1B Územní rozvoj |
Hodnocení oblasti |
1.5 Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.5 Rozvíjení racionálního funkčního využití a prostorového uspořádání území
|
Městská část Praha 12, stejně jako hl. město Praha, systematicky uplatňuje v plném rozsahu nástroje územního plánování. Městská část sama velmi důrazně dbá o harmonický a vyvážený rozvoj území a zachování přírodních hodnot, veřejné zeleně a zdravého životního prostředí. Jedná se o jednoznačnou prioritu vedení městské části, která se také jasně promítá v působení MČ ve sledovaném období. Skutečnost, že i přes mimořádný tlak na zástavbu, se daří tlaku na nepřiměřenou zástavbu a zahušťování sídlišť odolávat je promítnuto v sebehodnocení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.5.1 Prosazuje městská část při umisťování nových staveb požadavek, aby umístění negenerovalo zbytečnou dopravní zátěž okolí a klidových zón městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část v maximální míře uplatňuje své
možnosti ovlivnění umisťování nových staveb, tak aby byla minimalizována
dopravní zátěž ale i další negativní vlivy na stávající obyvatele a život
v městské části. Harmonický územní rozvoje je jednoznačnou prioritou
vedení městské části i strategických dokumentů a existuje propracovaný systém
uplatňování těchto principů. Pozornost a věnovaná této problematice je zřejmá
prakticky z každého jednání Zastupitelstva a na jednotlivých projektech
lze doložit aktivní postoje městské části založené na ochraně před negativním
vlivem nových staveb. V této souvislosti také MČ prosadila pořizování
územních studií s participací obyvatel pro rozvojově nejexponovanější
oblasti MČ (aktuálně Územní studie Komořany, Územní studie Kamýk). Také
prosadila pozastavení bytové výstavby v areálu bývalého modřanského
cukrovaru do doby vybudování kapacitní dopravní komunikace (dobudování
přivaděče k Pražskému okruhu, resp. zkapacitnění silniční komunikace
Komořanská), dále MČ ovlivnila územní plán Točné, tak aby budoucí výstavba
nezpůsobovala zhoršení silniční dopravy. Obdobné příklady lze uvádět ze všech
rozvojových území MČ.
|
-
1
kompaktnost zástavby je možné najít v Územně
analytických podkladech hl. m. Prahy – jsou tam jednotlivé charaktery zástavby http://uap.iprpraha.cz/graficka-cast
... v sekci 200 Město se jedná o výkres 221 Struktura
městských lokalit. Kompaktnost zástavby v MČ Praha 12 odpovídá jejímu charakteru, respektive jednotlivým částem městské části , které se od sebe charakterem i kompaktností diametrálně liší (např. sídliště a části s rodinnými domy). Konkrétní kompaktnost zástavby nelze samostatně hodnotit jako dobrou nebo špatnou, ale je třeba ji vztahovat ke konkrétnímu místu či lokalitě a charakteru zástavby, funkčnímu určení, dopravní obsluze a dalším souvislostem.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
1.5.1. Prosím doplnit
indikátor 1.5.A., příp.komentář k dostupnosti dat pro tento indikátor.
|
1.5.2 Prosazuje městská část takovou funkční diferenciaci využití území, aby vyhovovala jak z hlediska fungování městské části a její dopravní obsluhy, ale i zdravého životního prostředí a podmínek života obyvatel i návštěvníků? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jde o jasnou prioritu vedení MČ, ke které se zavazuji v programovém prohlášení https://www.praha12.cz/assets/File.ashx?id_org=80112&id_dokumenty=71384 Městská část se také zasadila o zpracování územní studie Komořany i územní studie pro sídliště Kamýk jako dalšího nástroje zamezujícího nebezpečí nekoncepčního prosazování obchodních zájmů na úkor harmonického a udržitelného rozvoje území. Tyto studie byly pořizovány participativním způsobem , což rovněž přispívá k reflexi zájmů obyvatel a zachování a rozvoj zdravého životního prostředí. MČ rovněž spolupracuje v této oblasti s veřejností a aktivně informuje obyvatele o stavebních záměrech, které by mohly vyvážený rozvoj území ohrozit. MČ, jako účastník územních řízení, aktivně vystupuje proti nevyváženým stavebním, které hrozí poškozením životního prostředí a odpočinkových funkcí v území.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
1.5.2. Prosím doplnit popis a indikátor 1.5.B., příp.komentář
k dostupnosti dat pro tento indikátor.
