4 Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo)
|
Městský obvod Poruba aktivně spolupracuje se Statutárním městem Ostrava na podpoře veřejné dopravy, alternativní dopravy, podpoře infrastruktury. Městský obvod Poruba zároveň aktivně řeší statickou dopravu v obvodu.
|
MOb Poruba aktivně
podporuje veřejnou dopravu, cyklistickou a pěší dopravu a spolupracuje v této
oblasti se Statutárním městem Ostrava. Tam, kde je to v její kompetenci,
zpracovává vlastní koncepce (např. koncepce statické dopravy) a realizuje
řešení na podporu alternativní dopravy k IAD. Příkladem jsou rozvoj bikesharingu,
budování cyklistické infrastruktury nebo projekt na rozšiřování infrastruktury
pro MHD (nová tramvajová trať).
|
4.1.1 Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty, bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská hromadná
doprava je v městském obvodu organizována Statutárním městem Ostrava a obchodní
společností Dopravní podnik Ostrava a.s. Město přijalo strategii pro
ekologizaci MHD a vytvoření nízkoemisní dopravy. Dílčí záležitosti týkající
městského obvodu Poruba jsou projednávány ve vazbě na tento městský obvod. SMO
dlouhodobě zaujalo strategii pro ekologizaci MHD. Obměňuje se vozový park za
nový, preferuje se ekologičtější pohon na stlačený zemní plyn. Dopravní podnik
v současné době provozuje přes 180 nízkoemisních autobusů poháněných stlačeným
zemním plynem (CNG) a cca. 50 elektrobusů (25 v provozu od roku 2021). V rámci Poruby
probíhá v současné době proces posuzování vlivu na životní prostředí EIA v
rámci projektu rozšíření tramvajové tratě, která má propojit 7. a 8. stavební
obvod Poruby s ostatními částmi Ostrava. V této části Poruby žije cca 6,5 tis.
obyvatel. Přičemž tramvajová trať představuje v Ostravě páteřní dopravní systém
a součinnost městského obvodu pro tuto stavbu je ze SMO vyžadována. Dle projektu
dojde k vybudování významného části infrastruktury. MHD je v rámci řízených
křižovatek upřednostňována před IAD. Toto je předpoklad také pro nově
plánovanou tramvajovou trať, tak aby bylo zajištěno rychlejší spojení mezi
Porubou a zbylými částmi Ostravy. Obecně je v současné době nejrychlejší
spojení formou IAD, změna tohoto trendu je proto nutným předpokladem pro
snižování automobilového zatížení obvodu. Budování sítě
cyklostezek je v kompetenci SMO, resp. SMO buduje síť cyklostezek. V případě
rekonstrukcí veřejného prostoru, které realizuje město a nachází s v území s
plánovanou cyklostezkou, je toto řešení v kompetenci městského obvodu. Původní
cyklotrasy byly především součásti cest pro pěší, zpravidla jsou označené
piktogramy na zemi a dopravním značením, bez výraznějšího rozlišení. Časté jsou
aplikace smíšených stezek pro chodce a cyklisty. S ohledem na časté kolize, je
v současnosti je preferováno vytvoření samostatných stezek pro cyklisty a
jejich výraznější odlišení od chodníku či komunikace pro automobily např.
barevným rozlišením (červený povrch) nebo také fyzickou bariérou např.
travnatým pruhem. V současné době (konec roku 2020) je na území města
zrealizováno 278km cyklostezek. Z toho 108 km segregovaně od motorové dopravy.
Dle návrhu je cílovým stavem je vedeno kolem 416km cyklistických stezek, pruhů
a tras. Realizace nových cyklostezek představuje mezi roční nárůst na úrovni
cca. 5 %. Pro srovnání – schválená koncepce z roku 2015 říká: na území města
zrealizováno cca 225km cyklostezek. Z toho 82km je vedeno segregovaně od
motorové dopravy. Dle návrhu je cílovým stavem kolem 416km cyklistických
stezek, pruhů a tras. V Porubě 19,25km
cyklistických tras – různě řešených, z toho: Stezkách
pro cyklisty + stezkách pro chodce a cyklisty: 11,5 km, Pruzích na vozovce: 2,5
km Cyklistické
trasy ostatní vedené ve vozovce nebo v lesoparku Myslivna: 5,25 km a 0,5km,
které zatím není jako trasa označena a nepoužívá se (původní areál Bytostavu).
V roce 2021/2022 se očekává její propojení v souvislosti s realizací investiční
výstavby v dané lokalitě. Plánované
cyklistické trasy jsou: trasa N, T, MOb Poruba – v rámci stavby F-trasy
(propojení Francouzská –Rudná), propojení ÚMOb Poruba s Obloukem, nová
cyklotrasa v rámci rekonstrukce náměstí Družby, trasa D, MOb Poruba –
křižovatka ul. 17. listopadu a Dr. Slabihoudka. Rekonstrukce
chodníků jsou součástí běžné údržby v kompetenci městského obvodu. Dochází tak
k dlouhodobě k opravám původních asfaltových chodníků a chodníků z dlažby,
často v původním provedení. Chodníky jsou nově rekonstruovány tak, aby byly
splňovaly podmínky bezbariérovosti. Na hlavních trasách je podporována aplikace
dlažby bez hran z toho důvodu komfortnějšího použití pro alternativní formu
dopravy (kolečkové brusle), ale také pro vyšší míru bezbariérovosti – osoby se
zhoršenou schopností pohybu, rodiny s kočárky aj. V roce 2019 byl vyhotoven
rozšířený digitální pasport místních komunikací IV. třídy tzn. chodníků, který
detailně zanalyzoval jejich stav a na tomto základě byl definován plán oprav a
cíle rozsahu oprav. Délka chodníků
ve správě MOb - 172 km, z toho v zimě udržujeme 131 km. Veškeré rekonstruované
chodníky v rámci běžné údržby jsou od roku 2019 upravovány jako bezbariérové.
Celkový rozsah oprav 16700m2 (v roce 2019 - 8000 m2; v roce 2020 - 8700 m2) Bikesharing v
Porubě Městský obvod
Poruba i nadále vykazuje největší podíl výpůjček v rámci města Ostrava. Během
dvou let provozu se povedlo realizovat všechny návrhy na nová stanoviště a na
změny a úpravy na stávajících stanovištích, což se výrazně podílí na lepší
plynulosti systému v obvodu. Velmi také pomohlo rozšíření systému do okolních
obvodů. Lidé teď mají možnost na sdíleném kole dojet ještě blíž svému cíli a
nedochází už k tak extrémní kumulaci kol na některých stanovišť v okrajových
částech Poruby. Vandalismus se stále drží na přijatelné hodnotě. Díky
stanovištím v Nové Vsi je teď pro uživatele snazší dojet do sousedních obvodů jako
Mariánské hory a Jih.


