4 Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnocení uspokojivá odpovídá tomu, že v MČ je zřejmá podpora MHD (i když to je hlavně v gesci hl.m. Prahy), ale podpora ostatních alternativních druhů dopravy není příliš akcentována. Síť cyklostezek vyhovuje spíše rekreační poptávce a není příliš vhodná pro každodenní dojížďku, stav chodníků dle Strategického plánu v některých oblastech je neuspokojivý.
|
4.1.1 Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty, bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území Městské části Praha 12 je na světelně
řízených křižovatkách řešena preference kolejové dopravy (TRAM) a to detekčními
místy a to 24 hodin denně. Ostatní světelné křižovatky jsou vybaveny oporovými
smyčkami ve vozovce případně kamerovou detekcí, aby nedocházelo ke zbytečnému
stání vozidel na jednotlivých ramenech křižovatky. U méně
frekventovaných přechodů pro chodce je z důvodu plynulosti silničního
využíváno poptávkového tlačítka pro chodce. Preference autobusové dopravy je po dohodě
s dopravci (Dopravní podnik hl. m. prahy a.s. a ROPIDu) řešena
v ranní špičce vyhrazenými jízdními pruhy včetně pruhu pro vozidla IZS).
Odpolední špička není silná a nevyžaduje preferenci autobusů. Cyklostezky a jejich výstavbu řeší Technická správa komunikací hl. m. Prahy v součinnosti s Magistrátem hl. m. Prahy. Řídí se podle generelu cyklostezek.
Vzhledem k tomu že není
možné na všech komunikací ihned zrealizovat bezbariérové úpravy byly na základě
podnětů a ankety občanů vytvořeny nejdůležitější trasy mezi úřady,
zdravotnickými zařízeními a komerčními prostory. U všech nových staveb,
rekonstrukcí komunikací stavebních úprav jsou vyžadovány na celém úseku
bezbariérové úpravy veřejných prostranství, chodníků atd. Hrubý odhad podílu
bezbariérových úprav na komunikací ve správě Technické správy komunikací hl. m.
Prahy je cca 40 %. Délka cyklostezek a cyklopruhů je cca 24,1 km.
Preference autobusové dopravy je po
dohodě s dopravci (Dopravní podnik hl. m. prahy a.s. a ROPIDu) řešena
v ranní špičce vyhrazenými jízdními pruhy včetně pruhu pro vozidla IZS).
Odpolední špička není silná a nevyžaduje preferenci autobusů.
|
-
40 % ze všech komunikací ve správě TSK
Hrubý odhad podílu bezbariérových úprav na komunikací ve správě Technické správy komunikací hl. m. Prahy je cca 40 %.
Bezbariérovost komunikací se řeší při rekonstrukci
stávajících komunikací nebo při výstavbě nových komunikací, které jsou
v souladu s vyhláškou MMR 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání
staveb ve znění p.p. Bezbariérové trasy s nejdůležitějšími cíli
(zdravotnická zařízení, školní zařízení, kulturní zařízení, úřady atd.) jsou
zmapovány a po anketě, kterou prováděli občané, byly zakresleny do bezbariérové
mapy MČ.
-
24,1 km
Podél cyklostezek jsou soukromými osobami provozovány
odpočívky, včetně drobného servisu kol. Na cyklostezce A2 je na několika
místech instalován malý sport fitness dostupný zdarma pro uživatele stezky.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Budování dotyčné infrastruktury neprobíhá zrovna moc systematicky a rychle, nicméně v čase je zřejmý jistý pozitivní vývoj - upřednostnění MHD, nové cyklostezky atd. Hodnoty indikátorů (bezbariérovost a vybavenost cyklistickými komunikacemi) jsou relativně nízké. Síť cyklokomunikací trpí četnými problémy (naplněná kapacita páteřní A2, vedení tras vhodné spíše pro rekreační cyklistiku než pro každodenní dojížďku). Chybí textové sebehodnocení MČ.
