3 Udržitelná výroba a spotřeba |
Hodnocení oblasti |
3.1 Udržitelná spotřeba města |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.1 Udržitelná spotřeba města
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ má nastavena pravidla pro udržitelné nakupování v několika dokumentech. Plánuje také vytvoření vnitřního předpisu, v tuto chvíli použita metodika veřejného nakupování místo návrhu vnitřního předpisu. MČ má nastavený celoplošný komplexní systém třídění odpadů, snadno dostupný všem občanům. MČ vytváří povědomí o třídění. Je možnost odkládat další vytříděné složky v mobilních kontejnerech a sběrných dvorech HMP. MČ má zpracovaný obecný strategický dokument, ne však energetickou koncepci, řídí se legislativními požadavky v oblasti úspor energií budov. MČ nedisponuje předpisem hlásícím se k udržitelnému stavitelství.
|
3.1.1 Má městská část schválený a používá vnitřní předpis upravující pravidla pro udržitelné nakupování? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 18 má schválená pravidla pro udržitelné nakupování v Pravidlech pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu, v Příručce kvality ISO 9001 a samozřejmě ve schváleném rozpočtu. Městská část Praha 18, Úřad Městské části Praha 18 získal na základě zpracované podkladové zprávy Národní cenu ČR za společenskou odpovědnost a udržitelný rozvoj. V současnosti je zpracováván příkaz k uplatnění principu 3E nakupování dle Metodického pokynu Centrální harmonizační jednotky č.3 Při revitalizaci budov se vychází z hodnocení energetické efektivnosti, technického stavu konstrukcí s ohledem na užitkovou hodnotu budov. Vždy se vychází z známých principů návrhu energeticky úsporných budov ve spojení s nejnovějšími poznatky z oblasti konstrukcí pozemních staveb, tepelně-technických znalostí materiálů a technologií. Pro splnění těchto velice náročných požadavků jsou při zadávání revitalizací budov stanovena kritéria pro rozhodující vztahy a interakce architektury, konstrukcí, technologií, technických zařízení, provozu a užívání budov, vnitřního a vnějšího prostředí, architektonické a energetické koncepce budov. Cílem je stanovit taková kritéria energetické efektivnosti budov k dosažení téměř nulové spotřeby energie. Výchozími zásadami je: - Splnit legislativní požadavky plynoucí ze změn zákona č. 406/2000 Sb. ve znění dalších úprav a změn jeho prováděcích vyhlášek na navrhování budov s téměř nulovou spotřebou energie. - změny zákona 406/2000 Sb. ve znění zákona č. 103/2015 Sb. mající vliv na energetické hodnocení budov, zejména budov s nulovou spotřebou energie, - změny vyhlášky č. 78/2013 Sb. ve znění vyhlášky č. 230/2015 Sb., vyhlášky č. 480/2012 Sb. ve znění vyhlášky č. 309/2016 Sb. upravující energetické hodnocení budov. - navrhnout tepelně technické vlastnosti konstrukcí obvodového pláště budov na energetické hodnocení budovy s téměř nulovou spotřebou energie (vliv volby součinitelů prostupu tepla plných konstrukcí a výplní otvorů na hodnocení energetické náročnosti budovy, vliv volby plochy výplní otvorů a jejich tepelně technických vlastností na hodnocení energetické náročnosti budovy, možné materiálové varianty skladeb stěnových, střešních a podlahových konstrukcí, atd.) Prostřednictvím
výborů Zastupitelstva zejména pro územní rozvoj a plánování, pro dopravu a
životní prostředí a komisí Rady je vytvořen energetický management, který stanoví kritéria pro řídicí proces zejména
pro zajištění energetických potřeb. Zejména je kladen důraz na analýzu, kontrolu
a predikci dlouhodobých spotřeb energií a médií. Jeho podstatou je
soustavný monitoring všech forem energie s cílem zvýšit hospodárnost
nakládání s nimi. Přínosem pak je: -
Úspory na
nákladech za energii -
Zamezení
plýtvání – výstupy umožňují efektivněji a hospodárněji řídit uvedené subjekty,
je prováděna kontrola nad smluvními vztahy s dodavateli energií
a průkazná pravidelná kontrola nad energetickými toky -
Transparentní
financovaní energií a médií – zpracování podkladů pro výběrová řízení na
dodavatele energií a pro tvorbu rozpočtu -
Snaha o snížení emise
oxidu uhličitého a ostatních činitelů znečištění ovzduší. Běžnou
činností pak je zejména: -
monitorování (sběr dat, odečty měření,
kontrola faktur/odpovědných pracovníků) -
vyhodnocování (analýza energetické
bilance/odběrových diagramů/návratnosti, simulace) -
plánování (stanovení nákladů, spotřeby
a jejich průběhů, úsporných opatření, odstávek, oprav)
-
realizace (opatření, kontroly,
periodicity monitorování personálu, aktualizace smluv atd.).
