4 Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Podpora veřejné dopravy a dalších druhů dopravy je v kompeteni MČ pouze omeze. I přesto se snaží MČ realizovat aktivity ačinnosti, tak aby přispěla k udržitelnému rozvoji MČ a minimalizovala dopady dopravy na ŽP.
|
4.1.1 Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty, bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů dopravy probíhá ve spolupráci s hl. m. Prahou a její správcovskou organizací TSK hl. m. Prahy, především pak ve smyslu úprav chodecké a cyklistické infrastruktury. Ve smyslu úprav a rozvoje infrastruktury veřejné dopravy ve spolupráci s DP hl. m. Prahy a se spol. ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy).Zásadní podíl dopravní obsluhy MHD je zajištěn kolejovou
elektrickou trakcí – metro a tramvaje. Autobusy mají pro Prahu 7 pouze doplňkový
význam – zejména linka 156. Většina tramvajových tratí na území Prahy 7 je vedena buď
segregovaně od ostatního provozu - na několika úsecích použity oddělovací
tvarovky v souhrnné délce cca 1,7 km (Bubenské nábřeží, Komunardů,
Dukelských hrdinů, Partyzánská, Plynární, nábřeží Kpt. Jaroše), příp. je
ostatní provoz na daných komunikacích výrazně omezen (Milady Horákové,
jednosměrně Plynární, Na Zátorách). V následujícíh úsecích jsou vyhrazené pruhy pro BUS: - na TT v ulici Partyzánské (do centra) v délce cca 120m – linka 112 - na TT v ulici Trojské (do centra) v délce cca 180m – linka 112 - na TT v ulici Dělnické (obousměrně přes zast. Maniny) v délce cca 90m – linka 156 - na nábřeží Kpt. Jaroše (u zastávky Vltavská) v délce cca 70m – linka 156, dále i na sjezdové rampě (70 m) – pravidelně nevyužíváno BUS – výhradní průjezd – ulice Jankovcova (linka 156) – cca 50m v přípravě: - vydáno Stanovení VJP na Trojském mostě - cca 290 m
Celkově se jedná o přibližně 950m opatření pro autobusy.
Na území Prahy 7 se nachází 26 světelných křižovatek s předností tramvají a 3 s předností autobusů. Jejich kompletní seznam lze nalézt v příloze.
|
-
0,4 km opravených chodníků
MČ Praha 7 požaduje a prosazuje při každé jedné rekonstrukci chodníkových ploch realizaci bezbariérových úprav pro chodce se sníženou schopností pohybu či orientace, stejně tak při každém novém umísťování prvků poduličních sítí, případně při jejich opravách, pokud se tyto stavební práce dotknou stávajících chodeckých ploch. V rámci výkopových pracích, jejichž cílem byla především modernizace poduličních sítí, tak byla opravena a do základní bezbariérové podoby upravena nároží křižovatek Vrbenského x U staré Plynárny a nároží v lokalitě Plynární x vjezd do terminálu Nádraží Holešovice. Opraveny byly v roce 2020 povrchy chodníků v ulici Dělnická v úseku Na Maninách – Komunardů a v ulici U měšťanského pivovaru v úseku Osadní – Komunardů. V rámci projektové přípravy úprav chodníků a křižovatek jsou úpravy umožňující bezbariérový pohyb chodců požadovány zcela automaticky. Například v roce 2020 byly na základě projektů BESIP ve spolupráci s TSK hl. m. Prahy bezbariérové stavebně upraveny všechny přechody pro chodce na křižovatkách Tusarova x U Garáží, Dělnická x Osadní, Čechova x Šmeralova a Kostelní x Kamenická. Počet stavebních realizací se zlepšením komfortu pro občany se sníženou pohyblivostí či orientace v roce 2020: Opravená nároží = 4 ve dvou lokalitách Opravené chodníky (v celé délce) = 2 Upravené chodecké plochy v rámci přestavby celých křižovatek = 4 lokality Km opravených chodníků = 0,4 km Data jsou čerpána z činnosti odboru dopravy ÚMČ Praha 7, tj. věcně a místně příslušného silničního správního úřadu pro obvod Prahy 7 na pozemních komunikacích II., III. a IV. třídy.
