8 Kultura a volný čas |
Hodnocení oblasti |
8.1 Vztah města ke kultuře |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
8.1 Vztah města ke kultuře
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 přistupuje ke kultuře jako k významné oblasti života na Desítce. Je to nezastupitelná propojka k místním obyvatelům, spolkům a organizacím. Záměrem je vytvořit pevné vazby, vzájemnou důvěru a partnerství při organizaci akcí. Kultura je pevně zakotvena ve Strategickém plánu udržitelného rozvoje pro období 2020-2030, stejně tak dotační granty na podporu nejen kulturním organizací. MČ Praha 10 zároveň naplňuje Koncepci rozvoje kultury pro období 2020-2025.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zvážila bych i do této části už zmínku o strategii a existenci grantů.
|
8.1.1 Má městská část pro oblast kultury písemný strategický dokument (kulturní politika, Koncepce / strategie podpory kultury)? Vznikl strategický dokument se zapojením veřejnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 má zpracovanou Koncepci rozvoje kultury pro období 2020-2025. Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10
představuje aktualizovanou, revidovanou a doplněnou verzi
původního pracovního dokumentu "Koncepce kulturní politiky
městské části Praha 10 na období 2018–2025" od zpracovatele
MEPCO, s.r.o., jež byla realizována v součinnosti s Úřadem
městské části Praha 10. Impulsem pro vznik "Koncepce rozvoje kultury pro období 2020-2025" tak bylo především doplnění a aktualizace podkladových
materiálů již naznačené koncepce. Autorsky se na zpracování
materiálu podílel tým Ateliéru pro veřejnou debatu a Michaela
Hečková. Nedílnou součástí vzniku koncepce bylo zmapování kulturních aktérů realizované Ateliérem pro
veřejnou debatu, jež vedlo k uskutečnění série šesti setkání
s kulturními aktéry přímo v konkrétních lokalitách MČ
Praha 10. Tyto lokality konkrétně byly: Zahradní Město
a Záběhlice, Vršovice, Strašnice, Malešice, Skalka a Rybníčky,
Bohdalec a Slatiny. Zapojeno bylo také vedení městské částí Praha 10, tzv. Radniční
fórum, a proběhla prezentace pracovní verze Koncepce rozvoje kultury
před komisí pro kulturu a udělování čestného občanství RMČ
Praha 10. NÁVRHOVÁ část Koncepce pro rozvoj kultury byla
zpracována na základě analytických podkladů plynoucích ze
SWOT analýzy, realizované pro "Strategický plán udržitelnéhorozvoje MČ Praha pro období 2020–2030", dále pak reaguje na
realizované kulaté stoly v jednotlivých částech MČ Praha 10.
Stejně tak reviduje SWOT analýzu týkající se kulturních zařízení
na území MČ Praha 10 realizovanou společností MEPCO. Mezi
další externí materiály, z kterých tento dokument vychází, patří
rovněž Koncepce kulturní politiky hlavního města Prahy 2017–2021, Generel veřejných prostranství Prahy 10 či Programové prohlášení Rady městské části Praha 10 2018–2022.
Koncepce je strukturována do šesti základních oblastí:
Identita městské části, Kultura v lokalitách, Kulturní objekty,
Kulturní akce, Kultura ve veřejném prostoru a Nástroje
podpory místní kultury. Kultuře se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020–2030 (7. Praha 10 vzdělaná, 7.2 Škola v centru dění, 7.2.2 Školy jako lokální kulturně-vzdělávací centra, 8. Praha 10 kulturní, 8.1. Inspirující prostředí pro rozvoje kultury, 8.2 Praha 10 kulturnější). Cíle a opatření
v jednotlivých oblastech Koncepce rozvoje kultury jsou
uvedeny ve Strategickém plánu udržitelného rozvoje
MČ Praha 10.
|
-
Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025, Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030
Obě výše zmíněné strategie vznikly na základě účasti veřejnosti a kulturních aktérů. Byly schváleny Radou a Zastupitelstvem MČ Praha 10 a projednány v příslušných komisích městské části.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část Praha 10 má zpracovanou Koncepci rozvoje kultury, která je naplňována akčními plány, zároveň byla vytvářena v koordinaci se Strategickým plánem udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
To je skvělé, že má MČ i koncepci kultury. Byť při velikosti Prahy a jejích MČ je to myslím žádoucí. Navíc vznikala participativně.
|
8.1.2 Jaká je dostupnost a vybavenost městské části kulturními službami? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území MČ Praha 10 se nachází několik knihoven, galerií, divadel a klubů, které mohou využívat různé věkové skupiny s dobrou dostupností. V částech Prahy 10 – Zahradní Město, Strašnice, se nachází méně kulturních zařízení oproti Vršovicím, Vinohradům i Malešicím. V MČ Praha 10 je pouze funkční jeden kulturní dům - Kulturní dům Barikádníků, který zřizuje městská část. Městská část vlastní několik dalších kulturních památek / objektů: např. Čapkova vila, Trmalova vila, Kolbenova vila. Městská část Praha 10 se v "Koncepci rozvoje kultury na období 2020-2025" zavazuje v oblasti 3 Kulturní objekty: Cílem městské části je zajistit funkční a provozně udržitelnou kulturně komunitní
infrastrukturu v jednotlivých lokalitách městské části ve
spolupráci s partnery, která zajistí místní potřeby a výběrově
bude atraktivní i pro celopražské publikum. Důraz bude
kladen na špičkovou uživatelskou kvalitu revitalizací, která
odpovídá potřebám obyvatel hlavního města ve 21. století. Kulturní služby a objekty jsou také součástí Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8. Praha 10 kulturní, 8.4 Prezentovat nemovité kulturní dědictví a pečovat o něj, 8.4.1 Představovat památkově hodnotné objekty a lokality na území městské části, 8.4.2 Motivovat majitele památkově hodnotných objektů k citlivému přístupu při jejich užívání a obnově). Zároveň se strategický plán věnuje inspirujícímu kulturnímu prostředí (8.1 Inspirující prostředí pro rozvoj kultury, 8.1.1 Zajistit kvalitní podmínky pro rozvoj kulturních, komunitních a společenských aktivit obyvatel, 8.1.2 Systémová podpora rozvoje kultury v Praze 10) Seznam kulturních zařízení na území MČ Praha 10: Zřizované MČ Praha 10: - Galerie Deset – Waldesovo muzeum: široká veřejnost
- Strašnické divadlo: široká veřejnost
- Galerie v 5. patře Úřadu MČ Praha 10: široké spektrum návštěvníků úřadu
- Kulturní dům Barikádníků: saturuje potřeby své tradiční cílové skupiny, a to zejména seniory
Čapkova vila: široké spektrum návštěvníků
- Galerie v 5. patře Úřadu MČ Praha 10: široké spektrum návštěvníků úřadu
- Kulturní dům Barikádníků: saturuje potřeby své tradiční cílové skupiny, a to zejména seniory
- Trmalova vila: kulturní,
společenské a občanské centrum MČ Praha 10 a působí
v ní mimo jiné umělecká agentura FOIBOS.
- Čapkova vila: MČ Praha 10 usiluje společně se
Společností bratří Čapků a Památníkem Karla Čapka od
roku 2013 o zpřístupnění vily veřejnosti a otevření kulturního,
muzejního a badatelského prostoru.
- Kolbenova vila: zvažováno zřízení komunitního centra
- Kino Vzlet: provoz s multifunkčním využitím a kvalitní
umělecký program celopražského významu, stejně tak by
však měl saturovat potřeby prostoru pro veřejné a společenské
akce městské části Praha 10.
- KD Eden (dezolátní stav): nevyužívá se
Další kulturní spolky: - Vršovické divadlo MANA: široká veřejnost
- Městská knihovna v Praze – Korunní: široká veřejnost
- Městská knihovna v Praze – Dům čtení: široká veřejnost
- Městská knihovna v Praze – Skalka: široká veřejnost
- Městská knihovna v Praze – Zahradní Město: široká veřejnost
- Městská knihovna v Praze – Malešice: široká veřejnost
- Divadelní studio Neklid: široká veřejnost
- Divadlo HarOLD: široká veřejnost
- Divadelní ateliér Strašnice: široká veřejnost
- Café v lese – hudební klub: široká veřejnost
- Czech Inn Bar – Vršovice: široká veřejnost
- Vinohradský pivovar: široká veřejnost
- Kino Pilotů: široká veřejnost
- Xaoxax – výstavní síň: široká veřejnost
- Dům UM (DDM): mládež
- Klub Sběrné suroviny – výstavní síň: široká veřejnost
- TJ Sokol: široká veřejnost
- ZUŠ: mládež
- Dům čtení: široká veřejnost
- církevní objekty, v nichž se také pořádají kulturní programy, jako je
např. Milíčova modlitebna či kostel sv. Václava a Mikuláše: široká veřejnost.
|
-
10 kulturních zařízení / objektů v gesci MČ Praha 10, 22 dalších spolků provozujících kulturní činnosti. Cílovou skupinou je především široká veřejnost.
