7 Vzdělávání a výchova |
Hodnocení oblasti |
7.1 Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí, případně jiným zřizovatelem |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.1 Realizace a podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních zřizovaných obcí, případně jiným zřizovatelem
|
Oblast byla hodnocena v roce 2018, bod 7.1. byl hodnocen na 1, tedy stejně jako v tomto roce, tedy trend stabilní.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.1.1 Existuje podpora (finanční, materiální, odborná) vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a školských zařízeních prosazujících tento typ vzdělávání nad rámec minimálních povinností daných v současnosti platnými standardy vzdělávání (Rámcové vzdělávací programy, event. dosud platné části standardů vzdělávání pro ZŠ, SŠ, SOU a gymnázia)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území městské části je celkem 9
základních škol, jejichž zřizovatelem je MČ Praha 12. MČ Praha 12 je
zřizovatelem 12 dalších samostatných mateřských škol a 6 mateřských škol, které
jsou řízeny základní školou. V oblasti předškolního vzdělávání je nabídka
rozšířena čtyřtřídní církevní mateřskou školou a dalšími soukromými subjekty (4
malé soukromé mateřské školy, rodinné centrum, centrum pro předškoláky, jesle s
mateřskou školou). V oblasti základního vzdělávání s přechodem do středního
vzdělávání nabízí své služby The Prague Brithish School, soukromé Klasické
gymnázium Modřany, Gymnázium Písnická zřízené MHMP, Rakouské gymnázium. V
městské části pracují také umělecké školy Základní umělecká škola Music Art,
ZUŠ PRO ARTE VIVA a ZUŠ Adolfa Voborského. Kompletní přehled škol všech
zřizovatelů na území městské části Praha 12 je k dispozici na webových
stránkách MČ Praha 12.
Na těchto stránkách je k dispozici
řada dalších informací užitečných pro rodiče dětí a žáků: Ucelené informace k
zápisu do mateřských škol a první třídy základní školy, brožura s informacemi a
charakteristikou jednotlivých škol pro daný školní rok s termíny dnů otevřených
dveří, základních informacích o platbě za vzdělávání a stravování v mateřských
školách apod., informace k přihláškám na střední školy, informace k projektu Na
podporu integrace cizinců, informace o vzdělávání na Praze 12 ve čtyřech
jazykových mutacích apod.
Projekt ve vztahu ke vzdělávání
MAP v Praze 12 se stal úspěšným žadatelem o finanční podporu
z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání již podruhé. Projekt s názvem
MAP Praha 12 pokračuje (Místní akční plán rozvoje vzdělávání v Praze 12
pokračuje) je realizován ve spolupráci s Městskou částí Praha-Libuš a o
zapojení do projektu požádala také MČ Praha-Kunratice.
Hlavním cílem projektu je zlepšit kvalitu vzdělávání v
mateřských a základních školách v zapojených městských částech, včetně
aktivního zapojení aktérů ze zájmového a neformálního vzdělávání. V rámci
projektu je podporováno společné informování, vzdělávání a plánování aktivit,
které povedou k řešení místně specifických potřeb. V průběhu realizace projektu
byli zasíťováni aktéři ve vzdělávání a realizovány aktivity napomáhající jejich
vzájemné komunikaci. Projekt je realizován tak, aby ve spolupráci s širokou
obcí vzdělávacích institucí i konkrétních učitelů a s přizváním veřejnosti
vznikla koncepce rozvoje vzdělávání a akční plán pro její uskutečňování.
Základní dokumenty projektu lze najít zde http://www.mappraha12.cz/strategickedokumenty/.
Činnosti projektu se dlouhodobě rozvíjejí a rozšiřují.
Některé z aktivit fungují už několikátým rokem, což má vliv na jejich
přijímání veřejností a stabilitu projektu v území. Jde např. o podporu
vedoucích pracovníků škol formou leadershipu, fungování společného žákovského
parlamentu, EduCoffee – setkání s předními odborníky pro širokou
veřejnost, 11 funkčních pracovních skupin pro odborníky na daném území, Elixír
do škol pro mateřské i základní školy (badatelsky orientované vyučování),
každoroční KNIHOMAP – veletrh knih a workshopy a divadla pro veřejnost, Hnízda
(setkávání učitelů přímo ve výuce a následná diskuse), konference DIGIMAP atp.
Některé z aktivit byly ovlivněny pandemií, jiné byly díky změněným
podmínkám nově realizovány – dotazníky pro rodiče, žáky a pedagogy (přes 1600
respondentů) a navazující podpora kvalitního distančního vzdělávání, doučování
žáků ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy, atp.
Přehled zapojených organizací je na webových
stránkách projektu.
Projekty na podporu
integrace cizinců
Městská část Praha 12 se od roku 2009 zapojuje do programu
Ministerstva vnitra zaměřeného na podporu integrace cizinců na lokální úrovni –
Podpora integrace cizinců MČ Praha 12. Cílem projektu je intenzivní a komplexní
podpora integrace cizinců v souladu s aktualizovanou Koncepcí integrace cizinců
a Zásadami pro poskytování dotací ze st. rozpočtu na výdaje realizované v rámci
projektů obcí na podporu integrace cizinců na lokální úrovni, prostřednictvím:
·
Podpory pro pedagogické pracovníky pro výuku
českého jazyka jako cizího jazyka
·
Podpory účasti cizinců na veřejném životě -
pořádání aktivit za společné účasti cizinců i majority, se zaměřením na plné
generační spektrum účastníků
·
Informací pro cizince zveřejněné na webových
stránkách tak, aby byly přehledné, snadno přístupné a zveřejňované v jazycích
srozumitelných cizincům
·
Poskytování poradenství pro cizince v oblasti
sociální, školství a interkulturní mediace
·
Volnočasových aktivit zaměřených na děti a žáky
cizince, včetně společných výletů, atp.
·
Doučování českého jazyka jako cizího jazyka pro
děti a žáky škol
Díky tomuto
projektu se rozvíjí dlouhodobá spolupráce s nestátními neziskovými
organizacemi i dalšími subjekty působícími v oblasti vzdělávání na území
MČ Prahy 12. Do projektu se
v různých podobách zapojují všechny základní i mateřské školy v Praze
12 – ať již vlastními projekty, účastí na doučování, na společném festivalu
základních škol zřizovaných MČ Praha 12, spoluprací na Příbězích našich
sousedů, aktivitami spolupráce pro děti a rodiče, jako příjemci metodické
podpory, atp. Síť koordinátorů základních škol zprostředkovává nové informace
k integraci cizinců do škol a jednotlivé dílčí projekty (kterých bývá pes
10) na sebe vzájemně navazují a doplňují se.
MČ Praha 12 je také úspěšným realizátorem projektu
Podpora dětí a žáků s OMJ na území MČ Praha 12, podpořeném
v Operačním programu Praha Pól růstu. V projektu jsou na dvou
základních školách v MČ Praze 12 podporovány následující aktivity:
dvojjazyčný asistent pedagoga, interkulturní pracovník, intenzivní jazykové
kurzy ČJ pro ZŠ a MŠ, doučování dětí a žáků s OMJ, vzdělávání
pedagogických pracovníků, stáže pedagogických pracovníků, odborně tematická
setkávání a komunitní setkávání. Zároveň v ZŠ prof. Švejcara v Praze 12
bude otevřen vzdělávací program pro žáky s OMJ, který bude zaměřen na
intenzivní výuku českého jazyka po dobu 3 měsíců (výuka 5 dní v týdnu, 4
hodiny denně) i pro žáky jiných základních škol MČ Praha 12. Globální rozvojové vzdělávání Témata globálního rozvojového vzdělávání jsou v rámci
Prahy 12 intenzivně uplatňována. V rámci výše uvedeného každoročního
projektu Integrace cizinců MČ Praha 12 (podpořený Ministerstvem vnitra a MČ
Praha 12) jsou realizovány komunitní projekty zaměřené na podporu integrace,
jejichž součástí jsou témata GRV – globální odpovědnost, vzájemná propojenost,
sociální spravedlnost. Jde např. o projekt ZEME-MY, do něhož bývá zapojena
většina základních škol městské části (jsou zapojeny vždy všechny třídy školy
formou projektových dnů). Tématem je vždy cizina a její lidé, formy ztvárnění a
obsahu jsou přizpůsobené věku žáků. Jde o významný integrační projekt, který
propojuje v školu, rodinu a veřejnost. Obdobně projekt Příběhy našich
sousedů, realizovaný Post Bellum za spolupráce Prahy 12, je na Praze 12 vztažen
k integraci cizinců – třetina pamětníků, kteří vyprávějí svůj příběh, jsou
cizinci. Veřejnost se tak seznamuje s „obyčejnými“ životy starších např.
vietnamských spoluobčanů, jejich příběhy odrážejí většinu témat GRV.
Školy uplatňují témata GRV jako součást výuky – např.
Podpora aktivního občanství, nebo realizují v OP VVV projekty na podporu začleňování
žáků s odlišným mateřským jazykem, a jiné, např. vzdělávací program Já
Praze-Praha mě, jehož nosným tématem je udržitelnost v kontextu města Prahy.
|
-
xx
Podpora vzdělávání pro udržitelný rozvoj ve školách a
školských zařízeních existuje v rovině koordinační, finanční většinou formou
dotací z OP VVV, odborná formou vzdělávacích akcí a výměny příkladů dobré praxe
formou prezentací i vzájemných náslechů učitelů napříč školami.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.1.2 Existuje ze strany zřizovatelů či jiných subjektů ve školách a školských zařízeních systém vyhodnocování vzdělávání pro udržitelný rozvoj, který je dále odborně monitorován a vyhodnocován městskou částí (městská část zajišťuje odborně pravidelnou evaluaci VUR)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve školách existuje systém vyhodnocování vzdělávání pro
udržitelný rozvoj standardní obdobně jako u ostatních oblastí vzdělávání.