|
4.1.2 Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Aktivity jsou realizovány pouze na komunikacích či
pozemcích HMP nebo MČ Praha 12 ve spolupráci s TSK hl. m. Prahy. Stojany
pro kola byly umístěny dle požadavků školských zařízení či jiných institucí
(městská knihovna, budovy úřadu atd.). Při tvorbě nových veřejných prostor je
kladen důraz na soulad s vyhláškou MMR 398/2009 Sb. o obecných technických požadavcích zabezpečujících
bezbariérové užívání staveb ve znění p.p.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Lze posoudit z uvedeného indikátoru vybavenosti infrastrukturou pro cyklisty, pak bylo hodnocení (velmi) dobré, nicméně chybí podrobnější popis ostatní doprovodnou infrastrukturu (v návrhu strategického plánu je navíc zmíněn "špatný technický stav vybraných chodníků a komunikací") a rovněž textové sebehodnocení.
|
4.1.3 Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ...), zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nově zřizované zastávky jsou realizovány
s nástupní hranou s výškou 15 cm pro lepší nástup do nízkopodlažních
autobusů, aby docházelo k nástupu tzv. hrana - hrana. Informační tabule
bohužel nelze realizovat z důvodu autorských práv a licencí k software,
kterým disponuje dopravce a ROPID a je omezený limitem. V rámci akcí
„Bezpečných cest dětí do škol“, BESIPu a akcí škol, jsou vytvořeny a zmapovány
nejčastější trasy dětí od domova nebo od zastávek MHD. Na těchto trasách se
zaměřujeme na negativní prvky, které mohou ovlivnit bezpečnost silničního
provozu a jejich účastníků (nepřehlednost přechodů pro chodce, bujará zeleň,
která zhoršuje rozhledové poměry, realizace dopravních opatření pro snížení
nehodovosti).
Zřízení nových spojení MHD nová spojení nové cíle.
Nové autobusové spojení Kačerov – Točná linka 113, propojení všech pracovišť
Úřadu MČ Praha 12, zdravotnických zařízení a to i na území sousední MČ Praha 4
linka BUS MHD 117
|
-
50 % u linek autobusů (včetně příměstské dopravy)
a cca 80 % spojů tramvají
Na
každé lince jsou nasazovány převážně nízkopodlažní soupravy nebo spoje.
Z kapacitních důvodů vozového praku některých dopravců jsou na některých
linkách zavedeny nízkopodlažní spoje pouze ve vybraných časech. U poloviny autobusových linek je garantována bezbariérovost (nízkopodlažnost všech spojů). U tramvají mají všechny linky významně převažující podíl spojů zajištěných nízkopodlažními soupravami, ale žádná ze tří linek na území MČ nemá tyto soupravy garantovány na všech spojích. Celkový podíl využití nízkopodlažních souprav u tram. linek na území MČ je cca 80 %. Zdroj - jizdní řády jednotlivých spojů na https://pid.cz/jizdni-rady-podle-linek/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Podíl nízkopodlažních vozidel je uspokojivý, lze očekávat zlepšující se trend, ostatní prvky (infotabule, asistence, dostupnost) však zatím příliš rozvíjeny nejsou. K podpoře multimodality nutno pokročit s realizaci plánovaných staveb (metro D, prodloužení tramvajové trati, elektrifikace trati Krč-Zbraslav). Chybí text sebehodnocení.
|
4.1.4 Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 12 má koncepci řešení dopravy v klidu z roku 2017. https://www.praha12.cz/koncepce-reseni-dopravy-v-klidu-na-uzemi-mc-praha-12/ds-1470 Plánované projekty P+R (Nádraží Modřany, Nádraží Modřany 2) realizované nejsou.
Opatření z koncepce dopravy
jsou, řešena v navržené oblasti pro regulaci, parkováním s časovým
omezením. Na jaře 2020 byla realizována opatření v oblasti Belárie
(parkování s parkovacím kotoučem omezující parkování na max. 3 hodiny)
omezilo se parkování vozidel, která dojíždí do centra do zaměstnání a tvořila
přestupní bod na MHD v zástavbě rodinných domu. Na komunikaci Modřanská,
Československého exilu, Parkoviště sofijské náměstí, Soukalova v období 2018 –
2020 byla realizována opatření (parkování s parkovacím kotoučem omezující
parkování na max. 3 hodiny). V září 2020 bylo zadáno rozšíření této koncepce o zmapování území především sídlištní zástavby
Modřan, Kamýku o nenáročné rozšíření parkovacích ploch o změny podélného stání
na kolmé či umístění nebo vyznačení novým dopravním značením. Tento projekt byl
schválen Radou MČ a podepsána smlouva. Výsledky prozatím nejsou.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Byla sice vypracována koncepce, nicméně většina opatření realizována nebyla, nejsou ani vybudována plánovaná P+R. Chybí text zdůvodňující sebehodnocení.
