6 Místní ekonomika a podnikání |
Hodnocení oblasti |
6.1 Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.1 Oživení a podpora místní zaměstnanosti a vzniku nových podniků a firem při zachování principů udržitelného rozvoje
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Počet registrovaných podnikatelských subjektů a ekonomicky aktivních subjektů na Praze 13 je stabilní. Ekonomicky aktivních subjektů dle statistik pravidelně každým rokem přibývá, cca o 500 subjektů. Díky růstu ekonomiky je velmi nízká nezaměstnanost, přesto by podpora města mohla být v této oblasti aktivnější, přesto podpora podnikání je zajišťována na úrovni celého hl. města Magistrátem HLMP a Ministerstvem průmyslu a obchodu na celostátní úrovni. Pro podporu zaměstnanosti přistupuje MČ P13 aktivně a to několika projekty: Projekt zpět do práce po rodičovské dovolené, dále pak projekt Úspěšný absolvent (uplatnitelnost na trhu práce).
Městská část nemá zpracovanou koncepci na podporu vzniku nových podnikatelských subjektů, ani na podporu zaměstnanosti, ale prostřednictvím dílčích nástrojů se snaží podnikatelům a začínajícím podnikatelům pomáhat i přístupem státní správy , poradenskou a konzultační činností, poskytováním informací k řešení životních situací a příslušné legislativě, řešení problémů přímo spojených s podnikatelskou činností a hledání řešení problémů.
V rámci podpory podnikání stávajících subjektů a nových podnikatelů, jsou k dispozici kompletní informace na webu MČ Prahy 13: https://www.praha13.cz/Zivnostenske-podnikani-1.html
Akční plán pro rok 2018-2024 je průběžně monitorován a doplňován, celkové závěry však v vzhledem k časovému rozpětí nelze nyní analyzovat. Analýza SWOT ukazuje silné a slabé stránky, na které se MČ Praha 13 v daném období bude zaměřovat.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Praha 13 se nepochybně snaží vytvořit pro podnikatele (a tím i pro růst zaměstnanosti) na svém území dobré podmínky, a audit k tomu podává dostatek empirických informací. Podpůrné aktivity vycházejí z dlouhodobých strategických záměrů (priorit), obsažených ve Strategického plánu a na něj navazujících Akčních plánech a svým obsahem dodržují principy udržitelného rozvoje. Zaměření podpory odpovídá kompetencím MČ a je svých charakterem komplexní (poradenství, pronájmy, vzdělávání, inzerce). Výstupy těchto činností jsou v auditu věrohodně kvantifikovány, stejně tak jako efekty z těchto činností (zejména růst počtu živností).
|
6.1.1 Disponuje městská část nástroji pro podporu zaměstnanosti nebo podporu vzniku nových podnikatelských subjektů? Jaká je míra jejich využití a jak se tyto nástroje hodnotí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podnikatelský sektor je zastoupen především drobnými
podnikateli, kteří převážně působí v oblasti obchodu a služeb. Historicky
bylo území Prahy 13 ušetřeno přítomnosti velkých průmyslových podniků, což má
příznivý dopad na ekologii a celkový charakter bydlení. MČ má zpracovaný Strategický plán na období 2018
– 2024. Tento plán byl zpracován v rámci projektu „Rozvoj řízení
kvality včetně strategického řízení na Praze 13“, reg. číslo CZ.03.4.74/0.0/0.0/16_034/0002888
spolufinancovaného z Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního
programu Zaměstnanost. Všechny realizované aktivity by měly směřovat
k naplnění vize: „Moderní město, kde by chtěl žít každý“. Strategické aktivity, které povedou k naplnění
vize, jsou rozděleny do 4tématických oblastí směřujících k rozvoji jednotlivých
sfér života v městské části. Každá
z tematických oblastí je dále dělena do dílčích priorit. Při vytváření podmínek pro podnikatelský sektor
dojde k vytváření nových pracovních míst a příležitostí. Oblastí A Strategického plánu je „Rozvoj území, bydlení, řízení a správa MČ, rozvoj
podnikání“ s prioritou A4: Podmínky pro podnikání. Strategický plán se
průběžně aktualizuje. Specifickým cílem priority A4 a záměrem je zvýšení
atraktivity MČ pro podnikatelské subjekty a zlepšení podnikatelského prostředí.
Priorita má dvě opatření: A4.1: Rozvíjení spolupráce MČ s místními
podnikateli a dalšími ekonomicky aktivními subjekty a opatření A4.2:
Zatraktivnění stávajících objektů a ploch využitelných pro podnikatelskou
činnost. Aktivita A4.1.1: Pořádání prezentačních akcí Popis aktivity: V rámci kulturních akcí
pořádaných MČ pořádat nejrůznější akce, kde by se mohli prezentovat místní
podnikatelé (foodfesty, akce s prezentací zahradnictví apod.) Aktivita A4.2.1: Revitalizace veřejného prostoru
před poliklinikou Lípa Aktivita A4.2.2: Revitalizace veřejného prostoru –
Sluneční náměstí Aktivita A4.2.3: Vybudování nového tržiště u stanice
metra Lužiny Aktivita A4.2.4: Revitalizace plochy tržiště u
stanice metra Luka Veřejné prostory po revitalizaci by měly sloužit i
podnikatelům poskytujících služby a tím bude podpořeno podnikání
v okolních obchodech a restauracích. Akční plán, který vychází ze Strategického plánu je průběžně
monitorován, doplňován a aktualizován. Strategický plán městské části Praha 13
na období 2018 - 2024.pdf Strategický
rámec-aktualizace-2-112019.pdf Poradenské centrum pro podnikatele V rámci projektu Rozšiřování a
zvyšování kvality služeb poskytovaných ÚMČ Praha 13 v rámci Operačního programu
EU Praha – Konkurenceschopnost (OPPK), v oblasti podpory příznivého
podnikatelského prostředí bylo zřízeno poradenské centrum pro podnikatele
v 1. patře budovy radnice a rozsáhlé spektrum informací je poskytováno
v úředních hodinách živnostenského odboru. Poradenství je poskytováno
osobně, telefonicky i prostřednictvím e-mailu. Živnostenský odbor poskytuje informace a pomoc začínajícím
podnikatelům. Na webových stránkách úřadu jsou uvedeny odkazy na stránky
Ministerstva průmyslu a obchodu, které problematiku a podporu podnikání řeší
pro celou Českou republiku a dává informacím jednotný rámec. Podnikatelé zde
naleznou vše od právních předpisů, řešení životních situací až po formuláře a
možnost podání vůči živnostenskému úřadu prostřednictvím webové aplikace JRF.