Příklady
projektů: V rámci
plánované stavby tramvajové tratě dochází budování koridoru pro tramvaj, zúžení
komunikace pro automobily a jejich celkové zklidnění, navrhován je přesun
cyklostezky z kolizního místa chodníků a předprostoru před bytovými domy a
obchodním centrem do komunikace se samostatným bariérově odděleným pruhem pro
cyklisty a v neposlední řadě jsou upravovány plochy pro pěší.
V rámci
plánované rekonstrukce zámeckého parku je uvažováno s celkovým řešením, které
má za cíl podpořit především pěší, cyklisty a spíše omezit AID. Park jako
celek, je posuzován především jako místo pobytového charakteru, klíčové je
vytvoření, resp. obnova logických pěších tahů z okolního zastavěného území –
bytové zástavby a vytvoření bezpečného pěšího propojení mezi parkem a rybníkem.
Dála pak je navrhována celková rekonstrukce cestní sítě v parku, která je v
této chvíli z důvodu svého technického stavu i složitého řešení nevhodná pro
osoby se zhoršenou schopností pohybu a v zimě i pro plně mobilní jedince. Jako
zásadní řešeno zklidnění komunikace pro automobilovou dopravy, která rozděluje
park a okolí rybníka. Možnosti řešení jsou prověřovány dopravní studií. Úkolem
je také návrh umístění cyklostezky v souladu s koncepcí cyklodopravy, která má
navázat na současnou síť a dotvořit dnes absentující vazbu mezi vybranými
částmi Poruby.
|
-
Podíl nezjištěn
Délka chodníků ve správě MOb - 172 km, z toho v zimě udržujeme 131 km. Veškeré rekonstruované chodníky v rámci běžné údržby jsou od roku 2019 upravovány jako bezbariérové. Celkový rozsah oprav 16700m2 (v roce 2019 - 8000 m2; v roce 2020 - 8700 m2)
-
Podíl nezjištěn.
V současné době (konec roku 2020) je na území města zrealizováno 278km cyklostezek.
|
Městský obvod se ve spolupráci se SMO aktivně podílí na budování infrastruktury pro podporu enviromentálně šetrných druhů dopravy.
|
Provoz MHD
a budování cyklostezek je v kompetenci Statutárního města Ostrava (SMO),
které také zpracovalo strategické dokumenty v této oblasti (především
Integrovaný plán mobility Ostrava, u nějž nyní probíhá jeho aktualizace).
Městskou částí byl vyhotoven rozšířený digitální pasport chodníků, který
stanovil cíle a plán oprav. Důležité je nyní naplňování uvedených dokumentů a
stanových cílů. Především pak projekt rozšíření tramvajové tratě (od nákupního
centra Globus přes ulici Průběžnou k Duze s napojením na trasu linek č. 7, 8 a
17 přes ulici 17. listopadu), která významně vylepší MHD, další rozvoj
bezbariérovosti chodníků a budování cyklistické infrastruktury, především
s důrazem na zajištění její vzájemné provázanosti.
V současnosti
je na území celého města pouze 67 % plánované sítě cyklostezek (dle koncepce
z roku 2015). Chybí údaje pouze pro městský obvod Poruba. Tato data by
bylo vhodné doplnit, aby mohl městský obvod lépe sledovat rozvoj cyklistické
infrastruktury na svém území.
|
4.1.2 Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dlouhodobě dochází k rozšíření mobiliářového zázemí jak pro cyklisty, tak pro pěší. Zvyšuje se počet stojanů a kola, které byly umístěny na všechny hlavní trasy, do centrální části, před vybraná obchodní střediska na cyklotrasách, u škol a jiných zařízení. V roce 2019 byl zaveden systém sdílených kol (Bikesharing), který umístil do veřejného prostoru Poruby cca. 50 stojanů na kola, které mohou občané využívat i pro vlastní jízdní kola, která nejsou součástí sdíleného systému. U veškerých důležitých budov v případně v jejich docházkové vzdálenosti se v současné době stojany na kola nacházejí. Instalace cykloboxů na kola byla realizována v kampusu ZŠ generála Zděnka Škarvady v roce 2019. Veškerý mobiliař (lavičky, cyklostojany, Bikesharing stojany, dětská hřiště, pískoviště, odpadkové koše atd.) v majetku MOb Poruba je součástí rozšířeného digitální pasportu pasportu chodníků a městského mobiliáře, který byl zaveden v roce 2019 a je postupně aktualizován. Na tomto základě dochází systematickému rozšiřování a obnově mobiliáře – městský obvod je nadstandardně vybaven množstvím laviček. Mnohé lavičky vyrábí přímo zaměstnanci odboru technických služeb. V současné době zmiňovaný odbor provádí aplikovaný výzkum společně s Technickou Univerzitou Liberec s cílem upravit povrch laviček nanotechnologií, která bude dlouhodobě odolná, zdraví nezávadná a antibakteriální. Dochází k rozšiřování a obnově mobiliáře – městský obvod je nadstandardně vybaven množstvím laviček. Na některých místech docházelo až devalvaci veřejného prostoru jejich množstvím zejména reklamních laviček, které jsou postupně nahrazovány v souladu s nařízením Města Ostravy o reklamním smogu a s manuálem Ostrava 360 stupňů. Nové lavičky byly proporcionálně rozmístěny dle charakteru daného území a skutečné potřeby obyvatel. Lavičky jsou doplňovány prakticky ke všem delším pěším trasám, k zastávkám MHD, do parků, náměstí, vnitrobloků. Lavičky jsou bohužel také příčinou negativních ohlasů veřejnosti pro sdružování nepřizpůsobivých občanů. Městský obvod Poruba v roce 2016 zpracoval koncepci rozvoje veřejného prostoru, jehož součástí je právě zkvalitnění a zpřístupnění veřejných prostor pro zvýšení jeho užívání veřejnosti. Byly identifikovány centrální veřejná prostranství a systematicky se pracuje na jejich rekonstrukci, resp. přípravě projektů pro rekonstrukci. K tomu je vždy přistupováno komplexně, je hledána rovnováha mezi potřebami různých cílových skupin, důraz je kladen na naplnění potřeb dle dané identity místa. Posilována je role chodce, regulována automobilová