3 Udržitelná výroba a spotřeba |
Hodnocení oblasti |
3.1 Udržitelná spotřeba města |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1 Udržitelná spotřeba města
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod dbá na šetrný
přístup ke zdrojům. Je zde evidentní zlepšující se trend, nedochází ale k
systematickému sledování a následnému vyhodnocení tvrdých dat.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.1.1 Má městská část schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro udržitelné nakupování? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod Slezská Ostrava nemá v současné době žádný
schválený vnitřní předpis upravující pravidla pro nakupování s kritériem
energetická efektivnost. Od roku 2018 využívá ÚMOb SO automobil s pohonem na CNG. Při nákupu papíru je brán zřetel na udržitelnost,
avšak jeho spotřeba není sledována. ÚMOb SO snižuje spotřebu papíru
elektronizací. Aby se zabránilo přebytečnému tisku, je zaveden elektronický
systém např. pro spisovou službu, sdružené nákupy apod. Také byly v rámci
recyklace a hygienických důvodů zavedeny recyklované papírové utěrky v
prostorách toalet. Evidenci o nákupu elektrospotřebičů s důrazem na
energetickou náročnost zatím ÚMOb SO nemá, avšak při pořizování nových
spotřebičů je brán zřetel na ekonomičnost provozu a energetickou třídu. Obnova
spotřebičů v nejvyšším energetickém standardu probíhá postupně a prozatím není
podíl elektrospotřebičů v nejvyšší energetické třídě příliš vysoký. Postupně
jsou také některé spotřebiče redukovány a nahrazeny centrálními spotřebiči v
budovách ÚMOb SO. Lze říci, že při pořizování dlouhodobého hmotného majetku
je upřednostněno zboží s pozitivním vlivem na UR, energetickou třídou A+,
certifikací apod. Podporují se také lokální dodavatelé, aby transportní vzdálenost
od výrobce ke spotřebiteli byla co nejkratší a měla co nejnižší negativní dopad
na životní prostředí. Také byl zaveden interní systém sledování využívání
výpočetní technik včetně spotřebního materiálu ve vztah k ŽP.
|
-
Není
Z diskuze nad zavedením zvýhodňování ekologických produktů při rozhodování o nákupech pro potřeby obvodu vyplynulo, že hlavní překážkou je rozpor mezi zákonem daným požadavkem na péči dobrého hospodáře, vyžadující transparentní soutěž s jasně danými podmínkami a výběrem na základě nejnižší ceny, a nejasnou formulací "udržitelné nakupování", která může u každého výrobku znamenat něco jiného a nezarušuje vyšší kvalitu výrobku, kterým by se dala jednoduše odůvodnit vyšší cena. I přes vydané metodiky MPSV a MŽP se nejedná o běžnou praxi a pokud by předpis obsahoval chyby vedoucí k pochybám o účelném a hospodárném chování úřadu či porušení transparentní soutěže, hrozily by finanční pokuty a zásah ÚHOS.
Městský obvod očekává, že v rámci doporučení v hodnocení auditů bude zařazeno i projednání tohoto opatření. Vzhledem k tomu, že výsledky Auditů UR budou jedním z podkladů pro vytvoření nového strategického a akčního plánu, koordinátor takový požadavek postoupí odborným pracovníým skupinám Rady městského obvodu Slezská Ostrava pro udržitelný rozvoj a pro tvorbu strategického plánu, jejichž úkolem bude vyhodnocení, zda/jak je možné tento požadavek implementovat.
-
Celkový podíl nakupovaného zboží s ekoznačkou není sledován.
Městský obvod očekává, že v rámci doporučení v hodnocení auditů bude zařazeno i projednání tohoto opatření. Vzhledem k tomu, že výsledky Auditů UR budou jedním z podkladů pro vytvoření nového strategického a akčního plánu, koordinátor takový požadavek postoupí odborným pracovníým skupinám Rady městského obvodu Slezská Ostrava pro udržitelný rozvoj a pro tvorbu strategického plánu, jejichž úkolem bude vyhodnocení, zda/jak je možné tento požadavek implementovat.
-
Celkovou spotřebu recyklovaného papíru pro tisk není možné sledovat, neboť se pro tento účel nevyužívá.