Poradenské centrum navštíví v průměru 40 klientů každý měsíc. ROK 2019: květen- 28 klientů červen - 32 klientů červenec - 41 klientů srpen - 29 klientů září - 44 klientů říjen - 40 klientů listopad - 42 klientů prosinec - 38 klientů
ROK 2020: Leden - 50 klientů únor - 57 klientů březen - 55 klientů duben - 18 klientů květen - 51 klientů červen - 45 klientů
Návštěvnost centra pro podnikatele má neustále vzrůstající tendenci, z čehož se dá usoudit, že poskytnuté informace jsou přínosné a klienty využívané.
Úřední hodiny pondělí a
středa: 8:00 – 18:00 úterý a
čtvrtek: 8:00 – 13:00 Ve
srovnávací anketě Město pro byznys http://www.mestoprobyznys.cz/ se městská část v posledních
letech v oblasti přístupu veřejné správy umísťuje na předních místech
v rámci celé Prahy. Veřejná fóra Městská část
v rámci MA21pořádá veřejná fóra, kde jednou z oblastí je Místní
ekonomika a podnikání. O tuto oblast je ale ze strany občanů na fórech
minimální zájem. Pronájem nebytových prostor V objektech
ve vlastnictví městské části jsou zájemcům nabízeny prostory sloužící
k podnikání. Nabídka volných prostorů je zveřejňována na úřední desce. Inzerce v časopisu STOP Podnikatelé mají
možnost inzerovat a nabízet své služby v časopisu STOP (STOdůlecký Posel),
který je každý měsíc distribuován do všech domácností v městské části. https://www.praha13.cz/Statut-pro-vydavani-zpravodaje-STOP
Úspěšný
absolvent (uplatnitelnost na trhu práce) K podpoře zaměstnanosti by měl přispět i Místní akční plán II rozvoje vzdělávání pro
Prahu 13 Reg.č.projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_047/0008587 Strategický rámec 2. aktualizace Prioritní
oblast rozvoje 4: Úspěšný absolvent (uplatnitelnost na trhu práce) 4.1. Strategický cíl: Podpora polytechnického
vzdělávání dětí a žáků v mateřských, základních školách a ZUŠ, rozvoj
spolupráce škol s neformálními organizacemi a podniky 4.2. Strategický cíl: Rozvoj digitálních kompetencí
dětí a žáků v mateřských, základních školách a ZUŠ, rozvoj spolupráce škol s
neformálními organizacemi 4.3. Strategický cíl: Rozvoj komplexního systému
kariérového poradenství na základních školách 4.4. Strategický cíl: Podpora podnikavosti,
kreativity a iniciativy dětí a žáků v mateřských, základních školách a ZUŠ V současné době je v rámci vzdělávání systematicky
realizováno polytechnické vzdělávání dětí a žáků v rámci RVP. Rozvoj
polytechnického vzdělávání je důležitým předpokladem pro uplatnění žáků na trhu
práce. Realizace podnikatelských kroužků, zřizování
fiktivních firem, účast na akcích Junior Achievement nebo Podnikavá škola,
projektové vyučování, setkávání s inspirativními osobnostmi, regionálními podnikateli
a odborníky z praxe. U každého strategického cíle jsou uvedeny
indikátory, stručný popis cíle a odůvodnění, proč je třeba změny dosáhnout. Projekt Zpět do práce po
rodičovské dovolené s MČ Praha 13 Městská část
Praha 13 získala z Operačního programu Praha - Adaptabilita dotaci na projekt
Zpět do práce po rodičovské dovolené s MČ Praha 13 (CZ.2.17/2.1.00/37020).
Projekt nabízí bezplatnou podporu rodičům s malými dětmi, kteří nastupují nebo
uvažují o návratu zpět do práce po rodičovské nebo mateřské dovolené. Efektivní
využití projektu Zpět do práce, aby Vám co nejlépe sloužil Projekt
veřejné služby (VS) a veřejně prospěšných prací (VPP) Pro organizaci VS jako realizaci státní politiky zaměstnanosti
zaměřenou na zlepšení úklidu veřejných prostranství na svém území se MČ Praha
13 rozhodla již v roce 2011, kdy byl od května 2011 zahájen „Pilotní
projekt zajištění výkonu veřejně prospěšných prací a výkonu veřejné služby na
úklid veřejných prostranství MČ Praha 13“. Hlavní význam jejich činnosti
spočíval v úklidu exponovaných lokalit. Činnost VS skončila
v listopadu 2012. Jelikož se projekt VS se setkal s pozitivní reakcí ze strany
obyvatel Prahy 13, rozhodla se MČ Praha 13 pokračovat ve využívání aktuální
nabídky spolupráce ke zlepšení úklidu veřejné zeleně a veřejných prostranství
MČ Praha 13 v souladu s realizací státní politiky zaměstnanosti.
V dubnu 2013 RMČ schválila realizaci projektu „Veřejně prospěšné práce“.