doprava, zpravidla dotvářena cyklodoprava. Posilován je také pobytový charakter. Identifikovány byly také důležité pěší tahy, které jsou mnohdy v současné době nefunkční a je tady navrhováno jejich vytvoření. Veřejné prostory jsou řešeny v maximální možné míře jako bezbariérové. Na území MOb se nachází např. sportovní organizace městské firmy – Sportovní a rekreační zařízení Ostrava – letní koupaliště, krytý bazén, zimní stadion, stadion – sportoviště jsou vybaveny stojany na kola. Správní budovy na MOb Poruba jsou vybaveny stojany pro cyklisty. Objekty však nejsou napojeny na cyklostezky, nicméně napojení je součástí koncepce rozvoje cyklodopravy v krátkodobém horizontu zejména pak trasy trasa N, T, MOb Poruba – v rámci stavby F-trasy (propojení Francouzská –Rudná), propojení ÚMOb Poruba s Obloukem, nová cyklotrasa v rámci rekonstrukce náměstí Družby, trasa D, MOb Poruba – křižovatka ul. 17. listopadu a Dr. Slabihoudka. Příklady projektu: rekonstrukce ulice Sokolovské a náměstí Družby – veřejný prostor s několika funkcemi – předprostor obchodního střediska, komunikace pro automobily, významný krajinný prvek. Prostor představuje velké množství zpevněných ploch ve zničeném stavu, široká komunikace s jedním přechodem pro chodce, významný krajinný prvek mezi bytovými s nekvalitní zelení a minimálním množstvím mobiliáře. Projekt před realizací vrací funkční roli jednotlivým plochám, je posilována bezpečná prostupnost komunikací, doplněna cyklostezka propojující zelenou a sportovní infrastrukturu. Prostor je bezbariérový, v přímé vazbě na MHD. Veřejné prostranství lokality Duha - první etapa proměny začala v září 2018 a směřovala na horní část veřejného prostoru u nákupního centra. Předprostor pošty se změnil k nepoznání. Rekonstrukcí tak prošel nejenom povrch asfaltových chodníků, které nahradila dlažba, ale upravila se i zeleň. Místo dosavadních několika borovic byla vysazena nová zeleň. Místo dostalo také nový mobiliář (včetně cyklostojanů) a místa k sezení vznikla i na opravené opěrné zídce. Realizace dalších etap bude probíhat v letech 2021 – 2025. Rekonstrukcí veřejného prostranství Duhy a ekologizace veřejné dopravy v podobě rozšíření tramvajové trati na VIII. stavební obvod, tak vytváří společný synergický efekt v podobě podpory udržitelné mobility. Projekt rekonstrukce Florida – řeší zkvalitnění veřejného prostoru, instalaci nových prvků městského mobiliáře, zkvalitnění a optimalizaci přístupových komunikací. Studie I. stavebního obvodu – studie řeší celkovou obnovu sídliště v památkové zóně. Intravilán obvodu – bytové domy se základními službami, především školy aj. Zaměřuje se na obnovu logických pěších tras s prioritou chodce, zdůrazňuje přednost chodce – formou materiálového rozlišení zón. Je navržena informační trasa Památkovou zónou. Navrhováno je vedení cyklostezky. Jsou identifikovány a trasováním propojeny klíčové veřejné prostranství a instituce pro bezpečnější a komfortnější pohyb pěších. Jak součást řešení jsou zelené stezky, stromové aleje pro celkové zkvalitnění pohybu v obvodě. V současné době (začátek roku 2021) dochází k finalizaci koncepční studie VIII. stavebního obvodu.
|
-
MOb Poruba nemá tento stav přesně zmapován.
% podíl nemá městský obvod zmapován, nicméně tuto problematiku bude řešit koncepce užitelné mobility Poruby, která by měla být zpracována v průběhu roku 2021.
|
Městský obvod dlouhodobě rozšiřuje doprovodnou infrastrukturu jak pro cyklisty, tak pro pěší.
|
Městský
obvod průběžně doplňuje do území prvky městského mobiliáře a provádí úpravy pro
podporu bezbariérovosti. Pozitivní je, že se tyto aktivity opírají o koncepční
dokumenty a nařízení, jako je např. nařízení MMO o reklamním smogu nebo koncepce
rozvoje veřejného prostoru Poruby. MOb by si však měl doplnit údaje pro
sledované indikátory (i s využitím digitálního pasportu chodníků a
městského mobiliáře), konkrétně o vybavenosti veřejných budov parkovací
infrastrukturou pro cyklisty.
|
4.1.3 Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ...), zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zvyšování
komfortu MHD je v kompetenci Dopravního podniku Ostrava a.s. DPO je
v Česku dopravním podnikem s nejmodernějším vozovým parkem, většina
vozidel je klimatizována nebo vybavena wifi. DPO provozuje městskou hromadnou
dopravu 291 autobusy, 259
tramvajemi a 70 trolejbusy, z nichž je celkem 458 nízkopodlažních.
V roce 2020 DPO jako první dopravní podnik zakoupil dva dvoupodlažní
autobusy - doubledeckery s pohonem CNG a zařadil je do běžné linky. Už
více jak čtyři roky mohou také cestující ve vozidlech DPO platit platebními
kartami. DPO byl prvním dopravním podnikem v Česku, který zavedl
v celé síti bezkontaktní platby kartou bez tisku jízdenky. Od konce
roku 2019 je Ostrava prvním městem se zcela bezpapírovou MHD. Orientaci na
zastávkách usnadňují cestujícím informační panely, které podávají informace
v reálném čase – v závislosti na skutečném provozu jednotlivých
vozidel MHD, konkrétní zastávce, popř. zobrazují další provozní zprávy
z centrálního dispečinku. Informační panely jsou v současné době
v rámci městského obvodu Poruba na dvou autobusových a dvou tramvajových
zastávkách MHD, aktuálně je pak projekčně připravována instalace panelů na
dalších deseti zastávkách. Cestujícím je k dispozici také mobilní aplikace
MojeDPO, pomocí níž uživatelé zjistí odjezdy spojů, překážky na trase či
nakoupí digitální jízdenky. Zvýšení komfortu
MHD je podporováno také rekonstrukcemi stávajících tratí a zastávek MHD.
