2 Životní prostředí |
Hodnocení oblasti |
2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vodohospodářská politika není v kompetenci městského obvodu Poruby, nýbrž je řešena na úrovni celého statutárního města Ostrava v rámci společnosti Ostravské vody a kanalizace a.s. Městský obvod podporuje šetření vodou osvětou v rámci svých vlastních akcí, nicméně širší osvěta je řešena také na úrovni celého SMO. Vzhledem k tomu, že MOb Poruba není ve většině řešených otázek kompetentní, nejsou ani shromažďována data pro samostatný obvod.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba může tuto oblast ovlivnit jen částečně, neboť vodohospodářská politika je řešena na úrovni celého statutárního města Ostrava v rámci společnosti Ostravské vody a kanalizace a.s. MOb Poruba dělá aktivity osvětového charakteru, současně jsou postupně uplatňována adaptační opatření podporujcí vsak dešťové vody. Zásobování pitnou vodou je na dobré úrovni, spotřeba vody je odpovídající městu.
|
2.1.1 K jaké meziroční změně měrné spotřeby vody (m3/os./rok)* v městské části došlo ve srovnání s předchozím kalendářním rokem? *v případě, že existuje prokazatelný rozdíl mezi registrovaným počtem obyvatel a skutečným počtem obyvatel o více než 20, lze počítat s reálným počtem obyvatel (tuto skutečnost je nezbytné prokázat). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Za dodávky pitné vody pro obyvatele Ostravy, odkanalizování
a čištění odpadních vod na území SMO zodpovídá akciová společnost Ostravské
vodárny a kanalizace (OVaK, a.s.). Společnost také sleduje veškeré ukazatele, včetně spotřeby
vody na obyvatele. Společnost však sleduje spotřebu za celé SMO. Dle výroční zprávy za rok 2019 došlo k poklesu spotřeby
vody: 2018 97,38 (litr/os/den) 2019 96,6 (litr/os/den)
Výroční zpráva za rok 2020 prozatím není k dispozici. Zpráva
za rok 2019 přiložena.
OVAK
udává spotřebu za poslední 3 roky na obyvatele Ostravy 100 l/osoba/den. Rozpad
na obvody nemají.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vodohospodářská politika je v kompetenci celého statutárního města Ostrava a společnosti Ostravské vody a kanalizace a.s., jejíž výroční zpráva je přiložena. Data speciálně pro městský obvod tudíž nelze vyfiltrovat.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.1 Pokud má městská část v platném územním plánu vymezen lokální územní systém ekologické stability krajiny (LÚSES), k jaké změně podílu ( ) realizovaných ÚSES došlo? Pozn. Pokud jsou k dispozici údaje o připravovaných či navrhovaných ÚSES, doplňte informace o rozsahu těchto záměrů (popis i kvantitativní údaj). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Poruba má dle Územní plánu na svém území místní
biocentra č. 12-10, 12-12,12-14 v k.ú. Poruba (pozemky v soukromém vlastnictví)
a místní biocentra 602-604 v k.ú. Poruba-sever (většina pozemků je v soukromém
vlastnictví). Vzhledem k vlastnictví pozemků nelze říci zda došlo ke zvýšení
podílu realizovaných ÚSES. Data nelze z dostupných zdrojů dohledat. Poruba
má dle Územní plánu na svém území místní biocentra č. 12-10 (nefunkční prvek),
12-12 (nedostatečně funkční),14-4 (částečně funkční prvek) v k.ú. Poruba
(pozemky v soukromém vlastnictví) a místní biokoridory 602 a 604 (optimálně
funkční prvek), biocentrum 603 (částečně funkční) v k.ú. Poruba-sever (většina
pozemků je v soukromém vlastnictví, rozloha pozemků ve vlastnictví města nebo
obvodu je minimální, větší část biocentra v MOb Plesná, lesy - zde hospodaří
Ostravské městské lesy a zeleň).
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba nemá tyto údaje k dispozici.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.2 K jaké meziroční změně spotřeby vody došlo v budovách ve správě městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Všechny budovy ve správě městského obvodu Poruba jsou
napojeny na veřejný vodovod, který spravuje společnost Ostravské vodárny a
kanalizace a.s. V městském obvodu Poruba probíhá systematická obnova
stávajících vodovodních a kanalizačních potrubí, čímž dochází ke zkvalitnění
dodávky pitné vody a zároveň ke snižování ztrát ve vodovodních řadech. Také v
objektech ve správě městského obvodu jsou průběžně obnovovány rozvody vody a
kanalizace. Dosud nebyl sledován meziroční vývoj spotřeby vody v jednotlivých
budovách. Spotřebu a případné změny je třeba hodnotit v kontextu technického
stavu a provozu, každého jednotlivého objektu. Ve všech budovách úřadu jsou na
toaletách instalovány úsporné splachovače a pákové baterie. Meziročně spotřeba
vody v budovách úřadu kolísá a nelze úplně přesně definovat trendy. Situace ve
spotřebě vody pokud jde o bytové domy ve správě městského obvodu je dlouhodobě
stabilní, i když meziročně kolísá. Výkyvy jsou způsobeny především změnou ve
složení nájemníků. Přestože v předchozích letech nedocházelo k výraznému
zvyšování spotřeby pitné vody, město provádí postupné kroky ke snížení spotřeby
zejména osvětou. Významným bodem je zde osvěta mezi dětmi na školách a jejich
motivace k šetření. Určitým omezujícím faktorem je i pravidelné navyšování ceny
vodného.