|
1.5.3 Má městská část jasnou vizi dalšího kvalitativního rozvoje města, obsaženou v ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jako součást hlavního města
má MČ Praha 12 zpracovaný a platný Územní plán (pořizovatel hl. město
Praha). Rozpracován je také Metropolitní
plán. Městská část také dosáhla zpracování územních studií (participativně projednávaných)
pro rozvojově nejexponovanější území MČ (ÚS Komořany, ÚS Kamýk), které jsou
neopominutelným podkladem pro územní řízení.
|
-
ANO
Změny ÚP se dají nalézt zde: https://zmenaplanu.cz/ Městská část (stejně jako celé hl. město) má zpracovaný a platný územní plán. Jeho implementace je upřesněna např. Pražskými stavebními předpisy. Zároveň probíhá příprava Metropolitního plánu.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
1.5.3.
Prosím doplnit indikátor 1.5.C., příp.komentář k dostupnosti dat pro tento
indikátor
|
1.6 Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.6 Udržitelné projektování a výstavba, podpora vysoce kvalitní architektury a stavebních technologií
|
Městská část se intenzivně angažuje v oblasti územního plánování a urbanistické struktury. Architekturu a stavební technologie významně ovlivňuje především u svých vlastních investičních záměrů a realizací např. nová budova radnice, zateplování a revitalizace školských budov. Záměry jiných investorů má možnost ovlivnit pouze jako účastník řízení či formou doporučení investorovi (pokud je ochoten s MČ dobrovolně spolupracovat), případně v souvislosti se správou svěřeného majetku.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.6.1 Vyhlašuje městská část na projekty důležitých veřejných prostorů a staveb urbanistické nebo architektonické soutěže ve spolupráci s ČKA? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Město vyhlašuje veřejné
soutěže, patrně však ne ve spolupráci s ČKA. V roce 2016, 2017 MČ a
spolupracovala na studii řešení náměstí v Komořanech s ČVÚT v Praze.
S experty, tedy s autorizovanými odborníky, spolupracuje prakticky vždy. V současnosti realizuje MČ rozsáhlou a finančně nákladnou výstavbu nové radnice. Možnosti dalších investic v dohledné době jsou značně omezené a proto ani architektonicko - urbanistické soutěže nejsou aktuálním tématem. V této souvislosti uvažuje spíše o drobných architektonických prvcích např. na nedávno rekonstruované Sofijské náměstí. MČ aktivně spolupracuje s IPR. V současnosti je, jako partner, zapojena v dvouletém pilotním projektu IPR "Koordinátoři participativního plánování" spočívající v intenzivní spolupráci s IPR na realizaci vybraných projektů a posilování participace veřejnosti. Viz příloha - usnesení RMČ Praha 12 (příloha u sebehodnocení) a usnesení HMP k témuž (příloha popisu). MČ využívá metodiky IPR Manuál participace a rovněž metodiku pro tvorbu veřejného prostoru (např. příprava urbanistické studie Komořany a Kamýk).
|
-
ANO
Spolupráce s Institutem pro rozvoj a plánování hl. města Prahy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
1.6.1. Uvažuje MČ o architektonických
(příp.urbanisticko-architektonických) soutěžích pro budoucí projekty rozvoje MČ?
Jak MČ spolupracuje s IPR? Využívá ve svém území metodiky pro tvorbu veřejného
prostoru zpracované IPR?
|
1.6.2 Má městská část smluvně zajištěnou spolupráci se stálým architektem městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, městská část zaměstnává městského architekta na
plný úvazek. Odborné hodnocení záměrů a připravovaných projektů na území MČ. Spolupráce se samosprávou včetně příslušných komisí Rady MČ a Výborů Zastupitelstva MČ (Komise územního rozvoje MČ, Komise pro rozvoj Komořan, Cholupic, Točné, Komise pro MA21, Výbor pro novou radnici). Spolupráce s IPR, MHMP Odbor územního rozvoje, spolupráce při pořizování územních studií a odborné podklady pro komunikaci s veřejností, spolupráce participativním rozpočtu MČ (posuzování proveditelnosti a udržitelnosti návrhů).
