1B Územní rozvoj |
Hodnocení oblasti |
1.5 Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.5 Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 má zájem o kvalitní rozvoj svého území ve vztahu k občanům Prahy 10 a návštěvníkům. Z tohoto důvodu se intenzivně zapojuje do tvorby Metropolitního plánu se zapojením veřejnosti, ve "Strategickém plánu
udržitelného rozvoje pro období 2022-2030" stanovuje vizi, strategické cíle a opatření, které budou od roku 2021 realizovány pomocí ročních Akčních plánů. Pro informace o veřejném prostoru MČ Praha 10 je zřízena webová stránka.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.5.1 Prosazuje městská část při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Snahou MČ Praha 10 je při umisťování nových staveb dopravní zátěž minimalizovat. S ohledem na to, že umístění novostaveb musí být v souladu s platným ÚP SÚ HMP, je zajištěna jednak funkční různorodost území, ale zejména v kontextu dopravy jsou funkční plochy generující zvýšenou dopravní zátěž umístěny při významných dopravních tepnách nadmístního významu. Z toho vyplývá, že významnou možností, kdy MČ Praha 10 může ovlivňovat případnou dopravní zátěž na okolí, je při projednávání změn ÚP SÚ HMP. V procesu pořizování změn ÚP SÚ HMP je městská část vždy aktivním účastníkem. Nedostatkem může být časově náročný proces projednání změn ÚP SÚ HMP. Další možností městské části je ovlivňovat podobu návrhu nového územního plánu – Metropolitního plánu. V rámci prvního kola připomínkování Metropolitního plánu podala MČ Praha 10 více než 50 jednotlivých připomínek k jeho návrhu. Zde je významnou hrozbou nezapracování připomínek MČ Praha 10 do návrhu Metropolitního plánu. Na území MČ Praha 10 se dále nachází několik významných ploch s rozvojovým potenciálem (např. VRÚ Bohdalec-Slatiny, brownfield Strašnice, Malešická průmyslová oblast apod.). Cílem MČ Praha 10 je jejich celková koncepční proměna vycházející ideově ze zpracovaných urbanistických studií. V roce 2017 MČ Praha 10 dokončila zpracování Urbanistické studie Bohdalec-Slatiny-brownfield Strašnice. V roce 2019 se uvedená studie na základě požadavku na snížení kapacity dotčeného území vycházející z návrhu Metropolitního plánu upravila a v rámci jejího dopracování je kladen velký důraz na zpracování dopravní studie celé lokality. V rámci dopracování této studie byla intenzivně zapojena veřejnost a vlastníci dotčených pozemků. MČ Praha 10 též podporuje alternativní druhy individuální dopravy, a to nejen v kontextu samotné městské části, ale i z hlediska celoměstského. Z tohoto důvodu je k dispozici zpracovaný Generel cyklistické dopravy Prahy 10, aktualizovaný v roce 2014, jehož hlavním cílem je stanovení základních principů a systému pro řešení cyklistické dopravy a rekreace na území MČ Praha 10. V neposlední řadě je vhodné uvést i snahu MČ Praha 10 o koncepční přístup k řešení dopravy v klidu v podobě dokumentu Analýza dopravy v klidu. "Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období
2020-2030" v oblasti územního rozvoje stanovuje dva strategické cíle: 11.1 Moderní způsob plánování a rozvoje veřejného prostoru a 11.2 Sebevědomý přístup MČ Praha 10 při rozvoji území. Snahou MČ Praha 10 je zlepšit koordinaci záměrů v území se soukromými investory, aktivně přistupovat ke koordinaci záměrů v území s městskými a státními organizacemi, vytvořit na MČ Praha 10 kvalitní tým architektů plánující rozvoj MČ, posilovat sounáležitost obyvatel s veřejným prostorem a důsledně používat podrobnější plánovací nástroje. V březnu 2020 schválilo ZMČ Praha 10 "Metodiku spoluúčasti privátního sektoru na veřejných výdajích", která stanovuje některá pravidla a postupy v této oblasti.
|
-
Data budou doplněna na základě vyjádření IPR Praha.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bez připomínek, na zakladě odkazů je doprava řešena.