|
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/ |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V řízení poptávky po dopravě lze konstatovat rezervy - obsluha území MČ MHD má své limity (páteřní tramvajové spojení, časová dosažitelnost metra, stará neelektrifikovaná železniční trať), v hodnoceném období absentuje regulace parkování se všemi s tím spojenými důsledky.
|
4.2.1 Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Tvorbou
a nabídkou nových spojů. Zatraktivnění současných spojů. Například kolejové
dopravy – vlakové, která nabízí zajímavé spojení s centrem Prahy a velkých
dopravních uzlů (Hlavní nádraží) bez kongescí z individuální silniční
dopravy. Výstavba nové tramvajové trati na Libuš. Došlo k zavedení
tramvajového spojení linkou 21 s Prahou 5, která urychlí spojení Modřan
s Andělem bez nutnosti stát v kolonách u Barrandovského mostu.
|
-
údaj není k dispozici
Organizátorem veřejné dopravy je městská organizace ROPID. MČ nemá v tuto chvíli data, kolik osob je přepravováno.
-
ANO
Většina zastavěného území na Praze 12 jsou
v docházkové vzdálenosti k jednotlivým zastávkám MHD nebo jsou přípravě
realizace nových spojení BUS TRAM. MHD je možné použít pro cesty do školy, do
práce, k lékaři, za nákupy za zábavou nebo na výlety.
-
ANO
V Praze je mobilita a přeprava na vysoké úrovni. Vliv na kvalitní přepravu má vybavenost vozů, některé vozy jsou klimatizovány, prodej jízdenek moderními technologiemi přímo v soupravě nebo mobilním zařízením. Spolehlivost spojů časová dochvilnost dodržování jízdních řádů. Bohužel zde také vstupuje lidský faktor to ve formě řidiče, který způsobem jízdy a vystupováním ovlivňuje kvalitu přepravy.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Za hodnocené období se jedná pouze o nové spoje a zatraktivnění stávajících, nová tramvajová trať bude zohledněna v příštím auditu (bude-li již v provozu). Nejsou vyplněny indikátory hodnocení ani zdůvodnění sebehodnocení.
|
4.2.2 Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území Prahy 12 je vybíráno
mýtné pouze na dálniční síti – dálnice D0, parkoviště nejsou zpoplatněna pouze
schválená HMP, která slouží jako hlídaná. Zpoplatnění vjezd ve smyslu vjezdu na území městské části nebo do určitých ulic či území není v městské části zavedeno.
|
-
ANO
K regulaci parkování na
frekventovaných místech dochází režimem parkování s parkovacím kotoučem.
Tento způsob se využívá u Polikliniky Modřany a bude se v roce 2019
zavádět také na části parkoviště Sofijské nám. Parkovaní je omezeno na max. 3
hodiny a to od Po – Pá od 7:00 – 16:00 hodin.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ekonomické nástroje nejsou využívány (vyjma D0, kterou ale MČ nespravuje), ač by mohly přispět k řešení stávajících problémů dopravy v klidu a výhledově i problémům s připravovaným rozvojem residenční výstavby. Opět chybí textové zdůvodnění sebehodnocení.
|
4.2.3 Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.3 Nízkoemisní vozidla |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3 Nízkoemisní vozidla
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Složení vozového parku MHD dominantně není v kompetenci MČ, lze tedy spíše pozitivně hodnotit využívání jednoho elektromobilu. Infrastruktura pro alternativní pohony je však značně omezená.
|
4.3.1 Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dopravní
podnik testoval po dobu čtyř měsíců v roce 2019 hybridní kloubový autobus
VOLVO na lince MHDč. 139
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V současnosti je stav spíše špatný, za environmentálně šetrnou lze označit pouze tramvajovou dopravu (která ale plní funkci páteřního spojení do centra), železnice a autobusy jsou stále v dieselu a pilotní testování hybridního autobusu je spíše náznakem budoucí změny než charakteristikou stavu. Opět chybí text u sebehodnocení.
|
4.3.2 Jaký je podíl takových vozů v majetku městské části nebo organizacích jí zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část pro potřeby úřadu vlastní 5 osobních vozidel. Z toho jedno vozidlo je elektromobil. Ostatní jsou vozidla se spalovacím motorem na benzin. V majetku zřizovaných organizacích zřizovaných městskou částí nejsou žádná nízkoemisní vozidla (vozidla na jiné palivo než benzin či naftu). Za úřad jde tedy o podíl 20%. Za úřad včetně zřizovaných organizací cca 3 %
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jeden elektromobil je dobrým základem do budoucna...
