10 Globální odpovědnost |
Hodnocení oblasti |
10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část má uzavřené partnerství s několika zahraničními městy. protože však v rámci spolupráce neprobíhají konkrétní aktivity, zůstává tento potenciál nenaplněn. Přehled o subjektech zabývajících se Fair Trade zatím není a přímá podpora probíhá formou dotací, které nejsou na tuto oblast specificky zaměřeny. Podpora Fair Trade tak probíhá spíše nákupem těchto výrobků pro spotřeby ÚMČ. V oblasti humanitárních sbírek je MČ aktivní, tyto jsou však zaměřeny především na aktéry a akce v rámci samotné MČ.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V porovnání s jinými municipalitami, má
samospráva MČ Praha 7 v této kapitole GO výrazné rezervy (viz.
níže jednotlivé podkapitoly). Stav nynější mezinárodní rozvojové
spolupráce navrhuji hodnotit bodovým vyjádřením -1, stavem špatným, s vysokým rozvojovým potenciálem.
|
10.1.1 Podporuje městská část myšlenku „etického obchodu”? Jakým způsobem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Praha 7 podporuje myšlenku etického obchodu svým spotřebním chováním. Bistro Mezi řádky, které zajišťuje nákup kávy pro celou radnici nakupuje výhradně kávu s certifikátem fairtrade.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na
území městské části obchody distribuující FT výrobky sice
existují, avšak vedení MČ nejen jim, ale i koncepční a systematické podpoře
rozvoje a osvětě tématiky FT na území Prahy 7,
nevěnuje dostatečnou pozornost.
|
10.1.2 Podporuje městská část zahraniční rozvojovou spolupráci nad rámec podpory etického obchodu (např. podpora vzdělávání, zdravotnictví, sociální či ekonomický rozvoj, podpora lidských práv, využití inovativních technologií, mezinárodní partnerství apod.)? Jakým způsobem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Praha 7 má uzavřené mezinárodní partnerství s městskou částí Nový Bělehrad v Srbsku, dále s městy Rieti a Teramo v Itálii. V rámci těchto dohod neprobíhá spolupráce na žádných konkrétních projektech. Od roku 2019 je městská část signatářem Charty diverzity, čímž se hlásí k rovnému přístupu při zaměstnávání. Na budově radnice je pravidelně symbolicky vyvěšována tibetská vlajka
|
-
Ne
Praha 7 se neangažuje v oblasti mezinárodní rozvojové pomoci. Na území městské části dle dostupných informací rovněž není organizace poskytující mezinárodní rozvojovou pomoc.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nutno konstatovat, že ani vedení MČ, ani
jiná organizace na území Prahy 7, zatím spolupráci v rozvojových
oblastech aktivně nerealizuje. Na
základě tohoto zjištění a vzhledem
k tomu, že se jedná o hlavní
indikátor, nelze zatím tento stav hodnotit lépe než stavem
špatným, tj. bodovým vyjádřením -1.
|
10.1.3 Má městská část partnerské město v tzv. rozvojovém světě (včetně regionu východní a jihovýchodní Evropy, např. Ukrajina, Moldavsko, Srbsko, Bosna a Hercegovina, …)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Praha 7 má od roku 2004 uzavřené partnerství s městskou částí Nový Bělehrad v Srbsku. V současné době neprobíhá spolupráce na žádných konkrétních projektech.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Uzavřené
partnerství Prahy 7 se srbským Novým Bělehradem je pozitivní
aspekt, i když dosud žádné konkrétní společné aktivity,
kterými by veřejná správa Prahy 7 či jiné subjekty působící
na území této MČ pomáhaly k rozvoji Nového Bělehradu,
neproběhly. U
municipality kategorie C MA21 se jedná o
uspokojivý stav
tohoto doplňkového indikátoru a o budoucí potenciál
pro
zlepšování zahraniční
rozvojové
spolupráce.
|
10.1.4 Vyčleňuje městská část každoročně určitou částku na konkrétní projekty humanitární pomoci a/nebo rozvojové spolupráce v tzv. rozvojových zemích? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Uvedený výčet aktivit pomáhajících potřebným v rámci Prahy
7, lze hodnotit u prvního auditu GO municipality kategorie C (u
indikátoru doplňkového), pozitivně, pro začátek uspokojivě
(0).
|
10.1.5 Je městská část nebo některá její organizace zastoupena v mezinárodní organizaci zabývající se udržitelným rozvojem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část ani její organizace není zastoupea v mezinárodní organizaci zabývající se udržitelným rozvojem.
