10 Globální odpovědnost |
Hodnocení oblasti |
10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 nemá partnerské město v tzv. rozvojovém světě a nepodporuje systematicky konkrétní projekty humanitární pomoci nebo rozvojové spolupráce. Spolupracuje s některými organizacemi, které se zabývají humanitární a rozvojové pomoci. Této oblasti se věnuje nový strategický plán MČ Praha 10, různé programy s podporou uvedené pomoci realizují školy zřizované MČ Praha 10.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 má v této tématické
části GO rezervy.
Vzhledem k tomu, že si je zdejší komunita (nyní kategorie C MA21) tohoto stavu
vědoma, což dosvědčují navrhované realizační aktivity
„Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Prahy 10 pro
období 2020-2030“ (schváleného V/2020), konkrétně v jeho
„10. oblasti Odpovědná Praha 10-Globální odpovědnost“,
navrhuji tuto tématickou část GO hodnotit
coby uspokojivou. Jedná se o slibný
začátek systematického postupu k jejímu zlepšování.
|
10.1.1 Podporuje městská část myšlenku „etického obchodu”? Jakým způsobem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 podporuje myšlenku etického obchodu nákupem fairtrade výrobků pro účely reprezentace (káva, čaj, cukr). Dárkové předměty v soutěžích a anketách pořádaných MČ Praha 10 jsou vyrobeny mj. v chráněné dílně či v sociálním podniku ENVIRA o. p. s. Realizace farmářských trhů na území městské části - trhy probíhají již několikátý rok vždy třikrát v týdnu na Kubánském náměstí. Jde o podporu drobných farmářů a podnikatelů. V roce 2019 byl zvolen nový koncept farmářských trhů. Základní školy zřizované městskou částí se věnují otázce etického obchodu v rámci výuky, např. v hodinách předmětu „Společenské vědy“. MŠ Benešovská: etický obchod byl v roce 2019 jedním z témat při podzimní účasti školy na projektu Inner Peace Day – Den vnitřního míru. V MŠ Benešovská je rozvojová spolupráce podporována projekty e-twinning; projekt Duhové povídání, do kterého se zapojilo pět škol po celé Evropě, získal Národní cenu Label. ZŠ Eden spolupracuje s UNICEF: každoroční zakoupení panenek UNICEF všemi třídami, které zajistí očkování několika dětem proti smrtelným nemocem.
|
-
MČ Praha 10 využívá fairtradové občerstvení a umožňuje prezentaci výrobků chráněných dílen a sociálních podniků.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Myšlenka etického obchodu je podporována nahodile, nesystematicky.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
I
když MČ nemá samostatný dokument systematického
přístupu k podporám aktivit etického obchodu, ani GO, situaci
ve využívání
FT produktů přímo samosprávou MČ,
vč.
podpory
prodeje lokálních produktů
formou farmářských trhů, lze hodnotit za uspokojivou.
Pro zkvalitňování
celé této tématické části
doporučuji koncepční přístup zavést. A to nejen z
hlediska osvěty etického obchodování, ale
také
z hlediska rozšiřování příležitostí nákupů a využívání
lokálních + FT produktů, a to jak v
rámci aktivit již běžně
realizovaných
MČ i jejími příspěvkovými
organizacemi,
tak i z
hlediska podpory rozšiřování
místních možností nakupování
těchto produktů pro veřejnost
(nejen
trhy, ale i např. prodejny,
kavárny, restaurace
s FT i
lokálními produkty).
|
10.1.2 Podporuje městská část zahraniční rozvojovou spolupráci nad rámec podpory etického obchodu (např. podpora vzdělávání, zdravotnictví, sociální či ekonomický rozvoj, podpora lidských práv, využití inovativních technologií, mezinárodní partnerství apod.)? Jakým způsobem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 má svůj první "Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období
2020-2030", ve kterém v oblasti 10 Globální odpovědnost stanovuje strategický cíl: "Partnerství k udržitelnému rozvoji" . Pro jeho naplňování jsou stanoveny projekty jako: Navázání partnerství s municipalitou v rámci tzv. rozvojových zemí nebo Zvyšování povědomí o principech etického obchodu. Strategický plán byl v roce 2019 zpracován dle Metodiky pro hodnocení udržitelných měst.
