2 Životní prostředí |
Hodnocení oblasti |
2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.1 Kvalita vod, šetření vodou a efektivnější využívání vody
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Cena pitné vody a cena za odvádění odpadních vod je vyjádřena jako "vodné" a "stočné". Stát reguluje ceny vodného a stočného principem věcně usměrňované ceny podle zákona č. 526/1990 Sb., o cenách. Velmi jednoduše řečeno - zákon a prováděcí předpisy vymezují provozovateli náklady, které může promítnout do ceny vodného a stočného při dosahování přiměřeného zisku. Respektování těchto pravidel kontroluje stát prostřednictvím finančních úřadů a Ministerstva financí České republiky. Pitná voda dodávaná do ostravské vodovodní sítě je hygienicky nezávadná a splňuje všechny požadavky stanovené současným platným právním předpisem. Kvalita vody ve vodovodní síti je pravidelně kontrolována z hlediska fyzikálně-chemického i mikrobiologického.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.1 K jaké meziroční změně měrné spotřeby vody (m3/os./rok)* v městské části došlo ve srovnání s předchozím kalendářním rokem? *v případě, že existuje prokazatelný rozdíl mezi registrovaným počtem obyvatel a skutečným počtem obyvatel o více než 20, lze počítat s reálným počtem obyvatel (tuto skutečnost je nezbytné prokázat). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Spotřebu body sleduje společnost Ostravské vodárny a
kanalizace a.s. za město Ostrava. V roce 2019 činila průměrná spotřeba pitné
vody v Ostravě
96,66 l/os./den, resp. 35,28 m3/os./rok. V porovnání s rokem 2018 došlo v Ostravě k poklesu
průměrné spotřeby pitné vody o 0,72 l/os./den (pokles z 97,38 l/os./den na
96,66 l/os./den). Za rok se tak jedná o snížení spotřeby vody ve výši 0,263
m3/os.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Situace se zlepšuje - průměrná spotřeba vody oproti
minulému roku mírně klesla.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.2 K jaké meziroční změně spotřeby vody došlo v budovách ve správě městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Souhrnnou spotřebu vody za všechny
budovy nesledujeme. Porovnání spotřeby provádíme pouze v rámci jednotlivých
domů. Změny jsou patrné z následující tabulky:
rok
|
2019
|
2018
|
2017
|
spotřeba m3
|
82608
|
83285
|
78440
|
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bez dat nelze provést hodnocení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.3 Jaké jsou korelace meziroční změny měrné spotřeby vody a změny ceny pitné vody a/nebo změny objemu ročních srážek? Jaké je srovnání meziroční změny s průměrem ČR, vybranými městy ČR a/nebo dalšími městskými částmi – benchmarking? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Závislost
mezi změnou spotřeby pitné vody resp. objemu vody odkanalizované a cenou pro
vodu pitnou resp. cenou pro vodu odpadní nelze přesně vyčíslit. Cenu ovlivňuje
mnoho faktorů. Do ceny pro vodné resp. stočné lze promítnout pouze ekonomicky
oprávněné náklady, které zahrnují náklady pořízení odpovídajícího množství
přímého materiálu, mzdové a ostatní osobní náklady, technologicky nezbytné
ostatní přímé a nepřímé náklady a náklady oběhu. Výslednou cenu dále ovlivňují
legislativní změny, inflace, potřeba oprav a obnovy vodovodní a kanalizační
sítě, zavádění nových úsporných technologií, snižování ztrát vody na síti apod.
a jedním z dalších faktorů ovlivňujících výslednou cenu vody pro vodné a stočné
je pokles spotřeby objemu vody pitné a odkanalizované. Dodávku
pitné vody, odkanalizování a následné čištění odpadních vod jsou řešeny
společností Ostravské vodárny a kanalizace a.s. (OVAK a.s.) a to v rámci celého
statutárního města Ostravy. Slezská Ostrava je jedním z 23 městských
obvodů, které v Ostravě jsou. Vyfiltrování části dat odpovídající pouze jednomu
obvodu, respektive eliminace vlivu dění ve zbytku statutárního města, a následné
srovnání s městy či průměrem ČR je v podstatě nemožné.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Detailní data neexistují a přesná data jsou nezjistitelná.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.4 Vyjmenujte nejvýznamnější úsporná opatření dokončená v předchozím období mezi audity. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V minulosti
proběhla např. instalace podružných vodoměrů v bytových domech Koněvova 240/4,
8. března 268/9 a 270/13, vše v k.ú. Slezská Ostrava.