|
-
Hospodárné nakupování
Městská část využívá vnitřní předpis o veřejných zakázkách malého rozsahu, rozpočet na daný rok a pokyn k nakupování zejména elektroniky, kdy je vždy hodnocena recyklovatelnost. Využití je zakotveno v Pravidlech o zadávání veřejných zakázek v podmínkách MČ Praha 18 - kapitola Dynamické nakupování. V současnosti je rozpracován nový vnitřní předpis, který bude uplatňovat princip 3E nakupování dle metodického pokynu MF ČR. Číselné údaje nejsou k dipozici
-
Nebylo hodnoceno
ÚMČ se snaží nakupovat spotřebiče v nejvyšší energetické třídě, ale není to vyhodnocováno
-
Není vyhodnocováno
Při nákupech je vždy kladen důraz na nákup recyklovaného papíru, ale jeho podíl není sledován
-
Jsou prováděny pravidelné revize
Je sledována ekonomická životnost, prováděny pravidelné periodické revize. Výpočetní technika je sestavována vlastními zaměstnanci z komponentů, které zaručují životnost.
-
Je sledována roční spotřeba
Nakupované spotřební zboží je vyhodnocováno tak, aby mělo prokazatelný pozitivní vliv na UR.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Městská část využívá vnitřní předpis o veřejných zakázkách malého rozsahu, rozpočet na daný rok a pokyn k nakupování zejména elektroniky, kdy je vždy hodnocena recyklovatelnost.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ má nastavena pravidla pro udržitelné nakupování v několika dokumentech. Plánuje také vytvoření vnitřního předpisu, v tuto chvíli přiložena metodika veřejného nakupování místo návrhu vnitřního předpisu. V případě dopracování vnitřního předpisu bude indikátor 3.1A splněn. Indikátory 3.1B až E nejsou dosud sledovány a vyhodnocovány. Některé z nich by mohly být zakomponovány jako kritéria do vznikajícího vnitřního předpisu. Energetické štítky tj. spotřeba budov jsou upraveny legislativou. Nákup spotřebičů dle štítků by mohl být také jako kritérium obsažen v příručce a sledován jako indikátor 3.1D. MČ používá elektronické aukce k nákupu energií.
|
3.2 Odpadové hospodářství (OH) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.2 Odpadové hospodářství (OH)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je využíváno všech možností v rámci HMP
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Koncepce odpadového hospodářství je řízena HMP, zde jsou také případně platné obecně závazné vyhlášky. Třídění odpadů probíhá dle požadavků zákona. Počet míst a dostupnost kontejnerových státní je tradičně dobrá a dále rozšiřována na území nové zástavby. Aktivity k zamezení vzniku černých skládek jsou také pozitivně hodnoceny. Aktivity UMČ vedou k předcházení vzniku odpadů v souladu s odpadovou hierarchií. Možnosti dalšího rozvoje v této oblasti jsou: re-use centra, podpory znovuvyužití věcí, swap bazarů.