|
4.3.3 Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina, CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na
městské části se prozatím nachází jedna dobíjecí stanice ČEZ pro dvě vozidla na
parkovišti obchodního domu Kaufland při ul.Čs. exilu, Lhotecká
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Situace hodnotím jako spíš neuspokojivou, 2 veřejná nabíjecí místa na ~55 tis. obyvatel valný potenciál pro rozvoj elektromobility nepředstavuje.
|
4.3.4 Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro městskou část? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ne. Městská část nemá vnitřní předpis, který by ukládal zpracovatelům zadávací dokumentace uplatňování požadavku na používání environmentálně šetrných vozidel nebo požadavek takové kritérium při zadávání zakázek sledovat. V Směrnice o zadávání veřejných zakázek ukládá pouze hodnotit kromě ceny i hodnotit i kvalitativní kritéria nabídky.
|
|
|
Hodnoceni:
-2
Velmi špatná
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.4 Bezpečnost silničního provozu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4 Bezpečnost silničního provozu
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Lze hodnotit jako uspokojivé, jsou realizovány jak preventivní programy pro děti, tak dochází k odstraňování krizových (nehodových) míst.
|
4.4.1 Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Projekční prvky ke snížení nehodovosti jsou především
řešeny se správci komunikací vzhledem k tomu že stavební návrhy podléhají
stavebnímu povolení. Využíváme integrované přechody umístění středových
ostrůvků a to jak mobilních tak stavebních. Přisvětlení přechodů pro chodce je
financováno z projektů BESIP. Jedná se také o opticko-psychologická
opatření. Zastavěné oblasti vilová zástavba a sídlištní zástavba je řešena
„zónou 30“. Některé vhodné oblasti na území MČ jsou řešeny jako obytné ulice se
společným prostorem s prvky šikan a prahů. Ve správě má městská část 30 přechodů pro chodce z toho 2 integrované přechody, což je 6,6%. Další přechody má ve správě TSK a.s., podíl integrovaných přechodů ve správě TSK je cca 15%.
|
-
2017: 543 nehod
2018: 544 nehod
2019: 507 nehod
Nehodovost nejen silniční dopravě je evidována
Policií ČR. Statistika nehodovosti vychází pouze z nahlášených nehod nebo
řešených Policií ČR. Vzhledem k tomu že některé nehody řeší účastníci
silničního provozu také za pomocí „Záznamu o dopravní nehodě“ (evropský
formulář) nejsou všechny nehody evidovány.
Přístup
těchto statistik je na adrese maps.jdvm.cz 2017: počet nehod celkem 543 Počet nehod s následky na zdraví 45 Počet usmrcených osob (stav do 24 hod.) 0 Počet těžce zraněných osob (stav do 24 hod.) 5 Počet lehce zraněných osob (stav do 24 hod.) 5
2018: Pocet nehod celkem 544 Pocet nehod s následky na zdraví 52 Pocet usmrcených osob (stav do 24 hod.) 1 Pocet težce zranených osob (stav do 24 hod.) 4 Pocet lehce zranených osob (stav do 24 hod.) 61
2019: Pocet nehod celkem 507 Pocet nehod s následky na zdraví 41 Pocet usmrcených osob (stav do 24 hod.) 1 Pocet težce zranených osob (stav do 24 hod.) 3 Pocet lehce zranených osob (stav do 24 hod.) 47
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jsou realizována četná opatření ke snižování nehodovosti - zóny 30, integrované a přisvětlené přechody.
|
4.4.2 Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spolupráce Prahy 12 s BESIP , Městskou Policií hl. m. Prahy, obvodním ředitelstvím Praha 12 a SDH Cholupice - besedy v mateřských a základních školách, v místním areálu Rak je vybudováno dopravní hřiště.
