Městská část
Praha 13 se sídlem
Sluneční náměstí 13/2580, 158 00 Praha 5 byla ve školním roce 2017/2018 zřizovatelem následujících 22 mateřských
škol:
1
Mateřská škola, Praha 13, Běhounkova 2300
2
Mateřská škola ROSNIČKA, Praha 13,
Běhounkova 2474
3
Mateřská škola ÚSMĚV, Praha 13, Herčíkova
2190
4
Mateřská škola PASTELKA, Praha 13,
Horákova 2064
5
Mateřská škola ŠIKULKA, Praha 13,
Hostinského 1534
6
Mateřská škola, Praha 13, Husníkova 2075,
příspěvková organizace
7
Mateřská škola ZAHRÁDKA, Praha 13,
Husníkova 2076
8
Mateřská škola PÍŠŤALKA, Praha 13,
Chlupova 1798
9
Mateřská škola ROZMARÝNEK, Praha 13,
Chlupova 1799
10
Mateřská škola POHÁDKA, Praha 13,
Janského 2187
11
Mateřská škola BALÓNEK, Praha 13,
Janského 2188
12
Mateřská škola BARVIČKA, Praha 13,
Klausova 2449
13
Mateřská škola, Praha 13, Mezi Školami
2323
14
Mateřská škola HAVAJ, Praha 13, Mezi
Školami 2482
15
Fakultní mateřská škola SLUNÍČKO POD STŘECHOU
při PedF UK, Praha 13, Mohylová 1964
16
Mateřská škola U STROMU, Praha 13, Ovčí
Hájek 2174, příspěvková organizace
17
Mateřská škola, Praha 13, Ovčí Hájek 2177
18
Mateřská škola U BOBŘÍKA, Praha 13,
Podpěrova 1880
19
Mateřská škola PALETKA, Praha 13,
Trávníčkova 1747
20
Mateřská škola VEČERNÍČEK, Praha 13,
Vlachova 1501
21
Mateřská škola, Praha 13, Vlasákova 955
22
Mateřská škola U RUMCAJSE, Praha 13,
Zázvorkova 1994.
Dále
byla zřizovatelem 10 základních škol:
1.
Fakultní základní škola při PedF UK, Praha 13,
Brdičkova 1878
2.
Základní škola s rozšířenou výukou jazyků, Praha
13, Bronzová 2027
3.
Fakultní základní škola profesora Otokara Chlupa PedF
UK, Praha 13, Fingerova 2186
4.
Základní škola, Praha 13, Janského 2189
5.
Základní škola, Praha 13, Klausova 2450
6.
Základní škola, Praha 13, Kuncova 1580
7.
Fakultní základní škola PedF UK, Praha 13, Mezi
Školami 2322
8.
Základní škola, Praha 13, Mládí 135
9.
Základní škola, Praha 13, Mohylová 1963
10.
Fakultní základní škola PedF UK, Praha 13,
Trávníčkova 1744
a také
zřizovatelem Domu dětí a mládeže Stodůlky,
Praha 13, Chlupova 1800,
čtyři ze
základních škol dosáhly mezinárodního
hodnocení „Commited to Susaintaibily. S přípravou na audit, který
předchází tomuto hodnocení, pomáhala školám MČ Praha 13.
Dále
v oblasti enviromentální výchovy
a)
mateřské školy
Vzhledem k věku dětí byla environmentální
výchova v mateřských školách zaměřena především na poznávání a ochranu
okolního přírodního prostředí, šetření s energiemi, třídění odpadu a na
péči o zdraví a na výchovu ke zdravému životnímu stylu. V listopadu 2017
se 400 dětí z mateřských škol zúčastnilo v rámci environmentální výchovy dvou divadelních představení
zajištěných odborem životního prostředí ÚMČ Praha 13 Putování ztracené kapky, aneb cesta tam a zase zpátky o koloběhu
vody v přírodě, v dubnu 2017 pak stejný počet dětí divadelního
představení Kterak beruška Uška o
sedmou tečku přišla spojeného s vyhlášením výtvarné soutěže pro
děti. Učitelky se s dětmi zúčastnily také oslavy Dne stromů pořádané zřizovatelem
v Centrálním parku, sázení javoru tatarského, hry s orientací
v mapě, poznávání stromů v parku s určováním druhů dřevin a
sbíraly materiál na koláže stromu, které pak byly vystaveny v atriu
radnice.
