1A Správa věcí veřejných |
Hodnocení oblasti |
1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.1 Řízení při správě a rozvoji – úroveň nastavení a provázanost procesů a dokumentů
|
Úřad městské části má nastaven systém provázanosti procesů a dokumentů minimálně na úrovni odpovídající jiným úřadům městských části Prahy srovnatelné velikosti či obdobných municipalit. Nad tento rámec se městská část snaží o dosažení vyššího standardu a učinila k tomu konkrétní kroky (např. certifikace ISO, dosažení uznání všech auditů udrž. rozvoje v roce 2019, dlouhodobé hodnocení MA21 na úrovni C, realizace projektu Efektivní a participativní správa v MČ Praha 12 a v posledním roce i zlepšení prosazování strategického plánování). Výstupy z těchto hodnocení a projektů však nejsou plně využívány v praxi. Potřebná shoda na cílech a harmonogramu dlouhodobého postupu v této oblasti (s přesahem volebních období) není zcela jasná a jednoznačná. Nový strategická plán rozvoje MČ, schválený v letošním roce, je dokumentem, který může pomoci nedostatek dlouhodobého plánování překlenout i v oblasti řízení.
|
Shoduji se s hodnocením MČ. Nastavení procesů hodnotím jako dobré, formální požadavky jsou naplněny, rezervy pro další zlepšení jsou v praktickém využití .
|
1.1.1 Naplňuje městská část při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ z hlediska výběru „správných věcí“ (výběr lze doložit například popisem a vyhodnocováním rizik, event. analýzami rizik, např. v rámci nadřízeného i vlastního strategického plánu) včetně pravidelného vyhodnocování těchto plánů, jejich cílů a měřitelných indikátorů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Rozvojové aktivity MČ
vycházejí z platného Strategického plánu rozvoje MČ. Stávající Strategický plán
udržitelného rozvoje městské části Praha 12 2013 až 2020 bude nahrazen
Strategickým plánem rozvoje MČ Praha 12 2020- 2026, který je aktuálně zpracováván.
Tyto základní strategické plány byly a jsou připravovány s aktivní účastí
veřejnosti podle metodiky MA21 a NSZM ČR. Metodicky také s ohledem na
Metodiku tvorby programu rozvoje obce, GaREP a e- Rozvoj.cz, 2014. Po veřejném
projednání bude schvalován v Radě MČ a v Zastupitelstvem MČ. Strategický
plán rozvoje MČ obsahuje základní rozvojovou strategii pro všechny oblasti
rozvoje městské části.
Strategické plány MČ respektují aktuální strategické dokumenty větších
územních celků, konkrétně mají vazbu především na Strategický plán hlavního
města Prahy, který je se všemi městskými částmi projednáván (dle vyhlášky č.
55/2000 Sb. hlavního města Prahy-"Statut") a na platnou územně
plánovací dokumentaci hlavního města (Územní plán hl. města Prahy). Dále,
s ohledem na uplatňování principů udržitelného rozvoje, bude aktuálně
zpracovávaný plán navázán Strategický rámec Česká republika 2030. Nadřazené republikové
strategie dále navazují na evropské strategie i globální dokumenty světových
organizací, kterými je ČR vázána (Agenda 2030, SDGs a strategickými dokumenty
pro jednotlivé oblasti). Výčet zohledněných nadřazených dokumentů a
strategií je vždy uveden ve strategickém plánu (aktuálně v platném Strategickém
plánu udržitelného rozvoje MČ Praha 12). Na
strategický plán trvale udržitelného rozvoje MČ navazují jednotlivé dílčí
střednědobé plány: Komunitní plán rozvoje sociálních služeb na území městské
části Praha 12 v letech 2015-2020, aktualizovaná Koncepce rozvoje základních a
mateřských škol v městské časti Praha 12 2009, Strategická koncepce rozvoje
městské části Praha 12 v souvislosti s čerpáním externích finančních zdrojů do
roku 2022, Místní akční plán vzdělávání, v záměru je příprava Zdravotního plánu a další.
Stejně jako strategické dokumenty také dílčí plány a koncepce jsou ve stanovených
intervalech nebo podle potřeby aktualizovány. V dílčích oblastech je
strategický plán rozpracován formou akčních plánů, např. každoročně
zpracovávaný Akční plán plnění veřejných priorit (dříve též označovaný jako "Komunitní plán zdraví a kvality života", Plán zlepšování v rámci MA21. Další koncepční dokumenty jsou
zpracovány formou směrnice ÚMČ (Bezpečnostní politika IS ÚMČ Praha 12,
Informační koncepce MČ Praha 12).
|
|
|
MČ má zpracované strategické dokumenty rozpracované do akčních plánů, které pravidelně vyhodnocuje.
