9 Sociální prostředí |
Hodnocení oblasti |
9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba má spolu se statutárním městem Ostrava dobře nastavené mechanismy prevence a zmírňování chudoby. MOb Poruba aktivně spolupracuje se SMO na různých projektech, například na projektu sociálního bydlení či projektu Socio point, který tvoří manuál pro práci se zadluženými obyvateli. Hlavní roli v prevenci a zmírňování chudoby má Úřad práce ČR, který má přehled o vyplácených dávkách, počtech žadatelů o dávky, vytváří preventivní programy, rekvalifikační kurzy dle požädavků trhu. Má přehled o rušených místech, zaměstnavatelích, uchazečích a zájemcích o práci. V rámci prevence s úřadem práce spolupracejeme, nabízíme klientům pomoc, ale hlavní roli v tomto má úřad práce. Městský obvod Poruba zřizuje ve spolupráci s úřadem práce pracovní místa pro osoby dlouhodobě nezaměstnané, ale toto má v kompetenci odbor technický. Odbor sociální spolupracuje také s potravinovou bankou Ostrava, ale jsme pouze dílčí partner, hlavním partnerem pro distribuci potravinové pomoci jsou nestátní neziskové organizace. Nicméně evidujeme mírně zvýšený zájem o potravinovou pomoc ze strany našich klientů. Toto je pouze doplňková pomoc. Na zmírňování chudoby se velkou měrou podílejí poradny při finanční tísni, které provázejí klienty procesem žádostí o oddlužení a radí při hospodaření s finančními prostředky.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Dobry den, jak sledujete trend zmirnovani chudovy, jak mate nastavene indikatory chudoby ? Proste, abyste vedely, zda je situace lepsi ci horsi...a z nejakeho realneho podkladu, ne z pocitu.
|
9.1.1 Vytváří městská část, případně statutární město ve svém rozpočtu dostatečné finanční rezervy pro případ potřeby náhlé finanční pomoci obětem neštěstí ap.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, městský obvod Poruba tyto rezervy vytváří a má v rámci
statutárního města Ostrava jasně definovaná pravidla a postupy pro zavádění
těchto opatření. Městský obvod je tak schopen pokrýt nejen dlouhodobě
plánovanou pomoc, tak i nenadálé stavy (viz pomoc Fakultní nemocnici Ostrava,
při střelbě https://poruba.ostrava.cz/cs/o-porube/media-a-zpravodajstvi/tiskove-zpravy/radni-schvalili-penezity-dar-obetem-utoku-ve-fakultni-nemocnici) Dle Obecně závazné vyhlášky č. 14/2013, Statut města Ostravy
může městský obvod dle čl. 7, bod 6, písm. e) poskytnout peněžitý dar v hodnotě
nad 20 000,-Kč fyzické nebo právnické osobě, nejvýše však 5 000 000,- Kč za
příslušný rozpočtový rok. O poskytnutí peněžitého daru do 20 000,- Kč rozhoduje Rada městského obvodu Poruba. Městský obvod Poruba tohoto
ustanovení využívá i pro potřeby náhlé finanční pomoci obětem neštěstí.
V roce 2020 bylo
rozpočtováno ve výši 80 tis. Kč, pro rok 2021 se jedná o částku 50 tis. Kč. V
případě mimořádných událostí však mohou kompetentní orgány rozhodnout o vyšších
částkách, stejně jako to bylo u již zmíněného pomoci obětem neštěstí při
střelbě ve fakultní nemocnici na území našeho městského obvodu Poruba. Městský obvod má dále vytvořenou finanční rezervu, která je používána pro mimořádné události, v roce 2020 to byl například nákup zdravotnického materiálu (roušek) pro seniory v městském obvodu Poruba. V roce 2019 městský obvod Poruba poskytl celkem 19 darů pozůstalým, a to konkrétně pozůstalým ze střelby ve Fakultní nemocnici Ostrava. V roce 2021 poskytl obvod dar za záchranu topícího se chlapce.
|
-
50 tis. Kč (pro rok 2021)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba vytváří finanční rezervy pro případy náhle finanční potřeby, rozpočtovanou částku je v případě neočekávaných událostí možno navýšit.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kolik takových mimořádných darů (FO především) bylo poskytnuto v minulých letech ?
|
9.1.2 Má městská část, případně statutární město v rámci spravovaného bytového fondu rezervy pro potřebu zajistit alespoň na přechodnou dobu bydlení rozvedeným partnerům, zejména s nezletilými dětmi, obětem domácího násilí, přírodních nebo průmyslových katastrof apod.? V případě, že ne, zajišťuje tuto činnost v obci jiný subjekt (zapsaný spolek (dříve občanské sdružení), NNO, církev apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Poruba nemá rezervy pro zmíněné formy bydlení. Statutární město Ostrava má svůj vlastní Akční plán pro
oblast sociálního bydlení http://www.socialnibydleni.mpsv.cz/cs/novinky/163-ostrava-schvalila-akcni-plan-pro-oblast-socialniho-bydleni. V rámci projektu Sociální bydlení, který vede Magistrát
města Ostravy, je možné získat v krizové situaci tzv. krizový byt. Cílovou
skupinou jsou osoby ohrožené ztrátou bydlení, resp. osoby "bez střechy nad
hlavou". https://socialnizaclenovani.ostrava.cz/socialni-bydleni-ve-meste-ostrava/ V rámci Centra sociálních služeb Poruba, jež je
příspěvkovou organizací městského obvodu Poruba, je zřizován azylový dům a
domov pro matky s dětmi. Azylový dům je zařízení, které usiluje o zmírnění dopadů
nepříznivé sociální situace spojené se ztrátou bydlení, snaží se předcházet
zdravotním a sociálním rizikům, které souvisí se způsobem života na ulici,
motivovat osoby k řešení své situace a napomáhá jejich začleňováním do
společnosti. Azylový dům poskytuje ubytování; vytvoření podmínek pro
samostatnou přípravu nebo pomoc s přípravou stravy; pomoc při uplatňování práv,
oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí; základní sociální
poradenství; sociálně aktivizační a vzdělávací programy; fakultativní služby.
Jeho kapacita je 29 osob. http://www.cssporuba.cz/informace-azyl/ Domov pro matky s dětmi podporuje právě matky
s dětmi, případně těhotné ženy při řešení nepříznivé sociální situace
spojené se ztrátou bydlení, poskytuje bezpečné zázemí formou přechodného
ubytování, vedením k soběstačnosti a k začlenění do běžného života. Domov pro matky s dětmi poskytuje ubytování zpravidla
na dobu jednoho roku; vytvoření podmínek pro samostatnou přípravu nebo pomoc s
přípravou stravy; pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání
osobních záležitostí; základní sociální poradenství; aktivizační činnosti v
rámci volnočasových aktivit; fakultativní služby. Kapacita domova je 35 lůžek v 11 ubytovacích
jednotkách. http://www.cssporuba.cz/informace-domov/ Podrobné informace jsou součástí výroční zprávy
Obdobné služby mohou na území MOb Poruba zajišťovat
neziskové organizace, jako je Armáda spásy, apod., městský obvod Poruba však
tyto organizace na úrovni obvodu nemonitoruje. Městský obvod Poruba je zapojen do projektu sociálního bydlení Magistrátu města Ostrava, jedná se již o druhý navazující projekt. Pro projekt jsou vyčleněny obecní byty, ve kterých jsou ubytováváni žadatelé dle pořadníku a dle přidělených bodů. Je zřízena hodnotící skupina jejímiž členy jsou zaměstnanci odboru sociálního a bytového hospodářství a údržby budov, společně s pracovníky Magistrátu. Body jsou přidělovány na základě stávajícího bydlení, zdravotního stavu, sociální situace a naléhavosti získání nového bydlení. K dispozici je i krizový byt, který je obsazována maximálně na dobu 6 měsíců. Evidenci uzavřených slum veden odbor bytového hospodářství a údržby budov. Krizové ubytování v případě přírodních katastrof a jiných naléhavých situací má v kompetenci odbor bytového hospodářství a údržby budov, případně krizový štáb.
