9 Sociální prostředí |
Hodnocení oblasti |
9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha
13 se dlouhodobě zaměřuje na vytváření a zavádění programů prevence a
zmírňování chudoby realizací sociální a rodinné politiky, prostřednictvím
podpory poskytovatelů sociálních a návazných služeb, rozvíjením programů
sociální prevence apod. Celá oblast sociální politiky městské části je
koncepčně ukotvena ve Strategickém plánu městské části Praha 13 na období 2018
– 2024 a v koncepčním dokumentu Priority rozvoje sociálních a návazných služeb
pro občany MČ Praha 13, na který navazuje prováděcí dokument definující
prioritní služby, jejich rozvoj a podporu, především formou rozvoje dotačního
programu. Dokument se soustředil zejména na tzv. nepobytové služby, čímž byl
vyvážen investiční záměr výstavby Domova pro seniory. V roce 2019 byl dotační
program nově doplněn o oblast rodinné politiky v návaznosti na schválení Koncepce
rodinné politiky MČ Praha 13 v červnu roku 2018. Městská část Praha 13
schválila Koncepci rodinné politiky jako jedna z prvních městských částí v
Praze a stala se tak příkladem dobré praxe pro další městské části. Městská
část Praha 13 realizuje některé záměry koncepce sociální politiky
prostřednictvím své příspěvkové organizace Střediska sociálních služeb Prahy
13, jehož stěžejní činností je poskytování pečovatelské služby seniorům a
osobám se zdravotním postižením v domácím prostředí. Pro případ, že není možné
zajistit péči o seniory ani s využitím terénních sociálních služeb, vybudovala
MČ Praha 13 Domov pro seniory Zity Kabátové. Zastřešujícím gestorem sociální a
rodinné politiky MČ Praha 13 je odbor sociální péče. Veškerá činnost odboru
Soc. péče se vedle plnění úkolů v přenesené působnosti státu zaměřuje na
preventivní programy směrem ke všem cílovým skupinám. Č Praha
13 se dlouhodobě zaměřuje na vytváření a zavádění programů prevence a
zmírňování chudoby realizací sociální a rodinné politiky, prostřednictvím
podpory poskytovatelů sociálních a návazných služeb, rozvíjením programů
sociální prevence apod. Celá oblast sociální politiky městské části je
koncepčně ukotvena ve Strategickém plánu městské části Praha 13 na období 2018
– 2024 a v koncepčním dokumentu Priority rozvoje sociálních a návazných
služeb pro občany MČ Praha 13, na který navazuje prováděcí dokument definující
prioritní služby, jejich rozvoj a podporu, především formou rozvoje dotačního
programu. Dokument se soustředil zejména na tzv. nepobytové služby, čímž byl
vyvážen investiční záměr výstavby Domova pro seniory. V roce 2019 byl
dotační program nově doplněn o oblast rodinné politiky v návaznosti na
schválení Koncepce rodinné politiky MČ Praha 13 v červnu roku 2018. Městská
část Praha 13 schválila Koncepci rodinné politiky jako jedna z prvních
městských částí v Praze a stala se tak příkladem dobré praxe pro další
městské části. Městská
část Praha 13 realizuje některé záměry koncepce sociální politiky
prostřednictvím své příspěvkové organizace Střediska sociálních služeb Prahy
13, jehož stěžejní činností je poskytování pečovatelské služby seniorům a
osobám se zdravotním postižením v domácím prostředí. Pro případ, že
není možné zajistit péči o seniory ani s využitím terénních sociálních služeb,
vybudovala MČ Praha 13 Domov pro seniory Zity Kabátové.
Zastřešujícím
gestorem sociální a rodinné politiky MČ Praha 13 je odbor sociální
péče. Veškerá činnost odboru Soc. péče se vedle plnění
úkolů v přenesené působnosti státu zaměřuje na preventivní programy
směrem ke všem cílovým skupinám.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.1 Vytváří městská část, případně statutární město ve svém rozpočtu dostatečné finanční rezervy pro případ potřeby náhlé finanční pomoci obětem neštěstí ap.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská
část má v rozpočtu vyčleněnou rezervu na jakýkoliv problém. V případě
náhlé finanční pomoci obětem neštěstí, havárie by se operativně řešila výše pomoci,
a zda tato finanční pomoc bude přidělena. Rezervní fond je ve spravování
ekonomického oddělení, v případě potřeby je možné z tohoto rezervního
fondu uvolnit prostředky na řešení takové situace.
|
-
Rezervní fond Městská část má.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Rezervní
fond spravován MČ PRAHY 13 je z dosavadních mnoholetých zkušeností dostatečný a
připraven reagovat na náhlé životní situace. V praxi je využíván a osvědčil
se.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.2 Má městská část, případně statutární město v rámci spravovaného bytového fondu rezervy pro potřebu zajistit alespoň na přechodnou dobu bydlení rozvedeným partnerům, zejména s nezletilými dětmi, obětem domácího násilí, přírodních nebo průmyslových katastrof apod.? V případě, že ne, zajišťuje tuto činnost v obci jiný subjekt (zapsaný spolek (dříve občanské sdružení), NNO, církev apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část
Praha 13 má v případě potřeby zajistit na přechodnou dobu bydlení
rozvedeným partnerům, zejména s nezletilými dětmi, obětem domácího násilí,
přírodních nebo průmyslových katastrof. Má k dispozici jeden byt o
velikosti 2+ k. k. spadající pod krizové řízení MČ Praha 13. V tomto bytě je
poskytováno ubytování včetně služeb zdarma. Dále má MČ k dispozici krizový byt
o velikosti 2 + k. k. spadající pod Odbor sociální péče. Byt je obsazován na
přechodnou dobu zejména klienty OSPOD - samoživitelky a samoživitelé s
nezletilými dětmi a obětmi domácího násilí - pro lidi, kteří se ocitli
náhle bez přístřeší. Výjimečně je byt obsazován dospělými klienty oddělení
sociální péče ohroženými sociálním vyloučením (v případě neobsazeného bytu).
Dále má odbor sociální péče k dispozici dva sociální byty o velikosti 2 + l- l-
a 3+1 pro klienty OSPOD. Byt je obsazován klienty OSPOD, kteří se ocitli v
sociální tísni a bytové nouzi. Při obsazování klientů do uvedených bytů
neexistuje pořadník. Krizový byt je obsazován v případě krize občanů, která
není předvídatelná. Nájemní smlouva v bytech, kterými disponuje Odbor
sociální péče, je uzavírána nejčastěji na dobu 3 měsíce a prodlužuje se podle
potřeby a účelnosti. Nájemné platí klienti zvýhodněné. Sociální byty OSP
jsou obsazovány klienty OSPOD, kde se využití bytu očekává v krátkodobém
horizontu (návaznost na azylové bydlení nebo ubytovny; rodina, nad kterou byl
stanoven soudní dohled; zácvikový pobyt matky s dítětem v Dětském centru
apod. Uvedené byty nejsou jediné, která MČ pro sociální účely má. MČ Praha
13 má pro sociální účely v nájmu 12 bytů HMP na území Prahy, které pronajímá
občanům MČ Praha 13, kteří se ocitají v sociální tísni.
Popis dvou krizových bytů (1. spadající pod OSP, 2. byt pod
krizové řízení MČ Praha 13):
1 byt:
Městská část
Praha 13 má k dispozici krizový byt na adrese Praha 5, Heranova 1547.