Spotřeba studené vody v budovách úřadu v m3 |
|
|
|
|
|
2018 |
2019 |
2020 |
Budova A |
914 |
989 |
931 |
Budova B |
914 |
1 114 |
317 |
Budova C |
707 |
723 |
710 |
Budova D |
328 |
280 |
200 |
Celkem |
2 863 |
3 106 |
2 158 |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Z dostupných dat není možné hodnotit trendy,
spotřeba velmi kolísá a lze těžko hodnotit důvody. Rekonstrukce budov myslící
na šetrné hospodaření s vodou spolu s osvětou tak mohou vést v budoucnosti k
menší spotřebě vody.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.3 Jaké jsou korelace meziroční změny měrné spotřeby vody a změny ceny pitné vody a/nebo změny objemu ročních srážek? Jaké je srovnání meziroční změny s průměrem ČR, vybranými městy ČR a/nebo dalšími městskými částmi – benchmarking? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dle společnosti OVaK a.s. meziročně klesá spotřeba vody,
mírně klesá také voda odkanalizovaná. Cena naopak meziročně roste, jak je
patrné z tabulky (více viz výroční zpráva OVaK a.s. v návodné otázce
2.1.1) 
Společnost OVaK a.s. sleduje údaje za celé SMO,
městský obvod Poruba tedy není schopen vyfiltrovat údaje pouze za svůj obvod,
tato data by nebyla vzhledem k celkovému dění v SMO relevantní. MOb
tedy nemůže srovnat meziroční změnu s ostatními městskými obvody či
dalšími městy.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Společnost OVaK a.s. sleduje údaje za celé SMO, městský obvod Poruba tedy není schopen vyfiltrovat údaje pouze za svůj obvod, tato data by nebyla vzhledem k celkovému dění v SMO relevantní. MOb tedy nemůže srovnat meziroční změnu s ostatními městskými obvody či dalšími městy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.4 Vyjmenujte nejvýznamnější úsporná opatření dokončená v předchozím období mezi audity. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Toto je první audit MOb Poruba v této oblasti, nelze tuto skutečnost tedy hodnotit.
V předchozích byl instalován vodostopu v budově A, který
zastaví přívod vody, pokud dojde k abnormální náhlé spotřebě.Obnovu vodovodních a
kanalizačních potrubí, díky nimž dochází ke zkvalitnění dodávky pitné vody a
snižování ztrát ve vodních řádech provádí vlastník potrubí, tj. Ostravské
vodárny a kanalizace, a.s. Konkrétní údaje o konkrétních opravách nám nejsou
známy.
Co se budov úřadu
týká, tak zde, jak bylo řečeno, kromě úsporných splachovačů a pákových baterií
nejsou instalována žádná jiná úsporná opatření. Výjimkou je vodostop
instalovaný v jedné z radničních budov za účelem zamezení případného
nežádoucího úniku vody v případě havárie. Zaměstnanci jsou poučeni o nutnosti
šetřit vodou.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem k prvnímu auditu v této oblasti nelze hodnotit.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.5 Jsou v budovách ve správě městské části informace o způsobu šetření vodou (osvěta – např. cedulky k waterstopům apod.)? Proběhla v městské části osvětová kampaň zaměřená na šetření pitnou vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Waterstop je instalován pouze v budově A ÚMOb Poruba a
slouží zejména k minimalizaci škod při haváriích na vodovodním rozvodu. Žádné
cedulky o jeho instalaci v budově nejsou. V předchozích letech byly na
všechny vodovodní baterie namontovány nejúspornější perlátory na trhu.
Osvěta probíhá v rámci environmentální výuky na
školách, městský obvod Poruba se snaží šířit osvětu zejména v rámci svých
komplexních osvětových akcí, např. na každoročně pořádaném Dni Země. Na osvětu
se zaměřuje také samotná společnost OVaK a.s. v rámci podpory projektů pod
heslem „Žijeme vodou – žijeme Ostravou“ https://www.ovak.cz/index.php?structure=14&lang=1.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MOb Poruba nevede kampaň v oblasti šetření vodou ve svých budovách. Pro veřejnost vede kampaně zejména společnost OVaK a.s., MOb vytváří osvětu v rámci svých akcí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.6 K jaké změně v podílu osob napojených na kvalitní čištění odpadních vod (tj.mechanicko-biologické s dalším odstraňováním dusíku a/nebo fosforu) došlo za sledované období? *v případě, že existuje prokazatelný rozdíl mezi registrovaným počtem obyvatel a skutečným počtem obyvatel o více než 20, lze počítat s reálným počtem obyvatel (tuto skutečnost je nezbytné prokázat). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dle zdrojů z OVaK a.s. je počet obyvatel
městského obvodu Poruba napojených na Ústřední čistírnu odpadních vod
v Ostravě-Přívoze (ÚČOV) 63 839. V městském obvodu Poruba není
aktuálně plánovaná investice do kanalizační sítě.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba nemá v kompetenci vodohospodářskou politiku, tudíž nemůže ovlivnit tento podíl.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.7 K jaké změně došlo ve snížení objemu znečišťujících látek vypouštěných do povrchových vod ve sledovaném období? Pokud nejsou známy / dostupné hodnoty vypouštěného znečištění, uvést opatření mající vliv na objem vypouštěného znečištění, ke kterým ve sledovaném období v městské části došlo. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zpracování odpadních vod provádí společnost Ostravské
vodárny a kanalizace, a.s. Při provozování čistíren odpadních vod bylo v roce 2018
vyčištěno celkem 25 mil. m3 odpadních vod. Na Ústřední čistírně odpadních vod v
Ostravě-Přívoze (ÚČOV) bylo navíc zpracováno 580 tis. m3 koncentrovaných
odpadních vod z koksárenského a teplárenského průmyslu a 149 tis. m3 jiných
koncentrovaných odpadních vod přivezených cisternami.
Zdroje znečištění přesahující určitou mez za kalendářní rok
jsou sledovány ve dvou kategoriích. V první jsou to zdroje s produkovaným
znečištěním nad 500 t BSK5, ve druhé zdroje s vypouštěním nad 15 t v ukazateli
BSK5. Největším producentem ze sféry komunálních vod v oblasti povodí byla v
roce 2016 Ústřední čistírna odpadních vod (ÚČOV Přívoz) v Ostravě (24,7 mil. m3
včetně odlehčení).
|
-
98,63 %
Dle dostupných dat společnosti OVaK a.s. je na čištění odpadních vod připojeno 63 839 obyvatel MOb Poruba z celkových 64 727 (data z 1.1.2020) - odhadem je to tedy 98.63 % obyvatel obvodu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba nemá v kompetenci vodohospodářskou politiku, tudíž nemůže ovlivnit tento ukazatel.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.8 K jaké změně došlo v podílu plochy zastavěného území městské části, odkud je odváděna dešťová voda do oddílné kanalizace, zasakuje do země nebo je znovu využívána (tedy neodtéká jednotnou kanalizací na ČOV)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podmínky odvádění dešťové vody vyplývá ze stavebního zákona
a vyhlášky o dokumentaci staveb. Převážná část staveb na území Poruby, vzhledem
k době jejich vzniku má odváděny srážkové vody kanalizací. U staveb na
soukromých pozemcích, zejména rodinných domů dochází jak k zasakování dešťových
vod tak i jímání a používání k závlaze dle konkrétních možností v území.