MČ Praha 10 vlastní celkem 10 kulturních objektů, které se nachází v rozdílném stavu. Pouze kulturní dům Eden je ve stavu, kdy ho nelze užívat. Jeho zprovoznění vyžaduje vysokou finanční investici. Důležitou součástí jsou místní aktéři, kteří provozují divadlo, kino a další kulturní akce. Jedná se o min. 22 dalších spolků. Seznam kulturních objektů lze dohledat v Koncepci rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 v příloze č. 2: Medailonky kulturních objektů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Široká nabídka kulturních služeb pro obyvatele Desítky. Stále je zde ale nerovnoměrné rozložení kulturních zařízení a služeb. Objekty v majetku městské části vyžadují šetrnou obnovu v následujících letech (např. Čapkova vila, KD Barikádníků).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.1.3 Jaká je výše a struktura výdajů na kulturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 zajišťuje mnoho aktivit, které jsou určeny pro občany napříč generacemi. V rozpočtu na kulturu jsou alokovány finanční prostředky na zajištění těchto aktivit. Celkově je v rozpočtu na rok 2019 alokována částka 14 646 000 Kč a v dotačním řízení pro kulturní spolky 3 586 000,- Kč. Celkem tedy 18 232 000 Kč. Mezi nejvýznamnější realizované akce, které jsou v rozpočtu zohledněny, patří: - Výstavní činnost, která zahrnuje cyklus výstav pořádaných v prostorách úřadu městské části Praha 10 a dalších akcí pořádaných MČ k prohloubení znalostí o městské části a významných kulturních poznatků v tomto regionu. Alokovaná částka pro rok 2019 činí 506 000 Kč.
- Další oblastí jsou občansko-společenské akce, které zahrnují vítání občánků Prahy 10, setkání jubilantů dožívajících se 90 a více let, jubilejní svatby, setkání maturantů a předávání maturitních vysvědčení, cyklus komorních koncertů pořádaných pro širokou veřejnost. Na tyto aktivity je alokována částka 1 445 000 Kč.
- Do oblasti kultury patří i tiskové služby zajišťující propagaci akcí pořádaných městskou částí, včasnou informovanost občanů o dění na území Prahy 10 včetně vydávání měsíčníku Praha 10. Na zajištění uvedeného jsou alokovány finanční prostředky ve výši 4 000 000 Kč.
- Dále jsou v rozpočtu odd. kultury alokovány finanční prostředky na zajištění akcí „většího rozsahu“ pořádané pro obyvatele městské části. Jedná se např. o Zahájení farmářských trhů na Kubánském náměstí, Májové slavnosti, Velikonoční trhy, Květinový bál pro seniory, dále Dětský den včetně programu, akce Zahájení léta a projekt Bezpečně na kole v ZŠ 20. 5. – 25. 6. 2019, zajištění dvou hodin jógy pro děti, akce Kino na kolečkách – zajištění letního kina, akce Den IZS a mnoha dalších v průběhu druhého pololetí. Dále jsou v rozpočtu na kulturu alokovány prostředky na akce Cena bratří Čapků, výjezdní zasedání ředitelů ZŠ a MŠ Prahy 10, atd. Celkově je na uvedené akce i akce realizované ve druhém pololetí a akce menšího rozsahu v rozpočtu alokována částka 7 560 000 Kč.
- Celkem 370 000 Kč bylo určeno na nájemné a další služby.
- V rozpočtové části kultury je zahrnuto i pořádání dětského letního tábora v Krkonoších a letních pobytových turnusů pro seniory. Tuto činnost pokrývá částka ve výši 765 000 Kč.
- MČ Praha 10 podporuje široké spektrum organizací zajišťujících volnočasové aktivity pro občany Prahy 10, a to jak v oblasti kultury, sportu a volnočasových aktivit, školství a životního prostředí a environmentální výchovy. Organizace poskytují zájmovou činnost pro různé cílové skupiny. Podpora je poskytována formou poskytnutí finanční podpory v rámci Dotačního řízení. Pro projekty v oblasti kultury byly pro rok 2019 alokovány finanční prostředky ve výši 3 586 000 Kč (z 52 žádostí uspělo 43 z nich).
Danému tématu se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.1 Inspirující prostředí pro rozvoj kultury, 8.1.1 Zajistit kvalitní podmínky pro rozvoj kulturních, komunitních a společenských aktivit obyvatel, 8.1.2 Systémová podpora rozvoje kultury v Praze 10). Finanční podporu ze strany MČ Praha 10 řeší Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 (6. Nástroje podpory místní kultury, 6.1 Utvářet stabilní systém finanční podpory včetně zavedení
nového dotačního systému a revize systému kulturních
dotací s ohledem na priority podpory, 6.3 Nabízet materiální podporu aktivním subjektům
a jednotlivcům).
|
2017 |
2018 |
2019 |
Rozpočet ÚMČ Praha 10 Oblast kultura a volný čas (v Kč) |
21 220 000,00 |
15 494 000,00 |
14 646 000,00 |
Dotační řízení oblast kultura (v Kč) |
3 186 229,00 |
2 999 396,00 |
3 586 000,00 |
Celkem (v Kč) | 24 406 229,00 | 18 948 396,00 | 18 232 000,00 |
Podpořené kulturní spolky - dotační řízení (počet podpořených) |
25 |
23 |
43 |
|
-
18 232 000 Kč - 1,3 % rozpočtu (2019)
18 948 396 Kč - 1,5 % rozpočtu (2018)
24 406 229 - 3,2 % rozpočtu (2017)
Finance alokované do sekce kultury se v posledních letech snižují. Za rozhodující nepovažujeme její výši, ale spektrum aktivit, do kterých jsou částky alokovány. V posledních letech se dbá především na podporu širokého spektra aktivit místních aktérů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Trend výše výdajů na kulturu se oproti minulým letům snižuje, ale snahou je více zapojit do aktivit místní spolky a program stavět na jejich činnosti a spolupráci. .
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji zpřesnit tabulku. Nyní informace chápu tak, že výdaje na kulturu jsou na zřizované PO, u dotačního řízení jde o podporu nezřizovaných subjektů. Byl by zajímavý součet, nebo je součet první řádek a vydaje na dotační řízení jsou jeho podmnožinou? To mi není zcela jasné.
|
8.1.4 Mají kulturní organizace městské části vlastní strategické dokumenty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Příspěvkovou organizací, jejímž zřizovatelem je MČ Praha 10, je Kulturní dům Barikádníků. Ten vlastní kulturní strategii nemá. MČ Praha 10 nemonitoruje strategie kulturních organizací, které nezřizuje. Kulturním organizacím se věnuje "Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025", kde se zavazuje v oblasti 3 Kulturní objekty: Cílem městské části je zajistit funkční a provozně udržitelnou kulturně komunitní infrastrukturu v jednotlivých lokalitách městské části ve spolupráci s partnery, která zajistí místní potřeby a výběrově bude atraktivní i pro celopražské publikum. Důraz bude kladen na špičkovou uživatelskou kvalitu revitalizací, která odpovídá potřebám obyvatel hlavního města ve 21. století. Danému tématu se věnuje také příloha č. 2: Madailonky kulturních objektů. Kulturní služby a objekty jsou také součástí Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8. Praha 10 kulturní, 8.4 Prezentovat nemovité kulturní dědictví a pečovat o něj, 8.4.1 Představovat památkově hodnotné objekty a lokality na území městské části, 8.4.2 Motivovat majitele památkově hodnotných objektů k citlivému přístupu při jejich užívání a obnově). Zároveň se strategický plán věnuje inspirujícímu kulturnímu prostředí (8.1 Inspirující prostředí pro rozvoj kultury, 8.1.1 Zajistit kvalitní podmínky pro rozvoj kulturních, komunitních a společenských aktivit obyvatel, 8.1.2 Systémová podpora rozvoje kultury v Praze 10).
|
-
Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025, kulturní organizace zřizované MČ Praha 10 strategické dokumenty nemají
Jednotlivé kulturní organizace zřizované MČ Praha 10 strategické dokumenty nemají. Zastřešuje je Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jednotlivé kulturní organizace strategické dokumenty nemají, všechny je ale zohledňuje Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Do budoucna doporučuji zvážit alespoň stručný nástin strategie zřizovaných kulturních organizací MČ. Když tyto ukazují na provázanost se strategickými dokumenty města, snáze se zdůvodňuje před občany oprávněnost dotací, případně jejich výše vůči těmto subjektům.
|
8.1.5 Jaká je spokojenost občanů s kulturními zařízeními a nabídkou kulturních aktivit v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dotazníkové šetření bylo provedeno pomocí standardizovaného dotazníku, použitého i v jiných městech ČR. Samotné dotazování proběhlo formou řízeného rozhovoru (tazatel se ptá a zaznamenává odpovědi dotázaného) s využitím proškolených tazatelů. Šetření bylo provedeno v ulicích městské části v průběhu května a června roku 2019 mezi vybranými obyvateli městské části. Respondenti (obyvatelé starší 18 let) byli vybráni kvótním výběrem dle základních charakteristik (věk, pohlaví a místní část). Cílem bylo získat více jak 500 správně vyplněných dotazníků. Výsledky dotazníkového šetření jsou primárně zpracovávány v prostředí programu MS Access do databáze vytvořené CI2, o. p. s. Výsledkem dotazníkového šetření je srovnatelné pozitivní hodnocení v oblasti kvality služeb (10 – nejvíce kvalitní až 0 – nejméně kvalitní): kino (6,9), knihovny (6,8), KD Barikádníků (6,6), Divadla (7,0). V hodnocení důležitosti jsou pro občany divadla a kino nejvíce důležité. V roce 2019 proběhlo šetření poprvé. Plánujeme ho každé dva roky opakovat.