Jedná se o byt o velikosti 2 + k.k.. Nájemní smlouva, kterou uzavírá
s klienty IKON, bývá nejprve uzavřena na dobu 3 měsíců, dle potřeby se po
3 měsících prodlužuje. Byt je určen zejména pro matky s dětmi bez
přístřeší nebo v tíživé životní situaci.
Nájemné
v bytě je zvýhodněné, hradí se služby podle počtu osob. Pro případné
výpadky úhrady nájemného a služeb z důvodu dočasné platební neschopnosti
ubytovaných klientů má odbor sociální péče v rozpočtu finanční rezervu.
Byt je
vybaven nejnutnějším, základním vybavením. V prosinci 2019 byl zcela
rekonstruován.
2. byt:
Pro případ přírodních a jiných
katastrof má Městská část Praha 13 krizový byt ve stejném bytovém domě o
velikosti 2+k.k. na adrese Praha 5, Heranova 1547. V roce 2019 jako
příklad využití tohoto bytu uvádíme ubytování čtyřčlenné pěstounské rodiny, které
byt kompletně vyhořel, která byla už před požárem ve velmi tíživé situaci
v důsledku úmrtí pěstounky.
Rodina užívala tento byt bezplatně
po dobu 3 měsíců do doby, než byl jejich byt rekonstruován. Ostatním poškozeným
bylo nabídnuto náhradní ubytování v soukromých ubytovacích zařízeních, kde
jim úřad zaplatil 2 noci. Jednalo se o jednu rodinu. zbytek poškozených si
našel ubytován u příbuzných a rodiny.
3. byt a 4. byt - sociální byty,
spadající pod OSP
V Heranově ulici 1547, využívány pro
občany P13 v náročné životní situaci.
|
-
počet bytů celkem : 53
Městská
část Praha 13 má pro uvedenou cílovou skupinu k dispozici celkem 2 krizové byty
+ 2 byty pro sociální účely ze svého bytového fondu a 12 bytů HMP (na
základě nájemní smlouvy) - Městská část Praha 13 využívá pro sociální
účely (na základě podnájemní smlouvy - tj. 16 bytů pro uvedenou cílovou
skupinu obsazovaných bez pořadníku, na základě vytipování potřebných klientů
OSP, včetně kriizového bytu pro oběti neštěstí.
Krom toho má MČ Praha 13 k dispozici pro potřebné občany19 ubytovacích jednotek
ve Středisku sociálních služeb P13 pro seniory, v bytové nouzi. V tomto
případě je veden na OSP pořadník. K 10.6. 2020 bylo v pořadníku 31 žadatelů o
ubytování. Pořadník je v průběhu roku aktualizován, zejména při uvolnění bytové
jednotky. Dále má MČ Praha 13 bezbariérové bydlení pro zdravotně hendikepované
- 18 bytů.
Pro úplnost uvádíme, že MČ Praha 13 má ve svém bytovém fondu pouze 84 obecních
bytů + 5 ubytovacích jednotek. Na OMBAI je vedeno 120 žádostí o byt. S ohledem
na GDPR není zjišťována sociální situace žadatelů, ale OSP s OMBAI úzce
spolupracuje a v případě uvolněného bytu předkládá bytové komisi doporučení
(bytovou intervenci) na přednostní umístění žadatele, který je zároveň klientem
OSP. Díky této spolupráci je z našeho pohledu počet bytů dostačující.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.3 Došlo k vývoji / změně v počtu sociálně potřebných domácností v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
S klienty pobírající
dávky hmotné nouze Odbor sociální péče spolupracuje . Vzhledem k celkové
ekonomické situaci se počet příjemců dávek hmotné nouze v celé České
republice od roku 2016 do roku 2018 stále snižoval. Oddělení sociální péče ÚMČ
Praha 13 eviduje rovněž stále se snižující počet občanů, kteří využívají jeho
služeb z důvodu hmotné nouze.
Konkrétní údaje nám
poskytl Úřád práce a stav konkretizován na Prahu 13 je následující:
Počet klientů
pobírajících dávky hmotné nouze obyvatel Prahy 13:
-
2017 – 210 klientů
-
2018 – 208 klientů
-
2019 – 202 klientů
-
2020 (k 31. 3. 2020) – 198 klientů
|
-
Počet klientů / rok a tendence.
Počet klientů pobírajících dávky hmotné nouze obyvatel Prahy 13:
- 2017
– 210 klientů
- 2018
– 208 klientů
- 2019
– 202 klientů
- 2020
(k 31.3.2020) – 198 klientů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.4 Disponuje městská část, případně statutární město byty pro osoby, které se ocitly v obtížné sociální nebo životní situaci spojené s bydlením? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 13 převzala v letech 2016 – 2017 od HMP
do nájmu celkem 12 bytů pro sociální účely, které dále pronajímá klientům
Odboru sociální péče ÚMČ Praha 13 ohroženým sociálním vyloučením. S těmito
klienty sociální pracovníci OSP pracují na zvýšení jejich kompetencí
s cílem převzít plnou odpovědnost za svůj život, případně za život svých
nezletilých dětí. OSP pravidelně vyhodnocuje platební morálku podnájemců
bydlících v bytech HMP a vede klienty k řádné úhradě nájemného
v těchto bytech.
Pro případné výpadky úhrady nájemného z důvodu
dočasné platební neschopnosti podnájemníků má odbor majetkový, bytový a
investiční ve svém rozpočtu zřízenou zvláštní rozpočtovou položku.
Díky využívání těchto bytů pro sociální účely od
HMP se podařilo odvrátit od sociálního vyloučení několik osob
v tíživé životní situaci, žijících na ubytovnách, včetně matek
samoživitelek s nezletilými dětmi.
MČ Praha 13 se sociálními byty zabývá i přesto, že
dosud neexistuje zákon o sociálním ani dostupném bydlení. Minimalizuje tím
výskyt sociálně-patologických jevů ve svém správním obvodu a vylučuje odebírání
dětí z rodin ze sociálních důvodů. V několika případech se podařilo
díky využití sociálního bydlení a intenzivní sociální práce odvrátit umístění
dětí do ústavní péče, v jednom případě se díky tomu podařilo dokonce docílit
návratu dítěte z přechodné pěstounské péče do péče matky vyléčené
z drogové závislosti. V této souvislosti jako příklad dobré
praxe uvádíme, že ve správním obvodu MČ Praha 13 z celkového počtu
12 156 dětí se podařilo snížit počet dětí v ústavní péči na
0,13 %, to je 16 dětí v ústavní péči, z toho 7
mladistvých s vážnými výchovnými problémy, při čemž nemáme žádné dítě
v ústavní péči v předškolním věku.
V současné době probíhá s HMP jednání o
navrácení pronajatých sociálních bytů i s jejich současnými nájemníky za
účelem přímého uzavření řádných nájemních smluv.
Městská část Praha 13 využívá krom výše uvedených bytu
HMP pro sociální účely další byty pro sociální účely ze svého bytového fondu.
Jedná se o 4 byty v Heranově 1547.