|
1.1.2 Vybírá a prosazuje (schvaluje) městská část nejpotřebnější či nejdůležitější investice, aktivity, veřejné služby, opatření, legislativu atd., a to v optimálním rozsahu a ve smyslu zásad udržitelného rozvoje včetně pravidelného hodnocení opatření ve vztahu k udržitelnému rozvoji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Výběr a prosazování
nejdůležitějších investic, aktivit, veřejných služeb, opatření atd. v městské
části Praha 12 vychází ze strategických dokumentů, akčních plánů, ale i volebních
programů vítězných pol. uskupení a koaliční smlouvy sil, které jsou zastoupeny
v Radě městské části. Zejména do akčního plánu veřejných priorit (akční plán
„Zdraví a kvality života“) se promítají aktualizace veřejných priorit. Tyto priority
a konkrétní návrhy veřejnosti z veřejného fóru a ověřovací ankety jsou
posouzeny z hlediska politických programů i rozvojových plánů a strategií MČ a
výsledkem je každoroční Komunitní plán zdraví a kvality života. Vyhodnocování
dosažených výsledků je průběžné a roční zhodnocení je součástí dalšího
veřejného fóra. Každoroční přibližování k cílům udržitelného rozvoje je
formulováno v Plánu zlepšování. Jeho naplnění je vyhodnocováno v rámci Komise
MA21 (komise RMČ) a rada MČ je standardním způsobem o výsledku informována.
Tímto způsobem se veřejnost účastní na stanovení pořadí priorit a zároveň i na formulaci
nových konkrétních aktivit. Ty jsou však do Akčního plánu zařazovány s ohledem na koncepční dokumenty a politické programy. A
zároveň také s ohledem na finanční, technické, časové, personální zdroje a
další věcné aspekty realizace vybraných veřejných priorit.
Lze proto konstatovat, že
výběr a prosazování uvedených aktivit a opatření reflektuje udržitelný rozvoj,
a to jak ve fázi přípravy strategií, tak i průběžně díky trvalé komunikaci s
veřejností v rámci systému MA21 a projektu Zdravá městská část Praha 12.
Zlepšování úrovně participace veřejnosti a naplňování cílů udržitelného rozvoje
je plánovité a je pravidelně vyhodnocováno.
|
|
|
MČ má nastavené procesy pro výběr potřebných investic, aktivit ...s ohledem na zásady udržitelného rozvoje.
|
1.1.3 Existuje provázanost nadřízených a vlastních strategických rozvojových dokumentů a ÚPD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Provázanost nadřízených (včetně ÚPD) a vlastních strategických dokumentů byla respektována v předchozím strategickém plánu rozvoje (2013-2020) a je plně respektována i novém strategickém plánu rozvoje MČ na období 2020-2026. Částečně okomentováno také v bodu 1.1.1. a také v bodu 1.1.4.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
|
1.1.4 Existuje provázanost ostatních koncepčních dokumentů (plány jsou integrované – vzájemně provázané) včetně doložení připravenosti městské části efektivně reagovat na mimořádné situace a nové výzvy (např. klimatické změny, vnitřní a vnější migrace a podobně)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zpracovatelem územně
plánovací dokumentace pro Prahu a to jak ÚP velkého územního celku, tak ÚP obce
je hlavní město Praha. Pořizovatel během jednotlivých kroků pořizování územně
plánovací dokumentace (pouze) projednává s městskými částmi (návrh zadání ÚP,
koncept řešení ÚP, návrhu ÚP). Městská část má rovněž možnost vyjadřovat se k
projednávání změn ÚP). Lze tedy konstatovat, že existuje provázanost ÚPD
především se strategickým plánem obce (Strategický plán hl. města Prahy) a
dalšími strategiemi hlavního města. V omezené míře, odpovídající postavení městské
části při pořizování ÚPD, mohou být pořizovatelem reflektovány i strategické
dokumenty městské části.
Strategické plány městské
části reflektují strategický plán obce a nadřazené strategie. Strategie městské
části jsou zpracovávány s ohledem na ÚPD. Také z těchto důvodů lze konstatovat,
že existuje i provázanost ÚPD a strategických rozvojových dokumentů samotné
městské části.
Na území městské části
platí koncepční dokumenty od úrovně Evropské unie až po úroveň městské části.
Všechny koncepční dokumenty jsou zpracovávány tak, aby respektovaly nadřazené
strategie. Z hlediska horizontální provázanosti na úrovni městské části: Dílčí
strategie, střednědobé a krátkodobé plány, akční plány a studie respektují
Strategický plán udržitelného rozvoje městské části Praha 12 nebo jsou
podkladem (např. Demografická studie pro MČ Praha 12, z roku 2015,
aktualizovaná v roce 2018). Strategický plán rozvoje respektuje cíle
globální a závazky přijaté městskou částí, tedy i deklaraci, kterou se městská
část v roce 2011 připojila k systému a cílům Agendy udržitelného rozvoje v
rámci MA21. Strategie je v souladu také s cíli, které sleduje projekt Zdravá
městská část Praha 12.
V rámci úřadu městské části
je zajištěna činnost krizového řízení (dvě referentské pozice), k zajištění připravenosti
na mimořádné situace. Funkčnost nastavení zvládání mimořádných situací potvrzuje zvládání činnosti během nouzového stavu v souvislosti s koronavirem a to jak z hlediska zajištění běžných agend úřadu, tak i plnění mimořádných úkolů. V posledních letech je také posilována připravenost na změnu klimatu. Je požádáno o dotaci na zpracování Adaptační strategie a jsou realizována konkrétní dílčí opatření (výsadby stromů, maximalizaci zasakování srážkových vod, pilotní projekt adaptačních opatření na
školské budově městské části ve spolupráci s MHMP a s podporou OPŽP).
