10 Globální odpovědnost |
Hodnocení oblasti |
10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
10.1 Mezinárodní spolupráce měst a obcí
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Úřad městského obvodu Slezská Ostrava je
primárně soustředěn na implementaci cílů udržitelného rozvoje (ať už z pohledu
ekonomického, sociálního či ekologického) v rámci péči o svěřené území, občany
a majetek, tak jak to vyžaduje Zákon o obcích. V mezinárodní spolupráci se
angažuje především s cílem získat podporu či know-how uplatnitelnou v rámci
obvodu. Podpora zemí třetího světa probíhá nepřímo, spoluprací
s organizacemi na území obvodu, které v rozvojových oblastech působí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V podoblasti 10.1 má MO
velké rezervy, které však mohou znamenat mnoho příležitostí. Pro příznivější hodnocení je třeba se zaměřit na naplňování hlavních
indikátorů, tj. usilovat o navázání nebo prohloubení nepřímé spolupráce s organizacemi
na území MO, které v rozvojových zemích působí, a usilovat o rozšíření aktivit MO a podpory v oblasti
etického obchodu.
|
10.1.1 Podporuje městská část myšlenku „etického obchodu”? Jakým způsobem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Slezská Ostrava se
hlásí k myšlence etického obchodu, spravedlivé mzdy i pracovních podmínek. Na tyto hodnoty dbá nejen ke
vztahu ke svým zaměstnancům, ale i dodavatelům, partnerům. Ukotvení výše
zmíněných principů v rámci chodu úřadu je řešeno dodržováním platné
legislativy i vydáním speciálních interních předpisů, nařízení, prováděním
kontrol.
Např. Úřad
městského obvodu Slezská Ostrava má vlastní Etický kodex, dohled
nad jeho kontrolou/dodržování je v gesci odboru pro vnitřní věci. Způsob
zadávání objednávek a veřejných zakázek se, pochopitelně, řídí platnou
legislativou, která byla navíc doplněna o interní Směrnici č. 1/2019,
která způsob a nároky na tuto činnost dále rozvíjí. Systém výběru
zhotovitelů, transparentní přístup i samotná administrace
těchto procesů jsou neustále zdokonalovány. Např. poslední změnou je: Rozhodnutí
tajemníka č. 3/2020 k zajištění jednotné evidence veškerých smluv
(rovněž zveřejňováno) a objednávek v informačním systému GINIS.
Zaměstnancům
poskytuje nad rámec běžných podmínek práce daných zákonem mnoho
benefitů cílících na vyvážení pracovního a osobního života –
od klasických stravenek, na které si díky využití sociálního fondu nemusejí
zaměstnanci doplácet, přes příspěvky na dovolené, možnost využití sick-days po
klouzavou pracovní dobu. Ve spolupráci s Úřadem práce se
městský obvod snaží pomoci dlouhodobě nezaměstnaným se
získáním pracovních návyků, zkušeností a referencí nutných pro budoucí úspěch
na pracovním trhu. V rámci zpětné vazby jsme byli upozorněni, že otázka ve skutečnosti neprověřuje, zda městský obvod dodržuje principy etického obchodu, ale zda podporuje hnutí Fairtrade nákupem jimi ceritifkovaných výrobků, popř. zda se přidalo ke kampani „Fairtradová města“. Na základě upozornění jsme provedli vnitřní mini-audit možností podpory tohoto hnutí. Bohužel, Fairtrade hnutí neposuzuje dodavatele podle jejich ekonomické a sociální situace, ale primárně podle země původu (země Latinské Ameriky, v menší míře Asie a Afriky), což znemožňuje participaci výrobců z jiných zemí, byť rovněž ohrožených chudobou. Není možné podpořit nákupem Fairtrade a zároveń nepodpořit transport zboží napříč kontinenty, což je v přímém rozporu se snahou o udržitelnost nákupů ve smyslu snižování ekologické stopy a podpory lokálních tradic a potravin. Z toho důvodu jsme zavrhli rozšíření palety nakupovaných výrobků o nové komodity, ale rozhodli se prověřit, zda je možné některé z jichž nakupovaných, lokálně nedostupných komodit, nahradit Fairtrade variantou. Zároveň jsme se rozhodli prověřit, zda jsou v obvodě soukromníci nabízející tyto produkty, či občané, které o ně mají zájem, které bychom mohli nějak podpořit. Na základě tohoto menšího šetření jsme zjistili, že mnoho našich občanů má o této problematice fair trade silné povědomí a využívá nákupu těchto surovin napříč celým městem Ostrava. Lze tedy říci, že jsou občané seznámení s touto problematikou, avšak nakupují tam, kde je nabídka těchto surovin nabídnuta. Pevně tedy věříme, že se najdou podnikatelé, které toto místo na trhu poptávky na našem obvodě zaplní a nabídnou tak našim občanům své portfolio produktů značky Fair trade. Možnost nákupu Fairtrade produktů pro úřad Jediný produkt, který úřad nakupuje, nemá lokální variantu a zároveń má fairtrade alternativu, je káva pro potřeby kanceláře starosty (řadoví zaměstnanci si nákup kávy financují sami). Momentálně je káva nakupována za cca 170Kč/kg. Cena