V tomto a následujícím roce projde rekonstrukcí úsek tramvajové trati na
ul. Opavská, a to včetně tramvajových zastávek, které budou plně bezbariérové.
Tato rekonstrukce navazuje na již zrekonstruované tramvajové úseky na ulici 17.
listopadu a 28. října, jejichž rekonstrukcí došlo ke snížení hluku a vibrací
z provozu a v případě úseku 28. října se podařila zvýšit cestovní
rychlost, což spolu s předností vozidel hromadné dopravy na křižovatkách
zvyšuje atraktivitu MHD pro cesty do centra města. V plánu je také převod
stávajících zastávek MHD na statutární město Ostrava, které pak postupně začne
s jejich rekonstrukcemi.
V rámci Poruby
probíhá v současné době proces posuzování vlivu na životní prostředí EIA v
rámci projektu rozšíření tramvajové tratě, která má propojit 7. a 8. stavební
obvod Poruby s ostatními částmi Ostrava a jejíž výstavbou dojde k dobudování
významné části infrastruktury. Na konečné zastávce této trati je plánováno
záchytné parkoviště, na kterém bude možné odstavit vůz a po Ostravě dále
pokračovat komfortně MHD.
|
-
Na všech hlavních trasách jsou nasazovány nízkopodlažní vozy. Konkrétní podíl městský obvod nemapuje.
|
Zvyšování komfortu MHD je primárně v gesci Dopravního podniku Ostrava a.s.
|
Komfort MHD a
multimodalita je řešena především na úrovni celého SMO, potažmo Dopravního
podniku Ostrava, a.s. Jeho přístup, především ve využívání smart inovací,
aplikací, bezpapírových jízdenek atd. je na špičce v ČR. Přesto městská
část může iniciovat a podporovat lepší multimodalitu, např. přestupy mezi
různými druhy dopravy na svém území. Návrhem na takovou realizaci je zvýšení
komfortu přestupního uzlu vozovna Poruba, např. v podobě společné zastávky pro
autobusy a tramvaje na ulici Opavská.
Lepší
dopravní obslužnost v částech MOb Poruba by mělo zajistit připravované
rozšíření tramvajových tratí. Pozitivní je také rozvoj bikesharingu v rámci
celého města, který je právě v Porubě významně využíván (na území Poruby bylo
v roce 2020 více než 34 % výpůjček, a vykazuje tak největší podíl výpůjček
v rámci města Ostrava).
|
4.1.4 Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci MO se prakticky nevyskytují pěší zóny, v zastavěném území jsou často aplikovány obytné zóny. Vjezd do města, obvodu není zpoplatněn. V určitých lokalitách je zakázán vjezd a parkování automobilů nad 2,5t a 3,5t. Vybrané lokality – vnitrobloky mají omezenou dopravu mimo dopravní obslužnost, s cílem podpořit potřeby residentů. V rámci vyčlenění vozidel s celkovou hmotností nad 2,5 tun a s klasifikací ve velkém technickém průkazu jako nákladní automobil, bylo v rámci Poruby vybráno 9 parkovišť (celková kapacita 189 vozů). Zákaz parkování dodávek byl zaveden 1. 3. 2020. Zákaz parkování dodávek nad 2,5 tuny má časové omezení od 17 do 7 hodin. Parkovací plochy pro vymístěné dodávky byly navrženy tak, aby umožněn snadný přístup k těmto parkovištím. To znamená příjezd po obvodových pozemních komunikacích bez vjíždění či průjezdem vnitrobloky. V neposlední řadě pak možnosti parkování poblíž těchto parkovišť na celkově neobsazených parkovacích stání. Současná odstavná parkoviště se nacházejí na ulicích Otakara Jeremiáše (za konečnou autobusů č. 40, 48 a 49), Bedřicha Nikodema (kousek za konečnou autobusů č. 44 a 39), Karola Šmidkeho (plocha kousek od ulice Ivana Sekaniny), Pavlouskova (parkoviště u křížení s ulicí Marty Krásové), Jana Šoupala (bývalá konečná autobusu), 17. listopadu (naproti Dvorní ulici), Sokolovská (u Martinovské ulice), Skautská (mezi Sportovním areálem Poruba a kuželnou). Dodržování opatření je každodenně kontrolováno Městskou policií. MO nedisponuje v současné době odstavnými parkovišti typu P+R, parkoviště jsou především situována na parkovištích v rámci sídliště, podél komunikací. V rámci ekologizace veřejné dopravy prodloužením tramvajové trati na VII. a VIII. stavební obvod je navržen dopravní terminál včetně parkoviště P+R s kapacitou cca. 170 parkovacích míst. V dlouhodobém horizontu je na stejné ploše plánovaná územní rezerva pro výstavbu multifunkčního parkovacího domu. Na území se nachází několik zpoplatněných parkovišť, především před Fakultní nemocnicí, příjmy jsou alokovány do rozpočtu MOb. Na Hlavní třídě, Alšově náměstí jsou vytvořené zpoplatněné zóny, které spravují Ostravské komunikace. Příjmy nejsou alokovány do rozpočtu MOb. V minulosti byla zpracovaná Urbanistická koncepce I. stavebního obvodu a v současné době dochází k dokončování urbanistické koncepce VIII. stavebního obvodu. Obě koncepce zahrnují také oblast dopravy. Definují územní limity, územní rezervy pro parkovací domy a opatření pro optimalizaci parkovacích stání na současných komunikacích při zachování okolní zeleně. Koncepce VIII. stavebního obvodu definuje i regulační opatření v rámci statické dopravy a doporučuje alternativní formy udržitelné mobility. Dlouhodobým cílem je formulovat urbanistické koncepce pro všechny stavební obvody Poruby. Trvale však dochází ke zhoršení situace a zvyšuje se počet automobilů parkujících mimo legální místa, často v zeleni. Celkově má situace s parkováním negativní vliv na kvalitu veřejného prostoru. Historicky bylo zpracováno několik studií řešení parkování v Porubě, návrhy pracují především s vytvořením parkovacích podzemních a nadzemních objektů, ke kterým však z finančních důvodu a odporu veřejnosti proti jejich výstavbě nedochází. Řešené studie však neřešily skutečnou regulaci statické dopravy. V současné době MOb Poruba provozuje tzv. vyhrazená placena parkovací místa, avšak v roce 2019 byla zavedena směrnice pro stop stav na nové zřizování vyhrazených parkovacích míst, s tím že původní místo nelze převést na nového majitele, tím defacto dochází k přirozenému úbytku vyhrazených parkovacích míst v čase. Koncem roku 