-
Délka realizovaných liniových opatření podporujících cyklisty = 0,42 km
Počet realizovaných lokálních cyklistických opatření = 4 stojanová hnízda
Cyklistická doprava je nedílnou součástí dopravního systému MČ Praha 7, přičemž MČ Praha 7 tento druh dopravy proaktivně podporuje v dalším rozvoji a to jak podporou vyznačování dalších prvků liniové cyklistické infrastruktury (cyklistické pruhy, sdílení prostoru vybraných chodníků s chodci, cykloobousměrky), tak i návrhy na instalaci pevných či mobilních cyklostojanů do prostoru stávajících chodníků a vozovek. V rámci budování liniové cyklistické infrastruktury byly v roce 2020 vyznačeny například ochranné cyklistické pruhy v ulici Bubenská a Železničářů. Nové cykloobousměrky vznikly v ulicích U městských domů a v ulici Farského. Další opatření tohoto druhu byly schváleny a čekají na realizaci. Realizaci výhledově provede TSK hl. m. Prahy. Průběžně jsou v ulicích a na chodnících v obvodu MČ Praha 7 instalovány betonované cyklistické stojany typu U dle standardu TSK. Tyto stojany jsou osazovány na požadavek Prahy 7 také při každé jedné stavební přestavbě stávajících křižovatek řešených například v rámci programu BESIP, stejně tak byly nainstalovány například při stavebních úpravách chodníkových ploch rekonstruovaných při výstavbě Kampusu na křižovatce ulic Plynární x Komunardů. Historicky bylo tímto způsobem vybudováno více než 70 stojanových hnízd s více než 300 betonovanými cyklostojany. V nedávné době byly zkušebně ve dvou lokalitách instalovány také dva mobilní montované cyklostojany a to v lokalitě Jankovcova x U Vody a U Uranie x Na Maninách. Vzhledem k dobrým zkušenostem s tímto typem opatření byly Prahou 7 připraveny další projekty k osazení mobilních montovaných cyklostojanů, jejichž realizace se předpokládaná v roce 2021. Další lokality pro možnost umístění betonovaných se prověřují.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část jako součást velkého města má řadu aktivit stíženu, nicméně z předloženého komentáře a vlastní znalosti mohu konstatovat, že aktivity v této části jsou realiazovány i nad míru, kterou požaduje samotné město.
|
4.1.2 Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Cyklistická doprava je nedílnou
součástí dopravního systému MČ Praha 7, přičemž MČ Praha 7 tento druh dopravy
proaktivně podporuje v dalším rozvoji a to jak podporou bezbariérových
úprav stávajících přechodů pro chodce, tak i osazováním laviček, pítek,
informačních tabulí, apod.
|
-
6,82% budov ve vlastnictví městské části bylo vybaveno cyklistickou infrastrukturou.
V roce 2020 byla zprovozněna nová budova radnice ÚMČ Praha 7. Při té příležitosti byly nově osazeny cyklistické stojany přístupné jak zaměstnancům MČ Praha 7, tak návštěvníkům radnice. V blízkosti vybraných detašovaných pracovišť ÚMČ Praha 7 byly již dříve osazeny betonované cyklistické stojany dle standardu TSK, stalo se tak například v docházkové vzdálenosti bývalého sídla radnice na adrese nábř. Kpt. Jaroše 1000, nedaleko detašovaného pracoviště odboru dopravy a odboru správních agend na adrese U Průhonu 11, stejně tak v docházkové vzdálenosti u NKÚ v ulici Jankovcova a některých dětských hřišť a městských parků.
Počet osazených stojanových hnízd = 3 (nábř. Kpt. Jaroše 1000, U Průhonu 38, U Průhonu 11)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Činnosti a aktvity související s realizací doprovodné infrastruktury jsou městskou částí iniciovány a realizovány nad míru obvyklou pro celé město. Hodnotím kladně.
