3 Udržitelná výroba a spotřeba |
Hodnocení oblasti |
3.1 Udržitelná spotřeba města |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1 Udržitelná spotřeba města
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 7 nemá dokument, který konkretizuje zásady udržitelného
nakupování, odkazuje na zákon o zadávání veřejných zakázkách, ve kterém však
zásady a kritéria nejsou příliš specifikovány.
|
3.1.1 Má městská část schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro udržitelné nakupování? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část nemá vnitřní předpis pro udržitelné nakupování. Je vypracována metodika pro vyřazování movitého majetku. K tomuto účelu byla zřízena Likvidační komise, která zkoumá možnosti využití majetku před likvidací (oprava, darování, prodej) či navrhuje způsob likvidace. Majetek, který nelze již jinak využít je předán k ekologické likvidaci.
|
-
ANO
V souladu s novelou Zákona o zadávání veřejných zakázek účinné od 1.1. 2021 obsahuje vnitřní směrnice pro zadávání veřejných zakázek povinnost identifikovat a využít možnosti pro odpovědné zadávání veřejných zakázek.
-
ANO
Součástí veřejné zakázky, na jejímž základě probíhají nákupy kancelářských potřeb bylo uplatnění environmentálních kritérií. Dle možností trhu musí proto výrobky buď splňovat požadavky na udělení některých z evropských ekoznaček, nebo musí alespoň být vyrobeny z recyklovaného materiálu.
-
ANO
Pro potřeby ÚMČ (tisk) je používán výhradně recyklovaný papír s certifikátem FSC.
-
-
informace k tomuto indikátoru nejsou k dispozici.
-
-
100% úklidových prostředků splňuje kritérium ekologické šetrnosti, smlouva s úklidovou firmou obsahuje tento požadavek.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Strategický plán neobsahuje žádné zásady pro nakupování. Je možné jej doplnit popř. zpracovat dokument upravující nákup, který bude obsahovat kritéria jako energetická
třída spotřebičů. Tato kritéria předpokládám, že jsou uplatňována, přestože je indikátor
vyhodnocen jako nesledovaný. Je možno vytvořit přehled spotřebičů a jejich
zjednodušené spotřeby – energetického štítku. Do dokumentu je možné v návaznosti na další části MA21
konkretizovat hierarchii nakládání s majetkem (např. prodej a darování
jsou upřednostněny před fyzickou likvidací, kde je možné), tak jak již je nastaven postup v Likvidační komisí. Velmi kladně hodnotím uplatnění kritéria recyklovaného materiálu
nebo kancelářského materiálu s ekoznačkou, toto kritérium je možné uplatnit
na další produkty, jako jsou např. nábytek, podlahové krytiny, pracovní
oděvy a další. Recyklovaný papír je využíván ze 100%, jak je uvedeno, což je výjimečné
nejen mezi MČ, ale i obcemi a městy. Jedná se o papír k tisku. Kritérium je možné využít i v dalších oblastech (obálky,
informační materiály, pořadače). MČ uplatnila také jako jediná kritérium certifikace FSC.
Opět požadavek na úklidové prostředky je v souladu s principy
MA21. Specifikace požadavku ekologické šetrnosti je přílohou smlouvy služby úklidu.
|
3.2 Odpadové hospodářství (OH) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2 Odpadové hospodářství (OH)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Koncepce odpadového hospodářství je řízena HMP, zde jsou také případně platné obecně závazné vyhlášky. Třídění odpadů probíhá dle požadavků zákona. Nakládání
s odpady, zejména pokud jde o třídění komunálního odpadu, je ve městě na
velmi dobré úrovni. Celý systém je však primárně určen HMP a MČ nemá přímý vliv
na systém. Také projekt Kontejnery do domu je realizován ve spolupráci HMP. MČ také podporuje komunitního kompostování. Možnosti dalšího rozvoje v této oblasti jsou: podpora re-use center, možnost využití věcí sebraných prostřednictvím sběrných dvorů, swap bazary, apod.
|
3.2.1 Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Kromě nádob na plasty, papír, sklo a nápojové kartony jsou k dispozici kontejnery na textil, BRKO, elektrozařízení a baterie, kovové obaly a kuchyňské tuky. Pro občany je zajištěn i svoz velkoobjemového odpadu, jehož harmonogram lze nalézt na webu MČ. Během podzimního období dochází k distribuci pytlů a následnému svozu listí jírovců napadených klíněnkou.
|
-
10
plast, papír, nápojové kartony, čiré sklo, barevné sklo, textil, baterie a elektrozařízení, tuky a oleje, kovové obaly, bioodpad
-
16,2
Na území Prahy 7 se nachází 62 stanovišť s nádobami na tříděný odpad a do programu Kontejnery do domu se zapojilo již 144 bytových domů.
