8 Kultura a volný čas |
Hodnocení oblasti |
8.1 Vztah města ke kultuře |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
8.1 Vztah města ke kultuře
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zapracování oblasti kultury do
koncepčních dokumentů je ve srovnání s běžnou praxí v městských částech
Prahy v případě MČ Praha 7 nadstandartní. Unikátní je specifický
dokument Art District 7, který je koncepčním nástrojem pro rozvoj tzv.
kreativní čtvrti. Oba dokumenty byly vytvořeny participativně, za účasti kulturních
a jsou aktivní, do praxe jsou uváděny pomocí ročních akčních plánů. Ve srovnání
mezi Pražskými městskými částmi je MČ Praha 7 nadstandardně vybavena kulturní i
kulturně komunitní infrastrukturou. Z hlediska intenzity kulturní infrastruktury
v území není srovnatelná z žádnou jinou MČ Prahy, stejně
jako MČ Praha 1. Jedná se o dvě městské části, kde je umístěna klíčová státní
infrastruktura v oblasti kultury a sídlí zde i celoměstsky významní soukromí
hráči v oblasti divadla, filmu, designu i výtvarného umění. Jak státní
instituce, tak soukromí hráči vytváří program pro veřejnost z celé Prahy i
pro tuzemské a zahraniční návštěvníky města. Aktuální srovnání výdajů MČ Prahy na Kulturu není
dostupné, v letech 2011 až 2015 se městská část s průměrně cca 300 Kč
běžných výdajů na obyvatele v tomto období řadila na konec první poloviny,
aktuálně se se 165 Kč na obyvatele řadí na rozhraní 3. a 4. kvartilu. Meziroční
srovnání v letech 2017 – 2018 vykazuje rostoucí trend, celkově o 1 mil. Kč.
Komunikace s kulturními aktéry i aktivními
občany, kteří využívají sociální sítě je nadstandartní. MČ využívá spektrum
nástrojů podpory aktérů kulturních a kreativních odvětví (KKO), od dotací na
aktivity, přes spektrum dostupných propagačních nástrojů, nad rámec běžně
využívaných zvýhodněných nájmů pro neziskové organizace, MČ specificky
podporuje začínající umělce studující nebo bydlící v místě.
Vzhledem k demografickému charakteru MČ, jejímu
umístění v centru města i plánované zástavbě v oblasti Bubny, bude význam Prahy
7 jako širšího centra Prahy posilovat. V městské části již nyní probíhá silná
gentrifikace, která bude pokračovat. Rizikem je propadávání některých cílových
skupin skrze síto dostupných služeb, včetně kulturně komunitního zázemí.
|
8.1.1 Má městská část pro oblast kultury písemný strategický dokument (kulturní politika, Koncepce / strategie podpory kultury)? Vznikl strategický dokument se zapojením veřejnosti? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Kultura je jednou z pěti oblastí Strategického plánu Prahy 7 z roku 2016. Ve stejném roce vypracoval Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy studii proveditelnosti k projektu ArtDistrict, která také zčásti plní roli strategického dokumentu, protože projekt ArtDistrict je v současnosti realizován. V návaznosti na zmíněné strategické dokumenty vzniká každoročně akční plán, kde je kultura včetně aktivit souvisejících s ArtDistrictem opět jednou z pěti zastřešujících oblastí.
|
-
Kultura je klíčovou součástí strategického plánu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ve srovnáí se standartní situací MČ v Praze je zapracování oblasti kultury do koncepčních dokumentů na Praze 7 nadstandartní. Doporučení: evaluovat koncepční dokumenty, sledovat trendy, připravit opatření i v oblasti kulturně komunitního rozvoje, která budou vyvažovat gentrifikační trend probíhající v MČ, respektive pokud taková opatření MČ realizuje, uvažovat i kontext kultury.
