob s OMJ
na území MČ Prahy 12 a zajišťuje konkrétní opatření. Jde mj. o překlady, kdy na
příklad při uzavření škol měla MČ Praha 12 tyto informace jako jedna
z prvních MČ přeloženy v několika jazykových mutacích a zveřejněné na
webových stránkách.
Podpora
žáků s OMJ je řešena systémově, kromě výše uvedených projektů také
napomáhá informovanosti síť koordinátorů integrace cizinců v základních
školách, metodická podpora učitelům při výuce, využití institutu adaptačního
koordinátora, atp. Probíhá intenzivní spolupráce s NNO, webové stránky MČ
Prahy 12 obsahují překlady klíčových informací pro občany v několika
jazykových mutacích, probíhají kurzy českého jazyka pro děti i dospělé, od r.
2014 v jedné ze škol je otevřena poradna pro cizince ve spolupráci
s META, ve školách učitelé doučují děti i žáky s OMJ, semináře pro
rodiče jsou doplněny semináři pro učitele i náslechy ve školách, jsou
realizovány akce pro širokou veřejnost ...
MČ
Praha 12 podporuje integraci cizinců cíleně od roku 2009 s využitím
dotačního programu Ministerstva vnitra. Od roku 2020 je v ZŠ prof.
Švejcara a ZŠ a MŠ Smolkova v Praze 12 realizován projekt Podpora dětí a
žáků s OMJ na území MČ Praha 12, podpořeném v Operačním programu Praha pól
růstu. Podrobnější popis obou projektů je v kapitole 7, bod 7.1.1
MAP Praha 12 pokračuje
V projektu
MAP jsou mj. síťováni učitelé a další aktéři ve vzdělávání, jsou předávány
příklady dobré praxe a vzájemné inspirace. Jednou z 11 pracovních skupin
projektu MAP je pracovní skupina rovné příležitosti, která se cíleně zabývá
monitorováním přístupu různých skupin ke vzdělávání a s ním spojeným možnostem
a snižováním negativních dopadů ovlivněných současnou situací. V poslední době se skupina věnovala
zejména novelizaci vyhlášky 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami, ve znění pozdějších úprav, a s ní spojenými
změnami. Soudní znalkyně M. Kropíková jednala zejména o pedagogické intervenci
a nejčastějších pochybeních při poskytování podpůrných opatření. Protože
účastníci potřebují si tato témata probrat se zaměřením na konkrétní situaci
v MČ Praha 12, je připraveno pokračování za účasti
pedagogicko-psychologické poradny a paní Kropíkové. Nicméně řeší se i další otázky: postavení
asistenta pedagoga, jeho spolupráce s učitelem, atp.
Tématu
je věnována i většina EduCoffee – např. hyperaktivní děti (od neklidu ke
klidu), monitorování třídního kolektivu, návrat dětí do škol s ohledem a
inkluzivní opatření (v září 2020 i v březnu 2021), vztahy rodičů a dětí
v době covidové, kyberšikana, ... Projekt MAP bude akcentovat toto téma i
v dalším období.
MAP
Praha 12 pokračuje pomáhá školám při distanční výuce, která má negativní dopad na
žáky ohrožené z nejrůznějších důvodů školním neúspěchem. Zkvalitnění
distanční výuky ve školách zapojených do MAP se odvíjelo od dat zjištěných v dotazníku
rodičům a učitelům, na jejichž základě byly připraveny cílené aktivity od
EduCoffee se zástupcem České školní inspekce, řešením metodiky na pracovních
skupinách, široké diskuse až po osobní koučink. MAP kromě toho zajišťuje
doučování žáků ohrožených školním neúspěchem studenty, kterým je poskytována po
celou dobu doučování metodická podpora vysokoškolskými pedagogy.
Více
o projektu MAP Praha 12 pokračuje, jeho systém i evaluace, je v kapitole
7.
Financování
MČ
Praha 12 realizuje výše uvedené projekty a podílí se na jejich financování.
Školy také využívají dotační programy MŠMT i MHMP. (Vhodné finanční zdroje
doporučuje školám mj. pracovní skupina MAP Praha 12 pokračuje zaměřená na
financování.) Školy čerpají prostředky z tzv. šablon, dále úspěšně žádají
např. ve výzvách 49 a 53 OP PPR. MČ Praha 12 se např. v uplynulém i
letošním roce zapojila do programu MHMP prevence sociálního vyloučení, kdy školy
žádaly o podporu dětí z mateřských škol a žáků základních škol, které jsou v
tíživé finanční či sociální situaci. Finanční prostředky jsou určeny na akce,
které jsou pořádány v rámci školy a je uhrazeno max. 50% uznatelných nákladů.
Bohužel program přišel v době pandemie, kdy část mimoškolních aktivit, na
které by mohlo být čerpáno, nemohla být realizována.
Obědy zdarma
Město
nabízí, prostřednictvím příslušných odborů (školství,
sociálních
věcí), možnosti úhrady obědů pro sociálně slabé rodiny
prostřednictvím
organizací - http://www.women-for-women.cz/
Děti ze
sociálně slabé rodiny, po prokázání vyplacení dávek z ÚP,
mohou
žádat o prominutí platby za kroužky v domech dětí a mládeže.
Město
realizuje preventivní programy, které jsou zaměřeny na různé
oblasti
(zdravé stravování, bezpečně na internetu, apod.) a jsou
poskytovány
zdarma.
|
-
ANO
V městské části (stejně jako v celé Praze) je zajištěn rovný přístup ke vzdělání. Školy a školská zařízení za aktivní pomoci MČ Praha 12 přispívají k integraci různě znevýhodněných obyvatel do běžného života s využitím legislativních prostředků a podporu získávají i prostřednictvím dotačních programů. Dosažení Cílové hodnoty – nabídka a poptávka po místech ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí je vyrovnaná. Město nabízí, prostřednictvím příslušných odborů (školství, sociálních věcí), možnosti úhrady obědů pro sociálně slabé rodiny prostřednictvím organizací - http://www.womenfor- women.cz/
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.3 Došlo ke zvýšení počtu bezbariérových budov – zejména budov úřadů, škol, obchodů a zařízení poskytujících služby a veřejných prostranství (chodníky v místech přechodů, bezbariérová úprava parků apod.) v městské části? Pokud ne, jaký je postup v případě žádosti / stížnosti občana či sdružení na odstranění bariér ve veřejných budovách v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ se opakovaně zapojuje do mapování bezbarierovosti. Výsledky mapování jsou mimo jiné použity pro vytvoření map bezbarierovosti, které jsou dostupné na mapovém portálu hl. města (link z webu MČ Praha 12). Všechny nově budované či rekonstruované stavby včetně budov vmajetku města splňují platné normy s ohledem na požadavky bezbarierovosti. Vzhledem k postupné obnově budou v majetku. Doochází ke zlepšování stavubezbarierovosti. Zlepšování odpovídá tempu obnovy veřejných budovv majetku města. Významným skokem počtu bezbarierově dostupných
ploch ve veřejných budovách bude dokončením nové budovy radnice, která nahradí stávajících 7 budov s různou úrovní bezbarierovosti. Nová budova bude požadavky v této oblasti zajišťovat v plném standardu. Aktuálně je stavba před dokončením.
