1B Územní rozvoj |
Hodnocení oblasti |
1.5 Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.5 Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
Městský obvod Poruba se snaží rozvíjet v rámci racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území, řídí se tak nejen platným Územním plánem Ostravy, ale také Strategickým plánem rozvoje města Ostravy 2017-2023 a Strategickým plánem rozvoje městského obvodu Poruba 2018-2023 s výhledem do roku 2030. MOb Poruba dále vytváří koncepční urbanistické studie pro všechny své stavební obvody (zatím existují dvě, a to pro I. stavební obvod a VIII. stavební obvod vč území tzv. Nového Pustkovce, která je momentálně dokončována). V roce 2020 začala městská příspěvková organizace MAPPA s vytvářením vize prostorového plánování, která mimo jiné sloužila jako podklad pro koncepční studii VIII. stavebního obvodu vč území tzv. Nového Pustkovce. Tato "vize" bude nadále MAPPOU rozvíjena za intenzivní participace městských obvodů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bez připomínek, komentář dostatečný.
|
1.5.1 Prosazuje městská část při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Při umisťování nových staveb se vychází z Územního plánu
Ostravy (viz oblast 1.1). Ten stanovuje koncepci rozvoje území včetně vymezení
zastavitelných ploch a ploch přestavby, definuje jejich regulativy a způsob
využití. Územním plánem je zároveň doporučováno využívat k nové zástavbě
stávající proluky, a to z důvodu minimalizace rozšiřování zastavěného území. Městský obvod dále vychází ze svých koncepčních studií (více návodná otázka 1.1.2). V rámci celého statutárního města zpracovává MAPPA (Městský ateliér prostorového plánování a architektury) Vizi prostorového rozvoje města Ostravy, která by v budoucnu mohla být přílohou územního plánu.
Jedním ze strategických cílů městského obvodu Poruba je
zvýšit podíl využívání udržitelných forem dopravy obyvatel, i proto má
pravidelně ve svém Akčním plánu zařazeny projekty z oblasti udržitelné mobility
– výstavba nové tramvajové trati, Bikesharing, Carsharing, aj. V oblasti
snížení dopravní zátěže území městský obvod Poruba dlouhodobě podporuje
výstavbu dvou obchvatů – Prodloužené Rudné a Severního spoje, kdy první z nich
byl dokončen a zprovozněn v závěru roku 2019.
|
-
Hodnotu tohoto indikátoru nejsme za samostatný MOb doložit. Touto problematikou se zabývá MAPPA, viz návodná otázka 1.5.1
Městský obvod Poruba tato data nesleduje a nemá přístup k analytickým datům.
|
Ano, Mob Poruba se řídí územním plánem, koncepčními studiemi a Strategickým plánem, které berou v potaz klidové zóny a dopravní zátěž.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prosím doplnit indikátor 1.5.A., příp.komentář k
dostupnosti dat pro tento indikátor 1.5.A, jinak je komentář akceptován.
|
1.5.2 Prosazuje městská část takovou funkční diferenciaci využití území, aby vyhovovala jak z hlediska fungování městské části a její dopravní obsluhy, ale i zdravého životního prostředí a podmínek života obyvatel i návštěvníků? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Funkční diferenciace území městského obvodu je dána Územním
plánem Ostravy. Tvorbu územně plánovací dokumentace má na starosti Magistrát
města Ostravy. Městský obvod Poruba jako jeden z obvodů statutárního města může
do tvorby, příp. aktualizace územního plánu zasahovat formou podávání návrhů na
změny územního plánu, komentářů a připomínek. Územní plán Ostravy ve svém aktuálním znění je zpracován se
zřetelem na vytvoření optimálních podmínek pro udržitelný rozvoj. Umožňuje
hospodářský rozvoj, zároveň chrání a rozvíjí hodnoty území a zlepšuje podmínky
soudržnosti obyvatel, podporuje rozvoj pracovních příležitostí a přípravu ploch
pro výstavbu objektů bydlení. Vytváří vyvážené podmínky pro bydlení, práci a
rekreaci obyvatel města, přičemž udržuje rovnováhu mezi rozvojem města a ochranou
životního prostředí.