|
3.2.1 Jaké další složky komunálního odpadu kromě základních (papír, plast, sklo, nápojový karton) sbíráte odděleně do kontejnerů (např. BRKO, textil, kovy, kuchyňský odpad)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
ÚMČ Praha 18 se soustřeďuje na předcházení vzniku odpadů
- ÚMČ Praha 18 dává přednost
prostředkům, které je možno po spotřebě doplnit (tonerové kazety, psací
potřeby, čisticí prostředky). - k pití využívá ÚMČ Praha 18 vodu
z vodovodu nebo z velkokapacitních barelů (fontána) - snaha omezit
balenou vodu - úsporné využívání kancelářského
papíru (oboustranný tisk, elektronická komunikace) používat hygienické potřeby
z recyklovaného papíru. Třídění odpadů - využitelné odpady třídit podle
druhu, nádoby na odpad umístěné na chodbách v každém patře budovy (sběrné
nádoby na papír, plast),
v přízemí umístěn kontejner na nebezpečný odpad (baterie, elektroodpad). - v každé kanceláři je odpadkový
koš na papír (modrý), a na každém odboru je koš na plast (žlutý)
-
lis na plastové láhve ÚMČ Praha 18 využívá možnosti
certifikované skartace dokumentů, které neprocházejí řádným skartačním řízením
(uzamykatelný kontejner na číselnou kombinaci s otvorem pro vkládání
dokumentů). Zapojením MČ Praha 18 do MA 21 je
respektován programový dokument OSN a jeden ze základních textů udržitelného
rozvoje. V tomto dokumentu je deklarována důležitost Agendy 21 jako dokumentu,
který se zabývá životním prostředím, kdy je zohledňováno uchování a šetrné využívání zdrojů a hospodaření s nimi ve prospěch rozvoje – zejména
uchování biodiverzity, environmentálně šetrnější nakládání s odpady a
chemickými látkami. Městská část Praha 18 má vlastní technickou skupinu, která zajišťuje denní separaci odpadů. Na území MČ Praha 18 je v současné době rozmístěno 51 kontejnerových stání na separovaný odpad. Jejich svoz a úklid je hrazen z rozpočtu hl. m. Prahy. S novou výstavbou bytových domů bude tento počet v příštích 2 letech navýšen o cca dalších 6 stanovišť směsného i separovaného odpadu. Kontroly jsou především zaměřeny na čistotu a efektivnost využívání. V případě problému na jednotlivých stanovištích je operativně zjednávána náprava. Přistavování velkoobjemových kontejnerů a kontejnerů na svoz bioodpadu zajišťuje hl. m. Praha. Občané MČ Praha 18 mají možnost bezplatně využívat sběrné dvory na území hl. m. Prahy. Z důvodu dobré spolupráce s městskou policií je na území k. ú. Letňany snížený výskyt nepovolených skládek. Velký význam pro zapojení občanů do systému třídění odpadů má osvěta a ekologická výchova mládeže.
|
-
Není vyhodnocováno
Počet tříděných složek v rámci městské části není ve výkupu sběrných surovin, ale je funkční celoplošný systém třídění v rámci celé Prahy na: papír a lepenku, sklo, plasty, objemný odpad, směsný odpad, kovy, stavební suť, elektrotechnický odpad, odpad z údržby zeleně, dřevěný odpad, pneumatiky.
-
-
Je sledováno a umísťováno dle požadavků obyvatel v rámci nové zástavby
Obyvatelé městské části mají přístup ke kontejnerům na tříděný odpad a jsou umísťovány v takové vzdálenosti, aby bylo třídění odpadů motivující. Každoročně jsou umísťovány ve spolupráci s HMP také velkobjemové kontejnery.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Indikátor 3.2.B je k dispozici, není však možnost ovlivnění MČ. Další indikátory jsou také k dispozici.
Vzdálenost kontejnerů na tříděné odpady vyhodnocuje HMP, údaje je možné získat.
|
3.2.2 Jakým způsobem motivujete občany a firmy k třídění odpadů? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Motivace občanů je v rámci každoroční kampaně Den Země, dále pak společnými úklidovými akcemi. Příští akce proběhne 4.4.2019: Název akce: jen čisté Letňany jsou Zdravé a Krásné Popis akce: sraz v 9:30 zase u zastávky Krausova jako výchozí bod pro naše úklidy: Kolonka, okolí zastávky, ulice Veselská a další Příslušná obec/MČ: Praha 18 (městská část Praha) Likvidaci odpadů zajistí: MČ Praha 18
Pro zlepšení a získání nových přístupů k občanům se odpovědní zaměstnanci účastní v rámci Dobré praxe exkurze do AVE centra pro komplexní nakládání s odpady v Čáslavi
|
-
Kampaně v rámci MA21
Pro motivaci by šlo zvýšit aktivitu v propagaci. Skutečné množství eviduje Hlavní město Praha, který svoz zajišťuje
-
Průběžně
Pravidelně se třídí papír, sklo, plasty a textil. Ostatní složky např. pneu, objemný odpad je odvážen na sběrný dvůt.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Indikátor 3.2.A je dostupný. Je možné jej získat od HMP a sledovat. Množství by mělo být vyhodnocováno meziročně a sledován trend. Indikátor 3.2.B je dostupný. V závislosti na koncepci HMP je možné podporovat další třidění, např. sběr kuchyňských olejů.