|
8.1.2 Jaká je dostupnost a vybavenost městské části kulturními službami? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Praha 7 má štěstí na bohatou nabídku kulturních institucí. Organizace Anthropictures vypracovala v roce 2014 mapping kulturních aktérů. Také existuje mapa Art Districtu, která je k dispozici na webu i v informačních a turistických centrech. Gentrifikací jsou ohroženy hlavně nízkopříjmové skupiny obyvatel, důchodci a mladé rodiny. MČ sama pořádá bezplatně přístupné akce pro děti a rodiny (např. Den Prahy 7, rozsvěcení vánočního stromu), a zvýhodněné akce pro seniory (výlety za kulturními památkami, jazykové nebo tematické kurzy, společná cvičení). Dále nabízí v rámci členství v klubu seniorů zvýhodněné vstupné do některých kulturních institucí a příležitostně jsou jeho prostřednictvím zdarma nabízeny vstupenky na nevyprodaná představení. Podle odkazované Analýzy infrastrukturních potřeb v Praze má Praha 7 nejvyšší míru saturace infrastrukturní potřeby komunitního centra (100 %) a nadprůměrnou saturaci infrastrukturní potřeby knihoven (přesné číslo není uvedeno, ale je v intervalu 55 - 81 %).
|
-
Nadstandardní vybavenost a pestrost kulturních služeb
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 7 není srovnatelná z žádnou jinou MČ Prahy, stejně jako MČ Praha 1. Jedná se o dvě městské části,
kde je umístěna klíčová státní infrastruktura v oblasti kultury. Vzhledem k demografickému charakteru MČ, jejímu umístění v centru města i plánované zástavbě v oblasti Bubny bude význam Prahy 7 jako širšího centra Prahy posilovat. V městské části již nyní probíhá silná gentrifikace, která bude pokračovat, rizikem je propadávávání některých cílových skupin skrze síto dostupných služeb, včetně kulturně komunintího zázemí. Doplnit: Prosím o stručnou úvahu a doplnění jak MČ podporuje dostupnost zejména kulturně komunitní infrastruktury pro cílové skupiny ohrožené gentrifikací.
Referenčně je možné pro doložení stavu také využít Analýzy infrastrukturních potřeb v Praze zpracované IPR pro celé území hlavního města. Pro oblast kultury je jako základní lokální vybavenost sledována kulturně komunitní infrastruktura a knihovny. http://www.iprpraha.cz/clanek/1895/analyza-infrastrukturnich-potreb-hl-m-prahy-zamerena-na-infrastrukturu-vybrane-obcanske-vybavenosti
|
8.1.3 Jaká je výše a struktura výdajů na kulturu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V roce 2019 je na kulturu vyčleněno celkem 6 888 200 Kč, 2,2 % celkových neinvestičních výdajů MČ. Z toho 2 200 000 Kč je vyčleněno na programové dotace a 400 000 Kč na individuální dotace. Oproti období, kterým se zabývá odkazovaná studie, se výdaje na kulturu snížily a s asi 165 Kč na obyvatele jsou na hraně třetího a čtvrtého kvartilu Pražských částí. Zásadní změnou oproti tomuto období je přesměrování prostředků z provozu Kulturního centra Vltavská (5 994 500 Kč v roce 2011) na programové dotace transparentně přidělované komisí (2,2 mil Kč v roce 2019, pro srovnání ve studii vysoko umístěné Prahy 1 a 3 vyčlenily letos na programové dotace 5,05 mil Kč resp. 2 mil Kč).
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.1.4 Mají kulturní organizace městské části vlastní strategické dokumenty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ nemá vlastní organizace.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.1.5 Jaká je spokojenost občanů s kulturními zařízeními a nabídkou kulturních aktivit v městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ex-post evaluace nemáme, pouze zprávy žadatelů s fotodokumentací. Ačkoliv neprobíhá přímo participace na téma kulturní nabídky a alokace dotací, existuje dost příležitostí komunikovat s radními (na pravidelných setkáních, na vernisážích, přes facebook), takže zpětná vazba existuje, i když není příliš formalizována. Na základě těchto informací lze usuzovat, že občané jsou s nabídkou spokojeni.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnoceno 0 Doporučení do budoucna: Spontání zpětná vazba probíhající v rámci společenských událostí spojených s uměleckými aktitvitymi nebo přes sociální sítě podhchytí aktivní a vzdělanější část populace, do budoucna je vhodné lépe popsat cílové skupiny a zjišťovat jejich spokojenost cílenými šeřeními, které podchytí reprezentativní vzorek. To vše opět v kontextu gentrifikačního trendu, který v MČ Praha 7 probíhá.