|
-
MOb Poruba je schopen, ve spolupráci se SMO a CSS Poruba zajistit bydlení potřebným občanům.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ačkoli městský obvod Poruba nedisponuje ve svém bytovém fondu rezervami pro bydlení potřebných občanů, ve spolupráci se statutárním městem Ostrava a Centrem sociálních služeb Poruba je schopen uspokojit poptávku po tamto druhu bydlení v obvodu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kolik takových žadatelů jste (a jakého typu) uspokojily v předcházejících letech ?
|
9.1.3 Došlo k vývoji / změně v počtu sociálně potřebných domácností v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ve spolupráci s Úřadem práce ČR - pobočka Ostrava je
sledován počet dávek pomoci v hmotné nouzi (příspěvek na živobytí a doplatek na
bydlení) a příspěvku na bydlení. Ve srovnání s rokem 2019 nedošlo k výraznému
posunu v počtu vyplacených dávek. Není však možné vyčlenit poskytování dávek pouze
v rámci městského obvodu Poruba. Městský obvod jako součást statutárního města Ostravy je
zahrnut do Strategického plánu rozvoje města Ostravy na období 2017 –
2023 (https://fajnova.cz/strategicky-plan/), Strategického plánu sociálního začleňování Ostravy,
2015-2018 (https://socialnizaclenovani.ostrava.cz/wp-content/uploads/2016/08/SPSZ-Ostrava.pdf) a dalších koncepcí, které se zabývají sociální problematikou
obyvatelstva. Vývoj je pravidelně vyhodnocován (viz monitorovací zpráva:
https://socialnizaclenovani.ostrava.cz/wp-content/uploads/2018/09/Pr%C5%AFb%C4%9B%C5%BEn%C3%A1-zpr%C3%A1va-o-napl%C5%88ov%C3%A1n%C3%AD-SPSZ-OSTRAVA-2016-2018.pdf) Městský obvod Poruba nemůže vyčlenit informace o
poskytovaných dávkách pomoci v hmotné nouzi a státní sociální podpory pouze pro
svůj obvod, data Úřad práce ČR jsou k dispozici pro kontaktní pracoviště
Ostrava.
Podrobněji
v přiloženém dokumentu. V rámci změn počtu sociálně potřebných domácností můžeme vycházet z dat pobočky úřadu práce v Porubě, ale tato data nejsou přesně zacílena na městský obvod Poruba, protože jejich klienty jsou lidé i z okolních městských obvodů. Další data, se kterými sociální odbor pracuje vychází ze statistiky vývoje počtu klientů sociálního odboru. Počet klientů zůstává přibližně stejný, ale mění se intenzita práce s nimi, kontakt s nimi je častější, problémy jsou často komplikovanější.
|
-
Data nejsou dostupná pro samostatný městský obvod Poruba. Pro celé SMO jsou tato data uvedena v přiložených tabulkách - příloha návodné otázka 9.1.3
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Trend vývoje sociálně potřebných domácností v městském obvodu Poruba nelze hodnotit, data se kterými obvod pracuje jsou pouze za celé statutární město Ostrava.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jak může MO začít sledovat tato data pro vlastni potřebu ? Jedná se o MA 21 pro Vás...
|
9.1.4 Disponuje městská část, případně statutární město byty pro osoby, které se ocitly v obtížné sociální nebo životní situaci spojené s bydlením? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Poruba samotný takovými byty nedisponuje, je
však zařazen do projektu statutárního města Ostrava „Sociální bydlení ve městě
Ostrava“. Projekt je realizován v období od 1. 10. 2019 do 30. 6. 2022
a je spolufinancován z Evropského sociálního fondu – z Operačního programu
Zaměstnanost a ze státního rozpočtu České republiky. Cílem projektu je budování systému sociálního bydlení na
území statutárního města Ostravy, což představuje zajištění dostupnosti
standardizovaného, nesegregovaného bydlení pro domácnosti v bytové nouzi,
ukotvení Magistrátu města Ostravy jako centrálního aktéra v oblasti bydlení a
poskytovatele sociální práce. Klíčovými aktivitami jsou: · poskytování krizového bydlení, které představuje nouzový a
záchytný systém pro osoby a domácnosti, kde je nutné akutně řešit bytovou nouzi
(stav bez bydlení) a · poskytování sociálního bydlení, které představuje systém
pro osoby a domácnosti, které jsou v bytové nouzi, jsou bez bydlení, žijí v
nevhodném prostředí oblastí se zvýšenou koncentrací sociálního vyloučení
(sociálně vyloučené lokality či ubytovny), domácnosti, které vynakládají na
bydlení nepřiměřenou část svých příjmů a nejsou schopny tuto situaci řešit samy
na trhu s bydlení atd. Jedná se o jednotlivce, samoživitele s dětmi a páry s
dětmi. Více informací o projektu na:
https://socialnizaclenovani.ostrava.cz/socialni-bydleni-ve-meste-ostrava/ Po dohodě s MMO poskytuje MOb Poruba do tohoto projektu
celkem 10 bytů, přičemž z tohoto počtu je jeden byt krizový a 9 bytů
sociálních. MOb Poruba dále spolupracuje s neziskovými organizacemi,
jako jsou: · Mens Sana, z.ú., která poskytuje sociální služby,
konginitní rehabilitaci, pracovní rehabilitaci, terapeutické, vzdělávací,
volnočasové programy, programy na podporu zaměstnávání lidí s duševním
onemocněním a programy zaměřené na prevenci a destimatizaci. Za účelem
poskytování sociální služby Podpora samostatného bydlení lidem s duševním
onemocněním pronajímá MOb Poruba společnosti Mens Sana tzv. nácvikové byty, a
to v počtu 11. Asociace Trigon, o. p. s., jejímž cílem je realizace
obecně prospěšné činností a aktivit zaměřených na pomoc dětem, mládeži a
dospělým se znevýhodněním, jejich rodinám, rizikovým skupinám dětí a lidem
ohroženým sociálním vyloučením. Za účelem poskytování sociální služby Chráněné
bydlení osobám s duševním onemocněním, popř. s lehkým mentálním postižením nebo
s kombinovanými diagnózami, pronajímá MOb Poruba Asociaci Trigon celkem 3 byty. MOb Poruba samostatně bez účasti třetí osoby, viz výše,
nepronajímá, resp. neposkytuje byty osobám, které se ocitly v obtížné sociální
nebo životní situaci spojené s bydlením. https://socialnizaclenovani.ostrava.cz/socialni-bydleni-ve-meste-ostrava/
Městský obvod Poruba
ve spolupráci se svou příspěvkovou organizací poskytuje služby v rámci
azylového zařízení a Domova pro matky s dětmi. Podrobněji v otázce 9.1.2.
|
-
10 bytů (9 sociálních a 1 krizový)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MOb Poruba spolupracuje se SMO na projektu Sociální bydlení ve městě Ostrava a poskytuje pro tento projekt 10 bytů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.5 Jak se vyvíjí trend v počtu předlužených osob (tj. osob, které mají mnoho půjček a nezvládají splácení)? Existuje podpora městské části, případně statutárního města nebo jiného subjektu v poradenství k problematice předluženosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Osobám ve finanční tísni je poskytováno odborné sociální
poradenství, je zprostředkována pomoc v rámci dluhových poraden, oddlužení,
komunikace s exekutory, insolvenčním řízení. S dluhovými poradnami velmi úzce
spolupracujeme při řešení problémů klientů.
V rámci projektu Magistrátu města Ostravy Socio point se
podílíme na tvorbě manuálu pro práci se zadluženými osobami. Co se týká počtu osob v exekuci, nemáme k dispozici přesné
počty za městský obvod Poruba. Dle informací z http://www.mapaexekuci.cz je ze
rok 2019 v rámci Ostravy 13,86% osob v exekuci. Podíl osob ve věku nad 65 let
činí 8%.

http://mapaexekuci.cz/index.php/mapa-2/ Jednotkou je procento počtu osob v exekucích, toto je však
celorepublikově sledováno maximálně na úroveň obcí, ne samotných městských
obvodů nebo částí, viz data z mapy exekucí.
Vzhledem k tomu, že
Ostrava je statutární město, zadlužené osoby jsou evidovány v rámci celého
města. Strategie práce s osobami s dluhy je koordinována na úrovni města.