Ze škol
zřizovaných MČ Praha 12 disponuje částečnou bezbariérovostí
pouze budova základní školy ZŠ a MŠ K Dolům a nově po rekonstrukci 2020 také
ZŠ T.G.Masaryka v Praze 12.
http://mapapristupnosti.cz/
|
-
% bezbarierovosti není k dispozici
Dochází průběžně ke zlepšování a to jak bezbarier. veřejných prostranství a komunikací, budov i veřejné dopravy.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.4 Zajišťuje městská část, případně statutární město nebo jiný subjekt podporu obyvatelům s důrazem na jejich specifické potřeby (senioři, OZP, menšiny, sociálně znevýhodnění, lidé s nízkým stupněm vzdělání apod.) v obtížných životních situacích (např. terénní služby, linka pomoci, právní poradna apod.)? Pokud ano, jakým způsobem jsou o této podpoře obyvatelé informováni? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Kluby dříve narozených
Podpora fungování a spolufinancování 6 klubů dříve
narozených jako organizační jednotky zřízené příspěvkové
organizace Sociální služby městské části Praha 12,
příspěvková organizace, poskytnutí prostor pro jejich činnost
v objektech ve správě MČ Praha 12.
Osobní gratulace jubilantům
Setkání s umělci v kině
každoročně jsou pořádány serie vzdělávacích akcí v oblasti
bezpečnosti a ochrany zdraví a majetku, které jsou zaměřeny
především na seniory. Významná je v této oblasti spolupráce s
Policejní Akademií ČR, která v rámci partnerství s MČ zajišťuje
pro semináře lektory z řad vysokoškolských pedagogů.
Každoročně je těmito programy ovlivněno více než 100
seniorů. Senior akademie - ve spolupráci s Městkou policií hl. města Prahy - Přednášky, na které se z kapacitních důvodů bylo nutné zapsat předem, jsou proto zaměřené na bezpečnost a ochranu majetku i zdraví. Upozorňují například na nekalé praktiky různých zlodějíčků a podvodníků, předvádí širokou škálu zabezpečovacích a ochranných prostředků a zařízení, kterými je možné opatřit a ochránit byt, dům či chatu, nebo alespoň snížit riziko nechtěného vniknutí na minimum. Policisté pak dále radí, jakým způsobem předcházet rizikovým situacím např. v dopravních prostředcích, poučí jak se přiměřeně a efektivně bránit, poskytnou základy právního povědomí a také naučí základy a pravidla první pomoci a požární ochrany. Za absolvování Senior akademie, budou její účastníci odměněni pamětními listy a předměty k ochraně osobního bezpečí a zabezpečení majetku. Veletrh sociálních služeb - https://www.praha12.cz/veletrh-socialnich-sluzeb-jiz-20-let-nezistne-pomaha/d-72301 Mezigenerační setkávání
akce v Sociálně ošetřovatelském centru Zárubova
spolupráce Sociálních služeb městské části Praha 12,
příspěvková organizace s OS Mezi name, jehož výsledkem
je setkávání seniorů sdružených v KDN a umístěných v
SOC Zárubova s dětmi z MŚ, dale pravidelná vystoupení dětí
v klubech a v SOC (Vánoce, Velikonoce, Den seniorů,…) Osoby se zdravotním postižením
Poskytování sociálních služeb dané skupině obyvatelstva.
Podpora MČ Praha 12 sdružením např. Poskytnutím proctor v
objektexch ve správě MČ Praha 12 (Darwinova – klub
neslyšících), podpora prostřednictvím grantového program MČ
Praha 12, možností účasti na veletrhu sociálních služeb
Podpora činnosti organizace Modrého klíče Osoby bez domova
Sdružení Naděje - zajištění základních služeb pro osoby bez
přístřeší - sociální poradenství, základní materiální pomoc
(distribuce potravin, ošacení, obuvi, hygieny, doprovod a převoz,
pomoc při základní zdravotnickém ošetření, tj. poskytnutí
zdravotnického materiálu, ošetření drobných ran.
Služby jsou poskytovány prostřednictvím Mobilní sociální služby,
a to na stanovišti Generála Šišky (každou středu v týdnu 12.30-
14-00) a na stanovišti Povodňová/Píšovická (každou středu v
týdnu 14.15-15.45)
Výkon pěší terénní práce, na území městské části Prahy 12,
je pravidelně zajišťován každou středu. Zaměstnávání lidí bez domova - projekt v realizaci díky projektu MHMP -
MČ Praha 12 rozhodla realizovat pilotní projekt podporovaného
zaměstnávání lidí bez domova ve spolupráci s SBO Praha – Modřany,
příspěvková organizace a Střediskem prevence a léčby drogových závislostí Drop
In o.p.s., projektem Tvoje šance, na období září až prosinec 2020. Spolupráce
spočívá v zadávání zakázek Odborem životního prostředí a Odborem
dopravy přes SBO, Drop In zajistí klienty (pracovníky) a odbornou sociální
práci a dohled nad nimi.
