10 Globální odpovědnost |
Hodnocení oblasti |
10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oblast mezinárodní spolupráce je pro městský obvod Poruba velmi těžko hodnotitelná. Městský obvod nemá ve většině oblastech, které popisují návodné otázky vlastní pravomoc, případně nemá kapacitu na monitorování (např. fairtrade na území obvodu). V rámci statutárního města Ostrava je však mezinárodní spolupráce velmi aktivní a MOb Poruba se v rámci svých možností a kapacit podílí na realizaci projektů a dalších iniciativ.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
S ohledem na omezené pravomoci MO Poruba v oblasti
mezinárodní spolupráce měst a obcí lze souhlasit s navrženým
sebehodnocením. Do budoucna doporučuji soustředit se především na zlepšení
plnění hlavních indikátorů (podrobně viz jednotlivé podoblasti).
|
10.1.1 Podporuje městská část myšlenku „etického obchodu”? Jakým způsobem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Poruba nevyvíjí konkrétní iniciativu
v oblasti Fair trade/ etického obchodu. Všeobecně se obvod snaží o etické nakupovaní prostřednictvím
Pravidel pro zadávání veřejných zakázek č. 5/2020 vč. dodatku č. 1. Prodejní místa s fairtrade výrobky městský obvod
nemonitoruje. Městský obvod Poruba nevyužívá účelně FT výrobky, v
případě nákupů občerstvení na jednání orgánů obvodu a další akce se snaží využívat zejména
lokální drobné podnikatele. Nezkoumá dále poddodavatelský řetězec.
|
-
MOb Poruba nepodporuje fairtrade iniciativu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MOb Poruba fairtrade iniciativu nepodporuje, ani nemonitoruje stav počet provozoven nabízejíc fairtrade výrobky (vzhledem k velikosti obvodu je tento monitoring prakticky nemožný). Nicméně obvod podporuje etický obchod v rámci úřadu MOb Poruba a to zejména pravidly o zadávání veřejných zakázek.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem k tomu, že MO nijak nepodporuje myšlenku FT, lze s navrženým sebehodnocením souhlasit.
Podpora města v oblasti FT je povinným indikátorem a pro postup města
v rámci kategorií MA21 zcela nezbytný. Proto doporučuji, aby se MO
v budoucnu zaměřil na různé formy propagace FT (např. formou pořádání či
podporou vzdělávacím/osvětovým akcím zaměřeným na problematiku FT, podporou
místních podnikatelů specializujících se na FT produkty prostřednictvím např.
fairtradových map, častějším využíváním FT produktů na městských akcích a při
jednáních apod.).
|
10.1.2 Podporuje městská část zahraniční rozvojovou spolupráci nad rámec podpory etického obchodu (např. podpora vzdělávání, zdravotnictví, sociální či ekonomický rozvoj, podpora lidských práv, využití inovativních technologií, mezinárodní partnerství apod.)? Jakým způsobem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod nepodporuje zahraniční rozvojovou spolupráci. Na území městského obvodu Poruba se nachází Vysoká škola
báňská – technická univerzita Ostrava, která se věnuje vlastním rozvojovým
projektům. https://www.vsb.cz/cs/spoluprace/mezinarodni-spoluprace/
https://www.vsb.cz/cs/o-univerzite/projekty/rozvojove-projekty/
Další organizace na svém území, které by se touto činností
zabývaly, obvod nemonitoruje. Co se týče sbírky Kola pro Afriku, dle dostupných
informací se do tohoto projektu zapojuje nezisková organizace Moment, která
sídlí na dvou místech v Ostravě a jedním z nich je Hlavní třída v městském
obvodu Poruba. Moment provozuje second hand s oblečením a z výtěžku financuje
přepravu darovaných kol do Gambie. V rámci školských zařízení se v rozvojové
spolupráci angažují ZŠ Komenského, ZŠ J. Valčíka a to v rámci projektu
Sněhuláci pro Afriku, který podporuje vzdělání afrických dětí. Do tohoto
projektu se zapojila také ZŠ Čkalovova, tak je však příspěvkovou organizací
Moravskoslezského kraje, ne městského obvodu Poruba. Porubská farnost rozvojové
projekty neiniciuje.
