1A Správa věcí veřejných |
Hodnocení oblasti |
1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Úroveň nastavení a provázanost procesů je dlouhodobě sledována v rámci normy ISO 9001, kterou MČ Praha 10 zavedla v roce 2014. V roce 2020 zpracovala MČ Praha 10 Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030, pro jehož naplňování je zpracovávána metodika pro strategické a projektové řízení. Současně je MČ Praha 10 zapojena do Benchmarkingové iniciativy, místní Agendy 21 a je členem Národní sítě Zdravých měst ČR. Do rozvoje Prahy 10 zapojuje veřejnost a různé cílové skupiny.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.1 Naplňuje městská část při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ z hlediska výběru „správných věcí“ (výběr lze doložit například popisem a vyhodnocováním rizik, event. analýzami rizik, např. v rámci nadřízeného i vlastního strategického plánu) včetně pravidelného vyhodnocování těchto plánů, jejich cílů a měřitelných indikátorů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Právní vymezení hlavního cíle a účelu městské části je možné nalézt v Zákoně o hlavním městě Praze č. 131/2000 Sb. "Hlavní město Praha a městské části pečují o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem vyjádřený v zákonech a jiných právních předpisech". Řízení městské části je realizováno několika systémy, které v současné době provazujeme. Systém ISO 9001 Od roku 2004 MČ Praha 10 realizuje systém kvality ISO 9001, v roce 2017 proběhl recertifikační audit již podle nové normy EN ISO 001:2016, v roce 2019 MČ Praha 10 získala ocenění Ambasador kvality. V rámci zpracovávaného systému kvality MČ Praha 10 řídí a vyhodnocuje rizika:
- jednotlivé odbory každoročně zpracovávají, aktualizují a vyhodnocují seznam rizik,
- rizika pravidelně vyhodnocuje oddělení interního auditu.
Benchmarkingová iniciativa
Od roku 2014 je MČ zapojena do benchmarkingové iniciativy (BI 2005). MČ Praha 10 má informační systém pro správu indikátorů, který je dostupný vedoucím odborů úřadu. Benchmarkingové indikátory se vyhodnocují průběžně a 1x ročně je zpracovaná roční zpráva. Národní síť Zdravých měst ČR Od roku 2016 je MČ Praha 10 součástí Národní sítě Zdravých měst ČR. Místní Agenda 21 Od roku 2016 je MČ Praha 10 zapojena do plnění kritérií MA21 v rámci databáze CENIA. V roce 2019 získala MČ kategorii C. Cíle odborů ÚMČ Praha 10 Každoročně jsou stanovovány a vyhodnocovány cíle jednotlivých odborů úřadu, které byly navázány na Programové prohlášení RMČ Praha 10 pro volební období 2018-2022 a do jisté míry nahrazovalo chybějící strategický plán MČ. Strategický plán MČ Praha 10 MČ Praha 10 zahájila zpracování tohoto strategického dokumentu na jaře 2019 na základě usnesení ZMČ Praha 10. Jeho zpracování bylo dokončeno v lednu 2020. Podkladem pro jeho zpracování byly Analytická část byla zpracována v souladu s Metodikou pro hodnocení udržitelných měst/městských částí a schválena ZMČ Praha 10 v říjnu 2019. Na tvorbě strategického plánu se podílela Odborná skupina pro strategii a expertní pracovní skupiny složené ze zástupců úřadů zastupitelů, neziskového a soukromého sektoru, organizací různého typu a občanů. Strategické a Projektové řízení MČ Praha 10 má vypracovanou interní dokumentaci projektového řízení, na ÚMČ byl implementován sw pro správu projektů, v rámci dotačního programu byli vyškoleni klíčoví pracovníci v systému řízení projektů PRINCE 2. V současné době je zaváděn nový program pro projektové řízení. Pro naplňování cílů strategického plánu je nyní ve spolupráci s gesčními odbory a radními připravován roční Akční plán 2021, který bude na podzim tohoto roku představen veřejnosti. Všechny informace týkající se strategického plánu jsou uveřejněny na webu strategie. Nyní je připravována metodika pro strategické a projektové řízení, která bude součástí směrnice QS systému ISO 9001 a bude závazná pro úřad i zřizované organizace MČ Praha 10. Kromě výše uvedeného probíhají s jednotlivými odbory interní audity, které jsou zaměřeny na činnost odboru, na plnění Cílů, na plnění a dodržování interních směrnic a instrukcí v rámci systému řízení kvality. Každý rok je prováděn dozorový audit a každý třetí rok je prováděn audit recertifikační. Dle systému kvality ISO 9001 je každoročně zpracovávána Zpráva z přezkoumání za uplynulý rok, která je následně předkládána RMČ Praha 10 ke schválení. Pro zjištění "Dělat správné věci správně" realizuje MČ Praha 10 různé ankety, dotazníková šetření, průzkumy a sleduje evropské standardizované indikátory sady ECI. Výsledky jsou projednávány v Komisi pro strategii Zdravého města a místní Agendy 21 s doporučením dalších postupů. Zároveň jsou přijímány od občanů podněty ke zlepšení života v Praze 10 a ty projednávají gesční Komise RMČ Praha 10 ve spolupráci s příslušnými odbory úřadu. Občané MČ Praha 10 se mohou zapojit již do 5. ročníku participativního rozpočtu Moje stopa. Zasedání ZMČ Praha 10 je přenášeno on-line a jsou z nich pořizovány videozáznamy, radní mají pravidelné otevřené hodiny, kdy může občan přijít s jakýmkoliv dotazem
|
-
ANO
Všechny Koncepce a strategické dokumenty MČ Praha 10 jsou implementovány do Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10. Strategický dokument se váže na Strategický plán hl.m Prahy a tím na krajské koncepce. Zároveň obsahuje sadu 60 indikátorů ke sledování udržitelného rozvoje MČ a tím naplňování strategických cílů a vize MČ.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 realizuje systémy kvality: ISO 9001, MA21, strategické plánování a řízení, je zapojena v Benchmarkingové iniciativě, Zapojuje veřejnost do anket, průzkumů, dotazníků a sběru podnětů ke zjištění míry spokojenosti se životem v Praze 10. Jednání ZMČ jsou otevřená, radní pořádají čtvrtletní otevřené hodiny. MČ Praha 10 nastavuje systém pro strategické a projektové řízení pomocí ročních Akčních plánů a programu pro projektové řízení. Do tvorby strategického plánu se zapojili všechny odbory úřadu, všichni radní a někteří zastupitelé MČ Praha 10. Pro informování s možností zapojení do rozvoje MČ byla zřízena na jaře 2019 webová stránka. Dokonce se zapojili i dobrovolníci do pomoci při třídění a štítkování podnětů došlých od občanů v květnu a červnu 2019 jako jeden z podkladů pro tvorbu Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.2 Vybírá a prosazuje (schvaluje) městská část nejpotřebnější či nejdůležitější investice, aktivity, veřejné služby, opatření, legislativu atd., a to v optimálním rozsahu a ve smyslu zásad udržitelného rozvoje včetně pravidelného hodnocení opatření ve vztahu k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 má zpracovaný Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030, který bude od roku 2021 naplňován ročními Akčními plány. V současné době je tento proces nastavován s odbory úřadu, radními a předsedy některých Komisí RMČ a Výborů ZMČ. Akční plán bude mít pro projekty stanovenou hodnotící škálu pro hodnocení jejich udržitelnosti. Zároveň strategický plán obsahuje sadu indikátorů, kterým bude sledováno a hodnoceno naplňování strategických cílů z pohledu udržitelnosti. Bude zároveň přihlíženo k míře projednání projektů s veřejností. V současné době jednotlivé odbory stanovují "Cíle odborů", kterými naplňují Programové prohlášení RMČ Praha 10 pro toto volební období. Občané se mohou zapojit do veřejných projednání, kulatých stolů, anket, šetření nad představením návrhů a studií, aby byla zjištěna zpětná vazba od občanů. Seznam projektů připravovaných a realizovaných je umístěn na webu "veřejných prostor", zároveň je u projektů uveřejněn výstup z participačních setkáních, např. návrh urbanistické studie Bohdalec - Slatiny. V rámci systému kvality ISO 9001 je dobře nastavený proces, který udržitelnost projektů částečně podporuje. Pravidelně vyhodnocuje rizika na úrovni jednotlivých odborů, pracovníci úřadu jsou metodicky vedeni k plánování cílů pro následující období, jejich realizaci a vyhodnocování. Vyhodnocování rizik může v budoucnu přispívat právě k větší orientaci na vyhodnocování udržitelnosti jednotlivých projektů, investic i přijatých opatření.