|
-
kino (6,9), knihovny (6,8), KD Barikádníků (6,6), Divadla (7,0)
Hodnocení 0 (nejméně kvalitní) - 10 (nejvíce kvalitní) Dotazníkové šetření proběhlo pod patronací CI2, o. p. s. (nestátní neziskové organizace zaměřené na udržitelný rozvoj, vzdělávání, publikační činnost a vědu a výzkum).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnocení spokojenosti je lehce nadprůměrné.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doporučuji doplnit frekvenci dotazování. Proběhlo jen v roce 2019? Nebo i dříve? Aby bylo možné pozorovat změny ve spokojenosti občanů. Na kdy je plánováno další dotazování?
|
8.1.6 Jaké jsou možnosti občanů uplatňovat své podněty a účastnit se projednávání záměrů města v oblasti kultury na jedné straně a jaký je zájem veřejné správy odpovídat na kulturní potřeby občanů (zvyšování kvality politické kultury) na straně druhé? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025: V průběhu roku 2015 byl zpracován podklad pro zpracování Koncepce kulturní politiky městské části Praha 10, a to Analýzu a návrhy dlouhodobé perspektivy a priorit při řešení kulturní politiky na území městské části Praha 10. Součástí analytických prací bylo i mapování názorů a povědomí v oblasti kultury mezi občany městské části Praha 10. Cílem bylo zmapovat názory a postoje široké veřejnosti městské části ke stavu a směřování kulturních aktivit na jejím území. Pro získání informací bylo využito dotazníkové šetření, v rámci kterého byly dotazníky zveřejněny na webových stránkách a rozdány na školách, informačních kancelářích apod. Názory občanů byly zjišťovány rovněž formou kulatých stolů při setkání se zástupci kulturních subjektů působících na území městské části Praha 10. V jednotlivých lokalitách byla následně, pro získání dalších názorů k dopracování materiálu, realizována setkání (kulaté stoly) se zástupci odborné veřejnosti a aktivních spolků, v rámci kterého byly otázky týkající se dopracování Koncepce diskutovány. Během roku 2019 se uskutečnila série šesti setkání
s kulturními aktéry přímo v konkrétních lokalitách MČ
Praha 10. Tyto lokality konkrétně byly: Zahradní Město
a Záběhlice, Vršovice, Strašnice, Malešice, Skalka a Rybníčky,
Bohdalec a Slatiny. Nedílnou součástí vstupních podkladů
bylo také zapojení vedení městské částí Praha 10, tzv. Radniční
fórum, a prezentace pracovní verze Koncepce rozvoje kultury
před komisí pro kulturu a udělování čestného občanství RMČ
Praha 10 Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030: V roce 2019 byla zahájena tvorba na Strategickém plánu rozvoje Prahy 10 pro období 2020–2030. Cílem městské části bylo zapojit do přípravy strategie obyvatele MČ Praha 10. Podněty ke strategickému plánu mohli lidé, kteří tu bydlí, pracují, o své okolí se zajímají a chtějí říct svůj názor a zkušenosti pro zlepšení kvality života, sdělit při sběru podnětů na veřejných setkáních v ulicích MČ Praha 10 a v budovách škol nebo vyplněním online formuláře v pohodlí domova. Dále se mohli občané zapojit do dotazníkového šetření mezi obyvateli městské části, které mělo za cíl zjistit míru jejich spokojenosti s životem ve městě. Dále měli možnost vyjádřit svůj názor v „pocitové mapě“. Kulturní aktéři a občané se mohli zapojit do expertních pracovních skupin při tvorbě návrhové části strategického plánu. Na webové stránce www.praha10.cz/strategie se lidé mohou zapojit do anket na různá témata. Tématu kultury se věnoval např.průzkum zaměřený na oživení Malešického zámku. Danému tématu se specificky věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (1. Praha 10 otevřená, 1.1 Kvalitní radnice sloužící lidem, 1.1.2 Aktivní zapojení obyvatel do veřejného života).
|
-
Rok 2019: 110 kulturních aktérů zapojeno do přípravy koncepce rozvoje kultury, 306 podnětů v anketě "Kultura a volný čas v Malešicích", 29 podnětů v oblasti kultury v anketě "Co zlepšit na Praze 10"
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Občané se mohou aktivně účastnit na kulatých stolech, veřejných projednáních či v anketách a vyjadřovat se tak nejen ke kulturnímu dění v MČ Praha 10.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.1.7 Existuje v městské části podpora tzv. kulturních a kreativních průmyslů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 se podařilo rekonstruovat kino Vzlet a vybrat kreativního provozovatele: Základní osou vítězného projektu je spojení tří renomovaných partnerů, kteří pro Vzlet vytvořili společný projekt. Jsou jimi originální autorské nezávislé divadlo Vosto5, světoznámý pražský barokní orchestr a vokální ansámbl Collegium 1704 a tradiční vršovické Kino Pilotů. Vůdčí osobnosti těchto organizací (Petr Prokop – Vosto5, Veronika Hyksová – Collegium 1704 a Jan Macola – Kino Pilotů) založili zastřešující společnost Ústředna, s.r.o., která bude provozovatelem a správcem Vzletu a jednotliví umělečtí partneři projektu budou zároveň dílčími dodavateli programu.
Podpora kulturních a kreativních aktivit je možná formou dotačního řízení a spoluprací na jednotlivých projektech. Tématu se věnuje také Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 a Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Podpora existuje formou dotačních programů a vzájemnou spoluprací.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Téměř učebnicový příklad projektu Ústředna, s.r.o. a tří aktivit/projektů,pod něj sdružených.
|
8.2 Vztah k historickému dědictví |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
8.2 Vztah k historickému dědictví
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 poskytuje podporu organizacím na nehmotné kulturní dědictví (grantový systém). Další granty ale prozatím nevyužívá ani o nich neinformuje. Provozuje virtuální prohlídky, např. Čapkova vila a podporuje propagaci kulturních objektů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.2.1 Má městská část ve strategickém dokumentu (příp. jeho části pro oblast kultury) řešenu podporu nehmotného, příp. hmotného kulturního dědictví a přístup občanů k němu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 10 se nehmotnému a hmotnému kulturnímu dědictví věnuje ve Strategickém plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8. Praha 10 kulturní, 8.4. Prezentovat nemovité kulturní dědictví a pečovat o něj, 8.4.1 Představovat památkově hodnotné objekty a lokality na území
městské části, 8.4.2 Motivovat majitele památkově hodnotných objektů k citlivému přístupu při jejich užívání a obnově). Koncepce rozvoje kultury městské části Praha 10 na období 2020–2025 se věnuje kulturním objektů v oblasti 3 Kulturní objekty (3.1 Zajišťovat vyhovující stav objektů ve správě MČ Praha 10,
odpovídající uživatelským potřebám obyvatel hl. m. Prahy
ve 21. století, 3.2 Hledat strategická partnerství pro pronájem městských
kulturních objektů 3.3 Zajišťovat pro kulturní objekty ve vlastnictví MČ Praha 10
kvalitní řízení a strategii, jasnou programovou nabídku,
která bude odrážet specifika lokality a bude hledat
i přiměřené možnosti nabízet program celopražskému
publiku, 3.4. Realizovat spolupráci s ostatními objekty na území
MČ Praha 10, jejichž primárním účelem není kulturní
činnost (např. Vršovický zámeček)) a v příloze č. 2: Medailonky kulturních objektů. Oddělení památkové péče a správy kulturních objektů MČ Praha 10 navazuje kontakty s majiteli historických objektů a nabízí pomoc při řešení jejich problémů. S ohledem na výkon památkové péče by měla vzniknout celková strategie zapracovaná do „Programu regenerace Městských památkových zón“ (MPZ) a jeho indukcí i na oblasti mimo zónu na území MČ Praha 10. Tento krok je však závislý na personálních možnostech, které v současné době nedostačují. Jedná se o práci, která plně vytíží přinejmenším jednoho pracovníka na plný úvazek. Zatím je tedy strategie připravena v konceptu a po obsazení potřebné pracovní pozice může být zahájena. Dále Oddělení památkové péče navazuje spolupráci s odbornými organizacemi (dlouhodobě např. Sdružení pro stavebně historický průzkum) a k jednotlivým úkolům vede konzultace (např. ohledně nastavení hloubky stavebního zásahu vyhodnocování stavebně historické hodnoty či postupů záchrany takové hodnoty) a hledá vhodné cesty k řešení; metodicky nejde o uzavřené rozhodování v rámci úřadu. Jde o činnost specifickou v každém jednotlivém případě. Výkon památkové péče však znesnadňuje nevyhovující legislativní úprava (zejména v oblasti péče o stavebně historicky významné objekty, které nejsou přímo svěřeny do péče městské části): - na úseku památkové péče ve vztahu k zákonu o územním plánování a stavebním řádu (např. odstranění odstavce c) a d) z § 85 zákona č. 183/2009 Sb. – vyloučení odborných subjektů z územního řízení – proces řízení tak byl redukován na úřednickou činnost bez potřeby odborného příspěvku),
- nemožnost prosadit řádný výkon památkové péče – např. odborné vyjádření NPÚ není bráno jako plně závazné, jakákoliv spolupráce s odbornými garanty a všeobecně uznávanými odborníky na úseku památkové péče a městské části tak přichází vniveč tím, že žádný subjekt ve správním řízení není povinen její výsledky respektovat,
- a nemožnost vyjádřit se formou závazného stanoviska – např. závazná vyhláška č. 55/2000 bez vysvětlení ubírá městské části tuto pravomoc a nezahrnuje ji ani na úrovni součinnosti. Hlavní město Praha tedy nemá povinnost žádat městskou část o závazné stanovisko a rozhodovací pravomoc si nechává ve své kompetenci. Pravomoci všech městských částí na úseku památkové péče jsou tedy vyhláškou č. 55/2000 hl. m. Prahy velmi omezené.
