2 Životní prostředí |
Hodnocení oblasti |
2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část sleduje spotřebu vody v rámci energetického managementu. Tyto data jsou však díky špatné dostupnosti ( roční fakturace) dostupná až se zpožděním a spolu s faktem, že ÚMČ sídlí od března 2020 v nové budově znemožňují porovnatelnost s obdobím před 03/2020 ( v té době ÚMČ sdílel budovu s GFŘ a není možné oddělit spotřebu za ÚMČ). V rámci vyjadřování se ke stavebním záměrum MČ požaduje opatření k zasakování a využívání dešťové vody.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.1 K jaké meziroční změně měrné spotřeby vody (m3/os./rok)* v městské části došlo ve srovnání s předchozím kalendářním rokem? *v případě, že existuje prokazatelný rozdíl mezi registrovaným počtem obyvatel a skutečným počtem obyvatel o více než 20, lze počítat s reálným počtem obyvatel (tuto skutečnost je nezbytné prokázat). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Měrná spotřeba klesla z hodnoty 45,65 m3/osoba/den v roce 2019 na 42,13 m3/osoba/den v roce 2020.
|
-
za rok 2020 je to 115 l na osobu a den
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.1 Pokud má městská část v platném územním plánu vymezen lokální územní systém ekologické stability krajiny (LÚSES), k jaké změně podílu ( ) realizovaných ÚSES došlo? Pozn. Pokud jsou k dispozici údaje o připravovaných či navrhovaných ÚSES, doplňte informace o rozsahu těchto záměrů (popis i kvantitativní údaj). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území MČ
P7 je více lokálních území ekologické stability. Převážně jsou to nefunkční
prvky (L2/181, L2/154, L2/423, L2/157,L2/160, L2/162 a dále dva funkční prvky
LÚSES L1/181 a L1/183. Mimo nefunkčních lokálních prvků L2/157 se prvky LÚSES
nacházejí na pozemcích vlastněných hlavním městem Prahou nesvěřených do správy
MČ P7. Prvek LÚSES L2 /157 je na pozemku hl. m. Prahy a je svěřený městské
části Praha 7, která usiluje o revitalizaci tohoto území a vyhlásila
urbanisticko-krajinářskou soutěž o návrh. Na území městské části Praha 7 jsou
ještě nadregionální prvky N3/5 – funkční osa nadregionálního biokoridoru a N4/3
a N4/4, oba jsou nefunkční prvky a jedná se o osu nadregionální biokoridoru
Vltavy, N4/283 nefunkční regionální centrum R2/20 a nefunkční interakční prvky
I6/282. Uvedené prvky jsou na pozemcích ve vlastnictví hlavního města Prahy,
Povodí Vltavy a soukromých vlastníků. Výměry jednotlivých prvků nejsou známé, a
proto nelze spolehlivě stanovit jejich podíl. Prvky USES navrhuje Hlavní město
Praha pro celé území Prahy. Územím Holešovice Bubny-Zátory
prochází biokoridor, který však nyní nenavazuje na celoměstský systém
ekologické stability. Jde o nadregionální biokoridor NRBK K 59 (Údolí
Vltavy-Štěchovice), který je reprezentován třemi osami – podél Vltavy je to osa
vodní a nivní, přes řešené území pak osa teplomilná doubravní. Větev teplomilné
bioty mezi NRBC 22 Karlštejn-Koda a NRBC 2 Šebín je významně narušena
antropogenními migračními bariérami (tedy městskou zástavbou) a v tomto území
je tato bariéra nepropustná. V souladu s územním plánem navrhuje ÚS Holešovice
Bubny-Zátory v mezích, které umožňuje charakter území zachování nadregionálního
biokoridoru. Bude však procházet prostorem městského centrálního parku a
liniovými vegetačními koridory s rekreačním a sportovním využitím. S ohledem na
městský charakter Bubenského nábřeží je navrženo vedení nivní osy biokoridoru
především podél pravého břehu Vltavy.
V současné době probíhá
projednávání Aktualizace Zásad územního rozvoje č. 5 (společné jednání), kterou
by po jejím schválení došlo ke kompletní revizi vymezení prvků nadregionálního
a regionálního ÚSES na území hl. m. Prahy. V tomto projednávaném dokumentu je
mimo jiné navrženo vypuštění nadregionálního biokoridoru vedoucího napříč
územím ÚS v severojižním směru. Tento dokument však dosud nebyl kompletně
projednán a schválen.
Název prvku
|
L2/181
(Expo58)
|
L2/154 Štvanice západ
|
L2/423 Štvanice východ
|
L2/157 Barikádníků
|
L2/160 Císařský ostrov
|
L2/162
U Vltavy
|
Celkem
|
Výměra
|
2.662 ha
|
2,581 ha
|
1,065 ha
|
2, 284 ha
|
4,383 ha
|
4,593 ha
|
17,568 ha
|
Název prvku
|
L1/181 Letenské sady
|
L1/183 Letenské sady
|
Celkem
|
Výměra
|
2, 364 ha
|
3, 289 ha
|
5, 653 ha
|
I6/282 interakční prvek 16 514 m2
R2/20 – Rohanský ostrov leží
z větší části na n území MČ Praha 8 a na území MČ P7 zasahuje jen nepatrně
přes tok Vltavy na území Prahy 7
Výměry byly
řešeny pomocí funkce mapy v Geoportálu hl. m. Prahy a jsou nepřesné!