Podpora úklidových akcí a zvyšování povědomí je tradiční formou motivace.
|
3.2.3 Zajišťujete sběr nebezpečných složek KO i jiným způsobem než ve stacionárním zařízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na celém území HMP probíhá v plánovaných termínech mobilní sběr nebezpečných komunálních odpadů od občanů.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Nebezpečné odpady jsou řešeny v rámci budovy MČ Praha 18 sběrnými nádobami
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je zajišťován také mobilní sběr.
|
3.3 Hospodaření s energií |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.3 Hospodaření s energií
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zlepšení je omezeno kapacitami rozpočtu MČ Praha 18
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ
nemá koncepci, dosud nemá předpis upravující parametry investičních akcí a ohledem na budoucí
spotřebu energie. Při zpracovávání projektů na investiční akce se MČ řídí
platnou legislativou.
|
3.3.1 Má městská část vytvořen systém energetického managementu na veškerém majetku městské části včetně personálního zajištění kapacit pro energetické řízení? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Většina budov je opláštěná zateplovacím systémem a v rámci úspor
energie má zpracován energetický audit i energetický štítek budov. Při nové
výstavbě jsou objekty komplexně zatepleny a vybaveny regulační technikou otopné
soustavy. Z hlediska optimalizace nákladů na elektřinu byl vybrán dodavatel v
rámci energetické aukce. Městská část má vyčleněného zaměstnance na odboru správy majetku, který sleduje spotřeby energií ve všech objektech v vlastnictví nebo ve správě MČ Praha 18. Každoročně je oblast sledována v rámci sebehodnotící zprávy CAF. Fotovoltaika je instalována na střeše ZŠ Tupolevova, ale není ve správě MČ - plocha střechy je pronajata. Systém metody EPC není uplatňován s výjimkou energetických auditů, kde jsou realizovány návrhy na opatření.
|
-
Úspory energie
V rámci Strategie ÚMČ Praha 18 se manažérský tým snaží v rámci PŘÍVĚTIVÉHO PROSTŘEDÍ o zlepšení
prostředí pro klienty a snížení energetické náročnosti budov ÚMČ Praha 18 a zpracovává Územně-energetickou koncepci MČ PRAHA 18
(2008 – 2028)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ má zpracovaný obecný strategický dokument, ne však energetickou koncepci, řídí se legislativními požadavky v oblasti úspor energií budov. Energetický management není zavedený, spotřeby energií jsou však sledovány a vyhodnocovány. Projekt fotovoltaiky na ZŠ je příkladem vhodného řešení. Systém metody EPC je uplatňován v rámci energetických auditů.
|
3.3.2 Jakým způsobem je se získanými daty nakládáno? Jak jsou využita pro snižování energetické náročnosti v praxi? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
U všech objektů příspěvkových organizací (základních a mateřských škol je pravidelně sledována a vyhodnocována spotřeba energií, vody a tepla energetikem - pracovníkem odboru správy majetku ve spolupráci s odborem hospodářské správy a investic. Získané údaje jsou porovnávány mezi jednotlivými zařízeními. Ukázalo se, že je velmi prospěšná strategie postupného zateplování objektů, na základě kterých jsou pak zpracovávány energetické audity budov a průkazy energetické náročnosti. Průkazy energetické náročnosti nebo
také Energetický štítek určují, jak je na tom daná nemovitost se spotřebou energie,
tedy jaké budou náklady na její provoz a tím má chránit spotřebitele. Ceny
energií stále rostou a energetický štítek pak slouží jako ochrana spotřebitele
před nákupem energeticky náročné stavby. Cílem těchto opatření je významně
snížit spotřebu energií na provoz budov. Povinnost vypracovat průkaz
energetické náročnosti budovy platí pro novostavby a rovněž na větší změny
dokončených budov. Nový Průkaz energetické náročnosti budov obsahuje nově
informace nejen o dodané energii do budovy, ale také o neobnovitelné primární
energii, která vyjadřuje vliv provozu budovy na životní prostředí. Součástí
průkazu jsou i doporučující informace o možných opatřeních, která by pomohla
snížit snížit energetickou
náročnost budovy. U rekonstrukcí budov je získání mnohem náročnější zejména pro
obstarání všech podkladů: Projektové podklady
Provozní režim budovy
- projeví se v počtu hodnocených takzvaných zón ve výpočetním modelu.