Infolinka pro občany s postižením sluchu - Textový hovor slouží pro telefonické spojení s operátorem naší infolinky. Veškerá řeč našeho operátora je zároveň převáděna do textové podoby. Vhodný je tak zejména pro osoby se zhoršenou kvalitou sluchu či cizince, kteří preferují psanou formu komunikace. Máte tak vždy stoprocentní jistotu, že porozumíte všemu co Vám říkáme. Svůj dotaz můžete položit rovněž i psanou formou. V horním řádku napíšete a odešlete svůj dotaz, ten bude přečten automatickým hlasem našemu operátorovi. Služba je dostupná v pracovních dnech mezi 9-18 hod. - https://www.praha12.cz/infolinka-s-prepisem-pro-neslysici/d-61193 Osoby závislé na návykových látkách Podpora odborného sociálního poradenství - Organizace Drop In, o.p.s. v roce 2018 ukončila poskytování odborného sociálního poradenství. Tento cíl je naplňován v rámci certifikace RVKPP. Podpora služeb následné péče prostřednictvím Adiktologického centra Drop In, o.p.s. Kapacita metadonové substituce se zdá být dostatečná. Problémem je prostorová kapacita Adiktologické ambulance a Centra primární prevence. O obě služby je veliký zájem a prostory neumožňují odbavit poptávku. Adiktologická ambulance v současné době hledá nové větší prostory. Terénního programu Drop In, o.p.s. (1x/týdně). Kapacita se jeví dostatečná. Podpora koordinační role protidrogového koordinátora prostřednictvím činnosti zaměstnance OSV. Kapacita je stále postačující, koordinátor i v roce 2019 spolupracoval s organizacemi jak místně, tak celorepublikově působící pro klienty z Prahy 12 a s městskou i státní policií. Podpora pomoci pro osoby závislé na alkoholu fungováním AT ambulance organizace Drop In, o.p.s. Kapacita je plně naplněna. Drop In — Centrum primární prevence - zvýšení informovanosti a získání dovedností, k rozpoznání rizik nejen v oblasti užívání návykových látek, ale i u dalších sociálně patologických jevů, u žáků, studentů a široké veřejnosti. Tvorba zajímavých, poučných a interaktivních programů pro žáky základních škol. PRO KOHO JSOU PROGRAMY PŘIPRAVENY - žáci základních škol, a to už od 2. až po 9. třídu. Zaměření se na dlouhodobou spolupráci a komplexnost. Smysl je v provázanosti jednotlivých bloků a návaznosti na sebe. O ČEM JSOU PROGRAMY - Programy jsou speciálně přichystány tak, aby jejich obsah odpovídal věkové skupině žáků. V rámci programů se vedou živé diskuze, hrají hry, využívání dalších nástrojů k tomu, aby žáky zaujali a předali jim co nejvíce informací co nejzábavnější a nejvíce efektivní formou. REAKCE NA AUDITORA - ANO
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Existuje v rámci KPSS jasný souhrn existujících cílových skupin a výhled řešení jejich potřeb ? Popsané aktivity dávají dojem spíše ad hoc výčtu...
|
9.2.5 Podporuje městská část, případně statutární město nebo jiný subjekt v obci rodiny v možnosti sladit svou práci s rodinným životem (např. dostatek jeslí, mateřských škol, kvalitních ZŠ, zájmové činnosti dětí)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha
12 pečlivě monitoruje demografický vývoj obyvatel v MČ a sleduje zejména
jeho predikce. Demografická studie byla zpracována v r. 2015 a poté již
dvakrát aktualizována – potvrzují se předpoklady z r. 2015.
Počty dětí
v mateřských školách – k 30. 9. 2020 docházelo do mateřských škol v Praze 12
celkem 1893 dětí, reálná kapacita při 28 dětech ve třídě 2025 dětí. Je třeba
započítat snížení počtu dětí ve třídě u dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními
3. a vyššího stupně. Při počtu dětí 24 na třídu (stanoveno ve vyhlášce
č.14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů) se
nedostává cca 150 míst v mateřských školách.
V minulosti
tak byla v r. 2017 otevřena mateřská škola pro 56 dětí, v r. 2019
byla rozšířena stávající Mateřská škola Tyršovka o dvě třídy a v r. 2022
se předpokládá rozšíření kapacity MŠ Oáza v Praze 12 a otevření nové
čtyřtřídní Mateřské školy Mydlinky, včetně vybudování nové zahrady a klubovny. V delším
časovém horizontu se plánují další nové třídy MŠ.
Městská
část Praha 12 zahájila přípravné práce na výstavbě nové Základní školy v
Komořanech. MČ reaguje na dokončovanou a pokračující výstavbu v Komořanech, na
každoroční nárůst počtu žáků základních škol na území MČ a na přetrvávající
problém nedostatečné kapacity přilehlých škol z důvodu absence školy na území
Komořan.
Kvalita
základních škol je jednou z priorit MAP Praha 12 pokračuje – podrobněji
viz část 7.
Zájmová
činnost dětí je podporována jedna přímo nabídkou mateřských a základních škol,
jednak nabídkou dalších organizací – Dům dětí a mládeže Modřany, atp. Výše uvedené
služby
doplňuje velmi rozvinutá síť volnočasových organizací
klubů a
aktivit. Podrobněji v části 7 volnočasové aktivity.
REAKCE NA AUDITORA - ano
|
|
Podpora velmi široká a zlepšující se.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Dá se tedy tvrdit, že děti ve Vašem obvodu vždy najdou možnost umístění do potřebného zařízení v souladu s požadavky/potřebami a ekonomickými možnostmi rodiny ?
|
9.2.6 Podílí se MČ spolu s jinými subjekty na podpoře dlouhodobé péče o staré, dlouhodobě nemocné či osoby se zdravotním postižením v přirozeném prostředí? Podporuje MČ rozvoj terénní profesionální péče (tzn. terénních sociálních a zdravotních služeb) a neformální péče poskytované rodinou, přáteli a komunitou? Zabývá se MČ problematikou umírání v domácím prostředí a rozvojem domácí paliativní a hospicové péče v území? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Veřejný závazek Sociální služby městské části Praha 12, příspěvková organizace sídlo: Olbramovická 703/9 tel.č.: 241 713 575 – ředitelství 241 470 055 – pečovatelská služba www.socsluzbymc12.info ssmc12@centrum.cz
Veřejný závazek Sociálních Služeb městské části Prahy 12, příspěvková organizace, upravuje poslání, cíle, zásady poskytované služby a vymezuje okruh osob, kterým je služba určena. Zároveň má uživatelům usnadnit orientaci v tom, co jim služba může a nemůže poskytnout a jaké jsou její principy.
Každý uživatel je respektován jako jedinečná lidská bytost s právem na důstojnost, soukromí, osobní autonomii, vlastní volbu a rozhodování, zvyky, hodnoty a vyznání. Poskytovaná služba se zaměřuje na podporu při zvládání běžných denních úkonů, zachování soběstačnosti uživatele a pokud možno též na zlepšení jeho zbývajících schopností.