|
-
-
Městská část ani její organizace není zastoupea v mezinárodní organizaci zabývající se udržitelným rozvojem.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem k tomu, že se jedná o první audit GO Prahy 7 a o
indikátor doplňkový, lze hodnotit neúčast Prahy 7 v mezinárodní
organizaci zabývající se UR mírněji, tudíž coby stav špatný
(-1), nikoliv velmi špatný (-2).
|
10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Praha 7 jakožto realizátor MA 21 pravidelně organizuje osvětné aktivity pro veřejnost. Ve snaze o zvyšování povědomí o závažnosti klimatické krize byl vyhlášen stav klimatické nouze. Spolupráce s NNO v určité míře probíhá, je zde však prostor pro zlepšení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na
základě již zrealizovaných aktivit uvedených níže v
podkapitolách 10.2.1. + 10.2.2., je možné hodnotit potenciál ke
zvyšování povědomí místní komunity o globálních
souvislostech za uspokojivý.
|
10.2.1 Proběhly na území městské části osvětové akce v oblasti změny klimatu? Pokud ano, jaké? (např. Týden udržitelné energetiky, Dny energetiky, DISPLAY kampaň)? Není třeba uvádět aktivity, které jsou již vyžadovány v kategorii „C“ či „B“ hodnocení. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část pravidelně podporuje v rámci dotací či formou záštity subjekty organizující aktivity např. v rámci Evropského dne bez aut ( AutoMat z.s.) nebo Evropské dny zdraví. V rámci v otázce zmíněných akcí se MČ neangažuje. Pravidelně probíhají akce vyžadované v kategorii C, jedná se o osvětné akce jednorázového charakteru. Konkrétně lze zmínit např. přednášku Kam směřuje (r) evoluce českých lesů pro veřejnost či workshop pro zaměstnance úřadu zaměřený na cirkulární ekonomiku. Tyto akce jsou nárazové.
|
-
-
osvětové akce nad rámec kriterií kat. c nebyly realizovány.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Osvěta
související s tématikami změn
klimatu je součástí
pravidelně organizovaného
Dne
Země. Ostatní uvedené
osvětově vzdělávací aktivity
dotýkající se témat ochrany klimatu jsou jednorázové. Pro
municipalitu ucházející se o kategorii C MA21 je tato realizační
úroveň uspokojivá
(0).
|
10.2.2 Existuje spolupráce se Střediskem ekologické výchovy nebo jinou nevládní organizací v oblasti environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání (např. společné aktivity městské části + NNO, nebo aktivity NNO na území městské části)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část v minulosti spolupracovala s institutem INCIEN na projektu Cirkulární kavárny a nyní na projektu Odpovědná 7. Oba projekty jsou zaměřené na environmentální osvětu mezi místními podnikateli. Městská část spolupracuje s NNO v rámci spoluorganizování či propagace akcí konajících se na území MČ, nebo podporuje jejich činnost prostřednictvím individuálních a programových dotací. Kompletní seznam podpořených subjektů lze nalézt zde, zde a zde.
|
-
ANO
Městská část spolupracuje s NNO v oblasti environmentálního vzdělávání.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Z
popisu a rozkliků lze nahlédnout pod pokličku rozsahu spolupráce
samosprávy Prahy 7 s místními subjekty, včetně NNO věnujícími
se EVVO či UR. Velmi pozitivně lze hodnotit spolupráci s
Institutem cirkulární ekonomiky, a to nejen na projektu Odpovědná
7. Stávající úroveň této spolupráce je dobrým potenciálem
při rozvoji EV a UR na území Prahy 7.
|
10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část začala se sledováním ECI indikátoru Místní příspěvek ke globální změně klimatu. Probíhá monitorování kvality ovzduší, dochází ke zřizování trvalkových záhonů a výsadbě stromů a při revitalizaci ulic je problematika klimatu reflektována (stromy, vodní prvky, cyklopruhy, cyklostezky). Je zaveden energetický management a MČ snaží postupnou integrací principů udržitelnosti do svého fungování mírnit dopady své činnosti na životní prostředí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Pozitivním
aspektem je od roku 2016 schválený Strategický plán rozvoje
městské části Praha 7 pro období 2016 – 2022, v němž se
Praha 7 aktivně hlásí k myšlenkám udržitelného rozvoje a k
úsilí o to, aby tyto principy vzaly za své místní firmy,
instituce a široká veřejnost. Cílem 5.4 tohoto plánu je mj. i
zajistit adaptaci MČ P7 na změnu klimatu. K tomuto cíli je
přiřazen indikátor uhlíková stopa, jejíž první vyhodnocení
zde proběhlo v roce 2020.