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
1.6.2. Uveďte prosím stručný popis činnosti
městského architekta.
|
1.6.3 Uplatňuje městská část důsledně zásadu, že vítěz architektonické soutěže vykonává autorský dozor až do dokončení stavby? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část jako zadavatel
díla vždy soutěží služby, včetně autorského dozoru, podle platných předpisů
v oblasti zadávání veřejných zakázek, podmínek případné dotace a podle
vnitřního předpisu - Směrnice o zadávání veřejných zakázek. Pokud by se některý z investičních projektů městské části řešil s pomocí architektonické soutěže, pak by vítěz soutěže byl zapojen v dopracování kompletní projektové dokumentace a do dohledu nad realizací stavby. Aktuální zásadní investicí městské části je výstavba nové radnice. Stavba je v realizaci a dokončena by měla být v 1. polovině roku 2020. Stavba byla vysoutěžena a realizována formou "Design & Build“
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
1.6.3. Poskytují zpracovatelé projektových
dokumentací komplexní služby, vč.autorských dozorů? Pokud by se některý z
městských projektů řešil s pomocí architektonické soutěže, je představa MČ, že
by vítěz soutěže dopracoval kompletní projektovou dokumentaci a spolupracoval s
investorem až do fáze dokončení stavby?
|
1.6.4 Uplatňuje městská část při výběru projektanta a dodavatele pro veřejné stavby v městské části kromě kritéria ceny i kritérium kvality výsledku, tedy poměru užitné a výtvarné hodnoty k ceně? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, nezbytnost kritéria kvality vyplývá
z vnitřního předpisu (Směrnice o zadávání veřejných zakázek)
Kriteria kvality jsou obvykle součástí popisu hodnocení zakázek v zadávací dokumentaci v návaznosti na systém bodování (tj. stanovení kvalitativních kategorií) a jejich bodové hodnocení. Někdy jsou kvalitativní požadavky promítnuty i do technicko- kvalifikačních předpokladů dodavatele např. požadavek na uvedení stanoveného počtu dříve řádně realizovaných obdobných zakázek, doložení kvalifikace členů realizačního týmu a pod.
|
-
Ano
Všechny významnější investiční záměry města jsou projednávány s veřejností. formou výběru veřejných priorit. Ten byl zahajován na veřejném setkání (Fórum Prahy 12) kde byly návrhy formulovány a a částečně prioritizovány (např. 3 návrhy z každého tematického okruhu), následovala veřejná anketa , která stanovila celkové pořadí priorit. Následně bylo 10 vítězných návrhů předloženo k vypořádání Radě MČ a vytvoření akčního plánu veřejných priorit. Většina veřejných priorit měla investiční charakter. Dalším mechanismem v rámci kterého veřejnost přímo ovlivňuje prioritu investic MČ komunitní projednávání strategického plánu rozvoje MČ Praha 12 (v roce 2019 konkrétně Strategického plánu rozvoje MČ Praha 12 na období 2020 až 2026). A na navazující příprava akčního plánu (2020). Kromě toho probíhá i komunikace i všech dalších jednotlivých investičních záměrů (např. rekonstrukce Sofijského náměstí- prezentace variant a hlasování veřejnosti na Fóru Prahy 12, stejně jako výběr variant revitalizace náměstí v Komořanech).
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
1.6.4.
Prosím doplnit popis, jak se uplatňují kriteria kvality? prosím doplnit
indikátor 1.6.B.
|
1.6.5 Uplatňuje město metodiku pro řízený proces projednávání velkých záměrů s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ne. Praxe vnitřních
pravidel pro jednání s developery uplatňovaná v některých municipalitách
je nám známá (tzv. plánovací nebo developerské smlouvy), ale MČ Praha 12
upřednostňuje operativnější a efektivnější formy vyjednávání s developery.