Další, již realizované opatření v souvislosti s adaptací na
klimatickou změnu, jsou uvedeny v auditech oblastí Životní prostředí či
Udržitelný výroba a spotřeba. Konkrétní příklad schopnosti MČ reagovat na nové výzvy lze doložit např. realizací adaptačních opatření viz https://www.praha12.cz/praha-12-proti-suchu-a-klimatickym-zmenam/d-69097 nebo ve zvládání činnosti během virové pandemie - příklad funkčního krizového řízení https://www.praha12.cz/pandemicka-chripka-a-n1h1/d-2965
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.1.5 Byla provedena optimalizace veřejných služeb (ZŠ a MŠ, sociální služby, technické služby apod.) a úřadu tak, aby byl systém služeb efektivní a odpovídal místním podmínkám, a to včetně schopnosti reagovat na změny, a byla tato optimalizace vyhodnocena? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část je
zřizovatelem 9-ti základních škol a 18-ti mateřských škol. Optimalizace jejich
provozu a rozvoje probíhá soustavně a plánovitě na základě strategických plánů
a studií (příloha k demografické studii za účelem plánování spádovosti škol.
Místní akční plán vzdělávání pro MČ Praha 12 je významným nástrojem pro
plánování a rozvoje škol, který přispívá k optimalizaci fungování škol.
Objektivním problémem je
stav budov, převážně panelových budov ze 70 a 80 let minulého století s
technickými parametry, které neodpovídají současným požadavkům na energetickou
úspornost, potřeby škol ani na vnější vzhled a jsou na hranici své životnosti.
Díky aktivitě městské části se podařil s podporou OPŽP 5 školních budov
zrekonstruovat, včetně zateplení pláště budovy, výměny výplní otvorů. Dalším
krokem bylo zřízení funkce energetického manažera (2016) a zpracování
energetické koncepce a managementu budov ve správě městské části, což se z
valné části týká právě budov základních a mateřských škol, ale také budov
provozovaných dalšími organizacemi zřízenými městskou částí.
Optimalizace Správy
bytových objektů, proběhla v roce 2016. Zároveň s podporou OPŽP
s v minulosti uskutečnila rekonstrukce sběrného dvora, která je velmi
významným zařízením provozovaným touto organizací. Zároveň došlo
k reorganizaci provozu sběrného dvora. Městská část poskytuje SBO, stejně
jako ostatním příspěvkovým organizacím, metodickou pomoc a kontroluje chod
organizace.
Hodnocení platného systému
řízení podle normy ISO 9001:2016 (certifikace v roce 20018) se vztahuje
k Úřadu městské části, ale ve skutečnosti se dotýká i vztahu MČ a
příspěvkových organizací. Získaní certifikace shody s normou ISO svědčí o
pozornosti, kterou ÚMČ efektivitě a kvalitě řízení věnuje a je i potvrzením
dosažení určité úrovně.
Příklady pozornosti a podpory MČ a schopnosti reagovat na změny např. https://www.praha12.cz/odpady/ds-1138, soustavná spolupráce v oblasti informovanosti občanů např: https://www.praha12.cz/nabidka-akci-pro-seniory-v-kc-12-v-prosinci-2019/d-73665
|
-
ano
jednotlivé odbory monitorují fungování příslušných služeb a předkládají materiály samosprávným orgánům. Z důvodu velkého množství nevkládáme.
|
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.1.6 Existuje provázanost investic se schválenými rozvojovými dokumenty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano. Rozhodující investice jsou plně v souladu se strategickým plánem a dalšími rozvojovými dokumenty
(soustředění úřadu MČ do jedné budovy, zajištění kapacity domova důchodců/domova s pečevatelskou službou,
rekonstrukce a modernizace budov provozovaných městskou částí). U menších projektů je reagovány i na priority z
každoročního cyklu participace veřejnosti (veřejné fórum - ověřovací anketa - plán zdraví a kvality života), které
však obvykle do cílů strategií zapadají. Participace tedy ovlivňuje pořadí spíše než obsah investic. Zprávy k průběhu veřejného fóra, roční zprávy k aktivitám MA21 a další dokumenty jsou prokazování plnění kritérii MA21 nebo je lze nalézt na webu praha12.cz https://www.praha12.cz/ma-21/ms-66408/p1=66408
|
|
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.1.7 Existuje provázanost provozního rozpočtu a výhledu s činnostmi obsaženými ve schválených nadřízených a vlastních rozvojových dokumentech? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano. Část provozního rozpočtu, která není vázána na
mandatorní výdaje včetně zajištění výkonu přenesené státní správy je
rozpočtována s ohledem na strategickými dokumenty a plány. Informace k hospodaření a rozpočtu naleznete na webu https://www.praha12.cz/hospodareni-mc/ds-1006/p1=64635
|
|
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.2 Řízení při správě a rozvoji - efektivní a účelné vykonávání činností, aktivit, naplňování plánů
|
Městská část- tedy především ÚMČ Praha 12, ale i příspěvkové organizace městské části, vykonávají činnosti na odpovídající úrovni a případné nedostatky jsou bez zbytečných odkladů napravovány.