|
4.1.3 Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ...), zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Počet vypravovaných spojů MHD, typy
vozidel MHD a vybavení zastávek MHD na území MČ Praha 7 patří do kompetence Dopravního
podniku hl. M. Prahy, a.s. Obě stanice metra na území Prahy 7 jsou bezbariérově přístupné. Tramvaje: 60% všech spojů tvoří spoje bezbariérové,
z celkového počtu 38 zastávek je 31 bezbariérově přístupných. Autobusy: 100% bezbariérové spoje – stavební úpravy zastávek
nejsou v kompetenci DPP Multimodalitu řeší DPP dle kompetenčních možností - aktuálně má ve vlastnictví
jižní autobusový terminál Nádraží Holešovice a „předprostor“ stanice metra
Vltavská. V rámci stanovisek k PD je za DPP vždy podporováno
zlepšování přestupních vazeb.
|
-
100% autobusových spojů a 60% tramvajových spojů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Tato část primárně popisuje pouze stav vozidel dopravního prodniku Prahy, který samotná MČ nemůže moc ovlivnit. Stav vozového parku je na dobré úrovni.
|
4.1.4 Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Doprava
v klidu, pěší zóny a další opatření realizovaná v této oblasti
spadají pod rozhodnutí věcně a místěn příslušných silničních správních úřadů,
jedná-li se o opatření nízkonákladová realizovaná na základě procesu stanovení
dopravního značení a zařízení, případně spadají pod rozhodnutí věcně a místně
příslušných stavebních úřadů, jedná-li se o opatření realizovaných pomocí
stavebních úprav. Pěší zóna
Strossmayerovo náměstí Obytná Zóna
Řezáčovo náměstí Zóna 30 na
drtivé většině místních komunikací MK II. a III. třídy na území MČ Praha 7 Zóna placeného
stání (ZPS) na MK I., II. a III. třídy na území MČ Praha 7 Noční parkování
rezidentů umožněno v podzemních garážích OC Letná a na parkovišti
v ulici U Výstaviště
Celoroční
možnost pronájmu parkovacího stání v garážích Letná
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Tato část je ovlivnitelná MČ jen velmi omezeně. I přesto je MČ velmi aktivní a snaží se drobné aktivity řešit ku prospěchu cestujicích.
|
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/ |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Řízení poptávky po dopravě je primárně v kompetenci magisrátu hl. m. Praha. MČ k dané problematice přistupuje iniciativně a aktivity, které může ovlivnit se snaží řešit. Možná stojí za zvážení v budoucnu zpracovat vlastní Akční plán navazující na Plán udržitelné mobility, který systematiky rozpracuje vlastní aktivity MČ.
|
4.2.1 Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Údaje uvedeny za rok 2019 (není-li uvedeno jinak), neboť
údaje za rok 2020 jsou vlivem situace značně zkreslené. Metro: denní počty cestujících na vstupu do stanic
Vltavská a Nádraží Holešovice cca 50 tis. cest/pracden, obrat (součet
vstupů a výstupů) cca 100 tis. cest/prac.den. podrobný rozpis viz příloha. Tramvaje –
kontinuální sledování ve vybraných vozidlech je prováděno až od cca poloviny roku 2020,
následující údaje jsou kombinací výsledků ručně prováděných průzkumů z let
2016 a 2019. Celkem linky a zastávky na území P7 – denní obrat cestujících
v pracovní den (součet výstupů a nástupů): cca 178 tis. cestujících. V příloze graf počtu přepravených cestujících
v jednotlivých úsecích za 1 pracovní den.
Autobusy – kontinuální sledování ve vybraných vozidlech
od začátku roku 2020, midibusy nevybaveny, linka 156 – údaje z komplexního
přepravního průzkumu v roce 2017, denní obrat cestujících (součet výstupů
a nástupů): cca 2,8 tis. cestujících v pracovní den. Podrobnější přehled
v příloze.
|
-
přibližně 178 tis. cestujícíh v pracovní den
-
-
-
Tyto data prozatím k dispozici nemáme, na letošní rok je však plánováno sledování indikátoru ECI - spokojenost s místním společenstvím.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zvyšování výkonů MHD je jen málo ovlivnitelné samotnou MČ. Přesto MČ aktivně podporuje a monitoruje obsazenost a vytíženost spojů.
|
4.2.2 Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Rozhodování o zavedení ekonomických nástrojů regulujících automobilovou dopravu přísluší hl. m. Praha. Na územní MČ Praha 7 je aktuálně zavedena pouze regulace parkování a to formou vyznačené ZPS, která upřednostňuje parkování rezidentů a abonentů MČ Praha 7.
|
-
?