zrnkové fairtrade kávy (https://www.fairtradecentrum.cz/zrnkova-kava/) se pohybuje mezi 500 a 1000Kč za kilogram. Změna na fairtrade produkt by tedy znamenala zvýšení výdajů na 3 – 6 násobek současné výše, aniž by došlo k prokazatelnému zvýšení kvality. Bohužel, taková změna je vzhledem k povinnostem šetrného nakládání s veřejnými prostředky neobhajitelná. Mapa fairtrade provozovenPři sestavování mapy "fairtrade" provozoven a prodejen (doporučené hodnotitelem auditu) bylo zjištěno, že se takovéto podniky na území městského obvodu nenalézají. Bohužel, vzhledem k socioekonomické situaci (residenční oblasti vzniklé v místech bývalých, hornických kolonií, kde se koncetrovalo především chudší obyvatelstvo) a poloze městského obvodu (sousedství s Moravskou Ostravou, kde se naopak nalézá historické centrum soutsřeďující kavárny, bary a obchody pro movitější zákazníky) a rozvolněnou zástavbou (není zde centrum, kde by se lidé tzn. potenciální zákazníci přirozeně koncetrovali), to není překvapením. Městský obvod dlouhodobě bojuje se zajištěním občanské vybavenosti v obvodu. Je problémem dostat a udržet v obvodu běžnou prodejnu s potravinami. Podnikatelskému záměru provozovny založené na fairtrade zboží, které spadá do cenové hladiny luxusních výrobků, se pochopitelně nebráníme, ale nejeví se jako příliš reálné, že by se k tomu někdo odhodlal. Fairtrade aktivity pro občany Rovněž jsme nezaznamenali žádný požadavek ze strany obyvatel o aktivity jako je např. Fair trade piknik, byť se setkání s občany koná na pravidelné bázi a lidé je hojně využívají k dotazům, komentářům, i vznášení požadavků. Aktivně jsme tedy využili již naplánované akce "letní kino" k podpoře Fair trade. Sortiment stánku s občerstvením bude rozšířen o Fair trade produkty a vystaven edukativní materiál, s cílem informovat občany městského obvodu, s tímto aktivním hnutí. ZOO Ostrava produkty Fair trade neprodává, ale svou aktivitou se snaží poukázat na další problémy související s enviromentálně šetrnějším spotřebitelským chováním a to například prodejem potravin značky BIO a Regionální výrobek, kde jsou tyto informace převážně prezentovány na info panelech a letácích, pro snadnou informovanost návštěvníků. ZOO Ostrava také vyrobila praktický tzv. Envibloček s informacemi spojenými s udržitelným rozvojem a ekologií. 
|
-
Ano.
Ano, úřad městského obvodu
Slezská Ostrava se hlásí k etickým hodnotám (právo na spravedlivou mzdu,
zdravotní, sociální zabezpečení) a má vytvořený vlastní funkční systém na
jejich prosazování v rámci své činnosti (více viz návodná otázka 10.1.1.).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz celkové hodnocení oblasti 10.1.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Podpora etického obchodu patří mezi povinné indikátory. Myšlenka
spravedlivého obchodu v podoblasti mezinárodní
spolupráce měst a obcí se váže především na rozvojový svět. Z tohoto pohledu tedy
nelze zásady spravedlivé mzdy a pracovních podmínek směrem k zaměstnancům MO a
českým dodavatelům a partnerům považovat za aktivní podporu etického obchodu. Pro lepší hodnocení doporučuji se zaměřit na aktivní podporu etického obchodu např. formou
pořádání vlastních vzdělávacích/osvětových akcí spojených s problematikou FT či na podporu aktérů, kteří tyto akce pořádají. Další možností je zvážit podporou místních podnikatelů, kteří zvažují zaměření svého portfolia na FT produkty.
|
10.1.2 Podporuje městská část zahraniční rozvojovou spolupráci nad rámec podpory etického obchodu (např. podpora vzdělávání, zdravotnictví, sociální či ekonomický rozvoj, podpora lidských práv, využití inovativních technologií, mezinárodní partnerství apod.)? Jakým způsobem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Slezská Ostrava se systematicky rozvojovou pomocí nezabývá, neb se nejedná o součást žádné z agend, jejichž zajišťování je hlavním úkolem tohoto subjektu. Na území městského obvodu je ovšem více než jedna organizace, která se rozvojové spolupráci věnuje a to:
Kola pro
Afriku -
Organizace distribuje rozvojovou pomoc ve formě jízdních kol, která školákům v
Gambii umožní překonat problém se vzdáleností místa bydliště a vzdělávací
instituce, kvůli kterému mnozí z nich nebyli schopni se školní docházky
účastnit. Základní mechanismus je sběr použitých kol v ČR, jejich recyklace /
oprava (ve spolupráci s dílnami ve věznici Heřmanice - na území městského
obvodu Slezská Ostrava), převoz do Gambie, distribuce namístě a zajištění
lokálního servisu pro případné opravy v budoucnu. Organizace funguje od roku
2012, nasbírala za tu dobu více jak 25 000 jízdních kol, z toho 7 334 předala v
Gambii a pomohla tak více jak 500 000 školákům.