Navíc metodické pokyny nejsou právně závazné a jejich naplňování nelze vymáhat (viz výše), jejich charakter zůstává pouze doporučující. Výkon památkové péče komplikuje též nedostatečné personální obsazení a nedostatečné softwarové vybavení.
|
-
Nehmotnému i hmotnému kulturnímu dědictví se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 a Koncepce rozvoje kultury městské části Praha 10 na období 2020-2025.
Informace ke dni 20. 4. 2020: Koncepce rozvoje kultury byla schválena RMČ a ZMČ Praha 10. Strategický plán udržitelného rozvoje byl schválen RMČ Praha 10, zastupitelstvu bude v brzké době předložen ke schválení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část má ve svých strategických dokumentech zakotvenou podporu nehmotného kulturního dědictví.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vyčerpávající a pozitivní informace.
|
8.2.2 Má městská část otevřený grantový systém, který zahrnuje projekty z oblasti historického kulturního dědictví? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Od roku 2018 má MČ Praha 10 zpracovaný Dotační program pro oblast podpory péče o památkově hodnotné nemovité objekty. Funguje zatím krátce, ale do budoucna bude periodicky na základě vyhodnocení zkušeností z uplynulých ročníků nadále zlepšován a prosazován. Zvýšený zájem obyvatel a kladení dotazů poukazují na slibný potenciál programu. Městská část Praha 10 se podpoře historického kulturního dědictví věnuje ve Strategickém plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8. Praha 10 kulturní, 8.4. Prezentovat nemovité kulturní dědictví a pečovat o něj, 8.4.1 Představovat památkově hodnotné objekty a lokality na území městské části, 8.4.2 Motivovat majitele památkově hodnotných objektů k citlivému přístupu při jejich užívání a obnově). Koncepce rozvoje kultury městské části Praha 10 na období 2020–2025 se věnuje kulturním objektů v oblasti 3 Kulturní objekty (3.1 Zajišťovat vyhovující stav objektů ve správě MČ Praha 10, odpovídající uživatelským potřebám obyvatel hl. m. Prahy ve 21. století, 3.4. Realizovat spolupráci s ostatními objekty na území MČ Praha 10, jejichž primárním účelem není kulturní činnost (např. Vršovický zámeček)).
Rok 2019-2020: 1.000.000 Kč Rok 2018: 1.200.000 Kč (Dotační řízení 2018)
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, MČ Praha 10 má od roku 2018 zaveden otevřený grantový program v této oblasti.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.2.3 Má městská část další nástroje pro podporu majitelů nemovitého i movitého kulturního dědictví; podporu tradic apod.? Čerpá městská část finanční prostředky z programů MK ČR a dalších zdrojů určených na památkovou péči? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část má o pořízení takových nástrojů zájem, leč z důvodu nedostatečného personálního obsazení, softwarového vybavení či omezení řádného výkonu památkové péče na úrovni městské části se stále nachází ve fázi příprav a zpracování. Naprosto zásadní se v této věci jeví tvorba plošné evidence nejen kulturních památek, které jsou navíc již evidovány jinde, ale jejich evidence není pravidelně aktualizována, či nejsou vedeny revizní stavebně-historické průzkumy, ale především jde o plošnou identifikaci stavebně historicky významných objektů či jakýchkoliv jiných zachytitelných skutečností bez ohledu na to, jakou právní ochranu nyní požívají. Neuspokojivé personální obsazení však nedovoluje dostatečně rychlý postup. Prioritně se totiž jedná o časové náročnou terénní činnost, která je navíc náročná na příslušné znalosti v oblasti stavitelství, a tudíž nelze zahrnout do agendy jediného pracovníka. MČ Praha 10 prozatím disponuje pouze interním pracovním seznamem památek, které jsou v její správě. Čerpání finančních prostředků se obvykle váže k finálnímu zpracování projektu včetně stavebního povolení. Navíc příprava takové obnovy je dlouhodobý proces a na přípravné činnosti nikdo finance neposkytuje. V současnosti připadá v úvahu pouze vila Karla Čapka (u dalších objektů jsme pouze v přípravné fázi), ale tam zatím nemáme vydané pravomocné stavební povolení. Navíc nebyly schváleny finance na zahájení obnovy z našeho rozpočtu, tedy nepřipadá v úvahu ani případná spoluúčast jiného subjektu. Do budoucna by se ale tento fakt měl změnit, a to i postupným zaváděním projektového řízení a naplňováním Strategického plánu udržitelného rozvoje městské části Praha 8 pro období 2020-2030.
|
-
O dotace na nemovité a movité kulturní dědictví není v současné době žádáno.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zažádáno nemáte, ale usilujete o to. To je podstatné.
|
8.2.4 Je místní kulturní dědictví zpřístupňováno veřejnosti? Dochází k novému způsobu využití objektů soukromých majitelů (nové funkce budov); kulturní dědictví je digitalizováno, jsou vydávány publikace, DVD, pořádány nové akce apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Objekty kulturních památek, které má MČ Praha 10 svěřeny do péče a které je možné prezentovat veřejnosti, prezentovány jsou. Příkladem je den otevřených dveří ve vile Karla Čapka a různé nárazové akce v bývalém Waldesově muzeu. Vila Karla Čapka má navíc zpřístupněné virtuální prohlídky. Pro ostatní objekty je forma prezentace hledána a připravována, např. Kolbenova vila, hledání nového využití pro strašnickou školu či Waldesovo muzeum. Jedná však výhradně o kompetence a rozhodnutí statutárních zástupců MČ, kteří o otevření či neotevření a výsledků jednání rozhodují. Zároveň probíhají různé akce v Trmalově vile. V roce 2020 MČ Praha 10 zároveň organizuje akci Karel Čapek 130, v rámci výročí probíhá série aktivit věnována právě Čapkovi. Ve vile byla natočena reportáž "Výročí Karla Čapka připomene jeho vila i Matka". Pracovník odboru památkové péče do této diskuse vstupuje pouze jako přizvaný účastník svým odborným názorem, který přispívá argumentací z pohledu na zachování příslušných zachycených hmotných situací, dokládajících vývoj jednoho každého objektu. Drtivá většina nemovitých kulturních památek však není MČ Praha 10 svěřena a nemůže tak v jejich správě vykonávat svou vůli. Jsou v rukách jiných majitelů, ať už fyzických či právnických osob, kteří s nimi nakládají podle své vůle, a s ohledem na současnou právní úpravu městské části není umožněno se k jejich využití vyjádřit ani na úrovni závazného stanoviska, pokud běží správní řízení.
Publikační či jiná činnost je zcela nemyslitelná, pokud nebude personální zajištění v blízké době zlepšeno. Rozpočtové možnosti MČ Praha 10, které nelze v průběhu roku navyšovat, zároveň nedovolují takovouto činnost zajišťovat externími odborníky. Právě prezentaci kulturních památek se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8. Praha 10 kulturní, 8.4. Prezentovat nemovité kulturní dědictví a pečovat o něj, 8.4.1 Představovat památkově hodnotné objekty a lokality na území městské části) a Koncepce rozvoje kultury městské části Praha 10 na období 2020–2025 v oblasti 3 Kulturní objekty (3.3 Zajišťovat pro kulturní objekty ve vlastnictví MČ Praha 10 kvalitní řízení a strategii, jasnou programovou nabídku, která bude odrážet specifika lokality a bude hledat i přiměřené možnosti nabízet program celopražskému publiku, 3.4. Realizovat spolupráci s ostatními objekty na území MČ Praha 10, jejichž primárním účelem není kulturní činnost (např. Vršovický zámeček)) a v příloze č. 2: Medailonky kulturních objektů.
|
-
virtuální prohlídky: vila Karla Čapka,
konání dnů otevřených dveří, akce k výročí Karel Čapek 130
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, konají se například virtuální prohlídky Čapkovy vily.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.3 Kulturní a umělecké aktivity (akce), které reagují na potřeby a iniciativy občanů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
8.3 Kulturní a umělecké aktivity (akce), které reagují na potřeby a iniciativy občanů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 aktivně zapojuje občany do dění ve městě. Vypisuje granty, má k dispozici zásobník projektů nebo participativní rozpočet. Kulturní akce místních aktérů jsou prezentovány na webu MČ Praha 10 a v tištěném měsíčníku Praha 10. S kulturními spolky se aktivně komunikuje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Přítomnost participativního rozpočtu je velmi pozitivní.
|
8.3.1 Jaké jsou neinvestiční grantové (soutěžní) a dotační výdaje na kulturní projekty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 10 má propracovaný systém dotačního řízení napříč mnoha oblastmi, a to: - oblast kultury,
- oblast sportu, mládeže a volného času,
- oblast sociálních a návazných, zdravotních a adiktologických služeb,
- oblast školství,
- oblast ochrany životního prostředí a environmentální výchovy.