Prvky ÚSES N4/3 a N4/4 - u těchto prvků nelze výměru zjistit proto,
že uvedené prvky jsou nadregionální a jsou na územní více městských částí (Praha
5, Praha 2, Praha 1, Praha 8, Praha Troja) zahrnující pouze tok Vltavy. U
těchto prvků je v územním plánu navrženo využití VOP - vodní toky
a plochy, plavební kanály s hlavním
využitím: Vodní toky, plochy a přístaviště, přípustným využitím: Drobná zařízení
sloužící pro obsluhu sportovní funkce vodních ploch, zeleň. Stavby a zařízení,
související s hlavním využitím. Podmíněně
přípustné využití je dopravní a technická infrastruktura. Zařízení
sloužící pro provozování vodních sportů, plovoucí restaurace, za podmínky, že
nebude omezeno hlavní a přípustné využití. Nepřípustné je využití neslučitelné
s hlavním a přípustným využitím, které je v rozporu s podmínkami a limity
stanovenými v dané lokalitě nebo je jiným způsobem v rozporu s cíli a úkoly
územního plánování.
U prvků
ÚSES L2 154;181; 182; 162; L1; N3/5; N4/283 je v ÚP navržené ZP -
parky, historické zahrady a hřbitovy s hlavním využitím: Parky a ostatní
záměrně založené architektonicky ztvárněné plochy městské zeleně sloužící
rekreaci; pohřebiště a pietní místa. Přípustné
využití je parky, zahrady, sady a vinice, to vše na rostlém terénu;
plochy určené pro pohřbívání, urnové háje, kolumbária, rozptylové louky. Drobné
vodní plochy, pěší komunikace. Podmíněně
přípustné využití je
pro uspokojení potřeb souvisejících s hlavním a přípustným využitím lze
umístit: komunikace účelové, technickou infrastrukturu. Dětská hřiště,
cyklistické stezky, jezdecké stezky. Zahradní restaurace, nekryté amfiteátry,
hvězdárny, rozhledny, kostely, modlitebny, nekrytá sportovní zařízení bez
vybavenosti, drobná zahradní architektura. Krematoria a obřadní síně. Obchodní
zařízení s celkovou plochou nepřevyšující 200 m2 hrubé podlažní plochy
a nerušící služby jako součást vybavení hřbitovů. Prostorově oddělené
plochy určené pro pohřbívání zvířat v domácích zájmových chovech, bez
možnosti spalování. Stavby a zařízení pro provoz a údržbu, ostatní stavby
související s hlavním a přípustným využitím. Liniová vedení technické
infrastruktury vedená ve stávajících zpevněných komunikacích. Revitalizace
vodních toků a ploch za účelem posílení přírodní a biologické funkce a
přirozeného rozlivu. Využití přípustné v ostatních plochách uvnitř
kategorie Krajinná a městská zeleň a Pěstební plochy - sady, zahrady a
vinice, za podmínky, že s nimi posuzovaný pozemek vymezený v ploše ZP
bezprostředně sousedí a že nebude omezeno hlavní a přípustné využití plochy ZP.
Pro podmíněně přípustné využití platí, že nedojde k znehodnocení nebo ohrožení
využitelnosti dotčených pozemků. Nepřípustné je využití neslučitelné s hlavním
a přípustným využitím, které je v rozporu s podmínkami a limity
stanovenými v dané lokalitě nebo je jiným způsobem v rozporu s cíli a úkoly
územního plánování.
U prvků ÚSES L2 157; 160;423; I6/282 je uveden v územním plánu návrhový horizont ZMK -
zeleň městská a krajinná s hlavním
využitím: Městská a krajinná zeleň
s rekreačními aktivitami. Přípustné využití je Krajinná
zeleň, skupinové, rozptýlené či liniové porosty dřevin i bylin, záměrně
založené plochy a linie zeleně (parkové pásy), pobytové louky. Nekrytá
veřejně přístupná hřiště s přírodním povrchem bez vybavenosti stavebního
charakteru, dětská hřiště, drobné vodní plochy, drobná zařízení sloužící pro
obsluhu sportovní funkce vodních ploch, cyklistické stezky, jezdecké stezky,
pěší komunikace a prostory a komunikace účelové, drobná zahradní architektura. Podmíněně
přípustné využití: Pro uspokojení potřeb souvisejících
s hlavním a přípustným využitím lze umístit: parkovací a
odstavné plochy. Dále lze umístit zahradní restaurace, hvězdárny a
rozhledny, záchranné stanice pro volně žijící živočichy. Komunikace
vozidlové, technickou infrastrukturu, stavby a zařízení pro provoz PID, a to i
nad rámec potřeb dané plochy za podmínky prokázání, že zájem vyjádřený potřebou
umístit dopravní a technickou infrastrukturu převažuje nad ostatními veřejnými
zájmy. Stavby a zařízení pro provoz a údržbu související s hlavním a
přípustným využitím. Revitalizace vodních toků a ploch za účelem posílení
přírodní a biologické funkce a přirozeného rozlivu. Přípustné
využití v ostatních plochách uvnitř kategorie Krajinná a městská zeleň a
Pěstební plochy - sady, zahrady a vinice, za podmínky, že s nimi
posuzovaný pozemek bezprostředně sousedí. Pro
podmíněně přípustné využití platí, že nedojde k znehodnocení nebo ohrožení
využitelnosti dotčených pozemků. Nepřípustné je využití neslučitelné s
hlavním a přípustným využitím, které je v rozporu s podmínkami a limity
stanovenými v dané lokalitě nebo je jiným způsobem v rozporu s cíli a úkoly
územního plánování.