Za poslední dva roky proběhly
opravy vodovodu na ul. Křížkovského, Nad Ostravicí, Muklova, Vilová,
Sklářova, Volná, Jeronýmova.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Společnost Ostravské vodárny a kanalizace a.s. zásobuje obyvatele Ostravy pitnou vodou z veřejné vodovodní sítě. Z celkové spotřeby dodávané pitné vody pro Ostravu je 60 – 65% nakupováno od SmVaK Ostrava a.s. Jsou to vody povrchové z nádrží Kružberk a Šance. Vlastní výroba z podzemních zdrojů nacházejících se v oblasti Ostravy pokrývá 35 – 40 %. Tyto vzácné zdroje jsou neustále monitorovány. Nestačí však zdroje pouze kontrolovat, je také nutné snižovat riziko jejich znečištění. Proto byla v zázemí vodních zdrojů vytvořena ochranná pásma. Místní zdroje podzemní vody měly a mají pro zásobování obyvatel Ostravy svůj nezastupitelný význam. Pitná voda získaná z podzemních zdrojů je velmi cenným obohacením pitné vody z upravovaných povrchových zdrojů pro své optimální složení z hlediska zdravotních požadavků.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.5 Jsou v budovách ve správě městské části informace o způsobu šetření vodou (osvěta – např. cedulky k waterstopům apod.)? Proběhla v městské části osvětová kampaň zaměřená na šetření pitnou vodou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Informace o způsobu šetření vodou
v budovách ve správě městského obvodu umístěny nejsou a osvětová kampaň
organizovaná úřadem neproběhla. Ekologická výchova, jejíž součástí je mimo jiné
šetření vodou, probíhá standardně ve školách a školkách.
Během léta se pořádají „Rozmarné
slavnosti řeky Ostravice“, které nabízí kulturní program a soutěž netradičních
plavidel.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Osvěta je prováděna zejména v rámci environmentální
výuky na školách. Statutární město Ostrava v nedávné době vydalo metodiku
ohledně omezování vizuálního smogu ve veřejném prostoru, hromadné umisťování
cedulek nepovažujeme tedy za vhodný přístup.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.6 K jaké změně v podílu osob napojených na kvalitní čištění odpadních vod (tj.mechanicko-biologické s dalším odstraňováním dusíku a/nebo fosforu) došlo za sledované období? *v případě, že existuje prokazatelný rozdíl mezi registrovaným počtem obyvatel a skutečným počtem obyvatel o více než 20, lze počítat s reálným počtem obyvatel (tuto skutečnost je nezbytné prokázat). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Statistika. - V roce
2015 byl počet obyvatel obvodu 21 757 z toho napojených na ČOV 10 858.
- V roce
2016 byl počet obyvatel obvodu 21 769 z toho napojených na ČOV 10 866.
- V roce
2017 byl počet obyvatel obvodu 21 730 z toho napojených na ČOV 10 784.
- V roce
2018 byl počet obyvatel obvodu 21 759 z toho napojených na ČOV 10 803.
- V roce
2019 byl počet obyvatel obvodu 21 798 z toho napojených na ČOV 11 061.
V současné
době je v realizaci projekt rekonstrukce a prodloužení sběrače B do Radvanic.
Tato stavba je klíčová pro odkanalizování Radvanic, části Slezské Ostravy a
výhledově Bartovic, Kunčic a Kunčiček. Součástí bude zrušení sedmi volných
výustí. Zároveň je nezbytnou pro další výhledové stavby kanalizační sítě. V
současné době jsou odpadní vody mimo centrální území Slezské Ostravy odváděny
lokálně a bez celkové koncepce přímo do vodotečí. Stávající kanalizační stoky
jsou bez čištění vyústěny do řeky Lučiny. Cílem stavby je vytvořit předpoklad
pro systematické odkanalizování spádového území a výrazné zlepšení stávající
situace. Více viz
https://www.msk.cz/cz/mapy/plan-rozvoje-vodovodu-a-kanalizaci-58304/
a https://geoportal.msk.cz/Public/PRVKUK/kanalizace/html/8119_006_02_81202.html
|
-
Počet napojených obyvatel na ČOV je cca 50%.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.7 K jaké změně došlo ve snížení objemu znečišťujících látek vypouštěných do povrchových vod ve sledovaném období? Pokud nejsou známy / dostupné hodnoty vypouštěného znečištění, uvést opatření mající vliv na objem vypouštěného znečištění, ke kterým ve sledovaném období v městské části došlo. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zpracování odpadních vod provádí
společnost Ostravské vodárny a kanalizace, a.s. Při provozování čistíren odpadních
vod bylo v roce 2018 vyčištěno celkem 25 mil. m3 odpadních vod. Na Ústřední
čistírně odpadních vod v Ostravě-Přívoze (ÚČOV) bylo navíc zpracováno 580 tis.
m3 koncentrovaných odpadních vod z koksárenského a teplárenského průmyslu a 149
tis. m3 jiných koncentrovaných odpadních vod přivezených cisternami. Zdroje znečištění přesahující určitou
mez za kalendářní rok jsou sledovány ve dvou kategoriích. V první jsou to
zdroje s produkovaným znečištěním nad 500 t BSK5, ve druhé zdroje s vypouštěním
nad 15 t v ukazateli BSK5. Největším producentem ze sféry komunálních vod v
oblasti povodí byla v roce 2016 Ústřední čistírna odpadních vod (ÚČOV Přívoz) v
Ostravě (24,7 mil. m3 včetně odlehčení).
