9 Sociální prostředí |
Hodnocení oblasti |
9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.1 Vytvoření a zavádění programů prevence a zmírňování chudoby
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.1 Vytváří městská část, případně statutární město ve svém rozpočtu dostatečné finanční rezervy pro případ potřeby náhlé finanční pomoci obětem neštěstí ap.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Praha 7 má Humanitní fond o velikosti asi 500 000 Kč, z nějž je možné čerpat prostředky ve vážných případech, které nespadají do žádné jiné možnosti podpory. O uvolnění peněz rozhoduje vedoucí sociálního odboru bez nutnosti zasedání nějaké komise, takže je možné je čerpat operativně podle potřeby.
PS: do systému se mi nepodařilo nahrát přílohy, poslal jsem je po paní Cikánkové, případně je můžu zaslat přímo, když mi dáte email.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.2 Má městská část, případně statutární město v rámci spravovaného bytového fondu rezervy pro potřebu zajistit alespoň na přechodnou dobu bydlení rozvedeným partnerům, zejména s nezletilými dětmi, obětem domácího násilí, přírodních nebo průmyslových katastrof apod.? V případě, že ne, zajišťuje tuto činnost v obci jiný subjekt (zapsaný spolek (dříve občanské sdružení), NNO, církev apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Existuje jeden krizový byt pro tyto účely, který je možno poskytnout až na měsíc, o jeho poskytnutí rozhoduje opět vedoucí sociálního odboru bez zasedání komise. První týden je k dispozici zdarma, druhý týden na základě smlouvy o zápůjčce, třetí a čtvrtý týden platí uživatelé menší poplatek. V horizontu jednotek let se uvažuje o rozšíření o druhý krizový byt. Odbor sociálních věcí považuje nabídku momentálně za dostatečnou, byt je obsazen odhadem 70 - 80 % času, což vedoucí odboru považuje za ideální kombinaci vytíženosti a disponibility. Spolupráce s neziskovkami probíhá, ale spíše tak, že referují své klienty do našich bytů a některé městské byty spravují. Službu nejpodobnější krizovému bytu poskytuje Acorus a je jí byt s utajenou adresou pro oběti domácího násilí, v těchto případech s nimi spolupracujeme.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.3 Došlo k vývoji / změně v počtu sociálně potřebných domácností v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Úřad práce nám poskytl svá čísla o počtu aktivních dávek v hmotné nouzi z několika bodů v posledních třech letech, nicméně jsou ovlivněna snahou úřadu práce provádět důslednější kontrolu a snižovat počet příjemců o ty, kteří na ně na základě své majetkové a sociální situace nemají nárok, takže úbytek aktivních dávek bude nadhodnocovat úbytek potřebných.
|
-
3/2017: 560
12/2017: 472
12/2018: 277
6/2019: 210
Počet aktivních dávek v hmotné nouzi vedených úřadem práce
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Není na základě čeho provést oponentní hodnocení.
|
9.1.4 Disponuje městská část, případně statutární město byty pro osoby, které se ocitly v obtížné sociální nebo životní situaci spojené s bydlením? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ má k dispozici jak sociální byty, tak podporované bydlení. Současně existuje prostupnost mezi jednotlivými stupni podpory, takže se může změnit status bytu ze sociálního na podporované bydlení, aniž by se nájemníci museli stěhovat. Nabídku nepovažujeme za dostatečnou, bytů není dost. Kromě vlastních bytů se snažíme zprostředkovávat klientům i místa v bytech magistrátu. Z neziskovek probíhá spolupráce hlavně s azylovým domem Otevřené srdce, který provozuje část našich bytů, a s Armádou spásy, s níž probíhá projekt na principu housing first s 12 byty.