-
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nakládání s odpady, zejména pokud jde o třídění komunálního odpadu, je ve městě na velmi dobré úrovni. Celý systém je však primárně určen HMP a MČ nemá přímý vliv na systém. Také projekt Kontejnery do domu je realizován ve spolupráci HMP. MČ také podporuje komunitního kompostování. Informace jsou k dispozici na webu MČ. Indikátor 3.2.C by měl být uveden na 1000 obyvatel. V indikátoru 3.2.E "dostupnost nádob" je možné uvést vzdálenost ke stanovišti, pokud je známa, ta může být různá ve více zastavěných místech a v ostatních.
|
3.2.2 Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Strategický plán MČ Praha 7 zahrnuje i problematiku odpadů, v reakci na šetření v rámci analytické části SP byl spuštěn program Kontejnery do domů, jenž spočívá v umožnění majitelům domů, SVJ i družstvům o zažádání o nádoby na tříděný odpad přímo do domů a jejich bezplatný odvoz (zanášku do 50m financuje MHMP) . Do tohoto programu se doposud zapojilo 177 domů a dalších 36 žádostí je momentálně zpracováváno úřadem MČ. Občané jsou kromě zvyšování komfortu při třídění motivování i přehledným systémem informací s mapou na webu městské části, kde lze nalézt informace o umístění všech nádob, probíhajících programech zaměřených na odpad i pokyny ke správnému třídění. Nádoby na tříděný odpad jsou rozmístěny po území celé městské části a SVJ, majitelé domů i družstva mají možnost si zažádat též o bezplatné zapůjčení kompostéru v rámci programu Kompostéry do domu. V sekci Odpady na webu MČ je mimo těchto informací uveden i harmonogram svozu velkoobjemového a nebezpečného odpadu a možnost darovat nepotřebný nábytek do nábytkové banky provozované MHMP. V letech 2018-2019 byl ve spolupráci s INCIEN z.ú., Pražské služby a.s. a pěti místními kavárnami realizován projekt Cirkulární kavárny zaměřený na eliminaci zbytečného odpadu a optimalizaci odpadového hospodářství účastníků projektu. Městská část se pravidelně zapojuje do akce Ukliďme Česko, o tuto akci je mezi obyvateli MČ stabilní zájem. Některé mateřské a základní školy jsou zapojeny do projektu Recyklohraní (Fakultní mateřská škola při Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, Praha 7,Na Výšinách 3, Fakultní základní škola PedF UK a Mateřská škola U Studánky Praha 7, Umělecká 8, MŠ Letohradská, Základní škola T. G. Masaryka Praha 7, Ortenovo náměstí 34, ZŠ Fr.Plamínkové s RVJ).
|
-
data nejsou na úrovni MČ dostupná
Data na úrovni MČ nejsou sledována a na celopražské úrovni jsou dostupná pouze za rok 2019. Za použití údajů z portálu ŽP HLMP a informací ČSÚ byla v roce 2019 produkce odpadů na obyvatele přibližně 335,27 Kg.
-
8
barevné a čiré sklo, kovové obaly, papír, plasty, nápojové kartony, kuchyňské tuky, bioodpad
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
K indikátoru 3.2.D - zde jsou další druhy již dříve uvedené - textil, elektrozařízení a baterie, ale také nebezpečný odpad, objemný odpad. Jsou zprostředkovány informace o nábytkové bance HMP. K množství KO a jeho tříděných složek: není možné určit přesné údaje pro MČ. MČ motivuje veřejnost letáky, informacemi na stránkách MČ, organizaci akcí Ukliďme Česko a obdobných, v rámci škol Recyklohraní aj. Směrem k soukromému sektoru
(firmám) je v oblasti prevence a třídění je vyvíjeno úsilí také - projekt Cirkulární kavárny.
|
3.2.3 Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ nezajišťuje sběr nebezpečného odpadu Mimo sběrné dvory.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nebezpečné
odpady je možné odevzdávat na sběrných dvorech. Mobilní sběr NO není realizován.