Tento systém však musí být podpořen politickým rozhodnutím přijatým na úrovni RMČ nebo ZMČ, který zakotví dlouhodobou orientaci a snahu MČ Praha 10 plánovat vyrovnané rozpočty bez krytí jejich schodků prodejem vlastního majetku nebo bez budoucího prohlubování zadlužování. V rámci těchto pravidel bude kladen větší důraz na investice, které udržitelnost podporují a budou realizovány pouze takové projekty, které jsou nezbytné a finančně realizovatelné. Mimo oblast udržitelných investic, MČ podporuje udržitelný rozvoj řadou aktivit: MČ Praha 10 zpracovala ve spolupráci s ČVUT v roce 2019 "Metodiku spoluúčasti privátního sektoru na veřejných výdajích", jejíž jedním z cílů je udržitelný rozvoj území, t.j. např. hodnocení kvality stavby z pohledu udržitelnosti.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 plánuje investice ve vztahu k dostupným financím jak z rozpočtu MČ nebo externím zdrojům, tak k personální kapacitě úřadu a udržitelnosti (např. sledování nákladů generovaných po zrealizování projektu). V současné době je proces sestavování ročních Akčních plánů nastavován prvně pro rok 2021. Hodnotící zprávy udržitelného rozvoje budou jednou ročně předkládány ZMČ Praha 10.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.3 Existuje provázanost nadřízených a vlastních strategických rozvojových dokumentů a ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Územně plánovací dokumentaci pořizuje Odbor stavební a územního plánu Magistrátu hl. m. Prahy, schvalovací proces je v kompetenci Zastupitelstva hlavního města Prahy. Městská část se k němu může vyjadřovat a podávat připomínky jako dotčený orgán. Provázanost strategických rozvojových dokumentů MČ Praha 10 s ÚPD existuje, MČ vychází při svém plánování z platného Územního plánu Prahy, Územně analytických podkladů, popř. Regulačních plánů. Při tvorbě Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 vycházely expertní pracovní skupiny pro jednotlivé oblasti ze Strategického plánu HMP, SWOT analýz, dílčích koncepcí a strategií jak MČ, tak hl.m.Praha, cílů Česko 2030 a podnětů občanů. Systém územního plánování Strategické dokumenty na úrovni MČ, kraje a státu ve vztahu k udržitelnému rozvoji
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 vychází při svém strategickém plánování z nadřazených rozvojových dokumentů a ÚPD i z vlastních dílčích koncepcí, studií a projektů MČ.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.4 Existuje provázanost ostatních koncepčních dokumentů (plány jsou integrované – vzájemně provázané) včetně doložení připravenosti městské části efektivně reagovat na mimořádné situace a nové výzvy (např. klimatické změny, vnitřní a vnější migrace a podobně)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 reaguje na oblast klimatické změny ve strategickém cíli 10.2. Lokálně reagovat na změny klimatu. Pomocí komunitního plánování jsou dlouhodobě řešeny různé krizové oblasti a poradenství uvedené na sociálním portálu MČ Praha 10. V roce 2019* zřídila MČ Praha 10 "Kontaktní centrum pro bydlení", ve kterém získají potřebné informace občané v této oblasti. V roce 2017 byla schválena ZMČ HMP Strategie adaptace hl. m. Prahy na klimatickou změnu, ve které jsou stanoveny návrhy týkající se i MČ Praha 10. V roce 2019 nechala MČ Praha 10 např. zpracovat urbanistickou studii Botič, která navrhuje opatření vedoucí k udržení toku a na některých místech vytvoření příjemného pobytového místa. Na ÚMČ Praha 10 je zřízeno oddělení bezpečnostního managementu pod Odborem kontroly a komunikace, které se snaží předcházet krizovým situacím nebo je při jejich vzniku řešit s příslušnými orgány. Jsou zpracovány postupy s určením řešení mimořádných situací. V současné době je zřízena webová adresa pro řešení mimořádné situace spojené s epidemie COVID-19.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Předmětné koncepční dokumenty jsou provázané v rámci normy ISO 9001 formou interních směrnic, instrukcí, map procesů a formulářů. Ve Strategickém plánu MČ Praha 10 jsou opatření reagující na klimatickou změnu, navyšování počtu předškolních nebo školních dětí, zvyšování počtu parkujících aut, řešení potřeb rodin a další.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.5 Byla provedena optimalizace veřejných služeb (ZŠ a MŠ, sociální služby, technické služby apod.) a úřadu tak, aby byl systém služeb efektivní a odpovídal místním podmínkám, a to včetně schopnosti reagovat na změny, a byla tato optimalizace vyhodnocena? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Optimalizaci veřejných služeb a úřadu by bylo možné rozdělit na následující oblasti:
optimalizaci procesů na Úřadě městské části Prahy 10,
optimalizaci zpracovávaných agend,
optimalizaci školských zařízení,
optimalizaci sociálních služeb,
optimalizace správy majetku,
elektronizaci agend veřejné správy.
Optimalizace procesů na Úřadě městské části Prahy 10
Optimalizace veřejných služeb a úřadu by bylo možné rozdělit na následující oblasti: - optimalizaci procesů na Úřadě městské části Prahy 10,
- optimalizaci zpracovávaných agend,
- optimalizaci školských zařízení,
- optimalizaci sociálních služeb,
- optimalizace správy majetku,
- elektronizaci agend veřejné správy.
Optimalizace procesů na Úřadě městské části Prahy 10Mapy procesů
Úřad MČ realizuje již 15 let systém kvality ISO 9001. V rámci ročního cyklu vyhodnocování systému kvality dochází k postupným a průběžným změnám, které jsou zpětně promítány do dokumentace a systému kontroly a vyhodnocování. ÚMČ má zpracovány a popsány mapy všech procesů probíhajících na úřadě. Dokumentace obsahuje 57 hlavních procesů, které pokrývají všechny činnosti úřadu v samosprávné činnosti i výkonu přenesené působnosti. Optimalizace procesů na úřadě tedy probíhá formou změn již zpracované a v praxi zavedené dokumentace. Probíhá 1x ročně a do dokumentace se promítají změny v oblasti legislativy, jsou doplňovány procesní mapy, jsou aktualizovány např. požadavky na kompetence pracovníků zajišťující aktualizované agendy, do dokumentace se promítají změny ve struktuře úřadu,..atd.) Řízení rizik Odbory 1x ročně vyhodnocují rizika formou jejich aktualizování ve Zprávě z přezkoumání QMS. Úřad má tedy zavedený nástroj, kterým vyhodnocuje způsobilost úřadu na mimořádné potenciální hrozby, které činnost úřadu mohou ovlivnit. Nad tímto systémem je vytvořen systém kontroly a jednotlivá opatření k nápravě nebo konkrétní realizace potřebných kroků je promítnuta do cílů odborů, které se opět 1x ročně sledují a vyhodnocují. Optimalizace finančního řízeníS ohledem na neudržitelný stav financí probíhá v současné době na úřadě optimalizace v oblasti finančního řízení. Nutnost změn je dána tím, že investiční, ale i provozní náklady byly kryty v sestavovaných rozpočtech prodejem majetku v tak velkém rozsahu, který je do budoucna neudržitelný. Tento stav vyvolává okamžitou potřebu rychlých změn ve způsobu financování konkrétních aktivit a výrazně ovlivňuje a v budoucnu ovlivní nutnost optimalizace řady činností a jejich rozsahu, které úřad doposud zajišťuje. Proto došlo např. k revizi Zásad pro pronajímání bytů svěřených do správy MČ Praha 10, kdy je přihlíženo k sociální potřebnosti žadatele. Dochází k přesnějšímu plánování investic pomocí akčního plánování. RMČ Praha 10 schválila nákup elektrické energie a zemního plynu pro MČ Praha 10 a zřízené organizace na komoditní burze. Tím došlo k optimalizaci finančních nákladů.
Zásady pro hospodaření v období rozpočtového provizoria MČ Praha 10 Optimalizace zpracovávaných agend
Veškeré agendy úřadu (samosprávné i v přenesené působnosti) jsou zmapované v procesních mapách. ÚMČ je zapojen do Benchmarkingové iniciativy 2015 (BI) a využívá porovnání dosažených výsledků s dalšími srovnatelnými municipalitami k řízení a změnám. Přístup k výstupům BI mají pracovníci na úrovni odborů, kteří mají možnost analyzovat sledované ukazatele. Aktuálně se v rámci této iniciativy sleduje více než 53 agend / ukazatelů. Zpracovává se tzv. Profil úřadu tj. porovnání s ostatními subjekty zapojenými v BI a zejména zařazenými v pracovní skupině A. MČ pravidelně vyhodnocuje a porovnává výsledky zejména s většími městy např. Kladno, Hradec Králové, Zlín, Pardubice apod. a to zejména v agendách, kde dochází k nějakých výkyvům nebo značným rozdílům. Řada agend v přenesené působnosti, které úřad zpracovává ze zákona, probíhají procesem optimalizace, což znamená řadu neustálých drobných i velmi náročných změn v organizaci úřadu. Řada změn probíhá i na úrovni samosprávných agend. Např. příprava na Zóny placeného stání (ZPS) bude vyžadovat náročnou změnu ve struktuře odboru dopravy a životního prostředí. Zcela nová agenda bude vyžadovat i přijetí nových pracovníků úřadu a vše, co s příjmem nového pracovníka souvisí - vyškolení, materiálové zabezpečení a tp. Takové změny probíhají na úřadě průběžně. Optimalizace školských zařízeníOptimalizace v oblasti škol a mateřských školek probíhá průběžně. MČ zpracovala pasport všech MŠ a ZŠ a na základě připravených odborných podkladů postupuje při rekonstrukci budov podle tohoto dokumentu a připravuje plán rekonstrukcí pro následující období. MČ má zpracovanou demografickou studii zaměřenou na vývoj počtu dětí a žáků a tím potřebnosti školských zařízení. Odbor školství spolupracuje s Odborem majetkoprávním na navyšování kapacit základních a mateřských škol. V roce 2019 se navyšování kapacit MŠ a ZŠ týkalo následujících projektů: - dokončit projektovou dokumentaci ZŠ V Olšinách,
- dokončit projektovou dokumentaci a schvalovací řízení výstavby a následně vybrat dodavatele a zahájit stavbu nové MŠ Bajkalská,
- dokončit rekonstrukci školní kuchyně a jídelny ZŠ Hostýnská,
- zprovoznění nové kuchyně MŠ Kodaňská,
- zprovoznění MČ Nad Vodovodem.