Z pohledu udržitelného rozvoje
se MČ Praha 7 snaží zachovat a tam kde je to možné navyšovat počty
rezidentských a abonentských parkovacích stání. MČ Praha 7 též vyjednala s hl. m.
Prahou a s dalšími partnery a spolupracujícími subjekty například možnosti
celoročního parkování rezidentů v podzemních garážích na Letné a nočního
parkování rezidentů v OC Stromovka a na parkovišti v ulici U
Výstaviště.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Rozhodování o zavedení ekonomických nástrojů spádá pod magistrát hl. m. Prahy. MČ k této problematice pčistupuje proaktivně a snaží se řešit aspoň parkování abonentů.
|
4.2.3 Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
-
Městská část nemá zpracovaný strategický dokument zaměřený na dopravu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V rámci hl. m. Praha exituje zpracovaný strategický dokument Plán udržitelné mobility. MČ vlstní dokument nemá. Stálo by za zvážení zda by si MČ neměla zpracovat vlastní akční plán, který bude v souladu se strategickým dokumentem a tím přispěla ke koncepčnímu řešení některých částí dopravního systému.
|
4.3 Nízkoemisní vozidla |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3 Nízkoemisní vozidla
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Část týkající se nízkoemisních vozidel je poměrně nesystematická.
Na jednu stranu MČ podporuje rozvoj infrastruktury pro alternativní pohony, ale
v rámci vlastního vozového parku tuto problematiku příliš neřeší. K zamyšlení
stojů úvaha o zakomponování požadavku environmentálně šetrných vozidel do
výběrových řízení na dodavatele služeb pro MČ.
|
4.3.1 Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Hlavní úlohu v dopravě na území Prahy 7 hrají tramvaje a metro. Doplňkovou úlohu hrají naftové autobusy splňující emisní normu EURO 5 a EURO 6.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jak bylo řečeno výše, MČ nemůže přímo ovlivnit roli a
environmentální kvalitu vozidel MHD. Dopravní podnik hl. m. Praha patří v rámci
modernizace vozového parku mezi lídry v ČR. Z tohoto důvodu je i kvalita
vozidel zajišťující přepravu v MČ na velmi dobré úrovni.
|
4.3.2 Jaký je podíl takových vozů v majetku městské části nebo organizacích jí zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Úřad městské části v současné době nedisponuje žádným elektromobilem. Jsou využívána 4 vozidla s benzinovým pohonem. Na parkovišti u budovy radnice byla zbudována nabíjecí stanice a zakoupení elektromobilu je v plánu v letošním roce. Nově rekonstruovaná budova radnice byla též osazena cyklostojany. Elektromobil prozatím využívá pouze pečovatelské centrum.
|
-
V roce 2020 bylo 21% z celku ujetých km najeto elektromobilem (údaje za Pečovatelské centrum).
Pro potřeby pečovatelského centra byl zakoupen elektromobil a příští rok je v plánu pořízení dalších dvou, přičemž budou vyřazeny dva naftové vozy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kladně lze hodnotit zakoupení elektromobilu pro seniorské centrum. Do budoucna je možné zvážit podporu alternativních vozidel (elektrokol) i samotným úřadem pro vlastní potřebu.
|
4.3.3 Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina, CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 7 podporuje
rozvoje čerpacích stanic pro vozidla s alternativním pohonem. Elektronabíjčka
je umístěna na parkovišti v ulici U Výstaviště, další elektronabíječky jsou
umístěny ve veřejných garážích v OC Stromovka a v garážích pod Letnou. MČ Praha
7 aktuálně vede diskuzi s provozovateli a zřizovateli elektronabíječek ohledně
jejich dalšího využití v uličním prostoru například na křižovatce ulic Dělnická
x Osadní, dále u Národního technického muzea, dále v ulici Jankovcova a v ulici
Na Ovčinách. Na území MČ se celkem nachází 5 dobíjecích stanic pro elektromobily a dvě čerpací stanice LPG.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ dle komentáře podporuje rozvoj infrastruktury, což dokumentuje
rozmístěním elektronabíječek a stanic LPG.
