9 Sociální prostředí |
Hodnocení oblasti |
9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.1 Vytváří městská část, případně statutární město ve svém rozpočtu dostatečné finanční rezervy pro případ potřeby náhlé finanční pomoci obětem neštěstí ap.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 finanční rezervy pro případ potřeby náhlé finanční pomoci obětem vytváří. MČ Praha 10 má zpracované zásady pro pronajímání bytů ve své správě a v těchto zásadách je pamatováno i na krizové byty pro oběti neštěstí (např. požár, povodeň). Odbor sociální Úřadu MČ Praha 10 dále disponuje ve svém rozpočtu s částkou, která je určena na akutní řešení situace klienta (např. nákup základních potravin). Odbor sociální Úřadu MČ Praha 10 velmi úzce spolupracuje s Úřadem práce ČR (finanční výpomoc v případě mimořádné události – živelné pohromy lze žádat dle zák. č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů) a krizové situace klientů řeší individuálně. V případě potřeby MČ Praha 10 ve věci finanční pomoci obětem neštěstí spolupracuje s Magistrátem hl. m. Prahy. V rámci komunitního plánování sociálních a návazných služeb podporujeme rozsáhlou síť sociálních a návazných služeb, za jejichž pomoci je daná situace vždy individuálně a intenzivně řešena. Seznam těchto organizací je uveden na sociálním a zdravotním portálu MČ Praha 10. Danému tématu se také věnuje "Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030" (Oblast 9. Praha 10 přátelská, 9.1 Kvalitní sociální péče a služby, 9.1.2 Financování sociální péče a služeb).
|
-
V rozpočtu MČ Praha 10 není vyčleněna položka pro náhlou finanční pomoc obětem neštěstí. Případné finanční prostředky jsou vypláceny přímo z rozpočtu Odboru sociálního.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Finanční rezervy nejsou vytvářeny v rámci samostatné položky v rozpočtu MČ Praha 10
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ nevyčleňuje finanční rezervy pro případ potřeby řešení krizových situací a ochrany obyvatelstva, případná finanční pomoc je vyplácena ad hoc z rozpočtu sociálního odboru a ze systému pomoci v hmotné nouzi. K řešení krizových situací jsou využívány sociální služby a krizové byty.
|
9.1.2 Má městská část, případně statutární město v rámci spravovaného bytového fondu rezervy pro potřebu zajistit alespoň na přechodnou dobu bydlení rozvedeným partnerům, zejména s nezletilými dětmi, obětem domácího násilí, přírodních nebo průmyslových katastrof apod.? V případě, že ne, zajišťuje tuto činnost v obci jiný subjekt (zapsaný spolek (dříve občanské sdružení), NNO, církev apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 má pro nouzové ubytování osob zřízeny dva „krizové byty“ se základním vybavením (postele, stůl se židlemi, nádobí, koupelna, záchod, kuchyňská linka, vařič, mikrovlnná trouba). Dále je k dispozici osm míst na ubytovně pro učitele. V případě velkého množství osob, které budou muset být v důsledku mimořádné události (přírodní katastrofa, průmyslová havárie aj.) ubytováni, budou tyto osoby ubytováni v tělocvičnách základních škol. V červnu roku 2019 bylo zřízeno Kontaktní centrum pro bydlení, které kromě poskytování informací o dostupném a sociálním bydlení zprostředkovává poradenství ve složitějších případech. Občanům nabízí například kontakt na právníka nebo občansko-právní poradnu, na sociální pracovníky, úřad práce, finanční poradenství, prevenci zadlužení a mnoho dalšího. Městská část také v roce 2019 schválila "Zásady pronajímání bytů svěřených městské části Praha 10", které kladou důraz na dostupné a sociální bydlení. Obložnost
krizových bytů je nahodilá, dle situace. V roce 2020 pouze 1 byt obsazen a
1 místo na ubytovně, v roce 2019 nebyl žádný z bytů obsazen. Kapacitu
vnímáme jako dostatečnou.
Dále jsou
zde soukromé ubytovny, např. Ubytovna v ulici Nad Slávií (cca 70 lůžek),
v ulici Štěchovická, v ulici Černokostelecká. Koncepční přístup k rozdělování bytů potřebným deklaruje i zakotvení dostupného a sociálního bydlení ve "Strategickém plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030" (Oblast 9. Praha 10 přátelská, 9.4. Dostupné a sociální bydlení, 9.4.1. Systémově reagovat na potřeby v oblasti bydlení).
|
-
2 krizové byty, osm míst na ubytovně pro učitele. V roce 2020 pouze 1 krizový byt obsazen a 1 místo na ubytovně. V roce 2019 nebyl žádný z krizových bytů obsazen.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 má rezervu pro poskytnutí bytů v nouzi, zřídila Kontaktní centrum pro bydlení, vydala Zásady pronajímání bytů. Oblast bydlení řeší koncepčně i ve "Strategickém plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030."
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ má zpracované koncepční dokumenty k problematice bydlení, za účelem řešení bydlení nabízí občanům poradenství. MČ disponuje 2 krizovými byty. Pro možnost celkového zhodnocení otázky poprosím o doplnění informací o krizovém bydlení nabízeném jinými subjekty a zhodnocení celkových kapacit a dostatečnosti. Jaká je obložnost krizových bytů? Je toto množství dostatečné? Nabízí krizové bydlení (noclehárny, azylové domy, ubytovny) jiné subjekty na území MČ? Jaká je jejich obložnost/ jsou kapacity dostatečné?
|
9.1.3 Došlo k vývoji / změně v počtu sociálně potřebných domácností v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 patří počtem obyvatel mezi největší městské části hl. m. Prahy (přes 110 tis. obyvatel), proto lze předpokládat, že počet sociálně potřebných domácností je vyšší než v jiných městských částech. Současně si uvědomuje svou společenskou a veřejnou odpovědnost a vnímá existenci konkrétních skupin osob, které jsou z různých důvodů znevýhodněny na trhu s bydlením nebo je v zájmu obce těmto osobám poskytnout byt (např. učitelé, strážníci). Těmto občanům poskytuje MČ Praha 10 v souladu s novými zásadami možnost pronájmu obecních bytů za předem stanovených a transparentních podmínek. Počty sociálně potřebných domácností MČ Praha 10 neeviduje. V uvedené oblasti úzce spolupracujeme s Úřadem práce ČR, který nám poskytuje potřebná statistická data ovlivňující výkon činností sociální práce. Dále MČ Praha 10 úzce spolupracuje s cca 100 poskytovateli sociálních a návazných služeb (katalog kontaktů, sociální a zdravotní portál - katalog), se kterými průběžně (v rámci procesu komunitního plánování sociálních a návazných služeb) monitoruje sociálně potřebné domácnosti. Od roku 2007 jsou potřeby těchto domácností zapracovány do priorit komunitního plánování. Určitá data, která ovlivňují poskytování služeb sociálně potřebným domácnostem lze dohledat v analýzách (potřeb a služeb), které jsou zpracovávány v souvislosti s tvorbou střednědobého plánu rozvoje a udržitelnosti sociálních a návazných služeb a jsou k dispozici veřejnosti. Za sociálně potřebné domácnosti lze považovat zejména všechny příjemce dávek pomoci v hmotné nouzi. Jedná se o osoby, které jsou dlouhodobě v nepříznivé sociální situaci, a to s ohledem na nedostatek finančních prostředků. Současně je nutné řadit mezi sociálně potřebné domácnosti i všechny příjemce příspěvku na péči. Jedná se o osoby, které jsou s ohledem na zdravotní stav závislé na pomoci druhé osoby. 


MPSV (2019): 
V současné době se
zpracovává nový Střednědobý plán na období 2021 – 2024, jehož přílohou budou
aktualizované tabulky. Zároveň je nutné upozornit
na fakt, že není možné získat od ÚP ČR všechna potřebná data, a to i zejména na
územní členění obvodů Prahy a také proto, že některá data jako např. sociálně
potřebná domácnost nelze vyfiltrovat. Další
údaje pak obsahuje každoroční statistika MPSV ČR, pro kterou předáváme
podklady. Z této statistky vyplývají další potřebné údaje za MČ Praha 10,
které shromažďuje odbor sociální v rámci svojí činnosti. Danému tématu se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (9. Praha 10 přátelská, 9.1 Kvalitní sociální péče a služby, 9.1.1 Komunitní plánování sociálních a návazných služeb, 9.1.2 Financování sociální péče a služeb).
|
-
17 386 příjemců pomoci v hmotné nouzi v MČ Praha 10
Z uvedených dat poskytnutých Úřadem práce ČR vyplývá, že počet a výše vyplacených dávek pomoci v hmotné nouzi od roku 2016 klesá, ale významně stoupá počet příjemců příspěvku na péči. Celkové počty nových uchazečů evidovaných na Úřadu práce ČR v letech 2014–2018 jsou kolísavé. Pozitivně vnímáme významné snížení počtu osob se zdravotním postižením, a to od roku 2016.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Trend ve vývoji sociálně potřebných domácností se zdá být v MČ pozitivní. Užitečné by bylo reflektovat i celospolečenskou dobrou ekonomickou situaci. Odpověď na otázku je zpracována relativně obecně. Zpracovatel auditu zmiňuje, že dochází k předávání dat ze strany ÚP, že nějaká data jsou v analýzách. Poprosím o rozklíčování těchto dat a konkrétnější zpracování otázky – jaké jsou počty příjemců jednotlivých dávek (prosím vč. doplatku na bydlení/živobytí) v posledních letech? Jak se vyvíjí míra nezaměstnanosti? Kolik lidí/ domácností v sociální nouzi se obrací na úřad MČ? U přiložené tabulky není zřejmé, k jaké územní oblasti se vztahuje. V sebehodnocení prosím o reflexi dané otázky auditu.