Městský obvod očekává, že v rámci doporučení v hodnocení auditů bude zařazeno i projednání tohoto opatření. Vzhledem k tomu, že výsledky Auditů UR budou jedním z podkladů pro vytvoření nového strategického a akčního plánu, koordinátor takový požadavek postoupí odborným pracovníým skupinám Rady městského obvodu Slezská Ostrava pro udržitelný rozvoj a pro tvorbu strategického plánu, jejichž úkolem bude vyhodnocení, zda/jak je možné tento požadavek implementovat. Výsledek poslední diskuze, která na toto téma proběhla, byl, že recyklovaný papír vhodný pro tisk je citelně dražší než normální a opatření bylo zamítnuto jako nehospodárné.
-
Celkový podíl elektrospotřebičů v nejvyšší energetické třídě není sledován. Elektrospotřebiče, z pohledu dlouhodobého hmotného majetku, jsou evidovány a sledovány prostřednictvím účetního programu Ginis, kde je možné zjistit informace o výrobku.
Městský obvod očekává, že v rámci doporučení v hodnocení auditů bude zařazeno i projednání tohoto opatření. Vzhledem k tomu, že výsledky Auditů UR budou jedním z podkladů pro vytvoření nového strategického a akčního plánu, koordinátor takový požadavek postoupí odborným pracovníým skupinám Rady městského obvodu Slezská Ostrava pro udržitelný rozvoj a pro tvorbu strategického plánu, jejichž úkolem bude vyhodnocení, zda/jak je možné tento požadavek implementovat.
-
Celkový podíl nakupovaného zboží a DHM s pozitivním vlivem na UR není sledován. DHM je evidován v interním účetním systému a je sledován prostřednictvím programu Ginis.
Městský obvod očekává, že v rámci doporučení v hodnocení auditů bude zařazeno i projednání tohoto opatření. Vzhledem k tomu, že výsledky Auditů UR budou jedním z podkladů pro vytvoření nového strategického a akčního plánu, koordinátor takový požadavek postoupí odborným pracovníým skupinám Rady městského obvodu Slezská Ostrava pro udržitelný rozvoj a pro tvorbu strategického plánu, jejichž úkolem bude vyhodnocení, zda/jak je možné tento požadavek implementovat.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod dbá na šetrný
přístup ke zdrojům. Je zde evidentní zlepšující se trend, nedochází ale k
systematickému sledování a následnému vyhodnocení tvrdých dat.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.2 Odpadové hospodářství (OH) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2 Odpadové hospodářství (OH)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Odpadové hospodářství
statutárního města Ostravy je založeno na efektivně navržené síti sběrných
nádob i dvorů, zajišťující jak dostupnost, tak přiměřené náklady v rámci svozu
a zpracování. Odpovědný přístup k odpadům je popularizován řadou různorodých
činností, které obvod nejenže podporuje, ale obohacuje o vlastní aktivity. Vzhledem k tomu, že svoz a zpracování odpadu je výlučnou agendou statutárního města, není možné, aby se v této oblasti angažoval městský obvod. Svou činnost proto směřuje v oblasti odpadů především k eliminaci černých skládek a snaze o získání prostředků na rekultivace ploch zasažených v minulosti těžkým průmyslem (haldy, odkaliště, brownfieldy obecně). Krom zaměstnávání tzv. "papírkářů" (lidé ručně sbírající odpadky v ulicích), jsou pořádány i úklidové akce u bezdomoveckých nocovišť (během 3 hodin dokáží pracovníci naplnit na jednom místě celý kontejner), v odlehlých místech obvod nasazuje těžkou mechanizaci v podobě bagrů likvidující rozsáhlé skládky (ročně se při těchto velkých akcích sesbírá cca 46 kontejnerů odpadu). V rámci prevence obvod ve spolupráci se soukromou firmou AWT přistavuje v různých částech obvodu 13 30kubíkových kontejnerů, kam mohou občané zdarma využít i pro stavební suť, která je jinak ve sběrných dvorech zpoplatněna.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.2.1 Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Odpadové hospodářství je řešeno v rámci celého