Dalších 19 ubytovacích jednotek je k dispozici pro
seniory v obtížné bytové situaci ve Středisku sociálních služeb, příspěvkové
organizaci MČ Praha 13
Pro zdravotně postižené občany má MČ Praha 13 osmnáct bytů zvláštního určení, a
to 8 na adrese Petržílkova 2588 a 10 na adrese Rotavská.
|
-
Počet bytů: 53
MČ Praha 13 je schopna
prostřednictvím spravovaného bytového fondu a bytové politiky uspokojit
evidovanou poptávku osob a domácností v sociální tísni. Osoba, která má vůči MČ
nesplacené dluhy, nemůže žádat o obecní byt, ale pokud dluží v rámci nájemní
smlouvy, je dlužníkovi splátkový kalendář umožněn.
12 bytů HMP - Městská část Praha 13 využívá pro sociální účely.4 byty pro sociální
účely ze svého bytového fondu. 19 ubytovacích
jednotek je k dispozici pro seniory v obtížné bytové situaci ve Středisku
sociálních služeb, příspěvkové organizaci MČ Praha 13.
18 bytů zvláštního určení pro zdravotně postižené občany má MČ Praha 13.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.5 Jak se vyvíjí trend v počtu předlužených osob (tj. osob, které mají mnoho půjček a nezvládají splácení)? Existuje podpora městské části, případně statutárního města nebo jiného subjektu v poradenství k problematice předluženosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 13 má bezplatnou
právní poradnu v budově radnice, v rámci které se mohou občané
obracet se žádostí o poradenství též v dluhové problematice. Oddělení
sociální péče všem předluženým klientům, kteří se na něj obrátí, poskytuje
základní poradenství a zprostředkovává odborné poradenství v dluhových
poradnách. Zvláštní péči v oblasti předlužení věnuje mimo jiné
podnájemníkům v sociálních bytech a opatrovancům. Z dostupných
informací, kterými odbor sociální péče disponuje v rámci klientské práce,
nezaznamenáváme změnu trendu v počtu předlužených osob.
V současné době je v péči oddělení sociální péče 41 opatrovanců,
z nichž převážná většina je zatížena dluhy a do péče veřejných opatrovníků
se dostává s řadou exekucí. Veřejní opatrovníci se jejich dluhovou
problematikou každodenně zabývají a v dluhovém poradenství se vzdělávají.
Počet těchto osob se za posledních pět let podstatně neměnil.
Oddělení sociální péče eviduje klienty, kteří vyžadují mimo jiné dluhové
poradenství. Za poslední čtyři roky se jejich počet zásadně nezměnil. V roce
2016 bylo evidováno 36 osob, v roce 2017 bylo 50 těchto klientů, v roce 2018
jich bylo 41 a v roce 2019 pracovalo oddělení sociální péče s 37 těmito
klienty. V rámci sociální práce probíhá osvěta a v případě potřeby
propojování s dluhovými poradnami. Prevenci zadluženosti se MČ Praha 13 věnuje
i v rámci preventivních programů pro školy, např. ve spolupráci s Divadeltou
(finanční gramotnost).
|
-
Počet zadlužených osob.
Data nebyla poskytnuta vzhledem k aktuální situaci. Byla
zjišťována po skončení nouzového stavu dotazy na Obvodní soud pro Prahu 5 a
ČSÚ s tím, že za Prahu 13 není možné počet exekucí kvantifikovat.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část Praha 13 poskytuje
informace o všech veřejných službách prostřednictvím všech dostupných
informačních kanálů (web, TV Praha 13, časopis STOP, infostojany rodinné
politiky rozmístěné na exponovaných zejména veřejných místech, veletrh a
výstava sociálních služeb Prahy 13, veřejná projednání aj.). Sociální nerovnost
MČ Praha 13 řeší prostřednictvím programů sociální prevence a sociální práce na
obcích, týkajících se všech cílových skupin, vycházejících ze strategických
dokumentů městské části.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.1 Je městskou částí podporován vznik a fungování zařízení (vyjma školských), která zprostředkovávají kontakty v rámci komunity? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 13
je zřizovatelem Střediska sociálních služeb a Kulturního domu Mlejn, které
částečně zajišťují zprostředkovávání kontaktů napříč všemi cílovými skupinami.
V samotném Středisku Sociálních služeb P13 je realizován klub pro matky a děti
pod názvem Kulička, který byl v rámci rodinné politiky nově vybaven. Jejich
fungování MČ Praha 13 podporuje prostřednictvím investičního a neinvestičního
příspěvku zřizovatele. Dále podporuje další subjekty prostřednictvím
dotačních titulů na volnočasové aktivity a na realizaci koncepce rodinné
politiky a místní Agendy 21. MČ Praha 13 spolupracuje s Komunitním centrem
Czech Photo, dětským centrem Ptáčkov.
Veškeré detailní informace o Středisku sociální služeb Prahy jsou uvedeny ve Výroční zprávě :
http://www.sssp13.cz/o-nas/zpravy-o-cinnosti.html
Veškeré detailní informace o KD Mlen jsou
uvedeny ve Výroční zprávě:
https://mlejn.cz/o-mlejne/vyrocni-zpravy/
|
-
počet akcí / rok / návštěvnost
Existuje
pestrá nabídka aktivit pro rodiče s dětmi na rodičovské dovolené realizovaná
mimo jiné v rámci Koncepce rodinné politiky Prahy 13 nebi v rámci místní Agendy 21: Příklad : Den rodiny,
Mikulášská atd Den zdraví, Mezigenerační hry, Zuby jako perličky, Veřejná fóra, Veřejná projednávání a mnohé další i ve spojení s odborem životního prostředí. https://www.praha13.cz/2020
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.2 Monitoruje městská část rovný přístup obyvatel ke vzdělávání, minimálně ve školách a školských zařízeních zřizovaných městskou částí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská
část monitoruje tuto oblast prostřednictvím podrobných zpráv ČŠI, která je dává
k dispozici odboru školství a ten z nich vyvozuje potřebné
závěry. - dvě
základní školy jsou upravené na částečnou bezbariérovost - je
dodržována inkluze handicapovaných ve školách na základě podpůrných opatření,
která jsou stanovena na základě vyšetření na odborném pracovišti – financuje
stát - pro
sociálně znevýhodněné – děti s odlišným mateřským jazykem, fungují
intenzivní kurzy českého jazyka na našich dvou školách - vždy v rozsahu 3 měsíců. -školy
jsou zapojené do programu „Oběd pro všechny“ – určeno sociálně znevýhodněným
dětem.
|
-
Indikátorem je počet zaznamenaných porušení rovného přístupu k počtu provedených šetření.
V posledním roce bylo takové pochybení shledáno pouze
jednou a následná opatření, tuto situaci napravila.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.3 Došlo ke zvýšení počtu bezbariérových budov – zejména budov úřadů, škol, obchodů a zařízení poskytujících služby a veřejných prostranství (chodníky v místech přechodů, bezbariérová úprava parků apod.) v městské části? Pokud ne, jaký je postup v případě žádosti / stížnosti občana či sdružení na odstranění bariér ve veřejných budovách v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část
Praha 13 dlouhodobě bezbariérovost systematicky mapuje, v rámci dotace HMP
se podílela na vytvoření mapy přístupnosti objektů, aktuálně zpracovává
koncepci bezbariérovosti. Počet bezbariérových budov se zvyšuje. V roce
2019 byl uveden do provozu bezbariérový Domov pro seniory Zity
Kabátové. Případné
stížnosti občanů jsou standardně řešeny Odborem kontroly, který stížnost
postupuje příslušnému odboru k řešení.