Partnerskými městy městské části jsou města ze členských zemí EU: Ballerup (Dánsko), Jasło (Polsko), Nyíregyháza (Maďarsko), Prešov (Slovensko). Partnerské vztahy mezi Prešovem a Prahou 10 se datují již od roku 1992 a v průběhu těchto let došlo k nejrůznějším kontaktům. V posledních čtyřech letech se nejvíce rozvíjejí styky mezi základními a středními školami formou aktivní účasti na sportovních akcích, mezinárodních fotbalových a volejbalových turnajích. V koncepci rozvoje města Nyíregyháza, která je východním centrem Maďarska, je i budování partnerských vztahů mezi různými městy. Městská část Praha 10 právě prostřednictvím sportovních aktivit našich škol navázala kontakt s vedením radnice v Nyíregyháze, které projevilo zájem o bližší spolupráci a výměnu zkušeností mezi našimi městy. Začátek mezinárodní spolupráce mezi MČ Praha 10 a dánským městem Ballerup se datuje do roku 1992. Za tu dobu se uskutečnila celá dlouhá řada vzájemných návštěv a akcí, díky kterým mají občané obou měst výbornou možnost se vzájemně poznávat. V roce 1999 bylo na radnici městské části Prahy 10 otevřeno Koordinační centrum Ballerup – Praha 10 a od té doby se počet akcí trvale rozšiřuje. Tyto partnerské kontakty se svým mimořádným rozsahem vymykají běžným vztahům a rozhodně nikdy nebyly formalitou. I proto bylo letos Dánsko zastoupeno Ballerupským školním orchestrem na slavnostním koncertu ke vstupu České republiky do Evropské unie. Smlouva o spolupráci mezi MČ Praha 10 a městem Jaslo byla podepsána 12. 5. 2008 v Praze 10. Některé školy mají navázanou spolupráci v rámci E-Twinningu, projektu Erasmus, Šablon apod. se zahraničními školami (ne rozvojovými). Naše školy jsou navštěvovány delegacemi ze zahraničí – pod záštitou organizace OMEP apod. V jedné ze škol je realizován projekt Rodiče dětem – přednášková činnost o životě v jiných zemích ze strany cizinců, kteří se do ČR přistěhovali. Některé školy se zapojují do sbírek Fond Sidus. MČ Praha 10 pravidelně 10. března vyvěšuje vlajku Tibetu, čímž vyjadřuje svou podporu a připomíná výročí povstání Tibeťanů proti čínské okupaci v roce 1959.
|
-
MČ Praha 10 spolupracuje s několika organizacemi.
MČ Praha 10 spolupracuje s Toulcovým dvorem, Potravinovou bankou, spolkem Kokoza, Ekodomov. Český svaz ochránců přírody "natura Quo Vadis" realizuje mnoho aktivit na území Prahy 10 - Malešice.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 nemá nastavený systém pro zahraniční rozvojovou spolupráci
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Pozitivním
aspektem jsou nejen dlouholeté spolupráce se zahraničními
partnerskými městy Prahy 10 (byť se jedná o města z rámci EU),
ale i aktivity zahraniční spolupráce, které realizují některé
zdejší MŠ a ZŠ v zemích rozvojových (Adopce na dálku,
spolupráce s UNICEF, Sněhuláci pro Afriku). Na základě těchto
aktivit a vzhledem k tomu, že se jedná o první audit GO
municipality kategorie C MA21, není nutné, v sebehodnocení stavu této
tématické části, považovat stávající úroveň za
špatnou, ale za uspokojivou.