Více viz: https://www.kolaproafriku.cz/
Ostravská
univerzita, partnerské univerzity mimo Erasmus+ - Univerzita dlouhodobě
spolupracuje s vysokými školami po celém světě, včetně rozvojových zemí.
Partnerství tedy není omezeno jen na program Erasmus+, ale je rozšířeno o
bilaterální dohody mimo standardní akademickou půdu EU.
Více viz: https://www.osu.cz/partnerske-univerzity-mimo-erasmu/
ZOO Ostrava – Místní zoologická zahrada je
velmi aktivní na poli osvěty i aktivního zapojení do výzkumu a ochrany přírody
na globální úrovni.
Např. jde o zapojení do EEP (Evropský záchovný program), ESB (Evropská
plemenná kniha), ISB (Celosvětová
plemenná kniha), které pomocí mezinárodní spolupráce zoo pomáhají udržet
genofond kriticky ohrožených druhů a v případě vhodných podmínek i opětovný
návrat do přírody. Angažuje se v 13
kampaních EAZA (Evropská asociace zahrad a akvárií), dále zde probíhá 11
záchranných projektů, do kterých se může zapojit veřejnost, osvětová kampaň za
zachování místní biodiverzity s praktickými radami pro návštěvníky, co mohou
doma v této věci sami udělat, a charitativní sbírky jak finanční povahy (adopce
zvířete) i materiální (sběr a následný prodej oblečení, ale i mobilních
telefonů). Koordinaci výukových a propagačních aktivit má na starosti oddělení
pro kontakt s veřejností.
Více viz: http://www.zoo-ostrava.cz/cz/ochrana-prirody/nase-poslani/
Adopce na dálku – na území městského obvodu Slezská Ostrava je i
několik organizací angažující se v „Adopci na dálku“. Např. Farní sbor Slezské církve evangelické augsburského
vyznání v Ostravě již několik let podporuje Stevena Kazibwe z Ugandy
(http://ostrava.sceav.cz/adopce-na-dalku-steven/) a diecéze Ostravsko- Opavská
zprostředkovává tuto formu pomoci
(https://adoptujsi.cz/project/adopce-na-dalku/). Tomuto tématu se věnuje i
Charita Ostrava
(https://ostrava.caritas.cz/vyhledavani-v-adresari/?s=adopce-na-dalku#directory-detail),
Gymnázium Hladnov (http://hladnov.info/index.php/cz/lektori/30-cz/aktivity-skoly/311-adopce
), nezisková organizace NOVÁ ŠANCE, z.s. (http://www.koblov.cz/ ) atd.
|
-
Ano
Ano, na území městského obvodu
je více než jedna organizace věnující se rozvojové spolupráci (více viz návodná
otázka 10.1.2).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz celkové hodnocení oblasti 10.1.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vedení MO není v této oblasti aktivní, nicméně na území
MO se nachází několik NNO a jiných aktérů, kteří se podílejí na projektech
rozvojové spolupráce či je sami realizují, a proto lze tento stav hodnotit jako
uspokojivý.
|
10.1.3 Má městská část partnerské město v tzv. rozvojovém světě (včetně regionu východní a jihovýchodní Evropy, např. Ukrajina, Moldavsko, Srbsko, Bosna a Hercegovina, …)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Bohužel, tato otázka nedává v kontextu statutárního města Ostravy příliš smysl. Mezinárodní dohody o spolupráci mezi městy musí schválit Zastupitelstvo města Ostravy. Jednotlivé městské obvody (jejich zastupitelstvo, rada či statutární zástupce) nemají pravomoc v této věci samostatně jednat. Agenda zahraniční spolupráce od uzavírání dohod po kooridnaci aktivit spadá pod magistrát, nikoliv pod úřady městských obvodů. Statutární
město Ostrava má 15 partnerských měst, z toho 5 z rozvojových zemí. Jednotlivé městské obvody v této věci nevyvíjejí samostatnou aktivitu, mezinárodní vztahy jsou v gesci magistrátu spravujícího statutární město jako celek. - Uralsk –
Kazachstán
- Doněck –
Ukrajina
- Gaziantep –
Turecko
- Abomey -
Beninská republika
- Suzhou -
Čína.
Zdroj informací
pro potřeby ověření:
|
-
Ano
Ano, statutární město Ostrava má 5 partnerských měst z rozvojových
zem. Více viz návodná otázka 10.1.3.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Mezinárodní
spolupráce není v rámci Ostravy řešena na úrovni jednotlivých částí
města, nýbrž centrálně – smlouvy jsou uzavírány z pozice statutárního
města Ostrava, nikoliv jeho městských obvodů. Na škále sebehodnocení jsme zadali průměr (0) tzn. ani nadprůměrně dobří, ani nadprůměrně špatní. Lepší řešení situace, kdy jsme hodnoceni za něco, co reálně nemáme a nemůžeme vykonávat, jsme nenašli.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MO nemá pravomoc uzavírat mezinárodní dohody o spolupráci mezi městy, tato pravomoc a koordinace aktivit spadá pod magistrát statutárního města
Ostrava, které má navázáno 5 partnerství v rozvojových a rozvíjejících se
zemích. Vzhledem k tomu, že MO nemá uzavřeno vlastní partnerství a není rovněž zřejmé, zdali se MO aktivně zapojuje v rámci mezinárodních
aktivit statuárního města Ostrava (např. poskytnutím odborné expertízy,
materiální pomoci, přijetím delegace, přenosem know-how formou např. školení
zástupců partnerských měst v konkrétních oblastech správy věcí veřejných
apod.), hodnotím současný stav jako špatný. Jde však o indikátor doplňkový, jehož plnění není vyžadováno. Nicméně MO může zvážit aktivní spolupráci s konkrétní
partnerskou obcí v zahraničí prostřednictvím projektů českých NNO, které
realizují rozvojové projekty.