|
9.1.4 Disponuje městská část, případně statutární město byty pro osoby, které se ocitly v obtížné sociální nebo životní situaci spojené s bydlením? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zároveň postupuje při rozdělování bytů dle Zásad pronajímání bytů svěřených MČ
Praha 10: Byty jsou rozděleny do tří kategorií: A. Dostupné a sociální bydlení, B. Byty v zájmu obce,
C. Byty s tržní výší nájemného.
A. Dostupné a sociální
bydlení: Byty v této kategorii (v rámci kvóty bytů schválené
RMČ) jsou určeny pro osoby, které se ocitly v bytové nouzi, případně jim bytová
nouze akutně hrozí, a tuto situaci nejsou schopny řešit vlastními prostředky
ani s pomocí městské části. Byty v této kategorii se pronajímají za cenu 140
Kč/m2/měsíc.
Koncepční přístup k rozdělování bytů potřebným
deklaruje i zakotvení dostupného a sociálního bydlení ve Strategický plán udržitelného
rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (9.
Praha 10 přátelská, 9.4. Dostupné a sociální bydlení, 9.4.1. Systémově
reagovat na potřeby v oblasti bydlení).
|
-
V roce 2018 MČ Praha 10 poskytla 106 bytů v rámci sociálního bydlení.
V roce 2019 bylo v rámci sociálního a dostupného bydlení přiděleno 56 bytů a v roce 2020 celkem 105 bytů.
Markantní rozdíl v počtu poskytnutých bytů mezi jednotlivými roky je dán tím, že v průběhu těchto dvou let došlo ke změně pravidel, kdy dříve se byty poskytovaly bez ohledu na sociální potřebnost formou losování. Na přelomu roku 2018 a 2019 se schválila nová pravidla, která zohledňují sociální potřebnost. Zároveň se u příslušných orgánů zjišťuje potřebnost a oprávněnost žádosti. Nyní se byty poskytují podle těchto nových kritérií a proto je počet poskytnutých bytů v rámci sociálního a dostupného bydlení nižší.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 disponuje velkým počtem sociálních bytů, které průběžně rekonstruuje. Pro informace o bydlení je zřízeno Kontaktní centrum pro bydlení. "Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030" se zabývá problematikou bydlení v oblasti 9, strategický cíl: Dostupné a sociální bydlení, v rámci opatření je snaha o podporu družstevní výstavby bydlení, rekonstrukce bytového fondu a vytvořit systém pro potřeby rodin v oblasti bydlení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Město disponuje velkým bytovým fondem, k rozdělování bytů přistupuje koncepčně, zřizuje Kontaktní centrum pro bydlení. Prosím stručně rozveďte – jaký je počet bytů v jednotlivých kategoriích? Jaké jsou mechanismy pro rozdělování bytů? Jaký je podíl uspokojených žadatelů? Je uspokojena poptávka zejména mezi osobami v obtížné sociální situaci? Kolik klientů se obrací na poradenské centrum?
|
9.1.5 Jak se vyvíjí trend v počtu předlužených osob (tj. osob, které mají mnoho půjček a nezvládají splácení)? Existuje podpora městské části, případně statutárního města nebo jiného subjektu v poradenství k problematice předluženosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 v rámci procesu komunitního plánování sociálních a návazných služeb ve spolupráci se všemi aktéry průběžně monitoruje počet předlužených klientů. U klientů se ve většině případů jedná o kumulaci různých problémů, které jsou řešeny individuálně a komplexně. Situace v oblasti dluhové problematiky je dlouhodobě spíše stabilní.
Odbor sociální Úřadu MČ Praha 10 poskytuje základní sociální poradenství i v dluhové oblasti. Dále od roku 2014 zajišťuje službu bezplatného právního poradenství, která je určena občanům Prahy 10 – klientům odboru sociálního, kteří se nacházejí v nepříznivé sociální situaci. K právnímu poradenství zájemce objednávají sociální pracovníci a jednou z nejčastějších problematik, které klienti řeší, je právě problematika dluhová. Dotazy se nejčastěji týkají dluhů, exekučních řízení, daní či pojištění. Odbor sociální Úřadu MČ Praha 10 má následně zpětnou vazbu o vývoji v oblasti dluhů od klientů a přehled o počtu hodin věnovaných klientovi v rámci domluveného bezplatného poradenství. MČ Praha 10 podporuje poskytovatele v rámci dotačního řízení a pořádá pro veřejnost semináře s finanční tématikou.
Od roku 2017 v oblasti přenášení informací široké veřejnosti a spolupracujícím poskytovatelům sociálních a návazných služeb spolupracuje Odbor sociální Úřadu MČ Praha 10 s organizací REMEDIUM Praha. Uvedená organizace v rámci svého projektu uspořádala v letech 2017 a 2018 zdarma semináře dle požadavků účastníků. Právní poradenství 2018 -
18 konzultací k dluhové/ finanční problematice -
29 konzultací k bytové problematice, a to včetně
dluhů na nájemném Právní poradenství 2019 -
12 konzultací k dluhové/ finanční problematice -
34 konzultací k bytové problematice, a to včetně
dluhů na nájemném Roční výkaz 2018 – osoby neschopné splácet závazky a pohledávky – 558 Roční výkaz 2019 – osoby neschopné splácet závazky a pohledávky – 511 Je nutno zdůraznit, že se jedná jen o dílčí informace získané v rámci
sociální práce a právního poradenství. Právní poradenství pro klienty odboru
sociálního se týká celé řady dalších oblastí, proto jsou klienti odkazováni i
na další bezplatné právní poradny jako je Člověk v tísni, Společnou
cestou, Remedium atd. A nelze opomenout fakt, že ve výčtu nejsou zahrnuti
občané, kteří jsou schopni si pomoc vyhledat sami.
Na webových stránkách městské části jsou také uvedeny kontakty na sociální pracovníky, a to zejména pro občany, kteří se nachází v nepříznivé sociální situaci. Na sociálním a zdravotním portálu jsou dále uvedeny různé životní situace a stručný návod, jak v daném případě postupovat a kam se obrátit.
Danému tématu se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (9. Praha 10 přátelská, 9.1 Kvalitní sociální péče a služby, 9.1.1 Komunitní plánování sociálních a návazných služeb).
|
-
12 konzultací k dluhové / finanční problematice (2019), 34 konzultací k bytové problematice, a to včetně dluhů na nájemném (2019), osoby neschopné splácet závazky a pohledávky – 511 (2019), Komplexně není sledováno.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Komplexně není sledována.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Okres Praha nepatří v předluženosti mezi nejméně zasažené regiony (viz např. třeba mapa exekucí), byť zaznamenala i díky dobrému ekonomickému vývoji pozitivní trend. Pro hodnocení okruhu známkou 2 nejsou v textu podklady, prosím tak o doplnění dat (byť dílčích), která by ukazovala na pozitivní vývoj v MČ. Jak se pohybuje počet klientů u služeb nabízející sluhové poradentví/ kolik občanů se obrací na úřad s těmito problémy? (Nějaká data již máte vložená v kap. 9.2.4.)
|
9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 se intenzivně věnuje potírání nerovností, a to na základě Střednědobého plánu rozvoje a udržitelnosti sociálních a návazných
služeb na území městské části Praha 10 na období 2017 – 2020. Podporuje místní spolky a sociální služby pomocí dotační politiky. Provozuje Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci. Věnuje se i bezbariérovému přístupu do veřejných institucí a snižování nerovnostem ve školách.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.1 Je městskou částí podporován vznik a fungování zařízení (vyjma školských), která zprostředkovávají kontakty v rámci komunity? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podpora mateřských/rodičovských center je dlouhodobě jednou z priorit komunitního plánování sociálních a návazných služeb na území MČ Praha 10. MČ Praha 10 si uvědomuje, že je nezbytné na svém území podporovat nejen sociální služby, ale i služby návazné, které vhodně doplňují právě ty registrované. Mezi nejpotřebnější patří právě mateřská/rodičovská centra. S ohledem na komplexnost podpory uvedených center považuje MČ Praha 10 aktivity za nadstandardní. MČ Praha 10
významně podporuje rodinná a komunitní centra zejména v rámci dotačního řízení.
V roce 2019 přispěla MČ Praha 10 na činnost mateřských/rodičovských center
celkovou částkou 732 200 Kč. Některé organizace využívají i možnost pronájmu
prostor od městské části za zvýhodněné nájemné, a to ve výši 200 Kč/m2/rok. Zároveň se dané organizace zapojují do Zásobníku projektů MČ Praha 10.