V případě
dotazu občana je dotaz opět směřován kompetentnímu odboru k vyjádření.
|
-
Zvyšující se bezbariérová přístupnost objektů a tras, pokračující mapování bariér radnicí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.4 Zajišťuje městská část, případně statutární město nebo jiný subjekt podporu obyvatelům s důrazem na jejich specifické potřeby (senioři, OZP, menšiny, sociálně znevýhodnění, lidé s nízkým stupněm vzdělání apod.) v obtížných životních situacích (např. terénní služby, linka pomoci, právní poradna apod.)? Pokud ano, jakým způsobem jsou o této podpoře obyvatelé informováni? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 13
zajišťuje podporu obyvatelům s důrazem na jejich specifické potřeby.
V případě seniorů podporuje 13 klubů seniorů, které navštěvuje cca 350
seniorů, vedle toho zahájil činnost v roce 2019 virtuální klub seniorů,
který aktivizuj neorganizované seniory. Ve stejném roce se MČ Praha 13 zapojila
do projektu seniorská obálka. Rozvíjí další volnočasové aktivity a aktivity
v oblasti vzdělávání seniorů prostřednictvím Střediska sociálních služeb a
odboru sociální péče (počítačová gramotnost, Moudrá sovička, univerzita třetího
věku, retro kavárna, jarní, podzimní a adventní floristiky, senior akademie,
kulturní a sportovní akce apod.) Sociálně-znevýhodněné občany podporuje MČ
Praha 13 prostřednictvím preventivních dotačních programů podporou poskytovatelů
sociálních a návazných služeb. Od roku 2010 MČ Praha 13 realizuje projekt
Společná adresa – Praha 13, zaměřený na integraci cizinců. Od roku 2019 je
v rámci tohoto projektu zaměstnána komunitní pracovnice, která vstupuje do
přímého kontaktu s cizinci. Lidé v obtížných životních situacích jsou
podporovaní prostřednictvím odboru sociální péče a úzké spolupráce s farní
charitou, Nadějí apod.
|
-
Široká nabídka podpory obyvatelům s důrazem na jejich specifické potřeby.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.5 Podporuje městská část, případně statutární město nebo jiný subjekt v obci rodiny v možnosti sladit svou práci s rodinným životem (např. dostatek jeslí, mateřských škol, kvalitních ZŠ, zájmové činnosti dětí)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pro možnost sladění
práce a rodinného života je důležitý dostatek míst v mateřských a
základních školách. Ten je zajištěn díky prozíravé výstavbě potřebných kapacit.
Tak je pro všechny obyvatele městské části vždy zaručeno, že jejich děti budou
mít místo v některé mateřské nebo základní škole v rámci MČ Praha 13.
Praha 13 je zřizovatelem 10 ZŠ a 22 MŠ. v ZŠ je 5516 žáků, v MŠ 2360 dětí. MŠ jsou naplněny zcela do výše kapacity. ZŠ jsou
z provozního hlediska také naplněné zcela. do MŠ bylo přijato 100% dětí, které na to mají ze
zákona nárok. Stejně tomu bylo i v minulých letech. městská část zrekonstruovala budovu, ve které vznikla
MŠ U Stromu. Ta je speciálně zřízena pro děti, ve věku od 2 do 3 let. I některé
další mateřské školy přijímají, v omezeném množství, tyto nejmladší děti. u dětí mladších než tři roky je vyhověno přibližně 1/3
žádostí.
|
-
Celkový počet nepřijatých dětí z MČ Praha 13 .
Celkový
počet nepřijatých dětí z MČ Praha 13 z důvodu chybějících míst k počtu všech
přijatých dětí z MČ Praha 13 do všech škol zřizovaných městskou částí. Daří se
udržovat stav plného uspokojení potřeb.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.6 Podílí se MČ spolu s jinými subjekty na podpoře dlouhodobé péče o staré, dlouhodobě nemocné či osoby se zdravotním postižením v přirozeném prostředí? Podporuje MČ rozvoj terénní profesionální péče (tzn. terénních sociálních a zdravotních služeb) a neformální péče poskytované rodinou, přáteli a komunitou? Zabývá se MČ problematikou umírání v domácím prostředí a rozvojem domácí paliativní a hospicové péče v území? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Oblast sociální politiky městské části je koncepčně ukotvena
v několika dokumentech. Především ve Strategickém plánu MČ Praha 13 na
období 2018 – 2024. Hlavním cílem pro sociální oblast je rozvíjení kvalitní
nabídky služeb sociální péče, včetně koordinace sociální politiky a rozvoje
spolupráce jednotlivých aktérů, rozvoje infrastruktury s ohledem na
demografický vývoj a v neposlední řadě i zvyšování informovanosti obyvatel
o dostupných službách. Dalším důležitým koncepčním dokumentem jsou Priority
rozvoje sociálních a návazných služeb pro občany městské části Praha 13, na
který navazuje prováděcí dokument. Dokument definoval prioritní služby, jejich
rozvoj a podporu, především formou rozvoje dotačního programu. dokument se
soustředil zejména na tzv. nepobytové služby, čímž byl vyvážen investiční záměr
výstavby Domova pro seniory. V roce 2019 byl dotační program nově doplněn
o oblast rodinné politiky. Městská část Praha 13 realizuje některé záměry
koncepce sociální politiky prostřednictvím své příspěvkové organizace Střediska
sociálních služeb Prahy 13, jehož stěžejní činností je poskytování pečovatelské
služby seniorům a osobám se zdravotním postižením v domácím prostředí. Středisko sociálních služeb: Pečovatelská služba-
domácí služba pro seniory je stěžejní činností
Střediska sociálních služeb Prahy 13. Tato služba je poskytována v domácím
prostředí seniorům a dalším osobám se zdravotním postižením, kteří mají
sníženou soběstačnost z důvodů věku, chronického onemocnění nebo
zdravotního postižení, a dále rodinám s dětmi, jejichž situace vyžaduje
pomoc jiné fyzické osoby. Středisko osobní
hygieny je ambulantní službou spadající pod pečovatelskou službu, která se nachází
v bezbariérových prostorách Střediska sociálních služeb Prahy 13
v Trávníčkově ulici. Ve středisku osobní hygieny je poskytována klientům
možnost koupání v bezbariérové vaně a v bezbariérovém sprchovém koutě pod
dohledem pečovatelky. Tato služba je hojně využívaná klienty seniorského věku
nebo zdravotně postiženými klienty, jejichž domácí prostředí je nevyhovující
pro zajištění celkové očisty těla. Tato ambulantní služba je mezi klienty velmi
žádána. Denní stacionář
Střediska sociálních služeb Prahy 13 je sociální službou, která je určena pro
seniory a osoby se zdravotním handicapem, kteří jsou postiženi či ohroženi
ztrátou soběstačnosti a nemohou být proto přes den sami. Denní stacionář je
bezbariérové zařízení, nacházející se v prostorách Střediska sociálních
služeb v ulici Trávníčkova. Pro klienty denního stacionáře je zajištěn
celodenní stravovací a pitný režim. Z aktivizačních činností jsou mezi
klienty nejvíce populární hry k procvičování paměti, dále činnosti, které