V oblasti kultury byly v roce 2019 podpořeny projekty ve výši 3 586 000 Kč na jednoleté dotace a 1 590 000 Kč na víceleté dotace. Další akce jsou pořádány různými spolky a neziskovými organizacemi, jejichž projekty jsou podporovány v rámci dotačního řízení MČ Praha 10 nebo soutěže „Zásobník projektů – partnerství pro Prahu 10“. V roce 2019 bylo na tyto projekty, bez ohledu na oblast, vyčleněno 800 000 Kč. Danému tématu se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.1 Inspirující prostředí pro rozvoj kultury, 8.1.1 Zajistit kvalitní podmínky pro rozvoj kulturních, komunitních a společenských aktivit obyvatel, 8.1.2 Systémová podpora rozvoje kultury v Praze 10). Finanční podporu ze strany MČ Praha 10 řeší Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 (6. Nástroje podpory místní kultury, 6.1 Utvářet stabilní systém finanční podpory včetně zavedení nového dotačního systému a revize systému kulturních dotací s ohledem na priority podpory, 6.3 Nabízet materiální podporu aktivním subjektům a jednotlivcům).
|
-
2018: 2.999.396,- Kč, 2019: 3.586.000,- Kč, 2020: 4.910.000,- Kč
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Investiční grantové příležitosti se navyšují.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.3.2 Má městská část otevřený grantový systém pro kulturní projekty? Do jaké míry je grantový systém pro kulturní projekty otevřený a transparentní? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dotační systém Prahy 10 je otevřen všem žadatelům bez rozdílu. Osoby oprávněné žádat o dotaci jsou: zapsané spolky, včetně jejich pobočných spolků; obecně prospěšné společnosti a zapsané ústavy; církevní právnické osoby; korporace (s.r.o., a.s., a jiné); fyzické osoby podnikající; další právnické osoby, které na základě živnostenského či jiného oprávnění vykonávají alespoň některou z podporovaných činností; fyzické osoby nepodnikající starší 18 let; příspěvkové organizace zřizované MČ Praha 10 a organizace zřizované Magistrátem hl. m. Prahy na území MČ Praha 10 (pouze pro oblast školství). Dotační řízení MČ Praha 10 je transparentní, jelikož výběr projektů prochází několika stupňovým schvalovacím procesem: Hodnocení projektů provádějí pětičlenné pracovní skupiny vytvořené podle dotačních oblastí. Jejich členy jmenuje Rada MČ Praha 10 ve složení: tři zastupitelé, jeden vedoucí příslušného odboru, jeden úředník příslušného odboru. Tajemníkem každé pracovní skupiny je pověřený úředník odboru kultury a projektů. Výsledkem hodnocení je podkladový materiál pro Komisi dotační politiky (dále jen „KDP“). KDP posoudí potřebnost předložených projektů na základě zpracovaného hodnocení. O výši poskytnutých finančních prostředků na jednotlivé projekty nebo služby bude rozhodováno s ohledem na celkový limit prostředků určených pro dotační oblast. Návrh s výší dotace pro jednotlivé projekty nebo služby předkládá Odbor kultury a projektů Úřadu MČ Praha 10 k informaci příslušnému výboru Zastupitelstva MČ Praha 10. Rada MČ Praha 10, případně Zastupitelstvo MČ Praha 10 schválí konkrétní výši poskytnuté dotace. Danému tématu se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.1 Inspirující prostředí pro rozvoj kultury, 8.1.1 Zajistit kvalitní podmínky pro rozvoj kulturních, komunitních a společenských aktivit obyvatel, 8.1.2 Systémová podpora rozvoje kultury v Praze 10). Finanční podporu ze strany MČ Praha 10 řeší Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 (6. Nástroje podpory místní kultury, 6.1 Utvářet stabilní systém finanční podpory včetně zavedení nového dotačního systému a revize systému kulturních dotací s ohledem na priority podpory, 6.3 Nabízet materiální podporu aktivním subjektům a jednotlivcům).
|
-
systém je transparentní a otevřený všem žadatelům bez rozdílu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Systém je transparentní a otevřený.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Domnívám se, že zde jesplněno maximum, nejen participativní rozpočet, ale i složení hodnotících komisí. Škoda, že v nich nepůsobí alespoň jeden nezávislý odborník.
|
8.3.3 Podporuje městská část různorodé projekty (z hlediska obsahového i formálního zaměření)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 10 má propracovaný systém dotačního řízení napříč mnoha oblastmi, a to: - oblast kultury,
- oblast sportu, mládeže a volného času,
- oblast sociálních a návazných, zdravotních a adiktologických služeb,
- oblast školství,
- oblast ochrany životního prostředí a environmentální výchovy.
Akce jsou pořádány především různými neziskovými organizacemi, jejichž projekty jsou podporovány v rámci dotačního řízení MČ Praha 10 nebo soutěže „Zásobník projektů – partnerství pro Prahu 10“. Již několikátým rokem realizuje MČ Praha 10 projekt participativního rozpočtu „Moje stopa“. Zároveň MČ Praha 10 podporuje lokální kulturní akce - Zažijte Prahu 10 jinak apod. MČ Praha 10 je partnerem akce Zažít město jinak. Důležitou součástí komunitních aktivit je vytvořené pracovní místo na ÚMČ Praha 10: Koordinátor/ka komunitních aktivit. Dále MČ Praha 10 doplňuje spektrum kulturních aktivit z vlastního rozpočtu. Jedná se o projekty, o které je zájem ze strany veřejnosti, ať již v oblasti kultury, aktivit pro seniory a sportu. Aktivity pro seniory jsou hrazeny z rozpočtu MČ Praha 10 a nejsou hrazeny ze strany seniorů (s výjimkou letních pobytů pro seniory pořádných MČ Praha 10, na kterých je vyžadována finanční spoluúčast seniorů). Nutno podotknout, že uvedené aktivity jsou ze strany seniorů velmi pozitivně vnímány a poptávka je velká. Stejně tak je vysoká poptávka ze strany rodičů na účast jejich dětí na letním dětském táboře i příměstském táboře pořádaném MČ Praha 10. Danému tématu se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.1 Inspirující prostředí pro rozvoj kultury, 8.1.1 Zajistit kvalitní podmínky pro rozvoj kulturních, komunitních a společenských aktivit obyvatel, 8.1.2 Systémová podpora rozvoje kultury v Praze 10). Finanční podporu ze strany MČ Praha 10 řeší Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 (6. Nástroje podpory místní kultury, 6.1 Utvářet stabilní systém finanční podpory včetně zavedení nového dotačního systému a revize systému kulturních dotací s ohledem na priority podpory, 6.3 Nabízet materiální podporu aktivním subjektům a jednotlivcům).
|
-
Moje stopa, Zásobník projektů- partnerství pro Prahu 10, dotační řízení, podpora komunitních aktivit (Zažít město jinak!, Noc literatury a další), existence pracovního místa koordinátor komunitních aktivit.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 podporuje široké spektrum projektů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem k šíři podpořených aktivit navrhuji velmi dobré hodnocení.
|
8.3.4 Vznikají z iniciativy městské části umělecké a kulturní akce s cílem doplnit různorodost kulturní nabídky, využít místního potenciálu, obnovit či zviditelnit tradice, osobnosti, historické události; posilovat kulturní povědomí občanů o místní kulturní identitě? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 10 pořádá nebo podporuje řadu dnes již tradičních akcí určených jak obyvatelům města, tak i turistům a návštěvníkům. Jde o různé jarmarky, kulturní nebo sportovní akce. Mezi ty nejznámější patří: Velikonoční trhy v rámci farmářského trhu - velikonoční dílny – pletení pomlázek, barvení vajec, výroba dekorací, dětské tvořivé dílny, kulturní program s důrazem na velikonoční tématiku,
Jarní slavnosti - akce ve veřejném prostoru,
- jarmark, vztyčení májky, bohatý program pro všechny cílové skupiny obyvatel městské části i návštěvníků,
Dětský den - akce spojená s různými hrami, soutěžemi pro děti různých věkových kategorií, včetně doprovodného kulturního programu a tvořivých dílen pro děti,
- Lokální akce menšího rozsahu – volnočasové a sousedské akce ve veřejném prostoru v okrajových lokalitách Prahy 10,
- Květinový bál pro seniory,
Den pro Desítku - akce pro širokou veřejnost s bohatým kulturním programem zaměřená i na podporu místních živnostníků – možnost prezentace místních minipivovarů, řeznictví atd.,
Podzim na Praze 10 – několikadenní akce, v rámci níž jsou realizovány následující aktivity: - Koncert pro všechny – vybraný interpret, který osloví širokou veřejnost,
- Pohádková cesta – oblíbená akce pro rodiny s dětmi plná soutěží, her a zábavných úkolů, jimiž provázejí pohádkové bytosti ve svých pohádkových kostýmech,
- Staročeské trhy v rámci farmářského trhu na Kubánském náměstí – program plný staropražské muziky s ukázkami řemesel a pouličních umělců,
- Večer s operou ve Strašnickém divadle – přední operní sólisté vybraných scén – Národní divadlo, Státní opera aj.