2020 byla zformulována Koncepce statické dopravy městského obvodu Poruba, která definuje základní strategické cíle pro regulaci statické dopravy. V akčním plánu pro rok 2021 je definováno postupné zrušení standardních vyhrazených parkovacích míst a jejich nahrazení sdílenými parkovacími místi za tržní cenu záboru veřejného prostoru, avšak s tím rozdílem, že bude možné dané místo si předplatit od hodinového intervalu během daného dne včetně možnosti elektronické platby a informovanosti o volných kapacitách pomocí aplikace. Koncepce statické dopravy také plánuje (2021/2022) postupné zavádění parkovacích míst K+R u všech školských zařízení a komerčních obchodních prostor na území MOb. Koncepce také definuje postupné zavádění diferenciované cenové regulace parkovacích stání na základě elasticity poptávky a to jak v rámci komerčních, tak i v rezidenčních oblastech I., II. a III. stavebního obvodu v období 2022/2023. V současné době je zpracovává PD parkovacích objektu pro potřeby Kulturního objektu Poklad umístěného v intravilánu území, s termínem realizace výstavby 2022/2023. Dále se zpracována projektová dokumentace pro budoucí výstavbu parkovacího domu na ulici Budovatelská. Místa B+R nebyly v minulosti přímo navrženy, ale od roku 2019 je do značné míry nahrazuje zavedeny systém sdílených kol (Bikesharing), který umístil do veřejného prostoru Poruby cca. 50 stojanů na kola, které mohou občané využívat pro vlastní jízdní kola, která nejsou součástí sdíleného systému. V roce 2021 bude zpracovaná koncepce udržitelné mobility, která definuje další prostředky udržitelné mobility pro jejich zavádění. Zároveň soukromá společnost ve spolupráci s MMO a MOb zavede systém sdílených koloběžek v první polovině roku 2021.
|
|
Městský obvod Poruba velmi proaktivně a úspěšně řeší problematiku statické dopravy, vypracoval též Koncepci statické dopravy (viz návodná otázka).
|
MOb se
snaží koncepčně řešit problematiku dopravy v klidu. Zpracovaná Koncepce
statické dopravy řeší problematiku parkování v širším kontextu včetně
snižování potřeby využívání IAD a zapojování moderních informačních technologií
pro řízení a regulaci dopravy. Doprava v klidu však představuje rostoucí
problém s tím, jak narůstá počet motorových vozidel ve městě a je způsoben
především rezidenčním parkováním. V oblasti parkování je situace pro hodnocené
období uspokojivá až dobrá, pozitivní
je např. regulace parkování dodávek nad 2,5 tuny, hodnocení však snižují především
nedostatečné kapacity P+R a chybějící pěší zóny na území MOb.
|
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/ |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/
|
Městský obvod Poruba se ve spolupráci se statutárním městem Ostrava snaží aktivně podporovat alternativní druhy dopravy.
|
U řízení poptávky
po dopravě se Poruba ve spolupráci se SMO zaměřuje především na podporu alternativ
k IAD. Méně jsou již využívány regulační opatření, jako je parkování nebo zřízení
nízkoemisní zóny.
|
4.2.1 Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská hromadná
doprava je v kompetenci Dopravního podniku Ostrava a.s. v celém statutárním
městě Ostrava. Městský obvod Poruba neprovozuje linky MHD.
Dopravní podnik Ostrava pravidelně vyhodnocuje
trasy linek MHD, jejich vytížení přepravovanými osobami a upravuje trasy spolu
četností linek dle aktuální poptávky. Data o počtu linek a přepravovaných osob jsou pravidelně zveřejňovány ve výročních zprávách DPO. DPO v rámci statutárního města Ostrava provozuje celkem 88 linek MHD (z toho 16 tramvajových, 12 trolejbusových a 60 autobusových linek). Na území městského obvodu Poruba je provozováno celkem 20 linek MHD (z toho 7 tramvajových a 13 autobusových; data z roku 2020).
DPO provádí pravidelné měření obsazenosti linek MHD, na základě nichž provádí úpravy jednotlivých linek. Z výsledků těchto měření dlouhodobě vyplývala např. potřeba posílení kapacity spojení mezi centrem města a městských obvodem Poruba nebo zajištění rychlého spojení mezi průmyslovou zónou v Ostravě-Hrabové a městským obvodem Poruba. Na základě těchto výsledků provedl DPO úpravu a posílení linek od března 2020. DPO již poněkolikáté také realizoval průzkum spokojenosti cestujících zaměřený na rozsah a kvalitu poskytovaných služeb nebo na spojenost s personálem DPO.
|
-
MOb Poruba nemonitoruje, v kompetenci DPO a.s.
-
MOb Poruba nemonitoruje, v kompetenci DPO a.s.
-
MOb Poruba nemonitoruje, v kompetenci DPO a.s.
|
Problematika MHD není v kompetenci MOb Poruba.
|
Zajišťování
služeb MHD je v kompetenci magistrátu SMO a Dopravního podniku Ostrava. Doporučuji
však MOb Poruba, aby i v této oblasti začala sledovat více data, jako jsou
celkové počty přepravených osob VHD na jejím území. Získá tak lepší podporu rozhodování
a dalšího plánování mobility na svém území. Bylo by také dobré určit si cíl,
zda je obslužnost dostatečná, či zda se dá zlepšovat. Toto je pak možné vztáhnout
i k určitým skupinám obyvatel, např. k seniorům či žákům. Navrhuji
zvážit doplnění těchto dat např. v rámci přípravy koncepce udržitelné
mobility Poruba.
|
4.2.2 Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci MOb
Poruba jsou ekonomické nástroje využívané pouze k regulaci parkování – nikoli k
regulaci vjezdu do MOb. Mýtné, zpoplatněné vjezdy nejsou zavedeny. Vjezd do města,
obvodu není zpoplatněn. V určitých lokalitách je zakázán vjezd a parkování
automobilů nad 2,5t a 3,5t. Vybrané lokality – vnitrobloky mají omezenou
dopravu mimo dopravní obslužnost, s cílem podpořit potřeby residentů. V rámci vyčlenění
vozidel s celkovou hmotností nad 2,5 tun a s klasifikací ve velkém technickém
průkazu jako nákladní automobil, bylo v rámci Poruby vybráno 9 parkovišť
(celková kapacita 189 vozů). Zákaz parkování dodávek byl zaveden 1. 3. 2020.