|
8.1.6 Jaké jsou možnosti občanů uplatňovat své podněty a účastnit se projednávání záměrů města v oblasti kultury na jedné straně a jaký je zájem veřejné správy odpovídat na kulturní potřeby občanů (zvyšování kvality politické kultury) na straně druhé? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Občané byli přizvání k tvorbě strategického plánu, která probíhala participativně. Kultura byla také vždy jedním z deseti témat fóra zdravého města. 2x za pololetí probíhá setkání MČ s kulturními aktéry. Kulturní potřeby občanů jsou nicméně většinou artikulovány výše zmíněnými, neformalizovanými kanály. V tomto směru navíc dobře funguje facebooková skupina Letenská parta, která má přes 24 500 členů a kde běžně padají dotazy a stížnosti přímo na politiky, kteří zde odpovídají.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnoceno 1 Komunikace s kulturními aktéry je nadstandartní. Doporučení do budoucna: viz předchozí otázky, ověřit, zda ze spektra nevypadávají některé cílové skupiny občanů.
|
8.1.7 Existuje v městské části podpora tzv. kulturních a kreativních průmyslů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Hlavním nástrojem podpory jsou programové a individuální dotace, ty komentujeme detailněji v sekci 8.3.
Od roku 2017 pronajímá MČ nebytové prostory začínajícím umělcům žijícím nebo studujícím na Praze 7 se zvýhodněným nájmem, v současnosti funguje 8 takových ateliérů. Pravděpodobně existují další zvýhodněné pronájmy nebytových prostor pro neziskovky nebo veřejně prospěšné projekty, ale odbor majetku o tom neposkytuje informace (jeho primárním cílem je generovat z majetku MČ zisk, takže slevy sloužící k naplnění dalších cílů nereportuje). Propagaci a komunikaci obecně zastřešuje projekt Art District. V rámci něj vznikly turistické mapy kulturních institucí na Praze 7, navigační systém na chodnících, vitríny s aktualizovaným přehledem kulturních akcí, facebooková stránka, kde jsou propagovány premiéry a nové prostory, i mediální výstupy upozorňující na zajímavé akce. Kultura má svoji rubriku v měsíčníku MČ Hobulet, kde je uveden kalendář kulturních akcí na daný měsíc (podobný visí i na webu MČ). Neziskové a příspěvkové organizace MČ mají také možnost využít 50 % slevy na inzertní plochy v Hobuletu neobsazené při uzávěrce.
|
-
8 ateliérů pro začínající umělce
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnocení je 1 Doplnit: nástroje veřejné správy pro podporu KKO jsou typově následujícíc: - finance pro neziskové organizace (dotace, granty) - zvýhodněné pronájmy pro neziskové projekty i pro podnikání - propagace a komunikace Prosím o doplnění i dalších nástrojů, které Praha 7 využívá.
|
8.2 Vztah k historickému dědictví |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
8.2 Vztah k historickému dědictví
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská
část se kulturnímu dědictví významně nevěnuje. Důraz je i dle výše popsaného kladen
na živou kulturu, skrze níž MČ také aktivně vnímá svoji identitu, vyplývá to i z povahy
zástavby MČ kde se v těsné blízkosti stabilizovaných území nachází rozsáhlá
transformační území, která jsou v pohybu, žijí dočasným využitím různými
aktéry včetně aktérů KKO. Dotační
systém je ovšem otevřený poptávce aktérů po realizaci projektů spjatých
s kulturním dědictvím jak spíše tradičního, tak inovativního typu. Podporu
obnovy nemovitého kulturního dědictví považuje MČ za agendu hl. m. Prahy.
Aktivně
MČ Praha 7 akcentuje témata historie 20. století, která jsou spojena
s jejím územím. Deportace židovského obyvatelstva do koncentračních táborů
i odsunu pražských Němců z nádraží Bubny je a bude reflektován v tzv.