|
1.5.2 Prosazuje městská část takovou funkční diferenciaci využití území, aby vyhovovala jak z hlediska fungování městské části a její dopravní obsluhy, ale i zdravého životního prostředí a podmínek života obyvatel i návštěvníků? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Funkční diferenciace využití území je nastavena dle platného ÚP SÚ HMP. Možnost ovlivnění této diferenciace je tak při projednávání změn ÚP SÚ HMP či při návrhu nového územního plánu. V obou případech je MČ Praha 10 vždy aktivním účastníkem všech fází projednávání. V rámci prvního kola připomínkování Metropolitního plánu podala MČ Praha 10 více než 50 jednotlivých připomínek k jeho návrhu. Uplatněné připomínky městské části jsou k nahlédnutí na webových stránkách „Veřejné prostory Prahy 10“, v sekci Metropolitní plán. Dlouhodobá strategie podoby a uspořádání ulic, náměstí, parků a dalších veřejných ploch je cílem koncepčního dokumentu nazvaného Generel veřejných prostranství Prahy 10. Čistopis generelu byl schválen orgány Městské části Praha 10 (usnesení RMČ č. 276 ze dne 6. 4. 2017, usnesení ZMČ č. 16/20/2017 ze dne 12. 6. 2017) a stal se tak závazným koncepčním a strategickým dokumentem pro rozhodování samosprávy v oblasti nakládání s veřejnými prostranstvími na Praze 10. Jako další významný koncepční dokument, který se zabývá fenoménem vodního toku Botiče a k němu přilehlých veřejných prostranství, je možné zmínit v roce 2018 dopracovanou urbanistickou studii Botič. Tato urbanistická studie nabízí vizi rozvoje koryta Botiče a jeho blízkého okolí s důrazem na obnovu přirozeného vztahu města a toku samotného. Zabývá se především architektonicko-urbanistickými hledisky, hledá ideální lineární prostupnost podél toku a rozvíjí užívání veřejného prostoru v jeho okolí. V roce 2014 byla zahájena systematická péče o veřejný prostor sídliště Solidarita v první fázi zpracováním architektonické studie veřejných prostor sídliště, která stanovuje celkovou koncepci budoucích úprav veřejného prostoru lokality. Studie řeší zejména hierarchii a typologii veřejných prostranství, hledá principy materiálového řešení povrchů, dopravy v klidu a situování kontejnerů pro tříděný odpad. Prioritou studie je celkové zkvalitnění prostorů řešeného území z hlediska funkčního, estetického a bezpečnostního se zaměřením na zpřehlednění veřejných prostor a posílení významu ploch centrálního charakteru.
|
-
Ze srovnání let 1999 do 2018 ve vývoji počtu bytů v rodinných a bytových domech k celkovému počtu bytů je patrné, že v roce 2005 došlo k největšímu nárůstu bytů v bytových domech, v roce 2012 v rodinných domech. Celkově byl v roce 2018 počet bytů nejnižší za sledované období.
Tabulka vývoje bytů v rodinných a bytových domech rok | počet bytů celkem | z toho počet v bytových domech | z toho počet v rodinných domech | 1999 | 411 | 391 | 12 | 2000 | 189 | 182 | 6 | 2001 | 175 | 159 | 16 | 2002 | 455 | 446 | 9 | 2003 | 182 | 169 | 5 | 2004 | 485 | 479 | 6 | 2005 | 594 | 585 | 9 | 2006 | 443 | 439 | 1 | 2007 | 825 | 798 | 6 | 2008 | 267 | 263 | 3 | 2009 | 584 | 560 | 5 | 2010 | 474 | 416 | 7 | 2011 | 172 | 156 | 7 | 2012 | 198 | 178 | 12 | 2013 | 384 | 374 | 5 | 2014 | 232 | 225 | 4 | 2015 | 407 | 253 | 9 | 2016 | 245 | 226 | 10 | 2017 | 337 | 328 | 9 | 2018 | 83 | 26 | 10 | celkem | 7142 | 6991 | 151 |
zdroj ČSÚ
-
Dostupnost je na dobré úrovni
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 zapojuje veřejnost do projednávání urbanistických studií, pořádá výstavy k jednotlivým lokalitám ve Středisku územního rozvoje MČ Praha 10, udržitelný rozvoje je obsažen v prvním strategickém dokumentu MČ Praha 10 "Strategickém plánu
udržitelného rozvoje pro období 2022-2030". Z vývoje počtu bytů je patrné, že v roce 2018 došlo k nejmenšímu nárůstu bytů v bytových domech. Z tohoto důvodu jsou ve strategickém plánu opatření: 9.4.1 Systémově reagovat na potřeby v oblasti bydlení, 9.4.2 Zajišťování oprav bytového fondu ve správě MČ Praha 10, 9.4.3 Vytvořit podmínky pro městskou bytovou výstavbu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doplnit dle vlastního uvážení indikátor 1.5.D.