Na území městského
obvodu Poruba jsou územním plánem vymezeny jednotlivé plochy dle způsobu
využití, převažující zastoupení mají plochy pro individuální a hromadné bydlení, doplněné plochami
veřejných prostranství, občanské vybavenosti sportu a parků. Hlavní dopravní
skelet městského obvodu je pak tvořen plochami pozemních komunikací.
|
-
Zastavitelné plochy mimo zastavěné území k vymezených plochám a plochám přestavby v rámci zastavěného území: mimo ZÚ 52,52 ha, v rámci ZÚ 17,72 ha, procentuálně tedy 74,7% zastavitelných ploch je vymezeno mimo ZÚ, 25,3% zastavitelných ploch je vymezeno v rámci ZÚ. Údaje jsou platné k 31.3.2021. Od 14.5.2021 je v platnosti nový ÚP.
-
Hodnotu tohoto indikátoru nejsme za samostatný MOb doložit.
Městský obvod Poruba tato data nesleduje a nemá přístup k analytickým datům.
|
MOb Poruba se v této problematice řídí Územním plánem Ostravy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
viz.výše, indikátory 1.5.B a 1.5.D, vysvětlující
komentář dostatečný.
|
1.5.3 Má městská část jasnou vizi dalšího kvalitativního rozvoje města, obsaženou v ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Tématem kvalitativního rozvoje městského obvodu Poruba,
potažmo statutárního města Ostrava, jako nadřazeného celku, se zabývají
strategické dokumenty, zejména Strategický plán FajnOVA, Strategický plán
městského obvodu Poruba a řada dalších strategických dokumentů města, řešících
dílčí témata rozvoje. (odkaz na přehled dokumentů) Územní plánování je pak nástrojem, jak kvalitativního
rozvoje území dosáhnout. Městský obvod Poruba jak již bylo zmíněno v části 1.1
nedisponuje vlastním územním plánem. Územní plán Ostravy ve svém aktuálním
znění v rámci textové části stanovuje základní koncepci rozvoje území, ochranu
a rozvoj jeho hodnot a hlavní principy koncepce ochrany a rozvoje
urbanistických hodnot města, a to zejména: · respektovat republikové priority územního plánování pro
zajištění udržitelného rozvoje území, · vytvářet vyvážené příznivé podmínky pro bydlení, práci a
rekreaci obyvatel města, udržet rovnováhu mezi rozvojem města a ochranou
životního prostředí, · vytvářet podmínky pro kvalitní urbanistické provázání
městských částí a tím zlepšení ekonomie provozu města (dopravní, technická
infrastruktura, využívání vnitřních rozvojových rezerv), · doplňovat občanské vybavení v obytných zónách,
polyfunkčnost jednotlivých městských částí, · rozvíjet vysoké školství, vědu a výzkum, · využití přírodních hodnot území města pro vhodné
volnočasové a rekreační aktivity jeho obyvatel při respektování zásad ochrany
životního prostředí a další. Textová část územního plánu definující koncepci rozvoje
území Ostravy je dostupná na webových stránkách Ostravy:
https://uzemniplan.ostrava.cz/04-%C3%9AZEMN%C3%8D%20PL%C3%81N%20OSTRAVY-%C3%9APLN%C3%89%20ZN%C4%9AN%C3%8D%20PO%20ZM%C4%9AN%C4%9A%20%C4%8D_2a/ Územní plán v rámci zastavěného i nezastavěného území
statutárního města vymezuje určité množství ploch pro jeho rozvoj. Kvalita
rozvoje v těchto územích je podpořena regulativy – stanovením hlavního,
přípustného a nepřípustného využití a požadavky na zpracování územních studií. V rámci městského obvodu Poruba je vymezeno celkem 19
zastavitelných ploch a celkové rozloze 69,34 ha, což představuje cca 5,27 % z
celkové rozlohy městského obvodu Poruba (rozloha MOb 1317 ha). Z těchto
zastavitelných ploch je pak 52,50 ha vymezeno mimo zastavěné území MOb.
|
-
a) Hodnotu tohoto indikátoru nejsme za samostatný MOb doložit.
b) V rámci městského obvodu Poruba je vymezeno celkem 19 zastavitelných ploch a celkové rozloze 69,34 ha, což představuje cca 5,27 % z celkové rozlohy městského obvodu Poruba (rozloha MOb 1317 ha). Z těchto zastavitelných ploch je pak 52,50 ha vymezeno mimo zastavěné území MOb.
