3 Udržitelná výroba a spotřeba |
Hodnocení oblasti |
3.1 Udržitelná spotřeba města |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1 Udržitelná spotřeba města
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba pro tuto oblast nemá vlastní vnitřní předpis a řídí se platnou legislativou. Dokument není ani na úrovni SMO.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ostrava Poruba nemá dokument, který konkretizuje zásady
udržitelného nakupování. Je k dispozici dokument, který upravuje
nákup, nakládání s majetkem MOb Poruba, byť v něm nejsou zásady uvedeny? Je možné uvažovat o zpracování strategického plánu TUR,
dokumentu upravující nákup, který bude obsahovat kritéria jako energetická
třída spotřebičů. Tato kritéria předpokládám, že jsou uplatňována, přestože
nejsou uvedena v písemném dokumentu.
Do dokumentu je možné v návaznosti na další části MA21
konkretizovat hierarchii nakládání s majetkem (např. prodej a darování
jsou upřednostněny před fyzickou likvidací, kde je možné).
|
3.1.1 Má městská část schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro udržitelné nakupování? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Poruba nemá v současné době žádný schválený
vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritériem energetické
efektivnosti. Při nakupování papíru je brán zřetel na udržitelnost, avšak
jeho spotřeba není sledována. ÚMOb Poruba snižuje spotřebu papíru
elektronizaci. Aby se zabránilo přebytečnému tisku, je zaveden elektronický
systém např. pro spisovou službu, sdružené nákupy či elektronický oběh smluv. Evidence o nákupu elektrospotřebičů s důrazem na
energetickou náročnost zatím ÚMOb Poruba nemá, avšak při pořizování nových
spotřebičů je brán zřetel na ekonomičnost provozu a energetickou třídu. Z účetního systému bohužel tato data nezjistíme, spotřebiče byly nakupovány již před spuštěním elektronického účetního systému a většina z používaných spotřebičů je právě z tohoto období. Neprovádíme pravidelnou obnovu elektrospotřebičů, při závadě je primární snaha spotřebič opravit. Lze říct, že při pořizování dlouhodobého hmotného majetku je
upřednostněno zboží s pozitivním vlivem na UR, energetickou třídou A+,
certifikaci apod. Investiční odbor provádí výběrová řízení na kompletní
dodávky a služby dle zákona o zadávání veřejných zakázek č. 134/2016 Sb. a
vnitřního předpisu č. 5/2020 Pravidla pro zadávání veřejných zakázek, kde
hodnotícím kritériem je převážně cena a reference dodavatele. Veškeré parametry
a kritéria dodávek vycházejí ze zákona o územním plánování a stavebním řádu č.
183/2006 Sb. a vyhlášky o dokumentaci staveb č. 499/2006 Sb., kde jsou
jednoznačně uvedeny normy, které musí dodržovat projektanti již při návrhu
stavby. Tyto parametry jsou v souladu s principy udržitelného rozvoje. Plnění požadavků na energetickou náročnost budov od 1. září
2020.
Dne 1.9.2020 vstoupila v
platnost vyhláška č. 264/2020 Sb., o energetické náročnosti staveb, která je
prováděcím předpisem k zákonu o hospodaření energií č. 406/2000 Sb. Tato
vyhláška mimo jiné přináší úpravu některých parametrů referenční budovy a
zpřesnění postupu výpočtu energetické náročnosti budovy. MOb Poruba se řídí zákonem č. 134/2016 Sb., o zdávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů. Od 1.1.2021 je do § 6 doplněn odstavec 4, který stanovuje: „Zadavatel je při postupu podle tohoto zákona, a to při vytváření zadávacích podmínek, hodnocení nabídek a výběru dodavatele, povinen za předpokladu, že to bude vzhledem k povaze a smyslu zakázky možné, dodržovat zásady sociálně odpovědného zadávání, environmentálně odpovědného zadávání a inovací ve smyslu tohoto zákona. Svůj postup je zadavatel povinen řádně odůvodnit.“
|
-
MOb Poruba v současné době nemá vnitřní předpis upravující udržitelné nakupování.
-
Celkový podíl nakupovaného zboží s ekoznačkou není sledován.