|
4.3.4 Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro městskou část? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
K zaměření na tento konkrétní element v současnosti nedochází. Městská část je vázána zákonem o veřejných zakázkách zohledňovat principy společensky odpovědného veřejného zadávání u všech zakázek.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ tuto problematiku v rámci veřejných zakázek neřeší.
|
4.4 Bezpečnost silničního provozu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4 Bezpečnost silničního provozu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na základě sebehodnocení lze konstatovat, že MČ se problematice
bezpečnosti silničního provozu věnuje dlouhodobě a systematicky. Velmi aktivní
je v realizaci opatření na dopravní infrastruktuře. Zlepšit se dá situace v oblasti
prevence a vzdělávání.
|
4.4.1 Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 7 dlouhodobě spolupracuje s TSK hl. m. Prahy a s Policií ČR ve věci zvyšování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích v obvodu Prahy 7. Městská část iniciuje a podporuje realizaci například dopravně-bezpečnostních ostrůvků, vysazených chodníkových ploch, instalaci antiparkovacích sloupků a dalších opatření zlepšujících vnímání provozních podmínek v silničním provozu jak z pohledu řidiče, tak i chodců a cyklistů, stejně tak aktivně spolupracuje v rámci přípravy projektů zvyšujících elementární bezpečnost provozu.
|
-
Počet dopravních nehod celkem = 614
Počet usmrcených osob = 0
Počet těžce zraněných osob = 3
Počet lehce zraněných osob = 56
Městská část Praha 7 nehodová data účelově neeviduje ani nezpracovává. Evidence přísluší orgánu odpovědnému za bezpečnost a plynulost provozu, tj. PČR ČR, zpracování přísluší správci pozemních komunikací, tj. TSK hl. m. Prahy. Nicméně dlouhodobým cílem MČ Praha 7 je postupné snížení počtu dopravních nehod, resp. zajištění maximální možné ochrany především nejvíce zranitelných účastníků silničního provozu jako jsou děti, senioři, osoby s hendikepem či cyklisté. V roce 2020 byl spolupracujícím soukromým subjektem (Todim s.r.o.) zpracován obecný přehled dopravní nehodovosti a následků těchto nehod v čase na území Prahy 7, nicméně analýza se obešla bez dalšího zkoumání případných nehodových míst i jednotlivých nehodových dějů v rámci dostupných nehodových dat.
Data o dopravní nehodovosti na území Prahy 7 jsou volně dostupná z veřejně přístupné webové aplikace Nehody v ČR (cdv.cz) V letech 2015-2018 v rámci dopravních nehod, které se odehrály na území Prahy 7, nedošlo k usmrcení žádné osoby. Osobní následky se nesly pouze ve formě zranění osob, přičemž trend následků na zdraví osob je klesající
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na základě sebehodnocení lze konstatovat, že MČ se problematice
bezpečnosti silničního provozu věnuje dlouhodobě a systematicky. Navrhuje a realizuje
opatření na infrastruktuře v koordinaci s TSK Praha a PČR.
|
4.4.2 Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Prevence je zajišťována pravidelnými schůzkami volených zástupců MČ
Praha 7 se zástupci Městské policie a Policie ČR. Zaměstnanci MČ Praha 7 se
každým rokem podrobují školení řidičů ohledně bezpečnosti a plynulosti provozu.
Dopravní hřiště se na území MČ Praha 7 nachází jedno, jedná se o lokalitu v
ulici Na Výšinách. Konkrétní aktivity v rámci dopravní prevence se liší dle jednotlivých škol. Konkrétně lze zmínit účast na akcích Jedu s přehledem pro žáky 6., 7., 8. a 9. ročníků na ZŠ Strossmayerovo náměstí, besedy s PČR zaměřenými na rizikové chování v dopravě anebo účast na dni Integrovaného záchranného systému nebo Týdne hrdinů, kde studenti zážitkovou formou nacvičovali chování v dopravních situacích. Školení k bezpečnému chování v dopravních situacích jsou na školách běžnou součástí výjezdů a výletů.
|
-
100%
Všichni žáci jsou zapojeni do programů a školení bezpečnosti dopravy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zajištění prevence pro žáky škol je dostatečné, i když i zde
bych rád viděl popis jak probíhá začlenění bezpečnosti silničního provozu do
výuky - kromě osnov školy, zda existují nějaké speciální besedy se žáky, nebo
jiné aktivity. Povinné proškolení je realizováno i pro zaměstnance MČ. Co postrádám
je případné řešení besed pro seniory, zda jsou realizovány nějaké akce ke dni
bez aut, dni bezpečnosti atd.