Upřesňování těchto cílů probíhá 1x ročně formou stanovování cílů jednotlivých odborů a výsledky jsou vyhodnocovány ve Zprávě z přezkoumání QMS. Optimalizace sociálních služebMČ v roce 2019 přistoupila k omezení některých dílčích služeb (doprava pro hendikepované občany k lékaři či na úřad) a ukončila provoz pohotovosti, kterou zcela financovala ze svých prostředků. Lékařskou pohotovost nyní provozuje Fakultní nemocnice Královské Vinohrady. Optimalizace správy majetkuV roce 2019 měl Odbor hospodářské správy ÚMČ Praha 10 řadu úkolů, které souvisejí s optimalizováním správy majetku městské části, případně nákladů, které se správou majetku souvisejí. Konkrétní cíle: - spolupráce s Odborem majetkoprávním ÚMČ Praha 10 při přípravě projektové dokumentace a výběru dodavatele pro zajištění kompletní rekonstrukce budov ÚMČ Praha 10,
- příprava pro projekt společného nákupu elektrické energie a telekomunikačních služeb včetně příspěvkových organizací,
- zajistit opravu – rekonstrukci zasedacího sálu v budově ÚMČ P10 (B/1.patro) dle požadavků inspekční zprávy f. SGS,
- zajistit opravu – rekonstrukci hlavního rozvodu topení v budově ÚMČ P10.
Elektronizace agend veřejné správy
V roce 2019 se realizují tyto projekty, které s elektronizací agend na ÚMČ souvisejí: - dokončení přesunu všech úloh na novou IT infrastrukturu,
- dokončení projektu elektronické skartace,
- nasazení nového systému docházky, personálního a mzdového systému,
- optimalizace tiskových služeb – centralizace,
- integrace prvků eIDAS do IS MČ Praha 10.
|
-
ANO
Optimalizace veřejných služeb a úřadu je prováděna průběžně na základě monitorování vývoje kokrétních oblastí, např. finance, majetek, školská zařízení, sociální oblast.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Optimalizace veřejných služeb byla např. provedena v sociální oblasti, v oblasti životního prostředí (v roce 2020 vysoutěžena jedna společnost, která zajišťuje péči o životní prostředí, dříve bylo těchto společností více pro různé oblasti Prahy 10), v oblasti školství je sledován vývoj dětí a žáků pro potřeby navyšování kapacit MŠ a ZŠ. K optimalizaci dochází v oblasti finanční z důvodu dosažení v budoucnu vyrovnaného rozpočtu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.6 Existuje provázanost investic se schválenými rozvojovými dokumenty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Každoročně jsou zpracovávány cíle jednotlivých odborů ÚMČ Praha 10, které nahrazují akční plány strategického plánu, protože ty budou prvně pro rok 2021. Cíle odborů jsou koordinovány s přípravou rozpočtu na daný rok a navazují na plnění cílů Programového prohlášení RMČ, v roce 2020 již na cíle Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10. V roce 2019 zpracovala RMČ Praha 10 programové priority pro celé volební období formou projektových listů, byla posílena struktura úřadu zřízením nového oddělení - oddělení strategického rozvoje a participace a byly učiněny kroky k projektovému řízení strategických projektů vázaných na strategické cíle. Některé dílčí koncepce jsou realizovány pomocí Akčních plánů, např. Komunitní plán sociálních a návazných služeb nebo Místní akční plán vzdělávání MČ Praha 10.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Projekty vyplývající ze Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 nebo z dílčích Koncepcí MČ Praha 10 jsou provázány každoročně na rozpočet MČ Praha 10.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.1.7 Existuje provázanost provozního rozpočtu a výhledu s činnostmi obsaženými ve schválených nadřízených a vlastních rozvojových dokumentech? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 má schválený Střednědobý rozpočtový výhled 2020-2024, který je podkladem pro další plánování investic do rozvoje Prahy 10. Pro rok 2021 bude prvně zpracován Akční plán v návaznosti na rozpočet MČ, popř. známé externí zdroje, pro plnění strategických cílů. Při tvorbě rozpočtu dbají odbory úřadu na realizaci projektů z dílčích koncepcí, studií a projektů a jejich pokrytí rozpočtem MČ Praha 10.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Provázanost rozpočtu a jeho výhledu se strategickými dokumenty existuje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obecně vzato lze efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů hodnotit pouze jako uspokojivé, a to i přesto, že celkem tři dílčí části vykazuje MČ Praha 10 jako prováděné velmi dobře (orientace úřadu na občana, komunikace v rámci samosprávy i snaha o společenskou odpovědnosti a ekologii). Na druhou stranu představuje významnou hrozbu neudržitelné financování městské části a také nehospodárné zacházení se zdroji způsobené zejména havarijním stavem budovy Úřadu MČ Praha 10.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.1 Naplňuje městská část při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ z hlediska provádění, a to včetně přístupu městské části k zásadám zdravého finančního řízení (provozní přebytek, systém vnitřní kontroly – 3E, využívání příležitostí a snižování rizik atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Model „Dělat správné věci správě“ naplňuje MČ Praha 10 pouze částečně. Pro naplnění tohoto modelu by
měla mít MČ Praha 10 správně nastavené a správně vykonávané tyto oblasti: - strategické plánování a řízení,
- finanční řízení,
- procesní řízení,
- řízení rizik,
- projektové řízení.
Strategické plánování a řízení V současné době MČ Praha 10 nastavuje proces strategického a projektového řízení v návaznosti na nově schválený „Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020–2030“. Ten stanovuje dlouhodobou vizi městské části, ale také cíle v jednotlivých oblastech života městské
části, indikátory, kterými se bude pokrok v realizaci těchto cílů měřit a priority, které si vedení
městské části při realizaci strategického plánu stanoví. Bude realizován pomocí ročních akčních plánů, které budou sestavovány v návaznosti na rozpočet MČ Praha 10. V případě zavedení strategického a projektového řízení bude docházet k využívání finančních prostředků (3E).
Finanční řízení Zásadním nedostatkem finančního řízení je dlouhodobý výhled udržitelných finančních rozpočtů.
MČ Praha 10 v minulosti kryla velmi vysokou část investičních a provozních nákladů prodejem svého majetku, aniž by
měla z minulosti zpracovanou analýzu, zda služby, investice, agendy a provozní náklady, které z nich pro
budoucí roky plynou, jsou udržitelné formou vyrovnaného rozpočtu. Místo úspor případně optimalizace
investic a služeb byl schodek kryt prodejem. Tento stav je neudržitelný a musí být provedena důkladná
analýza a změna. Také je nutné poznamenat, že takovou změnu nelze realizovat okamžitě, ale na základě
střednědobého plánu a transformačního procesu. Vlastní řízení rozpočtu na úrovni jednotlivých odborů je funkční a standardní. Finanční reporting je na
vysoké úrovni.
Procesní řízení Procesní řízení je na vysoké úrovni díky dlouhodobé realizaci systému kvality ISO 9001 (od roku 2004). Právě
dlouhodobost realizace procesu kvality dává do budoucna velkou příležitost využít potenciál a zkušenosti
pracovníků úřadu pří optimalizaci služeb a trvalé zvyšování efektivity. Celkem je zmapováno a popsáno více než 50 procesů, pro které jsou vytvořené procesní mapy. Ty se jednou ročně aktualizují.
Řízení rizik
V rámci řízení kvality pomocí ISO 9001 je nastaven proces řízení rizik. Jednotlivé odbory sestavují, pravidelně
aktualizují a vyhodnocují rizika. Tento proces je kontrolován a je nastaven proces zlepšování – návrh
opatření na zlepšení procesu řízeních rizik.
Systém kontrol V rámci úřadu a organizací zřizovaných MČ Praha 10 jsou nastaveny mechanismy pro kontrolu a
dodržování zákonů a stanovených pravidel, který provádí Interní audit, kancelář starostky MČ Praha 10. Činnost útvaru je uvedena v Organizačním řádu ÚMČ Praha 10. Otevřenost a transparentnost MČ má schválenou směrnici Zadávání veřejných zakázek, na webu MČ je odkaz na Portál zadavatele,
Registr smluv, kde jsou zveřejňovány objednávky a smlouvy nad 50 tis. Kč. bez DPH. V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím jsou na webu MČ
zveřejněny povinné informace. Na webu jsou zveřejňovány podmínky pro pronajímání bytů MČ Praha 10 a pronájmu nebytových prostor. Podklady a výstupy ze zasedání Zastupitelstva MČ Praha 10 jsou zveřejněna na webu MČ, materiály k
jednání, zápisy z jednání, výsledky hlasování, on-line a audio přenosy.
E-služby Občané mohou využít portál E-služby.
Projektové řízení V minulém volebním období vedoucí pracovníci prošli školením na projektové řízení, byla zpracována
dokumentace pro projektové řízení (postupy, zodpovědnosti, dokumentace včetně vzorů dokumentů – např.
projektového listu), byl zakoupen a implementován software pro projektové řízení.
Projektové řízení však doposud bylo využíváno jen krátce a omezeně (např. projekt Antigraffiti byl realizován
formou projektového řízení). V roce 2019 byla posílena oblast strategického plánování a řízení vznikem nového oddělení (oddělení
strategického rozvoje a participace), byly rozpracovány projektové listy priority Rady MČ Praha 10 na celé
volební období a postupně jsou nastavovány dílčí procesy pro implementace řízení priorit Rady MČ Praha 10
formou projektového řízení na úřadě. Oddělení zároveň v současné době připravuje implementaci strategického a projektového řízení na úrovni jednotlivých projektů odborů.
|
-
-
-
Úřad MČ Praha 10 je ve společensky odpovědném a ekologickém chování teprve na počátku, ale snaží se doposud zavedenými opatření nastavit směr a trend pro další změny.