Shrnutí:
Z dostupných
veřejných dat (IPR) vyplývá že, na území MČ Praha 7 je podíl ÚSES konstantně
nízký (7,36 %, - 52,54 ha z toho 23,22
ha jsou součástí LÚSES) proti celopražskému průměru (13,5 %). V nejbližší době
nemá dojít ke změně rozlohy ÚSES na předmětném území ani ke změnám funkčnosti prvků.
Mimo prvku L2/157, který je na pozemku svěřený MČ Praze 7, se ostatní prvky
USES nacházejí buď na pozemcích hlavního města Prahy, na pozemcích Povodí
Vltavy s. p. nebo na soukromých pozemcích. Městská část Prahy 7 může ovlivňovat
změny jen zcela omezeně například dáváním stanovisek ke změnám územního plánu
nebo může připomínkovat studie k rozvojovému území, kde se nachází prvek
ÚSES. Ani směny pozemků v rámci pozemkových úprav, kterými se ve většině
případů řeší funkčnost a průchodnost územního systému ekologické stability
(ÚSES) nejsou reálné, protože městské části obvykle pozemky na svém území
nevlastní a ve většině případů dokonce ani nespravují.
Mapa prvků
ÚSES na území MČ 7- Územní plán hl. m. Prahy 
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.2 K jaké meziroční změně spotřeby vody došlo v budovách ve správě městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Data za rok 2020 budou bohužel k dispozici až na podzim tohoto roku, po vypracování zprávy o hospodaření s energiemi.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.3 Jaké jsou korelace meziroční změny měrné spotřeby vody a změny ceny pitné vody a/nebo změny objemu ročních srážek? Jaké je srovnání meziroční změny s průměrem ČR, vybranými městy ČR a/nebo dalšími městskými částmi – benchmarking? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
K výpočtu korelace byla použita data ČHMÚ a PVK za roky 2016-2020. Pearsonův korelační koeficient ukazuje v případě vztahu spotřeby vody a úhrnu srážek na na mírnou zápornou korelaci (-0,15). V případě vývoje ceny vody a spotřeby ukazuje na mírnou pozitivní korelaci (0,26).
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.4 Vyjmenujte nejvýznamnější úsporná opatření dokončená v předchozím období mezi audity. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Mezi nejvýznamnější opatření s dopadem na úspory vody lze jmenovat výměny části vodovodních rozvodů k hydrantům v objektu ZŠ letohradská 370/1 a také rekonstrukce gastrovybavení v objektu FMŠ Na Výšinách 1075/3.
|
-
za rok 2020 je to 115 l na osobu a den
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.5 Jsou v budovách ve správě městské části informace o způsobu šetření vodou (osvěta – např. cedulky k waterstopům apod.)? Proběhla v městské části osvětová kampaň zaměřená na šetření pitnou vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Informační cedulky ohledně šetření vodou na úřadě městské části nejsou a osvětná akce stran úspor vody také neproběhla. V rámci vybavování nové budovy radnice jsou k umývání nádobí používány myčky.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.6 K jaké změně v podílu osob napojených na kvalitní čištění odpadních vod (tj.mechanicko-biologické s dalším odstraňováním dusíku a/nebo fosforu) došlo za sledované období? *v případě, že existuje prokazatelný rozdíl mezi registrovaným počtem obyvatel a skutečným počtem obyvatel o více než 20, lze počítat s reálným počtem obyvatel (tuto skutečnost je nezbytné prokázat). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V současnosti je na mechanicko-biologické čištění odpadních vod s dalším odstraňováním dusíku a/nebo fosforu napojeno 99,9% obyvatel Prahy 7. Tento podíl je od roku 2016 v podstatě neměnný, pouze se s přibývajícími obyvateli navyšuje počet odběrných míst.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.7 K jaké změně došlo ve snížení objemu znečišťujících látek vypouštěných do povrchových vod ve sledovaném období? Pokud nejsou známy / dostupné hodnoty vypouštěného znečištění, uvést opatření mající vliv na objem vypouštěného znečištění, ke kterým ve sledovaném období v městské části došlo. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Tabulka níže obsahuje množství znečišťujících látek vypouštěných do povrchových vod za období 2016 až 2020, je patrný klesající trend u všech škodlivin.
Data pocházejí z ÚČOV v Bubenči. Skokové zlepšení v posledních dvou letech sledovaného období je způsobeno instalací nové vodní linky na podzim 2018, čímž došlo ke zvýšení efektivity čištění.
|
|
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
BSK5 |
(t/rok) |
21 |
30 |
27 |
24 |
14 |
15 |
CHSKCr |
(t/rok) |
151 |
155 |
149 |
138 |
114 |
106 |
NL |
(t/rok) |
33 |
34 |
39 |
35 |
27 |
24 |
N-NH4 |
(t/rok) |
26 |
22 |
40 |
35 |
9 |
5 |
Ncelk |
(t/rok) |
90 |
87 |
93 |
84 |
47 |
42 |
Pcelk |
(t/rok) |
3,0 |
3,2 |
2,9 |
3,4 |
3,3 |
3,1 |
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.8 K jaké změně došlo v podílu plochy zastavěného území městské části, odkud je odváděna dešťová voda do oddílné kanalizace, zasakuje do země nebo je znovu využívána (tedy neodtéká jednotnou kanalizací na ČOV)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část vyvíjí snahu o to, aby
zpevněné nepropustné asfaltové povrchy ve veřejném prostoru byly nahrazovány za
povrchy schopné částečně zasakovat jako např. dlažba. Ne vždy je však žádoucí,
aby se voda v území zasakovala, protože může narušovat jednotlivé
konstrukce staveb. Většina nezpevněných povrchů ve veřejném prostoru není ve
vlastnictví ani ve správě městské části, ale HMP/TSK, která o
realizaci/nerealizaci rozhoduje a eviduje.