|
1.5.3 Má městská část jasnou vizi dalšího kvalitativního rozvoje města, obsaženou v ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 je aktivním účastníkem procesu pořizování nového územního plánu (Metropolitní plán). Dne 18. 4. 2018 obdržela MČ Praha 10 informace o aktuálním vývoji a harmonogramu příprav nového územního plánu Prahy – Metropolitního plánu (MP), přičemž nejzásadnější informací uvedeného dopisu byl stanovený termín pro zasílání připomínek k návrhu MP, a to počínaje středou 27. 6. 2018. Konečný termín pro podání připomínek byl pátek 27. 7. 2018. Podmínkou podání připomínek městských částí je jejich předchozí projednání Zastupitelstvem dané městské části, což vychází ze zákona o hlavním městě Praze (Zákon č. 131/2000 Sb., §89, odst. 1) písm. d). Území MČ Praha 10 je významnou součástí hlavního města Prahy i jejího územního plánu, ať už s ohledem na jeho geografickou polohu, rozlohu či počet obyvatel. Zájmem MČ Praha 10 bylo proto poskytnout zpracovateli MP takové informace, podklady a zkušenosti s dotčeným územím, aby vznikl ucelený a komplexní územně plánovací dokument, díky němuž se bude nejen Praha 10 moci nadále kvalitně rozvíjet. Nejen z výše uvedených důvodů spolupracuje MČ Praha 10 aktivně od samého počátku procesu tvorby MP se zpracovatelem, IPR. I přes uvedenou intenzivní a aktivní spolupráci MČ Praha 10 s IPR v podobě účasti zástupců MČ Praha 10 ve všech vlnách konzultací k návrhu MP, i přes opakované připomínkování jednotlivých verzí návrhu MP, se platný návrh MP v mnoha částech rozchází s názory MČ Praha 10, a to jak v pasážích textové části, tak i (a zejména) v celé řadě záležitostí grafické části návrhu MP. Návrhem zásadních připomínek MČ Praha 10 k návrhu Metropolitního plánu se zabývala: - Komise územního rozvoje na svém 35. jednání dne 21. 5. 2018,
- Výbor dopravy a cyklostezek na svém 31. jednání dne 21. 5. 2018,
- Výbor životního prostředí na svém 35. jednání dne 28. 5. 2018,
- Rada MČ Praha 10 na své 11. schůzi dne 31. 5. 2018,
- Zastupitelstvo MČ Praha 10 na svém 21. zasedání dne 11. 6. 2018.
Zásadní připomínky MČ Praha 10 k návrhu Metropolitního plánu byly postoupeny Odboru územního rozvoje Magistrátu hl. m. Prahy dne 23. 7. 2018. Zásadní připomínky MČ Praha 10 k návrhu Metropolitního plánu schválené Zastupitelstvem MČ Praha 10 dne 11. 6. 2018 jsou k nahlédnutí na webových stránkách „Veřejné prostory Prahy 10“, v sekci Metropolitní plán. Dále od druhé poloviny dubna probíhalo představení návrhu MP veřejnosti na Úřadu MČ Praha 10. Návrh MP bylo možné shlédnout každý týden osobně na dnech otevřených dveří ve Středisku územního rozvoje MČ Praha 10, které se konaly 23. 4., 30. 4., 7. 5., 14. 5., 23. 5., 28. 5., 4. 6., 11. 6. a 18. 6. 2018. Prvním termínem dne otevřených dveří na Úřadu MČ Praha 10 byl fakticky zahájen sběr připomínek veřejnosti k návrhu MP, který byl následně po více než dvou měsících ukončen v úterý 26. 6. 2018. Za uvedenou dobu obdržela MČ Praha 10 více než 90 připomínek k návrhu MP od téměř 30 přispěvatelů. Veškeré tyto připomínky byly průběžně předávány odbornému zpracovateli vyhodnocení, společnosti Jiran a partner architekti s.r.o. tak, aby došlo k jejich nezávislému rozboru a vyhodnocení. Návrhem vyhodnocení připomínek veřejnosti k návrhu Metropolitního plánu se zabývala: - Komise územního rozvoje na svém 37. jednání dne 9. 7. 2018,
- Rada MČ Praha 10 na své 14. schůzi dne 12. 7. 2018,
- Zastupitelstvo MČ Praha 10 na svém 22. zasedání dne 25. 7. 2018.
