4 Doprava |
Hodnocení oblasti |
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo) |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.1 Podpora veřejné dopravy a dalších druhů alternativní dopravy (pěší, cyklo)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 13 dlouhodobě
úzce spolupracuje s organizací ROPID na optimalizaci veřejné dopravy na
svém území s důrazem na provázanost autobusové dopravy na páteřní linku
metra B. MČ Praha 13 při
jednáních s ROPIDEM především zohledňuje připomínky občanů k MHD.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Podpora veřejné dopravy je obecně na území MČ na dobré úrovni, a to především díky páteřní lince metra. V oblasti podpory alternativní dopravy bych viděl nevyužité příležitosti, mj. potenciál rozšíření sdílených kol (příp. i poněkud kontroverznějších e-koloběžek) na území MČ, kde by mohly uspokojit potřebu přepravy především na kratší vzdálenosti (typicky k/od stanice metra). V tomto směru by mohlo být užitečné seznámit se se zkušenostmi např. Prahy 20, která je zapojena do bikesharingu Freebike.
|
4.1.1 Jakým způsobem probíhá budování infrastruktury pro podporu environmentálně šetrných druhů (vyhrazené jízdní pruhy, přednost MHD na světelných křižovatkách, budování cyklostezek, chodníků, vyhrazených pruhů pro cyklisty, bezpečné trasy pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, dopravní značení cyklotras)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Bezbariérovost: MČ nemá
přímou možnost tyto činnosti ovlivnit, neboť většina pozemních komunikací
je ve vlastnictví hl.m.Prahy a ve správě TSK hl. m. Prahy,a.s. Přesto byly
v minulých letech přechody pro chodce
z 75 % stavebně upraveny jako bezbariérové a postupně
v inkriminovaných místech dochází ke stavební úpravě přechodů dle platných
norem i pro osoby se sníženou schopností orientace. Městskou částí Praha
13 prochází cyklistický okruh „Za prací a zábavou“ ve správě odboru životního
prostředí. Trasa byla označena v roce 2005. Je označena speciálním
cykloznačením a třemi informačními panely. Okruh je v délce 9 km a je 75% veden
po pěších komunikacích, takže je vhodný i pro menší děti. Bezpečná cyklotrasa
prochází obytnými zónami - Lužiny, Nové Butovice, Stodůlky a Háje. Na trase
leží přírodní zóny - Centrální park, Panská zahrada, přírodní památka „U Hájů“.
Trasa spojuje školy, školky, zdravotnická zařízení, nákupní centra. Je vhodná i
pro rodiče s dětmi, které se v průběhu jízdy mohou zastavit cca na 20 dětských
hřištích. Na několika místech lze nastoupit na trasu Metra B. Okruh navazuje na
cyklotrasy celoměstkého významu do okolních městských částí. Jedná se o cyklotrasu
Řeporyje (0013 a A123) a cyklotrasu Řepy - Hloubětín (Ře-Hl). Okruh dále navazuje na
dálkovou zelenou stezku Greenways Praha – Vídeň. Pro MČ Praha 13 je veliká
čest, že v roce 2002 byl Centrální park vybrán jako nástupní bod na tuto
dálkovou trasu. Greenways Praha-Vídeň je síť cyklistických a pěších tras a
stezek mezi Prahou a Vídní. Na kole či pěšky, objevíte historická města a
vesničky, navštívíte romantické hrady, středověké kláštery, zakusíte atmosféru
starých židovských hřbitovů, vyzkoušíte tradiční řemesla v některé ze starých
dílen, vychutnáte dobré moravské víno ve vinných sklepích. Na této stezce
můžete krok za krokem odhalovat místní krajinu a její historii, přírodu,
kulturu i tradice. Trasa po MČ Praha 13 měří cca 5 km. Rozvoji cyklotras a
cyklostezek v MČ Praze 13 nejvíce brání majetkoprávní vztahy. Praha 13 má
například připraven projekt na vodorovné označení trasy přes Centrální park.
Trasa by zajistila lepší přehlednost a bezpečnější provoz v parku. Jeden z
pozemků na trase však není vykoupen. Cyklo- příklad: Součástí stavby
Poncarovy ul. byla vybudována i pěší a cyklistická stezka od metra Stodůlky až
k obci Jinočany. Bezpečná „pěší“ trasa
pro vozíčkáře byla otevřena v červnu roku 2012 Klubem českých turistů. Jednalo
se o společný projekt MČ Praha 13 KČT. Trasa Je opatřena speciálními
turistickými směrovkami se špičkou v barvě trasy s logem vozíčkáře a je zde
umístěno šest informačních panelů. Bezbariérová trasa je dlouhá 5,8 kilometrů a
začíná před zdejší radnicí na Slunečním náměstí. V pokračování tohoto
úspěšného projektu opět brání majetkoprávní vztahy. MČ Praha 13 úzce
spolupracuje s KČT. Na našem území prochází několik turistických stezek.
Neoficiální naučnou stezku je „Příjemný výlet“ podél Prokopského potoka do
Hlubočep, který začíná poblíž stanice metra B - Stodůlky u prameniště
Prokopského potoka. Informační tabule pojednává o zajímavostech, jež leží na
trase Prokopského potoka. Trasa prochází
Panskou zahradou, Centrálním parkem, dále do Prokopského údolí a končí v Hlubočepích
na vlakovém nádraží nebo u stanice MHD. Vzhledem k nízké náročnosti tuto trasu
používají i skupiny seniorů pro nordicwalking. Trasa má délku asi 7 km.
MČ Praha 13 podporuje
rozvoj cykloturistiky, pěší turistiky i dalších aktivit rozvíjejících pohyb
vlastní silou. Kromě snahy o označování tras se zapojujeme i do různých kampaní
s tím souvisejících.
|
-
Hlavní indikátor
75 % z celkové délky je
bezbariérových,
na 90 % komunikací na území MČ Prahy
13 je vjezd cyklistům povolen, 50 % komunikací na území MČ Praha 13 je pro
cyklisty bezpečných
Jednotky meření
km/100 km komunikací (délka pěších komunikací upravených jako bezbariérové k
celkové délce komunikací pro pěší -chodníky, smíšené stezky společné s
cyklisty, obytné zóny, atd.) V rámci MČ P13 je ve správě 10 km komunikací pro cyklisty. Ostatní počty km komunikací neevidujeme.