statutárního města, nikoliv jednotlivě po obvodech. Jedná se tedy o vzájemně
propojenou síť. Celkem se jedná o 15 tříděných složek komunálního odpadu, kromě
základních materiálu (papíru, plastu, skla a nápojového kartonu) občané sbírají
do samostatných nádob kovy, elektro a baterie, textil. Ve sběrných dvorech pak
nebezpečný odpad, BRKO, použité jedlé tuky a oleje, léky a objemné odpady. Sběrná místa jsou umisťována s ohledem na docházkovou
vzdálenost, ale i hospodárnost (množství rezidentů). Na území Slezské Ostravy
je poměrně velké množství rozsáhlých zelených ploch či brownfieldů, kde by
umístění sběrných nádob nedávalo smysl. Naopak v místech s hustým osídlením
(sídliště) je docházková vzdálenost nadstandardně komfortní, neboť počty nádob
určuje spíše objem odpadu než požadovaná vzdálenost. Více viz https://mapy.ostrava.cz/separovany-odpad/mapa/
|
-
15
Papír,
plast, sklo, nápojový karton, kovy, elektro, baterie, textil, nebezpečný odpad,
BRKO, použité jedlé tuky a oleje, léky, objemné odpady (platí pro území celého
statutárního města)
-
Rozepsáno dle jednotlivých materiálů níže
- 111 ks nádob na sklo
- 172 ks nádob na plast, nápojový karton a kovové obaly (sběr těchto
tří materiálů je sloučen)
- 170 ks nádob na papír
- 2 ks nádob na drobné elektro a baterie
- 7 ks nádob na textil
- 2 sběrné dvory
Dále jsou na území města sběrná místas pro: nebezpečné odpady, léky, použité jedlé tuky a oleje
Nádoby na BIO od u rodinných domů nejsou veřejně přístupnou
nádobou (slouží obyvatelům příslušnéne movitosti určené k trvalému bydlení, kteří o ně projeví zájem)
-
Viz https://mapy.ostrava.cz/separovany-odpad/mapa/
OŽP nesleduje a neřídí se hranicí 100 m od nádoby. Obecně je v
odpadovém hospodářství stanovena jako akceptovatelná docházková vzdálenost 200
m od místa bydliště k nádobě na tříděný odpad. Této vzdálenosti je v rámci
města v naprosté většině míst dosaženo. V místech s velmi řídkou zastavěností není tato vzdálenost z
ekonomických důvodů (i vzhledem k množství odpadu v nádobách) dodržena. V
sídlištních celcích je naopak hustota nádob podstatně větší. Na webové stránce
města je umístěná mapa separace, kde jsou jednotlivé stanoviště zanesena
(tolerance bodu je +- 30 m, jednotlivé body nejsou přesně zaměřeny).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Odpadové hospodářství je
řešeno v rámci celého statutárního města, nikoliv separátně v rámci
jednotlivých obvodů. Jedná se o provázaný celek, jen těžko lze provádět
hodnocení jen jedné části tohoto propojeného systému.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.2.2 Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vzhledem k centralizovanému
řešení odpadů v rámci celého statutárního města Ostrava, probíhá velká
část propagačních akcí rovněž na území celého města. Městský obvod Slezská
Ostrava samozřejmě podporuje tyto společné kampaně a zapojuje se, vedle toho
ale vyvíjí i vlastní aktivitu. K popularizaci
je používána řada různých komunikačních kanálů a aktivit: - Články ve
Slezskoostravských novinách
- FB profil
městského obvodu
- Exkurze pro
děti/školy
- Soutěže pro školy
– např. nyní probíhající video-soutěž v rámci Týdne udržitelného rozvoje
- Ekologicky
zaměřené akcí (Den Země, akce na podporu elektra v ZOO, Den otevřených dveří v
OZO apod.)
- Environmentální výchova
na školách (např. formou spolupráce s Centrem odpadové výchovy OZO Ostrava
- Vlastní iniciativa
obvodu v rámci úklidu veřejných prostranství či zajištění kontejnerů
velkoobjemového odpadu
|
-
170,6 kg/os
Produkce směsného
komunálního odpadu v roce 2019 byla 170,6 kg/obyvatele. Jedná se o údaj za celé
město, městské obvody nejsou jednotlivě sledovány.