Výroční zprávy
Městská část Praha 12 eviduje stav vzdělávání pro udržitelný
rozvoj například ve výročních zprávách základních a mateřských škol. Výroční
zprávy škol jsou zpracovány dle platné legislativy a souhrnně pak ve zprávě o
rozvoji vzdělávání předkládané Magistrátu hlavního města Prahy. Zpráva o
činnosti škol v městské části Praha 12 za minulý školní rok je k dispozici zde https://www.praha12.cz/vyrocni-zpravy/ds-1532/p1=64276,
ostatní pak na téže stránce.
Hodnocení škol
MČ Praha 12 připravuje ve spolupráci s předními
odborníky na evaluaci také aktualizaci hodnocení škol – v rámci projektu
MAP Praha 12 pokračuje. Podkladem je přitom metodika ČŠI, na kterou navázala
řízená diskuse s řediteli škol a společné vytvoření kritérií pro hodnocení.
Neformální hodnocení
aktivit v Pracovní skupině EVVO MAP
V rámci projektu MAP Praha 12 je aktivní pracovní skupina
pro EVVO, která sdružuje jak učitele mateřských, základních škol tak odborníky
z MHMP a spolupracuje s dalšími organizacemi - Lesy ČR, Lipka, atp. Tato skupina
na svých setkáních mimo jiné neformálně hodnotí stávající vzdělávací programy,
nabízené projekty environmentálních organizací, atp.
Evaluace aktivit MAP
Veškeré aktivity realizované v projektu MAP podléhají
vždy evaluaci a jsou zpětně vyhodnocovány realizačním týmem MAP.
Koordinátoři EVVO ve školách se zúčastňují kromě nabídky MAP
i dalších akreditovaných programů MŠMT a jiných organizací. Informace o
nabídkách DVPP jsou sdíleny v rámci pracovní skupiny EVVO, fungující
v rámci projektu MAP. Tomuto tématu bude v rámci pracovní skupiny dán
na základě doporučení oponenta větší prostor i s důrazem na platný
Standard studia k výkonu specializované činnosti.
|
-
ANO, 1x ročně výroční zpráva.
Neformální hodnocení v prac. skupině MAP EVVO několikrát do roka
Každoročně v rámci výroční zpráv za jednotlivé základní a mateřské školy. Rovněž ročně v souhrnné zprávě za školy v MČ Praha 12 předávané Magistrátu HMP https://www.praha12.cz/vyrocni-zpravy/ds-1532/p1=64276 Neformální hodnocení pracovní skupinou MAP EVVO několikrát do roka.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.1.3 Využívají školy veřejné didaktické databáze elektronických materiálů a studijních opor pro VUR ? Jsou tyto databáze podporovány statutárním městem, městskou částí, nebo se jedná o veřejné databáze tvořené na národní / mezinárodní úrovni? Jsou školám a školským zařízením k dispozici vhodné didaktické materiály (např. tištěné materiály, výukové sady pro praktickou činnost), které zajišťuje obec / městská část (iniciací jejich vývoje nebo zajištěním snadné dostupnosti existujících volně přístupných materiálů na jednom místě), které podporují snahy škol ve vzdělávání k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Didaktické materiály
environmentálních organizací
Školy zapojené do celorepublikové sítě škol zabývajících se
environmentální výchovou M.R.K.E.V či do mezinárodního programu Ekoškola
veřejné didaktické databáze elektronických materiálů využívají.
Školám jsou dále předávány materiály v rámci jejich úzké
spolupráce s NNO a dalšími organizacemi, které se zaměřují na
environmentální vzdělávání.
Hlavní město Praha prostřednictvím odboru ochrany prostředí
MHMP a dále ve spolupráci s dalšími subjekty má k dispozici velké množství
informačních, osvětových, vzdělávacích i dalších materiálů týkajících se
oblasti ochrany a péče o životní prostředí. Materiály jsou k dispozici zájemcům
jak v prostorách MHMP a jeho informačních středisek, tak i v informačních
místech řady dalších spolupracujících organizací, nebo jsou distribuovány při
různých informačních akcích zaměřenými na oblast životního prostředí pořádaných
hl. m. Prahou a spolupracujícími subjekty.
Prezentace
didaktických materiálů na EduCoffee, Hnízdech a v pracovních skupinách
projektu MAP
Prezentace odborných materiálů probíhá na EduCoffeech
zaměřených na EVVO. Pracovní skupina EVVO při MAP Praha 12 také učitele a další
účastníky průběžně na tyto materiály upozorňuje - viz intenzivní spolupráce
této skupina s MHMP.
Materiály jsou zaměřené na vztah k přírodě a současně
očekávané výstupy RVP PV. Jsou cílené na činnosti ve třídě, na zahradě, na
spolupráci s rodiči a s dalšími institucemi.
Školy spolupracují s organizacemi nabízejícími ekologické
programy pro děti, jako je Ekocentrum Podhoubí, Ekocentrum Koniklec, Ekocentrum
čapí hnízdo, Středisko ekologické výchovy Toulcův dvůr, Sdružení TEREZA
(koordinátor projektu Ekoškola v České republice), Nadace Proměny, Pavučina
(Mrkvička), Lesy hl. m. Prahy, Farma Zvířátkov.
MČ Praha 12 se podílela na vydání dvou publikací, které
využívají v mateřských i základních školách učitelé. Jedná se o Kvetoucí
Praha 12, v které jsou fotografie místní květeny doplněny o stručnou
informaci o rostlině a lokalita, kde byla fotografie pořízena. Další publikací
MČ jsou Památné a významné stromy Prahy 12.
|
-
Anp. Jsou doproučovány a využívány materiály nejméně z desítky elektronických zdrojů, přičemž počet přístupů není k dispozici a nelze jeji ani zjistit ani sledovat.
Vzhledem k četnosti a různorodosti využívaných elektronických materiálů a jejcih zdrojů by bylo zjištění všech přístupů ze všech IP adres uživatelů ze všech škol v MČ Praha extrémně pracné a prakticky nemožné. Počet přístupů včetně přístupů žáků z jejich zařízení (což je v době distančního vzdělávání běžné) objektivně zjistit nelze.
|
Využívání externích materiálů pro výchovu v oblasti udržitelného rozvoje je trvalou samozřejmostí a na všech školách v městské části a je podporována nejen rámci běžného rozsahu vzdělávání , ale také v rámci projektu MAP, zapojením do sítě environmentální výchovy MRKEV, programu Ekoškola, spolupráce s organiazcemi Ekocentrum Podhoubí, Ekocentrum Koniklec, Ekocentrum čapí
hnízdo, Středisko ekologické výchovy Toulcův dvůr, Sdružení TEREZA (koordinátor
projektu Ekoškola v České republice), Nadace Proměny, Pavučina (Mrkvička), Lesy
hl. m. Prahy, Farma Zvířátkov. Dále jsou předávány v rámci podpory Magistrátu hlavního města či setkávání školních parlamentů s představiteli radnice MČ Praha 12 Zasedání mladých. Informace a odkazy k udržitelnému rozvoji jsou publikovány i na webu a facebooku městské části jak je podrobněji popsáno v auditu v oblasti 1A Správa věcí veřejných. V minulém hodnocení rovněž hodnoceno jako velmi dobré - trend stabilní.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.1.4 Je u škol a školských zařízení zřizovaných městskou částí podporován provoz (úspory energií, vody, třídění odpadu apod.), který reflektuje cíle udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 12 se dlouhodobě zabývá energetickým managementem v budovách ve své správě. To se v plné míře týká i školských budov ZŠ a MŠ. Na rozsáhlé investice při zatelování plášťu škol v období předchozího uditu v oblasti školství s podporou evropských dotací nutně navázalo prohlobení energetického managementu v těcho a le i dalších objektech. Městská část má zpracovanou strategii energetické managementu a soustavně se věnuje zlepšování v této oblasti. Již několik let je v městské části zřízena funkce energetického manažera, který spolupracuje s jednotlivými odpovědnými osobami odpovídajícími za za hospodaření s energiemi a monitoring v jednotlivých budovách včetně všetně škola školek a příspěvkových organizacích. Městská
část Praha 12 aktuálně připravuje certifikaci shody energetického managementu ve svém majetku (tedy včetně škol a dalších zřizovaných organizací) s normou ISO 50001.
Správa budov škol a školských zařízení zřizovaných městskou
částí je cíleně vedena k aplikaci úsporných opatření naplňujících cíle
udržitelného rozvoje. Rovněž je systematicky podporováno třídění odpadu dětmi a
žáky vzdělávajícími se ve školách (školy získaly ve spolupráci s městskou částí
kompostéry, Recyklohraní, atp.). U některých škol proběhly stavební práce
mající za cíl snížit energetickou náročnost staveb (jednou z podmínek
poskytnutí dotace jsou prokazatelné dlouhodobé úspory energií).
Dále Městská část Praha 12 zahájila projektovou přípravu na
dvou dalších projektech, a to „Výstavba nové MŠ Mydlinky“ a na společném
projektu s HMP „Adaptační opatření na změnu klimatu - MŠ Pastelka v Praze 12“.