Zdroj dat
Data úřadu městské části – odbor dopravy, investic, dále Technická správa
komunikací a Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (pro pražské
MČ); analýza dat z pasportu komunikací; Projektová dokumentace.
Frekvence zjišťovaní
průběžně Význam indikátoru Posouzení, jak městská část přispívá k budování infrastruktury pro
environmentálně šetrné druhy dopravy a občany se sníženou pohyblivostí.
-
Hlavní indikátor
Jednotky meření
km/100 km komunikací (délka silnic a místních komunikací - vč. cyklostezek a
smíšených stezek - na kterých je provoz cyklistů povolen, k celkové délce komunikací);
km/100 km komunikací (délka bezpečných komunikací v katastru městské části
vhodných pro cyklistiku
MČ celkový počet km na svém území neeviduje.
Zdroj dat
Data úřadu městské části – odbor dopravy, investic, dále Technická správa
komunikací a Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy; analýza dat z
pasportu komunikací; projektová dokumentace
Frekvence zjišťovaní
1x ročně
Význam indikátoru
Posouzení, jak městská část přispívá k budování infrastruktury pro
environmentálně šetrné druhy dopravy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 13 podporuje
rozvoj cykloturistiky, pěší turistiky i dalších aktivit rozvíjejících pohyb
vlastní silou. Kromě snahy o označování tras se zapojujeme i do různých kampaní
s tím souvisejících.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.1.2 Jsou realizovány aktivity k podpoře doprovodné infrastruktury (stojany na kola, uzamykatelné klece, mobiliář pro pěší, přístupnost veřejných prostorů, přístupnost pro hendikepované, atd.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Veřejné budovy, u
kterých se nacházejí stojany na kola: ÚMČ 2 ks stojanů FZŠ Otokara Chlupa 1 ks Stanice metra Hůrka 1 ks Cyklostojany jsou
umístěny V Centrálním parku a skoro na všech dětských hřištích.
Pro pěší turisty je
instalováno dostatečné množství laviček k odpočinku v parcích i na všech
veřejných prostranstvích.
|
-
Hlavní
Vybavenost veřejných budov parkovací
infrastrukturou pro cyklisty; na 3 místech umístěny 4 stojany
Jednotky měření
% (podíl budov v majetku městské části a jí zřízených organizací vybavených
parkovací infrastrukturou pro cyklisty).
Zdroj dat
Data úřadu městské části a jím zřízených organizací – odbor dopravy, investic;
analýza dat z pasportu budov; projektová dokumentace. Za majetek městské části
se považují budovy v majetku městské části a jí zřízených organizací, které
aktivně slouží zájmům veřejnosti (úřady, školy, sportoviště, kulturní zařízení
apod.). Volitelně lze zahrnout také další (veřejné) budovy, např. v majetku
statutárního města.
Frekvence zjišťovaní
1x ročně
Význam indikátoru
Posouzení, jak městská část přispívá k budování infrastruktury pro
environmentálně šetrné druhy dopravy. Cílová hodnota – žádoucí je postupný růst
hodnoty indikátoru až do hodnoty 100 % (= ideální stav).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Pro pěší turisty je
instalováno dostatečné množství laviček k odpočinku v parcích i na všech
veřejných prostranstvích.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.1.3 Jak je podporováno zvyšování komfortu MHD (nízkopodlažní vozidla, informační tabule, asistence při dopravě, informace pro nevidomé, dostupnost zastávek) a podpora multimodality v dopravě (vytvoření/zachování vazeb mezi jednotlivými druhy dopravy - terminály, přestupní uzly, B+R, ...), zejména s ohledem na dopravu do škol a do zaměstnání? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území hl. m. Prahy, tedy i MČ
Praha 13 je MHD koordinována společností ROPID, jejíž prioritou
je bezbariérová městská hromadná doprava, kdy se snaží při projednávání
s jednotlivými dopravci o obnovu vozového parku s důrazem na zvyšování počtu
nízkopodlažních vozidel. Každoročně jsou vynakládány desítky miliónů korun
na zlepšení přístupnosti pražského metra a autobusů. Stanice metra
jsou vybaveny vodícími drážkami pro nevidomé, autobusy zase zvukovými hlásiči informující o čísle linky a směru
jízdy. Metro prochází, kromě sídliště Velká
Ohrada, všemi sídlištními celky, čímž je zajištěna optimální docházková
vzdálenost a pro ostatní části Prahy 13 je zajišťována optimální
vzdálenost autobusy. MČ Praha 13 je obsluhována druhy MHD:
1) metro trasa „B“, 5 stanic: Nové Butovice, Hůrka, Lužiny, Luka,
Stodůlky 2) Autobusy MHD: 130, 137, 142, 149, 168, 174, 184, 225, 246, noční: 902, 904, příměstské: 301, 352 Metro Na území
MČ Praha 13 byly stanice metra budovány jako bariérové pro osoby se sníženou
schopností orientace a pohybu. Postupně
docházelo k úpravě bezbariérového přístupu, např. u stanice metra Nové
Butovice byla u západního vstupu umístěna pohyblivá plošina. V rámci stavby soukromého investora byl
vybudován eskalátor i s výtahem k nástupní autobusové zastávce „Nové
Butovice“. Při
výstavbě stanice metra Hůrka, Lužiny, Luka a Stodůlky byly realizovány výtahy
z vestibulů do nástupních ploch metra. Se stavbou
Západního Města byly vybudovány eskalátory (západní výstup) u stanice metra Stodůlky
a rekonstruován stávající výtah do prostoru metra. V rámci
stanic metra jsou umístěny směrové informační cedule k významným cílům. Autobusy Autobusové spoje na území MČ jsou převážně zajišťovány
nízkopodlažními vozidly. S postupnou obměnou vozového parku se počítá
pouze s nízkopodlažními autobusy. Dopravní
podnik hl. m. Prahy na území Prahy 13 v minulých letech nově umístil
přístřešky u autobusových zastávek v ul.
Petržílkova (2 ks), Bavorská (1 ks), Nárožní (1 ks). Autobusové linky navazují na linky kolejové dopravy (metro,
železnice, tramvaj) nejen na území MČ Praha 13, ale i sousedních MČ Praha 17, 5
a Praha-Řeporyje. Přestupní
uzel pro napojení metra na ostatní trasy příměstských autobusů ve směru
Praha-západ a železniční sítě (nádraží Řeporyje) na trase Smíchovské
nádraží – Beroun je u stanice metra Luka.