|
-
Na území MOb Poruba se nachází Vysoká škola báňská - technická univerzita Ostrava, která se zabývá vlastními rozvojovými projekty.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na území MOb Poruba se nachází Vysoká škola báňská - technická univerzita Ostrava, která se zabývá vlastními rozvojovými projekty. Další organizace MOb Poruba nemonitoruje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MO není v této oblasti aktivní, nicméně na území MO působí 3
subjekty/organizace, které se podílejí na projektech rozvojové spolupráce či je samy realizují. Do budoucna doporučuji MO navázat hlubší (ideálně systematickou)
spolupráci/podporu s těmito subjekty nebo rozvíjet spolupráci
s národními NNO aktivními v oblasti rozvojové spolupráce, humanitární
pomoci nebo podpory lidských práv.
|
10.1.3 Má městská část partnerské město v tzv. rozvojovém světě (včetně regionu východní a jihovýchodní Evropy, např. Ukrajina, Moldavsko, Srbsko, Bosna a Hercegovina, …)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Statutární město Ostrava má 14 partnerských měst, mezi nimi jsou čtyři města v rozvojových (rozvíjejících se) zemí, a to Uralsk (Kazachstán), Doněck (Ukrajina), Abomey (Beninská republika), Gaziantep (Turecko). https://www.ostrava.cz/cs/o-meste/mezinarodni-vztahy/mezinarodni-vztahy Městský obvod není aktivně zapojen do rozvojových aktivit SMO v rámci zmíněných partnerských měst. Mezinárodní vztahy jsou plně v gesci Magistrátu města
Ostravy, městský obvod nevyvíjí samostatnou aktivitu, městské obvody nemají
samostatnou pravomoc schvalovat a uzavírat mezinárodní dohody o spolupráci.
|
-
Statutární město Ostrava má partnery v rozvojových zemích.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MOb nemůže mít partnerské město, jak vyplývá ze statutu SMO. Nicméně SMO má partnerská města v rozvojových regionech.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MO nemůže uzavírat mezinárodní partnerství. K tomu je
oprávněno pouze SMO, které má 4 partnery v rozvojovém světě. Z tohoto
důvodu a s ohledem, že jde o indikátor doplňkový, souhlasím
s navrženým sebehodnocením. Pro příznivější hodnocení doporučuji, aby se MO angažoval v rámci mezinárodních aktivit SMO (např. poskytnutím odborné expertízy,
materiální pomoci, přijetím delegace, přenosem know-how formou např. školení
zástupců partnerských měst v konkrétních oblastech správy věcí veřejných
apod.). Zároveň MO může zvážit nepřímou spolupráci s konkrétní partnerskou
obcí v rozvojovém světě prostřednictvím zapojení se do projektů
realizovaných českými NNO.
|
10.1.4 Vyčleňuje městská část každoročně určitou částku na konkrétní projekty humanitární pomoci a/nebo rozvojové spolupráce v tzv. rozvojových zemích? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Poruba nevyčleňuje částku na humanitární
pomoc. Toto vyplývá ze zákona:
Dle § 38 odst. 1 Zákona
o obcích 128/2000 Sb. musí být majetek obce využíván účelně a hospodárně v
souladu s jejími zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti.
Obec je povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku, pečovat o
všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů
chrání též veřejný zájem.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
městský obvod nemůže poskytovat humanitární či rozvojovou pomoc, jak vyplývá ze zákona.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ke zvážení doporučuji alespoň nepřímou podporu
prostřednictvím spolupráce se subjekty, které poskytují zahraniční rozvojovou
spolupráci či humanitární pomoc.