Projekt Výstavba nové MŠ Mydlinky - jehož cílem je výstavba nové čtyř třídní
mateřské školy o celkové kapacitě 112 dětí, včetně vybudování nové zahrady a
eko klubovny. Předpokládaný termín zahájení provozu školy je září roku 2022. V
rámci projektu Adaptační opatření na změnu klimatu - MŠ Pastelka v Praze 12 je
ve spolupráci s HMP připravován pilotní projekt, který má reagovat na změny
klimatu a jehož cílem je přetvoření stávající MŠ na objekt pasivního standardu. Městská část se také zapojila do projektu RainPRAGUE, jehož hlavním řešitelem je Výzkumný ústav meliorací a ochrany půdy a jehož výstupem budou infomace (web gis) pro městskou část umožňující lepší plánování opatření k hospodaření se srážkovou vodou v zastavěném území. V návaznosti na to se významě zlepší příprava a efektivita opatření k hospodaření se srážkovou vodou i ve školských budovách https://www.dotaceeu.cz/cs/statistiky-a-analyzy/mapa-projektu/projekty/07-operacni-program-praha-pol-rustu-cr/07-1-posileni-vyzkumu,-technologickeho-rozvoje-a-i/nastroje-pro-efektivni-a-bezpecne-hospodareni-se-s
V třídění odpadu a zejména ve funkčním začlenění
do výuky, spojeném s řešením úloh, jsou ukázkově zapojené zejména
Ekoškoly. Úspora energií a třídění odpadu jsou zařazovány na prvním i druhém
stupni, žáci pracují v ekotýmech a zpracovávají projekty
s mezipředmětovými přesahy. Školy se zapojují do projektu Ukliďme Česko,
Tonda obal, atp.
|
-
ANO
Energie a voda : K dispozici jsou souhrnné údaje z měření ve všech objektech ve správě městské části. Systém sběru a dokumentace dat do roku 2020 neumožňuje snadné filtrování dat například pouze pro školské objekty. Počínaje rokem 2021 v souvislosti s přechodem na energetický software e-manager (Porsena o.p.s.) bude možné snadněji získavat data nejen za jednotlivé objekty či jako sumu za všechny objekty , ale bude také možné získat sumu např za školské objekty. Níže uvedená data jsou tedy sumami spotřeb za všechny svěřené objekty v předchozích letech. Podrobnější informace k energetickému managementu naleznete v auditu oblasti Udržitelná výroba a spotřeba, v kap.3.3, konkrétní hodnoty spotřeby podle médií v bodu 3.3.2
Údaje o tříděném odpadu jsou k dispozici pouze za městskou části a naleznete je v auditu oblasti Udržitelná výroba a spotřeba kap. 3.2., konkrétní data podle tříděných komodit v bodu 3.2.1 Ve školách jsou tříděny tyto složky: papír, plast, sklo, nápojové kartony, kov.
|
V roce 2018 hodnoceno jako uspokojivé.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.1.5 Podporuje městská část (finančně, poskytnutím prostor, platformy apod., odborně) sítě učitelů a vychovatelů, kteří vzdělávají v oblasti udržitelného rozvoje? Pokud ne, podporuje toto statutární město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pracovní skupina EVVO
MAP
MČ Praha 12 prostřednictvím projektu MAP Praha 12 pokračuje podporuje
finančně, poskytnutím prostor i odborně síť pedagogů - viz výše např. pracovní
skupina EVVO. MČ (OŠK) zajišťuje organizaci skupiny. Vybrané zápisy a další
dokumentace setkání pracovní skupiny EVVO je k dispozici na webových stránkách
MAP Praha 12 (vstup na web prostřednictvím webových stránek MČ Praha 12). V
Projektu MAP Praha 12 proběhla EduCoffee, setkávání pracovních skupin i
výjezdní setkání s problematikou EVVO, v jehož rámci byli pedagogičtí
pracovníci Prahy 12 na exkurzi v zařízeních Lipka, Hnízdo v mateřské
škole, atp.
Pracovní skupina EVVO se kromě setkání, které slouží
k inspiraci jednotlivých pracovníků MŠ a ZŠ (Jak na školní zahradu, Jak
učit venku) zaměřuje také na podporu kurikulární reformy. Členové se
aktivně zapojili do připomínkování revizí RVP v oblasti přírodních věd.
Aktivita byla zahájena ve spolupráci se zástupcem Národního pedagogického
institutu Mgr. Jakubem Holcem, PhD. V roce 2021 a 2022 bude takto aktivita
v rámci projektu MAP Praha pokračovat.
V roce 2020 se zároveň některé mateřské a základy školy
zapojily do výzvy MHMP – OP Praha pól růstu, kde jednotlivé školy žádaly o
podporu na vybudování vnitřní či venkovní učebny EVVO.
Pracovní skupina se v poslední době zaměřovala
především na témata: - výuky venku a praktických zkušeností, možnosti čerpání
dotací z různých dotačních zdrojů nebo změny kurikulárních dokumentů
Hnízdo EVVO proběhlo v Mateřské škole Hvězdička
v Praze 12. Na zahradě mateřské školy proběhla přímá práce s dětmi
pod vedením Kateřiny Vejvodové, následný rozbor a praktický workshop zaměřený
na běžnou realizaci EVVO v MŠ pod vedením Heleny Nováčkové (Lipka, Brno).
Mateřské školy
Prvky environmentální výchovy jsou zakomponovány do ŠVP v
rámci jednotlivých témat. Součástí jsou i školní zahrady, „školky v přírodě“,
vycházky do okolí, někde také péče o rostliny a drobná zvířata ve třídě.
Všechny školy třídí odpad, část škol má kompostér, MŠ Oáza plánuje zřídit na
zahradě učebnu EVVO.
MŠ Hvězdička v Praze 12 má metodika EVVO, titul Ekoškolka
(patřila k prvním mateřským školám, které titul získaly), na zahradě zřízenou
naučnou stezku, účastní se projektu Zelená škola; společně s MŠ Větrníček jsou
součástí sítě mateřských škol zabývajících se environmentální výchovou
Mrkvička. MŠ Srdíčko, MŠ Oáza a MŠ Urbánkova se přihlásily do projektu Záhonky
pro školky.
Školy spolupracují s organizacemi nabízejícími ekologické
programy pro děti, jako je Ekocentrum Podhoubí, Ekocentrum Koniklec, Ekocentrum
čapí hnízdo, Středisko ekologické výchovy Toulcův dvůr, Sdružení TEREZA
(koordinátor projektu Ekoškola v České republice), Nadace Proměny, Pavučina
(Mrkvička), Lesy hl. m. Prahy, Farma Zvířátkov.
Základní školy
V programech EVVO a ochrany životního prostředí se žáci
celoročně zapojovali do akcí pořádaných ekologickými i jinými organizacemi. V
rámci možností souvisejících s omezením či uzavřením provozu škol se účastnili
exkurzí a vycházek, pracovali na konkrétních projektech s ekologickou
tématikou, zúčastnili se soutěží a besed, třídili odpad. Získané poznatky
využívají při utváření pozitivních postojů k životnímu prostředí. Všechny školy
úzce spolupracují s odborem životního prostředí MČ Praha 12.
Celkem 7 škol má odbornou učebnu EVVO, z toho se v 5
případech jedná o vícepokusovou učebnu. Všechny školy však usilují o
modernizaci učeben a v nejbližších letech by chtěly rozvíjet přírodovědné
předměty a jejich zázemí.
Přírodovědné pokusy jsou v naprosté většině škol zařazovány
do výuky ve všech ročnících, v některých školách jen na druhém stupni. Čtyři
školy mají zřízenu venkovní učebnu. Pozemky pro výuku pěstitelských prací mají
4 škol, v jednom případě nad 100m2, v ostatních okolo 50m2. Šest škol by chtělo
pěstitelské práce v dalších letech více rozvíjet, např. vytvořit venkovní
učebnu, dovybavit nářadím, zřídit záhony.
Školy mají zájem zázemí pro výuku se zařazením pokusů v
horizontu několika let dále rozvíjet, jedná se zejména o modernizaci
multimediálních a odborných učeben, pořízení technického vybavení a pomůcek pro
pokusy, vybudování dílen, venkovních a badatelských učeben, zázemí pro výuku
přírodovědných předmětů, pokrytí wifi signálu, dostatečné množství nových
měřících přístrojů a sad, tablety pro žáky i pedagogy a další vybavení dle
individuálního zaměření jednotlivých škol.
Základní škola a mateřská škola Na Beránku v Praze 12
využívá k výuce učebnu v přírodě, meteorologickou stanici nacházející se v
areálu školy. V rámci projektu Přírodní zahrada nabízí prostor, kde mají žáci
úzký kontakt s přírodou. Výuka environmentální výchovy je v této škole tradičně
na vysoké úrovni, žáci v rámci kroužku vyrážejí na turisticky málo známá místa
v okolí nebo navštěvují zemědělské podniky. V rámci výuky probírají témata
zabývající se dlouhodobě udržitelným rozvojem společnosti a možností
obnovitelných zdrojů, žáci uskutečňují mnoho různorodých projektů.
Základní škola Rakovského v Praze 12, Základní škola
profesora Švejcara v Praze 12 a Základní škola Zárubova v Praze 12 se obdobně
jako jiné školy zapojily do programu Recyklohraní, žáci i školy samotné v rámci
projektu odevzdávají k recyklaci vysloužilé spotřebiče. Program organizuje
nezisková společnost ASEKOL, která zajišťuje sběr a recyklaci vytříděných
elektrozařízení. Školy získaly certifikát. Základní škola T. G. Masaryka je
držitelkou titulu Ekoškola.