- Karneval pro seniory – tradiční a oblíbená akce pro seniory v Kulturním domě Barikádníků,
Vánoční trhy (zahájení a 4x v době adventu): - slavnostní rozsvícení vánočního stromu MČ Praha 10 a stromečků MŠ a ZŠ s kulturním programem,
- Mikulášský program na Kubánském náměstí,
- Vánoční tematický trh s ukázkami řemesel, zvyků a obyčejů,
- Vánoční koncert ve Strašnickém divadle – Rybova česká mše vánoční,
- při všech akcích jsou připraveny vánoční dílny a Ježíškova pošta,
- Vánoční a tematické přehlídky školní a zájmové činnosti v době konání vánočních trhů na Kubánském náměstí – akce pro širokou veřejnost nejen z Prahy 10,
- Rybí polévka – tradiční akce s ochutnávkou polévky a cukroví s vánočním programem – akce určena pro širokou veřejnost,
- Výstavy k různým výročím – i ve venkovním prostoru, dostupná široké veřejnosti,
- Výstava konaná jako vyvrcholení projektu „Příběhy našich sousedů“ (na veřejném prostranství, volně přístupná veřejnosti)
- cílem celého uvedeného projektu je přispět k výuce moderních dějin zajímavou formou, a zároveň napomoci ke zmapování historie naší městské části s využitím technik a znalostí žáků z předmětu mediální výchova. Projekt je založen na oslovování pamětníků a čerpání informací z veřejně dostupných zdrojů. Vše je zaznamenáváno např. pomocí audio techniky a následně prezentováno na portálu Paměť národa. Účelem je, aby žáci poznali nejen pamětníky a osobnosti naší městské části, ale získali i řadu zajímavých a možná i unikátních informací o historii Prahy 10. Projekt je ze strany MČ Praha 10 finančně podporován již mnoho let.
Městská část též podporuje „Zažít město jinak“ (sousedská setkání). U příležitosti výročí 130 let od narození Karla Čapka, MČ Praha 10 pořádá sérii aktivit v rámci projektu "Karel Čapek 130". Další akce jsou pořádány různými spolky a neziskovými organizacemi, jejichž projekty jsou podporovány v rámci dotačního řízení MČ Praha 10 nebo soutěže „Zásobník projektů – partnerství pro Prahu 10“. Danému tématu se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.1 Inspirující prostředí pro rozvoj kultury, 8.1.1 Zajistit kvalitní podmínky pro rozvoj kulturních, komunitních a společenských aktivit obyvatel, 8.1.2 Systémová podpora rozvoje kultury v Praze 10, 8.2 Praha 10 kulturnější, 8.2.1 Podporovat informovanost o významných osobnostech, historii a památných místech, 8.2.2 Podporovat kulturu po celém území Prahy 10). Kulturní akce a podporu lokální kultury akcentuje Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 (2. Kultura v lokalitách: 2.1 Podporovat rovnoměrné rozložení kulturní infrastruktury na území Prahy 10 a zajistíme zázemí pro kulturně sousedský život v lokalitách, 2.4 Realizovat pomoc s propagací lokálních akcí včetně realizace souhrnného kalendáře akcí, 4. kulturní akce: 4.1 Zlepšovat kvalitu programu a zohlednit pečlivě poptávku obyvatel, stejně jako oslovení různých cílových skupin (a to zejména těch specifických, jako jsou děti, mládež a senioři, včetně akcentace mezigeneračního hlediska akcí), 4.2 Zlepšovat kvalitu služeb dodávaných na kulturní akce (např. kvalitu servisu, gastronomie, služby s ohledem na zdraví, životní prostředí a udržitelnost, nakládání s odpady), 4.3 Zapojovat místní aktivní spolky a jednotlivce do akcí pořádaných městskou částí, a to zejména s ohledem na lokálnost a podporu kvality kultury v konkrétních lokalitách, kdy je kultura vnímána jako podporovatel komunitního povědomí a prohlubuje sounáležitost s danou lokalitou i celou Prahou 10, 4.4. Zlepšovat propagaci kulturních akcí na území MČ Praha 10, a to včetně využití jiných než tradičních médií.).
|
-
Příběhy našich sousedů, Zažít město jinak, projekt "Karel Čapek 130", Vánoční a velikonoční trhy, akce pro seniory, a další.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ organizuje velké množství pravidelných aktivit za rok. Akce se organizované a z velké míry zajišťované externími firmami.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.3.5 Má městská část systém prezentace, propagace a publicity nabídky kulturních akcí jak pro vlastní akce a organizace, tak pro akce soukromoprávních subjektů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část disponuje systémem nástrojů pro prezentaci, propagaci a publicitu kulturních akcí. Na MČ Praha 10 zajišťuje oblast propagace oddělení tiskové, které je součástí Kanceláře starostky. Web MČ Praha 10: MČ Praha 10 provozuje řadu tématicky zaměřených portálů, hlavní rozcestník se nachází na hlavní stránce webové prezentace úřadu.Facebook Prahy 10: Facebook je již několik let pravidelně využívaným médiem k distribuci informací, sdílení a komunikaci s veřejností. K jednotlivým akcím jsou tvořeny události, případně jsou přes něj realizovány ankety. Aktuální počet fanoušků stránky Prahy 10 je kolem 15 800 „lajků“, což je nejvíce ze všech městských částí v Praze, které pro svou komunikaci používají facebook.Instagram Prahy 10: uveřejňujeme především soutěže apod. Slouží především jako označování místa. Na Instagramu máme okolo 1 130 sledujících. Kalendář akcí – online: V kalendáři akcí, který je dostupný na webové stránce MČ Praha 10 jsou pravidelně zveřejňovány kulturní, společenské, sportovní a volnočasové akce, které jsou pořádané městskou částí Praha 10 nebo jiným subjektem.Kalendář akcí – tištěný: Kalendář akcí vychází také jako dvoustrana kulturního přehledu v tištěných měsíčních Praha 10. V měsíčníku se pravidelně mimo kalendáře prezentují úspěchy a události ze základních a mateřských škol, z dění v neziskových organizacích a z veřejného prostoru. V tomto médiu jsou publikovány články, fotografie a postřehy ze všech akcí na území Prahy 10. Toto periodikum je měsíčně distribuováno do cca 69 000 schránek a cca 6 000 ks zůstává k odběru na Úřadu MČ Praha 10, v informačních kancelářích a na akcích městské části. Měsíčník má běžně 24 stránek a je distribuován zdarma.Promopanely – tzv. Forexy: Jedná se o stojany s výměnnou forexovou deskou, jehož rozměr je 1850 x 1250 mm. K dispozici je 40 forexů, během roku jsou několikrát přemísťovány po celém území městské části Praha 10 a slouží k propagaci akcí a informování veřejnosti.Roznos do schránek: V případě vhodných akcí využívá městská část k distribuci pozvánek či informací způsob osobního roznosu do schránek domů.Mobilní rozhlas: Rozesílání informačních zpráv pomocí SMS, mailů a mobilních upozornění na různorodé aktivity, pozvánky na kulturní a sportovní události a tp. Zároveň využíváme ankety. Danému tématu se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.2 Praha 10 kulturnější, 8.2.1 Podporovat informovanost o významných osobnostech, historii a památných místech, 8.2.2 Podporovat kulturu po celém území Prahy 10). Kulturní akce a podporu lokální kultury akcentuje Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 (2. Kultura v lokalitách: 2.4 Realizovat pomoc s propagací lokálních akcí včetně realizace souhrnného kalendáře akcí, 4. kulturní akce: 4.4. Zlepšovat propagaci kulturních akcí na území MČ Praha 10, a to včetně využití jiných než tradičních médií.).
|
-
Facebook (cca 15.800 fanoušků), Instagram (cca 1 100 fanoušků), kalendář akcí v měsíčníku Praha 10 (75.000 výtisků), web MČ Praha 10 (kalendář akcí).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 má tištěné i elektronické možnosti propagace. Od roku 2019 opět publiku měsíčník Praha 10.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.3.6 Podporuje či umožňuje obec poskytování informací o jiných zdrojích na podporu kultury (např. krajské, státní, nadační grantové programy, fondy EU, setkání s místními podnikateli apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 neposkytuje veřejnosti žádné informace o jiných zdrojích na podporu kultury.
|
-
MČ Praha 10 neposkytuje veřejnosti žádné informace o jiných zdrojích na podporu kultury.