MČ Praha 10 zavádí různá opatření týkající se společenské odpovědnosti a ekologie napříč úřadem, zřízenými organizacemi i na jejích akcích. Nicméně do doby, než dojde ke kompletní rekonstrukci budovy radnice, není obecně vzato možné hodnotit chování úřadu jako ekologické, úsporné a omezující plýtvání zdroji.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 je součástí ISO 9001, nastavuje projektové a strategické řízení. Má k dispozici Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030, který bude naplňován pomocí akčních plánů. V současné době probíhá příprava Akčního plánu 2021, a to již v souladu s plánováním rozpočtu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.2 Existují přiměřená vnitřní pravidla pro zadlužování městské části a jsou tato pravidla dodržována? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 je rozpočtově dlouhodobě neodpovědná a stav financí je dlouhodobě neudržitelný.
MČ Praha 10 dlouhodobě nedokáže sestavit vyrovnaný rozpočet z přerozdělených finančních prostředků
z dotací a státního rozpočtu nebo výnosy z vlastních zdrojů bez zapojení finančních prostředků z výnosu
prodeje vlastního majetku, který bude nutný i v dalších letech (předpokládaný objem 100–150 mil. Kč). Své
investice a provozní náklady tak sice kryje zdrojově vyrovnaným rozpočtem, nicméně počet bytů a pozemků
se s časem neúměrně snižuje a dlouhodobě tento stav není udržitelný. Aktuálně nemá MČ Praha 10 žádné půjčky, aktuálně je ale v procesu bezúročná výpomoc od hl. m. Prahy, kterou by kryla náklady spojené s rekonstrukcí
budovy Úřadu MČ Praha 10, která se nachází havarijním stavu a pro kterou lze získat časově omezenou
dotaci MŽP. Potřebnost této dotace ospravedlňuje přijetí půjčky zejména z důvodu výhodnosti případné
dotace, která má svá termínová omezení a velkého objemu finančních prostředků, které je na tuto
rekonstrukci v krátkém čase uvolnit. Podle zákona č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, je městská část povinna
dodržovat pravidla rozpočtové odpovědnosti veřejných institucí vč. tzv. „fiskálního pravidla“ a „pravidla
dluhové brzdy“. V rámci MČ Praha 10 působí Výbor pro strategické investice a veřejné zakázky, který má za úkol sledovat investiční strategie a plány. Udržitelným hospodařením s majetkem MČ Praha 10 se zabývá také Strategický plán udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020-2030 (1. Praha 10 otevřená, 1.1 kvalitní radnice sloužící lidem, 1.1.1 Transparentní radnice, 1.2. Městská část je dobrým hospodářem, 1.2.1 Hospodárné nakládání s majetkem, 1.2.2 Efektivní a účelné spravování financí).
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 postupuje dle zákona, tedy řídí se pravidly rozpočtové odpovědnosti. Zároveň zřídila Výbor pro strategické investice a veřejné zakázky.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.3 Lze na konkrétních aktivitách a činnostech prokázat orientaci úřadu a jeho organizací na občana a jeho oprávněné potřeby (otevírací doba, dostupnost, …)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zprávy z přezkoumání QMS
V rámci řízení kvality jsou úřadem každoročně zpracovávané zprávy z přezkoumání QMS, ve kterých se vyhodnocuje oblast zlepšování služeb i orientace úřadu na občany. Jsou stanovovány cíle jednotlivých odborů. Úkoly a cíle jsou následně vyhodnoceny.
Účast občanů na komunitním plánování sociálních a návazných služeb Již od roku 2004 realizuje MČ Praha 10 tzv. proces komunitního plánování sociálních služeb. V rámci tohoto plánování se pravidelně scházejí občané Prahy 10, poskytovatelé sociálních a návazných služeb a zástupci MČ Praha 10 na schůzkách pracovních skupin, které se zabývají sociální problematikou. I v roce 2018 se scházely pracovní skupiny komunitního plánování sociálních a návazných služeb na území MČ Praha 10: - rodina, děti a mládež,
- senioři,
- osoby se zdravotním postižením,
- osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Občané se takto mohou přímo podílet na tvorbě strategických materiálů v sociální oblasti; vyjadřují se k problematice sociálních a návazných služeb, setkávají se s poskytovateli služeb a s představiteli MČ Praha 10.
Poskytování služeb – „Pojízdný úřad“ V rámci projektu „Pojízdný úřad“ úřad zajistil ověřování podpisu (legalizace) v bytě nebo ve zdravotnickém zařízení u 280 klientů. Referát občanských průkazů v roce 2018 v rámci tohoto projektu provedl 261 náběrů občanských průkazů a 347 výdejů občanských průkazů u klientů v bytě, zdravotnickém či sociálním zařízení. Projekt bude pokračovat i v příštích letech.
Cestovní doklady – vyzvednutí Služba občanům, kteří si požádali o vydání cestovního pasu ve zkrácené lhůtě, nechat se informovat formou SMS nebo e-mailu o tom, že jejich cestovní pas je připraven k vyzvednutí na pracovišti referátu cestovních dokladů. Občané jsou formou SMS a e-mailu informováni o možném předání cestovního pasu, vydaní ve zkrácené lhůtě se tak uspíší. V roce 2018 bylo oddělením osobních dokladů a evidence obyvatel MČ Praha 10 předáno celkem 8 211 cestovních dokladů (CD) z tohoto počtu, 7 842 obyčejných CD a 369 CD ve zkrácené lhůtě. Dětem do 15 let bylo vydáno 2 390 CD.
Doprava pro seniory a zdravotně znevýhodněné občany Úřad do roku 2019 provozoval dopravu pro seniory a zdravotně znevýhodněné občany. Služba byla určená zejména držitelům průkazů TP, ZTP nebo ZTP/P s trvalým bydlištěm na území MČ Praha 10. Tato bezplatná služba dopravy se poskytovala občanům se sníženou schopností mobility a orientace k návštěvě lékaře, školy, zaměstnání nebo Úřadu MČ Praha 10. Služba zahrnovala jednorázovou možnost přepravy a asistenci při nástupu do vozu a výstupu z něj a je zajišťována každý všední den, od 7:30 hod do 15:00 hod. V roce 2018 byl zajišťován nadále také provoz „pojízdného úřadu“. Za rok 2018 bylo celkem přepraveno 4 988 osob, uskutečněno 8 035 jízd a ujeto 56 0277 km. Za rok 2017 bylo celkem přepraveno 5 677 osob, uskutečněno 9 901 jízd a ujeto 62 4100 km. Za rok 2016 bylo celkem přepraveno 5 329 osob, uskutečněno 10 272 jízd a ujeto 58 3566 km. V roce 2019 byla tato služba omezena z ekonomických důvodů omezena a bude postupně nahrazována externími partnery.
Poskytování služeb občanům Prahy 10 v rámci Informační kanceláře Pracovníci Úřadu MČ Praha 10 poskytují občanům informace jak telefonické, tak osobní, vydávají výpisy z Czech Pointu – z rejstříku trestů, bodového hodnocení osob, živnostenského rejstříku, obchodního rejstříku, katastru nemovitostí, seznamu kvalifikovaných dodavatelů, základních registrů, výpisy o využití registrů, přijímají žádosti o zřízení datových schránek, vyřizují žádosti o nové přístupové údaje do datových schránek, provádějí konverze dokumentů, jak z listinné podoby do elektronické, tak naopak. V rámci Czech Správa věcí veřejných 23/448 Point Office poskytují výpisy a konverze pro interní potřeby úřadu zdarma. Pracovnice informační kanceláře zajišťují provoz call centra – přepojují telefonické dotazy na jednotlivé pracovníky a úředníky úřadu, zodpovídají telefonické dotazy, obsluhují chat a e-mailové dotazy.
Poskytování informací dle zák. č. 106/1999 Sb. 
Diskuzní fórum Prahy 10 Diskuzní fórum je rozděleno na 12 tematických okruhů s 47 dotazy a 160 odpověďmi (rok 2018).
Live chat – další způsob komunikace s občany Tuto službu provozuje Úřad MČ Praha 10 na svých webových stránkách pro vyřizování online dotazů pomocí
operátorů. 
Podání občanů MČ Praha 10 měří a vyhodnocuje jednotlivá podání občanů. 
Komunikace s podnikateli Živnostenský odbor, oddělení evidence podnikatelů průběžně pracuje na implementaci metodiky
Ministerstva průmyslu a obchodu č. 1/2018 „Aktualizace jednotného spisového a skartačního plánu do
nového vydání vnitřní směrnice Spisového řádu“, aby následně byl zahájen proces zavedení nové verze
oboustranného datového rozhraní UniSPIS pro komunikaci mezi prostředím IS RŽP a ESS (eE-se-spis).
Dlouhodobě probíhá zkvalitnění služeb této velké cílové skupině obyvatel MČ Praha 10.