Kvalita vypouštěných odpadních vod
ve správě OVAK a.s. – Slezská Ostrava
|
Ukazatel
|
CHSKcr
|
NL
|
N-NH4
|
Pcelk.
|
Hg
|
Cd
|
AOX
|
N celk.
|
množství
|
Jednotka
|
t/rok
|
t/rok
|
t/rok
|
t/rok
|
kg/rok
|
kg/rok
|
kg/rok
|
t/rok
|
m3
|
2015
|
59.965
|
17.443
|
11.081
|
1.648
|
0.073
|
0.114
|
18.158
|
5.409
|
511 564
|
2016
|
55.574
|
17.695
|
12.355
|
1.686
|
0.113
|
0.052
|
28.005
|
13.987
|
495 725
|
2017
|
54.762
|
14.762
|
10.706
|
1.416
|
0.046
|
0.135
|
28.684
|
13.255
|
540 373
|
2018
|
61.567
|
17.980
|
13.117
|
1.674
|
0.218
|
0.000
|
22.522
|
17.464
|
453 909
|
2019
|
67.246
|
20.928
|
13.315
|
1.585
|
0.233
|
0.000
|
23.874
|
14.240
|
537 730
|
Jak již
bylo popsáno v odpovědi na návodnou otázku 2.1.3, vyfiltrování části dat odpovídající
pouze jednomu obvodu, respektive eliminace vlivu dění ve zbytku statutárního
města, a následné srovnání s městy či průměrem ČR je v podstatě
nemožné.
|
-
Počet napojených obyvatel na ČOV je cca 50%.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Převážná část kanalizace pro veřejnou potřebu je jednotná. S budováním oddílné kanalizace se začalo u některých nově budovaných sídlišť. Z hlediska odkanalizování je na území města vytvořeno několik kanalizačních systémů s čištěním odpadních vod na ČOV nebo s odváděním odpadních vod přímo do recipientu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.8 K jaké změně došlo v podílu plochy zastavěného území městské části, odkud je odváděna dešťová voda do oddílné kanalizace, zasakuje do země nebo je znovu využívána (tedy neodtéká jednotnou kanalizací na ČOV)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Procentuální údaje městský obvod
nezjišťoval. Podmínky nakládání s
dešťovou vodou vyplývají ze Stavebního zákona a Vyhlášce o dokumentaci staveb, kontrola
dodržování výše uvedených předpisů spadá do agendy odboru územního plánování a
stavebního řádu. Na soukromých pozemcích v zastavěném území obce dochází jak k
zasakování dešťových vod, tak k jímání a používání na závlahy. Z požadavků uvedených ve výše
zmíněných předpisech Stavby, z nichž odtékají povrchové
vody, vzniklé dopadem atmosférických srážek (dále jen „srážkové vody“), musí
mít podle § 6 odst. 4 vyhlášky o technických požadavcích na stavby zajištěno
jejich odvádění, pokud nejsou srážkové vody zadržovány pro další využití.
Znečištění těchto vod závadnými látkami nebo jejich nadměrné množství se řeší
vhodnými technickými opatřeními. Odvádění srážkových vod se zajišťuje
přednostně zasakováním. Není-li možné zasakování, zajišťuje se jejich odvádění
do povrchových vod; pokud nelze srážkové vody odvádět samostatně, odvádí se
jednotnou kanalizací. vyplývá, že odvádění jednotnou
kanalizací je až poslední možné řešení. Přesné data (podíly ploch) sice nejsme
schopni stanovit, ale se zvyšujícím se počtem novostaveb/přestaveb by
logicky mělo docházet i k vzrůstu pozitivního trendu v této oblasti.
|
-
Analýza dat není k dispozici – jednotlivé typy kanalizačního řádu na území jsou k dohledání na https://geoportal.msk.cz/Html5Viewer/Index.html?viewer=prvkuk (levý dolní roh- vrstvy – kanalizace – kanalizační řád)
Bohužel, městské obvody
v Ostravě nemají k dispozici na rozdíl od svých pražských protějšků
instituci jako je IPR – elitní pracoviště s více jak 200 zaměstnanci,
z nichž většina se věnuje zpracování GIS analýz. Městský obvod samotný má
přístup ke GIS datům města Ostravy a Moravskoslezského kraje přes webovou
aplikaci tzn. má je k náhledu, ale nemá licenci, erudované odborníky a tím
pádem možnost používat ArcGIS či jiný software pro vytváření vlastních hladin a
databází respektive jejich pokročilou analýzu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bez dat nelze provést přesné hodnocení. Vzhledem ke
skutečnostem uvedeným v odpovědi na návodnou otázku 2.1.8 lze pouze spekulovat
o vývoji situace. Kromě předpisů zmíněných v bodě 2.1.8 jsou občané motivováni
ke změně předpokladem růstu cen energií/vody a podporou ze Státního fondu
životního prostředí (Dešťovka). Dá se tedy předpokládat, že zásadním faktorem
brzdícím změny není neochota lidí či úřadu, ale spíše ekonomické možnosti
obyvatel – to zda mají, či nemají dostatek financí na investice do bydlení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.1.9 Vytvořila městská část nebo subjekty v ní působící podmínky pro zpomalení odtoku nebo pro akumulaci a využívání srážkových vod místo vody pitné (pro čištění městské části, zálivku veřejné zeleně apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod neshromažďuje informace
soukromých subjektů o jejich využívání srážkových vod. Této problematice se úřad
věnuje v rámci stavebních řízení, ta ale nemohou sloužit k hromadnému sběru
dat a následným analýzám. Obvod se věnuje mimo jiné i projektům regenerace
sídlišť, kde se hojně pracuje se zelení ve veřejném prostoru, která napomáhá
zadržování vody v urbanizované krajině a ochlazování povrchů. Opatření pro akumulaci a využívání srážkových
vod (retenční nádrže apod.) nebyla zatím provedena.