|
-
Ano
Projednávání velkých investičních záměrů především komerčních investorů probíhá v souladu s principy koaliční smlouvy, ale není přijat závazný mechanismus (vzorec) formou např. plánovací nebo developerské smlouvy. Stávající řešení umožňující maximální flexibilitu městské části při vyjednávání umožňuje zohlednit odlišnosti situace každého jednotlivého záměru a maximálně využít vyjednávací možnosti městské části s cílem eliminovat nepřiměřenost a nevhodnost řešení a co nejefektivněji prosazovat zájem městské části na harmonických a šetrných řešeních přinášejících prospěch nejen investorovi ale i městské části např. revitalizací veřejných prostranství v širším okolí novostavby nebo například vybudováním dalších parkovacích míst nad rámec povinností vyplývajících ze stavebních předpisů. Protože toto řešení je efektivní je sebehodnocení rovněž pozitivní.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
1.6.5. Prosím doplnit popis a indikátor 1.6.B., příp.komentář.
|
1.7 Regenerace a znovuvyužití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.7 Regenerace a znovuvyužití nevyužitých nebo nevhodně využitých pozemků a staveb
|
Rozsáhlejší výstavba v městské části je situována především do brownfieldů - např. území bývalého Modřanského cukrovaru- více bod 1.7.1. Ohledně nového využití stávajících budou lze uvést aktuální výběrové řízení k uzavření koncesní smlouvy na využití budovy bývalého Prioru na Sofijském náměstí. Dále záměr využití bývalých vojenských objektů (bunkrů) v lokalitě Čihadla k rekreačně vzdělávacím účelům.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.7.1 Došlo k regeneraci a znovuvyužití existujících brownfields v zastavěném území městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Rozsáhlý brownfield v areálu bývalého Modřanského cukrovaru je v současnosti zastavován bytovou zástavbou
včetně umístění městské zeleně, lokalita U Vlečky a Labe upraveny jako park, v řešení nevyužití plocha v centru
Komořan na parčík. Přehled je k dispozici na odboru stavebního úřadu.
http://www.praha12.cz/vismo/dokumenty2.asp?
id_org=80112&id=4359&n=revitalizace%2Dverejnych%2Dploch%2Du%2Dvlecky%2Da%2Dlabe&p1=1917
http://www.praha12.cz/vismo/zobraz_dok.asp?
id_org=80112&id_ktg=1340&n=neoriviera%2Dmodrany&p1=1917
Pro informaci uvádíme přehled vydaných stavebních povolení na brownfieldech ve sledovaném období:
VYDANÁ POVOLENÍ V BROWNFIELDECH 13.3.2018 ... vydáno stavební povolení na stavbu Riverpark Modřany, Zahálka (bývalý Dřevoráj) ... 800 bytových jednotek, 3.750 nebytových ploch, cca 113.800 m2 hrubých podlažních ploch bydlení (HPP) ... aktuálně v realizaci 4.9.2018 ... vydáno stavební povolení na stavbu BD Minimax – Belárie II (areál bývalých čokoládoven) ... 279 bytových jednotek, cca 24.410 m2 HPP ... aktuálně v realizaci leden 2019 ... kolaudační souhlas na stavbu "Obytný soubor Modřany NEO RIVIERA - fáze F" (bývalý cukrovar, čp. 2230) ... 79 bytů 6.2.2019 ... vydáno stavební povolení na stavbu Nová radnice Prahy 12 ... administrativní budova – cca 355 pracovníků březen 2019 ... kolaudační souhlas na stavbu "Obytný soubor Modřany NEO RIVIERA - fáze F" (bývalý cukrovar, čp. 2250) ... 72 bytů 11.3.2019 ... schválen stavební záměr transformace objektu MICRONA na "administrativní jednotky a projekční ateliéry" (lofty) ... 150 loftů, 10.500 m2 čistá podlahová plocha (aktuálně v realizaci) 14.8.2019 ... vydáno stavební povolení na stavbu Bytový dům Písková (v areálu bývalé teplárny) ... 55 bytů, cca 5.700 m2 HPP (aktuálně v realizaci) září 2019 ... zkolaudována stavba Obchodní dům Modřany (v areálu bývalých Modřanských strojíren) ... užitná plocha 1.217 m2, 1 prodejna, 5 nájemních jednotek 12.11.2019 ... vydáno společné povolení na stavbu Rezidence Nové Modřany (v areálu bývalého cukrovaru) ... 154 bytů, cca 11.760 m2 HPP (aktuálně odvolací řízení) 17.12.2019 ... vydáno společné povolení na stavbu Bytového domu Hausmannova (na místě bývalé sběrny), nepravomocné ... 10 bytů, cca 961 HPP 25.3.2020 ... vydána změna stavebního povolení na Obytný soubor NEORIVIERA fáze F, etapa A2 (budova F1), (bývalý cukrovar) ... 50 bytů ... aktuálně v realizaci 29.4.2020 ... zahájeno územní řízení na stavbu BD Hodkovická (bývalé zařízení staveniště) ... cca 120 bytů, cca 9.440 m2 HPP
|
-
ano
Přehled jek dispozici mimo jiné v podkladech zpracovaných a aktualizovaných Institutem pro plánování a rozvoj hl. města Prahy.