Souhlasila „s vytvořením 10 pracovních míst, která byla zřízena mimo
organizační strukturu a systematizovaná pracovní místa ÚMČ Praha 13“. Režim VPP
byl využíván až do května 2017, kdy díky legislativním změnám bylo možno opět
využívat režim VS. V současné době tedy opět spolupracujeme s ÚP ČR
v režimu VS, kdy zájemci o práci zůstávají klienty ÚP ČR a můžeme nyní
takto zaměstnávat 15 uchazečů, což plně využíváme. Kariérní stránky městské části http://www.e-zamestnani.cz/nabidka-prace-na-urade/hlavni-mesto-praha/kariera-mc-praha-13/ Portál nabízí
uplatnění na úřadě městské části. Na městské části
bylo zřízeno bezplatné právní poradenství.
Úřad MČ
v rámci podpory zaměstnaností využívá i praxe studentů středních a
vysokých škol, kdy se studenti seznámí s chodem úřadu v různých
odborech.
|
-
Podpora zaměstnanosti, podnikání a diverzifikace struktury místní ekonomiky
Podpora
zaměstnanosti, podnikání a diverzifikace struktury místní ekonomiky Plnění
strategického plánu, akčního plánu Poskytování
poradenství, osobní, telefonické konzultace, webové stránky, rezervační systém
využívání
podpory podnikání realizované hl. m. Prahou
-
-
poradenské centrum
prostory pro podnikání
zapojování do aktivit MČ – podpora, propagace
poradenské
centrum prostory pro
podnikání zapojování do
aktivit MČ – podpora, propagace
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část nemá zpracovanou koncepci na podporu vzniku nových
podnikatelských subjektů, ani na podporu zaměstnanosti, ale prostřednictvím
dílčích nástrojů se snaží podnikatelům a začínajícím podnikatelům pomáhat i přístupem
státní správy – 30 úředních hodin týdně, poradenská a konzultační činnost,
poskytování informací k řešení životních situací a příslušné legislativě,
řešení problémů přímo spojených s podnikatelskou činností a hledání řešení
problémů. K strategickému plánu je rozpracovaný akční plán a v prioritě
A4: Podmínky pro podnikání jsou k tomuto tématu celkem 2 opatření. Akční
plán je průběžně doplňován a monitorován – sleduje se, jak je naplňován a jaký
je stav plnění.
Jedním z našeho pohledu významným projektem je realizace polytechnického
vzdělávání dětí a žáků. Rozvoj polytechnického vzdělávání je důležitým
předpokladem pro uplatnění žáků na trhu práce. Další dílčí projekty jsou
zaměřené na konkrétní cílové skupiny.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.1.2 Došlo ke zvýšení počtu podnikatelských subjektů v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Úřad městské
části Praha 13 je pověřen výkonem rozšířené působnosti státní správy též pro
území městské části Praha-Řeporyje. Statistické údaje proto zahrnují i
podnikatele, kteří mají sídlo v této městské části. Od roku 2000, od kdy je vedena každoroční statistika,
do konce roku 2019 se počet podnikatelů (subjektů s platným živnostenským
oprávněním) téměř zdvojnásobil. Nejméně přibylo podnikatelů v roce 2016, a to
pouze 59. V tomto roce poklesl počet podnikatelů – fyzických osob o 105,
celkové skóre ale dorovnali podnikatelé - právnické osoby. V letech 2009 – 2011 každoročně přibývalo téměř
1000 podnikatelů. V těchto letech se jednalo o největší meziroční
přírůstek podnikatelů za celé sledované období. Od roku 2017 se ustálil
každoroční přírůstek počtu podnikatelů na necelých 500. Od roku 2002 každým rokem narůstá i počet
podnikatelů – cizinců. Co se týká počtu živnostenských oprávnění, tak od
roku 2009 i jejich počet každoročně narůstá, a k 31.12.2019 jich bylo zhruba
o 6000 víc než na konci roku 2000. Počet živnostenských oprávnění narůstal i
průběžně od roku 2000 do roku 2007. Skokový úbytek počtu živnostenských
oprávnění v roce 2008 byl zapříčiněn změnou živnostenského zákona, kdy
všechny živnosti volné každého podnikatele se sloučily do jedné živnosti. Dle údajů MPO vykonává živnost jako hlavní zdroj příjmů 55% podnikajících fyzických osob. Statistika podnikání po jednotlivých
rocích (čerpáno
z IS RŽP a ČSÚ) údaje jsou vždy
k 31.12. uvedeného roku
Počet ke dni
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
ŽO - celkem
|
21819
|
23577
|
24395
|
25346
|
26051
|
27004
|
27174
|
28230
|
18718
|
19628
|
20820
|
22244
|
23140
|
23704
|
24724
|
25427
|
25769
|
26237
|
27026
|
27849
|
Podnikatelé - celkem
|
12644
|
13331
|
13298
|
14029
|
14172
|
14360
|
14289
|
14534
|
14976
|
15901
|
16809
|
17794
|
18382
|
18516
|
18888
|
19205
|
19264
|
19709
|
20187
|
20667
|
Podnikatelé - fyzické o.
|
10831
|
11297
|
11233
|
11878
|
11962
|
12073
|
12062
|
12195
|
12274
|
12679
|
13158
|
13761
|
14139
|
14087
|
14269
|
14368
|
14263
|
14528
|
14709
|
15135
|
Podnikatelé - právnické o.
