3 Udržitelná výroba a spotřeba |
Hodnocení oblasti |
3.1 Udržitelná spotřeba města |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1 Udržitelná spotřeba města
|
Na Strategický plán udržitelného rozvoje městské části Praha 12 na období 2013-2020 navázal nový Strategický plán rozvoje MČ Praha 12 na období 2020 až 2026 (tento strategický plán je v příloze). Opatření (či aktivita), které by se týkalo přímo a výslovně udržitelného nakupování ve strategického plánu rozvoje není. Aktivity v oblasti udržitelného nakupování však mohou být naplňováním Opatření B2.3. Rozvíjení environmentálního vzdělávání a posilování ekologického povědomí chování občanů a institucí(str. 25 části Akční plán a zásobník projektů).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Strategický plán 2020- 2026 neobsahuje přímo principy udržitelného nakupování, úpravu environmentálního povědomí a vzdělávání ano.
|
3.1.1 Má městská část schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro udržitelné nakupování? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Předpis explicitně
upravující kritérium energetické úspornosti ve veřejných zakázkách MČ nemá. V
platnosti je ale vnitřní předpis upravující zadávání veřejných zakázek
(Směrnice o zadávání veřejných zakázek), který zpřísňuje zadávání zakázek nad
rámec obecně platných předpisů a ukládá při výběrovém řízení vždy stanovit i
kritéria kvality. Protože kritériem kvality je nepochybně i provozní energetická
náročnost spotřebiče/zařízení lze z tohoto předpisu dovodit i povinnost
zohledňovat energetickou náročnost při nakupování. Nákupy energií probíhají formou elektronické aukce. V červnu 2020 byl schválen nový strategický plán rozvoje městské části na období 2020 až 2026. Ten se zabývá rozvojem městské části jako celku a hospodaření úřadu městské části a případně zřizovaných organizací je jenom malým zlomkem jeho obsahu. Přesto je součástí tohoto strategického dokumentu opatření B3.2, Rozvíjení šetrného hospodaření se zdroji. Toto opatření formuluje směřování, které však už je prakticky naplňováno. Pro budovy radnice a dalších budov v majetku městské části nebo zřizovaných organizací je zpracována energetická koncepce. Ta je z roku 2017 a v příštím roce se počítá s její aktualizací. O implementaci energetické koncepce se stará energetický manažer (plný úvazek v pracovním poměru na ÚMČ Praha 12). Energetická koncepce i náplň energetického manažera je zaměřena nejen na šetrné hospodaření s energií, ale se všemi zdroji. Systém nakládání s komunálními odpady včetně systému třídění je zajišťován celopražsky a je popsán, včetně údajů o množství vytříděných složek v městské části, v auditu oblasti životní prostředí. Nakládání s odpady z úřadů, kanceláří a dalších organizací, kde vzniká odpad komunálnímu odpadu podobný, je obsluhován na základě samostatných smluv mimo systém hlavního města. Úřad městské části (i další objekty provozované městskou částí MČ) je obsluhován na základě samostatné smlouvy s Pražskými službami, a.s. včetně obsluhy tříděných složek. Přímo ve vnitřních prostorách budov radnice jsou umístěny nádoby na třídění papíru, plastů a drobný elektroodpad (Asekol). Před budovami jsou pro provoz radnice umístěny nádoby na papír, sklo, kompozitní obaly, kovové obaly a biodpad. Systém skartace dokumentů je navázán na recyklaci papíru. Přesné údaje o tom , jak konkrétně je sběrový papír shromážděný z městské části využíván v průběhu tříletého období nemáme. Jak je uvedeno provozovatelem systému jsou Pražské služby, a.s., které obchodují získané suroviny podle aktuální situace na trhu. Využití papíru získané na území Prahy 12 není odděleně sledován od využití sběrového papíru v jiných územích obsluhovaných touto firmou. Sběrový papír se dostává na trh a dohledání koncového zpracovatele je prakticky nemožné. Lze jen odhadovat , že značná část je obchodována do zahraničí.
|
-
NE
Ne, ale vnitřní předpis stanovující povinné kritérium
kvality.