Podíl osob bydlících v bytových a rodinných domech vztažený k celkovému počtu obyvatel na základě rozdělení podle stavebních obvodů, kdy v rámci stavebního obvodu Poruba-ves je prakticky ve 100% zástavba RD, ve zbylých stavebních obvodech v BD (až na opravdu mini výjimky) Procentuálně to tedy vychází cca 93% obyvatel městského obvodu Poruba bydlí v bytových domech a cca 7% obyvatel Poruby bydlí v rodinných domech.
|
Ano, Mob Poruba se řídí územním plánem, koncepčními studiemi a Strategickým plánem.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prosím pokud to bude možné, doplnit indikátor 1.5.C na
základě údajů, které jsou k dispozici. Komentář jinak dostatečný.
|
1.6 Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.6 Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií
|
Městský obvod Poruba v oblasti projektování a výstavby vychází nejen ze svých strategických a koncepčních dokumentů, ale aktivně spolupracuje s externími subjekty jako je Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava. Úzká spolupráce probíhá také s příspěvkovou organizací SMO - MAPPA, jejíž ředitel plní funkci městského architekta pro celou Ostravu. Městský obvod v roce 2020 vyhlásil svou první architektonickou soutěž na projekt Zámecký park a hodlá v tomto trendu pokračovat. Obvod také všechny své strategické projekty projednává s veřejností na základě Plánu komunikace a participace.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bez připomínek, komentář dostatečný
|
1.6.1 Vyhlašuje městská část na projekty důležitých veřejných prostorů a staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MOb Poruba v r. 2020 ve spolupráci s ČKA vyhlásil
architektonickou soutěž pro akci "Zámecký park" na zpracování
krajinářsko-urbanistického návrhu. Na tuto akci bylo z rozpočtu MOb Poruba v r.
2020 vyčleněno 1,0 mil Kč na odměny porotcům a účastníkům soutěže. Podány byly nakonec tři soutěžní návrhy, které počátkem prosince 2020 vyhodnotila soutěžní porota složená z odborníků i zástupců radnice. Porota udělila první a třetí místo, druhé obsazeno nebylo. Vítězem soutěže se stala společnost Laboratórium architektúry krajiny (LABAK) z Bratislavy.
https://www.fajnovaporuba.cz/p/vitezny-navrh-na-revitalizaci-zameckeho-parku-okouzli-jednoduchosti-a-prirozenosti Na architektonickou soutěž navázala další fáze projektové přípravy, kterou zpracovává vítěz architektonické soutěže. S výsledky soutěže byla veřejnost seznámena formou výstavy v prostorách úřadu městského obvodu Poruba, venkovní galerie "Malá Dukla" a na webu fajnovaporuba.
|
-
Ano, Mob Poruba využívá externí odbornou pomoc.
Jedná se o spolupráci s ČKA na architektonické soutěži, dále spolupracuje na projektech s VŠB - TU, a to konkrétně "Navrhni hlavní" a "Dlouhodobě udržitelná transformace sídlišť statutárního města Ostravy", s fakultou stavební pak dále spolupracuje na ideových návrzích studentů (např. Zámeckého parku, předprostor Oblouku). MOb Poruba od založení městské příspěvkové organizace MAPPA spolupracuje také s ní, a to na tvorbě koncepčních dokumentů apod.
|
Ano, v rámci projektu Zámecký park vyhlásil městský obvod Poruba architektonickou soutěž v roce 2020.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Z komentáře je zřejmé, že architektonická soutěž byla
v r.2020 vypsána. Navazuje nyní na tuto soutěž, Zámecký park, další fáze
projektové přípravy s vítězem této soutěže? Jaký byl ohlas veřejnosti na
výsledky soutěže, resp.byla veřejnost seznámena s výsledky formou výstavy, nebo
zveřejnění na webu MO?
|
1.6.2 Má městská část smluvně zajištěnou spolupráci se stálým architektem městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MOb Poruba spolupracuje s Městským ateliérem prostorového
plánování a architektury (MAPPA), který je příspěvkovou organizací statutárního
města Ostrava, která tvoří vizi stavebního rozvoje města Ostravy a koordinuje
urbanistické projekty na jeho území. Pracovník MAPPA zasedá v porotě
architektonické soutěže akce "Zámecký park" a proběhla konzultace
projektu "Revitalizace veřejného prostoru Florida". MAPPA je hlavní koncepční pracoviště Ostravy v oblasti architektury, urbanismu a tvorby města. Ředitel organizace, Ing. arch. Ondřej Vysloužil má funkci městského architekta pro celou Ostravu. MOb Poruba spolupracuje s Komisí pro architektonický a
urbanistický rozvoj městského obvodu Poruba, která je poradním orgánem Rady MOb
Poruba.