|
-
13 sociálních bytů, 87 bytů podporovaného bydlení, 1 krizový byt, 30 bytů spravovaných neziskovými organizacemi
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.1.5 Jak se vyvíjí trend v počtu předlužených osob (tj. osob, které mají mnoho půjček a nezvládají splácení)? Existuje podpora městské části, případně statutárního města nebo jiného subjektu v poradenství k problematice předluženosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
K tomu nemáme data, řádově se na nás obracejí desítky lidí ročně v podobné situaci. V roce 2017 fungovala finanční poradna MČ Praha 7, nicméně velká část případů spadala spíše do agendy právní poradny. V současnosti existuje domluva s Poradnou při finanční tísni na Praze 2, kam odkazujeme lidi, kterým nedokáže pomoci naše právní poradna. Na Praze 7 funguje pracovní skupina k dluhům, která se schází jednou za měsíc a slouží k výměně informací v rámci úřadu a včasnému podchycení případů dlužníků. Splátkové kalendáře nabízíme až v pozdějších fázích, menší dluhy se řeší dohodou připravenou právním oddělením, kde se dluh postupně umoří malým navýšením nájmu. Celkový dluh občanů na nájemném se snižuje, viz přiložená tabulka.
|
-
r. 2016 – 4840
r. 2017 – 4028
r. 2018 – 2984
1. polovina r. 2019 – 1531
Data obvodního soudu k počtu exekucí
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.2 Zajištění rovného přístupu k veřejným službám a snižování sociálních nerovností
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.1 Je městskou částí podporován vznik a fungování zařízení (vyjma školských), která zprostředkovávají kontakty v rámci komunity? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Většina mateřských/rodinných center funguje nezávisle na MČ, ta pouze v některých případech poskytuje podporu v podobě programových dotací (ty získaly letos RC Letná ve výši 22 000 Kč a Mamatata ve výši 8 000 Kč) nebo symbolického nájemného obecních prostor (vzhledem k tomu, že pronájmy spadají do
vedlejší hospodářské činnosti, jejímž primárním účelem je zisk, nemůžeme
reportovat přesný počet podporovaných center, protože ani majetková
komise o tom nevede záznamy, ale minimálně v případě RC
Letná je snížený nájem uplatňován). O počtu účastníků data neshromažďuje MČ ani samotná centra, ale na vyžádání RC Letná odhaduje, že se jeho programů účastní cca 100 rodin za rok, většinou jde o stálé návštěvníky, MC Ovečka využívá pravidelně asi 35 rodin, jednorázové akce cca 4x do roka navštěvuje 20 - 50 rodin a individuální konzultace využívá asi 10 rodin ročně. Kurz pro rodiče na zvyšování kvalifikace jsem v žádném centru nenašel, v nabídce jsou pouze témata spojená se zdravím, tvořivostí a péčí o děti.
Kromě toho existují kulturní instituce (např. Pidivadlo nebo divadlo Radar) nebo jednotlivé programy přímo zaměřené na rodiče s dětmi, které jsou v některých případech také podporovány programovými dotacemi (letos jsou to např. 40 000 Kč pro Jatka 78 dětem, 16 000 Kč pro Vilomeniny ve Vile Štvanice nebo 8 000 pro divadélko Romaneto). Nově opravenou Vodárenskou věž provozuje Dům dětí a mládeže, kde je na podobný program také prostor, ale zejména jde o aktivity zaměřené přímo na děti.
|
-
Existuje pestrá nabídka aktivit pro rodiče s dětmi na rodičovské.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.2 Monitoruje městská část rovný přístup obyvatel ke vzdělávání, minimálně ve školách a školských zařízeních zřizovaných městskou částí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Oddělení integrace cizinců a národnostních menšin spolupracuje se školami a s odborem školství, poskytuje asistenci při zápisech, doučování, pomoc
s financováním kroužků a docházkou na ně znevýhodněných dětí.