|
-
Analýza dat není k dispozici – jednotlivé typy kanalizačního řádu na území jsou k dohledání na https://geoportal.msk.cz/Html5Viewer/Index.html?viewer=prvkuk (levý dolní roh- vrstvy – kanalizace – kanalizační řád)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bez dat nelze provést přesné hodnocení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.1 Pokud má městská část v platném územním plánu vymezen lokální územní systém ekologické stability krajiny (LÚSES), k jaké změně podílu ( ) realizovaných ÚSES došlo? Pozn. Pokud jsou k dispozici údaje o připravovaných či navrhovaných ÚSES, doplňte informace o rozsahu těchto záměrů (popis i kvantitativní údaj). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.2 Podpora a zvyšování ekologické stability krajiny a biologické rozmanitosti na správním území obce, rozšiřování péče o vymezená přírodní území a zelené plochy
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bez dat nelze provést p
Městský
obvod udržuje plochy veřejné zeleně. Plochy jsou udržovány dělníky čištění
města a dále pracovníky technických služeb. Jsou prováděny pravidelné kontroly,
je zpracována pasportizace, harmonogramy jednotlivých prací.
Plochy
ÚSES a vymezená přírodní území jsou v kompetenci Magistrátu města Ostravy.
V rámci ploch veřejné zeleně je zajišťována pravidelná údržba jako seče,
pletí, zálivky, hrabání listí aj. Kromě základní údržby jsou postupně plochy
zeleně revitalizovány, podle jednotlivých konkrétních stanovišť jsou vysazovány
stromy včetně keřů.
řesné hodnocení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.2 Vyskytují se na území městské části zvláště chráněná území (ZCHÚ) nebo území soustavy Natura 2000? Spolupracuje městská část na péči o ZCHÚ nebo území Natura 2000 (např. formou grantů pro aktivity nevládních organizací i jednotlivců apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zákon o ochraně
přírody a krajiny vymezuje šest kategorií zvláště chráněných území: národní
parky (NP), chráněné krajinné oblasti (CHKO), národní přírodní rezervace (NPR),
přírodní rezervace (PR), národní přírodní památky (NPP) a přírodní památky
(PP). Na území
městského obvodu se nachází národní přírodní památka Landek (malá část),
evropsky významná lokalita Heřmanický rybník, a území označené NATURA 2000 -
ptačí oblast Heřmanský stav - Odra – Poolší (https://www.ceskatelevize.cz/porady/1129337346-pridej-se/407235100161006-hermansky-stav/
). Ke spolupráci dochází ve smyslu zajišťování úklidu odpadků, komunikací s
ochránci přírody ve věci údržby naučné stezky.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Spolupráci
zaměřenou na téma občanů-návštěvníků těchto oblastí (na jedné straně
popularizaci témat ochrany přírody formou naučných stezek a na straně druhé
součinnost při řešení negativních vlivů turistiky jako např. odpadky)
považujeme za funkční a dlouhodobě nastavený trend.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.3 Došlo za hodnocené období na území městské části ke snížení podílu ploch přírodního nebo přírodě blízkého charakteru vůči zastavěným a ostatním plochám nepřírodního charakteru (stavby, komunikace, zpevněné plochy apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ke snížení ploch
přírodního nebo přírodně blízkého charakteru v posledních letech nedošlo. Nejsou k dispozici přesná data, nebylo v minulosti sledováno. Přírodní nebo přírodě blízké plochy budou zachovány pro příští generace.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Vzhledem
k nejasné definici otázky není možné vyčlenit data a provést zhodnocení – pokud
se přírodními plochami myslí chráněná územím, pak ke snížení metráže nedošlo.
Pokud se tím myslí jakákoliv travnatá plocha včetně náletů v brownfieldech či
pozemků na území určeného k zástavbě, pak jakákoliv novostavba, přístavba, ale
i třeba regenerace zelených ploch na sídlištích, kde se vytvářely pěšinky pro
chodce, by znamenala redukci ploch blízkých přírodě a tím pádem „zhoršení“
hodnot indikátoru.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.4 Jaký je na území městské části dlouhodobý trend v ekologické stabilitě území (měřený koeficientem ekologické stability)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod nesleduje koeficient dlouhodobé stability.
|
-
Nejpodrobnější dohledatelné informace obsahují Územně analytické podklady pro správní obvod Statutárního města Ostravy. Odkaz:
https://mapy.ostrava.cz/wp-content/uploads/2018/08/pruvodni_zprava_uap_2016.pdf
Nejpodrobnější dohledatelné
informace obsahují Územně analytické podklady pro správní obvod Statutárního
města Ostravy. Odkaz:
https://mapy.ostrava.cz/wp-content/uploads/2018/08/pruvodni_zprava_uap_2016.pdf
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bez dat nelze provést přesné hodnocení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.5 Došlo ke zkvalitnění a/nebo zvětšení ploch veřejné zeleně/parků/sadů na území městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod rozvíjí a zkvalitňuje
údržbu a péči o stávající plochy. Veřejné plochy zeleně se nezmenšují, ani
nezvětšují. Jsou dlouhodobě stabilní. Postupně dochází k nárůstu
vysazovaných dřevin na obecních pozemcích.