Nové
Butovice (trasa B) jsou přestupním uzlem metra, autobusových linek MHD a meziměstských
autobusových linek.
V roce 2019 se plánuje
na trase autobusových linek 246 a 130 umístění nové zastávky (obousměrná) v ul.
Jáchymovská a Jeremiášova.
|
-
Hlavní indikátor
Jednotky meření
% (podíl nízkopodlažních spojů na celkovém počtu spojů) 70 %
Zdroj dat
Data úřadu městské části – odbor dopravy; provozovatelé veřejné dopravy;
analýza využití vozidel v provozu.
Data úřadu městské části – odbor dopravy ve spolupráci s ROPID
Frekvence zjišťovaní
průběžně
Význam indikátoru
Posouzení zvyšování komfortu MHD. Cílová hodnota – žádoucí je postupný růst
hodnoty indikátoru až do hodnoty 100 % (= ideální stav)
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Cílem hl.m.Prahy i MČ Praha 13 je plně bezbariérová městská
hromadná doprava. Každoročně jsou vynakládány milióny korun na zlepšení
přístupnosti pražského metra a autobusů. V zájmu je provázanost autobusové dopravy a metra na uzlových
bodech, především u stanice metra Nové Butovice, Luka a Stodůlky.
MČ Praha 13 dlouhodobě spolupracuje se společností ROPID na
optimalizaci jízdních řádů a tras autobusů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.1.4 Jak je řešena doprava v klidu (pěší zóny, parkování, P&R, K&R, B&R)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Umístění záchytných
parkovišť P+R je řešeno především v okrajových částech hlavního města,
které navazují na prostředky městské hromadné dopravy. Na území MČ P13 se
nachází jedno nehlídané parkoviště P+R s kapacitou 57 míst a možností
parkování po dobu 12 hod v ul. Ovčí hájek u stanice metra Nové Butovice.
Vzhledem k absenci parkovacích stání v dané lokalitě je obsazenost
parkoviště 100%. Parkoviště K+R (2 stání)
se nachází v ul. Bucharova. V minulosti byla,
na volných parkovištích na území MČ, zřízena hlídaná (placená) parkoviště,
která jsou využívána k parkování vozidel rezidentů, a to v ul.: 1) Petržílkova,
kapacita stání: 113 2) V hůrkách,
kapacita stání: 84 3) Holýšovská,
kapacita stání: 223 4) Fantova, kapacita
stání: 101 5) Kettnerova,
kapacita stání: 119 5) Vackova, kapacita
stání: 225 6)Lýskova, kapacita
stání: 66 Součástí kvality bydlení je řešení dopravy v klidu v obytných
územích s dostatečným počtem odstavných a parkovacích stání na základě poptávky. Současná nabídka těchto stání je však na území MČ nedostačující,
vzhledem i k nově zavedeným zónám placeného stání v MČ Praha 5 a 6,
neboť řidiči odstavují vozidla v lokalitách, kterých se zóny nedotýkají. Na většině území MČ se nachází sídlištní zástavba, kde jsou velmi
omezené možnosti k výstavbě nových parkovacích ploch, a tím zásadně dochází ke zhoršování
kvality bydlení. Většina ploch vhodných k výstavbě je ve vlastnictví
hl.m.Prahy, což ztěžuje realizaci nových projektů s ohledem na finanční
prostředky, územní plán aj. aspekty. Velký deficit odstavných a parkovacích stání je v lokalitách
sídlišť a v okolí nové bytové zástavby. V roce 2011 byla zpracována
„Analýza dopravy v klidu na vybraném území MČ Praha 13“, která řešila zavedení
zón především u stanic metra – Nové Butovice, Hůrka, Lužiny, Luka, Stodůlky. V roce 2012 na základě on-line ankety a průzkumu obyvatelé MČ zavedení zón
placeného stání zamítli. Vzhledem k vzrůstajícímu počtu parkujících
vozidel bude nově otázka zavedení systému zón otevřena na veřejném zasedání
24.dubna 2019. MČ P13 se snaží dle
svých finančních možností budovat parkovací plochy, např.: 1) V roce 2018
byla dokončena úprava parkovacích ploch v ul. Bellušova a došlo
k navýšení 57 parkovacích stání. 2) V roce 2017
bylo MČ vybudováno parkoviště pro 26 vozidel v ul. Klausova. 3) V roce 2016
byla provedena ve spolupráci se soukromým investorem úprava spojky v Kettnerova,
kterou vzniklo 56 parkovacích stání. 4) V minulosti
byly na sídlišti Velká Ohrada, ul. Janského vybudovány parkovací zálivy a patrové
parkoviště. Dále se
na řešení dopravy v klidu podílejí i soukromí investoři, např. v ul.
Klausova byla provedena úprava části ulice, kterou vzniklo 11 parkovacích
stání. Dále se
MČ Praha 13 snaží udržet počet a režim placených (hlídaných) parkovišť, na
kterých parkují rezidenti a zamezit vzniku parkovišť P+R na stávajících
parkovištích. V rámci
revitalizace veřejného prostoru u stanice metra Nové Butovice (západní vestibul)
došlo v rámci stavebních úprav plochy ke vzniku pěší zóny spočívající
v úpravě povrchu chodníků, obměně veřejného osvětlení-LED, parkové úpravě-výsadba
dřevin a okrasných květin se systémem samo zavlažování, zvýšení počtu laviček,
umístění fontánky, moderních prvků, oddychových prvků aj. Na pěší
zónu navazuje nová mostní konstrukce pro pěší dopravu, jejíž součástí je
revitalizace stávajícího parkoviště.
Řešení dopravy v klidu
je součástí i Strategického plánu MC Praha 13 2018-2024, viz odkaz: https://www.praha13.cz/file/vSm1/Strategicky-plan-mestske-casti-Praha-13-na-obdobi-2018-2024.pdf
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 13
v rámci svých finančních prostředků se snaží navyšovat počet parkovacích
ploch, příkladem je úprava parkovacích ploch v ul. Bellušova, úprava
spojky v úseku Horákova – Oistrachova, vybudování nových parkovacích zálivů a
patrového parkoviště v ul. Janského. MČ se snaží řešit dopravu v klidu i ve
spolupráci se soukromými investory.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/ |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.2 Snižování nutnosti používat IAD a podpora alternativních druhů dopravy /řízení poptávky po dopravě/
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V MČ Praha 13
hlavní úlohu v hromadné dopravě hraje trasa metra B, na kterou navazují
jednotlivé autobusové linky, u kterých se postupně modernizuje vozový park.