O mateřská, rodinná a komunitní centra je velký zájem, vyplývá to i z níže uvedených výsledků ankety "Potřeby rodin na Desítce". Aktéři v území: •Malešice
- Jablíčkov •Strašnice/Skalka
– Klub
K2, Jablíčkov,
Komunitní centrum Kruh, Bambulky •Vinohrady
- Protěž •Záběhlice/Zahradní
Město - Klub
K2
•Vršovice
- Protěž
Rodinné a komunitní centrum Jablíčkov: •Poslání: Podporovat zdravé fungování rodiny
prostřednictvím široké škály prorodinných služeb; poskytovat logicky provázaný
komplex pedagogicky kvalitních programů pro všechny věkové kategorie dětí,
rodiče i prarodiče; posilovat rodičovské kompetence, preventivně působit proti burn-out
syndromu pečujících a výskytu negativních psychosociálních jevů v rodinách;
vytvářet přátelský prostor pro setkávání rodin s dětmi, smysluplné trávení
volného času, sdílení a výměnu zkušeností; podporovat komunitní soužití v
lokálních podmínkách - pěstování vazeb k místu, oživení vztahů mezi lidmi. •Cílová skupina: rodiny
s dětmi ve věku 0 – 10 let, nastávající rodiče •Kapacita: 500 jedinečných rodin / rok •Lokalita: Malešice, Strašnice •Možný rozvoj služeb: ano
•Potřeby pro udržení a rozvoj služeb: zachování
stávající finanční podpory a prostor či jejich rozšíření •Besedy, workshopy, semináře
zaměřené na rozvoj rodičovských kompetencí: cca 20 vzdělávacích akcí za rok s
kapacitou okolo 10 osob •Tréninkové aktivity na posilování
rodičovských kompetencí: 13 pololetních kurzů, každý o rozsahu 16 lekcí, zhruba 150 jedinečných
účastníků •Poradenství pro rodiče – 7 druhů, celkem cca 70 jedinečných
účastníků za rok, 260 – 300 hodin za rok •Práce s celou rodinou, akce pro rodiče s dětmi: 5 pravidelných programů, 15 akcí za rok •Komunitní akce v lokalitě:
6 velkých venkovních akcí za rok •Aktivně
se zapojují do aktivit MČ Praha 10 –
ANO •Programy zaměřené na všeobecný rozvoj
dětí – 25 kroužků pro děti ve věku 3 – 10 let •Podpora
slaďování práce a rodiny: dětská skupina, herna s hlídáním, příměstské tábory
•Rozvojové
a relaxační aktivity pro rodiče (cvičení, vzdělávání): 12 pravidelných programů
Klub K2, o.p.s. •Poslání:
Přispíváme
k naplnění potřeb rodin s malými dětmi a usilujeme o celkové zlepšení postavení
rodičů ve společnosti. •Cílová
skupina: rodiny
s dětmi •Práce
s celou rodinou: ano •Kapacita:
500
rodin ročně •Lokalita
Strašnice/Skalka,
Záběhlice/Zahradní Město •Možný
rozvoj služeb: ano
•Potřeby
pro udržení a rozvoj služeb, ohrožení fungování: vyřešit
situaci v Ostružinové - nekvalitní prostory neodpovídající práci s rodinami s
nejmenšími dětmi, zachovat stávající fin. Podporu P10, vyjasnit majitele
zahrady v Olešské, abychom ji mohli systematicky rozvíjet •kurzy,
semináře, zaměřené
na rozvoj rodičovských kompetencí
– 10 půlročních kurzů/ 40 rodin, 25
seminářů ročně/ 300 účastníků seminářů
•tréninkové
aktivity na posilování rodičovských kompetencí: 4 typy tréninků / 50 rodin
•Poradenství
pro rodiče: 7 poraden/ 100 klientů ročně
•Komunitní
akce
v lokalitě: 14 akcí ročně
•Nízkoprahové
aktivity pro rodiny: herny, akce, sociální, právní
poradenství
•Aktivně
se zapojují do aktivit MČ Praha 10:
KPSS, RP
•Další
aktivity: Školka K2 – Dětské skupiny – 45 dětí od 2 let, naučná stezka Zahrada
ve městě, metodická práce
Centrum
pro rodinné aktivity – Bambulky - Poslání:
Vytvořit
příjemné rodinné prostředí, kde můžete s dětmi strávit volný čas
•Cílová
skupina: Rodiče
s dětmi •kapacita •Lokalita:
Mirošovická, P10 – Strašnice/Skalka •Možný
rozvoj služeb •Potřeby
pro udržení a rozvoj služeb •kurzy,
semináře, přednášky zaměřené na rozvoj rodičovských kompetencí
•tréninkové
aktivity na posilování rodičovských kompetencí
•Poradenství
pro rodiče
•Práce
s celou rodinou, s celým systémem rodiny
•Komunitní
akce v lokalitě
•Nízkoprahové
aktivity pro rodiny
•Aktivně
se zapojují do aktivit MČ Praha 10
•Další
služby – kurzy pro rodiče s dětmi, předškolka,
hlídání
Komunitní centrum Kruh - Poslání: Otevřená škola, která využívá svůj
potenciál, vybavení a personální zabezpečení ve prospěch celé komunity.
•Cílová
skupina: rodiče s malými dětmi, školáci a
jejich rodiny, senioři •kapacita •Lokalita:
Mirošovická, P10 – Strašnice/Skalka •Možný
rozvoj služeb
•Potřeby
pro udržení a rozvoj služeb
Komunitní
centrum Protěž
•Poslání:
Prevence
sociálního vyloučení, aktivizace komunity, zvýšení počtu dobrovolníků. •Cílová
skupina: •Kapacita •Lokalita:
Vinohrady •Možný
rozvoj služeb
•Potřeby
pro udržení a rozvoj služeb
V roce 2019 realizovala MČ Praha 10 průzkum zaměřený na potřeby rodin na Desítce ve spolupráci se spolkem K2 a Jablíčkov. Celkem bylo odevzdáno 163 vyplněných dotazníků, které jsou podkladem i pro tvorbu Koncepce rodinné politiky. Dotazník byl propagován na webu www.praha10.cz/strategie a Facebooku MČ Praha 10, zároveň byl dostupný i v tištěné verzi v klubu K2 a Jablíčkov.
Výsledky ankety Potřeby rodin na Desítce: Silné stránky 1. Aktivní rodiny s dětmi na území MČ Praha 10 2. Vysoký podíl vysokoškolsky vzdělaných lidí 3. Rodiny se silným vztahem k území MČ Praha 10 – velká znalost prostředí 4. Silné rodinné zázemí (min. 3 členné rodiny) 5. Aktivity Rodinného a komunitního centra Jablíčkov a Klubu K2 6. Podmínky pro volnočasové aktivity (Malešický park, areál Gutovka, Hamerský rybník),
Slabé stránky: 1. Průměrné hodnocení podpory rodin ze strany MČ Praha 10 2. Naplněná kapacita jeslí a mateřských školek 3. Nedostatečné kulturní vyžití pro rodiny (divadlo, koncerty, kino, kampaně) 4. Nebezpečné prostory v okolí metra Skalka a Strašnice (výskyt nepohodlných lidí, zanedbané veřejné prostranství) 5. Nedostatek míst k parkování aut 6. Naplněná kapacita rodinných center 7. Intenzivní hustota dopravy 8. Nedostatek inovativních a alternativních škol 9. Chybějící aktivity pro matky s dětmi 10. Nízká podpora rodin s dětmi s hendikepem a seniory (např. odlehčovací služby)
Příležitosti 1. Navýšení kapacit jeslí a mateřských škol 2. Podpora rodinných center v MČ Praha 10 (fungujících, iniciace nových projektů) 3. Rozvoj sportovních aktivit (cvičení maminek s dětmi, kvalitní síť cyklostezek) 4. Podpora místních organizací v pořádání kulturních akcí (finanční, propagační) 5. Zapojení se do projektu Bezpečné cesty do školy (nebezpečné křižovatky a přechody) 6. Podpora kaváren a restaurací (např. kavárna přátelská rodině) 7. Zavedení odlehčovacích služeb (pro rodiny s hendikepem, seniory, rodiče samoživitelé) 8. Revitalizace prostor v okolí metra Skalka a Strašnická (pobytové plochy) 9. Zavedení parkovacích zón, výstavba parkovacích domů 10. Podpora inovativních a alternativních typů výuky (jesle, mateřské a základní školy) 11. Vznik platformy pro rodiny (podstránka webu www.praha10.cz) 12. Informovat rodiče o službách v městské části již při vítání občánků 13. Úklid psích exkrementů (osvěta, zajištění specializovaných odpadkových košů) 14. Vznik Koncepce rodinné politiky MČ Praha 10
Hrozby 1. Omezené množství finančních prostředků MČ Praha 10 na podporu aktivit směřujících k podpoře rodin 2. Neochota místních organizací spolupracovat 3. Zákonná opatření a jiné externí vlivy
MČ Praha 10: - každoročně pořádá Veletrhy sociálních a návazných služeb (více v tiskové zprávě, 24.4.2020: "Veletrh sociálních a návazných služeb") - má zpracovaný Střednědobý plán rozvoje a udržitelnosti sociálních a návazných služebna území městské části Praha 10na období 2017-2020 (priorita 3 „Komunitní aktivity podporující osoby v nepříznivé sociální situaci a osoby touto situací ohrožené“, a to pod opatřením 3.1 „Podporovat rodinná a komunitní centra“). V rámci plánu pravidelně svolává schůzky pracovních skupin, a to i organizací zabývající se rodinným prostředí. - připravuje koncepci rodinné politiky na základě Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (9. Praha 10 přátelská, 9.3. Příznivé prostředí a podmínky pro rodiny, 9.3.1 Systémově reagovat na potřeby rodin).