Na
městské části probíhají každoročně akce: Bezpečné cesty dětí do škol a Dopravní den
organizovaný MČ Praha 12 – odborem dopravy s dopravně preventivním
programem.
https://www.praha12.cz/dopravni-den-plny-zazitku/d-70129
|
-
ANO, zapojeni jsou všichni žáci během docházky na 1. stupeň ZŠ
Dopravní
den. Bezpečné cesty dětí do škol. Preventivní program je na každé z devíti ZŠ v MČ opakován po 4 letech a to pro všechny ročníky školy.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
S ohledem na množství a vysoké zapojení žáků do preventivních akcí, lze situaci hodnotit jako dobrou.
|
4.4.3 Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Krizová
místa lze eliminovat a některá eliminovat nelze. Záleží na povaze krizového
místa, jelikož některé druhy nehod nelze ovlivnit ani opticko-psychologickými
prvky ani stavebními – nepozornost, alkohol, lesní zvíře. Většinu krizových
míst se naštěstí daří odstraňovat, například při celkových rekonstrukcích
komunikací, kdy dochází ke stavebním úpravám ke snížení nehodovosti (středové
ostrůvky, přechody pro chodce, místa pro přecházení, bezbariérové úpravy, nové
vodorovné značení, které se neobnovovalo atd.
Daří
se také ve spolupráci s BESIPem řešit problémová místa, které vyházejí ze statistik
tak také z poznatků občanů.
|
-
v posledních 3 letech odstraněno 50% identifikovaných nehodových míst
Ze 40 nehodových míst bylo odstraněno 20.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Přímo pasport zřejmě neexistuje, nicméně problematická místa jsou identifikována a část byla i odstraněna.
|
4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel
|
Na území městské části dlouhodobé hlukové zatížení kopíruje hlavní silniční komunikace, především pražský okruh, ulice Modřanská a Komořanská, ul. generály Šišky, ulice Lhotecká a Čs. exilu. Zdroje a lokalizace znečištění nelze popsat jako jednotný celek, ale je nutné rozlišovat podle sledovaných ukazatelů. Z pohledu znečištění vysoké koncentrace NOX a částečně i benzo(a)pyren a polétavý prach korelují s trasovou uvedených hlavních silničních komunikaci, ale benz(a)pyren či polétavý prach dosahují významných koncentrací i u jiných zdrojů než je doprava. Podrobnosti ke znečištění ovzduší, rozložení, koncentracím, překročením limitů atd. v MČ Praha 12 jsou uvedeny v auditu oblasti životní prostředí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V hodnoceném období nedošlo k zásadnějšímu posunu ohledně snižování vlivu dopravy na ŽP. Určitý přínos bude možné očekávat až s novými infrastrukturními projekty (prodloužení tramvajové trati, metro D atd.). Sama MČ vliv na zdraví a ŽP příliš nevyhodnocuje (což je ovšem částečně odůvodněno rozdělením kompetencí mezi hl.m. a MČ).
|
4.5.1 Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Plán
dopravy spravuje Hlavní město Praha, které zohledňuje ostatní negativní vlivy
dopravy (hluk, exhalace, emise, imise, světelný smog atd. portalzp.praha.eu
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, existují a vyhodnoceny byly jak PUM Prahy, tak Strategický plán MČ (2013-2020), který obsahuje stručné podkapitoly věnované dopravní infrastruktuře a životnímu prostředí.
|
4.5.2 Vyhodnocuje městská část zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vyhodnocuje hl. m. Praha (www.praha.eu.cz ). Dále také: http://envis4.praha.eu/
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Stručné vyhodnocení za MČ obsahují současný i připravovaný strategický plán, nicméně průběžně k vyhodnocování zjevně nedochází, i když oba materiály shodně uvádí, že silniční doprava je dominantním zdroje znečištění ovzduší a hluku.
|
4.5.3 Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Silniční propojení na silniční okruh kolem Prahy. Prodloužení tramvajové traťi na Libuš a prodloužení tramvajové trati do Komořan. Výstavba metra trasy "D". Investorem těchto akcí je hl. m. Praha.
|
-
Ano
Městská část důsledně uplatňuje strategické plánování rozvoje a to i v oblasti dopravy. V červnu letošního roku byl schválen nový Strategický plán rozvoje městské části viz https://www.praha12.cz/strategicke%2Dplanovani/d-78381/p1=83265 Aktuálně je připravován akční plán na rok 2021. Na již zpracovanou a platnou Koncepci řešení dopravy v klidu naváže aktualizace, která je v současnosti zpracovávána.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Časová představa v PUM Prahy i novém Strategickém plánu MČ existuje, nicméně je otázkou, nakolik je u některých infrastrukturních projektů realistická a ufinancovatelná (metro D, elektrifikace tratě Krč-Zbraslav, atd.)
|