Aktivity vedoucí ke zvyšování atraktivity MHD zajišťuje ROPID.
Pražská integrovaná doprava je budována s cílem nabídnout cestujícím kvalitní
dopravní obsluhu zaintegrovaného území, která bude nabízet konkurenceschopnou
alternativu vůči individuální dopravě. Hromadná doprava je „živý organismus“ a
ROPID reaguje úpravou tras, nasazováním spojů dle potřeby. Hl.m.Praha
zatraktivnilo veřejnou dopravu snížením ceny ročního kupónu.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Viz poznámka výše k nevyužitým možnostem podpory alternativních druhů dopravy.
|
4.2.1 Jak je realizována podpora zvýšení výkonů MHD (počet přepravených, počet přepravených / obyvatele)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha
13 neprovozuje žádné autobusové linky, tyto zabezpečuje Dopravní podnik Praha,
příp. jiní dopravci. Tyto organizace provádějí pravidelné průzkumy z důvodu
redukce linek nebo jejich rozšíření.
Objednavatelem a
organizátorem MHD je spol. ROPID (http://www.ropid.cz/), která zpracovala pro hlavní
město plán dopravní obslužnosti „Dopravní plán hlavního města Prahy na roky
2018 až 2020 s výhledem do roku 2022 (https://pid.cz/o-systemu/dopravni-plan-hmp/), jehož úkolem jsou zásady koncepce
rozvoje a fungování dopravního systému PID v Praze vč. vazeb se
Středočeským krajem. Plán zahrnuje i opatření o koncepčních cílech
v dokumentech, např. Pařížská dohody, Dopravní politika jako součást Plánu
udržitelné mobility Prahy a okolí aj.).
|
-
Hlavní indikátor
Počet cest na jednu
osobu nelze stanovit, protože MČ Praha 13 projíždí značný počet cestujících ne
jen z MČ.
MČ
statistiku o počtu přepravovaných osob nevede.
Jednotky meření
Počet cestujících vystupujících a nastupujících na zastávkách na území městské
části
Zdroj dat
Data úřadu městské části; provozovatelé veřejné dopravy, analýza přepravy
cestujících
Frekvence zjišťovaní
1x ročně
Význam indikátoru
Posouzení podpory veřejné dopravy a její využívání. Cílová hodnota – není
stanovena, žádoucí je postupný růst hodnoty indikátoru.
-
Hlavní indikátor
1 linka metra, 13
linek autobusů
Jednotky meření
Počet spojů (bus, vlak, MHD, …)
Zdroj dat
Data úřadu městské části; výkaznictví dopravců; analýza dat dopravců.
Frekvence zjišťovaní
1x ročně
Význam indikátoru
Posouzení podpory veřejné dopravy. Cílová hodnota – postupné rozšiřování
nabídky spojení
-
Hlavní indikátor
MČ šetření neprovádí.
Jednotky meření
Počet každodenních cest, počet hodin (čas strávený cestováním), druh cesty a
druh dopravy, celková průměrná denní vzdálenost na osobu na druh cesty a způsob
dopravy aj.
Zdroj dat
Reprezentativní dotazníkový výzkum (např. v rámci indikátoru „Šetření
spokojenosti občanů“)
Frekvence zjišťovaní
1x za 2-3 roky
Význam indikátoru
Hodnocení, jak občané využívají environmentálně šetrné druhy dopravy. Cílová
hodnota – pokles podílu IAD, růst podílu veřejné, pěší a cyklistické dopravy.
Indikátor se hodnotí pouze tehdy, je-li k dispozici reprezentativní průzkum
dopravního chování.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
V MČ Praha 13 je hustá síť autobusových linek navázaných na metro
linky B. Z toho důvodu je MHD občany značně využívaná.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.2.2 Jak jsou využívány ekonomické nástroje (mýtné, parkovné, zpoplatněné vjezdy)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ Praha 13 využívá ekonomické
nástroje v rámci celopražského systému – zóny placeného stání (oranžové
zóny), které jsou zřízeny jen na 2 místech v ul. Petržílkova (radnice,
poliklinika Lípa). U každého úseku zóny je umístěn 1 parkovací automat, u
kterého lze uhradit parkování mincemi, platební kartou nebo přes mobilní
aplikaci. V roce 2011 si nechala MČ
Praha 13 vypracovat dokument „Analýza dopravy v klidu na vybraném území MČ
Praha 13“. Analýza dopravy v klidu definuje zavedení zón placeného stání v
okolí stanic metra Nové Butovice, Hůrka, Lužiny, Luka a Stodůlky. Byl proveden průzkum
a on-line anketa, kde občané Prahy 13 dostali možnost vyjádřit se k zavedení
zón placeného stání. Obyvatelé zavedení systému zón placeného stání odmítli.
S ohledem na vzrůstající počet parkujících vozidel a ubývajících
parkovacích stání pro rezidenty je tento záměr sledován v součinnosti se zaváděním
a rozšiřováním zón placeného stání okolními městskými částmi. V dubnu
2019 pořádá MČ Praha 13 veřejné fórum s občany Prahy 13
k problematice zavedení zón placeného stání.
V r. 2017 byla na 5
místech zřízena parkovací stání s parkovacím kotoučem před obchodními
centry, poštou aj. v ul. Na zlatě, 2 x Petržílkova, Hábova, Archeologická.
|
-
Hlavní indikátor
Zavedený systém regulace parkování a dopravy;
Zóny placeného
stání-oranžová Parkovací stání s parkovacím kotoučem
Jednotky měření
Bez jednotky
Zdroj dat
Data úřadu městské části; popis systémů.
Frekvence zjišťovaní
1xročně
Význam indikátoru
Posouzení aktivit městské části, jakým způsobem řeší dopravu v klidu. Cílová
hodnota – realizace opatření (binární kritérium ano/ne).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 13 nyní využívá ekonomické nástroje jen na 2 parkovištích
před radnicí a poliklinikou Lípa v ul. Petržílkova.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.2.3 Jaké jsou využívány přístupy k integrovanému plánování dopravy a mobility? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Plánování dopravy na úrovni MČ Praha 13 MČ
Praha 13 má zpracovaný Strategický
plán rozvoje městské části Praha 13 pro období 2018-2024, ve
kterém jsou uvedeny cíle a opatření v oblasti dopravy, viz odkaz: https://www.praha13.cz/file/vSm1/Strategicky-plan-mestske-casti-Praha-13-na-obdobi-2018-2024.pdf
Akční plán na období
2018-2019 po stránce udržitelné mobility obsahuje: Opatření B3.1: Rozvíjení dopravní obslužnosti celého území
MČ veřejnou hromadnou dopravou a zlepšování přestupních dopravních vazeb. ·
Aktivita bude
realizována v dalším akčním plánu. Opatření B3.2: Rozvíjení nemotorové dopravy vč. související
infrastruktury a její systematické řešení.