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.2.1 Naplňuje městská část při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ z hlediska provádění, a to včetně přístupu městské části k zásadám zdravého finančního řízení (provozní přebytek, systém vnitřní kontroly – 3E, využívání příležitostí a snižování rizik atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Výběr "správných
věcí" je MČ vedena jak politickými programy vítězných politických stran a
uskupení, tak také strategiemi a studiemi a akčními plány Zároveň probíhá
participace veřejnosti formou veřejného fóra a ověřovací ankety ústící do
komunitního plánu Zdraví a kvality života signalizující aktuální priority veřejnosti.
V oblasti územního rozvoje se pro některé části území daří zajistit územní
studie (ÚS Kamýk, ÚS Komořany), které jsou připravované s participací
veřejnosti.
"Dělat věci
správně": v případě realizace aktivit zaměstnanců úřadu se uplatňuje
kvalifikace zaměstnanců i průběžné vzdělávání (v současnosti s podporou
projektu Vzdělávání, který je podpořen z OPZ). Využívána je i odborná a
metodická podpora magistrátu hlavního města, odborných organizací a
ministerstev podle předmětu činnosti. Další aktivity jsou zajišťovány jako
externí služby. Zde se uplatňují kvalifikační kritéria kvality při zadávání
veřejných zakázek (požadavek vnitřní Směrnice pro zadávání veřejných zakázek- viz příloha).
Orientace na občana spojena
s realizací MA21 a projektu Zdravá městská část, ale i se systémem vnitřních předpisů.
Optimalizace provozu úřadu, s ohledem na zákazníky (tedy i klienty úřadu),
je také cílem uplatňovaného integrovaného systému řízení včetně uplatňování
normy ISO 9001:2016.
Ekologické chování úřadu a
úspory: úřad sleduje spotřeby energií a zdrojů, po zřízení funkce energetického
manažera byla zpracována energetická koncepce a ve spolupráci s dalšími
pracovníky Odboru správy úřadu, ostatními odbory a příspěvkovými organizacemi
je soustavně optimalizováno nakládání s energiemi. Energetická opatření
provedená v posledních 5 letech také významně přispívají nejen
k úspoře zdrojů, ale i k omezení negativního vlivu na životní
prostředí včetně omezení znečištění ovzduší.
|
-
Ano
je přijat systém vnitřních předpisů (směrnic, nařízení tajemníka a další), které upravují finanční hospodaření v náznosti na obecně platné právní předpisy o hospodaření samosprávných celků
-
-
|
|
Na základě uvedených informací hodnotím stav jako nadstandardní a shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.2.2 Existují přiměřená vnitřní pravidla pro zadlužování městské části a jsou tato pravidla dodržována? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Existuje ucelený systém vnitřních předpisů , který se rovněž zabývá zdravým finančním hospodařením. Systém směrnic je dostupný pro zaměstnance úřadu prostřednictvím intranetu. Tento kompletní přehled celého systému vnitřních předpisů není jako celek zveřejněn , ale jsou zveřejněny dílčí směrnice např. jako součást usnesení při jejich schválení. Z praktických důvodů zde proto nelze uvést jeden odkaz, ale lze konstatovat, že existence provázaného systému směrnic byla opakovaně kontrolována auditem ISO 9001. Sken certifikace ISO je v příloze.
|
|
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.2.3 Lze na konkrétních aktivitách a činnostech prokázat orientaci úřadu a jeho organizací na občana a jeho oprávněné potřeby (otevírací doba, dostupnost, …)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část je od roku 2010 pozorovatelem a od roku
2011 realizátorem MA21 (bez přerušení). Od konce roku 2015 realizuje také
projekt Praha 12 Zdravá městská část. Dlouhodobě je v rámci naplňování
hodnotících kritérií MA21 hodnocena v kategorii C, resp. aktuálně C** díky splnění vnitřních auditů udržitelného
rozvoje v 7 oblastech.
K těmto formálním krokům se
vážou i odpovídající praktické aktivity viz zprávy MA21 za rok 2015, 2016,
2017, 2018 v příloze. Vedle uplatňování systému výběru a hodnocení plnění
veřejných priorit (veřejné fórum, anketa, akční plán, vyhodnocení na dalším
veřejném fóru) jsou uplatňovány i další formy participace. Komunikace s
bytovými družstvy a SVJ je jedním z efektivních nástrojů komunikace s veřejností.