- V roce 2019 se uskutečnilo celkem šest setkání
s kulturními aktéry přímo v konkrétních lokalitách MČ
Praha 10: Zahradní Město
a Záběhlice, Vršovice, Strašnice, Malešice, Skalka a Rybníčky,
Bohdalec a Slatiny. Cílem setkání bylo zmapování potřeb a vzájemné sdílení kontaktů. Na základě setkání zároveň vznikla Koncepce rozvoje kultury městské části Praha 10 na období 2020-2025. - provozuje Sociální a zdravotní portál, kde návštěvník nalezne potřebné informace dle jednotlivých cílových skupin. - podporuje svoji grantovou politikou jednotlivé organizace, a to i rodinná a komunitní centra (více v tiskové zprávě, 4. 3. 2020: "30,6 milionu korun na podporu prospěšných projektů! MČ Praha 10 schválila dotace na tento rok". V roce 2019 přispěla MČ Praha 10 na činnost mateřských/rodičovských center celkovou částkou 732 200 Kč. Některé organizace využívají i možnost pronájmu prostor od městské části za zvýhodněné nájemné, a to ve výši 200 Kč/m2/rok. Celkové - každoročně pořádá letní příměstský tábor, a to zpravidla ve dvou turnusech, jehož hlavním cílem je usnadnit rodičům dětí mladšího školního věku sladění pracovního rytmu s péčí o děti v době hlavních školních prázdnin. Pro děti z městské části Praha 10, které navštěvují ZŠ v Praze 10 je za zvýhodněnou cenu. - Sama MČ Praha 10 v minulosti realizovala projekty zaměřené na podporu aktivit umožňujících rodičům snazší návrat do zaměstnání nebo zvyšování jejich kvalifikace v období čerpání rodičovském dovolené. Konkrétně se jednalo o projekt s názvem „Práce a rodina – jde to“, který byl zaměřen na podporu rodičů na mateřské/ rodičovské dovolené a těch, kteří byli krátce po jejím ukončení registrováni na Úřadu práce ČR, při jejich návratu do zaměstnání. Podmínkou zapojení do projektu bylo trvalé bydliště na Praze 10. Projekt byl financován z Evropského sociálního fondu, Praha & EU: Investujeme do Vaší budoucnosti, operačního programu Praha – Adaptabilita a byl realizován v období březen 2013 až srpen 2014. Na projekt dále navázal stejnojmenný projekt "Práce a rodina - jde to II" (leden - říjen 2015).
|
-
5 organizací: Klub K2 a Rodinné a komunitní centrum Jablíčkov (cca 1000 rodin / rok), Centrum pro rodinné aktivity – Bambulky, Komunitní centrum Kruh, Komunitní centrum Protěž
MČ Praha 10 podporuje mateřská, rodinná a komunitní centra. Tato centra ale nejsou zcela rovnoměrně zastoupena po celé městské části.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 spolupracuje s desítkami organizací a s nimi pořádá různé aktivity, podílejí se na komunitním plánování sociálních a návazných služeb, zapojují se do dotačního řízení MČ a do různých projektů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ podporuje činnost mateřských, rodinných a komunitních center koncepčně prostřednictvím systému sociálních a návazných služeb a rodinné politiky. Mezi organizace podporující rodiny a komunitní aktivity rozděluje dotace. Prosím o stručné doplnění základních informací, které by pomohly chápání celkové situace: Např. kolik mateřských/rodinných/komunitních center v MČ je a jaké jsou jejich hlavní aktivity? Je jejich finanční podpora stran MČ dlouhodobá a stabilní? Jak se (třeba odhadem) proměňuje počet klientů? Mají občané zájem o centra? U zmíněného průzkumu je relevantnější zmínit hlavní výsledky (jaké jsou potřeby rodin? co je tíží?) než způsoby propagace. Věta „Celkové“ nedokončená.
|
9.2.2 Monitoruje městská část rovný přístup obyvatel ke vzdělávání, minimálně ve školách a školských zařízeních zřizovaných městskou částí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 se řídí Koncepcí rozvoje školství městské
části Praha 10 na období 2020-2025, (5. Zvyšování motivace dětí a žáků 5.2 Kvalitní
vzdělávání pro všechny, podpora inkluzívního vzdělávání, 5.4 Podpora
prevence) a Strategickým plánem udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro
období 2020-2030 (7.
Praha 10 vzdělaná, 7.2 Škola v centru dění, 7.2.1 Rozvoj žáků ve všech
oblastech, podpora rovných příležitostí a inovativní vzdělávání).
V MŠ i ZŠ je rovný přístup zajištěn nejen obecně
platnými dokumenty, ale i školskými právními předpisy,
zejména: -
Všeobecnou
deklarací lidských práv a svobod OSN 1948 -
Úmluvou OSN o právech dítěte 1989 -
Světovou
deklarací vzdělání pro všechny tzv. Jomtienská deklarace 1990 -
Úmluvou
OSN o právech osob se zdravotním postižením 2006 -
zákonem
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a dalším
vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů -
vyhláškou
č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů -
vyhláškou
č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné
školní docházky, ve znění pozdějších předpisů -
vyhláškou
č. 27/20016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků
nadaných, ve znění pozdějších předpisů -
vyhláškou
č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů -
vyhláškou
č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů Městská část zřizuje celkem 20 mateřských škola 13
škol základních. V mateřských školách je 3106 míst, v základních 7980
míst. I tak, dle Krátkodobého
plánování
kapacit MŠ a ZŠ je to do budoucna malý počet na pokrytí poptávky.
Školské zařízení Školní jídelna, Praha 10, Vršovická
68/1429, příspěvková organizace a školní jídelny, které jsou součástí
mateřských škol umožňují stravování i dětem ze sociálně slabšího prostředí –
stravování je možné uhradit z finančních prostředků Magistrátu hl. m. Prahy – v
rámci každoročního projektu Operačního programu potravinové a
materiální pomoci (OP PMP) s názvem „Školní obědy dostupné pro každé
dítě“ a nebo z
nadace Women for Women. Zapojení do projektu je však zcela na
konkrétním řediteli příspěvkové organizace, který musí v případě OP PMP odhadovat počet dětí, které by pomoc
potřebovali, odhadovat s velkým časovým předstihem. V roce 2018 žádalo o podporu 12 škol pro 159
dětí, v roce 2019 pak 17 škol pro 198 dětí, pro rok 2020 žádalo 29 škol
pro 266 dětí. Ne vždy jsou však finanční prostředky vyčerpány, a to
z různých důvodů (žáci nedocházejí do školní jídelny nebo do školy,
nesplní požadavky na možnost čerpat podporu apod.). I přes to však MČ motivuje
školy k tomu, aby o OP PMP žádaly.
Asistentů pedagogů bylo v ZŠ cca 83 a v MŠ cca
20. Každá mateřská škola má navíc finanční prostředky na provozního asistenta –
pro rok 2020 se jednalo cca o 4.600 tis. Kč. Provozní asistent má pracovní náplň
dle potřeb školy, každopádně se jedná o nepedagogického pracovníka, který může
být nápomocen řediteli nebo pedagogům a dětem. S osobou asistenta pedagoga
se počítá i do roku 2021. O pomocníka v ZŠ, který bude moci vykonávat
pedagogickou i nepedagogickou funkci ve škole je nyní pamatováno v návrhu
rozpočtu na další rok 2021.
V ZŠ jsou k dispozici 6 přípravných tříd,
pro školní rok 2020/2021 bude kapacitně postačovat pouze 5 otevřených – ZŠ
Eden, ZŠ V Rybníčkách, ZŠ U Vršovického nádraží, ZŠ Olešská a ZŠ
Břečťanová.
V MČ Praha 10 jsou i speciální školy, jejichž
zřizovatel je HMP. ZŠ Práčská; MŠ, ZŠ a SŠ Chotouňská; ZŠ logopedická v Moskevské;
ZŠ speciální Starostrašnická, které jsou s ostatními našimi školami i
školami jiných zřizovatelů zapojeny do MAP II. Dále máme kontakt s DDM Praha 10
- Dům UM, Pod Strašnickou vinicí, Základní uměleckou školou v Bajkalské a Základní
uměleckou školou v Olešské. Bezbariérovost škol je s ohledem na jejich stáří
velmi malá.
Dětem ze sociálně slabšího prostředí zajišťujeme se
školami obědy zdarma, a to v rámci výzvy MHMP nebo organizace Women for
women. MČ P-10 přispívá finančně na realizaci škol v přírodě
základních škol v Horském hotelu, což jiná MČ nerealizuje v takové míře.