zlepšují jejich jemnou motoriku a dále tvorba vlastních výrobků a obrázků, při
které nachází klienti velké uspokojení z vlastní práce. Cílem pracovníků
v sociálních službách je podporovat soběstačnost a samostatnost každého
klienta a působit tak pozitivně na jejich duševní rovnováhu. Bydlení ve Středisku sociálních služeb Prahy 13
v objektu v ulici Trávníčkova zahrnuje
19 bytových jednotek určených pro seniory nacházející se v tíživé životní
situaci. Jedná se
o tzv. „sociální byty“, kde žijí senioři samostatně bez povinnosti využívat
služeb Střediska sociálních služeb Prahy 13. Jídelna střediska sociálních služeb je určená především
pro stravování seniorů žijících na Praze 13. Jídelna je denně schopna připravit
až 300 jídel, část zhotovených jídel slouží k rozvozu v rámci úkonu
pečovatelské služby a zbylá část k přímému výdeji seniorům přímo
v prostorách jídelny s kapacitou cca 60 míst k sezení. Rozvoz klientů vozidlem s vysokozdvižnou plošinou je doplňkovou službou,
kterou Středisko sociálních služeb vykonává ve všedních dnech mezi 9 až 15
hodinou. V rámci této služby zajišťuje odvoz klientů na úřad, vyšetření či
na nákup prostřednictvím vozidla s vysokozdvižnou plošinou, které je
schopné transportovat i klienta vozíčkáře případně klienta, pro něhož je převoz
běžným vozidlem nad jeho motorické schopnosti. Volnočasové aktivity a podpora klubů seniorů - Středisko
sociálních služeb dlouhodobě podporuje seniory v rámci aktivizačních
činností přípravou volnočasových aktivit, mezi něž patří počítačové kurzy,
kurzy cvičení paměti, univerzita třetího věku, kurzy anglického jazyka, nordic
walking pochody, tematické setkávání v podobě koncertů a programů
zaměřených na rukodělnou tvorbu (tzv. Vánoční punčování a Velikonoční jízda). Středisko sociálních služeb Prahy 13 zároveň zajišťuje provoz prostor
určených pro kluby seniorů, v současné době se v těchto prostorách
každý týden sejde celkem 6 klubů seniorů a dále zde 2x týdně probíhá setkání
maminek s dětmi v klubu Kulička. Pro potřeby klientů
a návštěvníků jsou uzpůsobeny i venkovní prostory Střediska sociálních služeb a
to v podobě rozlehlé zahrady, na které se nachází pétanque hřiště,
posilovací cvičební stroje a také terasa se zahrádkou určená pro klienty
denního stacionáře. V prostorách Střediska sociálních služeb Prahy 13
v ulici Trávníčkova jsou zároveň zajištěny další doplňkové služby
v podobě masáží, kadeřnictví a pedikúry, které provozují odborní
pracovníci v rámci své OSVČ činnosti za zvýhodněných cenových podmínek pro
seniory či zdravotně postižené osoby.
MČ Praha 13 ve spolupráci s OSP a Magistrátem hl. m. Prahy iniciovala
rozšíření asistenčních služeb pro seniory a zřízení odlehčovací služby
v Domě s byty zvláštního určení v Kodymově ulici pro zdravotně
postižené spoluobčany a seniory, závislých na péči. Magistrát hl. m. Prahy
koncipoval projekt jako projekt pilotní, kterého se ujal Prosaz, z. ú. jako
organizace zařazená do lokální sítě sociálních služeb MČ Praha 13. Byl
vytipován byt pro zřízení odlehčovacích služeb ve výše uvedeném Domě
s byty zvláštního určení a projednáváno zajištění jeho rekonstrukce.
Z tohoto projektu sešlo a MHMP využil předmětný byt pronájmem potřebným
občanům. MČ Praha 13 podpořila rozšíření asistenčních služeb prostřednictvím
dotačního programu. MČ podporuje
umírání v domácím prostředí a rozvoji domácí paliativní a hospicové péče
využíváním spolupráce s organizacemi, které tuto službu zajišťují
v rámci celého hlavního města. V souvislosti se stárnutím obyvatel
Prahy 13, na které ukazuje demografická analýza, bude třeba prohloubení této
spolupráce zakotvit v dalším strategickém plánu rozvoje městské části.
|
-
Široká nabídka služeb na podporu domácí péče.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3 Zajištění kvalitního a sociálně integrovaného bydlení a životních podmínek |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.3 Zajištění kvalitního a sociálně integrovaného bydlení a životních podmínek
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Z demografické analýzy vyplývá, že Praha
13 má oproti HMP poměrně mladou věkovou strukturu s relativně vysokým
podílem mladých do 30 let. Dále demografická analýza ukazuje na to, že
v letech 2024 – 2025 se nárazově zvýší počet seniorů 65+.
Součástí celkové bytové
politiky městské části se měly stát startovací byty.
Na základě této skutečnosti byla opakovaně
s Magistrátem hl. m. Prahy projednána možnost výstavby bytového domu na
pozemku, který je ve vlastnictví HMP v Oistrachově ulici. Projekt, který
je ve fázi příprav, by měl zahrnovat startovací byty pro mladé začínající
rodiny a ústupové bydlení pro seniory.
Městská část disponuje
pouze s 84 byty, které jsou obsazeny. Při uvolnění bytu spolupracuje Odbor
majetkový, bytový a investiční s odborem sociální péče.
Městská
část Praha 13 využívá krom výše uvedených 12 bytů HMP pro sociální účely další
byty pro sociální účely ze svého bytového fondu. Jedná se o čtyři byty
v Heranově 1547. Dalších 19 ubytovacích jednotek je k dispozici pro
seniory v obtížné bytové situaci ve Středisku sociálních služeb,
příspěvkové organizaci MČ Praha 13.
Pro
zdravotně postižené občany má MČ Praha 13 osmnáct bytů zvláštního určení, a to
8 na adrese Petržílkova 2588 a 10 na adrese Rotavská.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.1 Existují v městské části sociální bariéry a sociálně vyloučené osoby a lokality? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Existují sociálně vyloučené lokality: Ubytovna
Třebonice a ubytovna v Řeporyjích. Sociálně vyloučenými osobami se zabývá
kurátor pro dospělé, který spolupracuje s probační a mediační službou,
věznicemi, farní charitou a Nadějí.
Ubytovny
1. Ubytovna Nad náměstím v Řeporyjích –
tuto ubytovnu obývají převážně rodiny nebo matky s dětmi
z venkova. Do ubytovny dochází sociální pracovníci OSPOD na požádání o
prošetření poměrů nebo o dlouhodobou spolupráci. Na ubytovně je pouze jedna
rodina s trvalým pobytem ve správním obvodu P13, nad výchovou dítěte je
stanoven dohled, s rodinou OSPOD dlouhodobě pracuje.
2. Ubytovna
v Třebonicích – nyní slouží jako ubytování převážně pro zaměstnance
nasmlouvaných podniků. Ubytování rodin s
dětmi se stalo pro majitele ubytovny velice rizikové, proto se rozhodl, že
nebude tyto rodiny již přijímat. Z ubytovny odcházely bez uhrazení
poplatků. Byty zůstávaly po jejich odchodu v neutěšeném stavu.
S rodinami se pracovalo na vyžádání kmenového OSPOD o prošetření poměrů
nebo o dlouhodobou spolupráci. Vzhledem k vysokému počtu ubytovaných
cizinců, ubytovnu příležitostně navštěvována komunitní pracovnicí.