Také v oblasti zapojování mladých městská část dlouhodobě rozvíjí cíle
participace včetně inovativních forem (např. festival Antifetfest) nebo
Zasedání mladých (společné zastoupení školních parlamentů všech ZŠ). Součástí
veřejného fóra jsou vždy stoly mladých. Jejich návrhy se často prosazují v ověřovacích
anketách. Realizován byl například návrh na vybudování pumptrackové dráhy. Rovněž
koncepční materiály a zejména Strategický plán rozvoje MČ jsou připravovány
s důsledným uplatňováním principů participace veřejnosti. Připravováno je
i participativního rozpočtování. MČ projednává vlastní rozvojové záměry s
veřejností, ale důsledně usiluje i o projednávání záměrů jiných investorů. Dokumentace výše popsaných aktivit je součástí každoročního prokazování plnění kriterií v systému MA21 nebo je lze nalézt na webu praha12.cz https://www.praha12.cz/dokumenty-k-ma21/d-46070
MČ však objektivně postrádá
některé prostředky, které jsou vlastní běžné obci (rozhodování o územním plánu)
a proto má ve vztahu zejména k developerským projektů obtížnější
postavení.
Spokojenost občana jako
klienta úřadu je jedním z cílů kvality rozvíjeného integrovaného systému
řízení kvality včetně uplatňování normy ISO 9001. Významným přínosem bude i
dokončení nové radnice (nyní ve výstavbě), která soustředí dosud rozptýlené
služby ÚMČ Praha 12 do jednoho místa.
|
-
Ano
Pro realizaci a rozvoj informovanosti veřejnosti je zřízen Odbor komunikace s veřejností a médií. Jsou využívány různá media včetně tištěných (Noviny Prahy 12), elektronických (web praha12.cz), sociálních sítí (facebook, youtube, mailové kontakty , aplikace Praha 12 v mobilu), ankety a další
|
|
Situaci hodnotím jako dobrou a zlepšující se.
|
1.2.4 Prokazuje úřad městské části a její klíčové organizace při běžném chodu výkonnost a kvalitu (např. pomocí zlepšujícího se trendu nebo pomocí benchmarkingu)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Výkonost a kvalita je chodu
úřadu městské části je, kontrolována obecně zavedenými mechanizmy (dozorová
činnost nad výkonem veřejné správy MV a dozor resortních ministerstev
v příslušných oblastech přeneseného výkonu státní správy) a také pomocí
dobrovolných nástrojů, ke kterým se MČ Praha 12 přihlásila. Jde především o
normu ISO 9001:2016, která je součástí integrovaného systému řízení kvality
ÚMČ. Certifikaci shody systému dle této normy ÚMČ poprvé dosáhl v roce
2018. Na certifikaci navazuji vnitřní audity a dohledové audity. Cílem je nejen
monitorovat a hodnotit, ale především uplatňovat zjištění a systém řízení
průběžně zlepšovat. Pro ukazatele kvality jak v rámci Integrovaného
systému řízení (včetně ISO 9001), tak pro vyhodnocování naplňování strategického
plánu, chceme v maximální míře využívat metodiku benchmarkingu, aby
zjištěné údaje byly metodicky jednotné a využitelné pro pozdější porovnání
s jinými municipalitami.
K optimalizaci chodu
úřadu cílí i probíhající výstavba radnice, která nahradí pracoviště úřadu ve
stávajících sedmi budovách.
|
-
Ano
například v rámci shody se systémem ISO 9001 jsou sledovány ukazatele výkonnosti jednotlivých odborů a je sledován trend
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.2.5 Jsou zavedeny efektivní způsoby komunikace v rámci samosprávy, úřadu a organizací řízených městskou částí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Kromě standardních nástrojů
MA21, jako jsou kulaté stoly, veřejná fóra a ankety městská část v roce 2017
zavedla vlastní mobilní aplikaci "Praha 12 v mobilu", která je
vytvořena jako efektivní prostředek ke komunikaci s veřejností. Aplikace byla
představena jako příklad dobré praxe na portálu NSZM ČR a na setkání pražských
městských části zapojených do MA21, které proběhlo 7. 3. 2017 na Mariánském
náměstí, kde měla velmi dobrý ohlas a inspirovala další zájemce. Článek k setkání již nelze na webu dohledat, uvádíme proto odkaz na pozvánku s programem: https://otevrenenoviny.cz/pozvani-setkani-zdravych-mc-utery-7-3-2017/#prettyPhoto
Vnitřní komunikace úřadu: v
návaznosti na jednání Rady a Zastupitelstva MČ (a rovněž komisí rady a výborů zastupitelstva)
probíhají pravidelné porady vedení (1 x měsíčně) a dále pravidelné porady
tajemníka s vedoucími odborů (1 x 14 dnů). Informace přenášejí vedoucí na
k referentům na svém pracovišti. Pro koordinaci přípravy a realizaci klíčových
úkolů jsou zřízeny pracovní skupiny napříč strukturou úřadu (např. investičních
akcí je ustanoven "Projektový tým"). Z jednání na všech úrovních jsou
pořizovány zápisy, které jsou sdíleny se všemi pracovníky na úřadu
prostřednictvím intranetu, jednání rady a zastupitelstva jsou zveřejňovány
rovněž na internetu. Intranet rovněž slouží k vnitřní komunikaci včetně
aktuálních zpráv, školení, pokynů, rezervací atd. Na intranetu jsou také k
dispozici všechny aktuální vnitřní směrnice, metodiky, návody, hepldesk a
další. Dále je zaměstnanci úřadu sdílen disk se šablonami písemností.