-
8 (textil, elektro, baterie, sklo, plast, kartony, kov, papír)
V rámci systému odpadového hospodářství města Ostravy jsou rozmístěny tyto typy nádob: - Textil
- Elektro a baterie
- Sklo
- Plasty (+ nápojový
karton a kovové obaly)
- Papír
- Sdružené nádoby
- Plasty (+ náp. karton a kovové obaly), sklo
- Papír, sklo
- Papír, plasty (+
náp. karton a kovové obaly)
- Papír, plasty (+
náp. a kovové obaly), sklo
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod se aktivně
snaží popularizovat šetrné hospodaření se zdroji včetně recyklace odpadu. Byť
samotné odpadové hospodářství nespadá pod úřad městského obvodu, je zde
organizována řada propagačních aktivit.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.2.3 Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nebezpečné odpady
jsou v Ostravě sbírány pouze ve sběrných dvorech.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Počet sběrných dvorů je
hodnocen jako dostatečný pro tento účel.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.3 Hospodaření s energií |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3 Hospodaření s energií
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Není zaveden komplexní systém energetického managementu, spotřeba
energií je sledována jen u vybraných budov (ZŠ 100% a MŠ 55%, v budoucnu budou v závislosti na postupu oprav přibývat jednotlivé bytové domy), vyhodnocování se provádí
v rámci dotačního programu OPŽP. Domníváme se, že jde o stav shodný s většinou
municipalit, tzn., stav hodnotíme jako průměrny "0" v rámci Ostravy či kraje, špatný "-1" v porovnání s ČR a "-2" v porovnání s aktivními městy participujícímí na MA21 jako Chrudim nebo Litoměřice. Nízký počet objektů s vyšší energetickou třídou je způsoben
především stářím bytového fondu. V minulosti bylo investováno do zlepšení
situace zejména u občanských staveb (výše zmíněné školy, u kterých se následně
začala spotřeba i sledovat), v budoucnu se chystají masivní investice
právě do rezidenčních budov. Díky tomu by mělo dojít k citelnému zlepšení
situace v obvodu. Vzhledem ke zvyšujícímu se počtu sledovaných budov je v plánu vyhodnotit a případně přenastavit i systém sledování. Obvod by se tak postupně měl přibližovat požadavkům na komplexní energetický management.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.3.1 Má městská část vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku městské části včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Komplexní systém energetického
managementu v současné době není veden. Pozice energetického manažera není zřízena,
její práci částečně zastává energetický technik. Ten zajištuje chod kotelen a
nakládání s energiemi, porovnávání spotřeby provádí jen meziročně. Komplexní
porovnávání není prováděno a jeho zavedení by si vyžádalo další pracovní
kapacity. Samostatný energetický
management je veden jen u: - Na Liščině 689/12A v Ostravě – Hrušově (mateřská škola)
- Požární 61/8 v Ostravě – Heřmanicích (mateřská škola)
- Frýdecká 28/426 v Ostravě – Kunčicích (mateřská škola)
- Koblovská 343/10a, v Ostravě- Koblově (hasičská stanice)
- Škrobálkova 300/51 v Ostravě- Kunčičkách (tělocvična a krček
pracoviště Škrobálkova)
- Keramická 230/8 v Ostravě – Muglinově (mateřská škola)
- V roce 2020 budou provádět rekuperace u ZŠ:
- Bohumínská
- Chrustova
- Pěší
- Škrobálkova
Zrekonstruováno máme 90% ZŠ a MŠ. Energetický management se provádí cca u 10% objektů z nichž je většina tvořena ZŠ a MŠ. Energetický management provádí u 100% ZŠ a u 55% MŠ. Připravují se podklady pro další investice na budovách v majetku
obvodu tak, aby docházelo k energetickým úsporám (např. chystaná investice do masivní regenerace bytového fondu na
Mírové Osadě). Další opatření: - Snižování nákladů na elektřinu a plyn - využívání sdružených
nákupů organizovaných statutárním městem
- Snižování spotřeby energií – byly zatepleny všechny základní
školy, s jednou výjimkou všechny mateřské školy
- Snižování spotřeby energií – ve všech obydlených bytových domech
byla vyměněna okna
- Hospodárné nakládání s energiemi v
obecních kotelnách – provádí se pravidelné revize
a odborné prohlídky kotelen, všechny kotelny jsou osazeny regulací.
|
-
Systémově se neprovádí, sledují se pouze jednotlivé budovy.