Oddělení sociální péče provozovatelům obou ubytoven
nabídlo možnost pravidelných návštěv sociálního pracovníka na ubytovně, kde by
mohli ubytovaní řešit své problémy. Toto ubytovatelé odmítli využít, ale
v případě potřeby sami kontaktují sociální pracovníky a na potřebné
klienty upozorní.
V rámci dalších programů sociální pracovníci
provádějí depistážní šetření na ubytovnách, v rámci kterých identifikujeme
potenciální uživatele sociální práce na obci.
Na dobrou úroveň sociální práce ve výše uvedených vyloučených
lokalitách ukazuje skutečnost, že několik klientů, kteří žili na ubytovně, bylo
možné posunout do sociálního bytu. Konkrétně se v posledních čtyřech letech
jednalo o dva dospělé klienty oddělení sociální péče a jednu rodinu s dvěma
nezletilými dětmi, se kterou pracuje OSPOD.
|
-
Sociální bariéry existují na Praze 13 pouze minimálně a jsou neustále eliminovány nastavenými opatřeními.
Sociální bariéry
existují na Praze 13 pouze minimálně a jsou neustále eliminovány nastavenými
opatřeními.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.2 Jaká je spokojenost obyvatel s místem, ve kterém žijí? (Sousedské vztahy, kulturní vyžití, kvalita okolního prostředí - čistota, zeleň, gra ti apod.). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Každoročně se mohou
občané vyjádřit k místu ve kterém žijí na několik platformách. Jednou z
nich je například v rámci aktivit místní Agendy 21 realizace Veřejných fór a
Veřejných projednání.
V rámci Strategického
plánu bylo realizováno i místní šetření - dotazníkové šetření u obyvatel Prahy
13, vznik Pocitové mapy.
Na základě získaných
podnětů MČ Praha 13 reaguje a nastavuje opatření.
Každoročně vzniká
seznam 10 P - 10-priorit, která jsou občany stanoveny a MČ na ně v rámci roku
reaguje.
|
-
Pokud jsme schopni posoudit ze zpětné vazby, jsou občané Prahy 13 spokojení s místem, ve kterém žijí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.3 Mají obyvatelé městské části zájem podílet se na veřejném dění v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 13 nabízí aktivní
přístup občanům. Realizuje pravidelné setkání s občany ve formě Veřejných
projednání, Veřejných fór, tématických školení, osvětových akcích,
mezigeneračních či sportovních aktivit a podobných setkání.
Participace veřejnosti se neustále
zlepšuje a obyvatelé mají chuť a zájem se podílet na veřejném dění v naší
městské části. Participační aktivity jsou každoročně dokladovány na portálu
Cenia, který celorepublikově hodnotí úroveň MA 21 v daném městské části,či
municipalitě.
Městská část Praha 13 se již stabilně
udržuje na pozici pokročilých realizátorů místní Agendy 21 a pro rok 2019
obhájila kategorii "C*", což by bez zapojení veřejnosti a aktivním
přístupem nebylo možné dosáhnout.
V rámci setkávání na různými tématy
- veřejná projednání - se jedná o návštěvnost v rámci desítek osob, v rámci
aktivit zaměřených na osvětu se jedná o návštěvnost v rámci stovek
občanů.
Veřejných fór se každoročně účastní
50 - 100 osob. Povinné ověřovací ankety se účast vždy velmi navýší a jedná se o
počet 300 - 500 respondentů.
https://www.praha13.cz/7-Verejne-forum-17-9-2018.html
Celkový trend v počtu zapojení
veřejnosti do aktivit MČ P13 má každým rokem narůstající tendenci. V
tomto trendu chceme samozřejmě pokračovat pro následující období.
|
-
Data MČ Prahy 13 - prezenční listiny
Obyvatelé se zapojují
v hojném počtu, trend je narůstající.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část patří mezi větší městské části s počtem 65 000 obyvatel. Veřejnost je z velké části zastoupena i cizinci. Participace se každý rokem lepší, veřejnost se nám daří do aktivit a rozhodovacích procesů zapojovat. Důležitým aspektem je pro nás narůstající trend začlenění veřejnosti. Zapojení veřejnosti je jedním z úkolů místní Agendy 21, pro kterou je toto prioritní.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.4 Přispívá komunitní politika městské části k odstraňování bariér a k dobré komunikaci mezi specifickými skupinami obyvatel, mezi různými věkovými, národnostními, náboženskými i sociálními kategoriemi lidí v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část
dlouhodobě vytváří prostředí pro rozvoj komunitní politiky zaměřené na podporu
komunikace zaměřené na specifické skupiny obyvatel. A to prostřednictvím tvorby
strategických a koncepčních materiálů; veřejným projednáváním; realizací
pořádání volnočasových akcí a programů sociální prevence pro širokou veřejnost
bez ohledu na národnost, rasu, věk, náboženské vyznání apod.
Městská část
Praha 13 od roku 2010 kontinuálně realizuje projekt „Společná adresa – Praha
13“ zaměřený na integraci cizinců. Projekt financovaný ministerstvem vnitra je
rozdělený do několika prioritních oblastí (vzdělávání, volný čas,
informovanost, komunitní práce a regionální spolupráce) a zhruba 16
podprojektů. V rámci odstraňování bariér mezi majoritou a cizinci (v roce
2020 žilo v regionu Prahy 13 cca 19% cizinců) jsou organizovány doučování
ČJ v mateřských a základních školách, výuka češtiny pro dospělé cizince,
komunitní akce (Nejsme si cizí; Foodfestival; Zažij Butovice jinak) ,
volnočasové aktivity (Klub Rozmanitý svět; program Letem světem v DDM
Stodůlky...), v terénu pracuje od roku 2019 komunitní pracovnice apod.
Aktuálně projekt
prochází určitou transformací, tak aby od roku 2021 byly aktivity projektu
zaměřené na vzdělávání dětí a žáků převedeny na financování prostřednictvím
programů MŠMT. Městské části se tak otevře kapacita směrem k dalšímu
rozvoji komunitních aktivit.
|
-
Počet cizinců žijících trvale v MČ Praha 13
Tabulka zobrazuje
celkový počet obyvatel a počet cizinců ve srovnání v letech 2008-2019.
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
počet obyvatel SO Praha 13
|
61520
|
63200
|
64901
|
63838
|
64620
|
64678
|
65520
|
66580
|
67004
|
67808
|
68355
|
69885
|
počet cizinců
|
-
|
-
|
-
|
9614
|
10539
|
10334
|
10467
|
10500
|
10786
|
11145
|
11788
|
13228
|
%
|
-
|
-
|
-
|
15,06
|
16,31
|
15,98
|
15,98
|
15,77
|
16,1
|
16,44
|
17,25
|
18,93
|
Integrace cizinců „Společná adresa – Praha
13“
Projekt Společná
adresa – Praha 13 (počet podprojektů, výše dotace MV ČR, počet
účastníků/příjemců v jednotlivých aktivitách)
Rok
|
Počet podprojektů
|
Počet podpořených osob
|
Počet partnerů
a realizátorů
|
2010
|
15
|
1146
|
16
|
2011
|
7
|
594
|
8
|
2012
|
7
|
670
|
6
|
2013
|
14
|
1447
|
15
|
2014
|
13
|
1412
|
15
|
2015
|
14
|
1303
|
17
|
2016
|
15
|
3089
|
17
|
2017
|
13
|
2514
|
17
|
2018
|
14
|
2758
|
18
|
2019
|
17
|
2747
|
18
|
Tabulka
zobrazuje počet podpořených osob a počet partnerů a realizátorů za dobu trvání
projektu na základě modifikace jednotlivých podprojektů po jejich
předchozím vyhodnocování, doplňování,
rozvíjení a zavádění inovací.