-
-
ANO
V kompetenci příslušného vedoucího odboru (OIT,
OSÚ) s ohledem na omezení využitelnosti recyklovaného papíru.
-
-
ANO
MČ nakoupila zálohovatelné keímky, které postupně nahradí používání jednorázových kelímků na veřejných akcích a jednáních (např. Zastupitelstvo MČ)
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Není k dispozici dokument, který stanoví zásady udržitelného nakupování. Uplatňováno je kritérium kvality, které dle vyjádření obsahuje další kritéria (jako energetická třída spotřebičů) při nákupu, byť jsou jistě uplatňovány. Nicméně by hledisko energetické třídy mělo být jedno z hlavních. MČ by se měla zaměřit také na zboží s ekoznačkou např. běžné spotřební zboží (např. čisticí prostředky), ale i na další produkty, jako jsou např. nábytek, podlahové krytiny, pracovní oděvy a další. Sledování indikátorů by mělo být dosaženo.
Recyklovaný papír je využíván, jak je uvedeno, údaje nejsou konkretizovány. Výborný nápad se zálohovatelnými kelímky.
|
3.2 Odpadové hospodářství (OH) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2 Odpadové hospodářství (OH)
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Koncepce odpadového hospodářství je řízena HMP, zde jsou také případně platné obecně závazné vyhlášky. Třídění odpadů probíhá dle požadavků zákona. MČ třídí základní složky (papír, plasty, sklo, nápojové kartony, kovové obaly a nově BRO + použité jedlé tuky a oleje. Ve spolupráci s kolektivními systémy jsou v rámci zpětného odběru sbírána vysloužilá elektrická a elektronická zařízení/ baterie a akumulátory; dále je ve spolupráci se soukromými společnostmi zajišťován sběr textilu, ve sběrných dvorech a mobilním svozem zajištěn NO.
|
3.2.1 Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Systém odděleného sběru tříděného odpadu na
území hl. m. Prahy prostřednictvím stanovišť na tříděný odpad, tzv. „hnízd“
v ulicích města je momentálně nastaven na několik následujících komodit:
plast, papír, sklo (bílé, barevné), nápojové kartony, kovy. Pro rok 2020 se
změnou legislativy připravuje hl. m. Praha oddělený sběr biologicky rozložitelného
odpadu prostřednictvím separačních nádob ve stanovištích tříděného odpadu. Od
roku 2020 budou mít města a obce povinnost zavést oddělený sběr jedlých olejů a
tuků. Na území MČ Praha 12 je tato služba zajištěna prostřednictvím sběrného
dvora a mobilního sběru těchto odpadů. V rámci předcházení vzniku odpadů
mohou občané využívat kontejnery na textil minimálně od společnosti Potex a
Diakonie Broumov. Drobné elektrozařízení lze odevzdávat mimo sběrného dvora
také do červených kontejnerů, které po MČ Praha 12 rozmístila společnost
Asekol. Nyní s touto společností vyjednáváme zapůjčení tzv. E-boxu, do
kterého by mohli občané odevzdávat také drobné elektrozařízení; tento e-box ale
bude umístěn v interiéru hlavní budovy MČ. Dále mohou občané využívat boxy
a krabice určené pro odkládání použitých baterií a žárovek.
Dále mohou občané využít velkoobjemové
kontejnery (VOK) pro odevzdání objemného odpadu a biologicky rozložitelného
odpadu.
Termíny přistavení těchto kontejnerů jsou
zveřejňovány v Novinách Prahy 12 a na webových stránkách.
Nově byly v roce 2019 na území MČ Praha
12 zavedeny tzv. mobilní sběrné dvory, kdy v daných dnech a intervalech
přistaví svozová firma na předem vytipovaná místa 4 VOK určené na biologicky
rozložitelný odpad, objemný odpad, dřevo a stavební suť.