Spolupráce s ateliérem MAPPA je nastavena optimálně z hlediska požadavků MO. MAPPA s MO sdílí informace, které MO potřebuje a připravuje se další podpora ze strany MAPPA. Zájmy MO jsou s ohledem na koordinaci projektů vyhovující.
|
-
Ano, Mob Poruba využívá externí odbornou pomoc.
Jedná se o spolupráci s ČKA na architektonické soutěži, dále spolupracuje na projektech s VŠB - TU, a to konkrétně "Navrhni hlavní" a "Dlouhodobě udržitelná transformace sídlišť statutárního města Ostravy", s fakultou stavební pak dále spolupracuje na ideových návrzích studentů (např. Zámeckého parku, předprostor Oblouku). MOb Poruba od založení městské příspěvkové organizace MAPPA spolupracuje také s ní, a to na tvorbě koncepčních dokumentů apod.
|
Funkci městského architekta pro celé statutární město Ostrava vykonává ředitel příspěvkové organizace MAPPA Ing. arch. Ondřej Vysloužil. Městský obvod Poruba s touto organizací úzce spolupracuje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je spolupráce MO s kanceláří MAPPA nastavena optimálně
z hlediska potřeb MO? Jak jsou nastavené parametry spolupráce MO s MAPPA? Jsou
pro MO dostupná potřebná data pro rozvoj? Jak probíhá koordinace projektů, a
jak jsou zajištěny zájmy MO na úrovni plánování SMO.
|
1.6.3 Uplatňuje městská část důsledně zásadu, že vítěz architektonické soutěže vykonává autorský dozor až do dokončení stavby? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod zatím vyhlásil pouze jednu architektonickou soutěž, jejíž vítěz byl vybrán koncem roku 2020. Předpokládáme, že vítězný ateliér bude vykonávat autorský dozor až do dokončení stavby. V rámci dalších projektů obvod spolupracuje například s vítězem akce
"Koncepční studie 1. stavebního obvodu", kterou realizoval projekční
ateliér PROJEKTSTUDIO EUCZ. Tato koncepční studie byla podkladem pro další
dílčí projekty, z nichž v r. 2020 se realizuje projekt "Revitalizace ulice
Gustava Klimenta", kde ateliér PROJEKTSTUDIO EUCZ má autorský dohled.
|
-
Ano, Mob Poruba využívá externí odbornou pomoc.
Jedná se o spolupráci s ČKA na architektonické soutěži, dále spolupracuje na projektech s VŠB - TU, a to konkrétně "Navrhni hlavní" a "Dlouhodobě udržitelná transformace sídlišť statutárního města Ostravy", s fakultou stavební pak dále spolupracuje na ideových návrzích studentů (např. Zámeckého parku, předprostor Oblouku). MOb Poruba od založení městské příspěvkové organizace MAPPA spolupracuje také s ní, a to na tvorbě koncepčních dokumentů apod.
|
Městský obvod předpokládá, že tuto zásadu uplatňovat bude u projektu Zámecký park.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bez připomínek. Přístup MO je z komentáře zřejmý.
|
1.6.4 Uplatňuje městská část při výběru projektanta a dodavatele pro veřejné stavby v městské části kromě kritéria ceny i kritérium kvality výsledku, tedy poměru užitné a výtvarné hodnoty k ceně? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
U veřejných zakázek, u nichž Zákon o zadávání veřejných zakázek požaduje hodnocení na základě více než jednoho hodnotícího kritéria, je kromě kritéria ekonomické výhodnosti definováno také kritérium kvality, nejčastěji kvality týmu, a to formou poměru hodnotících kritérií. U zakázek, u nich není zákonem požadováno více hodnotících kritérií, je hodnotícím kritériem nejnižší nabídková cena, nicméně v rámci požadavků na prokázání kvalifikace a specifikace poddodavatelů jsou v rámci zadávacích podmínek definována kvalitativní kritéria, která musí uchazeč doložit a pokud je nesplní, je vyřazen. Jedná se například o doložení personálního obsazení realizačního týmu, doložení dokumentů osvědčujících odborné vzdělání, předchozích zkušeností s určitým typem či počtem projektů nebo jiné kladné reference.
|
-
ANO.