Jedna ze škol má zřízený nadační fond pro potřebné,
každá ze škol má uskupení rodičů, které ze svých příspěvků podporuje „svou“ MŠ
nebo ZŠ. Pro děti, které to na jaře potřebovaly, zapůjčily
některé školy IT vybavení, některým nabídla IT MČ, a to prostřednictvím školy.
Se stejným nasazením počítáme i v případě potřeby na podzim. Všem zřizovaným školám byla nabídnuta možnost zapojit
se do výzvy MHMP „Fond solidarity“ a získat příspěvek na výlety, aktivity škol,
školy v přírodě apod. za podmínek stanovených výzvou.
V rámci MAP II a jeho oblasti rovných
příležitostí školy hledají příležitosti pro aktivity, které jiným umožní lepší
přístup ke vzdělávání nebo k sociálním kontaktům.
|
-
Ve školním roce 2019/2020 bylo v základních školách cca 612 cizinců a 666 dětí se SVP z celkového počtu 6546 žáků. V MŠ se vzdělávalo cca 259 cizinců a 21 dětí se SVP. Počty se však v průběhu školního roku mění, a to s ohledem na stěhování obyvatel nebo přiznání SVP či ukončení jejich podpory. Pro letošní školní rok ještě nemáme čísla k dispozici
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 ve spolupráci se školami zřizovanými MČ vyhledává sociálně potřebné děti a snaží se jim zajistit stravu ve školách s externí finanční pomoci. Rovný přístup ke vzdělávání je školami podporován i z důvodu plnění různých závazných dokumentů a zákonů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Inkluzivní vzdělávání je zakotveno v koncepčních dokumentech MČ. Žáci ze sociálně slabších rodin mohou dosáhnout na dotované stravování. Zkuste pro lepší hodnocení rozvinout: např. kolik ZŠ/MŠ zřizujete? Kolik je v nich celkově žáků a kolik se SVP? Víte kolik asistentů pedagoga je ve školách (v textu dále je např. zmínka, že platíte asistenty)? Nějaké přípravné třídy? Jsou na území MČ nějaké speciální školy (byť zřizované jiným subjektem) pro děti se speciálními potřebami? Kolik ze škol je bezbariérových? Mohou děti ze sociálně slabých rodin získat nějaký příspěvek na volnočasové činnosti? Jaký je trend? Máte v této problematice nějaké plány a vize? Nerozumím uvedenému indikátoru.
|
9.2.3 Došlo ke zvýšení počtu bezbariérových budov – zejména budov úřadů, škol, obchodů a zařízení poskytujících služby a veřejných prostranství (chodníky v místech přechodů, bezbariérová úprava parků apod.) v městské části? Pokud ne, jaký je postup v případě žádosti / stížnosti občana či sdružení na odstranění bariér ve veřejných budovách v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jednou z dlouhodobých priorit MČ
Praha 10 je odstraňování bariér, a to nejen stavebních, ale i smyslových, komunikačních, jazykových apod. Bezbariérovému pohybu se věnujeme Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (4. Praha 10 mobilní, 4.2 Zklidňovat
automobilovou dopravu, 4.2.2 Prosazovat úpravy dopravně nebezpečných a rizikových, 4.3.1 Vytvářet
bezpečný a příjemný prostor pro pohyb pěších, 4.3.2 Informovat a vzdělávat veřejnost v oblasti udržitelné mobility a bezpečnosti v dopravě míst).
Projekty Prahy 10: 1. Společně
proti bariérám Praha
10 v rámci komunitního plánování sociálních a návazných služeb již desátým
rokem přijímá podněty občanů týkající se bariér, které jim komplikují každodenní život. Na zdravotním a sociální portálu je
zveřejněna výzva pro občany, aby v případě, že se s bariérovým místem potýkají, toto nahlásili. Jedná se např. o vysoký obrubník,
bariérový přechod, signalizaci na přechodu, chybějící zábradlí. Vždy se snažíme konkrétní podnět vyřešit. Pokud se jedná o bariéru, která nespadá do kompetence městské části, předáváme podnět kompetentním orgánům. MČ Praha 10 se podnětům občanů věnuje
také na
webu www.praha10.cz/strategie,
kde se bariérovým překážkám intenzivně věnujeme.
Stav řešení podnětu je možné sledovat zde: https://strategieprodesitku.cz/podnety/.
2. Mapování bezbariérovosti/přístupnosti objektů na Praze 10 Městská část Praha 10 se v roce 2015 zapojila do projektu, jehož cílem je vytvoření mapy přístupnosti a bezbariérovosti objektů na území městské části Praha 10 pro osoby s tělesným postižením pohybujících se po území městské části. Mapování z důvodu zachování vysokého odborného standardu a využitelnosti pro celoměstskou mapu bylo
provedeno profesionály
znalými
metodiku kategorizace přístupnosti objektů z Pražské organizace vozíčkářů.
Zmapované veřejné objekty byly zapracovány do interaktivní mapy, na kterou je umístěn link na internetových stránkách městské části Praha 10. Informace byly zpracovávány i formou strukturovaného textového popisu objektu.
Do textu jsou zaznamenávány všechny klíčové údaje. Každý klient na základě přesných informací a s nejlepší znalostí vlastních možností a potřeb může rozhodnout, zda je schopen konkrétní objekt navštívit, případně jaké pomůcky
či míru dopomoci bude třeba
zajistit. MČ Praha 10 nemá přímou možnost odstraňování některých bariér ovlivnit. Veškeré úpravy provádí TSK hl. m. Prahy, který je správcem komunikací na celém území Prahy 10. MČ Praha 10, konkrétně Odbor dopravy a ochrany
životního prostředí předkládá na TSK požadavky a je na investorovi (Magistrát hl. m. Prahy), kdy tyto práce budou provedeny. Samozřejmostí je, že všechny opravy splňují znaky bezbariérovosti (např. chodníky v místech přechodů). MČ Praha 10 prostřednictvím Pražské
organizace vozíčkářů ke
dni 31. 12. 2018 zmapovala celkem 70 objektů. Výstupy z uvedeného mapování jsou průběžně předávány kompetentní organizaci, která může bariéry zohlednit při rekonstrukci, případně odstranit přímo a především jsou zaneseny do mapy zveřejněné na stránkách Pražské organizace vozíčkářů. Do konce roku 2018 byly zmapovány objekty
níže uvedených institucí a organizací (v některých případech se jednalo o více objektů): - Úřad MČ
Praha 10,
- PSSZ Praha 10,
- Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci v Praze 10, p. o.,
- Domov pro seniory Malešice, p. o.,
- Domov pro seniory Zahradní Město,
p. o.,
- Česká pošta (6 poboček),
- Policie ČR,
- MO Vršovice (Přípotoční 300), - MO Zahradní Město
(Jabloňová 3000), - MO Strašnice (V Zátočce
1),
- Městská policie hl. m. Prahy:
- Ředitelství OŘ MP Praha 10 (Počernická 634/95),
- Okrsková služebna OŘ MP
Praha 10 (Litevská
1282/1),
- Okrsková služebna OŘ MP
Praha 10 (Sedmidomky 462/14),
- Okrsková služebna OŘ MP
Praha 10 (V Korytech 8),
- Dům Naděje
Praha – Záběhlice – azylový dům,
- Dům Naděje
Praha – Vršovice – azylový dům,
- Centrum sociálních služeb Praha – Azylový
dům
pro matky s dětmi,
- Kino Pilotů,
- Kulturní dům Barikádníků,
- Vršovické divadlo MANA,
- Poliklinika Malešice,
- Strašnické divadlo (ul. Solidarity
1986/53),
- FÚ pro hl. m. Prahu – Územní pracoviště
pro Prahu 10,
- Poliklinika Zahradní Město,
- ZŠ, Praha 10, Brigádníků
14/510,
- ZŠ, Praha 10, Břečťanová 6/ 2919,
- ZŠ, Praha 10, Gutova 39/1987,
- ZŠ, Praha 10, Hostýnská 2/2100,
- ZŠ, Praha 10, Jakutská 2/1210,
- ZŠ, Praha 10, Kodaňská 16/658,
- ZŠ, Praha 10, Nad Vodovodem 81/460,
- ZŠ, Praha 10, Olešská 18/2222,
- ZŠ, Praha 10, Švehlova 12/2900,
- ZŠ, Praha 10, U Roháčových kasáren 19/1381,
- ZŠ, Praha 10, U Vršovického nádraží 1/950,
- ZŠ, Praha 10, V Rybníčkách 31/1980,
- ZŠ, Praha 10, Vladivostocká 6/1035,
- MŠ Bajkalská 1534/19, Praha 10,
- MŠ Benešovská 2291/28, Praha 10,
- MŠ Hradešínská 1974/17, Praha 10,
- MŠ Na Sychrově
941/10, Praha 10,
- MŠ Hřibská 2102/1, Praha 10,
- MŠ Kodaňská 989/14, Praha 10,
- MŠ Magnitogorská 1430/14, Praha 10,
- MŠ Omská 1354/6, Praha 10,
- MŠ Jakutská 1210/2, Praha 10,
- MŠ Mrštíkova 205/23, Praha 10,
- MŠ Tolstého 1353/2a, Praha 10,
- MŠ Útulná 2099/6, Praha 10,
- MŠ U Roháčových kasáren 1215/14, Praha 10,
- MŠ U Vršovického nádraží, Sámova 2a/1529,
Praha 10,
- MŠ Vladivostocká 1034/8, Praha 10.