Tzn. neprovádí se v požadovaném rozsahu a stupni
organizace.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Jsme si vědomi toho, že energetický management byl v rámci obvodu zaveden jen na jednotlivých stavbách, zpravidla po provedení rekonstrukcí cílených na snížení spotřebu energií tzn. má pro nás kontrolní fuknci v rámci vyhodnocování jednotlivých investic, ale neplní funkci uceleného přehledu spotřeby energií v rámci celého obvodu. Současné personální kapacity jsou nastaveny na zvládnutí tohoto systému, pro vyhovení podmínek nastavených audity UR by bylo třeba zásadních investic do technického vybavení (čidla, databáze, nástroj pro analýzy) i navýšení počtu pracovníků. Tato možnost je v rámci vedení obvodu diskutována. Změna systému vedení záznamů od jednotlivých staveb k holističtějšímu systému je uvažována zejména v souvislosti s masivní nivesticí do zateplení bytového fondu (tzn. snížení energetické náročnosti desítek bytových domů a následná nutnost vedení záznamů v měřítku několikanáobně převyšujícím nynější situaci), která má probíhat v následujících cca 5 letech. Bohužel, vzhledem ke koronavirovým škrtům nejsme schopni v této době učinit žádný oficiální závazek. Provozní rozpočet byl v rámci úsporných opatření snížen o 7%, bylo nutné přistoupit k propouštění zaměstnanců. Další rušení funkčních míst se předpokládá na podzim. Za současné situace je zřízení nové pozice pro energetického managera neprůchozí. Finanční vývoj je, bohužel, v nynější situaci naprosto nepředevídatelný, nejsme schopni předvídat, zda příští rok přinese návrat do normálu, nebo další nucené škrty.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.3.2 Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využita pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Samostatný energetický
management je veden u: - Na Liščině 689/12A v
Ostravě – Hrušově (mateřská škola)
- Požární 61/8 v Ostravě –
Heřmanicích (mateřská škola)
- Frýdecká 28/426 v Ostravě
– Kunčicích (mateřská škola)
- Koblovská 343/10a, v
Ostravě- Koblově (hasičská stanice)
- Škrobálkova 300/51 v
Ostravě- Kunčičkách (tělocvična a krček pracoviště Škrobálkova)
- Keramická 230/8 v Ostravě
– Muglinově (mateřská škola)
Data jsou vyhodnocována a případně je kontrolováno, proč dochází
či nedochází k úsporám. Podíl staveb se zlepšující se energetickou třídou je nízký.
Nicméně na rok 2020 a 2021 se plánuje obnova a rekonstrukce oblasti Mírová
Osada, kde dojde ke zlepšení těchto parametrů.
|
-
Celková evidence se neprovádí.
Městský obvod očekává, že v rámci doporučení v hodnocení auditů bude zařazeno i projednání tohoto opatření. Vzhledem k tomu, že výsledky Auditů UR budou jedním z podkladů pro vytvoření nového strategického a akčního plánu, koordinátor takový požadavek postoupí odborným pracovníým skupinám Rady městského obvodu Slezská Ostrava pro udržitelný rozvoj a pro tvorbu strategického plánu, jejichž úkolem bude vyhodnocení, zda/jak je možné tento požadavek implementovat.
-
Celková evidence se neprovádí.
Městský obvod očekává, že v rámci doporučení v hodnocení auditů bude zařazeno i projednání tohoto opatření. Vzhledem k tomu, že výsledky Auditů UR budou jedním z podkladů pro vytvoření nového strategického a akčního plánu, koordinátor takový požadavek postoupí odborným pracovníým skupinám Rady městského obvodu Slezská Ostrava pro udržitelný rozvoj a pro tvorbu strategického plánu, jejichž úkolem bude vyhodnocení, zda/jak je možné tento požadavek implementovat.
-
Celková evidence se neprovádí.
Městský obvod očekává, že v rámci doporučení v hodnocení auditů bude zařazeno i projednání tohoto opatření. Vzhledem k tomu, že výsledky Auditů UR budou jedním z podkladů pro vytvoření nového strategického a akčního plánu, koordinátor takový požadavek postoupí odborným pracovníým skupinám Rady městského obvodu Slezská Ostrava pro udržitelný rozvoj a pro tvorbu strategického plánu, jejichž úkolem bude vyhodnocení, zda/jak je možné tento požadavek implementovat.
-
Celková evidence se neprovádí, pouze meziroční porovnání.