Podle vyhlášky o
obecných požadavcích na stavby jsou srážkové vody, pokud nejsou zadržovány pro
další použití, odváděny přednostně zasakováním, pokud je toto možné, až
poslední možností je odvádění kanalizací. Ne u každé stavby je to však vzhledem
k velikosti pozemku nebo hydrogeologickým podmínkám možné. Přesná data o
odvádění srážkových jednotlivými způsoby nejsme schopni stanovit, dá se
předpokládat, že u novostaveb, případně přestaveb, se bude podíl zasakování
nebo zadržování do retenčních nádrží zvyšovat.
|
-
Přesná data o odvádění srážkových jednotlivými způsoby nejsme schopni stanovit.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba není schopen tento ukazatel vyhodnotit, převážná většina staveb odvádí srážkové vody kanalizací.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.9 Vytvořila městská část nebo subjekty v ní působící podmínky pro zpomalení odtoku nebo pro akumulaci a využívání srážkových vod místo vody pitné (pro čištění městské části, zálivku veřejné zeleně apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod neshromažďuje informace soukromých subjektů o
jejich využívání srážkových vod. Této problematice se úřad věnuje v rámci
stavebních řízení, ta ale nemohou sloužit k hromadnému sběru dat a následným
analýzám. Obvod se věnuje mimo jiné i projektům regenerace sídlišť, kde se
hojně pracuje se zelení ve veřejném prostoru, která napomáhá zadržování vody v
urbanizované krajině a ochlazování povrchů. Opatření pro akumulaci a využívání
srážkových vod (retenční nádrže apod.) nebyla zatím provedena.
Analýza dat není k
dispozici – jednotlivé typy kanalizačního řádu na území jsou k dohledání na
https://geoportal.msk.cz/Html5Viewer/Index.html?viewer=prvkuk (levý dolní roh-
vrstvy – kanalizace – kanalizační řád) Jak popisujeme v otázce 10.3.2, všechny revitalizace veřejných prostranství, které městský
obvod projektuje či realizuje, zohledňují adaptační opatření. Jedním z nejlepších
příkladů dobré praxe je vybudování Komunitního centra Všichni spolu, jež
vyhrálo v roce 2019 v soutěži Adapterra Awards první místo v kategorii Zastavěná
území.
https://www.adapterraawards.cz/Databaze/2019/Komunitni-centrum-VSICHNI-SPOLU AdapterraAwards hledá
inspirativní projekty, které pomáhají přizpůsobit města, domy a krajinu
klimatické změně a zároveň vytváří databázi opatření. Soutěž vyhlašuje Nadace
Partnerství. Komunitní centrum všichni spolu v soutěži uspělo, protože
následuje myšlenku vytvoření příjemného místa pro všechny členy komunity i v
obdobích vedra a sucha. Komunitní centrum využívá tepelné čerpadlo, které v
letních nahrazuje klimatizaci, má extenzivní zelenou střechu a v areálu
retenční nádrž a smyslovou zahradu plnou bylin a trvalek.
Dalším příkladem je
vybudování zelené střechy na přilehlé budově domova pro seniory Harmonie
https://fajnovaporuba.cz/p/dum-s-pecovatelskou-sluzbou-harmonie. Objekt přímo
přiléhá k domovu Harmonie a bude zde kavárna, služebna městské policie a
garáže. Na zelenou střechu se městský obvod pokouší získat dotaci z Operačního
programu životního prostředí. Všechny revitalizace
veřejných prostranství, které městský obvod projektuje či realizuje, zohledňují
adaptační opatření. V současnosti je v
realizaci projekt Revitalizace ulice Gustava Klimenta, který nejen zklidní
dopravní situaci v dané oblasti, ale nepropustné povrchy jsou nahrazovány
propustnými a zároveň budou vybudovány retenční nádrže. Na tento projekt se
obvod rovněž snaží získat dotaci z Operačního programu životního prostředí.
https://www.fajnovaporuba.cz/p/revitalizace-ulice-gustava-klimenta V roce 2021 začne také
realizace projektu Revitalizace náměstí Družby, která zahrnuje kompletní
revitalizaci parku. Na tento projekt obvod také žádá dotaci z Operačního
programu životní prostředí, žádost momentálně splnila věcné hodnocení a
postoupila do dalšího kola hodnocení. Dlouhodobým záměrem
obvodu je revitalizace Zámeckého parku, na který byla vyhlášena architektonická
soutěž a koncem roku 2020 byl také vybrán vítěz soutěže Laboratórium
architektury krajiny z Bratislavy (LABAK). Obvod dále projektově
připravuje projekt Revitalizace veřejného prostranství Florida, který počítá s
různými adaptačními opatřeními včetně vodního prvku
https://fajnovaporuba.cz/p/revitalizace-verejneho-prostranstvi-florida. Stejně tak projekt
připravovaný ve spolupráci se SMO Veřejné prostranství lokality DUHA počítá s
vodními prvky a dalšími adaptačními opatřeními. Tvorba projektové dokumentace k
projektu Veřejné prostranství lokality DUHA byla také částečně financována z
Fondu životního prostředí Magistrátu města Ostravy
https://fajnovaporuba.cz/p/verejne-prostranstvi-lokality-duha Dále obvod připravuje
Studii urbanistického prostoru VIII. stavebního obvodu a lokality Nového
Pustkovce, která má za cíl navrhnout zkvalitnění veřejného prostoru v daných
oblastech, samozřejmě s aktivním využitím adaptačních opatření (propustné
povrchy, výsadby zeleně, vodní prvky, komunitní zahrady a další). https://fajnovaporuba.cz/p/navrhova-studie-viii-stavebniho-obvodu-a-noveho-pustkovce
|
-
Přesná data o odvádění srážkových jednotlivými způsoby nejsme schopni stanovit.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba nemá tyto údaje k dispozici.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba se snaží aktivně podporovat opatření, která jsou vyhodnocena jako potřebná v důsledku změny klimatu a všechny své projekty připravuje se začleněním adaptačních opatření. Stejně tak pečuje o zelené plochy v obvodu, které se v rámci možností snaží rozšiřovat. V rámci obvodu také nedochází k zástavě zelených ploch, které nejsou určeny pro výstavbu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jedná se o městský obvod s výraznou převahou zástavby, kdy extravilán hraje pouze menší roli. Městský obvod Poruba aktivně pečuje o zeleň na veřejných prostranstvích, nové výsadby jsou prováděny při revitalizacích veřejných prostranství. Městský obvod se podílí zčásti také na péči o zvláště chráněná nebo přírodně hodnotná území.