Významnou formou vnitřní
komunikace je také využívání e-mailové komunikace a telefonní sítě včetně
služebních mobilů. Pro spojení fyzickou písemnou formou funguje vnitřní pošta. Pro
zpracování materiálů do rady a zastupitelstva, včetně ukládání úkolů a
generování usnesení je využíván systém TED. Je využívána spisová služba,
ekonomická software a další programu po podporu práce a vnitřní komunikace
úřadu. Systém komunikace uvnitř úřadu je budován koncepčně a vychází ze
strategického dokumentu: informacni-koncepce-mc_1.pdf
|
|
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.2.6 Chová se úřad a organizace města společensky odpovědně a ekologicky? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Úřad městské části nebyl
podroben žádné speciální certifikaci z hlediska environmentálně šetrného
provozu.
Ohledně šetrného nakládání
s energiemi je radnice v posledních letech velmi aktivní (zateplování školských
budov s podporou SFŽP, vytvoření pozice energetického manažera, zajištění
a uplatňování energetické koncepce, zlepšení efektivity využívání energie a
vody). Úspory energií zároveň významně přispívají k ochraně ovzduší.
Zásadním opatřením
k optimalizaci chodu úřadu a to i z pohledu úspory energie je
probíhající výstavba radnice, která nahradí pracoviště úřadu ve stávajících
sedmi budovách.
V rámci aktivit MA21 i
odboru ŽP je pozornost věnována osvětě vně, ale i dovnitř úřadu (osvětové akce
k udržitelnému rozvoji např. Odpady udržitelně 2019, Dny Země a další)
V úřadu městské části
funguje třídění odpadu (papír, plast) a navazuje na celopražský systém třídění
odpadů (v MČ Praha 12 bílé sklo, barevné sklo, papír, plast, kompozitní obaly).
Aktivitou MČ byla v minulosti zřízena a jsou provozována i místa pro
kompostování. Městská část zřídila také vlastní sběrný dvůr a jeho provoz je
svěřen příspěvkové organizaci MČ Praha 12. Správa bytových objektů.
V roce 2017 došlo
k náhradě jednoho referentského vozidla se spalovacím motorem za vozidla
na elektrický pohon (s podporou SFŽP). Uvedené aktivity byly již dříve dokládány a uznány v rámci plnění kritérií MA21 viz https://ma21.cenia.cz/cs-cz/%c3%bavod/prove%c5%99ejnost/p%c5%99ehledyrealiz%c3%a1tor%c5%af.aspx
|
-
ANO
funguje systém třídění odpadu v budovách ÚMČ, MČ jako správce svěřených zemědělských pozemků preferuje biozemědělství na pronajímaných pozemcích, údržba zeleně podporující biodiverzitu, omezení jednorázových předmětů na pořádaných veřejných akcích (používány umyvatelné plastové kelímky)
|
|
Na základě uvedených informací hodnotím situaci jako dobrou.
|
1.2.7 Přijímá úřad a organizace městské části opatření proti nehospodárnému zacházení se zdroji? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.3 Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.3 Řízení při správě a rozvoji - komunikace a partnerství
|
Komunikace a spolupráce s veřejností je dlouhodobá priorita MČ Praha 12. Městská část v této oblasti funguje nadstandardně, jak o tom svědčí každoroční plnění kritérii MA21 v úrovni C.
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.3.1 Naplňuje městská část při správě a řízení území model „Dělat správné věci správně“ (viz obrázek) z hlediska správné komunikace? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
-
ano
každoroční spolupráce s řadou partnerů při realizaci Dne Země, kuturních akcích např. se společností Kytary.cz, Ples MČ ve spolupráci s SDH Cholupice, podpora řady aktivit v komunitním prostoru Cukrkandl
-
-
-
|
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.3.2 Provádí úřad a organizace městské části veřejná projednávání (či obdobné formy) při všech důležitých rozhodováních (pro jednotlivé typy zainteresovaných stran)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Investiční akce městské
části jsou projednávány s veřejností. Zařazení hlavních priorit (např. umístění
radnice do jedné budovy, zajištění kapacity domu s pečovatelskou službou)
navazuje na opakovaná projednání na veřejném fóru, veřejnost je o pokroku v
přípravě těchto investic informována na webu, v Novinách Prahy 12, na
facebooku.
Menší akce jsou často
výsledkem návrhu občanů na veřejném fóru. Tyto investice často probíhají v
partnerství s místními neziskovými organizacemi např. rekonstrukce parku Na
Zvonici v partnerství s místní farností, Rekreačně sportovní areál RAK ve
spolupráci se zdejší organizací Junáka. Nový strategický plán rozvoje městské
části je připravován s důsledným uplatňováním principů participace
veřejnosti. Také v oblasti územního rozvoje radnice aktivně spolupracuje
s bytovými subjekty, občanskými iniciativami. Pro klíčové lokality
prosazuje zpracovávání studií územního rozvoje připravené s účastí veřejnosti.