Památníku Ticha.
|
8.2.1 Má městská část ve strategickém dokumentu (příp. jeho části pro oblast kultury) řešenu podporu nehmotného, příp. hmotného kulturního dědictví a přístup občanů k němu? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Explicitně ne, téma hmotného kulturního dědictví je řešeno spíše na úrovni hlavního města.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.2.2 Má městská část otevřený grantový systém, který zahrnuje projekty z oblasti historického kulturního dědictví? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
Grantový systém je otevřený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.2.3 Má městská část další nástroje pro podporu majitelů nemovitého i movitého kulturního dědictví; podporu tradic apod.? Čerpá městská část finanční prostředky z programů MK ČR a dalších zdrojů určených na památkovou péči? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Památkovou péčí se MČ nezabývá, ta spadá pod halvní město. Pokud jde o podporu movitého kulturního dědictví, jsou hlavním nástrojem podpory opět programové dotace.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.2.4 Je místní kulturní dědictví zpřístupňováno veřejnosti? Dochází k novému způsobu využití objektů soukromých majitelů (nové funkce budov); kulturní dědictví je digitalizováno, jsou vydávány publikace, DVD, pořádány nové akce apod.? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ano, např. Památník ticha vznikl z původního nádraží za podpory MČ. MČ každoročně podporuje nákupem publikace o Praze 7 (např. o jejích historických stavbách), ale jiné nástroje na systematické zpřístupňování kulturního dědictví nemá, to je opět v rukou MHMP (např. Pražská tržnice).
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.3 Kulturní a umělecké aktivity (akce), které reagují na potřeby a iniciativy občanů |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
8.3 Kulturní a umělecké aktivity (akce), které reagují na potřeby a iniciativy občanů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Rozpočet
na aktivity občanské společnosti podporované skrze dotační řízení tvoří řádově
30% z celkového rozpočtu MČ. Grantový systém je transparentní, komise je
složená z odborníků. Dotační podpora reaguje na nabídku zde sídlících
subjektů KKO, podporuje jak projekty tradiční, tak inovativní, které díky pestrému
mixu aktérů v místě vznikají. Vzhledem k tomu, že MČ v letech 2012 –
2014 zrušia vlastní příspěvkovou organizaci (tím je dán i pokles financí do
oblasti kultury), je dobrým rozhodnutím aktivní networking s ostatními veřejnými
i soukromými hráči skrze projekt Art District 7, který také v určité míře již
nyní zohledňuje aktivní diskusi o tom, jak ve svých aktivitách zohledňují nejen
celopražské kulturní publikum, ale i místní obyvatele.
MČ sama
pak přiměřeně doplňuje, co nedělají jiní aktéři, jejichž nabídka je v MČ
pestrá. Vlastní
akce MČ se zaměřují obdobně jako i jinde na tradiční svátky v roce, společenské
události a výročí, specificky zohledňuje cílové skupiny, které jsou na trhu znevýhodněné
a jsou ohroženy sociální nebo ekonomickou exkluzí, podporuje zejména seniory.
|
8.3.1 Jaké jsou neinvestiční grantové (soutěžní) a dotační výdaje na kulturní projekty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Omlouvám se za chybný komentář, níže uvedená čísla jsou programové plus individuální dotace (v roce 2019 zatím máme čísla pouze k programovým): 2 200 000 Kč v roce 2019 2 944 760 Kč v roce 2018 2 495 855 Kč v roce 2017 Kolísání je způsobeno rozdíly v tom, kolik subjektů žádá o individuální dotace a s jak kvalitními projekty.