Městská část vyvíjí také snahu o
zvyšování nezpevněných ploch u projektů soukromých investorů. Tato snaha je
samosprávní činnost a neexistují nástroje, které by městská část mohla využít,
aby zaručily jejich vymahatelnost ani realizovatelnost. Nicméně s ohledem
na intenzivní komunikaci s investory od počátku záměrů se daří projekty
v tomto smyslu ovlivnit.
|
-
konkrétní údaje nejsou k dispozici.
Součástí vyjádření městské části ve stavebním řízení bývá tam, kde je to možné, požadavek na zasakování či akumulaci a využití dešťové vody.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.9 Vytvořila městská část nebo subjekty v ní působící podmínky pro zpomalení odtoku nebo pro akumulaci a využívání srážkových vod místo vody pitné (pro čištění městské části, zálivku veřejné zeleně apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část na hospodaření
s vodou myslí při tvorbě svých projektů i projektů, v průběhu kterých
má možnost je ovlivnit. To se týká jak projektů HMP, tak projektů soukromých
investorů ve smyslu zpomalení odtoku. Konkrétní opatření v této oblasti bývá nejčastěji nahrazováním asfaltového povrchu chodníků pražskou mozaikou. Viz bod 2.1.8.
|
-
konkrétní údaje nejsou k dispozici.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ekologická stabilita krajiny v MČ Praha 7 je ovlivněna silným antropogenním vlivem a vysokou urbanizací území. Například plochy ÚSES zabírají jen 7,36 % území MČ. Využití krajiny zůstává v posledních letech podobné, mírně se rozrůstají antropogenní povrchy, zejména zástavba. MČ Praha 7 se snaží o MČ pečovat skrze efektivní územní rozvoj, péčí o zeleň a dotační politiku podporující péči o přírodu (podpora rekultivace vnitrobloků). Výměra ploch veřejné zeleně/parků/sadů ve správě MČ Praha 7 stagnuje. V poslední době došlo k založení nových uličních stromořadí v ulici Janovského, kde bylo vysazeno 7 stromů a k rozšíření stromořadí v ulici U Průhonu, kde nově bylo vysazeno 12 stromů a v ulici Jana Zajíce 7 stromů. Některé zaplevelené komunikační trávníky byly přeměněny na květinové nízkoúdržbové záhony (před stanicí metra Vltavská, ul. Čechova, ul. nábř. Kpt. Jaroše a ul. U Akademie). Záhony také lákají hmyz např. včely, čmeláci, motýly a další hmyz.
K mírnému nárůstu zpevněných ploch dochází ve vnitroblocích na úkor zahrad, tedy ke zmenšování ploch ZPF. Je to dáno revizí souladu údajů katastru nemovitostí se skutečným stavem v terénu. Ke zpevnění těchto ploch zahrad však došlo již v minulosti.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.2 Vyskytují se na území městské části zvláště chráněná území (ZCHÚ) nebo území soustavy Natura 2000? Spolupracuje městská část na péči o ZCHÚ nebo území Natura 2000 (např. formou grantů pro aktivity nevládních organizací i jednotlivců apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území MČ
Prahy 7 se nachází dvě Chráněná území. Největší chráněné území
v Praze 7 je Královská obora – přírodní památka o rozloze 90,6 ha. Dalšími
je pak Letenský profil – přírodní památka o rozloze 1,47 ha.
Na území MČ Praha 7 se nenacházejí území Natura
2000. Za celkovou přípravu soustavy Natura 2000 zodpovídá
Ministerstvo životního prostředí, které pověřilo přípravou odborných podkladů Agenturu ochrany
přírody a krajiny. Ptačí oblasti a evropsky významné lokality
vyhlašuje vláda ČR. Ptačí lokality na území městské části Praha 7
nejsou vyhlášeny. Na území MČ Praha 7 nebyl vyhlášen významný krajinný prvek. Památný strom – jinan dvoulaločný roste
v Královské oboře, Velký dub letní roste na Císařském ostrově. Oba památné
stromy rostou na pozemcích Hlavního města Prahy, které zajišťuje odbornou péči
o všechny vyhlášené památné stromy. Městská část nespolupracuje na péči o ZCHÚ Shrnutí: na území MČ P7 se nacházejí 2 chráněna území a 2 památné stromy. Jak o chráněná území, tak o památné stromy se stará odbor ochrany prostředí MHMP podle schváleného plánu péče.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.3 Došlo za hodnocené období na území městské části ke snížení podílu ploch přírodního nebo přírodě blízkého charakteru vůči zastavěným a ostatním plochám nepřírodního charakteru (stavby, komunikace, zpevněné plochy apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V současné
době je na území městské části Praha 7 celkem 34,4 ha přírodního a přírodě
blízkého charakteru. Z toho je 2,3 ha doprovodné vegetace, 19,5 ha
nelesních porostů dřevin zapojené se stromy a keři a 12,6 ha nelesních porostů
dřevin nezapojených se stromy a keři. Podklady jsou čerpány z map
Geoportálu hl. m. Prahy. V tomto
členění nejsou započítané plochy zahrad a parků.