Zákaz parkování dodávek nad 2,5 tuny má časové omezení od 17 do 7 hodin.
Parkovací plochy pro vymístěné dodávky byly navrženy tak, aby umožněn snadný
přístup k těmto parkovištím. To znamená příjezd po obvodových pozemních
komunikacích bez vjíždění či průjezdem vnitrobloky. V neposlední řadě pak
možnosti parkování poblíž těchto parkovišť na celkově neobsazených parkovacích
stání. Současná odstavná parkoviště se nacházejí na ulicích Otakara Jeremiáše
(za konečnou autobusů č. 40, 48 a 49), Bedřicha Nikodema (kousek za konečnou autobusů
č. 44 a 39), Karola Šmidkeho (plocha kousek od ulice Ivana Sekaniny),
Pavlouskova (parkoviště u křížení s ulicí Marty Krásové), Jana Šoupala (bývalá
konečná autobusu), 17. listopadu (naproti Dvorní ulici), Sokolovská (u
Martinovské ulice), Skautská (mezi Sportovním areálem Poruba a kuželnou).
Dodržování opatření je každodenně kontrolováno Městskou policií.
Nepojízdná vozidla hlásí nejčastěji sami Porubané a strážníci, aktivně je vyhledávají i zaměstnanci Odboru dopravy - městského obvodu Poruba. Pro hlášení vraků nejčastěji využívají webovou stránku města cistaova.ostrava.cz. Tam mohou hlásit nejenom vraky, ale jakékoli závady a nedostatky ve veřejném prostoru. Jejich podněty se shromažďují na jednom místě a jsou anonymní. Jsou předány rovnou konkrétnímu zaměstnanci k řešení a oznamovatel si může kdykoli zkontrolovat.
Od novely zákonu z dubna 2020, která umožnila operativnější odstraňování autovraků z veřejných komunikací, jsme měli v evidenci 69 autovraků (dle stavu prosinec 2020), 33 vraků odstranili na základě výzvy sami majitelé. 13 automobilu bylo odtaženo na záchytné parkoviště, kde po uplynutí zákonné lhůty 3 měsíců budou předmětem veřejné dražby. Zbývající nezpůsobilým vozidlům pro provoz na komunikacích(autovraky) z evidence, běží zákonná lhůta 2 měsíců, kdy budou posléze také odvezena na záchytné parkoviště. Permanentně jsou však doplňovány další. Dle aktuálního stavu k lednu 2021 evidujeme 44 vozidel, která čekají na odtažení na záchytné parkoviště.
Parkovné je v
současné době řešeno ve vybraných zónách: Hlavní třída –
středový pás zpoplatněn symbolickým poplatkem, parkoviště za EUC klinik 5Kč/hod
v časovém rozmezí 8-18h Po-Pá, motiv je zajištění obměny aut na parkovacích
místech pro podporu funkce obchodů. – Veškeré tyto příjmy nejsou alokovány do
rozpočtu MOb. Parkoviště u
nemocnice – zpoplatněno 20Kč/h. Příjmy za parkovací poplatky jsou alokovány do
rozpočtu MOb. Parkoviště
soukromých vlastníků (např. v areálu nemocnice) Vyhrazené
parkovací stání ve veřejném prostoru Rezervovaná
místa na SPZ – 990Kč/měsíčně pro soukromé osoby; 2200 Kč/měsíčně pro právnické
osoby. Platnost smlouvy max. 1 rok. V současné době
MOb Poruba provozuje tzv. vyhrazené parkovací stání, avšak v roce 2019 byla
zavedena směrnice pro stop stav na nové zřizování vyhrazených parkovacích míst,
s tím že původní místo nelze převést na nového majitele, tím defacto dochází k
přirozenému úbytku vyhrazených parkovacích míst v čase. Koncem roku 2020 byla
zformulována Koncepce statické dopravy městského obvodu Poruba, která definuje
základní strategické cíle pro regulaci statické dopravy. V akčním plánu pro rok
2021 je definováno postupné zrušení standardních vyhrazených parkovacích míst a
jejich nahrazení sdílenými parkovacími místi za tržní cenu záboru veřejného
prostoru, avšak s tím rozdílem, že bude možné dané místo si předplatit od
hodinového intervalu během daného dne včetně možnosti elektronické platby a
informovanosti o volných kapacitách pomocí aplikace. V průběhu období
2021/2022 dojde k postupné transformaci na sdílená vyhrazená parkovací místa
zpoplatněná cenou záboru veřejného prostoru tzv. 12x10=120 Kč/den;120x30=3600
Kč/měsíc; 5 Kč/hodina Koncepce
statické dopravy si klade jako jeden z hlavních cílů postupné zavádění
diferenciované cenové regulace parkovacích stání na základě elasticity poptávky
a to jak v rámci komerčních, tak i v rezidenčních oblastech I., II. a III.
stavebního obvodu v období 2022/2023. Parkování v
parkovacím objektu 1 objekt v majetku městského obvodu pro rezidenty –
2800Kč/měsíčně pro soukromé osoby
Parkovací dům v
soukromém vlastnictví – Parkovací dům Poruba od 1500 Kč/měsíčně.
Viz koncepce statické dopravy (otázka 4.1.2)
|
-
MOb Poruba aktivně zavádí systémy regulace, zejména statické dopravy. Jedná se o vymisťování dodávek nad 2,5 tuny a odtahování autovraků. Další opatření bude definovat samotná Koncepce statické dopravy.
|
Městský obvod momentálně využívá několik lokalit pro zpoplatněné parkování (viz návodná otázka), do budoucna plánuje tyto nástroje rozšířit na základě Koncepce statické dopravy.
|
Z ekonomických
nástrojů využívá MOb Poruba pouze parkovné, z tohoto důvodu považuji situaci za uspokojivou. Koncepce statické dopravy městského
obvodu Poruba z roku 2020 však navrhuje inovativnější využívání ekonomických
nástrojů, mj. zpoplatnění parkovacích míst na principu dynamické cenotvorby.