Formy a provozní doba služby:
- terénní: úkony pečovatelské služby realizované v domácnostech uživatelů, dovoz obědů (v pracovní dny 7,30 – 16,00 hod)
- ambulantní: výdej obědů pro uživatele pečovatelské služby ve výdejnách (denně v pracovní dny v době od 11,00 do 12,00 hod, přítomnost sociální pracovnice v aktuální úřední hodiny)
Místo poskytování služby
Pečovatelská služba je poskytována:
• v domácnostech občanů bydlících na území městské části Praha 12 a městské části Praha Libuš (provozní doba denně v pracovní dny 7,30 – 16,00 hod)
• v bytech zvláštního určení umístěných na adrese Olbramovická 703, 142 00 Praha 4
• ve Středisku osobní hygieny, v ul. Zárubova 971, 142 00 Praha 4 (provozní doba denně v pracovní dny 10,00 – 14,00 hod, nutné se předem objednat na tel. č.: 241 471 270 nebo na tel. č.: 241 471 554)
• ve výdejnách obědů pro seniory umístěných na adresách Olbramovická 703/9, Praha 4 a Pod Sady 170, Praha 4 (provozní doba v pracovní dny 11,00 – 12,00 hod)
• při zprostředkování kontaktu se společenským prostředím – doprovázením k lékaři, na orgány veřejné moci, instituce poskytující veřejné služby, do střediska osobní hygieny a zpět
Kapacita služby: 310 osob
Poslání Posláním pečovatelské služby je přispět k tomu, aby osoby, které patří do cílové skupiny a nacházejí se v nepříznivé sociální situaci, mohly zůstat ve svém přirozeném prostředí a žít navyklým způsobem života. Cílová skupina dospělí (60-64 let) a senioři (od 65 let), kteří mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení a jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby a tuto pomoc jim nezajistí rodinní příslušníci ani jiné osoby
- dospělí (60-64 let) a senioři (od 65 let), kteří mají úplnou ztrátu soběstačnosti z důvodu věku, chronického onemocnění
- rodiny s dětmi do 4 let věku, kde se narodila trojčata a vícerčata, příp. i opakovaně za sebou dvojčata
Cíle
- individuálně nastavenou službou usnadnit uživatelům život v jejich přirozeném prostředí (procento naplnění 100%, způsoby ověření existence individuálních plánů, stanovení a pravidelné vyhodnocování osobního cíle)
- spolupracovat s rodinou a dalšími poskytovateli sociálních služeb využívaných uživatelem tak, aby byla oddálena doba nezbytnosti jeho odchodu do pobytového zařízení (procento naplnění 80%, způsoby ověření: počet uživatelů s dalšími poskytovateli služeb, počet osob setrvávajících ve svém přirozeném prostředí, počet uživatelů odcházejících do pobytového zařízení)
- spokojenost uživatelů služby (procento naplnění 95%, způsoby ověření: dotazník, počet stížností) Podpora
neformálně pečujících osob Sociální
služby MČ Praha 12, p.o. podporují také neformálně pečující osoby, převážně
poradenskou činností. Odbor
sociálních věcí v rámci své činnosti poskytuje odborné sociální poradenství
neformálně pečujícím osobám. V rámci
Prahy 12 lze využívat poradnu pro neformálně pečující se sídlem v Praze 4 (Ústav sociálních služeb v Praze 4 (uss4.cz), případně podobných subjektů v rámci
Prahy. Paliativní
a hospicová péče - využívání
služeb v rámci Prahy či středočeského kraje - viz Cesta domů – poskytujeme odbornou péči umírajícím
a jejich blízkým (cestadomu.cz), Hospic DOBRÉHO
PASTÝŘE, Čerčany – Hospic DOBRÉHO PASTÝŘE, Čerčany (hospic-cercany.cz), https://paliativnicentrum.cz/
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
v minulém auditu tato otázka nebyla
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3 Zajištění kvalitního a sociálně integrovaného bydlení a životních podmínek |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.3 Zajištění kvalitního a sociálně integrovaného bydlení a životních podmínek
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.1 Existují v městské části sociální bariéry a sociálně vyloučené osoby a lokality? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
- V městské části nejsou typické lokality ohrožené sociálním vyloučením (tak jak na ně nahlíží MPSV), a to i přes vysokou dynamiku vývoje území, členitost charakteru zástavby, převažující bydlení v sídlištích, polohu na okraji hlavního města a další rizikové faktory. Evidujeme místa s vyšším výskytem soc.pat. jevů (alkohol, OPL, atd.), jako je např. okolí sběrného dvora, ubytoven se schváleným provozním řádem, ale i komerčních ubytoven bez schváleného provozního řádu, vietnamská tržnice SAPA, Modřanská rokle. Jedná se především o lidi bez domova a dále osoby konzumující alkohol na veřejnosti. Osoby zdržující se na těchto místech jsou kontaktovány prostřednictvím terénní sociální práce, jsou jim nabízeny dostupné služby a pomoc. Dále MČ spolupracuje s MP hl. města Prahy, případně PČR. - Městská policie OŘ 12 ve své každodenní hlídkové činnosti kontroluje místa s častějším výskytem sociálně vyloučených osob, jako jsou osoby bez domova či osoby, které si aplikují omamné či psychotropní látky. Ač dané osoby migrují, jejich pohyb je ze strany MP dobře mapován, a to také díky kontrolám, které probíhají pravidelně. Díky tomu dochází k přenesení informací mezi strážníky ve směnách i strážníky okrskáři. MP registruje lokality se zvýšeným výskytem těchto osob. MP se zaměřuje na místa, kde byly hlášeny či se nalezly aplikační materiály. - https://www.praha12.cz/assets/File.ashx?id_org=80112&id_dokumenty=41756 - Dalším zdrojem informací jsou rozhovory s obyvateli, sociální sítě, petiční akce apod.. MČ je z hlediska rozvoje území velmi dynamická, stále se rozvíjející čtvrť, která je součástí největší aglomerace ČR. Řada obyvatel má obavy především z dalšího zahušťováním obytné zástavby např. v souvislosti s kapacitou parkováním, veřejné dopravy, obchodní sítě, škola školek a pod.. Zároveň ale další zahuštění zástavby a další zvýšení počtu obyvatel nutně vyplývá z územního plánu a urbanistických záměrů hlavního města. Je zjevné, že obyvatelé reagují velmi citlivě a převážně negativně na jakékoliv změny, které zasahují do části území ve kterém žijí a to i tehdy, když jde o projekty, které přinášejí pozitivní změnu.