Programové (soutěžní) dotace zůstávají v posledních letech stabilní: 2,2 mil Kč v roce 2019 2,2 mil Kč v roce 2018 2,2 mil Kč v roce 2017 2 mil Kč v roce 2016
|
-
Programové dotace:
2 200 000 Kč v roce 2019;
2 200 000 Kč v roce 2018;
2 200 000 Kč v roce 2017;
2 000 000 Kč v roce 2016.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Doplnit: prosím o komentář ke kolísajícímu trendu dotací.
|
8.3.2 Má městská část otevřený grantový systém pro kulturní projekty? Do jaké míry je grantový systém pro kulturní projekty otevřený a transparentní? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Grantový systém je otevřený všem fyzickým a právnickým osobám. Členy komise nominují politické strany, ale zasedají v ní většinou nezávislí odborníci, veřejnost se může účastnit zasedání. Bodový systém není, hodnotí se individuálně ve třech oblastech: věcná správnost, kvalita a přiměřenost rozpočtu.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnoceno 1 Přítomnost odborníků v komisi se v srovnání s jinými MČ nadstandartní.
|
8.3.3 Podporuje městská část různorodé projekty (z hlediska obsahového i formálního zaměření)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Kompletní seznam je zde na stranách 2 – 7, i díky pestré skladbě žadatelů se daří podporovat velmi různorodé projekty.
|
-
Velká pestrost podporovaných projektů
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnoceno 2 Městská část podporuje inovativní projekty, které z podstay jejího charakteru v místě vznikají. Doporučení: sledovat trend, nakolik se subjekty opakují a nakolik MČ umí podpořit i nové aktéry.
|
8.3.4 Vznikají z iniciativy městské části umělecké a kulturní akce s cílem doplnit různorodost kulturní nabídky, využít místního potenciálu, obnovit či zviditelnit tradice, osobnosti, historické události; posilovat kulturní povědomí občanů o místní kulturní identitě? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ podporuje komunitní akce, např. zeleninové a bleší trhy na Řezáčově náměstí, fungování komunitních a rodinných center, pietní akty k významným výročím (v roce 2019 to budou Květnové povstání, Den obětí komunistického režimu a Den válečných veteránů, akce pro širokou veřejnost (Rodinný den Prahy 7 na Výstavišti, šachový turnaj, jarní koncert v kostele sv. Antonína, Vánoční koncert Prahy 7, další veřejná vystoupení studentů z Prahy7. Kromě výstav v samotné budově ÚMČ jsou využívány výlohy např. polikliniky nebo letos nově OSA ÚMČ Praha 7 v ul. U Průhonu. Kromě toho pomáhá MČ doplnit kulturní program zejména pro seniory, kterým se sám trh příliš nepřizpůsobuje: v roce 2019 proběhne 10 výletů, 8 tanečních odpolední, jazykové a PC kurzy, vánoční koncert, 2 tvořivé workshopy, 2 turistické vycházky a akce ke Dni seniorů.
|
-
Velké množství vlastních akcí MČ zaměřených zejména na skupiny, které nevyhnutelně zanedbává trh
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnoceno 1 MČ přiměřeně doplňuje, co nedělají jiní aktéři, jejichž nabídka je v MČ pestrá.
|
8.3.5 Má městská část systém prezentace, propagace a publicity nabídky kulturních akcí jak pro vlastní akce a organizace, tak pro akce soukromoprávních subjektů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
To je vlastně podstata ArtDistrictu, kromě papírových map a informací na webu Prahy 7 a pravidelného přehledu v Hobuletu existuje i facebook ArtDistrictu, kde jsou sdíleny informace o jednotlivých akcích. ArtDistrict má také dvě vitríny umístěné přímo v ulicích, kam je každý měsíc umisťován aktualizovaný kulturní program.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.3.6 Podporuje či umožňuje obec poskytování informací o jiných zdrojích na podporu kultury (např. krajské, státní, nadační grantové programy, fondy EU, setkání s místními podnikateli apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Ne, nemáme zpětnou vazbu, že by umělci nebo instituce takovou podporu potřebovali.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.3.7 Jaká je mobilita místních umělců, uměleckých skupin a kulturních produktů? Účastní se např. kulturní organizace nadregionálních a zahraničních projektů a akcí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Kulturní aktéři působící na Praze 7 mají obvykle větší mezinárodní přesah než samotná MČ a běžně se účastní mezinárodních projektů, takže ÚMČ v tomto ohledu nepovažuje svoji roli za podstatnou.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.4 Atraktivita a vzhled města |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
8.4 Atraktivita a vzhled města
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Ve
vztahu k tématu vzhledu města MČ využívá i nadstandartní nástroje, běžně používané
spíše v památkově chráněných zónách, jakou jsou pravidla umisťování
reklamy. MČ zapojuje občany do plánování revitalizací veřejných prostranství.