|
4.2.3 Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Problematika je
řešena v rámci integrovaného plánu mobility města Ostravy. http://mobilita-ostrava.cz/
Formulace koncepce udržitelné mobility městského
obvodu Poruba (zahrnující plán dopravy jako samostatnou kapitolu) je
naplánovaná v průběhu roku 2021. Strategický plán rozvoje města Ostravy definuje základní priority z hlediska dopravy, které jsou dále rozpracovány v rámci nižšího strategického rámce v rámci Strategického plánu rozvoje městského obvodu. Městský obvod Poruba má od roku 2018 Strategický plán rozvoje městského obvodu Poruba 2018 - 2023 s výhledem do roku 2030. Je to dlouhodobý koncepční dokument, který stanovuje cíle, priority a konkrétní opatření pro rozvoj Poruby. Vychází ze současného stavu a stanovuje směřování rozvoje městského obvodu do roku 2023. Strategický plán byl připravován od roku 2017 v úzké spolupráci s odborníky a občany obvodu. Strategický plán tvoří analytická a návrhová část a byl odsouhlasen Zastupitelstvem městského obvodu Poruba a schválen Zastupitelstvem statutárního města Ostrava v červnu 2018. Strategický plán definuje 5 základních strategických priorit. Strategická priorita ovlivňující přímo dopravu je zejména čistá doprava, která definuje základní opatření v podobě minimalizace emisí z dopravy (podpora elektromobility nebo vodíkové mobility), minimalizaci prašnosti, menší využívání aut, rozsah infrastruktury pro udržitelnou mobilitu, propagace udržitelné mobility, řízení dopravy – eliminace kongescí. Nevytvářet další parkovací místa na úkor zeleně a optimalizace stávající dopravní infrastruktury. Opatření a aktivity - Revitalizace komunikací, zklidňování dopravy, modernizace mobiliáře a přizpůsobení zeleně
- Motivace k využívání veřejné dopravy, kol či chůze jako náhrady za neúměrně krátké a zbytečné cesty autem
- Design architektury a systému parkování, včetně nízkoemisních zón. Ochrana rezidentů a krátkodobých návštěvníků jádrových oblastí a adaptivní parkovací politika v místech s vysokou hustotou obyvatel s ohledem na dostupný prostor a zeleň. Rozvoj sítí pro individuální automobilovou dopravu, zklidnění a provázání s urbanizací území
- Integrační opatření pro cyklistickou dopravu, rozvoj cyklostezek a cyklokomunikací, přizpůsobení křižovatek a křížení, řešení bezbariérovosti, značení tras, dostupnost servisní infrastruktury, cyklo-elektromobilita
- Přímá a souvislá a atraktivní pěší doprava bez „objížděk“ s využitím zkratek a s využitím tras, kde to žije dnem i nocí a je osvětleno v případě potřeby
- Pohodlné trasy pro pěší, nejen s opravenými chodníky, ale i infrastrukturou pro sezení a bez bariér
- Systematický přechod na čistou mobilitu, elektromobilitu a vodíkovou mobilitu
- Příprava a testování podmínek pro sdílenou mobilitu
Jednotlivé priority, opatření a aktivity z hlediska dopravy jsou následně podrobněji specifikovány na úrovni funkčních strategických rámců, kterými jsou z hlediska dopravy již formulovaná Koncepce statické dopravy městského obvodu Poruba a připravovaná Koncepce udržitelné mobility MOb Poruba.
|
-
Plán existuje na úrovni SMO.
|
Tato problematika je řešena na úrovni SMO.
|
Integrované
plánování je řešeno na úrovni SMO, především v Integrovanému plánu mobility
Ostrava. Dílčí podoblasti, které může MOb lépe postihnout (např. parkování) má
zapracovány v samostatných dokumentech na úrovni městského obvodu. Podpora
čisté mobility je vyjádřena také ve Strategickém plánu rozvoje Městského obvodu
Poruba 2018–2023 s výhledem do roku 2030.
|
4.3 Nízkoemisní vozidla |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3 Nízkoemisní vozidla
|
Městský obvod Poruba ve spolupráci se statutárním městem Ostrava podporuje nákup nízkoemisních vozů a dobíjecích elektrostanic. SMO ve spolupráci DPO a.s. zároveň dbá na obnovu vozového parku MHD s ohledem na nízkoemisní vozy.
|
Nákup
vozidel pro MHD je v gesci Dopravního podniku Ostrava. DPO však využívá z většiny
bezemisní nebo nízkoemisní vozidla. Nízkoemisní vozidla v majetku MOb nejsou.
Infrastruktura pro alternativní pohony se postupně rozšiřuje. Zohlednění
dodavatelů využívajících ekologicky šetrných vozidel při realizaci zakázek pro MOb
není uplatňováno.
|
4.3.1 Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská
hromadná doprava je s rámci městského obvodu Poruba zajišťována
společností Dopravní podnik Ostrava a.s. Ten v souladu s naplňováním
Strategického plánu Fajnova, kdy jedním z měřitelných ukazatelů úspěchu
plnění strategického plánu je podíl bezemisních vozidel v rámci MHD,
provádí průběžně obměnu vozového parku. Podpora ekologicky šetrných forem
dopravy a zavádění klimatizace v prostředcích MHD je také doporučeným
opatřením Adaptační strategice statutárního města Ostravy na dopady a rizika
vyplývající ze změny klimatu. Do roku 2025 by
mělo být v Ostravě součástí MHD minimálně 60 % bezemisních vozidel (nyní
54 %) a minimálně 35 % nízkoemisních vozidel (nyní 17 %). Celkově tedy 95%
bezemisních nebo nízkoemisních vozidel (nyní 71%). Dopravní podnik v současné
době provozuje přes 180 nízkoemisních autobusů poháněných stlačeným zemním
plynem (CNG) a cca. 50 elektrobusů (25 v provozu od roku 2021).
|
|
MHD je řešena na úrovni SMO, nicméně podíl enviromentálních vozů v Ostravské MHD je nadprůměrný.
|
Vzhledem k výrazně
nadprůměrnému podílu bezemisních a nízkoemisních vozidel MHD považuji situaci
za dobrou.
|
4.3.2 Jaký je podíl takových vozů v majetku městské části nebo organizacích jí zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Poruba není provozovatelem
městské hromadné dopravy, tuto zajišťuje Dopravní podnik Ostrava, a.s. na
celoměstské úrovni. V rámci vozového parku městského obvodu Poruba je
využívání environmentálně šetrných vozidel podporováno. V současné době je
ve spolupráci s Magistrátem města Ostravy podána žádost o podporu
z Národního programu Životní prostředí na projekt „Ostravou na
alternativní pohon III“ v rámci nějž je řešeno pořízení jednoho
elektromobilu pro potřeby ÚMOb Poruba a zřízení elektro nabíjecí stanice.
|
-
0
Městský obvod ve spolupráci se SMO usiluje o nákup elektromobilu.
|
Městský obvod ve spolupráci se SMO usiluje o nákup elektromobilu.
|
Vzhledem k tomu,
že MOb dosud žádné takové vozidlo nevlastní, nepovažuji situaci za uspokojivou.