-
Celkovou spotřebu recyklovaného papíru pro tisk není možné sledovat, neboť se pro tento účel nevyužívá.
-
Celkový podíl elektrospotřebičů v nejvyšší energetické třídě není sledován. Elektrospotřebiče z pohledu dlouhodobého hmotného majetku, jsou evidovány a sledovány prostřednictvím účetního programu GINIS, kde je možné zjistit informace o výrobku.
-
Celkový podíl nakupovaného zboží a DHM s pozitivním vlivem na UR není sledován. DHM je evidován v interním účetním systému a je sledován prostřednictvím programu GINIS.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MOb Poruba nemá vnitřní předpis upravující pravidla pro udržitelné nakupování. MOb Poruba se však řídí zákonem č. 134/2016 Sb.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kritéria spotřeby jsou uplatňována, přestože nejsou uvedena v písemném dokumentu. Je z účetního programu GINIS možno vytvořit přehled spotřebičů a jejich zjednodušené spotřeby – energetického štítku? MO Poruba nemá takový předpis, je vhodné zavést principy pro nákup s tímto
kritériem. Energetická náročnost budov je předmětem dalších otázek. MOb Poruba by se měla zaměřit také na zboží s ekoznačkou
např. běžné spotřební zboží (např. čisticí prostředky), ale i na
další produkty, jako jsou např. nábytek, podlahové krytiny, pracovní oděvy
a další. Recyklovaný papír je využíván minimálně, jak je uvedeno.
Doporučuji prověřit oblasti, kde by použití bylo vhodné (obálky, informační materiály,
pořadače), nejedná se pouze o tisk, i když i v této oblasti je možné
nalézt vhodné produkty. Indikátory by měly být sledovány.
|
3.2 Odpadové hospodářství (OH) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2 Odpadové hospodářství (OH)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Problematika odpadového hospodářství je primárně řešena na úrovni celého statutárního města Ostrava. SMO se řídí obecně závaznou vyhláškou č. 5/2008 a má zpracovaný Plán odpadového hospodářství
statutárního města Ostravy
na období let 2017 - 2021, tento plán se zpracovává vždy na konkrétní období. SMO ve spolupráci s OZO ostrava s.r.o. vede informační a osvětové kampaně v těchto oblastech, veškeré informace v oblasti odpadového hospodářství jsou pro občany a firmy snadno dostupné. Městský obvod Poruba se snaží aktivně podporovat problematiku odpadového hospodářství v rámci své gesce, vede např. osvětové kampaně (např. proti černým skládkám) nebo buduje podzemní kontejnery pro estetizaci veřejných prostranství.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nakládání
s odpady, zejména pokud jde o třídění komunálního odpadu, je ve městě na
velmi dobré úrovni. Celý systém je však primárně určen statutárním městem
Ostrava a MOb nemá přímý vliv na systém. Město Ostrava má POH, jehož platnost končí
v tomto roce. MOb vede osvětové kampaně např. proti černým skládkám a
soustředí se na udržování sítě kontejnerů na tříděný odpad. MOb Poruba má 60
kontejnerů na sběr jedlých tuků a olejů, tato část města byla vybrána pro pilotní projekt SMO.