Zprávu o úrovni
vybavení technickým zařízením budovy a stavu tohoto zařízení.
Situace s orientací ke
světovým stranám.
Technická zpráva
souhrnná - případně technické části.
Půdorysy jednotlivých
podlaží s označením místností.
Pohledy na objekt ze
všech stran.
Minimálně jeden řez
objektem.
Při výstavbě nových
budov zejména přístaveb jsou už instalovány rekuperační jednotky, které
optimalizují spotřebu energie.
|
-
Sledování úspor
Rok 2016 + 2017 + 2018
3.3.C – spotřeba elektřiny 232.983 + 358.944 + 361.313 kWh
-
elektřina
Rok 2016 + 2017 + 2018
3.3.C – spotřeba elektřiny 232.983 + 358.944 + 361.313 kWh
-
-
Úspora plynu
Rok 2016 + 2017 + 2018
3.3.E – spotřeba zemního plynu 17.802 + 21.504 +20.918 m3
-
Úspora tepla
Rok 2016 + 2017 + 2018
3.3.F – spotřeba tepelné energie 13.090 + 10.567 + 11.028 Gj
-
Úspora PHM
spotřeba PHM všech vozidel rok 2016 v litrech: 9230
spotřeba PHM všech vozidel rok 2017 v litrech: 9180
spotřeba PHM všech vozidel rok 2018 v litrech:
9650
-
Energetické třídy budov
Podíl staveb v energ. třídách A,
B, C u rekonstrukcí s přechodem na vyšší kategorii en. třídy (z kategorie C, D,
E, F, G); Počet budov = 25 Počet rekonstruovaných budov
v A,B,C = 3
tj. 12% z celkového
počtu budov
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Údaje jsou využity v projektových podkladech. Ve stávajících provozech jsou využity ve vyhodnocování a porovnání.
Vhodné použití rekuperačních jednotek. V případě indikátorů: 3.3.B - jedná se o celkovou spotřebu, ne pouze elektřiny. Data by měla být normována pomocí klimatických dat. Další indikátory kromě 3.3.D jsou sledovány a vyhodnocovány.
|
3.3.3 Existují předpisy upravující parametry investičních akcí u nové výstavby a změn staveb – rekonstrukcí, s ohledem na budoucí spotřebu energie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Je postupováno s ohledem na konkrétní navržená opatření v EA/projektové dokumentaci.
|
3.3.4 Jsou k dispozici data o spotřebě energie (a vody) alespoň v měsíční periodě, zejména u budov s významnou spotřebou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Měsíčně nejsou spotřeby sledovány, zatím vyhovuje roční sledování. Spotřeba vody v roce 2018 byla ve všech objektech
celkem 24.652 m3, takže na jeden měsíc to vychází 2.054 m3. (Voda se vyúčtovává
jednou ročně, takže spotřebu za konkrétní měsíce nemáme)
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Celková průměrná měsíční spotřeba je známa. MČ by měla vytipovat objekty, u kterých bude pilotně měsíční spotřebu zjišťovat.
|
3.4 Udržitelná výstavba |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
3.4 Udržitelná výstavba
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ nedisponuje předpisem hlásícím se k udržitelnému stavitelství, není však mnoho municipalit, které takový předpis mají.
|
3.4.1 Existuje předpis, kterým se městská část hlásí k principům udržitelného stavitelství a nastavuje obecné parametry pro novou výstavbu a rekonstrukce? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Pražské stavební předpisy jsou platné na celém území hlavního města Prahy. Tento dokument byl schválen Radou HMP dne 27.5.2016 a účinnosti nabyl dne 1.8.2016. Tyto stavební předpisy řeší veškeré problémy, které souvisí s ekonomickými, environmentalními a sociálními vlivy. Novinkou těchto předpisů je řešení vzájemných vztahů budov, ulic a veřejných prostranství. Soustředí se zejména na kvalitu veřejných prostranství řeší projekt kompaktního města krátkými vzdálenostmi s nízkými nároky na dopravní a technickou infrastrukturu. Bohužel zmírňuje dříve nastavené technické požadavky pro novou výstavbu, takže přes odpor městských částí dochází k zahušťování sídlišť. Tento dokument je podkladem pro nový metropolitní plán Prahy. MČ Praha 18 se proto snaží vzhledem k výše uvedeným stavebním předpisům nedávat tolik volnosti developerům a snaží se formou plánovacích smluv řešit výstavbu tolik potřebných školských zařízení až už předáním části pozemků nebo finančním příspěvkem na výstavbu školských zařízení. Tím kompenzuje princip udržitelného stavitelství a zmírňuje negativní dopady a důsledky nové zástavby. Naopak rekonstrukce a přístavby je oblast, která je podporována.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Podíl staveb LEED, BREAM, SBTtool předpokládám nulový nebo velice nízký.