Existuje zde prostor pro
osvětu – seznámení/připomenutí občanům, jaký „drobný“ nebezpečný odpad mohou
mít doma a neměl by končit ve směsném odpadu. Jedná se např. o barvy, laky a
ředidla, znečištěné hadry, lepidla, tonery, léčiva, apod.
|
3.3 Hospodaření s energií |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3 Hospodaření s energií
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ má energetickou politiku, zavedený systém energetického managementu a od r. 2020 vykonává funkci energetická manažerka. Je vytvořen dokonce projektový tým, který ve spolupráci s externí organizací vyhledává možnosti úspor. Je sledována spotřeba objektů a stanovené cíle se daří plnit. Velmi dobrá úroveň.
|
3.3.1 Má městská část vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku městské části včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce 2017 dostala MČ Praha 7 v rámci dotačního programu EFEKT prostředky na zavedení systematického energetického managementu. V rámci implementace je sledována spotřeba energií všech objektů v majetku MČ se spotřebou nad 20 MWh/rok. Sledovanými hodnotami jsou spotřeba elektrické energie, tepla, plynu a vody. V rámci úřadu funguje projektový tým (energetický tým), který ve spolupráci se společností Porsenna o.p.s. vyhledává příležitosti k energetickým úsporám. Městská část na základě usnesení č. 0123/19-Z vstoupila do Svazu energetických manažerů měst a obcí. MČ Praha 7 se ve své Energetické politice zavázala k soustavnému snižování spotřeby energie a vody, a to s cílem dosažení 13 % úspory spotřebovávané energie do roku 2030 oproti výchozímu roku 2016. V souladu s tímto cílem by MČ Praha 7 měla průměrně dosáhnout meziroční úspory energie 1 %, což se v současnosti daří.
|
-
ANO
MČ Praha 7 má obsazenou pozici energetického manažera. Spotřeba je monitorována u 22 budov v majetku městské části.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Systém energetického managementu by již měl být zaveden a udržován několik let. Energetická politika závazná pro MČ je přiložena.
|
3.3.2 Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využita pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Získaná data jsou využívána ke sledování a vyhodnocování spotřeby energií. Slouží také jako podklady k jednání energetického týmu. Shromážděná data posloužila jako podklad pro přípravu projektu EPC schváleného usnesením Rady č.0503/20-R. V rámci vlastních investičních akcí se MČ soutřeďuje především na modernizaci budov s vysokou spotřebou, z konkrétních akcí posledních let lze zmínit rekonstrukci rozvodů a osvětlení v budově ZŠ Strossmayerovo náměstí, rekonstrukci rozvodů v objektech ZŠ Tusarova a ZŠ Korunovační, rekonstrukci střechy na objektech ZŠ TGM a školní jídelny ZŠ Strossmayerovo náměstí. V přípravě jsou projekty kompletní rekonstrukce MŠ U Průhonu, zateplení pláště budovy MŠ Ortenovo náměstí a průběžné opravy bytového fondu.
|
-
údaje o spotřebě za rok 2020 budou k dispozici v červnu 2021
Celková normovaná spotřeba energií za rok 2019 činí 9 152 MWh. Od Roku 2019 nakupuje Praha 7 energii z obnovitelných zdrojů se zárukou původu. Podíl energie z obnovitelných zdrojů na celkové spotřebě je tedy 100%.
-
0 MWh
Praha 7 nakupuje 100% energie z obnovitelných zdrojů se zárukou původu.
-
?Mwh - data budou k dispozici v červnu 2021
Usnesením č. 0075/19-Z MČ Praha 7 schválila nakupování energií na burze. Energie je z obnovitelných zdrojů se zárukou původu a nakupuje se pro všechny budovy, které má MČ ve správě, včetně příspěvkových organizací.
-
aktuální data budou k dispozici v červnu 2021
-
Aktuální data budou k dispozici v červnu 2021
-
83,6 KWh/km
Celková spotřeba PHM za rok 2020 byla 1873,7 litrů Naturalu 95. Tento údaj se týká pouze vozového parku úřadu městské části. Spotřeba za zřizované organizace není sledována.
-
6,52% staveb v kategorii B a 6,52% staveb v kategorii C
Městská část je výhradním vlastníkem celkem 44 budov, z nichž 3 (6,52%) jsou v kategorii energetické náročnosti B a 3 (6,52%) v kategorii C. Největší počet budov - 19 (41,3%) se nachází v kategorii D, dále 12 (26,09%) v kategorii E, 4 (8,7%) v kategorii F a 3 (6,52%) v kategorii D. U 2 zbývajících budov (4,35%) není průkaz energetické náročnosti k dispozici. Praha 7 je má dále vlastnický podíl ve 134 objektech, z nichž je 8 (5,34%) v kategorii energetické náročnosti C, 26 (19,4%) v kategorii D, 55 (41,04%) v kategorii E, 18 (13,43%) v kategorii F a 3 (2,24%) v kategorii G. U 24 objektů (17,91%) průkaz energetické náročnosti není k dispozici.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Data o spotřebě energie v rámci EnMS jsou k dispozici, kromě dvou indikátorů, zde jsou vidět výsledky zavedeného energetického managementu. S údaji pracuje energetický tým, jsou vstupem do projektů EPC. Opět mimořádný přístup v rámci srovnání měst a obcí je nákup elektrické energie se zárukou původu z obnovitelných zdrojů ze 100%. Jsou uvedeny vlastní investiční akce na objektech škol. Pro další rozvoj MA21 doporučuji: doplnění hodnot chybějících indikátorů a hodnocení trendů spotřeby.