|
10.1.5 Je městská část nebo některá její organizace zastoupena v mezinárodní organizaci zabývající se udržitelným rozvojem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský
obvod Poruba se již od roku 2008 hlásí k místní Agendě 2021. Od roku 2017
se obvod nachází v kategorii C a každoročně plní daná kritéria
v rámci strategického rámce, participace s občany, spolupráce
s místními organizacemi atd. V žádné další organizaci se městský obvod neangažuje. Statutární město Ostrava je členem několika organizací, je
to například Pakt starostů a primátorů, což iniciativa měst, obcí a Evropské
komise a municipality se dobrovolně zavazují ke snížení emisí CO2 nejméně o 40%
do roku 2030 a zvýšení odolnosti vůči dopadům změny klimatu https://www.mzp.cz/cz/pakt_starostu_a_primatoru V návaznosti na toto členství má SMO zpracován Akční plán
udržitelné energetiky https://zdravaova.cz/strategicke-dokumenty-3/
Statutární město se
zapojuje také do dalších mezinárodních projektů v rámci udržitelného
rozvoje, je to např. projekt CLAIRO, který nabízí inovativní řešení
v oblasti znečištění ovzduší na Ostravsku https://clairo.ostrava.cz/ anebo projekt
COM.UNITY.LAB, který se snaží na základě dobré praxe města lisabon rozvíjet
metody participace https://fajnova.cz/language/en/projekt/com-unity-lab/. Vzhledem k tomu, že zmíněné projekty jsou
realizovány mimo území městského obvodu Poruba, tak se obvod zapojuje zejména v rámci
následných aktivitách projektů, kterými jsou prezentace výstupů, informovaní o
projektu apod. Konkrétně projekt CLAIRO byl prezentován na Komisi pro
strategické řízení, udržitelný rozvoj a MA21 a v v měsící červnu
proběhne online konference, které se budou účastnit zástupci obvodu. Na
přípravě konference se podílel strategický rozvoj městského obvodu Poruba a to
v rámci projektů tzv. dobré praxe. V rámci projektu COM.UNITY.LAB se
zástupci obvodu zúčastnili online konference počátkem roku 2021. jednalo se
zejména o aktivní diskusi k výstupům projektu, které po skončení samotného
projektu chce statutární město Ostrava aplikovat ve spolupráci s obvody a
městský obvod Poruba patří zpravidla k těm nejaktivněji se zapojujícím.
|
-
MOb Poruba je součástí MA21.
SMO je zastoupeno ve více organizacích.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod se angažuje pouze v rámci místní Agendy 21. SMO se nicméně angažuje v mezinárodních organizacích a projektech.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MO není členem žádné mezinárodní organizace. Jde však o nepovinný indikátor, který nemá rozhodující vliv na hodnocení v dané oblasti.
|
10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod se aktivně snaží zvyšovat povědomí o globálních souvislostech. Činí tak jak ze své vlastní iniciativy, tak ve spolupráci s místními spolky a univerzitami.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Tuto oblast hodnotím jako dobrou, neboť MO Poruba se aktivně (spolu)podílí na pořádání
osvětových aktivit v oblasti změny klimatu a environmentální výchovy. Problematika globální odpovědnosti je mírně upozaděna, a proto do budoucna
doporučuji soustředit pozornost i na tato témata v rámci osvětových akcí
MO.
|
10.2.1 Proběhly na území městské části osvětové akce v oblasti změny klimatu? Pokud ano, jaké? (např. Týden udržitelné energetiky, Dny energetiky, DISPLAY kampaň)? Není třeba uvádět aktivity, které jsou již vyžadovány v kategorii „C“ či „B“ hodnocení. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod každoročně zajišťuje osvětové aktivity v
oblasti udržitelného rozvoje. Součástí Akčního plánu 2021 je projekt
"Osvětové akce pro veřejnost", které městský obvod již tradičně spolupořádá
s místními organizacemi. Jedná se např. o Den Země, jež pořádá se Střediskem volného
času Korunka https://www.svc-korunka.cz/. Dále o akci zažít Porubu jinak, která je organizována ve
spolupráci s místními spolky a komunitami. Akce je pořádána v rámci Evropského
týdne mobility a vždy je uzavřena část městského obvodu pro vozidla. Další akci je Den zdraví spolupořádán s Moravskoslezským
krajem , kterého se účastní místní zdravotnické organizace (Fakultní nemocníce Ostrava, Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě, Krevní centrum FNO) a místní univerzity. https://ma21.msk.cz/cs/den-zdravi-aneb-pohni-se-svym-zdravim-6471/ V průběhu roku městský obvod pořádá také osvětové vycházky s
odborníky, pravidelnou vycházkou/vyjížďkou je "Městem na kole", kde s
dopravním inženýrem podrobně mapujeme pohyb cyklistů v části městského obvodu.