-
20 ha
Jde o odhad, zařazení plochy jako brownfield není zcela jednoznačné viz popis. u 1.7.2
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
1.7.1.
Prosím doplnit indikátory 1.7.A a 1.7.B. Jakým způsobem má MČ zmapovány
brownfields ve svém území?
|
1.7.2 Udržuje si městská část průběžně aktuální přehled o nevyužitých nebo nevhodně využitých objektech a plochách v současném zastavěném území městské části, vhodných pro nová využití („brownfields“), které je možné využít pro potřeby městské části nebo nabízet investorům a developerům místo výstavby „na zelené louce“? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část vychází jak z údajů územního plánu, tak i z místní znalosti (znalost aktuálního stavu i subjektivity zařazení plochy jako a není brownfield). Největší plocha je areál bývalého Modřanského cukrovaru ( 11,5 ha). Ještě rozsáhlejší je areál bývalých Komořanských strojíren, který však v územním plánu jako brownfield veden není ( v ÚP je uveden jako podnikatelský park). Relativní započtení soukromých pozemků s provizorní a zchátralou zástavbou se zjevně extenzivním využitím sloužící jako sklady, parkoviště nepojízdných vozidel v plochách územním plánem určených k jiným funkcím. Z důvodu subjektivního zařazení plochy jako brownfield neuvádíme konkrétní celkovou výměru těchto ploch v indikátoru. Přibližně však jde o plochu asi 20 ha, při započtení Komořanských strojíren plochy asi dvojnásobné. Většina ploch brownfields není ve vlastnictví hl. města Prahy (či svěřená městské části) s výjimkou území, kde městská část jako investor aktuálně realizuje stavu nové radnice.
|
-
Ano
Změna využití brownfields ve sledovaném období je zřejmá z popisu v bodu 1.7.1.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
1.7.2.
Prosím doplnit popis a indikátor 1.7.C, příp.komentář. Zvažuje MČ některý ze
svých záměrů realizovat regenerací brownfields?
|
1.7.3 Nabízí městská část investorům ochotným využít „brownfields“ pomoc s překonáním administrativních a majetkoprávních obtíží s tím spojených a odstraněním starých ekologických zátěží či zlepšení napojení na dopravní a technickou infrastrukturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ne. V situaci mimořádného tlaku developerů
v jakém MČ Praha 12 je, je toto kritérium neúčelné. ÚMČ nabízí všem
klientům co nejlepší služby a respektuje princip rovnosti.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.8 Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.8 Regenerace staršího bytového fondu, občanské a technické vybavenosti a veřejných prostranství
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.8.1 Provádí městská část regeneraci domů a bytů ve vlastnictví městské části, městské občanské vybavenosti, panelových sídlišť apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část vlastní jen
minimální počet bytových objektů. O jejich regeneraci usiluje, ale postrádá k
tomuto účelu finanční zdroje. Prioritu mají objekty veřejných budov - školy,
školky, budovy radnice atd.
V posledních pěti letech došlo k významným investicím do
těchto budov – revitalizace a zateplení budov základních škol Rakovského, prof.