|
4.4.3 Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 7 nemá
zpracovaný vlastní pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře. Následující informace pochází od DPP. SSZ
Strossmayerovo náměstí Přestože
SSZ je řízeno s preferencí tramvají, což je výhodou proti dřívějšímu
pevnému řízení, na křižovatce s poměrně slabým provozem automobilů dochází
v důsledku řízení křižovatky ke zdržením tramvají, která jsou prokazatelně
větší než v neřízeném stavu. V neřízeném
režimu by bylo možné upravit trasu autobusové linky 156 okolo stanice metra
Vltavská.
nábřeží
Edvarda Beneše Úzká a od
tramvajové trati fyzicky neoddělená vozovka v úseku Štefánikův most –
Čechův most ve směru do centra. Za velmi silného provozu (obvykle
v důsledku dopravních omezení jinde) nelegální jízda aut po kolejích
s tvorbou kolon přímo na kolejích se značným dopadem do pravidelnosti
provozu MHD. Předpokládá se řešení v rámci rekonstrukce TT a vozovek.
Milady
Horákové, úsek Kamenická – Ovenecká Nárazové
tvorby kolon aut ve směru z centra přímo na kolejích v důsledku
rozlití dopravy za silného provozu. Dukelských
hrdinů, úsek Strossmayerovo náměstí – Heřmanova Nárazové
tvorby kolon aut ve směru z centra přímo na kolejích v důsledku
rozlití dopravy za silného provozu. U
Výstaviště, Partyzánská Jízda aut
z větší části po tramvajové trati, zejména ve směru do centra, částečně ve
směru z centra. Nárazové tvorby kolon aut přímo na kolejích. SSZ
Argentinská – Plynární Nízká
míra preference tramvají na SSZ, jejíž řídící logika vznikla ještě před
realizací TKB, tedy v době vyšších intenzit IAD. SSZ
Pod Lisem - rampa Nové Povltavské, SSZ Pod Lisem - rampa Bubenečského tunelu Od
výstavby SSZ nevhodně nastavená SSZ z hlediska preference tramvajové
dopravy. Zastávky
autobusové linky 156 Nežádoucí
parkování v blízkosti většiny zastávek často znemožňuje plnohodnotné zajetí
autobusu k nástupní hraně.
V minulosti
jsme již navrhovali řešit vybrané zastávky prostřednictvím zastávkového mysu
přímo napojeného na chodník – autobus plnohodnotně přistaví k nástupní
hraně a současně je zachováno více místa pro parkování (odpadají nájezdové a
výjezdové klíny).
|
-
-
MČ Praha 7 čerpá informace a indicie ohledně rizikových či dopravně závadných lokalit čerpány z agendy silničních správních úřadů, tj. z odboru dopravy ÚMČ Praha 7 a z odboru pozemních komunikací a drah MHMP. MČ Praha 7 proaktivně sama svými vlastními šetřeními, či na základě spolupráce se uvedenými orgány státní správy postupně iniciuje změny v organizaci dopravy, v umísťování antiparkovacích sloupků či v průběžně řešených stavebních projektech, jejichž cílem je maximální ochrana zranitelných účastníků silničního provozu. Statistiky nehodovosti a jejich sledování a vyhodnocování na území hl. m. Prahy přísluší TSK hl. m. Prahy a Policii ČR. Stavební přestavby nebo organizační změny vedoucí ke snížení rizika střetu vozidel či zranění osob vlivem dopravy přísluší TSK hl. m. Prahy. MČ Praha 7 neřeší nehodová místa na základě statistik nehodovosti, resp. na základě dříve identifikovaných nehodových lokalit, nýbrž na základě jejich dlouhodobě zakonzervovaného morálně či fyzicky zastaralého stavebně-technického uspořádání, případně na základě již nevyhovujícího původního dopravně organizačního řešení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Tuto část vnímám jako dobře zpracovanou a řešenou systematicky.