Dalšími tématy vycházek je např. povídání s arboristou na téma zeleně v obvodu
či téma zvířata ve městě. Témata se každoročně mění v závislosti na aktuální
poptávce obyvatel. Je potřeba zdůraznit, že na většině zmíněných akcí se podílí také místní univerzity (Vysoká škola báňská - technická univerzita Ostrava a Ostravská univerzita). Obvod má dále v plánu ve svém radničním zpravodaji PRIO
publikovat seriál týkající se témat udržitelného rozvoje. První díl seriálu
vyjde v dubnovém čísle, jako symbolika a připomenutí Dne země, který je 22. 4. V roce 2021 obvod také plánuje větší akci
v Zámeckém parku, která by se mimo jiné měla věnovat osvětovým tématům
jako je adaptace na změnu klimatu, význam zeleně ve veřejném prostoru a
důležitost vody ve městě. Akce bude organizována v úzké spolupráci
s místními spolky, organizacemi, školami a univerzitou.
Městský obvod zároveň
aktivně podporuje osvětové aktivity Statutárního města Ostrava, jedná se např.
o Osvětová kampaň Ostravou!!!, která je zaměřena na zvýšení povědomí obyvatel a
návštěvníků města o možnostech ekologicky šetrných způsobů dopravy v Ostravě,
které přispívají ke snížení negativních vlivů dopravy na životní prostředí a
zdraví obyvatel, jako rovnocenných alternativ vůči individuální automobilové
dopravě. https://zdravaova.cz/category/ostravou/ Na těchto aktivitách se MOb Poruba podílí zejména v rámci publicity projektu a sdílením prostřednictvím sociálních sítí. Akční plán je sestavován vždy koncem roku na základě aktuálních
projektů a aktivit jednotlivých odborů. Spousta obsažených projektů je
víceletých či průběžných, jako je tomu u osvětových akcí, které jsou plánovány
každoročně. Témata akcí vychází z již tradičních a oblíbených aktivit,
jako je tomu např. u Dne zdraví, kterou MOb Poruba organizuje ve spolupráci s MSK
dlouhodobě. Další aktivity, jako třeba zmíněné osvětové vycházky jsou sestavovány
na základě oblíbenosti občanů a témata se snažíme každoročně obměňovat,
případně doplňovat. Ke dni odevzdání auditu v roce 2021 neproběhly
žádné ze zmíněných aktivit, a to vzhledem ke vládním opatřením. Nicméně je v průběhu
roku plánováno pět osvětových vycházek (červenec-říjen), Den zdraví (září) a
Zažít Porubu jinak s podtitulem Den parku (září).
|
-
Den země
Zažít Porubu jinak - evropský týden mobility
Den zdraví
Osvětové vycházky
A další
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MOb Poruba se aktivně angažuje v osvětových kampaních a pravidelně pořádá akce na podporu osvěty v oblasti změny klimatu, každoročně své aktivity obměňuje a snaží se inovativní přístup.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MO (spolu)pořádá řadu osvětových akcí v oblasti změny
klimatu, přičemž také zohledňuje zapojování různých aktérů z řad
neziskového, veřejného i soukromého sektoru. Kladně hodnotím především
systematický přístup k pořádání osvětových akcí pro veřejnost sestavovaný
mimo jiné na základě oblíbenosti občanů, o čemž svědčí zpracování Akčního plánu
zahrnující osvětové akce.
|
10.2.2 Existuje spolupráce se Střediskem ekologické výchovy nebo jinou nevládní organizací v oblasti environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání (např. společné aktivity městské části + NNO, nebo aktivity NNO na území městské části)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod spolupracuje s místními komunitami a
organizacemi, viz předchozí návodná otázka 10. 2. 1.
|
-
Ano, existuje dlouhodobá a systematická spolupráce s místními organizacemi.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MOb Poruba aktivně spolupracuje s místními organizacemi na osvětových aktivitách. Spolupořádá s nimi konkrétní osvětové akce, případně poskytuje technickou podporu či prostor pro informační a propagační kampaň. MOb také aktivně spolupracuje s místními univerzitami.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MO spolupracuje s několika organizacemi v oblasti
environmentálního vzdělávání, proto lze s navrženým sebehodnocením
souhlasit. Do budoucna doporučuji rozšířit osvětové aktivity MO také o témata
globální odpovědnosti.