Ke snížení podílu ploch přírodního nebo přírodě blízkého charakteru vůči zastavěným a ostatním plochám nepřírodního charakteru nedošlo – s ohledem na pozici
městské části v rámci struktury zastavěného města, kde poměr
zastavitelných a nezastavitelných ploch je pevně stanoven.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.4 Jaký je na území městské části dlouhodobý trend v ekologické stabilitě území (měřený koeficientem ekologické stability)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dle dat IPR je na území Prahy 7 poslední 4 roky koeficient ekologické stability území konstantní.
|
-
0,185
Koeficient ekologické stability je na Praze 7 po dobu posledních 4 let konstantní.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.5 Došlo ke zkvalitnění a/nebo zvětšení ploch veřejné zeleně/parků/sadů na území městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na
území Prahy 7 se nachází veřejná zeleň, kterou vlastní různé subjekty.
Největším vlastníkem je pravděpodobně Hlavní město Praha, které vlastní
Stromovku, Letenské sady – ty i spravuje prostřednictvím odboru ochrany
prostředí. Dále hlavní město vlastní veřejnou zeleň na ostrovech Štvanice a
Trojský ostrov. Ostrov Štvanice spravuje
firma Acton. Další veřejnou zeleň pro hlavní město spravuje Technická správa
komunikací hl. m. Prahy, a. s.. Obnova stromovky je řešena vlastníkem. Městská část na obnovu nemá
prakticky žádný vliv. V posledních třech letech byly trávníky o výměře 651
m2 (nábř. kpt. Jaroše, Čechova, Vltavská metro, Jateční, U Akademie)přeměněny
na trvalkové záhony. Bylo založeno nové stromořadí v ulici Jana Zajíce a
v ulici Janovského a prodlouženo stromořadí v ulici U Průhonu. Celkem
bylo vysazeno 26 stromů.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.6 Je upřednostňována nová výstavba na nevyužitých nebo špatně využitých plochách ve stávajícím zastavěném území městské části před výstavbou na dosud nezastavěném přírodním území nebo na zemědělské či lesní půdě mimo ně (na všech takových plochách, bez ohledu na vlastnictví)? Pokud ano, uveďte příklady. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část nemá žádné možnosti toto ovlivnit. Na území MČ jsou
jednoznačně stanovené plochy zastavitelné a nezastavitelné. MČ podporuje
projekty, které znovu využívají brownfieldy pro nové funkce odpovídající dané
lokalitě i 21. století. (Projekty soukromých investorů např. bydlení Jankovcova,
Astrid centre – 2020 realizace, Tesla – byty a administrativa – 2020 získal
projekt ÚR, atd.)
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.7 Další indikátory k tématu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Druhy invazních rostlin na území Prahy 7 nejsou zmapovány, Odbor životního prostředí k tomu nemá potřebné kapacity, je v plánu zadat externí studii.
|
-
-
Inventarizace nebyla provedena.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3 Kvalita a ochrana půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.3 Kvalita a ochrana půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na území městské části se nenachází zemědělská půda, zahrady (pouze ve vnitroblocích) ani pozemky určené k plnění funkce lesa. MČ v rámci svých možností podporuje farmářské trhy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3.1 Hospodaří se na zemědělské půdě (i v malém rozsahu - např. vinice, sady, zahrady) na území městské části podle zásad správné zemědělské praxe (SZP)? Došlo ke zvýšení výměry zemědělské půdy s certifikovaným ekologickým zemědělstvím? Pořádá městská část informační/osvětové aj. akce pro zemědělce (s cílem podpory udržitelného zemědělství)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území Prahy 7 se zemědělská půda nachází ve velmi malém množství, jedná se o vnitrobloky, které jsou vedené jako zahrady. Výměra těchto ploch není k dispozici. Městská část podporuje organizování farmářských trhů na Řezáčově Náměstí tím, že poskytuje zábor potřebných prostor za symbolický poplatek 1kč/m2/den.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3.2 Došlo ke zvýšení výměry pozemků určených k plnění funkcí lesa na území městské části? Provozuje se na těchto pozemcích - bez ohledu na druh vlastnictví - certifikované hospodaření (PEFC - Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes) nebo FSC (Forest Stewardship Council)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území Prahy 7 se nenachází pozemky určené k plnění funkce lesa.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3.3 Má městská část problémy s erozí půdy? Pokud ano, přijala nebo podpořila konkrétní protierozní opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území městské části se nenachází zemědělská půda.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3.4 Chrání městská část zemědělský půdní fond na svém území? (Opatření uveďte pro jednotlivé třídy ochrany, zvláště pak pro I. a II. tř.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část nemá zemědělský půdní fond.