|
1813
|
2034
|
2065
|
2151
|
2210
|
2287
|
2227
|
2339
|
2702
|
3222
|
3651
|
4033
|
4243
|
4429
|
4619
|
4837
|
5001
|
5181
|
5478
|
5532
|
Podnikatelé - cizinci
|
649
|
936
|
649
|
717
|
764
|
848
|
813
|
859
|
859
|
1040
|
1196
|
1412
|
1461
|
1396
|
1397
|
1464
|
1486
|
1579
|
1700
|
1851
|
Počet obyvatel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
61520
|
63200
|
64901
|
63800
|
64620
|
64678
|
65520
|
66011
|
66438
|
67260
|
67766
|
|
Podnikatelů na 1000 obyvatel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
243,43
|
251,60
|
258,99
|
278,90
|
284,46
|
286,28
|
288,28
|
290,94
|
289,95
|
293,03
|
297,89
|
|
Počet ŽO na podnikatele
|
1,73
|
1,77
|
1,83
|
1,81
|
1,84
|
1,88
|
1,90
|
1,94
|
1,25
|
1,23
|
1,24
|
1,25
|
1,26
|
1,28
|
1,31
|
1,32
|
1,34
|
1,33
|
1,34
|
1,35
|
ŽO =
živnostenské oprávnění
Struktura ekonomických subjektů podle počtu zaměstnanců - zdroj ČSÚ - viz. příloha
Počty
živnostenských oprávnění v členění dle druhu živnosti a dle typu subjektu
Počet ke dni
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
2011
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
2019
|
ŽO - celkem
|
21819
|
23577
|
24395
|
25346
|
26051
|
27004
|
27174
|
28230
|
18718
|
19628
|
20820
|
22244
|
23140
|
23704
|
24724
|
25427
|
25769
|
26237
|
27026
|
27849
|
ŽO - jen koncesované
|
690
|
707
|
724
|
761
|
774
|
767
|
681
|
791
|
730
|
709
|
728
|
767
|
778
|
911
|
1229
|
1343
|
1474
|
1653
|
1789
|
1978
|
ŽO - jen vázané
|
1266
|
1605
|
1732
|
1932
|
2034
|
2108
|
2129
|
2216
|
1761
|
1717
|
1813
|
2059
|
2213
|
2372
|
2510
|
2626
|
2728
|
2476
|
2558
|
2620
|
ŽO - jen řemeslné
|
2361
|
2757
|
2828
|
2907
|
2933
|
3008
|
3011
|
3078
|
3233
|
3350
|
3508
|
3644
|
3769
|
3843
|
3979
|
4086
|
4060
|
4147
|
4215
|
4315
|
ŽO - jen volné
|
17502
|
18508
|
19111
|
19746
|
20310
|
21121
|
21353
|
22145
|
12994
|
13852
|
14771
|
15774
|
16380
|
16578
|
17006
|
17372
|
17507
|
17961
|
18464
|
18936
|
ŽO pro fyzické osoby
|
16853
|
17876
|
18185
|
18823
|
19212
|
19606
|
19660
|
20019
|
14861
|
15233
|
15846
|
16731
|
17298
|
17524
|
18086
|
18376
|
18414
|
18600
|
18906
|
19542
|
ŽO pro právnické osoby
|
4966
|
5701
|
6210
|
6523
|
6839
|
7398
|
7514
|
8211
|
3857
|
4395
|
4974
|
5513
|
5842
|
6180
|
6638
|
7051
|
7355
|
7637
|
8120
|
8307
|
ŽO pro cizince
|
826
|
1182
|
856
|
902
|
989
|
1082
|
1051
|
1129
|
934
|
1121
|
1291
|
1535
|
1611
|
1576
|
1640
|
1735
|
1780
|
1902
|
2074
|
2286
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Praha 13
vyrostla na místě řady starobylých obcí, osad a usedlostí, kterými byly Nové
Butovice, Stodůlky, Lužiny, Velká Ohrada, Malá Ohrada, Třebonice. Nikdy zde
nebyl rozvinutý žádný průmysl a v původních obcích a osadách se
provozovalo hlavně zemědělství. Naše městská část má spíš rezidenční charakter
a zde žijící občané odjíždějí za prací do jiných částí hlavního města. Když vyjdeme
z celkového počtu obyvatel cca 70 000 tisíc (MČ Praha 13 a MČ Praha –
Řeporyje) a současného počtu podnikatelů, tak nám vyjde, že zhruba každý pátý
občan má alespoň jedno platné živnostenské oprávnění jako podnikající fyzická
osoba. A to nesledujeme účast fyzických osob v statutárních orgánech
právnických osob. Určitě to
ale ve skutečnosti není tak, že by každý pátý občan byl živnostník. Je totiž
něco jiného mít živnostenské oprávnění, a něco jiného opravdu vykonávat
samostatnou výdělečnou činnost. Navíc ne
každé podnikání, tak jak je definováno v občanském zákoníku, je podnikáním
v režimu živnostenského zákona. Máme mnoho dalších právních předpisů upravujících
podnikání, na které se živnostenský zákon nevztahuje – např. lékaři,
veterináři, advokáti, notáři, výkonní umělci, daňoví poradci, znalci,
tlumočníci apod. Faktem
zůstává, že podnikání v režimu živnostenského zákona tvoří podstatnou část
veškerého podnikání. To, že se počet
podnikatelů každým rokem zvyšuje zhruba o 500, je docela zajímavý trend. Podnikání,
ke kterému dochází na území Prahy 13, resp. Řeporyj, spočívá hlavně
v obchodních činnostech a v poskytování služeb.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.1.3 Došlo ke snížení míry nezaměstnanosti? (trendy, vývoj, struktura) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V letech 2010 – 2019 došlo v Praze ke značnému poklesu
počtu uchazečů o zaměstnání, a to cca o 46,3 %. Pro srovnání v Česku
celkem to bylo o 38,4 %. Počet evidovaných mladistvých a absolventů k 31.12.2019 byl
vůbec nejnižší od roku 1996. Ve všech ukazatelích dochází od roku 2016 k poklesu počtu
uchazečů o zaměstnání. Oproti tomu došlo k výraznému navýšení počtu
volných pracovních míst.