|
10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Tato oblast je pro MOb Poruba opět těžko hodnotitelná. Energetická a enviromentální politika je zejména v gesci statutárního města Ostrava a městský obvod Poruba se v těchto oblastech angažuje v omezené míře, ačkoli Strategický plán rozvoje městského obvodu Poruba 2018-2023 s výhledem do roku 2030 klade důraz na udržitelný rozvoj ve všech oblastech života a také zdůrazňuje aktivní přístup obvodu k řešení situace klimatických změn. Obvod tak zavádí naprosto konkrétní opatření ve všech svých připravovaných a realizovaných projektech. Zavádí moderní adaptační opatření, snaží se být lídrem v rámci příkladů dobré praxe pro další municipality. Příkladem můžou být zelené střechy, které bude mít obvod v roce 2021 již dvě na svých nových/zrekonstruovaných budovách. Aktivně se také snaží podpořit své projekty dotacemi z Operačního programu životní prostředí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Přístup MO Poruba ke zmírnění klimatických změn a jejich
vyhodnocování pomocí řady indikátorů je dáno strategií statutárního města
Ostrava, což je s ohledem na sledované indikátory v této oblasti
limitující. Kladně hodnotím realizaci řady projektů (dobré praxe), které
přispívají k adaptaci MO na změnu klimatu. Pro další postup v rámci
kategorií MA21 doporučuji začít sledovat celkovou ekologickou stopu.
|
10.3.1 Má město vypočítanou ekologickou stopu pro městský úřad, pro zařízení v majetku města, případně pro celé město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Enviromentální politika je řešena na úrovni celého
statutárního města Ostrava odborem ochrany životního prostředí MMO. SMO se řídí
Systémem environmentálního řízení (managementu) dle ISO 14001: V
listopadu 2015 rozhodla rada města v návaznosti na implementaci integrovaného
managementu města také o zavedení systému environmentálního řízení dle
standardu ISO 14001 pro vybraná pracoviště Magistrátu města Ostravy (kromě
Městské policie Ostrava a útulku pro psy). V roce 2016 realizoval magistrát
projekt „Zavádění systému environmentálního managementu a příprava k
certifikaci dle normy ISO 14001 na Magistrátu města Ostravy“ z dotačního
programu Moravskoslezského kraje „Podpora dobrovolných aktivit v oblasti
udržitelného rozvoje“, ŽPZ/02/2016, dotační titul č. 4. Na základě veřejné
zakázky realizovala projekt Zavádění systému environmentálního managementu a
příprava k certifikaci dle normy ISO 14001 na Magistrátu města Ostravy
společnost CERT Kladno, s.r.o., IČO: 49550721, se sídlem Huťská 229, 272
01 Kladno. Hlavním
cílem zavádění environmentálního řízení bylo zavedení systému trvalého
snižování dopadů na životní prostředí při správě budov, autoparku a provozu
úřadu. Projekt se zaměřuje nejen na přímé dopady, tj. opatření vedoucí ke
snížení spotřeby energií, vody a papíru nebo omezení vzniku havárií s únikem
nebezpečných látek, ale také nepřímé dopady, jako systém poskytování veřejných
podpor, informování veřejnosti o otázkách životního prostředí, apod. V průběhu
realizace projektu byla radou města dne 29. 11. 2016 přijata také
Environmentální politika. Následně
byl dle nastavených parametrů provoz Magistrátu města Ostravy řízen dle
standardů nastavených standardů. Počátkem roku 2018 poté proběhl úspěšně
certifikační audit tohoto systému a Magistrát města Ostravy dne 17. 04. 2018
získal certifikaci platnou po dobu tří let, tj. do 16. 04. 2021. Systém je v
souladu s obdrženou certifikací každoročně kontrolován certifikačním orgánem.
https://zdravaova.cz/system-environmentalniho-rizeni/ Mimoto má SMO schválený Strategický plán rozvoje města
Ostravy pro období 2017-2023, který v jedné z priorit - „Zdravé
město“, definuje dva hlavní cíle Přiblížit město přírodě a Kultivovat prostředí
pro život všech generací. Opatření strategického plánu navazuje na dříve
přijatá opatření s cílem dále snižovat dopady na životní prostředí. SMO má také schválenou Adaptační strategii SMO na dopady a
rizika vyplývající ze změny klimatu https://zdravaova.cz/adaptacni-strategie/ Městský obvod Poruba v rámci svého Strategického plánu
rozvoje městského obvodu Poruba 2018-2023 s výhledem do roku 2030 má
řešenu environmentální politiku v rámci dvou konkrétních priorit, a to
„Kvalitní zeleň“, jejím ž cílem je zlepšování životního prostředí a
přibližování města přírodě a „Čistá doprava“, jejímž cílem je zvýšit podíl
využívání udržitelných forem dopravy obyvatel. Na Strategický plán je navázána
také indikátorová soustava, v rámci výše zmíněných priorit MOb sleduje
environmentální indikátory: snížení koncentrace škodlivin v ovzduší, počet
realizovaných projektů podporující strategický cíl čisté dopravy, růst podílu
udržitelných forem dopravy pro pohyb na území obvodu.