Vazba na opatření
|
B3.2
|
Název
aktivity
|
B3.2.1: Rozvoj a údržba cyklotras a stezek na území MČ Praha 13
|
Popis
aktivity
|
Cyklookruh „Za prací a zábavou“ je veden zčásti po cyklostezce
mezi panelovými domy, zčásti po zklidněných místních komunikacích a účelových
cestách. Umožňuje používat bicykl při každodenních cestách za prací, po
nákupech, do úřadů, za vzděláním i k výletům za přírodou bez narušování
životního prostředí škodlivými zplodinami. Bezpečná cyklotrasa prochází
obytnými zónami - Lužiny, Nové Butovice, Stodůlky a Háje. Na trase leží
přírodní zóny - Centrální park, Panská zahrada, přírodní památka „U Hájů“.
Okruh navazuje na dálkovou zelenou stezku Greenways Praha – Vídeň a na
cyklotrasu celopražského významu Řepy – Hlubočepy. Na několika místech lze
nastoupit do dopravních prostředků Metra B. Je předpoklad, že budou postupně
budovány další návazné trasy. Na území MČ Praha 13 začíná dálková mezinárodní
trasa Greenways Praha – Vídeň. Zkvalitnění jejího povrchu a řádnému označení
brání majetkoprávní vztahy, které je třeba dořešit. Cílem je stezka se
zpevněným povrchem, která ideálně propojí Centrální park s Prokopským
údolím. Bude splňovat parametry cyklostezky GW bez velkých převýšení a bude
vhodná i k procházkám pro pěší a jízdu on-line bruslařů. Díky stezce se
snadněji zpřístupní další rekreační oblast v MČ Praha 13. Záměr je
podpořen četnými mnohaletými žádostmi zdejších obyvatel o vybudování
cyklostezky. Cílem je revitalizace předmětného území tak, aby plynule a
harmonicky přecházelo z uměle vytvořeného Centrálního parku do
přírodního parku Prokopské údolí. V cestě realizaci stojí nevyřešené
majetkoprávní vztahy. Majetkoprávní vztahy také brání realizaci aktivity
Vodorovné označení cyklotrasy v Centrálním parku, které by pomohlo
zklidnění a systematizaci cyklodopravy
v parku.
|
Předpokládaný
odpovědný subjekt
|
Odbor životního prostředí
|
Cílová
skupina
|
Občané
|
Předpokládaný
termín realizace
|
2018 - 2022
|
Odhad
rozpočtu aktivity
|
5 000 000 Kč
|
Předpokládané
zdroje financování
|
Rozpočet HMP, MČ Praha 13, dotační programy
|
Připravenost
aktivity k realizaci
|
Projekt je průběžně realizován
|
Stav
k 1. 1. 2019
|
Aktivita v realizaci, v roce 2018 provedena oprava
informačních panelů
|
Vazba na opatření
|
B3.2
|
Název aktivity
|
B3.2.2: Dokončení zelené páteře MČ Praha 13
|
Popis
aktivity
|
Zelená
páteř MČ Praha 13 vede přes Údolí Motolského potoka, Panskou zahradu,
Centrální park do Prokopského údolí. Je třeba propojit oblasti tak, aby byly
přístupné pro pěší turisty i cyklisty. Území nabízí obyvatelům městské části
odpočinek a krátkodobou rekreaci. Tímto územím by v budoucnu měla
procházet Greenways Praha-Vídeň po prodloužení do Středočeského kraje.
Součástí aktivity je vybudování lávky u OC Globus - bezpečný přechod přes
Sárskou ulici, který bezpečně propojí údolí Motolského potoka, dále
přemostění přes frekventovanou Rozvadovskou spojku .
|
Předpokládaný odpovědný subjekt
|
Odbor životního prostředí ÚMČ Praha 13, MHMP
|
Cílová skupina
|
Občané
|
Předpokládaný termín realizace
|
2018 - 2030
|
Odhad rozpočtu aktivity
|
100 000 000 Kč
|
Předpokládané zdroje financování
|
Rozpočet HMP, MČ Praha 13, dotační programy
|
Připravenost aktivity k realizaci
|
Projekt je průběžně realizován
|
Stav k 1. 1. 2019
|
Záměr trvá
|
Opatření B3.3: Podpora koncepčních a systémových řešení
mobility v MČ ve spolupráci s HMP.
Vazba na opatření
|
B3.3
|
Název aktivity
|
B3.3.1: Monitoring a odstraňování bariér
|
Popis aktivity
|
Odstraňování bariér v celé MČ na pěších komunikacích
zejména pro osoby se sníženou pohyblivostí, osoby s kočárky
|
Předpokládaný odpovědný subjekt
|
Odbor majetkový, bytový a investiční
|
Cílová skupina
|
Občané
|
Předpokládaný termín realizace
|
2018 - 2019
|
Odhad rozpočtu aktivity
|
10 000 000 Kč
|
Předpokládané zdroje financování
|
Dotační programy, rozpočet MČ Praha 13
|
Připravenost aktivity k realizaci
|
Záměr
|
Stav k 1. 1. 2019
|
V realizaci strategický dokument – koncepce bezbariérovosti
|
|
-
Hlavní indikátor
Dokument ROPIDu „Rozvoj linek PID
v Praze 2019-2029“
Hlavní indikátor
Jednotky meření
Bez jednotky
Zdroj dat
Data úřadu městské části; existence plánu.
Frekvence zjišťovaní
Dle doby platnosti dokumentu
Význam indikátoru
Posouzení, zda městská část strategicky řeší problematiku dopravy a mobility.