Výše popsané síťování (reprezentované zejména pracovními
skupinami MAP Praha 12 pokračuje) mezi učiteli jednotlivých škol je zaměřeno i
na podporu VUR. Jako úspěch považujeme existující a podporované propojování i
mezi základními a mateřskými školami navzájem, které se vytvořilo na společných
vzdělávacích akcích. Témata VUR se objevují nejčastěji v pracovní skupině
EVVO, nicméně také ve skupině zaměřené na čtenářskou gramotnost, ve skupině
zaměřené na vztahy mezi školou, rodinou a komunitou, samozřejmě v pracovní
skupině financování, atp. Členy pracovních skupin jsou zájemci o vzdělávání
z Prahy 12, Prahy-Libuše a Prahy-Kunratic.
|
|
MČ velmi dobře podporuje síťování učitelů působících v oblasti vzdělávání k udržitelnému rozvoji.
Stejné sebehodnocení jako 2018.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.1.6 Jaká je spokojenost obyvatel městské části se vzdělávacími institucemi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obec v prováděných dotazníkových průzkumech nezahrnula přímo otázku spokojenosti se vzdělávacími institucemi, ale v dotazníkovém průzkumu z roku 2019 respondenti odpovídali na otázku, kam by nejvíce směřovaly prostředky z rozpočtu MČ a jednou z možností byl také rozvoj školství. Z 15 možností se směřování prostředků do oblasti školství umístilo na 6 místě.
Pro další roky bude doporučeno sledovat každoročně spokojenost obyvatel s úrovní školství samostatnou otázkou v anketě /dotazníku.
Z obecného povědomí a zápisů do mateřských a základních
škol je zřejmá větší spokojenost s úrovní tří základních škol, kde je tlak na zápis
mimořádně velký. Mateřské školy jsou rodiči dětí hodnoceny veskrze velmi dobře s výjimkou
ojedinělých stížností. Oceňované jsou vzdělávací programy, kvalitní výuka i
volnočasové aktivity. MČ OŠK Praha 12 se snaží o maximální kooperaci s veřejným
prostorem, k čemuž využívá moderní i tradiční metody/technologie. Základem je
zpětná vazba a flexibilní řešení problémů.
|
-
není k dispozici
Otáka na spokojenost se vzdělávacími institucemi nebyla v minulosti do dotazníku k průzkumu obyvatel zařazena. Podpora vzdělávání se v průzkumu spokojenosti obyvatel umístila na 6. místě z patnácti různých oblastí podpory. Indikátor bude do budoucích průzkumů spokojenosti doplněn.
v pořadí priorit finanční podpory
|
MČ sleduje spokojenost obyvatel v mnoha ukazatelých, otázku přímo na spokojenost se systémem vzdělávání nebyla otázka v průzkumech pokládána. Je tedy co zlepšovat. Zjišťování spokojenosti jistě probíhá při kontaktu účitelů s rodiči (viz text v odpovědi na návodnou otázku) - ale odbor školství k tomuto auditu nedoložil žádné výstupy ze systematického hodnocení spokojenosti, a to ani ze strany veřejnosti ani ze strany rodičů.Proto pouze sebehodnocení 0. Trend vychází zhoršující se, protože v roce 2018 bylo hodnocení 1 (patrně bylo asi příliš pozitivní).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.2 Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.2 Podpora NNO a dalších institucí zajišťujících neformální vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje
|
K dispozici je velmi široká nabídka metodické podpory, školy se zapojují do různých projektů a programů týkajících se UR a zejména EVVO a spolupracujíc s poskytovateli služeb k podpoře environmentální osvěty a vzdělávání.
V roce 2018 bylo k 7.2 rovněž hodnocení velmi dobrá, tedy stabilní trend.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.2.1 Působí v městské části NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiné organizace, které se zabývají problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj? Mapuje MČ činnosti, resp. témata, kterými se zabývají? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V městské části působí mnoho (v řádu vyšších desítek nebo stovek) neziskových nebo jiných typů organizací, které se zabývají problematikou vzdělávání k podpoře udržitelného rozvoje. Některé z nich mají sídlo v MČ části, další zde pouze působí v rámci celopražské či republikové působnosti.
Většina z nich je zaměřena na environmentální pilíř udržitelného rozvoje (např. organizace spolupracující přímo se školami uvedené v bodu 7.1.5.). V městské části jsou rovněž nezávislé organizace zabývající se oblastí sociální. Ty jsou uvedeny v každoročně aktualizovaném katalogu poskytovatelů sociálních služeb, aktuální katalog: https://www.praha12.cz/assets/File.ashx?id_org=80112&id_dokumenty=79208 Oblast třetího pilíře udržitelného rozvoje, tedy ekonomického pilíře není příliš typickou pro působení neziskového sektoru, ale i v této oblasti působí i v MČ Praha 12 některé organizace např. Hospodářská komora Praha nebo Integrační centrum Praha. Těžiště vzdělávacích a informačních aktivit v této oblasti je však především na straně komerčních organizací a organizací veřejné správy včetně ÚMČ Praha 12.
Všechny tyto organizace se více nebo méně v rámci svého působení v příslušné oblasti UR zabývají vzděláváním pro udržitelný rozvoj, tj. poskytují veřejnosti informace o efektivních postupech dosahování cílů v příslušné oblasti. Organizací, které sami přímo deklarují zaměření na udržitelný rozvoj a vzdělávání v oblasti UR je opět nejvíce v environmentální oblasti, případně jde o organizace zaměřené přímo na prosazování udržitelného rozvoje v celé jeho šíři např, Národní sít Zdravých měst ČR (NSZM ČR) nebo Společnost pro udržitelný život (STUŽ). MČ Praha 12 ve svých médiích sdílí a propaguje aktivity těchto organizací veřejnosti včetně školní mládeže či vyučujících. kromě toho sama městská část pořádá každoročně osvětovou akci k udržitelnému rozvoji (kritérium pravidel MA21). MČ také příležitostně spolupracuje v konkrétních projektech také s vědeckými institucemi či vysokými školami zabývajícícmi se udržitelným rozvojem např. Univerzita Karlova, Ostravská univerzita, Česká zemědělská univerzita v Praze, Výzkumný ústav meliorací a ochrany půdy Zbraslav. V oblasti udržitelného rozvoje i naší v městské části působí i samotný Magistrát hlavního města Prahy. MČ s řadou organizací působících k podpoře udržitelného rozvoje spolupracuje jako partner, či objednatel, některým poskytuje podporu ze svého dotačního programu (řada environmentálních organizací z dotačního programu v oblasti ŽP). Konkrétním aktivitám organizací sledujícím cíle UR poskytuje městská část publicitu ve svých médiích (noviny, web, facebookový a instagramový účet). V některých oblastech městská část soustavně mapuje působící organizace např. v sociální oblasti (viz výše Katalog služeb v sociální oblasti). Obdobně MČ zpracovává každoročně Katalog volnočasových organizací (řada z nich přispívá i ke vzdělávání v UR). Dále na svém webu každoročně aktualizuje nabídku volnočasových aktivit pro seniory či nabídku sportovních organizací např. https://www.praha12.cz/volny-cas/ms-63220/p1=63220 Zároveň je faktem, že městská část není schopna, vzhledem k počtu subjektů a šíři záběru udržitelného rozvoje, průběžně aktualizovat přehledy všech organizací působících v oblasti udržitelného rozvoje. Přehledy a katalogy, které vede také nejsou definovány udržitelným rozvojem , ale jeho určitou složkou např. organizace poskytující služby v sociální oblasti.
|
-
Ano
V městské části působí stovky organizací, které nějakým způsobem (v oblasti některého pilíře udržitelného rozvoje) podporují udržitelný rozvoj. Rozhodující většina z nich ve své oblasti aktivně předává informace k dobré praxi a efektivním postupům pro dosahování konkrétních cílů a přispívají tak ke vzdělávání v udržitelném rozvoje. Příkladem organizací působících v celé šíři udržitelného rozvoje, které se zaměřují na vzdělávání v udržitelném rozvoji a deklarují to navenek je Národní síť Zdravých měst ČR, Společnost pro udržitelný život,
|
Městská část soustavně podporuje rozvoj občanské společnosti ve všech sektorech a věnuje se i mapování organizací , které v městské části působí či jsou dostupné. Stejné hodnocení jako v r. 2018.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.2.2 Jsou peněžní prostředky (granty, pobídky) dostupné NNO a dalším institucím zajišťujícím neformální vzdělávání z rozpočtu městské části pro realizaci vzdělávání pro udržitelný rozvoj? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Otázka je již částečně zodpovězena v přecházejícím bodu 7.2.1. Městská část každoročně otevírá dotační výzvy v oblastech kulturní oblast, sport a volný čas, životní prostřed, sociální oblast https://www.praha12.cz/dotace/ds-1310/p1=63928. Tyto grantové programy jsou především určené právě pro NNO či další nezávislé subjekty. Dotační programy jsou zcela otevřené institucím zajišťujícím neformální vzdělávání pro udržitelný rozvoje a takové působení je příslušnou dotační komisí nepochybně i pozitivně hodnoceno při rozhodování o poskytnutí podpoře. Peněžní prostředky mohou instituce zajišťující neformální
vzdělávání čerpat také z rozpočtu hl.m. Prahy; městská část peněžní prostředky NNO a
dalším organizacím zabývajícím se neformálním vzděláváním v oblasti
udržitelného rozvoje poskytuje v rámci vlastního dotačního programu zaměřeného
na rozvoj environmentálního vzdělávání, životního prostředí, volnočasových
aktivit a podpory v sociální oblasti. https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/finance/dotace_a_granty/index.html Základní školy i mateřské školy na území obce také podávají žádosti o
dotaci v rámci programů MŽP, respektive Státního fondu životního prostředí. V
takovém případě obec poskytuje metodickou podporu, případně zajišťuje
kofinancování. Prostředky čerpaní školy také prostřednictvím ESF, zejména
programů OP PPR A OP VVV. Díky těmto dotacím je možné zajišťovat další
vzdělávání pedagogických pracovníků i modernizaci odborných přírodovědných
učeben. MČ Praha 12 se podílí na programech ESF i dotačního programu MHMP a MŽP
nemalými částkami při kofinancováním realizace projektů. Projekt MAP Praha 12
podpořil finančně vzdělávání v této oblasti
|
|
Peněžní prostředky z dotačního programu jsou každoročně dostupné jak NNO, tak dalším subjektům poskytujícícm neformální vzdělávání a služby v této oblasti.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.2.3 Pokud v dané městské části NNO, občansky prospěšné společnosti nebo jiná sdružení, zabývající se problematikou vzdělávání pro udržitelný rozvoj nepůsobí, iniciuje městská část zajištění činností, resp. témat souvisejících s VUR z jiných zdrojů? Jakých? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jak je v předchozím bodu uvedeno, v městské části působí velmi mnoho subjektů aktivních v oblasti udržitelného rozvoje a souvisejícího vzdělávání. řadu z nich hlavní město či městská část podporuje ze svých dotačních programů. Přesto hlavní město i městská část (včetně zřizovaných organizací) sami iniciují a zajišťují některé aktivity, které financují z vlastního rozpočtu či z externích zdrojů. Děje se tak například každoročním pořádání osvětové akce k tématu udržitelného rozvoje (s výjimkou covidového roku 2020) - z vlastího rozpočtu MČ, vzdělávání pro udržitelný rozvoj je součástí MAP - financováno z Fondů EU, Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání, Den Země - MČ Praha 12 z vlastního rozpočtu, spoluúčast v projektu Rain Prague Fondy EU- Operační program Praha - pól růstu.