Statutární město Ostrava
ani městský obvod Poruba nevyužívají výpočet uhlíkové stopy jako indikátor. SMO využívá k hodnocení environmentální výkonnosti konkrétnější indikátory jako
je spotřeba elektrické energie, spotřeba tepla, spotřeba vody, spotřeba PHM
vozidel, spotřeba kancelářského papíru, produkce odpadů… SMO nesleduje trend indikátorů, nýbrž sleduje zda indikátory naplňují či nenaplňují strategický plán. Většina enviromentálních indikátorů plán naplňuje, tzv. semafor (zelená - plán se naplňuje, oranžová - částečně naplňuje, červená - nenaplňuje) je přehledně uveden v odkazu: https://fajnova.cz/ukazateltag/zdrave-mesto/
|
-
MOb ani SMO tento indikátor nesledují.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ačkoli městský obvod Poruba ani statutární město Ostrava nesledují konkrétní indikátor "ekologickou stopu" pro svou energetickou a enviromentální politiku využívá jiných nástrojů a indikátorů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MO používá k hodnocení environmentální zátěže jiné indikátory,
než je požadovaný výpočet ekologické stopy. Pro další postup v rámci kategorií MA21 je třeba splnit toto kritérium, tak aby bylo možné v časové ose
posoudit zlepšující se či zhoršující se stav.
|
10.3.2 Lze najít v městské části tzv. příklady dobré praxe, které podporují udržitelný rozvoj? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Poruba realizuje všechny své projekty
s ohledem na udržitelný rozvoj. Jedním z nejlepších příkladů dobré praxe je vybudování
Komunitního centra Všichni spolu, jež vyhrálo v roce 2019 v soutěži Adapterra
Awards první místo v kategorii Zastavěná území. https://www.adapterraawards.cz/Databaze/2019/Komunitni-centrum-VSICHNI-SPOLU Adapterra Awards hledá inspirativní projekty, které pomáhají
přizpůsobit města, domy a krajinu klimatické změně a zároveň vytváří databázi
opatření. Soutěž vyhlašuje Nadace Partnerství. Komunitní centrum všichni spolu
v soutěži uspělo, protože následuje myšlenku vytvoření příjemného místa
pro všechny členy komunity i v obdobích vedra a sucha. Komunitní centrum
využívá tepelné čerpadlo, které v letních nahrazuje klimatizaci, má
extenzivní zelenou střechu a v areálu retenční nádrž a smyslovou zahradu
plnou bylin a trvalek. Dalším příkladem je vybudování zelené střechy na přilehlé
budově domova pro seniory Harmonie https://fajnovaporuba.cz/p/dum-s-pecovatelskou-sluzbou-harmonie.
Objekt přímo přiléhá k domovu Harmonie a bude zde kavárna, služebna
městské policie a garáže. Na zelenou střechu se městský obvod pokouší získat
dotaci z Operačního programu životního prostředí. Všechny revitalizace veřejných prostranství, které městský
obvod projektuje či realizuje, zohledňují adaptační opatření. V současnosti je v realizaci projekt Revitalizace
ulice Gustava Klimenta, který nejen zklidní dopravní situaci v dané
oblasti, ale nepropustné povrchy jsou nahrazovány propustnými a zároveň budou
vybudovány retenční nádrže. Na tento projekt se obvod rovněž snaží získat
dotaci z Operačního programu životního prostředí. https://www.fajnovaporuba.cz/p/revitalizace-ulice-gustava-klimenta
V roce 2021 začne také realizace projektu Revitalizace
náměstí Družby, která zahrnuje kompletní revitalizaci parku. Na tento projekt
obvod také žádá dotaci z Operačního programu životní prostředí, žádost
momentálně splnila věcné hodnocení a postoupila do dalšího kola hodnocení. Dlouhodobým záměrem obvodu je revitalizace Zámeckého parku,
na který byla vyhlášena architektonická soutěž a koncem roku 2020 byl také
vybrán vítěz soutěže Laboratórium architektury krajiny z Bratislavy
(LABAK). Obvod dále projektově připravuje projekt Revitalizace
veřejného prostranství Florida, který počítá s různými adaptačními
opatřeními včetně vodního prvku https://fajnovaporuba.cz/p/revitalizace-verejneho-prostranstvi-florida. Stejně tak projekt připravovaný ve spolupráci se SMO Veřejné
prostranství lokality DUHA počítá s vodními prvky a dalšími adaptačními
opatřeními. Tvorba projektové dokumentace k projektu Veřejné prostranství
lokality DUHA byla také částečně financována z Fondu životního prostředí
Magistrátu města Ostravy https://fajnovaporuba.cz/p/verejne-prostranstvi-lokality-duha.