V rámci environmentální výchovy proběhly dále na
jednotlivých školkách následující aktivity:
pravidelné ekovycházky a výlety do přírody, práce
s různými přírodními materiály, ekohry, za podpory rodičů sponzorovala
dvě zvířata v Zoo Praha, učily se udržovat pořádek a šetřit elektrickou
energií, děti byly celoročně vedeny k šetření s vodou, elektřinou a
spotřebním materiálem, k třídění papíru a umělých hmot, sbírkou
plastových víček podporují každý rok vybraný subjekt a děti pravidelně
pomáhaly při drobných pracích na zahradě, děti navštívily ovečky, zamykaly
les a sázely strom v Centrálním parku,
Jedna z MŠ získala v rámci grantového
řízení na podporu projektů ke zlepšení stavu životního prostředí hl. m. Prahy
pro rok 2017 dotaci ve výši 100 000 Kč na projekt Zahrada, ve které si jenom nehrajeme, ale všichni společně poznáváme
a pracujeme, spolupracuje s Asociací lesních mateřských škol a plně
využívá její vzdělávací nabídky, používá šetrné čisticí prostředky, zaměřuje
se na regionální potraviny, pěstuje vlastní bylinky, sklízí vlastní ovoce
MŠ Chlupova 1799 je zapojena do projektu Škola plná
zdraví a projektu Mrkvička, třídy má vybaveny certifikovaným nábytkem ze
dřeva získaného šetrným způsobem, účastnila se akcí pořádaných MČ Praha 13
Den stromů a Den Země, vedla děti k třídění odpadu, šetření
s vodou, péči o květinovou výzdobu a k pěstování bylinek, využívala
programy nabízené středisky ekologické výchovy Toulcův dvůr, Pavučina a
Tereza, v rámci ekoher děti experimentovaly s různými materiály,
učitelky s nimi navštívily planetárium a hvězdárnu, farmu Zvířátkov
v Olešné, pražské medobraní a minizoo v Chuchli,
v MŠ Janského 2187 směrovaly učitelky děti
k třídění odpadu, šetření životního prostředí, neplýtvání s vodou,
děti pracovaly s přírodninami, absolvovaly celodenní výlet na farmu Park
Soběhrdy,
v MŠ Janského 2188 děti třídily odpad, navštěvovaly divadelní představení
s tematikou péče o životní prostředí a výchovné pořady pořádané
střediskem ekologické výchovy v Toulcově dvoře,
v MŠ Klausova 2449 vedly učitelky děti
k úctě k životu ve všech jeho formách, seznamovaly je s flórou
a faunou při vycházkách do přilehlého okolí a vedly je k aktivní účasti
na ochraně a citlivém utváření životního prostředí,
v MŠ Mezi Školami 2323 děti třídily odpad, chodily
s učitelkami na vycházky do Centrálního parku a Prokopského údolí, v
nově otevřené Zelené učebně má každá třída vlastní záhonek, kde děti
pěstovaly květiny, ve třídách se kromě okrasných květin staraly i o bylinky a
zeleninu, letos škola získala v rámci grantového řízení na podporu
projektů ke zlepšení stavu životního prostředí hl. m. Prahy pro rok 2017
dotaci ve výši 60 000 Kč na projekt Školní
skleník jako součást výuky,
v MŠ Mezi Školami 2482 zařazovaly mezi výchovně
vzdělávací metody v této oblasti prožitkové hry (nejrůznější pokusy,
péče o rostliny, pozorování, krmení ptáků, výroba krmítka), činnostní hry
(úklid a údržba zahrady, sběr přírodnin), práce s obrázky (fotografie,
pohlednice, kalendáře, ilustrace), pracovní a výtvarné činnosti za použití
přírodnin, třídění odpadu, situační, simulační a smyslové hry (aktivity na