|
3.2.1 Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zákon o odpadech č. 185/2001 Sb., ve znění pozdějších
předpisů ukládá fyzickým osobám povinnost třídit odpady, pokud obec zavede
systém separovaného (tříděného) sběru odpadů. Systém je v Ostravě zaveden na
základě obecně závazné vyhlášky č. 5/2008, kterou se stanovuje systém nakládání
s komunálním odpadem na území města. Město a městské obvody v rámci své
činnosti mají zajištěn odvoz odpadů u společnosti OZO Ostrava. Oblast odpadové hospodářství je v hlavní gesci SMO - odporu životního prostředí, oddělení odpadového hospodářství a ochrany ovzduší. V rámci této agendy je zřízena pozice odpadového hospodáře. MOb Poruba se také řídí Plánem odpadového hospodářství na léta 2017-2021 v rámci celého SMO https://zdravaova.cz/plan-odpadoveho-hospodarstvi/ 

Mapa
kontejnerových nádob na separovaný odpad, elektro a sběrných dvorů na území
městského obvodu Poruba. Dostupné z: https://mapy.ostrava.cz/separovany-odpad/mapa/ V rámci MOb Poruba se nachází celkem 313 sběrných nádob na
papír, 312 sběrných nádob na plasty a 247 na sklo. Jako sběrné nádoby jsou
využity jak standardní nadzemní, tak i podzemní. Nově bylo v Porubě instalováno
5 polopodzemních kontejnerů (1x papír, 1x plast, 1x sklo, 2x směsný odpad) o
celkovém objemu 25 000 litrů. Jednotlivé nádoby jsou rozmístěny v takových
vzdálenostech o bytových jednotek tak, aby byla zajištěno docházkové
vzdálenosti do max. 200 metrů. Odpad ze zeleně má dva zásadní zdroje, pochází buď údržby
zeleně na soukromých pozemcích občanů, nebo z údržby městské zeleně. Občané
města mohou využívat k odložení tohoto odpadu sběrné dvory, hnědé nádoby na
zeleň u domů. Město a městské obvody v rámci své činnosti mají zajištěn odvoz
odpadů u společnosti OZO Ostrava. Od dubna jsou BIO popelnice vyprazdňovány ve
čtrnáctidenním intervalu. Od 1. prosince do konce března OZO Ostrava přijíždí
pro bioodpad jedenkrát za 4 týdny.
Poruba byla vytipována pro pilotní projekt města na sbírání
použitých jedlých olejů z domácností. Speciální černé kontejnery s oranžovými
víky se začátkem srpna 2020 objevily na 30 místech obvodu. Začátkem prosince
2020 došlo k navýšení těchto kontejneru na 60 kusů tzn. 1 kontejner na cca.
1000 obyvatel. 

Mapa
kontejnerových nádob na textil a nádob na jedlé oleje na území městského obvodu
Poruba. Dostupné z: https://mapy.ostrava.cz/separovany-odpad/mapa/ Staré nebo nepoužívané elektrospotřebiče,
elektroniku či chladicí zařízení je možné odkládat ve sběrných dvorech a
prodejnách a servisech ELEKTRO; vysloužilá menší elektrozařízení lze vkládat do
18 červených kontejnerů na tříděný odpad rozmístěných po celé Porubě. 
V rámci MOb Poruba je umístěno 12 kontejneru na použitý
textil (šatstvo) Stavební odpad lze odložit ve sběrném dvoře za podmínek
stanovených provozním řádem daného sběrného dvoru. Dále jsou v obvodu pravidelně rozmisťovány velkoobjemové kontejnery https://poruba.ostrava.cz/cs/obcan/sberny-dvur-a-velkoobjemove-kontejnery/harmonogram-rozmisteni-velkoobjemovych-kontejneru; https://poruba.ostrava.cz/cs/obcan/sberny-dvur-a-velkoobjemove-kontejnery/harmonogram-rozmisteni-velkoobjemovych-kontejneru/03_VO_kontejnery.pdf. V rámci správních budov ÚMOb Poruba jsou umístěny samostatné nádoby na třídění odpadů (papír, plasty, sklo). MOb Poruba se zasazuje také o celkovou estetizaci kontejnerových stání, obvod realizoval již tři etapy rozmístění podzemních kontejnerů v celkem 12 lokalitách, pro první etapy obvod získal dotaci z Operačního programu životního prostředí https://fajnovaporuba.cz/p/podzemni-kontejnery-iii-etapa. Odpadové hospodářství statutárního města Ostravy (dále jen SMO) zahrnuje nakládání se všemi odpady, které vznikají v domácnostech občanů. Jedná se o tyto hlavní složky a jejich produkci (v tunách) v předcházejících letech: 
Jak se s těmito odpady nakládá v současnosti: SKO (směsný komunální odpad) je ukládán přímo na skládku tuhých komunálních odpadů v Ostravě-Hrušově; bioodpad je zpracováván na vlastní kompostárně v Ostravě-Hrušově a dalších kompostárnách v regionu; objemný odpad je tříděn v provozovně v Ostravě-Kunčicích, cca 30 % je využito materiálově (zejména dřevo, kovy) pro následnou recyklaci nebo pro výrobu tuhého alternativního paliva pro cementárny, zbývajících 70 % je ukládáno na skládku tuhého komunálního odpadu; papír je dotříďován na externích třídících linkách a prodáván k materiálovému využití do papíren; plast je tříděn na vlastní lince v areálu OZO v Kunčicích, cca 30 % je prodáno k materiálovému využití (PET, čiré PE fólie…), zbývajících cca 70 % je využito k výrobě tuhého alternativního paliva; sklo je prodáváno do skláren (Kyjov) k materiálovému využití; suťje upravována pro využití k recyklaci (beton) a k výstavbě skládky tuhého komunálního odpadu; nebezpečný odpad - je předáván k odstranění ve spalovně nebezpečných odpadů. V rámci současného systému města a dle stávající reálné situace jsou odpady v maximální možné míře využívány a zbytek je skládkován.