|
2.2.2 Vyskytují se na území městské části zvláště chráněná území (ZCHÚ) nebo území soustavy Natura 2000? Spolupracuje městská část na péči o ZCHÚ nebo území Natura 2000 (např. formou grantů pro aktivity nevládních organizací i jednotlivců apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území městského obvodu Poruba se nachází maloplošné ZCHÚ: - přírodní památka "Porubský bludný balvan",
zřízena 13.12.1989, plán péče schválený Krajským úřadem MSK na léta 2018-2033.
Pozemek na němž se nachází je ve vlastnictví městského obvodu Poruba - část přírodní památky "Turkov" a část jejího
ochranného pásma, zřízena 7.9.1993, plán péče schválený Krajským úřadem MSK na léta
2018-2026. Některé pozemky v přírodní památce a ochranném pásmu jsou ve
vlastnictví městského obvodu Poruba.
Území Natura 2000 se na
území nevyskytuje. Spolek Ekolyceum organizuje úklid Turkova, nicméně spolek je z
Opavy a městský obvod s ním nespolupracuje. Městský obvod Poruba v roce 2021 organizoval úklid Porubského
lesoparku, akce měla obrovský rozsah a obvod bude tuto aktivitu organizovat také v budoucnu.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, v rámci MOb Poruba se nachází dvě tato území - viz návodná otázka. Péče se provádí na základě schváleného plánu péče krajským úřadem.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.3 Došlo za hodnocené období na území městské části ke snížení podílu ploch přírodního nebo přírodě blízkého charakteru vůči zastavěným a ostatním plochám nepřírodního charakteru (stavby, komunikace, zpevněné plochy apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Územní plán Ostravy v rámci území městského obvodu Poruba
definuje plochy přírodního charakteru v zastavěném území a plochy přírodního
charakteru nezastavěné.
V rámci hodnoceného
období, tedy od roku 2018, nedošlo ke snížení rozsahu těchto ploch. Městský
obvod Poruba má naopak zpracovány nebo právě připravuje projektové dokumentace,
které řeší revitalizaci ploch přírodního charakteru v rámci zastavěného území.
Např. revitalizaci významného krajinného prvku na náměstí Družby, kterou dojde
ke snížení podílu zpevněných ploch v rámci významného krajinného prvku nebo projekt Zámecký park v Ostravě-Porubě, v rámci kterého jsou z prostoru
parku odstraňovány nevhodné objekty a s tím související zpevněné plochy -
sběrna surovin, zázemí úřadu, boxové garáže. Dále probíhá projektová příprava projektu Revitalizace veřejného prostranství Florida, kde proběhne významná výměna zpevněných povrchů ve prospěch zeleně. Podrobněji jsou aktuální projekty MOb Poruba uvedeny v otázce 2.1.9.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V rámci územního plánu neproběhly v této oblasti změny. MOb Poruba však v rámci svých projektů revitalizuje svá veřejná prostranství a ve většině případů dochází k úbytku zpevněných ploch ve prospěch zeleni.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.4 Jaký je na území městské části dlouhodobý trend v ekologické stabilitě území (měřený koeficientem ekologické stability)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Poruba koeficient ekologické stability
nesleduje, z veřejné databáze Českého statistického úřadu je znám koeficient
ekologické stability pro okres Ostrava-město pro léta 2008-2019, který je
stabilní na hodnotě 0,55, což znamená území intenzivně využívané.
|
-
Městský obvod Poruba koeficient ekologické stability nesleduje, pro celé SMO je tento koeficient 0,55.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MOb Poruba tento koeficient nesleduje, z dostupných dat nezle pro samostatný městský obvod určit, pro celé SMO je to však 0,55, což znamená území intenzivně využívané.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.5 Došlo ke zkvalitnění a/nebo zvětšení ploch veřejné zeleně/parků/sadů na území městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod aktivně zkvalitňuje plochy veřejné zeleně, a to zejména výsadbou letničkových záhonů (cca 10 000 ks rostlin), údržbou mobilní zeleně, nově zakládá nové záhony složeny z trvalek, okrasných trav a cibulovin (na 2000 m2 cca 8 000 ks rostlin), dále výsadbou cibulovin (cca 8 000 ks rostlin), dále probíhá mechanizovaná výsadba cibulovin do travního drnu (na cca 1 000 m2). Dále proběhla výsadba 2 500 ks půdokryvných rostlin a 500 ks dřevin. Do zkvalitnění zeleně řadíme také pravidelnou údržbu keřů, keřových skupin a živých plotů, dále zajištění průchozích a průjezdních profilů u stromů. Probíhá také následná péče zeleně vysázené z dotačních titulů. Ke zvětšení ploch zeleně v předchozích letech nedocházelo.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod aktivně každý rok zkvalitňuje své plochy veřejné zeleně, připravované projekty počítají také se zvětšováním ploch veřejné zeleně.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.6 Je upřednostňována nová výstavba na nevyužitých nebo špatně využitých plochách ve stávajícím zastavěném území městské části před výstavbou na dosud nezastavěném přírodním území nebo na zemědělské či lesní půdě mimo ně (na všech takových plochách, bez ohledu na vlastnictví)? Pokud ano, uveďte příklady. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V městském obvodu Poruba probíhá nová výstavba zejména na nevyužívaných plochách ve stávajícím zastavěném území.Příkladem výstavby na nevyužitých plochách může být realizace zóny lehkého průmyslu Nad Porubkou. Jedná se o území, které dříve patřilo firmě Bytostav a bylo městským obvodem asanováno. Plocha je zastavována jak soukromými investory, tak MOb Poruba, který zde umístil novou stavbu "Zázemí VPP" jež představuje zázemí pro oddělení technických služeb. Dalším příkladem může být výstavba prodejny potravin LIDL na soukromých pozemcích vedle zóny lehkého průmyslu Nad Porubkou. Městský obvod Poruba v posledních letechnerealizoval žádný projekt v nezastavěném přírodním území nebo na zemědělské či lesní půdě. U soukromých investorů
dochází k i ke stavbám na zemědělské půdě, bohužel toto nemůže městský obvod
téměř ovlivnit.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MOb upřednostňuje novou výstavbu na nevyužitích či špatně využitých plochách jak u svých projektů, tak u soukromých investorů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.7 Další indikátory k tématu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
MOb Poruba nemá plochy s výskytem invazivních druhů rostlin.