|
|
V městské části působí řada organizací podporujících osvětu a vzdělávání k UR. Přesto MČ podporuje VÚR i z jiných zdrojů - konkrétně z vlastního rozpočtu a každoročně i pořádá vlastní osvětové akce.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.2.4 Podporuje městská část, případně statutární město vytváření sítí mezi institucemi zabývajícími se udržitelným rozvojem (např. školami, NNO, zapsanými spolky (dříve občanská sdružení), profesními sdruženími)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podporuje vytváření sítí mezi institucemi zabývajícími se udržitelným rozvojem je popsán už v bodu 7.1.5 a částečně i v dalších bodech. Vytváření sítí je jedním hlavních cílů projektu MAP Praha 12 a komunitní sítˇování je i dlouhodobým cílem aktivit MČ v oblasti udržitelného rozvoje, tedy zapojení v MA21 a implementace programu Zdravých měst. Městská část je také zapojena v pilotním programu Institutu pro plánování rozvoje Praha (IPR) s podporou hlavního města Prahy - Program koordinátorů participace. Jedním z významných cílů toghoto programu je také mapování a sítování organizací působících v místní komunitě napříč všemi sektory , tedy včetně NNO zabývajícícmi se udržitelným rozvojem.
|
-
ANO
MČ Praha 12, ale i hlavní město Praha, aktivně podporuje síťování institucí zabývajícíc se vzděláváním či osvětou v oblastech, které jsou součástí UR. Projekty jsou obyvkle zaměřeny na některou dílčí složku UR, ale jsou zapojeny i v projektech zabývajících se UR v celé šíři (např. HMP účaast v MA21, spolupráce s NSZM ČR, pilotní Program koordinátorů participace, ve stejných průřezových projektech je zapojena i MČ Praha). Další dílčí aktivity jsou popsány v dalších bodech tohoto auditu, především v 7.1.5.
|
MČ i hl. město Praha dlouhodobě podporují vytváření takových sítí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3 Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.3 Vytvoření programu vzdělávání, výchovy a osvěty místních obyvatel (všech cílových skupin) v problematice udržitelného rozvoje a jeho realizace
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3.1 Zajišťuje městská část systematickou práci v přípravě vzdělávání, výchovy a osvěty v oblasti udržitelného rozvoje? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
VUR ve školách:
MČ Praha 12 zřizuje základní a mateřské školy a jejich
prostřednictvím zajišťuje vzdělávání v základních a mateřských školách dle
platné legislativy, tj. včetně vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Nad tento
rámec organizují školy mnoho nejrůznějších aktivit, ať již v rámci výuky nebo
volnočasových. Významná je i spolupráce se spolky rodičů a dalšími NNO.
Činnost pracovní skupiny EVVO MAP i škol a jejich
spolupracujících NNO a dalších organizací je popsána výše.
Ve školách působí koordinátor EVVO na 7 školách, ve 4 školách
považuje vedení škol daný úvazek za dostačující.
Pro konkrétní příklad uvádíme činnost MŠ Hvězdička
v rámci ekologické výchovy:
Popište, prosím, způsob naplňování environmentální výchovy ve vaší škole: V naší mateřské škole: • třídíme odpad na více než 5 složek –
bioodpad, papír, plast, staré baterie, drobný elektroodpad, staré ošacení, sklo
• máme v každé třídě ekokoutky – přírodniny (plody lesa – kaštany, šišky,
mušle, kamínky, písek), vývojová stadia hmyzu, ekologické stolní hry, lupičky,
skládačky • ve sluníčkové třídě koutek živé přírody – morče, šneci, pakobylky,
různé poklady z přírody – skořápky,mrtvý hmyz, starý vosí úl. • Máme
ekoknihovnu – obsahuje různé encyklopedie, klíče, knihy o přírodě, materiály
pro učitelky • využíváme přírodniny, odpadový materiál v činnostech výtvarných
i tvořivých, využíváme použitý papír, ruličky, PET víčka, stanioly od jogurtů,
kelímky, zátky, sklenice, látky, staré knoflíkysnažíme se šetřit energiemi –
neplýtváme vodou – vodovodní baterie mají perlátory, regulace tepla
termohlavicemi, úsporná světla -led zářivky, světelná pohybová čidla, ekohlídky
– nesvítíme zbytečně? přírodovědecké pokusy – objevování přírody a souvislostí
i jinak • péče o rostliny, zvířata, hmyz – děti pečují o pokojové rostliny
pravidelnou zálivkou, přesazováním, snažíme se o množení rostlin řízkování,
starají se o morče – chodí krmit, vyměňují vodu, čistí podestýlku – učitelka
špinavou – děti čistou, péče o šneky a štrašidláky – hmyzáky, hledají
informace, nosí potravu i z domova • zoodpovědná spotřeba potravin – naberu si
tolik, kolik sním, co vše můžeme ze zbytků jestě využít. Zdravá školní jídelna
– ochutnávky pro rodiče • činnosti ve třídě v této oblasti praktikujeme formou
prací s encyklopediemi, hledání informací, pozorování, péče o živáčky,
rostliny, sušení ovoce i zeleniny, vaření ze sezonních potravin, stavebnice a
hračky z přírodních i netradičních materiálů, práce s přírodninami – lisování
listí, zakládání herbářů, výroba krmítek pro ptáky, hmyzích domečků •
spolupracujeme v této oblasti i s rodiči – brigády na zahradě školy – rytí
záhonů, sekání trávy, hrabání listí, plnění kompostéru bioodpadem zdomova,
tatínkovy dílničky • v neposlední řadě podpora fyzické zdatnosti – pravidelný
pobyt venku, chůze i běh mimo vyznačené cesty, do kopce – z kopce, vycházky do
lesa • práce na zahradě – sázení, zalévání, péče o záhonky, rytí, pletí,
ochutnávky toho, co si vypěstujeme • pěstování květinek od semínek • pokusy s
vodou, rostlinami • pozorování s lupami, zrcadélky • vnímání všemi smysly –
poslouchání zpěvu ptáku, vnímání vůní • hry s vodou, pískem, hlínou •
spolupracujeme s různými SEV – Toulcův dvůr, Podhoubí, Koniklec, ČSOP, nadace
Proměny, Pavučina – Mrkvička • jsme zapojeni do mezinárodních programů
Ekoškola, dále do projektů Mrkvička, Zelená škola, sběr papíru. Environmentální
činnosti jsou v naší škole velmi pestré a bohaté. Cíle EVVO se nám daří
naplňovat. Snažíme se probouzet v našich dětech environmentální senzitivitu ve
všech oblastech RVP, zapojujeme EVVO do vzdělávacích plánů a tomuto tématu se
systematicky věnujeme. Jsme držiteli titulu EKOŠKOLA. Program Ekoškola je
mezinárodní vzdělávací program, jehož hlavním cílem je, aby děti a zaměstnanci
školy snižovali ekologický dopad školy a svého jednání na životní prostředí a
zlepšili prostředí ve škole a jejím okolí. Vzdělávací program byl v minulosti
určen jen pro základní a střední školy. Letos poprvé mohly usilovat o titul
také mateřské školy. Naše mateřská škola se přihlásila do programu, založili
jsme Ekotým a začali plnit kritéria pro získání mezinárodního ocenění. Zařadili
jsme se mezi prvních oceněných 13 mateřských škol z celé České republiky.