Sociální pracovníci individuálně pracují s osobami, které mají dluhy a
spolupracují zejména s dluhovou poradnou. I v rámci spolupráce s s úřadem práce pořádáme přednášky a vzdělávací programy pro klienty ve věci zadlužování. Dobrou prevencí je také vzdělávání žáků ve školách. Spolupracujeme s poradnami při finanční tísni, ale to je už v případě klientů, kteří zadluženi jsou. Klienti dostávají informace, kam se mohou obrátit. Dluhy řešíme i u klientů, kterým SMO-ÜMOb Poruba vykonává funkci opatrovníka, snažíme se dluhy zmenšit, umořit, což se nám často daří. V rámci klubů seniorů zajišťujeme přednášky a besedy s odborníky ve věci finančního poradenství.
|
-
Tato data jsou sledována pouze za celé SMO. V roce 2019 bylo 13,86% obyvatel SMO v exekuci.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba v této problematice spolupracuje se statutárním městem Ostrava, a to zejména v rámci projektu Socio point.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Může MO posílit prevenci exekucí ? Následná chudoba má dopad na kvalitu života obyvatel a data jsou v tomto případě hrozivá.
|
9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba v sociální oblasti, a to jak v oblasti přístupu k veřejným službám, tak v oblasti snižování nerovnosti aktivně spolupracuje s Centrem sociálních služeb Poruba, se statutárním městem Ostrava a s neziskovými organizacemi. tato spolupráce vychází z agendy, kterou městský obvod má či nemá v gesci a tím pádem je má či nemá možnost ovlivnit. Městský obvod podporuje neziskové organizace a organizace pracující s cílovými skupinami, podporuje komunitní život prostřednictvím svých center volného času a komunitního centra Všichni spolu, městský obvod dále aktivně podporuje skupiny obyvatel se speciálními potřebami, a tato podpora se v průběhu roku 2020 několikanásobně zvýšila v důsledku probíhající koronavirové krize.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.1 Je městskou částí podporován vznik a fungování zařízení (vyjma školských), která zprostředkovávají kontakty v rámci komunity? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod podporuje zřizování i fungování nových
organizací zaměřujících se na práci s jednotlivými cílovými skupinami (účelové
dotace, poradenská činnost, přednášky, zvýhodněný nájem apod.) Městský obvod se
podílí na tvorbě Koncepce prorodinné politiky statutárního města Ostravy na
období 2019 – 2022
(https://fajnova.cz/wp-content/uploads/2019/01/Koncepce-rodinn%C3%A9-politiky-Ostrava.pdf),
která zastřešuje aktivity ve prospěch rodin na území města, vytváří prostor pro
jejich realizaci a vznik aktivit nových. Ukazuje, jak jsou rodiny pro město
důležité a jsou jeho nenahraditelnou součástí. Vytváří prostor pro posílení
dialogu mezi městem a rodinami, vyzývá je ke spolupráci. Koncepce byla
zpracována v rámci projektu Prevence ohrožení rodiny ve městě Ostrava, v
souladu se Strategickým plánem sociálního začleňování Ostrava
(https://www.socialni-zaclenovani.cz/wp-content/uploads/Strategicky-plan-socialniho-zaclenovani_Ostrava.pdf).
Jako strategický dokument ji 19. září 2018 schválilo zastupitelstvo města. Na přípravě a odborném zpracování koncepce se aktivně
podílela Pracovní skupina pro tvorbu koncepce rodinné politiky. Dalšími
důležitými subjekty v procesu tvorby byla i Komise pro rodinnou politiku,
externí experti v oblasti rodinné politiky, odborný garant a samotný metodik
rodinné politiky. Účelem dotačních prostředků v oblasti rodinné politiky je
přispět k podpoře a posílení prorodinných aktivit, činností pomáhajících
rodinám při zajišťování přirozených funkcí, upevňování mezigeneračních vztahů a
vytváření podmínek pro zdravý vývoj rodin. Přehled poskytnutých účelových dotací za roky 2018-2020: https://poruba.ostrava.cz/cs/obcan/ucelove-dotace/zasady-pro-poskytovani-ucelovych-dotaci-z-rozpoctu-smo-mob-poruba-na-rok-2020 https://poruba.ostrava.cz/cs/obcan/ucelove-dotace/zasady-pro-poskytovani-ucelovych-dotaci-z-rozpoctu-smo-mob-poruba-na-rok-2019 https://poruba.ostrava.cz/cs/obcan/ucelove-dotace/zasady-pro-poskytovani-ucelovych-dotaci-z-rozpoctu-smo-mob-poruba-na-rok-2018 Městský obvod Poruba buduje i workoutová hřiště, které může
využít každý občan bez to, že by musel být někde organizován. Dále jsou
veřejnosti přístupná hřiště základních škol a zahrady mateřských škol. Městský obvod vybudoval v roce 2019 Komunitní centrum
Všichni spolu, kde je vytvořen prostor pro setkávání všech cílových skupin. V roce 2020 se zde scházela např. komunita cizinců,
které sdružuje Ostravské Expact centrum https://www.ostravaexpat.eu/event/indian-night-2/. Dále je městský obvod zřizovatelem dvou center volného času
(na ul. Vietnamská a O. Jeremiáše), kde dán prostor všem pro trávení volného
času ve vnitřních, ale i venkovních prostorách. Pro rodiny s dětmi v MOb Poruba existuje Mateřské centrum Krteček Ostrava je určeno pro děti ve věku 0–6
let a jejich rodiče, pro nastávající maminky, pro děti zdravé i děti s
jakýmkoliv zdravotním postižením. Nabízí především prostor pro setkávání,
sdílení zkušeností, vzdělávání a volnočasové aktivity. A dále Rodinné centrum KAŠTÁNEK, z.s., které je zaměřeno na podporu rodiny, program je
připravován pro děti a rodiče. Pořádá různé osvětové a volnočasové aktivity:
kroužky a kluby pro děti, workshopy, tvořivé dílny, divadelní představení pro
děti, příměstské tábory apod. Pro seniory slouží čtyři kluby seniorů (na ul. U Oblouku,
Bulharská, I. Sekaniny a Průběžná), kde může tato cílová skupina trávit volný
čas, setkávat se s vrstevníky a zabránit tak pocitu osamění a vyloučení. Jsou
zde pořádány akce ke zkvalitnění života, jako např. trénování paměti, besedy, cvičení,
rukodělné práce a další).
Aktuální události jsou
také zveřejňovány na webových a facebookových stránkách obvodu.
https://poruba.ostrava.cz/cs
|
-
V MOb Poruba existují rodinná centra, MOb Poruba však není jejich zřizovatelem a podporu jim poskytuje prostřednictvím účelových dotací.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MOb Poruba je zřizovatelem dvou Center volného času komunitního centra Všichni spolu. Centra volného času a nově otevřené Komunitní centrum Všichni spolu, jsou nízkoprahová zařízení, která nabízejí občanům (dětem, mládeži, dospělým či seniorům) prorodinné aktivity umožňující kontakty v rámci komunit.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.2 Monitoruje městská část rovný přístup obyvatel ke vzdělávání, minimálně ve školách a školských zařízeních zřizovaných městskou částí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V současné době je na porubských ZŠ evidováno 720 žáků (cca 13%
z veškerých zapsaných žáků) s některým z pěti stupňů podpůrných opatření (na
základě posudků Školního poradenského pracoviště, u stupňů 2-5 pak pedagogicko-psychologické poradny). Jde o problémy převážně psychické povahy.
Evidence žáků s problematickým sociálním zázemím neexistuje.