Informování občanů:
Zapojování občanů a hodnocení spokojenosti MČ Praha 10 realizuje sérii aktivit, díky kterým mají místní občané možnost zapojit se do rozhodování a navrhovat podněty, co zlepšit.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 se zaměřuje na aktivní komunikaci s občany. Pravidelně informuje o aktualitách, poskytuje možnost pojízdné kanceláře, zapojuje občany do dění ve městě. Vyhodnocuje spokojenost obyvatel, a to i s návštěvou ÚMČ Praha 10.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.4 Prokazuje úřad městské části a její klíčové organizace při běžném chodu výkonnost a kvalitu (např. pomocí zlepšujícího se trendu nebo pomocí benchmarkingu)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Benchmarking je na Úřadu MČ Praha 10 dlouhodobě zaveden a využíván ke zlepšování kvality i řízení procesů na úřadě. V letech 2013–2015 byl realizován projekt Profi úřad a to z prostředků Evropského sociálního fondu (ESF) v rámci Operačního programu lidské zdroje a zaměstnanost (OP LZZ) ve výši 3 966 2011 Kč (spoluúčast MČ ve výši 699 918 Kč), který mimo jiné nastavil dlouhodobý benchmarking (časový a prostorový) v oblasti lidských zdrojů. Od roku 2015 je Úřad MČ Praha 10 zapojen do benchmarkingové iniciativy BI 2005. V rámci této iniciativy se aktivně zapojuje do zpracovávání výsledků a porovnání s ostatními městy skupiny PS A. Vedoucí pracovníci úřadu mají přístup do informačního systému, ve kterém mohou analyzovat a porovnávat vlastní indikátory s ostatními městy. Cílem této iniciativy je definovat a zlepšovat dobré praktické postupy. Aktivity spojené s BI 2005 jsou na úřadě zapojené do systému zlepšování kvality, který je součástí zpracovávané ISO 9001:2016, každoročně jsou úkoly a aktivity promítány do zpráv z přezkoumání. Aktuálně je zpracováváno 53 agend a indikátorů. Městská část porovnává své dosažené výsledky např. s městy Kladno, Hradec Králové, Zlín či Pardubice. Přístup do systému a k reportům mají vedoucí odborů, vedení městské části i Úřad městské části. Zpracování analytické části strategického plánu bylo zadáno formou zpracování auditu udržitelného rozvoje pro městské části (2019). V rámci zpracování analytické části bylo porovnáno více než 340 indikátorů (v oblastech Obyvatelstvo, Ekonomika, Byty, Školství, Zdravotní a sociální péče, Památky a kultura, Rekreace, Životní prostředí, Doprava,Technická infrastruktura, Území, Struktura zástavby, Záměry a Územně-plánovací dokumentace) se všemi městskými částmi Prahy. Úřad MČ Praha 10 každoročně zpracovává „Zprávu z přezkoumání QMS dle pravidel a metodiky řízení kvality
dle ISO 9001:2016“.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kvalita a výkonnost je na ÚMČ Praha 10 sledována prostřednictvím několika nástrojů - ISO, Benchmarking, strategické plánování, postupné zavádění projektového řízení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.5 Jsou zavedeny efektivní způsoby komunikace v rámci samosprávy, úřadu a organizací řízených městskou částí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 má zavedenou celou řadu komunikačních kanálů, efektivní způsob komunikace je zakotven
i v systému řízení kvality podle ISO 9001. Na úrovni samosprávy probíhají - jednání Zastupitelstva městské části,
- jednání Rady městské části,
- porady vedení městské části,
- jednání výborů Zastupitelstva městské části,
- jednání komisí Rady městské části,
- videokonference.
V rámci Úřadu se konají - porady vedoucích odborů s tajemníkem MČ Praha 10,
- porady jednotlivých odborů,
- PR porady,
- videokonference.
Kromě pravidelných porad tajemníka s vedoucími odborů a porad jednotlivých odborů také probíhají
jednání pracovních skupin a projektových týmů, které řeší konkrétní úkoly či projekty za účasti politického
vedení radnice, interních pracovníků úřadu i externistů. Pro interní komunikaci v rámci úřadu jsou využívány formy - osobní kontakt,
- intranet pracovníků Úřadu MČ Praha 10,
- agendový systém E-spis, Agendio a Ginis a DMS pro správu dokumentů,
- programové vybavení systému Office,
- mobilní telefon,
- pevná linka,
- online chat na webových stránkách.
Pro komunikaci s občany se využívá - osobní kontakt (včetně návštěv občanů v domácnostech),
- pravidelná setkání občanů s vedením radnice,
- webové stránky a dílčí portály,
- online chat na webových stránkách,
- facebook a Youtube kanál,
- call centrum pro vyřizování požadavků a dotazů,
- diskusní fórum,
- participační setkání,
- informační SMS,
- výstavy ve Středisku územního rozvoje umístěného na ÚMč Praha 10.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Spektrum i efektivita nastavených komunikačních kanálů jsou ne velmi dobré úrovni.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.6 Chová se úřad a organizace města společensky odpovědně a ekologicky? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci ekologické odpovědnosti jsou v prostorách Úřadu MČ Praha 10 a v dalších objektech v majetku
městské části přijímána následující opatření: - nahrazují se postupně (při výměnách) obyčejné žárovky za úsporné,
- při nákupu nového elektrospotřebiče se posuzuje vždy i spotřeba elektrické energie výrobku,
- při nákupu služebních vozidel je brán zřetel na spotřebu pohonných hmot, což představuje
významné kritérium pro hodnocení energetické efektivnosti; všechna vozidla městské části splňují
emisní normy,
- pro zabezpečení přepravy na území hl. m. Prahy mají zaměstnanci Úřadu MČ Praha 10 k dispozici
elektrokolo,
- v budovách úřadu je tříděn odpad,
- papírové produkty, u kterých je to možné, pořizuje úřad z recyklovaného papíru.
Zkraje funkčního (volebního) období 2018-2022 začaly být na Úřadě MČ Praha 10 také výrazně eliminovány jednorázové plasty. Zcela se přestaly kupovat balené vody, pořídily se karafy na kohoutkovou vodu - a to jak pro běžný chod ÚMČ, tak pro oficiální zasedání jako je např. Zastupitelstvo MČ. V létě 2019 se pak MČ Praha 10 oficiálně zapojila do národní kampaně Ministerstva životního prostředí ČR s názvem „Dost bylo plastu“, významně by tak měla být posílena role environmentální odpovědnosti úřadu a jím zřizovaných organizací. Rada MČ mimo to také schválila komplexní soubor konkrétních opatření ke snížení spotřeby jednorázových plastů, obalů a odpadů na úrovni městské části a uložila tajemníkovi ÚMČ implementovat schválená opatření do každodenního chodu ÚMČ.
UŽ #DOSTBYLOPLASTU NA ÚŘADĚ MČ PRAHA 10 MČ Praha 10 také v oblasti odpadového hospodářství nově spolupracuje s Fakultou životního prostředí České zemědělské univerzity v Praze – měl by být realizován „audit nakládání s odpady“ ze strany Úřadu i zřizovaných organizací. Městské část za tyto činnosti neplatí, jedná se o benefit v rámci projektu podpořeného z OP VVV, kde je řešitelem Česká zemědělská univerzita.
|
-
Úřad MČ Praha 10 je ve společensky odpovědném a ekologickém chování teprve na počátku, ale snaží se doposud zavedenými opatření nastavit směr a trend pro další změny.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Úroveň společenské odpovědnosti a ekologického směřování Úřadu MČ Praha 10 jakožto orgánu místní samosprávy lze hodnotit jako velmi dobré.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.2.7 Přijímá úřad a organizace městské části opatření proti nehospodárnému zacházení se zdroji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
U příspěvkových organizací města dochází ke sdruženému nákupu elektřiny a plynu. Nahrazují se postupně
(při výměnách) obyčejné žárovky za úsporné. Při nákupu nového elektrospotřebiče se posuzuje vždy
i spotřeba elektrické energie výrobku. Systémově se touto problematikou doposud úřad nezabýval.
V létě 2019 byla vytvořena pozice energetického manažera, který má tuto problematiku na starosti.
|
-
Úřad MČ Praha 10 je ve společensky odpovědném a ekologickém chování teprve na počátku, ale snaží se doposud zavedenými opatření nastavit směr a trend pro další změny.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na ÚMČ Praha 10 existuje pozice energetického manažera. S ohledem na špatný stav budovy radnice MČ Praha 10 bohužel nelze hodnotit zacházení se zdroji jako hospodárné.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3 Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.3 Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obecně vzato lze komunikaci a partnerství MČ Praha 10 hodnotit jako velmi uspokojivou, a to i bez ohledu na to, že zásadním principem současného vedení je tzv. "otevřená radnice". Jako nedostatky se jeví zejména nedostatečná spolupráce s podnikateli, absence partnerství se srovnatelnou municipalitou v zahraničí pro získání inspirace při rozvoji MČ Praha 10 nebo dosavadní nezveřejňování pravidelné roční Zprávy z přezkoumání QMS.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.1 Naplňuje městská část při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ (viz obrázek) z hlediska správné komunikace? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 se členem Národní sítě Zdravých měst ČR stala v červnu 2016, kdy se také deklarací „Projekt
MČ Praha 10 – Zdravé město“ zavázala k plnění kritérií místní Agendy 21. K tomu od začátku politické garance místní Agendy 21 a jejímu koordinátorovi napomáhá příslušná komise
Rady MČ Praha 10 jakožto poradní a iniciační orgán, jejímiž členy jsou mimo jiné i zástupci neziskového
a komerčního sektoru. V roce 2016 dosáhla MČ Praha 10 postupu do kategorie „D – Start“, o rok později i „C
– Stabilizace“. Během roku 2018 se ale MČ Praha 10 vlivem nepříznivých podmínek pro řádné splnění
indikátorů kvalitní obce propadla do nejnižší možné kategorie hodnocení – „Zájemci“. Během roku 2019 však nové vedení vzniklé po volbách 2018 situaci napravilo a během pouhého jednoho kalendářního roku se MČ Praze 10 podařilo vystoupat o 2 kategorie najednou, tedy zpět do kategorie „C – Stabilizace“. Městská část Praha 10: - od roku 2015 realizuje participativní rozpočet,
- od roku 2016 pořádá kampaně a osvětové akce, kulaté stoly a veřejná projednání (participace),
workshopy, konference atd., https://strategieprodesitku.cz/
- v roce 2016 se Praha 10 umístila na 1. místě indexu participace (hodnotila Agora CE více než 100
měst a obcí se zavedeným participativním rozpočtem),
- od ledna 2019 jsou občané zapojováni do sběru podnětů pro zkvalitnění života v Praze 10, anket, dotazníkového průzkumu, zapojením do expertních pracovních skupin pro tvorbu strategického plánu, které je založené na principech spolupráce, komunikace
a aktivního přístupu představitelů městské části k veřejnosti,
- od roku 2014 jsou občané a různé cílové skupiny zapojeny do procesu komunitního plánování sociálních a návazných služeb,
- občané se mohou účastnit veřejných projednání, kulatých stolů nebo výstav k různým tématům rozvoje MČ.