|
-
V městské části nejsou typické lokality se sociálním vyloučením.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.2 Jaká je spokojenost obyvatel s místem, ve kterém žijí? (Sousedské vztahy, kulturní vyžití, kvalita okolního prostředí - čistota, zeleň, gra ti apod.). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spokojenost obyvatel byla v roce 2019 zjišťována sociologickým průzkumem v rámci zpracování analytické části strategického plánu rozvoje. Výsledky byly zapracovány do jednotlivých kapitol analytické části a zejména v kapitole 1.8 Spokojenost obyvatel s životem v městské části (od str. 85)- dostupné zde: strategický plán rozvoje MČ V roce 2020 byly část otázek týkajících se spokojenosti obyvatel zopakována formou ankety spojené s hlasováním v participativním rozpočtu . Výsledky zde výsledky ankety 2020. Analýza k této anketě je v příloze indikátorů. Hodnocení v anketě je spíše pozitivní k vnímání bezpečnosti životního prostředí, práce radnice, dostupnosti sociálních služeb, sportovních příležitostí. Horší je například vnímání podpory podnikání nebo možností parkování. V anketě 2020 se 18 % respondentů vyjádřilo jednoznačný souhlas s výrokem, že v městské části se žije výborně a 36 % vyjádřilo s tímto výrokem spíše souhlas. Spokojenost s životem v městské části byla vysoká i v sociologickém průzkumu (2019), kde se více než 70% vyjádřilo spokojenost s životem v MČ. Naopak, z tohoto průzkumu lze usuzovat, že skoro 70% obyvatel je nespokojeno s možnostmi parkování. Ilustračně je níže uveden graf ke spokojenosti s prací radnice:

|
-
Celková spokojenost s životem v městské části je pozitivní -podle soc. průzkumu 2019 je spíše spokojeno více než 70% obyvatel. Převaha spokojenosti je i v řadě dalších aspektů včetně dostupnosti sociálních služeb.
Hodnocení nelze vyjádřit jedním číslem, proto jsou uvedeny odkazy na výsledky sociologického průzkumu z roku 2019 a ankety z roku 2020. Na hodnocení trendů zatím chybějí delší časové řady. Anketu nelze považovat za příliš vypovídající, protože (na rozdíl od sociologického průzkumu 2019) nejde o reprezentativní vzorek obyvatel.
|
Trend spokojenosti zatím nelze hodnotit. Zvolená hodnota trendu "zlepšujícíc se" proto v tomto případě nevyjadřuje vývoj ukazatele , ale spíše fakt, že v mezidobí od minulého auditu začala být spokojenost sledována.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučení - nastavte pravidelný (min. roční) systém sledování (ne)spokojenosti. Můžete využít různých technik, a jejich kombinací.
|
9.3.3 Mají obyvatelé městské části zájem podílet se na veřejném dění v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Odpověď je nutně realtivní. Procento obyvatel , kteří se v minulosti fyzicky účastnili plánovacích setkání např. Fórum sotva přesáhla 100 osob, v elektronických anketách či pocitových mapách účast nepřesáhla 1000 osob. V hlasování o participativním rozpočtu v roce 2020 se účastnilo 565 hlasujících. Praha 12 má cca 56 tis. obyvatel. V případě participativního rozpočtu mohou hlasovat osoby starší 14 let, odhadem je v městské části cca 50 tis. obyvatel, kteří jsou oprávnění v participativním rozpočtu hlasovat. Z toho by bylo možné usuzovat, že se zapojilo pouze něco přes 1% obyvatel. Ochota zapojovat se do veřejného dění se je patrně vyšší v okrajových částech (Točná, Cholupice nebo i Komořany) než v části s nejvyšší koncentrací obyvatel (Modřany, Kamýk). Ve srovnání s menšími municipalitami, které jsou mimo Prahu, je ochota obyvatel k zapojování do veřejného dění realtivně menší. je třeba zvážit i skutečnost, že obcí je hl. město Praha a řada obyvatel městské části se možná angažuje na celopražské úrovni nebo v komunitních aktivitách, které probíhají nezávisle na veřejné správě a městská část je nedokáže vyhodnotit.
|
-
do 1 000 účastníků
Uvedena hodnota účasti v elektronických hlasováních či anketách. Fyzická účast na plánovacích setkáních jen výjimečně přesahuje 100 účastníků.
|
Hodnoty četnosti zapojení obyvatel zůstávají oproti období hodnocenému v předchozím auditu víceméně stejné. V minulém hodnocení bylo hodnocení 1. Protože nedošlo k předpokládanému významnějšímu zlepšení, je sebehodnocení hodnoceno 0 a tred rovněž 0 (ke zhoršení počtu účastníků nedošlo, spíše bylo v roce 2018 hodnoceno příliš pozitivně).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zvažte zpracování metodického pokynu pro MČ a školení pro úředníky i politiky. Metodiky musí vznikat za účasti veřejnosti a být jí připomínkována/komentována.
|
9.3.4 Přispívá komunitní politika městské části k odstraňování bariér a k dobré komunikaci mezi specifickými skupinami obyvatel, mezi různými věkovými, národnostními, náboženskými i sociálními kategoriemi lidí v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
K dobré komunikaci mezi specifickými skupinami obyvatel přispívají prakticky všechny komunitní a další volnočasové akce určené široké veřejnosti, bez ohledu na téma ke kterému jsou zaměřeny. Takových akcí městská část pořádá celou řadu nebo se jich účastní jako partner či je finančně podporuje (především z příslušných dotačních programů MČ Praha 12 viz https://www.praha12.cz/dotace/ds-1310/p1=63928 ). Příkladem takových akcí umožňující společné trávení volného času může být Den Země, každoroční společné otevírání studánky v Modřanské rokli, sousedská setkání v Komořanech, nejrůznější pohybové a sportovní akce, veřejné chovatelské přehlídky modřanské organizace ČSCH a řada dalších.Více zde akce v MČ
Některé aktivity však jsou konkrétněji cíleny na oblast mezilidských vztahů a jsou pro odstraňování baarier a vzájemné pochopení mimořádně významné. Především je Antifetfest-a neb jde to i jinak - amatérská filmová soutěž pro žáky a studenty. Jde o soutěž, která v městské části Praha 12 před lety vznikla a která se následně stala soutěží celopražskou a v současné době i celorepublikovou. Soutěžícími mohou sice být žáci a studenti (resp. školy) , ale festival pozitivně ovlivňuje celou komunitu např. formou veřejného promítání soutěžních snímků (Ozvěny antifetfestu), články v médiích, působením soutěžních týmů ve školách. Festival je prostor nejen pro soutěžení , ale i prostor pro sdílení pocitů a názorů mladých lidí mezi sebou ale i s komunitou. Soutěžící a jejicich spoužáci se díky Antifetfestu setkávájí s vedením a pracovníky samospráv, které jsou v roli organizátora či pořadatele, se společensky významnými osobami kultury i zástupci sponzorů a dalšími hosty slavnostního promítání a vyhlašování. Zpracovávaná témata se zdaleka netýkají jenom drogových závislostí ale všech rizikových situací podle vnímání mladých lidí. Zpracovávanými tématy jsou např. šikana, nepřijetí a vylučování jedince, bariéry rasové, odlišná sexuální orientace, tělesné či mentální odlišnosti, vztahy dětí a rodičů, žáků a účitelů a samozřejmě i různé závislosti včetně úniků do virtuálního světa či rizikového chování na internetu. Tato tradiční soutěž každoročně vede autorské tými , ale i účastníky společných promítání k zamyšlení nad mezilidskými vztahy a nepochybně mimořádně významě přispívá ke kultivaci mezilidských vztahů nejen v městské části Praha 12 (která je stále vyhlašovatelem soutěže), ale i ve všech zapojených městech a školách. Více na Antifetfest Další významné aktivity v této oblasti jsou Veletrh sociálních služeb viz Veletrh soc. služeb Prahy 12 Poskytování informací pomocí webu, novin, přednášek a seminářů viz např. zde: web praha12.cz Web pro osoby s odlišným mateřským jazykem, odkaz zde: stránky MČ Praha 12- osoby s odlišným mat. jazykem
Opatření jsou přijímána koncepčně: http://www.praha12.cz/assets/File.ashx?id_org=80112&id_dokumenty=41756
|
-
ANO
MČ věnuje této oblasti soustavnou pozornost. Krtomě dalších aktivit (viz text k návodné otázce) se MČ specificky zaměřuje na školní mládež - prevence sociálně patologických jevů - amatérská filmová soutěž pro žáky a studenty Antifetfest- letos už 15. ročník vyhlašovaný městskou částí Praha 12- stovky účastníků - soutěžících i diváků. Obvodní, krajské i republiková úroveň. Společné promítání soutěžních snímků, vazba na celou komunitu.