Kompletní znění všech připomínek veřejnosti k návrhu Metropolitního plánu včetně jejich vyhodnocení bylo postoupeno Odboru územního rozvoje Magistrátu hl. m. Prahy dne 26. 7. 2018, s ohledem na svou velikost je k nahlédnutí po předchozí dohodě na Úřadu MČ Praha 10, Odbor životního prostředí, dopravy a rozvoje, Oddělení koncepce a rozvoje. Anonymizované vyhodnocení připomínek veřejnosti k návrhu Metropolitního plánu schválené Zastupitelstvem MČ Praha 10 dne 25. 7. 2018 jsou k nahlédnutí na webových stránkách „Veřejné prostory Prahy 10“, v sekci Metropolitní plán. Odkazy z webu MČ Praha 10 - Veřejné prostory Projednání s veřejností Připomínkování Metropolitního plánu Aktuality k Metropolitnímu plánu Vyhodnocení připomínek
Vize dalšího rozvoje MČ Praha 10 je stanovena ve "Strategickém plánu udržitelného rozvoje pro období 2022-2030".
|
-
Data budou doplněna na základě vyjádření IPR Praha.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 má jasnou vizi rozvoje městské části ve svém "Strategickém plánu
udržitelného rozvoje pro období 2022-2030". Intenzivně připomínkovala Metropolitní plán ve spolupráci s veřejností.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6 Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.6 Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 má oddělení koncepce a rozvoje MČ Praha 10, ve kterém jsou zaměstnáni architekti, kteří se podílejí na udržitelném projektování a výstavbě, oddělení strategického rozvoje a participace zajišťuje participaci s občany. Občané mají možnost zapojit se do participativního rozpočtu.Oddělení koncepce a rozvoje MČ Praha 10 spolupracuje s ČVUT, externími architekty. V březnu 2019 ZMČ Praha 10 schválilo Metodiku spoluúčasti privátního sektoru na veřejných výdajích pro udržitelný rozvoje výstavby Prahy 10. "Strategický plán udržitelného rozvoje pro období 2022-2030" přispívá k udržitelnému rozvoji.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.1 Vyhlašuje městská část na projekty důležitých veřejných prostorů a staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 vypisuje na projekty veřejných prostranství a staveb vyzvaná poptávková řízení (plně v režii a kompetenci Odboru majetkoprávního ÚMČ Praha 10, za odborně-technické podpory Odboru životního prostředí, dopravy a rozvoje). Úskalím výše uvedeného je skutečnost, že ve většině případů je jediným kritériem hodnocení řízení nabídková cena. Uspořádání architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA bylo uvažováno k záměru rekonstrukce radnice MČ Praha 10 v roce 2012, nicméně záměr se neuskutečnil a s ním ani architektonická soutěž. MČ intenzivně spolupracuje s ČVUT s katedrou architektury tím, že umožňuje studentům zpracovávat studie na různé rozvojové lokality Prahy 10. Uspořádá výstavu ve Středisku územního rozvoje, kde si studenty své práce představí a obhajují. S těmito studiemi je pak nadálo pracováno jako jedním z podkladů při zadávání zpracování urbanistických studií. Urbanistické a architektonické soutěže nejsou vyhlašovány pro finanční a časovou náročnost a neúčelnost pro malé projekty. V současné době je s ČKA připravováno vyhlášení soutěže pro oblast Nový Eden, t.j. prostor bývalého kulturního domu a jeho okolí.
|
-
MČ Praha 10 využívá externí architektonické kanceláře, spolupracuje s ČVUT katedrou architektury, disponuje architekty v oddělení koncepce a rozvoje MČ Praha 10 a využívá autorský dozor zpracovatelem projektové dokumentace
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 nevyhlašuje urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA. Na ÚMČ Praha 10 je zřízené oddělení koncepce a rozvoje MČ Praha 10, jehož architekti úzce spolupracují se zpracovateli urbanistických studií a zároveň spolupracují se studenty ČVUT, katedra architektury.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doplnit důvody nevyhlašování urbanistických a architektonických soutěží.
|
1.6.2 Má městská část smluvně zajištěnou spolupráci se stálým architektem městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vzhledem ke své velikosti má MČ Praha 10 z hlediska územního rozvoje vytvořeno oddělení koncepce a rozvoje (spadající pod Odbor životního prostředí, dopravy a rozvoje), které zahrnuje mimo jiné i pět architektů na plný úvazek, zabývajících se problematikou od strategických dokumentů přes úpravy veřejných prostranství po posuzování staveb. Ve "Strategickém plánu udržitelného rozvoje
pro období 2022-2030" je v cíli "Moderní způsob plánování a rozvoje veřejného prostoru" opatření "Kvalitní tým plánující rozvoj městské části Praha 10". Z tohoto důvodu bude MČ Praha 10 usilovat o vytvoření tak kvalitního týmu v oddělení koncepce a rozvoje MČ Praha 10, aby některé studie zpracovávalo samo toto oddělení. Tato snaha je uvedena i v Programovém prohlášení RMČ Praha 10 pro volební období 2018-2022.