|
3.3.3 Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Takové předpisy neexistují.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ
nemá žádný předpis, který by stanovoval požadavky na stavební investiční akce
z hlediska budoucí spotřeby energie. Je
postupováno v souladu s energetickým zákonem a jeho prováděcími
předpisy, MČ má dále projekty EPC.
Kromě parametrů
energetické účinnosti (např. zateplení obálky, parametry otvorových výplní,
apod.) se nabízí prostor pro uvažování aspektů materiálové účinnosti
v kontextu oběhového hospodářství či aspektů adaptace na změnu klimatu (souvislost
s oblastí 3.4).
|
3.3.4 Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
U vody, plynu a elektrřiny jsou k dispozici data v ročním intervalu, teplo se vyúčtovává měsíčně. Sledované objekty jsou výhradně ZŠ a MŠ a jejich detašovaná pracovistě, kompletní seznam: Tusarova 85/21a, Na Výšinách 1000/1, Na Výšinách 1075/3, U
Studánky 851/4, Umělecká 850/8, Na Maninách 1080/29a, Janovského 995/52,
Kostelní 37/7, Nad Štolou 1277/6, Na Maninách 1080/29a, Letohradská 712/1a,
Tusarova 515/27, U Průhonu 139/17a, Františka Křížka 490/2, Korunovační 164/8,
Letohradská 370/1, Strossmayerovo náměstí 990/4, Ortenovo náměstí 1275/34
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Data o
spotřebě energie i vody jsou monitorována a vyhodnocována. Jedná se o objekty škol.
|
3.4 Udržitelná výstavba |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4 Udržitelná výstavba
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oblast udržitelné výstavby/stavebnictví dlouhodobě spíše stagnuje. V rámci energetického managementu jsou vyhledávány příležitosti k úsporám, zřejmě také při investiční výstavbě. Nejsou zvažovány další parametry, jako např. materiálová účinnost či adaptace na změnu klimatu (vazba na otázku 3.3.3). Smlouvy o finanční spoluúčasti investorů tuto oblast neřeší. Daná oblast je pro města/MČ velmi těžko uchopitelná.
|
3.4.1 Existuje předpis, kterým se městská část hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Takový předpis neexistuje. Městská část však má vypracované zásady finanční spoluúčasti investorů na rozvoji městské části. Dokument je k dispozici zde.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Smlouvy o finanční spoluúčasti investorů tuto oblast neřeší. MČ nemá žádný předpis, který by stanovoval parametry pro novou výstavbu a
rekonstrukce, není však mnoho
municipalit, které takový předpis mají. I bez něj je možné se orientovat na
minimalizaci vzniku odpadů, jejich maximální využití v areálu staveb,
principy oběhového hospodářství. Nejsou tyto principy obsaženy ve strategickém plánu? MČ by měla přihlédnout k zásadám cirkulární ekonomiky viz EU přístup https://www.mpo.cz/cz/stavebnictvi-a-suroviny/strategicke-dokumenty-proudrzitelne-stavebnictvi/zasady-cirkularni-ekonomiky-pri-projektovani-budov-vnavaznosti-na-levels--253983/ Udržitelné stavebnictví zahrnuje kromě úspor využití obnovitelných zdrojů (dřeva), využití místních zdrojů , využití recyklovaných materiálů, opatření proti přehřívání budov až po hospodaření s vodou (využití dešťových a šedých vod) a dostupnost budov a areálů pro cyklisty a pěší.
|
3.4.2 Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celé městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Podíl staveb LEED, BREAM, SBTtool není znám. Náhledem na Certifikované budovy – SBToolCZ není nalezena stavba na území MČ. Informace o certifikacích budov vyžadují spolupráci se soukromými investory.
|
3.4.3 Lze odhadnout podíl ( ) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení, a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí)? (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území městské části.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Informace k této otázce nejsou k dispozici.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Údaj nebyl odhadnut, v rámci EnMS by nebylo možné z evidovaných údajů odvodit údaj o příslušném
procentním podílu?
|