|
V posledních letech se daří pravidelně zajišťovat i republikové kolo Antifetfestu. Proto zlepšující se trend.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zvažte založení Komise Rady či Výboru Zastupitelstva pro vzájemné porozumění, složené ze zástupců daných kategorií obyvatel.
|
9.3.5 Došlo v městské části ke změně v počtu stížností obyvatel na sociálně patologické jevy (bezdomovectví, výtržnosti, gra ti, drogy, gambling / herny, prostituce apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Přes vzrůstající počet obyvatel MČ je počet stížností spíše stabilní a relativní četnost evidovaných případů (včetně stížností) k počtu obyvatel je klesající (verbální informace ředitele obvodního ředitelství MP Praha). Nejčastěji jsou stížnosti spojeny s bezdomovci případně alkoholismem. Agenda stížností, je řešena oddělením přestupků ÚMČ P12 od srpna 2017 (dle nového zákona o přestupcích), např. technopárty – překvalifikováno na přestupek, močení sousedů na balkoně – překvalifikováno na přestupek, pozvracená a pokálená Pošta 412 Sofijské náměstí – odpovídalo OŽP, řešení bezdomovectví - ust. § 4 odst. 2 zákona č. 251/2016 Sb., o některých
přestupcích, ve znění pozdějších předpisů: „Fyzická, právnická nebo podnikající
fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že poruší povinnost stanovenou v obecně
závazné vyhlášce obce nebo kraje.“ Jedná se např. o pití
alkoholických nápojů na veřejnosti apod., což jsou přestupky typické pro výše
uváděné osoby, případně zahraniční dělníky aj.
Rok 2018 - § 4/2 – konzumace alkoholu na veřejném
prostranství – celkem 13 přestupků
Rok 2019 - § 4/2 – konzumace alkoholu na veřejném
prostranství – celkem 18 případů
Rok 2020 - § 4/2 – konzumace alkoholu na veřejném
prostranství – celkem 42 přestupků
- MP Prahy 12 registruje telefonáty na linku 156. Strážníci MP provádějí hlídkovou činnost a na oznámení reagují. V případě nálezu nebezpečného odpadu, tento zlikvidují Drogová kriminalita Celkový počet přestupků projednaných v r. 2019: 5 Celkový
počet přestupků projednaných
v r. 2020: 4 REAKCE NA AUDITORA - lokality s bezdomovci - ano - tyto lokality jsou pravidelně navštěvovány terénními službami, dále je zde prováděna depistáž sociálního kurátora. Lokality s pouliční prostitucí - nezaznamenány
|
-
konz. alkoholu na veřejném prostranství 40 přestupků/rok 2020
drogová kriminality 4 případy/rok 2020
počet obyvatel v MČ 56 tis.
I přes zvýšení přestupku týkajících se konzumace alkoholu na veřejnosti z 18 v roce 2019 na 42 v roce 2020 (nepochybně i v souvislosti s rozšířením omezení konzumace alkoholu na veřejnosti v souvislosti s pandemickými vládními nařízeními) jsou počty stížností na nevhodné jevy v relaci k počtu obyvatel městské části velmi nízké a mají spíše klesající trend.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Existují lokality v katastru s dlouhodobou přítomností bezdomovců či pouliční prostituce ?
|
9.3.6 Existují v městské části dobrovolnická centra nebo jiná forma dobrovolnické činnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ P102 využívá dobrovolnické programy jednotlivých organizací s působností v P12 a to jak mentoringové tak peer programy případně s celopražskou působností (Programy 5P, programy LATA - Ve dvou se to lépe táhne, Barevný svět dětí - program kámoš). ÚMČ Praha, OSV umožňuje stáže a praxe studentům odborných škol. Proxima Sociale, o.p.s. DOBROVOLNICKÝ PROGRAM
- rozvoj osobnosti dobrovolníků prostřednictvím získávání zkušeností,
zkvalitňování poskytovaných služeb prostřednictvím práce dobrovolníků.
Cíle
osobní rozvoj účastníků dobrovolnického programu,
získání zkušeností a nových kontaktů účastníků programu,
zvýšení kvality poskytovaných služeb,
pomoc rozvoji projektů firemního dobrovolnictví.