|
-
MČ Praha 10 využívá externí architektonické kanceláře, spolupracuje s ČVUT katedrou architektury, disponuje architekty v oddělení koncepce a rozvoje MČ Praha 10 a využívá autorský dozor zpracovatelem projektové dokumentace
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 zaměstnává své architekty v oddělení koncepce a rozvoje MČ Praha 10, kteří spolupracují jak s externími architekty, tak studenty ČVUT.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.3 Uplatňuje městská část důsledně zásadu, že vítěz architektonické soutěže vykonává autorský dozor až do dokončení stavby? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 vypisuje na projekty veřejných prostor a staveb vyzvaná poptávková řízení, nikoli architektonické soutěže. Nicméně zásadu, že zpracovatel projektové dokumentace vykonává pro MČ Praha 10 autorský dozor, uplatňuje městská část v maximální možné míře. Aktivní účast zástupce zpracovatele projektové dokumentace během realizace záměru je pro městskou část nezbytná. Pokud by tomu tak nebylo, hrozí nebezpečí ztráty části kvality odvedené práce a možných neautorských zásahů do díla v průběhu jeho realizace ze strany dodavatelské firmy.
|
-
MČ Praha 10 využívá externí architektonické kanceláře, spolupracuje s ČVUT katedrou architektury, disponuje architekty v oddělení koncepce a rozvoje MČ Praha 10 a využívá autorský dozor zpracovatelem projektové dokumentace
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Autorský dozor vykonává zpracovatel projektové dokumentace
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.4 Uplatňuje městská část při výběru projektanta a dodavatele pro veřejné stavby v městské části kromě kritéria ceny i kritérium kvality výsledku, tedy poměru užitné a výtvarné hodnoty k ceně? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 ve větší míře zatím uplatňuje při výběru projektanta a dodavatele stavby při vyzvaných poptávkových řízeních hlavní kritérium, a to cenu. V poslední době dochází ke snaze portfolio kritérií rozšiřovat tak, aby byl kladen důraz nejen na cenu, ale i na kvalitu výsledku s přihlédnutím k výtvarné či užitné hodnotě. S ohledem na skutečnost, že oslovované společnosti v rámci vyzvaných poptávkových řízení týkajících se veřejného prostoru tvoří vždy zkušené týmy architektů, je přesto zajištěna vysoká kvalita zpracovaných dokumentů.
|
-
V roce 2019
- 10 participačních setkání k rozvojovým záměrům MČ Praha 10
- 14 setkání pro tvorbu strategického plánu
- 7 anket, dotazníkových šetření
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 zohledňuje kromě ceny i kvalitu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.5 Uplatňuje město metodiku pro řízený proces projednávání velkých záměrů s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 uplatňuje řízený proces projednávání velkých záměrů s veřejností, a to aktivně od roku 2008, a později od roku 2012. Větší i menší záměry MČ Praha 10 jsou projednávány s veřejností ve snaze získat zpětnou vazbu, která se následně promítne do samotného projektu. S ohledem na rozsah záměru byly participace vedeny jak externími společnostmi (D21, Agora, Národní síť Zdravých měst České republiky), tak i zaměstnanci Úřadu MČ Praha 10 (OKR-OŽD) ve spolupráci se zpracovateli projektové dokumentace. V Indexu participace se umístila v letech 2015–2016 na 1. místě v žebříčku 101 největších měst České republiky a městských částí nad 10 tisíc obyvatel. Dále má MČ Praha 10 má za sebou již 4. ročník Participativního rozpočtu – Moje stopa, nyní je vyhlášen 5. ročník. Od února 2019 je na ÚMČ Praha 10 zřízeno oddělení strategického rozvoje a participace v Kanceláři starostky, které mimo jiné zajišťuje participativní setkání s občany různými metodami, zajišťuje ankety, dotazníky atd. a vše umisťuje na web. Strategie pro veřejné prostory MČ Praha 10 Metodika spoluúčasti privátního sektoru na veřejných výdajích Participativní rozpočet MČ Praha 10 Strategický plán udržitelného rozvoje pro období 2022-2030 Počet realizovaných anket a dotazníkových šetření v roce 2019
Název |
od |
do |
počet
respondentů |
důvod/téma |
Rodiny |
17.05.2019 |
08.07.2019 |
163 |
strategický plán |
Organizace a
spolky |
13.05.2019 |
08.07.2019 |
78 |
strategický plán |
Podnikatelé |
13.05.2019 |
08.07.2019 |
41 |
strategický plán |
Spokojenost a
mobilita ECI |
květen 2019 |
červen 2019 |
504 |
strategický plán |
Dobíjecí
stanice pro elektromobily |
02.10.2019 |
30.10.2019 |
102 |
doprava |
Hřiště Hřibská |
30.09.2019 |
21.10.2019 |
94 |
hřiště |
Malešický
zámek |
04.11.2019 |
25.11.2019 |
306 |
kultura |
CELKEM |