Za rok
2016 je u jednoho podprojektu vykázán počet konzultací s podpořenými
osobami, nikoliv počet podpořených osob. Tím je údaj zkreslen.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.5 Došlo v městské části ke změně v počtu stížností obyvatel na sociálně patologické jevy (bezdomovectví, výtržnosti, gra ti, drogy, gambling / herny, prostituce apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část
dlouhodobě a systematicky rozvíjí spravovaný region s ohledem na zvyšování
kvality života. Zároveň je městská část součástí vyšších celků (hl. m. Praha a
ČR), kde se dlouhodobě „zlepšují“ kvalitativní ukazatele (např. nezaměstnanost,
kriminalita/pocit bezpečí, průměrný příjem včetně minimální mzdy a dávek
důchodového zabezpečení apod.) v závislosti na ekonomických cyklech.
V této souvislosti pak v lokalitě městské části aktuálně sledujeme
trend snižování kvantitativních ukazatelů sociálně rizikového chování (např.
kriminalita, bezdomovectví apod.), včetně stížností (tyto jsou spíše
v řádu jednotek pro jednotlivé jevy...).
|
-
Byly hodnoceny roky 2016, 2017, 2018 a 2019.
Byly hodnoceny
roky 2016, 2017, 2018 a 2019. K navýšení počtu stížností obyvatel na
sociálně - patologické jevy nedošlo.
Rok 2016
72/2016 - na
bezdomovce u stanice metra Luka
73/2016 - na
brloh bezdomovců
78/2016 - na
opilce a mládež způsobující nepořádek ve vnitrobloku
Rok 2017
102/2017 - na
bezdomovce v naší MČ
R 2018
76/2018 -
narušování veřejného pořádku mládeží na Velké Ohradě
82/2018 - na
mládež požívající alkoholické nápoje
113/2018 - na
drogově závislé bezdomovce v ulici Anny Rybníčkové
R 2019
105/2019 - na
chování mládeže na Velké Ohradě.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.6 Existují v městské části dobrovolnická centra nebo jiná forma dobrovolnické činnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
Počet dobrovolníků.
Městská část dlouhodobě a systematicky vytváří podmínky pro rozvoj
dobrovolnictví, ale počet dobrovolníků neeviduje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4 Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.4 Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bezpečnost a prevence
kriminality patří dlouhodobě k prioritám MČ Praha 13. Realizaci prevence
kriminality je realizována mimo jiné oddělením prevence a rozvoje sociálních
služeb začleněném do odboru soc. péče P13.
Městská část
v rámci svých dílčích kompetencí dlouhodobě vytváří prostředí pro
zlepšování jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality. Obecně tak činí
celkovým zaměřením svých politik na rozvoj kvality života, což má ve svém
důsledku vliv na pocit bezpečí obyvatel a míru kriminality. Praha 13 je součástí
širšího „organismu“ ČR, respektive hlavního města Prahy. Městská část dlouhodobě financuje širokou škálu aktivit a programů. Z dlouhodobého
hlediska se oblast kvality života v ČR, Praze a v městské části
zvyšuje – zlepšují se „makroukazatele“ (včetně dlouhodobého trendu snižovaní
nápadu trestné činnosti). Městská část Praha 13 „zhodnocuje “ svoje investice
do revitalizace území (infrastruktura, vnitrobloky, školy, polikliniky apod.) a
náklady vynaložené na správu jednotlivých politik, včetně realizace
dlouhodobých preventivních programů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.1 Došlo k poklesu trestných činů na správním území městské části (podle kategorií – vraždy, krádeže, násilné trestné činy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nápad trestné činnosti
se celkově mírně snižuje, i když to neplatí pro některé oblasti (např krádeží
věcí z aut trvale mírně přibývá).
V uplynulém období (r. 2018)
městská policie přispívala k ochraně bezpečnosti osob a majetku. To
znamená, že samotná přítomnost strážníků v ulicích omezovala preventivně
příležitosti k páchání různých druhů, zejména majetkové kriminality, jako
například vloupání do motorových vozidel, pouliční krádeže, poškozování
majetku, vandalismus… Lze zmínit i zajišťování nadstandardních
činností městské policie, jako bylo vyhledávání odcizených vozidel pomocí
speciálního zařízení (RoadCon), či pátrání po pohřešovaných a hledaných
osobách. V této oblasti probíhaly také společné, tématicky zaměřené akce
s Policií ČR.
V působnosti Obvodního ředitelství
městské policie Praha 13 (dále jen OŘ MP Praha 13) se nacházejí taktéž velká
obchodní centra - Metropole Zličín, Avion Park, OC Luka a OC Lužiny a nákupní
centra Kaufland, Lidl a další, do kterých byli strážníci často „přivoláváni“
v souvislosti se zadržením pachatelů „drobných krádeží“ ostrahou těchto
center.
V reakci na realizované teroristické útoky v zemích
EU, které se udály v posledních letech, zajišťovala městská policie nadále
nadstandardní hlídkovou činnost u obchodních center (v jejich okolí).
Obdobně byl dohled zajišťován i v období vánočních svátků.
Strážníci prováděli namátkově také dohled v pobočkách „městských
knihoven“. V neposlední řadě byl zajišťován odpolední (cca hodinový) dozor
v okolí vybraných základních škol (projekt „školní policie“) – ve dnech
kdy probíhalo školní vyučování - u 12-ti ZŠ a MŠ (včetně MČ Praha 17).
Strážníci rovněž zajišťovali výjezdy při narušení zabezpečení objektů,
napojených na pult centralizované ochrany (PCO) – aktuálně se jedná o 46
napojených nekomerčních budov (včetně MČ Praha 17).
Lustrováno vozidel
|
19 862
|
Nalezeno odcizených vozidel
|
5
|
Nalezeno odcizených nebo ztracených RZ
|
45
|
Nalezeno osob v pátrání
|
14
|
Majetkové přestupky
|
258
|
Výše pokut, příkazem na místě (drobné krádeže) Kč
|
99800
|
Počet výjezdů PCO
|
152
|
Pod oblast dopravy lze zahrnout i každodenní zajišťování dohledu na
přechodech pro chodce v blízkosti základních škol.
Veřejný pořádek, přestupky § 4 a § 5 Z o NP
|
1 184
|
Výše pokut ve veř.poř., příkazem na místě Kč
|
128 500
|
„alkohol a tabák“ přestupky
|
512
|
Kontroly provozoven
|
310
|
Kontroly psů a majitelů psů
|
580– 9 deliktů
|
|
-
Počet trestných činů / rok
Dle mapykriminatlity.cz ( https://www.mapakriminality.cz/ ) bylo
evidováno v rámci obvodu STODŮLKY II:
2015 - 1491 TČ
2016 - 1242 TČ
2017 - 950 TČ
2018 - 919 TČ
2019 - 888 TČ Závěrem: Trend je dlouhodobě klesající.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.2 Dovede městská část, případně statutární město rychle a účinně řešit situaci po přírodních katastrofách nebo průmyslových haváriích? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská
část Praha 13 má v rozpočtu vyčleněnou rezervu na jakýkoliv problém.