Propagace akcí vždy probíhá v rámci internetových medií – web Prahy 10, facebook Prahy 10, formou
pozvánky v radničním měsíčníku Praha 10, vyvěšováním plakátů a letáků na vývěskách městské části, ve
školních zařízeních, v prostorách nevládních neziskových organizací a komerčních subjektů v okolí místa
konání. U lokálně zaměřených či tematicky zaměřených akcí bývá provedena lokální distribuce letáků do
poštovních schránek. Dalším komunikačním kanálem je využití sítě Mobilní Rozhlas, kdy jsou jednotlivým
občanům rozesílány emaily a SMS s pozvánkami nebo aktuálními informacemi. Akce jsou pořádány za účasti zástupců vedení městské části. Zástupce vedení městské části/zodpovědný
politik vždy akci uvede a seznámí obyvatele s danou problematikou. Se svými partnery (mateřské školy, základní školy, další příspěvkové organizace, firmy sponzorující veřejně
prospěšné akce, neziskové organizace, sportovní kluby, občané zapojení do projektů – např. participativní
rozpočet atd.) městská část komunikuje telefonicky, osobně či prostřednictvím e-mailů. Jedná se
o nejefektivnější a nejrychlejší způsob, protože komunikace s těmito subjekty bývá velmi častá a tematicky
různorodá. Na webu MČ Praha 10 je uveřejněný rozcestník pro využití e-služeb. Na ÚMČ Praha 10 působí tiskové oddělení v Kanceláři starostky, které zajišťuje komunikaci s médii, správu FB, webu a dalších komunikačních kanálů, v oddělení působí grafička, která zpracovává plakáty, brožury. V roce 2019 byly vydány např. informační brožury: Koncepce rozvoje kultury, Koncepce rozvoje školství. Občané jsou v oblasti sociální a zdravotní informování prostřednictvím sociálního portálu, v oblasti územního rozvoje, dopravy a životního prostředí prostřednictvím portálu veřejné prostory, v oblasti strategického plánování a participace prostřednictvím portálu strategie pro desítku.
|
-
-
-
ANO
https://praha10.cz/ma21 https://strategieprodesitku.cz/
-
-
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 komunikuje s občany a cílovými skupinami různými kanály a způsoby, zároveň mají občané možnost zapojit se do veřejných projednání, kulatých stolů, výstav, participace.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.2 Provádí úřad a organizace městské části veřejná projednávání (či obdobné formy) při všech důležitých rozhodováních (pro jednotlivé typy zainteresovaných stran)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Veřejná projednání jsou jednou z forem veřejných setkávání a důležitou technikou participace veřejnosti.
Městská část Praha 10 je využívá k informování a jasnému vymezení problémů, dále pak pro získání názorů
občanů a sběru podnětů a připomínek. Převážně se jedná o veřejná projednání zaměřená na lokální témata
primárně se dotýkající obyvatel žijících v daném místě. Každá akce je specifická svým tematickým
zaměřením a dotčenou skupinou obyvatel. Tomu je přizpůsoben výběr místa, termín, podoba, facilitace
a propagace akce. Pro získání zpětné vazby z každé akce je vždy vytvořena prezenční listina ke zjištění účasti.
Z každého projednání je vytvořen záznam/zpráva, která je uveřejněna na webových stránkách, např. participace k urbanistické studii Bohdalec - Slatiny, Generel veřejných prostranství. https://strategieprodesitku.cz/aktuality/ https://verejneprostory.cz/ Nástroje participace veřejnosti využívané MČ Praha 10 jsou podrobně specifikovány v části Možnost
participace občanů na rozvoji městské části.
Příkladem veřejných projednání v roce 2019 je samotná příprava strategického plánu. Celkem bylo
naplánováno 19 setkání s občany, na kterých bylo osloveno celkem 882 občanů, s jejichž podněty se dále
pracuje při přípravě návrhů cílů, opatření a aktivit strategického plánu. 
|
-
-
-
ANO
Projekt Moje stopa, participativní rozpočet MČ Praha 10
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 aktivně zapojuje veřejnost a cílové skupiny do rozhodování o podobě rozvojových aktivit, občané mohou podávat své podněty a připomínky, mohou se účastnit různých participačních forem.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.3 Zveřejňuje městská část a její organizace pravidelně výroční zprávu (nebo obdobnou zprávu)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 zpracovává a zveřejňuje výroční zprávu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.4 Existuje analýza stížností nebo podnětů od občanů, jsou přijímána opatření k jejich řešení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Stížnosti a podněty od občanů jsou zpracovávány jednotlivými odbory Úřadu MČ Praha 10. Nejvíce tato
agenda spadá na Odbor kontroly a komunikace, oddělení koncepce a rozvoje MČ Praha 10 a v neposlední
řadě Odbor životního prostředí, dopravy a rozvoje. Průběžně je zpracován přehled stížností pro Radu MČ Praha 10.
Jednou ročně je zpracováváno vyhodnocení v rámci ČSN EN ISO 9001:2016 ve Zprávě o přezkoumání QMS
a předkládáno vedení. Opatření jsou přijímaná příslušnými odbory.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Do budoucna je možné zveřejnit doposud zpracované roční Zprávy z přezkoumání QMS (přezkoumání systému
kvality).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.5 Lze o úřadu a organizacích městské části říci, že jsou transparentní a informace jsou dostupné? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Transparentnost rozhodování MČ Praha 10 je podpořena řadou oblastí: Řízení kvality, dokumentace QMS V rámci dlouhodobé realizace procesu zvyšování kvality Úřadu MČ Praha 10 (ISO 9001:2016) je upravována
interní dokumentace QMS, která zvyšuje a podporuje transparentnost fungování úřadu. Aktuálně obsahuje
71 interních dokumentů, které jsou členěné do následujících oblastí: - příručka kvality,
- řízení dokumentace QMS,
- řízení hardware a software,
- spisový řád,
- koncepce jakosti,
- enviromentální politika,
- cíle jakosti,
- organizační řád,
- personální zajištění kvalifikace,
- provozní řád,
- zadávání veřejných zakázek,
- kontrolní řád Úřadu MČ Praha 10,
- zabezpečování finanční kontroly,
- audity managementu kvality,
- řízení neshod, opatření k nápravným a preventivní opatření.
Protikorupční strategie Městská část má vypracovaný strategický dokument týkající se protikorupční strategie zveřejněný na
webových stránkách. Dokument definuje cíle a opatření, které mají vždy na paměti další rozvoj funkční,
efektivní a transparentní veřejné správy orientované na potřeby občanů Prahy 10. Zveřejňování informací na webových stránkách a úřední desce Na webových stránkách městské části v sekci samospráva jsou publikovány veškeré dokumenty v souladu se
zákonem. Jsou zveřejňovány zápisy z jednání rady a zastupitelstva, stejně jako zápisy z jednání komisí
a výborů. Na webových stránkách a na facebookovém profilu jsou zveřejňovány další informace o různých akcích –
např. pozvánky, krátké zprávy o dění ve městě, apod. Organizace řízené městskou částí mají vlastní webové
stránky. Probíhá vyvěšování informací o veřejných zakázkách na profilu zadavatele. Zároveň je zveřejňován
rozpočet a závěrečný účet městské části a příspěvkových organizací. Je zřízena speciální webová stránka Veřejné prostory Prahy 10, kde jsou zveřejněny veškeré informace
o nové výstavbě, dopravě, územním plánování, odpadech, atd. Informace v oblasti strategického plánování jsou umístěny též na webových stránkách „Strategie pro desítku“. Pro oblast sportu a volného času je využíván web „Aktivní desítka“. Pro oblast sociální a zdravotní webová stránka „Sociální a zdravotní portál“. Transparentní prodej majetku Své nesporné výhody v transparentnosti prodeje i s ekonomickým dopadem prokázaly prodeje volných
bytových jednotek formou elektronické aukce. Ty probíhají již od roku 2013. Registr občanů pro veřejné zakázky V hodnotících komisích zasedlo od roku 2007 celkem 266 občanů (v roce 2018 17 občanů). Zástupci byli
losováni počítačem z řad občanů přihlášených v registru a účastnili se hodnocení v celkem 721 zakázkách.