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 neposkytuje informace o jiných zdrojích.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zmírnila bych hodnocení na -1 vzhledem k ostatním. Lze to řešit alespoň rozcestníkem na webu MČ,který odkáže na stránky dalších možných zdrojů.
|
8.3.7 Jaká je mobilita místních umělců, uměleckých skupin a kulturních produktů? Účastní se např. kulturní organizace nadregionálních a zahraničních projektů a akcí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Mobilita místních umělců souvisí s jejich úspěšností a navázanými kontakty. Na území MČ Praha 10 působí uskupení, která pravidelně buď pořádají mistrovství pro příslušníky jiných měst či více zemí nebo se i účastní vystoupení, mistrovství či soutěží v jiných městech ČR nebo jiných zemích. Mezi takové soubory patří např. Pop Balet, který je profesionálním tanečním souborem s tradicí již od roku 1971. Věnuje se všem stylům, aktivně vystupuje v divadlech i na komerčních akcích. Tanečníci mají vystudovanou taneční konzervatoř, pravidelně se účastní workshopů s prestižními choreografy (Tanec bez hranic, World Dance Movement) a většina z nich se sama věnuje výuce tance (Taneční škola InDance). K nejvýznamnějším uměleckým projektům souboru patří například celovečerní představení Tanecbook, které se tančilo i na Nové scéně Národního divadla, představení Trinity (Divadlo Komedie) a také nastudování Dvořákovy Rusalky společně se živým orchestrem (Brusel). Pop Balet se také umístil na 1. místě v soutěži Taneční skupina roku s choreografií Lights. K nejúspěšnějším komerčním akcím se řadí turné Optický klam Olgy Lounové, dále vystoupení na akci Fotbalista roku po boku Karla Gotta (píseň Za obzor), tančili také pro společnosti Mary Kay nebo Symbio+ a pravidelně tvoříme doprovodný program na akci Czech Hotel Awards. Velmi pozitivní ohlasy přinesla také spolupráce na swingové show Sinatrology. Taneční škola InDance navazuje na Studio Pop Balet a v současnosti má přes 1200 žáků. Působnost taneční školy je široká, zaměřuje se na kurzy vhodné pro děti, mládež i dospělé, a to ve stylu jazz dance, hip hop, funky, TV + theatre and musical dance. V jejích řadách se vzdělávají jak taneční amatéři, hledající taneční volnočasovou aktivitu a zábavu, tak i talentovaní a cílevědomí studenti s aspirací stát se profesionálními tanečníky, lektory či choreografy. Tanečníci mají rovněž možnost odjet studovat do zahraničí do spřátelených tanečních škol a studií. Vybraní talentovaní tanečníci a tanečnice mají možnost stát se členy souborů Pop Balet a intenzivně rozvíjet své nadání. Soubory jsou rozděleny dle věku a pracují s nimi nejen ti nejlepší pedagogové a choreografové školy, ale i externisté působící u nejlepších souborů v ČR (Laterna Magika, Národní divadlo, DOT504 aj.) či špičkoví zahraniční choreografové z USA a Evropy. Kromě dalšího vzdělávání v oblasti umění připravují soubory vlastní projekty a reprezentují práci školy na domácí a zahraniční taneční scéně. Soubory Pop Balet často prezentují taneční školu InDance na různých společenských akcích a tanečních přehlídkách. Žáci taneční školy InDance například každoročně vystupují na vánočních a velikonočních trzích na Staroměstském náměstí a jsou součástí programu International Choir of Pratur v divadle Minor. Mezi další aktivity taneční školy InDance patří účast na přehlídkách Mezinárodní týdny tance, Tancesse, Tanec, tanec,... a International Festival Jazz Dance Open. V ZUŠ Olešská se vyučují následující obory: hudební, taneční, výtvarný a literárně dramatický. Řada absolventů školy se věnuje umělecké činnosti profesionálně, a to nejen v rámci ČR, ale sbírají ocenění i v zahraničí. ZUŠ Olešská disponuje též vlastním orchestrem, který by mohl spolupracovat s MČ na kulturních akcích. Taneční studio COOL DANCE má již své pevné místo v tanečním světě. Má několik studií po celé ČR. Vytváří taneční kurzy pro veřejnost, vedou sportovní klub, organizují taneční soutěže a v neposlední řadě jsou spoluorganizátory největší mezinárodní soutěže v ČR – Prague Open Dance Festival. Nabízí sportovní tanec, vystoupení a show, taneční kurzy a kroužky pro děti, dospělé, páry i sólo ženy. Spolupracují s hvězdami Star Dance. Rinceoiri, klub irských tanců je nejstarší taneční klub zabývající se irskými tanci v České republice. Rinceoiri Irish Dance Academy (RIDA) je škola irského tance a stepu založená v září roku 2004 při taneční skupině Rinceoiri. Již od roku 1997, kdy vznikl jako občanské sdružení, se věnuje šíření irské taneční kultury). Pořádá kurzy podle úrovní – od úplných začátečníků až po velmi pokročilé (beginners – open). Kurzy irského tance a stepu vedou zkušení lektoři z řad tanečníků Rinceoiri. Škola každoročně pořádá mezinárodní soutěž v Praze s názvem Prague Feis. Je to nejlepší příležitost, jak si soutěžení vyzkoušet, a také se porovnat s ostatními tanečníky. Pořádají také společné akce pro všechny tanečníky RIDA, jako např. několikadenní jarní soustředění, letní školu a závěrečné vystoupení, kterým je tradičně ukončen školní rok. Soubor za svou historii vystupoval v ČR i v okolních evropských státech v divadlech, na festivalech a dalších akcích. Své choreografie představil i v takových prostorách jako je Kongresové centrum, Tesla aréna Praha (u příležitosti oslav 10 let irského tance v ČR a v rámci projektu Crazy Day), či na přeplněném náměstí Trafalgar Square v Londýně při oslavách svátku svatého Patrika. V jedné z televizních talentových show dokázali tanečníci Rinceoiri uchvátit porotu natolik, že se dostali až do finále. V roce 2010 pak vyhráli ve své kategorii soutěž Taneční skupina roku. V březnu 2013 soubor získal ocenění CIBCA Cultural Oscar za přínos irské kultuře v České republice. Mezi největší úspěchy souboru dále patří dvě vlastní celovečerní taneční show. První z nich byla pod názvem Dancing Dream (původně Swan Legend) představována divákům v mnoha městech po celé České republice v letech 2008–2013. Druhou celovečerní show souboru bylo představení 7 Reasons to Dance, které mělo premiéru na podzim 2013 a v nabídce skupiny Rinceoiri bylo do roku 2016. Tanečníci Rinceoiri jsou úspěšní i na mezinárodních soutěžích (feisanna a championships), pravidelně se umisťují na předních příčkách soutěží v Evropě v nejvyšších kategoriích intermediate/open. Každoročně se prezentují také na soutěžích na Britských ostrovech. Od roku 2010 se pravidelně účastní světových šampionátů a to jak v týmových, tak i sólových tancích. Přední příčky tanečníci skupiny Rinceoiri obsazují i na mistrovství kontinentální Evropy. RIDA spolupracuje s plně kvalifikovanou lektorkou TCRG, která v Čechách zastupuje londýnskou školu McGahan Lees Academy. McGahan Lees Academy byla založena v roce 1996 a patří mezi velmi úspěšné školy irského tance. Zakladatelka sama dosáhla největšího úspěchu v roce 2004, kdy složila porotcovské zkoušky a získala tak titul ADCRG. Přestože je McGahan Lees Academy poměrně mladá, její členové pravidelně vyhrávají šampionáty po celém světě. Největší úspěch slavila škola v roce 2006, kdy se 2 její členové stali světovými šampiony. Následovalo vítězství další členky v kategorii Senior Ladies v roce 2008. Vedle 3 vytoužených titulů světových šampionů jsou tanečníci McGahan Lees Academy vítězi soutěží All Ireland´s, Great Britain´s, British National´s, All Scotland´s a North American Irish Dance Championships. MČ Praha 10 pořádala v roce 2019 akci Den pro Desítku, na které hostoval soubor Hradišťan. V roce 2020 z důvodu epidemie COVID 19 nehostoval žádný soubor.
|
-
Pop Balet, Cool Dance, InDance, Rinceoiri
Mezinárodně aktivní soubory
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V MČ se nachází několik mezinárodních subjektů, především v oblasti tance.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Mobilita je oboustranná - kolik akcí s hostujícími soubory, divadly apod. se koná na MČ Praha 10?
|
8.4 Atraktivita a vzhled města |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
8.4 Atraktivita a vzhled města
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část Praha 10 se aktivně stará o veřejný prostor, který považuje za nedílnou součást kulturního prostředí. Důležitým aspektem jsou místní spolky, které vytváří program jednotlivých lokalit.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.4.1 Má městská část pro oblast atraktivity a vzhledu městské části konkrétní nástroje a strategické dokumenty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Kultura ve veřejném prostoru vychází ze strategického dokumentu Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 (5. Kultura ve veřejném prostoru, 5.1 Podporovat a pozitivně usměrňovat snahu obyvatel participovat na zvelebování veřejného prostoru a pořádání kulturních a komunitních akcí ve veřejném prostoru, 5.2 Vnímat kultivovaný veřejný prostor jako základ kvality života ve městě, 5.3 Podporovat umění ve veřejném prostoru v lokalitách. Tématem se také zabývá Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.2 Praha 10 kulturnější, 8.2.1 Podporovat informovanost o významných osobnostech, historii a památných místech, 8.2.2 Podporovat kulturu po celém území Prahy 10). Dále vychází jak ze strategických dokumentů hl. m. Prahy, u kterých se podílela či podílí na tvorbě, a to přímo či formou připomínkování. Jedná se např. o Manuál tvorby veřejných prostranství, Metropolitní plán, Strategický plán hl. m. Prahy, Územně analytické podklady hl. m. Prahy, apod.