Městský obvod je zřizovatelem 12 základních škol,
z čehož jsou 3 bezbariérové. Toho bylo dosaženo v rámci projektu
Lepší přístup k výuce jazyků na ZŠ v Ostravě – Porubě.
https://fajnovaporuba.cz/p/lepsi-pristup-k-vyuce-jazyku-na-zs-v-ostrave-porube Nabídka míst pro děti s nějakou formou postižení je dostatečně široká a pokrývá současné potřeby. K případům, kdy se děti během pandemie nemohly vzdělávat online došlo, zejména u sociálně slabších rodin. Evidenci mají jednotlivé školy. Podařilo se některé případy vyřešit zápůjčkou techniky, některé případy se řešily jinou formou distanční výuky, i z důvodu technických schopností rodin. Centrální evidenci v rámci celé Poruby nemáme, potřeby a možnosti se řešily jak šel čas. A potřeby s se mění průběžně každý školní rok spolu s obměnou dětí ve školách.
|
-
Nabídka pro děti a mládež se speciálními potřebami je v městském obvodu pokrytá.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MOb monitoruje žáky se speciálními potřebami, případně hendikepem a snaží se na tyto potřeby reagovat a v rámci svých ZŠ uspokojit.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Došlo v době výuky během pandemie k případům, kdy se děti nemohly účastnit vzdělávání on-line, protože v rodině nebylo vybavení ? Máte evidenci ?
|
9.2.3 Došlo ke zvýšení počtu bezbariérových budov – zejména budov úřadů, škol, obchodů a zařízení poskytujících služby a veřejných prostranství (chodníky v místech přechodů, bezbariérová úprava parků apod.) v městské části? Pokud ne, jaký je postup v případě žádosti / stížnosti občana či sdružení na odstranění bariér ve veřejných budovách v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Budovy úřadu městského obvodu Poruba nejsou v plném rozsahu bezbariérové, ale i přesto jsou dostupné osobám ZTP. Městský obvod v současnosti plánuje rekonstrukci hlavní budovy úřadu, budovy "A", kde bude bezbariérovost objektu zohledněna.
Městský obvod je dále zřizovatelem dvou center volného času a komunitního centra, která jsou všechny bezbariérová. Venkovní prostor komunitního centra nabízí řadu atrakcí,
všechny jsou přístupné i pro hendikepované. Je možné cvičit (venkovní
posilovací a cvičební stroje, lezecká stěna, trampolíny), hrát si (velké
prostorové hřiště s rozhlednou, švédskou sítí, trubkovým telefonem, skluzavkou
nebo kuřím mostem), tříbit smysly (dotykové stěny z různých materiálů,
kaleidoskop), vyluzovat zvuky (betonový telefon, zvukové polštáře, kamenný
xylofon), trénovat mozek (maxišachy, optický hranol, Newtonova houpačka) nebo
zahradničit. A také relaxovat na různých posezeních nebo u ohniště. Městský obvod Poruba je zřizovatelem 12 základních škol, z čehož jsou 3 bezbariérové (viz otázka 9.2.2). Nové projekty, které se v městském obvodě realizují, jsou vždy realizovány s ohledem na bezbariérovost. Příkladem může být rekonstrukce budovy městské knihovny na ulici Podroužkova s dále Dům s pečovatelskou službou Harmonie. Veřejná prostranství Veškeré úpravy
v rámci běžné údržby komunikací IV. třídy tzn. chodníků se provádí od roku
2019 bezbariérově a to zejména v místech přechodů pro chodce,
v místech přechodů chodníků a silnice, u kontejnerových stání,
v místech chodníků u vstupu do bytových domu, kde zvýšením nivelity
chodníku můžeme zrušit bariéru ve formě schodiště do bytového domu a nedochází
tak k potřebě instalace nájezdového rampy pro překonání bariéry a případné
bariéře ve veřejném prostoru pro pěší. Na hlavních trasách je
podporována aplikace dlažby bez hran z toho důvodu komfortnějšího použití pro
vyšší míru bezbariérovosti – osoby se zhoršenou schopností pohybu, rodiny s
kočárky aj. Příklady provedených bezbariérových úprav v roce 2020, kdy došlo v rámci
běžné údržby komunikací k opravě 10 000 m2 chodníků na celém katastrálním území
Poruby dle plánu digitálního rozšířeného pasportu komunikací IV. třídy: - Postupné zvýšení nivelity chodníku v podchodu na
Hlavní třídě č.p. 590, zřízení bezbariér. vstupu ke vchodu domu 1858/14, L.
Podéště.
- Bezbariérové úpravy chodníků na ulici Slavíková
a Makovského. - Bezbariérový chodník ve dvoře Francouzská a
Větrná, vozovka a bezbariérový chodník na ul. Jiřinková - Propojovací chodník Budovatelská – Hradčanská a
Hradčanská - Komenského - 20x bezbariérové kontejnerové stání Mongolská,
Ukrajinská, Maďarská, M. Bajera a Nezvalovo nám., Z. Štěpánka, L. Podeště, K.
Pokorného, V. Vacka, Slavíková, Makovského atd.
|
-
Počet všech bezbariérových budov (úřadů, škol, obchodů a zařízení poskytující služby) a veřejných prostranství v městském obvodu Poruba nelze určit. Nicméně obvod se snaží všechny své projekty a rekonstrukce veřejných prostranství/chodníků realizovat s ohledem na bezbariérovost.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba se snaží všechny své projekty a rekonstrukce veřejných prostranství/chodníků realizovat s ohledem na bezbariérovost. Každoročně tedy dochází ke zvyšování počtu bezbariérových městských prostranství v obvodu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.4 Zajišťuje městská část, případně statutární město nebo jiný subjekt podporu obyvatelům s důrazem na jejich specifické potřeby (senioři, OZP, menšiny, sociálně znevýhodnění, lidé s nízkým stupněm vzdělání apod.) v obtížných životních situacích (např. terénní služby, linka pomoci, právní poradna apod.)? Pokud ano, jakým způsobem jsou o této podpoře obyvatelé informováni? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod zajišťuje na svém území čtyři sociální služby
(domov pro matky s dětmi, pečovatelská služba, azylové zařízení a domovinka pro
seniory). Předmětem činnosti je přímé poskytování potřebné péče a podpory
seniorům, rodinám s dětmi či osobám nacházejícími se v tíživé životní situaci.
Dále poskytuje základní i odborné sociální poradenství všem cílovým skupinám.
Zapojil se také do projektu Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Obálka života
do lednice https://moravskoslezsky.denik.cz/zpravy_region/seniory-mohou-zachranit-obalky-v-lednicce-20191209.html
Podporuje nestátní neziskové organizace pracující se všemi
cílovými skupinami (děti, senioři, zdravotně postižení, lidé bez přístřeší a
další) formou účelových dotací i např. formou zvýhodněného nájmu prostor nebo
propagací jejich činnosti na webových stránkách, facebooku, letáky, měsíčníkem
PRIO, v televizním vysílání prostřednictvím TV Polar. https://poruba.ostrava.cz/cs/obcan/ucelove-dotace/zasady-pro-poskytovani-ucelovych-dotaci-z-rozpoctu-smo-mob-poruba-na-rok-2020 https://poruba.ostrava.cz/cs/obcan/ucelove-dotace/zasady-pro-poskytovani-ucelovych-dotaci-z-rozpoctu-smo-mob-poruba-na-rok-2019 https://poruba.ostrava.cz/cs/obcan/ucelove-dotace/zasady-pro-poskytovani-ucelovych-dotaci-z-rozpoctu-smo-mob-poruba-na-rok-2018
Městský obvod je také členem několika pracovních skupin
podílejících se na tvorbě a realizaci komunitního plánu sociálních služeb
statutárního města Ostravy. Jsme součástí celoměstské sítě ambulantních,
terénních i pobytových sociálních služeb pro různorodou cílovou skupinu
uživatelů. Občané mohou využívat nabídky služby Senior Expres Poruba!!! a také
nabídky volnočasových aktivit. V době nouzového stavu byly seniorům a potřebným osobám
(např. v karanténě) zajišťovány nákupy, vyzvedávání léků, doprovod k
lékaři, nebo vyřizování úředních záležitostí (např. na úřadu práce apod.),
distribuce roušek. Po celou dobu koronavirové pandemie funguje telefonní linka,
na kterou mohou občané volat, kde se dozví informace o poskytovaných službách,
fungování úřadů, lékařů, sdělování aktuálních informací a změn, ale také
psychická podpora. Poradenství je poskytováno také v oblasti dluhové a
finanční (splácení hypoték, dluhů na nájemném, nedoplatků, ale i nároků na
dávky), ale i např. domácího násilí.
Sociální pracovnice flexibilně reagovaly na vzniklé situace
a potřeby klientů a snažily se jim vždy pomoci, např. s objednáváním na
testování, dojednávání služeb a spolupráce např. s dobrovolníky a
v současné době zejména s registrací k očkování a dopravou na očkovacích
center. Pracovníci oddělení soc. právní ochrany dětí spolupracovali
se školami na zajištění pomůcek pro on-line výuku a zajištění doučování.