Plochy křídlatky v MOb Poruba neevidujeme a nevíme o jejím výskytu na našem území. O výskytu víme na katastru Svinova. Jmelí již třetím rokem ošetřujeme postřikem. U cenných či masivně napadených stromů jmelím (Viscum album) používáme speciální aplikaci fytohormonů, které způsobují selektivní rozpad keříků jmelí bez jakéhokoliv negativního vlivu na hostitelské dřeviny. Postřik na napadené stromy aplikujeme v období vegetačního klidu. Ke kácení dřevin, které jsou napadené
jmelím bílým přistupujeme pouze v případě, když je koruna předmětné dřeviny
zarostlá více než z poloviny cizopasnou rostlinou, především však u
krátkověkých druhů dřevin (topoly, vrby, javory stříbrné). Dále v případě, že
dřeviny vykazují závažné defekty, které významně ovlivňují jejich provozní
bezpečnost. Napadení stromů jmelím je tak jedním, ale ne rozhodujícím faktorem,
pro kácení dřevin.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3 Kvalita a ochrana půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.3 Kvalita a ochrana půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba se v této oblasti aktivně neangažuje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MOb Poruba má v této oblasti pouze velmi omezené možnosti - ochrana půdy je primárně řešena na centrální úrovni města nebo je mimo kompetenci. Dochází k postupným dílčím záborům zemědělské půdy akceptovatelného rozsahu.
|
2.3.1 Hospodaří se na zemědělské půdě (i v malém rozsahu - např. vinice, sady, zahrady) na území městské části podle zásad správné zemědělské praxe (SZP)? Došlo ke zvýšení výměry zemědělské půdy s certifikovaným ekologickým zemědělstvím? Pořádá městská část informační/osvětové aj. akce pro zemědělce (s cílem podpory udržitelného zemědělství)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Poruba nepořádá osvětové a informační kampaně
pro zemědělce. Zemědělská půda se nachází pouze v okrajových částech obvodu.
Většinu zemědělských pozemků obhospodařuje Zemědělské obchodní družstvo Poruba,
které není registrováno mezi ekologickými zemědělci v databázi E-agri
Ministerstva zemědělství. V této databázi není na území městského obvodu Poruba
evidován žádný ekologický zemědělec.
Bližší informace: https://eagri.cz/public/app/eagriapp/EKO/Prehled/Prehled.aspx?find=A&clear=A&stamp=1610985267758
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Většina zemědělských pozemků na území MOb Poruba obhospodařuje ZOD Poruba.. Městský obvod Poruba nepořádá osvětové a informační kampaně pro zemědělce.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3.2 Došlo ke zvýšení výměry pozemků určených k plnění funkcí lesa na území městské části? Provozuje se na těchto pozemcích - bez ohledu na druh vlastnictví - certifikované hospodaření (PEFC - Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes) nebo FSC (Forest Stewardship Council)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod nesleduje a v minulosti nesledoval výměru
pozemků určených k plnění funkcí lesa a nezkoumal u vlastníků způsoby
hospodaření. Hospodaření na lesních pozemcích ve vlastnictví statutárního města
Ostrava (Porubský les) vykonává společnost Ostravské městské lesy a zeleň,
s.r.o. Z celkové výměry Porubského lesa to je 63 ha, zbytek obhospodařují Lesy
ČR a soukromí vlastníci. Lesy ČR, s.p. a soukromí vlastníci také obhospodařují
zbývající lesy na území obvodu. Přesná data o výměře pozemků určených k plnění
funkcí lesa za městský obvod Poruba nejsou v současnosti k dispozici. Z veřejně
dostupných informací Českého statistického úřadu jsou dostupná data za roky
2008-2019 o výměrách jednotlivých druhů pozemků za okres Ostrava - město, však
nárůst výměry pozemků k plnění funkce lesa za celý okres je minimální.
Společnost Ostravské
městské lesy a zeleň, s.r.o. a Lesy ČR provozují certifikované hospodaření PEFC
(viz databáze držitelů certifikátů viz. http://www.drzitele.pefc.cz).
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod nesleduje a v minulosti nesledoval výměru pozemků určených k plnění funkcí lesa a nezkoumal u vlastníků způsoby hospodaření. Společnost
Ostravské městské lesy a zeleň, s.r.o. a Lesy ČR provozují certifikované
hospodaření PEFC.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3.3 Má městská část problémy s erozí půdy? Pokud ano, přijala nebo podpořila konkrétní protierozní opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území městského obvodu jsme v posledních
letech nezaznamenali problémy s erozí půdy, což vyplývá i ze statistik a map
Výzkumného ústavu meliorací a ochrany půdy. K přijímaní protierozních opatření
nemáme kompetence a ze svého rozpočtu jsme také žádné opatření nepodpořili.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na území městského obvodu jsme v posledních letech nezaznamenali problémy s erozí půdy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3.4 Chrání městská část zemědělský půdní fond na svém území? (Opatření uveďte pro jednotlivé třídy ochrany, zvláště pak pro I. a II. tř.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zemědělský půdní fond je chráněn zákonem č. 334/1992 Sb., o
ochraně zemědělského půdního fondu. Další ochranu městský obvod neprovádí, při
svých rozvojových záměrech může pouze upřednostňovat jejich realizaci mimo
zemědělskou půdu. Ochranu ZPF dle statutu vykonává Magistrát města Ostravy. Dle
obdržených informací však další opatření nad rámec zákona prováděna nejsou.