vycházce a na zahradě, hry na zvířátka a na rostliny, rozvoj smyslového
vnímání) a škola rovněž rozšířila zeleninovou zahrádku na školní zahradě,
MŠ Mohylová 1964 lesní třída a třídy starších dětí
pořádaly přírodovědné výlety a návštěvy (zoologická zahrada, farmy
s hospodářskými a domácími zvířaty, včelíny, pasení ovcí),
MŠ Ovčí Hájek 2174 ve třídách pečuje o zvířátka –
plže, akvarijní ryby, králíka; velký počet dvou- až tříletých dětí
znesnadňuje účast na venkovních akcích, proto je velký důraz kladen na
environmentální činnost ve třídách,
v MŠ Ovčí Hájek 2177 se děti účastnily výukových
programů s praktickými dílničkami o včelách a medu a o bylinkách,
získaly poznatky o planetách v mobilním planetáriu a programu Krtek a
vesmír, navštívily zoo v Chýňavě, absolvovaly Bramborový den, oslavily
Den stromů, pomáhaly s úpravou školní zahrady, chodily s učitelkami
na poznávací vycházky do Prokopského
údolí, kde mj. pomáhaly pást ovce, a třídily odpad,
MŠ Podpěrova 1880 spolupracovala
s environmentálními sdruženími Tereza a Koniklec, přírodovědnými
stanicemi Drtinova a Toulcův dvůr, děti se staraly o bylinkovou zahrádku,
putovaly za ovečkami na Albrechtův vrch, navštívily včeličky v Ořechu,
ekologické programy S kosími bratry za
zvířátky, Zimní hrátky se zvířátky
a Co se děje v trávě?,
absolvovaly povídání Když přiletí
dravci s praktickými ukázkami ptáků, výlet do skanzenu Přerov nad
Labem Jak se žilo dříve, třídily
odpad, sbíraly přírodniny pro koutky přírody ve třídách, pomáhaly při údržbě
školního pozemku a v rámci péče o zdraví proběhl ve škole preventivní
projekt mladých zdravotníků Akce zuby,
v MŠ Trávníčkova 1747 děti třídily odpad, využívaly
přírodniny ve výtvarné činnosti, učily se chránit zeleň, pomáhaly na školní
zahradě při zalévání a sázení, při brigádě s rodiči, pozorovaly změny
v přírodě, pečovaly o ptactvo (krmítka a ptačí budky na zahradě),
shlédly přehlídku dravců a zúčastnily se představení Ekodivadélka,
v MŠ Vlachova 1501 děti třídily odpad a některý
odpadový materiál využívaly při výtvarné a pracovní výchově, pracovaly
s přírodninami, dělaly pokusy s rychlením rostlin, pomáhaly
s úpravou zahrady a staraly se o rostliny, a to jak o byliny, tak o
dřeviny,
MŠ Vlasákova 955 má ve třídách akvária a terária, kde
se děti učí starat o akvarijní ryby, chameleona, želvy a obří plže, škola
pokračovala ve spolupráci s o.s. Ornita, na zahradě školky rozmístila ptačí
budky, o které se děti během roku staraly,
do MŠ Zázvorkova 1994 přišel sokolník s ukázkou
dravců, děti třídily odpad, pracovaly s různými přírodními materiály,
zapojily se do soutěží s panem POPELOU, chodily na přírodovědné vycházky
a seznamovaly se se zvířaty při výletech na farmu Zvířátkov,
výchovně vzdělávací program MŠ Řeporyje s názvem
Barevný rok v přírodě se opírá
o přírodu jako takovou, živou i neživou a o její ochranu, v tomto roce
se učitelky zaměřily na zvířata kolem nás, s dětmi podnikaly výlety do
přírodního parku Prokopské a Dalejské údolí, navštívily oboru v Lánech a
nenásilnou formou vedly děti ke správnému chování v přírodě, k ochraně
životního prostředí a k třídění odpadu.