Indikátor: harmonogram
postupových kroků přípravy SP, zpráva z veřejného fóra, doklady k
projednávání územních studií. Dokumenty k uvedeným aktivitám naleznete na webu praha12.cz https://www.praha12.cz/ma-21/ms-66408/p1=66408
|
-
-
-
ANO
doloženo každoročně v rámci kriterií MA21 - kat. C
|
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.3.3 Zveřejňuje městská část a její organizace pravidelně výroční zprávu (nebo obdobnou zprávu)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.3.4 Existuje analýza stížností nebo podnětů od občanů, jsou přijímána opatření k jejich řešení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Je stanoven systém
vyřizování stížností a podnět. Vyhodnocování trendů probíhá v rámci
integrovaného systému řízení kvality.
Indikátor: příslušný výstup
z QMS
|
|
|
Hodnotím jako uspokojivé a stabilní.
|
1.3.5 Lze o úřadu a organizacích městské části říci, že jsou transparentní a informace jsou dostupné? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano. Informace o všech aktivitách úřadu jsou průběžně zveřejňovány tiskou i elektronickou formou. Web městské části https://www.praha12.cz je
přehledný a informace jsou snadno dohledatelné. Dotazy a připomínky jsou s veřejností bezodkladně projednávány
a pokud je to možné i řešeny. Rozpočet i všechny smlouvy nad 500 tis. Kč jsou vždy zveřejňovány, v případě
dotazu na menší služby a dodávky tazatel vždy dostane relevantní dostane informace. Praktickým problémem
úřadu je rozmístění do sedmi budov, což objektivně komplikuje osobní jednání u složitějších věcí , které se týkají
pracovišť umístěných v různých budovách. Tento problém bude řešen vnikem nové budovy, kam budou umístěny
všechna pracoviště úřadu, aktuálně probíhá příprava stavby.
|
-
ANO
Doloženo v rámci kritérií.
-
-
|
|
Na základě uvedených informací hodnotím situaci jako dobrou.
|
1.3.6 Přijímá úřad a jeho organizace opatření proti snížení rizika korupce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, opatření obsahuje systém vnitřních předpisů.
|
|
|
Uvedené informace hodnotím jako uspokojivé.
|
1.3.7 Jsou popsány a optimalizovány komunikační kanály s veřejností? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Radnice používá všechny běžné komunikační kanály jako jako je místní tisk (Noviny Prahy 12), webové stránky
(www.praha.cz ), vývěsky a plakátovací plochy. Kromě toho městská část zřídila specielní webové stránky pro
oblast sociálních služeb (Pomoc na dvanáctce www.p12.helpnet.cz ) - oba weby jsou samozřejmě propojené.
Radnice využívá vlastní facebookový účet a publikuje také na Youtube. Realtivně novým komunikačním kanálem ,
který byl spuštěn počátkem letošního roku je vlastní mobilní aplikace Praha 12 v mobilu
(http://www.praha12.cz/praha-12-v-digitalni-ere-pripravili-jsme-pro-vas-mobilni-aplikaci/d-52591) . Každoročně
probíhá cyklus zapojování veřejnosti v rámci aktivit MA21 a projektu Zdravá městská část Praha 12 včetně
ověřovací ankety priorit a řada kulatých stolů. V posledních dvou letech využíváme anketní systém Demokracie 21
zohledňující také negativní hlasy.
MČ využívá rovněž Manuál participace veřejnosti, který zpracoval IPR Praha a byl schválen v roce 2015:
http://www.iprpraha.cz/manualparticipace
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
1.3.8 Jsou vytvářena vhodná partnerství? Lze na konkrétních případech prokázat synergické efekty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Prostřednictvím Národní
sítě zdravých měst ČR je MČ Praha 12 partnerem 130 členských obcí, několika
Zdravých krajů a zapojených MAS. Zahraničním partnerem MČ Praha 12 je městský
obvod Budapešť 15.
Řada místních společenských
akcí je realizována v partnerství s neziskovými i komerčními
organizacemi a ve spolupráci s dalšími městskými částmi a dalšími
organizacemi. Např. Den Země (partneři Effes, Regulus, Skanska, Monet, ČHMÚ a
další), Antifetfest (Comperio, Anafra, AV Media, MČ Praha 6, Pražské centrum
primární prevence Drop In a další), aktivity komunitního využití brownfieldu po
Modřanském cukrovaru „Cukrkandl“ probíhají ve spolupráci Roubike Coffee,
společností Skanska reality, oddílu rychlostní kanoistiky TJ Spartak Modřany, společnosti
Kokoza i jednotlivců. Každoroční veletrh sociálních služeb pořádá MČ ve
spolupráci s desítkami poskytovatelů sociálních služeb a s podporou
místních firem. Podobně se městská část podílí na organizaci Veletrhu
volnočasových aktivit, kterou připravuje spolu s DDM Monet s podporou
komerčních organizací a s účastí mnoha vystavovatelů z neziskového i
komerčního sektoru, škol, dobrovolných hasičů, Městské policie Praha a řadou
dalších organizací.