Pozitivní je, že Poruba ve spolupráci se SMO usiluje o nákup elektromobilu a
zřízení nabíjecí stanice.
|
4.3.3 Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina, CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území
městského obvodu, resp. hranici s jiným obvodem se nachází 1 stanice pro CNG. Na území MOb se
nachází 3 dobíjecí stanice pro elektromobily: · V areálu
VŠB-TUO (Přístup pouze s kartou VŠB-TUO) · Veřejně
přístupná u Lidl - ulice Sjizdná) nabíjení je zdarma pro zákazníky
supermarketu, bez čipu, bez registrace · Parkovišti u
supermarketu Globus (od 10/2020 je nabíječka zpoplatněna 6,-/kWh DC a 4,-/kWh
AC) V roce 2021 je
plánováno vybudovaní stanic pro elektromobily v následujících lokalitách:
2x ulice Klimkovická u ÚMOb Poruba, 1x Alšovo
náměstí, 1x ulice Francouzská (u České spořitelny), 1x Generála Sochora.
|
|
Na území obvodu se nachází tři dobíjecí stanice, další jsou plánovány.
|
Infrastruktura
pro alternativní pohony, především dobíjecí stanice pro elektromobilty, je
realizována a plánuje se její rozšíření. Lze předpokládat rozšíření
vozového parku elektromobilů v následujících letech.
|
4.3.4 Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro městskou část? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MMO vyhlásilo v
závěru roku 2020 veřejnou soutěž na realizaci veřejných dobíjecích stanic pro
elektromobily na území Ostravy. V Porubě byly po konzultaci s MOb Poruab
navrženy 4 lokality (na ulici Francouzská, před budovou ÚMOb Poruba, G.
Sochora, Alšovo náměstí) pro instalaci elektronabíječek pro elektrovozidla s
termínem realizace v roce 2021. Každá dobíjecí stanice bude umožňovat max.
elektrický příkon 22 KW.
V rámci
vozového parku městského obvodu Poruba je využívání environmentálně šetrných
vozidel podporováno. V současné době je ve spolupráci s Magistrátem
města Ostravy podána žádost o podporu z Národního programu Životní
prostředí na projekt „Ostravou na alternativní pohon III“ v rámci nějž je
řešeno pořízení jednoho elektromobilu pro potřeby ÚMOb Poruba a zřízení elektro
nabíjecí stanice.
|
|
Městský obvod ve spolupráci se SMO tuto skutečnost zohledňuje.
|
Zakázky
městské části na zajištění služeb nepožadují využívání environmentálně šetrných vozidel.
Z tohoto důvodu hodnotím situaci jako špatnou.
|
4.4 Bezpečnost silničního provozu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4 Bezpečnost silničního provozu
|
Městský obvod Poruba se aktivně zaobírá bezpečností silničního provozu a realizuje konkrétní opatření ve vytipovaných lokalitáchz.
|
Stav lze
hodnotit jako uspokojivý, jsou realizovány jak preventivní programy pro děti,
tak jsou odstraňována krizová nehodová místa ve spolupráci s PČR a
MMO. Je zde však velký prostor pro aktivnější zapojení MOb v této oblasti,
ať již vytvořením generelu problémových míst nebo větším zapojením do kampaní a
osvětových akcí typu Evropský týden mobility, příp. podporou projektů pro školy,
jako jsou Bezpečné cesty do školy.
|
4.4.1 Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Hlavními tahy
skrz území jsou ulice: Opavská – Její
součástí je tramvajová trať, 4 pruhy. Komunikace je spíše neprůchozí bariérou
městským obvodem. Zúžen nejsou realizována. Přechody jsou řízené semafory v 90
% možných. V oblasti
Opavská směr Opava (Nový Pustkovec x Studenská) bude v roce 2021 realizován
přechod pro chodce, který zajístí bezpečné přecházení pro místní obyvatele,
studenty VŠB – TU Ostrava, kteří přecházejí z hlavní budovy VŠB a studenských
kolejí na stavební fakultu přes lokalitu Nového Pustkovce. 17. listopadu -
Její součástí je tramvajová trať, 2 pruhy. Komunikace je průchozí volněji. 3
semafory řízené přechody představuji max. 20 % z celku. Ostatní přechody jsou
zpravidla doplněné o ostrůvky. Přechody jsou nasvětlené. V centrální
části obvodu se nachází ulice Hlavní třída pro IAD a MHD. Ulice je několikrát
do roka uzavírána pro sportovní závody i mezinárodního charakteru (cyklistika,
in-line bruslení, koloběžky, běh). Z těchto důvodu nejsou aplikovány příčné
prahy (také z důvodu Bus) ani adhezivní zpomalovací pruhy. U 4 hlavních
přechodů je doplněn 3D nástřik – optický zpomalovací pruh. Přechody jsou
doplněné o speciální osvětlení. Některé lokality
mají – které byly historicky hodnocené jako rizikové, jsou vybavené adhezivním
povrchem před přechody – Např. u základních škol na ulici Porubská. Jiné
rizikové úseky byly doplněné ostrůvky, došlo k zúžení komunikace – př.
předprostor obchodního centra na ulici Sokolovská, v oblasti zastávek MHD na
ulici Porubská či. Nábřeží SPB. Riziková místa
jsou doplňována o dočasné i trvalé měření rychlosti. Např. Hlavní třída,
Studentská. Nehodovost v
silniční dopravě je sledována Dopravní policií. Úseky s
nejvyšším počtem nehod vzhledem k intenzitám dopravy a délce úseku v roce 2018. Hlavní třída
(17.listopadu - Porubská) – počet nehod 14 · Hlavní třída
(Porubská - Francouzská) – počet nehod 10 · OPAVSKÁ
(17.listopadu - Porubská) - počet nehod 12 · Martinovská
(B. Nikodéma - Průběžná) - počet nehod 7
· 17.Listopadu
(Hlavní třída - Dr. Slabihoudka) počet nehod 7 
|