b) základní školy
Při environmentální výchově školy úzce spolupracovaly
se zřizovatelem, resp. s odborem životního prostředí ÚMČ Praha 13, a
s řadou občanských sdružení jako TEREZA nebo Ornita, podnikem Lesy
hl. m. Prahy a další. Při spolupráci s občanskými sdruženími využívaly
nabízené environmentální programy, užitečné materiály a i vzdělávací semináře
pro učitele. Školy uskutečnily ve školním roce 2017/2018 např. následující
environmentální aktivity:
žáci FZŠ Brdičkova se zúčastnili urbanistické dílny
vedené lektory z Nadace Proměny Karla Komárka, jejímž cílem bylo získat
jejich zájem o životní prostředí a architekturu, zapojili se do celostátní
akce Ukliďme Česko úklidem areálu
školy a rondelů v jeho blízkosti, zúčastnili se akcí MČ Praha 13 Medobraní, Den stromů a Den Země, výlovu rybníka Asuán,
přednášky Ornity o ptactvu, vzdělávacích programů Planetária, Botanické
zahrady hl. m. Prahy, Národního technického muzea, navštívili zoo Praha,
Safari Dvůr Králové, sbírali elektroodpad s firmou REMA a papír,
dokončili bylinkovou zahrádku, na kterou škola získala před rokem grant,
v ZŠ Bronzová se žáci na jaře zapojili do úklidu a
péče o zeleň v areálu školy, sbírali papír, použité baterie a nefunkční
drobné elektrospotřebiče, účastnili se akcí pořádaných ÚMČ Praha 13 Medobraní, Den Země a Ekoslunovrat, v rámci
environmentální výchovy navštěvovali Prokopské údolí, zookoutek v Malé
Chuchli a statek Merlín, uspořádali charitativní sbírku pro pražskou
zoologickou zahradu a pro slepecké psy, při příležitosti Dne Země se ve škole
konala znalostní soutěž o naší planetě v Centrálním parku a škola se
zapojila do projektu Recyklohraní,
ZŠ prof. O. Chlupa uspořádala během roku sběr papíru,
víček od umělohmotných lahví, použitých baterií a drobných elektrospotřebičů,
akce a projekty s environmentálním zaměřením s názvy Sázení stromků a Podzimní sběr lesních plodů ve spolupráci s Lesy hl. m.
Prahy, Ovce v Prokopském údolí,
Noc v lese a Šetříme
s papírem, návštěva zoo Praha a minizoo v Malé Chuchli,
ZŠ Janského spolupracovala s organizacemi TEREZA
a MERLIN - záchrannou stanicí dravců, účastnila se environmentálních akcí
zřizovatele, organizovala sběr druhotných surovin, sponzorovala surikatu
v pražské zoo, žáci pečovali v rámci živého koutku o želvu a šneky,
zapojili se do projektu Adoptuj si své
rajčátko,
ZŠ Klausova je začleněna do celostátní sítě
M.R.K.E.V. (Metodika a realizace
komplexní ekologické výchovy) a využívá informace, metodické pomůcky,
materiály a novinky z oblastí environmentální výchovy, pro žáky I. stupně
je určen školní přírodovědný kroužek Bizon zaměřený na poznávání přírody a
její ochranu, ve škole proběhly environmentální dílny, oslava Dne Země, žáci
se zúčastnili projektů a výukových programů jiných subjektů - Šplhavci a obyvatelé dutin (o. s. Ornita),
Brazílie – vášnivé srdce Jižní Ameriky
(Planeta Země o.p.s.), navštívili Planetárium, Botanickou zahradu,
zoologickou zahradu Praha a Stanici mladých přírodovědců hl. m. Prahy,
pracovali na školním pozemku, pečovali o rostliny venku i v interiéru
školy, starali se o ptactvo, třídili odpad a kompostovali jeho biologické
složky, účastnili se celopražské soutěže Pražských služeb ve sběru
starého papíru a plastových víček, ekologicky zaměřených výletů a exkurzí
(Botanicus Lysá nad Labem, Techmania Plzeň, Muzeum lidových staveb
v Kouřimi),
v ZŠ Kuncova působí koordinátorka
environmentální výchovy, v průběhu roku probíhal sběr papíru, plastových
víček a použitých baterií, v rámci družiny probíhal na podzim sběr
kaštanů a žaludů, žáci se zúčastnili, od dubna do května, akce Ukliďme si školní areál, pečovali o
květiny ve třídách a na chodbách školy, sponzorovali v zoo Praha ocelota