Švejcara, Mladenovova, Na Beránku, budovy areálu MŠ a radnice v Čechtické
ulici, revitalizace ZŠ T.G. Masaryka. Další opravy stávajících školských budov
jsou v přípravě. Aktuálně probíhá stavební příprava revitalizace MŠ Pastelka v rámci pilotního projektu ve spolupráci s MHMP a s předpokladem využití podpory z OPŽP - jde o příklad adaptace starší školské budovy na klimatickou změnu. Městská část při výběru starších objektů k revitalizaci významně zohledňuje kritérium energetické náročnosti i možnost využití obnovitelných zdrojů. Týká se to všech výše uvedených objektů, s výjimkou ZŠ T.G. Masarika , kde hlavním důvodem byl tlak na zajištění kapacity školy v lokalitě v odpovídající kvalitě. Obnovitelné zdroje jsou ze starších objektů plánovány v MŠ Pastelka. Budou i na novostavbě nové radnice.
|
-
12 mil. Kč na rok 2018,
4 mil. Kč na rok 2019
Péči o tyto objekty zajišťuje MČ prostřednictvím Správy bytových objektů - Praha Modřany, příspěvková organizace. Vyčleněná částka na tuto činnost značně kolísá s rozsahem plánovaných prací na jednotlivé roky.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
1.8.1.
Prosím doplnit indikátor 1.8.A, příp.alespoň odhad. Sleduje MČ při regeneraci
domů a bytů ve vlastnictví kriterium snížení energetické náročnosti objektů,
nebo využití v místě dostupných
obnovitelných zdrojů energie?
|
1.8.2 Provádí městská část systematickou obnovu technického vybavení městské části a inženýrských sítí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část má svěřenu
pouze část veřejných prostranství a technického vybavení. Většina technického
vybavení je ve majetku hlavního města a je zajišťována organizací zřízenou ke
správě těchto objektů (dříve TSK, nyní TSK, a.s.). Péče je často
na špatné úrovni. Městská část usiluje např. o zlepšení péče o podchody. Otázka
není pro pražskou MČ příliš relevantní, protože stav majetku ve správě hlavního města nemůže přímo ovlivnit.
Obnova technické infrastruktury neprobíhá podle představ MČ. Jak vyplývá i z výše uvedeného MČ trvale upozorňuje na špatný stav údržby podchodů v péči TSK. I přes dílčí zlepšení (aktuálně rekonstrukce chodníku a cyklostezky v ulici K Dolům) je řada chodníků, komunikací zjevně ve špatném stavu. Četné poruchy a havarijní opravy vedení plynu i vodovodních řadů svědčí o špatném stavu této infrastruktury. Navíc opakované opravy podzemních sítí vedou k poškozování souvislého povrchu chodníků a komunikací. Stav tedy rozhodně není ideální.
|
-
ano
-
a rok 2018
- za stavební práce
18.802.186,78 Kč - za dopravní
značení 311.611,00 Kč - za úklid
komunikací 2.904.036,10 Kč
-
za rok
2019 - za stavební
práce 18.339.261,63 Kč
- za dopravní značení
456.110,87 Kč
- za úklid komunikací 3.163.456,63 Kč
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
1.8.2.
Prosím doplnit indikátor 1.8.B, příp.alespoň odhad. Doplnit prosím komentář,
zda probíhá obnova TI dle představ MČ.
|
1.9 Připravenost na důsledky globální změny klimatu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.9 Připravenost na důsledky globální změny klimatu
|
MČ se intenzivně zabývá přípravou strategie adaptace na KZ, ale současně realizuje i dílčí praktická opatření - výsadby dřevin změny údržby trávníků, opatření proti prašnosti, využívání a zasakování srážkové vody, ekologické hospodaření na zemědělských pozemcích městské části.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.9.1 Má městská část, resp. statutární město zpracován Plán protipovodňových opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, pro MČ Praha 12 platí
Povodňový plán hl. města, který je neveřejný.
Mezi protipovodňová opatření
na území MČ P12 patří protipovodňová hráz, kombinovaná s tělesem
železniční trati. Součástí opatření jsou hradidla (naplavovací trámce), čerpací
stanice, hradící šachty, tlakové poklopy, podkopy tratě, drenážní vývody,
pytle.
|
-
Ano
Především jde o soustava protipovodňových opatření na pravém břehu Vltavy. Protipovodňový význam mají i úpravy na bočních přítocích Vltavy např, retenční nádrž na Libušském potoce, či suchá nádrž "Dolní" na Lhoteckém potoce.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
1.9.1.
Bez připomínek. Prosím jen doplnit indikátor 1.9.A.
|
1.9.2 Má městská část, resp. statutární město zpracován Plán opatření proti suchu, resp. krizového hospodaření s vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
1.9.2.
prosím doplnit komentář a indikátor 1.9.B.
|