|
|
1288 |
|
Počet projednávaných témat s veřejností a jejich účast v roce 2019
téma |
datum |
počet lidí bez
zaměstnanců ÚMČ (garantů) a politiků |
osloveno na
ulici |
představení
studie Bohdalec x Slatiny |
23.4. |
102 |
|
sběr podnětů
ke strategickému plánu v ZŠ Břečťanová |
13.5. |
30 |
|
sběr podnětů
ke strategickému plánu v ZŠ Brigádníků |
15.5. |
33 |
|
sběr podnětů
ke strategickému plánu v Knihovně Malešice |
20.5. |
49 |
|
sběr podnětů
ke strategickému plánu v ZŠ Olešská |
22.5. |
17 |
|
sběr podnětů
ke strategickému plánu v ZŠ Jakutská |
29.5. |
31 |
|
sběr podnětů
ke strategickému plánu v ZŠ U Vršovického nádraží |
3.6. |
31 |
|
sběr podnětů
ke strategickému plánu u Polikliniky Květ |
9.5. |
29 |
30 |
sběr podnětů
ke strategickému plánu u metra Strašnická |
14.5. |
22 |
30 |
sběr podnětů
ke strategickému plánu u OC Eden |
15.5. |
6 |
5 |
sběr podnětů
ke strategickému plánu u knihovny Malešice |
16.5. |
31 |
30 |
sběr podnětů
ke strategickému plánu u metra Skalka |
21.5. |
56 |
30 |
sběr podnětů
ke strategickému plánu na Kubánské náměstí |
23.5. |
34 |
30 |
sběr podnětů
ke strategickému plánu v Malešickém parku |
26.5. |
21 |
20 |
sběr podnětů
ke strategickému plánu na ul. Krymská |
30.5. |
56 |
20 |
1. kulatý stůl
s vlastníky pozemků v území Bohdalec x Slatiny |
17.5. |
20 |
|
2. kulatý stůl
s vlastníky pozemků v území Bohdalec x Slatiny |
20.5. |
15 |
|
veřejné
projednání zavedení parkovacích zón |
13.6. |
100 |
|
3. kulatý stůl
s vlastníky pozemků v území Bohdalec x Slatiny |
27.6. |
6 |
|
veřejné
projednání analytické čási SPUR |
18.9. |
113 |
|
veřejné
projednání k využití Malešického zámku |
7.9. |
12 |
|
4. kulatý stůl
s vlastníky pozemků v území Bohdalec x Slatiny |
9.10. |
29 |
|
setkání s
podnikateli k zavedení parkovacích zón |
5.11. |
17 |
|
projednání
Generelu Staré Záběhlice |
3.12. |
24 |
|
|
celkem |
814 |
195 |
|
-
V roce 2019
- 10 participačních setkání k rozvojovým záměrům MČ Praha 10
- 14 setkání pro tvorbu strategického plánu
- 7 anket, dotazníkových šetření
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 prostřednictvím oddělení strategického rozvoje a participace ÚMČ Praha 10 realizuje participativní setkání s občany. Občané mají možnost zapojit se do participativního rozpočtu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.7 Regenerace a znovuvyužití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.7 Regenerace a znovuvyužití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 vede přehled nevyužívaných pozemků a staveb a jako naplňování "Strategického plánu
udržitelného rozvoje pro období 2022-2030" je udržitelný rozvoj území Prahy 10. Statistické údaje ale nejsou k dispozici.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Existuje statistika ohledně počtu evidovaných staveb a pozemků, které byly regenerovány nebo nově využity?
|
1.7.1 Došlo k regeneraci a znovuvyužití existujících brownfields v zastavěném území městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
K regeneraci existujících brownfields je přistupováno systematicky, vzhledem k jejich rozsáhlosti na území MČ Prahy 10 převážně přípravou územně plánovacích podkladů směřujících k jejich znovuvyužití. Kupříkladu byla zpracována Urbanistická studie Bohdalec-Slatiny-brownfield Strašnice. Problematický v případě brownfields může být rozdílný pohled městské části a hlavního města Prahy na funkční využití daného území, který následně komplikuje zpracování předmětné dokumentace a její pozdější uplatňování v praxi. Výše uvedené se projevilo při snaze o zpracování územní studie průmyslové zóny Malešice, jejíž vznik nebyl, právě z důvodu rozdílného pohledu městské části a hlavního města Prahy na funkční využití tohoto území, umožněn. Průmyslová zóna Malešice a Posuzování vlivu na kvalitu života MČ Praha 10 vede pod označením brownfields tato větší území, převážná většina není v majetku MČ Praha 10: - Malešická průmyslová zóna - Bohdalec x Slatiny - část objektu a území Koh-i-noor - Rezervy pro městský okruh, t.j. u Depa Hostivař a území Švehlova - Hagibor - oblast u Seřadiště - Drážní promenáda Data IPR Praha: Územní plán - funkční využití ploch - 4 322 ha Současný stav využití území - 25 932 ha USES - 12 966 ha Platný územní plán - 8 644 ha
|
-
-
Na základě vyjádření IPR Praha má MČ Praha 10 - 8 644 ha transformačního území.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
K regeneraci existujících brownfields je přistupováno systematicky, průběžně a v koordinaci s IPR Praha.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Data nejsou k dispozici, nutné dplnit.