|
10.1.4 Vyčleňuje městská část každoročně určitou částku na konkrétní projekty humanitární pomoci a/nebo rozvojové spolupráce v tzv. rozvojových zemích? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dle § 38 odst. 1 Zákona o
obcích 128/2000 Sb. musí být majetek obce využíván účelně a hospodárně v
souladu s jejími zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti. Obec je povinna pečovat o zachování a
rozvoj svého majetku, pečovat o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých
občanů; při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem. Vyčlenění položky z rozpočtu městského obvodu na rozvojovou pomoc
v zemích třetího světa je sice eticky oprávněné, ovšem z pohledu výše zmíněných
pravidel těžko obhajitelné. Městský obvod tyto aktivity může podporovat pouze
nepřímo, prostřednictvím spolupráce s organizacemi, které mají rozvojovou pomoc
ve svém portfoliu. Seznam těchto organizací viz otázka 10.1.2.
|
-
Ne
Ne, městský obvod Slezská Ostrava nemá vyčleněnou v
rozpočtu položku pro subjekty, které nemají přímou souvislost s péči o území,
majetek či potřebí občanů tohoto městského obvodu, neboť je to v rozporu se
Zákonem o obcích.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem k tomu, že Zákon o
obcích se nevztahuje jen na náš městský obvod, ale i na ostatní subjekty,
předpokládáme, že všichni čelí stejné překážce a stejně jako městský obvod
Slezská Ostrava volí řešení pomocí nepřímé podpory.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem k tomu, že se MO neangažuje v oblasti rozvojové
spolupráce, nevyčleňuje na rozvojovou spolupráci a humanitární pomoc v rámci
svého rozpočtu finance. Jelikož se jedná o doplňkový indikátor, jeho plnění není
povinné. Pakliže by MO do budoucna uvažoval o zprostředkované podpoře rozvojové
spolupráci či humanitární pomoci prostřednictvím NNO, pak systematická finanční
podpora, jako je tomu u řady obcí a MO, jež se angažují v oblasti rozvojové
spolupráce, by byla vhodná.
|
10.1.5 Je městská část nebo některá její organizace zastoupena v mezinárodní organizaci zabývající se udržitelným rozvojem? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Slezská Ostrava se zejména v minulém roce výrazně
posunul v oblasti participace občanů a plánování rozvoje s přihlédnutím k
udržitelnosti a SDGs. Původně samostatné aktivity byly v průběhu roku 2019
zastřešeny oficiální účastí v programu místní
Agendy 21, který je součástí mezinárodního programu Agenda 21. Díky opatřením zaváděným postupně během let 2018 a 2019 jsme byli
schopni splnit požadavky a od přihlášení se z kategorie „Zájemci“ dostat do
kategorie „D“. Zároveň byl vytvořen plán respektive zahájena příprava projektů
pro příští rok tak, abychom se dále posouvali. Pokud bude naplněn ambiciózní
plán z podzimu 2019, absolvujeme letos všech deset auditů a přesuneme se do
kategorie C***. Hlavním cílem aktivit v rámci MA21 ovšem není formální ocenění a
získání kategorie, ale využití těchto poznatků a zhodnocení v rámci přípravy nového strategického plánu. Audity
udržitelného rozvoje, konkrétní indikátory jakož i obecné principy SDGs budou
podkladem nejen při vzniku dokumentu, ale také kritérii při vyhodnocování a
průběžné aktualizaci. Statutární město Ostrava je pak od roku 2011 členem paktu starostů
a primátorů (Convenant of Mayors). Pakt starostů a primátorů sdružuje tisíce
místních i regionálních samospráv, jež se dobrovolně zasazují o implementaci
cílů EU v oblasti klimatu a energetiky na svém území. Podstatou členství a
iniciativy v Paktu starostů a primátorů je uskutečňovat konkrétní vybrané
projekty, které povedou ke snížení produkce CO2 (skleníkových plynů) a současně
zlepší život jeho obyvatelům. Přistoupením k paktu vznikla Ostravě mj.
povinnost zpracovat Akční plán pro
udržitelnou energetiku (Sustainable Energy Action Plan – SEAP), který
obsahuje mj.: výchozí emisní bilanci skleníkových plynů a plány konkrétních
činností a opatření na její snížení, včetně dlouhodobé vize do roku 2030;
navržení závazku snížení CO2. Na základě těchto skutečností město Ostrava zpracovalo v roce 2013
Akční plán udržitelné energetiky v roce, který byl několikrát aktualizován až do
dnešní podoby – Akční plán pro
udržitelnou energii a klima pro období do roku 2030, který bude zohledňovat
nejen přijaté nebo plánované závazky, ale také výstupy Adaptační strategie na dopady a rizika, vyplývající ze změny
klimatu. Ostrava je také aktivním členem poradní skupiny pro Partnerství městská mobilita (Partnership
Urban Mobility – PUM), vedené Ministerstvem pro místní rozvoj a městem
Karlsruhe. V prosinci 2017 naváže na mezinárodní setkání tohoto partnerství v
ČR a při této příležitosti Ostrava uspořádá mezinárodní konferenci zaměřenou na
udržitelnou mobilitu, včetně aktivního zapojení obyvatel (citychangers).