|
-
Platí pro celé SMO:
14 - papír, plast, sklo, nápojové kartóny, kovy, elektroodpad, baterie, textil, nebezpečný odpad, BRKO, použité jedlé tuky a oleje, léky, objemné odpady, popel.
Dle obecně závazné vyhlášky č. 5/2008 Článek 3
Třídění odpadu
Odpad se třídí na: a) využitelný odpad (papír a papírové obaly, plast, sklo, nápojový karton, kovy ), b) objemný odpad, c) nebezpečný odpad, d) zbytkový odpad, e) popel z lokálního vytápění, f) použité výrobky, na které se vztahuje povinnost zpětného odběru, g) stavební odpad, h) odpad rostlinného původu.
-
313 papír/64 727 obyvatel
312 plast/64 727 obyvatel
247 sklo/64 727 obyvatel
30 jedlé oleje a tuky/64 727 obyvatel
18 elektroodpad/64 727 obyvatel
12 textil/64 727 obyvatel
-
Tato data nejsou pro MOb Poruba k dispozici, nicméně naprostá většina nádob je umístěna v docházkové vzdálenosti do max. 200 m.
Dostupnost nádob na separovaný odpad je k dispozici všem občanům SMO zde https://mapy.ostrava.cz/separovany-odpad/mapa/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Odpadové hospodářství je zejména v kompetenci celého statutárního města Ostrava a společnosti OZO Ostrava s.r.o., městský obvod Poruba se dle svých kompetencí aktivně podílí na budování sítě nádob na tříděný odpad.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Tato
část odkazuje na již neplatný zákon o odpadech, nahrazen zák. 541/2020 Sb. Občané samostatně třídí základní složky (papír, plasty, sklo, nápojové kartony, kovy)
a použité jedlé tuky a oleje, popel. Ve spolupráci s kolektivními systémy
jsou v rámci zpětného odběru sbírána vysloužilá elektrická a elektronická
zařízení, baterie a akumulátory; dále je ve spolupráci se soukromou společností
zajišťován sběr textilu. Můžete, prosím, uvést, podrobnosti také k třídění na spalitelný/nespalitelný odpad? Zda se uplatňuje ve výjimečných případech?
Data o trendu množství KO a jeho vytříděných složek jsou k dispozici na úrovni města.
|
3.2.2 Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Statutární město Ostrava a společnost OZO Ostrava a.s. (OZO - "Odvoz a zpracování odpadů") motivuje občany a
firmy k tříděná odpadů pomocí osvětové činnosti s využitím besed na školách,
letáků a kampaní. Informace v oblasti odpadového hospodářství poskytuje akciová společnost SMO OZO Ostrava a.s. https://www.ozoostrava.cz/pro-obcany/ostrava a také každoročně vyhlašuje témata projektů v oblasti recyklace, které finančně podporuje. https://ozoostrava.cz/o-spolecnosti/spolecenska-odpovednost/tematicka-vyzva-2021 Taktéž prostřednictvím svých stránek a osvětových kampaní podporuje vzdělávání https://ozoostrava.cz/vzdelavani V MOb Poruba jsou rozmístěné separační hnízda, která jsou
tvořena základními druhy typizovaných kontejnerů, ve vybraných místech jsou
navíc připojeny kontejnery na bioodpad, textil a jedlé tuky a ojele. U podnikatelů,
kde byly shledány nedostatky, pracovník MOb poradí jak sjednat nápravu.
Namátkové kontroly provádí pracovník odboru technických služeb a odboru dopravy
a údržby komunikací.