|
-
MČ aktivně pomáhá znevýhodněným skupinám v přístupu ke vzdělávání
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.3 Došlo ke zvýšení počtu bezbariérových budov – zejména budov úřadů, škol, obchodů a zařízení poskytujících služby a veřejných prostranství (chodníky v místech přechodů, bezbariérová úprava parků apod.) v městské části? Pokud ne, jaký je postup v případě žádosti / stížnosti občana či sdružení na odstranění bariér ve veřejných budovách v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nové budovy už se staví bezbariérově, takže jich přibývá. V rámci dlouhodobého plánu opravy chodníků je bezbariérovost zohledňována a opravované části jsou bezbariérové. Kromě už existující mapy bezbariérových objektů probíhá v současnosti ve spolupráci s MHMP mapování bezbariérových tras. Stížnosti na bariérovost se ve Zlepšeme Česko neobjevují s výjimkou pokácených značek, které pak řeší odbor dopravy přes TSK. Mapování prováděné pro MČ Pražskou organizací vozíčkářů poskytuje detailní údaje o přístupnosti jednotlivých částí objektů nebo tras a slouží především jako informace pro případné návštěvníky a jako seznam doporučení pro majitele objektu. Příklad hodnocení je přiložen v nahraném souboru. Nicméně hodnocení nezahrnuje celkový počet bezbariérových veřejných budov, ten odhadujeme na základě odkazované mapy (byť jsme v ní našli některé neaktualizované informace u budov, které už jsou zpřístupněny vozíčkářům): z budov úřadů je 1 dobře přístupné a 2 částečně přístupné, z budov kulturních institucí 1 dobře přístupná a 9 částečně přístupných, z objektů sociálních služeb je 1 dobře přístupný, 2 částečně přístupné a 2 nepřístupné, ze zdravotnických obejktů jsou 4 dobře přístupné, 4 částečně přístupné a 5 nepřístupných, ze škol je 1 bezbariérová a 8 nepřístupných, z restauračních zařízení je 1 dobře přístupné a 5 částečně přístupných,
z objektů služeb jsou 2 dobře přístupné, 5 částečně přístupných a 1 nepřístupný.
|
-
Zvyšující se bezbariérová přístupnost objektů a tras, pokračující mapování bariér radnicí.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.4 Zajišťuje městská část, případně statutární město nebo jiný subjekt podporu obyvatelům s důrazem na jejich specifické potřeby (senioři, OZP, menšiny, sociálně znevýhodnění, lidé s nízkým stupněm vzdělání apod.) v obtížných životních situacích (např. terénní služby, linka pomoci, právní poradna apod.)? Pokud ano, jakým způsobem jsou o této podpoře obyvatelé informováni? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ nabízí právní poradnu pro sociálně potřebné, kontaktní místo pro bydlení, poradnu pro pěčující a seniory, ergoporadnu, která nabízí mapování a optimalizaci domácího prostřední, showroom rehabilitačních a kompenzačních pomůcek, který je umístěn v přízemí polikliniky Prahy 7, včetně fondu pomůcek k zápůjčce. Informace o těchto službách jsou šířeny pomocí webu, facebooku, Hobuletu (měsíčníku Prahy 7), na nástěnkách u praktických lékařů. Služeb právní poradny využívá měsíčně asi 17 lidí (loni to bylo průměrně 21 klientů za měsíc), kontaktní místo pro bydlení má v průměru asi 60 klientů za měsíc. U zbylých poraden jsou uvedena čísla za dobu jejich existence od května 2018: Egoporadna měla celkem 8 klientů, hodnocení domácího prostředí využilo celkem 8 klientů, poradna pro pečující měla 14 klientů a poradnu pro seniory navštívilo 57 klientů (z toho 6 opakovaně).
|
-
Široká nabídka podpory zranitelným skupinám obyvatel
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.5 Podporuje městská část, případně statutární město nebo jiný subjekt v obci rodiny v možnosti sladit svou práci s rodinným životem (např. dostatek jeslí, mateřských škol, kvalitních ZŠ, zájmové činnosti dětí)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ podporuje vznik Dětských skupin pro děti od 1-6
let, Lesní mateřské školy, Kroužek pro každé dítě – dotování zájmových kroužků
pro školáky na P7. Za 4 roky se vybudovaly kapacity mateřských školy tak, že
obec přijme každé dítě od 3 do 5 let. Snažíme se o zařazení dvouletých – vznik
Dětské skupiny a naplánování provozu dalších DS, transformace současných jeslí
na Dětskou skupinu, kde jsou a nadále budou umístěny děti již od 1 roku.