Dobrovolnickou činnost v organizaci vykonávalo v roce 2018 celkem 8 dobrovolníků v celkovém rozsahu 355 hodin. Dobrovolnickou činnost v organizaci vykonávalo v roce 2019 celkem 5 dobrovolníků v celkovém rozsahu 247,5 hodin
Při většině základních i mateřských školách fungují spolky rodičů nebo jiná sdružení zahrnující rodiče a další osoby z komunity občanů. Jejich počty ani odpracované hodiny nejsou OŠK MČ Praha 12 evidovány, ve výročních zprávách škol jsou zachyceny aktivity organizace. Spolupráce spolků a škol dosahuje v řadě škol výborných výsledků (ZŠ MŠ Angel - ocenění Skutečně zdravá škola, ZŠ MŠ NA Beránku - Ekoškola, příkladná spolupráce se spolkem rodičů při Montessori škole a další) - Dobrovolnik.cz - Dobrovolnictví | HESTIA - http://www.novaskolaops.cz/dobrovolnicky-program/ - https://praha12.skauting.cz/ - https://sdhcholupice.cz/
REAKCE NA AUDITORA - žádná ucelená forma neexistuje.
|
-
počet odpracovaných hodin není k dispozici
Dobrovolnictví není organizováno jenom radnicí, ale v městské části je organizováno řadou dalších organizací. I tohoto důvodu není celkový údaj o odpracovaných hodinách k dispozici. Řada dobrovolnických aktivit je vázána ke konkrétnímu cíli/úkolu a organizátoři ani dobrovolníci často nemají potřebu evidovat a vyhodnocovat počet odpracovaných hodin.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Existuje poradenství pro zájemce o dobrovolničení v P12 v rámci struktury ÚMČ ?
|
9.4 Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.4 Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci
|
V oblasti prevence bezpečnosti je MČ stabilně aktivní.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.1 Došlo k poklesu trestných činů na správním území městské části (podle kategorií – vraždy, krádeže, násilné trestné činy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Bezpečnostní situace v teritoriu MČ Praha 12 za rok 2019 s uvedením porovnání s rokem 2018 Na základě požadavku ÚMČ Praha 12 byla provedena analýza bezpečnostní situace v teritoriu MČ Praha 12, mapující nejběžnější trestnou činnost násilné a majetkové povahy. Pro účely prováděné analýzy byly využity podkladové materiály a statistické údaje Obvodního ředitelství policie P-IV. V roce 2019 bylo na území Obvodního ředitelství policie Praha IV (dále jen OŘP P-IV) dislokováno celkem 12 místních oddělení policie ČR (dále jen MOP). Hranice jednotlivých MOP nekorespondují s hranicemi jednotlivých městských částí. Na území teritoria ÚMČ Praha 12 jsou dva základní útvary MOP Lhotka, zasahující částečně do oblasti ÚMČ Praha 12 a MOP Modřany v plném územním rozsahu. Statistické údaje za celý obvod OŘP P-IV: Za období tj. od 1. 1. 2019 do 31. 12. 2019 bylo na území služebního obvodu Praha IV evidováno celkem 14.468 spáchaných zločinů a přečinů. Z tohoto počtu bylo 3.721 skutků objasněno, což je 20,39 %. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2018 byl nápad trestných činů v tomto teritoriu letos větší o 134 trestných činů. Je tedy patrný nárůst trestné činnosti. Trestná činnost na území MČ Praha 12: Na území MČ Praha 12 bylo za rok 2019 celkem evidováno 971 spáchaných trestných činů, což je o 38 činů méně než v roce 2018. Bezpečnostní
situace v teritoriu MČ Praha 12 za rok 2020
s uvedením
porovnání s rokem 2019 Na základě
požadavku ÚMČ Praha 12 byla provedena analýza bezpečnostní situace
v teritoriu MČ Praha 12, mapující nejběžnější trestnou činnost násilné a
majetkové povahy. Pro účely prováděné analýzy byly využity podkladové materiály
a statistické údaje Obvodního ředitelství policie P-IV. V roce 2020
bylo na území Obvodního ředitelství policie Praha IV (dále jen OŘP P-IV)
dislokováno celkem 12 místních oddělení policie ČR (dále jen MOP). Hranice
jednotlivých MOP nekorespondují s hranicemi jednotlivých městských částí.
Na území teritoria ÚMČ Praha 12 jsou dva základní útvary MOP Lhotka, zasahující
částečně do oblasti ÚMČ Praha 12 a MOP Modřany v plném územním rozsahu. Statistické údaje za celý obvod OŘP P-IV:
Za období tj. od 1.
1. 2020 do 31. 12. 2020 bylo na území služebního obvodu Praha IV evidováno
celkem 12.206 spáchaných zločinů a přečinů. Z tohoto počtu bylo 3.116
skutků objasněno, což je 18,67 %. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 byl
nápad trestných činů v tomto teritoriu letos nižší o 2.206 trestných činů.
Je tedy patrný pokles trestné činnosti.
REAKCE NA AUDITORA - výše uvedené údaje jsou zavádějící, jelikož PČR popisovaný obvod ORP P-IV v sobě zahrnuje 1/4 celé Prahy (PČR má Prahu rozdělenou na I. až IV. kdy každá z římských číslic zahrnuje hned několik městských částí a dále PČR pracuje pouze s rozdělením na Prahu 1 a 10). Údaje za Prahu 12 od PČR nelze získat, jelikož obdržíme údaje za Prahu 4, v rámci které je i Praha 12 respektive Praha 11.
|
-
1. 1. 2020 do 31. 12. 2020 bylo na území služebního obvodu Praha IV evidováno celkem 12.206 spáchaných zločinů a přečinů.
V roce 2019 bylo na území Obvodního ředitelství policie Praha IV (dále jen OŘP P-IV) dislokováno celkem 12 místních oddělení policie ČR (dále jen MOP). Hranice jednotlivých MOP nekorespondují s hranicemi jednotlivých městských částí. Na území teritoria ÚMČ Praha 12 jsou dva základní útvary MOP Lhotka, zasahující částečně do oblasti ÚMČ Praha 12 a MOP Modřany v plném územním rozsahu. Statistické údaje jsou k dispozici pouze za celý obvod OŘP P-IV:
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kriminalita je poměrně vysoká - jaká je strategie snižování počtu přestupků a trestných činů v MČ ?
|
9.4.2 Dovede městská část, případně statutární město rychle a účinně řešit situaci po přírodních katastrofách nebo průmyslových haváriích? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ P12 má KP obce zpracován HZS hl. m. Prahy na vybrané Typové plány v souladu s platnými právními předpisy. Ostatní specifikace postupu jsou v plánech zpracovaných podle zvláštních právních předpisů, využitelných při řešení krizové situace ze strany MČ P12. https://bezpecnost.praha.eu/
Ano, součástí úřadu je odd. krizového řízení, jsou realizována preventivní opatření, procvičování a školení. Postupy jsou zpracované HZS hl. m. Prahy ve spolupráci s MČ P12. Celá Praha má stejný postup, nejedná se individuální postupy pro jednotlivé MČ. MČ P12 vychází z postupu Havárie velkého rozsahu způsobená vybranými nebezpečnými chemickými látkami a chemickými přípravky. Postup je zpracován podle zákona. Postup v Krizovém plánu je plně vyhovující a obsahuje všechny potřebné body dle zákona.