Mezi lety 2012 – 2016 došlo v městském
obvodu Slezská Ostrava k výsadbě 494 ks stromů a 1680 ks keřů. A to na celkem 17 plochách napříč celým obvodem.
V roce 2020 bylo zatím vysazeno 32 stromů.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ke zvětšení ploch veřejné zeleně, parků a sadů v městském obvodu nedošlo. Neustále však dochází ke zkvalitňování zeleně vysazováním nových stromů a provádění údržby stávajících.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.6 Je upřednostňována nová výstavba na nevyužitých nebo špatně využitých plochách ve stávajícím zastavěném území městské části před výstavbou na dosud nezastavěném přírodním území nebo na zemědělské či lesní půdě mimo ně (na všech takových plochách, bez ohledu na vlastnictví)? Pokud ano, uveďte příklady. |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, výstavba financována městským
obvodem je realizována vždy v zastavěném území obce na nevyužitých
pozemcích, které nejsou součástí zemědělského půdního fondu. Jedná se především
o zastavěné oblasti, které se nově revitalizují a původní chátrající stav je
nově opraven a modernizován. Rovněž soukromí vlastníci revitalizují staré nefunkční
průmyslové zóny- brownfieldy. Příkladem může být původní průmyslový areál
Hrušov, průmyslový park Kunčičky, desítky menších firem působících
v bývalých areálech důlních podniků.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, je, městskému obvodu se podařilo revitalizovat některé z brownfieldů a v tomto trendu se snaží pokračovat.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.2.7 Další indikátory k tématu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V případě výskytu invazivních
rostlin v městském obvodu dochází k jejich hubení a likvidaci.
Situace na obecních pozemcích je dlouhodobě stabilní a pod kontrolou. Invazivní
rostliny se daří včas hubit, ještě před jejich rozšířením. V případě výskytu
těchto rostlin na soukromých pozemcích, dochází k vyzvání vlastníka k provedení
nápravných opatření.
|
-
1
Invazivní rostliny jako křídlatka se v našem městském obvodu nachází v lokalitě břehů řeky Odry. Odhadem se jedná o území, které je obtížně přístupné s plochou do 1 ha. Správu vodního toku a likvidaci křídlatky vykonává Povodí Odry s.p.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bez dat nelze provést přesné hodnocení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3 Kvalita a ochrana půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.3 Kvalita a ochrana půdy, podpora udržitelného zemědělství a lesního hospodářství
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod má na
svém území jen malou část zemědělské půdy a to převážně v okrajových oblastech,
které mají venkovský charakter. Městský obvod nemá žádný program na podporu
zemědělství. Zemědělci mohou využívat podpory a dotace distribuované
Ministerstvem zemědělství.
Zemědělská půda je
chráněna zákonem č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního
fondu, vyhláškami a metodickými pokyny MŽP a MZ ČR. Agendu ochrany
zemědělské půdy vykonává Magistrát města Ostravy, se kterým úzce
spolupracujeme.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3.1 Hospodaří se na zemědělské půdě (i v malém rozsahu - např. vinice, sady, zahrady) na území městské části podle zásad správné zemědělské praxe (SZP)? Došlo ke zvýšení výměry zemědělské půdy s certifikovaným ekologickým zemědělstvím? Pořádá městská část informační/osvětové aj. akce pro zemědělce (s cílem podpory udržitelného zemědělství)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod nepořádá
informační/osvětové kampaně pro zemědělce. Městský obvod v minulosti nezkoumal
hospodaření zemědělců a neměřil zvýšení výměry zemědělské půdy s certifikovaným
ekologickým zemědělstvím. Na území městského obvodu se nachází celkem 5 ekologických zemědělců registrovaných v databázi E-Agri Ministerstva zemědělství.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Neprobíhá osvěta v rámci zemědělské činnosti,
na druhou stranu ovšem v obvodu také neprobíhá žádná významnější zemědělská
činnost. Většina území obvodu je intravilán.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3.2 Došlo ke zvýšení výměry pozemků určených k plnění funkcí lesa na území městské části? Provozuje se na těchto pozemcích - bez ohledu na druh vlastnictví - certifikované hospodaření (PEFC - Programme for the Endorsement of Forest Certification Schemes) nebo FSC (Forest Stewardship Council)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod v minulosti
neměřil výměru pozemků určených k plnění funkcí lesa a nezkoumal u vlastníků způsoby
hospodaření. Hospodaření na lesních pozemcích vykonává společnost Ostravské
městské lesy a zeleň, s.r.o. Přesná data o výměře pozemků určených k plnění
funcí lesa za městský obvod Slezská Ostrava nejsou v současnosti k dispozici.