|
-
-
Na území městské části se nenachází zemědělská půda.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4 Kvalita ovzduší |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.4 Kvalita ovzduší
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hlavní město Praha je jednou z několika rozsáhlejších oblastí České republiky, které se vyznačují problematickou kvalitou ovzduší. Stav ovzduší v Praze je nepříznivě ovlivňován zejména automobilovou dopravou, ke zhoršené kvalitě ovzduší na území Prahy přispívají kromě dopravy i lokální topeniště. Zdroje znečišťování ovzduší jsou evidovány v Registru emisí a zdrojů znečišťování ovzduší (REZZO). Ke sledování kvality ovzduší v Praze je provozována síť měřicích stanic (stanice ČHMÚ a dalších organizací). Od roku 1992 je na území hl. m. Prahy pravidelně prováděno modelové hodnocení kvality ovzduší. Základním koncepčním dokumentem hl. m. Prahy v této oblasti je v roce 2021 vydaný Program zlepšování kvality ovzduší 2020+ - Aglomerace Praha – CZ01, který vypracovalo MŽP. – citace z portálu životního prostředí hl. m. Prahy. Největším zdrojem znečištění ovzduší je na území MČ Praha 7 automobilová doprava obdobně jako na celém území hlavního města Prahy. Dalším méně výrazným znečišťovatelem ovzduší je železniční doprava a stavby. Opatření, která může městská část zavádět, jsou omezená. Jedná se především o úklidy chodníků a zpevněných ploch. Také možnosti výsadby izolační zeleně jsou omezené z důvodu existence sítí a jejich ochranných pásem a také z důvodu vlastnických vztahů. Problémy se znečišťováním ovzduší z lokálních topenišť jsou na území MČ Praha 7 pouze okrajové, protože většina domácnosti je vytápěna centrálně Pražskou teplárenskou nebo je plynofikována. Izolační zeleň podél komunikací je pouze v ul. Argentinská, Milady Horákové, Korunovační a Veletržní a to pouze v některých úsecích.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4.1 Došlo ke zlepšení kvality ovzduší na území městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Kvalitu
ovzduší v Praze 7 negativně ovlivňuje především doprava. Praha 7 je centrální
městskou částí zatížená tranzitní dopravou. V severojižním směru protýká východní
část území Prahy 7 Severojižní magistrála, která spojuje dálnici D1 s dálnicí
D8, a je vedena ulicí Argentinskou přes Štvanici dále do centra. Další
frekventovanou ulicí je ulice Korunovační a Milady Horákové v západní
části Prahy 7, která navazuje na ulici Veletržní, Bubenská a dále navazující na Severojižní magistrálu. Všechny
uvedené komunikace jsou komunikacemi první třídy a jsou ve správě Magistrátu
hl. m. Prahy a městská část nemá vliv na omezení intenzity dopravy na uvedených
komunikacích. Další
emisní zdroje na území městské části Praha 7 nemají tak velký vliv na imisní
situaci v Praze 7. V současné
době musíme při hodnocení kvality ovzduší na území městské části vycházet z dostupných
výsledků modelování ČHMÚ (model ATEM),
které jsou zveřejňovány v pětiletých klouzavých průměrech imisních
koncentrací hlavních znečišťujících látek. Výsledky jsou zpracovány do map ve
čtvercové síti 1 x 1 km. Městská část je
podle této mapy rozdělena do pěti částí, které se od sebe drobně liší. Obecně
lze říci, že za poslední zveřejněné období 2015 – 2019 sledované znečišťující
látky: NO2, PM10 , PM2,5 a benzen nepřekračují hodnoty imisních limitů,
stanovených v příloze č. 1 zákona o ochraně ovzduší. (NO2 roční ø = 20,9 - 29,9
μg/m3, PM10 roční ø = 22,4 – 24,3 μg/m3, PM2,5 roční ø = 16,9 – 18,0 μg/m3,
benzen roční ø = 1,2 – 1,3 μg/m3, všechny
tyto hodnoty nepřekračují imisní limity, stanovené v příloze č. 1 výše
uvedeného zákona). Pro benzo(a)pyren je roční ø = 0,9 – 1,0 ng/m3, což se rovná
vyrovnání imisního limitu, který je 1,0
ng/m3. Podkladem
pro výše uvedené výpočty jsou mj. nejbližší měřící stanice sítě imisního
monitoringu ČHMÚ, které jsou v Praze 1 na Náměstí Republiky a dále
v Praze 8 v Karlíně na Rohanském nábřeží. Pro posouzení stavu ovzduší na území
městské části tedy máme k dispozici data popisující situaci kvality ovzduší
pouze na základě výpočtů. Přesto si dovolujeme konstatovat, při porovnání
těchto dostupných údajů, že k výraznému zlepšení kvality ovzduší na území
městské části došlo po otevření tunelového komplexu Blanka, který částečné odvedl
tranzitní dopravu z ulic Korunovační, Milady Horákové, Veletržní i
Bubenské a Argentinské. Z toho je také vidět, jak velký vliv na kvalitu
ovzduší na našem území má doprava. A
postupně dochází ke snižování imisní zátěže. Ke zlepšování kvality ovzduší
využíváme legislativní nástroje – pro územní a stavební řízení vydáváme závazná
stanoviska k nově zřizovaným nevyjmenovaným zdrojům. Vydávat závazná
stanoviska k vyjmenovaným zdrojům nejsme kompetentní. Dále k územnímu a
stavebnímu řízení vydáváme sdělení k omezení prašnosti při stavební
činnosti a přepravě sypkých materiálů.
Obecně, k řešení snižování znečištění ovzduší je kompetentní obec a tím
je Hlavní město Praha. Znečišťování ovzduší je provázané s dalšími
městskými částmi a je třeba tuto problematiku řešit komplexně. Městská
část Praha 7 v loňském roce zahájila spolupráci s ČHMÚ a
v letošním roce se začne měřit kvalita ovzduší v ulici Argentinská
zařízením ČHMÚ. Dále začneme v tomto roce sledovat kvalitu ovzduší
umístěnými necertifikovanými čidly na 10 místech – Dětské hřiště v ulici
Jateční, U Sparty a U Vodárny a před základními školami v ul. Korunovační,
Strossmayerovo náměstí, Fr. Křížka, Umělecká Tusarova, Ortenovo náměstí a na
budově sídla městské části U Průhonu. V roce 2020 proběhlo měření kvality
ovzduší ve spolupráci se studenty Univerzity Karlovy, kteří měřili znečištění
ovzduší necertifikovanými mobilními přístroji a v současné době data
zpracovávají.