Slavnostní předávání mezinárodních titulů EKOŠKOLA pořádané ve spolupráci s
Výborem pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu Parlamentu
České republiky a Sdružením TEREZA se konalo v hlavním sále budovy
Valdštejnského paláce v Praze. Pedagogické projekty součástí ŠVP zaměřené na
poznávání přírody, rostlin, stromů, zvířátek a ochranu životního prostředí
(Koulelo se, koulelo…,Padá listí zlaté, rudé…,Náš táta šel na houby, Přijď už
zimo!, Příroda čaruje, Malíř Podzim, Zima, zima, zimička, Jaro ťuká na dveře,
Příroda se probouzí, Aprílové počasí, Zvířecí maminka a její miminka, Rozkvetlá
zahrada, Život v lese, u vody a na louce). Přírodovědný projekt V naší mateřské
škole podporujeme přírodovědeckou gramotnost. Děti se seznámily s pojmy
popisující okolní objekty (např. voda, vzduch, rostlina, zvíře, země, půda,
nádoba, sůl, světlo, magnet, baterie), s pojmy popisující vlastnosti objektů
(např. jejich barevnost, skupenství (kapalina, plyn, pevná látka), základní
tvary (trojúhelník, obdélník, čtverec), teplotu (teplý, studený), délku (vyšší,
nižší), objem (velký, malý), hmotnost (těžký, lehký), sílu (silný, slabý) a s
pojmy popisující okolní jevy a procesy (např. hoření), místo (kde se nacházím –
ve třídě, doma, ve školce, u stolu), čas (dnes, včera, zítra, ráno, večer), pád
(pohyb), rychlost (rychlejší než, pomalejší než), změna barvy (zmodralo,
zčervenalo, apod.), změna teploty (teplejší než, studenější než), plavání, zvuk
(poslouchání různých zvuků). Děti si osvojily metody přírodních věd, tedy -
prováděly jednoduchá pozorování (čirost, barevnost včetně změny odstínů, změny
teploty) - prováděly jednoduchá experimentování (např. nalije, ponoří, upustí,
míchá, mísí, rozpouští) - prováděly jednoduchá vyvozování závěrů za významné
nápomoci vyučujícího (zmrzne, rozpustí se, odpaří se, klesá) - pokládaly otázky
– jednoduše formulovaly problém (proč to zmrzlo, proč se to rozpustilo, proč
rozkvetlo, proč změnilo barvu, proč se potápí, proč plave). Aktivně si děti
osvojily a používaly interakce přírodovědného pozorování s dalšími obory
lidského poznání, tedy – používání základních znalostí pro řešení
nejjednodušších běžných životních situacích, které nás obklopují (např. bránit
pádům předmětů z výšky, nesahat na horké, nepřelívat nádobu) – používaly
osvojených nejjednodušších pojmů v běžné komunikaci s dospělými i vrstevníky
(hoří, plave, potápí se, odpařuje se, klesá, stoupá, hýbe se, nehýbe se) -
vytvářely si díky pozorování okolního přírodního prostředí pozitivní vztah k
němu (neničit ho, vážit si ho, lépe mu rozumět). Naučná stezka na zahradě MŠ –
vybudována z uděleného grantu MČ Praha 12, jsou zde zobrazeny rostliny i
živočichové, kteří žijí v různých částech zahrady. Získali jsme dotaci na
projekt přírodní zahrady - Zahrada všemi smysly.
Uveďte, prosím,
spolupracující subjekty v oblasti EVVO. Středisko ekologické
výchovy Toulcův dvůr Ekocentrum Koniklec Ekocentrum Podhoubí Vzdělávací centrum
Tereza Lesy hl. města Prahy MČ Praha 12 – odbor životního prostředí MHMP -
odbor životního prostředí Pražské služby
Považujete naplňování
environmentální výchovy na vaší škole za vyhovující (škála 1-5 jako ve škole)?
Své hodnocení, prosím, zdůvodněte. 1.
Naším základním cílem je u dětí předškolního věku podnítit touhu
poznávat okolní svět a rozvíjet ji v hluboký a trvalý vztah k přírodě, který
doufejme, že později přemění v dovednost poznat v životním prostředí dysfunkce
a ještě později v chuť ji aktivně chránit. Máme vyškoleného koordinátora EVVO v
MŠ, uspořádali jsme tak educoffee v rámci MAP Prahy 12 „Environmentální
vzdělávání v MŠ“. Snažíme se, aby děti v předškolním období zvládaly: •
pohybovat se ve venkovním prostředí – zvládly pohyb po různých terénech a
površích a v přírodním prostředí se zabavily • prožívat radost z pobytu ve
venkovním prostředí • uvědomovat si vzácnost a jedinečnost veškerého života •
vciťovat se do potřeb živočichů a soucítit s trpícími organismy • podřizovat
vlastní aktivity počasí, ročnímu období a dalším vlivům • projevovat úctu k
přírodnímu a kulturnímu bohatství prostřednictvím rozvíjení vztahů ke
konkrétním několika vybraným krajinným prvkům v okolí domova, MŠ – vztah ke studánce,
konkrétnímu stromu, k lesu, pasece, starému statku a k přírodě šetrným
technologiím • učit se péči o vhodně vybrané zvíře a rostlinu • rozvíjet své
znalosti o přírodě • poznat několik modelových druhů organismů • uvědomovat si
jednoduché souvislosti mezi organismy a jejich prostředím – např. Ryba na suchu
lekne • vyjmenovat několik typických obyvatel české krajiny – louky, lesy,
pole, rybníky Držíme se jednoduchých zásad: vycházet vstříc obecným edukačním
potřebám dětí v tomto věku – zajímavá forma, činnosti na soustředění by měli
být krátké a měly by být střídány s činnostmi aktivními (prostor pro relaxaci a
pohyb, prvky dramatické výchovy, vyprávění, písničky nebo výtvarné činnosti),
informace nezkreslovat, ale zjednodušovat, správné názvy, podporovat zvídavost,
vycházet vstříc různým typům osobnosti dětí, respektovat časový kodex a
přirozené cykly, rozvíjet fantazii, nesoutěžit, podporovat aktivitu dětí,
poznávat všemi smysly, rozvíjet kritické myšlení, dostatek pohybu na čerstvém
vzduchu, podpora fyzické zdatnosti.
Uveďte, prosím,
příklady dobré praxe s naplňováním environmentální výchovy (např. osvědčené
projekty a programy): Příkladů dobré praxe by bylo mnoho, protože se nám
cíle EVVO daří opravdu naplňovat, ale chtěla bych zde uvést jeden příklad dobré
praxe, který se nám opravdu moc vydařil. Kolektiv pedagogických pracovníků pro
děti vytvořil vlastní environmentální program, pasovaný přímo na naše okolí
lesa a blízkého potůčku, kdy se děti seznamovaly se životem žab a jiných
vodních živočichů, cestou od školky bádaly a hledaly skryté symboly a značky.
Nakonec provedly velké vodní zkoumání a pozorování, pomocí lup, nádobek,
filtrovaly kalnou vodu, hledaly známky života ve vodě. Získané poznatky si
zakreslily a zaznamenaly. Program byl velmi povedený a děti moc bavil. Úžasný
je také projekt Kamarád ježek Lesů hl. města Prahy, kde se děti starají přes
zimu o malého ježka. Na jaře, když už je velký, ho vypustí do přírody VUR mimo školy: osvětové aktivity zajišťované či podporované radnicí městské části Praha 12 či přímo magitrátem hl. města samozřejmě existují a jsou uvedeny v předchozích bodech tohoto auditu, a dále v audit oblasti Globální odpovědnost v části 10.2.. Pro doplnění přikládáme i výroční zprávy k letům 2018, 2019 a 2020, kde jsou, mimo jiné popsány i akce pořádané městskou částí vztahující se k osvětě v oblasti UR konané v příslušném roce. Další aktivity zajiš´tují městskou částí zřizované organizace Husova knihovna a Kulturní centrum 12. Významným partnerem je DDM Monet se kterým MČ spolupracuje a který je podporován z rozpočtu hlavního města (zřizovatel). A dále je to celá řada dalších organizací, které městská část podporuje nebo s nimi spolupracuje na konkrétních projektech.
|
-
Ano
Základním strategickým dokumentem MČ je Strategický plán rozvoje MČ, který je v příloze. Problematika udržitelného rozvoje se prolíná většinou opatření obsažených v tomto plánu, problematika vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje např. opatření B2.3 Rozvíjení environmentálního vzdělávání a posilování ekologického povědomí a chování občanů a institucí. V prioritě C Vzdělávání je v této souvislosti významné opatření C1.1. 1 MAP "Praha 12 pokračuje" více k místnímu akčnímu plánu Vzdělávání je zde http://www.mappraha12.cz/ Na strategický plán navazuje akční plán, AP pro rok 2021 je aktuálně před dokončením .
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3.2 Nabízí městská část sama nebo ve spolupráci s dalšími organizacemi (např. NNO, zapsanými spolky (dříve občanská sdružení), statutárním městem) bezplatnou odbornou podporu (např. online poradnu, pravidelnou linku pomoci, odpovědní rubriku zpravodaje) občanům při řešení jejich problémů spojených s naplňováním principů udržitelného rozvoje (např. pomoc při likvidaci odpadu vč. nebezpečného, poradenství spojené s energetickými úsporami, informace o dobrovolnické práci, biopotravinách a další)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část spolupracuje s řadou organizací, které se podílejí na řešení problémů spojených s naplňováním udržitelného rozvoje. Podpora neziskových organizací působících například v environmentální oblasti nebo sociální oblasti byla už popsána v předchozích bodech tohoto auditu. V městské části ale působí také mnoho komerčních organizací, které poskytují služby a poradenství v něteré oblasti udržitelného rozvoje a jsou zde i odborné a výzkumné organizace (např. Český hydrometeorologický ústav, poblíž i Výzkumný ústav meliorací a ochrany půdy). Městská část spolupracuje i s dalšími institucemi bez ohledu na jejich sídlo (například Institut pro plánování a rozvoj hl města Prahy. Česká zemědělská univerzita v Praze, Ostravská univerzita ) a výstupy ze spolupráce jsou zpřístupňovány obyvatelům v médiích Prahy 12. Spolupráce a podpora probíhá nejrůznější formou, od přímé spolupráce na projektech až po publicitu dobré praxe nebo nabídky služeb prostřednictvím v médií městské části.