Rodinám s omezenými příjmy byla předávána potravinová pomoc. Zvláštní pozornost je věnována osobám bez přístřeší, kdy
byly v době zimních měsíců prováděny častější depistáže, nabízeno
ubytování, distribuovány roušky. Ve spolupráci s potravinovou bankou a na
základě zapojení do potravinové sbírky jsou distribuovány potraviny, ale také
hygienické potřeby, příp. oblečení potřebným.
O této pomoci a zejména o telefonní lince jsou občané
informováni prostřednictvím časopisu PRIO, webových a facebookových stránek,
ale také prostřednictvím TV Polar. Sociální pracovnice předávají informace i
v terénu konkrétním klientům a jejich rodinám. Městský obvod uvažuje o zřízení tzv. senior pointu v nově zrekonstruovaném Domova kultury Poklad, který by zajišťoval ve spolupráci se zřizovatelem DK Poklad společností AKORD & POKLAD, s.r.o. Dále uvažuje o zřízení právní poradny.
|
-
MOb Poruba poskytuje péči zranitelným skupinám obyvatel dle návodné otázky 9.2.4 a informuje o ní všemi dostupnými komunikačními kanály.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, městský obvod Poruba poskytuje podporu obyvatelům s důrazem na jejich specifické potřeby, také uvažuje o dalším rozšíření těchto služeb ve střednědobém horizontu. Informovanost obyvatel v MOb Poruba probíhá několika informačními kanály, informace jsou šířeny s ohledem na cílové skupiny, a to jak v tištěné podobě (měsíčník PRIO distribuován všem obyvatelům do schránek), zpravodaj z Poruby v rámci regionální televize Polar, či prostřednictvím webu a sociálních sítí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.5 Podporuje městská část, případně statutární město nebo jiný subjekt v obci rodiny v možnosti sladit svou práci s rodinným životem (např. dostatek jeslí, mateřských škol, kvalitních ZŠ, zájmové činnosti dětí)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Současná míra nabídky míst v porubských mateřských školách je plně dostačující deklarovaným potřebám obyvatelstva. Jesle MOb Poruba nezřizuje, v několika MŠ je možno umístit i děti mladší 3 let, s podmínkou alespoň částečné schopnosti sebeobslužnosti. Na území Poruby a v nejbližším okolí existuje několik jeslí soukromých školek.
Kapacita
MŠ zřizovaných městským obvodem Poruba je 2058 míst, zapsaných dětí je ve školním roce 2020/2021 1755 (stav k 15.9.2020). Počty
dětí v MŠ soukromých (Sluníčko, Bumbrlík), speciálních (logopedické MŠ U školky
1621, Na Robinsonce 1646, pro sluchově postižené MŠ Spartakovců 1153 a
speciální MŠ pro žáky se zdravotním postižením Ukrajinská 19), nebo podnikových
(MŠ při VŠB-TUO) jsou v řádu desítek. Kapacita těchto zařízení je tedy v městském obvodu Poruba dostačující. Městský obvod zřizuje celkem 12 základních škol., mimoto je v obvodu také Waldorfská základní škola, ZŠ Ukrajinská nabízí Montessori třídy. Co se týče subjektů v oblasti zájmové činnosti, těch je v městském obvodu Poruba nepočítaně a obvod je konkrétně nemonitoruje. Podpora těchto subjektů probíhá formou účelových dotací. Na ZŠ zřizovaných městským obvodem se žádné školné neplatí.
V případě MŠ je to takto: Legislativní pohled Shrnutí obecných podmínek stanovení výše úplaty za předškolní vzdělávání poskytované v mateřské škole Možnost poskytovat předškolní vzdělávání za úplatu Předškolní vzdělávání je vzdělávání, které neposkytuje stupeň vzdělání. Proto je lze v souladu s § 123 odst. 2 školského zákona poskytovat za úplatu, která je příjmem právnické osoby vykonávající činnost dané mateřské školy. Nelze však vyloučit situaci, že určitá mateřská škola poskytuje předškolní vzdělávání pro všechny děti bezúplatně. Takový postup je také v souladu se školským zákonem Bezúplatné vzdělávání ze zákona Pokud předškolní vzdělávání poskytuje mateřská škola, která je zřízena státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí, je poskytuje bezúplatně od počátku školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku (§ 123 odst. 2 školského zákona). To znamená, že předškolní vzdělávání se těmto dětem poskytuje bezúplatně do doby, kdy zahájení povinnou školní docházku v základní škole. O skutečnosti, že se uvedené dítě od počátku daného školního roku vzdělává bezúplatně, mateřská škola svým ředitelem nerozhoduje ve správním řízení. K poskytování předškolního vzdělávání bezúplatně dochází přímo ze zákona.
Stanovení výše úplaty na období školního roku V souladu s § 123 odst. 4 školského zákona výši úplaty za předškolní vzdělávání stanoví v případě mateřských škol zřízených státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí ředitel mateřské školy. Výši úplaty nestanoví zřizovatel. Úplata za předškolní vzdělávání se stanoví jako úplata měsíční, a to na období školního roku (§ 6 odst. 1 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění). Ředitel mateřské školy takto stanovenou úplatu zveřejní na přístupném místě ve škole nejpozději 30. června předcházejícího školního roku. Při stanovení výše úplaty je ředitel mateřské školy limitován 50 % skutečných průměrných měsíčních neinvestičních nákladů právnické osoby vykonávající činnost mateřské školy, které připadají na předškolní vzdělávání dítěte v mateřské škole, popřípadě dítěte v příslušném druhu provozu mateřské školy, v uplynulém kalendářním roce (§ 6 odst. 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb., v platném znění). Pokud ředitel mateřské školy stanoví výši úplaty za předškolní vzdělávání, pak autoritativně nerozhoduje o právech a povinnostech jmenovitě určené osoby. Proto nestanoví výši úplaty jako výsledek rozhodování ve správním řízení.
Osvobozen od úplaty je zákonný zástupce dítěte, který pobírá opakující se dávku pomoci v hmotné nouzi, zákonný zástupce nezaopatřeného dítěte, pokud tomuto dítěti náleží zvýšení příspěvku na péči, rodič, kterému náleží zvýšení příspěvku na péči z důvodu péče o nezaopatřené dítě, nebo fyzická osoba, která o dítě osobně pečuje a z důvodu péče o toto dítě pobírá dávky pěstounské péče, pokud tuto skutečnost prokáže řediteli mateřské školy. O osvobození rozhoduje ředitel školy na základě písemné žádosti zákonného zástupce. V porubských MŠ se měsíční platba pohybuje od 400 do 690 Kč. K tomu je nutno přičíst platbu za stravu - průměrně 37 Kč/den, tedy cca 780 Kč/měsíc. Měsíční platba rodičů za dítě v MŠ nepřekročí tedy částku 1500 Kč.
Žádosti o speciální formy výpomoci neevidujeme.
|
-
Nabídka možností (jeslí, mateřských škol, ZŠ, zájmových činností) v městském obvodu Poruba převyšuje poptávku.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba aktivně podporuje možnosti sladění práce s rodinným životem.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jsou podmínky pro umístění dítěte schůdné pro všechny sociální skupiny - tedy mají i sociálně potřebné rodiny prostředky na zaplacení umístění dítěte ? Evidujete nějak poptávku zaměstnaných matek a otců po jiné, speciální formě výpomoci s dětmi (baby-sitting, ...)?