V roce 2020:
- představení ideového návrhu k projektu revitalizace veřejného prostranství Florida
- rozsáhlá participace na koncepční urbanistické studii VIII. stavebního obvodu a Nového Pustkovce
- představení výsledků architektonické soutěže na projekt Zámecký park
Celkem se jedná minimálně o tři projednávání, nicméně v rámci urbanistické studie se jednalo o několik fází participace v průběhu dvou měsíců.
|
Městský obvod uplatňuje kritéria kvality, nejčastěji kvality týmu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.5 Uplatňuje město metodiku pro řízený proces projednávání velkých záměrů s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Poruba má nastavenou komunikaci s občany dle Plánu komunikace a participace. Obvod se snaží na všech svých strategických projektech zajistit účast občanů a
participuje tak své projekty již od podob ideových návrhů až po dokončení
projektové dokumentace. Momentálně se jedná např. o projekt revitalizace
veřejného prostranství Florida či přípravu Urbanistického studie prostoru VIII.
stavebního obvodu a Nového Pustkovce a Nového Pustkovce, či o revitalizaci
Zámeckého parku. Projednání s občany
probíhá nejen v rámci konkrétních aktivit, jako je veřejné fórum "Porubské
desatero" a participativní rozpočet Zelená Porubě, ale veřejná
projednávání jsou připravována v návaznosti na investiční projekty, a to s
odbornou i laickou veřejností. Všeobecně jsou pak projednávány projekty
týkající se veřejného prostoru, parkování, zeleně apod. Pro představení projektů veřejnosti využívá obvod také
výstavní prostor Malá Dukla, což je venkovní pasáž, ve které jsou pravidelně
vystavovány plánované projekty či projekty v různém stupni realizace. Tyto
údaje jsou zveřejňovány i v rámci dalších komunikačních platformy, jako jsou
webové stránky, sociální sítě, tištěný měsíčník PRIO, či reportáže v regionální
televizi Polar. V roce 2020 se také konala netradiční pop-up expozice Sdílko,
kde měli občané možnost se v různých dnech zapojit do diskusí na průřezová
témata celého úřadu (sociální oblast, oblast dopravy, oblast kultury apod.). Veškeré ktuální informace o projektech jsou dostupné na webové stránce fajnovaporuba.cz.
|
-
ANO.
V roce 2020:
- představení ideového návrhu k projektu revitalizace veřejného prostranství Florida
- rozsáhlá participace na koncepční urbanistické studii VIII. stavebního obvodu a Nového Pustkovce
- představení výsledků architektonické soutěže na projekt Zámecký park
Celkem se jedná minimálně o tři projednávání, nicméně v rámci urbanistické studie se jednalo o několik fází participace v průběhu dvou měsíců.
Městský obvod Poruba má s projednáváním s veřejností velké a pozitivní zkušenosti a v podstatě všechny větší investiční projekty prochází participací s občany. Participace s občany se obvodu velmi osvědčila, v podstatě nám přichází pouze pozitivní reakce a hodláme v trendu participace pokračovat i nadále.
|
MOb Poruba má metodiku projednávání velkých záměrů s veřejností a pečlivě ji u všech svých strategických projektů uplatňuje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doplnit prosím počet projednání s veřejností za
poslední rok, indikátor 1.6.B, příp.komentář jak se tato projednání s
veřejností osvědčila. Jinak bez připomínek.
|
1.7 Regenerace a znovuvyužití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.7 Regenerace a znovuvyužití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
Na území městského obvodu Poruba se nenachází žádné plochy brownfields. Pro nevyužívané či nevhodně využívané objekty/plochy hledá obvod aktivně nová využití.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.7.1 Došlo k regeneraci a znovuvyužití existujících brownfields v zastavěném území městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území městského obvodu Poruba se nenachází žádné plochy
brownfields.
Přehled brownfields na
území statutárního města Ostrava je dostupný na webových stránkách města:
https://www.ostrava.cz/cs/podnikatel-investor/nemovitosti/brownfieldy.
|
-
V MOb Poruba nejsou brownfields.