Doufáme, že na základě
vyhodnocení výsledků probíhajících a připravovaných měření lépe popíšeme
situaci a bude snazší navrhnout vhodná opatření.
|
-
PM10 roční ø = 22,4 – 24,3 μg/m3, PM2,5 roční ø = 16,9 – 18,0 μg/m3,
PM10 roční ø = 22,4 – 24,3 μg/m3, PM2,5 roční ø = 16,9 – 18,0 μg/m3, všechny tyto hodnoty nepřekračují imisní limity, stanovené v příloze č. 1 zákona o ovzduší). Pro benzo(a)pyren je roční ø = 0,9 – 1,0 ng/m3, což se rovná vyrovnání imisního limitu, který je 1,0 ng/m3.
-
NO2 roční ø = 20,9 - 29,9 μg/m3, benzen roční ø = 1,2 – 1,3 μg/m3
Obecně lze říci, že za poslední zveřejněné období 2015 – 2019 sledované znečišťující látky: NO2, PM10 , PM2,5 a benzen nepřekračují hodnoty imisních limitů, stanovených v příloze č. 1 zákona o ochraně ovzduší.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4.2 Má městská část problémy se znečišťováním ovzduší z lokálních topenišť? Jaká opatření proti tomu činí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na
území MČ P7 je minimální množství lokálních topenišť, důvodem je to, že bytové domy
k vytápění využívají CZT popřípadě plyn.
V městské části není zástavba s rodinnými domy a jen omezený počet
bytů disponuje krbem. Spalovací zdroje bychom našli také v lokalitách s drobnými výrobními
podniky (Libeňský ostrov, Holešovický přístav, U Papírny, nádraží Bubny, ulice
Za Elektrárnou a některé drobné provozy ve vnitroblocích).
|
-
PM10 roční ø = 22,4 – 24,3 μg/m3, PM2,5 roční ø = 16,9 – 18,0 μg/m3,
Známými zdroji PM10, PM2,5 je stavební činnost, provozovna deponie
materiálů v přístavu a také betonárka v Troji. Velmi významý vliv na
kvalitu ovzduší má tzv. resuspenze prachových částic, tzv. znovuzvíření.
V tomto směru je důležité pravidelně prachové částice z ulic a
chodníků odklízet.
Z
map pětiletých klouzavých průměrů imisních koncentrací hlavních znečišťujících
látek, které jsou zpracovány Českým hydrometeorologickým ústavem ve čtvercové
síti 1 x 1 km. Kvalita ovzduší v Praze 7 je charakterizována následujícími
hodnotami pětiletých průměrných koncentrací vybraných znečišťujících látek za
roky 2015-2019, uvedených na stránkách Českého hydrometeorologického ústavu: PM10
roční ø = 22,4 – 24,3 μg/m3, PM2,5 roční ø = 16,9 – 18,0 μg/m3, tyto
hodnoty nepřekračují imisní limity, stanovené v příloze č. 1 výše uvedeného
zákona. Imisní limity jsou: PM10 roční ø = 40 μg/m3 a PM2,5 roční
ø = 20 μg/m3.
-
data nejsou k dispozici
Pro
Prahu 7 je důležitá izolační zeleň podél dopravních komunikací, kde doprava na
nich je hlavním zdrojem znečištění. Komunikace i zeleň podél komunikací jsou
v majetku hlavního města Prahy a pro vlastníka je spravuje Technická
správa komunikací hlavního města Prahy, a.s. Z důvodu kompetencí a
vlastnických vztahů má městská část jen omezené možnosti rozšiřovat výměru
izolační zeleně podél komunikací. U větší části komunikací to ani není možné
z prostorových důvodů a z důvodu existence sítí a jejich ochranných
pásem v komunikacích. Informace o izolační zeleni podél komunikací nemáme k
dispozici. Obecně lze konstatovat, že izolační zeleň je v současné době
pouze podél komunikace Argentinská a to jen zbytková. Jednostranné stromořadí
je částečně v ulici Milady Horákové v úseku od Letenského náměstí k ulici
U Sparty, dále v ulici Veletržní v úseku od ulice Bubenská k ulici
Schnirchova a významné je oboustranné stromořadí v ulici Korunovační.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4.3 Jaké jsou hlavní zdroje znečištění ovzduší na území městské části dle kategorií (velké stacionární zdroje, doprava, lokální zdroje)? Uveďte hlavní znečišťovatele a popište, jaká opatření ke snížení emisí městská část udělala (při řešení problémů s velkými zdroji se předpokládá spolupráce s magistrátem). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Hlavním
zdrojem znečištění ovzduší na území městské části je doprava, další zdroje jsou nepodstatné, a na znečištění se podílejí jen okrajově nebo
krátkodobě. Městská část nemá nástroje k omezení znečišťování ovzduší
z hlavního zdroje znečištění, kterým je doprava. Jak už bylo uvedeno, přes
území Prahy 7 vede tranzitní doprava ze severu na jih a z východu na
západ. Jedná se o komunikace 1. třídy Argentinská, Bubenská, Veletržní,
Korunovační a Milady Horákové. Z vyjmenovaných
zdrojů jsou to: Technologické
zdroje: AUTOVARS
a.s., Jankovcova Balírny
Praha - Holešovice s.r.o, MATRIX
Media s.r.o. - Praha, Přístavní Poštovní
tiskárna cenin Praha a.s., Ortenovo náměstí Pražská
teplárenská a.s., Partyzánská Robert
Štíbr - čistírna oděvů, Milady Horákové TBG
METROSTAV s.r.o., Libeň Kotelny