|
3.4.2 Za jakých podmínek bude možné indikátory v této oblasti sledovat na úrovni celé městské části? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Sleduje se hlavně v oblasti školství, vychází se z aktuálních potřeb ovlivněných navyšováním počtu obyvatel vlivem nové zástavby.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Součástí nového vnitřního předpisu by mohlo být sledování indikátorů na úrovni MČ. Metodika by měla být navržena.
|
3.4.3 Lze odhadnout podíl ( ) celkové podlahové obytné plochy, resp. plochy veřejných budov, kde bylo realizováno zateplení, a odhadnout odpovídající úspory energie (emisí)? (Např. na základě statistiky programů Zelená úsporám, PANEL apod., pro projekty realizované na území městské části.) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
CELKOVÉ PODLAHOVÉ OBYTNÉ PLOCHY,
RESP. PLOCHY VEŘEJNÝCH BUDOV, KDE BYLO REALIZOVÁNO ZATEPLENÍ odhadem (viz
propočet níže) na 45 000 m2 Střízlivý ODHAD ODPOVÍDAJÍCÍCH
ÚSPOR ENERGIE je cca 35 % v bytových domech a cca 30 %
ve školách průměrně 32%. Finanční úsporu lze odhadem
vyčíslit částkou 2,1 mil. Kč za rok 2018 (méně to nebude, spíše víc…)
Pokud bychom chtěli vyjádřit
hodnoty úspor v Kč, tak odhad bude dost nepřesný s ohledem na vývoj
ceny tepla. Odhad pro rok 2018,
při nákladu cca 700 Kč /GJ bude v zatepleném domě spotřeba
v bytovém domě cca 100 Kč/m2/rok ( byt 3 +1 při 68m2 zaplatí
v průměru cca 6 800 Kč) Pokud by dům nebyl zateplen, tak
v roce 2018 (700 Kč /GJ ) zaplatí o 32 % více, tedy 10 000 Kč.
Z toho vyplývá úspora na 68m2/rok cca 3200 Kč a na 1 m2/rok připadá
úspora 47 Kč. Je-li zatepleno 45 000
m2 tak teoretická finanční úspora v roce 2018 činila cca
2 115 000 Kč ( s nepřesností odhadu) Součet podlahových ploch
zateplených objektů celkem … 45 386 m2 Bytové domy (obytné plochy) Rýmařovská 475…………….3 370
m2 Tupolevova 515……………..3 370 m2 Tupolevova 516 …………….3 370 m2 Beranových 85 ………………. 558
m2 Křivoklátská 32 ……………….
332 m2 Křivoklátská 285 ……………..
905 m2 Malkovského 603 ………….. 872
m2 Součet
byty………………...12 777 m2 NP Budova úřadu 639,638
…..3 291 m2 Toužimská 744 ……………….. 810 m2 Třinecká 650 ………………….1 660 m2 Celkem ………………………….5 761 m2 Mezisoučet byty a NP………….18
538 m2 ZŠ Tupolevova 525
8 214 m2 Fryčovická 462
7 297 m2 Rychnovská
139
2 323 m2 Třinecká
350
3 878 m2 Celkem ZŠ
21 712 m2 MŠ Havířovská 476
1 259 m2 Příborská 514
1 464 m2 Pavla Beneše
705 m2 Malkovského
587
1
708 m2 Celkem
MŠ
5 136 m2 Součet ZŠ a MŠ
26 848 m2 Odhady jsou na základě statistiky programů Zelená úsporám, panel, apod., pro projekty realizované na území MČ
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Indikátor byl vyjádřen odborným odhadem na základě statistiky programů Zelená úsporám, panel, projekty realizované na území MČ. Byly uvedeny podrobné podklady pro tyto odborné odhady. Součástí nového vnitřního předpisu by mohlo být sledování indikátorů na úrovni MČ. Metodika by mohla být navržena obdobným způsobem, jako byly provedeny tyto výpočty.
|