Bezplatné informace v celé šíři udržitelného rouzvoje poskytují veřejnosti také koordinátor MA21 ÚMČ Praha 12 a koordinátor participace (kontakty jsou jak na webu, na facebooku, tak na tištěných materiálech), ale i všichni další pracovnící ÚMČ v rozsahu své agendy. Informace k UR jsou rovněž na webu MČ Praha 12 https://www.praha12.cz/ma21-a-zdrava-mestska-cast-praha-12/ms-66408/p1=66408. Další cestou k informacím je mobilní aplikace Praha 12 v mobilu.
(http://www.praha12.cz/praha-12-v-digitalni-ere-pripravili-jsme-pro-vas-mobilni-aplikaci/d52591). Noviny Prahy 12 (měsíčník městské části, rovněž na webu https://www.praha12.cz/noviny-prahy-12-rocnik-2020/ds-1643 přinášejí řadu článků a informací
podporujících udržitelný rozvoj. Noviny Prahy (měsíčník městské části)
přináši řadu článků a informací podporujících udržitelný rozvoj. Městská část je také zřizovatelem Kulturního centra (KC12) a Husovy knihovny. Obě tyto kuturní organizace se zabývají i podporou osvětou v různých oblasech UR. Další organizací zřízenou městskou částí je Správa bytových objektů Praha 12, která je provozovatelem sběrného dvora a bezplatně poskytuje informace k praktickým otázkám týkajícícm se nakládání s odpady včetně odpadů nebezpečných. V oblasti nakládání s odpady poskytuje bezplatné organizace společnost Pražské služby, a.s., která je provozovatelem systému nakládání s opdady v hlavním městě. Tato orgnnizace provozuje nejen call centrum, kde odpovídá na praktické dotazy k nakládání s odpady, ale nabízí i bezplatné exkurze s odborným výkladem např. zařízením pro využívání odpadů (ZEVO Malešice) nebo exkurze do centrálního sběrného dvora. V neposlední řadě poradenství a osvětové akce v oblasti UR nabízí i přímo Magistrát hlavního města Prahy, stejně jako další městem zřizované organizace (např. Institut pro plánování a rozvoj hl. města Prahy. Další informace obyvatelům Prahy přináší zapojení hlavního města do projektů podporujících informovanost v oblasti UR, např. projekt OSN Zpráva o stavu životního prostředí měst na Internetu - Cities Environment Report on Internet – CEROI a další http://portalzp.praha.eu/jnp/cz/ekologicka_vychova_ma21/mezinarodni_spoluprace/vybrane_mezinarodni_projekty_v_ZP.xhtml. Zásadním přínosem pro snadný přístup k informacím v environmentální oblasti je portál informací životního prostředí na webu MHMP http://portalzp.praha.eu/jnp/cz/tiskove_zpravy_z_mesta/v_soutezi_zelena_informacim_obsadila.xhtml. Zmínit je jistě potřeba službu dalších organizací, podporovaných hlavním městsm Prahou, které působí v někeré složce udržitelného rozvoje a přispívají k osvětě a vzdělávání (např. Rozvojová agentura ČR nebo Zoologická zahrada Praha).
|
-
ANO
Odborná podpora pro občany je v městské části Praha 12 mimořádně bohatá a to jak v lokální tak v celopražské úrovni. Na této podpoře se podílí jak neziskové i komerční organizace z nestátního sektoru, tak veřejná správa.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3.3 Iniciuje městská část - ať vlastním pořádáním nebo podporou jiných subjektů - pořádání osvětových akcí v oblasti udržitelného rozvoje? Pokud ano, jak jsou volena témata pro tuto osvětu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jak bylo již popsáno v předchozích bodech auditu , městská část i hlavní město sami pořádají tyto aktivity a zároveň podporují osvětové aktivity jiných subjektů v oblasti UR .
|
-
ANO
Každoroční osvětová - vzdělávací akce v rámci plnění kriterií MA21. Součástí je vždy obecný úvod k problematice udržitelného rozvoje a další část setkání je volena podle aktuálnosti a naléhavosti např. udržitelná spotřeba a omezené zdroje, odpadové hospodářství, klimatická změna. Další pravidelnou aktivitou MČ je Den Země, který je v městské části spíše týdenním programem s lektorovanými vycházkami, dobrovolnickými akcemi, vzdělávacími soutěžemi a semináři ve školách. Zeměření je voleno obvykle podle doporučení Earth Day Network, které každoročně iniciuje určitou problematiku jako hlavní téma např. 2018 -problémy spojené s používáním plastů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3.4 Je vyhodnocován dopad akcí z hlediska působnosti na obyvatele? (anketa, dotazník) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Činnost škol je pravidelně sledována jednak Českou školní
inspekcí, jednak prostřednictvím Výročních zpráv. Vyhodnocení konkrétního
dopadu a obyvatele odpovídá charakteru těchto zdrojů dat. Veškeré aktivity MAP
Praha 12 jsou pravidelně vyhodnocovány na poradách Realizačního týmu MAP,
účastníci vzdělávacích akcí vždy vyplňují komplexní dotazník k dané akci.
Působnost na obyvatele - účastníky těchto akcí - je tedy sledována. Pokud jde o akce - osvětově vzdělávací akce k udržitelnému rozvoji, jsou, jako ostatně všechny akce pořádané městskou částí, vyhodnocovány. Objektivní zjištění dopadu není prakticky možné zjistit , ale samozřejmě je hodnocen počet účastníků, průběh a ohlasy účastníků na akci (vyhodnocení evaluačních dotazníků,ohlasy v sociálních médiích). Výsledek každá akce je vyhodnocen na poradě realizačního týmu s píslušným vedoucícm či garantem akce. U významějších akcí je výsledek akce hodnocen i na poradě vedení nebo na jednání Rady MČ.
|
|
Jsou používány evaluační dotazníky, sledovány ohlasy na soc. sítích a následně je vyhodnocení využito k opatřením/změnám ke zlepšení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.3.5 Jsou pokryty vzdělávacími akcemi všechny cílové skupiny populace městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano Cílové skupiny projektu MAP Praha 12 jsou především děti, žáci a učitelů, ale zahrnují i rodiče a další zájemce
o vzdělávání. Akce typu Den Země, Den Zdraví, Veletrh volnočasových aktivit, Veletrh sociálních služeb jsou orientovány především na určité skupiny obyvatele, ale zároveň jsou otevřeny nejširší veřejnosti. Každoroční světová akce k udržitelnému rozvoji je orientována na nejširší veřejnost.
Máme-li uvést příklady akcí zaměřené na mladé, jednoznačně
se jedná o Setkávání mladých (zástupci všech žákovských parlamentů Prahy 12).
Na rodiny s dětmi jsou cíleny akce pro širokou veřejnost, jako je Knihomap
(knižní trh ve škole spojený s workshopy) nebo venkovní hra Robinsonův
ostrov zaměřená na propagaci pracovních skupin MAP, realizovaná v dvou
lesích městské části. Projekt MAP cílí na zájemce o vzdělávání, mezi něž lze
zahrnout i část skupiny občanů v produktivním věku bez rodin.
|
-
ANO
Akce jsou dostupné a nabízené široké veřejnosti, některé akce jsou zaměřeny prioritně např. na mládež či seniory, ale jsou propagovány a dostupné všem skupinám.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.4 Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
7.4 Volnočasové aktivity naplňující zdravý životní styl s ohledem na zachování kvalitního životního prostředí
|
Spektrum volnočasových služeb v MČ je trvale velmi bohaté.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.4.1 Existují v městské části „komunitní centra“ pro různé cílové skupiny (např. kluby pro matky s dětmi, seniory)? Pokud ano, zvyšuje se počet obyvatel, kteří tato centra využívají? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
ANO
V městské části působí celá řada komunitních center. Kromě příspěvkových organizací městské části a hl. města zde působí řada dalších organizací a včetně NNO. Trend počtu uživatelů u příspěvkové organizace KC 12 (patrně největší poskytovatel v MČ) byl mezi roky 2018 a 2019 byl narůstající. V roce 2020 v souvislosti s pandemií došlo k radikálnímu snížení počtu uživatelů. Lze předpokládat , že tyto trendy lze vztahovat i na další poskytovatele.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.4.2 Existují v městské části sportoviště, která je možné volně využívat pro neorganizované sportovní aktivity? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V Praze 12 je celkem 90 veřejně přístupných hřišť, z toho 75
dětských hřišť, 14 sportovních ploch pro cvičení z toho 2 workoutové hřiště, 2
multifunkční hřiště (areál RAK a areál VOSA – Volnočasový oddechový a sportovní
areál). Všechna hřiště jsou kontrolována dle ČSN EN 1176. V r. 2017 byla
otevřena pump tracková dráha, kterou využívají zejména děti a mládež. Volně
přístupná veřejnosti je rovněž většina sportovních areálů základních škol.
Kromě toho jsou na území MČ sportoviště tělovýchovných jednot a sportovních
klubů, která zahrnují fotbalová, volejbalová, softbalová a baseballová hřiště,
dále hřiště na národní házenou, kromě toho jsou zde posilovny, fitnes centra a
další sportoviště. Podél Vltavy Prahou 12 prochází cyklotrasa. V r. 2016
otevřeno první psí hřiště na území Prahy 12.
|
-
ANO
MČ Praha 12 disponuje dostatkem dětských hřišť a sportovišť,
která lze využívat pro neorganizované sportovní aktivity. Rovněž některé
sportovní areály základních škol jsou volně přístupné veřejnosti.
|
V městské části je rozsáhlá nabídka venkovních hřišť, která lze využívat pro neorganizované sporty. Se zatřešenými sportovišti je to horší, multifunkční sportovní hala je v záměru. Trend je stabilní (stejné hodnocení jako v roce 2018)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
7.4.3 Realizuje městská část volnočasové aktivity občanů tak, aby nedocházelo ke zbytečnému poškozování okolního prostředí? Podporuje městská část sportovní kluby a jinou zájmovou činnost určenou pro rozličné cílové skupiny? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ (sama nebo prostřednictvím
zřízených organizací) pořádá některé volnočasové akce. Na jiných se podílí
např. jako spolupořadatel nebo zapůjčením materiálu, podporou propagace,
poskytnutím záštity a podobně. Další významnou formou podpory jsou dotační
programy pro pořadatele volnočasových aktivit (v oblasti kultury, oblasti
sportu, oblasti životního prostředí). Důkazy k finanční podpoře jsou
součástí auditu v oblasti 1A Správa věcí veřejných.