|
4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ přistupuje k řešení tohoto problému systematicky a dlouhodobě. Řeší řadu
aktivit nad rámec běžných povinností. Do budoucna bych rád viděl popis
konkrétních realizovaných aktivit a jejich hodnocení.
|
4.5.1 Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Řešení plánu dopravy, resp. plánu udržitelné mobility přísluší hl. m. Praze a jím zřízeným organizacím, například Institutu plánování a rozvoje (IPR) hl. m. Prahy. Hl. m. Praha aktuálně disponuje plánem udržitelné mobility dostupným na adrese Plán udržitelné mobility | Budoucnost pražské dopravy (poladprahu.cz) Téma dopravy je řešeno v rámci strategického plánu, který v rámci indikátoru 5.b sleduje počet fyzických a organizačních úprav pro zvýšení bezpečnosti chodců a cyklistů na území P7.
|
-
-
Městská část nemá zpracovaný strategický dokument zaměřený na dopravu. Toto téma je řešeno v rámci strategického plánu a akčního plánu (strany 9-11 a 13).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Smyslem této
otázky je popsat svoji iniciativu na zpracování Plánu udržitelné mobility. Jak
je uvedeno níže MČ má svůj vlastní akční plán vycházející z Plánu udržitelné
mobility a řeší komplexně aktivity v oblasti mobility i s určením odpovědnosti,
finanční náročnosti a termínů. Zde doporučuji v pravidelných intervalech
provádět vyhodnocení plnění tohoto dokumentu a jeho aktualizaci.
|
4.5.2 Vyhodnocuje městská část zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Kvalitu ovzduší v Praze 7 negativně
ovlivňuje především doprava. Praha 7 je centrální městskou částí zatížená tranzitní
dopravou. V severojižním směru protýká východní část území Prahy 7 Severojižní
magistrála, která spojuje dálnici D1 s dálnicí D8, a je vedena ulicí
Argentinskou přes Štvanici dále do centra. Další frekventovanou ulicí je ulice
Korunovační a Milady Horákové v západní části Prahy 7, která navazuje na
ulici Veletržní, Bubenská a dále
navazující na Severojižní magistrálu. Všechny uvedené komunikace jsou komunikacemi
první třídy a jsou ve správě Magistrátu hl. m. Prahy a městská část nemá vliv
na omezení intenzity dopravy na uvedených komunikacích.
Městská
část Praha 7 v loňském roce zahájila spolupráci s ČHMÚ a
v letošním roce se začne měřit kvalita ovzduší v ulici Argentinská
zařízením ČHMÚ. Dále začneme v tomto roce sledovat kvalitu ovzduší
umístěnými necertifikovanými čidly na 10 místech – Dětské hřiště v ulici
Jateční, U Sparty a U Vodárny a před základními školami v ul. Korunovační,
Strossmayerovo náměstí, Fr. Křížka, Umělecká Tusarova, Ortenovo náměstí a na
budově sídla městské části U Průhonu. V roce 2020 proběhlo měření kvality
ovzduší ve spolupráci se studenty Univerzity Karlovy, kteří měřili znečištění
ovzduší necertifikovanými mobilními přístroji a v současné době data
zpracovávají.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ je z principu své polohy zatížena především automobilovou dopravou. MČ má zájem a realiazuje monitoring kvality ovzduší a předpokládám, že na základě získaných dat navrhne opatření. Z hlediska měření ovzduší senzory, je tento přístup moderní. Co bych zde doporučil je ohlídat si kvalitu senzorů a vhodnost jejich umístění. Otázkou je ještě měření hlučnosti a případného návrhu protihlukových opatření.
|
4.5.3 Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha řeší dopravní problémy na svém území průběžně s ohledem na možnosti, vytíženost a obsazení zdejších věcně a místně příslušných silničních správních úřadů a na dostupnosti personálních sil a finančních prostředků na TSK hl. m. Prahy. MČ Praha 7 má zpracovaný svůj vlastní akční plán i strategii týkající se řešení dopravních problémů. Dříve identifikované problémy se tak daří průběžně řešit. Akční plán obsahující vždy aktivity na daný rok se vyhodnocuje každoročně.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ přistupuje k řešení systematicky a dlouhodobě. Navrhuji, aby proběhl
monitoring Akčního plánu a jeho vyhodnocení s doložením splněných a nesplněných
aktivit.
|