|
-
ANO
Jsou vytvořeny personální, technické, finanční i organizační podmínky pro zvládání krizových situací, a to jak na úrovni městské části Praha 12, tak na úrovni hlavního města Prahy a organizace na těchto dvou úrovních je vzájemně koordinovaná.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.3 Jaká je míra obav obyvatel městské části z kriminality (členění po činech – krádež, ublížení na zdraví, vražda atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Soudě podle sociologického průzkumu 2019 i podle ankety v roce 2020 cítí se obyvatelé městské části poměrně bezpečně. Konkrétní hodnoty odpovědí na otázku pocitu bezpečnosti lze nalézt na odkazech uvedených bodu 9.3.2. Dále pocity obyvatel MČ Praha 12 , lze zjistit, včetně lokalizace, také na výsledcích pocitové mapy k bezpečnosti z roku 2018 zde: https://www.pocitovemapy.cz/bezpecnost-praha12-2018/nahled V roce 2019 byla dokončena také zpráva k výzkumného projektu Ostravské univerzita s podporou TAČR, která se zabývala porovnání pocitu bezpečnosti obyvatel a skutečným nápadem deliktů (trestných činů i přestupků) včetně georeferencí pocitu nebezpečí i skutečných evidovaných událostí. Kromě území MČ Praha 12 proběhl tento výzkum i v dalších partnerských municipalitách (Kolín , Ostrava). Odkaz na použitou pocitovou mapu zde https://www.pocitovemapy.cz/bezpecnost-praha12-2018/nahled Je zřejmé, pocity obyvatel jsou velmi rozdílné v vztahu k různým lokalitám území městské části a do značné míry odpovídají skutečné lokalizaci skutečných incidentů - např. strach z okradení je vázán především na okolí nákupních center. Problematiku nelze hodnotit obecně, ale ve vztahu ke konkrétnímu typu ohrožení a konkrétní lokalitě (jiné jsou obavy z násilného přepadení a zcela jiné např. z odcizení auta, stejně tak zcela jiné jsou obavy v okolí supermarketu v sídlišti a zcela jiné v zalesněné oblasti přírodního parku na okraji městské části). Zároveň jsou odlišné pocity podle charakteristiky respondentů např. věk a pohlaví. REAKCE NA AUDITORA - ve spolupráci s MP HMP (obvodní oddělení Praha 12) proběhne akce s názvem Auto není trezor spočívající v pochůzkové činnosti preventistů, policistů MP, na místa s velkým počtem zaparkovaných vozů, a při vizuálním nálezu např. batohu v autě (sedačka přední/zadní) bude za stěrač vložen leták s preventivním upozorněním.
|
-
Nejčastější jsou obavy z poškození zaparkovaného vozidla v ulici, následují obavy z vykradení či odcizení parkujícího vozidla. Obavy z okradení, přepadení či jiného násilí jsou méně časté.
Všeobecné shrnutí pro celou městskou část a všechny obyvatele je zavádějící. Pocity se velmi liší podle typu obav , konkrétních lokalit a skupin obyvatel.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jaká řešení jsou/budou přijata pro snížení automotokriminaity ?
|
9.4.4 Jak je v městské části řešena problematika domácího násilí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Je pořádána řada osvětových aktivit, vedle Policie hlavního města Prahy a Policie ČR v oblasti prevence i pomoci působí neziskové organizace v rámci ÚMČ působí koordinátor prevence kriminality, stav je pravidelně vyhodnocován a opatření jsou přizpůsobována reálným potřebám viz např. případ ubytovny DUM - viz odkaz Sociální kurátorka a oddělení sociálních služeb se setkávají především s obětmi partnerského a transgeneračního násilí, počet evidovaných případů však není relevantní skutečnému stavu, neboť PČR informuje o provedeném „instutu vykázání“ či zásahu u dospělých osob, jež nemají v péči nezl. děti, zcela výjimečně. Oběti k nám většinou dochází se zástupným problémem. Identifikuje-li se oběť se statusem oběti, jsme schopni s ní pracovat ( poradenství, podpora, situační a krizová intervence, doprovázení) a nasměrovat k dalším relevantním službám. Problematice domácího násilí se také věnuje OSV, konkrétně oddělení péče o rodinu a děti (OPRD). V rámci poradenské činnosti, jsou klientům sdělovány informace a doporučován postup. Dále OPRD předává kontakty na organizace, které se tomuto tématu prakticky věnují, např. Bílý kruh bezpečí, Acorus a pod. (https://www.bkb.cz/, http://www.acorus.cz/cz/sluzby/odborne-socialni-poradenstvi.html) . Tyto organizace zajišťuje péči celoplošně na území města Prahy. Dalším důležitým partnerem je Probační a mediační služba (https://www.pmscr.cz/pro-obeti/) a její související projekt Proč zrovna já (https://www.pmscr.cz/proc-zrovna-ja-ii/).
|
-
požadovaná informace není k dispozici
Jak popsáno v odpovědi na návodnou otázku, každoroční statistika konkrétně k četnosti domácímu násilí na území MČ Praha 12 není k dispozici.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.5 Jaký je počet akcí a účastníků, kteří byli účastni preventivní akce proti kriminalitě? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Každoročně (mimo rok 2020 a zřejmě i 2021 kdy v souvislosti s pandemií jsou tyto akce odloženy) probíhá Senior akademie, případně další obdobné bezpečnostně vzdělávací akce. Přesto, že jsou přístupné široké veřejnosti jsou obvykle zacílené na nejzranitelnější skupiny (senioři, ale např. i sluchově nebo zrakově postižení). Jedná se nikoliv o jednorázovou akci , ale o sérii osvětových setkání (v roce 2018 to bylo 13 přednášek). Účastníků, kteří absolvují celý cyklus a obdrží rozsah a obdrží i certifikát o absolvování jsou každoročně desítky. Osvětově bezpečnostní besedy v základních školách v rámci projektového dne ve spolupráci se složkami záchranného integrovaného systému.
|
-
počet účastníků některé přednášky během ročního cyklu - stovky ,
absolventů celého ročního cyklu - desítky
osvětově- bezpečnostní akce v ZŠ cca 60 dětí /rok
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|