Snaží o racionální sjednocení městského mobiliáře.
|
8.4.1 Má městská část pro oblast atraktivity a vzhledu městské části konkrétní nástroje a strategické dokumenty? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Této oblasti se intenzivně a systematicky věnuje odbor rozvoje. Existují Pravidla pro umístění reklamy. V současnosti je také připravována příručka na rozvoj vnitrobloků, v jejímže rámci momentálně probíhá anketa. Ve Strategickém plánu 2016-2022 je atraktivita města je spíše implicitně.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Hodnocení je 1 Iniciativa MČ existuje i v oblastech s přidanou hodnotou, které obvykle MČ neřeší, viz zmíněné.
|
8.4.2 Jaké jsou možnosti občanů uplatňovat své podněty a účastnit se projednávání záměrů městské části v oblasti vzhledu městské části, projednávání investičních záměrů městské části (zvyšování kvality politické kultury)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Revitalizace a větší úpravy ulic nebo náměstí se plánují participativně, v roce 2018 proběhla setkání s občany nad plány k revitalizaci ulice Františka Křížka a vnitrobloku U Uranie. Drobnější a konkrétnější podněty mohou obyvatelé nahrávat přes aplikaci Zlepšeme Česko (bývalé Lepší místo), kde jsou předány odpovídajícímu odboru, který je pak řeší.
|
-
Participace probíhá zejména na akcích k nově plánovaným úpravám
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.4.3 Jak probíhá údržba, obnova a doplňování mobiliáře městské části – lavičky, sochy, kašny, koše, info plochy, stojany na kola, orientační tabule, info tabule o pamětihodnostech, pamětní desky, pomníky? Existují ve městské části další počiny, které zvyšují její atraktivitu a vzhled a estetickou kvalitu veřejného prostoru? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Mobiliář patří MČ jen zčásti, probíhá snaha o jeho co největší sjednocení, a případně aspoň používání jednotných barev. Nyní probíhá na základě požadavku seniorů projekt na zhuštění sítě laviček, aby si lidé mohli odpočinout cestou na nákup. Současně vznikají nové projekty jako knihobudky, které umožňují výměnu knih, MČ se snaží usnadňovat život ve městě ve vedru pomocí vodních prvků – pítek, mlžítek, rekonstrukce historických pump.
|
-
MČ se v reakci na podněty občanů i na dobrou praxi ze zahraničí snaží zatraktivňovat veřejný prostor pro všechny typy setkávání
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
8.4.4 Využívá městská část kulturu při revitalizaci brownfields a dalších rozvojových projektech? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ má omezený vliv na nakládání s brownfields, obvykle jí nepatří a rozhodnutí dělá spíše MHMP. Snaha o zachování stávajících kulturních aktérů probíhá spíše na politické úrovni - probíhají jednání s developery i s magistrátními politiky, v tomto procesu ale nefiguruje ÚMČ jako takový. Např. v případě Holešovické tržnice by měly být omezeny prodejní stánky právě ve prospěch kulturních institucí. Pokud bychom brali Vltavskou jako brownfield (je součástí rozvojové studie na Bubny-Zátory), tak tam nyní proběhla soutěž o graffiti, které bude zdobit zeď nad stanicí metra, ale aktivity jako je Hól nebo akce na sousední louce MČ nijak neovlivní.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
prosím o bližší popis, jak se MČ pokouší ovlivnit budoucnost skladby aktivit/aktérů/ služeb v prostoru brownfieldů, kde již nyní jsou nebo ještě posílí nebo naopak budou v budoucnu vymístěni aktéři KKO, Např. Holešovická tržnice, brownfiled, kde aktuálně sídlí studio Alta ...
|