Městský obvod očekává, že v rámci doporučení v hodnocení auditů bude zařazeno i projednání tohoto opatření. Vzhledem k tomu, že výsledky Auditů UR budou jedním z podkladů pro vytvoření nového strategického a akčního plánu, koordinátor takový požadavek postoupí odborným pracovníým skupinám Rady městského obvodu Slezská Ostrava pro udržitelný rozvoj a pro tvorbu strategického plánu, jejichž úkolem bude vyhodnocení, zda/jak je možné tento požadavek implementovat.
-
Celková evidence se neprovádí, pouze meziroční porovnání.
Městský obvod očekává, že v rámci doporučení v hodnocení auditů bude zařazeno i projednání tohoto opatření. Vzhledem k tomu, že výsledky Auditů UR budou jedním z podkladů pro vytvoření nového strategického a akčního plánu, koordinátor takový požadavek postoupí odborným pracovníým skupinám Rady městského obvodu Slezská Ostrava pro udržitelný rozvoj a pro tvorbu strategického plánu, jejichž úkolem bude vyhodnocení, zda/jak je možné tento požadavek implementovat.
-
Spotřeba PHM je sledována prostřednictvím CCS karet a záznamu o provozu vozidla.
-
Viz tabulka níže
U objektů plánovaných k rekonstrukci je u nově en. kategorie plánována na třídu B.
Energetická třída budov
– majetek MOb:
|
Kategorie
|
Podíl na celkovém počtu budov
|
A
|
0%
|
B
|
0%
|
C
|
14%
|
D
|
22%
|
E
|
20%
|
F
|
37%
|
G
|
5%
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz celkové sebehodnocení oblasti 3.3.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.3.3 Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nebyl zaveden žádný interní předpis. Postupuje se dle platných
norem, legislativy a zákonů – např. dle zákonu o obcích má městský obvod povinnost
chovat se jako řádný hospodář, což znamená i omezení zbytečného plýtvání
zdroji, ať už se jedná o vodu, energie, či finanční prostředky na ně vynaložené.
Od roku 2020 se zpřísnily požadavků na energetickou náročnost novostaveb
atd. Samozřejmostí při plánování oprav či rozsáhlejších rekonstrukcí je
hospodárnost a to s ohledem na úspory energií a další případnou spotřebu. V minulosti již byla provedeno zateplení a výměna oken na
objektech, které jsou v příloze.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Není zavedena žádná interní norma, městský obvod ovšem
bere zřetel na stávající zakotvení povinností (šetrného nakládání se zdroji) dané
zákonem a stavebně-technickými normami. Tento stav považujeme v rámci ČR průměrný, momentální aktivitu obvodu a finance plánované na snížení energetické náročnosti budov (v minulosti školská zařízení, nyní obnova bytového fondu) považujeme naopak za nadprůměrná. S přihlédnutím k "startovací pozici", kterou máme, je zde obrovský posun.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.3.4 Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Toto sledování se v současné době neprovádí. Jak bylo popsáno v odpovědích
výše, jediné periodicky sledované budovy jsou ZŠ a MŠ. Data od MŠ a ZŠ se
vyhodnocují a porovnávají se spotřeby energie. U ostatních budov by navrhovaná měsíční perioda byla velmi
problematická, pravděpodobně by byl nutný kompromis v podobě delšího
časové období. Údaje úřad městského obvodu dostává při vyúčtování energií. Na jejich
základě je prováděno ekonomické zhodnocení (porovnání finančních nákladů), samotné
množství energií se nesleduje. Pokud dojde k velkým abnormalitám tak dochází k vyhodnocování a hledání příčin. Zavedení takto masivního sběru dat s následným vyhodnocováním
by vyžadovalo značné navýšení personálních i finančních kapacit příslušného
odboru.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz celkové sebehodnocení oblasti 3.3.