-
Na území Mob Poruba nejsou brownfields.
|
Na území městského obvodu Poruba se brownfields nenachází.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.7.2 Udržuje si městská část průběžně aktuální přehled o nevyužitých nebo nevhodně využitých objektech a plochách v současném zastavěném území městské části, vhodných pro nová využití („brownfields“), které je možné využít pro potřeby městské části nebo nabízet investorům a developerům místo výstavby „na zelené louce“? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území městského obvodu Poruba se nenachází žádné plochy
brownfields. Ačkoli se nejedná o brownfield, v roce 2017 MOb Poruba odkoupil nevyužívanou budovu na ulici Dělnická,
kterou přestavuje na domov s pečovatelskou službou Harmonie. Dále v rámci podpory
výstavby v zastavěném území obvodu nechal MOb Poruba zpracovat zastavovací studii
Opavská/Martinovská a pozemek začal aktivně nabízet investorům. Obvod také aktivně
usiluje o vymístění vozovny - nevhodně umístěného dopravního areálu v centrální
části obvodu, nechal zpracovat studii přemístění vozovny.
|
-
Na území Mob Poruba nejsou brownfields.
|
Ačkoli se na území obvodu brownfields nenachází, pro nevyužívané či nevhodně využívané objekty/plochy hledá obvod aktivně nová využití.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ke komentáři nemám připomínek, přemisťování nevhodně
umístěných stávajících funkcí je pozitivním přístupem.
|
1.7.3 Nabízí městská část investorům ochotným využít „brownfields“ pomoc s překonáním administrativních a majetkoprávních obtíží s tím spojených a odstraněním starých ekologických zátěží či zlepšení napojení na dopravní a technickou infrastrukturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území městského obvodu Poruba se nenachází žádné plochy brownfields.
ÚMOb Poruba tuto problematiku tedy neřeší.
|
|
Na území městského obvodu Poruba se nenachází žádné plochy brownfields.
ÚMOb Poruba tuto problematiku tedy neřeší.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.8 Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.8 Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
Městský obvod systematicky regeneruje svůj bytový fond, stejně tak jako mobiliář, komunikace a sítě. Za poslední 4 roky bylo zrekonstruováno 13% bytového fondu. Nicméně naopak v současné době zbývá zrekonstruovat pouze 4%. Zbytek byl rekonstruován v dřívějších letech. Nyní uvádíme, že s výjimkou těch 4% máme kompletně zrevitalizovaný bytový fond.
MOb Poruba nemá zpracovaný manuál pro veřejná prostranství, jednotný typ veřejného osvětlení vychází z manuálu města, pro ostatní mobiliář tento manuál zatím obvod neplánuje zpracovat.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kolik procent staršího bytového fondu se podařilo
zregenerovat za poslední 4 roky? Má MO zpracovaný manuál pro veřejná
prostranství (jednotný typ mobiliáře, veřejné osvětlení, apod.)?
|
1.8.1 Provádí městská část regeneraci domů a bytů ve vlastnictví městské části, městské občanské vybavenosti, panelových sídlišť apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
K regeneraci bytových domů přistupuje městský obvod Poruba postupně. V
současné době má MOb Poruba ve správě pouze jeden bytový dům (o třech
vchodech), kde není provedena celková rekonstrukce. Ostatní bytové domy jsou
již plně rekonstruovány. V přiloženém dokumentu jsou uvedeny energetické náročnosti budov + provedené
rekonstrukce.
U rekonstrukcí uvádíme, že 14 domů je v původním stavu,
zde se jedná o Oblouk (kompletní rekonstrukce se právě zahajuje) + domy
318-320, jejichž rekonstrukce byla plánována na rok 2021, ale s ohledem na
covidovou krizi a snižování rozpočtu budeme doufat, že proběhne v roce
2022.
|
-
74% všech domů je rekonstruovaných.
|
Městský obvod Poruba postupně regeneruje všechny své domy a byt ve vlastnictví.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Sleduje MO
při regeneraci domů a bytů ve svém vlastnictví
kriterium výrazného snížení energetické náročnosti objektů komplexně,
vč. využití v místě dostupných
obnovitelných zdrojů energie?
|
1.8.2 Provádí městská část systematickou obnovu technického vybavení městské části a inženýrských sítí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MOb Poruba systematicky dbá na průběžnou i mimořádnou obnovu
městského mobiliáře. Běžné prvky městského mobiliáře jako jsou lavičky,
odpadkové koše, stojany na kola, včetně uměleckých děl jsou součástí
rozšířeného digitální pasportu komunikací a městského mobiliáře. Zde má každý
prvek svou evidenční kartu, přesnou polohu GPS, včetně historie oprav, případné
výměny a foto aktuálního stavu. V případě obměny, nebo při změně jeho umístění
ve veřejném prostoru dochází zároveň k aktualizaci evidence rozšířeného digitálního
pasportu. Správu uměleckých děl provádí Odbor kultury. Zbylý městský mobiliář
má ve správě Odbor technických služeb a zeleně. Správu komunikací III. a IV.