|
-
Ano
Ano, vedle partnerství a aktivit implementovaných na celém území
statutárního města Ostrava, se městský obvod Slezská Ostrava připojil k Agendě
21 a aktivně postupuje zadanými kritérii (včetně auditů udržitelného rozvoje) s
cílem implementovat tyto hodnoty do svého dlouhodobého vývoje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz celkové hodnocení oblasti 10.1.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MO je členem mezinárodního paktu starostů a primátorů (tzv.
Covenant of Mayors), díky čemuž lze souhlasit s navrženým sebehodnocením.
|
10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
10.2 Zvyšování povědomí o globálních souvislostech (včetně klimatických změn)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Strategie ve věci klimatických změn, adaptační strategie,
měření a vyhodnocování těchto strategií apod. je organizována magistrátem a je
společná pro celé území statutárního města Ostravy (https://zdravaova.cz/adaptacni-strategie/).
Městský obvod Slezská Ostrava se angažuje především v praktické implementaci
těchto myšlenek na svém území. Iniciuje a realizuje řadu
projektů investičního i neinvestičního charakteru přinášející konkrétní adaptační opatření.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Podoblast 10.2 lze
hodnotit v porovnání s ostatními MČ v kategorii C jako uspokojivou. Na území MO jsou pořádány akce zaměřené na environmentální
vzdělávání a osvětu místních obyvatel. Do budoucna lze doporučit zvýšení počtu pořádaných
osvětových a vzdělávacích akcí, do kterých bude zapojováno co nejvíce aktérů
působících na místní či národní úrovni včetně aktivnějšího zapojení samotného MO.
V rámci osvětových aktivit by měla být více zohledňována také témata týkající se globálních souvislostí.
|
10.2.1 Proběhly na území městské části osvětové akce v oblasti změny klimatu? Pokud ano, jaké? (např. Týden udržitelné energetiky, Dny energetiky, DISPLAY kampaň)? Není třeba uvádět aktivity, které jsou již vyžadovány v kategorii „C“ či „B“ hodnocení. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vzdělávání a aktivity pro děti
s ekologickou tématikou jsou doménou především příspěvkových organizací
městského obvodu Slezská Ostrava z řad mateřských a základních škol.
(Např. společná akce MŠ Zámostní a Technických služeb zaměřenou na
údržbu zeleně a přehlídku techniky, která je za tímto účelem používána;
projekt „Objevujeme krásy přírody“ na MŠ Keramická či „Dotek podzimu“
během kterého si děti s rodiči z MŠ Komerční, Jaklovecká a Slívova užili
zábavné odpoledne s tematickými aktivitami).
Městský obvod
se v minulém roce zaměřoval především na praktickou podporu v této
problematice a to např. v oblasti údržby, čištění (od klasických veřejných
prostor přes cyklostezky až po čištění koryt potoků) a nakládání s odpady, organizováním svozu velkoobjemového odpadu
apod. Zároveň se snažíme bojovat s fenoménem černých skládek a
to jak v terénu díky kontrolám městské policie, tak osvětou ve Slezskoostravských novinách, strana 4-5; https://slezska.ostrava.cz/cs/o-slezske-ostrave/media-a-zpravodajstvi/slezskoostravske-noviny/2020/2020/copy_of_novinybezen2020finweb.pdf
Environmentální problematikou
se dlouhodobě zabývá komise pro dopravu a životní prostředí, která se schází
cca jednou měsíčně. Jedná se o poradní orgán Rady městského obvodu Slezská
Ostrava, který prověřuje témata na žádost radních, ale má i pravomoc přicházet
s vlastní iniciativou a vyžadovat od vedoucích odborů MOb materiály ke
kontrole a diskuzi. Jednou z interních akcí pořádaných na popud MA21
v minulém roce byla i přednáška „Udržitelný rozvoj v architektuře,
urbanismu a strategickém plánování“ (9. 12. 2019). Přítomni byli
především členové komisí, do jejichž programů byla na popud vedení zařazena,
ale účast byla umožněna i ostatním zájemcům z řad zaměstnanců. Anotace přednášky k přednášce, kde byly osvětleny základní principy a pojmy související s tématikou udržitelného rozvoje a zároveň vysvětlen dopad těchto principů na choď městské části, https://ma21.cenia.cz/LinkClick.aspx?fileticket=3VLL3MX1ZVM%3d&tabid=11794&portalid=0&mid=1656&language=cs-CZ Velmi
aktivní je na poli ochrany přírody Slezskoostravská zoo,
která se pomocí informačních tabulí v areálu snaží
lidi vzdělávat ve věci správného využití půdy (zadržování vody v půdě
pomocí správného založení zahrady), problematice skleníkových plynů apod. a
pochopitelně i nelegálního obchodu a týrání zvířat.Záchranné projekty, které podporuje ZOO Ostrava, skrze digitální a tištěnou formou propagace, za cílem informovat širokou věřenost napříč celým spektrem. Projekty, které ZOO Ostrava podporuje je možné sledovat na stránkách ZOO Ostrava: http://www.zoo-ostrava.cz/cz/ochrana-prirody/koruna-ze-vstupu/
Dále městský
obvod podporoval aktivity neziskových organizací či jiných subjektů
s touto tematikou. Např. místní gymnázium již pravidelně pořádá závod „Valíme se Slezskou“ propagující cyklistiku v městském
prostředí. Valíme se Slezskou se minulý rok odehrála dne 21. záři 2019, kdy se městský obvod Slezská Ostrava stal hrdým partnerem této akce. Více informací lze nalézt na: https://www.tricomunity.org/valime-se-slezskou/valime-se-slezskou-2019/
Vzhledem
k MA21, ke které se městský obvod přihlásil v roce 2019, byl spolu
s hodnotící zprávou za rok 2019 vypracován i plán aktivit na rok 2020, kde veřejné akce jako Den Země již
figurují. Vývoj má zlepšující se tendenci. Původně jednotlivé akce
pořádané příspěvkovými organizacemi či jinými subjekty za podpory městského
obvodu byly již v minulosti doplňovány aktivitou samotného obvodu. Nyní
vedle praktických služeb a investic zaštítěných Adaptačním
fondem SMO začíná obvod plánovat více propagačních aktivit a
pracuje na zapracování hodnotící metodicky auditů do nového strategického
plánu.