Tento stav považujeme v rámci ČR za průměrný.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.4 Udržitelná výstavba |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4 Udržitelná výstavba
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
ÚMOb Slezská
Ostrava má zájem o rozvoj svého území i snahu ho provádět s ohledem na
ekologickou a ekonomickou udržitelnost. Snažíme se k tomu dojít postupnými
kroky, mimo jiné i zhodnocování našeho majetku díky snižování energetické
náročnosti. V rámci této
snahy nelze ale přihlížet jen k hodnotám ekologických indikátorů, je třeba
vzít v potaz širší kontext - situaci v regionu a historickou zátěž,
se kterou se je třeba nejprve vypořádat. Příliš vysoké nároky a nerealistická
očekávání by se místo dobře míněné snahy o nastavení pozitivního trendu mohla stát
nepřekonatelnou překážkou, která zastaví jakýkoliv rozvoj, včetně toho
udržitelného. Odklonění financí na velmi nákladné certifikáty v situaci, kdy je většina bytového fondu v energetické třídě F a obvod těžce bojuje o získání finanční podpory na jejich rekonstrukci, by akorát zpomalilo investice ve prospěch administrativy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.4.1 Existuje předpis, kterým se městská část hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, v rámci ÚPD jsou
nastavena pravidla pro nakládání s územím, které ve velké míře vycházejí
s požadavků na udržitelnost a šetrnost k přírodním zdrojům (viz Audit
UR 1, oblast 1.5). Je zde snaha nasměrovat investory na území nevyužitých brownfields
(viz Audit UR 1, návodná otázka 1.7.2 a 1.7.3) a v rámci systému
zavedeného v ÚPD (plochy přestavby, zastavěné versus zastavitelné území a území
k prověření územní studií) omezit zabírání volné krajiny.
ÚMOB Slezská Ostrava ovšem nemůže souhlasit s tvrzením (viz
popis indikátoru v Typové příloze pro městské části a městské obvody k Metodice
pro hodnocení udržitelných měst), že „Parametry stanovené pro budovy s téměř
nulovou spotřebou jsou aktuálně velmi benevolentní.“ Na rozdíl od jiných regionů došlo na Ostravsku k ekonomickému propadu způsobenému utlumením
těžkého průmyslu, na kterém byl region závislý.
Bytový fond přestal být systematicky obnovován, vznikly sociálně
vyloučené lokality. Na jedné straně jsou zde rozsáhlé rezidenční oblasti, které
je třeba opravit (včetně zvýšení energetického standardu), na straně druhé je
zde oprávněná obava vlastníků, že se jim tyto investice nemusí vrátit. Zvýšení
nájemného, které by s sebou zkvalitnění bytového fondu přineslo, by nebylo
pro značnou část nájemníků únosné. Spolu s růstem cen nemovitostí/pozemků,
ale i zpřísnění podmínek k hypotékám, se už tak dosti omezila možnost
mladých rodin zafinancovat vlastní bydlení. Zvýšení požadavků na energetickou hospodárnost
se sice vyplatí v dlouhodobém horizontu, ale podstatně navýší počáteční
jednorázovou investici. Zpřísnění podmínek navrhované v indikátoru by pro
spoustu lidí v regionu znamenalo, že na vlastní bydlení nedosáhnou.
Snahou obvodu je především zamezit další degradaci objektů,
motivovat vlastníky k zahájení oprav a zatraktivnit obvod natolik (veřejný
prostor, dostupné školy a školky apod.), aby se zde začali usazovat noví
občané. Jakékoliv radikální zpřísnění podmínek navyšující už tak vysoké náklady
na stavbu a opravy nemovitostí by byly kontraproduktivní – opravy by se
neuskutečnily vůbec a potenciální stavebníci nových objektů (ať už jednotlivci
či velcí investoři) by raději zamířili do jiného obvodu.
V situaci, kdy sám městský obvod zatím nemá jedinou budovu
spadající do vyšších kategorií (A či B) energetické náročnosti budov, by bylo
neetické požadovat tento standard po občanech. Stejně tak zatím nedává příliš
smysl investovat do pokročilého měření udržitelnosti budovy respektive
certifikátů, když je v nynější situaci (většina budov je
v kategoriích D-F) zřejmé, v čem je problém, a řešení nezávisí na
nedostatku dat či vůle, ale na dostupných finančních prostředcích.
Z výše uvedených důvodů městský obvod nestanovuje další
pravidla pro budoucí investory a vše řeší pouze v rámci platných právních
předpisů. Nejsou tedy dlouhodobě stanoveny žádná pravidla pro tuto problematiku
a certifikace je ponechána na dobrovolnosti každého subjektu.
|
-
Není
Městský obvod očekává, že v rámci doporučení v hodnocení auditů bude zařazeno i projednání tohoto opatření. Vzhledem k tomu, že výsledky Auditů UR budou jedním z podkladů pro vytvoření nového strategického a akčního plánu, koordinátor takový požadavek postoupí odborným pracovníým skupinám Rady městského obvodu Slezská Ostrava pro udržitelný rozvoj a pro tvorbu strategického plánu, jejichž úkolem bude vyhodnocení, zda/jak je možné tento požadavek implementovat.