třídy pak Odbor dopravy a údržby komunikací. Technický stav chodníků
(komunikací IV. třídy) ve vlastnictví MOb Poruba je veden v rámci rozšířeného
digitálního pasportu. Na základě zjištěného stavu na konci roku 2018, bylo
zjištěno, že každoroční rozsah oprav (cca. 5000 m2 chodníků) je nedostatečný a
byl definován strategický cíl zvýšit rozsah oprav chodníků na úroveň minimálně
2,5 násobku do roku 2022. Postupně tak dochází ke každoročnímu navyšování
rozsahu oprav chodníků pro dosažení strategického cíle. V roce 2019 bylo
opraveno 8700 m2 chodníků a v roce 2020 to bylo již 10 000 m2. Obdobným způsobem
jsou definovány cíle pro opravy komunikací III. třídy (silnice), které však
nejsou součástí rozšířeného digitálního pasportu, avšak jejich stav monitorován
průběžně pracovníky MOb. Veškeré definované strategické cíle oprav komunikací
jsou definovaný na základě poměru celkové délky komunikací, plošnému rozsahu
dle kategorizace jejich technického stavu a předpokládané životnosti. Stav inženýrských sítí ve správě MOb zejména pak kanalizace
je monitorován průběžně pomocí kamerových sond. Zároveň dochází 2x ročně k
čištění kanalizačních vpustí, při kterém je zjišťován i jejich stav a případně
je provedena neprodleně oprava.
Na základě popsaného
stavu mobiliáře v rozšířeném pasportu pak dochází k jeho systematické obměně.
Zároveň však pro operativní řešení závad na mobiliáři řeší vyčlenění pracovníci
jednotlivých odborů. V listopadu 2020 byl nově přijat zaměstnanec v rámci
Odboru technických služeb a zeleně pro zajišťování dohledu nad aktuálním stavem
městského mobiliáře přímo fyzicky ve veřejném prostoru. Pro hlášení závad a
podnětů prvků ve veřejném prostoru slouží občanům aplikace
http://www.cistaova.cz.
|
-
Od roku 2019 dochází k postupnému navyšování rozsahu oprav komunikací IV. a III. třídy ve správě MOb Poruba. Stav chodníků tzn. komunikací IV. třídy je hodnocen v rámci vytvořeného elektronického rozšířeného pasportu komunikací, který hodnotí stav na dobrý, vyhovující, nevyhovují a havarijní. Během roku 2019 došlo k nápravě veškerých chodníků, které byly hodnoceny havarijním stavem. Dle stavu ke konci roku 2020 bylo hodnoceno 25632 m2 ve stavu nevyhovujícím. Celková plocha chodníků, které byly hodnoceny technickým stavem dobrý a vyhovující byla 528 260 m2. Cíl pro rok 2021 byl stanoven na 12 000 m2.
Komunikace III. třídy ve správě MOb Poruba - vozovky: Celková délka 59,2 km Plocha: 354 453 m2 Parkoviště, dvory, vjezdy: 159 457 m2 Celková plocha opravených komunikací III. třídy představuje v průměru plochu 6000 – 8000m2/rok, což představuje 1,17% – 1,56 % z celkové plochy komunikací. Plošnou rozlohu oprav ovlivňuje zejména charakter oprav v daném kalendářním roku tzn. lokální - výtluky, výmoly, hloubkové propady, celková plošná obnova vozovek místních komunikací. Stav komunikací III. třídy ve správě MOb Poruba je dlouhodobě hodnocen jako jeden z nejlepších v porovnání s ostatními městskými obvody SMO.