Společnost Ostravské městské lesy a zeleň, s.r.o. provozuje certifikované
hospodaření PEFC.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bez dat nelze provést přesné hodnocení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3.3 Má městská část problémy s erozí půdy? Pokud ano, přijala nebo podpořila konkrétní protierozní opatření? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městský obvod nemá na svých
pozemcích problémy s erozí půdy. Ze statistik a map Výzkumného ústavu
meliorací a ochrany půdy, v.v.i., je rovněž zřejmé, že eroze půdy zde není
zaznamenána. Žádná konkrétní protierozní opatření není nutné v současnosti
přijímat.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městský obvod nemá na svých pozemcích problémy s erozí půdy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.3.4 Chrání městská část zemědělský půdní fond na svém území? (Opatření uveďte pro jednotlivé třídy ochrany, zvláště pak pro I. a II. tř.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Zemědělský půdní fond je chráněn
zákonem. Další ochranu městský obvod neprovádí. Ochranu ZPF dle statutu
vykonává Statutární město Ostrava. Dle obdržených informací však další opatření
nad rámec zákona prováděna nejsou. Samozřejmě se zvýšeně dbá, aby se nevyjímaly
pozemky z I. a II bonitní třídy, vyjma nezbytných účelů jako dopravní
infrastruktura apod.
|
-
Vzhledem k velikosti území, počtu obyvatel, zastoupení průmyslu a požadavkům na rozvoj jiných sektorů hospodářství, než zemědělství, dochází v Ostravě dlouhodobě k úbytku zemědělské půdy, a to zejména na úkor zvyšování rozlohy lesní půdy, ostatních a zastavěných ploch.
V Ostravě, s ohledem na průmyslový charakter území, převažuje půda nezemědělská, která je zastoupena cca 62 % (lesy 12 %, vodní plochy 4 % a zastavěné a ostatní plochy 46 %). Z celkové rozlohy města Ostravy pak tvoří zemědělská půda (orná půda, zahrady, sady a trvalý travní porost) tvoří přibližně 32 % (asi 4 % rozlohy zemědělské půdy Moravskoslezského kraje).
Podíl zemědělské půdy zabrané pro výstavbu rodinných domů tvoří na území města v celkovém množství trvale odňaté půdy menšinu, přestože jsou tyto zábory nejčastější. Většinou byla zabrána kvůli výstavbě obchodních areálů a průmyslové či dopravní výstavbě.
Podrobnosti zde: https://zdravaova.cz/wp-content/uploads/2020/02/Ročenka-Final.pdf
Vzhledem k velikosti území, počtu
obyvatel, zastoupení průmyslu a požadavkům na rozvoj jiných sektorů
hospodářství, než zemědělství, dochází v Ostravě dlouhodobě k úbytku zemědělské
půdy, a to zejména na úkor zvyšování rozlohy lesní půdy, ostatních a
zastavěných ploch.
V Ostravě, s ohledem na průmyslový
charakter území, převažuje půda nezemědělská, která je zastoupena cca 62 %
(lesy 12 %, vodní plochy 4 % a zastavěné a ostatní plochy 46 %). Z celkové
rozlohy města Ostravy pak tvoří zemědělská půda (orná půda, zahrady, sady a trvalý
travní porost) tvoří přibližně 32 % (asi 4 % rozlohy zemědělské půdy
Moravskoslezského kraje).
Podíl zemědělské půdy
zabrané pro výstavbu rodinných domů tvoří na území města v celkovém množství
trvale odňaté půdy menšinu, přestože jsou tyto zábory nejčastější. Většinou
byla zabrána kvůli výstavbě obchodních areálů a průmyslové či dopravní
výstavbě.
Podrobnosti zde: https://zdravaova.cz/wp-content/uploads/2020/02/Ročenka-Final.pdf
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bez dat nelze provést přesné hodnocení vývoje.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4 Kvalita ovzduší |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
2.4 Kvalita ovzduší
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V
průběhu posledních 30 let se zásadním způsobem zlepšila kvalita ovzduší. Je to
dáno především útlumem těžkého průmyslu, ekologizací výroby, rozšířením
ekologického způsobu vytápění, masivnímu úklidu a čištění obvodu. Současně však
Ostrava patří do Aglomerace Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek, kde je vyšší
koncentrace obyvatel, dopravy, průmyslu a z tohoto důvodu dlouhodobě horší
kvalita ovzduší v porovnání se zbytkem republiky. Bohužel, řešení této situace
dalece přesahuje možnosti městského obvodu (socio-ekonomická situace v regionu,
stávající závislost na průmyslu, blízkost polských hranic respektive podniků,
které produkují znečištění postihující i české území apod.). Sebehodnocení tedy závidí na tom, s kým se má obvod
srovnávat - zda se zbytkem republiky, který není poznamenán industriální
minulostí a blízkostí polských hranic, nebo s Ostravou v dobách těžkého
průmyslu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4.1 Došlo ke zlepšení kvality ovzduší na území městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Kvalita ovzduší v Ostravě je silně ovlivňována mnoha faktory. K
imisnímu zatížení přispívá vedle průmyslových zdrojů také intenzita
automobilové dopravy a lokální topeniště.