Věková struktura:
Z grafu je patrné, že od roku 2011 postupně až do roku 2018
narůstal počet nezaměstnaných v kategorii 60+. V roce 2019 je
v této kategorii patrný pokles. V kategorii 20-29 let můžeme sledovat
od roku 2011 patrný pokles, aby od roku 2018 došlo opět k nárůstu počtu
nezaměstnaných. V posledních 3 letech došlo k poklesu
v kategorii 50-59 let. A poprvé v roce 2019 bylo nejvíce
nezaměstnaných v kategorii 40-49 let. V roce 2019 za posledních 10 let měla poprvé nejpočetnější
zastoupení kategorie 40-49 let. Struktura podle délky evidence na úřadu práce:
Průměrná délka evidence se nejprve až do roku 2016 ve sledovaném
období zvyšovala a následně začala opět klesat a v loňském roce byla na úrovni
roku 2012. Volná pracovní místa:
Od roku 2014 došlo v souvislosti s ekonomickým vývojem
k výraznému zvýšení počtu pracovních míst. Pokud porovnáme roky 2010 a
2019, došlo ke zvýšení počtu volných pracovních míst o 1304,3 %.
|
-
údaje jsou čerpány z evidence Českého statistického úřadu
údaje jsou
čerpány z evidence Českého statistického úřadu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V Praze je dlouhodobě nezaměstnanost v porovnání
s ostatními kraji nejnižší. Je to dáno tím, že je zde vysoká koncentrace
pracovních příležitostí. Svůj vliv na to má i rostoucí ekonomika. Při hodnocení
situace v naší městské části z toho musíme vycházet. Městská část je
rezidenční oblastí a je předurčená zejména k pohodovému bydlení.
V podílu nezaměstnaných osob v městské části jsme téměř v celém
sledovaném období pod celopražským průměrem. Tomuto průměru jsme se ale
přiblížili v letech 2017 – 2018. Většina obyvatel odjíždí denně za prací do centra nebo do jiných
městských částí. Přesto i zde přibývá pracovních příležitostí s rozvojem
infrastruktury. Dojíždění za prací do jiných částí hl.m. není vzhledem
k tomu, že celou naši městskou část protíná metro, žádný problém. Stejně tak, jak v posledních letech klesá nezaměstnanost
v Praze, klesá nezaměstnanost i v Praze 13. Pokles nezaměstnanosti je
spojen s nárůstem počtu volných pracovních míst
V roce 2019 bylo v hl.m. Praze evidováno jednoznačně
nejvíc volných pracovních míst od roku 1990 a na jedno volné pracovní místo
připadalo na konci roku 2019 jen 0,2 uchazeče.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.2 Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.2 Spolupráce s místními podniky a firmami za účelem podpory výměny zkušeností z dobré podnikatelské praxe
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část se plně věnuje spolupráci s místními podniky
a organizacemi a považuje je za důležité partnery. Realizujeme každým rokem
mnoho aktivit týkající se spolupráce, podpory a participace s místními podnikateli
či neziskovými organizacemi. Komunikace s podnikajícím sektorem zajišťuje
v rámci plánovaných aktivit místní Agenda 21, odbor kanceláře starosty,
kancelář tajemníka úřadu, kancelář strategického plánování a tiskový odbor. Každoročně je plněno mnoho aktivit, kde je podnikající
sektor zastoupen. Na web stránkách MČ Prahy 13 je možné dohledat dílčí aktivity
dle roku realizace. DEN ZDRAVÍ, DEN ZEMĚ, BEZPEČNÁ 13, KONCERT PRO PARK ,
IDEATON a mnohé další.
https://www.praha13.cz/mistni-Agenda-21-1
Při jednotlivých aktivitách je podnikající sektor aktivně zapojen.
Možnost k vyjádření má podnikající sektor, neziskové společnosti, místní spolky, soukromé osoby, jednotlivci atd. v rámci pravidelných setkání, jako jsou Veřejná fóra nebo Veřejná projednání.
V rámci místní Agendy 21 má podnikatelský sektor též svého zástupce, který zajišťuje aktivní působení tohoto sektoru v rámci činnosti a plánovaných aktivit.
V rámci realizací akcí je dán vždy prostor na zapojení ( podnik. sektoru i nezisk. sektoru). Statistika ani vyhodnocení celkového počtu subjektů není hodnotícím kritériem, tedy statistiky nejsou realizovány.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Praha 13 se snaží podnikání na svém území podporovat a v rámci toho se snaží i o přímou spolupráci. Strategický plán pro tuto aktivitu vytváří vhodné východisko, jak ale ukazují údaje auditu, nejsou zatím výsledky této aktivity úplně přesvědčivé. Snad převážně pro nedostatečný zájem ze strany samotných podnikatelů. Řešení této situace je objektivně obtížné (rezidenční charakter MČ, absence dominantních firem, resp. velkých firem vázaných svým odbytem na lokální trh aj), přesto lze jako platformu této spolupráce doporučit např. podnikatelská fóra. Tato bezprostřední a přitom transparentní výměna názorů a zkušeností (nejen mezi podnikateli a radnicí ale i mezi podnikateli samotnými) by mohla být následně přínosem i pro precizaci zaměření vlastních podpůrných aktivit.
|
6.2.1 Komunikuje městská část průběžně a korektně s místními podnikateli a firmami (např. formou pravidelných setkání se zástupci podnikatelské sféry) s cílem hledat a nacházet oběma stranám prospěšná řešení případných problémů soužití, jako jsou rušivé provozy (hluk, emise z technologií nebo dopravní obsluhy, problematika zneškodňování odpadů, ochrana vodních zdrojů ap.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část se plně věnuje spolupráci
s místními podniky a organizacemi a považuje je za důležité partnery.