Inženýrské sítě v majetku MOb Poruba - kanalizace a kanálové vpusti. Kanalizační vpusti jsou 2x ročně čištěny zaměstnanci Odboru technických služeb a zeleně, kteří provádí základní vizuální kontrolu a následně jsou monitorovány závady odtoku vpusti Odborem dopravy a údržby komunikací. V případě zjištěného nedostatku vizuální kontrolou je závada operativně opravena. V případě ucpání kanalizace dochází k objednávce služby tlakového čištění a kamerového monitoringu u externího zhotovitele.
|
Městský obvod provádí systematickou obměnu, v rámci sítí provádí monitoring a případné opravy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prosím doplnit indikátor 1.8.B alespoň jako
kvalifikovaný odhad. Jinak bez připomínek.
|
1.9 Připravenost na důsledky globální změny klimatu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.9 Připravenost na důsledky globální změny klimatu
|
Městský obvod bere v potaz důsledky globální změny klimatu a snaží se na změnu klimatu adaptovat. A to nejen Protipovodňovým plánem či Adaptační strategií, ale konkrétními opatřeními, jež jsou popsány v oblasti 10 - globální odpovědnost.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.9.1 Má městská část, resp. statutární město zpracován Plán protipovodňových opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod má jasně strukturovaný plán krizového řízení včetně pověřených osob v souladu s nadřazenými dokumenty a strukturami na úrovni města i záchranných složek, podrobně v návodné otázce 1.1.4. Paralelně ke krizovému řízení má městský obvod zřízenou Povodňovou komisi - Povodňový orgán městského obvodu Poruba zabezpečuje řízení ochrany před povodněmi na území městského obvodu Poruba, které zahrnuje především přípravu na povodňové situace, řízení, organizaci a kontrolu všech příslušných činností v průběhu povodně ve své územní působnosti a v období následujícím bezprostředně po povodni včetně řízení, organizace a kontroly činností ostatních účastníků ochrany před povodněmi. Svolání povodňové komise v případě povodňové situace se oznámí správci vodního toku (Lesy České republiky, s. p., Povodí Odry, státní podnik) a povodňovému orgánu ORP Ostrava. Hlásná služba bude informovat správce vodního toku o vývoji povodňové situace. Komise se řídí Povodňovým plánem městského obvodu Poruba. Tento povodňový plán je schválen Magistrátem města Ostravy. Městský obvod Poruba mimo tento plán v roce 2020 zajistil zásobu pytlů s pískem, aby byl obvod rychlejší a flexibilnější v případě povodní a nespoléhal se pouze na jednotky IZS.
|
-
ANO
Opatření k ochraně před povodněmi jsou povodňovým plánem MOb Poruba rozdělena na preventivní a přípravná, prováděná mimo povodeň a operativní prováděná v době povodně. Ve sledovaném období byly realizovány z operativních opatření povodňové zabezpečovací práce, a to konkrétně na podzim 2020, kdy se vodní tok Porubka blížil k hranici třetího povodňového stupně. Preventivní opatření jsou prováděna průběžně.
|
MOb Poruba má schválený Protipovodňový plán.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kolik opatření v souladu s tímto dokumentem bylo v
posledním sledovaném období realizováno? Jinak bez připomínek.
|
1.9.2 Má městská část, resp. statutární město zpracován Plán opatření proti suchu, resp. krizového hospodaření s vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Statutární město Ostrava má zpracovanou Adaptační strategii
statutárního města Ostrava na dopady a rizika vyplývající ze změny klimatu
schválenou ZMO, usnesením č. 2373/ZM1418/36 ze dne 20.6.2018 schválený Akční
plán adaptace na dopady změny klimatu ve městě Ostrava schváleným ZMO usnesením
č. 0100/ZM1822/2 ze dne 12.12.2018. Adaptační strategie zde:
https://zdravaova.cz/adaptacni-strategie-na-zmeny-klimatu Akční plán zde:
https://zdravaova.cz/akcni-plan-adaptace-na-dopady-zmeny-klimatu
|
-
ANO, na úrovni SMO
MOb Poruba realizuje průběžná opatření v rámci svých investičních projektů, v současnosti se jedná zejména o revitalizaci ulice G. Klimenta, kde jsou nově retenční nádrže a propustné povrchy. Další projekty jsou ve fázi projektové přípravy, jedná se o revitalizaci prostranství "Florida", o parky u DK Poklad a Zámecký park.
|
NA úrovni celého statutárního města Ostrava je zpracována Adaptační strategie, MOb Poruba se jí řídí a navazuje na ní v rámci svých strategických a koncepčních dokumentů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kolik opatření v souladu s tímto dokumentem bylo v
posledním sledovaném období realizováno? Jinak bez připomínek.
|