|
9.2.6 Podílí se MČ spolu s jinými subjekty na podpoře dlouhodobé péče o staré, dlouhodobě nemocné či osoby se zdravotním postižením v přirozeném prostředí? Podporuje MČ rozvoj terénní profesionální péče (tzn. terénních sociálních a zdravotních služeb) a neformální péče poskytované rodinou, přáteli a komunitou? Zabývá se MČ problematikou umírání v domácím prostředí a rozvojem domácí paliativní a hospicové péče v území? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod je zřizovatele příspěvkové organizace Centrum
sociálních služeb Poruba, která poskytuje terénní pečovatelskou službu, Centrum
denních služeb, Domov pro matky s dětmi na Dělnické ulici a azylový dům na
ulici Vřesinská. http://www.cssporuba.cz/
Městský obvod Poruba provozuje DPS Astra, DPS Průběžná a
nově zahájil provoz DPS Harmonie. https://poruba.ostrava.cz/cs/o-porube/aktualne/harmonie-privitala-prvni-najemniky
Podporuje nestátní neziskové organizace formou účelových
dotací a to jak organizace zabývající se pečovatelskou službou i paliativní
péčí. https://poruba.ostrava.cz/cs/obcan/ucelove-dotace/zasady-pro-poskytovani-ucelovych-dotaci-z-rozpoctu-smo-mob-poruba-na-rok-2020 https://poruba.ostrava.cz/cs/obcan/ucelove-dotace/zasady-pro-poskytovani-ucelovych-dotaci-z-rozpoctu-smo-mob-poruba-na-rok-2019 https://poruba.ostrava.cz/cs/obcan/ucelove-dotace/zasady-pro-poskytovani-ucelovych-dotaci-z-rozpoctu-smo-mob-poruba-na-rok-2018 Od roku 2019 provozuje městský obvod službu Senior Expres
Poruba!!!, který je určen seniorům starším 74 let, mohou využít 4 jízdy měsíčně
za zvýhodněnou cenu 30Kč v rámci celého statutárního města Ostravy. Služba je
poskytována také občanům městských obvodů Martinov, Plesná, Pustkovec a
Třebovice.
https://poruba.ostrava.cz/cs/radnice/urad/odbory/odbor-socialni/zivotni-situace/senior-expres-poruba Městský
obvod Poruba v roce 2019 otevřel Komunitní centrum všichni spolu, ve
kterém poskytuje bezúplatně prostor pro poskytovaní tří sociálních služeb. Jsou
to: - Centrum
pro rodinu a sociální péči z.s. https://www.prorodiny.cz/centrum-pro-rodinu-a-socialni-peci/nase-nabidka/ - MENS
SANA, z.ú. http://menssana.cz/
- Vaše dohoda z.s. https://www.vasedohoda.cz/kdo-jsme/
Terénní sociální i zdravotní služby je nutné chápat
v kontextu celého statutárního města Ostrava, které tvoří koncepci
sociálních služeb. V rámci komunitního plánování je vydáván katalog
sociálních služeb. V rámci šetření a výkonu sociální práce mapují sociální
pracovníci potřeby služeb v terénu, tyto informace jsou následně předávány
a analyzovány v rámci jednotlivých skupin komunitního plánování.
V rámci městského obvodu Poruba není žádné
zařízení umožňující hospicovou a paliativní péči, ale tuto službu zajišťují
mobilní hospice, v případě potřeby jsou pacienti umisťováni
v pobytových hospicech (např. Hospic sv. Lukáše). Mobilní hospicová služba
je pravidelně podporována formou účelových dotací z programu sociální a
zdravotní péče.
|
-
MOb Poruba v této problematice spolupracuje se SMO a neziskovými organizacemi.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba v těchto oblastech aktivně spolupracuje s Centrem sociálních služeb Poruba, se statutárním městem Ostrava s neziskovými organizacemi.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3 Zajištění kvalitního a sociálně integrovaného bydlení a životních podmínek |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.3 Zajištění kvalitního a sociálně integrovaného bydlení a životních podmínek
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod má aktivní politiku sociální soudržnosti, která vychází ze Strategického plánu rozvoje městského obvodu Poruba 2018-2023 s výhledem do roku 2030, a to zejména z priority Aktivní život, Prostor pro lidi a také Efektivní řízení. Obvod realizuje konkrétní projekty pro zapojení všech komunit v obvodu, ať už se jedná o projekty investiční (Komunitní centrum Všichni spolu) či neinvestiční aktivity (projekt "Společná CZ-PL", Zažít Porubu jinak, participativní rozpočet Zelená Porubě), snaží se aktivně investovat do oblasti Dělnická-Skautská, která je evidována jako vyloučená lokalita. Obvod se v rámci dobrovolnických aktivit a veřejné sbírky Srdce pro Porubu snaží přiblížit všem svým občanů. Občané se aktivně zapojují do dění v obvodu prostřednictvím všech možných platforem. Stížnosti na sociálně-patologické jevy meziročně klesly, nicméně rok 2020 není zcela vypovídající vzhledem k přetrvávajícímu stavu pandemie.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.1 Existují v městské části sociální bariéry a sociálně vyloučené osoby a lokality? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dle mapování společnosti
GAC, průběžných mapování města a Metodiky identifikace lokalit rezidenční
segregace –v Porubě je identifikována jedna sociálně vyloučená
lokalita, která je vymezena ulicemi Dělnická a Skautská. Zároveň je důležité
dodat, že v lokalitě je kvalitní bytový fond, dostupná občanská
vybavenost, lokalita je součástí kompaktní městské zástavby (= nejedná se o
segregovanou lokalitu) a specifikace jako sociálně vyloučená tak vychází
primárně a prioritně z vyšší míry koncentrace osob, kde je identifikována
sociální zranitelnost (= vyšší míra využívání sociálních dávek). V dané lokalitě nejsou žádné komerční ubytovny,
lokalita se revitalizuje a modernizuje, je zde zaveden kamerový systém, je zde
služebna Policie ČR, je zde nově otevřen Dům s pečovatelskou službou
Harmonie, v lokalitě má ordinaci praktický i zubní lékař, v těsné blízkosti
je mateřská škola. Ve spolupráci se SMO se v lokalitě chystá projekt workoutového hřiště. Městský obvod do této lokality dlouhodobě
významně investuje a to jak do oprav jednotlivých domů, kamerového systému a
posílení bezpečnosti. Lokalita je v centru obvodu s velmi dobrou dostupností
veřejné dopravy i další infrastruktury.
Ze strany sociálních pracovníků je lokalitě věnována zvýšená
pozornost, funguje zde multidisciplinární tým, je zde komunitní centrum
JEKHETANE, ale nebylo nutné přistoupit k vyhlášení této
oblasti jako oblasti se zvýšeným výskytem sociálně-patologických jevů.
|
-
Na území MOb Poruba existuje jedna vyloučená lokalita.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na území městského obvodu Poruba existuje vyloučená lokalita identifikována ulicemi Dělnická-Skautská, nicméně městský obvod i ve spolupráci se statutárním městem Ostrava do lokality výrazně investuje, v lokalitě je občanská vybavenost, případně všechny služby jsou dostupné v docházkové vzdálenosti, a to včetně služebny Policie ČR, MHD a školských zařízení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.2 Jaká je spokojenost obyvatel s místem, ve kterém žijí? (Sousedské vztahy, kulturní vyžití, kvalita okolního prostředí - čistota, zeleň, gra ti apod.). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Poruba si již počátkem roku 2020 vydefinoval
problém s nedostatkem relevantních dat a zpětné vazby od občanů. V této
návaznosti si požádal o dotaci z Operačního programu zaměstnanost (výzva 109)
na projekt Přívětivý úřad Poruba, jehož součástí je rozsáhlý průzkum veřejného
mínění. Tento projekt byl počátkem roku 2021 doporučen k financování a městský
obvod momentálně připravuje zadávací dokumentaci pro vyhlášení veřejné zakázky
na zpracovatele průzkumu.
Součástí tohoto průzkumu bude také vyhodnocení
kvalitativních indikátorů Strategického plánu rozvoje městského obvodu Poruba
2018-2023 s výhledem do roku 2030, jež jsou: - spokojenost obyvatel s efektivitou samosprávy a řízením
rozvoje území; - spokojenost obyvatel s kvalitou veřejných prostranství a
bydlením v Porubě; - zvýšení spokojenosti obyvatel s volnočasovými,
participativními a komunitními aktivitami v Porubě. Jak je patrné, právě spokojenost obyvatel s místem, ve
kterém žijí, bude jedním ze stěžejních témat průzkumu veřejného mínění.