Podle formy účasti městské části na
realizaci aktivit odpovídají i konkrétní opatření k tomu, aby
v souvislosti s pořádáním akce nedocházelo ke zbytečnému poškozování
okolního prostředí.
Akce pořádané městskou částí nebo zřizovanými
organizacemi, jsou už ve fázi jejich výběru, přípravy i samotné realizace,
hodnoceny s ohledem na ochranu prostředí.
To se týká i následného vyhodnocení průběhu akce. Osoby, které mají
přípravu na starost, ať už se jedná o členy vedení městské části či pracovníky
příslušných odborů ÚMČ, jsou si vědomi, toho, že součástí zpětného hodnocení
akce je, vedle jiných kritérií i to, zda akce neměla negativní vliv
na životní prostředí. Součástí
zpětného hodnocení průběhu je nejen reflexe účastníků, ale například i
negativní reakce z okolí či ze strany environmentálních organizací či
jednotlivých obyvatel. Jde o oblast, která je velmi citlivě vnímána
veřejností. Ohlasy citlivě sledují nejen
odpovědní pracovníci úřadu, ale i vedení městské části. Nelze si prakticky představit, že by akce,
která by svým průběhem zbytečně poškozovala životní prostředí, rušila okolí
nebo jinak poškozovala prostředí, nebyla předmětem kritiky veřejnosti (např.
telefonicky nebo na sociálních sítích) a tyto negativní reakce nebyly
reflektovány radnicí. Městská část je naprosto otevřená názorům obyvatel a je na
případnou kritiku velmi citlivá. V hodnocení akce by se takový
přešlap rozhodně projevil až do úrovně konkrétních opatření. Tímto způsobem je citlivost na ochranu
prostředí při pořádání akcí dlouhodobě kultivována. Jde tedy nejen o environmentálním povědomím pracovníků
radnice, ale zároveň i trvalou veřejnou kontrolou. Významná část aktivit
pořádaných nebo spolupořádaných městskou částí je navíc tematicky přímo
orientována přímo na podporu životního prostředí (např. Den Země, tradiční
otevírání studánky v Modřanské rokli, osvětové vycházky, naučné stezky,
péče dobrovolníků o mokřadní louku Na Beránku, dobrovolnický úklid,
environmentální akce ve školách) a akce jsou pro ochranu prostředí jednoznačně
pozitivní.
Na veřejných akcích pořádaných
městskou částí nebo jí zřizovanými organizacemi je vždy zajištěno třídění
odpadů a následné oddělené předání vytříděných složek. Je dbáno na to, aby
nedocházelo k nadměrnému rušení hlukem, je dbáno o ochranu zeleně a šetrné
nakládání s materiály a energií (např. jsou upřednostňovány recyklované
materiály). V předchozích letech MČ pořídila opakovaně použitelné kelímky
jako náhradu za plastové jednorázové kelímky a využíván je systémem jejich
finanční záloh. Pokud je nezbytné využití jednorázových příborů, jsou plastové
příbory nahrazovány příborem ze dřeva a podobně.
Na dalších akcích, které mají
pozitivní dopad na udržitelný rozvoj, se MČ účastní jako partner či
spolupořadatel (např. Pražské cyklozvonění, která se pravidelně koná v rámci
Evropského týdne mobility https://www.praha12.cz/generel-cyklostezek-mestske-castipraha-12/ds-1246/archiv=0,
Modřanský veletrh volnočasových aktivit ve spolupráci s Domem dětí a mládeže Modřany https://www.praha12.cz/modransky-veletrh-volnocasovych-aktivit-2019/a-7787 nebo nabídka aktivit pro seniory http://www.praha12.cz/aktualni-nabidka-aktivit-pro-seniory-na-praze-12/d-59978).
Více informací o konkrétních akcích, které městská část pořádá nebo se na nich
podílí naleznete v auditu oblasti č. 8 Kultura a volný čas.
Finanční podpora organizátorů
volnočasových aktivit formou dotačních programů v oblasti sportu a volného
času, v oblasti kultury a v oblasti životního prostředí (např. https://www.praha12.cz/sport-a-volny-cas/ds-1315) je vyhlašována na kalendářní rok.
Dotační programy včetně formulářů
žádosti jsou pravidelně aktualizovány dle potřeb v jednotlivých oblastech a v
souladu s legislativními změnami. Sportovní organizace mohou žádat o dotaci buď
v programu na podporu zajištění celoroční pravidelné činnosti nestátních
neziskových organizací nebo v programu na pořádání akcí, který je určen i
fyzickým osobám, akciovým společnostem aj. https://www.praha12.cz/dotace/ds-1310/p1=63928
V pravidlech dotací sice není
speciální ustanovení týkající se ochrany prostředí, ale pro pořadatele jsou
závazné obecně platné předpisy včetně legislativy týkající se ochrany životního
prostředí. Příslušná grantová komise navíc při přidělování dotací přihlíží ke
zkušenostem s jednotlivými akcemi a žadateli v předchozích letech a
k charakteru navržených projektů. Zohledňuje tedy i dopad navržených akcí
na životní prostředí a principy udržitelného rozvoje a zdravého života
v městské části. U projektů, které
mohou z tohoto pohledu vyvolávat pochybnosti, může komise např.
prostřednictvím příslušného pracovníka ÚMČ zajistit podrobnější informaci a
podobu projektu ovlivnit. Trvající obavy z negativního vlivu projektu na
prostředí může být i důvodem k tomu, že projekt není dotací městské části
podpořen.
Hlavní město Praha z důvodu
ochrany prostředí zásadně omezilo pořádání ohňostrojů (2019/2020 tedy ještě
před korona krizí) a nahradilo je pořádáním eventů, které jsou k životnímu
prostředí šetrnější např. videomappingem. To je cesta, která je inspirativní i
pro MČ.
Sportovní spolky podporujeme
formou grantů, kdy podporujeme jak jejich celoroční činnost, tak jednorázové
akce a soutěže. V tomto programu je vyčleněno každý rok z rozpočtu
MHMP 2.297.000 a MČ přidává ze svého rozpočtu navíc 300.000 na volnočasové
aktivity a dále 200.000 na žádosti v rámci partnerství. Tam se podporují
např. Závody do vrchu nebo letos se přispívá na baseballové mistrovství ČR,
které bylo přiděleno na Prahu 12 nečekaně a žádost tedy proběhla mimo řádné
dotace. Každoročně organizujeme představení sportovních spolků veřejnosti na
veletrhu volnočasových aktivit, kde je účast kolem 1500 návštěvníků a letos se
představilo rekordních 32 organizací, pomáháme s náborem formou vydávání
katalogu volnočasových aktivit, pravidelně propagujeme na webu a facebooku
sportovní akce, nábory. Pomáháme spolkům s dotacemi od MHMP (fotbalové
hřiště na Točné), dále pro spolky řešíme možnosti změn územních plánů (hasiči
z Cholupic), pomáháme organizovat sportovní poháry pro děti
z mateřských a základních škol na Praze 12. Sportovní spolky na Praze 12
se také účastí našich akcí pro veřejnost, kde představují svou činnost a
sportují s dětmi. S každým sportovním klubem
se známe osobně a mohou se na nás kdykoliv obrátit s žádostí o finanční,
materiální nebo propagační pomoc.
|
-
Ano
V městské části je, za normálních okolností pořádána řada různých volnočasových aktivit. Některé z nich jsou pořádány s podporou dotačních programů radnice, další nezávisle na radnici městské části či na hlavním městě. Další pořádá hl. město nebo městská část. na mnoha akcích se městská část nějakým způsobem podílí. V době pandemie tyto možnosti museli ustoupit do pozadí a jako významná se v této mimořádné době ukazuje otázka kapacity pro individuální sportování například kapacita cyklostezek či workoutových hřišť.
MČ dbá na to, aby sportovní a
volnočasové aktivity organizované jak příspěvkovými organizacemi, tak spolky a
dalšími nestátními neziskovými organizacemi, byly realizovány tak, aby
nenarušovaly životní prostředí. Finanční podpora sportovních organizací závisí
každoročně na schválení rozpočtu MČ Praha 12 a na výši částky vyčleněné na
dotační programy. Snahou MČ je podporovat rozvoj sportovních a volnočasových
aktivit na svém území a nabídnout obyvatelům MČ široké spektrum možností, jak
aktivně trávit volný čas. Vliv na životní prostředí je při rozhodování o
poskytnutí podpory zohledňován. U akcí pořádaných přímo městskou částí je otázka vlivu na okolní prostředí je sledována soustavně v rámci hodnocení úspěšnosti jednotlivých akcí, tj. nejen počtu účastníků , ale i případných problémů. Z negativních zkušeností jsou vyvozovány důsledky a
preventivní opatření, tak aby se problém nemohl opakovat.
|
Nabídka volnočasových aktivit je stabilně poměrně bohatá. V období pandemie je samozřejmě i v této oblasti vše jinak (2020 a dosavadní část 2021)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|