stromového (v rámci získaných permanentních vstupenek pak absolvovali
prohlídku zahrady i odborné přednášky), účastnili se besedy o netopýrech,
výukové programy Planetária, navštívili Botanickou zahradu Na Slupi, Skleník
Fata Morgana a kozí farmu Pěnčín,
ZŠ Mezi Školami v rámci školního programu
Recyklohraní, spolupořádaného neziskovými organizacemi ASEKOL, ECOBAT a
EKO-KOM pod záštitou MŠMT, se dlouhodobě snaží zvýšit u dětí povědomí o
nezbytnosti třídění odpadů a co největší recyklaci drobných, již
nepoužívaných elektrozařízení a baterií, ve škole proběhl sběr papíru a
plastových víček, škola využívala novou venkovní zelenou učebnu ve školní
zahradě se soupravou panelů Ptačí
stezka, ve spolupráci s občanským sdružením Ornita proběhla kontrola
ptačích budek na pozemku školy, škola získala dotaci Státního fondu životního
prostředí na školu v přírodě s environmentálním programem (na
environmentální obsah výjezdu byli učitelé i instruktoři vyškoleni
v Ekocentru Toulcův dvůr), žáci se zúčastnili programu Les v zimě
pořádaného lektory Střediska ekologické výchovy Lesů hl. m. Prahy a exkurze
na farmě Blaník v Louňovicích,
v areálu ZŠ Mládí vznikla naučná ornitologická stezka
s panely, které nakreslili samotní žáci (ptáci v naší zahradě,
ptačí budky, potrava ptáků a predátoři okolo ptačích budek), na škole
proběhly ornitologické přednáškové dny vedené lektory společnosti Ornita,
žáci 1. ročníku absolvovali školu v přírodě s názvem Mladý farmář (téma domácí a
hospodářská zvířata), v rámci programu mezinárodní humanitární organizace
Adra Daleká cesta trička žáci
získali informace o pěstování a zpracování bavlny, zúčastnili se programu Hradčanské včely, akcí ke Dni stromů a Dni Země, navštívili iQLANDII v Liberci s výukovým
programem Hravá voda a už osmým
rokem se zapojili do soutěže ve sběru papíru Soutěžíme s panem Popelou,
ZŠ Mohylová pořádala zvířecí dny, kdy si žáci mohli do školy přinést domácího mazlíčka
a představit ho spolužákům, škola využívala výukové programy Ekocentra
Podhoubí (Život stromů, Kosí bratři), spolupracovala se
sdružením TEREZA a Ornita a s Lesy hl. m. Prahy, žáci třídili odpad, sbírali
vybité baterie, drobné elektrospotřebiče, PET víčka a papír, starali se o
školní zahradu, ve které je vybudován pocitový chodníček, hmyzí hotel, motýlí
domeček s motýlí loučkou, krmítka pro ptáky a skalka s rozmanitými
druhy rostlin, v rámci Festivalu
volného času Prahy 13 navštívili Medobraní a získali nové poznatky o
životě včel, zúčastnili se prohlídky komunitního kompostéru v Řepích
s výkladem lektorky z o. s. Ekodomov, navštívily bylinkovou
zahrádku v Třebonicích s průvodcem skřítkem Jitrocílkem a v rámci
školní družiny pečovali o záhony květin,
ZŠ Trávníčkova získala v rámci grantového řízení
na podporu projektů ke zlepšení stavu životního prostředí hl. m. Prahy pro
rok 2017 dotaci ve výši 100 000,- Kč na projekt Zahrady Trávníčkova, je zapojena do projektu Zelená škola, žáci I. stupně třídili odpad, sbírali papír,
plastová víčka, baterie, drobný elektroodpad, pečovali o květiny
v areálu školy, pro žáky II. stupně byly určeny třídní i celoškolní
projekty na téma Životní prostředí
(např. Den stromů, Den Země), Domácí zvířata (pozorování přírody,
školní minizoo), Od energie
k odpadům (zdroje a hospodárné užití energie, nakládání
s odpady a jejich likvidace, hluk, smog, prach) a organizovaný pobyt v
přírodě (exkurze do čistírny odpadních vod, muzeí, skanzenů a zoologické
zahrady Praha),
ZŠ Řeporyje: projektový den zaměřený na zdravou
výživu Jablíčkový den, výpravy do Prokopského údolí, třídění odpadu,
program Ekocentra Podhoubí Šetřeme
vodou, program zaměřený na ochranu zvířat v přírodě Záchranné
stanice živočichů Chrástov a seminář pro I. stupeň Třídění odpadu a recyklace.
|