Prostřednictvím občanů se
MČ
Praha 10 věnuje vyhledávání bariérových míst a snažíme se o jejich odstranění. Podílíme se na tvorbě
webové mapy
přístupnosti objektů.
Na základě dohody byly
výsledky mapování vždy předány organizaci, které se mapování týkalo. Dále byly některé
výstupy předány kompetentnímu odboru ÚMČ Praha 10, a to pro využití
v případě stavebních úprav. Dovolujeme si připomenout, že výsledky byly
zpracovány do interaktivní mapy a je možno přes tento „link“
uvedené údaje získat. Vzhledem k tomu, že nebyly zmapovány všechny veřejné
objekty, tak nelze vyjádřit v %. V rámci
procesu KPSS shromažďuje OSO i podněty, které se týkají objektů, jež nespravuje
městská část. ÚMČ se pak v mnoha případech obrací na kompetentní orgány.
Bezbariérové komunikace a přístupy do veřejných budov: Technická správa komunikací hl. města Prahy (TSK, a.s.) spravuje na území MČ Praha 10 celkem 289 km pěších komunikací. V současnosti je 240 km bezbariérových (tedy 83%). Zároveň TSK a.s. spravuje na území MČ Praha 10 cca 10 142 cílových objektů (budov) poskytujících služby. Celkem 108 vstupů má charakter bezbariérovosti (cca 59 %), 75 ks je vyhodnoceno jako bariérové (výsledné číslo je v součtu odlišné z důvodu vyššího počtu vstupů do některých cílových míst).
|
-
Praha 10 zmapovala v roce 2018 celkem 70 objektů zřizovaných samotnou městskou částí. Technická správa komunikací hl. města Prahy (TSK, a.s.) spravuje na území MČ Praha 10 celkem 289 km pěších komunikací. V současnosti je 240 km bezbariérových (tedy 83%). Zároveň TSK a.s. spravuje na území MČ Praha 10 cca 10 142 cílových objektů (budov) poskytujících služby. Celkem 108 vstupů má charakter bezbariérovosti (cca 59 %), 75 ks je vyhodnoceno jako bariérové (výsledné číslo je v součtu odlišné z důvodu vyššího počtu vstupů do některých cílových míst).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Byla zpracována mapa bezbariérovosti. Na zpřístupnění budov a veřejných prostranství se dále pracuje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ se problematice bezbariérovosti i ve spolupráci s dalšími subjekty dlouhodobě věnuje, je jednou z priorit koncepčních dokumentů. Text je celkově dlouhý, jen málo však vypovídá o skutečném stavu. Jaké jsou výsledky mapování bezbariérovosti? Jaké % veřejných objektů je bezbariérových? Co chybí? Jaké pokroky byly učiněny v minulých letech, co je v plánu? Jaký podíl přechodů (odhadem) je bezbariérových? Kolik podnětů zasílají občané?
|
9.2.4 Zajišťuje městská část, případně statutární město nebo jiný subjekt podporu obyvatelům s důrazem na jejich specifické potřeby (senioři, OZP, menšiny, sociálně znevýhodnění, lidé s nízkým stupněm vzdělání apod.) v obtížných životních situacích (např. terénní služby, linka pomoci, právní poradna apod.)? Pokud ano, jakým způsobem jsou o této podpoře obyvatelé informováni? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podpora specifických skupin obyvatel je primárně řešena v rámci procesu komunitního plánování sociálních a návazných služeb (dále i KPSS). Tento proces je na území MČ Praha 10 realizován již od roku 2004, a to za spolupráce občanů, poskytovatelů sociálních a návazných služeb a vedení MČ Praha 10. Všechny zjištěné potřeby jsou na jednáních pracovních skupin KPSS řešeny společně s občany a poskytovateli služeb, kdy po vzájemné dohodě všech aktérů dochází k návrhu řešení a následnému zavedení služby. Řešení specifických potřeb skupiny obyvatel nacházejících se v obtížné životní situaci a ohrožené skupiny je zakotveno ve Strategickém plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (9. Praha 10 přátelská, 9.1 Kvalitní sociální péče a služby, 9.1.1 Komunitní plánování sociálních a návazných služeb). Mapování potřeb probíhá průběžně v rámci procesu komunitního plánování sociálních a návazných služeb, kde v současnosti působí čtyři pracovní skupiny: - „senioři“,
- „osoby se zdravotním postižením“,
- „rodina, děti a mládež“,
- „osoby ohrožené sociálním vyloučením“.
Pro občany městské části Praha 10 je vytvořena rozsáhlá síť sociálních a návazných služeb (cca 100 poskytovatelů sociálních a návazných služeb), a to včetně služeb zaměřených na specifické cílové skupiny osob. Cílem KPSS je, aby zde byly zastoupené služby potřebné a v požadované kvalitě. Zajištění kvalitní a dostupné sítě sociálních a návazných služeb považuje MČ Praha 10 za jednu ze svých priorit, proto poskytovatelům uvedených služeb poskytuje podporu prostřednictvím dotačního řízení. Finanční prostředky vyčleněné na podporu sociálních a návazných služeb z rozpočtu MČ Praha 10 se každoročně zpravidla navyšují (2013 – 900 000 Kč, 2014 – 2 993 000 Kč, 2015 – 2 606 000 Kč, 2016 – 3 193 000 Kč, 2017 – 8 200 000 tis. Kč, 2018 – 9 648 200 Kč, 2019 – 10 343 200 Kč). Každoročně se zvyšuje nejen celková částka poskytnutá organizacím v rámci dotačního řízení, ale i počet podaných žádostí. Z celkového počtu 123 podaných žádostí MČ Praha 10 v rámci dotačního řízení v roce 2019 podpořila celkem 110 projektů či služeb v jednoletém programu a 8 projektu v programu víceletém. Dále MČ Praha 10 od roku 2014 zajišťuje službu bezplatného právního poradenství, která je určena občanům Prahy 10 – klientům odboru sociálního, kteří se nacházejí v nepříznivé sociální situaci. K právnímu poradenství zájemce objednávají sociální pracovníci. V roce 2017 bylo podpořeno celkem 127 osob a v roce 2018 celkem 110 osob. Nejvíce uskutečněných konzultací (rozsah jedné konzultace je 60 minut) se týkalo problematiky bytů a nemovitostí (30 případů/2017, 29 případů/2018). Jednalo se zejména o problematiku nájmu, nájemních smluv, vlastnictví a spoluvlastnictví nemovitostí. Druhou nejčastěji zastoupenou oblastí, ve které byly právní služby poskytovány, byla finanční problematika (26 případů/2017, 18 případů/2018). Dotazy se nejčastěji týkaly dluhů, exekučních řízení, daní či pojištění. Časté zastoupení měla i problematika práva rodinného. Od roku 2018 zavedla MČ Praha 10 ve spolupráci s Tichým světem o.p.s. službu pro neslyšící – online tlumočení prostřednictvím Tiché linky, kdy se neslyšící, komunikující českým znakovým jazykem, mohou s žádostmi (občanské průkazy, cestovní pasy, sociálně-právní záležitosti, bytová agenda apod.) obrátit na svého úředníka. Zavedení této služby je dalším krokem k bourání komunikačních bariér mezi úřady a jejich neslyšícími klienty. Městská část Praha 10 podporuje integraci dětí s těžkým zdravotním postižením do běžného života, a proto od roku 2004 poskytuje finanční dary dětem, které jsou těžce zdravotně postižené, plní školní docházku denní formou a mají trvalé bydliště na území městské části Praha 10. Výše jednoho finančního daru (za každé pololetí) činí 10 000 Kč v případě, že dítě plní školní docházku ve škole, která se specializuje na práci s dětmi se zdravotním postižením, a 22 500 Kč v případě, že dítě plní školní docházku ve škole, která není zřízena jako škola se specializací na práci s dětmi se zdravotním postižením. O výši finančního daru rozhoduje Rada městské části Praha 10. Finanční dary jsou aktuálně poskytovány dle zásad, které schválila Rada MČ Praha 10 v červnu 2016. 
MČ Praha 10 považuje za potřebné podporovat služby pro ohrožené děti a rodiny, proto poskytuje dary organizacím, které poskytují specifické služby pro ohrožené děti a rodiny. V tabulce jsou uvedeny podpořené spolupracující organizace. 
V návaznosti na výstupy komunitního plánování sociálních a návazných služeb působí na území MČ Praha 10 od roku 2012 terénní program pro děti a mládež, jehož smyslem je předcházet sociálně rizikovému chování dětí a mládeže a s tím souvisejících problémů jako je vandalství, užívání návykových látek a jejich prodej aj. 