|
10.1.3 Má městská část partnerské město v tzv. rozvojovém světě (včetně regionu východní a jihovýchodní Evropy, např. Ukrajina, Moldavsko, Srbsko, Bosna a Hercegovina, …)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 nemá navázanou spolupráci s partnerskými městy v rozvojovém světě. Má však vytvořené partnerství v rámci zemí EU. Mezi partnerská města MČ Praha 10 patří: Prešov (Slovensko), Nyíregyháza (Maďarsko), Jaslo (Polsko).
|
-
MČ Praha 10 nemá partnerské rozvojové město
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Praha 10
partnerské město v rozvojových zemích nemá, ani o něm zatím
neuvažuje. Vzhledem k tomu, že se jedná o první audit MČ z
hlediska GO a že tento indikátor je indikátorem doplňkovým,
není nyní nutné tuto absenci hodnotit coby velmi špatnou. Avšak,
k dalšímu následnému zkvalitňování doporučuji navázat
spolupráci aspoň s některou municipalitou z měst ukrajinských,
moldavských, srbských či z měst z Bosny a Hercegoviny, tzn. takto
pomáhat při odstraňování chudoby v rámci Evropy. Pokud ovšem
nebude, pro vedení MČ či pro některou z organizací aktivně
působících v místní komunitě či v rámci ČR, snadnější
navázat partnerskou spolupráci s jinou organizací v rozvojové
zemi mimo Evropu.
|
10.1.4 Vyčleňuje městská část každoročně určitou částku na konkrétní projekty humanitární pomoci a/nebo rozvojové spolupráce v tzv. rozvojových zemích? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 nemá v rozpočtu alokovány finanční prostředky na humanitární a rozvojovou spolupráci v tzv. rozvojových zemích.
|
-
V roce 2019 poskytnutí humanitární pomoci městu Prešov ve výši 250 tis. Kč
Zastupitelstvo MČ Praha 10 na svém zasedání v prosinci 2019 schválilo poskytnutí finančního daru Prešovu ve výši 250 000 Kč. Slovenské město postihla v pátek 6. prosince obrovská tragédie: výbuch plynu na sídlišti si vyžádal oběti na životech, desítky zraněných, mnoho lidí přišlo o všechen majetek.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 každoročně nevyčleňuje určitou částku
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vedení
MČ pravidelně ze svého rozpočtu finan. prostředky na tyto pomoci
zatím nevyčleňuje. Vzhledem k tomu, že se jedná o první audit
MČ z hlediska GO a že tento indikátor je indikátorem doplňkovým,
není nyní nutné tuto absenci hodnotit coby velmi špatnou.
Pozitivním je nepravidelné, v závislosti na naléhavých
potřebách, uvolňování finančních prostředků v rámci
humanitární pomoci potřebným, a to jak zahraničním subjektům,
tak v rámci ČR.
|
10.1.5 Je městská část nebo některá její organizace zastoupena v mezinárodní organizaci zabývající se udržitelným rozvojem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 je členem Národní sítě Zdravých měst ČR, která je součástí programu Zdravé město pod Světovou zdravotnickou organizací. MŠ Vladivostocká je zapojena do projektu Adopce na dálku (adoptovali holčičku z Indie), ZŠ V Rybníčkách je zapojena do projektu Adopce na dálku (adoptovali holčičku z Ugandy), ZŠ Eden má zřízen Nadační fond a spolupracuje na projektech UNICEF, ZŠ Brigádníků realizuje projekt Sněhuláci pro Afriku a adoptovali chlapce z Indie.