|
-
Ano
Ano, v městském obvodu Slezská
Ostrava v minulosti proběhly osvětové akce s ekologickou tématikou, více viz
návodná otázka 10.2.1.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Slovní hodnocení aktivit viz celkové hodnocení oblasti 10.2., seznam aktivit viz odpověď na návodnou otázku 10.2.1.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na území MO proběhly osvětové akce s environmentální tématikou,
které realizovaly především příspěvkové organizace bez přímého zapojení MO. Realizované
akce sice naplňují povinný indikátor, nicméně do lepší hodnocení doporučuji tyto
aktivity systematicky rozšiřovat co do jejich počtu, tak co do počtu zapojených
aktérů včetně aktivního zapojení samotného MO.
|
10.2.2 Existuje spolupráce se Střediskem ekologické výchovy nebo jinou nevládní organizací v oblasti environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání (např. společné aktivity městské části + NNO, nebo aktivity NNO na území městské části)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V rámci přestavby ZOO Ostrava byla výstavba interaktivního návštěvnického centra, které slouží
zároveň jako středisko ekologické výchovy.
Interiér tvoří lavice, tabule, projektory a další školní zařízení. K výuce
slouží i venkovní učebna. Vytápění prostoru řeší kotle na pelety a vodu
ohřívají solární panely, což umožňuje ekologický a zároveň levný provoz. Trasu
doplňují lavičky a výukové panely, které navazují na vzdělávací programy centra
a představují ohrožené druhy zvířat i rostlin.
Koordinace výuky a učební plány jsou v gesci
jednotlivých vzdělávacích institucí, které si v případě potřeby mohou zvát
do výuky externí odborníky, nebo za nimi samy vyrazit (Zoo Ostrava nabízí přes 30 výukových programů pro
děti všech věkových kategorií. Doplňují a rozšiřují hodiny prvouky, přírodopisu, ekologické výchovy, biologie či přírodovědně zaměřených kroužků a seminářů, ale mají
dosah i do ostatních předmětů, jako zeměpis, fyzika, chemie ad.). Spolupráce
mezi městským obvodem a vzdělávacími institucemi zajišťuje odbor školství.
Městský obvod Slezská Ostrava spolupracuje
se spolkem Pestré vrstvy (https://www.pestrevrstvy.cz/ ),
pořadatelem vlastivědný festivalu Pestré vrstvy, který hledá a diskutuje
společenská témata spojená s minulostí, přítomností, ale i budoucností
ostravského regionu na poli historie, architektury a přírody. Dále podporuje na
svém území aktivity okrašlovacího spolku Za krásnou Ostravu (http://www.krasnaostrava.cz/category/zakrasnouostravu/ )
zaměřeného obdobným způsobem.
|
-
Ano
Na území
městského obvodu Slezská Ostrava bylo v rámci výstavby interaktivního
návštěvnického centra ZOO Ostrava vybudováno středisko ekologické výchovy,
které slouží jak veřejnosti, tak školám.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Slovní hodnocení aktivit viz celkové hodnocení oblasti 10.2., popis vazeb městského obvodu a neziskových organizací zabývajících se životním prostředím viz odpověď na návodnou otázku 10.2.2.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na území MO dochází prostřednictvím několika NNO a příspěvkové
organizace k environmentálnímu vzdělávání, díky čemuž lze stávající stav
hodnotit jako uspokojivý. Chybí však systematická spolupráce MO s NNO na
aktivitách zaměřených na zvyšování povědomí o globálních souvislostech.