MČ Praha 10 je též zadavatelem dokumentů „Generel veřejných prostranství“, na který navazuje zpracování dílčích generelů veřejných prostranství oblastí Nové Vršovice, Strašnice, Staré Vršovice, Sídliště Malešice, Záběhlice. Dále MČ Praha 10 zpracovala architektonicko-urbanistickou studii veřejných prostor sídliště Solidarita, aj.
|
-
Generel veřejných prostranství, dílčí generel veřejných prostranství Nové Vršovice, Strašnice, (zpracovává se dílčí generel veřejných prostranství Staré Záběhlice), architektonicko-urbanistickou studii veřejných prostor sídliště Solidarita, aj. Koncepce rozvoje kultury na období 2020-2025, Strategický plán udržitelného rozvoje pro období 2020-2030
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část má několik strategií, které se věnují veřejnému prostoru. Jsou navíc zpracovávány pro jednotlivé lokality.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.4.2 Jaké jsou možnosti občanů uplatňovat své podněty a účastnit se projednávání záměrů městské části v oblasti vzhledu městské části, projednávání investičních záměrů městské části (zvyšování kvality politické kultury)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 se problematice zapojování veřejnosti věnuje. Možnosti občanů uplatňovat své podněty a náměty k záměrům města, ať už se to týká úprav veřejných prostor, parků či ulic, mohou několika způsoby. Každý významnější i lokálnější záměr města je prezentován veřejnosti se snahou získat zpětnou vazbu. A to formou místních setkání, výstav, prezentací či dnů otevřených dveří k tématům na půdě Úřadu MČ Praha 10, kde je mimo jiné pro takové účely vyhrazen prostor SÚR (Středisko územního rozvoje Prahy 10). MČ Praha 10 aktivně podporuje zájem obyvatel o dění v obci. Příklady aktivit: - Veřejná setkání: setkání k tvorbě Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030, projednání zavádění parkovacích zón, sběr dat v rámci Generelu veřejných prostranství pro jednotlivé oblasti
- Setkání v ulicích měst ke strategickému plánu
- Zapojení dobrovolníků do pracovních skupin a zpracování podnětů ke strategii
- Otevřené hodiny vašich radních
- Online zapojení: ankety (Zjišťujeme míru spokojenosti obyvatel, online sběr podnětů, Rodiny na Desítce, Organizace a spolky na Desítce, Podnikatelé na Desítce, Dětské hřiště Hřibská, Dobíjecí stanice pro elektromobily, Oživení Malešického zámku), pocitové mapy, sběr podnětů Co zlepšit na Desítce
- Zapojování hlavních aktérů: Urbanistická studie Bohdalec-Slatiny
- Komentování dokumentů: Analytická část Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030
- Granty a participativní rozpočet: Moje stopa, Zásobník projektů
- Vernisáže výstav: Generel veřejného prostranství: Strašnice, Revitalizace Botiče, apod.
- Tvorba Koncepce rozvoje kultury (setkání kulturních aktérů)
- Tvorba metodiky "Spoluúčast privátního sektoru na veřejných výdajích: Regulace v procesu plánování, rešerše evropských plánovacích systémů". (kulaté stoly s developery)
- a další
Informace o veřejných setkáních a výzvy k zapojení se jsou dostupné na webu www.praha10.cz/strategie, www.verejneprostory.cz, www.praha10.cz. Zapojování veřejnosti je nedílnou součástí Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (1. Praha 10 otevřená, 1.1 Kvalitní radnice sloužící lidem, 1.1.1 Transparentní radnice, 1.1.2 Aktivní zapojení obyvatel do veřejného života)
|
-
Jedná se o místní setkání, výstavy, prezentace či dny otevřených dveří k tématům v prostorech Úřadu MČ Praha 10, kde je mimo jiné pro takové účely vyhrazen prostor SÚR (Středisko územního rozvoje Prahy 10). Dále je k dispozici web územního rozvoje, kde jsou pravidelně zveřejňovány informace týkající se dění v oblasti rozvoje MČ Praha 10 i témat hl. m. Prahy týkajících se městské části včetně aktuálního dění, tedy setkání s občany.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část používá širokou škálu nástrojů pro začlenění podnětů občanů. Výzvy k zapojení prezentuje především na webu www.praha10.cz/strategie.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.4.3 Jak probíhá údržba, obnova a doplňování mobiliáře městské části – lavičky, sochy, kašny, koše, info plochy, stojany na kola, orientační tabule, info tabule o pamětihodnostech, pamětní desky, pomníky? Existují ve městské části další počiny, které zvyšují její atraktivitu a vzhled a estetickou kvalitu veřejného prostoru? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Údržba vyjmenovaných prvků je řešena v rámci agendy více odborů. Zejména Odboru životního prostředí, dopravy a rozvoje a Odboru kultury a projektů. V případě základního mobiliáře je zajišťována průběžná údržba i obnova (lavičky, koše, pítka, stojany na kola, informační tabule, kašny). U pomníků a pamětních desek se úpravy dělají dle aktuálního stavu. U laviček a košů je ustálen základní model těchto prvků. V případě ucelenějších rekonstrukcí ploch je vždy mobiliář měněn za vysoce kvalitní mobiliář. Je též navázána spolupráce s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Praha na umisťování mobiliáře ze strany města. Mezi projekty zvyšující atraktivitu města patří menší i větší počiny. Mezi větší patří rekonstrukce ploch. V posledních letech park Malinová – Chrpová, Malešický park, park U Vršovického nádraží, probíhající rekonstrukce náměstí u OC CÍL. Dále sem patří i připravované projekty např. revitalizace parčíku Rybalkova, úpravy podél toku Botiče. Pak sem ale patří i malé realizace, které zvyšují atraktivitu. Sem patří příprava rozšíření sítě pítek. Danému tématu se věnuje Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.1 Inspirující prostředí pro rozvoj kultury, 8.1.1 Zajistit kvalitní podmínky pro rozvoj kulturních, komunitních a společenských aktivit obyvatel, 8.1.2 Systémová podpora rozvoje kultury v Praze 10, 8.2 Praha 10 kulturnější, 8.2.2 Podporovat kulturu po celém území Prahy 10). Kulturní akce a podporu kultury ve veřejném prostoru akcentuje Koncepce rozvoje kultury MČ Praha 10 na období 2020-2025 (5. Kultura ve veřejném prostoru, 5.1 Podporovat a pozitivně usměrňovat snahu obyvatel participovat na zvelebování veřejného prostoru a pořádání kulturních a komunitních akcí ve veřejném prostoru, 5.2 Vnímat kultivovaný veřejný prostor jako základ kvality života ve městě, 5. 3 Podporovat umění ve veřejném prostoru).
|
-
Revitalizace řady parků, pravidelná obnova mobiliáře, rekonstrukce ulice Moskevská
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část se aktivně stará o mobiliář, navíc iniciuje revitalizace veřejných prostranství. Z důvodu omezeného množství pracovníků oddělení koncepce a rozvoje se ale tématu nelze věnovat v plné míře.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.4.4 Využívá městská část kulturu při revitalizaci brownfields a dalších rozvojových projektech? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 v rámci revitalizace brownfields snaží o jejich dočasné využití se zapojením místních sdružení, a to i formou přípravy coworkingových míst, workshopů a dočasných řešení využití ploch. Příkladem je realizace komunitní zahrádky na území VRÚ Bohdalec – Slatiny v rámci soutěže „Zásobník projektů – partnerství pro Prahu 10“, která podporuje aktivitu a zájem obyvatel městské části Praha 10 o úpravu veřejného prostoru, komunitní a sousedské akce a akce menšího rozsahu významné pro kulturní a společenský rozvoj městské části Praha 10. Zároveň městská část realizuje projekt Moje stopa - participativní rozpočet. V roce 2020 zároveň probíhala série aktivit oživení Malešického zámku. Občané Prahy 10 se měli možnost vyjádřit k záměru, jaké aktivity by bylo možné provozovat právě ve zmíněném zámku. Ve stejném roce byl pro nově rekonstruovaný objekt Kino Vzlet vysoutěžen provozovatel s velmi kvalitním kulturním programem celopražškého významu. Tématem se zabývá Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (8.4 Praha 10 Kulturní, 8.4.1 Představovat památkově hodnotné objekty a lokality na území městské část, 8.4.2 Motivovat majitele památkově hodnotných objektů k citlivému přístupu při jejich užívání a obnově). Dále se kulturním objektům a jejich využití věnuje Koncepce rozvoje kultury Prahy 10 na období 2020-2030. (3. Kulturní objekty, 3.1 Zajišťovat vyhovující stav objektů ve správě MČ Praha 10, odpovídající uživatelským potřebám obyvatel hl. m. Prahy ve 21. století, 3. 2 Hledat strategická partnerství pro pronájem městských kulturních objektů, 3.3 Zajišťovat pro kulturní objekty ve vlastnictví MČ Praha 10 kvalitní řízení a strategii, jasnou programovou nabídku, která bude odrážet specifika lokality a bude hledat i přiměřené možnosti nabízet program celopražskému publiku, 3.4 Realizovat spolupráci s ostatními objekty na území MČ Praha 10, jejichž primárním účelem není kulturní činnost (např. Vršovický zámeček).
|
-
MČ Praha 10 spolupracuje na dočasném využití objektů, připravuje coworkingová místa, workshopy a dočasná řešení využití ploch, komunitní zahrádky na území VRÚ Bohdalec – Slatiny.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Oživení lokalit, brownfieldů probíhá. Poptávka je řízená ze strany občanských iniciativ. MČ Praha 10 má ale stále několik objektů, které aktivně nevyužívá.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kvalitní popis i aktivity.
|