|
-
ANO - Národní síť Zdravých měst ČR
2 základní školy jsou členy projektu Ekoškola
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 je zapojena v organizaci Národní síť Zdravých měst ČR. 2 základní školy jsou členy projektu Ekoškola.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Pro
první audit GO u municipality kategorie C, lze členství
v NSZM ČR (jež je součástí
mezinátodní sítě ZM)
považovat za stav uspokojivý
(0). Jedná
se o zastoupení zprostředkované skrze NSZM ČR. Dobrý
stav (+1)
nastává v okamžiku, kdy je municipalita sama aktivním členem v
některé z
mezinár. organizací UR.
|
10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn)
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 zatím systematicky nezvyšuje povědomí občanů o globálních souvislostech. Toto téma řeší školy zřizované MČ Praha 10 v frámci spolupráce s různými organizacemi a zapojením se do předmětných programů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Osvěta
široké veřejnosti ke změnám klimatu je realizována nahodile, a
to v rámci Dnů Země. Na základě hodnocení dostupných
informací vztahujících se k
podkapitolám 10.2.1. + 10.2.2., je možné snahy směřující ke
zvyšování povědomí o globálních souvislostech a globální
odpovědnosti mezi veřejností Prahy 10 zatím hodnotit úrovní
„lehce“
uspokojivou. Stávající
stav je "podhoubím" k rozšiřování systematicky
intenzivnější a kvalifikované osvěty
UR a GO, vč.
ochrany klimatu, a to nejen v rámci vzdělávacích organizací na území
MČ, ale i vůči místní široké veřejnosti.
|
10.2.1 Proběhly na území městské části osvětové akce v oblasti změny klimatu? Pokud ano, jaké? (např. Týden udržitelné energetiky, Dny energetiky, DISPLAY kampaň)? Není třeba uvádět aktivity, které jsou již vyžadovány v kategorii „C“ či „B“ hodnocení. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na MČ Praha 10 dosud neproběhly žádné akce, které by se daly charakterizovat explicitně jako osvětové akce zaměřené na oblast změny klimatu. "Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období
2020-2030" toto řeší v oblasti 5, strategický cíl: 10.2 Lokálně reagovat na změny klimatu - jeho naplňování bude uskutečňováno jak realizací konkrétních projektů, tak osvětovými akcemi. MŠ Benešovská spolupracuje s Technickou universitou v Liberci na projektu Zeleninová Nina, Záhony pro školu a Recyklohraní. ZŠ V Rybníčkách spolupracuje na projektu Staň se strážcem pralesa. MŠ Ve stínu je již 4 rokem zapojena do projektu Les ve školce.
|
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Žádné takové akce neproběhly.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Pozitivně
lze hodnotit zapojení místních MŠ, ZŠ i SŠ do různých
projektů přispívajících k environmentální osvětě od
nejmladších dětí až po středoškoláky. Mj. na web. portálech uvedených projektů je dohledatelné, že se do nich
zapojilo více školek a škol z Prahy 10, než oněch v
sebehodnocení zmíněných. Tyto můžeme považovat za první
„podhoubí“, tedy příklady dobré praxe pro ostatní vzdělávací
subjekty na území MČ, tzn. za první krůček v systému
šíření osvěty environmentální, potažmo osvěty související s
tématikami klimatických změn i globální a společenské
odpovědnosti. Toto úsilí je třeba zacílit i vůči místní dospělé veřejnosti.