Realizujeme každým rokem mnoho aktivit týkající se spolupráce, podpory a
participace s místními podnikateli či neziskovými organizacemi.
V rámci plánovaný volnočasových aktivit pro
obyvatele Prahy 13 či při plánovaní komunitních akcí jsou rovnocennými partnery
a MČ Praha 13 spolupráci i mediálně
podporuje na několika úrovních.
Mediální prostor je každé takovéto aktivitě je
v rámci měsíčníku STOP, který MČ Praha 13 vydává již několik let,
reportáže v TV Praha 13 z akcí, kde mají prostor i samotné
podnikající subjekty se představit a spolupráci okomentovat, na FB,
Instagramu či pomocí letáků, kde jsou vždy uveřejněna loga a letáky
distribuovány široké veřejnosti.
Zástupci podnikajícího sektoru či neziskových
organizací jsou dále zváni na plánované komunitní akce typu Veřejná fóra, Veřejná
projednávání.
Komunikace s podnikajícím sektorem
zajišťuje v rámci plánovaných aktivit místní Agenda 21, odbor kanceláře
starosty, kancelář tajemníka úřadu, kancelář strategického plánování a tiskový
odbor.
Každoročně je plněno mnoho aktivit, kde je
podnikající sektor zastoupen. Na web stránkách MČ Prahy 13 je možné dohledat
dílčí aktivity dle roku realizace.
ukázka plakátů se zastoupením firem
v přílohách
odkazy na letáky – spolupráce: https://www.praha13.cz/DEN-ZDRAVI-JIZ-CTVRTY-ROCNIK.html
https://www.praha13.cz/PREDVANOCNI-TRH.html
https://www.praha13.cz/DOST-BYLO-IGELITOVYCH-TASEK.html
Dále realizujeme Svatováclavské slavnosti,
festival volného času, tradiční akce Čarodějnice a pravidelné Farmářské trhy.
V rámci Festivalu volného
času jsou vždy 28.9. tj. na sv. Václava na Slunečním nám. pořádány
slavnosti s řadou akcí. Hudební představení, představení
činnosti některých volnočasových aktivit, program pro děti, turistická soutěžní
akce „Pražské věže“, stánky s výrobky chráněných dílen, stánky se
šperkařskou výrobou a podobně. Letošní festival a tedy i svatováclavské
slavnosti budou již sedmý ročník této akce. V rámci festivalu jsou
pořádány i turistické akce a to pochody s cílem před radnicí na Slunečním nám.
Vždy ve spolupráci s KČT. Výstavy na radnici jsou pořádány
již alespoň 15 let – po přestěhování úřadu do nové budovy. Výstavy
jsou pořádány s výjimkou července a srpna v minimálně dvoutýdenních
intervalech. Výstavy představují např. dětské kresby, keramickou a
jinou výtvarnou tvorbu dětí, výsledky různých soutěží, tvorbu amatérských
i profesionálních výtvarných umělců z Prahy 13, rozvojové projekty se
vztahem k Praze 13 a mnoho dalších témat. ÚMČ
Praha 13 má zřízeno -Informační centrum pro podnikatele. Nachází se v prvním patře radnice Prahy 13 ve
dveřích č. 219 a je součástí živnostenského odboru. Klienti si na vyvolávacím
systému (rovněž v prvním patře) zvolí z nabídky „živnostenský odbor –
informační centrum pro podnikatele“ a s číslem vyčkají, až se na displeji
k přepážce č. 4 objeví jejich číslo. Přepážkou č. 4 se rozumí kancelář č.
219, jak je to vyznačeno i na tabuli se směrovou šipkou. Kancelář je nade
dveřmi rovněž označena tabulkou Informační centrum pro podnikatele.
Živnostenský odbor zde poskytuje informace, vztahující se k podnikání ve
smyslu živnostenského zákona, avšak pouze v rozsahu činností a agendy
živnostenského úřadu. Jedná se zejména o informace, jak si zařídit živnostenské
oprávnění, jaké povinnosti podnikateli z provozování živnosti plynou vůči
živnostenskému úřadu. Pokud jde o agendy jiných správních úřadů, živnostenský
odbor může poskytovat pouze ty informace, které mu vyplývají z funkce
Centrálního registračního místa, tedy skutečně velmi obecné informace typu, že
podnikatel je povinen se přihlásit po vzniku ŽO k registraci příslušnému
finančnímu úřadu jako plátce daně, správě sociálního zabezpečení pro placení
sociálního pojištění atd., přičemž živnostenský úřad tento prvotní krok může na
žádost klienta učinit za něj. Klientům zde tedy nelze fundovaně poskytovat
podrobné informace z oblastí, které spadají do agendy jiných správních
úřadů. V rámci vstřícnosti ke klientům a dobré správy však živnostenský
úřad poskytuje kontakty na ostatní správní úřady, z jejichž oboru požaduje
klient informace.
Městská část Praha 13 pomáhá podnikatelům
v oblasti nakládání s odpady konzultacemi, pravidelnými
kontrolami. Na web. stránkách jsou uveřejněny informace o povinnostech původců
odpadů při nakládání s odpady, které vznikají z jejich činnosti, o
školeních a o postupu při ohlašování odpadů.
|
-
ANO MČ Praha 13 pravidelně a dlouhodobě podporuje a spolupracuje s místními podnik. subjekty.
-
Příklady dobré praxe je nespočet dlouhodobě realizovaných a hlavně opakujících se akcí, které veřejnost hodně navštěvuje a jejich realizace je velkým přínosem v rámci osvěty a participace.