Synergické efekty jsou
zcela nesporné a lze tvrdit, že většina výše uvedených aktivit by bez
spolupráce s partnery napříč společenskými sektory vůbec nebyla možná. Lze
je prokázat na všech výše uvedených akcích a na řadě dalších, které jsou
v MČ pořádány. Příkladem za ostatní může být pražské Cyklozvonění, které každoročně
společně připravuje několik městských částí a sponzorů. Průjezd cyklistů a doprovodný
program je díky tomu v ideální trase bez ohledu na hranice městských
částí. Pořádání takové akce izolovaně by zdaleka nebylo tak atraktivní a
rozhodně by ovlivnilo jen zlomek skutečných účastníků akce pořádané společně. https://www.praha12.cz
|
|
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
1.4 Spokojenost obyvatel s kvalitou života
|
Městská část se dlouhodobě realizuji komunikací s veřejností. V minulosti např. formou systému výběru veřejných priorit (fórum- ověřovací anketa -akční plán veřejných priorit), aktuálně také implementací strategického plánu rozvoje a akčního plánu se zapojením veřejnosti a využitím participativního rozpočtu. Zavádí také každoroční sledování spokojenosti obyvatel standardizovaným dotazníkem. Úroveň je ve srovnání s jinými městskými částmi nadprůměrná.
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.4.1 Existuje metodika šetření spokojenosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Šetření spokojenosti bylo
v minulosti prováděno jen nepřímo např. v rámci pocitových map,
dotazníků s možností volných vyjádření apod. V roce 2019 je průzkum spokojenosti
veřejnosti v městské části Praha 12 součástí sociologického průzkumu
k novému Strategickému plánu rozvoje MČ (realizace průzkumu červen,
červenec 2019). Předpokládáme využití stejného dotazníků spokojenosti i
v dalších letech k možnosti hodnocení trendu. Dotazník se metodicky
opírá o zkušenosti externího zpracovatele SP společnosti Proces – centrum pro
rozvoj obcí a regionů, s.r.o. a zkušeností a potřeb Úřadu MČ Praha 12. Dotazník
se stal součástí dokumentace sytému kvality řízení úřadu městské části (QMS ÚMČ
Praha 12). https://www.praha12.cz/zapojte-se-do-dotaznikoveho-setreni-spokojenosti-obcanu-s-zivotem-v-mc-praha-12/d-70546
|
-
ANO
viz textu u návodné otázky
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Situaci hodnotím jako dobrou a stabilní.
|
1.4.2 Jsou s výsledky seznamováni zastupitelé a veřejnost? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, s výsledky šetření
spokojenosti jsou součástí materiálu předkládaného Radě MČ a jako součást
zpracování strategického plánu je šetření z roku 2019 předkládáno i
Zastupitelstvu MČ a v rámci veřejného projednání je s výsledkem
šetření seznamována veřejnost. S prezentací výsledků šetření spokojenosti
veřejnosti a samosprávným orgánů počítáme i v dalších letech, a to nejen v režimu
přípravy strategického plánu, ale jako součást standardního systému zapojování
veřejnosti do správy MČ (prezentace výsledků na veřejném fóru).
|
|
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.4.3 Lze doložit trend v hodnocení spokojenosti, případně srovnání s jinými městskými částmi, resp. městy? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Trend podle odpovědí na standardizovaný
dotazník k šetření spokojenosti zavedený v roce 2019 veřejnosti zatím
hodnotit nelze. Z výsledků pocitových map, lze konstatovat, že se ukazuje
významná převaha pozitivních reakcí.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.4.4 Je provedena analýza výsledků, a to zejména v případě negativního trendu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Šetření jsou vždy
vyhodnocena, a pokud je to možné, jsou podkladem pro konkrétní opatření.
Na pocitové mapy, které
veřejnost vytvářela v roce 2016, navázalo podrobnější rozpracování vrstvy
nebezpečí v členění podle požadavku ředitelství Městské policie Prahy 12 a
lokality byly z hlediska signalizovaného problému sledovány včetně opakovaných
kontrol policií. Výsledkem byla bezpečnostní zpráva, která je k dispozici
starostovi a dalším bezpečnostním složkám a je podkladem pro konkrétní opatření
Městské policie Praha, Policie ČR a příslušných odborů. Výsledky kulatých
stolů, veřejného fóra a ověřovací ankety vedou k vytvoření Plánu zdraví a
kvality života, jehož realizace je sledována a výsledek - zhodnocení realizace
je součástí dalšího veřejného fóra. Lze dohledat na webu praha12.cz: https://www.praha12.cz/ma-21/ms-66408/p1=66408
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Shoduji se s hodnocením MČ.
|
1.4.5 Přijímají se opatření na základě provedení šetření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, i na příkladu
pocitových map lze doložit, že na kampaň a vyhodnocení navázaly konkrétní
opatření především ve spolupráci MČ a Obvodního ředitelství Městské policie
Praha (oblast bezpečnosti) a opatření jednotlivých odborů – Odbor životního
prostředí a Odbor dopravy. Zároveň je třeba konstatovat, že některé problémy na
které výsledky pocitových map ukazují se zatím, přes veškerou aktivitu MČ, vyřešit
nepodařilo (např. negativní pocity v podchodech ve správě TSK a.s.).
Výsledky pocitových map stejně jako např. výstupy participačních akcí jsou
podkladem pro nově zpracovávaný strategický plán rozvoje MČ.
|
|
|
Shoduji se s hodnocením MČ.
|