Cílem průzkumu bude
odpovědět si nejen na otázky, které vyvstávají z konkrétně stanovených
indikátorů Strategického plánu, ale také zjistit názory občanů průřezem témat. Městský obvod Poruba má nicméně nastavenou komunikaci s občany dle Plánu komunikace a participace. Projednání s občany probíhá nejen v rámci konkrétních aktivit, jako je veřejné fórum "Porubské desatero" (v rámci kterého jsou např. zpracovávány také pocitové mapy) a participativní rozpočet Zelená Porubě, ale veřejná projednávání jsou připravována v návaznosti na investiční projekty, a to s odbornou i laickou veřejností. Všeobecně jsou pak projednávány projekty týkající se veřejného prostoru, parkování, zeleně apod. Pro představení projektů veřejnosti využívá obvod také výstavní prostor Malá Dukla, což je venkovní pasáž, ve které jsou pravidelně vystavovány plánované projekty či projekty v různém stupni realizace. Tyto údaje jsou zveřejňovány i v rámci dalších komunikačních platformy, jako jsou webové stránky, sociální sítě, tištěný měsíčník PRIO, či reportáže v regionální televizi Polar. V roce 2020 se také konala netradiční pop-up expozice Sdílko, kde měli občané možnost se v různých dnech zapojit do diskusí na průřezová témata celého úřadu (sociální oblast, oblast dopravy, oblast kultury apod.). Tyto aktivity probíhají pravidelně. Pocitové mapy jsou zpracovávány pravidelně co dva roky, bohužel v roce 2020 tato aktivita vzhledem k pandemii neproběhla, počítá se s ní v roce 2021. V tomto roce bude probíhat také rozsáhlý průzkum veřejného mínění, jehož součástí budou také focus group s vybranými tématy. Nad pravidelnosti tohoto výzkumu budeme diskutovat po jeho ukončení a zjištění jednotlivých výstupů. Ankety či dotazníky jsou také vyhlašovány v závislosti na tématech. V roce 202 měli možnost orubané vyplnit rozsáhlejší dotazník o bydlení v obvodu, v roce 2021 pak měli občané možnost nám zanechat své názory na zpracovávanou urbanistickou studii jednoho ze stavebních obvodů.
|
-
Spokojenost nebyla doposud měřena, nicméně MOb Poruba subjektivně hodnotí spokojenost obyvatel s místem, ve kterém žijí, jako vysokou.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem k tomu, že tato data nebyla doposud získávána a Mob Poruba plánuje tata data doplnit na základě průzkumu veřejného mínění, které proběhne 2021, nelze spokojenost objektivně hodnotit. Nicméně MOb Poruba na základě zapojovaní veřejnosti do dění v obvodu hodnotí spokojenost obyvatel s místem, kde žijí, jako vysokou.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Navrhněte možnost pravidelného hodnocení spokojenosti obyvatel s kvalitou života (např. pocitová mapa, focus group, anketa na návazná témata...).
|
9.3.3 Mají obyvatelé městské části zájem podílet se na veřejném dění v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Poruba má nastavenou komunikaci s občany dle
Plánu komunikace a participace a snaží se své projekty s občany komunikovat či
projednávat, a to v různých fázích procesu přípravy. Projednání s občany probíhá
nejen v rámci konkrétních aktivit, jako je veřejné fórum "Porubské
desater" a participativní rozpočet Zelená Porubě, ale veřejná projednávání
jsou připravována v návaznosti na investiční projekty, a to s odbornou i
laickou veřejností. V roce 2019 a 2020 to bylo například projednání k návrhové
studii prostoru Florida a jeho následné představení veřejnosti. V roce 2020 pak
probíhala aktivní spolupráce s občany na návrhové studii VIII. stavebního
obvodu. Všeobecně jsou pak projednávány projekty týkající se veřejného
prostoru, parkování, zeleně apod. Pro představení projektů veřejnosti využívá obvod také
výstavní prostor Malá Dukla, což je venkovní pasáž, ve které jsou pravidelně
vystavovány plánované projekty či projekty v různém stupni realizace. Tyto údaje
jsou zveřejňovány i v rámci dalších komunikačních platformy, jako jsou webové
stránky, sociální sítě, tištěný měsíčník PRIO, či reportáže v regionální
televizi Polar. V roce 2020 se také konala netradiční pop-up expozice
Sdílko, kde měli občané možnost se v různých dnech zapojit do diskusí na
průřezová témata celého úřadu (sociální oblast, oblast dopravy, oblast kultury
apod.). Participace je stanovena dle důležitosti a rozsahu jednotlivých projektů, ale to ve spolupráci a koordinace odboru strategického rozvoje a odboru investičního. Za samotnou participaci pak zodpovídá Koordinátor MA21. Zaměstnanci jsou školeni, nicméně v nepravidelných intervalech. V roce 2020 proběhlo školení od Cenia k auditům udržitelného rozvoje pro radní a vedoucí zaměstnance.
V případě přetrvávajících vládních opatření pořádá
městský obvod Poruba online veřejná setkání – např. veřejné projednávání
návrhové částí Studie urbanistického prostoru VIII. stavebního obvodu a
lokality tzv. Nového Pustkovce https://fajnovaporuba.cz/p/verejne-projednani-se-poprve-uskutecnilo-online. Další aktivity, kterých se mohou občané účastnit, jsou
podrobně popsány v otázce 7. 4. 3 a 8. 3. 3. V rámci Zastupitelstva městského obvodu Poruba může
předsedající jednání dle jednacího řádu udělit slovo • čestným
občanům města, • občanům
města, kteří dosáhli věku 18 let, • fyzickým
osobám, které dosáhly věku 18 let a vlastní na území města nemovitost, • fyzickým
osobám, které dosáhly věku 18 let, jsou cizími státními občany a jsou ve městě
hlášeni k trvalému pobytu, stanoví-li tak mezinárodní smlouva, kterou je Česká
republika vázána a která byla vyhlášena, aby mohli na zasedání zastupitelstva vyjádřit své stanovisko
k projednávané věci nebo se vyjádřit k návrhu rozpočtu městského obvodu Poruba
a k závěrečnému účtu městského obvodu Poruba za uplynulý rok. Délka vystoupení
těchto osob je stanovena dvakrát po pěti minutách, pokud zastupitelstvo
nerozhodne jinak. To je ukotveno v jednacím rádu a diskuze občanů je vždy
součástí programu ZMOb.
Městský obvod Poruba si však nevede podrobnou statistiku
účastníků.
|
-
Obvod nemonitoruje konkrétní počet účastníků, nicméně účast na projednáváních všeho druhu je vždy vysoká, zpětná vazba od občanů vždy chodí a MOb Poruba ji aktivně vyhodnocuje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V této oblasti má městský obvod Poruba více než aktivní přístup, participuje všechny své projekty v různých fázích rozpracovanosti, pořádá veřejná projednávání, diskuse v rámci různých platforem, veřejné fórum a další formy představení projektů, ať už se jedná o interaktivní výstavy či výstavy ve veřejném prostoru. Zpětná vazba od občanů je pozitivní, účast je vždy vysoká a občané mají zájem se podílet na rozhodovacích procesech v obvodu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Plán komunikace a paticipace spíše připomíná souhrn nástrojů a metod, bez systematického přístupu. Kdo zodpovídá za participaci ? Jsou úředníci a politici v této oblasti pravidelně školeni/vzděláváni napříč odbory ?
|
9.3.4 Přispívá komunitní politika městské části k odstraňování bariér a k dobré komunikaci mezi specifickými skupinami obyvatel, mezi různými věkovými, národnostními, náboženskými i sociálními kategoriemi lidí v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský
obvod Poruba v roce 2018 zpracoval Strategický plán rozvoje městského obvodu
Poruba 2018-2023 s výhledem do roku 2030, jednou z Priorit Strategického plánu
je Aktivní život. Cílem této priority je zejména posilování spolupráce s organizacemi, spolky, podnikateli a občany, aby se mohli aktivně podílet na dění a rozhodování ve své obci. Priorita se zaměřuje na komunitní aktivity a komunitní život napříč všemi skupinami obyvatel. Jedním ze strategických projektů této priority byla výstavba Komunitního centra Všichni spolu: Komunitní centrum je veřejnosti přístupné od 2. září 2019.