Současný počet základních škol 6 + 2 detašovaná pracoviště, počet MŠ je 7 + 8
detašovaných ptracovišť. Máme i 4 přípravné třídy pro děti, které jsou
věkově/mentálně na hranici mezi MŠ a ZŠ, tzn. nulté ročníky na ZŠ.
|
-
MČ aktivně usiluje o zvyšování nabídky služeb pro rodiče, kteří se chtějí vracet do práce. Na školní rok 19/20 nebyly odmítnuty žádné tříleté děti při zápisu do MŠ.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.2.6 Podílí se MČ spolu s jinými subjekty na podpoře dlouhodobé péče o staré, dlouhodobě nemocné či osoby se zdravotním postižením v přirozeném prostředí? Podporuje MČ rozvoj terénní profesionální péče (tzn. terénních sociálních a zdravotních služeb) a neformální péče poskytované rodinou, přáteli a komunitou? Zabývá se MČ problematikou umírání v domácím prostředí a rozvojem domácí paliativní a hospicové péče v území? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Dlouhodobě nemocní,
postižení a senioři jsou naši významnou cílovou skupinou. Sdílíme trend, aby tito klienti zůstali co nejdéle v domácím prostředí a proto
podporujeme m.j. neformální péči o tyto klienty (poradny, včetně ergoporadny a
hodnocení domácího prostředí z hlediska bariérovosti). Podporujeme všechny
aktivity směřující k udržení těchto klientů v domácím prostředí
(pomoc a podpora v řízení příspěvku na péči, pečovatelská služba, home
care atd.). MČ
podporuje hospicovou paliativní péči a to i její terénní variantu, podpora probíhá především prostřednictvím programových dotací, ale také prostřednictvím Pečovatelského centra
(Sociálně odlehčovací centrum). Máme před schválením otevřený dotační
program specificky zaměřený na paliativní péči.
|
-
Široká nabídka služeb na podporu domácí péče.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3 Zajištění kvalitního a sociálně integrovaného bydlení a životních podmínek |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.3 Zajištění kvalitního a sociálně integrovaného bydlení a životních podmínek
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.1 Existují v městské části sociální bariéry a sociálně vyloučené osoby a lokality? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Vyloučené lokality jako takové na Praze 7 nemáme, nicméně některá místa nesou některé jejich znaky. Jedná se o ulici Tusarova, zejména dům č. p. 52, Armádu spásy v č.p. 60 a parčík na konci ulice. Jsou zde časté stížnosti na hluk a nepořádek, je zde vyšší koncentrace sociálně slabých a bezdomovců a hodnota bytů v ulici je nižší než v okolí.
|
-
Sociální bariéry existují na Praze 7 spíše v menší míře.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.2 Jaká je spokojenost obyvatel s místem, ve kterém žijí? (Sousedské vztahy, kulturní vyžití, kvalita okolního prostředí - čistota, zeleň, gra ti apod.). |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Bohužel nemáme lepší data než dotazník z podzimu 2015 s reprezentativním vzorkem 600 respondentů. Podle 76 % z nich byla Praha 7 místem vhodným k životu. Dobře hodnotili podmínky pro kulturní (65 %) a sportovní (63 %) vyžití, méně spokojeni byli s bezbariérovostí (41 %) a sociálními službami (34 %), nicméně věříme, že od té doby se situace změnila, protože MČ i na základě této zpětné vazby od té doby realizovala v těchto oblastech několik projektů. Podle dotazníku považovalo 76 % obyvatel za velký problém bezdomovectví, 66 % vadily posprejované plochy, 47 % chyběly na Praze 7 hřiště a místa, kde by děti mohly bezpečně trávit volný čas.