Od roku 2014 působí na území MČ Praha 10 terénní program pro osoby bez přístřeší. Osobám z cílové skupiny byly služby poskytovány anonymně, zdarma, dobrovolně (ze strany klientů), s respektem ke každému klientovi. Hlavními cíli sociální práce s klienty terénního programu byla minimalizace sociálních rizik jejich způsobu života, motivace k řešení nepříznivé sociální situace, zajištění sociálního poradenství, nejnutnějšího zdravotnického ošetření přímo v terénu a poskytování nezbytné materiální pomoci – stravy (polévka, čaj, potraviny), ošacení, hygienických potřeb a v rámci ošetření také zdravotnických potřeb. Terénní program považuje městská část Praha 10 rovněž za preventivní opatření směrem k „běžné“ veřejnosti, a to v oblasti zdravotní (šíření infekčních chorob) a rizikových sociálních jevů, které s bezdomovectvím souvisí (např. drobná kriminalita, žebrání). 
Dále MČ Praha 10 významně podporovala formou dotačního řízení zavedení a udržení mobilních týmů pro osoby s duševním onemocněním. Na území MČ Praha 10 působí týmy dva. Konkrétně se jedná o komunitní tým organizace Eset Help (Strašnice, Malešice, Záběhlice) a komunitní tým organizace Fokus Praha (Vršovice, část Vinohrad, Michle). Městská část Praha 10 má projekt „Program podpory studia“, který připravila společně s Centrem sociální a ošetřovatelské pomoci Praha 10, p. o. Program je pro děti odcházejících z dětských domovů a dětí, které prošly náhradní rodinnou péčí a jsou absolventy středních škol s maturitou, který je podpoří v dalším studiu na vyšší odborné nebo vysoké škole mající své sídlo nebo pobočku na území hlavního města Prahy. Cílem Programu podpory studia je poskytnout podmínky pro úspěšné absolvování studia a získat vyšší odborné či vysokoškolské vzdělání, které jim umožní lépe se uplatnit na trhu práce. MČ Praha 10 poskytuje studentům zapojeným do programu bezplatné ubytování ve Studentském domě v Záběhlické ulici. V budově podporuje studenty i odborný personál, který studentům pomáhá jednak při studiu, tak i při řešení každodenních problémů. Studenti zařazení do Programu podpory studia mají z prostředků MČ Praha 10 hrazeno školné, poplatky za studium, a dále náklady spojené s ubytováním ve Studentském domě. Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci v Praze 10, příspěvková organizace se sídlem Sámova 7, je zřízena městskou částí Praha 10 a slouží hlavně občanům Prahy 10, jako organizace s širokým okruhem činností. Hlavním posláním a účelem organizace je poskytovat kvalitní podporu a pomoc občanům, kteří se ocitli vzhledem ke svému věku, zdravotnímu stavu či chronickému onemocnění v situaci, kdy jsou částečně nebo úplně odkázáni na pomoc jiných. Městská část Praha 10 podporuje od roku 2014 finančním darem uživatele sociální služby tísňová péče. Hlavním cílem projektu je podpořit osamělé seniory a osoby se zdravotním postižením, jež mají trvalé bydliště na území MČ Praha 10 a využívají tísňovou péči, a to prostřednictvím registrovaného poskytovatele sociální služby. 
V roce 2017 vyhlásila MČ Praha 10 nový dotačního program pro oblast paliativní péče, čímž podpořila občany městské části Praha 10, kteří využívají služeb mobilního nebo lůžkového hospice, ale také poskytovatele těchto služeb. V období od 3. čtvrtletí 2017 do 3. čtvrtletí 2018 bylo v rámci uvedeného dotačního řízení celkem vyplaceno 714 281 Kč a tím podpořeno 125 občanů Prahy 10. S účinností od 1. 11. 2012 občané nad 75 let věku. Na základě objednávky služby „Pojízdného úřadu“ jsou v domluveném termínu vysíláni zaměstnanci úřadu ke klientovi domů popř. do zdravotnického zařízení, kde s nimi jeho úřední záležitost vyřídí (služba je vykonávána pouze v územním obvodu městské části Prahy 10).
Je možné vyřídit: - žádosti o OP,
- doručení OP,
- ověření podpisu,
- Výpis z katastru nemovitostí,
- Výpis z rejstříku trestů,
- Výpis z obchodního rejstříku,
- Výpis ze živnostenského rejstříku,
- Výpis z bodového hodnocení osob,
- Výpis ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů,
- Výpis z registru účastníků provozu MA ISOH,
- podání žádosti o invalidní vyhrazené stání (+pomoc s výběrem vhodného místa),
- pomoc s vyplněním žádosti o uzavření výpůjční smlouvy s Technickou správou komunikací hl. m. Prahy,
- doručení vydaného rozhodnutí, na vyžádání,
- dočasné zakrytí značky v době nepřítomnosti vozidla, na vyžádání.
Občané žijící na MČ Praha 10 se mohou se všemi dostupnými informacemi seznámit na webových stránkách MČ Praha 10. Významným zdrojem přenosu informací ze sociální oblasti je sociální a zdravotní portál, kde informace aktualizují sociální pracovníci odboru sociálního již od roku 2013. V roce 2017 i 2018 byly průběžně zpracovávány e-maily, doručené do portálové pošty – jedná se o dotazy občanů a informace neziskových organizací. Odpovědi na případné dotazy vyřizují pověření pracovníci Odboru sociálního Úřadu MČ Praha 10 v návaznosti na téma dotazu. Do pošty sociálního a zdravotního portálu bylo v roce 2017 doručeno celkem 114 příspěvků, z tohoto počtu bylo 96 dotazů občanů, na které bylo odpovězeno. V roce 2018 to bylo celkem 109 doručených e-mailů. Písemně bylo v roce 2018 zpracováno 74 odpovědí na dotazy občanů, které byly doručeny do portálové pošty. Dále MČ Praha 10 od roku 2010 vydává katalog sociálních a návazných služeb. Jedná se o dokument, který je k dispozici v tištěné i elektronické podobě a je distribuován občanům MČ Praha 10 prostřednictvím poskytovatelů sociálních a návazných služeb a praktických lékařů z Prahy 10: - v roce 2017 bylo zhotoveno 3 000 ks aktualizovaného Katalogu sociálních a návazných služeb,
- v roce 2018 bylo zhotoveno 3 000 ks aktualizovaného Katalogu sociálních a návazných služeb.
Veletrh sociálních a návazných služeb patří k významným příležitostem, jak lze předat na jednom místě co nejvíce informací a navíc dát občanům možnost seznámit se s činností poskytovatelů sociálních a návazných služeb. Premiérový veletrh se konal v roce 2012. V roce 2017 se veletrhu zúčastnilo 43 organizací, v roce 2018 celkem 45 organizací a v roce 2019 celkem 52 organizací. MČ Praha 10 v rámci spolupráce s poskytovateli sociálních a návazných služeb po dohodě a na základě zaslaných podkladů zveřejňuje na webových stránkách MČ Praha 10 akce spolupracujících organizací. V roce 2017 bylo zveřejněno 87 akcí a v roce 2018 celkem 96 akcí. Ve spolupráci se sociálními pracovníky jednotlivých oddělení Odboru sociálního Úřadu MČ Praha 10 probíhají aktualizace informací na sociálním portálu, jsou vydávány letáky k problematice sociálně-právní ochrany dětí, k agendám oddělení sociální práce, k projektům MČ Praha 10 v sociální oblasti, k činnosti příspěvkových organizací (CSOP v Praze 10 a k LDN Vršovice). V rámci Katalogu sociálních a návazných služeb dostávají občané informaci o činnosti poskytovatelů sociálních a návazných služeb, obdobně prostřednictvím Adresáře služeb pro děti a mládež v tíživé situaci. MČ Praha 10 využívá široké spektrum podpory občanům se zaměření na specifické skupiny obyvatel. Na aktivitách a konkrétní pomoci spolupracuje s odborníky přímo z Úřadu MČ Praha 10 a z dalších organizací. MČ Praha 10 oceňuje každoročně poděkováním práci dobrovolníků a pěstounských rodin. Kontakty na organizace pro pomoc při domácím násilí. Požadavky na sociální práci se stále
zvyšují a bylo by potřebné zvýšit počet sociálních pracovníků, a to i
s ohledem na nově zavedené zásady pro přidělování bytů ze sociálních
důvodů. Typové pozice jako koordinátor seniorů apod. nejsou potřebné. V rámci
KPSS působí 4 pracovní skupiny (senioři, RDM, OZP a OOSV) a každá skupina má
svého garanta. Kapacita a obo garanta. Kapacita a objem sociální práce vyplývá z přiložené
statistiky pro MPSV ČR (2019): 
|
-
MČ Praha 10 podporuje zranitelné skupiny formou poradenství, v rámci Komunitního plánování sociálních a návazných služeb, terénními službami, finančně: integraci dětí s těžkým zdravotním postižením (1 847 500 Kč, 1. pololetí 2016 - 1. pololetí 2019), Výše podpory pro ohrožené děti (200 000,- Kč v roce 2017, 300 000,- Kč v roce 2018), Terénní program pro děti a mládež (1 500 kontaktů v roce 2018), Terénní programy pro lidé bez domova (607 kontaktů v roce 2018), Tísňová péče (164 421,- Kč v roce 2018), Terénní program pro seniory (4911 přepravených osob v roce 2018), vytištěno 3000ks Katalogu sociálních a návazných služeb v roce 2018
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část Praha 10 podporuje jak finančně, tak svými aktivitami ohrožené cílové skupiny (např. děti, seniory, děti s handicapem, lidé bez domova).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ pomocí komunitního plánování rozvíjí a finančně podporuje sociální a návazné služby pro různé cílové skupiny. Zároveň realizuje širokou paletu projektů podporující osoby se specifickými potřebami. Celkově doporučuji zestručnění (např. tabulka s terénními programy v třídění po měsících není relevantní).