Cílová hodnota – realizace plánu (binární kritérium ano/ne).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zastupitelstvo
MČ Praha 13 zřídilo Výbor pro dopravu a bezpečnost, který doporučuje různé realizace převážně na základě podnětů občanů.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.3 Nízkoemisní vozidla |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.3 Nízkoemisní vozidla
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Postupné zavádění
nízkoemisních vozidel (automobily, bicykly, autobusy apod.). MČ Praha
13 vlastní 3 elektromobily, které jsou využívány úředníky a organizacemi
zřízenými MČ P13. Pro úředníky ÚMČ Praha 13 jsou k dispozici také 4
elektrokola. Zavádění nízkoemisních vozidel v MHD je v kompetenci hl.
m. Prahy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Kladně hodnotím, že jsou využívány nejen elektromobily, ale i elektrokola.
|
4.3.1 Jakou úlohu hrají environmentálně šetrné vozy v místní MHD? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
V MČ
Praha 13 hlavní úlohu v hromadné dopravě hraje trasa metra B, na kterou
navazují jednotlivé autobusové linky, u kterých se postupně modernizuje vozový
park.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Zavádění
nízkoemisních vozů do povrchové hromadné dopravy je v kompetenci hl. m.
Prahy a jednotlivých smluvních dopravců.
Plně v kompetenci hl. m. Prahy a jednotlivých smluvních
dopravců
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.3.2 Jaký je podíl takových vozů v majetku městské části nebo organizacích jí zřízených? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ
Praha 13 vlastní 3 elektromobily, které jsou využívány úředníky a organizacemi
zřízenými MČ P13. Pro úředníky ÚMČ Praha 13 jsou k dispozici 4 elektrokola.
|
-
Hlavní indikátor
Indikátory 4.3.B Podíl výkonů vozidel EEV na celkovém objemu dopravního
výkonu vozidel v majetku městské části a jí zřízených organizací; 21 %
Jednotky měření
% (podíl výkonů vozidel EEV z celkových km ujetých všemi vozidly) 33 %
Zdroj dat
Data úřadu městské části; analýza dat z provozu vozidel.
Frekvence zjišťovaní
1x ročně
Význam indikátoru
Posouzení podpory městské části prosazovat využívání EEV vozidel. Cílová
hodnota – není stanovena; žádoucí je postupný růst. Zájmem MČ P13 je zachování EEV vozidel a jejich
průběžné navyšování s ohledem na finanční možnosti MČ.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Pro úředníky ÚMČ Praha 13 jsou k dispozici 3 elektromobily
a 4 elektrokola.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.3.3 Jaká je situace ohledně infrastruktury čerpacích stanic pro alternativní pohony (elektřina, CNG apod.)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Na území
MČ Praha 13 jsou zřízeny dobíjecí stanice pro elektromobily: 2 x ul. Petržílkova
(před radnicí) 2 x ul. Mládí (KD
Mlejn)
2 x ul. Siemensova
U prodejny Makro jsou umístěny CNG stojany.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na území MČ Praha 13 jsou na 3
místech dobíjecí stanice se 6 stojany a na jednom místě CNG. MČ nemá
přehled stanic CNG, LPG, neboť jsou zřizovány v rámci soukromých investic.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.3.4 Dochází ke zohlednění využívání environmentálně šetrných vozidel při výběrových řízeních na zajištění služeb pro městskou část? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Služby pro městskou část zajišťují organizace zřizované jednak hl.m.
Prahou nebo vysoutěžené městskou částí k těmto účelům. Využívání environmentálně
šetrných vozidel je v kompetenci jednotlivých organizací.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 13 při výběrových řízeních nezohledňuje užívání šetrných
vozidel. Všechna
nová vozidla organizací zřizovaných hl.m.Prahou musí plnit normu EURO6 a
průběžná obnova je zajištěna požadavky na maximální a průměrné stáří.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.4 Bezpečnost silničního provozu |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.4 Bezpečnost silničního provozu
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Na
území MČ Praha 13 byly realizovány zóny s dopravním omezením (tempo„30“,
omezení vjezdu nákladních vozidel...) a obytné zóny. V rámci zón i mimo ně
byly realizovány přechody s dělícími ochrannými ostrůvky i přisvětlením. Snahou MČ Praha 13 je ve spolupráci s hl.m.Prahou zvyšování
bezpečnosti chodců, a to přisvětlením přechodů, budováním nových přechodů, úpravou
světelné signalizace na stávajících přechodech a budováním ostrůvků mezi
jízdními pruhy, aby byl přechod frekventovaných komunikací bezpečnější
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Opatření ke zvýšení bezpečnosti jsou s ohledem na intenzitu silničního provozu naprosto zásadní a výhledově bude zjevně nezbytné přistoupit k ještě významnější regulaci samotné intenzity provozu.
|
4.4.1 Jaká jsou realizována zklidňující opatření na infrastruktuře (osvětlené a bezpečné přechody pro chodce, ostrůvky, zúžení komunikace)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Přechody pro chodce: Stávající přechody pro
chodce jsou ve spolupráci hl.m.Prahy postupně upravovány dle platné
legislativy. Ve spolupráci s MHMP-odborem rozvoje a financování dopravy
jsou v MČ postupně přechody pro chodce doplňovány přisvícením dle seznamu
zpracovaného MČ. Dále se plánuje výstavba stavebních zpomalovacích prahů
s integrovanými přechody pro chodce v ul. Janského, Armády.
V případě realizace výstavby bytových domů dojde ke zvýšení křižovatky
Mukařovského a Archeologické ul., rovněž zde budou přisvíceny přechody pro
chodce. MČ Praha 13 společně
s rodiči a vedením základních škol vytipovala riziková místa na pozemních
komunikacích a dle svých možností realizovala opatření ke zvýšení bezpečnosti
žáků, např. nové přechody pro chodce, regulace automobilové dopravy. Pozemní komunikace: Od r. 2010 se na území
MČ Praha 13 realizují zóny s dopravním omezením („30“, omezení vjezdu
nákladních vozidel...) a obytné zóny. V rámci zón i
mimo ně jsou realizovány přechody s dělícími ochrannými ostrůvky na
základě konzultace s Policií ČR (na komunikacích, kde šířka vozovky
neodpovídá v současné době platným normovým rozměrům). Problematika „Dopravní
infrastruktury“ je řešena i ve Strategickém plánu MČ Praha 13 201-2024,
viz odkaz: https://www.praha13.cz/file/vSm1/Strategicky-plan-mestske-casti-Praha-13-na-obdobi-2018-2024.pdf
Dopravní
infrastruktura Opatření B2.1: Údržba
a zlepšování technického stavu komunikací vč. chodníků:
Vazba na opatření
|
B2.1
|
Název aktivity
|
B2.1.1: Obnova a modernizace cestní sítě pro pěší ve správě MČ
Praha 13
|
Popis aktivity
|
Obnova a modernizace chodníků, zídek a schodišť na území městské
části. Rekonstrukce úseků cest, schodišť a chodníků, které jsou ve špatném
stavu po mnoha letech používání.