|
10.2.2 Existuje spolupráce se Střediskem ekologické výchovy nebo jinou nevládní organizací v oblasti environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání (např. společné aktivity městské části + NNO, nebo aktivity NNO na území městské části)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 v současnosti systematicky nespolupracuje se Střediskem ekologické výchovy nebo jinou nevládní organizací v oblasti environmentální výchovy a Globálního rozvojového vzdělávání. Nahodile však dochází k zapojení ekoosvětových prvků (Lesy hl. m. Prahy, Ekodomov, z.s.) do programu Dne Země, který MČ Praha 10 spolupořádá s neziskovým sektorem na katastrálním území Malešice, eventuálně i na farmářských trzích na Kubánské náměstí. Tato spolupráce však probíhá pouze na základě jednorázových objednávek, nikoliv tedy prostřednictvím dlouhodobé a systematizované spolupráce. Zároveň také v minulosti proběhlo jednorázové školení učitelů základních škol ve středisku ekologické výchovy Toulcův dvůr, z.s. na téma hospodaření s vodou. Mateřské a základní školy zřizované MČ Praha 10 jsou zapojeny do programů realizující uvedenými organizacemi: - Mezinárodní program Ekoškola
- M.R.K.E.V, Mrkvička
- Lesy ČR
- Středisko ekologické výchovy Toulcův dvůr
- EKODOMOV
- Záhony pro školky
- RECYKLOHRANÍ – projekt MŠMT
Dům dětí a mládeže "DůmUM" realizuje aktivity v rámci kampaně Den Země, účastní se kampaně Ukliďme Česko (na území MČ Praha 10 je jeden DDM).
|
-
MČ Praha 10 spolupracuje s některými organizacemi, např. Toulcův dvůr, Lesy HMP, Ekodomov, Český svaz ochránců přírody. Mateřské i základní školy a Dům dětí a mládeže spolupracují s některými ekologickými organizacemi nebo realizují ekologické programy
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, taková spolupráce existuje, ale není systematická a oboustranně koncepčně vedená.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Stávající
rozsah spolupráce s místními organizacemi EVVO, byť se zatím
jedná o nahodilé aktivity, odpovídá uspokojivému potenciálu jak
k rozvoji EV, tak i k systematické a kvalifikované osvětě UR a
GO, vůči široké veřejnosti Prahy 10.
|
10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 má zřízenou pozici energetického manažera od září 2019. Energetickou koncepci zatím nemá zpracovanou, ani nesleduje Ekologickou stopu. Tyto oblasti jsou řešeny ve "Strategickém plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období
2020-2030". MČ disponuje mnoha příklady dobré praxe v oblasti zmírnění klimatických změn a udržitelného rozvoje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Pozitivním
zjištěním stávajícího stavu této části GO, jsou realizace
aktivit "dobrých praxí" podporujících UR MČ a také
nedávné zřízení samostatné pozice energetického manažera.
Velkým příslibem jsou budoucí realizace opatření vyplývají z
implementace jak „Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ
Prahy 10 pro období 2020-2030“ (čerstvě schváleného V/2020),
tak z„Implementačního plánu Strategie adaptace hl.města Prahy
na klimatickou změnu“ (schváleného ZHMP 2018). Avšak místní
samospráva nyní nedisponuje energetickou koncepcí a nemonitoruje a
nevyhodnocuje žádný z ECI indikátorů k této tématické části
relevantní, tj. ani ekologickou či uhlíkovou stopu, ani místní
příspěvky ke globálním změnám klimatu. Toto sledování je
nutné nejen z hlediska vyhodnocování jejich vývojových trendů
na území MČ, ale i z důvodů hodnocení efektivity zde
realizovaných aktivit vůči klimatickým změnám. Toto hodnocení
stačí provádět v pětiletých časových periodách.
Na
základě těchto zjištění a v porovnání s ostatními
srovnatelnými municipalitami, není férové ponechat zde navrhované
sebehodnocení na úrovni uspokojení.
|
10.3.1 Má město vypočítanou ekologickou stopu pro městský úřad, pro zařízení v majetku města, případně pro celé město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ekologická stopa a biokapacita města jsou komplexními ukazateli environmentální udržitelnosti města. Ekologická stopa města převádí zdroje (např. elektrický proud, zemní plyn, benzín, stavební materiál, potraviny, dřevo) spotřebované obyvateli a institucemi sídlícími ve městě na odpovídající bioproduktivní plochy. Porovnává je se zdroji, které má město k dispozici – s jeho biokapacitou. MČ Praha 10 nemá vypočítanou ekologickou stopu pro celé území a ani pro jednotlivé objekty v majetku městské části. Ekologická stopa hl. m. Prahy jako celku byla spočítána pouze jednou v roce 2010. Hodnota činila 5,08 gha na obyvatele. Ekologická stopa České republiky činila v roce 2005 5,47 gha/obyvatele. Jedním z indikátorů "Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období
2020-2030" je zahájení sledování a vyhodnocování Ekologické stopy.