Veškeré odpady a elektrozařízení mohou občané
hl. m. Prahy odevzdávat také ve sběrném dvoře. Gastroodpad je ze školních jídelen (a obecně ze všech zařízení) lze likvidovat v souladu s platnou legislativou pouze předáním oprávněné osobě tedy organizaci oprávněné k nakládání s tímto typem odpadu. Vzhledem k hygienickým a zoohygienickým opatřením nelze tyto odpady využívat k výživě hospodářských zvířat určených k porážce. V ulicích byly umístěny také sběrné nádoby na elektroodpad https://www.praha12.cz/cervene-kontejnery/d-20684 Na území ČR bylo v roce 2018 vyprodukováno 49,0 kg/obyv. tříděného odpadu (zdroj: EKO-KOM, a.s.). Níže uvedená tabulka uvádí porovnání vyprodukovaného tříděného odpadu za rok 2018 a rozděleného na jednotlivé komodity. Jedná se o odpady vyseparované od občanů hl. m. Prahy a odevzdané prostřednictvím kontejnerů na separovaný odpad umístěných na ulicích města a dále také prostřednictvím sběrného dvora. | 2016 | 2018 | papír (kat. 15 a 20) | 21 894,56 | 24 535,78 | plast (kat. 15 a 20) | 12 964,72 | 14 829,44 | sklo (kat. 15 a 20) | 16 865,40 | 17 606,36 | nápojové kartony | 938,28 | 1 003,25 | kovy (kat. 15 a 20) | 1 768,66 | 2 153,81
|
|
-
ve sběrném dvoře je přijímáno 76 druhů odpadů ( dle katalogu odpadů)
v na ulicích prostřednictvím nádob na tříděný odpad -9 komodit
Není jasné zda indikátor směřuje skutečně k počtu tříděných složek z komunálního odpadu (tj. sběrný dvůr) nebo třídění odpadů do kontejnerů v ulicích. V ulicích jsou kontejnery na 9 komodit (plast, sklo čiré, sklo barevné, papír, kompozitní obaly, kovové obaly, biodpad, oděvy, elektroodpad).
-
4 300 sběrných míst (hnízd)
cca 15 000 nádob
-
do 95m
Viz výše odkaz na mapu kontejnerů v Praze
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Pro další rozvoj MA21: Fajn nápad s odkládací policí, MČ může podpořit větší rozsah užití použitelných věcí např. zřízením re-use centra. Nově jsou re-use centra podporována dotacemi. Indikátory jsou k dispozici. Ano, je možné uvést oba údaje v 3.2.B
|
3.2.2 Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Třídění odpadů a předcházení
jejich vzniku podporujeme pořádáním různých proekologických akcí a besed.
V rámci akce Den Země MČ zajistila výrobu pexesa s tématikou třídění
odpadů, které rozdávala všem dětem. Přizvali jsme i zástupce kolektivních
systému (Asekol, Elektrowin, Ecobat), aby se na této akci podíleli. Dále
chystáme zveřejnit prostřednictvím Novin Prahy 12 a webových stránek bližší
informace o třídění jednotlivých komodit, chyby ve třídění a jak správě
třídit.
Pro samotnou podporu třídění
odpadů jsou občanům MČ Praha 12 k dispozici komunitní kompostéry.
V rámci znovuvyužití již nepotřebných věcí MČ realizovala novou polici, do
které mohou občané odkládat funkční věci k dalšímu využití a předcházet
tak vzniku odpadů. K podobnému účelu slouží knihobudky.
Firmy budou motivovány k třídění odpadů mimo
jiné zvýšenou kontrolní činností z řad zaměstnanců úřadu.
|
-
200,07 kg/obyv.
Při
považovaném počtu obyvatel hl. m. Prahy 1 308 632 (údaj k 31. 12.
2018 dle ČSÚ) vychází podíl separace 200,07 kg/obyv.
-
papír = 40,81 %
sklo = 29,28 %
kovy = 3,58 %
plast = 24,66 %
nápojové kartony = 1,67 %
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Motivační akce probíhají, zaměřené především na třídění a elektroodpad, BRO.