V průběhu roku 2018 bylo realizováno celkem 19 zadávacích řízení podle zákona č. 134/2016 Sb. a 35
poptávkových řízení. Registru zástupců občanů je k 30. 11. 2018 zařazeno celkem 33 občanů a jsou průběžně
doplňovány formou výběrových řízení. Hodnocení dodavatelů – Nakupování zboží a služeb Hodnocení dodavatelů – Nakupování zboží a služeb se řídí instrukcí QI 74-01-01 Materiální zabezpečení
Úřadu MČ Praha 10. Hodnocení dodavatelů probíhá dle zásad směrnice QS 74-01 Zadávání veřejných
zakázek. V průběhu hodnoceného období docházelo k pravidelné aktualizaci dodavatelů všemi odbory. Veřejná projednání S veřejností se projednávaly záměry revitalizace veřejných prostor, úpravy parků, chodníků a to v rámci
realizace projektu „Strategie pro veřejné prostory v Praze 10 do roku 2020“. V roce 2019 bylo při přípravě
strategického plánu městské části Praha 10 zorganizováno 19 veřejných setkání a na nich osloveno celkem
882 občanů. Realizace místní Agendy 21 Diskusní fórum, odpovědi na dotazy občanů Diskuzní fórum je rozděleno na 12 tematických okruhů, kde občané mohou pokládat dotazy a Úřad
MČ Praha 10 zajišťuje jejich zodpovídání. V roce 2018 bylo položeno celkem 47 dotazů a k nim 160
odpovědí. Krom jiného mohou občané získat informace prostřednictvím provozovaného call centra a live
chatu na webových stránkách.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.6 Přijímá úřad a jeho organizace opatření proti snížení rizika korupce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 10 má od roku 2011 (usnesení Rady MČ Praha 10 č. 956 ze dne 5. 10. 2011) zpracovaný dokument
s názvem „Protikorupční strategie MČ Praha 10“, který definuje protikorupční opatření včetně kontroly jejich
účinnosti. Opatření jsou pravidelně každoročně vyhodnocována zprávou o jejím plnění. Jednotliví vedoucí odborů a vedoucí oddělení zvláštních organizačních jednotek (Kancelář tajemníka a Kancelář starostky) pravidelně každý rok do konce měsíce února vyhodnocují veškerá protikorupční rizika v rámci jimi řízeného útvaru za uplynulé období. Následně Odbor kontroly a komunikace na základně těchto podkladů zpracuje aktualizaci korupčních rizik, ve které pojmenuje, vydefinuje a případně upraví jednotlivá korupční rizika. Na základě zjištěných údajů a souhrnné zprávy interního auditora ÚMČ o vyhodnocení korupčních rizik jsou pak tajemníkovi a Radě MČ navrhovány případné změny Protikorupční strategie a nová opatření vedoucí k omezení pravděpodobnosti vzniku a rozvoje korupčního jednání na ÚMČ Praha 10. Městská část má od roku 2000 schválený „Etický kodex“, který je součástí pracovního řádu a stanovuje
zásady chování a jednání zaměstnanců městské části Praha 10 zařazených do Úřadu městské části Praha 10
(dále jen zaměstnanci úřadu). Tento kodex je základní normou jejich vystupování především vůči veřejnosti. Výkon veřejné správy je službou občanům. Základními zásadami, jakož i hodnotovými kritérii při výkonu
veřejné správy, jsou zákonnost, kvalita a efektivnost práce a etický výkon práce (zejména dodržování
nestrannosti a rovného přístupu). Dalšími zásadami jsou informační otevřenost, neovlivnitelnost,
neúplatnost a poctivost. Zaměstnanci úřadu jsou rovněž povinni usilovat o zachování dobrého jména Úřadu
městské části Praha 10. Pro uplatnění těchto zásad a pro efektivní výkon veřejné správy přispívá ze strany vedení úřadu především
tvorba podnětného pracovního prostředí a rovný přístup k zaměstnancům s důrazem na hodnocení dle
odvedené práce, ze strany zaměstnanců pak zejména dodržování základních principů etické komunikace na
svém pracovišti. Vytváření vzájemné důvěry, úcty a spolupráce je základem dobrých mezilidských vztahů na pracovišti
a rozvoje kultury při výkonu veřejné správy. Plné znění etického kodexu je zveřejněno v rámci intranetových stránek MČ Praha 10.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jednotlivé odbory ÚMČ Praha 10 každoročně stanovují rizika, která jsou vyhodnocována. MČ Praha 10 má zpracovanou Protikorupční strategii, Etický kodex úředníka. Všichni zaměstnanci jsou povinni se těmito dokumenty řídit.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.7 Jsou popsány a optimalizovány komunikační kanály s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Komunikaci s veřejností v rámci propagace akcí zajišťují referenti oddělení tiskového v čele s vedoucím
oddělením – tiskovým mluvčím. Hlavními komunikačními kanály jsou: Webové stránky
Oficiální web MČ Praha 10 jeho další portály obsahují přinášejí nejucelenější přehled informací, a to jak aktualit, tak i praktických rad a návodů, jak postupovat v případě řešení různých administrativních úkonů (Czech POINT, elektronický vyvolávací systém, rezervace přes internet, stav vyřízených žádostí občanských průkazů a pasů, elektronická úřední deska). Na stránkách lze pokládat dotazy prostřednictvím kontaktního formuláře. Web po formální i obsahové stránce potřebuje novou podobu, proto je v současné době rekonstruován. Úřední deska Zveřejňování informací v souladu s právními předpisy.
Sociální sítě: Facebook, Twtiter, Instagram, Youtube
Mobilní rozhlas
Jedná se o aplikaci pro online komunikaci s občany, rozesílání zpráv pomocí SMS, mailů, push notifikací, s možností zpětné vazby s vyplněním formuláře, hlasováním a dalších aktivit. Tato aplikace je funkční od roku 2019.
Callcentrum Operátoři Callcentra (vč. online chatu) jsou občanům k dispozici každý všední den. Jejich úlohou je spojit telefonicky s příslušným referentem úřadu, popř. přímo poradit s agendou, týkající se městské části. Kontaktní centrum pro bydlení MČ Praha 10 zřídila toto centrum v roce 2019 pro občany, které potřebují pomoci v oblasti bydlení. Měsíčník Praha 10
Měsíčník Praha 10
Po přerušení v letech 2015–2019 znovu vychází tištěný měsíčník Praha 10. Časopis je distribuován do všech domácností pravidelně každý měsíc a je v on–line podobě na webových stránkách. Městská část ho opět vydává od dubna 2019 a jeho obsah je vytvářen zcela „in-house“. Vychází ve formátu A4, v nákladu 75 000 výtisků, 11x do roka (v létě vychází dvojčíslo 7–8).
Promopanely – tzv. forexy
Jedná se o informační stojany s výměnnou forexovou deskou, jehož rozměr je 1850 x 1250 mm. K dispozici je 40 forexů,
během roku jsou několikrát přemísťovány po celém území městské části Praha 10 a slouží k propagaci akcí
a informování veřejnosti. Otevřené hodiny radních
Občané městské části mají možnost neformálně navštívit členy rady s dotazy, podněty či pouze s potřebou
diskutovat jakékoliv téma týkající se městské části. Každé čtvrtletí jsou pořádány otevřené hodiny radních.
Další kanály jsou zřizovány s ohledem na aktuální potřeby - např. v období šíření nemoci COVID-19 byla zřízena speciální linka pro občany v nouzi.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Veřejnost má možnost využít mnoho komunikačních kanálů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.8 Jsou vytvářena vhodná partnerství? Lze na konkrétních případech prokázat synergické efekty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Partnerství na úrovni MČ Praha 10 - spolupráce se školami a školskými zařízeními nejen zřizovanými MČ Praha 10 – projekt MAP,
- spolupráce s neziskovými organizacemi při pořádání kulturních a sportovních akcí, finanční podpora
akcí pořádaných pro veřejnost,
- spolupráce s organizacemi při komunitním plánování sociálních a návazných služeb,
- spolupráce s občany na participativním rozpočtu, v roce 2019 se uskutečnil již 4. ročník,
- spolupráce s občany při realizaci nízkonákladových projektů ke zkvalitnění veřejného prostoru
podaných do Zásobníku na míru – Partnerství pro Prahu 10,
- spolupráce s kulturními aktéry při tvorbě Koncepce kulturní politiky ke zjištění jejich potřeb,
- spolupráce se sportovními kluby a organizacemi ke zjišťování jejich potřeb Partnerství na úrovni
hl. m. Prahy,
- spolupráce s vysokými školami, např. ČVUT při zapojení studentů architektury do tvorby studií
revitalizace různých území Prahy 10, prezentace jsou pořádány ve Středisku územního rozvoje na
Úřadu MČ Praha 10,
- intenzivní spolupráce s hl. m. Praha – IPR Praha nad rozvojovými oblastmi,
- spolupráce s organizacemi působícími v Praze v oblasti např. vzdělávání, kultury, sportu při realizaci
jejich aktivit na území Prahy 10,
- spolupráce při tvorbě Strategického plánu MČ Praha 10 pro období 2020-2030.
Partnerství na národní úrovni - MČ Praha 10 je členem Národní síti Zdravých měst ČR od roku 2016, dochází tak ke sdílení zkušeností s dalšími městy a přenosu dobré praxe,
- zapojení do Benchmarkingové iniciativy dochází k porovnání se s městy cca o velikosti 70 tis. obyvatel v různých oblastech veřejné správy.
K synergii dochází převážně v oblastech - finanční: dotační programy MČ Praha 10, participativní rozpočet, zásobník projektů na míru,
- spolupráce, komunikace, partnerství: na úrovni komisí Rady MČ Praha 10 a výborů Zastupitelstva MČ Praha 10, v roce 2019 zřízeno oddělení strategického rozvoje a participace, které zajišťuje zapojení občanů do tvorby „Strategického plánu MČ Praha 10“ a veřejných projednání na různá rozvojová témata,
- v oblasti kulturní, školské, sociální.