Samozřejmě se zvýšeně dbá, aby se nevyjímaly pozemky z I. a II bonitní třídy,
vyjma nezbytných účelů jako dopravní infrastruktura apod. O účelu vynětí a
bonitních třídách bylo hovořeno také s MMO-OŽP a prý rozlišit třídy je téměř
nemožné a účely vynětí, vč. ploch za předešlá období by bylo časově velmi
náročné, v této fázi by asi stačilo zjištění kolik plochy zaujímá zemědělská
půda v Porubě. Vzhledem k velikosti území, počtu obyvatel, zastoupení
průmyslu a požadavkům na rozvoj jiných sektorů hospodářství, než zemědělství,
podíl zemědělské půdy na území správního obvodu Ostrava v čase posupně klesá,
nejčastěji je zabírána půda pro výstavbu rodinných domů, ale v celkovém
množství jsou tyto trvalé v menšině. Většinou se jedná o zábor zemědělské půdy
pro výstavbu obchodních areálů, skladů, průmyslovou či dopravní výstavbu. Podíl
orné půdy se stále zmenšuje ve prospěch trvalých travních porostů a zastavěného
území. Pro udržení přijatelných vazeb mezi urbanizovanými plochami a
zemědělským půdním fondem a pozemky určenými k plnění funkce lesa je nutno orné
půdy především I. a II. třídy ochrany chránit a omezovat rozvojové záměry za
cenu jejich likvidace.
Podrobnosti zde:
https://zdravaova.cz/wp-content/uploads/2020/02/Ročenka-Final.pdf Dle dostupných dat z mapového portálu města se v Porubě půdy vyskytují v naprosté většině v třídě ochrany 2, pouze minimum půd v okolí rybníku Skalka je ve třídě ochrany 3 a 4.
|
-
MOb nemá stanovený stávající referenční stav. tato data nejsou ve vztahu k obvodu shromažďována.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zemědělský půdní fond je chráněn zákonem č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu. Další ochranu městský obvod neprovádí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4 Kvalita ovzduší |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.4 Kvalita ovzduší
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Přestože se v Ostravě podařilo v posledních letech podstatně zlepšit kvalitu ovzduší, patří toto téma k nejaktuálnějším problémům místního životního prostředí. Důvody jsou množství a vydatnost zdrojů emisí (průmysl, lokální topeniště, doprava) a častý výskyt nepříznivých imisních situací v zimních měsících (souvislost s geografickými, klimatickými a meteorologickými podmínkami). Tato problematika však nespadá do kompetencí městského obvodu Poruba a je řešena na úrovni celého statutárního města Ostrava či Moravskoslezského kraje. Sebehodnocení v této oblasti je značně subjektivní, protože se městský obvod nachází v aglomeraci Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek, která je poznamenaná industriální minulostí a blízkostí polských hranic a problémy s kvalitou ovzduší jsou v porovnání se zbytkem republiky dalekosáhlejší. Velké zdroje
znečišťování ovzduší v městském obvodu Poruba nejsou. Znečištění ovzduší je způsobeno převážně
dopravou, v Porubě-Vsi částečně lokálními topeništi. Další znečištění je způsobeno přeshraničním přenosem z Polska či z okolních měst.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kvalita ovzduší je významným tématem životního prostředí. Situace se na území Ostravska postupně zlepšuje, díky opatřením v dopravě, Kotlíkovým dotacím a opatřením v průmyslu se celá řada místních zdrojů znečištění zlepšila. Významný vliv však mají emise z Polska a rozptylové podmínky. Tato problematika spadá do kompetence MOb Poruba jen okrajově a je řešena na úrovni celého statutárního města Ostrava či Moravskoslezského kraje. Příspěvek Poruby ke stavu ovzduší lze hodnotit jako nízký, trend je stabilní až mírně pozitivní.
|
2.4.1 Došlo ke zlepšení kvality ovzduší na území městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Z dostupných dat za roky 2017-2019 dochází k mírnému
zlepšování ovzduší na území městského obvodu Poruba a potažmo statutárního
města Ostravy. Na území městského obvodu Poruba dochází k překračování imisních
limitů krom PM10 také u benzo-a-pyrenu (u tohoto dokonce několikanásobně, roční
limit je 1ng/m3, reálné hodnoty se v letech 2017-2019 pohybovaly na hodnotách
2,5 ng/m3, 2,9 ng/m3 a 2 ng/m3). U ostatních škodlivin nedochází k překračování
imisních limitů (zdroj: http://www.chmi.cz). Statutární město Ostrava má zpracován „Akční plán
statutárního města Ostravy k implementaci Programu zlepšování kvality ovzduší
aglomerace Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek – CZ08A“ (dále jen „Akční plán“)
obsahuje konkrétní informace o aktivitách/projektech. Obsahuje také harmonogram
realizace příslušných aktivit a dílčích kroků jednotlivých projektů, finanční
náročnost, finanční krytí, termíny plnění a interní gesce. Jsou zde zahrnuty
projekty jak zrealizované do roku 2020, tak s plánovanou realizací po roce
2020. Opatření uvedená v Akčním plánu bude město Ostrava
realizovat z vlastních prostředků a odhaduje výdaje z rozpočtu ve stovkách
miliónů korun. Opatření uvedená v Akčním plánu budou průběžně plnit a
realizovat statutární město Ostrava, Magistrát města Ostravy, městské obvody
statutárního města Ostravy a Dopravní podnik Ostrava. Odkaz:
https://zdravaova.cz/wp-content/uploads/2019/09/FINAL_Akcni-plan-k-PZKO_20190904-2-final.pdf
Na konci roku 2019 byla
zprovozněna komunikace I/11 - Prodloužená Rudná, která má odvést dopravu z
centrální části městského obvodu Poruba. Městský obvod Poruba si od této
skutečnosti slibuje, že dojde ke zlepšení ovzduší na jeho území. Dle dostupných
informací na webových stránkách ČHMÚ jsou v městském obvodu Poruba dvě měřící
stanice. Jedna v areálu ČHMÚ na ulici K Myslivně a druhá na ulici Opavská u
Domova pro seniory Slunečnice (DD).
|
-
rok 2015 průměrná koncentrace/rok, maximální koncentrace, počet překročení denního limitu/rok
ČHMÚ 29,1 μg/m3, 114,4 μg/m3, 44
DD neúplná data
rok 2016
ČHMÚ 27,3 μg/m3 , 168,7 μg/m3, 28
DD 30 μg/m3, 184.5 μg/m3, 33
rok 2017
ČHMÚ 27,4 μg/m3 ,149,6 μg/m3, 42
DD 29,4 μg/m3, 150,5 μg/m3, 40
rok 2018
ČHMÚ 30 μg/m3, 136,9 μg/m3, 38
DD 30,1 μg/m3, 134 μg/m3, 37
rok 2019
ČHMÚ 22,9 μg/m3, 119,6 μg/m3, 19
DD neúplná data
Hodnoty PM2,5 jsou měřeny pouze na stanici ČHMÚ Poruba.