Pro další rozvoj MA21: Jsou zaměřeny akce na nebezpečný odpad? Směrem k soukromému sektoru (firmám) je v oblasti motivace vyvíjeno úsilí také (nikoliv "jen" kontrola)? podpora bezobalového nakupování, kampaně Dost bylo plastu?
|
3.2.3 Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na celém území hl. m. Prahy, tedy i na území MČ
Praha 12 probíhá v plánovaných termínech a trasách tzv. mobilní sběr
nebezpečných složek komunálního odpadu a potravinářských olejů od občanů.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.3 Hospodaření s energií |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3 Hospodaření s energií
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ stanovila strategii a odpovědnost. Zřídila pozici energetického manažera. Opatření dosud systematicky nebyla realizována, ty budou zajištěny v návaznosti na vyhodnocená měření.
|
3.3.1 Má městská část vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku městské části včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část Praha 12
v minulosti zřídila pozici městského energetika ( V tuto chvíli není funkce obsazena a probíhá výběr vhodného kandidáta. Proto některá data budeme mít k dispozici později), který má mimo jiné na
starost optimalizaci provozního modelu majetkového fondu ve správě MČ P 12. Jedná se o cca 110 objektů různého typu využití, a to včetně příspěvkových
organizací, převážně školského typu. V organizačním řádu je odpovědnost za
energetický management zakotvena v čl. 56 písm. j) Organizačního řádu, kterým
se odpovědnost za energetický management svěřuje odboru provoznímu.
Praktickým krokem k úspornějšímu
provozu bylo zateplení veřejných budov z podpory OPŽP (4 komplexy škol, jeden
komplex úředních budov MČ ) v průběhu let 2013 až 2016. V těchto objektech
se výrazně zlepšil také management provozu a bylo dosaženo úspory v těchto
objektech kolem 50% původní spotřeby energie.
http://www.praha12.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=80112&id=42238&n=revitalizace%2Dzakladni%2Dskoly%2Dprofesora%2Dsvejcara%2Dje%2Dv%2Dplnem%2Dproudu
V příloze je přiložena energetická koncepce z roku 2017. Energetická koncepce neřeší detaily opatření v jednotlivých objektech jako je využití konkrétní technologie (kogenerace, rekuperace, tepelná čerpadla) . To je předmětem podrobnější projektové dokumentace. Spotřeba vody je důsledně sledována a vyhodnocována - podrobnosti naleznete v auditu ŽP v bodu 2.1. 2, kde jsou také přiloženy hodnoty spotřeby vody v objektech ve správě MČ za sledované období mezi audity (podle zúčtovacích období).
V současnosti probíhá projektová příprava pilotního projektu rekonstrukce objektu MŠ Pastelka s předpokládanou podporou OPŽP - Adaptace na klimatickou změnu. Projekt je realizován HMP, Odborem ochrany prostředí jako modelový projekt rekonstrukce staršího objektu s dosažením nejvyšších standardů z hlediska spotřeby médií a udržitelnosti. V realizaci je aktuálně stavba nové radnice , která nahradí 7 stávajících zastaralých budov úřadu a dojde tím k zásadní úspoře energie na provoz úřadu městské části. Na střeše nové radnice budou umístěny fotovoltaické panely.
|
-
ANO
MČ má zpracovanou energetickou koncepci z roku
2017
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Energetická koncepce je zpracována. Pozice energetika je zřízena, nyní neobsazena. Existence energetické koncepce však není zavedeným systémem energetického managementu, je to však základní dokument a část energetického managementu.
|
3.3.2 Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využita pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Probíhá monitoring spotřeb
jednotlivých provozů v objektech a jsou optimalizovány energetické vstupy.
V současné době má MČ Praha 12 zpracovanou energetickou pasportizaci a
energetickou koncepci.
Městská část sama žádné obnovitelné zdroje neprovozuje, ale provozem
sběrného dvora přispívá k úsporám energie (vedle materiálového i k
energetickému využití odpadů). Podíl alternativních zdrojů u dodávek
jednotlivých dodavatelů bude prověřen.
|
-
Ano
Sledováno, v příloze výkaz 2019
-
Sledováno podle jednotlivých objektů.