Pravidelná akce typu: Den Zdraví, Den země, Veletrh
sociálních služeb, Veřejná fóra, a mnohé další
Realizace osvětových kampaní, informační
kampaně, spolupráce, podpora.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část se plně věnuje spolupráci s místními podniky a organizacemi a považuje je za důležité partnery. Tuto spolupráci považujeme za klíčovou v rámci participace a celkového plánovaní.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.3 Udržitelný místní cestovní ruch |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
6.3 Udržitelný místní cestovní ruch
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 13 je výhodně situována na kraji Prahy, přičemž má výborné spojení c centrem hlavního města. Stejně snadný je i přístup do přilehlého Středočeského kraje a nezanedbatelnou výhodou je i snadná dostupnost mezinárodního letiště v Ruzyni. Městskou část vnímají obyvatelé i návštěvníci jako výhodně situovanou, klidnou a bezpečnou část Prahy, plnou udržované zeleně a míst k relaxaci i aktivnímu odpočinku. Cestovní ruch nebyl nikdy v naší městské části nijak rozvinutý. Městská část je zejména rezidenční oblastí s vybudovanou infrastrukturou a je primárně určena pro bydlení v krásném prostředí jihozápadního okraje Prahy. Rozvoj cestovního ruchu není městskou částí koordinován ani s ohledem na únosnost území, ani s ohledem na zamezení negativních vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví.
Cestovní ruch MČ zatím viditelně nezatěžuje, a pokud ojediněle dochází k nějakým negativním vlivům, jsou řešeny přímo dle situace. Městská část Praha 13 byla, je a měla by i v budoucnu zůstat především rezidenční oblastí. V akčním plánu jako jednou z aktivit je propagace aktivit MČ v rámci podpory návštěvnosti MČ, která by měla spočívat ve vytvoření propagačních materiálů – letáky (vícejazyčné mutace), knihy apod. v tištěné i elektronické podobě a v rozšíření reklamních ploch. Koncepci cestovního ruchu nemá městská část zpracovanou.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Cestovní ruch nehraje v životě Prahy 13 podstatnou roli - a audit tento fakt popisuje hodnověrně. Návštěvnost (včetně ubytovacích zařízení) souvisí s atraktivitou Prahy jako celku, nikoli MČ. Tím spíš je třeba ocenit snahu MČ o pořádání atraktivních společenských a kulturních akcí, které i z hlediska cestovního ruchu Prahu 13 zviditelňují,
|
6.3.1 Je rozvoj cestovního ruchu koordinován městskou částí s ohledem na únosnost území a zamezení negativních vlivů cestovního ruchu na životní prostředí a veřejné zdraví? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 13 je součástí Prahy od roku
1974. Vznikla na místě řady starobylých obcí, osad a usedlostí. Zmínky o
původním osídlení této lokality se objevují už před 20 000 lety a toto
osídlení bylo na svou dobu velmi husté, o čemž svědčí provedený archeologický
průzkum. Kolem původních osad a obcí začala v roce 1978
vyrůstat sídliště, později se začala stavět obchodní centra a administrativní
budovy. K rozvoji městské části přispělo dobudování trasy B metra na
Zličín. Cestovní ruch nebyl nikdy v naší městské části
nijak rozvinutý. Městská část je zejména rezidenční oblastí s vybudovanou
infrastrukturou a je primárně určena pro bydlení v krásném prostředí
jihozápadního okraje Prahy. Městskou část vnímají obyvatelé i návštěvníci jako
výhodně situovanou, klidnou a bezpečnou část Prahy, plnou udržované zeleně a
míst k relaxaci i aktivnímu odpočinku. MČ je výhodně situována na kraji Prahy, přičemž má
výborné spojení c centrem hlavního města. Stejně snadný je i přístup do
přilehlého Středočeského kraje a nezanedbatelnou výhodou je i snadná dostupnost
mezinárodního letiště v Ruzyni. Rozvoj cestovního ruchu není městskou částí
koordinován ani s ohledem na únosnost území, ani s ohledem na
zamezení negativních vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví. Cestovní ruch MČ zatím viditelně nezatěžuje, a pokud
ojediněle dochází k nějakým negativním vlivům, jsou řešeny přímo dle
situace. Městská část Praha 13 byla, je a měla by i v budoucnu zůstat
především rezidenční oblastí. V akčním plánu jako jednou z aktivit je
propagace aktivit MČ v rámci podpory návštěvnosti MČ, která by měla
spočívat ve vytvoření propagačních materiálů – letáky (vícejazyčné mutace),
knihy apod. v tištěné i elektronické podobě a v rozšíření reklamních
ploch. Koncepci
cestovního ruchu nemá městská část zpracovanou. MČ poskytuje spoustu možností k outdoorovým
aktivitám – území je protkáno cyklostezkami s napojením na Středočeský
kraj a ostatní městské části, přičemž mezinárodní cyklotrasa Greenways Praha –
Vídeň zde začíná. Místa
k návštěvě: kostel sv.
Jakuba Staršího kostel Krteň skanzen Řepora Centrální park
s dětskými hřišti Prokopské a
Dalejské údolí galerie Czech
Photo Centre
kulturní dům
Mlejn
|
-
pěší turistika, cykloturistika, akce pořádané městskou částí
pěší turistika,
cykloturistika, akce pořádané městskou částí
-
propagační materiály, Vzpomínkovník – pro sestavení vlastního příběhu zážitků z Prahy 13
kvalitní služby, obchody, restaurace
cyklostezky, koncert pro park
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Z hlediska
ubytování se městská část na turistickém ruchu Prahy prakticky nepodílí,
jelikož se na jejím území nachází pouze několik penzionů, jeden menší hotel a
hostel. Prioritou
není zvyšování cestovního ruchu vzhledem ke specifikům lokality a kapacitě
ubytovacích služeb. Cestovní
ruch je v naší městské části zaměřen nejvíce na pěší turistiku a
cykloturistiku. Problémem
poslední doby je ubytovávání prostřednictvím mobilních platforem typu Airbnb,
Booking.com apod. Často pak dochází k tomu, že jsou pronajímány celé byty
a ztrácí se koncept sdílené ekonomiky.