|
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 zatím nesleduje "svoji" Ekologickou stopu
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Samospráva
MČ Praha 10
zatím nevyhodnocuje ekologickou
stopu ani pro
území MČ, ani pro žádný z objektů
ve svém majetku. Vzhledem k tomu, že
se jedná o hlavní indikátor UR, je na
místě tento stav hodnotit bodovým
vyjádřením -2, tzn. stav velmi špatný.
|
10.3.2 Lze najít v městské části tzv. příklady dobré praxe, které podporují udržitelný rozvoj? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Konkrétní projekty a aktivity na podporu udržitelného rozvoje: - zapojení MČ Praha 10 do kampaně MŽP „Dost bylo plastu“
- celkově snaha o snižování produkce odpadů na území Prahy 10, třídění odpadů v domech, kontejnery na bioodpad, kompostéry pro občany, další uvedeno zde https://verejneprostory.cz/ v záložce "Odpady a péče o VP"
- podpora zahradničení a vznik komunitních zahrad,
- další podpora pěší chůze a cyklodopravy,
- rozvoj solárních technologií na území MČ Praha 10 – lampy, lavičky, koše,
- podpora elektromobility (nebo pohonu na CNG) – vozový park radnice a podpora rozšiřování nabíjecích míst,
- realizace úprav pro zadržování vody v městských plochách zeleně a podpora podobných aktivit (vsakovací nádrže, retence),
- realizace aktivit na podporu městské biodiverzity – výsev lučních porostů, omezení seče na vybraných plochách,
- pokračování v úpravách objektů městské části z pohledu omezení jejich energetické náročnosti, v září 2019 zřízení pozice energetického manažera ÚMČ Praha 10,
- pokračování výsadeb nových stromů, a to zejména snaha o rozšíření uličních stromořadí, přestože se většinou jedná o plochy ve správě hl. m. Prahy a jeho organizací,
- rozšiřování drobných vodních prvků – pítka, mlhoviště aj. například v rámci participativního rozpočtu MČ Praha 10 "Moje stopa"
Další dlouhodobě realizované činnosti: - stálá podpora rozvoje třídění odpadu na území MČ Praha 10. Aktivní přístup městské části při zajištění dostatečné dostupnosti prostor a míst pro oddělené odkládání odpadu, tedy vznik nových separačních stanovišť, navyšování kapacity stávajících sběrných nádob tam, kde je to potřeba a zabezpečování nádob i na další odpadové komodity, např. kovové obaly, rostlinné oleje či použitý textil. Je však nutné podotknout, že systém sběru a svozu komunálního odpadu na území města zajišťuje Magistrát hl. m. Prahy a jednotlivé městské části jsou v pozici žadatele o nové sběrné nádoby či úpravy stávajících separačních stanovišť,
- podpora aktivit směřujících k předcházení vzniku odpadu, např. kompostování (domácí i komunitní) na území MČ Praha 10 nebo omezování vzniku plastových obalů na akcích a v budově úřadu, a obecně snižování množství produkovaných odpadů,
- podpora projektů proti plýtvaní potravinami (např. již realizovaná osvětová akce dne 27. 4. 2019 s Potravinovou bankou),
- realizace aktivit na podporu městské biodiverzity – instalace hmyzích hotelů,
- podpora a realizace osvětových akcí pro obyvatele MČ Praha 10 (např. dne 27. 4. 2019 proběhl Den Země nebo dne 6. 4. 2019 úklidová akce Společně ukliďme Prahu 10) a ve školách městské části,
- instalace solárních panelů na objekty a též jejich zateplování,
- zpracování pasportu energetických úspor pro školy a školky a zpracování plánu rekonstrukcí s cílem snižování provozních nákladů budov.
"Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období
2020-2030" řeší udržitelný rozvoj MČ Praha 10 pro desetileté období.
|
-
Příklady dobré praxe na webu Národní sítě Zdravých měst ČR
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 může být příkladem dobré praxe v různých oblastech, např. předcházení vzniku odpadů, třídění různých složek, zapojení do kampaně "Dost bylo plastu", osvětové akce v oblasti životního prostředí, snižování energetické náročnosti budov aj.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Z hlediska kategorie C MA21, a to na
základě uvedených příkladů + informací dostupných na
stránkách věnovaných MA21 na webu MČ Prahy 10, lze stav realizovaných aktivit podporujících UR hodnotit úrovní dobrou (1).
|
10.3.3 Existuje výpočet emisí CO2 pro město, resp. alespoň pro zařízení v majetku městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 nerealizuje měření ani výpočet emisí CO2. Problematika kvality ovzduší a množství výskytu a produkce skleníkových plynů je řešena v rámci hl. m. Prahy. V období mezi roky 2001 a 2017 emise oscilují v rozmezí 7,3 až 9,2 mil. t CO2 ekv. Po přepočtu na obyvatele se emise pohybují na úrovni přibližně 5,9 až 7,4 t CO2 ekv. V roce 2017 byly emise 6,47 t CO2 ekv. na obyvatele. Pokles emisí pozorovatelný mezi lety 2010 až 2014 se zastavil a v letech 2015 i 2016 došlo k nárůstu emisí, který se nakonec v roce 2017 zastavil. Největším podílem v roce 2017 přispěly emise z výroby elektřiny (37 %.), dále emise z dopravy (26 %), ze spalování zemního plynu (23 %) a z výroby dálkově dodávaného tepla (9 %). Nejvýznamnější vliv má pokles emisí z výroby elektřiny spotřebované v Praze. Vedení hlavního města přijalo závazek, že do roku 2030 sníží emise CO2 na území metropole o 45 %. Do roku 2050 má být město bezuhlíkové. Plán konkrétních opatření by měl být hotov do září 2020. Magistrát připravuje například výstavbu bioplynové stanice, podporu elektromobility, zavedení mýta pro vjezd do centra, lepší zpracování a energetické využití odpadu nebo lepší využití energie v budovách. V průběhu května 2019 byl na odbory životního prostředí všech 57 městských částí rozeslán dotazník, týkající se aktuální potřeby řešení adaptačních opatření na změnu klimatu. Hl. m. Praha zvažuje v rámci připravovaného Implementačního plánu k Adaptační strategii hl. m. Prahy na roky 2020–2024 dotační titul motivující městské části zapojit se do podpory plánů Adaptační strategie. ČR se aktuálně nachází na 18. místě v produkci tun CO2 na jednoho obyvatele a hodnota činí 10,2. Čtyři největší znečišťovatelé jsou zodpovědní za polovinu veškerého objemu skleníkových plynů. A první patnáctka pak za tři čtvrtiny celkových světových emisí CO2. V dopravě vzniká téměř 30 % všech emisí oxidu uhličitého v EU, přičemž ta silniční se na nich podílí ze 72 %. Unie si proto nastavila cíl omezit produkci CO2 v dopravě do roku 2050 o 60 % (vůči úrovni emisí v roce 1990). Je to důležitá součást snahy snížit emise skleníkových plynů. Emisní limity pro nová osobní auta mají klesnout o 37,5 % a u dodávek o 31 % do roku 2030. Dne 18. dubna schválili poslanci také návrh na snížení emisí CO2 z nových nákladních vozidel o 30% do roku 2030 ve srovnání s emisními úrovněmi roku 2019. 
|
-
Od 1.9.2019 je zřízena pozice energetického manažera ÚMČ Praha 10, snaha je o zpracování Energetické koncepce MČ Praha 10.