Koncentrace polétavého prachu PM2,5 v letech 2015-2019
rok 2015 průměrná koncentrace/rok, maximální koncentrace
22,7 μg/m3, 102,9 μg/m3
rok 2016
22,2 μg/m3, 151,4 μg/m3
rok 2017
21,7 μg/m3 , 124.5 μg/m3
rok 2018
22,9 μg/m3, 119,8 μg/m3
rok 2019
17,4 μg/m3, 101,8 μg/m3
koncentrace benzo-a-pyrenu se v letech 2015-2019 pohybovaly na hodnotách 2,6 ng/m3, 2,2 ng/m3, 2,5 ng/m3, 2,9 ng/m3 a 2 ng/m3).
-
Koncentraci látek znečišťující ovzduší lze sledovat online na několika serverech, např. na stránkách Zdravotního ústavu se sídlem v Ostravě https://air.zuova.cz/ovzdusi/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba spadá pod aglomeraci Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek, a dlouhodobě zde dochází ke zlepšení kvality ovzduší, ačkoli se nachází pod průměrem celé ČR. Městský obvod Poruba nemá na svém území hlavní znečišťovatele ovzduší a tato problematika není v jeho kompetenci.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4.2 Má městská část problémy se znečišťováním ovzduší z lokálních topenišť? Jaká opatření proti tomu činí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Lokální topeniště jsou převážně jen v Porubě-Vsi a pak na
ulici Jedlová, problémy se vyskytují sporadicky. Samotný městský obvod opatření
neřeší, spolupracoval s městem Ostravou při poskytování zápůjček na výměnu
kotlů z dotačního programu "kotlíkových dotací" z Operačního programu
životní prostředí 2014-2020. Problémy se znečišťováním ovzduší z lokálních topenišť
nezaznamenáváme, kontroly znečišťování ovzduší z lokálních topenišť může
provádět Magistrát města Ostravy, odbor ochrany životního prostředí. Při poskytování kotlíkových dotací městský obvod Poruba na
jejich poskytování upozorňoval na webových stránkách, v měsíčníku PRIO. Občané
městského obvodu Poruba využili podpory Moravskoslezského kraje při poskytování
kotlíkových dotací z Operačního programu životní prostředí: 1. výzva (2016) - schváleno 9 projektů, proplaceno 7
projektů 2. výzva (2017-2018) - schváleno 14 projektů, proplaceno 13
projektů
3. výzva (2019-2020) -
schváleno 11 projektů, do zásobníku schváleno 6 projektů, proplaceny 4 projekty
(v současné době se čeká na prostředky z Ministerstva životního prostředí)
|
-
rok 2015 průměrná koncentrace/rok, maximální koncentrace, počet překročení denního limitu/rok
ČHMÚ 29,1 μg/m3, 114,4 μg/m3, 44
DD neúplná data
rok 2016
ČHMÚ 27,3 μg/m3 , 168,7 μg/m3, 28
DD 30 μg/m3, 184.5 μg/m3, 33
rok 2017
ČHMÚ 27,4 μg/m3 ,149,6 μg/m3, 42
DD 29,4 μg/m3, 150,5 μg/m3, 40
rok 2018
ČHMÚ 30 μg/m3, 136,9 μg/m3, 38
DD 30,1 μg/m3, 134 μg/m3, 37
rok 2019
ČHMÚ 22,9 μg/m3, 119,6 μg/m3, 19
DD neúplná data
Hodnoty PM2,5 jsou měřeny pouze na stanici ČHMÚ Poruba.
Koncentrace polétavého prachu PM2,5 v letech 2015-2019
rok 2015 průměrná koncentrace/rok, maximální koncentrace
22,7 μg/m3, 102,9 μg/m3
rok 2016
22,2 μg/m3, 151,4 μg/m3
rok 2017
21,7 μg/m3 , 124.5 μg/m3
rok 2018
22,9 μg/m3, 119,8 μg/m3
rok 2019
17,4 μg/m3, 101,8 μg/m3
koncentrace benzo-a-pyrenu se v letech 2015-2019 pohybovaly na hodnotách 2,6 ng/m3, 2,2 ng/m3, 2,5 ng/m3, 2,9 ng/m3 a 2 ng/m3).
Z výše uvedených
hodnot vyplývá, že postupně dochází ke zlepšování kvality ovzduší z hlediska
znečištění polétavým prachem PM10. U PM2,5 nedošlo k překročení stanoveného
imisního limitu za rok, který je 25 μg/m3 (do konce roku 2019).
-
Ve spolupráci s magistrátem města Ostrava proběhla ve dvou etapách výsadba izolační zeleně. Celkem bylo od roku 2014 doposud v městském obvodu Poruba vysazeno 1272 ks stromů a 5356 ks keřů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod Poruba nezaznamenává problémy s lokálními topeništi.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4.3 Jaké jsou hlavní zdroje znečištění ovzduší na území městské části dle kategorií (velké stacionární zdroje, doprava, lokální zdroje)? Uveďte hlavní znečišťovatele a popište, jaká opatření ke snížení emisí městská část udělala (při řešení problémů s velkými zdroji se předpokládá spolupráce s magistrátem). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Hlavními zdroji znečištění jsou dle veřejně dostupných
informací doprava a v Porubě-Vsi pak lokální topeniště. Velké zdroje znečištění
ovzduší na území obvodu nejsou. Doložitelné informace k tomuto odbor VaŽP nemá. Velké zdroje znečišťování ovzduší v Porubě nejsou.