Jak se vyvíjí kapacita sociální práce v MČ? Má MČ dostatek sociálních pracovníků? Existují typové pozice (např. koordinátoři seniorů/OZP/pečujících osob)? Informace o poradenství v oblasti bydlení a dluhového poradenství prosím přesuňte do relevantních otázek. Ve větě „S účinností od 1. 11. 2012 občané nad 75 let věku.“ chybí přísudek.
|
9.2.5 Podporuje městská část, případně statutární město nebo jiný subjekt v obci rodiny v možnosti sladit svou práci s rodinným životem (např. dostatek jeslí, mateřských škol, kvalitních ZŠ, zájmové činnosti dětí)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podpora mateřských/rodičovských center je jednou z priorit komunitního plánování sociálních a návazných služeb na území MČ Praha 10. Ve „Střednědobém plánu rozvoje a udržitelnosti sociálních a návazných služeb na období 2017–2020“ je podpora uvedena v prioritě 3 „Komunitní aktivity podporující osoby v nepříznivé sociální situaci a osoby touto situací ohrožené“, a to pod opatřením 3.1 „Podporovat rodinná a komunitní centra“. MČ Praha 10 nyní připravuje koncepci rodinné politiky na základě Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (9. Praha 10 přátelská, 9.3. Příznivé prostředí a podmínky pro rodiny, 9.3.1 Systémově reagovat na potřeby rodin). V roce 2019 realizovala MČ Praha 10 průzkum zaměřený na potřeby rodin na Desítce ve spolupráci se spolkem K2 a Jablíčkov. Celkem bylo odevzdáno 163 vyplněných dotazníků, které jsou podkladem i pro tvorbu Koncepce rodinné politiky. Dotazník byl propagován na webu www.praha10.cz/strategie a Facebooku MČ Praha 10, zároveň byl dostupný i v tištěné verzi v klubu K2 a Jablíčkov. Výsledky ankety naleznete v otázce č. 9.2.1. Městská část zřizuje
20 mateřských škol, přičemž celkový počet pracovišť je 30. Dále zřizuje městská
část 13 základních škol a jedno školské zařízení – školní jídelnu.
V letošním školním roce 2020/2021 se v MŠ vzdělávají i dvouleté děti
(8), pokud to kapacita dovolila a 585 dětí ve věku od 3 let. Vzhledem
k celkovému počtu dětí kolem 3 tis. v MŠ je složení dětí od 3 do 6
let rovnoměrné. Počty nepřijatých nejsou validní vzhledem k tomu, že rodiče
podávají v rámci našich škol 2 a více žádostí o předškolní vzdělávání.
MŠ a ZŠ v MČ Praha 10: MŠ obecní: počet 20, rejstříková kapacita 3106 ZŠ obecní: počet 13, rejstříková kapacita 8000 Dětské skupiny na
území MČ Praha 10 zřizuje Centrum sociální a ošetřovatelské pomoci. Kapacita školních
družin je celkem 2993 míst v 95 odděleních. Některé školy poskytují i službu
školního klubu, a to s ohledem na prostorové možnosti školy.
Předškolní vzdělávání
nebo péči poskytují fyzické či právnické osoby, některé jsou zapsané
v rejstříku škol, jiné ne. Jedná se např.: Mateřskou školu speciální
Diakonie ČCE Praha 5 v Saratovské ulici; Kouzelné školy – MŠ; Mateřská
škola mašinka; Mateřská škola KIDS Company Praha; Mateřská škola LADA; BEEHIVE
INTERNATIONAL SCHOOL; GENIUS Mateřská škola; Mateřská škola Sluníčka; Mateřská
škola Barevná školička. Se školami, které nejsou zapojeny v MAP II (nejsou
v rejstříku škol) nemáme kontakt. U DDM a ZUŠ nemáme informace.
Kvalita MŠ a ZŠ MČ Praha 10 by měla být zlepšována i na základě Koncepcí rozvoje školství městské části Praha 10 na období 2020-2025 (1. Dobré materiální a technické podmínky pro vzdělávání, 1.1 Budování kapacit škol, 1.2 Vytvoření plánu oprav a investic). Aktualizované demografické statistiky naznačují, že současná kapacita je nedostatečná. MČ Praha 10 zpracovala dlouhodobý záměr s názvem ´kompletní obnova materiálně technické základny MŠ a ZŠ´. Jedná se o podrobný plán oprav, rekonstrukcí a výstavby budov mateřských a základních škol. Předpokládaný objem nákladů je (v současných cenách) více než 1,7 miliardy korun na deset let, letošní rozpočet (2020) počítá s 86 miliony. Městská část bude u jednotlivých projektů usilovat o co nejvyšší využití dotací. Podpoře rodinných,
mateřských a komunitních center se věnujeme v kapitole 9.2.1. MČ Praha 10 v minulých letech sama realizovala několik projektů zaměřených na podporu slaďování rodinného a pracovního života, které jsou podrobněji specifikovány v části Podpora mateřských center. V rámci Centra sociální a ošetřovatelské pomoci v Praze 10, p. o. působí Středisko služeb pro děti a rodiče – Dětské skupiny (Motýlci, Broučci a Sluníčka): - jsou určeny pro děti od 1 roku do 4 let, přednostně s trvalým pobytem v Praze 10,
- kapacita 55 dětí, rozdělených do tří dětských skupin dle jejich věku,
- kvalifikovaný personál – pracovnice v přímé péči,
- vlastní kuchyň, strava podávána 4x denně, pravidelný pitný režim,
- provozní doba 6:30–17:00 hod,
- zajištění péče a všestranný rozvoj dítěte.

Návazné aktivity pro děti a mládež MČ Praha 10 podporuje prostřednictvím dotačního řízení z rozpočtu MČ Praha 10. Návazné aktivity pro děti a mládež byly zahrnuty zejména v projektech, které byly podpořeny v oblasti školství. V roce 2017 se jednalo celkem o 29 projektů v celkové výši 1 118 500 Kč a v roce 2018 se jednalo o celkem 31 projektů v celkové výši 1 280 000 Kč. Další aktivity pro děti a mládež, které mají charakter návazných, byly v letech 2017 a 2018 podpořeny i v rámci oblasti kultury, sportu, mládeže a volného času. MČ Prahy 10 již několik let finančně přispívá na
vybavenost škol, na nákup pomůcek a učebnic (cca 3,1 mil. Kč v roce 2019 a
4,3 mil. Kč v roce 2020 v ZŠ a cca 5,4 mil. Kč v roce 2019 a 3,2
mil. Kč v roce 2020 v MŠ), ale také na platy učitelů, asistentů
pedagoga, logopeda a ostatní zaměstnance (v roce 2019 to bylo 7,8 mil. Kč v ZŠ
a 9,2 mil. Kč v MŠ). Poskytuje služby, které ostatní městské části nabídnout
nemohou.
Finanční prostředky alokované na podporu výjezdů do
školy v přírodě do Horského hotelu na Černou hory činili v roce 2019
cca 16,9 mil. Kč a pro rok 2020 pak cca 15,2 mil. Kč. Školy se aktivně zapojují do získávání dalších
finančních prostředků (kromě finančních prostředků státního rozpočtu nebo
příspěvku zřizovatele. V mezích možností provozují doplňkové činnosti anebo
se zapojují do výzev, grantů, projektů apod. vyhlašovaných MŠMT, MHMP apod.
škola
|
|
částka (v tis.)
|
projekt
|
ZŠ
Brigádníků
|
UZ 33063
|
1 460,9
|
EU-Šablony II
|
UZ 13014
|
27,4
|
Školní obědy dostupné pro každé dítě IV.
|
výzva 28
|
305,2
|
Zvyšování proinkluzivního prostředí v ZŠ
|
výzva 37
|
2 313,1
|
zábava s přírodou
|
UZ 115
|
72,5
|
primární prevence
|
UZ 115
|
59,0
|
prevence - hřiště
|
ZŠ
Břečťanová
|
UZ 33063
|
1 561,3
|
EU-Šablony II
|
UZ 13014
|
97,3
|
Školní obědy dostupné pro každé dítě IV.
|
UZ 81
|
151,5
|
Abaku
|
UZ 115
|
70,5
|
prevence - hřiště
|
ZŠ Eden
|
UZ 33063
|
1 684,7
|
EU-Šablony II
|
UZ 115
|
151,5
|
primární prevence
|
výzva 37
|
3 364,6
|
Modernizace učebny přírodních věd
|
výzva 7
|
xxx
|
Přírodní zahrady
|
ZŠ Gutova
|
UZ 33063
|
| |