|
1.7.2 Udržuje si městská část průběžně aktuální přehled o nevyužitých nebo nevhodně využitých objektech a plochách v současném zastavěném území městské části, vhodných pro nová využití („brownfields“), které je možné využít pro potřeby městské části nebo nabízet investorům a developerům místo výstavby „na zelené louce“? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 si udržuje interní obecný aktuální přehled a snaží se s těmito objekty či plochami pracovat formou jejich postupné revitalizace.
|
-
Brownfieldy jsou využívány v souladu s platným územním plánem.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ si udržuje interní aktuální přehled v obecné rovině.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doplnit informace o plochách a objektech k dalšímu využití.
|
1.7.3 Nabízí městská část investorům ochotným využít „brownfields“ pomoc s překonáním administrativních a majetkoprávních obtíží s tím spojených a odstraněním starých ekologických zátěží či zlepšení napojení na dopravní a technickou infrastrukturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 vede jednání s investory i ve snaze usnadnit využití brownfields na jejím území. S ohledem na lukrativní polohu městské části v rámci celého města a rozsah brownfields na jejím území, zejména VRÚ Bohdalec-Slatiny, je zájem investorů o vstup do území patrný i bez nabízené pomoci ze strany městské části. Aktuálně městská část dopracovala urbanistickou studii na velké rozvojové území Bohdalec-Slatiny-brownfield Strašnice, a to i ve spolupráci s vlastníky v daném území. Cílem je zkrátit dobu znemožňující rozvoj území, které je dlouhodobě ve stavební uzávěře, a připravit kvalitní podklad pro přípravu nového územního plánu SÚ hl. m. Prahy, tzv. Metropolitního plánu. Seznam dalších brownfields viz 1.7.1.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 vede jednání s investory i ve snaze usnadnit využití brownfields na jejím území. Spolupracuje s vlastníky pozemků v území brownfieldu Bohdalec Slatiny i z důvodu řešení možné dopravní zátěže pro občany Prahy 10. V rámci tohoto tématu byly uskutečněny 4 kulaté stoly s vlastníky pozemků a jedno velké setkání pro veřejnost.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Uveden jeden příklad brownfields, není zřejmé, zda existují v MČ jiné.
|
1.8 Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.8 Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 tuto problematiku řeší ve "Strategickém plánu
udržitelného rozvoje pro období 2022-2030"
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.8.1 Provádí městská část regeneraci domů a bytů ve vlastnictví městské části, městské občanské vybavenosti, panelových sídlišť apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 10 průběžně uskutečňuje zateplení fasád, střech a výměnu otvorových prvků bytových domů, budov mateřských a základních škol a zajišťuje komplexní služby zahrnující modernizaci bytů a nebytových prostor ve vlastnictví městské části. V parcích, na veřejných prostranstvích a v areálech základních škol obnovuje dětská a sportovní hřiště. Městská část vybudovala, provozuje a udržuje jedinečný areál volnočasových aktivit, areál Gutovka. Městská část Praha 10 má okolo 110 tisíc obyvatel. Spravuje kolem 3 500 bytů a z toho je dlouhodobě pronajato přibližně 81% bytového fondu. Až 1 760 obyvatel je dle Zprávy o vyloučení z bydlení za rok 2018 v bytové nouzi, včetně více než 200 dětí. Z tohoto důvodu MČ Praha 10 otevřela v roce 2019 "Kontaktní centrum pro bydlení", ve kterém občané mohou řešit problémy spojené s bydlením.