Na kvalitě ovzduší v Ostravě se významně podílí také dálkový
přenos znečišťujících látek (zejména z lokálních topenišť a průmyslu) z
příhraniční oblasti Polska zvláště v zimním období. Imisní koncentrace na
Ostravsku jsou významně ovlivňovány častým výskytem inverzí a zhoršenými
rozptylovými podmínkami, což souvisí s meteorologickými faktory a geografickým
umístěním Ostravy. Dopady znečištění ovzduší jsou vážným problémem a ovlivňují
zdraví obyvatel, proto Ostrava činí veškeré možné kroky ke zlepšení stavu
životního prostředí a životní úrovně ve městě. K tomu je nutná spolupráce všech
subjektů (státu, průmyslových podniků, institucí včetně samotných občanů),
kteří mohou přispět ke zlepšení.
Statutární město Ostrava patří do aglomerace
Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek, pro kterou byl vydán v dubnu 2016 „Program
zlepšování kvality ovzduší aglomerace Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek – CZ08A“.
Dle § 9 odst. 4 zák. č. 201/2012 Sb., o
ochraně ovzduší má obec povinnost provádět opatření, která jí byla uložena
příslušným PZKO tak, aby bylo dosaženo co nejdříve imisního limitu na jeho
území. Pro tyto účely musí vypracovat časový plán provádění opatření.
Program zlepšování kvality ovzduší (dále jen „PZKO“) vydává
ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s krajským úřadem a obecním
úřadem v případě překročení stanoveného imisního limitu. Cílem programu je
určit opatření k dosažení požadované kvality ovzduší v době co možná nejkratší.
PZKO stanovuje opatření zejména na regionální a lokální úrovni.
Ministerstvo životního prostředí momentálně zpracovává ve
spolupráci s Českým hydrometeorologickým ústavem, kraji a obcemi aktualizaci
PZKO pro horizont 2020+.
„Akční plán statutárního města Ostravy k implementaci Programu
zlepšování kvality ovzduší aglomerace Ostrava/Karviná/Frýdek-Místek – CZ08A“
(dále jen „Akční plán“) obsahuje konkrétní informace o aktivitách/projektech.
Obsahuje také harmonogram realizace příslušných aktivit a dílčích kroků
jednotlivých projektů, finanční náročnost, finanční krytí, termíny plnění a
interní gesce. Jsou zde zahrnuty projekty jak zrealizované do roku 2020, tak s
plánovanou realizací po roce 2020.
Opatření uvedená v Akčním plánu bude město Ostrava realizovat z
vlastních prostředků a odhaduje výdaje z rozpočtu ve stovkách miliónů korun.
Opatření uvedená v Akčním plánu budou průběžně plnit a realizovat
statutární město Ostrava, Magistrát města Ostravy, městské obvody statutárního
města Ostravy a Dopravní podnik Ostrava.
Odkaz: https://zdravaova.cz/wp-content/uploads/2019/09/FINAL_Akcni-plan-k-PZKO_20190904-2-final.pdf
|
-
Legislativou tolerovaný počet 35 dnů s nadlimitní denní koncentrací byl překročen na většině monitorovacích stanic aglomerace už v prvním čtvrtletí roku 2018.
Koncentrace PM10 a PM2,5 v zimním období
oproti jiným oblastem ČR narůstají výrazněji. Přesto průměrné koncentrace PM10
a PM2,5 během letního období, zvláště na průmyslových lokalitách, dosahují v
některých letech až hodnot na úrovni ročních imisních limitů, což potvrzuje, že
znečištění ovzduší suspendovanými částicemi není v aglomeraci problémem pouze
chladné poloviny roku. Mezi roky 2010-2016 docházelo k postupnému snižování
koncentrací na všech typech lokalit. V letech 2017 a 2018 však došlo každoročně
k přibližně desetiprocentním nárůstům průměrných koncentrací. V roce
2018 byly v aglomeraci průměrné roční koncentrace částic PM10 druhé nejvyšší za
posledních 5 let. Imisní situace byla nejhorší v teplotně podnormálních
měsících únoru a březnu, ačkoliv byl rok 2018 celkově mimořádně teplotně
nadnormální. V roce
2018 byly počty dnů s nadlimitní denní průměrnou koncentrací PM10 na většině lokalit
mírně vyšší než v roce 2017. Legislativou tolerovaný počet 35 dnů s nadlimitní
denní koncentrací byl překročen na většině monitorovacích stanic aglomerace už
v prvním čtvrtletí roku.
-
Informace o kvalitě ovzduší lze sledovat online na webových stránkách Českého hydrometeorologického ústavu. Městský obvod Slezská Ostrava agendu ochrany ovzduší nevykonává. Ta je svěřena Magistrátu města Ostravy.