-
0
Žádné objekty s touto certifikací se v majetku ÚMOB
Slezská Ostrava nenacházejí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Tyto nároky městský obvod Slezská Ostrava nesplňuje a v blízké budoucnosti vzhledem k socio-ekonomickým podmínkám (pohybujeme se v oblasti, kde se cena stavební parcely pohybuje mezi 500 - 1000Kč/m2) v regionu zřejmě ani nebude schopen splnit (analogicky k cenám pozemků se pohybují i ceny domů - náklady na tento typ výstavby se nepotkávají s kupní silou na lokálním trhu, developer by větší počet domů ve vyšším standardu tzn. za vyšší cenu než je obvyklá, neudal). Na druhou stranu, jedná se o stav shodný s většinou okolních městských obvodů (Michálkovice, Radvanice a Bartovice), uvádíme tedy hodnocení 0 tzn. srovnatelné s průměrem.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.4.2 Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celé městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Tato problematika se nyní nesleduje. Prvním krokem k vyšší
udržitelnosti v obvodu jsou rozsáhlé investice do rekonstrukcí stávajících
budov, což je vždy šetrnější přístup než zabírání volné krajiny a podpora
novostaveb, byť úsporných. Spolu s tím je třeba podporovat novostavby
v rámci již urbanizovaného území (proluky) popř. přímo využití brownfieldů. S ohledem na fungování města jako komplexního ekosystému
(problematika zabírání krajiny, požadavků na snižování tranzitu z pohledu
energií, ale i hluku, prachu atd., zvýšení efektivity technické infrastruktury,
ekonomicky i ekologicky udržitelného systému MHD, dostupnosti služeb atd.), krajinné
a urbanistické charakteristiky obvodu (velká rozloha, ale malá hustota, neboť
vedle rezidenčních oblastí jsou zde rozsáhlá nezastavěná území hald a
brownfieldů) a socio-ekonomické situace, se zrekonstruovaný objekt či „BTNSE“ respektující výše
uvedené požadavky jeví jako lepší řešení než certifikovaná novostavba na zelené
louce či nehospodárné staré budovy, jejichž konverze se neuskutečnila kvůli
příliš vysokým nákladům/požadavkům, které si vlastník nemohl dovolit
zafinancovat. Zavedení databáze by vyžadovalo rozsáhlou spolupráci mezi ÚMOB
Slezská Ostrava a soukromými vlastníky, patrně i citelný zásah do jejich
vlastnických práv a soukromí (povinnost provádět opravy/stavbu nákladnějším
způsobem, na vlastní náklady provádět audity/certifikaci/analýzy a tato data
následně poskytovat úřadu ke zpracování) popř. zajištění finanční spoluúčasti obvodu
(dotování zvýšených nákladů na výstavbu a provoz těchto budov). Pro obvod by to
znamenalo navýšení personálních i finančních kapacit.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz celkové sebehodnocení oblasti 3.4.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
3.4.3 Lze odhadnout podíl ( ) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení, a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí)? (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území městské části.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Podlahová plocha je velmi
obtížně určitelná. Zateplení objektů pro bydlení bylo provedeno jen částečně a
v dalších letech se plánuje postupné pokračování. U administrativních budov se
také tyto opatření plánují. Okna jsou vyměněna všech objektech. Plocha, kde byla
prováděna tato energetická opatření, nebyla pro potřeby ÚMOB Slezská Ostrava
počítána. Nebylo to zatím celkově vyžadováno ani pro případné statistiky pro
operační programy. Objekty ZŠ a MŠ, kde byly prováděny opravy z
financí ÚMOB Slezská Ostrava či jiných dotačních titulů jsou přílohou. Nyní se provádí rekuperace u ZŠ: - Bohumínská
- Chrustova
- Pěší
- Škrobálkova
Zavedení sledování by si
vyžadovalo další personální kapacity a delší časový horizont.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem k tomu, že sběr
požadovaných dat nebyl doposud prováděn, nelze provést analýzu potřebnou
k případnému sebehodnocení. Můžeme pouze konstatovat, že snaha o postupné zateplování
budov zde je, situace v obvodu se tak postupně zlepšuje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|