|
-
V roce 2019 bylo opraveno 105 bytů, což je 3,6 % z celkového počtu bytů svěřené do správy MČ Praha 10.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
K průběžné regeneraci bytů a domů dochází v závislosti na dostupných financích.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.8.2 Provádí městská část systematickou obnovu technického vybavení městské části a inženýrských sítí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obnovu technického vybavení města neprovádí MČ Praha 10, ale hlavní město Praha pomocí svých organizací. Obecně lze říci, že úpravy jsou prováděny nekoordinovaně (slovy Technické správy komunikací: „… pokud možno bez vědomí samosprávy městské části a Institutu plánování a rozvoje ...“) a mnohdy velmi komplikovaně, bez ohledu na další aktéry v území, případně na možné možnosti zlepšení před/po. Často dochází úpravami ke zhoršení výsledného stavu, např. zásahy správců sítí do povrchů komunikací a chodníků a jejich následná nekvalitní oprava. MČ Praha 10 přistupuje ke svému mobiliáři systematicky, kdy dochází k jeho průběžné obměně se snahou o zvyšování jeho kvality a odrazu identity místa. V rámci péče o veřejný prostor MČ Praha 10 provádí údržbu zeleně. Historicky fungoval na území MČ Praha 10 též tzv. Chodníkový program, v rámci něhož byly obnovovány povrchy chodníků na území městské části. MČ Praha 10 nemá ve správě účelové komunikace a chodníky, ty jsou ve správě Technické správy komunikací Praha. Inženýrské sítě mají ve správě příslušní správci, MČ Praha 10 není správcem sítí.
|
-
V roce 2019 MČ Praha 10 opravila či zrekonstruovala komunikace (spíše chodníky) o délce 183 bm. Jedná se o parkové chodníky.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ obnovu svého technického vybavení a inženýrských sítí provádí systematicky.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doplnit údaje kolik má MČ ve správě technického vybavení a inženýrských sítí k posouzení indikátoru.
|
1.9 Připravenost na důsledky globální změny klimatu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.9 Připravenost na důsledky globální změny klimatu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.9.1 Má městská část, resp. statutární město zpracován Plán protipovodňových opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 má zpracován Povodňový plán, který obsahuje způsoby zajištění včasných a spolehlivých informací o vývoji povodně, možnosti ovlivnění odtokového režimu, organizaci a přípravu zabezpečovacích prací. Dále obsahuje způsoby zajištění včasné aktivace povodňových orgánů, zabezpečení hlásné a hlídkové služby a ochranu objektů, přípravu a organizaci záchranných prací a zajištění povodní narušených základních funkcí v objektech a v území a stanovení směrodatných limitů povodňové aktivity. Aktuálně je zpracováván digitální povodňový plán MČ Praha 10. Ten je financován z Operačního programu životní prostředí 2014–2020 a ze zdrojů hl. m. Prahy. Ve skladech Úřadu MČ Praha 10 je k dispozici 2000 kusů pytlů na písek a 2 kusy násypek na pytle. Na území městské části jsou dále k dispozici 3 vodočetné (limnigrafické) latě ve vlastnictví MČ Praha 10. Každoročně probíhají povodňové prohlídky na tocích na území MČ Praha 10. Každoročně probíhá cvičení „Botič“, které ověřuje prostup informace o povodni po toku (od středních Čech až po ústí s Vltavou).
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 má zpracovaný Protipovodňový plán. Městskou částí protéká Botič, jehož úprava toku a okolí je řešena urbanistickou studií. V následujících letech by se měla realizovat postupně navržená opatření v návaznosti na finanční prostředky.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.9.2 Má městská část, resp. statutární město zpracován Plán opatření proti suchu, resp. krizového hospodaření s vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 nemá zpracovaný vlastní Plán opatření proti suchu, protože se tato otázka řeší na úrovni hl. m. Prahy. Institut plánování rozvoje hl. m. Prahy vypracoval ve spolupráci s projektem Urban Adapt – Rozvoj strategií přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách měst Návrh Strategie adaptace hl. m. Prahy na klimatickou změnu. Rada hl. m. Prahy schválila v červenci 2017 Strategii adaptace hl. m. Prahy na klimatickou změnu. Jde o první krok v přípravě města na probíhající změnu klimatu, kdy se její negativní důsledky v městském prostředí projevují ještě více než v otevřené krajině. Adaptační strategie je zaměřena hlavně na zachování vodních, půdních a biologických složek městské krajiny a zachování ekosystémů, přispívajících k prevenci negativních jevů. Na Strategii adaptace hl. m. Prahy na klimatickou změnu navazuje příprava Implementačního plánu hl. m. Prahy, ve kterém budou podrobněji rozpracovány kroky vedoucí k implementaci jednotlivých dílčích opatření ve spolupráci se zainteresovanými subjekty, včetně rozdělení kompetencí a stanovení zodpovědnosti za jednotlivé aktivity a jejich časové rámce.
|
-
Strategie adaptace hl. m. Prahy na klimatickou změnu
MČ Praha 10 nemá zpracovaný vlastní plán, protože vychází ze strategie hl. m. Prahy. V budoucnu budou zpracována konkrétní opatření vycházející jak z této strategie, tak "Strategického plánu
udržitelného rozvoje pro období 2022-2030".
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 využívá Strategii adaptace hl. m. Prahy na klimatickou změnu. Vlastní dokument nemá.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|