|
Předpokládaný odpovědný subjekt
|
Odbor životního prostředí
|
Cílová skupina
|
Obyvatelé MČ Praha 13
|
Předpokládaný termín realizace
|
2018 - 2022
|
Odhad rozpočtu aktivity
|
6 000 000 Kč
|
Předpokládané zdroje financování
|
Rozpočet HMP, rozpočet MČ Praha 13, dotační programy
|
Připravenost aktivity k realizaci
|
Projekt je připraven k realizaci
|
Stav k 1. 1. 2019
|
V realizaci. V roce 2018 provedeny opravy za 1,8 mil.
V roce 2019 budou opravy pokračovat – prioritně oprava mostů, včetně
povrchů
|
Opatření B2.2:
Zapojení nových technologií a aplikace vhodných bezpečnostních prvků do
dopravního provozu.
Vazba na opatření
|
B2.2
|
Název aktivity
|
B2.2.1: Zvýšení bezpečnosti na přechodech pro chodce
|
Popis aktivity
|
Přisvětlení 13 přechodů na území MČ Praha 13 za účelem zvýšení
bezpečnosti chodců.
|
Předpokládaný odpovědný subjekt
|
MHMP ve spolupráci s odborem dopravy ÚMČ P13
|
Cílová skupina
|
Občané MČ Praha 13
|
Předpokládaný termín realizace
|
2018 - 2020
|
Odhad rozpočtu aktivity
|
1 – 2 miliony Kč
|
Předpokládané zdroje financování
|
Rozpočet hl. m. Prahy
|
Připravenost aktivity k realizaci
|
Příprava podkladů k odsouhlasení MHMP
|
Stav k 1. 1. 2019
|
Záměr trvá
|
Celkový přehled nehod
v silničním provozu v obvodu vybraného správního území – městská část Praha 13
Rok
|
2012
|
2013
|
2014
|
2015
|
2016
|
2017
|
2018
|
Počet
nehod celkem
|
515
|
532
|
516
|
662
|
678
|
665
|
632
|
Počet
nehod s následky
na
zdraví
|
45
|
50
|
43
|
57
|
46
|
35
|
55
|
Počet
usmrcených osob
(stav
do 24 hod.)
|
0
|
1
|
0
|
0
|
0
|
1
|
1
|
Zdroj: statistiky PČR
Celkový počet nehod
v letech 2015-2018 mírně klesl, kromě nehod s následky na zdraví a
smrtelných nehod,
|
-
Hlavní indikátor
MČ Praha 13 je v
posledních letech stále více využívána jako tranzit jak do Středočeského a Plzeňského
kraje, tak i do rozrůstajících se sousedních MČ. Ke zvýšení provozu došlo
především v ul. Jeremiášova, Bucharova, Rozvadovská spojka a Poncarova. Jednotky meření
Počet mrtvých a zraněných při dopravních nehodách na území městské části
vztažený na 100 km komunikací.
Zdroj dat
Data úřadu městské části; Policie ČR; analýza dat z protokolů o dopravních
nehodách.
Frekvence zjišťovaní
1x ročně
Význam indikátoru
Posouzení iniciativy městské části při snaze snižovat počty a následky
dopravních nehod. Cílová hodnota – není stanovena; žádoucí je pokles.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha
13 průběžně monitoruje dopravní situaci na svém území a prostřednictvím svých
kompetentních orgánů, ve spolupráci s policií navrhuje vhodná dopravní
opatření pro zvyšování bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích, zejména
s ohledem na nejzranitelnější účastníky provozu (chodci, především děti,
cyklisti atd.).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.4.2 Jak je zajišťována prevence (besedy s Městskou policií, dopravní policií, dopravní hřiště, bezpečné cesty do škol, mimořádná školení řidičů – mimo profesní zkoušky)? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Otázka dopravní výchovy je u dětí ve věkové
kategorii 2 až 6 let řešena v rámci školních vzdělávacích programů
jednotlivých mateřských škol. Děti jsou vedené zejména při vycházkách
k respektování základních pravidel pohybu v dopravním provozu. Tři mateřské školy využívají vlastní dopravní
hřiště. Na prvním stupni základních škol pak děti
absolvují cyklus přednášek, které organizuje Policie České republiky, na ně pak
navazuje praktická výuka na školním dopravním hřišti u ZŠ Bronzová.
Cyklus je uzavřen Dopravní soutěží mladých cyklistů, kterou
vyhlašuje Ministerstvo dopravy – BESIP spolu s MŠMT ČR a dalšími
organizacemi. Těchto aktivit se zúčastňuje zpravidla 20%
žáků I. stupně.
Magistrát hl. m. Prahy také podporuje výuku
dopravních znalostí materiály, které vždy na začátku školního roku dodává
bezplatně do škol.
|
-
Hlavní indikátor
Indikátory 4.4.A Žáci I. stupně ZŠ zapojení do preventivních programů
bezpečnosti dopravy; 1 116 žáků 1. stupně ZŠ
MČ Praha 13 zřizuje 10 základních škol s 5 580
žáky a 22 mateřských škol s 2 349 dětmi.
Jednotky meření
% (podíl žáků I. stupně ZŠ, kteří se v hodnoceném roce zúčastnili preventivní
akce) 20 %
Zdroj dat
Data úřadu městské části resp. příslušných škol; rozbor a charakter struktury
preventivních programů.
Frekvence zjišťovaní
1x ročně
Význam indikátoru
Posouzení iniciativy městské části při podpoře a zajištění vzdělávacích akcí v
oblasti bezpečnosti dopravy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 13 podporuje prevenci na základních školách, zřizuje
dopravní hřiště, na kterém probíhá výuka a je využíváno i veřejností.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.4.3 Existuje pasport problémových míst na dopravní infrastruktuře? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Hl.m.Praha zpracovává
problémová místa, viz odkaz: http://www.poladprahu.cz/cs/problemove-mapy
MČ Praha 13 v rozpočtu pro
rok 2018 vyčlenila finanční prostředky na opravy a úpravy komunikací pro pěší ve
výši 6 mil. Kč a TSK hl. m. Praha, a.s.ve výši 4,6 mil. Kč.
|
-
Hlavní indikátor
Ve spolupráci se správci komunikací
jsou na základě podnětu občanů či zjištění odboru dopravy průběžně řešeny např.
rozhledové poměry křižovatek, přechodů pro chodce aj. Operativně je řešeno
odstraňování přerostlé zeleně zasahující do vozovek, chodníků, na dopravní
značení aj. Odstraňování krizových míst
je konzultováno s příslušným orgánem Policie ČR.