- Spalování paliv v kotlích o celkovém jmenovitém tepelném příkonu od
0,3 MW do 5 MW včetně: Armáda spásy
v České republice, z. s. - Praha, Tusarova Deiselagregáty
s pístovým spalovacím motorem o celkovém jmenovitém tepelném příkonu od
0,3 MW do 5 MW: Česká
telekomunikační infrastruktura a.s. - AB1481_NPZ, Přístavní Česká
telekomunikační infrastruktura a.s. - AB9002_NPZ, Milady Horákové FHA
Czech, s.r.o., Komunardů HALL
s.r.o. - Praha, U Pergamenky Paramount
building, Na Maninách Skanska
Facility s.r.o. Visionary DA, Železničářů Temster
s.r.o. MERCURIA DA, Artentinská Významným
zdrojem emisí je také železniční doprava. Dále
se na území městské části Praha 7 nachází zdroje nevyjmenované – plynové kotle,
spalovací zdroje a dieslové agregáty s pístovým spalovacím motorem
o celkovém jmenovitém tepelném příkonu do 300 kW, provozovna deponie
materiálů v přístavu a také probíhající stavební činnost. Měřená
data v současné době nemá městská část k dispozici. K dispozici
je model ATEM. Městská
část se již od r. 2020 snaží formou spolupráce s vysokými školami –
Univerzita Karlova a ČVUT popsat stav ovzduší na svém území. Prvním
byla v roce 2020 zahájena spolupráce s Univerzitou Karlovou - přírodovědeckou
fakultou. V rámci diplomové práce bylo provedeno měření prachových
částic ve vybraných ulicích pomocí necertifikovaných ale kalibrovaných mobilních
měřících zařízení. Data se v současné době zpracovávají. Výsledkem práce
bude stanovení konkrétních míst s vyšší koncentrací znečišťujících látek
s klasifikací zdrojů. V roce
2020 byla také zahájena spolupráce s Univerzitním centrem energeticky
efektivních budov Českého vysokého učení technického v Praze, a výsledkem
je umístění 10 venkovních čidel, která budou sledovat průběh stavu vnějšího
ovzduší před budovami škol a na dětských hřištích na území městské části po
dobu 12 měsíců a následně bude provedena analýza naměřených dat. Sledována bude opět přednostně prašnost
prostředí.
V letošním roce bude také zahájeno měření
certifikovanými přístroji. Český hydrometeorologický ústav dočasně umístil měřící
stanici v ulici Argentinská a výsledky měření této stanice budou zahrnuty
do celostátní sítě imisního monitoringu. Předpokládáme, že zjištěné informace
přispějí k lepšímu popisu stavu kvality ovzduší v naší městské části.
|
-
PM10 roční ø = 22,4 – 24,3 μg/m3, PM2,5 roční ø = 16,9 – 18,0 μg/m3,
-
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4.4 Další indikátory k tématu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zákonné
prostředky (podle zákona na ochranu ovzduší) jsou pro městskou část pouze ve
vydávání závazných stanovisek k umístění nevyjmenovaných zdrojů, vyjádření
k umístění vyjmenovaných zdrojů a v kontrole dodržování zákona. Odbor
životního prostředí se ve smyslu ochrany složek životního prostředí vyjadřuje
formou sdělení k územnímu a ke stavebnímu řízení a doporučuje konkrétní
opatření vedoucí ke snížení vlivu stavební činnosti a případně související dopravy
na danou lokalitu. Obecně
platí, že zelené plochy prašnost pozitivně,
problematické bývají, kromě zdrojů podle přílohy č. 2 zákona o ochraně ovzduší,
zpevněné plochy. Velikost veřejných zpevněných ploch na území městské části
nemáme k dispozici. Nutno podotknout, že úklid MČ P7 provádí jen na chodnících. Úklid vozovek zajišťuje
smluvním dodavatelem Technická správa komunikací hl. m. Prahy a.s. Dále jsou tu
velké parky Stromovka a Letenské sady a tam úklid provádí prostřednictvím
smluvního dodavatele správci parku. Úklid kolejového svršku provádí Dopravní
podnik hl.m. Prahy také prostřednictvím smluvního dodavatele.
Opatření,
která jsou v kompetenci samosprávy, jako je úklid chodníků (aby
nedocházelo k opakovanému víření prachových částic), stanovení podmínek
pro realizaci staveb či stavební činnosti v rámci vyjádření účastníka
řízení v rámci procesu povolování staveb, zvýšení osvěty, zvýšení tlaku na
ostatní vlastníky a správce, aby optimalizovali četnosti úklidů, aby zvyšovali
množství doprovodné zeleně, modernizovali vozový park, inovovali postupy a
použité techniky, atd.
|
-
104 260 000 m2
Dle rámcové smlouvy s dodavatelem úklidových služeb - 7.U s.r.o. je ročně uklizeno celkem 104 260 000 m2, z čehož 58 760 000 m2 ručním úklidem zaměřeným především na sběr exkrementů a odpadků a zbylých 45 500 000 m2 strojovým úklidem, přičemž jsou použity stroje splňující normy PM 10 a PM 2,5. Toto jsou však pouze data ohledně úklidu chodníků, neboť některé prostory v rámci Prahy 7 uklízí kromě DPP i Pražské služby, Prostor a.s. (Výstaviště) a Lesy ČR (Letenské sady, Stromovka).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|