|
-
Pokud jsme schopni posoudit, jsou lidé s životem na Praze 7 spokojeni.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.3 Mají obyvatelé městské části zájem podílet se na veřejném dění v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Obyvatelé se účastní participativních akcí, pravidelných setkání Se starostou (a obvykle jedním dalším radním) u stolu nebo kontaktují radní a zaměstnance úřadu přímo v konkrétních věcech. Velmi oblíbené jsou sousedské akce jako trhy na Heřmaňáku, charitativní bazary (spolek Korunka), události pořádané komunitní zahradou Prazelenina, celkově probíhá rozsáhlá činnost místních spolků s nejrůznějším zaměřením. Obyvatelé také využívají aplikace Zlepšeme Česko (dříve Lepší místo) ke sdílení konkrétních podnětů nebo problémů v rámci MČ. Ještě používanější je pro tento účel facebooková skupina Letenská parta s více než 24 500 členy, kde obyvatelé běžně píšou dotazy a stížnosti přímo na radní, kteří zde pak odpovídají, nebo diskutují o dlouhodobějších problémech jako parkování nebo venčení psů. Letošních zatím 2 participativních akcí se účastnilo celkem asi 40 lidí, loni proběhly 2 akce s celkem asi 55 účastníky, v roce 2017 proběhlo fórum udržitelného rozvoje asi se 30 lidmi kromě zaměstnanců radnice a další 2 akce s asi 65 účastníky. Současný plán je pořádat méně obecných participací, jakou bylo fórum udržitelného rozvoje, a spíše se soustředit na tematicky vymezené akce na konkrétní téma, což by znamenalo větší množství menších setkání. Akce Se starostou u stolu se koná asi 10x za rok a s mírnými odchylkami podle počasí nebo místa konání chodí stabilně mezi 15 až 30 účastníky.
Při školách
roste počet aktivních rodičovských spolků - v posledních 3 letech 3 nové
aktivní rodičovské spolky, které pořádají akce nejen pro komunitu školy,
ale i pro široké okolí (charitativní bazar - již 4.ročník
návštěvnost stoupla od 600 návštěvníků na 1500, předvánoční zpívání koled před
kostelem, pochod školy TGM - s velkou účastí rodičů a rodinných
příslušníků a širší komunity školy). Aktivní je také spolek Dolní Holešovice, který letos pořádal už několikátý ročník plesu (návštěvnost průměrně cca 350 lidí).
|
-
Stabilní účast na existujících akcích a postupně se rozšiřující nabídka zejména díky aktivním občanům
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.4 Přispívá komunitní politika městské části k odstraňování bariér a k dobré komunikaci mezi specifickými skupinami obyvatel, mezi různými věkovými, národnostními, náboženskými i sociálními kategoriemi lidí v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V Hobuletu (měsíčníku Prahy 7) je anglická a vietnamská rubrika. Probíhají kurzy češtiny pro cizince pro děti i dospělé a kurzy praktických dovedností jako
je školství či právní systém v ČR. Probíhají společné vycházky pro cizince a Čechy po Holešovicích. Máme vietnamskou komunitní pracovnici a připravujeme akce pro Vietnamce a majoritu v rámci dětského dne. S YMCA spolupracujeme v terénu, organizujeme klub pro děti ze znevýhodněných rodin a tábor pro ně. Také probíhá několikaletá grantová podpora projektů zaměřených na mezigenerační spolupráci, školy spolupracují se seniory, rodiny s malými dětmi jsou propojovány s osamělými seniory.
|
-
Dobrá úroveň komunikace napříč skupinami obyvatel.
MČ se prostřednictvím svých kanálů snaž přispívat k propojování různých skupn obyvatel, ale většina těchto kontaktů vzniká spíše díky nezávislým kulturním a komunitním projektům.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.5 Došlo v městské části ke změně v počtu stížností obyvatel na sociálně patologické jevy (bezdomovectví, výtržnosti, gra ti, drogy, gambling / herny, prostituce apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jediná změna v počtu stížností byla partná, když vstoupil v platnost protikuřácký zákon, v souvislosti s rušením nočního klidu. Jinak se jedná o jednotky případů ročně vedoucímu sociálního odboru a asi jednu stížnost každý rok útvaru kontroly, stížností a auditu.