MOb Poruba realizuje
vlastní osvětové aktivity s využitím tištěného místního zpravodaje PRIO, který
je k dispozici i v elektronické formě, dále pak s využitím sociální sítě
facebook, webových stránek, tiskových zpráv a pomocí krátkých reportáží na TV
Polar a jejich informačním serveru. Městský obvod také vede aktivní kampaň proti černým skládkám https://fajnovaporuba.cz/p/ostrava-vyhlasuje-valku-cernym-skladkam-u-kontejneru. Proti nebezpečnému odpadu zatím Mob kampaň neplánuje. Směrem k soukromému sektoru obvod prevenci nešíří, nicméně tuto funkci pokrývá společnost OZO. V rámci radničního zpravodaje PRIO jsme v roce 2021 začali rubriku "udržitelný rozvoj", ve kterých populárně-naučnou formou seznamujeme čtenáře s problematikou udržitelného rozvoje, jedním z témat bylo také bezobalové nakupování a ekologická domácnost.
|
-
380 kg/obyvatel za rok 2019
Data za celé SMO - tato data nejsou pro městské obvody sledovány.
https://zdravaova.cz/category/odpady/
-
9: papír, plast (kartonové obaly, kovové obaly), sklo, jedlé oleje a tuky, elektroodpad (baterie), textil
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba vede aktivní osvětovou kampaň v oblasti třídění odpadů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je vedena vlastní kampaň proti
černým skládkám, podpora třídění je obecně zmíněna. OZO má vlastní vzdělávací programy, primárně orientované na školy. Je zde podpora
bezobalového nakupování, kampaně Dost bylo plastu, re-use center aj.? Směrem k soukromému sektoru
(firmám) je v oblasti prevence a třídění je v působnosti OZO, odkaz na aktivity však není uveden.
Pro další rozvoj MA21: Jsou
zaměřeny akce na nebezpečný odpad? V rámci kampaně proti černým skládkám? Doporučuji také projekty re-use center, které mají další velká města.
|
3.2.3 Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nebezpečné odpady jsou v
celém statutárním městě Ostrava sbírány pouze ve sběrných dvorech. Na území městského obvodu Poruba je jeden sběrný dvůr. Mapa sběrných dvorů je občanům k dispozici jak na stránkách MOb Poruba https://poruba.ostrava.cz/cs/obcan/sberny-dvur-a-velkoobjemove-kontejnery/sberne-dvory, tak na stránkách OZO Ostrava s.r.o. https://www.ozoostrava.cz/pro-obcany/ostrava/sberne-dvory. Léky lze odevzdat v lékárnách označených nálepkou s logem OZO. Baterie lze vyhazovat do červených kontejnerů na elektrozařízení. Fritovací olej lze vyhazovat do speciálních kontejnerů (1 kontejner/na cca. 1000 obyvatel) Nebezpečný odpad je předáván k odstranění ve spalovně nebezpečných odpadů. V rámci současného systému města a dle stávající reálné situace jsou odpady v maximální možné míře využívány a zbytek je skládkován. 
Osvětové akce probíhají v místním periodiku a na sociálních sítích v rámci městského obvodu, případně ve spolupráci se SMO v rámci plošných osvětových akcí ve spolupráci s OZO Ostrava s.r.o.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Tato problematika je řešena na úrovni celého SMO, sběr nebezpečného odpadu je zajištěn prostřednictvím sběrných dvorů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Produkce
nebezpečného odpadu je úrovni SMO stoupající
– trend dle POH do r. 2015. V uplynulých letech nelze trend množství NO zhodnotit, osciluje. Nebezpečné
odpady je možné odevzdávat pouze ve sběrných dvorech. Mobilní sběr NO není organizován.
Existuje zde prostor pro
osvětu – seznámení/připomenutí občanům, jaký „drobný“ nebezpečný odpad mohou
mít doma a neměl by končit ve směsném odpadu.
|
3.3 Hospodaření s energií |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3 Hospodaření s energií
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Energetický management je v kompetenci statutárního města Ostrava, městský obvod Poruba proto neeviduje vybraná data - nepracuje s nimi. V energetické politice obvod vychází z platné legislativy a z norem přijatým SMO.
|
|