Dále obvod připravuje Studii urbanistického prostoru VIII.
stavebního obvodu a lokality Nového Pustkovce, která má za cíl navrhnout
zkvalitnění veřejného prostoru v daných oblastech, samozřejmě
s aktivním využitím adaptačních opatření (propustné povrchy, výsadby
zeleně, vodní prvky, komunitní zahrady a další). https://fajnovaporuba.cz/p/navrhova-studie-viii-stavebniho-obvodu-a-noveho-pustkovce
|
-
MOb Poruba všechny své projekty připravuje s ohledem na udržitelný rozvoj. Nejlepším příkladem je vítězství v soutěží Adapterra Awards v roce 2019 s projektem Komunitní centrum - Všichni spolu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jak vyplývá z návodné otázky, MOb Poruba veškeré své nově připravované a realizované projekty připravuje s ohledem na udržitelný rozvoj a změnu klimatu. Projekty automaticky počítají se zavedením moderních adaptačních opatření, jedná se zejména o hospodaření s vodou, zeleň a zelené střechy. Právě zelené střechy bude mít obvod v roce 2021 již dvě na svých nových budovách a je v této oblasti inovativní. Obvod také aktivně žádá o podporu v rámci Operačního programu životního prostředí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MO disponuje
příklady dobré praxe v oblasti adaptace na změnu klimatu včetně ocenění v soutěži Adapterra Awards. Další
projekty plánuje v brzké budoucnosti realizovat. S ohledem na
skutečnost, že se jedná o první audit MO v této oblasti, s navrženým
sebehodnocením lze souhlasit.
|
10.3.3 Existuje výpočet emisí CO2 pro město, resp. alespoň pro zařízení v majetku městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Tento výpočet neexistuje ani na úrovni městského
obvodu Poruba, ani na úrovni statutárního města Ostrava. Dle otázky 10.3.1. jak
MOb Poruba, tak SMO využívají v rámci energetického managementu jiné
indikátory.
|
-
MOb ani SMO tento indikátor nesledují.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MOb Poruba a SMO využívají pro svou energetickou a enviromentální politiku jiných indikátorů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Stejně jako v případě výpočtu ekologické stopy MO
používá jiné indikátory. V porovnání s ostatními MO hodnocenými v této kategorii a s ohledem na skutečnost, že jde o nepovinný indikátor, lze situaci hodnotit jako uspokojivou.
|
10.3.4 Existuje energetická koncepce městské části? Má městská část energetického manažera? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod sice nevede komplexní systém energetického
managementu, ale hodnoty spotřeb energií u jednotlivých budov jsou meziročně
sledovány. Pozice energetického manažera není zřízena, její práci částečně
zastává energetický technik. Komplexní porovnávání automaticky shromažďovaných
dat o spotřebě energií není prováděno a jeho zavedení by si vyžádalo další
pracovní kapacity. Za současné situace nelze zřídit novou pozici pro
energetického manažera.
Enviromentální politika
je nicméně řešena také na úrovni celého statutárního města Ostrava. SMO má
nastavené vlastní mechanismy a hodnocení projektů, má také zřízenou funkci
energetického manažera. https://zdravaova.cz/opatreni/
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Energetická politika je řešena v rámci celého statutárního města Ostrava. V rámci SMO rovněž existuje pozice energetického manažera.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Energetický
management včetně pozice energetického manažera je řešen na úrovni SMO, MO
sleduje alespoň meziroční hodnoty spotřeb energií u veřejných budov
v majetku MO. Protože jde o nepovinný indikátor, hodnotím stav jako
uspokojivý.
|