Centrum nabízí víceúčelové hřiště, spoustu atrakcí a budovu se zázemím, která
je určena k vzdělávání i jako místo pro aktivity nejrůznějších organizací. V
jednom křídle budovy je sociální zařízení a zázemí pro správce areálu, v přední
části větší otevřená klubovna, recepce a kanceláře pro individuální
poradenství. Ve venkovním prostoru je komunitní zahrada s ovocnými stromy a
keři a místem pro květiny a bylinky. Vysazeny tam jsou také listnaté stromy,
keře a popínavé rostliny, zajímavostí je i habrové bludiště. Součástí areálu je
také komunitní zahrada, kterou jinde v Porubě lidé nenajdou. Venkovní prostor komunitního centra nabízí řadu atrakcí,
všechny jsou přístupné i pro hendikepované. Je možné cvičit (venkovní
posilovací a cvičební stroje, lezecká stěna, trampolíny), hrát si (velké
prostorové hřiště s rozhlednou, švédskou sítí, trubkovým telefonem, skluzavkou
nebo kuřím mostem), tříbit smysly (dotykové stěny z různých materiálů,
kaleidoskop), vyluzovat zvuky (betonový telefon, zvukové polštáře, kamenný
xylofon), trénovat mozek (maxišachy, optický hranol, Newtonova houpačka) nebo
zahradničit. A také relaxovat na různých posezeních nebo u ohniště. Služby v komunitním centru poskytuje Centrum pro rodinu a
sociální péči, které nabízí preventivní programy na podporu manželských a
rodinných vztahů, a sdružení Mens Sana. To poskytuje psychosociální služby
lidem s psychickými problémy, trénink paměti a další aktivity. Komunitní centrum získalo ocenění Adapterra Awards, kterou
zaštiťuje Ministerstvo životního prostředí.
Dalším z komunitních projektů obvodu je participativní rozpočet Zelená Porubě, který obvod realizuje již od roku 2016 a umožňuje tak občanům podílet se na financování konkrétních projektů a revitalizaci veřejných prostranství. Dalším příkladem komunitní aktivity jsou každoroční sousedské slavnosti, které se konají v rámci evropského týdne mobility pod názvem Zažít Porubu jinak a umožňují zapojení komunity, spolků a organizací. V rámci odstraňování přeshraničních bariér obvod dlouhodobě spolupracuje s polskou Ratiboří, momentálně na konkrétním projektu "Společná CZ-PL organizace kulturních aktivit dvou největších
měst Euroregionu Silesia". Projekt představuje systematické propojení a
organizaci kulturně-společenských akcí partnerů, dochází tak k vzájemné
výměně místních umělců, uměleckých skupin apod. v rámci organizovaných
akcí (velikonoční jarmarky, vánoční jarmarky, svátky měst). Projekt byl původně
plánován na období 2019-2020, nicméně opatření na české i polské straně
v průběhu roku 2020 projekt přerušila a oba partneři v něm budou
pokračovat i v roce 2021. Městský obvod Poruba také zřídil veřejnou sbírku Srdce pro Porubu (osvědčení o konání veřejné sbírky vydal Krajský úřad Moravskoslezského kraje, č. j. MSK 103533/2019), jejím účelem je vybrat prostředky pro někoho, kdo v Porubě bydlí a potřebuje pomoc. Do sbírky lze přispět buď přímo – do zapečetěných sbírkových kasiček, nebo na speciálně zřízený transparentní účet. Jedna kasička bude trvale umístěna v Informačním centru Poruba. Druhá – mobilní – kasička je k dispozici na akcích městského obvodu Poruba. Mimo tyto konkrétní popsané projekty obvod aktivně podporuje komunitní politiku v centrech volného času, na všech svých akcích a realizací dalších projektů v rámci priority Aktivní život. Specifický průzkum potřeb proveden nebyl. Nicméně v roce 2021 proběhne rozsáhlý průzkum veřejného mínění na průřezová témata.
|
-
MOb Poruba se aktivně snaží odstraňovat bariéry mezi různými skupinami obyvatel.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba vede aktivní politiku sociální soudržnosti, zejména na základě cílů a výstupů priority Aktivní život, která je součástí Strategického plánu rozvoje městského obvodu Poruba 2018-2023 s výhledem do roku 2030.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Byl proveden průzkum potřeb - přání - mezi definovanými cílovými skupinami ?
|
9.3.5 Došlo v městské části ke změně v počtu stížností obyvatel na sociálně patologické jevy (bezdomovectví, výtržnosti, gra ti, drogy, gambling / herny, prostituce apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Poruba v letech 2019 a 2020 evidoval
celkem 26 stížností a podnětů: 2019 = bylo řešeno 8 stížností na hluk z
provozoven/předzahrádek, 1 stížnost na bezdomovectví, 1 stížnost na
znečišťování veřejného prostoru-močící muži, 5 stížností na chování sousedů v
domě 2020 = byly řešeny 2 stížnosti na hluk z
provozoven/předzahrádek a 6 stížností na chování sousedů v domě, dále
vzešly dva podněty na rušení klidu u hospod a 1 podnět na "výtržnosti
spoluobčanů. V roce 2019 městský obvod přijal petici "bezpečná
Poruba-ves", občané v části Stará Poruba žádali o posílení policejních
hlídek, zvýšení prevence proti trestným činům a zajištění tak větší bezpečnosti
pro občany (opakující se krádeže a pokusy o vloupání do domů, aut, garáží a
zahrad); v roce 2020 městský obvod žádnou petici nepřijal. V rámci celého statutárního města Ostrava existuje
webová aplikace čistáOVA. https://fajnova.cz/projekt/aplikace-cistaova/ Tato aplikace umožňuje občanům Ostravy jednoduchým způsobem
prostřednictvím počítače, tabletu nebo mobilního telefonu nahlásit závady a nedostatky
kdekoliv ve městě a zjistit, zda je problém řešen. Aplikace byla spuštěna 16.
5. 2018 a městský obvod Poruba zaznamenal v rámci sociálně patologických
jevů na svém území tyto stížnosti: -
11 stížností na bezdomovce (občané
řešili nepořádek, který po nich zůstává - Havlíčkovo nám. a v parčíku za starou
poliklinikou, kempování bezdomovců u Rudné a nepořádek v křoví - Opavská) -
1 stížnost na graffiti (postříkaná zeď
Heyrovského) -
2 stížnosti na injekční stříkačky (Tyto
stížnosti však nejsou zcela relevantní, primárně jsou řešeny přes policii)
-
1 stížnost na hernu (Bohemie, opilci u
herny a s tím spojené obtěžování)
V rámci depistážní činnosti prováděné pravidelně v rámci městského obvodu kontaktujeme a vyhledáváme osoby bez přístřeší. Těmto lidem je poskytováno poradenství, pomoc s vyřizováním dokladů a dávek, ale ne vždy je tato pomoc ze strany klientů přijímána. Depistáže jsou prováděny i ve spolupráci s městskou policií Ostrava. V rámci Poruby se nesetkáváme s pouliční prostitucí, ale dochází k výtržnostem, klienti na veřejnosti požívají alkohol, drogy, žebrají, dochází ke znečišťování veřejného prostoru. Máme vytipovány lokality, kde se osoby bez přístřeší zdržují, ale tyto lokality se mění, osoby bez přístřeší migrují.
|
-
26 stížností a podnětů za roky 209 a 2020
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba v roce 2020 evidoval méně stížností než v roce 2019. Tato skutečnost však nemusí být vypovídající vzhledem k tomu, že velkou část roku pokrývaly vládní omezení a vyhlášený nouzový stav.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Exisťuje v MO lokalita, kde se pravidelně zdržují bezdomovci, ev. nabízí pouliční prostituce ?
|
9.3.6 Existují v městské části dobrovolnická centra nebo jiná forma dobrovolnické činnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci městského obvodu spolupracujeme hlavně s
dobrovolnickou organizací ADRA, která sídlí na ulici Martinovská. Jsou
využíváni dobrovolníci pro klienty - seniory, rodiny s dětmi, osoby se
zdravotním postižením. Mimo to městský obvod mezi svými zaměstnanci pořádá
pravidelné sbírky ošacení a potřeb do domácnosti pro organizace ADRA a MOMENT.
Dále se zapojují do každoroční celostátní potravinové sbírky pro potřebné. V
roce 2020 bylo shromážděno cca 110 kg potravin, v roce 2019 97,6 kg. Zaměstnanci úřadu se také zapojují do dobrovolnické
činnosti, ať už v hospici, nebo výrobou chobotniček, ponožek a hraček pro
nedonošené děti z Fakultní nemocnice Ostrava, Městské nemocnice Ostrava a také
vyrábí hračky pro děti s kombinovaným zdravotním postižením.


|