Spotřeba el. energie je sledována podle jednotlivých objektů viz příloha.
-
0
MČ aktuálně nemá vlastní zdroje obnovitelné energie.
-
Údaje podle jednotlivých objektů v příloze.
-
Spotřeba je sledována podle jednotlivých objektů viz příloha
-
2018 benzin 6733 lt / 219 tis. Kč, nafta 3t/114 tis. Kč
2019 benzin 5 935 lt / 196 tis. Kč, nafta 3t/114 tis. kč
-
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ realizovala celou řadu rekonstrukcí s cílem snížit spotřebu energií. Dosud byly údaje sbírány, nejsou vyhodnoceny za účelem systematických opatření. Pro další rozvoj Agendy 21: vyhodnocení časových řad.
|
3.3.3 Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 12 se řídí platnou
legislativou případně podmínkami dotací. Stávající legislativní požadavky na
energetickou úroveň staveb a plán na jejich další vývoj považujeme za
dostatečně přísný. Z tohoto pohledu by bylo vhodné indikátor auditu přehodnotit.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ má zpracovanou energetickou koncepci. Připravuje pilotní projekt stavby s adaptací na změnu klimatu. Pro další rozvoj MA 21: Kromě parametrů energetické účinnosti (např. zateplení obálky, parametry otvorových výplní, apod.) se nabízí prostor pro uvažování aspektů materiálové účinnosti v kontextu oběhového hospodářství.
|
3.3.4 Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
ANO, máme měsíční pravidelné přehledy. Do budoucna
uvažujeme i frekventovanějším monitoringu.
Spotřeba vody v příloze.
|
|
Data ke spotřebě energii a médiií jsou k dispozici viz přílohy (sledováno pro každý objekt či vozidlo)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Indikátory jsou k dispozici v měsíčním intervalu.
|
3.4 Udržitelná výstavba |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4 Udržitelná výstavba
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jako hlavní dokument se jeví energetická koncepce. MČ zvažuje při investiční výstavbě parametry spotřeby energie. V rámci udržitelné výstavby je však třeba zohlednit také další hlediska.
|
3.4.1 Existuje předpis, kterým se městská část hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ne. MČ respektuje aktuálně platnou legislativu a
podmínky dotačních zdrojů. Otázka je skoro totožná s otázkou 3.3.3. a vzhledem
k existujícím obecně platným předpisů v oblasti stavebního práva se zdá být
požadavek na vnitřní předpis málo účelný.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ nedisponuje předpisem hlásícím se k udržitelnému stavitelství, není však mnoho municipalit, které takový předpis mají. I bez něj se orientovat na minimalizaci vzniku odpadů, jejich maximální využití během stavby. MČ by mělo přihlédnout k zásadám cirkulární ekonomiky viz EU přístup https://www.mpo.cz/cz/stavebnictvi-a-suroviny/strategicke-dokumenty-pro-udrzitelne-stavebnictvi/zasady-cirkularni-ekonomiky-pri-projektovani-budov-v-navaznosti-na-levels--253983/Podíl staveb LEED, BREAM, SBTtool není znám. Informace o certifikacích budov vyžadují spolupráci se soukromými investory.Udržitelné stavebnictví zahrnuje kromě úspor využití obnovitelných zdrojů (dřeva), využití místních zdrojů , využití recyklovaných materiálů, opatření proti přehřívání budov až po hospodaření s vodou (využití dešťových a šedých vod) a dostupnost budov a areálů pro cyklisty a pěší.
|
3.4.2 Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celé městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Informace nemáme k dispozici.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je možné využít také odborný odhad, viz níže
|
3.4.3 Lze odhadnout podíl ( ) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení, a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí)? (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území městské části.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zateplení realizovaná v období 2014 - 2016: úspora energie cca 50% proti původnímu stavu.
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Lze využít údaje rekonstruovaných objektů či nové výstavby provést odborný odhad. Úspora energie byla odhadnuta, plocha nikoliv.
|