Oblasti energetického managementu je věnován strategický cíl 1.2 Městská část je dobrým hospodářem ve "Strategickém plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období
2020-2030".
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 nesleduje emise CO2, energetický management je zaváděn.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Tato
samospráva dosud nevyhodnocovala žádný z relevantních ECI
indikátorů, tj. ani uhlíkovou stopu, ani místní příspěvek ke
globálním změnám klimatu. Tyto indikátory jsou indikátory
doplňkovými. Vzhledem k tomuto, a také k tomu, že se nyní jedná
o hodnocení v kategorii C a že si je vedení MČ tohoto nedostatku
vědomo s tím, že deklaruje nejen být „dobrým hospodářem“
ve svých objektech, ale také se chystá systematicky monitorovat
energetické úspory, potažmo úspory emisí skleníkových plynů,
lze nyní navrhované sebehodnocení akceptovat, s upozorněním, že se jedná o stav „podmínečně uspokojivý“.
|
10.3.4 Existuje energetická koncepce městské části? Má městská část energetického manažera? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Energetická koncepce MČ Praha 10 neexistuje. Městská část realizovala energetická opatření pouze na úrovni jednotlivých budov ve svém vlastnictví. "Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období
2020-2030" se této oblasti věnuje ve strategickém cíli 1.2 Městská část je dobrým hospodářem. Snaha je o vytvoření Energetické koncepce MČ Praha 10 a postupné snižování energetické náročnosti budov v majetku MČ Praha 10.
MČ Praha 10 průběžně uskutečňuje zateplení fasád, střech a výměnu otvorových prvků bytových domů, budov mateřských a základních škol a zajišťuje komplexní služby zahrnující modernizaci bytů a nebytových prostor. V parcích, na veřejných prostranstvích a v areálech základních škol obnovuje dětská a sportovní hřiště. MČ Praha 10 vybudovala a provozuje jedinečný areál volnočasových aktivit, areál Gutovka. Téměř v každé budově mateřské a základní školy Prahy 10 a veřejných budovách bylo provedeno úplné, popř. částečné zateplení a výměna oken. V období roku 2010–2015 byly podpořeny z Operačního programu Životní prostředí investiční projekty týkající se snížení energetické náročnosti budov 8 mateřských škol Prahy 10, dále byly vybudovány fotovoltaické a solární systémy, a to v jedné základní škole, ve čtyřech budovách mateřských škol a ve třech domech pečujících o seniory. Z programu Státního fondu životního prostředí ČR Zelená úsporám byly podpořeny projekty úspor energie v 19 bytových domech. Z Operačního programu Životní prostředí byl v roce 2018 a 2019 rekonstruován a zateplen objekt kulturního domu na Zahradním Městě, v roce 2018 byla zahájena rekonstrukce pláště budovy Polikliniky Malešice. Pozici energetického manažera městská část zřídila od září 2019.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 vytvořila pozici energetického manažera, energetická koncepce není zatím zpracována, je ale snaha o její vytvoření.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Pozitivním
aspektem je, že MČ
(v závislosti na prioritních potřebách
a finančních možnostech) realizuje u
svých objektů energetická úsporná opatření +
od září 2019 má
zřízenu pracovní
pozici energetického manažera. Zatím
se však jedná o
krátkou dobu pro
hodnocení rodících se systematických
řešení směřujících ke
kvalitativnímu zlepšování
všeho, co zde s
managementem energetických problémů souvisí. Chybí
celkový koncepční přístup, včetně monitoringu a vyhodnocování
energetických vlivů souvisejících
se změnami klimatu. Z těchto důvodů
v této tématické části
souhlasím s navrženým sebehodnocením,
tj. se špatnou
úrovní nynějšího stavu
(-1).
|