V případě náhlé finanční pomoci obětem neštěstí, havárie by se operativně
řešila výše pomoci, a zda tato finanční pomoc bude přidělena.
Jako
příklad uvádím požár bytového domu - ulice Chalabalova. MČ disponuje jedním
krizovým bytem, který byl na nezbytnou dobu poskytnut občanovi, který byl tímto
požárem nejvíce zasažen. Při poskytnutí se neřeší, zda bude byt využit jeden
nebo více dnů. Danou situaci (událost) se snažíme vyřešit co nejrychleji a nejefektivněji.
Ostatním poškozeným bylo nabídnuto náhradní ubytování v soukromých
ubytovacích zařízeních či u rodiny.
MČ
Praha 13 dovede rychle a účinně řešit přírodní katastrofu, průmyslové havárie a
další krizové události. Všechny události menšího rozsahu řešíme okamžitě
telefonicky, e-mailem, SMS. V případě událostí většího rozsahu svoláme
krizový štáb MČ Praha 13, který má dle zákona 8 členů (starosta, místostarosta,
příslušník PČR, příslušník HZS, příslušník MP atd.) a danou událost se budeme
snažit vyřešit pomocí všech možných prostředků.
|
-
V rámci ÚMČ P 13 existující plány pro případ krizových situací
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.3 Jaká je míra obav obyvatel městské části z kriminality (členění po činech – krádež, ublížení na zdraví, vražda atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Hlavní město Praha dlouhodobě zpracovává analýzu pocitu bezpečí (naposledy
v roce 2018). Dle této analýzy se 90% obyvatel Prahy cítí rozhodně až
spíše bezpečně (v roce 2015 to bylo 88%). Obyvatelé městské části Praha 13 se
takto cítí v 90% (91% v roce 2015). Kapesními krádežemi se cítí velmi
až spíše ohroženo 43% obyvatel Prahy (60% v roce 2015). Loupežným
přepadením se cítí velmi až spíše ohroženo 37% obyvatel Prahy (50% v roce
2015). Vraždou se cítí velmi až spíše ohroženo 24% obyvatel Prahy (38%
v roce 2015). Ve výše uvedených kategoriích nebyla analýza zaměřena
na obyvatele městské části Praha 13.
V roce 2018 městská část zpracovala Pocitovou mapu bezpečí, která
sloužila jako podkladový materiál pro tvorbu Strategického plánu městské části
Praha 13 na období 2018 – 2024. Občané v analýze identifikovali zhruba 200
podnětů v kategoriích, kde něco chybí, kde se necítíte bezpečně a kde se
jim líbí.
|
-
Obyvatele Prahy 13 se dle zjištěných údajů cítí z 80-90% bezpečně,
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.4 Jak je v městské části řešena problematika domácího násilí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Odbor sociální péče spolupracuje s Intervenčním centrem v Praze a
dalšími organizacemi. Problematice domácího násilí věnuje na OSPOD
zvýšenou pozornost, neboť úzce souvisí se syndromem CAN. Případy dětí, kterých
se domácí násilí a syndrom CAN týká, řeší klíčoví pracovníci vždy
s vedoucí OSPOD a vedoucí OSP, která se na problematiky domácího násilí a
syndrom CAN specializuje.
Na OSPOD jsou hlášeny případy, kdy je domácího násilí přítomno nezl. dítě
do 18 let věku. OSPOD s rodinou pracuje. Poskytuje kontakty na
odborná pracoviště jak pro rodiče, tak pro děti – ROSA, Locika, RIAPS, DKC
apod. Ze strany OSPOD je zjišťováno, jak hluboce se domácí násilí dětí
týká – pohovor s nezl., žádost o zprávu ze školy, případně zpráva od
pediatra, šetření v místě bydliště.
Pokud je situace v rodině pro dítě neúnosná, ohrožující, dítě může být
též ohroženo, OSPOD zajišťuje bezpečné prostředí pro dítě – umístění do rodiny
v širší rodině, případně umístění do zařízení pro děti vyžadující
okamžitou pomoc, zdravotnické zařízení apod.
V takových případech je spolupráce OSPOD s rodinou dlouhodobá.
V neposlední řadě se využívá institut vykázání, kde je nezl. dítě
automaticky zařazeno do § 6 a je mu ze strany OSPOD okamžitě poskytována pomoc.
Oddělení sociální péče řeší také případy domácího násilí na
seniorech.
Následující tabulka ukazuje na vzestup případů domácího násilí, avšak z
údajů za první pololetí r. 2020, ve kterém byl vyhlášen vládou nouzový stav,
lze dovozovat, že vzestupná tendence souvisí s objasněností těchto
případů. V době nouzového stavu zůstávaly případy domácího násilí skryty.
ROK
|
vykázání počet
|
DN za přítomnosti dětí
|
podněty na PČR (Děti s CAN)
|
|
2015
|
2
|
7
|
3
|
|
2016
|
3
|
12
|
5
|
|
2017
|
5
|
15
|
3
|
|
2018
|
1
|
14
|
4
|
|
2019
|
3
|
26
|
1
|
|
2020 (1.pol.)
|
1
|
4
|
|
|
|
-
MČ Praha 13 nabízí poradenství a podporu přímou cestou nebo i přes specializované organizace.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.5 Jaký je počet akcí a účastníků, kteří byli účastni preventivní akce proti kriminalitě? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Senior akademie 2015 (Městská policie hl.m. Prahy) –
35 seniorů
Senior akademie 2018 (Městská policie hl.m. Prahy) –
69 seniorů
Senior akademie 2020 (Městská policie hl.m. Prahy) –
76 seniorů
Výchovně edukativní program pro ZŠ – 2017 (Divadelta
z.s., programy Nový spolužák a Poslední mince) – 125 dětí z 8 třídních
kolektivů
Výchovně edukativní program pro ZŠ – 2018 (Divadelta
z.s., programy Nový spolužák a Poslední mince) – 183 dětí z 8 třídních
kolektivů
Výchovně edukativní program pro ZŠ – 2019 (Divadelta
z.s., programy Nový spolužák a Poslední mince) – 165 dětí z 8 třídních
kolektivů
Osobní bezpečí seniorů – 2019 (přednáška Policie ČR) –
98 seniorů
„(Ne)bezpečný mobil“ – 8. 3. 2019 (přednáška CZ.NIC
pro úředníky ÚMČ) – 25 lidí
„(Ne)bezpečný mobil“ – 18. 10. 2019 (přednáška CZ.NIC
pro úředníky ÚMČ) – 48 lidí
Ozbrojený útočník (Ochrana měkkých cílů) – 2018
(seminář Policie ČR pro úředníky ÚMČ, strážníky MP; pedagogy MŠ a ZŠ; zástupce
neziskových a příspěvkových organizací...) – 170 lidí
Ozbrojený útočník (Ochrana měkkých cílů) – 2020
(seminář Policie ČR pro úředníky ÚMČ) – 48 úředníků
Praha 13 bezpečně online 2019 (Národní centrum
bezpečnějšího internetu, z.s.) – 276 žáků (12 tříd)
|
-
Počet akcí a počet účastníků.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|