Specifickou formu partnerství nabízí též „City development“. MČ Praha 10 vytvořila metodiku a podmínky pro spolupráci a partnerství s developery a jejich finančním zapojením do rozpočtu městské části a to nejen formou finančních prostředků, ale také realizací projektů nebo jejich částí ve veřejném
prostoru, a zejména s ohledem na potřeby občanské vybavenosti a udržitelného rozvoje.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 10 má nastavenou spolupráci v mnoha oblastech jak na úrovni lokální, tak na úrovni národní. Bezpochyby v rámci této spolupráce lze prokázat vzájemnou synergii - zejm. dotace, či participativní rozpočet či nastavení jasných pravidel spolupráce s developery. MČ Praha 10 má dnes 3 (dříve 4) partnerská města: slovenský Prešov, maďarskou Nyíregyházou, polské Jasło a do nedávna i dánský Ballerup. Obec Ballerup nacházející se poblíž dánské metropole Kodaně však při snaze MČ Praha 10 v roce 2019 obnovit partnerskou spolupráci již projevil zájem nepokračovat v jakékoliv další vzájemné spolupráci. U zbylých tří partnerských měst se vedle jejich geografické polohy jeví jako značná nevýhoda jejich nesrovnatelná ekonomická, sociální i demografická struktura. Spolupráce s východoslovenským Prešovem je však i přesto velmi konstruktivní a zájem o ni převládá z obou stran. Cílem současného vedení MČ Praha 10 je však především nalézt partnerskou municipalitu srovnatelného charakteru, ideálně přímo jednotlivý správní obvod nějaké západoevropské metropole, s nímž by bylo možné si vyměňovat příklady dobré praxe a který by umožňoval také např. srovnání i co se týče vztahu k nadřízenému územnímu celku.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Obecně vzato lze zájem MČ Praha 10 o průběžné sledování a vyhodnocování spokojenosti svých občanů a obyvatel vnímat jako dobré. Relevantním podkladem pro porovnávání trendu bude každé 2-3 roky prováděno šetření v rámci dotazníku sady ECI: Spokojenost s místním společenstvím (prvně šetření uskutečněno v roce 2019).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4.1 Existuje metodika šetření spokojenosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, v květnu a červnu 2019 bylo mezi obyvateli MČ Praha 10 provedeno dotazníkové šetření s cílem zhodnotit 2 z 10 standardizovaných evropských indikátorů (European Common Indicators - ECI) používaných pro hodnocení místní udržitelnosti. 1. Spokojenost občanů s místním společenstvím (ECI A.1) 2. Mobilita a místní přeprava obyvatel MČ Praha 10 (ECI A.3) Dotazníkové šetření bylo provedeno na vzorku 504 obyvatel MČ Praha 10 pomocí standardizovaného dotazníku, kdy samotné dotazování proběhlo formou řízeného rozhovoru s využitím proškolených tazatelů. Výsledky měly ilustrovat vedení městské části postoje preference a názory obyvatel města na jednotlivé tematické oblasti a následně i posloužit jako podklad nebo inspirace orgánům městské části při přijímání konkrétních opatření a rozhodnutí. Cílem vedení MČ Praha 10 je ankety aktualizovat každé tři roky. Od roku 2007 také Úřad MČ Praha 10 provádí v pravidelném dvouletém cyklu Anketu spokojenosti občanů s kvalitou poskytovaných služeb úřadu. Toto měření probíhá na základě vytvořené vlastní metodiky a výsledky jsou zveřejňované v ročních zprávách z přezkoumání QMS. Od roku 2011 je používána stejná metodika měření pro možnost porovnávání výsledků v čase. V této anketě mohou občané formou anketních lístků sdělit vedení MČ Praha 10 důvod návštěvy radnice, vyhodnotit (oznámkovat) kvalitu poskytovaných služeb a vyjádřit svůj názor na přístup a jednání úředníků. Anonymně mohou vyjádřit důvody své spokojenosti či nespokojenosti a připsat připomínky a návrhy na zlepšení. Mohou touto formou vyjádřit pochvalu i konkrétním úředníkům úřadu. V rámci přípravy Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 v létě 2019 se uskutečnilo dotazníkové šetření mezi různými cílovými skupinami. Jednalo se o šetření mezi rodinami, spolky a organizacemi a také mezi podnikateli. Výstupy z těchto šetření se staly podkladem pro návrhovou část připravovaného strategického plánu. V létě roku 2019 měli obyvatelé Desítky možnost vyjádřit svou spokojenost se životem v Praze 10 také formou pocitové mapy.Občané aktivně reagovali a v mapě nám zanechali 7 200 podnětů. Další možností pro sdělení spokojenosti obyvatel byla osobní setkání občanů s vedením MČ Praha 10 v ulicích Prahy 10, ve školách a knihovnách. Byla vytvořena i online možnost napsat svůj podnět. Výstupem bylo 1 200 podnětů, které jsou shrnuty v materiálu nazvaném Co zlepšit na Desítce.
|
-
V roce 2019 byla spokojenost 79,4%
Z dotazníkového šetření plyne, že s životem v MČ Praha 10 je spokojena převážná většina respondentů (79,4 %). Zajímavým faktem je rovněž výrazně nízký podíl velmi nespokojených osob (pouze 0,2 %).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kombinace dotazníkového šetření zjišťující spokojenost obyvatel s životem v MČ s anketou spokojenosti návštěvníků ÚMČ se obecně jeví jako velmi dobrá metodika šetření spokojenosti.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4.2 Jsou s výsledky seznamováni zastupitelé a veřejnost? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Šetření spokojenosti bylo předloženo Radě MČ Praha 10 k projednání a k přijetí některých opatření. Šetření projednala Komise pro strategii Zdravého města a místní Agendu 21, zároveň i Odborná skupina pro
strategii. Následně byly výsledky zveřejněny na webu MČ Praha 10 a využity pro zpracování
„Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020–2030“. Pro hodnocení kvality poskytovaných služeb Úřadu MČ Praha 10 je od roku 2007 v pravidelných dvouletých
intervalech prováděna anketa mezi návštěvníky úřadu. S výsledky a se samotným průzkumem byla veřejnost
seznamována prostřednictvím Novin Prahy 10. S výsledky je seznamována Rada MČ Praha 10.
Výsledky jsou uveřejněny také na webu Strategie či v usneseních Rady. O výsledcích jsou občané informováni i prostřednictvím měsíčníku Praha 10.
|
-
V roce 2019 byla spokojenost 79,4%
S výsledky šetření byla seznámena Rada MČ Praha 10 a různými formami také občané.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem k tomu, že jsou s výsledky seznamováni jak volení zástupci, tak i veřejnost skrz média městské části, se obecně vzato jeví úroveň míry seznamování jako velmi dobré.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4.3 Lze doložit trend v hodnocení spokojenosti, případně srovnání s jinými městskými částmi, resp. městy? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Šetření spokojenosti podle metodiky ECI bylo v roce 2019 provedeno poprvé. Nelze tedy doložit trend.
Výsledky je však možné porovnat s jinými městy či městskými částmi, které průzkum podle stejné metodiky
provedli v minulosti. Porovnání je provedeno v rámci provedeného průzkumu spokojenosti občanů
s místním společenstvím, mobility a místní přepravy obyvatel MČ Praha 10, 2019. Výsledky indikátoru Spokojenost obyvatel s místním společenstvím v Praze 10 lze porovnat s ostatními pražskými městskými částmi. Městské části však k hodnocení přistoupili v různém období a zpravidla se provedlo jen jednou. Praha 10 má spokojenost vyjádřenou hodnotou 79,4 %. Praha 14 67,5% Praha 21 89,3% Praha 8 82,1% Praha - Libuš 77,5%
Dílčí hodnocení spokojenosti veřejnosti se službami úřadu lze doložit číselnou řadou od roku 2011. Výsledky hodnocení úředníků občany v letech 2011–2017 (zdroj: MČ Praha 10) 
|
-
V roce 2019 byla spokojenost 79,4%
Tento indikátor je sledován poprvé, není možné ho porovnat s předchozími roky.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Díky společné metodice je srovnávání s jinými městskými částmi možné. Jediný nedostatek představuje nemožnost srovnání v rámci samotné MČ Praha 10, jelikož šlo o vůbec první šetření podobného typu. S ohledem na plánované opakování každé 2-3 roky ale bude brzy tento nedostatek odstraněn.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4.4 Je provedena analýza výsledků, a to zejména v případě negativního trendu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Analýza výsledků byla provedena ve výsledcích šetření formou tabulek a grafů. Opatřena je komentáři a vysvětlujícím textem, který upozorňuje na nejdůležitější zjištění. Výsledky je možné použít jako podklad pro konkrétní opatření a rozhodnutí. Titulkový indikátor (podíl cest automobilem) dosahuje v porovnání s ostatními výsledky z
měst, kde se stejné dotazníkové šetření konalo, výrazně vyšších hodnot (45,2 %). Na druhou stranu je nezbytné
uvést, že podíl cest provedených udržitelným způsobem je 54,4 %. Nicméně v případě měření, které bylo provedeno poprvé, nelze dělat
stejné závěry, jako v případě opakovaných průzkumů s možností analyzovat trend a výsledky porovnávat. V budoucnu při periodickém šetření za 2–3 roky bude možné trend vysledovat a řešit důvod případného
negativního trendu.
|
-
V roce 2019 byla spokojenost 79,4%
Hodnocení indikátoru Mobilita a místní přeprava cestujících v MČ Praha 10 svědčí z hlediska udržitelnosti o spíše
negativním výsledku. Titulkový indikátor (podíl cest automobilem) dosahuje v porovnání s ostatními výsledky z
měst, kde se stejné dotazníkové šetření konalo, výrazně vyšších hodnot (45,2 %). Na druhou stranu je nezbytné
uvést, že podíl cest provedených udržitelným způsobem je 54,4 %.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Analýza výsledků byla provedena. Negativní výsledek ohledně mobility byl zohledněn v rámci příprav zavádění zón placeného státní na území MČ Praha 10.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.4.5 Přijímají se opatření na základě provedení šetření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Výsledek dotazníkového šetření spokojenosti obyvatel je zapracován do analytické části Strategického plánu
udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020–2030. Z průzkumu vyplynula vyšší spokojenost se
životem v Praze 10 – 79,4 %, naopak podíl neudržitelné dopravy (auto, motocykl) je vysoký, 45,6 %. Příslušná dopravní opatření byla analyzována v souvislosti s plánovaným zaváděním zón placeného stání.
|
-
V roce 2019 byla spokojenost 79,4%
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zapracování výsledků dotazníkového šetření do analytické části Strategického plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 10 pro období 2020–2030 a zohlednění podílu neudržitelné dopravy při analýze v souvislosti s plánovaným zaváděním zón placeného stání se jeví jako přijímání opatření na úrovni velmi dobré.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|