MČ Praha 13 je rozvíjející se území,
proto se nehodová místa sledují průběžně z důvodu nárůstu intenzit
dopravy, které přinášejí nové developerské projekty.
Indikátory 4.4.C Odstranění krizových nehodových míst;
Jednotky meření
% (podíl odstraněných nehodových míst z celk. počtu identifikovaných nehodových
míst)
Zdroj dat
Data úřadu městské části resp. příslušných správců komunikací; projektová
dokumentace. Informace lze získat buď od TSK, nebo ze specializovaných portálů
- např. INFOBESI.
Frekvence zjišťovaní
1x ročně
Význam indikátoru
Posouzení iniciativy městské části a správce komunikací při řešení krizových
míst.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha 13 řeší
problémová místa dle Akčního plánu pro období 2018-2019.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Celkové hodnoceni oblasti:
4.5 Snižování vlivu dopravy na životní prostředí a zdraví obyvatel
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Prioritou hl.m.Prahy i
městských částí by mělo být budování parkovišť P+R na okrajových částech
hl.m.Prahy, čímž bude omezen vjezd vozidel individuální automobilové dopravy do
dalších městských částí.
MČ Praha 13 se snaží
prosazovat budování parkovišť P+R u stanice metra Zličín, příp. i
v návaznosti na stavbu Radlické radiály by mělo být vybudováno parkoviště
P+R u stanice metra Nové Butovice. MČ Praha 13 je připraveno s hl. městem
jednat i o jiných vhodných lokalitách v dobré docházkové vzdálenosti ke
stanicím metra B, např. v ul. Petržílkova.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Území hl.m. Prahy patří mezi nejvíce zatížené oblasti znečištěním ovzduší a souvisí zejména se značným dopravním zatížením (Ročenka ČHMÚ 2019), v posledních minimálně 10 letech bez výraznějšího poklesu. Platí to i pro MČ, kde průměrné koncentrace prachových částic PM10 na monitorovací stanici Praha-Stodůlky (roční průměr 24 ug/m3 v loňském roce) překračují limitní hodnotu doporučenou Světovou zdravotnickou organizací (20 ug/m3; WHO Air Quality Guidelines).
|
4.5.1 Existuje plán dopravy a byl podroben vyhodnocení vlivů na životní prostředí? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
|
-
Hlavní indikátor
4.5.A Hodnocení Strategického plánu dopravy / udržitelné
mobility podle vlivu na ŽP a zdraví; Hlavní indikátor
NE
Plnění uvedených bodů ze
Strategického plánu je v počáteční fázi, proto hodnocení zatím neproběhlo.
Jednotky meření
Bez jednotky
Zdroj dat
Data úřadu městské části, popis systémů.
Frekvence zjišťovaní
Dle doby platnosti dokumentu
Význam indikátoru
Posouzení aktivit městské části při zpracovávání strategických plánů obce.
Cílová hodnota – realizace vyhodnocení (binární kritérium: ano/ne).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
MČ Praha
13 má vytvořen Strategický plán na období 2018-2024, jehož součástí je Akční
plán pro rok 2018-2019, ve kterém jsou uvedeny projekty k realizaci
v daném období na základě finančních možností MČ Praha 13.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.5.2 Vyhodnocuje městská část zatížení životního prostředí dopravou? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
Městská část vyhodnocení zatížení ŽP dopravou neprovádí. Odbor
životního prostředí nemá v plánu realizovat toto hodnocení. Technická správa
komunikací hl. m. Prahy monitoruje průjezdnost aut ve vybraném území.
Intenzity dopravy jsou uváděny v ročenkách TSK, viz odkaz:
http://www.tsk-praha.cz/wps/portal/root/dopravni-inzenyrstvi/rocenky
Údaje jsou shromažďovány plošně pro celé území Prahy.
|
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Dopravní
zatížení hl. města Prahy je monitorováno a vyhodnocováno. Vliv na kvalitu
životního prostředí je vysoký, proto je nutno vybudovat a dobudovat jak vnitřní
a vnější okruh, tak radiály mezi nimi. Pro městskou část je především důležité
dobudování Radlické radiály, která by měla být z větší části zahloubena do
tunelů. Jedná se o velké investičně náročné stavby HMP, které může MČ Praha 13
pouze prosazovat, ale ne financovat.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|
4.5.3 Jaká je časová představa o řešení dopravních problémů např. v revizi akčního plánu nebo strategie? |
STRUČNÝ POPIS DOSAVADNÍHO VÝVOJE A AKTUÁLNÍHO STAVU | INDIKATORY | SEBEHODNOCENÍ MUNICIPALITY | HODNOCENI OPONENTA |
MČ
Praha 13 se snaží dle svého Strategického plánu na
období 2018-2024 a Akčního plánu na období 2018-2019 postupně řešit
aktuální dopravní problémy sama nebo ve spolupráci se správcem pozemních
komunikací Technickou správou komunikací, a.s.
|
-
Hlavní indikátor
Indikátory 4.5.B Opatření ke snížení
zátěže z dopravy ve vazbě na strategické dokumenty městské části; Hlavní indikátor ANO
data nejsou pro rok 2018-2019 vyhodnocenapřed rokem 2018 data nebyla vyhodnocována
Jednotky meření
Bez jednotky
Zdroj dat
Data úřadu městské části; popis systémů.
Frekvence zjišťovaní
Dle strategických dokumentů
Význam indikátoru
Analýza, zda je problematika negativních vlivů dopravy reflektována ve
strategických dokumentech městské části, resp. statutárního města, a jak jsou
realizována opatření k jejich snížení. Cílová hodnota – realizace opatření
(binární kritérium: ano/ne).
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
Řešení problémů
z velké části závisí na finančních prostředcích jak MČ Praha 13, tak
hl.m.Prahy.
|
Trend:
První audit
Trend nehodnocený
|