|
10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
10.3 Přístup města ke zmírnění klimatických změn
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Strategie ve věci klimatických změn, adaptační strategie, měření a
vyhodnocování těchto strategií apod. je organizována magistrátem a je společná
pro celé území statutárního města Ostravy (https://zdravaova.cz/adaptacni-strategie/
). Městský obvod Slezská Ostrava se angažuje především v
praktické implementaci těchto myšlenek na svém území. Iniciuje a realizuje řadu
projektů investičního i neinvestičího charakteru přinášející konkrétní adaptační opatření.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Přístup MO ke zmírnění klimatických změn a jejich
vyhodnocování pomocí řady indikátorů je dáno strategií statutárního města
Ostrava platnou pro všechny městské obvody, což je s ohledem na sledované
indikátory v této podoblasti limitující. Kladně lze hodnotit realizaci
řady projektů (dobré praxe), které přispívají k adaptaci MO na změnu klimatu. Pozitivní posun v této podoblasti může
přinést zpracování nového strategického plánu, které MO avizuje.
|
10.3.1 Má město vypočítanou ekologickou stopu pro městský úřad, pro zařízení v majetku města, případně pro celé město? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Environmentální politika statutárního města Otrava
je řešena centrálně, tedy odborem ochrany životního prostředí
Magistrátu města Ostravy. Městské obvody řeší konkrétní
implementaci pokynů k činnostem v jejich gesci (příklad: největším projektem
minulého roku byl nákup elektromobilu využívaných jako služební vozidlo pro
úřad městského obvodu Slezská Ostrava) Citace z Environmentální politiky
statutárního města Ostravy: "Ostrava je statutárně
členěným městem na soutoku Odry s Ostravicí. Historicky je město spojováno s
hornickou a hutnickou činností, která z něj učinila třetí nejlidnatější město
České republiky, ale také předznamenala jeho problémy v oblasti životního
prostředí, především pak ovzduší, se kterými je dodnes spojována. Přestože po
roce 1990 došlo k podstatnému snížení negativních dopadů průmyslu na životní
prostředí ve městě, uvědomuje si vedení města Ostravy jeho současný stav a
dlouhodobě usiluje o jeho další zlepšení. Zavedením systému environmentálního
managementu (řízení) dle normy ČSN EN ISO 14001 (dále
jen „EMS“) toto uvědomění a úsilí, vedoucí k dlouhodobému
zlepšování životního prostředí, přenáší do činnosti jejího orgánu –
magistrátu." V oblasti výpočtu ekologické, uhlíkové stopy apod. se
statutární město Ostrava angažuje jako účastník respektive pořadatel odborných
konferencí na toto téma (https://zdravaova.cz/uspory-energii-a-politika-klimatickych-zmen/). Úsporná opatření se snaží postupně rozšiřovat z úřadu do
svých příspěvkových organizací apod. K hodnocení environmentální výkonnosti
ovšem místo celkové ekologické stopy či shrnutí emisí CO2 používá konkrétnější
indikátory, jako: spotřeba elektrické energie, spotřeba tepla, spotřeba vody,
spotřeba kancelářského materiálu, spotřeba PHM vozidel, produkce odpadů. Pro
plánování úsporných opatření (omezení spotřeby těchto jednotlivých surovin a
energií) se to jeví jako praktičtější systém.
|
-
Ne
Statutární město Ostrava respektive Odbor ochrany životního prostředí
Magistrátu města Ostravy, který zaštiťuje environmentální politiku na území
města, používá jiné indikátory (konkrétní ukazatele spotřeby dle typu
energie/suroviny, nikoliv celkovou uhlíkovou stopu z nich vypočítanou).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz celkové hodnocení oblasti 10.3.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MO používá k hodnocení environmentální zátěže jiné
indikátory, než je výpočet ekologické stopy. Avšak ten je povinným indikátorem,
resp. pro kladné hodnocení je třeba splnit toto kritérium, tak aby bylo
následně možné v časové ose posoudit zlepšující či zhoršující se stav.
|
10.3.2 Lze najít v městské části tzv. příklady dobré praxe, které podporují udržitelný rozvoj? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Investiční
projekty městského obvodu Slezská Ostrava zacílené na udržitelný rozvoj: - Jedná
se o projekty v různých fázích vývoje - od investičních záměrů po přípravu
projektové dokumentace různých stupnňů, žádosti o dotace až po realizace v
nedávné době.