Regulace tohoto typu ubytování se ale musí řešit na úrovni legislativy a
nastavení obecných pravidel. Městská
část nemusí řešit negativní důsledky spojené s rozvojem cestovního ruchu a
zvyšujícím se počtem turistů tak, jak je musí řešit městské části v centru
města nebo v jiných turistických zajímavých lokalitách v České
republice.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.3.2 Došlo ke zvýšení počtu hostů v ubytovacích zařízeních ve správním území městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 13 je také označována jako Město,
kam chodí slunce spát. Vzhledem
k sídlištnímu charakteru městské části je předurčena po pohodové bydlení
jejích obyvatel. S rozvíjející se infrastrukturou, obchodních centr, služeb,
restaurací, volnočasových aktivit, kulturou, skvělou dopravní obslužností,
blízkostí letiště se zvyšuje i zájem turistů o ubytování v naší městské
části. Celou městskou část protíná jedna z linek metra a centrum Prahy je
dostupné do půl hodiny. Městská část
tento údaj nesleduje. Máme k dispozici pouze evidenci ekonomického odboru
v rozsahu placení místních poplatků. Jinou evidenci o počtu hostů
v ubytovacích zařízeních MČ nemá. Počet
ubytovaných osob a ubytovacích dnů - turistický
pobyt (pensiony, campy, byty)
|
2017
|
2018
|
2019
|
počet osob
|
1938
|
3485
|
6483
|
počet dnů
|
7752
|
13937
|
25929
|
Počet ubytovaných osob a ubytovacích dnů - pracovní pobyt (pensiony, kolaudované ubytovny)
|
2017
|
2018
|
2019
|
počet osob
|
460
|
936
|
1148
|
počet dnů
|
41344
|
84219
|
103285
|
Dostupné údaje ČSÚ,
kdy v letech 2016 a 2018 nejsou žádné údaje k dispozici:
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
HOSTÉ
|
7 148
|
|
13 121
|
|
REZIDENTI
|
1 848
|
|
4 240
|
|
PŘENOCOVÁNÍ
|
18 076
|
|
30 685
|
|
PŘENOCOVÁNÍ REZIDENTI
|
3 493
|
|
7 914
|
|
Údaje o
návštěvnosti v hromadných ubytovacích zařízeních vycházejí z pravidelného
šetření organizovaného ČSÚ.
Přehled ubytovacích zařízení
|
typ
ubytovacího zařízení
|
počet
|
hotel
|
1
|
hostel
|
1
|
penzion
|
14
|
ubytovna
|
7
|
|
-
V roce 2019 bylo v rámci turistického pobytu ubytováno 6 483 osob.
Počet ubytovaných osob stoupá.
V roce 2019
bylo v rámci turistického pobytu ubytováno 6 483 osob.
Počet
ubytovaných osob stoupá.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ze statistických údajů vyplývá, že počet hostů
v ubytovacích zařízeních stoupá – za poslední dva roky se více než
ztrojnásobil. Vzestup přičítáme zejména rozvoji digitálních
platforem. Digitální platformy (zejména Airbnb, Booking.com, Trivago) zprostředkovávají
krátkodobé pronájmy v nemovitostech ve vlastnictví samotných poskytovatelů
ubytování. Rozvoj krátkodobých pronájmů skrze digitální platformy stále
relativně mladým fenoménem, lze očekávat, že některé dosud nepopsané negativní
dopady se mohou projevit teprve v budoucnosti. Jedním z negativních dopadů je potom rušení nočního klidu,
obtěžováním sousedů a vznik externích nákladů, které mohou zatěžovat samosprávu.
Z praxe víme, že se mnoho ubytovacích jednotek nepřihlašuje
k místnímu poplatku, a tudíž i počty ubytovaných osob budou vyšší. V posledních letech také dochází k nárůstu počtu
ubytovaných dělníků, zejména stavebních nejenom ve zkolaudovaných ubytovnách,
ale i v rodinných domech, které jsou celé za účelem ubytování dělníků
pronajímány. Pro zachování rezidenčního charakteru městské části a skvělého
místa pro život a počtu ubytovacích zařízení a jejich kapacity není další
nárůst počtu ubytovaných hostů příliš žádoucí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.3.3 Podporuje městská část specifika místních výrobků, pořádají se v městské části tradiční slavnosti, výstavy, festivaly, jarmarky s motivy specifik a historických tradic dané lokality, které podporují rozvoj místní turistiky? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
Ano - pravidelně a dlouhodobě na Praze 13 probíhá realizace akcí, které se staly již tradičními a veřejností hodně navštěvovány.
. MČ Praha 13 pravidelně realizuje a pořádá festivaly a
osvětové, či kulturně společenské akce pro širokou veřejnost.
Realizace akcí je podpořena i v rámci dotačních
programů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Každý rok pořádá MČ Praha 13 dostatek tradiční kulturní, společenský, osvětových akcí pro širokou veřejnost. Veškeré realizované akce jsou veřejností velmi hojně navštěvovány a vítány. Mnoho akcí je realizováno již tradičně, stávají se součástí běžného života naší MČ.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
6.3.4 Zkoumá městská část, jak místní subjekty (obyvatelé i podnikatelé) vnímají cestovní ruch, resp. přijíždějící návštěvníky v dané lokalitě? Zdali jako příležitosti, nebo hrozbu? (Pozn.: Tato otázka se týká pouze turistických destinací [např. památka UNESCO, lázeňská města], pro ostatní městské části je nerelevantní.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Tato otázka není pro MČ P13
relevantní.
|
-
Tato otázka není pro MČ P13 relevantní.
Tato otázka není pro MČ P13 relevantní.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Tato otázka není pro MČ P13 relevantní.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|