Znečištění ovzduší je způsobeno převážně dopravou a v Porubě-Vsi částečně
lokálními topeništi. Dle dostupných informací na webových stránkách ČHMÚ jsou v
městském obvodu Poruba dvě měřící stanice. Jedna v areálu ČHMÚ na ulici K
Myslivně a druhá na ulici Opavská u Domova pro seniory Slunečnice ( v tabulkách
DD) Koncentrace polétavého prachu PM10 na měřících stanicích v
Porubě v letech 2017-2019: rok 2017 průměrná koncentrace/rok maximální koncentrace
počet překročení denního limitu/rok ČHMÚ 27,4 μg/m3 149,6 μg/m3 42 DD 29,4 μg/m3 150,5 μg/m3 40 rok 2018 ČHMÚ 30 μg/m3 136,9 μg/m3 38 DD 30,1 μg/m3 134 μg/m3 37 rok 2019 ČHMÚ 22,9 μg/m3 119,6 μg/m3 19 DD data nezveřejněna data nezveřejněna zdroj: http://www.chmi.cz Z výše uvedených hodnot vyplývá, že postupně dochází ke
zlepšování kvality ovzduší z hlediska znečištění polétavým prachem PM10. Kvalita ovzduší v roce 2020 Na základě předběžného zpracování operativních výsledků
automatického imisního monitoringu bylo v roce 2020 v Moravskoslezském a
Olomouckém kraji dosaženo historicky nejlepší kvality ovzduší. Z dlouhodobého
pohledu se jedná o rok s nejnižšími naměřenými průměrnými koncentracemi PM10. K
meziročnímu zlepšení kvality ovzduší došlo na všech typech stanic. Na žádné
stanici nebyl překročen roční imisní limit pro PM10. Na rozdíl od předchozích
let nebyla vyhlášena žádná smogová situace. K překročení imisních limitů došlo v případě PM10 k vyššímu,
než akceptovatelnému počtu dnů s nadlimitní denní koncentrací, na stanicích
Věřňovice a Ostrava-Radvanice ZÚ (obr. 1). K překročení nově zpřísněného
imisního limitu PM2,5 pro průměrnou roční koncentraci (limit 20 µg.m-3 platí od
r. 2020) došlo rovněž pouze na těchto dvou stanicích. Příčiny tohoto zlepšení jsou komplexní. K pozitivnímu
výsledku přispěly jednak mimořádně dobré rozptylové podmínky, hlavně v prvních
dvou měsících roku. Rok byl také celkově vlhčí. V případě poklesu koncentrací
oxidů dusíku hrálo roli i omezování dopravního provozu v souvislosti s
epidemiologickými opatřeními. Projevil se ovšem také celkový pokles emisí, ke
kterému v posledních letech dochází díky prováděným opatřením na všech hlavních
typech zdrojů znečišťování. Jedná se například o podporovanou obměnu zdrojů
vytápění u lokálních
topenišť, snižování emisí z dopravy, ale i z energetických a
průmyslových zdrojů znečišťování, které stále hrají v lokálním měřítku
významnou roli. 
(zdroj:
https://www.chmi.cz/files/portal/docs/poboc/OS/zpravodaj/zpravodaj.pdf) Na území městského obvodu Poruba se nenachází žádný velký
průmyslový znečišťovatel. Za hlavní zdroje znečištění jsou povazována lokální
topeniště a automobilová doprava. Městský obvod zajišťuje provádění
intenzivního úklidu a čištění komunikací a obecních pozemků. V průběhu celého
roku vyjma zimních měsíců čistí chodníky od prachu vlastním čistícím strojem. V
roce 2020 bylo tímto „prachožroutem“ zlikvidováno celkem 175 tun prachu.
Ve spolupráci s magistrátem města Ostrava proběhla ve dvou
etapách výsadba izolační zeleně. Celkem bylo od roku 2014 doposud v městském
obvodu Poruba vysazeno 1272 ks stromů a 5356 ks keřů.Velké zdroje
znečišťování ovzduší v Porubě nejsou. Znečištění ovzduší je způsobeno převážně
dopravou, v Porubě-Vsi částečně lokálními topeništi a z části na znečištění se
také podílí přeshraniční přenos z Polska.
Velké zdroje
znečišťování ovzduší v Porubě nejsou. Znečištění ovzduší je způsobeno převážně
dopravou, v Porubě-Vsi částečně lokálními topeništi a z části na znečištění se
také podílí přeshraniční přenos z Polska.
|
-
rok 2015 průměrná koncentrace/rok, maximální koncentrace, počet překročení denního limitu/rok
ČHMÚ 29,1 μg/m3, 114,4 μg/m3, 44
DD neúplná data
rok 2016
ČHMÚ 27,3 μg/m3 , 168,7 μg/m3, 28
DD 30 μg/m3, 184.5 μg/m3, 33
rok 2017
ČHMÚ 27,4 μg/m3 ,149,6 μg/m3, 42
DD 29,4 μg/m3, 150,5 μg/m3, 40
rok 2018
ČHMÚ 30 μg/m3, 136,9 μg/m3, 38
DD 30,1 μg/m3, 134 μg/m3, 37
rok 2019
ČHMÚ 22,9 μg/m3, 119,6 μg/m3, 19
DD neúplná data
Hodnoty PM2,5 jsou měřeny pouze na stanici ČHMÚ Poruba.
Koncentrace polétavého prachu PM2,5 v letech 2015-2019
rok 2015 průměrná koncentrace/rok, maximální koncentrace
22,7 μg/m3, 102,9 μg/m3
rok 2016
22,2 μg/m3, 151,4 μg/m3
rok 2017
21,7 μg/m3 , 124.5 μg/m3
rok 2018
22,9 μg/m3, 119,8 μg/m3
rok 2019
17,4 μg/m3, 101,8 μg/m3
koncentrace benzo-a-pyrenu se v letech 2015-2019 pohybovaly na hodnotách 2,6 ng/m3, 2,2 ng/m3, 2,5 ng/m3, 2,9 ng/m3 a 2 ng/m3).
-
Ve spolupráci s magistrátem města Ostrava proběhla ve dvou etapách výsadba izolační zeleně. Celkem bylo od roku 2014 doposud v městském obvodu Poruba vysazeno 1272 ks stromů a 5356 ks keřů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hlavními zdroji znečištění jsou dle veřejně dostupných informací doprava a v Porubě-Vsi pak lokální topeniště. Velké zdroje znečištění ovzduší na území obvodu nejsou.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4.4 Další indikátory k tématu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
MOb Poruba provádí ošetření ploch ve spolupráci s vlastníky komunikací, nicméně přesná data neshromažďuje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|