Odkaz na situační zprávu o kvalitě ovzduší na území Moravskoslezského kraje:
https://www.msk.cz/assets/zivotni_prostredi/kvalita-ovzdusi-a-emisni-situace-v-moravskoslezskem-kraji-za-rok-2018.pdf
Informace o kvalitě ovzduší lze sledovat online na webových
stránkách Českého hydrometeorologického ústavu. Městský obvod Slezská Ostrava
agendu ochrany ovzduší nevykonává. Ta je svěřena Magistrátu města Ostravy.
Odkaz na situační zprávu o
kvalitě ovzduší na území Moravskoslezského kraje:
https://www.msk.cz/assets/zivotni_prostredi/kvalita-ovzdusi-a-emisni-situace-v-moravskoslezskem-kraji-za-rok-2018.pdf
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ano, díky útlumu těžby došlo k výraznému zlepšení
situace.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4.2 Má městská část problémy se znečišťováním ovzduší z lokálních topenišť? Jaká opatření proti tomu činí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, lokální topeniště znečišťují
ovzduší, zejména staré kotle na tuhá paliva. Krajský úřad podporuje dotacemi
výměnu kotlů za nové – ekologičtější.
V rámci Kotlíkových dotací z OPŽP bylo ve
Slezské Ostravě v:
1.
výzvě (2016-2017) zrealizováno a finančně podpořeno 20 výměn starých zdrojů
tepla
2.
výzvě (2017-2020) zrealizováno a finančně podpořeno 27 výměn
starých zdrojů tepla
3.
výzvě (2019-2023) schváleno k finanční podpoře 33 žádostí o dotaci na
výměnu zdroje tepla, z toho 5 výměn již bylo zrealizováno a finančně
podpořeno.
Dle platného Statutu SMO kontroly
provádí orgány ochrany ovzduší – Magistrát města Ostravy, krajský úřad a ČIŽP.
V rámci osvěty probíhá zveřejňování informačních článků ve
Slezskoostravských novinách a na webu obce.
S nevládními organizacemi tuto
problematiku neřešíme a nespolupracujeme s nimi.
|
-
Legislativou tolerovaný počet 35 dnů s nadlimitní denní koncentrací byl překročen na většině monitorovacích stanic aglomerace už v prvním čtvrtletí roku 2018.
-
Mezi lety 2012 – 2016 došlo v městském obvodu Slezská Ostrava k výsadbě 494 ks stromů a 1680 ks keřů. A to na celkem 17 plochách napříč celým obvodem. V roce 2020 bylo zatím vysazeno 32 stromů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz
celkové hodnocení oblasti.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4.3 Jaké jsou hlavní zdroje znečištění ovzduší na území městské části dle kategorií (velké stacionární zdroje, doprava, lokální zdroje)? Uveďte hlavní znečišťovatele a popište, jaká opatření ke snížení emisí městská část udělala (při řešení problémů s velkými zdroji se předpokládá spolupráce s magistrátem). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Hlavní zdroje znečištění jsou lokální topeniště,
automobilová doprava a průmyslová výroba. Městský obvod zajišťuje provádění
intenzivního úklidu a čištění komunikací a obecních pozemků.
Podíl znečištění v Ostravě v %
dle hrubého odhadu činí: 70% na lokální topeniště, 20% na dopravu a 10% na
průmysl. Kontroly provádí orgány ochrany ovzduší – Magistrát města Ostravy,
krajský úřad a ČIŽP. V rámci osvěty probíhá zveřejňování informačních
článků ve Slezskoostravských novinách a na webu obce.
Hlavní znečišťovatel
v městském obvodu Slezská Ostrava je společnost Liberty Ostrava a.s. Ve
spolupráci s magistrátem města Ostrava proběhla výsadba izolační zeleně a v současnosti
stále probíhá průběžná výsadba dřevin na obecních pozemcích. Dále probíhá
čištění a kropení komunikací.
|
-
Legislativou tolerovaný počet 35 dnů s nadlimitní denní koncentrací byl překročen na většině monitorovacích stanic aglomerace už v prvním čtvrtletí roku 2018.
-
Mezi lety 2012 – 2016 došlo v městském obvodu Slezská Ostrava k výsadbě 494 ks stromů a 1680 ks keřů. A to na celkem 17 plochách napříč celým obvodem. V roce 2020 bylo zatím vysazeno 32 stromů.
Mezi lety 2012 – 2016 došlo v městském
obvodu Slezská Ostrava k výsadbě 494 ks stromů a 1680 ks keřů. A to na celkem 17 plochách napříč celým
obvodem. V roce 2020 bylo zatím vysazeno 32 stromů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz
celkové hodnocení oblasti.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
2.4.4 Další indikátory k tématu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pravidelně dochází
k čištění komunikací od prachových částic čistícími vozy. Při letních
vysokých teplotách v období sucha dochází ke kropení silnic vodou. Tuto
činnost provádí i soukromé společnosti zejména v průmyslových areálech.
Celkem má městský
obvod ve správě 110 km komunikací o průměrné šířce 5m a frekvence úklidu
probíhá 4-5 krát ročně.
|
-
Celkem má městský obvod ve správě 110 km komunikací o průměrné šířce 5m a frekvence úklidu probíhá 4-5 krát ročně.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Bez dat nelze
provést hodnocení.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|