Na
webových stránkách MČ
https://www.praha7.cz/temata/strategicky-plan/akcni-plan/
se lze průběžně seznamovat od r. 2018 s každoročně
aktualizovanými akčními plány MČ i s jejich vyhodnocováním,
tzn. s konkrétními aktivitami v daném roce nejen realizovanými,
ale i přispívajícími k adaptaci Prahy 7 na změnu klimatu.
Přístup
MČ k systematickému řešení klimatických i
energetických aspektů lze hodnotit
coby dobrý.
Nutno
však apelovat na potřebu sledovat i ekologickou stopu (hlavní
indikátor MA21) , a to z důvodů zjišťování nejen efektivity
realizovaných opatření na území MČ vůči globální
odpovědnosti, ale i z hlediska jejích vývojových trendů v tomto
území. Sledování jak ekologické, tak uhlíkové stopy není
nutné provádět každoročně, stačí v časových periodách (5 -
10 let).
|
10.3.1 Má město vypočítanou ekologickou stopu pro městský úřad, pro zařízení v majetku města, případně pro celé město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část nemá vypočítanou ekologickou stopu.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Samospráva
MČ Prahy 7 ekologickou stopu pro své území, ani
pro žádný objekt v majetku MČ, zatím
nevyhodnocovala. Vzhledem k tomu, že se jedná o hlavní indikátor
UR, navrhuji tento stav hodnotit bodovým vyjádřením -2, tzn. stav
velmi špatný.
|
10.3.2 Lze najít v městské části tzv. příklady dobré praxe, které podporují udržitelný rozvoj? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Úřad městské části používá k tisku výhradně recyklovaný papír s certifikátem FSC. Jsou nakupovány kancelářské potřeby splňující kriteria environmentální šetrnosti (recyklované materiály, bez škodlivin, recyklovatelné). Je zajištěn ekologický úklid (minimalizace využití chemikálií, metodika zohledňující šetrnost úklidu). Z adaptačních opatření lze zmínit instalaci nových a rekonstrukci stávajících vodních prvků (instalaci mlžítek i zapůjčování přenosných mlžítek provozovnám v rámci MČ). Na parkovišti MČ byla instalována nabíjecí stanice pro elektromobil. Městská část vyhlásila stav klimatické nouze, v této souvislosti se vyjadřuje v rámci stavebních řízení k záměrům s požadavky na realizaci adaptačních opatření.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Uvedený
výčet aktivit + informace dostupné na stránkách MA21 webu MČ
Prahy 7, lze hodnotit u prvního auditu GO municipality kategorie C,
pozitivně, pro začátek uspokojivě (0).
|
10.3.3 Existuje výpočet emisí CO2 pro město, resp. alespoň pro zařízení v majetku městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce 2020 proběhlo sledování indikátoru ECI A.2: Místní příspěvek ke
globálním změnám klimatu. V rámci tohoto šetření bylo vypočítáno množství emisí skleníkových plynů (uhlíkovoá stopa) za které odpovídá MČ Praha 7 (její obyvatelé, firmy a veřejná správa).Je zaveden energetický management.
|
-
6,853 tun CO2e na obyvatele/rok
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
První
výpočet emisí CO2 je dobrým
krokem k zavedení pravidelného vyhodnocování tohoto doplňkového
ECI indikátoru a sledování jeho
vývojového trendu na území MČ Prahy 7.
|
10.3.4 Existuje energetická koncepce městské části? Má městská část energetického manažera? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce 2017 dostala MČ Praha 7 v rámci dotačního programu EFEKT prostředky na zavedení systematického energetického managementu. V rámci implementace je sledována spotřeba energií všech objektů v majetku MČ se spotřebou nad 20 MWh/rok. Sledovanými hodnotami jsou spotřeba elektrické energie, tepla, plynu a vody. V rámci úřadu funguje projektový tým (energetický tým), který ve spolupráci se společností Porsenna o.p.s. vyhledává příležitosti k energetickým úsporám. Městská část na základě usnesení č. 0123/19-Z vstoupila do Svazu energetických manažerů měst a obcí. Od roku 2020 je obsazena pozice energetické manažerky. MČ Praha 7 se ve své Energetické politice zavázala k soustavnému snižování spotřeby energie a vody, a to s cílem dosažení 13 % úspory spotřebovávané energie do roku 2030 oproti výchozímu roku 2016. V souladu s tímto cílem by MČ Praha 7 měla průměrně dosáhnout meziroční úspory energie 1 %, což se v současnosti daří.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
U
municipality v kategorii C, jež má
schválenou Energetickou politiku do r.
2030, pravidelně sleduje spotřebu
energií u objektů ve svém
majetku a má
zřízenou
a obsazenou
pracovní pozici energetického manažera, lze hodnotit základy energetického managementu na dobré úrovni.
|