|
-
1 stížnost ročně za poslední dva roky podaná oficiální cestou odboru auditu. Stížnosti adresované vedoucímu sociálního odboru mají často méně formální nebo ústní charakter, takže je nejde přesně spočítat, ale podle jeho slov je jejich frekvence stabilní v řádu jednotek ročně.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.3.6 Existují v městské části dobrovolnická centra nebo jiná forma dobrovolnické činnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Jako dobrovolnická centra na Praze 7 fungují Pečovatelské centrum, Armáda Spásy a Fokus. Ze strany MČ jsou podporována v rámci programových a individuálních dotací. O počtu dobrovolníků nejsou běžně shromažďována data, na vyžádání organizace uvedly přibližné počty: Armáda Spásy: cca 8 za měsíc, jedná se hlavně o Mediky na ulici, kteří do AS každý týden akademického roku docházejí. Fokus: cca 50 za rok, jedná se hlavně o pomoc s přípravou jednorázových akcí, v běžném fungování dobrovolníci příliš zapojeni nejsou. Pečovtelské centrum: trvale využívá pomoc 3 dobrovolníků v odlehčovacím centru.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4 Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
9.4 Zlepšení jistoty, bezpečnosti a prevence kriminality v obci
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.1 Došlo k poklesu trestných činů na správním území městské části (podle kategorií – vraždy, krádeže, násilné trestné činy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Nápad trestné činnosti se celkově mírně snižuje, i když to neplatí pro některé oblasti (např krádeží věcí z aut trvale mírně přibývá).
|
-
Mírný pokles nápadu trestné činnosti
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.2 Dovede městská část, případně statutární město rychle a účinně řešit situaci po přírodních katastrofách nebo průmyslových haváriích? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ účinně a rychle řeší krizové situace, jako nástroje jí k tomu slouží níže vypsané dokumenty. Zároveň má MČ k dispozici kvalitní komunikační kanály k promptnímu informování občanů v případě potřeby. Jsou zpracovány následující dokumenty: Krizový plán MČ P7
Vybrané plány konkrétních
činností v oblasti havarijního plánování (plán evakuace, ukrytí,
varování…) - výpisy jsou uvedeny na webových stránkách
Povodňový plán - připravuje se digitální verze na webové stránky
Plán nezbytných dodávek pro
vyžadování státních hmotných rezerv
Dílčí plán obrany
|
-
Existující plány pro případ krizových situací
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.3 Jaká je míra obav obyvatel městské části z kriminality (členění po činech – krádež, ublížení na zdraví, vražda atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Máme k dispozici pouze celopražský výzkum z roku 2015, který sice nabízí rozpad podle městských částí, ale předtím se naposledy konal v roce 2010, takže jde těžko pozorovat nějaký trend. Kapesní krádeží se podle něj na Praze 7 cítí ohroženo 66 % lidí, vloupáním 53 %, loupežným přepadením 45 %, krádeží/vykradením auta 43 %, ublížením na zdraví 37 %, vraždou 31 %, zdásilněním 32 %. V místě bydliště se podle výzkumu cítí bezpečně 81 % obyvatel Prahy 7.
|
-
81 % obyvatel se cítí bezpečně v místě bydliště.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.4 Jak je v městské části řešena problematika domácího násilí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ poskytuje základní poradenství, neziskové organizace Locika a Acorus, které podporujeme granty, poskytují další služby. V současnosti se rozvíjí užší spolupráce MČ s organizací Locika na vytvoření záchytného systému rizikových rodin ve školním prostředí a dalšího vzdělávání školních psychologů a pedagogických pracovníků pro zachycení domácího násilí v rodinách.
|
-
MČ nabízí poradenství a podporu (přímo i přes specializované organizace).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
9.4.5 Jaký je počet akcí a účastníků, kteří byli účastni preventivní akce proti kriminalitě? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
O tyto akce byl velmi malý zájem veřejnosti, takže už se nepořádají, místo toho se snažíme využívat Hobulet (měsíčník Prahy 7) a internet. Na školách probíhají přednášky z těchto oblastí:
- Protidrogová prevence
- Prevence AIDS/HIV
- Extremismus, rasismus a xenofobie
- Divácké násilí
- Prevence kriminality (zejména PČR a MP HMP)
|
-
Prevence probíhá zejména na školách.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|