Veřejné
instituce - Systém
nuceného větrání s rekuperací: ZŠ Pěší
- Systém
nuceného větrání s rekuperací: ZŠ Škrobálkova
- Systém
nuceného větrání s rekuperací: ZŠ Chrustova
- Systém
nuceného větrání s rekuperací: ZŠ Bohumínská
- MŠ
Škrobálkova: Rekonstrukce bývalého učitelského domu
- Domov
pro seniory Antošovice (rekonstrukce nevyužité budovy bývalé MŠ, využití pro
zajištění služeb pro seniory)
- Budova
úřadu - odklimatizování přehřívaných prostor pod střechou (2019), rozšíření
kanceláří do dříve nevyužívaných částí podkroví (2020), výměna oken a zateplení
fasády
- Rekonstrukce
školní zahrady MŠ Požární 8
Bytový
fond - Regenerace
bytového fondu ul. Heřmanická č.p. 1442;1443;1444
- Regenerace
osmi bytových domů na ulici Chrustova (č.p. : 8/260, 10/261, 12/262, 14/263,
16/1505, 18/1506, 20/1016, 22/1021)
- Regenerace
sedmi bytových domů na ulici Sionkova (č.p. :1/1503, 3/1504, 2/1507, 4/1508,
6/1509, 7/1501, 9/1502)
- Regenerace
patnácti bytových domů na ulici 8. března (č.p. :1/264, 3/265, 2/271, 4/272,
5/266, 7/267, 9/268, 6/273, 8/274, 10/275, 12/276, 11/269, 13/270, 14/277,
16/278)
- Regenerace
osmi bytových domů na ulici Zapletalova (č.p. :2/1022, 4/1023, 6/1024, 8/1097,
10/259, 12/258, 14/257, 16/256)
Zeleň -
návaznost na adaptační strategii města Ostravy - Regenerace
sídliště Kamenec - I. - III. etapa
- Regenerace
sídliště Mírová Osada - I. - III. etapa
- Park - Kepkova
- Park - Hladnovská
- Park
- sad Maxima Gorkého
Ostatní
- Podpora mikromobility - rozšíření stanovišť sdílených kol
- Podpora mikromobility - opravy chodníků a budování cyklostezek na území obvodu jako podpora mikro-mobility občanů
- Podpora dobrovolnických úklidových akcí (TrashHero, Pestré vrstvy)
- Samostatná aktivita obvodu ve věci eliminace černých skládek (financování úklidů, organizace sběru velkoobjemového odpadu a suti, zapojování se do diskuzí ohledně sanací kontaminovaných míst v obvodu)
- Podpora vzniku nové měřící stanice (monitoring ovzduší)
Dále sem patří aktivity zmíněné již v
jiných otázkách, např.: 10.2.1.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zevrubnější slovní popis viz celkové hodnocení oblasti 10.3. a seznam konkrétních opatření v odpovědi na návodnou otázku 10.3.2.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MO zaujal aktivní přístup k podpoře udržitelného rozvoje. MO již
realizoval řadu projektů v oblasti snižování energetické spotřeby,
zadržování vody v krajině a podporu mikromobility, které přispívají ke
zmírnění klimatických změn a ochraně klimatu. Další projekty plánuje v brzké
budoucnosti realizovat. S navrženým sebehodnocením lze tedy souhlasit.
|
10.3.3 Existuje výpočet emisí CO2 pro město, resp. alespoň pro zařízení v majetku městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Viz odpověď
na doplňující otázku 10.3.1.
|
-
Ne
Ne, statutární město Ostrava respektive Odbor
ochrany životního prostředí Magistrátu města Ostravy, který zaštituje
environmentální politiku na území města, používá jiné indikátory (konkrétní
ukazatele spotřeby dle typu energie/suroviny, nikoliv celkovou uhlíkovou stopu
z nich vypočítanou).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz celkové hodnocení oblasti 10.3.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Stejně jako v případě výpočtu ekologické stopy MO
používá jiné indikátory, a výpočet emisí CO2 pro město tak chybí.
|
10.3.4 Existuje energetická koncepce městské části? Má městská část energetického manažera? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Environmentální politika statutárního města Otrava je řešena
centrálně, tedy odborem ochrany životního prostředí Magistrátu města Ostravy.
Vzhledem k centrálnímu řízení a rozpracovanosti Adaptační strategie (více
viz https://zdravaova.cz/adaptacni-strategie-na-zmeny-klimatu/
) obsahující i kontrolní mechanismy a vyhodnocení projektů, není zapotřebí a
především není hospodárné tyto mechanismy zdvojovat najmutím 23 samostatných energetických
manažerů tak, aby měl každý městský obvod svého. Na roky 2017 až 2023 přijalo město Ostrava nový strategický plán.
V jedné z priorit - Zdravé město definoval dva hlavní
cíle Přiblížit město přírodě a Kultivovat prostředí pro život všech generací.
Opatření strategického plánu navazuje na dříve přijatá opatření s cílem dále
snižovat dopady na životní prostředí. Odpovědný přístup města v posledních
letech odráží například přijetí Adaptační strategie statutárního města
Ostravy na dopady a rizika vyplývající ze změny klimatu
nebo Systému environmentálního řízení podle normy ISO 14001.
Samozřejmostí je pravidelné zveřejňování dostupných informací o životním
prostředí města na webu zdravá OVA a
zpracování zprávy o životním prostředí města formou ročenky.
Městské obvody řeší konkrétní implementaci pokynů k činnostem v
jejich gesci, více viz doplňující otázka 10.3.1. Městský obvod Slezská Ostrava
plánuje zpracovat nový strategický plán, který se pochopitelně musí řídit nadřazenými dokumenty SMO
včetně výše zmíněné Adaptační strategie statutárního města Ostravy
(z příslušného fondu MMO čerpal městský obvod prostředky na adaptační opatření
již minulý rok) a cílů Přiblížit město přírodě a Kultivovat prostředí
pro život všech generací.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz celkové hodnocení oblasti 10.3.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Energetická koncepce a pozice energetického manažera v MO
neexistuje. Kladně lze hodnotit záměr MO zpracovat nový strategický plán
zohledňující nadřazené dokumenty statutárního města Ostrava zahrnující rovněž Adaptační strategii statutárního města Ostrava.
|